Het Menu r JUTTERTJE ZATERDAG 27 APRIL 1935 Droomerige kinderen. Physieke en psychische veranderingen. Afleiding moet worden gezocht. Goede speelmakkers. Het concentreeren van de aandacht. door G. C. MeyerSchwencke. Het meerendeel der kinderen ie tot on geveer tienjarigen leeftijd gemakkelijk te leiden en op te voeden. Wfl noemen hier de normale volgzame en gehoorzame kin deren, en geven toe. dat er ook zelfs on der dezen leeftijd verscheidene uitzonde ringen zjjn. De meeste kinderen spelen gaarne met anderen, zoowel binnenshuis als buiten en doen naar hartelust mee aan alle mogelijke spelen. In de wintermaanden, wanneer zij na schooltijd grootendeels op bezigheid bin nenshuis zijn aangewezen, moet de moe der trachten, zooveel mogelijk afleiding voor hen te vinden en voorkomen, dat zij zich afvragen: „Wat moet ik nu doen?" Behalve het spel, zfln er allerlei kleine be zigheden, die hun tot taak gesteld moet worden. Tal van spelen en tijdverdrijven zijn er voor kinderen te vinden, die echter van gesteldheid en aard van het kind afhan kelijk zijn. Sommigen houden zich uren lang bezig met meccano's, weer anderen bouwen, kleuren, werken met plasticine, knippen en plakken bouwplaten, weven, rijgen kralen, allerlei dingen, die zoowel door meisjes als door jongens beoefend kunnen worden en waaraan wjj nog een gansche reeks zouden kunnen toevoegen. Wjj mogen den tijd, die aan het spel, dat uit handelen en denken bestaat, nim mer als verloren beschouwen, want al spe lende oefenen zij niet alleen den geest, doch verkrijgen door het hanteeren van allerlei voorwerpen tevens meerdere han digheid. Zij kunnen zelfs hun smaak en kunstgevoel ontwikkelen, door het kleu ren van plaatjes, het teekenen van een voudige motieven, het werken met plasti cine, weven, zelfs door het rtjgen van kleurige kralen, temeer nog als zij eenige leiding of aanwijzing van ouders ontvan gen. Wanneer ztj 10 jaar en ouder zijn, ont wikkelt hun persoonlijkheid meer en gaan meermalen een geheel andere richting u't. Naarmate zij meer en meer tot de puberteiteleefttjd komen, bij den een wat vroeger, bij den ander iets later, veran dert dikwijls hun geheele wezen. Meer malen worden zij in zichzelf gekeerd, zijn overgevoelig, gevoelen zich tekort gedaan *n d ouders herkennen hun eigen kind veel nl«t, z66 groot is de ommekeer, die heeft Plaats gehad, hetgeen vooral bij meisjes geval is. De oude vertrouwelijke toon is weg, er ontstaat langzamerhand een af- stand tusschen ouders en kinderen, zij hebben altijd iets tegen te sputteren, in één woord zij zijn op een moeilijken leef- Uid, die zich zoowel bij jongens als meisjes ld deze ontwikkelingsjaren voordoet. In het bijzonder kunnen meisjes tijden hebben, dat ze droomerig en afwezig zijn ®n geen lust om iets uit te voeren. Z(j doen lang over hun schoolwerk, zitten voor zich hit te staren, en zijn met hun gedachten in een geheel andere wereld. Wij moeten deze kinderen vooral niet hard aanpakken, hen zelfs niet geheel ®n al aan hun droomwereld ontrukken, ,ls dit mogelijk zou zijn, want vaak komt h«t kind, dat zich niet uit over verschil lende gevoelsquesties tegenover anderen, niet tegenover haar moeder, over veel vraagstukken met zichzelf tot klaarheid- Het spreekt vanzelf, dat deze min of meer droomerige afwezigheid niet zulke Vmetingen mag aannemen, dat de kinde ken tot het uitersten vervallen *n zij de eenvoudigste plichten vergeten of niet de minste aandacht aan hun schoolwerk en lessen besteden. In dergelijke gevallen moet getracht worden remmend te werken- Zondag. Tomaten-schoteltje. Kalfslever met Appelmoes (blik) Aardappelen- Abrlkozenpudding. Maandag. Aardappelommelet. Gehakt Worteltjes. Aardappelen. Dinsdag. Tomatensoep. Spinazieschotel. Zeer veel kan de moeder hare dochters ln deze overgangsjaren, waarin zfl zich van kind tot meisje ontwikkelen, tot steun zfln. Het hangt er geheel en al van af, of er inderdaad dat vertrouwen tus schen hen bestaat, waardoor het mogelijk ls, dat de kinderen met de moeder over allerlei brandende vraagstukken, die hun ziel beroeren, kunnen spreken. Is de moeder reeds van jongs af ge wend geweest alle vragen, die haar ge daan werden, omtrent de wording van een menschenleven, naar waarheid te beant woorden, voor zoover zulks mogelflk was ln verband met hun begrip, dan zal de band veel hechter zfln. Deze kinderen be hoeven hun wflsheid over bepaalde vraag stukken niet bfl hun makkertjes op te steken, doch weten, dat moeder hen za! vertellen wat noodig is. De psychische en physieke verande ringen, die zich op den leeftfld vanaf elf, twaalf jaar voordoen, hebben een enormen Invloed op het wordende jonge meisje, dat het voor zichzelf dikwflls heel moeilijk heeften hare gevoelens onder een masker tracht te verbergen. Naarmate zij ouder worden, staan zfl anders tegenover allerlei vraagstukken en komen, indien er sprake is geweest van een zekere verwijdering, langzamerhand tot haar moeder terug. Verstandige moeders zullen zich dan ook niet verongelijkt gevoelen, indien zfl be- merken, dat de houding van hun meiske verandert, doch alle mogelijke kleine con flicten trachten te vermflden, omdat zij weten, dat dit een gevolg is van de ont wikkelingsgang, die zfl ondergaan en zfl tenslotte weer zich zelf kunnen worden. In gevallen, dat de kinderen zich teveel aan hun droomwereldje overgeven, zul len wij moeten trachten hen door aflei ding hieraan te onttrekken. Ieder geval zal echter op zichzelf behandeled moeten worden, omdat ieder kind weer anders op bepaalde dingen reageert Liefhebberijen moeten worden aange kweekt en eenige kinderen vinden soms een geheele afleiding, indien zfl een hond of kat hebben om voor te zorgen. De zorg voor deze dieren moet dan ook inderdaad aan hen overgelaten worden en niet zoo nu en dan, als zfl er zelf zin in hebben. Andere kinderen zullen het prettig vin den om vriendinnetjes van hun leeftfld bfl zich te hebben, waardoor zfl aan het alle- daagsche onttrokken worden, doch dit al les is zeer individueel. Een feit ls, dat de overgangsjaren veelal beslissend zfln voor de vorming van hun persoonlijkheid en van invloed op hun la tere leven. De kinderen moeten begrijpend tegemoet gekomen worden, we moeten schijnbaar geen aandacht aan hun veran derde psyche schenken, doch in werkelijk heid hun doen en laten met vollen ernst gadeslaan. Wjj zullen vaak voor moeilijke problemen komen te staan, veel geduld zal worden gevraagd, maar slechts liefde kan ons leiden bfl de opvoeding onzer meisjes, om hen te vormen tot vrouwen, die krachtig staan tegenover het leven dat hen wacht! Woensdag. Varkensfricadeau. Snflboonen (blik) met Witte boonen. Aardappelen. Compote van pruimen. Donderdag. Geetoofde prei. Koud vleesch. Aardappelen. Macaronischotel. Vrfldag. Magere erwtensoep. Gestoofde tomaten. Gekruimde rijst. Zaterdag. Runderlapjes. Raapstelen. Aardappelen. Havermout. (Appeltaart). Abrlkozenpudding. 200 gr. gedroogde abrikozen, 1 pakje poedergelatine, bi dL. water, 2 eiwitten, ldL. room, 1 pakje vanillesuiker, onge veer 3 blaadjes witte gelatine, 2 dL. water 75 gr. suiker. De geweekte abrikozen worden eenige minuten gekookt met 2 dL. water, daarna tot moes geklopt met een garde. Het wa ter, waarin de abrikozen gekookt zfln, wordt aan de kook gebracht en hierin wordt de suiker opgelost, vanillesuiker bijvoegen en het pakje poedergelatine, dat in kopje koud water heeft geweekt met de vloeistof vermengen, totdat dit geheel is opgelost, daarna de abrikozenpulp erbfl voegen en af en toe roeren. Wordt deze geleiachtig, dan worden de beide eiwitten geklopt en de slagroom en door de abri kozenpulp vermengd, waarna alles overge bracht wordt in een kristallen schaal om koud te worden. Aardappelommelet. 2 koude aardappelen, 3 ft 4 eieren, 30 gr. boter, bi eetlepel citroensap, nootmuscaat, zout, peper, peterselie. De voedzame ommelet is een stevig voorgerecht bij een minder voedzame groente. We raspen de koude aardappelen en vermengen dit met de geklopte eier dooiers, citroensap, peper zout. De eiwit ten worden zeer stijf geklopt en bfl het aardappelmengsel gedaan, waarna wij de boter in de koekepan goed warm laten worden en het beslag er in doen, de om melet met een deksel op de pan, zachtjes aan één zijde lichtbruin laten bakken. De bovenkant, die droog geworden is, wordt niet gebakken, bestrooid met peterselie, in drieën gevouwen en op een verwarmden schotel opgediend. Spinazieschotel. 1 kg. spinazie, 1 flinke ui, 3 hardge kookte uien, 2 tomaten, 50 gr. boter 1 kg. aardappelen, 2 bi dL. melk, 50 gr. bo ter. nootmuscaat, zout, 1 bouillonblokje, 1 dL. water, paneermeel, klontjes boter. De spinazie wordt gewasschen en 10 mi nuten gekookt, daarna uitgeschept en zeer ffln gehakt, terwijl de aardappels worden gekookt en fijn gestampt of gemalen. We maken een luchtige puree, door de aard appelen te vermengen met de gewarmde melk, gesmolten boter, en nootmuskaat, zout naar smaak en kloppen de puree ge durende eenige minuten op met de garde, waardoor ze zeer luchtig wordt. De boter (50 gr.) wordt warm gemaakt en hierin het uitje gefruit, als het licht bruin is, worden tevens de tomaten bijge voegd en meegebakken, daarna wordt 1 dL. of 1 theekopje heet water toegevoegd, waarin 1 bouillonblokje is opgelost en de uien laten we eenige minuten stoven. In een ingevetten vuurvasten schotel wordt eerst een derde van de puree ge daan, daarop de uien en tomaten, weer puree, vervolgens spinazie, plakken hard gekookt ui en de laatste pureelaag, die bestrooid wordt met paneermeel en be dekt met klontjes boter. Daarna in den oven plaatsen, totdat de bovenkant een mooi bruin korstje heeft. V arkensf ricandeaa 1 kg. varkensfricandeau, 2 blokjes del- frite, zout, peper, water- Varkensvleesch moet goed gaar op tafel komen, daarom is het beter niet op de gewone wijze als groot vleesch te braden doch eerst te koken. We wrijven het i met een mengsel van zout en peper,- ze: ten het op met ongeveer bi L. water en laten het zachtjes een half uur of dr kwartier koken, keeren het van tfld tot tijd om, nemen daarna de deksel van de pan en laten het water verkoken Is he water verdampt, dan voegen we twee blokjes delfrite bfl en braden het vleesch rondom mooi bruin, nemen het uit de pan. leggen het op een bord en maken de jus af. We snipperen in het heete vet eerst een uitje, bruinen dit met een platten eet lepel bloem, voegen eerst een kopje water bfl, laten het flink opbruisen en koken (ie jus met 2 ft 4 kopjes water nog een mi nuut of vflf door, zeven ze daarna en se>-- veeren ze met of zonder citroensap. Toe voeging van een weinig citroensap maakt vette jus of vleesch lichter verteerbaar. Macaronischotel. 200 gr. macaroni, 1 L. water, zout 100 gr. rozijnen, 50 gr. amandelen, 2 eieren, 65 gr. boter, 10 gr. suiker, paneermeel De macaroni wordt in kleine stukjes gc broken en gaar gekookt in water en zou daarna op een zeef gedaan om het overtc lige water weg te laten druppelen. V e vetten een vuurvasten schotel in en bc strooien die met paneermeel. De macaror. wordt weer in de pan gedaan, vermen-, met de goed gewasschen rozflnen en s reepjes gesneden geblancheerde amar len, de suiker en gesmolten boter, goed o, en om geschud en ln het schoteltje gr daan, bedekt met een laagje paneerm- en stukjes boter, daarna 30 minuten i een middelmatig warmen oven geplaatr Gekruide rflst- Inplaats van aardappelen, 250 gr. rflst ruim 2 maal zooveel wc zout, 2 bouillonblokjes, 50 gr. boter 1 2 kruidnagelen. De rijst wordt herhaaldelijk gewassche totdat ze volkomen helder is, daarna o gezet met ruim koud water, aan de kor gebracht, eenige minuten door laten kok' en het water afgieten door de rijst b.v. i een zeef over te brengen en te overgiet' met koud water. We brengen het watc aan de kook, lossen er de bouillonblokje in op, doen er de rijst bfl en de boter. A' het water weer kookt, temperen wij hr gas zooveel mogelflk en laten de rij droog koken en nemen er de ui uit alvo rens de rflst geheel en al gaar is. Appeltaart. 300 gr. zelfrijzend bakmeel, 1 ei, 1 eier dooier, 100 gr. suiker, 200 gr. boter, voo de vulling: kg. appelen, 1 ons krenten, 1 kopje suiker, 2 theelepels kaneel. Wfl wellen de krenten, die goed gewas- geraspte appelen, suiker en kaneel. Bloem schen zijn even op, vermengen ze met d en boter worden met een mes tot een kru - melige massa gemaakt, suiker bijvoeg-: en het geheele ei. samen tot een stevige deegbal kneden, daarna uitrollen en twe derden ervan in een beboterden vorm over brengen. Op de deeglaag wordt het vulse gelegd, het overige deeg wordt nogmaai uitgerold en aan reepen gesneden, die ove het vulsel worden gelegd en met een we' nlg water op de deegbodem gedrukt D- reepen worden in de lengte en breedte ge legd, zoodat een traliewerk ontstaat, da met het eierdooier bestreken wordt o tenslotte wordt de taart ongeveer u« in een middelmatig warmen over gebakkc „Wat heeft jou tot drinken gebracht?" „PAmllle-omst&ndigheden." „Ongelukkig huwelijk?" „In zekeren zin, drie familieleden van m'n "ouw nouden er een café op ui".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 15