Raadsels m VAN KABOUTER FLIP EN ZIJN VRIENDJE WIP m Een filmstudio in je hoofd. r T JUTTERTJE ZATERDAG PAG. 7 Sliep hij-of sliep hij niet? Nieuwe Raadsels. 4 MEI W5 ich bij diezelfde schipbreuk wist te redden. Spoedig daarop verongelukte hy met zijn familie. Zijn opvolger was de Russische vors- Konitowski, die vermoord werd. Sul tan Hamid kreeg de steen toen, en werd onttroond. De steen ging weer op reis, en 't schip verging in de buurt van Singapore met man en muis. Duikers doken de steen op, "en zo kwam hij weer op de markt. On dertussen had de New Yorkse millionnair en edelsteenverzamelaar Maclan de kleine blauwe diamant opgekocht. Toen hij hoorde dat de grote blauwe weer te koop was, reisde hij naar Singapore en kocht hem. Op de terugreis voer hij op de Titanic, die op een ijsschots stootte, waarbij hij met zijn 3teen omkwam. Dus ligt de „Hope-dia- mant" nu op de bodem der zee, waar hij waarschijnlijk wel altijd zal blijven. Enige jaren voor de wereldoorlog reisde een Londense dame in Schotland. Zij was bijziende en droeg een hanger aan een hals ketting, die kapot ging. In het volgend dorpje wilde zij een nieuwe ketting kopen, en zij deed dat in een klein winkeltje. Wel iswaar had de handelaar geen ketting, zo als de dame gedragen had, maar hij had wel een snoer van stenen, die op parels ge leken, met een hangertje eraan (van glas was het hangertje, dat dacht hij tenminste) en sedert de tijd dat zijn overgrootvader leefde lag het in een la. De dame kocht die snoer toen maar, omdat zij toch een ket ting voor haar eigen hangertje nodig had. Teruggekeerd in Londen had zij de ketting niet meer nodig, ze moest nu een mooie, nieuwe hebben. Daarom ging ze ermee naar een kennis, die antiquair was. Tot haar grote verbazing kreeg ze er 1000 pond voor. Minder gelukkig was ze, toen ze latei zag, dat de ketitng met de hanger ver kocht was voor vijftien maal zoveel. De ketting bestond namelijk uit echte zwarte parels, de hanger was één grote diamant en verder was het een historisch stuk, hetwelk drie eeuwen verdwenen was. Maria Stuart had de hanger als talisman gedragen er hem daarom ook op de dag, dat zij terechtgesteld werd, omgedaan. Wie hem daarna bezeten heeft en hoe hij in de winkel in Schctlano terechtkwam, is onbe kend. Toen de journalisten bij den winke lier kwamen om de zaak te onderzoeken, rukte die zich de haren uit het hoofd, want hij had er de dame 12 shilling voor laten betalen, wat de dame toen schandelijk véél gevonden had!! Namen van de diamanten van links naar rechts: Kohinoor, Grote Mogol, Orlow, Regent Blauwe Diamant. De stampvolle D-trein stopte in Bazel. Vele reizigers waren doodmoe tengevolge van de lange reis, en dommelden of sliepen vast. Op een der hoekplaatsen zat een jonge man, schijnbaar vast in slaap, met het hoofd diep op de borst en hij bewoog niet. Daar kwam de douane binnen. Alle rei zigers die eerst sliepen of dommelden, wer den klaar wakker, haalden hun koffers uit het net, en hun sleutels te voorschijn. Alleen de jongeman bleef doodstil in dezelfde hou ding zitten, en sliep vast. In zijn hand, die slap naar beneden hing, hield hij een siga ret, waarvan de rook flauwtjes opsteeg. 9io...Ondertussen was de douane klaar geko- men met alle reizigers, en wierp tenslotte een blik op de jonge slaper. „Hé, jongmens!" zei hij. „Doe nu maar niet alsof u slaapt! Laat me uw bagage zien!" Zijn toon was niet heel vriendelijk, en een oude dame nam de jongeman in be scherming. Hij kon er toen niets aan doen, dat hij zo vast sliep! Maar de beambte schudde de jonge man aan zijn arm. Hij was er vast van overtuigd, dat deze maar deed alsof hij sliep. En afgezien van het feit,, dat de douane allerlei verboden waar vond in de koffer van de jongeman wie had gelijk, de douane of de medelijdende dame? Sliep de jongeman werkelijk of deed hij maar alsof? Oplossing. De jongeman kon pas enige minuten van tevoren ingeslapen zijn, omdat zijn sigaret nog aan was. Zelden slaapt men direct zó vast dat men niet door het lawaai en de onrust, die de douane in de coupé ver oorzaakte, wakker wordt. Wanneer de jongeman werkelijk zo diep in slaap ge weest was, dan zou zijn sigaret zeker uit de hand gevallen zijn. De douane had groot gelijk, toen hij ervan overtuigd was, dat de jongeman niet sliep. Vertel nu eens: waarmee maak je eigen lijk je huiswerk? Nou, niet met je rug of met je grote teen of zo, maar met het bovenkamertje, zul je antwoorden. Aha laten we eens een kjjkje nemen in dat bovenkamertje van jou! Weet Je dat het op een filmstudio lijkt? In jouw boven kamertje wordt elk ogenblik een geluids film van je doen en laten en ook een ge luidsfilm van je leren gemaakt. Je weet wel, dat het heel belangrijk is om door middel van scherpe lenzen scherpe foto's té maken. Vertel me eens, hoe werkt de lens van ëen camera in je bovenkamer Deze lens is je oog, dat elk beeld in je hersens fotografeert. Maar niet alleen foto's! Je zegt b.v. een gedicht op, en leest in gedachten dat gedicht regel voor regel op, zonder ze te zien. Je slaat in gedachten zelfs bladen om! Het komt er nu op aan, wddr op de bladzij datgene staat, dat je onthouden wilt, dat je uit het hoofd wilt leren. Dat zal Je nog gemakkelijker vallen, wanneer je de belangrijkste stukken, b.v. rood, de minder belangrijke blauw en dat, wat je niet begrijpt met je potlood onder streept. Dat hoei Je natuurlijk niet slordig te doen, en het heeft niets te maken met boeken bederven. Ik hoef zeker niet te zeggen dat Je het onderstrepen in boeken, die je van vrienden en bekenden, van school of bibliotheken geleend hebt, maar moet laten! Is je ooglens scherp? Ik zal je nu ook bewijzen, dat je oo'glens nog lang niet zo scherp is als hij kan zijn. Vertel me eens, wat voor cijfers staan op de cijferplaat van de schoolklok of van Je horloge? Hoeveel knopen zijn er op je jurk of jas? Hoe ziet het titelblad van je ge schiedenisboek er precies uit? Ik bedoel daarmee hoe de woorden ingedeeld zijn. Ik zou nog een heleboel van zulk soort vragen kunnen stellen maar zou je ze goed kunnen beantwoorden? Ik geloof van niet, loewel je die dingen toch elke dag ziet. Je kunt je ooglens natuurlijk oefenen, zodat hij daardoor beter kan gaan werken. Bijvoorbeeld door de volgende oefeningen: 1. teken veel naar voorbeelden, naar de natuur en vóór alles: uit het hoofd. 2. kijk een tijdje naar een bladzij van foto's „verlucht" boek, doe vervolgens foto's „verlucht" boek, die vervolgens je ogen dicht en haal alles wat je zo juist gezien hebt nog eens voor de geest: hoeveel tekeningen of foto's waren er op die bladzij Waar was de grootste afbeelding? Wat zag je er op? Enz., enz. 3. Oefen je er in, in de verte te kijken en daarbij alles zo goed mogelijk te onderscheiden. 4. Kijk een ogenblik in een étalage, die je voor de eerste maal ziet. Draai je na een paar seconden om en tel de dingen, die je gezien hebt. Je zult verbaasd zijn zo weinig als je gezien blijkt te hebben. Wanneer je ook werkelijk je best er voor doet om de lens van je ogen te verscherpen, dan zul je ook veel meer pleizier heiben, wanneer je musea bezoekt of wande lingen maakt, helemaal afgezien van het feit, dat je toch „met open ogen door het leven wilt gaan!" Leer daarom zoveel mogelijk „zien" van afbeeldingen, van dingen, waarnaar je ge keken hebt. Want alles wat we zien, maar dan ook goed, met aandacht zien, onthouden we véél beter dan wanneer we het horen of lezen. Van nu af aan altijd geluidsfilm. Bij de geluidsfilm hoort natuurlijk het geluid. Een stomme film „zegt" je veel minder. Bij de filmopname in je hoofd hoort dus ook het geluid, want zonder dat krjjg je geen zuivere opname van alles wat je meemaakt. In de film-studio maakt men gebruik van de microfoon. De microfoon van je hersenen is je o o r. De „oormicro foon" neemt alle geluiden in zich op en geeft ze door naar de „hersencentrale", en daardoor ken je je huiswerk ook altijd gau wer, wanneer je je oormicrofoon gebruikt en je bent niet zo gauw boos omdat je „zoveel op hebt". Het hardop leren heeft namelijk ook nog andere voordelen. Je leert, zonder dat je het eigenlijk merkt, je beter uitdrukken; Je leert. Je woorden beter gebruiken; kortom: je spreekt mak kelijker. Voor de leerling die vreemde talen leert, is het zelfs nodig, want je uitspraak wordt duidelijker en je oefent je tong en de stembanden, die niet gewend zijn aan de vreemde klanken. Het wreekt zich later, wanneer Je talen leert zonder te spreken. Het is even raar als wanneer je zou wil len leren zwemmen zonder met het water in aanraking te komen. Maar hoe kunnen we ons gehoor oefenen? 1. Wanneer je een radio hebt, zet die dan héél zachtjes aan, en probeer om elk geluid waar te nemen en van andere te onderscheiden. 2. Musiceer veel, en ga veel naar con certen. 3. Zing oude en nieuwe melodieën, en leer telkens weer nieuwe liedjes bij. 4. Leer om de verschillende „vogelzan gers" te onderscheiden. 5. Luister naar geluiden uit de verte en tracht vast te stellen, wat ze betekenen. Je hebt zo heel veel méér aan je leven wanneer je „oormicrifoon" geschoold is! De „tong-motor" wil gebruikt worden. Onze bovenkamer lijkt op een filmstudio waar voortdurend geluid-films worden ge maakt. De filmstudio van je bovenkamer beschikt ook over een motor, namelijk de tong. Is het je niet overkomen bij het opzeg gen van een gedicht, dat je thuis werke lijk goed kende, dat Je op school bleef steken, omdat je het eenvoudig niet meer verder kende? Maar de tong heeft de hardop geleerde en met de stembanden en de tong ge oefende klanken onwillekeurig verder op gezegd. Sommigen zeggen in dit geval dat ze de klank nog in het oor hebben. Het is je vast wel eens overkomen bij het opzeg gen van een lied, dat je het begin van een couplet niet meer wist. Maar zoodra je het lied zong, vielen je de woorden als vanzelf in. De tong werkt in dit geval als een motor, die aangezet is, en dan maar dóór werkt! Gebruik van nu af aan je tong motor, opdat alles in de filmstudio van je bovenkamer goo 1 werkt! Je hebt toch geen oog, oor en tong om blind of halfblind, doof of halfdoof en stom of halfstom door het leven te gaan. Oplossing vorige week. I. kippenren, kip. pen. ren. H. Schoolvoetbal. boos. och, vel. lat. Goede oplossingen ontvangen van: Estella C.; G. de V.; Jannie de V.; Corrie de H.; Piet B.; Jaap van B.; Beijer E.; Arie de G.; Tony S.; Aster; Jantje L.; Betsie N.; Toon T.; Nettie H.; Beb D.; Clairy P.; Fransje v. E.; Lien v. G.; Guil- laume v. G.; Zus W.; Bram S.; Maartje S.; IJsbrandt S.; Johanna K.; Bertha en Gillis H.; Nellie K.; Nelly K.; Nelly N.; Jac. P. N.; Sientje N.; Johanna en Cornelis L.; Reinier K.; Lena v. Z.; Corrie P.; Lena H.; Piet H.; Agatha K.; Stientje B.; Fia v. B.; Leent je v. L.; Lena M.Piet v. H.; Nanie P,; Marie v. H.; Nelly B.; Corrie du P.; Annie E.; Martha du P.; Harry du P.; Pietje K_ i. Lettergreepraadsel. De lettergrepen, die je hieronder kris en kras door elkaar ziet staan, moet je ma ken tot woorden, die met zijn allen een zegswijze vormen. Je moet er wel een beetje je best voor doen, want die zegswijze is niet heel erg bekend, maar wanneer je goed je hersens gebruikt, dan zul je er vast wel komen! de, leer, de, on, mees, ter, vin, bes, es, der, ding, is, te. II ,-r- Nu gaan we weer van de onderstaande spreekwoorden en zegswijzen de kop en de staart zoeken, die aan verkeerde koppen en staarten geplakt zijn! Want je zag zeker wel direct dat die zinnen hieronder geen bestaande spreekwoorden zijn! Tenminste, voor de helft niet! Die mooi wil wezen, heeft veel berichts. De vlieger moet pijn lijden. De teerling poetsen. Die waagt moet de bal verwachten. Die kaatst, die wint. Die aan de weg timmert, gaat niet op. De plaat is geworpen. 25. Sedert die dag waren Flip en Wip onafscheidelijke vrienden. Van vroeg tot laat zwierven ze samen door de bossen. Waar ze maar konden, hielpen ze elkaar, en altijd kon men die twee samen vinden. 26. Wip werd een graag geziene gast bij kabouters en- altijd was hij welkom als hij er een bezoek bracht. Wanneer hij met zijn scherpe nagels aan de deur krabde, werd hem dadelijk door een kabouter openge daan, die hem met een sierlijke zwaai van zijn puntmutsje begroette. 27. Ook met vogels in het bos wer den Wip en Flip goed bevriend. In het begin wilde het tussen de vogels en de eekhoorn niet erg vlotten, daar deze vroeger wel eens eieren uit hun nest roofde. Maar Flip had hem dit afgeleerd en sindsdien waren de vogelnestjes voor Wip veilig. 28. Eens op een morgen zocht Flip zijn vriendje tevergeefs. Hoe hij zocht, hij kon Flip nergens vinden, totdat hij naar boven kijkend eensklaps een paar koolmezen on' dekte, die boos en met hun vleugels flat derend heen en weer vlogen. „Wat is er met jullie," informeerde Flip."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 11