Raadsels
m VAN KABOUTER FLIP EN ZIJN VRIENDJE WIP m
Een filmstudio
in je hoofd.
r T JUTTERTJE
ZATERDAG
PAG. 7
Sliep hij-of sliep hij niet?
Nieuwe Raadsels.
4 MEI W5
ich bij diezelfde schipbreuk wist te redden.
Spoedig daarop verongelukte hy met zijn
familie. Zijn opvolger was de Russische
vors- Konitowski, die vermoord werd. Sul
tan Hamid kreeg de steen toen, en werd
onttroond. De steen ging weer op reis, en
't schip verging in de buurt van Singapore
met man en muis. Duikers doken de steen
op, "en zo kwam hij weer op de markt. On
dertussen had de New Yorkse millionnair
en edelsteenverzamelaar Maclan de kleine
blauwe diamant opgekocht. Toen hij hoorde
dat de grote blauwe weer te koop was,
reisde hij naar Singapore en kocht hem.
Op de terugreis voer hij op de Titanic, die
op een ijsschots stootte, waarbij hij met zijn
3teen omkwam. Dus ligt de „Hope-dia-
mant" nu op de bodem der zee, waar hij
waarschijnlijk wel altijd zal blijven.
Enige jaren voor de wereldoorlog reisde
een Londense dame in Schotland. Zij was
bijziende en droeg een hanger aan een hals
ketting, die kapot ging. In het volgend
dorpje wilde zij een nieuwe ketting kopen,
en zij deed dat in een klein winkeltje. Wel
iswaar had de handelaar geen ketting, zo
als de dame gedragen had, maar hij had
wel een snoer van stenen, die op parels ge
leken, met een hangertje eraan (van glas
was het hangertje, dat dacht hij tenminste)
en sedert de tijd dat zijn overgrootvader
leefde lag het in een la. De dame kocht die
snoer toen maar, omdat zij toch een ket
ting voor haar eigen hangertje nodig had.
Teruggekeerd in Londen had zij de ketting
niet meer nodig, ze moest nu een mooie,
nieuwe hebben. Daarom ging ze ermee naar
een kennis, die antiquair was. Tot haar
grote verbazing kreeg ze er 1000 pond
voor. Minder gelukkig was ze, toen ze latei
zag, dat de ketitng met de hanger ver
kocht was voor vijftien maal zoveel.
De ketting bestond namelijk uit echte
zwarte parels, de hanger was één grote
diamant en verder was het een historisch
stuk, hetwelk drie eeuwen verdwenen was.
Maria Stuart had de hanger als talisman
gedragen er hem daarom ook op de dag,
dat zij terechtgesteld werd, omgedaan. Wie
hem daarna bezeten heeft en hoe hij in de
winkel in Schctlano terechtkwam, is onbe
kend. Toen de journalisten bij den winke
lier kwamen om de zaak te onderzoeken,
rukte die zich de haren uit het hoofd, want
hij had er de dame 12 shilling voor laten
betalen, wat de dame toen schandelijk véél
gevonden had!!
Namen van de diamanten van links naar
rechts:
Kohinoor, Grote Mogol, Orlow, Regent
Blauwe Diamant.
De stampvolle D-trein stopte in Bazel.
Vele reizigers waren doodmoe tengevolge
van de lange reis, en dommelden of sliepen
vast. Op een der hoekplaatsen zat een
jonge man, schijnbaar vast in slaap, met
het hoofd diep op de borst en hij bewoog
niet.
Daar kwam de douane binnen. Alle rei
zigers die eerst sliepen of dommelden, wer
den klaar wakker, haalden hun koffers uit
het net, en hun sleutels te voorschijn. Alleen
de jongeman bleef doodstil in dezelfde hou
ding zitten, en sliep vast. In zijn hand, die
slap naar beneden hing, hield hij een siga
ret, waarvan de rook flauwtjes opsteeg.
9io...Ondertussen was de douane klaar geko-
men met alle reizigers, en wierp tenslotte
een blik op de jonge slaper.
„Hé, jongmens!" zei hij. „Doe nu maar
niet alsof u slaapt! Laat me uw bagage
zien!" Zijn toon was niet heel vriendelijk,
en een oude dame nam de jongeman in be
scherming. Hij kon er toen niets aan doen,
dat hij zo vast sliep! Maar de beambte
schudde de jonge man aan zijn arm. Hij
was er vast van overtuigd, dat deze maar
deed alsof hij sliep. En afgezien van het
feit,, dat de douane allerlei verboden waar
vond in de koffer van de jongeman wie
had gelijk, de douane of de medelijdende
dame? Sliep de jongeman werkelijk of deed
hij maar alsof?
Oplossing.
De jongeman kon pas enige minuten
van tevoren ingeslapen zijn, omdat zijn
sigaret nog aan was. Zelden slaapt men
direct zó vast dat men niet door het lawaai
en de onrust, die de douane in de coupé ver
oorzaakte, wakker wordt. Wanneer de
jongeman werkelijk zo diep in slaap ge
weest was, dan zou zijn sigaret zeker uit
de hand gevallen zijn. De douane had groot
gelijk, toen hij ervan overtuigd was, dat
de jongeman niet sliep.
Vertel nu eens: waarmee maak je eigen
lijk je huiswerk? Nou, niet met je rug
of met je grote teen of zo, maar met het
bovenkamertje, zul je antwoorden.
Aha laten we eens een kjjkje nemen
in dat bovenkamertje van jou! Weet Je dat
het op een filmstudio lijkt? In jouw boven
kamertje wordt elk ogenblik een geluids
film van je doen en laten en ook een ge
luidsfilm van je leren gemaakt. Je weet
wel, dat het heel belangrijk is om door
middel van scherpe lenzen scherpe foto's
té maken. Vertel me eens, hoe werkt de
lens van ëen camera in je bovenkamer
Deze lens is je oog, dat elk beeld in je
hersens fotografeert. Maar niet alleen
foto's! Je zegt b.v. een gedicht op, en leest
in gedachten dat gedicht regel voor regel
op, zonder ze te zien. Je slaat in gedachten
zelfs bladen om! Het komt er nu op aan,
wddr op de bladzij datgene staat, dat je
onthouden wilt, dat je uit het hoofd wilt
leren. Dat zal Je nog gemakkelijker vallen,
wanneer je de belangrijkste stukken, b.v.
rood, de minder belangrijke blauw en dat,
wat je niet begrijpt met je potlood onder
streept. Dat hoei Je natuurlijk niet slordig
te doen, en het heeft niets te maken met
boeken bederven. Ik hoef zeker niet te
zeggen dat Je het onderstrepen in boeken,
die je van vrienden en bekenden, van
school of bibliotheken geleend hebt, maar
moet laten!
Is je ooglens scherp?
Ik zal je nu ook bewijzen, dat je oo'glens
nog lang niet zo scherp is als hij kan zijn.
Vertel me eens, wat voor cijfers staan op
de cijferplaat van de schoolklok of van Je
horloge? Hoeveel knopen zijn er op je jurk
of jas? Hoe ziet het titelblad van je ge
schiedenisboek er precies uit? Ik bedoel
daarmee hoe de woorden ingedeeld zijn. Ik
zou nog een heleboel van zulk soort vragen
kunnen stellen maar zou je ze goed
kunnen beantwoorden? Ik geloof van niet,
loewel je die dingen toch elke dag ziet.
Je kunt je ooglens natuurlijk oefenen,
zodat hij daardoor beter kan gaan werken.
Bijvoorbeeld door de volgende oefeningen:
1. teken veel naar voorbeelden, naar de
natuur en vóór alles: uit het hoofd.
2. kijk een tijdje naar een bladzij van
foto's „verlucht" boek, doe vervolgens
foto's „verlucht" boek, die vervolgens
je ogen dicht en haal alles wat je zo
juist gezien hebt nog eens voor de
geest: hoeveel tekeningen of foto's
waren er op die bladzij Waar was
de grootste afbeelding? Wat zag je
er op? Enz., enz.
3. Oefen je er in, in de verte te kijken
en daarbij alles zo goed mogelijk te
onderscheiden.
4. Kijk een ogenblik in een étalage, die
je voor de eerste maal ziet. Draai je
na een paar seconden om en tel de
dingen, die je gezien hebt. Je zult
verbaasd zijn zo weinig als je gezien
blijkt te hebben. Wanneer je ook
werkelijk je best er voor doet om de
lens van je ogen te verscherpen, dan
zul je ook veel meer pleizier heiben,
wanneer je musea bezoekt of wande
lingen maakt, helemaal afgezien van
het feit, dat je toch „met open ogen
door het leven wilt gaan!"
Leer daarom zoveel mogelijk „zien" van
afbeeldingen, van dingen, waarnaar je ge
keken hebt. Want alles wat we zien,
maar dan ook goed, met aandacht zien,
onthouden we véél beter dan wanneer we
het horen of lezen.
Van nu af aan altijd geluidsfilm.
Bij de geluidsfilm hoort natuurlijk
het geluid. Een stomme film „zegt" je veel
minder. Bij de filmopname in je hoofd
hoort dus ook het geluid, want zonder dat
krjjg je geen zuivere opname van alles wat
je meemaakt. In de film-studio maakt men
gebruik van de microfoon. De microfoon
van je hersenen is je o o r. De „oormicro
foon" neemt alle geluiden in zich op en
geeft ze door naar de „hersencentrale", en
daardoor ken je je huiswerk ook altijd gau
wer, wanneer je je oormicrofoon gebruikt
en je bent niet zo gauw boos omdat je
„zoveel op hebt". Het hardop leren
heeft namelijk ook nog andere voordelen.
Je leert, zonder dat je het eigenlijk merkt,
je beter uitdrukken; Je leert. Je woorden
beter gebruiken; kortom: je spreekt mak
kelijker. Voor de leerling die vreemde talen
leert, is het zelfs nodig, want je uitspraak
wordt duidelijker en je oefent je tong en
de stembanden, die niet gewend zijn aan de
vreemde klanken. Het wreekt zich later,
wanneer Je talen leert zonder te spreken.
Het is even raar als wanneer je zou wil
len leren zwemmen zonder met het water
in aanraking te komen. Maar hoe kunnen
we ons gehoor oefenen?
1. Wanneer je een radio hebt, zet die
dan héél zachtjes aan, en probeer om elk
geluid waar te nemen en van andere te
onderscheiden.
2. Musiceer veel, en ga veel naar con
certen.
3. Zing oude en nieuwe melodieën, en
leer telkens weer nieuwe liedjes bij.
4. Leer om de verschillende „vogelzan
gers" te onderscheiden.
5. Luister naar geluiden uit de verte en
tracht vast te stellen, wat ze betekenen.
Je hebt zo heel veel méér aan je leven
wanneer je „oormicrifoon" geschoold is!
De „tong-motor" wil gebruikt
worden.
Onze bovenkamer lijkt op een filmstudio
waar voortdurend geluid-films worden ge
maakt. De filmstudio van je bovenkamer
beschikt ook over een motor, namelijk de
tong.
Is het je niet overkomen bij het opzeg
gen van een gedicht, dat je thuis werke
lijk goed kende, dat Je op school bleef
steken, omdat je het eenvoudig niet meer
verder kende?
Maar de tong heeft de hardop geleerde
en met de stembanden en de tong ge
oefende klanken onwillekeurig verder op
gezegd. Sommigen zeggen in dit geval dat
ze de klank nog in het oor hebben. Het is
je vast wel eens overkomen bij het opzeg
gen van een lied, dat je het begin van een
couplet niet meer wist. Maar zoodra je het
lied zong, vielen je de woorden als vanzelf
in. De tong werkt in dit geval als een
motor, die aangezet is, en dan maar dóór
werkt! Gebruik van nu af aan je tong
motor, opdat alles in de filmstudio van je
bovenkamer goo 1 werkt! Je hebt toch geen
oog, oor en tong om blind of halfblind,
doof of halfdoof en stom of halfstom door
het leven te gaan.
Oplossing vorige week.
I. kippenren,
kip.
pen.
ren.
H. Schoolvoetbal.
boos.
och,
vel.
lat.
Goede oplossingen ontvangen van:
Estella C.; G. de V.; Jannie de V.; Corrie
de H.; Piet B.; Jaap van B.; Beijer E.;
Arie de G.; Tony S.; Aster; Jantje L.;
Betsie N.; Toon T.; Nettie H.; Beb D.;
Clairy P.; Fransje v. E.; Lien v. G.; Guil-
laume v. G.; Zus W.; Bram S.; Maartje S.;
IJsbrandt S.; Johanna K.; Bertha en Gillis
H.; Nellie K.; Nelly K.; Nelly N.; Jac. P.
N.; Sientje N.; Johanna en Cornelis L.;
Reinier K.; Lena v. Z.; Corrie P.; Lena H.;
Piet H.; Agatha K.; Stientje B.; Fia v. B.;
Leent je v. L.; Lena M.Piet v. H.; Nanie
P,; Marie v. H.; Nelly B.; Corrie du P.;
Annie E.; Martha du P.; Harry du P.;
Pietje K_
i.
Lettergreepraadsel.
De lettergrepen, die je hieronder kris en
kras door elkaar ziet staan, moet je ma
ken tot woorden, die met zijn allen een
zegswijze vormen. Je moet er wel een
beetje je best voor doen, want die zegswijze
is niet heel erg bekend, maar wanneer je
goed je hersens gebruikt, dan zul je er vast
wel komen!
de, leer, de, on, mees, ter, vin, bes, es,
der, ding, is, te.
II ,-r-
Nu gaan we weer van de onderstaande
spreekwoorden en zegswijzen de kop en de
staart zoeken, die aan verkeerde koppen
en staarten geplakt zijn! Want je zag zeker
wel direct dat die zinnen hieronder geen
bestaande spreekwoorden zijn! Tenminste,
voor de helft niet!
Die mooi wil wezen, heeft veel berichts.
De vlieger moet pijn lijden.
De teerling poetsen.
Die waagt moet de bal verwachten.
Die kaatst, die wint.
Die aan de weg timmert, gaat niet op.
De plaat is geworpen.
25. Sedert die dag waren Flip en Wip
onafscheidelijke vrienden. Van vroeg tot
laat zwierven ze samen door de bossen.
Waar ze maar konden, hielpen ze elkaar,
en altijd kon men die twee samen vinden.
26. Wip werd een graag geziene gast bij
kabouters en- altijd was hij welkom als hij
er een bezoek bracht. Wanneer hij met zijn
scherpe nagels aan de deur krabde, werd
hem dadelijk door een kabouter openge
daan, die hem met een sierlijke zwaai van
zijn puntmutsje begroette.
27. Ook met vogels in het bos wer
den Wip en Flip goed bevriend. In het begin
wilde het tussen de vogels en de eekhoorn
niet erg vlotten, daar deze vroeger wel
eens eieren uit hun nest roofde. Maar Flip
had hem dit afgeleerd en sindsdien waren
de vogelnestjes voor Wip veilig.
28. Eens op een morgen zocht Flip zijn
vriendje tevergeefs. Hoe hij zocht, hij kon
Flip nergens vinden, totdat hij naar boven
kijkend eensklaps een paar koolmezen on'
dekte, die boos en met hun vleugels flat
derend heen en weer vlogen. „Wat is er
met jullie," informeerde Flip."