15 JAAR Pleziervlieger* K.L.M. De uitbreiding van Schiphol Hoe komt de K.L.M. aan de lading HELDERSCHË COURANT VAN' DINSDAG 4 JUNI i935. 7 boven Den Helder Van 20.000 K.G. goederen tot meerdan 1 millioen K G. per jaar. Nu tijdens de Remavi, de K.L.M., onze po pulaire luchtvaartmaatschappijen, mede in het teeken der belangstelling staat, en vrijwel den geheelen dag een van de sierlijke vogels van de maatschappij boven onze stad zweeft, hebben we gemeend in dit nummer speciaal de aandacht te vestigen op de verdienste van onze Koninklijke Luchtvaart Maatschappij en bieden onzen lezers hierbij een pagina K.L.M.- lüeuws, Hoe vaak hebt u al met verlangende blik ken de toestellen van den Marine Luchtvaart dienst nagekeken, wanneer ze ter oefen- vlucht gingen of genoten van de gastvoor- etellingen der SoesterbergersWe weten het wel, u koestert al lang den wensch óók eens in de wolken te zijn! De zeldzame gelegenheid om dien wensch te verwezelijken doet zich nu voor, De K.L.M. verwacht u op De Koog. U kunt vliegen, zooveel en zoover u wilt. U kunt een korten tocht maken boven uw woonplaats, om uw huis eens uit de lucht te bekijken en neer te zien op uw medeburgers op een wijze, die niemand kwaad kan maken, of een verdere reis ondernemen tot boven Eaanland of Texel en de Wieringermeer cn den Afsluitdijk. Op weinig plaatsen is Nederland uit de lucht gezien zoo merkwaardig en zoo grootsch als juist in de omstreken van Den Helder. Van dit Noordelijkste puntje van Hol land met zijn havens en vestingwerken kijkt tnet Zuidwaarts langs de duinen en dijken ver langs de kustlijn; Noordwaarts kijkt men over Marsdiep en Texel en ziet men de Schuimende branding op de zandplaten, waar de Heldersche redders zoo menigmaal heen worstelend door dé golven naar een in nood Verkéerend schip; Oostwaarts zijn de schor ren en de luwte van de Waddenzee met meer Zuidelijk de Wieringermeer en de dijk naar Friesland, die den roem van de Nederland- eche ingenieurs verkondigen. Dit alles is Ne derland, on3 waterland, op zijn mooist! Wat zullen we er verder nog over praten, U komt zélf zien! Tienduizenden heeft de K.L.M. reeds den luchtdoop gegeven en in het afgeloopen jaar maakten 86,000 reizigers gebruik van de Europeesche en binnenland- eche lijnen en den luchtweg naar Indië. Eén keer moet de eerste zijn. Hebt u nog niet gevlogen? Doe het nu! Komt naar De Koog en maakt een rond vlucht per K.L.M. Den 7den October is het vijftien jaar ge leden, dat in Den Haag de stichtingsacte ge passeerd werd van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën N.V. Eendrachtige samenwerking tusschen alle groote lichamen op het gebied van handel, scheepvaart en bankwezen had de oprichting eener nationale luchtvaartmaatschappij moge lijk gemaakt. Een gelukkig verschijnsel, want daardoor heeft Nederland van den aanvang af bezeten, wat in sommige landen eerst na veel strijd en financiëele offers bereikt werd: eenheid op het gebied van het luchtverkeer. Vijftien jaar'zijn sindsdien vervlogen, vijf tien jaar, waarin de K.L.M. zich gedragen voelde door de sympathie van het Nederland sche volk. Vijftien jaar, waarin positief iets tot stand gebracht werd, waarin Nederland een wereldpositie op luchtvaartgebied ver overde. Van een bedrijf met 12 man personeel, groeide de K.L.M. tot een onderneming, waar in 789 mannen en vrouwen werkzaam zijn, aan wie jaarlijks 1.300.000.— aan loon en premies wordt uitbetaald. Dit personeel is met lust en genoegen werkzaam, doordat het be drijf een fascineerenden invloed heeft, hetgeen gelegen is in de romantiek van de luchtvaart zelf en in het feit, dat er in dit jonge bedrijf steeds iets nieuws is en groei en vooruitgang er onafscheidelijk aan verbonden zijn. Zelfs in deze crisisjaren. De cijfers van 1934 doen dien groei weer duidelijk blijken. Tegen de verwachtingen in, zijn de resultaten van het bij uitstek gunstige jaar 1933 weer grootendeels overtroffen. Aan den veilige kant geschat, mogen we verwach ten, dat het aantal passagiers dit jaar 78.000 zal bedragen (tegen 21.000 in 1932 en 41.000 in 1933) en dat 268.000 k.g. post en 1.150.000 k.g. goederen vervoerd zullen worden. Van den 17den Mei 1920, toen de dienst geopend werd, tot den 7den October 1934 hebben in het geheel 240.532 betalende passa giers van de geregelde diensten gebruik ge maakt en waren er 135.000 pleziervliegers; de vloot legde 22 millioen k.m. af; 8.050.000 k.g. goederen en 1.000.000 k.g. post werden per K.L.M. vervoerd. Een organisaties als de K.L.M. bestaat uit verscheidene afdeelingen; het publiek ziet slechts het werk van enkele daarvan. De Indië-lijn, het Europeesche en binnenlandsch verkeer, de bekende, bekwame vliegtuigbe stuurders, de vloot van Fokkers, de nieuwe Douglas en de F. 36. dat is voor het publiek: de K.L.M. Maar op den achtergrond wordt voorbereid en georganiseerd en waakt de technische dienst. Hechte samenwerking en verknochtheid aan die prachtige, jonge lucht vaart bindt de deelen samen tot een geheel. Van de voornaamste dier afdeelingen zullen we hier iest vertellen. Beginnen we bij wie de oudste rechten heeft: Het Europeesche luchtverkeer. Den 17den Mei 1920 begon de K.L.M. met een anderdaagschen dienst op Londen in sa menwerking met de Aircraft Transport Travel Ltd. Om 12.45 kwam het eerste vlieg tuig op Schiphol aan met twee journalisten aan boord, een zak ochtendbladen en een brief van den Lord Mayor aan den burgemeester van Amsterdam. De dienst werd uitgevoerd door Engelsche bestuurders, met van de A.T. T. gehuurde oorlogsvliegtuigen, die een beetje verbouwd waren voor passagiersver voer. Een enkele reis naar Londen kostte toen 150 gulden. Maar toch, er kwamen passagiers! Wan neer we nog eens in de vergeelde dagstaten kijken, lezen we bijv., dat op den 19en Juni het eerste paartje op de huwelijksreis naar Londen vloog; de bruid kreeg bloemen uit naam der K.L.M. Den 22sten Augustus ge beurde er iets, waar we nog trotscher op wa ren: er vloog een moeder met twee babies naar Croydon! Intusschen was de dienst naar Londen een dagelijksche geworden en den 5en Juli had de heer Dellaert een belangrijk feit kunnen rapporteeren, n.l.: „Te 4 uur n.m. vertrok het toestel met de eerste officieele Nederlandsche postzending naar Croydon." Goederen werden er ook vervoerd, meer dan men, gezien den prijs (destijds 2.50 per k.g. voor Londen-Amsterdam) verwacht zou heb ben. Maar er was transportstaking in Enge land en dit was uiterst gunstig voor (Je jeug dige K.L.M. De lijn naar Londen bleef in 1920 niet de eenige. Den lsten September werd een ver binding met Hamburg geopend, in samen werking met de Deutsche Luft Reederei. Einde 1920, te laat om dat jaar nog dienst te doen, kwam het eerste Fokkerverkeers vliegtuig de F. 2 gereed, met een gesloten kajuit, waarin vier passagiersplaatsen. Verge leken bij de oorlogsvliegtuigen een enorme vooruitgang! Van jaar tot jaar heeft het luchtnet der K.L.M. zich uitgebreid. In 1922 kwam er een dienst naar Brussel, welke een jaar later doorgetrokken werd naar Parijs; uit 1922 da teert ook de eerste winterdienst. In 1924 werd de dienst op Hamburg, die wegens valuta moeilijkheden gedurende de beide vorige jaren tijdelijk gestaakt was, heropend en uitgebreid tot Kopenhagen In 1926 trok de KL.M. deze lijn door naar Malmö, waar zij aansluiting gaf op de treinen naar Oslo, Stockholm en Go- Sflf lp;,;::tlliai luiks; f&Ép,' m&BM thenburg. Te Amsterdam sloten de lijnen uit Londen en Parijs op dezen dienst naar het Noorden aan en de twee groote expressever- bindingen Londen-Malmö en Parijs-Malmö, welke tot de drukste luchtlijnen van Europa behooren, waren tot stand gebracht. Verder is in 1931 de dienst op Berlijn, in 1934 die op Huil en Liverpool geopend. Waneer wij terugzien op de ontwikkeling van het Europeesch luchtverkeer, nemen wij tweeërlei verschijnselen waar, die elkander voortdurend begeleiden. Eenerzijds een steeds betere techniek, snellere vliegtuigen, langere luchtlijnen, grootere frequentie der diensten, anderzijds een steeds toenemend gebruik van het vliegtuig als verkeersmiddel. Reeds na vier jaar luchtvaart was het aantal passa giers vertienvoudigd. En een verrassing zijn de cijfers der crisisjaren na 1930, waarin pas sagiers- en postvervoer standvastig toenemen en het goederenvervoer weliswaar in zijn groei belemmerd wordt door den algemeenen toestand, doch geenszins een zware depressie Ondervindt als bij andere transportonderne mingen. Men kan 's morgens het vliegtuig naar Londen, Parijs of Berlijn nemen en 's avonds weer thuis zijn. Zelfs Londen-Berlijn v.v. was dezen zomer een dagreis, met ruim vier uur oponthoud tusschen heen- en terugvlucht. Ons werelddeel wordt klein. In één dag glijdt Europa onder den vleugel van een vliegtuig door. Tusschen Helsingfors en Bar- celona, tusschen Liverpool en Warschau ligt geen stad van beteekenis, of uit Nederland vliegt men er heen op één dag. Reeds thans is ons land een centrum van luchtverkeer en wjj staan op den drempel van een toekomst met onbegrensde mogelijkheden, Amsterdam-Batavia. Even oud als de K.L.M. is de gedachte aan een Holland-Indië lijn. Reeds in 1921, toen behalve de roem een aanzienlijke geldprijs lokte, werden driemaal voorbereidingen tot de vlucht gemaakt, doch driemaal stak de poli tiek een spaak in het wiel. Doch in 1924 kwam het plan tot uitvoering. Den eersten October was het juist tien jaar geleden, dat het drie pioniers der Indië-route, Thomassen k Thuessink van der Hoop, kapitein Van Weer den Poelman en Van den Broeke van Schip hol startten om den weg naar Batavia te verkennen. Hun vliegtuig was de eerste Fok ker F. 7, de eenmotorige H.HACC. Tegenslag hield hen tot 2 November in Philippopel vast, doch na tallooze moeilijkheden kranig over wonnen te hebben, bereikten ze den 24sten November Batavia, na 20 vliegdagen. De volgende mijlpaal op den weg naaf den geregelden dienst was de vlucht van Geijsen- dorffer, Scholte en Weber met den heer van Lear Black aan boord. Zij vertrokken den 14den Juni 1927 met de Fokker F. 7a H-NADP uit Londen en bereikten Batavia in 13 vlieg dagen; zes dagen na aankomst werd de terug reis aanvaard en gelukkig volbracht: de eerste retourvlucht naar Indië. Kort daarop volgde de Postduif met Koppen, Frijns en Elleman. Vertrek van Amsterdam den lsten October, terug te Amsterdam den 28sten. In negen dagen was Koppen naar Batavia gevlogen. Door dezen tocht kreeg het groote publiek een kijk op de toekomstmogelijkheden van een Nederland-Indiëlijn en na een aantal proefvluchten in 1928 en 1929, opende Van Dijk met de Reiger den 25sten September 1930 den geregelden, veertiendaagschen dienst, welke den lsten October 1931 in een wekelijk- schen werd omgezet. Een overeenkomst met deNederlandsche en Indische Posterijen, waarbij de K.L.M. op zich neemt de post tot een maximum van 500 k.g. per vlucht te vervoeren, geeft aan deze dien sten een hechten grondslag. Gedurende den veertiendaagsche dienst wer den gemiddeld 160 k.g. post vervoerd van be gin- tot eindpunt; na de invoering van den wekelijkschen dienst steeg de hoeveelheid on middellijk. Per week en per vlucht werd ver voerd: 1932: 230 k.g., 1933: 305 k.g., 1934: 325 k.g. Dit beteekent, dat van alle briefpost, die tusschen Nederland en Ned. Indië v.v. ver voerd wordt thans 41 door de lucht gaat. Nederland is hierin nummer 1, bij geen en kele buitenlandsche imperiale verbinding staat het luchtvervoer in zulk een gunstige verhou ding tot het totale postvervoer. De post heeft de voorrang, doch het passa giersvervoer op de Indiëroute neemt van jaar tot jaar een belangrijker plaats in en daar naast ontwikkelt zich het goederenvervoer. De reisduur daalde van 12 naar 10 en 9 dagen; in den afgeloopen zomer werd met een regelmatigheid van 100 in 7 *A dag naar Batavia gevlogen en terug, hetgeen mogelijk was èn door het steeds beter worden der grondorganisatie èn door de toepassing der bestuurbare luchtschroeven op de vliegtuigen, waardoor de snelheden met 20 25 k.m. per uur toenamen. De hooge snelheden (van de Fokker 260, van de Douglas 300 k.m. per uur) zullen ons in staat stellen in 5 6 dagen naar Batavia te vliegen. De dienst op de bijna 15.000 k.m. lange luchtlijnen naar Indië wordt onderhouden met Zes vliegtuigen, die de heen- en terugreis ma ken met dezelfde bemanning. Wat de beman ning betreft, is dit een prestatie, die onge ëvenaard is in het wereldluchtverkeer; een dergelijk intensief gebruik van het materieel treffen we, behalve bij de K.L.M., slechts bij enkele Amerikaansche luchtvaartmaatschap pijen aan. Binnenlandsch luchtverkeer. Het binnenlandsch luchtverkeer is de jong ste tak van het bedrijf. Het begin ligt thans drie jaar achter ons: in Juli 1931 werd het 53 k.m. lange en erstond winstgevende luchtlijntje Rotterdam-Haamstede geopend. Geen wonder: een reis van Rotterdam naar Haamstede duurde gemiddeld zeven uur; toen de Schou wenaars eenmaal de keus hadden, gingen ze liever een 20 minuten vliegen. Twente volgde, in 1932 kwam de luchtlijn erheen. In hetzelfde jaar werd de dienst naar Haamstede uitgebreid tot Vlissingen. In 1933 groeide het binnenlandsche lucht net in Noordelijke en Zuidelijke richting: de lijn naar Groningen werd heropend en door getrokken naar Borkum gedurende het bad seizoen, de lijn naar Zeeland ging eveneens de grens over tot Knocke/Zoute in België. Gedu rende den zomer werden dubbeldaagsche diensten op alle lijnen gevlogen; op de Zeeuw- sche lijn kwam voor het eerst een winter dienst. Tenslotte kregen wij dit jaar de lucht lijn naar Eindhoven en een uitbreiding van de Zeeuwsche lijn naar Oostende; we namen éen proef met een verbinding Groningen- "twente-Eindhoven, dientengevolge konden toeristen iederen dag van den zomer instap pen voor een rondvlucht boven Nederland. Met hooge snelheid en hooge frequentie zal de K.L.M. het binnenlanlsche luchtverkeer Verder tot bloei moe' m brengen. De Vloot. De K.L.M. vloot bestaat thans uit 32 Fok- kervliegtuigen met snelheden van 160 k.m. per uur (de F. 7a op de binnenlandsche lij nen) tot 280 k.m. per uur (F. 36) verder 5 Koolhovens, waaronder drie taxivliegtuigen, een Werkspoor vrachtvliegtuig en de Douglas DC 2 met een kruissnelheid van 300 k.m., dus de snelste van de vloot. Andere afdeelingen der K.L.M. i Het eerste vraagt de Technische Dienst onze aandacht, een afdeeling, waar zelden het licht der publiciteit op valt, en die toch de grootste factor voor een veilig, gezond, eco nomisch werkend luchtvaartbedrijf is. De taak van den Technischen Dienst kan éénvoudig omschreven worden als: onderhoud v'an vliegtuigen, motoren en instrumenten. Maar dank zij de ruime ervaring, bij dezen dienende taak opgedaan, is de T.D. in staat geweest steeds meer scheppend werk te ver richten. De T.D. heeft van den aanvang af riiet alleen gezegd: „die motor is kapot, we gaan hem repareeren". Hij heeft zich afge vraagd: „Waarom is hij kapot? Kunnen we zloo'n defect voortaan voorkomen? Zou een i-.dere motor het beter doen dan deze?" Een. belangwekkende afdeeling is ook de ototechnische Dienst der K.L.M. Het weer is hem in Nederland niet gunstig, heldere da gen zonder nevel zijn niet talrijk en niettemin vjerricht de Fotodienst uitmuntend werk. Iéder in Nederland kent de K. L. M. lucht foto's van Nederlands mooiste steden en land schappen, van onze industrieën en havens. Maar het belangrijkste werk is de cartogra- phie. Dank zij de luchtfotografie kunnen land streken in enkele uren fotografisch worden vastgelegd, om daarna een kaart in alle bij zonderheden te. kunnen vervaardigen. De Rijkswaterstaat en de Rijkswegendienst be hooren dan ook tot de voornaamste opdracht gevers van den Foto-Technischen Dienst. Ook over de andere afdeelingen der K.L.M. zouden belangwekkende bijzonderheden ver teld kunnen worden. Die afdeelingen verrich ten thans, nu de K. L. M. tot, wij zouden het bijna noemen een wereldbedrijf gegroeid is, den arbeid, welke in den beginne door enkele personen verricht werd, die hiermede den grondslag der maatschappij legden. Wij zul len volstaan met een korte opsomming en noemen vooreerst den Stationsdienst, waar van zich in 1933 de Vliegdienst als zelfstan dige afdeeling afsplitste. De Radiodienst is een onderdeel van deze afdeeling. In September 1933 is op Schiphol de Geneeskundige Dienst gevestigd, welke reeds belangrijke resultaten verkreeg. Voorts is er een Hotel- en Cantinebedrijf en uit het vorige jaar dateert eveneens de instelling van dén Civielen Dienst, welke zorgt voor het onderhoud der vliegtuigcabines. Verder noe men wij den Passagedienst. Centrum van de K.L.M. Het viji Uenjarig jubileum van het Neder- landsch luchtverkeer op 17 Mei j.1. was met een een herdenkingsdatum voor de Ams'ir- damsche luchthaven Schiphol, die zich in die jaren van slechts een grasveld met slecht ge dempte slooten tot een der best geoutilleerde luchthavens van Europa ontwikkelde. Deze ontwikkeling is vooral tot stand gekomen na 1926, toen de Gemeente Amsterdam het vliegveld overnam. Op het landingsterrein van 800 X 800 meter grootte werd toen een stationsgebouw met verkeerstoren en radio- peilstation gebouwd. Er waren reeds twee hangars, een met een afdeeling voor het be handelen van goederen, met een grondvlak van 2800 m: en een tweede met een grond vlak van 3600 m!. Doch weldra werd hieraan een derde hangar toegevoegd, welke nog steeds de grootste van Europa is. Het grond vlak hiervan is 3840 m1 groot en de twee deu ren, welke electrisch bediend worden, hebben elk een breedte van 48 meter en een vrije hoogte van 8 meter. In de zijgebouwen dezer loods is sinds jaren de afdeeling van den Technischen Dienst der K.L.M. gevestigd, die zorgt voor het onderhoud der Indië-vliegtui- gen. Ook Fokker heeft op Schiphol een groote montagéloods. De luchthaven werd n den loop der jaren zoodanig ingericht, dat net starten en landen van vliegtuigen bij slecht jicht of nacht mo gelijk zou zijn. Hiertoe werd een Neon-her- kenningslicht gebouwd en acht landingslichten geplaatst, die elk een lichtsterkte van 300.000 kaars hadden. Op 2 km afstand van het lan dingsterrein kwam een zend- en ontvangsta tion en eenige jaren geleden werd een radio baken geplaatst, dat o.a. den 30sten Decem ber 1933 de „Pelikaan" hielp om Schiphol aan te vliegen, toen hij terugkeerde van zijn record-Kerstvlucht naar Indië. Verder verdient vermelding het betonnen platform van Schiphol, dat 7 ha groot is; na Berlijn/Tempelhof heeft de Amsterdamsche luchthaven het grootste verharde oppervlak van alle Europeesche vliegvelden. De K.L.M. is bezig Schiphol tot het cen trum van haar bedrijf te maken. In het afge loopen jaar is reeds een nieuw gebouw der instrumentenafdeeling in gebruik genomen, die met recht een modelinrichting genoemd kan worden. Eenigé maanden geleden werd een nieuwe motorafdeeling geopend, terwijl op het oogenblik een nieuwe vliegtuigloods in aanbouw is van dezelfde afmetingen als de grootste der reeds bestaande hangars. Het terrein zelf wordt eveneens uitgebreid en zal weldra een oppervlakte van 1200 X 1500 me ter beslaan, dus bijna tweemaal zoo groot zijn als vroeger. De bouw van een nieuw station en een nieuw hotel staan eveneens op het programma voor de eerstvolgende jaren. Kortom het beginpunt der AmsterdamBatavialijn belooft een mo delluchthaven te worden, die voor geen enkele ter wereld onder behoeft te doen. Het vliegtuig is vlug en veilig. O zeker, de voortvarendheid van den Neder lander is bekend en hij zou zeker de laatste zijn om niet van een snel, modern vervoer middel gebruik te maken. Het luchtverkeer heeft in den loop der jaren bewezen bedrijfs- zeker en zelfs op korte afstanden snel te zijn, sneller dan zijn concurrent, die intus schen niet heeft stilgezeten en het dikwijls zooveel goedkooper doet. Wij leven in een moeilijken t(jd! Aan alle kanten wordt het wereldvrachtverkeer belem merd. De kostprijzen dei goederen dienen zoo laag mogelijk te worden gehouden; de vrachtkosten moeten dus zoo gering mogelijk zijn. De omzetten zijn sterk verminderd. Tol muren en contingenteering beletten in- en uitvoer. In niet onbelangrijke mate ondervindt ook de K.L.M. hier de gevolgen van, vooral bij den uitvoer van snijbloemen en ook bij den invoer van modewaren, hoewel de eenvoudige douanebehandeling bij luchtvervoer gebleken is ook bij gecontingenteerde goederen een voordeel op te leveren. Tevens is het bewe zen, dat juist in dergelijke onzekere tijden het vliegtuig voor spoedzendingen uitkomst kan brengen, omdat juist nu de importeurs, om niet onnoodig kapitaal te blokkeeren, de voorraden zoo klein mogelijk houden, en het kan voorkomen, dat men plotseling voor het feit staat iets met spoed noodig te hebben. De exporteurs kunnen zich voor het geval zien geplaatst een offerte naar het buitenland te moeten maken of daar een proefbestelling te moeten leveren. De eerste met het monster te zijn, onder de velen, daar komt het dan op aan, service te bieden door uiterst snelle levering, dat zal dan op prijs gesteld worden. Het staat vast, dat in dergelijke gevallen aan de luchtvaart moet worden gedacht min of meer automatisch. En hoe vreemd het ook moge klinken, het komt voor, dat de mogelijkheid hiervan dikwijls niet onder de oogen wordt gezien en hemel en aarde wordt bewogen het goed op de een of andere om slachtige manier of op zeer dure wijze te ver voeren. In dezen tijd moest de acquisitie zich er dus in de eerste plaats op instellen een juist begrip van de voordeelen van vervoer door de lucht aan te kweeken bij die firma's, die zaken met het buitenland doen, ook al bestaat daar op het oogenblik geen directe belangstelling voor vervoer per vliegtuig. De practijk heeft bewezen, dat elk bedrijf van eenigen omvang zich vroeg of laat de voordeelen van het vliegtuig ten nutte kan maken. Intusschen wordt ook voortgegaan te zoeken naar nieuwe artikelen, die in aanmer king komen en die ondanks de depressie toch altijd nog te vinden zijn. Wordt een firma bezocht, die in het geheel geen vrachtvervoer blijkt te hebben, dan wordt van den nood een deugd gemaakt en verstrekt de K.L.M. inlich tingen omtrent reizen per vliegtuig, verzen ding van luchtpost en verschaft alle andere gegevens, die een modern zakenman op dit gebied kunnen interesseeren. Een dergelijk bezoek blijft nooit zonder resultaat; de „lucht vaartgezindheid" van Nederland wordt door dit persoonlijk contact meer en meer vergoot. De K.L.M. gaat in tegenstelling mét de vroeger gevolgde gedragslijn zelfs een stap verder en bezoekt firma's, waar men van tevoren weet, dat zij een vrachtvervoer heb ben, uitsluitend om ze op het gebruik der luchtpost (voornamelijk voor de Indië-lijn) en op de voordeelen van het reizen door de lucht, de lage passagetarieven, gunstige verbindin gen e.d. opmerkzaam te maken. Waardevol archief. Van de bezoeken wordt nauwkeurig verslag uitgebracht, zoodat de maatschappij beschikt over een archief met waardevolle aderssen en gegevens omtrent de mogelijkheden van het vervoer. Bij het eventueel openen van een nieuwe verbinding, het verlagen van een vracht- of passageprijs, verandering in de dienstregeling, enz., is men dan steeds in staat de belanghebbenden hierop onmiddellijk te wijzen. Het zou te ver voeren nog dieper op het werk van de acquisitie in te gaan en men vraagt zich misschien reeds af waarom het noodig is er op deze plaats zooveel aandacht aan te wijden. Tot slot willen wij dit laatste nog even uit eenzetten: om de eenvoudige reden, dat de K.L.M. heeft bemerkt, dat het publiek en de Nederlandsche bedrijven ondanks alles - toch nog te weinig weten van het bestaan der acquisitie bij de K.L.M. en op welke wijze deze wordt gevoerd. Na het lezen van dit artikel zal men niet meer verwonderd zijn wanneer een vertegenwoordiger van de K.L.M. wordt aangekondigd; men rekent er mis schien op en heeft er tevoren zijn gedachten al over laten gaan wat men hem kan vragen. Wellicht gaat men er nu toe over de afdee ling vracht op het hoofdkantoor der K.L.M. telefoon Den Haag 180070 toestel 66) eens oo te bellen, omdat men wel eens over verzenden en reizen door de lucht van gedachten wil wisselen. Men behoeft dan niet te wachten tot men door de luchtvaart-maatschappij gevon den is. Het kan znn nut hebbenvoor de K.L.M., maar ook voor den vooruitstrevenden zakenman.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 7