Het bezuinigingsontwerp en de
Tweede Kamer,
ON
HANGAR
BUITENLAND
HELDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG n
Scherpe kritiek door de Kamerleden.
„Eenzijdige aanpassingspolitiek" en
„actieve welvaartspolitiek''.
Vorderingen op Duitsche
schuldenaren.
Prinses Juliana in Friesland
LIECKAMP O i KOOY
De loting voor den
dienstplicht.
Gemeenteraadsverkiezingen.
Bewijzen van rijvaardigheid
De verkiezing voor de
Eerste Kamer.
De jaarcijfers der S.S. en
H.IJ S.M.
Desiderata van Harlingen.
Hervorming pauskeuze.
Het geschil tusschen Italië
en Abessinië-
De Internationale Arbeids-
conferentie.
TWEEDE BLAD
Verschenen is het Voorloopig Verslag van
de tweede Kamer op het 27 April J.l. inge
diende wetsontwerp tot verlaging der openbare
uitgaven, meer algemeen bekend als „het
bezuinigingsontwerp".
Het is een lijvig boekdeel, en het is ten
eenenmale onmogelijk voor een blad als het
onze om een ook maar eenigszins op volledig
heid aanspraak makende bloemlezing hieruit
samen te stellen. Wij moeten ons tevreden
Stellen met enkele grepen.
Saneering der financiën.
Algemeen was men van oordeel, dat in de
tegenwoordige omstandigheden een saneering
van 's rijks financiën dringend noodzakelijk is.
Waren verscheidene leden van meening, dat
de vereischte snneering mede zal moeten wor-
den gevonden door een verhooging van 's Lands
inkomsten op welk denkbeeld zij zich
voorstelden nader terug te komen, alge
meen was men de zienswijze toegedaan, dat
voor de bereiking van het gestelde doel ver
laging van de openbare uitgaven niet kan
worden gemist.
Vele leden laakten de late indiening van het
ontwerp, dat reeds zoo langen tijd geleden
werd aangekondigd.
Bij hun beschouwingen over het beleid der
regeering stelden verscheidene leden voorop,
dat het, voorzoover de huidige economische
en financieele toestand van ons land wel
ken zij in de Mem. van Toelichting in hoofd
zaak juist geteekend achtten het gevolg
Js van de wereldcrisis, uiteraard dwaasheid
zou zijn, de regeering met eenige schuld te
willen belasten. Die crisis en haar funeste
werking op een land van Nederlands positie
onttrekken zich aan haar macht. Wel echter
mag naar de meening dezer lieden de vraag
gesteld worden, of het Nederlandsche volk
door de wereldcrisis en haar gevolgen niet
zwaarder gedrukt is dan het geval geweest
zou zijn, indien door de regeering een ander
beleid gevoerd ware dan thans is geschied.
Deze vraag beantwoordden zij met volle over
tuiging bevestigend.
Eenzijdige aanpassingspolitiek tegen
over actieve welvaartspolitiek.
Eenzijdig aldus de hierbedoelde leden
was de gevolgde aanpassingspolitiek, wijl zij
de vaste lasten, welke op de volksmassa druk
ken voor het grootste deel onaangetast liet.
Salarisverlagingen gecritiseerd.
Een positieve crisispolitiek werd door deze
leden aanbevolen. Deze politiek vermindert de
werkloosheidsuitgaven, vermeerdert de koop
kracht der volksmassa, verhoogt de algemeene
bedrijvigheid en levert daardoor ook voor de
financiën van het Rijk, provinciën en gemeen
ten gunstige uitkomsten.
Dat het betrekkelijk bestaande voornemen
om maatregelen tot verlaging vgn de vaste
lasten in het ontwerp op te nemen, is prijs
gegeven, werd in hooge mate betreurd.
Sommige leden meenden hun beschouwin
gen over het beleid der regeering te moeten
aanvangen met er op te wijzen, dat dit beleid
moet worden bezien in het licht van de harde
waarheid, dat de algemeene economische toe
stand voor ons land noodwendig achteruit
gang niet zich brengt.
Ook deze leden keurden niet al hetgeen de
regeering in de afgeloopen jaren deed, goed
En ook bij hen bestond tegen meer dan één
onderdeel van dit onderwerp bedenking. Zij
waren echter diep overtuigd van de noodzake
lijkheid, de regeering zooveel als mogelijk te
Steunen.
Bij verscheidene leden bestond ernstig be
zwaar tegen de verlaging van de salarissen
der Rijksambtenaren met een bedrag van 10
millioen gulden. Zij noemden die verlaging een
nieuwen aanslag op den welstand van het
overheidspersoneel na de vele, die daarop
reeds zijn gepleegd.
Verscheidene leden, die bij een vorige ge
legenheid te kennen gaven, dat zij tegen een
korting op eenmaal toegekende pensioenen
principieel bezwaar hadden, verklaarden ook
thans over dat bezwaar niet te kunnen heen
stappen.
Hweekelingen met acte.
Een andere maatregel, welke vele leden
reeds thans, bij de algemeene beschouwingen,
als voor hun onaannemelijk meenden te moe
ten aanduiden, is de vervanging van onder
wijzers door zg.n. kweekelingen met acte.
Het capitulantenstelsel.
Verscheidene leden deelden de opvatting,
dat ook met handhaving van de tegenwoordige
doelstelling van de weermacht bezuiniging op
defensiegebied mogelijk zou zijn op andere
punten, dan waarop die thans wordt voor
gesteld.
Met den voornaamsten bezuinigingsmaat
regel, welke in dit opzicht is voorgesteld, de
invoering van het capitulantenstelsel, konden
de hierbedoelde leden zich in geenen deele
vereenigen.
Andere middelen tot herstel.
Intusschen wenschten verscheidene der
leden, die hierboven aan het woord waren,
zich niet te bepalen tot het aanwijzen van de
bezuinigingen, welke zij niet zouden kunnen
aanvaarden.
O.a. noemden zij een vermindering op
groote schaal van het aantal gemeenten;
voorts een verandering in het muntwezen,
bestaande in de vervanging van de zilveren
door een nikkelen munt.
Voorts gaven deze leden als hun oordeel te
kennen, dat op het gebied der belastingen
nog het een en ander is te doen, dat tot her
stel van het budgetair evenwicht kan leiden.
Met verwondering hadden verscheidene
leden geconstateerd, dat de regeering tot dus
ver heeft nagelaten een regeling betreffende
de cumulatie van inkomens uit Overheids
kassen tot stand te brengen.
De leden, die een constructieve actieve wel
vaartspolitiek bepleiten, gaven hun gedach
ten omtrent een zoodanige politiek nader uit
werkend, in het volle bewustzijn dat daarmede
voorshands niet meer dan de richting wordt
aangeduid, een schema van de eischen waar
aan naar hun meening het regeeringsbeleid
behoort te voldoen.
De Overheid zal zich bij haar beleid niet
langer mogen beperken tot pogingen om
dreigende gevaren af te wenden, doch zal een
positieve welvaartspolitiek moeten voeren.
Die politiek zal gericht moeten zijn op ver
hooging van de totale koopkracht van ons
volk en op de vermindering van de werk
loosheid.
Niet alleen behooren de bestaande bronnen
van volksbestaan in stand te worden gehou
den, doch daarnaast dienen nieuwe te worden
aangeboord.
Verschillende desiderata.
1. Vaststelling van een ander tarief van
invoerrechten.
2. Handhaving en verbetering van het
vakonderwijs.
3. Bevordering van het opsporen van indu-
strieele projecten door de oprichting van
economische technologische instituten.
4. Verleening van steun aan de oprichting
van regionale industriebanken met als sluit
stuk de stichting van een centrale bank voor
crediet op langen termijn.
5. Het oefenen van aandrang op de parti
culiere banken tot verlaging van de hooge
kosten van het crediet en tot het in ruimere
mate verleenen van financieringsfaciliteiten.
6. Het verplicht stellen van het gebruik
van het Nederlandsche product door de orga
nen van de overheid en door instellingen, welke
van de overheid afhankelijk zijn.
Nog meerdere wenschen.
Bijzondere aandacht zal voorts moeten wor
den gewijd aan de instandhouding van onze
positie als scheepvaartnatie.
Gezorgd zal moeten worden voor uitbreiding
van de bebouwbare oppervlakte door verdere
inpoldering, ontwatering, vervening en ont
ginning.
Het vreemdelingenverkeer zal volgens
nieuwe methoden moeten worden bevorderd,
waarbij men zich door de voorbeelden van
Italië en Zwitserland kan laten leiden.
De organen der Overheid, die zich met de
economische problemen bezig houden, dienen
zich geheel los te maken van bureaucratische
opvattingen.
Door het stellen van wettelijke eischen voor
de bevestiging van nieuwe bedrijven, in het
bijzonder door buitenlanders, dient er tegen
te worden gewaakt, dat een bestaande over
productie noodeloos wordt vergroot.
Na dit schema te hebben ontwikkeld brach
ten de hier aan het woord zijnde leden nog
de werkwijze ter sprake, welke de Regeering
naar hun meening zou hebben te volgen,
wanneer zij haar arbeid scherp op het stimu-
leeren van de volkshuishouding zou instellen.
Concentratie van leiding met een zoo groot
mogelijke decentralisatie van uitvoering acht
ten zij daartoe den aangewezen weg. Om de
noodige concentratie van leiding te bereiken
zouden de Voorzitter van den Ministerraad en
de Minister van Economische Zaken van de
gewone departementale zorgen moeten worden
ontlast.
Wegens vóór 24 Sept. 1934 ge'
contracteerde levering van
niet Nederlandsche
goederen.
Gelijk bekend is, heeft de regeering enkele
maanden geleden een onderzoek doen instel
len naar den omvang van de bedragen, welke
Nederlandsche schuldeischers nog op Duitsche
schuldenaren hebben te vorderen op grond
van vóór 24 September 1934 gecontracteerde
leveringen van niet-Nederlandsche en niet-
Nederlandsch koloniale goederen, waarvan de
koopsom na den genoemden datum verviel.
Deze goederen zijn gedeeltelijk ook aan derden
verkocht, waarna de oorspronkelijke Duitsche
kooper voor het prijsverschil is gedebiteerd.
Met de Duitsche regeering is omtrent deze
vorderingen het volgende overeengekomen:
1. Partijen, geleverd vóór 24 September
1934.
De koopsommen hiervan kunnen op het
Treuhanderkonto Niederlande worden gestort,
waartoe de plaatselijke Divisenstelle toestem
ming dient te geven. De vorderingen moeten
vóór 1 Augsutus 1935 bij de Devisenstellen
worden aangemeld. De betaling op het Treu
handerkonto is niet verplicht; indien de be
trokkenen de vordering langs een anderen
wettigen weg kunnen vereffenen, bestaat
daartegen geen bezwaar.
2. Partijen, geleverd na 24 September 1934,
op grond van vóór dien datum afgesloten
contracten.
Indien de goederen vóór 24 October 1934
zijn geleverd, kunnen de bedragen op het
Treuhanderkonto worden gestort, nadat hier
toe vóór 1 Augustus 1935 een vergunning aan
de Devisenstelle is gevraagd.
Leveringen na 24 October 1934 hebben ken
nelijk op grond van speculatieve overwegingen
plaats gehad en kunnen derhalve niet via het
Treuhanderkonto worden betaald.
3. Partijen, gecontracteerd vóór 24 Sep
tember 1934, doch op grond van betalings
moeilijkheden vastgehouden.
De levering van deze goederen aan den
oorspronkelijken Duitschen kooper dient in het
algemeen achterwege te blijven, aangezien er
geen mogelijkheid bestaat, de koopsommen
daarvan over het Treuhanderkonto te doen
vereffenen. Tegen een betaling langs anderen
wettigen weg bestaat uiteraard van Neder
landsche zijde geen bezwaar. Indien de goe
deren aan derden worden verkocht kan een
eventueel nadeelig prijsverschil, waarvoor de
oorspronkelijke Duitsche kooper wordt belast,
op het Treuhanderkonto worden gestort, in
dien de debiteur hiertoe volgens het Duitsche
recht zonder eenigen twijfel verplicht is.
Een zoodanige verplichting wordt geacht te
bestaan:
a. indien zij in het koopcontract uitdrukke
lijk is vastgelegd;
b. indien dit contract een uitdrukkelijke
verwijzing naar bepaalde algemeene verkoop
voorwaarden bevat, volgens welke de kooper
tot betaling van zulk een prijsverschil ver
plicht is;
c. indien in de betrokken branche de be
taling van dergelijke prijsverschillen algemeen
gebruikelijk is;
d. indien de betrokkenen tot een aanneme
lijk vergelijk over de schade zjjn gekomen,
zonder dat een vermoeden van onverschuldig
de betaling of kapitaalverschuiving bestaat;
e. indien de kooper bij gerechtelijk vonnis
tot betaling van het prijsverschil is veroor
deeld.
Zooals uit het bovenstaande reeds blijkt,
zullen de vorderingen wegens prijsverschillen
zorgvuldig worden onderzocht alvorens tot
toelating op het Treuhanderkonto wordt over
gegaan. De aanmelding bij de Devisenstellen
dient eveneens vóór 1 Augustus 1935 te
geschieden.
4. Partijen, gecontracteerd vóór 24 Sep
tember 1934, welke inmiddels aan derden zijn
verkocht.
Met betrekking tot de hieruit ontstane vor
deringen wegens prijsverschillen gelden even
eens bovenstaande bepalingen.
5. Partijen, gecontracteerd vóór 24 Sep
tember 1934, waarvan de leveringsdatum nog
niet Is verschenen.
foor deze goederen zal geen mogelijkheid
tot betaling via Treuhanderkonto bestaan. In
het algemeen zullen de contracten dus moeten
worden geannuleerd, tenzij een andere wettige
weg tot vereffening der koopsommen aan
wezig is.
(„De Tel.").
Een autotocht in de provincie
vanmorgen via den Afsluitdijk naar
Amsterdam.
Men meldt uit Leeuwarden aan de N. R. Ct.:
Gisteren heeft Prinses Juliana zoo onge
dwongen mogelijk in het mooiste deel van
Friesland vertoefd en met den commissaris
der Koningin in deze provincie en mevrouw
van Harinxma en haar hofdame jkvr. A. de
Brauw en eenige gasten, onder wie de beide
zoons van den commissaris, onder Duurswoude
in de bosschen en heide van de familie de
Jonge van Zwijnsbergen-Lycklama k Nyeholt
gewandeld en gepicnikt. Er mocht hoegenaamd
geen officieel karakter aan dit bezoek gegeven
worden, doch langs den heelen langen weg
van Leeuwarden naar Duurswoude waren de
Friezen uit dit gedeelte van de provincie
samengestroomd om hun aanhankelijkheid aan
de kroonprinses te betuigen door het zingen
van het volkslied, het aanbieden van bloemen
enz. Zelfs gingen een man en een vrouw te
Opende zóó ver in hun aanhankelijkheid, dat
zij een vloerkleed over den weg spreiden,
waarover de auto van de Prinses moest rijden.
Ook de tocht van Duurswoude naar Oranje
woud en vandaar naar Leeuwarden werd een
ware zegetocht.
Bij haar terugkomst in de Friesche hoofd-
Lijm wordt ook in groote hoeveelheid bij de bouw van
vliegtuigen gebruikt. Een trekbank die een weerstand van
tienduizend kilogram breekt. Als een boutje van een
vliegmachine ook maar Vioo milimeter afwijkt, wordt het
afgekeurd.
Lijm is ook een materie die veel bij het bou
wen van onze luchtvogels gebruikt wordt.
Voorheen maakte men meestal gebruik van
albumine en andere dierlijke lijmsoorten.
Dit soort lijm werd vervaardigd uit beende
ren, pezen en andere dierlijke bestanddeelen.
Zoo heeft men bloedalbumine, dat verkregen
wordt uit het bloed van geslachte dieren, het
welk vermengd wordt met chemicaliën, als
kalk, caustieke soda, enz.
Warmte en druk zijn noodig om het bloed
te doen stollen. Ook bij de triplex fabricage
wordt deze lijm gebruikt.
Inderdaad vormt de lijm een intregeerend
bestanddeel bjj de vliegmachineconstructie.
Schroeven, leggers, ribben, drijvers en tri-
plexvleugelbekleeding worden ook gelijmd.
Dan is er ook nog het vliegtuigdoek, hetwelk
dient voor afdekking van vleugels, romp en
stuurvlakken.
Vliegtuigdoek, dat door de M.L.D. gebruikt
wordt, moet uit zuiver linnen bestaan.
Een anderë materie is het emailliet.
Het verwerken van emailliet moet in een
droge, warme omgeving gebeuren, omdat in
een koude, vochtige omgeving het emailliet
door het aantrekken van vocht ontleed wordt.
Het doek, dat de M.L.D. gebruikt, wordt door
het bewerken met emailliet meer gespannen,
ondoordringbaar voor water gemaakt, en het
beschermt het vlasgaren voor invloeden van
buiten af.
Na het bewerken met emailliet worden de
oppervlakten van het doek afgewerkt met lak
en verven.
Rubbers en caoutchouc zijn ook noodig bij
de bouw van vliegtuigen. Dit dient bijv. voor
luchtbanden, schokbrekers, electrische gelei
dingen en eboniet.
Al deze materialen moeten voor het gebruik
worden gekeurd, en uiteraard zeer streng,
volgens vaste voorschriften, daar elke minder
goede hoedanigheid het leven van de vliegers
in gevaar kan brengen.
Om dit te kunnen doen, beschikt de Kooy
over een uitmuntend laboratorium, waar op
de meest grondige, meest moderne wijze deze
materialen worden gekeurd.
Daar is allereerst de groote trekbank voor
het onderzoek der vezelstoffen, waarop precies
de sterkte en scheurvastheid van vleugeldoek,
band, garen enz. kan worden afgelezen.
Er is ook een trekapparaat voor het be
proeven der eigenschappen van rubber en
elastiek, een druk-, trek- en buiginrichting
voor het hout. Verder is er een machine, die
de hardheid van metalen bepaalt.
In het laboratorium zijn precisie balansen
voor soortelijk gewichtsbepaling, distilleerap-
paraten voor benzine en alcohol. Ook zien we
heel fijne meetapparaten.
Om het metaal op hardheid en vastheid te
beproeven, wordt op een machine een stift,
met aan 't uiteinde een diamant, gedrukt in
het materiaal. De mate van indrukken wordt
geregistreerd op een fijne schaalverdeeling.
Hierop wordt precies de maat weergegeven.
Ook is er een inrichting, om 't vocht, dat
hout heeft, te bepalen. Spaanders van 't hout
worden eerst gewogen, daarna worden ze in
een electrischen oven vochtvrij gemaakt en
dan weer gewogen. Zoodoende weet men
precies, welk vochtgehalte hout, dat voor
vliegmachines gebruikt wordt, bevat. Dit is
een punt van groot gewicht, want volkomen
droog hout is te bros en te nat hout niet
sterk.
Terwijl wjj in het laboratorium zijn, wordt
er een monster metalen staaf juist op trek
vastheid onderzocht. Van deze staaf worden
bouten en onderdeelen van benzineleidingen
gemaakt. Een klein proefstaafje wordt eerst
gedraaid, daarna gaat dit in de Amsler trek
bank.
De controleur plaatst een potlood op het
diagram. Nu moet deze staaf van muntz-
metaal uit elkaar getrokken worden, daar is
heel wat kracht voor noodig!
Er wordt olie geperst door de leiding, die
onder een zuiger zit. Aan dien zuiger zit een
zware brug, die wordt langzaam opgetrokken.
Oogenschijnlijk lukt het niet; het staafje
schijnt de geweldige spanning te weerstaan.
Reeds probeert de machine met 1000 kg
kracht het vanéén te rukkenhet staafje
weerstaat ook deze enorme trek. Eerst als er
met een kracht van 1651 kilogram getrokken
wordt slaat het met een geweldige klap uit
elkaarPang!
't Is nog heusch niet de grootste krachts
ontwikkeling, zegt de chef van den Tech-
nischen Dienst. Deze machine kan zelfs
metalen staven, die weerstand bieden aan een
trek van 10.000 kilogram, uit elkaar rukken.
Aandachtig bekijkt even verder de sergeant
vliegtuigmaker een stukje metaal door een
loupe.
't Is metaal, waar bouten van gemaakt
worden voor de vliegmachines.
Ziet u er niets aan, zegt de sergeant.
Er zitten scheuren in!
Wij bekijken het metaal en het lijkt ons
zoo glad als een bikkel, maar de sergeant
wijst ons, onder de loupe, een bjjna onzicht
baar puntje aan't Mag absoluut niet
voor bout gebruikt worden. Niet één minder
waardig boutje mag er bij zijn. Een breuk in
zoo'n nietig stukje metaal kan funest zijn
voor den vlieger. De deelen worden afgewerkt
op een preciesheid van 1/100 millimeter, is er
een bout 1/100 millimeter te dun, dan wordt
deze afgekeurd. Om dit vast te stellen, heeft
De Kooy uitermate fijne meettoestellen.
Dit meten moet brj een vaste temperatuur
geschieden, op een plaats, waar zomer en
winter constant 15° Celsius heerscht. Anders
zou immers het te keuren materiaal kunnen
uitzetten of inkrimpen en zou men niet juist
op de 1/100 millimeter kunnen keuren.
Op een andere plaat zie ik de hoogte
meters van vliegtuigen keuren. Om deze
hoogtemeters te controleeren, worden deze
onder een groote glazen stolp gelegd. De stolp
wordt langzaam aan luchtledig gemaakt. Een
standaard barometer, eveneens onder de stolp
gelegd, geeft precies de juiste aanwijzing. De
te keuren hoogtemeters worden hiermede ver
geleken.
Een practische, overzichtelijke administra
tie, is op De Kooy ingevoerd ten behoeve van
de bedrijfsleiding.
Geen enkele werkopdracht, hoe klein ook,
mag worden uitgevoerd, voor de chef van
den Technischen Dienst hiervoor geteekend
heeft.
Deze werkopdracht wordt in tweevoud ge
geven. Eén is voor de eontróle-afdeeling, de
andere voor de werkplaatsen.
Is het werkstuk gereed, dan wordt het in
geleverd met de opdracht bij de contróle en
daar terdege nagekeken voor het aangenomen
wordt.
Deze contróle geeft bovendien een goed
overzicht van het aantal werkuren, dat aan
een vliegmachine besteed is, wat het aan
onderhoud (tractement van personeel) kost,
en of het niet, door te vèèl reparatie een
duur paardje op stal wordt.
Zoo weet men op de Kooy precies, hoe
veel uur een vliegtuig gevlogen heeft, hoeveel
olie en benzine 't gebruikte. De Nederlandsche.
belastingbetaler „Sijmen betaal", heeft dus in
alle geval, waar het de Kooy-vliegtuigen be
treft, zekerheid dat alles zoo zuinig mogelijk
gebeurt.
Wanneer een vliegtuig te duur wordt, dan
wordt 't afgeschreven. De dingen, die nog
bruikbaar zijn, worden zorgvuldig bewaard,
maar 't afgedankte vliegtuig gaat naar het
oud-roest en de werf en wordt daar verkocht
als oud metaal.
Langs eontróle-afdeeling en laboratorium
heeft mijn begeleider mij in 't groote voor-
raadmagazrjn gebracht. Zoowat alle soorten
staal, die onze Moeder Aarde in haar schoot
verborg, zijn hier bijeen gebracht. Staal
platen, stalen buis, chroomnikkel, roestvrij
staal, sneldraaistaal, motor-onderdeelen, mag
neten, alles wat maar voor een vliegmachine
noodig is, staat in groote hoeveelheid keurig
bjj elkaar.
Niet alleen keurig, maar ook kleurig, want
ten einde een funeste verwisseling van de eene
staalsoort met de andere te voorkomen, zijn
de staven voor elke soort in een speciale kleur
geverfd.
Er is ook splintervrij glas, dat bij het
vliegtuig gebruikt wordt als windscherm
dit is z.g. triplexglas en wordt ook gebezigd
voor de vliegersbrillen.
Inderdaad, men moet groote bewondering
hebben voor de prachtige leiding, die bij De
Kooy bestaat.
stad om zes uur gisterenmiddag klonk op het
Hofplein opnieuw het Wilhelmus.
De Prinses zou hedenochtend via den af
sluitdijk naar Amsterdam rijden.
De aanwijzing begint bjj den
naam Max Blom.
Gisterenmiddag twee uur heeft in de rol
zaal op het Binnenhof in Den Haag de loting
voor den dienstplicht plaats gehad voor de
lichting 1937. Hierbij werd gebruik gemaakt
van het alfabetisch register van Amsterdam
voor de lichting 1934. Uit de bus werd ge
trokken no. 557, onder welk nummer in ge
noemd register stond ingeschreven Max Blom
geboren 25 April. De aanwijzing van de
dienstplichtigen voor de lichting 1937 vangt
dus in iedere gemeente aan bij deze naam, of
zoo deze naam niet voorkomt, in het alfabe
tisch register der gemeente voor de lichting
1937, bij den daarop voorkomenden alfabetisch
eerstvolgenden naam.
Uitslag Hellevoetsluig.
Bft de gisteren gehouden verkiezing is de
samenstelling van den nieuwen gemeenteraad
geworden: 2 Lib. (thans 3); 1 S.D.A.P. (1); 1
Gemeentebel. (0), 1 A. R. (1), 1 C. H. (2), 1
Vrije Chr. ljjst (0).
Gekozen zijn: N. Nes (Gem. Bel.); D. de Boo
en P. S. C. van Kralinge (Lib.); W. J. van
St. Maartendijk (A.-R.); J. C. van Zetten
(S.D.A.P.); P. Essenburg (C.-H.); J. Blind
(V. Chr. Lijst).
De directeur van het centraal bureau voor
de afgifte van bewijsstukken van rijvaardig
heid te 's-Gravenhage heeft bepaald, dat de
candidaten voor het bewijsstuk van rijvaar
digheid verplicht zijn om ter gelegenheid van
de proef een uittreksel ten hunnen name uit
het bevolkingsregister over te leggen. Dit
uittreksel moet den adviseur, die de proef zal
afnemen, worden overhandigd. Deze zal het
na verificatie met de schriftelijke aanvraag
van den candidaat aan hem teruggeven.
Het uittreksel kan later door den candidaat
worden benut ter verkrijging van het rijbewijs.
Tevens is bepaald, dat candidaten binnen
14 dagen na den datum van uitgifte van de
aan hen verzonden oproepkaart de proef
moeten afleggen.
N.S.B.-leden, te verkiezen bij be
sluit van den leider.
„Bij besluit van den Algemeen Leider van
12 Juni 1935" zoo lezen wij in het orgaan
der N.S.B. „zijn aangewezen om zitting te
nemen in de Eerste Kamer der Staten-Gene-
raad:
1. het lid M. graaf de Marchant et d'An-
sembourg te Amstenrade, gewestelijk com
missaris der N.S.B. in de 3e inspectie;
2. het lid mr. A. J. van Vessem te Utrecht,
rechtskundig raadsman der N.S.B."
En nadat van beiden een levensbeschrijving
gegeven is, lezen wij nog:
„Het woord is nu aan onze Statenleden in
de provinciën Limburg, Noord-Brabant, Zee
land, Utrecht, Noord-Holland en Friesland,
wier eerste taak het zal zijn de eerste N.S.B. -
ers in de Eerste Kamer te brengen.
Wij twijfelen er niet aan of zij zullen er een
eer in stellen juist deze bekwame kameraden
de hun aangegeven plaats te doen innemen".
Een verlies over 1934 van ruim
30 millioen.
Het door de Nederlandsche Spoorwegen in
1934 geleden verlies bedraagt 30,798,146,
waarvan voor rekening van de H.IJ.S.M.
komt 22%/40 of 17,110,090.
Ingevolge van art. 8 (2) der Overeenkomst
1920 H.S. nader gewijzigd bij overeenkomst
1931 H.S. moet de staat der Nederlanden een
bedrag van 18,010,091 uitkeeren. De winst
en verliesrekening "sluit dan met een winst
van 900,000.
Wat de Mij. tot expl. van Staatspoorwegen
betreft komt voor haar rekeningen 18/4CPA
of 13,688,073.
Ingevolge art. 8 (2) der bovengenoemde
Overeenkomst moet de Staat 14,408,073
uitkeeren. Haar winst- en verliesrekening
sluit dan met een winst van 720,000.
Een verzoekschrift aan de Koningin.
B. en W. van Harlingen hebben namens den
raad in een uitvoerig verzoekschrift aan de
Koningin verzocht, haar invloed aan te wen
den om de in het nauw gedreven gemeente te
hulp te komen:
1. door de voor haar zoo schadelijke uit
werking van de wet op de evenredige vracht-
verdeeling uit te schakelen;
2. door te bevorderen, dat aan deze haven
niet worde onthouden de voor haar voort
bestaan onmisbare kranen-uitrusting;
3. door aan Harlingen met spoed toe te
staan, zijn haventarievcn gelijkvormig te ma
ken aan die voor Delfzijl.
Indien deze drie wenschen worden ingewil
ligd, kunnen wij weer de toekomst tegemoet
zien met hoop, schrijft het college.
DIRECTEUR VAN DE NED. ZUIVEL-
CENTRALE.
Mr. Van Eek bedankt.
Mr. J. L. van Eek, vroeger directeur van
den Burgerl. Veterinairen Dienst in Nederl.-
Indië, door den minister van oeconomische
zaken benoemd tot directeur van de Neder
landsche Zuivelcentrale, heeft, naar het Offi-
cieele Orgaan van den Algem. Nederl. Zuivel-
bond verneemt, voor deze benoeming bedankt.
Volgens het „Hbl." zou de oorzaak zijn, dat
mr. Van Eek contact onderhoudt met een
voor ambtenaren verboden politieke beweging.
BOTER.
De heffing op boter en de vervoervergun-
ning voor buitenlandsche boter zijn voor de
volgende week vastgesteld op 1.10 per kg.
TTaÉ wiU 11 lezend
Feuilletonrag. 1
Buxtenlandsch Overzicht1
De jeugdige Ossche misdadiger P. de
Bie heeft gisteren den moord op ztjn
neef Gerrit bekend
De loting voor den dienstplicht. De
aanwijzing voor de lichting 1937 be
gint bij den naam Max Blom fi
Valsche munters in Den Helder aan
gehouden en opg- vloten 9
Tor gier, de vroegere leider van de
communistische party in Duitschland,
is op vrije voeten gesteld u 1
Drie watervliegtuigen van ,fie Mok"
zullen 27 Juni een oefenvlucht maken
naar Calshotg
Het bloembollensaneeringsplan 1935.
Belangrijke wijzigingg
De onthullingen uit Oss. Piet de Bie
en Toon de Soep gaan praten g
Het rapport-Schor er, over de Viver-
ramp zal binnenkort verschijnen 6
De transferonderhandelingen met
Duitschland geslaagd1
Duitsche munitiefabriek in de lucht
gevlogen. Tientallen dooden en ge
wonden 2 en 6
De nieuwe regeling van het beta
lingsverkeer met Duitschland B
Prinses Juliana in Friesland. Frie
sche aanhankelijkheid en spontaniteit B
Het bezuinigingsontwerp en de
Tweede Kamer. Scherpe critiek door
de Kamerledeng
De gespannen toestand in China.
Japansche troepen rukken op naar
Peking. China vraagt hulp aan de
Westersche mogendheden 0
Omtrek-nieuwsM g
19
Marktberichten
Marineberichten
fvortnieuws
11
„11
TVaat gaan we
Zondag 16 Juni.
De Band van 7, Casino, 8 uur.
Spreekavond met zang en muziekR. K.
Volksbond, 8 uur.
Maandag 17 Juni.
Openbare vergadering S.D.A.P. in Casino, 8 u.
Dinsdag 18 Juni
Bijeenkomst Aanti-Rev. en Chr.-Hist. Kies-
vereenigingen, Geref. Kerk, Julianapark, 8 u.
Geruchten over voorgenomen
belangrijke wijziging.
Volgens eenige buitenlandsche bladen, die
ter zake berichten uit Rome hebben ontvan
gen, heeft Paus Pius XI het voornemen tot
een verandering van de pauskeuze over te
gaan, en deze van het college van kardinalen
op de bisschoppen der Kerk over te brengen,
althans in beginsel. Sinds meer dan duizend
jaren bestaat de traditie van de keuze der
pauzen door het college van kardinalen, en
men acht het uitgesloten, dat deze traditie
binnen afzienbaren tijd zou afgeschaft wor
den; echter zou de hervorming geleidelik tot
stand kunnen komen.
Het probleem van het Suezkanaal.
Volgens berichten in de bladen uit Alexan-
drië in Egypte schrijft het Arabische dagblad
„Halagh" een beschouwing over het voorstel
van Norman Angell inzake sluiting van het
Suezkanaal voor Italiaansche schepen in ge
val van een gewapend conflict tusschen Abes-
sinië en Italië. Het blad doet uitkomen, dat
volgens het verdrag van 1888 het kanaal ge
opend moet blijven voor koopvaardij- en oor
logsschepen van alle volkeren, in tijd van
vrede zoowel als in tijd van oorlog. Overigens
is het de taak van Egypte een vrij verkeer
op het kanaal voor schepen van de geheele
wereld te handhaven en is het niet in het
belang van Egypte het kanaal te sluiten en
bijgevolg het verdrag van 1888 te verscheuren.
Verkorting van den arbeidstijd.
Het Internationaal Arbeidsbureau heeft gis
teren reeds aan de Internationale Arbeids-
conferentie den tekst voorgelegd van een
ontwerr-conventie als bedoeld in de Woensdag
door de conferentie aangenomen resolutie der
arbeidersgroep ten gunste van een algemeene
conventie inzake de 40-urige arbeidsweek,
De door het Internationaal Arbeidsbureau
voorgestelde tekstbevat slechts één artikel,
dat voorafgegaan wordt door drie overwe
gingen
Ten eerste, dat de werkloosheid zulk een
omvang heeft aangenomen en z0o langen tijd
woedt, dat door millioenen arbeiders ontbe
ringen geleden worden, waarvoor zij zelf niet
verantwoordelijk zijn en waarvan zij het recht
hebben bevrijding te verlangen.
Ten tweede, dat wenschelrjk zou zijn, dat de
arbeiders zooveel mogelijk aandeel nemen aan
de weldade van den technischen vooruitgang,
waarvan de snelle ontwikkeling de moderne
industrie karakteriseert.
Teu derde, dat het onvermijdelijk is voort
durend te streven naar een zoo groot moge
lijke vermindering van den arbeidsduur in alle
bedrijven, (N. R. Crt.")«