Het bezuinigingsontwerp en de Tweede Kamer, ON HANGAR BUITENLAND HELDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG n Scherpe kritiek door de Kamerleden. „Eenzijdige aanpassingspolitiek" en „actieve welvaartspolitiek''. Vorderingen op Duitsche schuldenaren. Prinses Juliana in Friesland LIECKAMP O i KOOY De loting voor den dienstplicht. Gemeenteraadsverkiezingen. Bewijzen van rijvaardigheid De verkiezing voor de Eerste Kamer. De jaarcijfers der S.S. en H.IJ S.M. Desiderata van Harlingen. Hervorming pauskeuze. Het geschil tusschen Italië en Abessinië- De Internationale Arbeids- conferentie. TWEEDE BLAD Verschenen is het Voorloopig Verslag van de tweede Kamer op het 27 April J.l. inge diende wetsontwerp tot verlaging der openbare uitgaven, meer algemeen bekend als „het bezuinigingsontwerp". Het is een lijvig boekdeel, en het is ten eenenmale onmogelijk voor een blad als het onze om een ook maar eenigszins op volledig heid aanspraak makende bloemlezing hieruit samen te stellen. Wij moeten ons tevreden Stellen met enkele grepen. Saneering der financiën. Algemeen was men van oordeel, dat in de tegenwoordige omstandigheden een saneering van 's rijks financiën dringend noodzakelijk is. Waren verscheidene leden van meening, dat de vereischte snneering mede zal moeten wor- den gevonden door een verhooging van 's Lands inkomsten op welk denkbeeld zij zich voorstelden nader terug te komen, alge meen was men de zienswijze toegedaan, dat voor de bereiking van het gestelde doel ver laging van de openbare uitgaven niet kan worden gemist. Vele leden laakten de late indiening van het ontwerp, dat reeds zoo langen tijd geleden werd aangekondigd. Bij hun beschouwingen over het beleid der regeering stelden verscheidene leden voorop, dat het, voorzoover de huidige economische en financieele toestand van ons land wel ken zij in de Mem. van Toelichting in hoofd zaak juist geteekend achtten het gevolg Js van de wereldcrisis, uiteraard dwaasheid zou zijn, de regeering met eenige schuld te willen belasten. Die crisis en haar funeste werking op een land van Nederlands positie onttrekken zich aan haar macht. Wel echter mag naar de meening dezer lieden de vraag gesteld worden, of het Nederlandsche volk door de wereldcrisis en haar gevolgen niet zwaarder gedrukt is dan het geval geweest zou zijn, indien door de regeering een ander beleid gevoerd ware dan thans is geschied. Deze vraag beantwoordden zij met volle over tuiging bevestigend. Eenzijdige aanpassingspolitiek tegen over actieve welvaartspolitiek. Eenzijdig aldus de hierbedoelde leden was de gevolgde aanpassingspolitiek, wijl zij de vaste lasten, welke op de volksmassa druk ken voor het grootste deel onaangetast liet. Salarisverlagingen gecritiseerd. Een positieve crisispolitiek werd door deze leden aanbevolen. Deze politiek vermindert de werkloosheidsuitgaven, vermeerdert de koop kracht der volksmassa, verhoogt de algemeene bedrijvigheid en levert daardoor ook voor de financiën van het Rijk, provinciën en gemeen ten gunstige uitkomsten. Dat het betrekkelijk bestaande voornemen om maatregelen tot verlaging vgn de vaste lasten in het ontwerp op te nemen, is prijs gegeven, werd in hooge mate betreurd. Sommige leden meenden hun beschouwin gen over het beleid der regeering te moeten aanvangen met er op te wijzen, dat dit beleid moet worden bezien in het licht van de harde waarheid, dat de algemeene economische toe stand voor ons land noodwendig achteruit gang niet zich brengt. Ook deze leden keurden niet al hetgeen de regeering in de afgeloopen jaren deed, goed En ook bij hen bestond tegen meer dan één onderdeel van dit onderwerp bedenking. Zij waren echter diep overtuigd van de noodzake lijkheid, de regeering zooveel als mogelijk te Steunen. Bij verscheidene leden bestond ernstig be zwaar tegen de verlaging van de salarissen der Rijksambtenaren met een bedrag van 10 millioen gulden. Zij noemden die verlaging een nieuwen aanslag op den welstand van het overheidspersoneel na de vele, die daarop reeds zijn gepleegd. Verscheidene leden, die bij een vorige ge legenheid te kennen gaven, dat zij tegen een korting op eenmaal toegekende pensioenen principieel bezwaar hadden, verklaarden ook thans over dat bezwaar niet te kunnen heen stappen. Hweekelingen met acte. Een andere maatregel, welke vele leden reeds thans, bij de algemeene beschouwingen, als voor hun onaannemelijk meenden te moe ten aanduiden, is de vervanging van onder wijzers door zg.n. kweekelingen met acte. Het capitulantenstelsel. Verscheidene leden deelden de opvatting, dat ook met handhaving van de tegenwoordige doelstelling van de weermacht bezuiniging op defensiegebied mogelijk zou zijn op andere punten, dan waarop die thans wordt voor gesteld. Met den voornaamsten bezuinigingsmaat regel, welke in dit opzicht is voorgesteld, de invoering van het capitulantenstelsel, konden de hierbedoelde leden zich in geenen deele vereenigen. Andere middelen tot herstel. Intusschen wenschten verscheidene der leden, die hierboven aan het woord waren, zich niet te bepalen tot het aanwijzen van de bezuinigingen, welke zij niet zouden kunnen aanvaarden. O.a. noemden zij een vermindering op groote schaal van het aantal gemeenten; voorts een verandering in het muntwezen, bestaande in de vervanging van de zilveren door een nikkelen munt. Voorts gaven deze leden als hun oordeel te kennen, dat op het gebied der belastingen nog het een en ander is te doen, dat tot her stel van het budgetair evenwicht kan leiden. Met verwondering hadden verscheidene leden geconstateerd, dat de regeering tot dus ver heeft nagelaten een regeling betreffende de cumulatie van inkomens uit Overheids kassen tot stand te brengen. De leden, die een constructieve actieve wel vaartspolitiek bepleiten, gaven hun gedach ten omtrent een zoodanige politiek nader uit werkend, in het volle bewustzijn dat daarmede voorshands niet meer dan de richting wordt aangeduid, een schema van de eischen waar aan naar hun meening het regeeringsbeleid behoort te voldoen. De Overheid zal zich bij haar beleid niet langer mogen beperken tot pogingen om dreigende gevaren af te wenden, doch zal een positieve welvaartspolitiek moeten voeren. Die politiek zal gericht moeten zijn op ver hooging van de totale koopkracht van ons volk en op de vermindering van de werk loosheid. Niet alleen behooren de bestaande bronnen van volksbestaan in stand te worden gehou den, doch daarnaast dienen nieuwe te worden aangeboord. Verschillende desiderata. 1. Vaststelling van een ander tarief van invoerrechten. 2. Handhaving en verbetering van het vakonderwijs. 3. Bevordering van het opsporen van indu- strieele projecten door de oprichting van economische technologische instituten. 4. Verleening van steun aan de oprichting van regionale industriebanken met als sluit stuk de stichting van een centrale bank voor crediet op langen termijn. 5. Het oefenen van aandrang op de parti culiere banken tot verlaging van de hooge kosten van het crediet en tot het in ruimere mate verleenen van financieringsfaciliteiten. 6. Het verplicht stellen van het gebruik van het Nederlandsche product door de orga nen van de overheid en door instellingen, welke van de overheid afhankelijk zijn. Nog meerdere wenschen. Bijzondere aandacht zal voorts moeten wor den gewijd aan de instandhouding van onze positie als scheepvaartnatie. Gezorgd zal moeten worden voor uitbreiding van de bebouwbare oppervlakte door verdere inpoldering, ontwatering, vervening en ont ginning. Het vreemdelingenverkeer zal volgens nieuwe methoden moeten worden bevorderd, waarbij men zich door de voorbeelden van Italië en Zwitserland kan laten leiden. De organen der Overheid, die zich met de economische problemen bezig houden, dienen zich geheel los te maken van bureaucratische opvattingen. Door het stellen van wettelijke eischen voor de bevestiging van nieuwe bedrijven, in het bijzonder door buitenlanders, dient er tegen te worden gewaakt, dat een bestaande over productie noodeloos wordt vergroot. Na dit schema te hebben ontwikkeld brach ten de hier aan het woord zijnde leden nog de werkwijze ter sprake, welke de Regeering naar hun meening zou hebben te volgen, wanneer zij haar arbeid scherp op het stimu- leeren van de volkshuishouding zou instellen. Concentratie van leiding met een zoo groot mogelijke decentralisatie van uitvoering acht ten zij daartoe den aangewezen weg. Om de noodige concentratie van leiding te bereiken zouden de Voorzitter van den Ministerraad en de Minister van Economische Zaken van de gewone departementale zorgen moeten worden ontlast. Wegens vóór 24 Sept. 1934 ge' contracteerde levering van niet Nederlandsche goederen. Gelijk bekend is, heeft de regeering enkele maanden geleden een onderzoek doen instel len naar den omvang van de bedragen, welke Nederlandsche schuldeischers nog op Duitsche schuldenaren hebben te vorderen op grond van vóór 24 September 1934 gecontracteerde leveringen van niet-Nederlandsche en niet- Nederlandsch koloniale goederen, waarvan de koopsom na den genoemden datum verviel. Deze goederen zijn gedeeltelijk ook aan derden verkocht, waarna de oorspronkelijke Duitsche kooper voor het prijsverschil is gedebiteerd. Met de Duitsche regeering is omtrent deze vorderingen het volgende overeengekomen: 1. Partijen, geleverd vóór 24 September 1934. De koopsommen hiervan kunnen op het Treuhanderkonto Niederlande worden gestort, waartoe de plaatselijke Divisenstelle toestem ming dient te geven. De vorderingen moeten vóór 1 Augsutus 1935 bij de Devisenstellen worden aangemeld. De betaling op het Treu handerkonto is niet verplicht; indien de be trokkenen de vordering langs een anderen wettigen weg kunnen vereffenen, bestaat daartegen geen bezwaar. 2. Partijen, geleverd na 24 September 1934, op grond van vóór dien datum afgesloten contracten. Indien de goederen vóór 24 October 1934 zijn geleverd, kunnen de bedragen op het Treuhanderkonto worden gestort, nadat hier toe vóór 1 Augustus 1935 een vergunning aan de Devisenstelle is gevraagd. Leveringen na 24 October 1934 hebben ken nelijk op grond van speculatieve overwegingen plaats gehad en kunnen derhalve niet via het Treuhanderkonto worden betaald. 3. Partijen, gecontracteerd vóór 24 Sep tember 1934, doch op grond van betalings moeilijkheden vastgehouden. De levering van deze goederen aan den oorspronkelijken Duitschen kooper dient in het algemeen achterwege te blijven, aangezien er geen mogelijkheid bestaat, de koopsommen daarvan over het Treuhanderkonto te doen vereffenen. Tegen een betaling langs anderen wettigen weg bestaat uiteraard van Neder landsche zijde geen bezwaar. Indien de goe deren aan derden worden verkocht kan een eventueel nadeelig prijsverschil, waarvoor de oorspronkelijke Duitsche kooper wordt belast, op het Treuhanderkonto worden gestort, in dien de debiteur hiertoe volgens het Duitsche recht zonder eenigen twijfel verplicht is. Een zoodanige verplichting wordt geacht te bestaan: a. indien zij in het koopcontract uitdrukke lijk is vastgelegd; b. indien dit contract een uitdrukkelijke verwijzing naar bepaalde algemeene verkoop voorwaarden bevat, volgens welke de kooper tot betaling van zulk een prijsverschil ver plicht is; c. indien in de betrokken branche de be taling van dergelijke prijsverschillen algemeen gebruikelijk is; d. indien de betrokkenen tot een aanneme lijk vergelijk over de schade zjjn gekomen, zonder dat een vermoeden van onverschuldig de betaling of kapitaalverschuiving bestaat; e. indien de kooper bij gerechtelijk vonnis tot betaling van het prijsverschil is veroor deeld. Zooals uit het bovenstaande reeds blijkt, zullen de vorderingen wegens prijsverschillen zorgvuldig worden onderzocht alvorens tot toelating op het Treuhanderkonto wordt over gegaan. De aanmelding bij de Devisenstellen dient eveneens vóór 1 Augustus 1935 te geschieden. 4. Partijen, gecontracteerd vóór 24 Sep tember 1934, welke inmiddels aan derden zijn verkocht. Met betrekking tot de hieruit ontstane vor deringen wegens prijsverschillen gelden even eens bovenstaande bepalingen. 5. Partijen, gecontracteerd vóór 24 Sep tember 1934, waarvan de leveringsdatum nog niet Is verschenen. foor deze goederen zal geen mogelijkheid tot betaling via Treuhanderkonto bestaan. In het algemeen zullen de contracten dus moeten worden geannuleerd, tenzij een andere wettige weg tot vereffening der koopsommen aan wezig is. („De Tel."). Een autotocht in de provincie vanmorgen via den Afsluitdijk naar Amsterdam. Men meldt uit Leeuwarden aan de N. R. Ct.: Gisteren heeft Prinses Juliana zoo onge dwongen mogelijk in het mooiste deel van Friesland vertoefd en met den commissaris der Koningin in deze provincie en mevrouw van Harinxma en haar hofdame jkvr. A. de Brauw en eenige gasten, onder wie de beide zoons van den commissaris, onder Duurswoude in de bosschen en heide van de familie de Jonge van Zwijnsbergen-Lycklama k Nyeholt gewandeld en gepicnikt. Er mocht hoegenaamd geen officieel karakter aan dit bezoek gegeven worden, doch langs den heelen langen weg van Leeuwarden naar Duurswoude waren de Friezen uit dit gedeelte van de provincie samengestroomd om hun aanhankelijkheid aan de kroonprinses te betuigen door het zingen van het volkslied, het aanbieden van bloemen enz. Zelfs gingen een man en een vrouw te Opende zóó ver in hun aanhankelijkheid, dat zij een vloerkleed over den weg spreiden, waarover de auto van de Prinses moest rijden. Ook de tocht van Duurswoude naar Oranje woud en vandaar naar Leeuwarden werd een ware zegetocht. Bij haar terugkomst in de Friesche hoofd- Lijm wordt ook in groote hoeveelheid bij de bouw van vliegtuigen gebruikt. Een trekbank die een weerstand van tienduizend kilogram breekt. Als een boutje van een vliegmachine ook maar Vioo milimeter afwijkt, wordt het afgekeurd. Lijm is ook een materie die veel bij het bou wen van onze luchtvogels gebruikt wordt. Voorheen maakte men meestal gebruik van albumine en andere dierlijke lijmsoorten. Dit soort lijm werd vervaardigd uit beende ren, pezen en andere dierlijke bestanddeelen. Zoo heeft men bloedalbumine, dat verkregen wordt uit het bloed van geslachte dieren, het welk vermengd wordt met chemicaliën, als kalk, caustieke soda, enz. Warmte en druk zijn noodig om het bloed te doen stollen. Ook bij de triplex fabricage wordt deze lijm gebruikt. Inderdaad vormt de lijm een intregeerend bestanddeel bjj de vliegmachineconstructie. Schroeven, leggers, ribben, drijvers en tri- plexvleugelbekleeding worden ook gelijmd. Dan is er ook nog het vliegtuigdoek, hetwelk dient voor afdekking van vleugels, romp en stuurvlakken. Vliegtuigdoek, dat door de M.L.D. gebruikt wordt, moet uit zuiver linnen bestaan. Een anderë materie is het emailliet. Het verwerken van emailliet moet in een droge, warme omgeving gebeuren, omdat in een koude, vochtige omgeving het emailliet door het aantrekken van vocht ontleed wordt. Het doek, dat de M.L.D. gebruikt, wordt door het bewerken met emailliet meer gespannen, ondoordringbaar voor water gemaakt, en het beschermt het vlasgaren voor invloeden van buiten af. Na het bewerken met emailliet worden de oppervlakten van het doek afgewerkt met lak en verven. Rubbers en caoutchouc zijn ook noodig bij de bouw van vliegtuigen. Dit dient bijv. voor luchtbanden, schokbrekers, electrische gelei dingen en eboniet. Al deze materialen moeten voor het gebruik worden gekeurd, en uiteraard zeer streng, volgens vaste voorschriften, daar elke minder goede hoedanigheid het leven van de vliegers in gevaar kan brengen. Om dit te kunnen doen, beschikt de Kooy over een uitmuntend laboratorium, waar op de meest grondige, meest moderne wijze deze materialen worden gekeurd. Daar is allereerst de groote trekbank voor het onderzoek der vezelstoffen, waarop precies de sterkte en scheurvastheid van vleugeldoek, band, garen enz. kan worden afgelezen. Er is ook een trekapparaat voor het be proeven der eigenschappen van rubber en elastiek, een druk-, trek- en buiginrichting voor het hout. Verder is er een machine, die de hardheid van metalen bepaalt. In het laboratorium zijn precisie balansen voor soortelijk gewichtsbepaling, distilleerap- paraten voor benzine en alcohol. Ook zien we heel fijne meetapparaten. Om het metaal op hardheid en vastheid te beproeven, wordt op een machine een stift, met aan 't uiteinde een diamant, gedrukt in het materiaal. De mate van indrukken wordt geregistreerd op een fijne schaalverdeeling. Hierop wordt precies de maat weergegeven. Ook is er een inrichting, om 't vocht, dat hout heeft, te bepalen. Spaanders van 't hout worden eerst gewogen, daarna worden ze in een electrischen oven vochtvrij gemaakt en dan weer gewogen. Zoodoende weet men precies, welk vochtgehalte hout, dat voor vliegmachines gebruikt wordt, bevat. Dit is een punt van groot gewicht, want volkomen droog hout is te bros en te nat hout niet sterk. Terwijl wjj in het laboratorium zijn, wordt er een monster metalen staaf juist op trek vastheid onderzocht. Van deze staaf worden bouten en onderdeelen van benzineleidingen gemaakt. Een klein proefstaafje wordt eerst gedraaid, daarna gaat dit in de Amsler trek bank. De controleur plaatst een potlood op het diagram. Nu moet deze staaf van muntz- metaal uit elkaar getrokken worden, daar is heel wat kracht voor noodig! Er wordt olie geperst door de leiding, die onder een zuiger zit. Aan dien zuiger zit een zware brug, die wordt langzaam opgetrokken. Oogenschijnlijk lukt het niet; het staafje schijnt de geweldige spanning te weerstaan. Reeds probeert de machine met 1000 kg kracht het vanéén te rukkenhet staafje weerstaat ook deze enorme trek. Eerst als er met een kracht van 1651 kilogram getrokken wordt slaat het met een geweldige klap uit elkaarPang! 't Is nog heusch niet de grootste krachts ontwikkeling, zegt de chef van den Tech- nischen Dienst. Deze machine kan zelfs metalen staven, die weerstand bieden aan een trek van 10.000 kilogram, uit elkaar rukken. Aandachtig bekijkt even verder de sergeant vliegtuigmaker een stukje metaal door een loupe. 't Is metaal, waar bouten van gemaakt worden voor de vliegmachines. Ziet u er niets aan, zegt de sergeant. Er zitten scheuren in! Wij bekijken het metaal en het lijkt ons zoo glad als een bikkel, maar de sergeant wijst ons, onder de loupe, een bjjna onzicht baar puntje aan't Mag absoluut niet voor bout gebruikt worden. Niet één minder waardig boutje mag er bij zijn. Een breuk in zoo'n nietig stukje metaal kan funest zijn voor den vlieger. De deelen worden afgewerkt op een preciesheid van 1/100 millimeter, is er een bout 1/100 millimeter te dun, dan wordt deze afgekeurd. Om dit vast te stellen, heeft De Kooy uitermate fijne meettoestellen. Dit meten moet brj een vaste temperatuur geschieden, op een plaats, waar zomer en winter constant 15° Celsius heerscht. Anders zou immers het te keuren materiaal kunnen uitzetten of inkrimpen en zou men niet juist op de 1/100 millimeter kunnen keuren. Op een andere plaat zie ik de hoogte meters van vliegtuigen keuren. Om deze hoogtemeters te controleeren, worden deze onder een groote glazen stolp gelegd. De stolp wordt langzaam aan luchtledig gemaakt. Een standaard barometer, eveneens onder de stolp gelegd, geeft precies de juiste aanwijzing. De te keuren hoogtemeters worden hiermede ver geleken. Een practische, overzichtelijke administra tie, is op De Kooy ingevoerd ten behoeve van de bedrijfsleiding. Geen enkele werkopdracht, hoe klein ook, mag worden uitgevoerd, voor de chef van den Technischen Dienst hiervoor geteekend heeft. Deze werkopdracht wordt in tweevoud ge geven. Eén is voor de eontróle-afdeeling, de andere voor de werkplaatsen. Is het werkstuk gereed, dan wordt het in geleverd met de opdracht bij de contróle en daar terdege nagekeken voor het aangenomen wordt. Deze contróle geeft bovendien een goed overzicht van het aantal werkuren, dat aan een vliegmachine besteed is, wat het aan onderhoud (tractement van personeel) kost, en of het niet, door te vèèl reparatie een duur paardje op stal wordt. Zoo weet men op de Kooy precies, hoe veel uur een vliegtuig gevlogen heeft, hoeveel olie en benzine 't gebruikte. De Nederlandsche. belastingbetaler „Sijmen betaal", heeft dus in alle geval, waar het de Kooy-vliegtuigen be treft, zekerheid dat alles zoo zuinig mogelijk gebeurt. Wanneer een vliegtuig te duur wordt, dan wordt 't afgeschreven. De dingen, die nog bruikbaar zijn, worden zorgvuldig bewaard, maar 't afgedankte vliegtuig gaat naar het oud-roest en de werf en wordt daar verkocht als oud metaal. Langs eontróle-afdeeling en laboratorium heeft mijn begeleider mij in 't groote voor- raadmagazrjn gebracht. Zoowat alle soorten staal, die onze Moeder Aarde in haar schoot verborg, zijn hier bijeen gebracht. Staal platen, stalen buis, chroomnikkel, roestvrij staal, sneldraaistaal, motor-onderdeelen, mag neten, alles wat maar voor een vliegmachine noodig is, staat in groote hoeveelheid keurig bjj elkaar. Niet alleen keurig, maar ook kleurig, want ten einde een funeste verwisseling van de eene staalsoort met de andere te voorkomen, zijn de staven voor elke soort in een speciale kleur geverfd. Er is ook splintervrij glas, dat bij het vliegtuig gebruikt wordt als windscherm dit is z.g. triplexglas en wordt ook gebezigd voor de vliegersbrillen. Inderdaad, men moet groote bewondering hebben voor de prachtige leiding, die bij De Kooy bestaat. stad om zes uur gisterenmiddag klonk op het Hofplein opnieuw het Wilhelmus. De Prinses zou hedenochtend via den af sluitdijk naar Amsterdam rijden. De aanwijzing begint bjj den naam Max Blom. Gisterenmiddag twee uur heeft in de rol zaal op het Binnenhof in Den Haag de loting voor den dienstplicht plaats gehad voor de lichting 1937. Hierbij werd gebruik gemaakt van het alfabetisch register van Amsterdam voor de lichting 1934. Uit de bus werd ge trokken no. 557, onder welk nummer in ge noemd register stond ingeschreven Max Blom geboren 25 April. De aanwijzing van de dienstplichtigen voor de lichting 1937 vangt dus in iedere gemeente aan bij deze naam, of zoo deze naam niet voorkomt, in het alfabe tisch register der gemeente voor de lichting 1937, bij den daarop voorkomenden alfabetisch eerstvolgenden naam. Uitslag Hellevoetsluig. Bft de gisteren gehouden verkiezing is de samenstelling van den nieuwen gemeenteraad geworden: 2 Lib. (thans 3); 1 S.D.A.P. (1); 1 Gemeentebel. (0), 1 A. R. (1), 1 C. H. (2), 1 Vrije Chr. ljjst (0). Gekozen zijn: N. Nes (Gem. Bel.); D. de Boo en P. S. C. van Kralinge (Lib.); W. J. van St. Maartendijk (A.-R.); J. C. van Zetten (S.D.A.P.); P. Essenburg (C.-H.); J. Blind (V. Chr. Lijst). De directeur van het centraal bureau voor de afgifte van bewijsstukken van rijvaardig heid te 's-Gravenhage heeft bepaald, dat de candidaten voor het bewijsstuk van rijvaar digheid verplicht zijn om ter gelegenheid van de proef een uittreksel ten hunnen name uit het bevolkingsregister over te leggen. Dit uittreksel moet den adviseur, die de proef zal afnemen, worden overhandigd. Deze zal het na verificatie met de schriftelijke aanvraag van den candidaat aan hem teruggeven. Het uittreksel kan later door den candidaat worden benut ter verkrijging van het rijbewijs. Tevens is bepaald, dat candidaten binnen 14 dagen na den datum van uitgifte van de aan hen verzonden oproepkaart de proef moeten afleggen. N.S.B.-leden, te verkiezen bij be sluit van den leider. „Bij besluit van den Algemeen Leider van 12 Juni 1935" zoo lezen wij in het orgaan der N.S.B. „zijn aangewezen om zitting te nemen in de Eerste Kamer der Staten-Gene- raad: 1. het lid M. graaf de Marchant et d'An- sembourg te Amstenrade, gewestelijk com missaris der N.S.B. in de 3e inspectie; 2. het lid mr. A. J. van Vessem te Utrecht, rechtskundig raadsman der N.S.B." En nadat van beiden een levensbeschrijving gegeven is, lezen wij nog: „Het woord is nu aan onze Statenleden in de provinciën Limburg, Noord-Brabant, Zee land, Utrecht, Noord-Holland en Friesland, wier eerste taak het zal zijn de eerste N.S.B. - ers in de Eerste Kamer te brengen. Wij twijfelen er niet aan of zij zullen er een eer in stellen juist deze bekwame kameraden de hun aangegeven plaats te doen innemen". Een verlies over 1934 van ruim 30 millioen. Het door de Nederlandsche Spoorwegen in 1934 geleden verlies bedraagt 30,798,146, waarvan voor rekening van de H.IJ.S.M. komt 22%/40 of 17,110,090. Ingevolge van art. 8 (2) der Overeenkomst 1920 H.S. nader gewijzigd bij overeenkomst 1931 H.S. moet de staat der Nederlanden een bedrag van 18,010,091 uitkeeren. De winst en verliesrekening "sluit dan met een winst van 900,000. Wat de Mij. tot expl. van Staatspoorwegen betreft komt voor haar rekeningen 18/4CPA of 13,688,073. Ingevolge art. 8 (2) der bovengenoemde Overeenkomst moet de Staat 14,408,073 uitkeeren. Haar winst- en verliesrekening sluit dan met een winst van 720,000. Een verzoekschrift aan de Koningin. B. en W. van Harlingen hebben namens den raad in een uitvoerig verzoekschrift aan de Koningin verzocht, haar invloed aan te wen den om de in het nauw gedreven gemeente te hulp te komen: 1. door de voor haar zoo schadelijke uit werking van de wet op de evenredige vracht- verdeeling uit te schakelen; 2. door te bevorderen, dat aan deze haven niet worde onthouden de voor haar voort bestaan onmisbare kranen-uitrusting; 3. door aan Harlingen met spoed toe te staan, zijn haventarievcn gelijkvormig te ma ken aan die voor Delfzijl. Indien deze drie wenschen worden ingewil ligd, kunnen wij weer de toekomst tegemoet zien met hoop, schrijft het college. DIRECTEUR VAN DE NED. ZUIVEL- CENTRALE. Mr. Van Eek bedankt. Mr. J. L. van Eek, vroeger directeur van den Burgerl. Veterinairen Dienst in Nederl.- Indië, door den minister van oeconomische zaken benoemd tot directeur van de Neder landsche Zuivelcentrale, heeft, naar het Offi- cieele Orgaan van den Algem. Nederl. Zuivel- bond verneemt, voor deze benoeming bedankt. Volgens het „Hbl." zou de oorzaak zijn, dat mr. Van Eek contact onderhoudt met een voor ambtenaren verboden politieke beweging. BOTER. De heffing op boter en de vervoervergun- ning voor buitenlandsche boter zijn voor de volgende week vastgesteld op 1.10 per kg. TTaÉ wiU 11 lezend Feuilletonrag. 1 Buxtenlandsch Overzicht1 De jeugdige Ossche misdadiger P. de Bie heeft gisteren den moord op ztjn neef Gerrit bekend De loting voor den dienstplicht. De aanwijzing voor de lichting 1937 be gint bij den naam Max Blom fi Valsche munters in Den Helder aan gehouden en opg- vloten 9 Tor gier, de vroegere leider van de communistische party in Duitschland, is op vrije voeten gesteld u 1 Drie watervliegtuigen van ,fie Mok" zullen 27 Juni een oefenvlucht maken naar Calshotg Het bloembollensaneeringsplan 1935. Belangrijke wijzigingg De onthullingen uit Oss. Piet de Bie en Toon de Soep gaan praten g Het rapport-Schor er, over de Viver- ramp zal binnenkort verschijnen 6 De transferonderhandelingen met Duitschland geslaagd1 Duitsche munitiefabriek in de lucht gevlogen. Tientallen dooden en ge wonden 2 en 6 De nieuwe regeling van het beta lingsverkeer met Duitschland B Prinses Juliana in Friesland. Frie sche aanhankelijkheid en spontaniteit B Het bezuinigingsontwerp en de Tweede Kamer. Scherpe critiek door de Kamerledeng De gespannen toestand in China. Japansche troepen rukken op naar Peking. China vraagt hulp aan de Westersche mogendheden 0 Omtrek-nieuwsM g 19 Marktberichten Marineberichten fvortnieuws 11 „11 TVaat gaan we Zondag 16 Juni. De Band van 7, Casino, 8 uur. Spreekavond met zang en muziekR. K. Volksbond, 8 uur. Maandag 17 Juni. Openbare vergadering S.D.A.P. in Casino, 8 u. Dinsdag 18 Juni Bijeenkomst Aanti-Rev. en Chr.-Hist. Kies- vereenigingen, Geref. Kerk, Julianapark, 8 u. Geruchten over voorgenomen belangrijke wijziging. Volgens eenige buitenlandsche bladen, die ter zake berichten uit Rome hebben ontvan gen, heeft Paus Pius XI het voornemen tot een verandering van de pauskeuze over te gaan, en deze van het college van kardinalen op de bisschoppen der Kerk over te brengen, althans in beginsel. Sinds meer dan duizend jaren bestaat de traditie van de keuze der pauzen door het college van kardinalen, en men acht het uitgesloten, dat deze traditie binnen afzienbaren tijd zou afgeschaft wor den; echter zou de hervorming geleidelik tot stand kunnen komen. Het probleem van het Suezkanaal. Volgens berichten in de bladen uit Alexan- drië in Egypte schrijft het Arabische dagblad „Halagh" een beschouwing over het voorstel van Norman Angell inzake sluiting van het Suezkanaal voor Italiaansche schepen in ge val van een gewapend conflict tusschen Abes- sinië en Italië. Het blad doet uitkomen, dat volgens het verdrag van 1888 het kanaal ge opend moet blijven voor koopvaardij- en oor logsschepen van alle volkeren, in tijd van vrede zoowel als in tijd van oorlog. Overigens is het de taak van Egypte een vrij verkeer op het kanaal voor schepen van de geheele wereld te handhaven en is het niet in het belang van Egypte het kanaal te sluiten en bijgevolg het verdrag van 1888 te verscheuren. Verkorting van den arbeidstijd. Het Internationaal Arbeidsbureau heeft gis teren reeds aan de Internationale Arbeids- conferentie den tekst voorgelegd van een ontwerr-conventie als bedoeld in de Woensdag door de conferentie aangenomen resolutie der arbeidersgroep ten gunste van een algemeene conventie inzake de 40-urige arbeidsweek, De door het Internationaal Arbeidsbureau voorgestelde tekstbevat slechts één artikel, dat voorafgegaan wordt door drie overwe gingen Ten eerste, dat de werkloosheid zulk een omvang heeft aangenomen en z0o langen tijd woedt, dat door millioenen arbeiders ontbe ringen geleden worden, waarvoor zij zelf niet verantwoordelijk zijn en waarvan zij het recht hebben bevrijding te verlangen. Ten tweede, dat wenschelrjk zou zijn, dat de arbeiders zooveel mogelijk aandeel nemen aan de weldade van den technischen vooruitgang, waarvan de snelle ontwikkeling de moderne industrie karakteriseert. Teu derde, dat het onvermijdelijk is voort durend te streven naar een zoo groot moge lijke vermindering van den arbeidsduur in alle bedrijven, (N. R. Crt.")«

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 5