Ontzettende vliegramp bij Schiphol.
Radio-programma
De „Kwikstaart" verongelukt.
Tengevolge van technische storing.
Zes personen omgekomen.
De brand maakt redding
onmogelijk.
BINNENLAND
P. W. A. Cort van der
Linden f
Een
schoonheidshe-
handeling,
die ieder
zich kan
veroorloven
LISTERINE
TANDPASTA!
Het bezuinigïngsontwerp.
Duitschers naar Nederland.
2
Een verschrikkelijke slag lieeft weder
om onze nationale luchtvaart getroffen.
De Ijjnmacliine naar Malmö, de vier
motorige Fokker 22, de „Kwikstaart",
is Zondagmorgen om kwart voor tien
met twintig inzittenden verongelukt.
Even nadat het toestel Schiphol
had verlaten, moost het een noodlanding
maken. Het raakte den dijk van den
nieuwen weg AmsterdamDen Haag,
sloeg om en vloog in brand. Veertien in
zittenden wisten zich te redden; vier le
den der bemanning vielen aan hun plicht
ten offer. Twee Engetsche passagiers
kwamen eveneens om het leven. De oor
zaak van het ongeluk ligt waarschijnlijk
aan een hapering in den benzinetoevoer,
waardoor de' bestuurder Heinz Silber
stein, een zeer kundig K.L.IVT.-piloot, on
verhoeds een noodlanding moest maken.
'De namen van de slachtoffers.
De namén van de verongelukten zijn:
H. §il))érst;ein,1gezagvoerder.
G. F. Nieboer, radio-telegrafist.
G. Brom, werktuigkundige.
L. J. van Dijk, werktuigkundige.
Mr. Newman, passagier.
Mr. Hodson, passagiers.
Mr. W. F. Treschaw, Noorwegen, werd
licht gewond in het gelaat; Miss Karlstedt,
Zweden, werd opgenomen in het Wilhelmina-
gasthuis, met lichte hersenschudding, toe
stand geruststellend, en haar verloofde; Mr.
Helström, Zweden, werd eveneens opgeno
men in het Wilhelminagasthuis, toestand be
vredigend; Miss K. Classen, Engeland, been
geschroeid; Mr. J. J. Faulkner, Engeland, op
genomen in Wilhelminagasthuis met kneu
zing van den rug, toestand gunstig.
Zondagavond was de toestand van de in
het Wilheminagasthuis verpleegden bevredi
gend.
De reconstructie van het ongeluk.
Uit wat de ooggetuigen vertellen en uit
hetgeen de heer Aler, chef van den vlieg-
dienst van de K. L. M. mededeelde, kan
men het ongeluk vrij nauwkeurig reconstru-
eeren.
Om halftien vertrok de Kwikstaart van
Schiphol om haar reis naar Hamburg, Ko
penhagen en Malmö aan te vangen. Terwijl
het vliegtuig zich in de lucht verhief, lekten
vlammen uit den uitlaat der motoren. Een
teeken, dat niet vlug genoeg benzine toe
stroomde. Ongeveer een halven kilometer
van Schiphol bemerkte de piloot Silberstein,
dat de twee linkermotoren in toeren sterk
terugliepen. Waarschijnlijk doordat zij niet
voldoende benzine kregen. De machine begon
daardoor te zakken. Wat er verder gebeurd
is, kan men met vrij groote zekerheid gis
sen.
Of de rechter nog draaiende motoren
hebben het toestel omgetrokken öf
wat waarschijnlijker is wilde Heinz
Silberstein naar Schiphol terugkeeren.
In alle geval wendde hij het vliegtuig,
dat zeer laag kwam en vlug snelheid
verloor. Vlak voor het begin van het
vliegveld heeft de piloot gezien het ter
rein niet meer te kunnen halen. Hjj wilde
ln een korenveld een noodlanding maken.
Zeer kalm kwam h(j neer. Helaas, de
zware dijk bleek een obstakel. De linker
vleugel raakte den dijk, sloeg er een on
diep gat in. Daardoor keerde de machine
zich geheel om. De rechtervleugel hief
zich in de lucht. De andere vleugel
brak, de motoren wrongen in elkaar.
Het vliegtuig viel en vloog een minuut
later in brand.
Wat ooggetuigen zagen.
Eenige wielrenners hebben eveneens het
ongeluk zien gebeuren. Zij zeiden: wij zagen
de F. 22 de lucht in gaan. Eén van ons zei:
wat een mooi gezicht. Ja, antwoordde een
ander, maar er is toch iets niet in orde. Wij
merkten, dat twee motoren btjna niet werk
ten. „Dat gaat niet goed, dat moet mis
gaan," riepen wij elkaar toe. De machine wil
een noodlanding maken jongens, pas op.
Wij renden er heen. Het vliegtuig kwam
lager en lager. Een stofwolk. Een doffe bons.
Een vleugel hief zich hoog op.
Wat wij verder zagen vergeten wij ons
leven niet. Wij waren vlak bij de machine
en hoorden de deur opentrekken. Een man
sprong er uit, een man en een vrouw tui
melden naar buiten. Meteen begon de Kwik
staart te rooken.
Er in, mannen, riepen wij tegen elkaar.
Want voor de ramen van de cokpit waren
gezichten van de bemanning te zien. Meti
de vuisten sloegen die op de ruiten. Ge
schreeuw klonk.. Wij wilden naar binnen,
maar meteen schoot een groote vlam ons te
gemoet. Een doffe explosie klonk. De blauwe
machine stond in lichte laaie. Telkens weer
knallen van explosies. Heel hoog steeg de
rook op. Wat brandde die machine! Eén der
geredde passagiers wees er aldoor naar en
zei: de menschen er uit halen, of zooiets,
want het was een vreemdeling. Wij konden
er niet meer in. Op handen «n voeten zijn wij
er npg naar toe gekropen. Het ging niet
meer...
Het onderzoek.
Öeti geheelen dag zijn de autoriteiten met
het' öiiderzoek bezig geweest. Alle ooggetui
gen' zijn gehoofd. Aanvankelijk vreesde men,
dat 'éKméér' passagiers dan twee het leven
haMfch gelattfri.'
Verschillend^ 'inzittenden; 'die naar buiten
zijn gesprongen, zijn namelijk weggerend.
Twee er van, een heer en een dame, vond
men gewond in een sloot.
De eenige overlevende van de
bemanning.
De eenige overlevende van de bemanning,
de hofmeester J. Haberer, verklaarde, dat hij
bij de start achter in de ljajuit stond. Hij
bemerkte, dat er bg den linker buitenmotor
storing was, waarna de linker buitenmotor
in toeren terugliep. Van de klap, veroorzaakt
door de botsing herinnerde hg zich niets
meer. Wel weet hg, dat hij als vijfde of zes
de het toestel door de openstaande deur ver
liet. Eenmaal buiten kwam hg tot bezinning
en terstond daarop is hg weer in het toestel
gegaan om den daar nog verblijvenden pas
sagiers hulp te bieden. Hij kon echter niet
meer in de voorkajuit komen, daar intus-
schen de brand was uitgebroken.
De heer Plesman aangekomen.
Tegen 4 uur kwam de heer Plesman op de
plaats van de ramp. En aller deelneming
ging uit haar den leider van onze luchtvaart
maatschappij, die binnen korten tg'd weder
om door zulk een ontzettende ramp is getrof
fen.
Het eeiiige wat hg kori mededeelen, was,
dat dr. Hulst, aan wien de sectie was opge-1
dragen in samenwerking niet dr. Slotboom
de zes slachtoffers heeft geïdentificeerd.
Door deze medici is tevens vastgesteld, dat
de slachtoffers bij de botsing met den grond
om het leven zijn gekomen.
Geen paniek onder de inzittenden.
Over de toedracht van het ongeval heeft
men een waardevolle verklaring van een der
geredde passagiers, ir. Ove Petersen van de
firma Burmeister en Wain te Kopenhagen.
Deze hoofdingenieur vliegt zeer veel, zoodat
hg mede door zijn technische kennis, in staat
was zich uitstekend rekenschap te geven van
hetgeen met de „Kwikstaart" in haar laatste
oogenblikken is geschied.
Ir. Ove Petersen was met de „F. 36" van
Londen gekomen en had plan met de „Kwik
staart" door te vliegen naar Kopenhagen.
Hij voelde terstond na den start, dat niet
alles ging zooals het moest, 't Was duidelijk,
dat de piloot moeite had zijn machine van
den grond te krijgen. De snelheid was ook
belangrijk minder dan anders bij een start.
De „Kwikstaart" wilde maar niet weg
komen. De machine ging rakelings over de
boomen langs den weg. „Zouden wij terug
gaan?" dacht de passagier.
En hij werd nog versterkt in die gedachte
toen hg bemerkte, dat de motoren langzamer
draaiden den vaart verminderde in plaats
dat deze toenam. „Ik zat achterin, in het
laatste compartiment, dus kon ik niet waar
nemen of de motoren gedeeltelijk gestopt
waren," zoo zeide hij. Doch naar zijn gevoel
waren de twee linker motoren in toeren zoo
sterk teruggeloopen, dat zij geen nuttig
effect meer sorteerden. Daardoor moet de
machine een draai hebben gemaakt, dien de
piloot niet tijdig kon redresseeeren. Hij voel
de het ongeval naderen en begreep, dat de
piloot er niet meer in slagen zou de machine
behouden over den dijk van den nieuwen
snelweg AmsterdamDen Haag te brengen
om in het nabij gelegen polderland een nood
landing te doen.
Houd je vast.
„Houd je vast!" waarschuwde hg zijn
buurman, mr. Gauffin. Tegelijk botste de'
linkervleugel tegen den dgk, maakte de ma
chine een slag om en kwam met hevig ge
kraak aan de N.W. zijde van den dgk op den
grond. De passagiers werden door elkaar ge
schud en kwamen op den vloer van het toe
stel terecht.
Door den schok van het neerkomen was
de buitendeur, die toegang geeft tot de pas
sagierscabine open gesprongen, wat zeer
zeker een geluk is. Een dame was door den
schrik flauw gevallen en lag in onmacht op;
den grond. De passagiers moesten over haar
heen stappen om naar buiten te komen.
Achteraf verbaas ik mij er over, maar
toch is het een feit: de passagiers verkeer
den niet in paniekstemming, er werd niet ge
schreeuwd en gezien de omstandigheden
werd er vrij ordelgk achter elkaar uitgestapt.
Ik verklaar dat door den betrekkelijk goeden
afloop van de eerste botsing. Door den ver
traagden gang van de machine was deze
niet zoo hevig als ik aanvankelijk verwacht
te. Ik meende, toen ik het ongeval zag aan
komen, beslist dat het vliegtuig over den kop
zou slaan. Maar door den vertraagden gang
viel de schok der botsing erg mee. Door die
botsing werd het vliegtuig geheel gestopt en
bleef de cabine der passagiers intact.
De steward deed zijn plicht:
De steward was ook buiten gekomen. Doch
toen hij zag, dat de passagiers zijn hulp noo-
dig hadden, klom hij weer in het toestel om
de passagiers bg het uitstappen behulpzaam
te zijn. Te zamen hebben wij de flauw geval
len dame naar buiten gebracht. Ik heb alle
achting voor de wijze, waarop de steward
zijn plicht heeft gedaan.
Hg wilde ook de overige leden der beman
ning te hulp komen. Deze zat opgesloten iri
de bestuurscabme, want door den val was de
verbindingsdeur tusschen cockpi». en p. ssa-
giersruimte zoodanig gekne d, dat deze ni »t
was open te krijgen.
Nauwelijks waren de laatste gereddt pas
sagiers buiten of wij hoorden verschillende
explosies. Nu werd het levensgcvaatlgk lan
ger in de nabgheid van het vliegtuig te blij
ven, want terstond na de eerste ontploffing
steeg een vuurzuil omhoog. En onder de ver
dere ontploffingen begon het vliegtuig' te
branden als een fakkel. De geredden zochtert
daarom een goed heenkomen.
Terstond kwam van alle kanten hulp op
dagen. Voorbij rgdende automobilisten na
men de passagiers op en vervoerden dezen
naar Schiphol. Toen er appèl werd gehouden
bleek pas, dat niet alleen vier leden der be
manning, maar ook twee passagiers tot de
slachtoffers behoorden
Toen de ramp geschiedde
Een der Amsterdamsche correspondenten
van de N. R. Crt. meldt:
De ondergang van de Kwikstaart bij onze
luchthaven zelf, nauwelijks een minuut na
dat zij de reis naar Malmö aangevangen had.j
in het gezicht van de velen, die de schoone:
zomersche Zondag naar Schiphol gelokt had,!
heeft daar een verslagenheid teweeg ge
bracht, nog veel grooter dan die, welke dej
beide vorige rampen, zoover van huis, heb-i
ben veroorzaakt.
Allen, wier auto's op de parkeerplaats van;
Schiphol stonden, snelden er onmiddellijkj
heen. Op den drukken Spaarnwouderweg wa-j
ren honderden passeerende wielrijders eni
eenige automobilisten van het ontzettende:
ongeluk getuigen geweest. Het allereerste
oogenblik moet de ontsteltenis er zoo groot
geweest zijn, dat haast niemand zich roeren
kon van schrik, toen zag men menschen het
vliegtuig, dat niet onmiddellijk in brand ge
vlogen is en in schuinen stand tegen den dijk
hing, verlaten en als uitzinnig zag men hen
naar verschillende kanten het bouwland op'
vluchten.
Kostbare miniaturen verloren
gegaan
Een der geredden uit het vliegtuig de
Kwikstaart is de heer Axel Gauffin, hoofd-;
directeur van het Nationale Museum te:,
Stockholm. De heer Gauffin, een ook in ons'j
land zeer bekend historicus en kunstkenner,,;
is o.m. tegenwoordig geweest bij de opening!'
van het nieuwe museum Boymans te Rot-!
terdam. Hij had Zaterdagavond deelgenomen;
aan de feestelijke receptie bij de opening van;
de Rembrandttentoonstelling ter gelegenheid;
van het vijftig-jarig bestaan van het Rijks-j
museum, en zou Zondag naar Stockholm te—j
rugkeeren.
Naar de N. R. Crt. verneemt, had de heerj
Gauffin bij zijn bagage twee kostbare minia-i
turen, welke hij op de veiling te Londen uit:
de collectie-Piepont Morgan had gekocht.!
Vermoedelijk zijn deze verloren gegaan.
De omgekomen leden der be-|
manning.
De omgekomen piloot van de Kwikstaart,,
H. Silberstein, was een Duitscher, in 1904;
geboren. Hij is eerst vier jaar als verkeers-;
vlieger bij de Deutsche Lufthansa in dienst
geweest, daarna twee jaar geleden aange
steld als piloot bij de K. L. M., waar hij
gold als een zeer kundig vliegtuigbestuurder.|
Hij had bij de K. L. M. 22000 vlieguren en
vier reizen naar Indië gemaakt. Silberstein
was gehuwd en laat een jong kind achter.
De omgekomen marconist G. F. Nieboer is
in dienst geweest bij de Maatschappij Radio-:,
Holland als scheepvaart-telegrafist. Op 1
Mei 1934 kwam hij tijdelijk bij de K. L. M. in
dienst, op 1 Juni van dit jaar kreeg hij hier
zijn vaste aanstelling. De heer Nieboer laat
een weduwe en een jong kind achter.
De werktuigkundige G. Brom, woonde te
Amstelveen, is in 1905 geboren; hij is ge
huwd en laat geen kinderen achter.
De omgekomen werktuigkundige v. Dijk,
is te Amsterdam geboren in 1897, was ge
huwd en laat twee kinderen achter. Hij was
stoker bij de Marine en een oud-stadgenoot.
De vermoedelgke oorzaak.1
Naar de oorzaak van het ongeluk wordt
een ernstig onderzoek ingesteld. Zeer be
voegden waren ook later in den avond
nog steeds geneigd als de oorzaak aan te I
nemen dat de benzinetoevoer naar de lin-
ker-motoren cp een of andere wijze defect
'is geraakt. Daar dit geschiedde toen de
machine nog slechts pas opgestegen was,
kon de piloot helaas niet de vereischte
vlieghoogte aan het toestel geven.
Indien de beide motoren niet gewerkt had
den terwgl het toepte: reeds hoog in de lucht
zat, dan was men eenvoudig op de andere!
beide motoren doorgevlogen tot men een ge-;
schikt landingspunt zou hebben gevonden. Dej
meening van ter zake deskundigen is dat Sil-!
berstein getracht heeft het toestel langs den,
dgk van den nieuwen verkeersweg neer te;
zetten omdat hij wist dat dit zijn eenige mo
gelijkheid tot redding was. Landen in het wel
land, met de vele slooten, was een onmoge
lijkheid met een groot vligetuig als de Kwik
staart. Helaas raakte de linkervleugel den.
grond bij het neerzetten op het hellend vlak:
dat de voet van den dgk biedt. Dat noodlottigej
ongeluk deed den linkervleugel afknappen en;
de machine zich met den neus in den grond'
woelen. Weer als gevolg daarvan begon de!
benzine uit de gebroken leidingen van de
tanks te vloeien en vlam te vatten. Toen was
alles gebeurd in een paar minuten.
De heer van der Heyden, inspecteur van de:
luchtvaart en ir. van der Maas, van den Rijks
studiedienst voor de luchtvaart, waren den
ganschen dag op Schiphol en op de plaats,
van het ongeluk ln de weer om gegevens te
verzamelen, die kunnen leiden tot het vast-1
stellen van de juiste oorzaak.
Piloot Silberstein had vier jaren dienst ge
daan bij de Deutsche Lufthansa voor hg on
geveer een jaar terug in vasten dienst over-'
ging naar de KLM. Een bekwaam piloot en
geacht Dg de Lufthansa, had de politieke
strooming in Duitschland het hem vrijwel on
mogelijk gemaakt in Duitschen dienst te blg-
ven. Silberstein was een Jood. De KLM nam
hem over en Silberstein verheugde zich ook
bij de KIM in een goeden roep.
De toestand van de gewonden.
Zondagavond te tien uur hebben wij geïn
formeerd naar den toestand van de drie ge
wonden, die zgn opgenomen in het Wilhel
minagasthuis, schrijft de Nw. R. Crt. Betref
fende mej. Karlstedt, een Zweedsche, luidt het
bericht, dat zij een zeer lichte hersenschud
ding heeft opgeloopen en enkele ongevaarlijke
en lichte verwondingen. Haar toestand is gun
stig en baart geen enkele zorg. De heer Hell-
ström, een Zweed, is ongevaarlijk en zeer
licht gewond. Ook zijn toestand is goed. De
derde gewonde, de heer Faulkner, directeur
van Finmar Ltd., is ook niet levensgevaarlijk
gewond. Hg heeft kneuzingen aan den rug
opgeloopen. Ook zgn toestand baart geen
zorg.
Familie van Silberstein te Amsterdam.
De bejaarde vader en moeder van den om
gekomen vlieger Silberstein arriveerden gis
termiddag vroeg op Schiphol, komend per
vliegtuig van Berlijn om tegenwoordig te kun
nen zijn bij de begrafenis van hun zoon. Belden
waren diep bewogen toen zij uit het vliegtuig
stapten.
De voorloopig, officleele conclusie
omtrent de oorzaak.
Het volgende communiqué is verstrekt:
Onmiddellgk na het noodlottige ongeluk
van het vliegtuig PHAJQ bg Schiphol, is
in opdracht van den directeur van den lucht
vaartdienst door den inspecteur bij dien
dienst J. v. d. Heyden, in samenwerking met
dr, Ir. H. J. v. d. Maas, ingenieur bij den
rijksstudiedienst voor de luchtvaart, een
onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk
ingesteld. Het onderzoek geschiedde mede in
samenwerking met de autoriteiten der justi
tie en politie. Voor zoover in dit stadium van
het onderzoek kan worden vastgesteld, moet
de omstandigheid die den bestuurder zou heb
ben gedwongen tot een noodlanding waar-
schijnlgk worden gezocht in het terugloopen
van het vermogen van twee der vier motoren,
tengevolge van onvoldoenden benzinetoevoer.
De begrafenis van de slachtoffers.
De stoffelijke overblgfselen van de zes men
schen, die bij de ramp van de Kwikstaart zgn
omgekomen, zgn tezamen 'geplaatst in de
rouwkamer van het Binnengasthuis te Am
sterdam. De begrafenis van de vier leden van
de bemanning zal Donderdagmiddag om 2.30
uur op Zorgvlied plaats hebben. De begrafe
nisstoet zal het Binnengasthuis om twee uur
verlaten.
De lijken van de beide omgekomen Engel-
schen zullen Donderdag naar alle waarschijn
lijkheid per stoomboot vvan de Batavierlijn
van Rotterdam naar Landen worden vervoerd.
'Eerst was het plan, het vervoer per vliegtuig
'van Amsterdam naar Croydon te doen plaats
hebben, maar latere instructies van de familie
hebben dit weer veranderd.
Gisterenmorgen is in het Roode Kruis-
ziekenhuis aan de Segbroeklaan te
's-Gravenhage, waar hg ruim een week
verpleegd is, 89 jaar oud, overleden, mi
nister van Staat, mr. P. W, A. Cort van
der Linden,
CORT VAN DER LINDEN, f
Met Cort van der Linden is een van de
edelste figuren uit het Nederlandsche staats
leven van deze eeuw heengegaan, een staats
man, die in een uiterst moeilijken tijd heeft
leiding gegeven, en wiens naam immer met
eere zal blijven genoemd.
Cort van der Linden, Pieter Wilhelm
Adriaan, geboren te 's-Gravenhage 14 Mei
1864 als zoon van Mr. H. M. van der Linden,
bekend liberaal politicus en Kamerlid. Hij
werd kort na zijn promotie commies-griffier
van de Tweede Kamer en in 1881 hoogleeraar
in de economie te Groningen. Tien jaar later
volgde zijn benoeming tot hoogleeraar in het
zelfde vak te Amsterdam. Intusschen was hij
Van lieden af alléén
nog maar
mondverzorging mei
Tweemaal per dag
Listerine gebruiken
is een gewaarborgde
verzorging
Groote tube 50 cents
Kleine tube 25 cents
10.000.000 geestdriftige
gebruikers over dc geheele wereld
onder-voorzitter en rapporteur geweest van
de toestanden in den landbouw en was g v
1894 —1896 redacteur van „de Gids". In ïsi t>
werd hg naar 's-Gravenhage geroepen aan het
ministerie van Justitie als raads-adviseur voor
sociale aangelegenheden en in 189T trad hg
als minister van Justitie op in het kabinet
Pierson-Borgesius, waarin hg ng de Kameis
de Kinderwetten tot een goed einde bracht en
zich ook verdienstelgk maakte door zijn aan
deel in het Juridische gedeelte der Ongevallen
wet. In 1902 tot lid van den Raad van State
benoemd, werd hij in 1913, na het afbreken
der onderhandelingen van den heer Bos met
Mr. Troelstra over le vorming van een
kabinet met de socialisten, tot kabinets-for-
mateur benoemd en slaagde er in een extra
parlementair ministerie te vormen van liberale
ministers en mannen zonder kleur. Op
Nieuwjaarsdag verraste hg het land met de
aankondiging van twee groote, nauw aanéén
geknoopte hervormingen: die van het kies
recht in den zin van algemeen kiesrecht en
die van het onderwijs in den zin eener veel
omvattende regeling, die dit eeuwigdurende
twistpunt linker- en rechterzijde voorgoed uit
de wereld zou helpen.
Het kabinet-Cort van der Linden heeft het
land met veel beleid buiten den oorlog gehou
den.
Zoo verwierf Cort van der Linden zich al
lengs den naam van een wijs en verstandig
man, aan wien Nederland in deze zware tijden
ontzaggelijk veel te danken heeft gehad. H.M.
de Koningin heeft deze verdiensten beloond
door hem in 1915 te benoemen tot Minister
van Staat en later tot Grootkruis in de orde
van den Nederlandschen Letuw. Na den oorlog
is de heer Cort van der Linden opnieuw be
noemd tot lid van den Raad van State, waar
van hij tot het oogenblik van zijn verscheiden
nog deel uitmaakte.
PASTOOR PERQUIN 70 JAAR.
De ziel van de K.R.O.
Donderdag bereikte pastoor L. H. Perquin,
de bekende leider van den Katholieken Radio
inNederland,. den 70-jarigen leeftgd.
Ter gelegenheid van zijn veertigjarig pries
terjubileum in 1931 is pastoor Perquin door
de vele katholieken, die hem voor zgn radio-
arbeid grooten dank verschuldigd zijn, harte-:
lijk gehuldigd en H. M. Koningin benoemde;
toen de jubilaris tot ridder in de orde van;
Oranje-Nassau. Ook thans heeft het den man,
die zooveel voor de ontwikkeling van de radio
gedaan heeft en nog doet, niet aan belangstel
ling ontbroken.
W. NAUDIN TEN CATE.
75 jaar.
Gisteren werd de oud-minister van Marine,
gep. vice-admiraal W. Naudin ten Cate, 75
jaar.
Dat goed en goedkoop samen Uan,
Toont BOOG Axi(lt U duld'lljk in!
Willem Naudin ten Cate werd 15 Juli 1880
geboren te Haarlem. Na de Hoogere Burger
school te Amersfoort bezocht hij het Kon.
Instituut voor de Marine en werd in 1878
adelborst le klas. In 1919 beëindigde hij zijn
succesvolle marinecarrière als vice-admiraal
In het eerste ministerie-Ruys de Beeren-
brouck heeft hij van September 1918 tot
Februari 1919 de portefeuille van Marine be
heerd.
Het A. C. O. P. adresseert aan
de Tweede Kamer.
Naar aanleiding van de memorie van ant
woord betreffende het bezuinigingsontwerp
heeft het comité ter behartiging van de al-
gemeene belangen van overheidspersoneel
(A.C.O.P.) een adres aan de Tweede Kamer
gezonden.
Het comité betoogt, dat na eventueele in
voering van de regeeringsplannen inzake sa
larisverlaging voor het rgkspersoneel en da
onderwijzers het loonniveau van die groepen
in het algemeen beneden dat van 1914 zal
liggen.
Op grond van uitvoerige beschouwingen
concludeert het A.C.O.P., dat het beroep van
de regeering op de gedaalde indexcijfers van
de kosten van levensonderhoud de voorge
stelde salarisverlaging niet kan motiveeren
of aannemelgk maken.
Het adres bestrijdt verder de voorgenomen
drastische verlaging van het aanvangssalaris
van de onderwijzers tot 500 per jaar, de
nader voorgestelde bezuinigingen op de pen
sioenwetgeving en de invoering van het ca-
pitulantenstelsel.
.I.U V
Reeds voor een bedrag van 300.000
reischèques aangevraagd.
Naar „Het Vad." verneemt, is de regeling
volgens welke Duitsche toeristen een bedrag
van R.M. 500 mogen meenemen op een reis
naar Nederland, reeds sedert 4 Juli j.1. in
werking getreden.
Hoe groot de belangstelling voor reizen naar
Nederland is, moge blgken uit het feit, dat
Zondag reeds voor een bedrag van 300.000
Nederlandsche guldens aan reischèques was
aangevraagd. Dat is dus ongeveer één derde
van het totaal toegestane bedrag.
Men is in Nederlandsche kringen te Berlijn,
welke in relatie staan tot het toerisme, over
de regeling zeer tevreden.
DINSDAG 16 JULI 1935.
Hilversum, 1875 M.
2.15 Drs. P. Dijkema; Oberburgt de kloof.
2.45 Gramofoonpl,
3.004.00 Eigen opnamen.
4.15 Gramofoonpl.
4.30 Radiokinderkoorzang o.l.V. J. Hamel.
5.00 Voor kleine kinderen.
5.30 De AVRO-decibels o.l.v. E. Meenk.
6.20 Gramofoonpl.
6.30 RVU. Dr. J. G. v. Dillen: Tgden van op
gang en tijden van neergang.
7.00 Gramofoonpl.
7.30 Vioolrecital N. Roth, a.d. vleugel: E.
Petri.
8.00 Berichten.
8.05 Omroeporkest o.l.v. N. Treep, m.m.v. Al-
fred Cortot (piano).
8.50 Uit het Kurhaus te Scheveningen: Finish
v.d. 2de AVRO-Slipjacht. Spreker: G. de
Clerq. M. m.v. Kovacs Lajos' orkest, en
Pierre Palla (orgel).
9.15 Het Lyra-trio m.m.v. Topy Glerum (zang)
9:45 Vervolg uitzending u. h. Kurhaus.
10.20 Omroeporkest o.l.v. N. Treep.
11.00 Berichten.
11.10—12.00 Uit „Brittannla, te Vlisstngen:
Majo Marco en zijn orkest.
Huizen, 301 M.
2.00 Voor de vrouw.
3.00 Gramofoonpl.
4.00 H.I.R.O.
5.10 Schlagermuziek en gramofoonpl
7.15 Voordracht.
7.35 Orkestconcert.
8.00 Berichten. j
8.05 Orkestconcert en reportage.
9.50 Lezing.
10.00 Orkestconcert.
10.20 Berichten.
10.35 Gramofoonpl.
10.5012.00 Populair concert.
WOENSDAG 17 JULI.
Hilversum, 1875 M.
VARA-uitzending.
8.00 Gramofoonpl.
10.00 Morgenwijding VPRO.
10.15 Voor Arb. in de Continubedr.Mr. H.
C. Drilsma (lezing), VARA-Maandrevue,
N. de Klijn (viool) en R. Schoute (piano)
en gramofoonpl.
12.00 De Zonnekloppers o.l.v. C. Steyn,
12.45 Gramofoonpl.
1.00 De Flierefluiters o.l.v. E. Walis,
I.45 Gramofoonpl.
2.00 Orvitropia o.l.v. J. v. d. Horst.
3.00 Voor de kinderen.
5.30 Gramofoonpl.
6.00 Orgelspel C. Steyn,
6.30 Sportuitzending.
6.45 „De Roodborstjes" o.l.v. L. Hulscher.
7.00 Ir. W. A. de Graaff spreekt over Stads
uitbreiding.
7.20 Vervolg concert.
7.30 A. van Schendel: De Rembrandt-tentoon-
stelling.
7.45 Gramofoonpl.
7.50 „Bij den Verkeersdokter",
8.00 Herh. SOS-ber.
8.03 Nieuwsber. VARA-varia.
8.15 De Bohemians o.l.v. J. v. d, Horst.
8.45 Gramofoonpl.
9.00 Fantasia o.l.v. E. Walis.
9.30 Declamatie, Hetty Beek.
9.45 VARA-orkest o.l.v. H. de Groot,
10.15 Declamatie A. Bouwmeester.
10.30 Vervolg concert.
II.0012.00 Gramofoonpl.
Hilversum, 301 M.
NCRV-uitzending.
8.00 Schriftlezing en meditatie.
8.159.30 Gramofoonpl.
10.30 Morgendienst o.l.v. Ds. P. Boes.
11.0012.00 Harmoniumspel door M. F. Jur-
jaanz, m.m.v. L. J. A. v. Neerden-Ongers
(sopraan).
12.15 Kwintetconcert en gramofoonpl.
2.30 Voor jonge postzegelverzamelaars,
3.00 Chr. Lectuur:
3.30—3.45 Gramofoonpl.
4.00 Vioolrecital Mej. G. Gantzert, m.m.v,
mej. R. v. d. Velden (piano).
5.00 Kinderuur.
6.00 Gramofoonpl.
6.30 Afgestaan.-
700 Politieber. Ned. Chr. Persbureau.
7.15 Gramofoonpl.
7.30 Landbouwhalfuur.
8.00 Berichten.
8.05 Herdenking 25-jarig bestaan van den
Bond van Chr. Oranjever. te Den Haag,
m.m.v. Jeugddienst-Kerkkoor uit Den Haag
o.l.v. P. Pul en orkest o.l.v. W. J. A. v.
Leeuwen, Spr.: D3. P. Nomes en Ds. Is.
Voorstoegh.
10.4511.30 Gramofoonmuziek.
DONDERDAG 18 JULI.
Hilversum, 1875 M.
8.00 Gramofoonpl.
9.00 Ensemble Lismonde.
10.00 Morgenwijding.
10.15 Gramofoonpl.
10.30 Vervolg ensemble Lismonde.
11.00 Voordracht door J. Verstraete en viool-
soli Boris Lensky.
12.00 Gramofoonpl.
12.30 Kovacs Lajos' orkest.
I.00 Ensemble Jetty Cantor.
2.30 Het Bussunisch Dameskoor o.l.v. Jacob
Hamel. Aan den vleugel: Jacques Hamel,
Hierna pianospel door Betsy van Praag,
Gram.pl. en zang door Hans Marz. Aan dea
vleugel:- Egb. Veen.
4.00 Voor zieken en ouden-van-dagen.
4.30 Gramofoonpl.
4.45 Radiotooneel voor de kinderen
5.30 Omroeporkest o.l.v. A. v. Raalte.
6.20 Gramofoonpl.
6.40 Kovacs Lajos en zgn orkest.
7.30 Disco-nieuws.
8.00 Berichten.
8.05 Omroeporkest o.l.v. A. v. Raalte, m m.v.
Erna Sack (sopraan).
9.00 Zwitsersche muziek met verbindenden
tekst door H. Felderhof.
9.30 Het AVRO-Aelian Orkest.
10.15 Gramofoonpl.
10.30 De èVRO-Dectbeis o.l.v. Eddy Meenk.
II.00 Berichten. Gram.pl.
11.15—12.00 Vervolg der AVRO-Decibels.
Huizen, 301 M.
8.00 KRO. 10.00 NCRV, 11.00 KRO, 2 00
11.30 NCRV.
8.009.15 en 10.00 Gramofoonpl.
10.15 Morgendienst o.l.v. Ds. J. P. v. Heest.
10.145 en 11.00 Gramofoonpl,
11.30—12.00 Godsd. halfuur.
12.15 Orkestconcert en gramofoonpl.
2.00 Cursus fraaie handwerken.
3.00 Voor de vrouw.
3.303.45 Gramofoonpl.
4.00 Bijbellezing Ds. G. Verdoes Kleyn, m.m.v,
bariton en orgel.
5.00 Handenarbeid voor de jeugd.
5.30 Zang Gusta Scheepmaker (alt), m.m.V,
Mej. R. de Cocq (piano),
6.43 Causerie H. Amelink.
7.15 Gramofoonpl.
7.30 Weekoverzicht.
8.00 Berichten.
8.05 Orgelconcert M. E. Bouwmeester.
9.00 Ds. J. L. van Schaik: De vogeltrek
9.30 Kamerorkest „Ars Nova et Antlqua", dl
v. F. Gaillard.
Om 10.25 Berichten.
11.00—11.30 Gramofoonpl,