Radio-programma
Het vliegtuig Maraboe verongelukt.
dan in de Zon
Bemanning en passagiers zijn ongedeerd;
de post is verloren gegaan.
De ongelukken bij deK.L.M.
De K.L.M. en haar
vrienden.
De ramp van de Kwikstaart.
De Postvlachten van en
naar Indië.
Een vliegend fort.
Moskou-San Francisco over de
Noordpool.
Vliegtuigongeluk in
Engeland.
BINNENLAND
Pensioen bij Kon. Holl.
Lloyd.
Reischèques voor Duitschland.
De reis van ir. Mussert
naar Ned. Indië
500-jarig bestaan van
Groot Leeuwarden.
Nieuwe gehaktmakerij
Het werkfonds.
Het vliegtuig bij het proef starten legen den grond
geslagen en verbrand.
Het vliegtuig van de K.L.M. „Maraboe",
gezagvoerder Hondong, heeft Dinsdag, ko
mende van Jodphur en op weg naar Bagdad,
wegens de weersomstandigheden een tus-
schenlanding moeten uitvoeren 20 K.M. be
zuiden Bushir, nabij het plaatsje Rusher aan
de Perzische Golf, waar geen vliegterrein is.
Hedenochtend is de Maraboe in den aanloop
bij den start ernstig beschadigd. Persoonlijke
ongelukken kwamen niet voor. De 7 passa
giers en de vier leden van de bemanning zqn
gezond en geheel ongedeerd. Giterenmorgen
heeft de K.L.M. de Rietvink, gezagvoerder
Parmentier, uitgezonden ten einde zoo spoe
dig mogelijk alle inzittenden naar Amsterdam
te brengen.
Het vliegtuig verbrand.
Een nader bericht meldt:
Het vliegtuig, de post en de bagage
werden daarna door brand vernield. De
bemanning, evenals de passagiers, kon
den zich gelukkig in veiligheid brengen.
De bemanning bestond uit: Gezagv. Hon
dong, 2e piloot Ruppling, werktuigk.
Veéndaal, v. d. Smagt radio-tel.
Reed3 opgenomen in het Adv.-blad van gisteren.
Hier Volgen twee telegrammen van
Reuter over het ongeluk:
Het Nederlandsche vliegtuig PHAKM
is vanmorgen (Woensdag) bij het vertrek
te pletter geslagen en verbrand.
Ook de post werd door het vuur ver
teerd.
De passagiers en de bemanning zijn
allen gered.
Oorzaak: motorstoring.
Omtrent het ongeluk met het vliegtuig
.Maraboe" van de K.L.M. wordt nader ge
meld, dat het toestel bij het vertrek naar
Bagdad tegen den grond is geslagen en in
brand geraakt.
Het toestel werd geheel vernield, alsmede
de zich aan boord bevindende post.
De 7 passagiers en de 4 leden der beman
ning, met als gezagvoerder Hondong, wisten
zich uit het toestel te bevrijden en zijn onge
deerd, afgezien van enkele lichte snijwonden.
Het ongeluk is te wijten aan het feit, dat
de motor aan stuurboordzijde plotseling wei
gerde, toen het toestel zich ongeveer drie
meter van den grond had verheven.
Zware slagen.
De „Nw. Rott. Crt." schrijft:
De Nederlandsche luchtvaart wordt den
laatsten tijd wel heel zwaar door het noodlot
achterhaald. De „Uiver", de „Leeuwerik", de
„Kwikstaart", een militair vliegtuig, de „Ma
raboe",Van deze elkaar in grooter wor
dende frequentie opvolgende ongelukken is
het laatste het minst erge, omdat ditmaal
geen persoonlijke ongelukken zijn te betreu
ren. Niettemin zal ook deze gebeurtenis
werken. Dat onze nationale luchtvaartmaat
schappij, welke onze trots was, omdat zij in
het internationale luchtverkeer zich op een
van de eerste plaatsen wist te handhaven en
zij de vaderlandsche traditie van bedacht
zaamheid getrouw bleef, nu opeens slag op
slag krijgt, nadat zij jarenlang buitengewoon
fortuinlijk was geweest, zal niet nalaten een
diepen indruk te maken.
De „Maraboe" is het zevende van de 14
nieuwe Douglas-toestellen, welke dit jaar aan
de vloot van de K.L.M. zijn toegevoegd, o. a.
in verband met de versnelling en verdubbe
ling van den dienst op Indië. Op 13 Mei is
de „Maraboe" hier uit Amerika aangekomen.
Op de lijn naar Indië was het toestel voor de
tweede maal op de thuisreis.
Zaterdag is de „Maraboe" van Bandoeng
naar Amsterdam vertrokken. Dien avond is
het toestel te Medan gebleven. Zondag werd
overeenkomstig het reisprogramma Rangoon
bereikt en Maandag Jodpoer. Dinsdag werd
de reis naar Bagdad voortgezet. Aan boord
bevonden zich zeven passagiers en de uit vier
koppen bestaande bemanning, welke onder
commando stond van Hondong, den comman
dant, die dezen winter de overzeesche vlucht
met de „Snip" naar West-Indië heeft vol
bracht.
Door slecht weer overvallen.
Op het traject JodpoerBagdad wordt o.a.
te Boesjir een tusschenlanding gemaak. Het
blijkt, dat men met zeer slecht weer te kam
pen heeft gehad, want nauwelijks was de
„Maraboe" van Boesjir vertrokken of Hon
dong zag zich aldus de desbetreffende be
richten genoodzaakt wegens de weersom
standigheden een noodlanding te maken. Dat
hij dit heeft moeten doen en dan nog wel op
een terrein, dat geen vliegveld is, duidt er op,
dat hij bij het vliegen met bijzonder groote
moeilijkheden te kampen heeft gehad. Lan
den op een willekeurig terrein brengt immers
altijd groote risico's mee, welke risico's men
uiteraard slechts bij uiterste noodzaak aan-
v -ardt.
Het ongeluk analoog aan dal
van de „Kwikstaart".
Reuter-telegrammen maken er melding van,
dat bij den start de linker-motor heeft geha
perd op het moment, dat het toestel zich pas
op 3 meter hoogte bevond. Indien dit waar
blijkt te zijn, is het ongeluk van de „Maraboe"
analoog aan dat van de „Kwikstaart", waar
bij immers ook bij den start het motorvermo
gen plotseling verminderde, waardoor het on
geluk werd veroorzaakt. Indien het juist is,
dat het ongeluk van de „Maraboe" veroor
zaakt is door een defect aan een van de mo
toren, dan rijst de vraag, of de noodlanding
van gisteren niet mede in verband heeft ge
staan met een defect aan dien motor, omdat
storing van een van de motoren de noodza
kelijkheid tot het maken van een noodlanding
veel aannemelijker maakt, dan alleen het
slechte weer dat eigenlijk doet.
Vermoedelijk zullen latere berichten en een
rapport van Hondong en zijn mannen wel de
noodige ophelderingen geven.
De K.L.M., voor welke het ongeluk met de
„Maraboe", zoo kort na de andere droeve ge
beurtenissen, weinig minder dan een ramp
beteekent, heeft dadelijk na het bekend wor
den van het gebeurde een andere Douglas, de
..Rietvink", naar Boesjir gezonden, om de ge
strande passagiers en de vier leden van de
bemanning te halen. Commandant van de
„Rietvink" is de bekende vlieger Parmentier.
De plaats van het ongeluk.
De noodlanding van de „Maraboe" is ge
schied nabij Rishar aan de Perzische Golf,
ongeveer 10 km ten Zuiden van Boesjir.
Boesjir, Abuscher ligt op 29 graden N.B.
en 50 graden 51 minuten O.L. Het is een
havenplaats in Perzië, gebouwd op 'n eilandje
vlak voor de Oostkust van de Perzische Golf
en wel in het Noordelijke gedeelte van die
golf. Met den vasten wal is het eilandje o. a.
door middel van twee spoorwegdammen ver
bonden. Het Perzische hoogland breekt aan
dit gedeelte van de kust in naakte, woeste
formaties af. De schroeiende, vochtige hitte
en zandstormen maken de kuststreek vaak
tot een hel.
De „Rietvink" naar de plaats
van hét ongeluk.
De „Rietvink" is gisterochtend om IQ u. 25
van Schiphol vertrokken op weg naar de
plaats van het ongeluk, met Parmentier als
eerste bestuurder, Brinkhuis als tweede be
stuurder, Van Bruggen als radiotelegrafist en
Prins als mecanicien, bijaldien drie man van
de „Uiver" op haar tocht naar Melbourne.
De „Rietvink" kan heden in den loop van
den dag of tegen den avond Boesjir bereiken.
Hoe de ramp geschiedde.
Het volgende communiqué wordt verstrekt:
Naar wij vernemen, heeft de directie van
de K. L. M. gistermiddag het volgende nadere
telegram van den gezagvoerder van de Mara
boe, Hondong, ontvangen:
„Boesjir, start normaal. Na 300 meter on
effenheid terrein, machine opgesprongen.
Rechterpoot vermoedelijk gedeeltelijk naar
binnen geschoten, waarna rechtervleugel in
brand geraakt. Toestel 110 graden uit den
koers, waarna onmiddellijk brand uitbrak by
rechtermotor, die zich snel uitbreidde."
Uit dit telegram kan men opmaken, dat
dé Maraboe niet te Rishar is verongelukt,
doch op het vliegveld te Boesjir. Het is een
groot geluk, dat de brand bij den rechter-
motor uitbrak, daar de uitgang voor de pas
sagiers en de leden van de bemanning aan
de'linkerzijde van het vliegtuig zit.
Hierdoor was het mogelijk, dat alle inzit
tenden het toestel tijdig verlieten.
Wq moeten uit deze officieuze mededee-
ling dus opmaken, dat de passagiers en de
volledige bemanning bij het ongeluk in het
vliegtuig zaten.
De Rietvink te Athene aan
gekomen.
De Rietvink, die gistermorgen om half elf
onder commando van Parmentier van Schip
hol is vertrokken naar Bushir, om daar be
manning en passagiers van de verbrande
Maraboe op te nemen en naar Amsterdam
terug te brengen, is gisteravond te Athene
aangekomen.
Vragen van het Tweede Kamerlid
van Braambeek.
Het Tweede Kamerlid Van Braambeek
heeft den minister van Waterstaat de vol
gende vragen gesteld:
Hebben de ernstige ongelukken, die het
laatste half jaar aan vliegtuigen der K.L.M.
zqn overkomen, den minister van Waterstaat
de overtuiging doen behouden, dat de zorg
van de K.L.M. voor de veiligheid op hetzelfde
hooge peil is gebleven, ook bij het verlangen
om de diensten snel uit te breiden en de vlieg-
tijden te verkorten?
Heeft de minister met name genoegzame
zekerheid, dat deze snelle uitbreiding heeft
plaats gevonden met vliegtuigen, omtrent
welker kwaliteiten voldoende gerustheid be
staat
Al weer is één van onze mooie vogels:
„De Maraboe" nu tot een wrak verbrand:
En ging daarmee een stukje glorie henen.
Tot droef'nis van ons kleine Vaderland.
Gelukkig kostte het geen menschen-levens,
Zoodat de bitt're pil wat is verguld;
En bovendien kan de Directie zeggen:
Het is wel treurig... maar niet onze schuld.
Straks komen onze mannen weer naar huis
toe;
Een vliegtuig ie reeds naar ze toe gegaan;
Schudt af nu alle schrik en alle zorgen!
Ze leven! en wat komt de rest 'r op aan!
Bagage is vernield! men kan 't weer koopen.
De post!een nieuwe brief is vlug gereed.
De K.L.M. heeft meerdere machines.
Het is voorbij!zorgt dat ge 't weer
vergeet.
Laat alleen nu die éénmaal mede juichten,
Toen onze K.L.M. ons glorie bracht
Die mede-leefden met de kloeke mannen,
Die toonden aan de wereld Holland's kracht...
Laat allen om de K. L. M. zich scharen.
En niet de handen leggen in den schoot;
Juist nu moet gij uw sympathie bewaren.
Een echte vriend! blijft vriend óók in den
nood.
Philip B. Polak.
In doozen van 20ct. af.
Is met het oog daarop en mede met het oog
op de verliezen, die zulks onvermijdelijk zal
oproepen, de omzetting van den wekelijkschen
dienst op Indië in een dienst tweemaal per
week in elk opzicht verantwoord te achten en
overeen te brengen met den eisch eener maxi
male veiligheid, zooals de K.L.M. deze in het
verleden steeds liet zien?
In de wijziging in dezen dienst geschied
met uitschakeling van eiken drang om nog
niet geheel verzekerde vluchten te doen uit
voeren, mede met vliegtuigen, die hun doel
matigheid nog niet afdoende hebben bewe
zen
Vindt de minister in de hierboven bedoelde
ongevallen geen aanleiding om een diepgaand
onderzoek te doen instellen naar de gestie der
K.L.M. voornamelijk met het oog op de vei
ligheid
Indien vorenstaande vraag bevestigend
wordt beantwoord, is de minister dan bereid
het resultaat van dat onderzoek aan de Ka
mer over te leggen, opdat de zich thans open
barende ongerustheid zoo spoedig mogelijk
weer kan plaats maken voor de wetenschap,
dat het „safety first" bij de K.L.M. niet heeft
geleden
De toestand van de gewonden.
De toestand van mejuffrouw J. Carlstadt
en van haar aanstaanden man, den heer Hel-
ström, beiden uit Zweden, alsmede van den
Engelschman Faulkner, drie passagiers van
de Kwikstaart, die na de ramp met dit vlieg
tuig met verwondingen in het Wilhelmina-
gasthuis zijn opgenomen, was Woensdag zeer
goed. Geen van hen kon echter nog uit het
ziekenhuis worden ontslagen.
De stoffelijke hulsels van de Engelschen
Newman en Hodson zijn gisteren in alle stilte
via Den Haag naar Rotterdam overgebracht,
vanwaar gisteravond de overbrenging naar
Engeland per Batavierlijn is geschied. De
directie der KLM had haar deelneming be
tuigd door het zenden van bloemen.
Heenreis.
De „Perkoetoet" is Woensdag 17 Juli van
Karachi vetrrokken en dien dag te Bangkok
aangekomen.
De Lijster is op de terugreis 17 Juli van
Bandoeng vertrokken en denzelfden dae te
Medan aangekomen.
y
DE SPERWER NAAR INDIë
VERTROKKEN.
Gisterenmorgen is van Amsterdam naai-
Batavia vertrokken het postvliegtuig Sperwer;
Gezagvoerder is de heer P. Both, tweede bei-
stuurder is de heer W, E. de Graaff
Aan boord bevinden zich een passagier vood
Batavia en twee vóór Karachi. Te Leipzig ié
ingestapt een passagier voor Bangkok. In:
Athene een voor Batavia en te Gaza twee
passagiers voor Karachi.
VRIJDAG 19 JULI 1985.
Hilversum, 1875 M.
8.00 VARA. 12.00 AVRO. 4.00 VARA. 8.00
VPRO en AVRO. 11.00 VARA.
8.00 Orgelspel C. Steyn.
8.30 Gramofoonpl.
10.30 Morgenwijding VPRO.
10.15 Declamatie Hetty Beek.
10.35 Gramofoonpl:
11.00 Vervolg declamatie.
11.20 Gramofoonpl.
12.00 Kovacs Lajos en zijn orkest.
12.45 Pierre Palla (orgel) speelt eigen com
posities.
I.15 Vervolg Kovacs Lajos.
2.00 Voordracht door Julia de Gruyter en Rient
van Noppen.
2.35 Gramofoonpl.
3.10 AVRO-Decibels o.l.v. E. Meenk.
4.00 Gramofoonpl.
4.15 De Zonnekloppers o.l.v. C. Steyn.
5.00 Voor de kinderen.
5.30 Orvitropia o.l.v. J. v. d. Horst.
6.00 Declamatie C. Rijken.
6.15 De Flierefluiters o.l.v. E. Walis.
7.00 J. C. C. Kayser: Levensstijl.
7.20 Tine de Lorme (alt-mezzo) en J. Jong
(orgel).
!7.50 Nieuwsberichten. S.O.S.-berichten.
8.00 Ds. G. Westmijse: Waar is nu de Hemel,
waar is nu de hel?
8.30 Uit het Kurhaus te Scheveningen: Resi
dentieorkest o.l.v. C. Schuricht.
9.15 Ds. R. J. de Stoppelaar: Een kwartier
varen door de Friesche vennen.
10.30 Literaire causerie Ds. E. D. Spelberg.
10.45 Nieuwsberichten Vrijz. Godsd. Persbu
reau.
II.00 Jazzmuziek (gr.pl).
11.3012.00 Gramofoonmuziek.
Huizen, 301 M.
Algemeen programma verzorgd door de
NCRV.
8.00 Schriftlezing en meditatie.
8.1ó9.30 Gramofoonpl.
10.30 Morgendienst o.l.v. Ds. L. W. Wessels.
11.2012.00 Zang Eline Hemrica, m.m.v. F.
de Nobel (piano).
12.15 Gramofoonpl.
1.15 Ensemble v. d. Horst.
4.00 Orgelspel R. Parker.
5.00 Declamatie W. O. Butte.
5.45 Pianorecital W. de Roos.
6.30 Boekbespreking,
8.00 Berichten.
8.05 Chr. Harmonie-Vereen. „Sursum Corda"
uit Vlaardingen o.l.v. A. C. v. Leeuwen, m,
m.v. een corps Mariniers, uit R'dam.
9.00 P. Jasperse: Narcose.
9.30 Vervolg concert.
10.30 Berichten.
10.3511.30 Gramofoonmuziek.
De lading bestaat uit 177.882 kg briefpost,
3 kg pakketpost en 91.590 kg goederen. Te
Leipzig 48 kg briefpost en 7 kg goederen bij
geladen.
Het vliegtuig is gisteravond te Athene aan
gekomen.
WRAK VAN DE „KWIKSTAART" VOOR
GELD TE KIJK GESTELD.
K.L.M. koopt resten terug.
Het wrak van de „Kwikstaart" ligt niet
meer tegen den dijk, waar het vliegtuig ver
ongelukte.
Het ligt ook niet waar men het men-
schelykerwijze gesproken verwachten mocht
in een der K.L.M.-loodsen.
Het is... verkocht aan den slooper voor
een handvol zilverlingen. En deze slooper
heeft er een zaakje in gezien: heeft het wrak
■te kijk gesteld voor een dubbeltje per per
soon!
Iemand die daar gisteren was en veront
waardigd getroffen vroeg of hq niet alles
koopen kon kreeg ten antwoord: Ja neem
't maar mee voor honderd daalders...!
En daar lagen nota bene nog verbrande
kleeren tusschen!
Hoe geheel anders handelt men dan op
Soesterberg of De Kooij na een vliegramp.
Dan worden de resten ook bijeengenomen en
vervoerd; stillekes weggebracht naar een
hoek; om maar zoo spoedig mogelijk verge
ten te worden...
De heer Plesman toonde zich zeer verbol
gen en verontwaardigd over dit onsmakelijk
gedoe en hij zeide op Schiphol orders te heb
ben gegeven om coute que coute een einde
daaraan te maken.
De K.L.M. heeft Dinsdagavond het wrak
van de „Kwikstaart" teruggekocht en giste
renochtend om 6 uur zou alles worden opge
haald en naar Schiphol vervoerd.
Er werd Dinsdagavond er was op het mo
ment dat de zaak in orde kwam nog een
zeventigtal personen, die een stukje van het
wrak gekocht hadden een politiepost bij
het erf gezet, ten einde te voorkomen, dat
de slooper zijn luguber verkoop-bedrijf na de
laatste transactie nog zou voortzetten.
(H.bl.).
Amerikaansch.
Reuter meldt uit Seattle:
Een vliegtuigenfabriek heeft thans de proef
vlucht beëindigd met een nieuw bombarde-
ments-vliegtuig. Het toestel is een waarlijk
Vliegend fort, bestemd voor het Amerikaan-
sche leger. Het zal 't grootste zijn, dat de Ver.
Staten hebben gebouwd, het weegt 15.009 kg.,
heèft een vleugélspanning van 32 mëter, is
21 meter lang en 4.50 m. hoog.
De snelheid bedraagt van 321 tot 402 km.
pet uur, gedurende een tijd van 6 tot 10 uur,
óp een hoogte van 7500 meter.
Het is uitgerust met 5 mitrailleurs en heeft
remmen met gecomprimeerde lucht.
u Uit Moskou wordt gemeld, dat toebereidse
len gemaakt worden voor een vliegtocht zon
der tusschenlanding van Moskou naar San
Francisco over de Noordpool. De vlieger, die
dezen tocht zal ondernemen, is Lewanewski,
een van de vliegers, die bij het reddingswerk
van de bemanning van de Tsjeljoeskin den ti
tel van „Held van de Sovjetunie" verdiend
hebben.
ZATERDAG 20 JULI 1935.
j
Hilversum, 1875 M.
i VARA-uitzending.
i 8.00 Orgelspel J. Jong.
i 8.30 Gramofoonpl.
j 10.00 Morgenwijding VPRO.
10.15 Voor arb. in de continubedr.
A. Bouwmeester (declamatie) en gram.pl,
12.00 De Notenkrakers o.l.v. D. Wins.
12-45 Gramofoonpl.
1.00 E. Walis en zijn orkest.
I.45 Gramofoonpl.
i 2.20 Schalmei, o.l.v. P. Renes.
2,35 Dubbel-X, o.l.v. C. Steyn.
3,00 Strijkorkest o.l.v. E, Walis.
i 3.30 Gramofoonpl.
4.00 Filmpraatje M. Sluyser.
4.15 „Beoefening der huismuziek", o.l.v, P.
Tiggers.
4.50 K. de Jonge: Een reis door Finland,
5.10 VARA-orkest o.l.v. H. de Groot.
5.40 Literaire causerie A. Vermeulen,
j 6.00 Vervolg orkestconcert.
16.30 Esperanto-uitzending,
j 8.50 A. de llooy zingt,
j 7.00 Friesch uurtje
,8.00 Herh. S.O.S.-berichten.
8.03 Nieuwsberichten en VARA-Varia,
i 8.15 Gramofoonpl.
8.30 Wily Derby (zang), en de Flierefluiters,
o.l.v. E. Walis.
9.30 Declamatie R. Numan,
9.45 Orgelspel C. Steyn.
10.00 Gramofoonpl.
10.10 Blokfluitenensemble.
10.20 Orvitropia o.l.v. J. v. d. Horst.
II.0012.00 Gramofoonpl. en pianorecital I.
Rossican.
Huizen, 1875 M.
KRO-uitzending.
8.009.15 en 10.00 Gramofoonpl,
11.30—12.00 Godsd. halfuur.
12.15 Gramofoonpl.
12.30 Orkestconcert, gramofoonpl., en berich
ten.
2.00 Voor de jeugd.
2.30 Sporthalfuur.
3.004.00 Kinderuur.
4.15 Orkestconcert. Gramofoonpl,
5.30 Schlagermuziek.
6.20 Lezingen en gramofoonpl.
7.35 Reportage en gramofoonpl. (Om 8.00
Berichten).
8.30 Gevar. concert en voordracht.
10.00 Reportage en gramofoonpl
10.30 Berichten.
10.35 Zang en schlagermuziek.
11,1512.00 Gramofoonmuziek.
Twee dooden en zes gewonden.
Een tragisch vliegongeval, dat in sommige
opzichten doet denken aan de ramp, die het
Nederlandsche vliegtuig „Kwikstaart" Zon
dag j.1. nabq de Amsterdamsche luchthaven
Schiphol heeft getroffen, heeft Dinsdagmor
gen plaats gevonden op het Londensche vlieg
veld Heston, en heeft twee personen het leven
gekost.
Een passagiersvliegtuig, dat van Londen
zou vertrekken naar Spithead, met passa
giers, die aldaar als toeschouwers de groote
vlootrevue wilden bijwonen, stortte bij den
start neer en raakte in brand. Zes personen,
w.o. de piloot, konden tijdig uit het toestel
komen, doch liepen zoodanige verwondingen
op, dat zij naar een ziekenhuis moesten wor
den overgebracht. Twee passagiers konden
zich echter niet meer redden en kwamen in
de vlammen om.
Reeds opgenomen in het Adv.-blad van gisteren.
Regeeringsmaatregelen in het be
lang van gedupeerden niet mogelijk.
Op vragen van mevrouw BakkerNort, be
treffende het nemen van maatregelen van
Regeeringswege ten behoeve van de pensioen
gerechtigden van den Koninklijken Holland-
schen Lloyd, wier pensioenen sedert 1 Juni
niet zijn uitbetaald, heeft minister Gelissen
geantwoord:
Naar aanleiding van deze gebeurtenis
overweegt de Regeering of ten aanzien van
de pensioenfondsen van particuliere bedrij
ven niet een regeling moet worden getroffen,
i waardoor deze meer afzonderlek naast de
overige vermogenspositie der onderneming
komen te staan. u
De minister heeft nauwgezet overwogen,
in hoeverre het mogelqk is eenigen bijzon
deren maatregel in het belang van de be
trokkenen te nemen; tot zijn groot leedwezen
bleek echter geen mogelijkheid tot een zoo-
danigen maatregel te bestaan.
Reeds opgenomen in het Adv.-blad van gisteren.
Strafbaarheid van aan- en verkoop
van reischèques waarop niet 20 pet.
bij het Claeringinstituut is gestort.
Het Nederlandsch Clearinglnstituut ves
tigt nogmaals de aandacht op de tusschen
de Nederlandsche en Duitsche regeeringen
getroffen regeling betreffende verkoop van
reischèques en hetgeen daarmede is gelijk
gesteld. Het is aan in Nederland gevestigde
personen onder straffe verboden zich ter be
taling van hun reis- en verblijfkosten in
Duitschland bij b u i t e n Nederland gevestig
de banken of reisbureaux te voorzien van
reischèques, tenzij de geheele koopprijs bij
het Clearinginstituut wordt gestort. Even
zeer zijn strafbaar zq, die reischèques, waar
voor de voorgeschreven storting van 20 pet.
bij het Cearinginstituut niet plaats vindt,
aan in Nederland gevestigde personen ver-
koopen of afleveren.
BELASTING VAN PERSONENAUTO'S ALS
VAN VRACHTAUTOMOBIELEN.
De KNAC meldt ons:
Gedurende den laatsten tqd bereiken de KN
AC herhaadelijk klachten dat handelsreizigers,
vertegenwoordigers enz., die in hun personen
auto's hun handelsgoederen of monster-collec
ties vervoeren meestal nadat zij het kussen
van de achterbank daaruit verwqderd hebben,
geverbaliseerd worden wegens overtreding der
motorrijtuigenbelastingwet (vroeger wegenbe
lastingwet geheeten).
Door de belasting-administratie schqnt in
dergelijke gevallen het standpunt te worden
ingenomen, dat dergelijke auto's als „niet voor
personenvervoer ingericht" zijn te beschouwen,
waardoor belasting als voor vrachtauto's zou
verschuldigd zijn.
De KNAC acht deze uitlegging van de des
betreffende bepalingen der wet onjuist. Haars
inziens verandert een auto door het uitnemen
van een kussen niet van aard of bestemming.
Slechts wanneer een personen-auto (gelqk
bijvoorbeeld de z.g. „luxe-bestelwagens") ken
nelijk door een bepaalde stellage, die daarin
min of meer vast is ingebouwd, ingericht is tot
het vervoer van goederen, is naar de meening
der KNAC wegenbelasting naar het hoogere
vrachtauto-bedrijf verschuldigd.
De KNAC is dan ook doende om in enkele
proefprocessen rechterlqke uitspraken uit ie
lokken omtrent hetgeen in deze quaestie de
juiste uitlegging der wet is.
VERWERKING VAN HARING TOT
PEKEL- OF STEURHARING.
Toegestaan tot 30 September.
De minister van Oeconomische zaken heeft
bepaald dat met ingang van gisteren het
verwerken van alle soorten haring in
verschen, gekoelden of bevroren toestand, tot
pekel- of steunharing is toegestaan tot 30
September a s.
Vragen van het Tweede Kamerlid
Roestam.
Het Tweede Kamerlid Roestam heeft den
minister van koloniën de volgende vragen
gesteld:
1. Is het juist, dat de algemeene leider van
de Nationaal Socialistische Beweging, de
heer Mussert, zich met toestemming der re
geering op reis 1 naar Ned.-Indië .zal begeven
en daar gelegenheid krijgt, zoowel op Java
als op Sumatra's Westkust en elders voor
een aantal vergaderingen, in besloten kring,
doch met introducé's, te spreken, en dat hij
aldaar door officieele personen zal worden
ontvangen
2. Indien vraag 1 bevestigend moet wor
den beantwoord, is de minister dan bereid
mede te deelen, welke overwegingen er toe
hebben geleid een dergelijke propagandavoor
het nationaal-socialisme in Indië toe te staan,
waar de regeering zich voor Nederland im
mers op het standpunt heeft gesteld, dat
het lidmaatschap van de N. S. B. voor de
overheidsdienaren verboden is
3. Is de minister bereid mede te deelen,
of aan ondergeteekende dezelfde waarborgen
voor een reis naar Indië en vrije beweging
aldaar zouden worden toegestaan, als aan
den leider der N. S. B. is gegeven, en wel
zoodanig, dat hij de heenreis naar Indië en
de terugreis naar Nederland vrijelijk op het
door hem gekozen tijdstip kan aanvaarden?
4. Indien ondergeteekende zoodanige waar
borgen niet zouden worden toegestaan, wil
de minister dan mededeelen, waarom aan
den heer Mussert een vrijheid wordt ver
loofd, welke aan ondergeteekende zou worden
onthouden
De hoofdstad van Friesland herdenkt ge
durende de eerste week van September a.s,
het historisch feit, dat 500 jaar geleden de
grondslag werd gelegd voor hare verheffing
tqt voornaamste stad van het gewest, door
dat de nabuurdorpen Oldehové en Hoek zich
bij Leeuwarden aansloten.
Een comité uit de burgerq onder voorzitter
schap van Mr. M.E. Hepkema is, bijgestaan
door talrijke subcommissies, reeds maanden
lang bezig aan de voorbereiding van een
waardige herdenking, terwijl onder meer het
Gemeentebestuur bereid is gevonden om het
Eere-Comité te voren met den burgemeester
Jhr. Mr. J. M. van Beqma als Eere-Voorzitter.
Het programma is thans in groote lijnen
definitief vastgesteld.
Van bevroren varkens.
Naar het Hbl. verneemt, overweegt de Vee
houderijcentrale: om de ingevroren varkens
niet langer te doen uitsmelten, doch er ge
hakt van te maken. In hoeverre hieruit moet
worden begrepen, dat men dan tevens weer
zal overgaan tot slachting van rundvee (ten
einde het gehakt van de gewenschte samen
stelling te doen zijn) is het blad niet bekend.
Het uitsmelten is reeds gestaakt, omdat de
prijs, dien de vetsmelters voor dè beesten be
taalden, om het dubbeltje schommelde. Zij
waren gekocht voor 40 k 45 cents, waarbij
kwamen de kosten van vervoer, inneming en
contröle, benevens het vriesloon!
De reorganisatieplannen van
minister Gelissen.
De Tqd schrijft:
Naar wij uit goede bron vernemen, heeft
minister Gelissen op de jongstleden Vrijdag
gehouden vergadering van het bestuur van
het Werkfonds zijn reorganisatieplannen be
treffende dit fonds in een breedvoerig betoog
uiteengezet en toegelicht.
Deze plannen bevatten op de eerste plaats
zqn benoeming tot voorzitter van het geheel
en vervolgens een splitsing van het Werk
fonds in een industrieele en een civiele stich
ting.
De eerste zal ressorteeren onder het de
partement van oeconomische zaken en onder
de directe leiding staan van minister Gelis
sen. Bij deze leiding zal hij worden ter zijde
gestaan door een directorium, dat uitgebreide
bevoegdheden krijgt om zelfstandig zon
der toezicht van de vele instanties, die thans
bij het Werkfonds mede beslissen te be
handelen.
De tweede stichting, voor de civiele wer
ken, waaronder alle niet-industrieele projec
ten vallen, zal onder Waterstaat komen te
ressorteeren. Hierover blijft echter het ge
heele bestuursapparaat volledig toezicht hou
den.
Een definitieve beslissing is over deze reor
ganisatie nog niet gevallen.
Minister Gelissen zal zqn plannen nader
uitwerken om ze tenslotte ter definitieve
goedkeuring aan de ministerieele commissie
voor te leggen.
CRISIS AAL- EN I'ALINGBESCHIKKING
1935 I.
In de Staatscourant van gisterenavond is
opgenomen de crisis aal- en palingbeschik
king 1935 I. Blijkens deze beschikking znl do
heffing op den invoer van aal en paling wor
den vastgesteld op 714 cent per kg netto.