Radio-programma Het vliegtuig Maraboe verongelukt. dan in de Zon Bemanning en passagiers zijn ongedeerd; de post is verloren gegaan. De ongelukken bij deK.L.M. De K.L.M. en haar vrienden. De ramp van de Kwikstaart. De Postvlachten van en naar Indië. Een vliegend fort. Moskou-San Francisco over de Noordpool. Vliegtuigongeluk in Engeland. BINNENLAND Pensioen bij Kon. Holl. Lloyd. Reischèques voor Duitschland. De reis van ir. Mussert naar Ned. Indië 500-jarig bestaan van Groot Leeuwarden. Nieuwe gehaktmakerij Het werkfonds. Het vliegtuig bij het proef starten legen den grond geslagen en verbrand. Het vliegtuig van de K.L.M. „Maraboe", gezagvoerder Hondong, heeft Dinsdag, ko mende van Jodphur en op weg naar Bagdad, wegens de weersomstandigheden een tus- schenlanding moeten uitvoeren 20 K.M. be zuiden Bushir, nabij het plaatsje Rusher aan de Perzische Golf, waar geen vliegterrein is. Hedenochtend is de Maraboe in den aanloop bij den start ernstig beschadigd. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. De 7 passa giers en de vier leden van de bemanning zqn gezond en geheel ongedeerd. Giterenmorgen heeft de K.L.M. de Rietvink, gezagvoerder Parmentier, uitgezonden ten einde zoo spoe dig mogelijk alle inzittenden naar Amsterdam te brengen. Het vliegtuig verbrand. Een nader bericht meldt: Het vliegtuig, de post en de bagage werden daarna door brand vernield. De bemanning, evenals de passagiers, kon den zich gelukkig in veiligheid brengen. De bemanning bestond uit: Gezagv. Hon dong, 2e piloot Ruppling, werktuigk. Veéndaal, v. d. Smagt radio-tel. Reed3 opgenomen in het Adv.-blad van gisteren. Hier Volgen twee telegrammen van Reuter over het ongeluk: Het Nederlandsche vliegtuig PHAKM is vanmorgen (Woensdag) bij het vertrek te pletter geslagen en verbrand. Ook de post werd door het vuur ver teerd. De passagiers en de bemanning zijn allen gered. Oorzaak: motorstoring. Omtrent het ongeluk met het vliegtuig .Maraboe" van de K.L.M. wordt nader ge meld, dat het toestel bij het vertrek naar Bagdad tegen den grond is geslagen en in brand geraakt. Het toestel werd geheel vernield, alsmede de zich aan boord bevindende post. De 7 passagiers en de 4 leden der beman ning, met als gezagvoerder Hondong, wisten zich uit het toestel te bevrijden en zijn onge deerd, afgezien van enkele lichte snijwonden. Het ongeluk is te wijten aan het feit, dat de motor aan stuurboordzijde plotseling wei gerde, toen het toestel zich ongeveer drie meter van den grond had verheven. Zware slagen. De „Nw. Rott. Crt." schrijft: De Nederlandsche luchtvaart wordt den laatsten tijd wel heel zwaar door het noodlot achterhaald. De „Uiver", de „Leeuwerik", de „Kwikstaart", een militair vliegtuig, de „Ma raboe",Van deze elkaar in grooter wor dende frequentie opvolgende ongelukken is het laatste het minst erge, omdat ditmaal geen persoonlijke ongelukken zijn te betreu ren. Niettemin zal ook deze gebeurtenis werken. Dat onze nationale luchtvaartmaat schappij, welke onze trots was, omdat zij in het internationale luchtverkeer zich op een van de eerste plaatsen wist te handhaven en zij de vaderlandsche traditie van bedacht zaamheid getrouw bleef, nu opeens slag op slag krijgt, nadat zij jarenlang buitengewoon fortuinlijk was geweest, zal niet nalaten een diepen indruk te maken. De „Maraboe" is het zevende van de 14 nieuwe Douglas-toestellen, welke dit jaar aan de vloot van de K.L.M. zijn toegevoegd, o. a. in verband met de versnelling en verdubbe ling van den dienst op Indië. Op 13 Mei is de „Maraboe" hier uit Amerika aangekomen. Op de lijn naar Indië was het toestel voor de tweede maal op de thuisreis. Zaterdag is de „Maraboe" van Bandoeng naar Amsterdam vertrokken. Dien avond is het toestel te Medan gebleven. Zondag werd overeenkomstig het reisprogramma Rangoon bereikt en Maandag Jodpoer. Dinsdag werd de reis naar Bagdad voortgezet. Aan boord bevonden zich zeven passagiers en de uit vier koppen bestaande bemanning, welke onder commando stond van Hondong, den comman dant, die dezen winter de overzeesche vlucht met de „Snip" naar West-Indië heeft vol bracht. Door slecht weer overvallen. Op het traject JodpoerBagdad wordt o.a. te Boesjir een tusschenlanding gemaak. Het blijkt, dat men met zeer slecht weer te kam pen heeft gehad, want nauwelijks was de „Maraboe" van Boesjir vertrokken of Hon dong zag zich aldus de desbetreffende be richten genoodzaakt wegens de weersom standigheden een noodlanding te maken. Dat hij dit heeft moeten doen en dan nog wel op een terrein, dat geen vliegveld is, duidt er op, dat hij bij het vliegen met bijzonder groote moeilijkheden te kampen heeft gehad. Lan den op een willekeurig terrein brengt immers altijd groote risico's mee, welke risico's men uiteraard slechts bij uiterste noodzaak aan- v -ardt. Het ongeluk analoog aan dal van de „Kwikstaart". Reuter-telegrammen maken er melding van, dat bij den start de linker-motor heeft geha perd op het moment, dat het toestel zich pas op 3 meter hoogte bevond. Indien dit waar blijkt te zijn, is het ongeluk van de „Maraboe" analoog aan dat van de „Kwikstaart", waar bij immers ook bij den start het motorvermo gen plotseling verminderde, waardoor het on geluk werd veroorzaakt. Indien het juist is, dat het ongeluk van de „Maraboe" veroor zaakt is door een defect aan een van de mo toren, dan rijst de vraag, of de noodlanding van gisteren niet mede in verband heeft ge staan met een defect aan dien motor, omdat storing van een van de motoren de noodza kelijkheid tot het maken van een noodlanding veel aannemelijker maakt, dan alleen het slechte weer dat eigenlijk doet. Vermoedelijk zullen latere berichten en een rapport van Hondong en zijn mannen wel de noodige ophelderingen geven. De K.L.M., voor welke het ongeluk met de „Maraboe", zoo kort na de andere droeve ge beurtenissen, weinig minder dan een ramp beteekent, heeft dadelijk na het bekend wor den van het gebeurde een andere Douglas, de ..Rietvink", naar Boesjir gezonden, om de ge strande passagiers en de vier leden van de bemanning te halen. Commandant van de „Rietvink" is de bekende vlieger Parmentier. De plaats van het ongeluk. De noodlanding van de „Maraboe" is ge schied nabij Rishar aan de Perzische Golf, ongeveer 10 km ten Zuiden van Boesjir. Boesjir, Abuscher ligt op 29 graden N.B. en 50 graden 51 minuten O.L. Het is een havenplaats in Perzië, gebouwd op 'n eilandje vlak voor de Oostkust van de Perzische Golf en wel in het Noordelijke gedeelte van die golf. Met den vasten wal is het eilandje o. a. door middel van twee spoorwegdammen ver bonden. Het Perzische hoogland breekt aan dit gedeelte van de kust in naakte, woeste formaties af. De schroeiende, vochtige hitte en zandstormen maken de kuststreek vaak tot een hel. De „Rietvink" naar de plaats van hét ongeluk. De „Rietvink" is gisterochtend om IQ u. 25 van Schiphol vertrokken op weg naar de plaats van het ongeluk, met Parmentier als eerste bestuurder, Brinkhuis als tweede be stuurder, Van Bruggen als radiotelegrafist en Prins als mecanicien, bijaldien drie man van de „Uiver" op haar tocht naar Melbourne. De „Rietvink" kan heden in den loop van den dag of tegen den avond Boesjir bereiken. Hoe de ramp geschiedde. Het volgende communiqué wordt verstrekt: Naar wij vernemen, heeft de directie van de K. L. M. gistermiddag het volgende nadere telegram van den gezagvoerder van de Mara boe, Hondong, ontvangen: „Boesjir, start normaal. Na 300 meter on effenheid terrein, machine opgesprongen. Rechterpoot vermoedelijk gedeeltelijk naar binnen geschoten, waarna rechtervleugel in brand geraakt. Toestel 110 graden uit den koers, waarna onmiddellijk brand uitbrak by rechtermotor, die zich snel uitbreidde." Uit dit telegram kan men opmaken, dat dé Maraboe niet te Rishar is verongelukt, doch op het vliegveld te Boesjir. Het is een groot geluk, dat de brand bij den rechter- motor uitbrak, daar de uitgang voor de pas sagiers en de leden van de bemanning aan de'linkerzijde van het vliegtuig zit. Hierdoor was het mogelijk, dat alle inzit tenden het toestel tijdig verlieten. Wq moeten uit deze officieuze mededee- ling dus opmaken, dat de passagiers en de volledige bemanning bij het ongeluk in het vliegtuig zaten. De Rietvink te Athene aan gekomen. De Rietvink, die gistermorgen om half elf onder commando van Parmentier van Schip hol is vertrokken naar Bushir, om daar be manning en passagiers van de verbrande Maraboe op te nemen en naar Amsterdam terug te brengen, is gisteravond te Athene aangekomen. Vragen van het Tweede Kamerlid van Braambeek. Het Tweede Kamerlid Van Braambeek heeft den minister van Waterstaat de vol gende vragen gesteld: Hebben de ernstige ongelukken, die het laatste half jaar aan vliegtuigen der K.L.M. zqn overkomen, den minister van Waterstaat de overtuiging doen behouden, dat de zorg van de K.L.M. voor de veiligheid op hetzelfde hooge peil is gebleven, ook bij het verlangen om de diensten snel uit te breiden en de vlieg- tijden te verkorten? Heeft de minister met name genoegzame zekerheid, dat deze snelle uitbreiding heeft plaats gevonden met vliegtuigen, omtrent welker kwaliteiten voldoende gerustheid be staat Al weer is één van onze mooie vogels: „De Maraboe" nu tot een wrak verbrand: En ging daarmee een stukje glorie henen. Tot droef'nis van ons kleine Vaderland. Gelukkig kostte het geen menschen-levens, Zoodat de bitt're pil wat is verguld; En bovendien kan de Directie zeggen: Het is wel treurig... maar niet onze schuld. Straks komen onze mannen weer naar huis toe; Een vliegtuig ie reeds naar ze toe gegaan; Schudt af nu alle schrik en alle zorgen! Ze leven! en wat komt de rest 'r op aan! Bagage is vernield! men kan 't weer koopen. De post!een nieuwe brief is vlug gereed. De K.L.M. heeft meerdere machines. Het is voorbij!zorgt dat ge 't weer vergeet. Laat alleen nu die éénmaal mede juichten, Toen onze K.L.M. ons glorie bracht Die mede-leefden met de kloeke mannen, Die toonden aan de wereld Holland's kracht... Laat allen om de K. L. M. zich scharen. En niet de handen leggen in den schoot; Juist nu moet gij uw sympathie bewaren. Een echte vriend! blijft vriend óók in den nood. Philip B. Polak. In doozen van 20ct. af. Is met het oog daarop en mede met het oog op de verliezen, die zulks onvermijdelijk zal oproepen, de omzetting van den wekelijkschen dienst op Indië in een dienst tweemaal per week in elk opzicht verantwoord te achten en overeen te brengen met den eisch eener maxi male veiligheid, zooals de K.L.M. deze in het verleden steeds liet zien? In de wijziging in dezen dienst geschied met uitschakeling van eiken drang om nog niet geheel verzekerde vluchten te doen uit voeren, mede met vliegtuigen, die hun doel matigheid nog niet afdoende hebben bewe zen Vindt de minister in de hierboven bedoelde ongevallen geen aanleiding om een diepgaand onderzoek te doen instellen naar de gestie der K.L.M. voornamelijk met het oog op de vei ligheid Indien vorenstaande vraag bevestigend wordt beantwoord, is de minister dan bereid het resultaat van dat onderzoek aan de Ka mer over te leggen, opdat de zich thans open barende ongerustheid zoo spoedig mogelijk weer kan plaats maken voor de wetenschap, dat het „safety first" bij de K.L.M. niet heeft geleden De toestand van de gewonden. De toestand van mejuffrouw J. Carlstadt en van haar aanstaanden man, den heer Hel- ström, beiden uit Zweden, alsmede van den Engelschman Faulkner, drie passagiers van de Kwikstaart, die na de ramp met dit vlieg tuig met verwondingen in het Wilhelmina- gasthuis zijn opgenomen, was Woensdag zeer goed. Geen van hen kon echter nog uit het ziekenhuis worden ontslagen. De stoffelijke hulsels van de Engelschen Newman en Hodson zijn gisteren in alle stilte via Den Haag naar Rotterdam overgebracht, vanwaar gisteravond de overbrenging naar Engeland per Batavierlijn is geschied. De directie der KLM had haar deelneming be tuigd door het zenden van bloemen. Heenreis. De „Perkoetoet" is Woensdag 17 Juli van Karachi vetrrokken en dien dag te Bangkok aangekomen. De Lijster is op de terugreis 17 Juli van Bandoeng vertrokken en denzelfden dae te Medan aangekomen. y DE SPERWER NAAR INDIë VERTROKKEN. Gisterenmorgen is van Amsterdam naai- Batavia vertrokken het postvliegtuig Sperwer; Gezagvoerder is de heer P. Both, tweede bei- stuurder is de heer W, E. de Graaff Aan boord bevinden zich een passagier vood Batavia en twee vóór Karachi. Te Leipzig ié ingestapt een passagier voor Bangkok. In: Athene een voor Batavia en te Gaza twee passagiers voor Karachi. VRIJDAG 19 JULI 1985. Hilversum, 1875 M. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 4.00 VARA. 8.00 VPRO en AVRO. 11.00 VARA. 8.00 Orgelspel C. Steyn. 8.30 Gramofoonpl. 10.30 Morgenwijding VPRO. 10.15 Declamatie Hetty Beek. 10.35 Gramofoonpl: 11.00 Vervolg declamatie. 11.20 Gramofoonpl. 12.00 Kovacs Lajos en zijn orkest. 12.45 Pierre Palla (orgel) speelt eigen com posities. I.15 Vervolg Kovacs Lajos. 2.00 Voordracht door Julia de Gruyter en Rient van Noppen. 2.35 Gramofoonpl. 3.10 AVRO-Decibels o.l.v. E. Meenk. 4.00 Gramofoonpl. 4.15 De Zonnekloppers o.l.v. C. Steyn. 5.00 Voor de kinderen. 5.30 Orvitropia o.l.v. J. v. d. Horst. 6.00 Declamatie C. Rijken. 6.15 De Flierefluiters o.l.v. E. Walis. 7.00 J. C. C. Kayser: Levensstijl. 7.20 Tine de Lorme (alt-mezzo) en J. Jong (orgel). !7.50 Nieuwsberichten. S.O.S.-berichten. 8.00 Ds. G. Westmijse: Waar is nu de Hemel, waar is nu de hel? 8.30 Uit het Kurhaus te Scheveningen: Resi dentieorkest o.l.v. C. Schuricht. 9.15 Ds. R. J. de Stoppelaar: Een kwartier varen door de Friesche vennen. 10.30 Literaire causerie Ds. E. D. Spelberg. 10.45 Nieuwsberichten Vrijz. Godsd. Persbu reau. II.00 Jazzmuziek (gr.pl). 11.3012.00 Gramofoonmuziek. Huizen, 301 M. Algemeen programma verzorgd door de NCRV. 8.00 Schriftlezing en meditatie. 8.1ó9.30 Gramofoonpl. 10.30 Morgendienst o.l.v. Ds. L. W. Wessels. 11.2012.00 Zang Eline Hemrica, m.m.v. F. de Nobel (piano). 12.15 Gramofoonpl. 1.15 Ensemble v. d. Horst. 4.00 Orgelspel R. Parker. 5.00 Declamatie W. O. Butte. 5.45 Pianorecital W. de Roos. 6.30 Boekbespreking, 8.00 Berichten. 8.05 Chr. Harmonie-Vereen. „Sursum Corda" uit Vlaardingen o.l.v. A. C. v. Leeuwen, m, m.v. een corps Mariniers, uit R'dam. 9.00 P. Jasperse: Narcose. 9.30 Vervolg concert. 10.30 Berichten. 10.3511.30 Gramofoonmuziek. De lading bestaat uit 177.882 kg briefpost, 3 kg pakketpost en 91.590 kg goederen. Te Leipzig 48 kg briefpost en 7 kg goederen bij geladen. Het vliegtuig is gisteravond te Athene aan gekomen. WRAK VAN DE „KWIKSTAART" VOOR GELD TE KIJK GESTELD. K.L.M. koopt resten terug. Het wrak van de „Kwikstaart" ligt niet meer tegen den dijk, waar het vliegtuig ver ongelukte. Het ligt ook niet waar men het men- schelykerwijze gesproken verwachten mocht in een der K.L.M.-loodsen. Het is... verkocht aan den slooper voor een handvol zilverlingen. En deze slooper heeft er een zaakje in gezien: heeft het wrak ■te kijk gesteld voor een dubbeltje per per soon! Iemand die daar gisteren was en veront waardigd getroffen vroeg of hq niet alles koopen kon kreeg ten antwoord: Ja neem 't maar mee voor honderd daalders...! En daar lagen nota bene nog verbrande kleeren tusschen! Hoe geheel anders handelt men dan op Soesterberg of De Kooij na een vliegramp. Dan worden de resten ook bijeengenomen en vervoerd; stillekes weggebracht naar een hoek; om maar zoo spoedig mogelijk verge ten te worden... De heer Plesman toonde zich zeer verbol gen en verontwaardigd over dit onsmakelijk gedoe en hij zeide op Schiphol orders te heb ben gegeven om coute que coute een einde daaraan te maken. De K.L.M. heeft Dinsdagavond het wrak van de „Kwikstaart" teruggekocht en giste renochtend om 6 uur zou alles worden opge haald en naar Schiphol vervoerd. Er werd Dinsdagavond er was op het mo ment dat de zaak in orde kwam nog een zeventigtal personen, die een stukje van het wrak gekocht hadden een politiepost bij het erf gezet, ten einde te voorkomen, dat de slooper zijn luguber verkoop-bedrijf na de laatste transactie nog zou voortzetten. (H.bl.). Amerikaansch. Reuter meldt uit Seattle: Een vliegtuigenfabriek heeft thans de proef vlucht beëindigd met een nieuw bombarde- ments-vliegtuig. Het toestel is een waarlijk Vliegend fort, bestemd voor het Amerikaan- sche leger. Het zal 't grootste zijn, dat de Ver. Staten hebben gebouwd, het weegt 15.009 kg., heèft een vleugélspanning van 32 mëter, is 21 meter lang en 4.50 m. hoog. De snelheid bedraagt van 321 tot 402 km. pet uur, gedurende een tijd van 6 tot 10 uur, óp een hoogte van 7500 meter. Het is uitgerust met 5 mitrailleurs en heeft remmen met gecomprimeerde lucht. u Uit Moskou wordt gemeld, dat toebereidse len gemaakt worden voor een vliegtocht zon der tusschenlanding van Moskou naar San Francisco over de Noordpool. De vlieger, die dezen tocht zal ondernemen, is Lewanewski, een van de vliegers, die bij het reddingswerk van de bemanning van de Tsjeljoeskin den ti tel van „Held van de Sovjetunie" verdiend hebben. ZATERDAG 20 JULI 1935. j Hilversum, 1875 M. i VARA-uitzending. i 8.00 Orgelspel J. Jong. i 8.30 Gramofoonpl. j 10.00 Morgenwijding VPRO. 10.15 Voor arb. in de continubedr. A. Bouwmeester (declamatie) en gram.pl, 12.00 De Notenkrakers o.l.v. D. Wins. 12-45 Gramofoonpl. 1.00 E. Walis en zijn orkest. I.45 Gramofoonpl. i 2.20 Schalmei, o.l.v. P. Renes. 2,35 Dubbel-X, o.l.v. C. Steyn. 3,00 Strijkorkest o.l.v. E, Walis. i 3.30 Gramofoonpl. 4.00 Filmpraatje M. Sluyser. 4.15 „Beoefening der huismuziek", o.l.v, P. Tiggers. 4.50 K. de Jonge: Een reis door Finland, 5.10 VARA-orkest o.l.v. H. de Groot. 5.40 Literaire causerie A. Vermeulen, j 6.00 Vervolg orkestconcert. 16.30 Esperanto-uitzending, j 8.50 A. de llooy zingt, j 7.00 Friesch uurtje ,8.00 Herh. S.O.S.-berichten. 8.03 Nieuwsberichten en VARA-Varia, i 8.15 Gramofoonpl. 8.30 Wily Derby (zang), en de Flierefluiters, o.l.v. E. Walis. 9.30 Declamatie R. Numan, 9.45 Orgelspel C. Steyn. 10.00 Gramofoonpl. 10.10 Blokfluitenensemble. 10.20 Orvitropia o.l.v. J. v. d. Horst. II.0012.00 Gramofoonpl. en pianorecital I. Rossican. Huizen, 1875 M. KRO-uitzending. 8.009.15 en 10.00 Gramofoonpl, 11.30—12.00 Godsd. halfuur. 12.15 Gramofoonpl. 12.30 Orkestconcert, gramofoonpl., en berich ten. 2.00 Voor de jeugd. 2.30 Sporthalfuur. 3.004.00 Kinderuur. 4.15 Orkestconcert. Gramofoonpl, 5.30 Schlagermuziek. 6.20 Lezingen en gramofoonpl. 7.35 Reportage en gramofoonpl. (Om 8.00 Berichten). 8.30 Gevar. concert en voordracht. 10.00 Reportage en gramofoonpl 10.30 Berichten. 10.35 Zang en schlagermuziek. 11,1512.00 Gramofoonmuziek. Twee dooden en zes gewonden. Een tragisch vliegongeval, dat in sommige opzichten doet denken aan de ramp, die het Nederlandsche vliegtuig „Kwikstaart" Zon dag j.1. nabq de Amsterdamsche luchthaven Schiphol heeft getroffen, heeft Dinsdagmor gen plaats gevonden op het Londensche vlieg veld Heston, en heeft twee personen het leven gekost. Een passagiersvliegtuig, dat van Londen zou vertrekken naar Spithead, met passa giers, die aldaar als toeschouwers de groote vlootrevue wilden bijwonen, stortte bij den start neer en raakte in brand. Zes personen, w.o. de piloot, konden tijdig uit het toestel komen, doch liepen zoodanige verwondingen op, dat zij naar een ziekenhuis moesten wor den overgebracht. Twee passagiers konden zich echter niet meer redden en kwamen in de vlammen om. Reeds opgenomen in het Adv.-blad van gisteren. Regeeringsmaatregelen in het be lang van gedupeerden niet mogelijk. Op vragen van mevrouw BakkerNort, be treffende het nemen van maatregelen van Regeeringswege ten behoeve van de pensioen gerechtigden van den Koninklijken Holland- schen Lloyd, wier pensioenen sedert 1 Juni niet zijn uitbetaald, heeft minister Gelissen geantwoord: Naar aanleiding van deze gebeurtenis overweegt de Regeering of ten aanzien van de pensioenfondsen van particuliere bedrij ven niet een regeling moet worden getroffen, i waardoor deze meer afzonderlek naast de overige vermogenspositie der onderneming komen te staan. u De minister heeft nauwgezet overwogen, in hoeverre het mogelqk is eenigen bijzon deren maatregel in het belang van de be trokkenen te nemen; tot zijn groot leedwezen bleek echter geen mogelijkheid tot een zoo- danigen maatregel te bestaan. Reeds opgenomen in het Adv.-blad van gisteren. Strafbaarheid van aan- en verkoop van reischèques waarop niet 20 pet. bij het Claeringinstituut is gestort. Het Nederlandsch Clearinglnstituut ves tigt nogmaals de aandacht op de tusschen de Nederlandsche en Duitsche regeeringen getroffen regeling betreffende verkoop van reischèques en hetgeen daarmede is gelijk gesteld. Het is aan in Nederland gevestigde personen onder straffe verboden zich ter be taling van hun reis- en verblijfkosten in Duitschland bij b u i t e n Nederland gevestig de banken of reisbureaux te voorzien van reischèques, tenzij de geheele koopprijs bij het Clearinginstituut wordt gestort. Even zeer zijn strafbaar zq, die reischèques, waar voor de voorgeschreven storting van 20 pet. bij het Cearinginstituut niet plaats vindt, aan in Nederland gevestigde personen ver- koopen of afleveren. BELASTING VAN PERSONENAUTO'S ALS VAN VRACHTAUTOMOBIELEN. De KNAC meldt ons: Gedurende den laatsten tqd bereiken de KN AC herhaadelijk klachten dat handelsreizigers, vertegenwoordigers enz., die in hun personen auto's hun handelsgoederen of monster-collec ties vervoeren meestal nadat zij het kussen van de achterbank daaruit verwqderd hebben, geverbaliseerd worden wegens overtreding der motorrijtuigenbelastingwet (vroeger wegenbe lastingwet geheeten). Door de belasting-administratie schqnt in dergelijke gevallen het standpunt te worden ingenomen, dat dergelijke auto's als „niet voor personenvervoer ingericht" zijn te beschouwen, waardoor belasting als voor vrachtauto's zou verschuldigd zijn. De KNAC acht deze uitlegging van de des betreffende bepalingen der wet onjuist. Haars inziens verandert een auto door het uitnemen van een kussen niet van aard of bestemming. Slechts wanneer een personen-auto (gelqk bijvoorbeeld de z.g. „luxe-bestelwagens") ken nelijk door een bepaalde stellage, die daarin min of meer vast is ingebouwd, ingericht is tot het vervoer van goederen, is naar de meening der KNAC wegenbelasting naar het hoogere vrachtauto-bedrijf verschuldigd. De KNAC is dan ook doende om in enkele proefprocessen rechterlqke uitspraken uit ie lokken omtrent hetgeen in deze quaestie de juiste uitlegging der wet is. VERWERKING VAN HARING TOT PEKEL- OF STEURHARING. Toegestaan tot 30 September. De minister van Oeconomische zaken heeft bepaald dat met ingang van gisteren het verwerken van alle soorten haring in verschen, gekoelden of bevroren toestand, tot pekel- of steunharing is toegestaan tot 30 September a s. Vragen van het Tweede Kamerlid Roestam. Het Tweede Kamerlid Roestam heeft den minister van koloniën de volgende vragen gesteld: 1. Is het juist, dat de algemeene leider van de Nationaal Socialistische Beweging, de heer Mussert, zich met toestemming der re geering op reis 1 naar Ned.-Indië .zal begeven en daar gelegenheid krijgt, zoowel op Java als op Sumatra's Westkust en elders voor een aantal vergaderingen, in besloten kring, doch met introducé's, te spreken, en dat hij aldaar door officieele personen zal worden ontvangen 2. Indien vraag 1 bevestigend moet wor den beantwoord, is de minister dan bereid mede te deelen, welke overwegingen er toe hebben geleid een dergelijke propagandavoor het nationaal-socialisme in Indië toe te staan, waar de regeering zich voor Nederland im mers op het standpunt heeft gesteld, dat het lidmaatschap van de N. S. B. voor de overheidsdienaren verboden is 3. Is de minister bereid mede te deelen, of aan ondergeteekende dezelfde waarborgen voor een reis naar Indië en vrije beweging aldaar zouden worden toegestaan, als aan den leider der N. S. B. is gegeven, en wel zoodanig, dat hij de heenreis naar Indië en de terugreis naar Nederland vrijelijk op het door hem gekozen tijdstip kan aanvaarden? 4. Indien ondergeteekende zoodanige waar borgen niet zouden worden toegestaan, wil de minister dan mededeelen, waarom aan den heer Mussert een vrijheid wordt ver loofd, welke aan ondergeteekende zou worden onthouden De hoofdstad van Friesland herdenkt ge durende de eerste week van September a.s, het historisch feit, dat 500 jaar geleden de grondslag werd gelegd voor hare verheffing tqt voornaamste stad van het gewest, door dat de nabuurdorpen Oldehové en Hoek zich bij Leeuwarden aansloten. Een comité uit de burgerq onder voorzitter schap van Mr. M.E. Hepkema is, bijgestaan door talrijke subcommissies, reeds maanden lang bezig aan de voorbereiding van een waardige herdenking, terwijl onder meer het Gemeentebestuur bereid is gevonden om het Eere-Comité te voren met den burgemeester Jhr. Mr. J. M. van Beqma als Eere-Voorzitter. Het programma is thans in groote lijnen definitief vastgesteld. Van bevroren varkens. Naar het Hbl. verneemt, overweegt de Vee houderijcentrale: om de ingevroren varkens niet langer te doen uitsmelten, doch er ge hakt van te maken. In hoeverre hieruit moet worden begrepen, dat men dan tevens weer zal overgaan tot slachting van rundvee (ten einde het gehakt van de gewenschte samen stelling te doen zijn) is het blad niet bekend. Het uitsmelten is reeds gestaakt, omdat de prijs, dien de vetsmelters voor dè beesten be taalden, om het dubbeltje schommelde. Zij waren gekocht voor 40 k 45 cents, waarbij kwamen de kosten van vervoer, inneming en contröle, benevens het vriesloon! De reorganisatieplannen van minister Gelissen. De Tqd schrijft: Naar wij uit goede bron vernemen, heeft minister Gelissen op de jongstleden Vrijdag gehouden vergadering van het bestuur van het Werkfonds zijn reorganisatieplannen be treffende dit fonds in een breedvoerig betoog uiteengezet en toegelicht. Deze plannen bevatten op de eerste plaats zqn benoeming tot voorzitter van het geheel en vervolgens een splitsing van het Werk fonds in een industrieele en een civiele stich ting. De eerste zal ressorteeren onder het de partement van oeconomische zaken en onder de directe leiding staan van minister Gelis sen. Bij deze leiding zal hij worden ter zijde gestaan door een directorium, dat uitgebreide bevoegdheden krijgt om zelfstandig zon der toezicht van de vele instanties, die thans bij het Werkfonds mede beslissen te be handelen. De tweede stichting, voor de civiele wer ken, waaronder alle niet-industrieele projec ten vallen, zal onder Waterstaat komen te ressorteeren. Hierover blijft echter het ge heele bestuursapparaat volledig toezicht hou den. Een definitieve beslissing is over deze reor ganisatie nog niet gevallen. Minister Gelissen zal zqn plannen nader uitwerken om ze tenslotte ter definitieve goedkeuring aan de ministerieele commissie voor te leggen. CRISIS AAL- EN I'ALINGBESCHIKKING 1935 I. In de Staatscourant van gisterenavond is opgenomen de crisis aal- en palingbeschik king 1935 I. Blijkens deze beschikking znl do heffing op den invoer van aal en paling wor den vastgesteld op 714 cent per kg netto.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 2