T
A
De behandeling van de crisis-politiek.
't Zand.
Marktberichten.
Winkelhuis te huur gevraagd
Kampeerartikelen
HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG 18 JULI 1335.
Dr. Oterdoom vertrekt.
Dr. Oterdoom.
ArronHicsements-
recntbanK ie Alkmaar.
Valsche munters in Den Helder
en van Ewycksluis.
Tweede Kamer.
Visscherijberichten
GEEFT ACHT!
Oe oplossing van het
Telefunken-raadsel
Zie étalage!
P. J. VAN OS
xwvwvwy//
f 3.45
GROENTEN en FRUIT
bij P. KALIS gehaald
zjjn nooit te duur betaald.
P. KALIS
GOVERS - WESTSTRAAT
GOVERS - WESTSTRAAT
1
F Misschien de onvergetelijkste
Talrijke
Hoofdprijzen
1 millioen
y2 millioen
200.000
100.000
50.000
geheel lot slechts f 3
Te Hilversum benoemd.
We vernamen, dat uit een 70-tal sollicitan
ten als schoolarts, in dienst der gemeente
Hilversum, is benoemd onze plaatselijke ge
neesheer Dr. Oterdoom.
Dr. Oterdoom gaat ons met ingang van
1 Augustus verlaten en heeft zijn praktijk
dientengevolge overgedaan aan Dr. Boersma,
thans practiseerend geneesheer te Almelo.
In de ruim 13 jaar dat de dokter hier zijn
praktijk heeft uitgeoefend, heeft hij zich
ontelbare vrinden gemaakt, waarvan het
beste bewijs werd geleyerd tijdens zijn 't vorig
jaar herdacht 12%-jarig ambtsjubileum.
Hoewel de dokter zich tijdens de laatste
paar jaar door drukke ambtsbezigheden
daartoe genoopt, uit verschillende vereeni-
gingen terug heeft getrokken, was hg toch
nog steeds een groote stuwkracht in het ver-
eenigingsleven te dezer plaatse. Zoowel zijn
patiënten als zij die deel uitmaken van onze
vereenigingen zullen hem dan ook noode zien
vertrekken, en hem in dankbare herinnering
voor het vele goede, door hem mede tot stand
gebracht, gedenken. Wij wenschen onzen po-
pulairen geneesheer en zijn gezin, vanaf deze
plaats veel voorspoed en een aangenamen
werkkring in hun nieuwe woonplaats.
Meervoudige Strafkamer.
Zitting van Dinsdag 16 Juli.
Drie en vier jaar gevangenisstraf
gerequireerd.
De twee, nog jeugdige verdachten, respec
tievelijk 20 en 25 jaar oud, op de gebruike
lijke manier binnengebracht» schenen zoo op
het oog 'n paar onnoozele boerenjongens,
doch bleken bij nadere kennismaking te zijn
'n paar brutale valsche munters in klein for
maat, door de activiteit van de Heldersche
politie in de vorige maand aldaar gearres
teerd.
Het waren de neven Jacob en Dirk K. uit
Franeker, de eerste een landarbeider en no.
2 'n meubelmaker, met onmiskenbare valsche
munters-talenten, 'n snaak, die trouwens ook
van andere misdrijven niet vies was en be
reids door de rechtbank te Leeuwarden ver
oordeeld tot 18 maanden gevangenisstraf ter
zake diefstal met braak en inklimming.
Reeds vroeger hadden deze brave familie
leden het denkbeeld geopperd zich aan het
maken van valsch geld te wijden, doch de
proef was destijds mislukt. Zg gaven echter
den moed niet op en uit een technisch boek
uit de Leeszaal te Franeker werd 'n recept
opgediept om valsch geld te maken, dat aan
de ondernemende neven kans van slagen
bood.
De meubelmarker Dirk. die zich belastte
met de technische afdeeling, voegde aan dit
recept nog 'n origineele uitvinding van zich
zelf toe en het gelukte hem aldus uit een
mengsel, dat wij niet nader zullen omschrij
ven, uit .vrees meerdere liefhebbers te kwee
ken, een schitterend guldenstuk met den beel
denaar van Koningin Wilhelmina, te fabricee-
ren. Met behulp van een ander instrumentje
wist men zelfs het randschrift heel bedriege-
lijk na te bootsen. Aldus toegerust met een
kleine, maar complete valsche-munterij,
werd een woonschuitje aangeschaft, waar
mede men de naburige plaatsen met de fa
briek aan boord, dacht te bezoeken.
De onderneming slaagde boven verwach
ting; verschillende plaatsen werden met
succes bezocht, tot men nadat men te Van
Ewijckskiis de drijvende valsche-munten-fa-
briek gemeerd had, te Den Helder op de
Loodsgracht in den sigarenwinkel van den
heer Snel tegen de lamp liep. Aldaar kocht
neef Jacobus, die tot taak had de valsche
guldens, door neef Dirk in voorraad meege
nomen, uit te geven, 'o doosje piraatjes en
betaalde aan het dochtertje met een blinken
den gulden, die het meisje heel mooi vond.
Men kreeg echter spoedig argwaan en stelde
de politie met de verdenking in kennis, waar
op de agent Tol verscheen en den gul
don in beslag nam. De Commissaris van Po
litie nam onmiddellijk maatregelen en begaf
zich, vergezeld van een inspecteur en den
agent, naar van Ewijcksluis, alwaar de ge-
heele „fabriek" in beslag kon worden genomen
In een luchtkoker aan boord werden gevon
den 26 valsche guldens, thans op de zitting
met de andere praeparaten als corpora delicta
aanwezig.
De C. v. P. te Den Helder, die in deze ar
restatie een zoo werkzaam aandeel had, was
op de zitting als getuige aanwezig en werd
gehuldigd voor zijn krachtig optreden.
Door verdachten werden de feiten erkend,
ock bij den heer J. Schellinger aan de West
straat had men een valschen gulden uitgege
ven, de heer Schellinger had evenwel bericht
gezonden, door ziekte verhinderd te zijn, te
verschijnen.
De Officier reconstrueerde in zijn requisi
toir de feiten, en hoewel beide verdachten
met betrekking tot het ten laste gelegde
misdrijf over één kam scherende, wilde hij
toch rekening houden met het meer verzwa
rende verleden van den tweeden verdachte.
Hcquireerde alzoo tegen neef Jacobus 3 en
c»en neef Dirk, die zeer onder den indruk
was gekomen en rijkelijk tranen vergoot, 4
jaren gevangenisstraf.
Voor Jacobus pleitte Mr. Dwars uit Hoorn,
en Mr. Veltman uit Den Helder voor neef
Dirk.
De beide pleiters waren het niet eens om
trent het meest verzwarende deel dat hun
respectieve cliënten toekwam. Mr. Dwars ver
meende. dat Dirk de auctor intellectualis
was, tegen welke opvatting mr. Veltman pro
testeerde. Elk der juristen vermeende, dat
zijn uil de valk was.
De officier bleef echter consequent, kende
ieder een gelijk aandeel der schuld toe: zijn
hadden samen overlegd, het plan uitgewerkt
en uitgevoerd.
As. Dinsdag uitspraak.
Mr. Clort van der Linden herdacht.
Verlaging opcenten op wijnaccijns
goedgekeurd.
In de gisterenmiddag om een uur geopende
vergadering van de Tweede Kamer heeft de
voorzitter, terwgl allen zich van hun
zetels verhieven, een rede gehouden, waarin
bij Mr. Cort van der Linden herdacht heeft.
Daarna sprak Minister C o 1 ij n waardeeren-
<de woorden over den overledene.
De voorzitter stelde aan de Kamer
voor, heden bg den aanvang van de vergade
ring een reeks wetsontwerpen aan de orde te
stellen, waaronder die nopens de loodsgelden
en steun aan de zeescheepvaart. Ook stelt hij
voor. Vrijdag bg het begin der bijeenkomst
een aantal wetsontwerpen aan de orde te
stellen.
De Kamer keurt het voorste! goed.
Pensioenen h(j K.H.L.
Aan de orde is behandeling van het verzoek
van den heer Wijnkoop om verlof tot het
richten van vragen aan de regeering over wat
ztj van plan is te doen ten aanzien van de
slachtoffers van den Kon. Holl. Lloyd.
De voorzitter stelt voor, dit verzoek
niet toe te staan, omdat de regeering heeft
geantwoord op schriftelijke vragen van een
Kamerlid en omdat de zaak kan worden be
sproken bg de behandeling van het wetsont
werp steun aan de zeescheepvaart.
De heer Wijnkoop (c.p.) is bereid zich
hierbij neer te leggen.
De Kamer neemt *s voorzitters voorstel aan.
Zij keurt zonder debat en zonder hoofdelijke
stemming het wetsontwerp verlaging van op
centen op wijnaccijns goed.
HET BEZITIN IC IN GSONTWERP.
Aan de orde is thans het wetsontwerp ver
laging van de openbare uitgaven.
Bij de behandeling is het geheele Kabinet
tegenwoordig.
De heer Al bar da (s.d.) zegt, dat het ge
beurde mét het wetsontwerp een les is ge
weest voor ons volk,, vooral, omdat de schrif
telijke gedachtenwislseling het nut der parle
mentaire democratie duidelijk heeft aange
toond. Leefden wij hier onder een dictatuur,
dan zouden de maatregelen ons zijn opgelegd
en de pers had ze slechts prijzend mogen be
spreken. De aanvankelijke voorstellen zouden
zijn uitgevoerd, zonder dat eenige waarschu
wing mogelijk ware geweest. Het is een zegen,
dat wij hier óver grondwettige rechten be
schikken.
Maar zelden heyft een wetsontwerp zooveel
tfegfenstand opgeroepen als dit. De critiek is
«iet zonder gevolg gebleven. De' opvattingen
moeten tegenover elkaar worden gesteld. Elke
partij moet haar verantwoordelijkheid aan
vaarden.
De partijen, die de houding der regeering
afkeuren, moeten bereid zijn de verantwoor
delijkheid voor een nieuwe regeering te aan
vaarden. Afwijzing van verantwoordelijkheid
ware doodzonde. Alle partijen, behalve één.
hebben doen blijken, van meening te zijn, dat
de toestand onzer financiën in hooge mate
zorgwekkend is. Maar de maatregelen, die
worden genomen, moeten niet alleen worden
beoordeeld naar hun gevolg voor de staats
financiën, maar ook en vooral in verband met
het economisch leven.
Lage loonen brengen geen herstel.
Blijkens een rapport van den Volkenbond
is nergens een bewijs te vinden, dat loons
verlaging herstel van he£ economisch leven
zou bevorderen.
Middenstanders kunnen bevestigen, dat hun
bedrijven achteruitgaan, door de vermindering
van de koopkracht der arbeiders. Aanpassings-
poitiek is constructieve politiek, zegt de regee
ring, maar haar politiek is destructief ge
bleken. Zooals de regeering het doet, kan niet
worden voortgegaan.
Spr. beveelt voorts een vervanging van het
zilver- door nikkelgeld aan.
Botweg wijst de regeering verhooging van
de successiebelasting af.
Zij wil ook geen opheffing van het bankge
heim voor de belastingbetalers, maar wel
wordt de werklooze, die den staat bedriegt»
gestraft. Spr. keurt voorts af, dat de regee
ring geen matige heffing van de vermogens
wil.
Capitulantenstelsel.
De invoering van het capitulantenstelsel is
aantasting van de autonomie der lagere be
sturen en een miskenning van de rechten van
anderen om in functies te worden benoemd.
De uitsluiting van sociaal-democraten uit
militaire functies wordt uitgebreid door het
capitulantenstelsel tot andere functies. Om
deze uitsluitng te rechtvaardigen, beroept men
zich op eenige resoluties der S.D.A.P., die deze
echter in 1934 heeft ingetrokken.
Bij den huldigen koers van „Defensie" is
het capitulantenstelsel voor ons onaanneme
lijk. Men maakt hierdoor art. 5 der Grondwet
tot een aanfluiting.
Door de aanpassingspolitiek der regeering
komen wij hoe langer hoe dieper in den put
der crisisellende.
De tweede maal, dat de regeering oog
scheen te hebben voor wat de tijd eischt, was
de benoeming van minister Gelissen, maar het
Kabinet heeft nadien verklaard, dat de alge-
meene richtlijnen van het Kabinet geen ver
andering ondergaan.
Er zijn vele objecten voor werkverruiming.
Daardoor zullen tal van gezinnen zich weer
kleeding kunnen aanschaffen en voor zulke
objecten zijn materialen en machines noodig,
voor het maken waarvan arbeid wordt ver-
eischt. De werkverruiming is voor de rijks
financiën heilzamer dan de steunverleening.
Spr. beveelt voorts aan woningbouw en moder
niseering van de industrie, en van de handels
vloot.
Men zegt, dat aan onze voorstellen risico's
zijn verbonden, maar zijn die niet verbonden
aan wat de regeering doet? Het volk wendt
zich meer en meer van de politiek der regee
ring af. Positieve welvaartspolitiek is dringend
noodig, niet alleen economisch, maar ook om
ons volk nieuwen moed en nieuwe hoop te
geven. Wij moeten het een uitweg wijzen uit
de crisisellende.
De heer Lingbeek (H.G.) zegt, dat geen
enkele Nedcrlandsche regeering een einde kan
maken aan de crisis, omdat deze internatio
naal is. Men richt nu zijn pijlen op het kabinet
en de minister-president is het hart van de
roos.
Spr. vraagt aan de regeering, of devaluatie
zooveel onrechtvaardiger zou zijn dan wat de
regeering voorstelt ter verlaging van de vaste
tasten» huren enz.
Hij betoogt verder, dat industrialisatie ons
niet als bg tooverslag uit den nood zal kunnen
helpen.
Spr. bepleit voorts desindustrialisatie, in den
zin van beëindiging der kloosterindustrieën,
waarbij, zooals "men spr. uit Limburg schreef,
de bevolking krepeert.
Spr. verdedigt een verlaging van de salaris
sen der onderwijzers-kloosterlingen. Hoe meer
de regeering bij de kloosterlingen de bezuini
ging nalaat, des te meer zal haar bezuiniging
bij de huisvaders het karakter verkrijgen van
verdrukking en tekortkoming. Komt de regee
ring niet tegemoet aan wat op dit punt recht
vaardig is, dan zal het spr. moeilijk vallen,
voor het wetsontwerp te stemmen.
De heer West er man (N.H.) zegt, dat,
als men riet» wat er van het oorspronkelijke
wetsontwerp is overgebleven, men moeilgk
anders kan concludeeren, dan dat de salaris
verlaging het eenige is, wat er van de concrete
bezuinigingen is overgebleven. Salarisver
laging is technisch het gemakkelijkste. Maar
nu is de grens dan toch ook bereikt en er zijn
zèfs gevallen, waar door deze laatste verlaging
de grens is overschreden. Er zijn nu nog maar
weinig reëele bezuinigingen overgebleven. Be-
driegelijk is het stilleggen van de afschrijvin
gen en ook het voorstel nopens de financiering
van het Invaliditeits- en Ouderdomsfonds,
waaruit het bankroet blijkt van de sociale
verzekering in haar tegenwoordigen vorm.
Misschien wordt er niet meer dan 25 mil-
lioen direct concreet bezuinigd.
Als met het wetsontwerp, zooals het nu
luidt, het laatste woord door de regeering ge
sproken is, geeft zij een droevig bewijs van
onmacht-
Toch kan bezuiniging alleen van de over
heid uitgaan.
Zoolang ieder onzer vrij is, zijn verbruik zelf
te "bepalen, zal het belang onzer gemeenschap
worden geschaad. De consumptie van ons volk
moet in bepaalde banen worden geleid. Wij
willen Nederlandsch fabrikaat meer afzet
geven, maar moeten ons daarbij tevens af
vragen of het nieuwe fabrikaat past in de
geslonken Nederlandsche koopkracht.
0e regeering verzet zich tegen devaluatie
en wil deflatie. Maar voor consequente deflatie
is noodig dictatoriale bevoegdheid, zonder
machtigingswetten. Daarom slaagt de deflatie
niet, welke de regeering wenscht.
Tegen het wetsontwerp zal spr. niet stem
men, omdat hij dit een te goedkoope demon
stratie van ontevredenheid vindt. Maar als
men hem vraagt, of hij meent» dat deze regee
ring onze moeilijkheden kan oplossen, moet
spr. met leedwezen antwoorden „neen".
De heer Kersten (s.g.) zegt, dat er veel
te lang is gewacht met ingrijpende bezuini
gingen en dat dit wetsontwerp niet brengt
wat noodig is.
De belastingen zijn te hoog en roepen om
verlaging.
Het grootste deel der 77 millioen bezuini
ging, door de regeering genoemd, is toekomst
muziek. Spr. verwijt haar, dat zij de nood
zakelijke aanpassing aan een lager levenspeil
tegenhoudt, door haar steun aan de vakbon
den, welke de loonen hoog houden ten koste
van ons volk en met werkloosheid van duizen
den als gevolg. De welgevulde kassen der
vakbonden zouden niet mogen worden ge
bruikt tot het hoog houden van de loonen.
De vaste lasten moeten worden verlicht.
Van inflatie verwacht spr. geen heil, maar
reorganisatie der rijkshuishouding is onont
koombaar.
In de plaats der uniforme salarisverlaging
kome er een gedifferentieerde, met sterke ver
laging van de hooge salarissen.
Dat de cumulatie van openbare betrekkin
gen nog voortduurt, terwijl duizenden werk
loos rondloopen, wekt begrijpelijkerwijs ver
bittering.
Door de wijzigingen, welke het wetsont
werp heeft ondergaan, is er van de aanvan
kelijke bezuinigingen niet veel overgebleven.
Dit wekt teleurstelling.
Over het wetsontwerp behouden wij ons
onze stem nog voor.
De heer Vervoorn (pl.) betoogt, dat de
ambtenaarssalarissen nog te hoog rijn. Ge
rechtvaardigd is het voorstel der regeering
tot verlaging van de ambtenaarssalarissen
met 5 pet.
Af te keuren valt, dat de land- en tuinbouw
te zwaar belast zijn ten bate van de ambte
naren en industrie. De regeering komt met
een landbouwcrisishypotheekwet, waarom de
boeren nooit hebben gevraagd.
De regeering laat zich meer leiden door de
vijanden der boeren dan door de boeren zelf.
Er kome een afzonderlijk departement van
Landbouw. Het departement van Onderwijs
worde dan vereenigd met dat van Binnenland-
sche Zaken.
De regeering late de fruittelers vrg in de
wijze, waarop zg hun producten afzetten.
Spr. gevoelt weinig voor een combinatie van
de functies van burgemeester en secretaris.
Spr. dient een motie in. waarin de Kamer,
van oordeel, dat een aanzienlijke verlaging
van de schadeloosstelling der Kamerleden
noodzakelijk is, aan de regeering verzoekt, ten
spoedigste een voorstel tot de daartoe noodige
grondwetsherziening te doen.
Wegens onvoldoenden steun kan de motie
niet in behandeling komen.
De heer De Geer (c.h.) zegt, dat de be-
teekenis van het wetsontwerp overdreven
wordt. Eenerzijds is het geen afbraak. Ander
zijds schept het geen budgetair evenwicht. Het
ontwerp is een dekkingsplan voor 1936 en
wordt alleen wat vroeger ingediend, dan ge
woonlijk (n.1. in de millioenennota).
Spr. neemt aan, dat er een tekort zal z(jn
van 97 millioen, waarvan 34 millioen onge
dekt zou blijven. De min of meer kunstmatige
middelen waren reeds verbruikt om de 63 mil
lioen effectieve besparing te innen, zoodat zg
niet de plaats kunnen innemen van de 34
millioen. die perspectiefbesparing blijft. Laten
wg de onderwgsvoorstellen builen rekening,
dan blijft van de geheele afbraak, waarover
men spreekt, slechts 8 millioen over. De
regeering stelt salarisverlaging voor, maar
de beide andere maatregelen, welke spr. op
het oog heeft, het capitulantenstelsel en de
vermindering van de uitkeeringen aan de ver
zekeringsfondsen, kan men geen afbraak
noemen.
Anderzijds wordt de beteekenis van het ont
werp overdreven als een middel om het budget
sluitend te maken. Met stelle het niet, met
een blinddoek voor de oogen, voor, alsof hier
een reëel sluitend budget verkregen wordt.
Dat de financieele toestand zeer moeilijk
blijft, moet ons een reden te meer zgn om de
regeering met alle kracht te steunent. De
steun moet bestaan in goedkeuring van het
wetsontwerp.
Wat de heer Albarda aan de hand deed.
vvjaren óf fopspenen (b.v. de verandering van
zSver- in nikkelgeld) of belastingverzwarin-
gen. Het capitulantenstelsel heeft onder de
tegenwoordige omstandigheden iets onele
gants, omdat menschen van onzekere rich
ting zijn uitgesloten van zekere militaire
functies en deze uitsluiting wordt uitgebreid
tot burgelijke betrekkingen.
De regeering kan bg dit wetsontwerp op
d<Jn steun van spr.'s fractie rekenen.
Spr. constateert, dat het niet aan de noo
dige zorg voor de volkshuisvesting heeft ont
broken. Twee voorname desiderata zijn voorts
de welvaartspolitiek en devaluatie.
(De koopkracht is zoo sterk verminderd,
dqor de stagnatie in het internationaal ruil
verkeer. De regeering kan niet alleen voor
meer koopkracht zorgen. Elke regeering zou
ef mee worstelen. Niettemin moet het streven
op vermeerdering der koopkracht zijn gericht.
Wat het uitvoeren van openbare werken
betreft, er is hier te lande reeds veel gedaan.
|De mogelijkheid van nieuwe wegen op het
gebied der industrialisatie is groot, en is ge-
wenscht door de tegenwoordige constellatie.
Doch met overheidscrediet kan men niet-
leyenskrachtige industrieën niet uit den grond
stampen en in het leven roepen.
Spr. zal niet in herhaling treden aangaande
dej gevaren en bezwaren van devaluatie.
■Spr. beroept zich op de voorheeften van het
buitenland.
Z.00 noodig zal bij stabilisatie door de goud
landen op Nederland niet vergeefs een beroep
worden gedaan.
ppr. schetst de moeilijkheden verbonden
aain aantasting van schuldvorderingen. Er
wordt geveesd voor sterke aantasting van
hejt landbouwcrediet, vooal als alleen de hy
potheekschulden worden aangetast en niet
evenzeer andere obligo's.
pe eerste hypotheek, vroeger de veiligste
geldbelegging, wordt dan ook weldra ge
vreesd.
Ér wordt ingegrepen in de schuldverhou
dingen, zooals die langzamerhand in de maat
schappij zijn gegroeid.
Wie in natuurlijke aanpassing geen ver
trouwen heeft, dien blijft alleen devaluatie
ovfer in plaats van de lange jacht op schuld
vorderingen.
jndien de Regeering onverhoopt op vroegere
uièatingen moet terugkomen, dan doe ze dit
opi andere wijze dan den thans schijnbaar in
geslagen weg; anders kan spr. haar daarin
niet volgen.
0e heer Aalberse (r.-k.) gelooft niet,
(Jat het Kabinet over spr. en de. zijnen te kla
gen heeft gehad. Het Kabinet kan erop reke-,.
nei), dat spr. er dezelfde loyale houding tegen
wenscht te kunnen aannemen, als tegen de
votjige regeering is geschied.
Spr. heeft het verlies voor dit Kabinet van
de ministers Verschuur, Kalff en Steenberghe
betreurd. Dezen laatste roept spr. een tot
weerziens toe. Omtrent de motieven van diens
aftreden heeft de Kamer als zoodanig niets
vernomen; er is alleen een perscommuniqué
verschenen. Spr. meent nadere mededeelingen
te mogen vragen.
Men zou kunnen meenen, dat de houding
van den Minister afhangt van de devaluatie
van den Belgischen franc en dat hij daarna
de verantwoording voor de deflatie-politiek
dézer regeering niet langer kon dragen.
Bjg vele Kamerleden is de meening geves
tigd, dat er in dit Kabinet ministers zijn, die
twijfelen, dat ook na de vaste lasten-ontwer-
pen! devaluatie niet meer noodzakelijk zou
zijn;
Men kan groote waardeering hebben voor
de ministers van dit Kabinet, zooals bij spre
ker het geval is, maar men kan een Kabinet
niet altijd steunen uit persoonlijke waardee
ring. De wetenschap is noodig, of het Kabi
net zelf nog overtuigd is, dat aanpassing en
behoud van den gaven gulden ons volk door
de crisis heen kunnen helpen.
Reeds in 1932 heef spr. gepleit voor een
active handelspolitiek; maatregelen voor huur-
verlaging enz.; voor ordening in het bedrijf;
een politiek van vrg spel der economische
krachten is reeds toen onvoorzichtig genoemd.
Spr. wil hier geen politiek van afdreiging
voeren.
Uitgangspunt bij alles waren bij spr. steeds
wezen en oorzaken der wereldcrisis. Deze is
als een soort economische aardverschuiving
met een reactie tegen het individualisme. We
doen verkeerd door te blijven spreken van de
wereldcrisis.
We hebben niet te maken met een zi her
stellende crisis, maar het totaal veranderde
toestanden, waarin wij weinig verandering
kunnen brengen, daar zij van wereldoorzaken
afhangen. Internationaal en nationaal heeft
men zich aan te passen. Er is groote wanver
houding tusschen goederenprijzen en produc
tiekosten.
Deflatie is eigenlijk het streven om die
kosten er mede in overeenstemming te bren
gen. Dikwijls is daarbij te eenzijdig gedacht
aan loondaling. Voldoende loondaling is alleen
mogelijk als alles is gedaan om de levensom
standigheden goedkooper te maken.
Dienaangaande is de term „verlaging van
vaste lasten" gemeengoed geworden. Niet de
grootte van het weekloon is de quaestie, maar
wat ervoor is te verkrijgen. Spr. heeft reeds
in November gewaarschuwd, dat anders de
spanningen te groot worden om devaluatie te
vermijden.
Tusscheg de consequente deflatie en deva
luatie zal het wel spoedig tot een beslissing
moeten komen.
Spoedige behandeling van dit wetsontwerp
is noodig. temeer om moeilijkheden met het
executierecht te voorkomen.
Spr. hoopt met den minister-president her
stel van het vrije ruilverkeer te mogen be
leven. maar dat zal nog wel lang duren.
Ordening en regeling van het economisch
leven door de eigen krachten onder contróle
van de overheid.
De regeering acht bezuiniging primair,
maar daarmee alleen hoe, noodig, is geen
evenwicht te krijgen en te behouden in de
begrooting, als er geen evenwicht mogelijk is
in het economisch leven.
Primair is: de daling van het volksinkomen
tot staan te brengen dooor versterking van
het economisch leven door uitbreiding der
werkgelegenheid.
Niet bestrijding van het Kabinet is spr.'s
doel, maar van het doelbewust duwen in een
bepaalde richting. Anders staan we eerlang
voor een nationale inzinking.
Er is aangedrongen op krachtige toepas
sing van het Werkfonds, doch nog steeds moet
worden afgewacht. Dr. Kuyper denkend aan
de ouden van dagen, zeide: „Ze kunnen niet
wachten, geen dag en geen nacht." Dit denkt
spr. ten aanzien van de werkloozen.
Men moet het Nederlandsch kostenniveau
met inbegrip van de vaste lasten verlagen.
Spr. acht den economischen toestand van
het Nederlandsche volk en speciaal de in
dustrie zóó ernstig, dat regeering en parle
ment voor het dilemma staan: zoover moge
lijk doorgevoerde en snelle deflatie, met ver
laging der vaste lasten of devaluatie. Een
derde mogelijkheid is er niet. Spr. hoopt, dat
de minister-president op de hem eigen open
hartige wijze een verklaring zal geven.
De heer Joekes spreekt.
De heer Joekes (V.D.) zegt, dat de
teruggang op economisch gebied met ver
mindering der volkswelvaart leidt tot de
consequentie van aanpassing, goedschiks of
kwaadschiks. We moeten ons bekrimpen, &1
is dat niet aangenaam.
De staat moet wel verlaging van salarissen
toepassen om het staatsbudget niet voor goed
in de war te brengen of de belastingen steeds
verder op te voeren, wat toch ook weer de
koopkracht aantast.
Spr. is het met den heer De Geer eens, dat
hier geen koopkracht-theorie in het geding
mag worden gebracht.
De abnormale vorm van het thans voorge
stelde is alleen verantwoord door de abnor
male omstandigheden, waaraan ook de
Tweede Kamer, en de Eerste, zich hebben te
gedragen.
Maar men bedenke reeds nu, dat in 1914
vele ambtenaarsalarissen op een te laag peil
stonden. Men moet inzonderheid voorzichtig
zijn met het tewerkstellen van onderwijzers
op een voor een lange reeks van jaren onvol
doende salarissen.
Wat de bezuiniging op Defensie betreft, het
is moeilijk over te gaan tot maatregelen, die
de preventieve waarde der weermacht aan
tasten. Van het capitulantenstelsel is het na
deel, dat het particulieren moeilijker zal val
len een betrekking te krijgen.
Op het gebied der bevordering van den uit
voer acht spr. eenige grootere activiteit mo
gelijk. b.v. ten aanzien van de veehouderij.
Onder de tegenwoordige omstandigheden
moeten de banden met Rusland niet opzette
lijk worden vermeden.
Wat betreft het „Werkfonds" in den eersten
tijd van zijn bestaan is er te weinig voort
varendheid betracht
De Mini ster-President, de heer
Colijn: „Het geld is op een millioen of zes
na op."
De heer Joekes: „Dat hoor ik met ge
noegen. De regeering ga zoo spoedig moge
lijk voort met de Noord-Oostelijke inpolde
ring van de Zuiderzee.
Op exportgebied is de regeering actief.
Spr. kan den heer Aalberse niet volgen in
diens betoog, dat de behandeling van het
vaste las ten-ontwerp moet voorafgaan, al
thans de stemming aan die van het Bezuini-
gingsontwerp. Spr. zal de regeering ten deze
steunen.
De vergadering wordt te 10.50 verdaagd
tot heden een uur.
16 Juli.
Aangebracht door korders:
Groote middel tongen p. kg 0.880.70
Kleine tongen 0.650.52
Slips 0.31—0.10
Tarbot 0.52—0.47
Schol I p. kist 5.50—3.90
Schol n 1.80—1.20
Schar 2.00—1.50
Makreel 3.403.20
17 Juli.
Aangebracht door korders:
Groote middel tongen p. kg 0.970.80
Kleine tongen 0.65—0.50
Slips 0.34—0.08
Tarbot 0.46—0.42
Schol I p. kist 5.25—4.00
Schol II 2.00—1.00
Schar 2.251.60
Makreel 2.402.00
Amsterdamsche veemarkt.
AMSTERDAM. 17 Juli 1935. Op de heden
gehouden veemarkt waren aanvoer en prijzen
als volgt: 3 wagons geslachte runderen uit
Denemarken; 332 vette kalveren le kw. 0.40
0.46, 2e kw. 0.32—; 0.38, 3e kw. 0.26
0.30 per kg. levendgewicht; 69 nuchtere
kalveren 36.50 per stuk; 247 varkens
vleeschvarkens 90110 kg 0.410.42, zw.
varkens 0.390.4c. vette varkens 0.38
0.39 per kg. slachtgewicht.
Marktoverzicht: Vette kalveren funke aan
voer, stugge handel, prijasn lager. Nuchtere
kalveren vlotte handel, prijzen als Maandag.
Varkens matige aanvoer, handel slecht, prijzen
vrijwel onveranderd.
BROEK OP LANGENDIJK, 17 Juli.
Aanvoer en prijzen waren heden als volgt:
250000 kg aardappelen: Schotsche muizen
3.504.60, drielingen 2.503.70, school
meesters 3.50, bl. eigenheimers 3.705.30;
100 kg zilvernep 6.30; drielingen 3.80; 330
kg slaboonen 17.6019.30; 30,000 kg roode
12; 200 kg vroege witte kool 4; alles per
100 kg; 3700 stuks bloemkool le s. 5.70
10:50, 2e s, 1.50—1.90; 5400 bos peen
2—2.30.
NOORDSCHARWOUDE, 17 Juli.
Schotsche muizen 24.80, grooten 2.20
—3.10, drielingen 1.50—2, blauwe dit ƒ4
4.80; zilvernep 5.40—6.60, drielingen 3.60;
spercieboonen 1618; tuinboonen 1; roode
kool 1.70; witte kool 2.50, alles per 100 kg.
SCHAGEN, 18 Juli.
2 paarden 300—350; 14 geldekoeien (ma
gere) 80125; 43 idem (vette) 150210;
6 kalf koeien 115160; 3 graskalveren 12
17; 74 nuchtere kalveren 512; 25 schapen
(magere) 1013; 142 schapen (vette)
1416; 44 lammeren 58; 15 varkens
(vette) per kg 0.36—0.38; 69 biggen 11—
14; 12 konijnen 0.50—1.50; 8 kippen
0.35—0.60.
SCHUSCHNIGG HEEFT ZIJN WERKZAAM
HEDEN HERVAT.
Naar Reuter uit Weenen meldt, heeft
Schuschnigg gisteren zijn werkzaamheden her
vat.
A.s. Zaterdag vanaf 11 uur
aan de Werfpoort (later op de
markt) 3 zware slachteenden
f 1.—. Zware slachtklppen.
KONINGSTRAAT
JftetéX ux^rufi/
alleen:
TIELEMANS' WIJNHANDEL
KONINGSTRAAT 85-TEL/49B
OEN HELDER
Filiaal: Sluisdijkstraat 39
Telef. 162
Depót: Fa. Klein, Huisduinen
Telef. 669
Vooruitbetaald: 10 ct. p. regel miulsnuM
Nletvoorultbet: 15 ct. p. regel) 40 en 60 o.
Te leen gevr. door sol. pers.
met rijksbetr. I 100.— tegen
tnaandel. afl. van f 10 -, f 125.-
terug.
Brieven onder No. 465, aan
het Bureau van dit blad.
VERLORENzilveren Heeren-
Armbandhorloge (gedachtenis),
merk „Zentra", met metalen
bandje. Tijd 10 min. v. k 2.
Op Woensdag 17 Juli. Plaats:
Spoorstraat a.d. zijde S. de Wit.
Tegen belooning terug te be
zorgen: Spoorstraat 12.
Net KOSTHUIS aangeb.,
geen beroeps.
Adres: De La Reystraat 41.
in de Spoorstraat.
Brieven met prjjsopg. onder No. 466, Bureau v.d. blad.
Wjj noteeren:
Slaboonen p. p. 10 c».
Snjjboonen p. p. 14 ct.
3 pond doperwten voor lO ct.
6 pond Tuinboonen v. 10 ct.
4 krop pracht sla voor 10 ct.
3 lange komkommers 10 ct.
3 pond postelein voor 10 ct.
4 zware andijvie voor 10 ct.
2 bos wortelen voor 10 ct.
(Gratis geschrapt)
Rabarber per bos 5 ct.
1 pracht bloemkool voor 8 c*-
Verder:
Tomaten per pond 8 ct.
Frambozen per doos 16 ct.
Roode bessen p. p. v.a. 7 ct.
Zwarte bessen p p. v.a. 10 ct.
(Vraagt prijs voor inmaak)
Klapbessen p. p. 7 en 10 ct.
Aardappelen:
Malta aardapp. per kg 12 ct.
Puikbeste nieuwe per kg 8 ot.
Puikbeste driel. per kg 6 ct.
(gratis geschrapt).
Er is te veel om alles op te
noemen.
Komt, ziet en overtuigt U
Beleefd aanbevelend,
Gravendwarsstraat 3
Tel. 418 Ruijghweg 49
Riemschijven
Drijfriemen
Oliespuiten
V/etkanonnen
Augustus a.s.
ca
Dan heeft
DE GROOTE
FRANSCHE
TREKKING
2 plaats der hier te lande
■- wettig geoorloofde loten o
Cred. Nat. 1920.
DUIZENDEN
UITLOTINGEN
o waaronder
o.a. van
S
Fr. Frcs.
Minsle uitloting circa f50.-
Directe en volle uitbetaling
onder aftrek 2»/, belasting
Kosten i z. den aankoop pei
Verkrijgb bij: Held Obligatie-
en Wisselkantoor,Koningsfr.76
Int. Verk. kontoor „IVEKA"
V. Hrccstrnat 157, Amsterdam Z.
Telefoon 93661 - Giro 249264