T A De behandeling van de crisis-politiek. 't Zand. Marktberichten. Winkelhuis te huur gevraagd Kampeerartikelen HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG 18 JULI 1335. Dr. Oterdoom vertrekt. Dr. Oterdoom. ArronHicsements- recntbanK ie Alkmaar. Valsche munters in Den Helder en van Ewycksluis. Tweede Kamer. Visscherijberichten GEEFT ACHT! Oe oplossing van het Telefunken-raadsel Zie étalage! P. J. VAN OS xwvwvwy// f 3.45 GROENTEN en FRUIT bij P. KALIS gehaald zjjn nooit te duur betaald. P. KALIS GOVERS - WESTSTRAAT GOVERS - WESTSTRAAT 1 F Misschien de onvergetelijkste Talrijke Hoofdprijzen 1 millioen y2 millioen 200.000 100.000 50.000 geheel lot slechts f 3 Te Hilversum benoemd. We vernamen, dat uit een 70-tal sollicitan ten als schoolarts, in dienst der gemeente Hilversum, is benoemd onze plaatselijke ge neesheer Dr. Oterdoom. Dr. Oterdoom gaat ons met ingang van 1 Augustus verlaten en heeft zijn praktijk dientengevolge overgedaan aan Dr. Boersma, thans practiseerend geneesheer te Almelo. In de ruim 13 jaar dat de dokter hier zijn praktijk heeft uitgeoefend, heeft hij zich ontelbare vrinden gemaakt, waarvan het beste bewijs werd geleyerd tijdens zijn 't vorig jaar herdacht 12%-jarig ambtsjubileum. Hoewel de dokter zich tijdens de laatste paar jaar door drukke ambtsbezigheden daartoe genoopt, uit verschillende vereeni- gingen terug heeft getrokken, was hg toch nog steeds een groote stuwkracht in het ver- eenigingsleven te dezer plaatse. Zoowel zijn patiënten als zij die deel uitmaken van onze vereenigingen zullen hem dan ook noode zien vertrekken, en hem in dankbare herinnering voor het vele goede, door hem mede tot stand gebracht, gedenken. Wij wenschen onzen po- pulairen geneesheer en zijn gezin, vanaf deze plaats veel voorspoed en een aangenamen werkkring in hun nieuwe woonplaats. Meervoudige Strafkamer. Zitting van Dinsdag 16 Juli. Drie en vier jaar gevangenisstraf gerequireerd. De twee, nog jeugdige verdachten, respec tievelijk 20 en 25 jaar oud, op de gebruike lijke manier binnengebracht» schenen zoo op het oog 'n paar onnoozele boerenjongens, doch bleken bij nadere kennismaking te zijn 'n paar brutale valsche munters in klein for maat, door de activiteit van de Heldersche politie in de vorige maand aldaar gearres teerd. Het waren de neven Jacob en Dirk K. uit Franeker, de eerste een landarbeider en no. 2 'n meubelmaker, met onmiskenbare valsche munters-talenten, 'n snaak, die trouwens ook van andere misdrijven niet vies was en be reids door de rechtbank te Leeuwarden ver oordeeld tot 18 maanden gevangenisstraf ter zake diefstal met braak en inklimming. Reeds vroeger hadden deze brave familie leden het denkbeeld geopperd zich aan het maken van valsch geld te wijden, doch de proef was destijds mislukt. Zg gaven echter den moed niet op en uit een technisch boek uit de Leeszaal te Franeker werd 'n recept opgediept om valsch geld te maken, dat aan de ondernemende neven kans van slagen bood. De meubelmarker Dirk. die zich belastte met de technische afdeeling, voegde aan dit recept nog 'n origineele uitvinding van zich zelf toe en het gelukte hem aldus uit een mengsel, dat wij niet nader zullen omschrij ven, uit .vrees meerdere liefhebbers te kwee ken, een schitterend guldenstuk met den beel denaar van Koningin Wilhelmina, te fabricee- ren. Met behulp van een ander instrumentje wist men zelfs het randschrift heel bedriege- lijk na te bootsen. Aldus toegerust met een kleine, maar complete valsche-munterij, werd een woonschuitje aangeschaft, waar mede men de naburige plaatsen met de fa briek aan boord, dacht te bezoeken. De onderneming slaagde boven verwach ting; verschillende plaatsen werden met succes bezocht, tot men nadat men te Van Ewijckskiis de drijvende valsche-munten-fa- briek gemeerd had, te Den Helder op de Loodsgracht in den sigarenwinkel van den heer Snel tegen de lamp liep. Aldaar kocht neef Jacobus, die tot taak had de valsche guldens, door neef Dirk in voorraad meege nomen, uit te geven, 'o doosje piraatjes en betaalde aan het dochtertje met een blinken den gulden, die het meisje heel mooi vond. Men kreeg echter spoedig argwaan en stelde de politie met de verdenking in kennis, waar op de agent Tol verscheen en den gul don in beslag nam. De Commissaris van Po litie nam onmiddellijk maatregelen en begaf zich, vergezeld van een inspecteur en den agent, naar van Ewijcksluis, alwaar de ge- heele „fabriek" in beslag kon worden genomen In een luchtkoker aan boord werden gevon den 26 valsche guldens, thans op de zitting met de andere praeparaten als corpora delicta aanwezig. De C. v. P. te Den Helder, die in deze ar restatie een zoo werkzaam aandeel had, was op de zitting als getuige aanwezig en werd gehuldigd voor zijn krachtig optreden. Door verdachten werden de feiten erkend, ock bij den heer J. Schellinger aan de West straat had men een valschen gulden uitgege ven, de heer Schellinger had evenwel bericht gezonden, door ziekte verhinderd te zijn, te verschijnen. De Officier reconstrueerde in zijn requisi toir de feiten, en hoewel beide verdachten met betrekking tot het ten laste gelegde misdrijf over één kam scherende, wilde hij toch rekening houden met het meer verzwa rende verleden van den tweeden verdachte. Hcquireerde alzoo tegen neef Jacobus 3 en c»en neef Dirk, die zeer onder den indruk was gekomen en rijkelijk tranen vergoot, 4 jaren gevangenisstraf. Voor Jacobus pleitte Mr. Dwars uit Hoorn, en Mr. Veltman uit Den Helder voor neef Dirk. De beide pleiters waren het niet eens om trent het meest verzwarende deel dat hun respectieve cliënten toekwam. Mr. Dwars ver meende. dat Dirk de auctor intellectualis was, tegen welke opvatting mr. Veltman pro testeerde. Elk der juristen vermeende, dat zijn uil de valk was. De officier bleef echter consequent, kende ieder een gelijk aandeel der schuld toe: zijn hadden samen overlegd, het plan uitgewerkt en uitgevoerd. As. Dinsdag uitspraak. Mr. Clort van der Linden herdacht. Verlaging opcenten op wijnaccijns goedgekeurd. In de gisterenmiddag om een uur geopende vergadering van de Tweede Kamer heeft de voorzitter, terwgl allen zich van hun zetels verhieven, een rede gehouden, waarin bij Mr. Cort van der Linden herdacht heeft. Daarna sprak Minister C o 1 ij n waardeeren- <de woorden over den overledene. De voorzitter stelde aan de Kamer voor, heden bg den aanvang van de vergade ring een reeks wetsontwerpen aan de orde te stellen, waaronder die nopens de loodsgelden en steun aan de zeescheepvaart. Ook stelt hij voor. Vrijdag bg het begin der bijeenkomst een aantal wetsontwerpen aan de orde te stellen. De Kamer keurt het voorste! goed. Pensioenen h(j K.H.L. Aan de orde is behandeling van het verzoek van den heer Wijnkoop om verlof tot het richten van vragen aan de regeering over wat ztj van plan is te doen ten aanzien van de slachtoffers van den Kon. Holl. Lloyd. De voorzitter stelt voor, dit verzoek niet toe te staan, omdat de regeering heeft geantwoord op schriftelijke vragen van een Kamerlid en omdat de zaak kan worden be sproken bg de behandeling van het wetsont werp steun aan de zeescheepvaart. De heer Wijnkoop (c.p.) is bereid zich hierbij neer te leggen. De Kamer neemt *s voorzitters voorstel aan. Zij keurt zonder debat en zonder hoofdelijke stemming het wetsontwerp verlaging van op centen op wijnaccijns goed. HET BEZITIN IC IN GSONTWERP. Aan de orde is thans het wetsontwerp ver laging van de openbare uitgaven. Bij de behandeling is het geheele Kabinet tegenwoordig. De heer Al bar da (s.d.) zegt, dat het ge beurde mét het wetsontwerp een les is ge weest voor ons volk,, vooral, omdat de schrif telijke gedachtenwislseling het nut der parle mentaire democratie duidelijk heeft aange toond. Leefden wij hier onder een dictatuur, dan zouden de maatregelen ons zijn opgelegd en de pers had ze slechts prijzend mogen be spreken. De aanvankelijke voorstellen zouden zijn uitgevoerd, zonder dat eenige waarschu wing mogelijk ware geweest. Het is een zegen, dat wij hier óver grondwettige rechten be schikken. Maar zelden heyft een wetsontwerp zooveel tfegfenstand opgeroepen als dit. De critiek is «iet zonder gevolg gebleven. De' opvattingen moeten tegenover elkaar worden gesteld. Elke partij moet haar verantwoordelijkheid aan vaarden. De partijen, die de houding der regeering afkeuren, moeten bereid zijn de verantwoor delijkheid voor een nieuwe regeering te aan vaarden. Afwijzing van verantwoordelijkheid ware doodzonde. Alle partijen, behalve één. hebben doen blijken, van meening te zijn, dat de toestand onzer financiën in hooge mate zorgwekkend is. Maar de maatregelen, die worden genomen, moeten niet alleen worden beoordeeld naar hun gevolg voor de staats financiën, maar ook en vooral in verband met het economisch leven. Lage loonen brengen geen herstel. Blijkens een rapport van den Volkenbond is nergens een bewijs te vinden, dat loons verlaging herstel van he£ economisch leven zou bevorderen. Middenstanders kunnen bevestigen, dat hun bedrijven achteruitgaan, door de vermindering van de koopkracht der arbeiders. Aanpassings- poitiek is constructieve politiek, zegt de regee ring, maar haar politiek is destructief ge bleken. Zooals de regeering het doet, kan niet worden voortgegaan. Spr. beveelt voorts een vervanging van het zilver- door nikkelgeld aan. Botweg wijst de regeering verhooging van de successiebelasting af. Zij wil ook geen opheffing van het bankge heim voor de belastingbetalers, maar wel wordt de werklooze, die den staat bedriegt» gestraft. Spr. keurt voorts af, dat de regee ring geen matige heffing van de vermogens wil. Capitulantenstelsel. De invoering van het capitulantenstelsel is aantasting van de autonomie der lagere be sturen en een miskenning van de rechten van anderen om in functies te worden benoemd. De uitsluiting van sociaal-democraten uit militaire functies wordt uitgebreid door het capitulantenstelsel tot andere functies. Om deze uitsluitng te rechtvaardigen, beroept men zich op eenige resoluties der S.D.A.P., die deze echter in 1934 heeft ingetrokken. Bij den huldigen koers van „Defensie" is het capitulantenstelsel voor ons onaanneme lijk. Men maakt hierdoor art. 5 der Grondwet tot een aanfluiting. Door de aanpassingspolitiek der regeering komen wij hoe langer hoe dieper in den put der crisisellende. De tweede maal, dat de regeering oog scheen te hebben voor wat de tijd eischt, was de benoeming van minister Gelissen, maar het Kabinet heeft nadien verklaard, dat de alge- meene richtlijnen van het Kabinet geen ver andering ondergaan. Er zijn vele objecten voor werkverruiming. Daardoor zullen tal van gezinnen zich weer kleeding kunnen aanschaffen en voor zulke objecten zijn materialen en machines noodig, voor het maken waarvan arbeid wordt ver- eischt. De werkverruiming is voor de rijks financiën heilzamer dan de steunverleening. Spr. beveelt voorts aan woningbouw en moder niseering van de industrie, en van de handels vloot. Men zegt, dat aan onze voorstellen risico's zijn verbonden, maar zijn die niet verbonden aan wat de regeering doet? Het volk wendt zich meer en meer van de politiek der regee ring af. Positieve welvaartspolitiek is dringend noodig, niet alleen economisch, maar ook om ons volk nieuwen moed en nieuwe hoop te geven. Wij moeten het een uitweg wijzen uit de crisisellende. De heer Lingbeek (H.G.) zegt, dat geen enkele Nedcrlandsche regeering een einde kan maken aan de crisis, omdat deze internatio naal is. Men richt nu zijn pijlen op het kabinet en de minister-president is het hart van de roos. Spr. vraagt aan de regeering, of devaluatie zooveel onrechtvaardiger zou zijn dan wat de regeering voorstelt ter verlaging van de vaste tasten» huren enz. Hij betoogt verder, dat industrialisatie ons niet als bg tooverslag uit den nood zal kunnen helpen. Spr. bepleit voorts desindustrialisatie, in den zin van beëindiging der kloosterindustrieën, waarbij, zooals "men spr. uit Limburg schreef, de bevolking krepeert. Spr. verdedigt een verlaging van de salaris sen der onderwijzers-kloosterlingen. Hoe meer de regeering bij de kloosterlingen de bezuini ging nalaat, des te meer zal haar bezuiniging bij de huisvaders het karakter verkrijgen van verdrukking en tekortkoming. Komt de regee ring niet tegemoet aan wat op dit punt recht vaardig is, dan zal het spr. moeilijk vallen, voor het wetsontwerp te stemmen. De heer West er man (N.H.) zegt, dat, als men riet» wat er van het oorspronkelijke wetsontwerp is overgebleven, men moeilgk anders kan concludeeren, dan dat de salaris verlaging het eenige is, wat er van de concrete bezuinigingen is overgebleven. Salarisver laging is technisch het gemakkelijkste. Maar nu is de grens dan toch ook bereikt en er zijn zèfs gevallen, waar door deze laatste verlaging de grens is overschreden. Er zijn nu nog maar weinig reëele bezuinigingen overgebleven. Be- driegelijk is het stilleggen van de afschrijvin gen en ook het voorstel nopens de financiering van het Invaliditeits- en Ouderdomsfonds, waaruit het bankroet blijkt van de sociale verzekering in haar tegenwoordigen vorm. Misschien wordt er niet meer dan 25 mil- lioen direct concreet bezuinigd. Als met het wetsontwerp, zooals het nu luidt, het laatste woord door de regeering ge sproken is, geeft zij een droevig bewijs van onmacht- Toch kan bezuiniging alleen van de over heid uitgaan. Zoolang ieder onzer vrij is, zijn verbruik zelf te "bepalen, zal het belang onzer gemeenschap worden geschaad. De consumptie van ons volk moet in bepaalde banen worden geleid. Wij willen Nederlandsch fabrikaat meer afzet geven, maar moeten ons daarbij tevens af vragen of het nieuwe fabrikaat past in de geslonken Nederlandsche koopkracht. 0e regeering verzet zich tegen devaluatie en wil deflatie. Maar voor consequente deflatie is noodig dictatoriale bevoegdheid, zonder machtigingswetten. Daarom slaagt de deflatie niet, welke de regeering wenscht. Tegen het wetsontwerp zal spr. niet stem men, omdat hij dit een te goedkoope demon stratie van ontevredenheid vindt. Maar als men hem vraagt, of hij meent» dat deze regee ring onze moeilijkheden kan oplossen, moet spr. met leedwezen antwoorden „neen". De heer Kersten (s.g.) zegt, dat er veel te lang is gewacht met ingrijpende bezuini gingen en dat dit wetsontwerp niet brengt wat noodig is. De belastingen zijn te hoog en roepen om verlaging. Het grootste deel der 77 millioen bezuini ging, door de regeering genoemd, is toekomst muziek. Spr. verwijt haar, dat zij de nood zakelijke aanpassing aan een lager levenspeil tegenhoudt, door haar steun aan de vakbon den, welke de loonen hoog houden ten koste van ons volk en met werkloosheid van duizen den als gevolg. De welgevulde kassen der vakbonden zouden niet mogen worden ge bruikt tot het hoog houden van de loonen. De vaste lasten moeten worden verlicht. Van inflatie verwacht spr. geen heil, maar reorganisatie der rijkshuishouding is onont koombaar. In de plaats der uniforme salarisverlaging kome er een gedifferentieerde, met sterke ver laging van de hooge salarissen. Dat de cumulatie van openbare betrekkin gen nog voortduurt, terwijl duizenden werk loos rondloopen, wekt begrijpelijkerwijs ver bittering. Door de wijzigingen, welke het wetsont werp heeft ondergaan, is er van de aanvan kelijke bezuinigingen niet veel overgebleven. Dit wekt teleurstelling. Over het wetsontwerp behouden wij ons onze stem nog voor. De heer Vervoorn (pl.) betoogt, dat de ambtenaarssalarissen nog te hoog rijn. Ge rechtvaardigd is het voorstel der regeering tot verlaging van de ambtenaarssalarissen met 5 pet. Af te keuren valt, dat de land- en tuinbouw te zwaar belast zijn ten bate van de ambte naren en industrie. De regeering komt met een landbouwcrisishypotheekwet, waarom de boeren nooit hebben gevraagd. De regeering laat zich meer leiden door de vijanden der boeren dan door de boeren zelf. Er kome een afzonderlijk departement van Landbouw. Het departement van Onderwijs worde dan vereenigd met dat van Binnenland- sche Zaken. De regeering late de fruittelers vrg in de wijze, waarop zg hun producten afzetten. Spr. gevoelt weinig voor een combinatie van de functies van burgemeester en secretaris. Spr. dient een motie in. waarin de Kamer, van oordeel, dat een aanzienlijke verlaging van de schadeloosstelling der Kamerleden noodzakelijk is, aan de regeering verzoekt, ten spoedigste een voorstel tot de daartoe noodige grondwetsherziening te doen. Wegens onvoldoenden steun kan de motie niet in behandeling komen. De heer De Geer (c.h.) zegt, dat de be- teekenis van het wetsontwerp overdreven wordt. Eenerzijds is het geen afbraak. Ander zijds schept het geen budgetair evenwicht. Het ontwerp is een dekkingsplan voor 1936 en wordt alleen wat vroeger ingediend, dan ge woonlijk (n.1. in de millioenennota). Spr. neemt aan, dat er een tekort zal z(jn van 97 millioen, waarvan 34 millioen onge dekt zou blijven. De min of meer kunstmatige middelen waren reeds verbruikt om de 63 mil lioen effectieve besparing te innen, zoodat zg niet de plaats kunnen innemen van de 34 millioen. die perspectiefbesparing blijft. Laten wg de onderwgsvoorstellen builen rekening, dan blijft van de geheele afbraak, waarover men spreekt, slechts 8 millioen over. De regeering stelt salarisverlaging voor, maar de beide andere maatregelen, welke spr. op het oog heeft, het capitulantenstelsel en de vermindering van de uitkeeringen aan de ver zekeringsfondsen, kan men geen afbraak noemen. Anderzijds wordt de beteekenis van het ont werp overdreven als een middel om het budget sluitend te maken. Met stelle het niet, met een blinddoek voor de oogen, voor, alsof hier een reëel sluitend budget verkregen wordt. Dat de financieele toestand zeer moeilijk blijft, moet ons een reden te meer zgn om de regeering met alle kracht te steunent. De steun moet bestaan in goedkeuring van het wetsontwerp. Wat de heer Albarda aan de hand deed. vvjaren óf fopspenen (b.v. de verandering van zSver- in nikkelgeld) of belastingverzwarin- gen. Het capitulantenstelsel heeft onder de tegenwoordige omstandigheden iets onele gants, omdat menschen van onzekere rich ting zijn uitgesloten van zekere militaire functies en deze uitsluiting wordt uitgebreid tot burgelijke betrekkingen. De regeering kan bg dit wetsontwerp op d<Jn steun van spr.'s fractie rekenen. Spr. constateert, dat het niet aan de noo dige zorg voor de volkshuisvesting heeft ont broken. Twee voorname desiderata zijn voorts de welvaartspolitiek en devaluatie. (De koopkracht is zoo sterk verminderd, dqor de stagnatie in het internationaal ruil verkeer. De regeering kan niet alleen voor meer koopkracht zorgen. Elke regeering zou ef mee worstelen. Niettemin moet het streven op vermeerdering der koopkracht zijn gericht. Wat het uitvoeren van openbare werken betreft, er is hier te lande reeds veel gedaan. |De mogelijkheid van nieuwe wegen op het gebied der industrialisatie is groot, en is ge- wenscht door de tegenwoordige constellatie. Doch met overheidscrediet kan men niet- leyenskrachtige industrieën niet uit den grond stampen en in het leven roepen. Spr. zal niet in herhaling treden aangaande dej gevaren en bezwaren van devaluatie. ■Spr. beroept zich op de voorheeften van het buitenland. Z.00 noodig zal bij stabilisatie door de goud landen op Nederland niet vergeefs een beroep worden gedaan. ppr. schetst de moeilijkheden verbonden aain aantasting van schuldvorderingen. Er wordt geveesd voor sterke aantasting van hejt landbouwcrediet, vooal als alleen de hy potheekschulden worden aangetast en niet evenzeer andere obligo's. pe eerste hypotheek, vroeger de veiligste geldbelegging, wordt dan ook weldra ge vreesd. Ér wordt ingegrepen in de schuldverhou dingen, zooals die langzamerhand in de maat schappij zijn gegroeid. Wie in natuurlijke aanpassing geen ver trouwen heeft, dien blijft alleen devaluatie ovfer in plaats van de lange jacht op schuld vorderingen. jndien de Regeering onverhoopt op vroegere uièatingen moet terugkomen, dan doe ze dit opi andere wijze dan den thans schijnbaar in geslagen weg; anders kan spr. haar daarin niet volgen. 0e heer Aalberse (r.-k.) gelooft niet, (Jat het Kabinet over spr. en de. zijnen te kla gen heeft gehad. Het Kabinet kan erop reke-,. nei), dat spr. er dezelfde loyale houding tegen wenscht te kunnen aannemen, als tegen de votjige regeering is geschied. Spr. heeft het verlies voor dit Kabinet van de ministers Verschuur, Kalff en Steenberghe betreurd. Dezen laatste roept spr. een tot weerziens toe. Omtrent de motieven van diens aftreden heeft de Kamer als zoodanig niets vernomen; er is alleen een perscommuniqué verschenen. Spr. meent nadere mededeelingen te mogen vragen. Men zou kunnen meenen, dat de houding van den Minister afhangt van de devaluatie van den Belgischen franc en dat hij daarna de verantwoording voor de deflatie-politiek dézer regeering niet langer kon dragen. Bjg vele Kamerleden is de meening geves tigd, dat er in dit Kabinet ministers zijn, die twijfelen, dat ook na de vaste lasten-ontwer- pen! devaluatie niet meer noodzakelijk zou zijn; Men kan groote waardeering hebben voor de ministers van dit Kabinet, zooals bij spre ker het geval is, maar men kan een Kabinet niet altijd steunen uit persoonlijke waardee ring. De wetenschap is noodig, of het Kabi net zelf nog overtuigd is, dat aanpassing en behoud van den gaven gulden ons volk door de crisis heen kunnen helpen. Reeds in 1932 heef spr. gepleit voor een active handelspolitiek; maatregelen voor huur- verlaging enz.; voor ordening in het bedrijf; een politiek van vrg spel der economische krachten is reeds toen onvoorzichtig genoemd. Spr. wil hier geen politiek van afdreiging voeren. Uitgangspunt bij alles waren bij spr. steeds wezen en oorzaken der wereldcrisis. Deze is als een soort economische aardverschuiving met een reactie tegen het individualisme. We doen verkeerd door te blijven spreken van de wereldcrisis. We hebben niet te maken met een zi her stellende crisis, maar het totaal veranderde toestanden, waarin wij weinig verandering kunnen brengen, daar zij van wereldoorzaken afhangen. Internationaal en nationaal heeft men zich aan te passen. Er is groote wanver houding tusschen goederenprijzen en produc tiekosten. Deflatie is eigenlijk het streven om die kosten er mede in overeenstemming te bren gen. Dikwijls is daarbij te eenzijdig gedacht aan loondaling. Voldoende loondaling is alleen mogelijk als alles is gedaan om de levensom standigheden goedkooper te maken. Dienaangaande is de term „verlaging van vaste lasten" gemeengoed geworden. Niet de grootte van het weekloon is de quaestie, maar wat ervoor is te verkrijgen. Spr. heeft reeds in November gewaarschuwd, dat anders de spanningen te groot worden om devaluatie te vermijden. Tusscheg de consequente deflatie en deva luatie zal het wel spoedig tot een beslissing moeten komen. Spoedige behandeling van dit wetsontwerp is noodig. temeer om moeilijkheden met het executierecht te voorkomen. Spr. hoopt met den minister-president her stel van het vrije ruilverkeer te mogen be leven. maar dat zal nog wel lang duren. Ordening en regeling van het economisch leven door de eigen krachten onder contróle van de overheid. De regeering acht bezuiniging primair, maar daarmee alleen hoe, noodig, is geen evenwicht te krijgen en te behouden in de begrooting, als er geen evenwicht mogelijk is in het economisch leven. Primair is: de daling van het volksinkomen tot staan te brengen dooor versterking van het economisch leven door uitbreiding der werkgelegenheid. Niet bestrijding van het Kabinet is spr.'s doel, maar van het doelbewust duwen in een bepaalde richting. Anders staan we eerlang voor een nationale inzinking. Er is aangedrongen op krachtige toepas sing van het Werkfonds, doch nog steeds moet worden afgewacht. Dr. Kuyper denkend aan de ouden van dagen, zeide: „Ze kunnen niet wachten, geen dag en geen nacht." Dit denkt spr. ten aanzien van de werkloozen. Men moet het Nederlandsch kostenniveau met inbegrip van de vaste lasten verlagen. Spr. acht den economischen toestand van het Nederlandsche volk en speciaal de in dustrie zóó ernstig, dat regeering en parle ment voor het dilemma staan: zoover moge lijk doorgevoerde en snelle deflatie, met ver laging der vaste lasten of devaluatie. Een derde mogelijkheid is er niet. Spr. hoopt, dat de minister-president op de hem eigen open hartige wijze een verklaring zal geven. De heer Joekes spreekt. De heer Joekes (V.D.) zegt, dat de teruggang op economisch gebied met ver mindering der volkswelvaart leidt tot de consequentie van aanpassing, goedschiks of kwaadschiks. We moeten ons bekrimpen, &1 is dat niet aangenaam. De staat moet wel verlaging van salarissen toepassen om het staatsbudget niet voor goed in de war te brengen of de belastingen steeds verder op te voeren, wat toch ook weer de koopkracht aantast. Spr. is het met den heer De Geer eens, dat hier geen koopkracht-theorie in het geding mag worden gebracht. De abnormale vorm van het thans voorge stelde is alleen verantwoord door de abnor male omstandigheden, waaraan ook de Tweede Kamer, en de Eerste, zich hebben te gedragen. Maar men bedenke reeds nu, dat in 1914 vele ambtenaarsalarissen op een te laag peil stonden. Men moet inzonderheid voorzichtig zijn met het tewerkstellen van onderwijzers op een voor een lange reeks van jaren onvol doende salarissen. Wat de bezuiniging op Defensie betreft, het is moeilijk over te gaan tot maatregelen, die de preventieve waarde der weermacht aan tasten. Van het capitulantenstelsel is het na deel, dat het particulieren moeilijker zal val len een betrekking te krijgen. Op het gebied der bevordering van den uit voer acht spr. eenige grootere activiteit mo gelijk. b.v. ten aanzien van de veehouderij. Onder de tegenwoordige omstandigheden moeten de banden met Rusland niet opzette lijk worden vermeden. Wat betreft het „Werkfonds" in den eersten tijd van zijn bestaan is er te weinig voort varendheid betracht De Mini ster-President, de heer Colijn: „Het geld is op een millioen of zes na op." De heer Joekes: „Dat hoor ik met ge noegen. De regeering ga zoo spoedig moge lijk voort met de Noord-Oostelijke inpolde ring van de Zuiderzee. Op exportgebied is de regeering actief. Spr. kan den heer Aalberse niet volgen in diens betoog, dat de behandeling van het vaste las ten-ontwerp moet voorafgaan, al thans de stemming aan die van het Bezuini- gingsontwerp. Spr. zal de regeering ten deze steunen. De vergadering wordt te 10.50 verdaagd tot heden een uur. 16 Juli. Aangebracht door korders: Groote middel tongen p. kg 0.880.70 Kleine tongen 0.650.52 Slips 0.31—0.10 Tarbot 0.52—0.47 Schol I p. kist 5.50—3.90 Schol n 1.80—1.20 Schar 2.00—1.50 Makreel 3.403.20 17 Juli. Aangebracht door korders: Groote middel tongen p. kg 0.970.80 Kleine tongen 0.65—0.50 Slips 0.34—0.08 Tarbot 0.46—0.42 Schol I p. kist 5.25—4.00 Schol II 2.00—1.00 Schar 2.251.60 Makreel 2.402.00 Amsterdamsche veemarkt. AMSTERDAM. 17 Juli 1935. Op de heden gehouden veemarkt waren aanvoer en prijzen als volgt: 3 wagons geslachte runderen uit Denemarken; 332 vette kalveren le kw. 0.40 0.46, 2e kw. 0.32—; 0.38, 3e kw. 0.26 0.30 per kg. levendgewicht; 69 nuchtere kalveren 36.50 per stuk; 247 varkens vleeschvarkens 90110 kg 0.410.42, zw. varkens 0.390.4c. vette varkens 0.38 0.39 per kg. slachtgewicht. Marktoverzicht: Vette kalveren funke aan voer, stugge handel, prijasn lager. Nuchtere kalveren vlotte handel, prijzen als Maandag. Varkens matige aanvoer, handel slecht, prijzen vrijwel onveranderd. BROEK OP LANGENDIJK, 17 Juli. Aanvoer en prijzen waren heden als volgt: 250000 kg aardappelen: Schotsche muizen 3.504.60, drielingen 2.503.70, school meesters 3.50, bl. eigenheimers 3.705.30; 100 kg zilvernep 6.30; drielingen 3.80; 330 kg slaboonen 17.6019.30; 30,000 kg roode 12; 200 kg vroege witte kool 4; alles per 100 kg; 3700 stuks bloemkool le s. 5.70 10:50, 2e s, 1.50—1.90; 5400 bos peen 2—2.30. NOORDSCHARWOUDE, 17 Juli. Schotsche muizen 24.80, grooten 2.20 —3.10, drielingen 1.50—2, blauwe dit ƒ4 4.80; zilvernep 5.40—6.60, drielingen 3.60; spercieboonen 1618; tuinboonen 1; roode kool 1.70; witte kool 2.50, alles per 100 kg. SCHAGEN, 18 Juli. 2 paarden 300—350; 14 geldekoeien (ma gere) 80125; 43 idem (vette) 150210; 6 kalf koeien 115160; 3 graskalveren 12 17; 74 nuchtere kalveren 512; 25 schapen (magere) 1013; 142 schapen (vette) 1416; 44 lammeren 58; 15 varkens (vette) per kg 0.36—0.38; 69 biggen 11— 14; 12 konijnen 0.50—1.50; 8 kippen 0.35—0.60. SCHUSCHNIGG HEEFT ZIJN WERKZAAM HEDEN HERVAT. Naar Reuter uit Weenen meldt, heeft Schuschnigg gisteren zijn werkzaamheden her vat. A.s. Zaterdag vanaf 11 uur aan de Werfpoort (later op de markt) 3 zware slachteenden f 1.—. Zware slachtklppen. KONINGSTRAAT JftetéX ux^rufi/ alleen: TIELEMANS' WIJNHANDEL KONINGSTRAAT 85-TEL/49B OEN HELDER Filiaal: Sluisdijkstraat 39 Telef. 162 Depót: Fa. Klein, Huisduinen Telef. 669 Vooruitbetaald: 10 ct. p. regel miulsnuM Nletvoorultbet: 15 ct. p. regel) 40 en 60 o. Te leen gevr. door sol. pers. met rijksbetr. I 100.— tegen tnaandel. afl. van f 10 -, f 125.- terug. Brieven onder No. 465, aan het Bureau van dit blad. VERLORENzilveren Heeren- Armbandhorloge (gedachtenis), merk „Zentra", met metalen bandje. Tijd 10 min. v. k 2. Op Woensdag 17 Juli. Plaats: Spoorstraat a.d. zijde S. de Wit. Tegen belooning terug te be zorgen: Spoorstraat 12. Net KOSTHUIS aangeb., geen beroeps. Adres: De La Reystraat 41. in de Spoorstraat. Brieven met prjjsopg. onder No. 466, Bureau v.d. blad. Wjj noteeren: Slaboonen p. p. 10 c». Snjjboonen p. p. 14 ct. 3 pond doperwten voor lO ct. 6 pond Tuinboonen v. 10 ct. 4 krop pracht sla voor 10 ct. 3 lange komkommers 10 ct. 3 pond postelein voor 10 ct. 4 zware andijvie voor 10 ct. 2 bos wortelen voor 10 ct. (Gratis geschrapt) Rabarber per bos 5 ct. 1 pracht bloemkool voor 8 c*- Verder: Tomaten per pond 8 ct. Frambozen per doos 16 ct. Roode bessen p. p. v.a. 7 ct. Zwarte bessen p p. v.a. 10 ct. (Vraagt prijs voor inmaak) Klapbessen p. p. 7 en 10 ct. Aardappelen: Malta aardapp. per kg 12 ct. Puikbeste nieuwe per kg 8 ot. Puikbeste driel. per kg 6 ct. (gratis geschrapt). Er is te veel om alles op te noemen. Komt, ziet en overtuigt U Beleefd aanbevelend, Gravendwarsstraat 3 Tel. 418 Ruijghweg 49 Riemschijven Drijfriemen Oliespuiten V/etkanonnen Augustus a.s. ca Dan heeft DE GROOTE FRANSCHE TREKKING 2 plaats der hier te lande ■- wettig geoorloofde loten o Cred. Nat. 1920. DUIZENDEN UITLOTINGEN o waaronder o.a. van S Fr. Frcs. Minsle uitloting circa f50.- Directe en volle uitbetaling onder aftrek 2»/, belasting Kosten i z. den aankoop pei Verkrijgb bij: Held Obligatie- en Wisselkantoor,Koningsfr.76 Int. Verk. kontoor „IVEKA" V. Hrccstrnat 157, Amsterdam Z. Telefoon 93661 - Giro 249264

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 7