Een n ieuwe ramp treft de K.L.M. Radio-programma De aai in Zwitserland verongelukt. G De ramp van de Gaai wordt voornamelijk verklaard door bijzondere topografische gesteldheid van het Moesa-dal. HELPÈRSCHE COURANT VAN: DINSDAG 23 JULI' 1935 Alle inzittendenin totaal 13 personen gedood. De derde ramp binnen een week De öfficeele lezing Het bekend worden van de ramp op Schiphol. De aankomst van de Rietvink. Wie draagt de schade? Onderhoud met den burgemeester van Mesocco. Deelneming van de koningin. Steile bergen rondom. De heer Hans Martin heeft namens de directie van de K.LM, liet volgende -hekend gemaakt: Zaterdagmiddag, juist op den dag, dat do Rietvink n.et de overlevenden van de bij Boesjir verongelukte Maraboe op Schiphol terugkeerde, is de K.L.M. door een nieuwe ramp getroffen. Vanmiddag te 23 u. 30 is het ly.itoestel van de K.L.M. dat om 11 uur 56 uit Milaan was ver trokken, het Fokker-Douglas toestel 1*11 A It G, de Gaai, dat op weg was via Frankfort naar Amsterdam, boven den pas van den Grooten SL Bernhard neer gestort en totaal vernield. Er waren 18 inzittenden, die allen zjjn omgekomen. Het toestel is 100 KM ten Noorden van Mi laan in den pas van den grooten St. Bernhard, op Zwitsersch grondgebied, verongelukt. Ooggetuigen hebben meegedeeld, dat zij het toestel in de wt lken zagen verdwijnen, waar uit het tot tweemaal toè te voorschijn is ge komen, waarna het in botsing is gekomen met de bergwand. De machine is niet in brand ge laakt, Wel had zij op het oogenblik van de ramp een gropte snelheid. De heer Moes, hoofd-inspecteur van de KLM die juist te Frankfort vertoefde, is dadelijk doorgereisd naar Zürich, om. zich in verbin ding te stellen met de Swissair, welke lucht vaartmaatschappij het onderzoek leidt. De heer Piek, vertegenwoordiger van de KLM, staat den Heer Moes ter zijde. De Nw. Rott. Crt. schrijft: Zaterdagmiddag bereikte ons de ontstellen de tijding, dat het Nederlandsche Douglas- toestel PHA R G, de Gaai, in Italiaansch Zwitserland was verongelukt. Aanvankelijk was er nog sprake van een gerucht, maar al spoedig kwam de bevestiging van het vree- selijke bericht, Opnieuw is ons land door een vliegramp getroffen, welke, ongetwijfeld een diepen in druk op ons volk zal maken. Het leed om de slagen welke onze nationale luchtvaart tref fen, snijdt diep, omdat de achter ons liggende jaren van snelle ontwikkeling en verrassenden groei ons geleerd hadden trotsch te zijn op onze luchtvaart, die wij zoo gaarne als een der beste'van de wereld beschouwden en om dat het aanhoudende stijgende succes ons vertrouwen in het Nederlandsche vliegwezen zoo groot en zoo sterk had gemaakt. Nog is er rot w om de ramp van de Kwik staart, nog is de schrik over het ongeluk met de Maraboe zeer levend en reeds wordt ons land opnieuw smartelijk getroffen. De sombere droeve lijst is de laatste week wel zeer snel gegroeid: de Kwikstaart, een militair toestel, de Maraboe en thans de Gaai. En hoe kort betrekkelijk gingen daaraan de ramp van de Uiver en die van de Leeuwerik vooraf! In een half jaar tijds heeft de KLM vijf van haar prachtige verkeerstoestellen ver loren. Maar erger is, dat ons land een aantal van haar voörtre'lelijke piloten heeft verloren, En met hen zijn passagiers, marconisten, boord werktuigkundigen en thans ook een stewar dess omgekomen. Wel heel tragisch is de bij zonderheid, dat mejuffrouw Hermanides, een van de eerste vier stewardessen van de KLM, op haar eerste reis als zoodanig in dienst was. Uit tal van gegadigden was zij niet haar drie collega'^ uitverkoren. Vol ambitie heeft zij haar nieuwen werkkring aanvaard; Vrijdag is zij voor het eerst in functie naar Milaan ge gaan; Zaterdag heeft het noodlot haar op de eerste thuisreis achterhaald... Nadere bijzonderheden. Men méldt nog: Het Nederlandsche vliegtuig de Gaai is ge vallen bij het Kurort Pian san Giacomo tus- schen San Bernardino en Mesocco in het kan ton Grisons. Het Vliegtuig kwam uit de rich ting Milaan en vloog in d riching van den pas. Volgens waarnemingen van ooggetuigen keerde het toestel om 12.30 terug, waarschijn lijk in. verband met het hevige onweer, dat er op dit moment, woedde. Het toestel zette koers in de richting van het Laghetto Dosso. Plotseling hoorde men een sirene en even la ter een doffen knal. Te zelfder tjjd was het vliegtuig, om zich zelf draaiend, naar beneden gevallen. De ooggetuigen uit San Bernardino konden daarna niets meer van het vliegtuig zien.- Men heeft den indruk, dat de bestüur- der van het vliegtuig getracht heeft nabij het Dossomeer een noodlanding te make ken, want het vliegtuig is in het dal neergekomen. Alle inzittenden zijn gedood, de stewardess leefde nog, doch toen zij uit de puinhoopen kwam, gaf zjj den geest. Het laatste werd een kind onder de overblijfselen yan het vliegtuig vapdaan gehaald. De lijken zijn geborgen door Roode Kruis- personeel uit het kanton Grisons en voorloo- pig in een berghut neergelegd. Ook de politie uit het panton Grisons was spoedig ter plaatse en Hee^t, de omgeving van de plaats van de ramp afgezet. iifiv De officieele lezing, die de heer Plesman onder voqrbehoud yan de juistheid der door hem ontvangen oplichtingen yan het gebeur de heeft gegeven, was als volgt: Het Fokker-Douglas toestel PH-AKG, de Gaai vóès op dem igewonen tijd'vanmorgen te' XI u 36'niltl'Mijaato vér trokkchónf via Frank fort naar Amsterdam te vliegen in den dienst, die door de KLM tezamen met de Deutsche Lufthansa wordt onderhouden. Het ongeluk is te 12 u. 30 gebeurd, onge veer honderd kilometer ten noorden van Mi laan, boven den pas van den grooten St. Bern hard, op een hoogte van ongeveer 2100 meter. Het weer was slecht en s.ormachig en oogge tuigen verklaren, dat zij gezien hebben, hoe het toestel in een wolk vloog, er uit kwamen toen tegen den kalen rotswand is gevlogen. Met de snelheid, waarmee deze Douglas-vliegtuigen vliegen moest deze botsing noodlottig worden en het toestel werd geheel vernield. Een ontploffing heeft zich niet voorgedaan en ook is het toestel niet in brand gevlogen. Alle dertien inzittenden zijn echter om het le ven gekomen. Blijkens de mededeelingen der ooggetui gen is het wrak niet op een ontoegankelijke plaats terecht gekomen en kon men het vrij spoedig bereiken. Het stoffelijk overschot der dertien omgekomenen is dan ook eenigen tijd later overgebracht naar San Giacomo, een in den St. Bernhard- pas gelegen dorpje, nog op Zwitsersch gebied en dicht bij San Bernardino. De eerste hulpverleening. I Twee arbeiders waren in de buurt waar dé ramp is geschied werkzaam. Zij zijn dadelijk naar het verongelukte vliegtuig gegaan en daarna naar het dal om van het gebeurde mededeeling te doen. Inmiddels was een post auto ter plaatse gekomen, waarvan de chauf feur zoo lang bij de resten van de Gaai is ge bleven. Onmiddellijk na het bekend worden van de ramp is personeel van de Zwitsersche Luft hansa per auto van Dübbendorf, het vlieg veld bij Zürich, naar de plaats van het ongeluk gegaan. Het is een afstand van ongeveer vijf uur rijden. Ook de Swissair ver leende a.le medewerking. De slachtoffers. Bemanning. Van der Feyst, gezagvoerder, 30 jaar. Vocke, boordwerktuigkundige, 26 jaar. Aafjes, radio-telegrafist, 28 jaar. Mejuffrouw Hermanides, stewardess, 27 jaar. Passagiers. De heer en mevrouw Philips uit Vught, 35 j. De heer Content, uit Berlijn, met zijn 11-jarig zoontje. De heer van Langen uit Amsterdam, 24 jaar. De heer Hoogstra uit Dordrecht. De Engelschen Nesbit en Watt., De.Duitscher Flohr. Een der medewerkers van de Nw. Rott. Crt. meldt aan zijn blad: Moeilijk kan een ramp op dramatischer wijze bekend zijn geworden dan die van de Gaai van middag op Schiphol. Op het Amsterdamsche vliegveld waren aan wezig de heeren Plesman, Hans Martin en Pau, van het hoofdkantoor, in afwachting van de aankomst van de Rietvink. Voor het eerst sedert vele dagen zagen we het gezicht van den heer Plesman weer eens wat opgewekter staan, want de prachtige vlucht van Parmentier met de Rietvink terug van Boesjir had de wonden, geslagen door de ramp van de Kwikstaart en het verbranden van de Maraboe, wat verzacht. De wachtka mer van het station-restaurant op Schiphol was tjokvol met lieden, die wachtten op hen die aan zouden komen Uit Boesjir, uit Milaan en uit andere plaats Tientallen waren er vooral ook om Parmentier een kleine hulde te brengen. Er is een vroolijk gelach en gepraat. Ein delijk, na een week van rouw, is men weer eens een beetje in goede stemming. Daar komt iemand van het kantoor Schip- Wol met een bleek gelaat haastig naar den directeur toe én fluistert hem 'ets in. Het gezicht an den heer Plesman verstart. „Wat zeg je?" Hij staat op... Martin volgt Hem. Samen gaan zij een gang in, sluiten de deur achter zich. Maar reeds begint het be richt van mond tot mond te gaan. De ver slaggevers trekken tezamen. Menschen van de KLM komen in groepjes bij elkaar te staan >n de hall van het stationgebouw. De Gaai. Er Is iets met de Gaai. Langzaam aan wordt het gerucht een beves tigd bericht. Wie het weet klemt de tanden op elkaar. Ook ddt nog, na een week van tegen slag... en juist nu. Dertien menschen gedood ih de Douglas de Gaai, bij het vliegen tegen den berg in Zuidelijk Zwitserland. Men durft er niet hardop over te praten. Er wordt bo vendien ook verzocht de wachtenden in het rjestaurant en het overige publiek niets te la ten weten. Zoo ontstaat een gespannen at- riiosfeer, dat een deel van de aanwezigen in liet restaurant het wel uit zou willen schreeu wen: Dertien dooden... weer dertien slachtof fers... weer een vliegramp! En dat daaromheen vroolijk lachende en verheugde, menschen zit ten wachten op het oogenblik dat ze man, vader of zoon, de hand mogen schudden, in de armen mogen drukken. - Die wachtenden kijken soms een beetje vreemd naar die bedrukte gezichten, naar die liij elkaar staande menschen, die soms opeens zoo heftig met elkander praten, die dan weer uit elkaar rennen naar telefooncel of naar het kantoor om informaties. Het bericht is niet geheel geheim te hou den. Een enkele uit het publiek komt naar de onrustigen toe, vangt een woord op, vraagt wat meer en reconstrueert het geval. Een bejaarde vader en moeder staan op een zoon te wachten die uit Indië moet komen aan ijioord van de Rietvink. Voor het ondergaan van een ernstige operatie uit Indië naar Holland vertrokken, zóó ernstig dat de bootreis werd afgeraden. „Zeg me alleen maar of het de Rietvink is of niet. Als' het zoo is, moet ik het zijn moe der vertellen..." We stellen het ouderpaar gerust. De gespannen toestand, in sommige opzich ten haast overspannen toestand, is er ook nog en wordt nog sterker geaccentueerd wanneer de Rietvink Om precies 4 u. 30 landt en naar het stationsgebouw taxiet op de wachtenden af. Vooraan staan de heeren Guillonard, onder directeur der KLM, en Martin, achter hen famillieledten van de aankomenden, met van blijdschap stralende gezichten. De héér Ples man is er niet; hij spreekt met Zürich. In de cockpit het als altijd opgewekte ge zicht van Parmentier, met naast hem lachen de collega's. Vóór de ramen van de cabine ziet men de passagiers lachen en groeten en met zakdoeken zwaaien. De deur van de Riet vink gaat open, de trap wordt er voor gescho ven en daar komen de zeven passagiers naar buiten. Er zijn er bij die gekleed zijn in witte schoenen, shantung broek en wit overhemd, blootshoofds. Anderen hebben nog een pulh over, sommigen iets wat meer Europeesch lijkt. Eerst stapt mevrouw Otten, de vrouw van den hotelhouder te Djask, uit, met vlak ach ter haar aan een heer, die haar baby van zes maanden voorzichtig in de armen draagt. De jonge man, die de operatie moet ondergaan, wordt uit het toestel geholpen en zijn moeder stort zich in zijn armen: Mijn jongen, mijn jongen! Men lacht... men roept vrienden. Maar dra is het lachen voorbij en ziet men de gezich ten versoberen. De vliegers zoeken vrouw of meisje of vrienden en verdwijnen, willen niet spreken. De stoffelijke hulsels. De begrafenisonderneming Innemee heeft van de KLM opdracht gekregen, de noodige maatregelen te treffen voor het vervoer van de lijken van de slachtoffers van de Gaai. Deskundigen naar de plaats van do ramp. De heeren van der Heyde, inspecteur voor de luchtvaart, en dr. van der Maas, van den rijks studiedienst voor de luchtvaart zijn Zaterdag avond nog ».aar Zwitserland vertrokken om zich naar de plaats der ramp te begeven. De dienst gaat door. De dienst AmsterdamFrankfortMilaan blijft, naar men ons mededeelt, gewoon func- tionneeren. Echter zal er voorloopig alleen door de l.u.tscne Lufthansa op worden gevlo gen. Zooals men weet is deze lijn met Mei ge opend en tot dusver vlogen de KLM en de Duitsche Lufthansa om beurten op dit tra ject. Eiken dag gaat er een toestel in beide richtingen. DE GEZAGVOERDER V. D. FEYST EEN OUD-STADGENOOT. De bij de ramp omgekomen piloot v. d. Feyst is nog een oud-stadgenoot. De heer v. d. Feyst heeft n.1. in de Keizerstraat een winkel gehad in electriciteitsartikelen. Hij was in dien tijd reserve-officiervlleger op het vliegkamp de Kooy. De nieuwe Douglas-machines voor 180.000 per stuk verzekerd. De vraag doet zich voor wie de enorme schade draagt voor het verlies van zooveel kostbare vliegtuigen van de K.L.M. Vrijwel de geheele vloot is verzekerd bij de N.V. Assurantie-Mij. „de Nederlanden" van 1845 te 's-Gravenhage, die echter deze mil- liioenenpost grootendeels herverzekerd heeft bij talrijke hoofdzakelijk buitenlandsche maat- schappijen. Het risico, dat zij zelf draagt, is Waarschijnlijk niet meer dan een of twee pro cent van het verzekerd bedrag. De nieuwe Douglas-machines zijn voor ,fj 180.000 per stuk verzekerd, terwijl de nieu- vfe Fokkers voor nog hooger bedrag gedekt zijn, hetwelk tusschen de 200.000 en 250.000 pier stuk ligt. De geleden schade van de laatste maanden beloopt dus in totaal circa een millioen gulden. Een bijzondere correspondent van het A.N.P. heeft kort na zijn terugkeer van de plaats, waar het vliegtuig is neergestort, een onderhoud gehad met den heer Tognola, bur gemeester van de gemeente Mesocco, binnen welker gebied ook San Bernardino en San Giacomo gelegen zijn. De burgemeester was onmiddellijk na de ramp gewaarschuwd en was nog zeer onder den indruk van hetgeen hij gezien had, het vernielde toestel moet plat tegen den grond zijn geslagen, want ofschoon de bovenkant van de cabine intact was, was de onderkant geheel ingedrukt. De cabine was van achteren naar voren in elkaar geschoven en ook de cockpit was op deze wijze ineengedrukt, zoodat alle inzitten den waarschijnlijk met groote kracht in hun sjoelen bekneld zijn geraakt. De meeste lijken waren onherkenbaar verminkt, f: Vermoedelijk heeft de vlieger, ge vangen in het dal van de San Ber- 1 nardino-pas, op den buik van het toe- tsel een noodlanding willen maken, doch is voor het bereiken van den grond neergestort. Nog niet verklaard, waarom de vlieger zoo laag heeft gevlogen. Zondagmiddag om vijf uur heeft de heer Plesman in een persconferentie op het hoofd kantoor van de K.L.M. eenige mededeelingen gedaan omtrent hetgeen men sedert den vori- g|en avond met betrekking tot het ongeluk van de „Gaai" had vernomen. Bericht van den heer Moes. De heer Moes, inspecteur van den Indischen dienst, die zich onmiddellijk na het ongeluk van Frankfort naar de plaats van het ongeluk heeft begeven, had Zondagmiddag getelefo neerd en zijn zienswijze omtrent de vermoede lijke toedracht van het ongeval gegeven. Uit dit bericht moet men opmaken, dat de „Gaai", die, om wélke reden dan ook, in het dal, waar het ongeluk is gebeurd, i was geraakt, geen kans meer heeft gezien er uit weg te komen. Het was toen het ongeluk gebeurde, zeer slecht weer, met zware regens en mist. De WOENSDAG 24 JULI. Hilversum, 1875 M. VARA-uitzending. 8.00 Gramofoonpl. 9.30 P. J. Kers: Onze keuken, 10.00 Morgenwijding VPRO. 10.15 Voor Arb. in de Continubedr.: Orvitropia o.l.v. J. v. d. Horst; De Zonnekloppers o.l.v. C. Steyn; De Flierefluiters o.l.v, C. Steyn en J. C. C. Kayser (lezing), 12.00 Gramofoonpl. 12.30 De Notenkrakers o.l.v, D. Wins. 1.00 Gramofoonpl. I.15 E. Walis en zijn orkest. 2.00 Gramofoonpl. 2.30 Orgelspel C. Steyn, 3(00 Voor de kinderen. 5.30 VARA-orkest o.l.v. H. de Groot. 6.00 Declamatie H. Beek, 6.15 Vervolg concert. 6.45 Sportuitzending. 7.00 Gramofoonpl. 7.15 H. v. Laar: Bij den 70sten verjaardag van Jac. P. Thjjsse. 7,30 Zang door E. Emeljanoff, aan den vleu gel: J. Jong, 7.50 „Bij den Verkeersdokter". 8.00 Herh. SOS-ber., Nieuwsber. A.N.P., VARA-varia. 8.15 Gramfoonpl. 9.00 Twee levenden en één dooode", spel van Nienhuys. 10.00 VARA-orkest o.l.v. H. de Groot. II.00 Gramofoonpl. en pianospel I. Rossican. Hulzen, 301 M. NCRV-uitzending. 8.00 Schriftlezing en meditatie. 8.15—9.30 Gramofoonpl. 10.30 Morgendienst o.l.v! Ds. J. Verkuyl. 11.0012.00 Chr. Gem. Zangvereeniging „Ejc- 1 celsior" uit Barendracht, o.l.v. F. M. A. Linneman, m.m.v. J. J. Ponse (piano). 12.15 Gramofoonpl. 12.45 Reportage Openluchtmeeting op West- Terschelling van de Gereif. Jongelihgs- en Meisjcsvereenigingen in Friesland, 2.00 'gelspel R. Parker. 3.00 Chr. lectuur. 3.303.45 Gramofoonpl. 4.00 Rie de Geus (sopraan) en h- Schellevis (piano). 5.00 Kinderuur. 6.00 Gramofoonpl. 6.30 Afgestaan. 7 00 Politieberichten. Ned. Chr. Persbureau, 7.15 Gramofoonpl. 7é30 J[. de Bruyn: Stoppelgewassen, 8.00 Berichten. 8.05 NCRV-kleinorkest o.l.v. P. ,v. d. Hurk. 9.00 C. Smeenk: Op vasten grond. 9.30 Vervolg, concert m.m.v, Jo Hekster (viool). Om 10.00 Berichten, 10.30—11,30 Gramofoonmuziek. j DONDERDAG 25 JULI. 14 j f Hilversum, 1875 M. AVRO-uitzending. 8,00 Gramofoonpl. 9(00 Jetty Cantor en haar ensemble. 10.00 Morgenwijding. li0.15 Gramofoonpl. 10.30 Vervolg orkestconcert. 11.00 B. Lonkhuyzen (voordracht), H. Geb- hart (cello) en M. Klitgaard (zang), cn gram.pl. 12.30 Ensemble Francis Keth. 2,00 Voordracht Dora Wallant, en pianospel F. Luyken, 3:003.45 Kovacs Lajos en zijn orkest. 4(.00 Voor zieken en ouden-van-dagen. 4(30 Gramofoonpl. 4(45 Voor groote kinderen. 5'30 AVRO-Decibels o.l.v. E. Meenk. 6.15 Lyra-trio. 7.00 Orgelspel F. Mihatsch. 7.30 Dr. F. Schmidt Degener: Het 50-jarig bestaan van het Rijksmuseum. 8,00 Berichten. 8,05 Uit „Royal", Arnhem: Ensemble Pall. 8J.30 Kovacs Lajos en zijn orkest, m.m.v. J. Kiveron (tenor). 9,15 W. Paap: Aan den vooravond van de Brucknerfeesten te Linz. 9(30 Gron. Orkestvereen. W. Zonderland (piano). 11.00 Berichten. 11.10 Uit „De Vereeniging' o.l.v. K. Kuiler, Nijmegen: Jack de Vries his Internationals. Huizen, 301 M. 8.00 KRO, 10.00 NCRV, 11.00 KRO, 2.00— l|2.00 NCRV. 400—9.15 en 10.00 Gram.pl. 10.15 Morgendienst o.l.v. Ds. C. J. Hoeken dijk. 10.45—11.00 Gramofoonpl. 11.30—12.00 Godsd. halfuur. 12.15 Schlagermuziek en gramofoonpl. 2.00 Cursus Fraaie Handwerken. 3.003.45 Orgelconcert S. P. Visser. 4.00 Bijbellezing Ds. J. S. Hartjes, m.m.v. ba riton en orgel. 5.00 Handenarbeid voor de jeugd. 5.30 B, Keereweer (bariton) en L. W. D. Kee- reweer (piano). 6.30 Gramofoonpl. 7.00 Politieberichten. Ned. Chr. Persbureau 7.15 Gramofoonpl. 7.30 Weekoverzicht. 8.00 Berichten. 8.05 Gramofoonpl. 8.30 Mandoline-ensemble „Ars et Labor" en L. Blaauw (orgel). 9.00 Lezing A. C. v. Dam. 9.30 Vervolg concert (m. 9.55 Berichten), IO.9Ó 12,00 Gramofoonmuziek, heer Moes neemt op grond van hetgeen hij ter plaatse heeft vernomen aan, dat de „Gaai", laag vliegende, den pas aan de Zuidzijde van het dal is gepasseerd en toen voornemens is geweest zijn weg Noordwaarts te vervolgen, waartoe een tweede, hooger gelegen, pas moest worden overgevlogen. Het laatste bleek niet te kunnen, want er was geen zich. Van der Feyst it toen omgekeerd, maar heeft den terugweg over eerstgenoemden pas, die intus- schen ook door mist was afgesloten, niet meer kunnen vinden. De „Gaai" zat dus als het ware gevangen in het dal. Uit verschillende bizonderheden kan worden afgeleid, dat Van der Feyst toen aan stalten gemaakt heeft voor een noodlanding. Het dal is betrekkelijk nauw en er was slechts een klein plekje, dat eenigszins geschikt kan geacht worden voor de gedwongen daling. Hierop stonden nog een paar huisjes en groe pen boomen, maar wellicht heeft Van der Feyst die niet eens kunnen zien door den nevel. De bedoeling van Van der Feyst schijnt geweest te zijn het toestel niettemin op dat plekje aan den grond te zetten. Het is wel zeker, dat hij eenigen tijd in het dal rondge vlogen heeft, wellicht om dichter bij den grond te komen, of wel het terrein zoo goed en zoo kwaad als het ging te verkennen. De landingskleppen uitgezet, de wielen ingetrokken. De landingskleppen van het toestel waren uitgezet, de wielen daarentegen ingetrokken. Dit wijst er op, dat Van der Feyst gedacht heeft aan een methode van landen, waarbij het landingsgestel uitgeschakeld is en het toe stel op zijn buik neergezet wordt, hetgeen den uitloop tot een minimum beperkt. Een derge lijke wijze van landen is meermalen toegepast, wanneer er slechts beperkte uitloopruimte was, o.a. heeft Wiley Post haar eenige malen met succes uitgevoerd. Volgens het bericht van den heer Moes zou Van der Feyst bij zijn landingspoging nog de beschikking hebben gehad over beide motoren. Het toestel was betrekke lijk dicht b(j den grond toen het plotseling met den neus omlaag dook, met het be kende noodlottige gevolg. Hoe dit gekomen is weet men nog niet. De mogelijkheid, dat de „Gaai" in aanraking is gekomen met een kabel wordt niet uitgesloten geacht. Er loopt of liep inderdaad een kabel van een transportbaan door het dal en wel ongeveer op de plaats waar het ongeluk is ge beurd. Doch op de K.L.M. wist men niet of hij teekenen van beschadiging vertoont dan wel of op andere wijze is gebleken, dat hij werkelijk een aandeel in den val van het toestel heeft gehad. Waarom zoo laag? Neemt men aan, dat beide motoren bruik baar waren, dan dringt zich de vraag op wat Van der Feyst op zoo betrekkelijk ge ringe hoogte in het dal te zoeken had en waarom hjj niet getracht heeft door naar grootere hoogte te stijgen er uit te komen. Hij had de route reeds tienmaal gevlogen en het was hem dan ook natuurlijk ten volle be kend, dat hij op het traject boven Zwitserland flinke hoogte diende te nemén. De zienswijze van den vliegdienst. De meening van den vliegdienst van de K.LM. is, dat uit het feit, dat hij dit niet ge daan heeft, althans op te geringe hoogte in het dal is binnengevlogen, moet worden afge leid, dat hij om dringende redenen de vlieg dienst denkt aan eenigerlei storing niet an ders kon. Uit vryen wil kan Van der Feyst zich, volgens den vliegdienst, niet in het ge vaar hebben begeven, waarvan de „Gaai" met zijn inzittenden het slachtoffer is geworden. Men had op de K.L.M. nog geen weerberich ten van het traject en er kon dan ook geen veronderstelling geopperd worden omtrent het bestek, dat Van der Feyst gevolgd zou kunnen hebben. Niet tegen een bergwand aan gevlogen. Niet juist is, wat aanvankelijk was ge meld, dat Van der Feyst tegen een berg wand is aangevlogen.Wel was er een berg wand vooruit, maar het toestel is op eeni gen afstand daarvan neergestort. Volgens een aanvullende mededeeling van den heer Martin, zou de „Gaai" wel een kwar tier in het dal hebben rondgevlogen eer het ongeluk gebeurde. Men zal het officieele rapport van dr. van der Maas en den heer Van der Heyden moeten afwachten om te zien of het opheldering brengt. De dienstregeling van de K.L.M. Geen verdere wijziging. In de dienstregeling van de K.L.M. wordt, naar de heer Plesman in antwoord op een, in verband met de aanwezigheid van ir. Damrne, den directeur-generaal der P.T.T. bij de confe rentie, gestelde vraag meedeelde, geen verdere verandering gebracht dan reeds is aangekon digd. Het Zwitsersclie onderzoek. Het slechte weer de oorzaak. De ingenieur Gsell, afdelingschef van den federalen luchtdienst heeft een onderzoek in- De directie der K.L.M. heeft het volgende telegram ontvangen: „H. M. de Koningin heeft met veel leedwezen ongeval van de „Gaai" vernomen en verzoekt u den nagelaten betrekkingen der slachtoffers Harer Majesteits deelneming over te brengen". gesteld naar de ramp van het Nederlandsche verkeersvliegtuig Ph. A.K.G. Volgens hem moet deze niet worden toege schreven aan een technisch defect, maar het ongeluk moet worden geweten aan den hevigen storm. De machine werd door den wind gegrepen en naar een kom in het dal gedreven, terwijl de piloot, ondanks het zeer geaccidenteerde terrein zocht te landen. De ingenieur denkt, dat de piloot de macht over zijn toestel verloor tengevolge van den mist. Eiigelsehe |>erssteinnieii. Reuter meldt uit Londen: „Moedige Nederlandsche vliegers en stoere mecaniciens, versaagt met", aldus adviseert de Daily Express in een hoofdartikel getiteld: „Dapper Nederland, eens zult gij een eere plaats innemen onder de pioniers bij de ver overing van de lucht". „Indien gij niet met Britsche vliegtui gen kunt reizen, reist dan met de Nederland sche", zoo schrijft het blad. „lederen keer, dat een Nederlandsche vlieger aan de Europeesche luchtroutes wordt onttrokken, wordt er een Duitsche vlieger voor in de plaats gesteld. Beter kan het vliegen der Hollanders aange moedigd worden dan dat der Duitschers". De Manchester Guardian betuigt in een hoofdartikel zijn deelneming met de K.L.M. en zegt verder, dat iedere ramp waarschijnlijk weer een andere oorzaak had. De toestellen waren prima, de vliegers van de grootste be kwaamheid en de reputatie der maatschappij, na die van de Imperial Airways, van de beste in Europa. „Wanneer een lagere minimum-vliegsnelheid kan worden gehandhaafd, en wanneer de lucht- rbutes door bakens of andere kenteekenen vol ledig in kaart gebracht kunnen worden, zullen de risico's aanzienlijk worden verminderd", al dus besluit het blad. De Zwitsersche correspondent van het Han delsblad meldt: Omtrent het verongelukken van de „Gaai", zijn in den loop van den Zondag nog de vol gende bijzonderheden bekend geworden: Het blijkt, dat de atmosferische toestanden op het moment van de ramp wel uitermate on heilspellend zijn geweest. De lucht was zoover zichtbaar inktzwart; er hing een flinke nevel, een woedende storm was losgebroken en het onweer was ontzet tend. De gezagvoerder heeft vermoedelijk een uitweg gezocht doch dit werd hem belet eener- zijds door de hooge rotswanden, anderzijds door het gordijn van regen, dat alle zicht be lemmerde. Het eenige, wat hem toen overbleef was een noodlanding te maken. De weinige ooggetuigen .kregen den indruk, dat de piloot het toerental der motoren vermin derde om een noodlanding, te maken. Daarbij is het toestel tegen een boom geslagen en neergestort. Deze lezing van de ramp wordt aannemelijk door het feit, dat een der motoren twintig meter van de rest van het verwoeste toestel in een boomstronk is terechtgekomen en tal van takken en boomen door de schroe ven als het ware zijn doorgezaagd. Het is vry waarschijnlijk, dat het toestel door het hemel, vuur is getroffen en dat dientengevolge de magneet en de motoren onklaar zijn geworden. Direct nadat het vliegtuig was neergestort en de stortregens iets waren bedaard, spoed den de boeren uit de omtrek zich naar de plaats van de ramp. Het eerst was ter plaatse de chauffeur van den geneesheer uit Mesocco. Het toestel was nog slechts een vormelooze massa. De stangen en platen gebroken en ge scheurd. Het bagageruim was het minst ge havend. De machine was door den val letter lijk in tweeën geklapt, waarbij in de passa gierscabine het breukpunt lag. Dit verklaart, dat het meerendeel der baga ge en de verbandtrommel vrijwel onbeschadigd z'jn, doch de passagiers vrijwel op slag den doqd hebben gevonden. De lijken zijn spoedig uit het toestel gehaald. Bjj twee passagiers ontdekte men nog teekenen van leven, eCI1 daarvan was de stewardess mej. Hermanides, de andere was mevr. Philips. Zij gaven echter direct daarop den geest. Het weer was van zoodanige hevigheid dat een ware hoos op deze streek is neet gekomen, die niet minder, dan drie l)r,IR. gen over secundaire wegen in de buui

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 2