WRIGL
Ernstig verkeersongeluk te
Oegsgeest'
5e k
Marktberichten.
Wat voor weer
vandaag?
Garage L0RETTE
voor Uw taxi.
Telef. 701.
BINNENLAND
Twee auto's verbrand.
12 SOLIDE
GEBOUWDE HUIZEN
„DE BLAUWE DRUIF"
JOH.JFOSTMA,
3
Een verklaring van den heer
Giullonard over het ongeluk van
de Maraboe.
De F XXXVI Dinsdag weer
in de vaart?
Verkoop van vee naar
Rusland.
WRIGLEYs
KAUWGOM
PERfttKJE
Het Nationaal Crisiscomité.
De roomsch-katholieken
en het kabinet.
Raads- en Statenleden der
S.D.A.P.
Twee dooden, twaalf
gewonden.
469e STAATSLOTERIJ
aangeboden
TE K O O Pi
Bakker en Sjoerdsma,
Dat is goedkoop
4-deurs LUXE AUTO.
BREE WATERSTRAAT 2.
van Mesocco heeft vernield. Ook de ge
meentelijke electriciteitsfabriek kreeg ern
stige schade, zoodat de gendarmerie den
geheelen avond met kaarslicht heeft moe
ten werken.
De catastrofe van de „Gaai" wordt voor-
pamelijk verklaard door de zeer bijzondere
topografische gesteldheid van deze streek.
De vallei van Mesocco vormt in het hooger
gedeelte een reeks hoogvlakten door steile
berghellingen van elkander gescheiden.
De overbrenging van de stoffelijke
resten der slachtoffers naar ons land.
Naar de Nw. Rott. Crt. verneemt zullen de
stoffelijke resten van 12 van de 13 slachtoffers
van de ramp met de Gaai niet voor vanmiddag
uit Zwitserland naar ons land worden over
gebracht. Het transport geschiedt per trein.
Het stoffelijk overschot van den heer Flohr
gal vermoedelijk te Heidelberg ter aarde
worden besteld.
De heer Guillonard, onder-directeur der
K.L.M., heeft de volgende verklaring afge
legd inzake het ongeluk van de Maraboe te
Boesjir:
Het weer was Dinsdag zoodanig geweest,
dat Hondöng besloot niet te probeeren dien
dag, overeenkomstig het reisschema, Bagdad
nog te halen, doch in Boesjir bleef en den
passagiers mededeelde, dat den volgenden
morgen tegen vier uur gestart zou worden
om dit verzuim in te halen.
Het was donker, toen tegen vier uur de
start plaats vond. De startbaan was uitgezet
met merklampen.
Het toestel zal ongeveer 300 meter gerold
hebben en had dus al vrij groote snelheid,
vermoedelijk ongeveer 120 km, toen het plot
seling in aanraking kwam met een oneffen
heid van den bodem en opsprong. Volgens de
inzittenden is deze stoot niet zoo zwaar ge
weest. Zij voelden althans een lichten schok,
doch uit het later ingesteld onderzoek is ge
bleken, dat het toestel tegen zijn rechterwiel
een hevigen stcot moet hebben gehad. Vol
gens den mecanicien Veenendaal is de olie-
drukcylinder, waarmede het onderstel wordt
opgehaald of neergelaten en die bestaat uit
zwaar metaal, .ater teruggevonden met een
stevigen deuk irin. De pal, waarmede de wie
len als zij zijn uitgelaten op hun plaats wor
den gehouden, werd afgerukt, waarbij ook
een deel vp het overige matei werd mee-
gerukt en in de buurt liggende benzineleidin
gen moeten zijn beschadigd. De motoren
draaiden toen nog en waarschijnlijk is de uit-
loopende benzine of zijn de ontsnappende ben-
zinegassen door de vlammen van den uitlaat
in brand geraakt.
Zoodra Hondong bemerkte wat er gebeurd
was, zette hij den motor af om de machine
verder te laten uitloopen.
Aan het einde van het vliegveld bevindt
zich een hobbelige karavaanweg en tenge
volge van het gedeeltelijk naar binnen schie
ten van het rechterwiel raakten de rechter-
vleugeltop en de rechterschroeftip den grond
en werden daardoor licht beschadigd.
Hondong riep onmiddellijk, dat de passa
giers het toestel moesten verlaten en de deur
werd geopend, waarna allen in goede orde en
zonder- paniek het toestel konden verlaten.
Alleen de Engelsche passagiere, miss Kenne-
dy, was nerveus en sprong uit het toestel,
waarbij zij op haar gelaat kwam te vallen,
waarvan zij nog de sporen draagt. De baby
werd rustig door andere passagiers aan de
moeder gereikt en de bemanning kon door de
cabine de cokpit en het toestel verlaten. Het
vliegtuig brandde geheel uit, doch explosies
deden zich niet voor.
Tot zoover de heer Guillonard.
De meening van de Daily Express.
De „Daily Express" schrijft, dat niemand
er iets van zegt, wanneer autobussen ver-
gelukken, zelfs niet als menschenlevens
daarbij verloren gaan, maar dat, wanneer een
vliegtuig in de Perzische Golf zonder eenig
menschenverlies naar beneden komt ieder
een daarover spreekt.
Het gevaar daarvan is, volgens het blad,
dat dit een valschen indruk wekt. Het blad
zegt, dat de Nederlandsche piloten eerste
klas zijn en waarschijnlijk superieur boven
alle anderen, de Britsche natuurlijk uitge
sloten.'
De K'. L. M. iö een van de best georgani
seerd en conservatiefste luchtvaartfirma's
van de wereld en heeft een lange en succes
rijke loopbaan achter zich.
Ongelukken met Nederlandsche machines,
zoo besluit het blad, zijn niet talrijker ge
weest dan die, aan andere vliegers over
komen.
De mail van de Maraboe.
De Indische mail van de Maraboe is niet
geheel verongelukt, er is nog iets van over,
dat naar hét hoofdpostkantoor te Amsterdam
is vervoerd. Hetgeen over is, ,is echter in zulk
een staat, dat het nog wel eenigen tijd zal du
ren, voor alles voldoende door de posterijen is
uitgezocht. Het meeste is n.1. geheel of ten
Üeele verkoold.
De Ned. Vliegtuigenfabrlek werkt
hard -aan het herzien van de ben-
zineleiding.
Naar de „Nw. Rott. Crt." verneemt is
Zondagmorgen op de conferentie tusschen
ingenieurs van de Fokker-fabrieken en den
leider van den technischen dienst van de
besloten inderdaad vier handpompen
voor elke motor één van een groot en
sterk type in de F XXXVI te bouwen en
tevens de pijpleidingen voor den benzine-toe-
voer meer in een rechte lijn te herbouwen,
zoodat de toevoer van benzine naar de mo
toren zonder eenige stoornis en rechtstreeks
plaats kan hebben.
De F XXXVI staat in de hangar van
Fokker op Schiphol en men is onmiddellijk
met het werk begonnen. Zondag werd den
geheelen dag doorgewerkt,en men hoopt he
den (Dinsdag) de F XXXVI weer op de lijn
erlijn Amsterdam- Londen in te leggen.
Wijzigingen van de Roerdomp en de Papa
gaai zullen volgens hetzelfde principe wor
den uitgevoerd en wel zoo snel mogelijk.
GOED VOOR
MAAG EN
TANDEN
Besloten is tot opheffing en liqui
datie. De werkzaamheden zullen nog
tot omstreeks 1 Mei 1936 worden
voortgezet.
Het dagelijksch bestuur in het Nationale
Crisiscomité schrijft:
Dank zij het gelukkig initiatief van Prinses
Juliana en onder Hoogstderzelver bezielend
eerevoorzitterschap, heeft het Nationale Cri
siscomité, met zijn vertakkingen in 850 Ne
derlandsche gemeenten sedert 23 November
1931 tot heden zijn taak mogen vervullen.
Door de offervaardigheid van het Neder
landsche volk is er door het Nationale Crisis
comité en de plaatselijke crisiscomité's in die
jaren, in goederen en geld, voor een waarde,
in totaal, van ruim 9 millioen gulden bijeen
gebracht, en met deze aanzienlijke middelen
heeft men de ernstige schokken van de crisis
ten deele kunnen opvangen.
Zich het „tijdelijk" karakter van de stich
ting voor oogen stellende, en rekening hou
dend met het feit, dat de omstandigheden
welke, leidden tot een snel verscherpenden
noodtoestand, zich thans gaandeweg stabi-
liseeren,heeft het bestuur van het Nationale
Crisiscomité, met voorkennis van deszelfs
Werkcomité en onder goedkeuring van het
Algemeene Comité besloten tot opheffing en
liquidatie van de stichting, evenwel met dien
verstande, dat de werkzaamheden op den
zelfden voet nog tot omstreeks 1 Mei 1936
zullen worden voortgezet.
Dat ook voor die laatste periode van inge
spannen arbeid nog van alle zijden hulp en
bijstand voor het lenigen van den bestaan-
den nood wordt verwacht, en dat daartoe nog
menig krachtig beroep zal moeten worden
gedaan op allen, die nog iets, hoe weinig dan
ook, kunnen afstaan, zal wel een iqder dui
delijk wezen.
Voor zooverre het Nationale Crisiscomité
teh dienste van de regeering is werkzaam
géweest, met betrekking tot het toekennen
en beschikbaar stellen van de rijkssubsidie
gelden ten gunste van behoeftige werkloozen
in gemeenten, waar erkende steunregelingen
of, werkverschaffingen bestaan, heeft de mi
nister van sociale zaken, een aanstaande ont
binding van het Nationale Crisiscomité kun
nen goedvinden, zullende zijnerzijds dienaan
gaande een nadere voorziening worden ge
troffen en wel in dien zin, dat in het alge
meen voorloopig wordt voortgegaan op de
zelfde wijze als zulks reeds thans is geschied.
Overtuigd, dat er ook na deze opheffing
wegen zullen moeten worden gevonden om,
in bijzondere gevallen van nooddruft, naast,
en met de instanties van Armenzorg, oplos
sing en medewerking te verkrijgen, heeft de
minister van binnenlandsche zaken de mede
werking van het bestuur van de Ned. ver.
voor armenzorg en weldadigheid aanvaard,
welk bestuur eerlang der Regeering ten deze
van advies zal dienen.
In dit vooruitzicht hoopt het Nationale
Crisiscomité thans nog enkele maanden zijn
functie te blijven vervullen, in de overtui
ging, dat de verschillende plaatselijke comi-
té's in hun beproefden ijver niet zullen ver
flauwen, en dat weldadig Nederland zichzelf
gelijk zal blijven in medeleven en opoffer
ringszin.
Door de rede van dr. Colijn is de
politieke situatie niet verhelderd,
meent de Maasbode.
De Maasbode (r.k.) vangt haar Kamer
overzicht aan met de opmerking, dat er in
verband met den inhoud der rede van dr. Co-
lijn „sterke twijfel (kan) rijzen, of de over
eenstemming tusschen kabinet en katholieke
fractie is bereikt."
In de eerste plaats rijst voor haar de vraag,
wat de (r.k.) minister van oeconomische
zaken practisch kan doen, als niet door het
leggen van een rendabiliteitsbasis de finan-
cieele mogelijkheid van een industrialiseering
is geschapen." Verder heeft het blad vooral
in de réde van minister Oud „een principieel
verschil" gevonden tusschen de regeering en
de r.k- voorstanders van consequente deflatie,
die hiermede een rendabiliteitsbasis willen
leggen. „Het kabinet schijnt op dit punt een
besluit te hebben genomen, dat niet met de
wenschen der katholieke fractie accordeert."
Ook de verklaring van dr. Colijn omtrent de
devaluatie zal, naar De Maasbode vrèest,
sommige bezuinigingsvoorstellen „minder
kans doen maken."
De houding der r.-k. nog niet bepaald.
De roomsch-katholieke Tweede Kamerfrac
tie heeft, naar de „N.R.Ct." verneemt, Vrij
dagavond, na de in den middag gehouden rede
van dr. Colijn, een vergadering gehouden ter
bepaling van haar houding met betrekking
tot de politieke situatie. Tot een beslissing
en eenheid van opvatting is men daar nog niet
gekomen. Hedenochtend zou opnieuw een
fractie-vergadering worden gehouden. Van
middag zal dan, gelijk bekend is, de beraad
slaging in i!e Tweede Kamer over het Bezui-
nigingsontwerp met de replieken worden
voortgezet.
Antwoord op vragen van het Tweede
Kamerlid Weitkamp.
Op vragen van het Tweede Kamerlid Weit
kamp in verband met een publicatie van den
Bond van melkveehouders in zake den ver
koop van vee naar Rusland heeft de minister
van economische zaken geantwoord:
1. Van het door den Bond van melkvee
houders gepubliceerde in zake den verkoop
van vee naar Rusland heeft ondergeteekende
kennis genomen. Hem is niet bekend, dat
deze publicatie in landbouwkringen groote
beroering heeft gewekt.
2. Hoewel derhalve de eerste vraag ontken
nend moet worden beantwoord, is onderge
teekende gaarne bereid over deze zaak na
dere inlichtingen te verschaffen.
De secretaris van voornoemden bond, de
heer Wolmerstett, deelde bij een bezoek aan
de Nederlandsche Veehouderijcentrale, waar
bij hij vergezeld was van den voorzitter van
dien bond, den heer J. van Meerveld. mede,
naar Rusland te zijn geweest en met bestem
ming voor dat land gaarne prijsopgave te
willen ontvangen, behalve van enkele andere
artikelen, ook van rundvee.
Den heer Wolmerstett is toen gevraagd,
voor welke soorten vee hij prijsopgave
wenschte en welke eischen van sanitairen
aard gesteld werden. De heer Wolmerstett
antwoordde daarvan niet op de hoogte te zijn,
waarna met hem overeengekomen werd, dat
door hem naar een en ander nader zou wor
den geïnformeerd, waarna meer nauwkeurig
de zaak zou kunnen worden besproken. De
Nederlandsche Veehouderijcentrale had niets
anders aan te bieden dan de runderen, welke
van tegeeringswege werden overgenomen.
Voor c.eze runderen was langs andere zijde,
doch zonder gevolg, reeds een lage offerte
naar Rusland doorgegeven. Eenigen tijd
daaina werd door den heer Wolmerstett aan
de Nederlandsche Veehouderijcmenfrale ge
vraagd, hoever het met de zaken stond, en
toen hem ten antwoord werd gegeven, dat
de Nederiandsche Veehouderijcentrale nog
steeds op nadere gegevens wacht, deelde
hij mede, zich niet te kunnen herinneren, toe
gezegd te hebben nadere gegevens te zullen
verstrekken.
Een nieuw onderhoud had daarna plaats op
het regeeringsbureau, alwaar bleek, dat de
heer Wolmerstett wenschte op te treden als
vertegenwooriger van de Nederiandsche Vee
houderijcentrale voor het verkoopen van vee
naar Rusland, terwijl uit het eerste onder
houd was gebleken, dat hij wenschte op te
treden als vertegenwoordiger van den kooper.
Inmiddels was door den ambtsvoorganger
van ondergeteekende bepaald, dat inzake ver
koop aan Rusland in den vervolge niet met
tusschenpersonen in onderhandeling mocht
worden getreden, aangezien gebleken was,
dat daardoor de positie van Nederland tegen
over Rusland bij het voeren van onderhan
delingen onnoodig werd verzwakt.
Aan den heer Wolmerstett werd dan ook
medegedeeld, dat van zijn diensten geen ge
bruik kon worden gemaakt.
Al zou zijn ambtsvoorganger deze bepaling
niet gemaakt hebben, dan nog zou aan den
heer Wolmerstett geen offerte gemaakt kun
nen zijn, zoolang niet door hem medegedeeld
was, welke soorten vee door Rusland werden
gevraagd en welke de voorwaarden der leve
ring waren.
Den heer Wolmerstett is verschillende ma
len gevraagd aantal en soort te noemen en
een bod te doen.
Ondergeteekende is niet gebleken, dat de
Nederlandsche veehouderij centrale ln dezen
niet voldoende medewerking zou hebben
verleend.
Congres te Amsterdam.
In de groote zaal van Krasnapolsky te Am
sterdam, is Zondag het congres gehouden van
Raads- en Statenleden der S.D.A.P., dat be
legd was door het partijbestuur en het hoofd
bestuur van de vereeniging van raads- en
statenleden, ter bespreking van de politieke
beteekenis van den uitslag der gemeenteraads
verkiezingen alsmede van de te voeren plaat
selijke politiek in de naaste toekomst.
De richtlenen voor de naaste toe-
komst.
De heer Ed. Polak, Voorzitter van de Ver
eeniging van raads- en statenleden, het woord
verkrijgende voor het uitstippelen van de
lijnen, langs welke de politiek voor de naatste
toekomst gericht moet zijn, betoogde, dat de
sociaal-democratie zoowel bij de Staten- als bij
de Raadsverkiezingen een dam heeft opgewor
pen tegen de deflatie-politiek der nationale
regeering, terwijl zij tevens is gebleken een
der krachtigste steunpunten te zijn tegeri het
fascistische gevaar. Het volk heeft beseft, dat
het in zekere financieele moeilijkheden verkee-
ren van de gemeenten niet de schuld is van de
bestuurders der gemeenten, doch van de Rijks-
regeering, die in menig opzicht het gemeente
lijk leven ernstig heeft verstoord.
Schetsende de financieele betrekking van de
gemeenten tot het Rijk, deed spr. uitkomen,
dat de gemeenten de haar door de regeering
opgelegde lasten voor den werkloozensteun
niet kunnen dragen. De gemeenten zullen in
1935 aan werkloosheidslasten 63.000.000 uit
geven en 13.000.000 minder uit het Gemeen
tefonds ontvangen: of te zamen een grootere
uitgave van 76.300.000. In dit cijfer ligt het
ongeluk der gemeenten. Als onze eischen stel
len wij daarom aldus spr. opnieuw: Allé
werkloosheidslasten naar 's Rijkskas en her
stel van de uitkeeringen uit het gemeentefonds.
Regeering en gemeentebestuur.
De samenwerking met de Katho
lieken en Liberalen.
De tweede inleider, de heer W. D r e e s uit
Den Haag, wees op het groote belang dat de
uitslag van de raadsverkiezingen hun weerslag
zullen vinden iri dé regeeringspolitiek. Met dien
uitslag is aangetoond, dat de vrijheid en de
democratie de fundamenten zijn voor een blij-
venden grondslag van onze staatsinstellingen.
Noch met fascisten, noch met communisten,
wier. maatschappelijk en staatkundig ideaal
gebaseerd is op den totalen staat, op het weg
nemen dus van geestesvrijheid en democratie,
kunnen wij dU3 zeide spr. samenwerken.
De communisten zouden in de vorming, van
een eenheidsfront niet anders zien dan het
middel om onze partij in verwarring te bren
gen. r
j Wat samenwerking met de Katholieken be-
j treft, spr. weet. dat ook zij niet onveranderlijk
democratisch zijn. Ook de liberalen zijn niet
j voor honderd procent te vertrouwen. Beide
I partijen staan echter niet den dictatuurstaat
voor; zou het met hen tot samenwerking
komen, dan is dit nog geen eenheidsfront.
Spr. deed uitkomen, dat zooals het partjj-
bestuur reeds had geadviseerd, het bij samen-
j werking met burgerlijke partijen niet ge-
wensclit is, zoodanige samenwerking aan te
gaan op een program
Spr. wijdde hierna een beschouwing aan de
betrekking van de regeering met het gemeen-
t el ijk bestuur.
I
Gisterennamiddag, omstreeks drie uur,
is te Oegstgeesl op den nieuwen rijks
straatweg, naoij het groene kerkje, een
ernstig auto-ongeluk gebeurd, waarbij
vier auto's en een motorrijwiel op eikaar
zijn gebotst, tengevolge waarvan 14 per
sonen werden gewond, waarvan er twee
spoedig zijn overleden.
Op den weg, ter plaatse waar het ongeluk
geschiedde, stond, van Haarlem af gerekend,
aan de rechterzijde een vrachtauto. Uit de
richting Haarlem naderden achter elkaar drie
personenauto's, alsmede een r.vtomjwiel. Van
de andere zijde kwam eveneens een personen
auto. Op het moment, dat de eerste van de
drie auto's de vrachtauto passeerde, wilde de
achter hem rijdende wagen voorbijrijden
zoodat op een gegeven moment drie auto's
naast elkaar op den weg waren, daarachter
volgden een wagen en een motorrijwiel, ter
wijl aan de andere zijde eveneens een auto
naderde. Wanneer deze auto uiterst rechts öp
den weg was gebleven, was er waarschijnlijk
niets gebeurd ,want de nieuwe rijksweg is zoo
breed, dat hij gemakkelijk vier auto's naast
elkaar kan bevatten. Deze maakte echter
plotseling een scherpe zwenking naar links,
met het gevolg, dat hij den eersten wagen
aanreed, van dezen terugkaatste en met
groote vaart terecht kwam op den tweeden
wagen. Beide auto's kwamen met een flinken
schok tot stilstand. De derde wagen vloog op
den tweeden en het motorrijwiel stortte zich
eveneens in het autokluwen, dat zich plotse
ling op den weg had gevormd.
De uitwerking van de botsing
was verschrikkelijk.
De uitwerking van deze vijfvoudige botsing
was verschrikkelijk. In dezen warwinkel van
auto's bevonden zich niet minder dan 13 per
sonen. Er weerklonk een hevig gekerm: de
slachtoffers bloedden uit vele wonden. Iemand,
die het ongeluk gezien had, viel flauw en
kreeg, toen hij weer bijkwam, een zenuw
crisis. Een kind van vijftien weken lag deer
lijk gewond tusschen de autoresten. Tot over
maat van ramp vloog de auto, die het onge
luk veroorzaakte, in brand, waardoor het
tafereel gedurende eenige oogenblikken een
nog ontzettender aanblik opleverde. Hoe
hevig de botsing geweest is, bleek wei uit het
feit, dat de portieren en zelfs bodemplanken
van de auto's meters ver werden weggeslin
gerd. Met groote activiteit werd inmiddels
aan het reddingswerk begonnen.
Het bleek, dat zich onder de gewonden vier
personen bevonden, die er ernstig aan toe
waren. Deze werden het eerst naar het Aca
demisch ziekenhuis te Leiden vervoerd. Van
de andere gewonden werden acht eveneens
naar het Academisch ziekenhuis vervoerd,
terwijl één van hen naar het St. Bernardus-
gesticht te Sassenheim werd gebracht, die
samen met den ooggetuige in ov/ spannen
toestand was geraakt.
Verkeer omgeleid.
Een eigenaardige omstandigheid is, dat het
ongeluk betrekkelijk weinig opschudding heeft
veroorzaakt. De politie nam oogenblikkelijk
maatregelen, zoodat het verkeer over den
ouden weg werd geleid met het gevolg, dat
het drukke autoverkeer ter plaatse op enkele
tientallen meters afstand de plek des onheils
passeerde en het publiek in onwetendheid
bleef omtrent hetgeen daar gebeurd was. De
vernielde en beschadigde auto's, alsmede het
motorrijwiel werden weggesleept door de ga
rage van de Ameele en Kamsteeg uit Oegst-
geest. De wagen van den heer Van Zetten, die
de firma Van de Ameele voor haar rekening
had genomen, vloog, juist toen men den wa
gen naar de garage wilde brengen, in brand.
Waarschijnlijk had het vuur al een poosje ge
smeuld. De auto brandde geheel uit. De beide
andere wagens waren zwaar beschadigd. Van
het motorrijwiel was het voorwiel in elkaar
gereden.
De gewonden.
Nader verneemt men:
In totaal werden in het Academisch zieken
huis veertien personen opgenomen. In den
loop van den avond zijn zeven personen uit
het ziekenhuis ontslagen, w.o. de motorfiets
rijder J. J. Veten en de duo-passagier H.
Broers, beiden uit Amsterdam, die per trein
naar de hoofdstad zijn teruggekeerd.
De reeds genoemde zuigeling, een jongetje
van 15 weken, H. Brouwer uit Rotterdam, is
reeds spoedig e 11 de kwetsuren bezweken.
De ouders, P. Brouwer en M. BrouwerBoer,
konden het ziekenhuis nog niet verlaten.
Zwaar gewond zijn de heeren Rijks en
Madlener uit Amsterdam. Voor hun leven
wordt gevreesd. Niet levensgevaarlijk zijn ge
wond de heer W. J. Lobenstein en mevrouw
M. LobensteinSchenk uit Rotterdam, de heer
Deurloo uit Amsterdam en de heer K. J. Pe-
tersen uit Rotterdam, de chauffeur van de
auto van Van Zetten.
De wielrijder, die van den schrik was flauw
gevallen en in de St. Bernardus Stichting te
Sassenheim was opgenomen, kon gisteren
avond huiswaarts keeren.
In den loop van den avond is ook de heer
Madlener, uit Amsterdam, die in het Acade
misch Ziekenhuis te Leiden was opgenomen,
aan zyn verwondingen bezweken,
(Niet officieel»
lsie klasse, 1ste lijst
Trekking van Maandag 22 Juli 1935
Hooge Prgren
f 20.000.— 17364
f 1500.— 18364 18495
f 1000.— 519 15787 18804 20513
f 400.— 578 1995 6756 14311
f 203.— 6662 6955 14075 14685
f 100.— 6381 6397 6861 7717 8508 9775 16045
Prijzen van 20.
7 48 92 151 153 177 185 20t
259 281 305 330 381 382 470 50i
545 551 561 587 591 594 646 65C
699 723 731 771 785 789 816 819
861 881 890 908 938 973 982 98'i
995 1004 1013 1042 1049 1074 1096 1131
1140 1146 1231 1261 1310 1350 1360 140C
1415 1446 1566 1570 1590 1627 1664 1696
1758 1768 1794 1798 1855 1882 1946 1981
1988
2002 2090 2091 2133 2157 2183 2205 2210
2232 2251 2308 2392 2423 2441 2465 2472
2489 2492 2493 2569 2586 2591 2595 2601
2642 2659 2686 2695 2738 2763 2818 2839
2863 2895 2898 2927 2968 2969 2972 3042
3058 3087
3149 3174 3184 3185 3220 3269 3291 3306
3434 3449 3527 3550 3561 3668 3723 3733
3835 3854 3883 3900 3981 3994 4009 4091
4126 4127 4138 4139 4140 4142 4176 4199
4220 4222 4343 4362 4389 4455 4499 4567
4581 4588 4608 4611 4636 4641 4669 4700
4702 4707 4785 4787 4807 4827 4847 4872
4881 4906 4925 492? 4930 4963 4970 5023
5042 5104 5117 5124 5151 5164 5271 5219
5313 5388 5456 5463 5494 5503 5504 5570
5585 5617 5637 5685 5687 5710 5722 5730
5731 5745 5749 5844 5867 5875 5882 5911
5916 5918 5955 6010 6060 6063 6075 6111
6160 6189 6252 6254 6261 6288 6297 6337
6384 6385 6424 6486 6514 6520 6526 6569
6575 6597 6650 6691 6694 6746 6749 6750
6772 6787 6837 6851 6868 6883 6933 6968
7051 7115 7179 7269 7282 7314 7318 7344
7357 7375 7382 7385 7411 7478 7579 7610
7640 7648 7671 7691 7754 7808 7826 7860
7913 7916 7945 7952 7956 7989 7991 8001
8002 8044 8069 8070 8136 8164 8187 8214
8234 8247 8261 8324 8328 8365 8381 8394
8499 8501 8552 8566 8574 8591 8599 8673
8676 8707 8726 8734 8817 8844 8852 8856
8866 8904 8916 8921 8938 8939 8970 8986
9026 9036 9110 9192 9257 9319 9324 9370
9392 9405 9419 9432 9453 9503 9552 9607
9656 9663 9669 9712 9762 9785 9821 9827
9842 9878 9891 9923 9929 9949 9978 9983
10019 10046 10105 10241 10255 10288 10290 10321
10357 10403 10433 10464 10465 10484 10505 10534
10547 10577 10580 10603 10673 10675 10686 10693
10742 10790 10812 10840 10856 10910 10923 11021
11054 11064 11161 11177 11219 11247 11278 11365
11405 11416 11445 11484 11545 11566 11609 11753
11758 11778 11802 11883 11937 11983 Ï2032 12058
12082 12086 12991 12181 12197 12268 12275 12279
12297 12321 12337 12366 12391 12393 12421 12426
12444 12468 12477 12482 12487 12495 12563 12586
12606 12658 12689 12732 12757 12802 12812 12839
12854 12874 12914 12916 12951 12958 12964 12974
13001 13012 13027 13038 13090 13108 13125 13177
13183 13189 13195 13221 13240 13269 13280 13297
13335 13363 13364 13365 13366 13385 13397 13430
13510 13573 13589 13600 13634 13653 13687 13690
13706 13731 13856 13875 13912 13983 14067 14093
14149 14199 14275 14293 14341 14372 14409 14456
14504 14568 14575 14600 14622 14638 14645 14657
14659 14666 14677 14684 14691 14717 14724 14805
14835 14895 14896 14910 14911 14945 15011 15074
15088 15127 15147 15148 15151 15187 15194 15202
15207 15231 15239 15248 15254 15275 15320 15337
15349 15396 15413 15433 15442 15459 15465 15469
15572 15620 15627 15651 15699 15798 15866 15916
15922 15945 16004 16024 16174 16182 16217 16307
16323 16348 16351 16398 16414 16427 16431 16486
16506 16510 16551 16595 16609 16615 16616 16625
16651 16661 16709 16759 16760 16794 16897 16898
16900 16903 16918 16935 16936 16988 17075 17119
17150 17154 17179 17220 17243 17352 17401 17420
17426 17455 17471 17556 17586 17617 17637 17648
17653 17668 17770 17798 17810 17811 17823 17910
17993 18012 18073 18095 18190 18203 18208 18211
18236 18259 18267 18284 18372 18411 18414 1841?
18438 18511 18563 18579 18591 18627 18648 18659
18667 18721 18785 18792 18825 18831 18837 1884u
18859 18913 18935 19007 19030 19047 19076 19082
19111 19143 19157 19173 19174 19175 19185 19310
19333 19386 19395 19396 19403 19427 19453 19467
19514 19574 19581 19605 19628 19667 19668 19755
19773 19857 19862 19882 19921 19923 19969 19982
20025 20081 20100 20121 20137 20156 20163 20190
20191 20204 20219 20230 20267 20274 20277 20283
20310 20374 20464 20498 20540 20547 20580 20595
20706 20721 20726 20744 20785 20782 20815 20826
20841 20889 20892 20977 20989
Amsterdamsche aardappelprijzen.
AMSTERDAM, 22 Juli '35. Prijzen waren
onveranderd. Aanvoer 248.100 kg.
De Veemarkt.
ALKMAAR, 22 Juli 1935. Aanvoer en prij
zen waren als volgt: 106 vette koeien f 90
f 190, handel stug; 33 vette kalveren f 25
f 54 per kg, per kg 45—60 ct.; 57 nucht. kal
veren (slacht) f 4—f 12; 152 vette varkens
per kg 37—42 ct. Handel vlug.
Amsterdamsche veemarkt.
AMSTERDAM, 22 Juli '35. Aanvoer en
prijzen waren als volgt: 435 vette koeien, le
kw. 5558 ct., 2e kw. 4253 cent, 3e kw.
3040 ct. per kg slachtgewicht; 14 stieren
f 36f 39; 86 melk- en kalf koeien f 120
f 160; 175 vette kalveren, le kw. 2844 ct.,
2e kw. 3438 ct. en 3e kw. 2832 per kg
levend gewicht; 99 nucht. kalverenf 3;f 6.50;
44 schapen f 12—f i6; 56 lammeren f 8f 10;
265 Varkens, vleeschvarkens, wegende van
90110 kg 42—43 ct., zware varkens 41^—42
ct., vette varkens 3940 ct. per kg slacht
gewicht; 41 paarden f 60f 100.
Ter veemarkt waren heden 3 wagons ge
slachte runderen uit Denemarken aange
voerd.
BROEK OP LANGENDITK, 22 Juli '35.
Aanvoer en prijzen waren heden als volgt:
110.000 kg Aardappelen: Scli. muizen f 3.50
f 4.40, Drielingen f 1.50t 2.20, Bi. eigen
heimers f 4.20f 5.20, Eigenheimers f 3.70:
35000 kg roode kool f 1.30 -f 2.1.0; 3800 kg
gele kool f 1.50f 1.80; 150 kg vroege witte
f 2; 90 kg slaboonen f 10.90f 11.20, alles
per 100 kg; 3000 bos peen f 2f 2.10 en
2500 stuks bloemkool f 8f 16, 2e s. f 1.60
f 3.10.
TEXELSCHE MARKT 22 JULI 1935.
320 lammeren 47, 60 schapen 1016,
1 paard 150, 7 koeien 95130, 20 vette
kalveren 1540, 7 nuchtere kalveren 37,
2 varkens 25—30.
TEXELSCHE EIEREN VEILING.
22 Juli 1935.
Aangevoerd 72567 eieren.
52—56 kg per 100 2.25—2.50, 58—62 kg
2.50—2.80, 62—64 kg 2.70—2.95, 64—70
kg 2.80—3.20.
NOORDSCHARWOUDE, 22 Juli.
Aangevoerd: 110,200 kg aardappelen:
Schotsche muizen 3.50—4.50, grooten 3,
drielingen 1.502.70, bl. eigenheimers/ 4.10
4.80; 450 kg zilveruien; ziivernep 4.50
5.80, drielingen 2.70—3, zilveruien 1.10;
100 kg spercieboonen 9.90—10.20; 1100 kg
roode kool 1.70—1.80; 1500 kg witte kool
1.90--2, alles uer 100 kg.
PURMEREND, 23 Juli.
1883 kg boter per kg 1.201.45; 653
koeien: 290 vette koeien per kg. 0.460.56,
stug; 185 gelde koeien 80130, stug; 110
melkkoeien 110165, stug; 68 stieren per
kg 0.320.42, stug; 3 paarden 60130,
stug; 134 vette kalveren per kg 0.300.45,
matig; 343 nuchtere kalveren: voor de slacht
410, vlug, voor de fok 813, vlug; 283
vette varkens voor de slacht per kg 0.33
0.38, matig; 75 magere varkens 1626,
vlug; 227 biggen 1017, vlug; 631 schapen
10—18, stug; 31 bokken 311, matig; 107
lammeren 48, stug; piepkuikens 0.52
0.60 per kg.
Eiorenveiling.
Kippeneieren per 100 2.75—3.25; eenden
eieren per 100 1.60.
Medegedeeld door het Koninklijk
Meteorologisch Instituut.
Naar waarneming verricht in den
Morgen van 23 Juli.
Hoogste stand 771.4 te Maastricht.
Laagste stand 744.9 te Seydisfjord.
Te Den Helder 769.8.
Verwachting
Meest zwakke W. tot Z. wind,helder tot
licht bewolkt. Droog weer, warmer.
Temperatuur van het zeewater 17.5' O.
63.5' F.
Vooruitbetaald: 10 ct. p. regel I minimum
Met voorultbet15 ct. p. regel40 en 60 c.
De
aan de Crocusstraat,
bev. ruime betegelde gang,
kamer en suite en keuken.
Boven 3 flinke slaapkamers
en mooie zolder. Derde klas
grond, lage erfpacht, pracht
geldbelegging.
Te bevragen:
Rozenstraat 17
of dagelijks op het werk
Te koop één Citroën (two-
seater)enéén3è P.K.Triumph-
motor. Tegen elk aanm. bod.
Adres: Zuidstraat 79.
Te koop Chevrolet Sedan 1930,
f 225.—
Adres: Garage J. NELIS,
Tel. 410.
Wegens vertrek te koop of
te huur, modern Woonhuis,
Ruyghweg 205, koopprijs bil
lijk, huur f 6.25.
Ter overname Boeken, 2*
klas H.B.S. en 1« klas H.H.S,
Adres? M. RAVELLI,
Dijkje 47.
Te koop aangeboden
BOEKEN H. Handelsschool
3e, 4e en 5e kl.
Adres: Koningstraat 32.
mooie leren Dames-Pumpj,
zwart f 1 95, witte leren
Damesschoenen f2.75, witte
linnen Damesschoenenfl.25
leren Damespanfoffeis en
Cosys, f 1.25, Boerenlinnen
in grijs, beige en blauw,
f 1.75, in alles ruime
keus, bij:
OOST,
Koningstraat 31.
Te koop aangeboden
STUDIEBOEKEN
3«, 4% en 5' klas H.H.S.
Adres: Ruijghweg 56.
Te koop een iD goeden staat
zijnde
Te bezicht.: Garage MANS-
HANDÉN, Middenweg.
Te koop nog 4 van de 8 ia
aanbouw zijnde Woningen in
de Violenstraat.
Koopprijs f 3000.—.
Adres: M. C. v. d. PLAS,
Keizersgracht 77»
Te koop, wegens vertrek,
mooi HEERENHUIS Kruger-
straat 10, met badk., 2 vaste
wascht. f 3300 vrij op naam.
Adres: London, Hertzogstr.52,
Pracht Slaboonen
4 p. voor 25 ct.
Pracht Snijboonen p. p. 8 ct.
Groote Komkommers 5 10 ct.
Puik beste Aardappelen
6 ct. per Kilo.
Wij gaan door met onze lago
prijzen.
Ziet dagelijks onze lage prijzen
aan het bord buiten genoteerd,