WRIGL Ernstig verkeersongeluk te Oegsgeest' 5e k Marktberichten. Wat voor weer vandaag? Garage L0RETTE voor Uw taxi. Telef. 701. BINNENLAND Twee auto's verbrand. 12 SOLIDE GEBOUWDE HUIZEN „DE BLAUWE DRUIF" JOH.JFOSTMA, 3 Een verklaring van den heer Giullonard over het ongeluk van de Maraboe. De F XXXVI Dinsdag weer in de vaart? Verkoop van vee naar Rusland. WRIGLEYs KAUWGOM PERfttKJE Het Nationaal Crisiscomité. De roomsch-katholieken en het kabinet. Raads- en Statenleden der S.D.A.P. Twee dooden, twaalf gewonden. 469e STAATSLOTERIJ aangeboden TE K O O Pi Bakker en Sjoerdsma, Dat is goedkoop 4-deurs LUXE AUTO. BREE WATERSTRAAT 2. van Mesocco heeft vernield. Ook de ge meentelijke electriciteitsfabriek kreeg ern stige schade, zoodat de gendarmerie den geheelen avond met kaarslicht heeft moe ten werken. De catastrofe van de „Gaai" wordt voor- pamelijk verklaard door de zeer bijzondere topografische gesteldheid van deze streek. De vallei van Mesocco vormt in het hooger gedeelte een reeks hoogvlakten door steile berghellingen van elkander gescheiden. De overbrenging van de stoffelijke resten der slachtoffers naar ons land. Naar de Nw. Rott. Crt. verneemt zullen de stoffelijke resten van 12 van de 13 slachtoffers van de ramp met de Gaai niet voor vanmiddag uit Zwitserland naar ons land worden over gebracht. Het transport geschiedt per trein. Het stoffelijk overschot van den heer Flohr gal vermoedelijk te Heidelberg ter aarde worden besteld. De heer Guillonard, onder-directeur der K.L.M., heeft de volgende verklaring afge legd inzake het ongeluk van de Maraboe te Boesjir: Het weer was Dinsdag zoodanig geweest, dat Hondöng besloot niet te probeeren dien dag, overeenkomstig het reisschema, Bagdad nog te halen, doch in Boesjir bleef en den passagiers mededeelde, dat den volgenden morgen tegen vier uur gestart zou worden om dit verzuim in te halen. Het was donker, toen tegen vier uur de start plaats vond. De startbaan was uitgezet met merklampen. Het toestel zal ongeveer 300 meter gerold hebben en had dus al vrij groote snelheid, vermoedelijk ongeveer 120 km, toen het plot seling in aanraking kwam met een oneffen heid van den bodem en opsprong. Volgens de inzittenden is deze stoot niet zoo zwaar ge weest. Zij voelden althans een lichten schok, doch uit het later ingesteld onderzoek is ge bleken, dat het toestel tegen zijn rechterwiel een hevigen stcot moet hebben gehad. Vol gens den mecanicien Veenendaal is de olie- drukcylinder, waarmede het onderstel wordt opgehaald of neergelaten en die bestaat uit zwaar metaal, .ater teruggevonden met een stevigen deuk irin. De pal, waarmede de wie len als zij zijn uitgelaten op hun plaats wor den gehouden, werd afgerukt, waarbij ook een deel vp het overige matei werd mee- gerukt en in de buurt liggende benzineleidin gen moeten zijn beschadigd. De motoren draaiden toen nog en waarschijnlijk is de uit- loopende benzine of zijn de ontsnappende ben- zinegassen door de vlammen van den uitlaat in brand geraakt. Zoodra Hondong bemerkte wat er gebeurd was, zette hij den motor af om de machine verder te laten uitloopen. Aan het einde van het vliegveld bevindt zich een hobbelige karavaanweg en tenge volge van het gedeeltelijk naar binnen schie ten van het rechterwiel raakten de rechter- vleugeltop en de rechterschroeftip den grond en werden daardoor licht beschadigd. Hondong riep onmiddellijk, dat de passa giers het toestel moesten verlaten en de deur werd geopend, waarna allen in goede orde en zonder- paniek het toestel konden verlaten. Alleen de Engelsche passagiere, miss Kenne- dy, was nerveus en sprong uit het toestel, waarbij zij op haar gelaat kwam te vallen, waarvan zij nog de sporen draagt. De baby werd rustig door andere passagiers aan de moeder gereikt en de bemanning kon door de cabine de cokpit en het toestel verlaten. Het vliegtuig brandde geheel uit, doch explosies deden zich niet voor. Tot zoover de heer Guillonard. De meening van de Daily Express. De „Daily Express" schrijft, dat niemand er iets van zegt, wanneer autobussen ver- gelukken, zelfs niet als menschenlevens daarbij verloren gaan, maar dat, wanneer een vliegtuig in de Perzische Golf zonder eenig menschenverlies naar beneden komt ieder een daarover spreekt. Het gevaar daarvan is, volgens het blad, dat dit een valschen indruk wekt. Het blad zegt, dat de Nederlandsche piloten eerste klas zijn en waarschijnlijk superieur boven alle anderen, de Britsche natuurlijk uitge sloten.' De K'. L. M. iö een van de best georgani seerd en conservatiefste luchtvaartfirma's van de wereld en heeft een lange en succes rijke loopbaan achter zich. Ongelukken met Nederlandsche machines, zoo besluit het blad, zijn niet talrijker ge weest dan die, aan andere vliegers over komen. De mail van de Maraboe. De Indische mail van de Maraboe is niet geheel verongelukt, er is nog iets van over, dat naar hét hoofdpostkantoor te Amsterdam is vervoerd. Hetgeen over is, ,is echter in zulk een staat, dat het nog wel eenigen tijd zal du ren, voor alles voldoende door de posterijen is uitgezocht. Het meeste is n.1. geheel of ten Üeele verkoold. De Ned. Vliegtuigenfabrlek werkt hard -aan het herzien van de ben- zineleiding. Naar de „Nw. Rott. Crt." verneemt is Zondagmorgen op de conferentie tusschen ingenieurs van de Fokker-fabrieken en den leider van den technischen dienst van de besloten inderdaad vier handpompen voor elke motor één van een groot en sterk type in de F XXXVI te bouwen en tevens de pijpleidingen voor den benzine-toe- voer meer in een rechte lijn te herbouwen, zoodat de toevoer van benzine naar de mo toren zonder eenige stoornis en rechtstreeks plaats kan hebben. De F XXXVI staat in de hangar van Fokker op Schiphol en men is onmiddellijk met het werk begonnen. Zondag werd den geheelen dag doorgewerkt,en men hoopt he den (Dinsdag) de F XXXVI weer op de lijn erlijn Amsterdam- Londen in te leggen. Wijzigingen van de Roerdomp en de Papa gaai zullen volgens hetzelfde principe wor den uitgevoerd en wel zoo snel mogelijk. GOED VOOR MAAG EN TANDEN Besloten is tot opheffing en liqui datie. De werkzaamheden zullen nog tot omstreeks 1 Mei 1936 worden voortgezet. Het dagelijksch bestuur in het Nationale Crisiscomité schrijft: Dank zij het gelukkig initiatief van Prinses Juliana en onder Hoogstderzelver bezielend eerevoorzitterschap, heeft het Nationale Cri siscomité, met zijn vertakkingen in 850 Ne derlandsche gemeenten sedert 23 November 1931 tot heden zijn taak mogen vervullen. Door de offervaardigheid van het Neder landsche volk is er door het Nationale Crisis comité en de plaatselijke crisiscomité's in die jaren, in goederen en geld, voor een waarde, in totaal, van ruim 9 millioen gulden bijeen gebracht, en met deze aanzienlijke middelen heeft men de ernstige schokken van de crisis ten deele kunnen opvangen. Zich het „tijdelijk" karakter van de stich ting voor oogen stellende, en rekening hou dend met het feit, dat de omstandigheden welke, leidden tot een snel verscherpenden noodtoestand, zich thans gaandeweg stabi- liseeren,heeft het bestuur van het Nationale Crisiscomité, met voorkennis van deszelfs Werkcomité en onder goedkeuring van het Algemeene Comité besloten tot opheffing en liquidatie van de stichting, evenwel met dien verstande, dat de werkzaamheden op den zelfden voet nog tot omstreeks 1 Mei 1936 zullen worden voortgezet. Dat ook voor die laatste periode van inge spannen arbeid nog van alle zijden hulp en bijstand voor het lenigen van den bestaan- den nood wordt verwacht, en dat daartoe nog menig krachtig beroep zal moeten worden gedaan op allen, die nog iets, hoe weinig dan ook, kunnen afstaan, zal wel een iqder dui delijk wezen. Voor zooverre het Nationale Crisiscomité teh dienste van de regeering is werkzaam géweest, met betrekking tot het toekennen en beschikbaar stellen van de rijkssubsidie gelden ten gunste van behoeftige werkloozen in gemeenten, waar erkende steunregelingen of, werkverschaffingen bestaan, heeft de mi nister van sociale zaken, een aanstaande ont binding van het Nationale Crisiscomité kun nen goedvinden, zullende zijnerzijds dienaan gaande een nadere voorziening worden ge troffen en wel in dien zin, dat in het alge meen voorloopig wordt voortgegaan op de zelfde wijze als zulks reeds thans is geschied. Overtuigd, dat er ook na deze opheffing wegen zullen moeten worden gevonden om, in bijzondere gevallen van nooddruft, naast, en met de instanties van Armenzorg, oplos sing en medewerking te verkrijgen, heeft de minister van binnenlandsche zaken de mede werking van het bestuur van de Ned. ver. voor armenzorg en weldadigheid aanvaard, welk bestuur eerlang der Regeering ten deze van advies zal dienen. In dit vooruitzicht hoopt het Nationale Crisiscomité thans nog enkele maanden zijn functie te blijven vervullen, in de overtui ging, dat de verschillende plaatselijke comi- té's in hun beproefden ijver niet zullen ver flauwen, en dat weldadig Nederland zichzelf gelijk zal blijven in medeleven en opoffer ringszin. Door de rede van dr. Colijn is de politieke situatie niet verhelderd, meent de Maasbode. De Maasbode (r.k.) vangt haar Kamer overzicht aan met de opmerking, dat er in verband met den inhoud der rede van dr. Co- lijn „sterke twijfel (kan) rijzen, of de over eenstemming tusschen kabinet en katholieke fractie is bereikt." In de eerste plaats rijst voor haar de vraag, wat de (r.k.) minister van oeconomische zaken practisch kan doen, als niet door het leggen van een rendabiliteitsbasis de finan- cieele mogelijkheid van een industrialiseering is geschapen." Verder heeft het blad vooral in de réde van minister Oud „een principieel verschil" gevonden tusschen de regeering en de r.k- voorstanders van consequente deflatie, die hiermede een rendabiliteitsbasis willen leggen. „Het kabinet schijnt op dit punt een besluit te hebben genomen, dat niet met de wenschen der katholieke fractie accordeert." Ook de verklaring van dr. Colijn omtrent de devaluatie zal, naar De Maasbode vrèest, sommige bezuinigingsvoorstellen „minder kans doen maken." De houding der r.-k. nog niet bepaald. De roomsch-katholieke Tweede Kamerfrac tie heeft, naar de „N.R.Ct." verneemt, Vrij dagavond, na de in den middag gehouden rede van dr. Colijn, een vergadering gehouden ter bepaling van haar houding met betrekking tot de politieke situatie. Tot een beslissing en eenheid van opvatting is men daar nog niet gekomen. Hedenochtend zou opnieuw een fractie-vergadering worden gehouden. Van middag zal dan, gelijk bekend is, de beraad slaging in i!e Tweede Kamer over het Bezui- nigingsontwerp met de replieken worden voortgezet. Antwoord op vragen van het Tweede Kamerlid Weitkamp. Op vragen van het Tweede Kamerlid Weit kamp in verband met een publicatie van den Bond van melkveehouders in zake den ver koop van vee naar Rusland heeft de minister van economische zaken geantwoord: 1. Van het door den Bond van melkvee houders gepubliceerde in zake den verkoop van vee naar Rusland heeft ondergeteekende kennis genomen. Hem is niet bekend, dat deze publicatie in landbouwkringen groote beroering heeft gewekt. 2. Hoewel derhalve de eerste vraag ontken nend moet worden beantwoord, is onderge teekende gaarne bereid over deze zaak na dere inlichtingen te verschaffen. De secretaris van voornoemden bond, de heer Wolmerstett, deelde bij een bezoek aan de Nederlandsche Veehouderijcentrale, waar bij hij vergezeld was van den voorzitter van dien bond, den heer J. van Meerveld. mede, naar Rusland te zijn geweest en met bestem ming voor dat land gaarne prijsopgave te willen ontvangen, behalve van enkele andere artikelen, ook van rundvee. Den heer Wolmerstett is toen gevraagd, voor welke soorten vee hij prijsopgave wenschte en welke eischen van sanitairen aard gesteld werden. De heer Wolmerstett antwoordde daarvan niet op de hoogte te zijn, waarna met hem overeengekomen werd, dat door hem naar een en ander nader zou wor den geïnformeerd, waarna meer nauwkeurig de zaak zou kunnen worden besproken. De Nederlandsche Veehouderijcentrale had niets anders aan te bieden dan de runderen, welke van tegeeringswege werden overgenomen. Voor c.eze runderen was langs andere zijde, doch zonder gevolg, reeds een lage offerte naar Rusland doorgegeven. Eenigen tijd daaina werd door den heer Wolmerstett aan de Nederlandsche Veehouderijcmenfrale ge vraagd, hoever het met de zaken stond, en toen hem ten antwoord werd gegeven, dat de Nederiandsche Veehouderijcentrale nog steeds op nadere gegevens wacht, deelde hij mede, zich niet te kunnen herinneren, toe gezegd te hebben nadere gegevens te zullen verstrekken. Een nieuw onderhoud had daarna plaats op het regeeringsbureau, alwaar bleek, dat de heer Wolmerstett wenschte op te treden als vertegenwooriger van de Nederiandsche Vee houderijcentrale voor het verkoopen van vee naar Rusland, terwijl uit het eerste onder houd was gebleken, dat hij wenschte op te treden als vertegenwoordiger van den kooper. Inmiddels was door den ambtsvoorganger van ondergeteekende bepaald, dat inzake ver koop aan Rusland in den vervolge niet met tusschenpersonen in onderhandeling mocht worden getreden, aangezien gebleken was, dat daardoor de positie van Nederland tegen over Rusland bij het voeren van onderhan delingen onnoodig werd verzwakt. Aan den heer Wolmerstett werd dan ook medegedeeld, dat van zijn diensten geen ge bruik kon worden gemaakt. Al zou zijn ambtsvoorganger deze bepaling niet gemaakt hebben, dan nog zou aan den heer Wolmerstett geen offerte gemaakt kun nen zijn, zoolang niet door hem medegedeeld was, welke soorten vee door Rusland werden gevraagd en welke de voorwaarden der leve ring waren. Den heer Wolmerstett is verschillende ma len gevraagd aantal en soort te noemen en een bod te doen. Ondergeteekende is niet gebleken, dat de Nederlandsche veehouderij centrale ln dezen niet voldoende medewerking zou hebben verleend. Congres te Amsterdam. In de groote zaal van Krasnapolsky te Am sterdam, is Zondag het congres gehouden van Raads- en Statenleden der S.D.A.P., dat be legd was door het partijbestuur en het hoofd bestuur van de vereeniging van raads- en statenleden, ter bespreking van de politieke beteekenis van den uitslag der gemeenteraads verkiezingen alsmede van de te voeren plaat selijke politiek in de naaste toekomst. De richtlenen voor de naaste toe- komst. De heer Ed. Polak, Voorzitter van de Ver eeniging van raads- en statenleden, het woord verkrijgende voor het uitstippelen van de lijnen, langs welke de politiek voor de naatste toekomst gericht moet zijn, betoogde, dat de sociaal-democratie zoowel bij de Staten- als bij de Raadsverkiezingen een dam heeft opgewor pen tegen de deflatie-politiek der nationale regeering, terwijl zij tevens is gebleken een der krachtigste steunpunten te zijn tegeri het fascistische gevaar. Het volk heeft beseft, dat het in zekere financieele moeilijkheden verkee- ren van de gemeenten niet de schuld is van de bestuurders der gemeenten, doch van de Rijks- regeering, die in menig opzicht het gemeente lijk leven ernstig heeft verstoord. Schetsende de financieele betrekking van de gemeenten tot het Rijk, deed spr. uitkomen, dat de gemeenten de haar door de regeering opgelegde lasten voor den werkloozensteun niet kunnen dragen. De gemeenten zullen in 1935 aan werkloosheidslasten 63.000.000 uit geven en 13.000.000 minder uit het Gemeen tefonds ontvangen: of te zamen een grootere uitgave van 76.300.000. In dit cijfer ligt het ongeluk der gemeenten. Als onze eischen stel len wij daarom aldus spr. opnieuw: Allé werkloosheidslasten naar 's Rijkskas en her stel van de uitkeeringen uit het gemeentefonds. Regeering en gemeentebestuur. De samenwerking met de Katho lieken en Liberalen. De tweede inleider, de heer W. D r e e s uit Den Haag, wees op het groote belang dat de uitslag van de raadsverkiezingen hun weerslag zullen vinden iri dé regeeringspolitiek. Met dien uitslag is aangetoond, dat de vrijheid en de democratie de fundamenten zijn voor een blij- venden grondslag van onze staatsinstellingen. Noch met fascisten, noch met communisten, wier. maatschappelijk en staatkundig ideaal gebaseerd is op den totalen staat, op het weg nemen dus van geestesvrijheid en democratie, kunnen wij dU3 zeide spr. samenwerken. De communisten zouden in de vorming, van een eenheidsfront niet anders zien dan het middel om onze partij in verwarring te bren gen. r j Wat samenwerking met de Katholieken be- j treft, spr. weet. dat ook zij niet onveranderlijk democratisch zijn. Ook de liberalen zijn niet j voor honderd procent te vertrouwen. Beide I partijen staan echter niet den dictatuurstaat voor; zou het met hen tot samenwerking komen, dan is dit nog geen eenheidsfront. Spr. deed uitkomen, dat zooals het partjj- bestuur reeds had geadviseerd, het bij samen- j werking met burgerlijke partijen niet ge- wensclit is, zoodanige samenwerking aan te gaan op een program Spr. wijdde hierna een beschouwing aan de betrekking van de regeering met het gemeen- t el ijk bestuur. I Gisterennamiddag, omstreeks drie uur, is te Oegstgeesl op den nieuwen rijks straatweg, naoij het groene kerkje, een ernstig auto-ongeluk gebeurd, waarbij vier auto's en een motorrijwiel op eikaar zijn gebotst, tengevolge waarvan 14 per sonen werden gewond, waarvan er twee spoedig zijn overleden. Op den weg, ter plaatse waar het ongeluk geschiedde, stond, van Haarlem af gerekend, aan de rechterzijde een vrachtauto. Uit de richting Haarlem naderden achter elkaar drie personenauto's, alsmede een r.vtomjwiel. Van de andere zijde kwam eveneens een personen auto. Op het moment, dat de eerste van de drie auto's de vrachtauto passeerde, wilde de achter hem rijdende wagen voorbijrijden zoodat op een gegeven moment drie auto's naast elkaar op den weg waren, daarachter volgden een wagen en een motorrijwiel, ter wijl aan de andere zijde eveneens een auto naderde. Wanneer deze auto uiterst rechts öp den weg was gebleven, was er waarschijnlijk niets gebeurd ,want de nieuwe rijksweg is zoo breed, dat hij gemakkelijk vier auto's naast elkaar kan bevatten. Deze maakte echter plotseling een scherpe zwenking naar links, met het gevolg, dat hij den eersten wagen aanreed, van dezen terugkaatste en met groote vaart terecht kwam op den tweeden wagen. Beide auto's kwamen met een flinken schok tot stilstand. De derde wagen vloog op den tweeden en het motorrijwiel stortte zich eveneens in het autokluwen, dat zich plotse ling op den weg had gevormd. De uitwerking van de botsing was verschrikkelijk. De uitwerking van deze vijfvoudige botsing was verschrikkelijk. In dezen warwinkel van auto's bevonden zich niet minder dan 13 per sonen. Er weerklonk een hevig gekerm: de slachtoffers bloedden uit vele wonden. Iemand, die het ongeluk gezien had, viel flauw en kreeg, toen hij weer bijkwam, een zenuw crisis. Een kind van vijftien weken lag deer lijk gewond tusschen de autoresten. Tot over maat van ramp vloog de auto, die het onge luk veroorzaakte, in brand, waardoor het tafereel gedurende eenige oogenblikken een nog ontzettender aanblik opleverde. Hoe hevig de botsing geweest is, bleek wei uit het feit, dat de portieren en zelfs bodemplanken van de auto's meters ver werden weggeslin gerd. Met groote activiteit werd inmiddels aan het reddingswerk begonnen. Het bleek, dat zich onder de gewonden vier personen bevonden, die er ernstig aan toe waren. Deze werden het eerst naar het Aca demisch ziekenhuis te Leiden vervoerd. Van de andere gewonden werden acht eveneens naar het Academisch ziekenhuis vervoerd, terwijl één van hen naar het St. Bernardus- gesticht te Sassenheim werd gebracht, die samen met den ooggetuige in ov/ spannen toestand was geraakt. Verkeer omgeleid. Een eigenaardige omstandigheid is, dat het ongeluk betrekkelijk weinig opschudding heeft veroorzaakt. De politie nam oogenblikkelijk maatregelen, zoodat het verkeer over den ouden weg werd geleid met het gevolg, dat het drukke autoverkeer ter plaatse op enkele tientallen meters afstand de plek des onheils passeerde en het publiek in onwetendheid bleef omtrent hetgeen daar gebeurd was. De vernielde en beschadigde auto's, alsmede het motorrijwiel werden weggesleept door de ga rage van de Ameele en Kamsteeg uit Oegst- geest. De wagen van den heer Van Zetten, die de firma Van de Ameele voor haar rekening had genomen, vloog, juist toen men den wa gen naar de garage wilde brengen, in brand. Waarschijnlijk had het vuur al een poosje ge smeuld. De auto brandde geheel uit. De beide andere wagens waren zwaar beschadigd. Van het motorrijwiel was het voorwiel in elkaar gereden. De gewonden. Nader verneemt men: In totaal werden in het Academisch zieken huis veertien personen opgenomen. In den loop van den avond zijn zeven personen uit het ziekenhuis ontslagen, w.o. de motorfiets rijder J. J. Veten en de duo-passagier H. Broers, beiden uit Amsterdam, die per trein naar de hoofdstad zijn teruggekeerd. De reeds genoemde zuigeling, een jongetje van 15 weken, H. Brouwer uit Rotterdam, is reeds spoedig e 11 de kwetsuren bezweken. De ouders, P. Brouwer en M. BrouwerBoer, konden het ziekenhuis nog niet verlaten. Zwaar gewond zijn de heeren Rijks en Madlener uit Amsterdam. Voor hun leven wordt gevreesd. Niet levensgevaarlijk zijn ge wond de heer W. J. Lobenstein en mevrouw M. LobensteinSchenk uit Rotterdam, de heer Deurloo uit Amsterdam en de heer K. J. Pe- tersen uit Rotterdam, de chauffeur van de auto van Van Zetten. De wielrijder, die van den schrik was flauw gevallen en in de St. Bernardus Stichting te Sassenheim was opgenomen, kon gisteren avond huiswaarts keeren. In den loop van den avond is ook de heer Madlener, uit Amsterdam, die in het Acade misch Ziekenhuis te Leiden was opgenomen, aan zyn verwondingen bezweken, (Niet officieel» lsie klasse, 1ste lijst Trekking van Maandag 22 Juli 1935 Hooge Prgren f 20.000.— 17364 f 1500.— 18364 18495 f 1000.— 519 15787 18804 20513 f 400.— 578 1995 6756 14311 f 203.— 6662 6955 14075 14685 f 100.— 6381 6397 6861 7717 8508 9775 16045 Prijzen van 20. 7 48 92 151 153 177 185 20t 259 281 305 330 381 382 470 50i 545 551 561 587 591 594 646 65C 699 723 731 771 785 789 816 819 861 881 890 908 938 973 982 98'i 995 1004 1013 1042 1049 1074 1096 1131 1140 1146 1231 1261 1310 1350 1360 140C 1415 1446 1566 1570 1590 1627 1664 1696 1758 1768 1794 1798 1855 1882 1946 1981 1988 2002 2090 2091 2133 2157 2183 2205 2210 2232 2251 2308 2392 2423 2441 2465 2472 2489 2492 2493 2569 2586 2591 2595 2601 2642 2659 2686 2695 2738 2763 2818 2839 2863 2895 2898 2927 2968 2969 2972 3042 3058 3087 3149 3174 3184 3185 3220 3269 3291 3306 3434 3449 3527 3550 3561 3668 3723 3733 3835 3854 3883 3900 3981 3994 4009 4091 4126 4127 4138 4139 4140 4142 4176 4199 4220 4222 4343 4362 4389 4455 4499 4567 4581 4588 4608 4611 4636 4641 4669 4700 4702 4707 4785 4787 4807 4827 4847 4872 4881 4906 4925 492? 4930 4963 4970 5023 5042 5104 5117 5124 5151 5164 5271 5219 5313 5388 5456 5463 5494 5503 5504 5570 5585 5617 5637 5685 5687 5710 5722 5730 5731 5745 5749 5844 5867 5875 5882 5911 5916 5918 5955 6010 6060 6063 6075 6111 6160 6189 6252 6254 6261 6288 6297 6337 6384 6385 6424 6486 6514 6520 6526 6569 6575 6597 6650 6691 6694 6746 6749 6750 6772 6787 6837 6851 6868 6883 6933 6968 7051 7115 7179 7269 7282 7314 7318 7344 7357 7375 7382 7385 7411 7478 7579 7610 7640 7648 7671 7691 7754 7808 7826 7860 7913 7916 7945 7952 7956 7989 7991 8001 8002 8044 8069 8070 8136 8164 8187 8214 8234 8247 8261 8324 8328 8365 8381 8394 8499 8501 8552 8566 8574 8591 8599 8673 8676 8707 8726 8734 8817 8844 8852 8856 8866 8904 8916 8921 8938 8939 8970 8986 9026 9036 9110 9192 9257 9319 9324 9370 9392 9405 9419 9432 9453 9503 9552 9607 9656 9663 9669 9712 9762 9785 9821 9827 9842 9878 9891 9923 9929 9949 9978 9983 10019 10046 10105 10241 10255 10288 10290 10321 10357 10403 10433 10464 10465 10484 10505 10534 10547 10577 10580 10603 10673 10675 10686 10693 10742 10790 10812 10840 10856 10910 10923 11021 11054 11064 11161 11177 11219 11247 11278 11365 11405 11416 11445 11484 11545 11566 11609 11753 11758 11778 11802 11883 11937 11983 Ï2032 12058 12082 12086 12991 12181 12197 12268 12275 12279 12297 12321 12337 12366 12391 12393 12421 12426 12444 12468 12477 12482 12487 12495 12563 12586 12606 12658 12689 12732 12757 12802 12812 12839 12854 12874 12914 12916 12951 12958 12964 12974 13001 13012 13027 13038 13090 13108 13125 13177 13183 13189 13195 13221 13240 13269 13280 13297 13335 13363 13364 13365 13366 13385 13397 13430 13510 13573 13589 13600 13634 13653 13687 13690 13706 13731 13856 13875 13912 13983 14067 14093 14149 14199 14275 14293 14341 14372 14409 14456 14504 14568 14575 14600 14622 14638 14645 14657 14659 14666 14677 14684 14691 14717 14724 14805 14835 14895 14896 14910 14911 14945 15011 15074 15088 15127 15147 15148 15151 15187 15194 15202 15207 15231 15239 15248 15254 15275 15320 15337 15349 15396 15413 15433 15442 15459 15465 15469 15572 15620 15627 15651 15699 15798 15866 15916 15922 15945 16004 16024 16174 16182 16217 16307 16323 16348 16351 16398 16414 16427 16431 16486 16506 16510 16551 16595 16609 16615 16616 16625 16651 16661 16709 16759 16760 16794 16897 16898 16900 16903 16918 16935 16936 16988 17075 17119 17150 17154 17179 17220 17243 17352 17401 17420 17426 17455 17471 17556 17586 17617 17637 17648 17653 17668 17770 17798 17810 17811 17823 17910 17993 18012 18073 18095 18190 18203 18208 18211 18236 18259 18267 18284 18372 18411 18414 1841? 18438 18511 18563 18579 18591 18627 18648 18659 18667 18721 18785 18792 18825 18831 18837 1884u 18859 18913 18935 19007 19030 19047 19076 19082 19111 19143 19157 19173 19174 19175 19185 19310 19333 19386 19395 19396 19403 19427 19453 19467 19514 19574 19581 19605 19628 19667 19668 19755 19773 19857 19862 19882 19921 19923 19969 19982 20025 20081 20100 20121 20137 20156 20163 20190 20191 20204 20219 20230 20267 20274 20277 20283 20310 20374 20464 20498 20540 20547 20580 20595 20706 20721 20726 20744 20785 20782 20815 20826 20841 20889 20892 20977 20989 Amsterdamsche aardappelprijzen. AMSTERDAM, 22 Juli '35. Prijzen waren onveranderd. Aanvoer 248.100 kg. De Veemarkt. ALKMAAR, 22 Juli 1935. Aanvoer en prij zen waren als volgt: 106 vette koeien f 90 f 190, handel stug; 33 vette kalveren f 25 f 54 per kg, per kg 45—60 ct.; 57 nucht. kal veren (slacht) f 4—f 12; 152 vette varkens per kg 37—42 ct. Handel vlug. Amsterdamsche veemarkt. AMSTERDAM, 22 Juli '35. Aanvoer en prijzen waren als volgt: 435 vette koeien, le kw. 5558 ct., 2e kw. 4253 cent, 3e kw. 3040 ct. per kg slachtgewicht; 14 stieren f 36f 39; 86 melk- en kalf koeien f 120 f 160; 175 vette kalveren, le kw. 2844 ct., 2e kw. 3438 ct. en 3e kw. 2832 per kg levend gewicht; 99 nucht. kalverenf 3;f 6.50; 44 schapen f 12—f i6; 56 lammeren f 8f 10; 265 Varkens, vleeschvarkens, wegende van 90110 kg 42—43 ct., zware varkens 41^—42 ct., vette varkens 3940 ct. per kg slacht gewicht; 41 paarden f 60f 100. Ter veemarkt waren heden 3 wagons ge slachte runderen uit Denemarken aange voerd. BROEK OP LANGENDITK, 22 Juli '35. Aanvoer en prijzen waren heden als volgt: 110.000 kg Aardappelen: Scli. muizen f 3.50 f 4.40, Drielingen f 1.50t 2.20, Bi. eigen heimers f 4.20f 5.20, Eigenheimers f 3.70: 35000 kg roode kool f 1.30 -f 2.1.0; 3800 kg gele kool f 1.50f 1.80; 150 kg vroege witte f 2; 90 kg slaboonen f 10.90f 11.20, alles per 100 kg; 3000 bos peen f 2f 2.10 en 2500 stuks bloemkool f 8f 16, 2e s. f 1.60 f 3.10. TEXELSCHE MARKT 22 JULI 1935. 320 lammeren 47, 60 schapen 1016, 1 paard 150, 7 koeien 95130, 20 vette kalveren 1540, 7 nuchtere kalveren 37, 2 varkens 25—30. TEXELSCHE EIEREN VEILING. 22 Juli 1935. Aangevoerd 72567 eieren. 52—56 kg per 100 2.25—2.50, 58—62 kg 2.50—2.80, 62—64 kg 2.70—2.95, 64—70 kg 2.80—3.20. NOORDSCHARWOUDE, 22 Juli. Aangevoerd: 110,200 kg aardappelen: Schotsche muizen 3.50—4.50, grooten 3, drielingen 1.502.70, bl. eigenheimers/ 4.10 4.80; 450 kg zilveruien; ziivernep 4.50 5.80, drielingen 2.70—3, zilveruien 1.10; 100 kg spercieboonen 9.90—10.20; 1100 kg roode kool 1.70—1.80; 1500 kg witte kool 1.90--2, alles uer 100 kg. PURMEREND, 23 Juli. 1883 kg boter per kg 1.201.45; 653 koeien: 290 vette koeien per kg. 0.460.56, stug; 185 gelde koeien 80130, stug; 110 melkkoeien 110165, stug; 68 stieren per kg 0.320.42, stug; 3 paarden 60130, stug; 134 vette kalveren per kg 0.300.45, matig; 343 nuchtere kalveren: voor de slacht 410, vlug, voor de fok 813, vlug; 283 vette varkens voor de slacht per kg 0.33 0.38, matig; 75 magere varkens 1626, vlug; 227 biggen 1017, vlug; 631 schapen 10—18, stug; 31 bokken 311, matig; 107 lammeren 48, stug; piepkuikens 0.52 0.60 per kg. Eiorenveiling. Kippeneieren per 100 2.75—3.25; eenden eieren per 100 1.60. Medegedeeld door het Koninklijk Meteorologisch Instituut. Naar waarneming verricht in den Morgen van 23 Juli. Hoogste stand 771.4 te Maastricht. Laagste stand 744.9 te Seydisfjord. Te Den Helder 769.8. Verwachting Meest zwakke W. tot Z. wind,helder tot licht bewolkt. Droog weer, warmer. Temperatuur van het zeewater 17.5' O. 63.5' F. Vooruitbetaald: 10 ct. p. regel I minimum Met voorultbet15 ct. p. regel40 en 60 c. De aan de Crocusstraat, bev. ruime betegelde gang, kamer en suite en keuken. Boven 3 flinke slaapkamers en mooie zolder. Derde klas grond, lage erfpacht, pracht geldbelegging. Te bevragen: Rozenstraat 17 of dagelijks op het werk Te koop één Citroën (two- seater)enéén3è P.K.Triumph- motor. Tegen elk aanm. bod. Adres: Zuidstraat 79. Te koop Chevrolet Sedan 1930, f 225.— Adres: Garage J. NELIS, Tel. 410. Wegens vertrek te koop of te huur, modern Woonhuis, Ruyghweg 205, koopprijs bil lijk, huur f 6.25. Ter overname Boeken, 2* klas H.B.S. en 1« klas H.H.S, Adres? M. RAVELLI, Dijkje 47. Te koop aangeboden BOEKEN H. Handelsschool 3e, 4e en 5e kl. Adres: Koningstraat 32. mooie leren Dames-Pumpj, zwart f 1 95, witte leren Damesschoenen f2.75, witte linnen Damesschoenenfl.25 leren Damespanfoffeis en Cosys, f 1.25, Boerenlinnen in grijs, beige en blauw, f 1.75, in alles ruime keus, bij: OOST, Koningstraat 31. Te koop aangeboden STUDIEBOEKEN 3«, 4% en 5' klas H.H.S. Adres: Ruijghweg 56. Te koop een iD goeden staat zijnde Te bezicht.: Garage MANS- HANDÉN, Middenweg. Te koop nog 4 van de 8 ia aanbouw zijnde Woningen in de Violenstraat. Koopprijs f 3000.—. Adres: M. C. v. d. PLAS, Keizersgracht 77» Te koop, wegens vertrek, mooi HEERENHUIS Kruger- straat 10, met badk., 2 vaste wascht. f 3300 vrij op naam. Adres: London, Hertzogstr.52, Pracht Slaboonen 4 p. voor 25 ct. Pracht Snijboonen p. p. 8 ct. Groote Komkommers 5 10 ct. Puik beste Aardappelen 6 ct. per Kilo. Wij gaan door met onze lago prijzen. Ziet dagelijks onze lage prijzen aan het bord buiten genoteerd,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 3