Wonderen van de techniek op wielen PAG. 6 ZATERDAG 17 AUGUSTUS 1935 ÜItert Elsa van der Echt. De trein in de toekomst. tint; dat is de eerste gestroomlijnde stoom trein, die 170 km per uur kan rijden. De locomotief is bekleed met een metalen om hulsel, en daarachter staan vier wagons, die zo met elkaar verbonden zijn, dat zij er uitzien als één lange wagon. De derde klas van deze trein heeft zachte kussens! Buiten, voor de hal, hoor je het geluid van de stoomketel van een der moderne sneltreinlocomotieven. Hier kan iedereen als machinist optreden! Lijkt jullie dat niet leuk? De bezoekers mogen zelf de machine in beweging zetten. Je kunt op deze locomotief nog iets nieuws zien ook: een luidspreker. Die dient niet, om de machinist en de stoker gedurende de reis aangenaam bezig te houden met vrolijke muziek. Dat zou maar afleiden! Neen, hierdoor krijgt de machinist bevelen en berichten. Handig hè? Hij ant- taroordt door de telefoon. Het is een nieuwe pracht van een uitvinding dat is. Na een poosje keert de locomotief weer terug naar de tentoonstellingshal. En na zo'n ritje begrijp je pas goed, wat een wonder van de techniek zo'n spüorreis is. Wanneer je heerlijk in de coupé wat zit te lezen, of je kijkt naar buiten, dan besef je dat eigenlijk helemaal niet. Buiten op het terrein naast de tentoon stellingshal, die na de sluiting van de ten toonstelling in gebruik zal worden geno men als Duitslands grootste en modernste lokaal voor goederenoverlading ziet men rails, wissels, signalen en allerlei bijzon dere soorten van wagons. Er is ook een reusachtige kraan, die hele D-wagens zó maar opheft! Tussen al deze moderne dingen, ligt een stuk rails van de oude Ludwigsspoorweg; de verschillende delen .zijn gewoon met wat stukken jjzer aan elkaar gelast. Wat De spoorwegtentoonstelling in Neurenberg De Adelaarde eerste locomotief. een verschil met nu! Over deze oude „paddestoelen"-rails reed Duitslands eer ste lomotief, de „Adelaar", met een snel heid van 30 km per uur, en een lawaai dat hjj maakte! Oorverdovend!! Toen waren er nog geen veiligheids inrichtingen, seinpalen en afsluitboomen door Op het nieuwste van llcc e volgt het oudste! Een rit ste volgt het oudste! Een rit met „eerste spoorweg". Daar staat, precies gemaakt, de Adelaar met zijn trej de hoge schoorsteen dampt, dikke rooï wolken komen uit de blinkende Vem heidtsdop. Men gebruikte toen veel kon? want alles moest er „mooi" uitzien; Op de locomotief staan mensen ki B dermeierkledjj. Ook de remmers Van e" kleine wagons hebben hoge hoeden Het ziet er erg romantisch uit! De tjes zjjn laag, en wanneer de „trein" oVe wissels rijdt, hobbelen we verschrikkelijk Maar het is toch erg leuk. m Vlak voor het uitstappen komen Wf langs een groep mensen, die van hul kopje koffie opkijken, en lachen ziet er ook zo grappig uit. Honderd jaa! geleden vielen hun voorouders haast bij het zien van deze trein! Voor ons j. het een goede grap. maar vroeger U'a-. het een griezelige onderneming, waar je nauwelijks levend afkwam. Maar al lachen we om die oude loc0. motieven en treinen, we moeten toch be. wondering hebben voor de mensen, die i- die tijd al die nieuwe dingen uitvonder' en maakten. Zij hebben toch maar de eer ste stap op spoorweggebied gedaan. Dit klinkt wel een beetje vreemd, dat geef ik direct toe; maar het is toch eigenljjk wel zo. Want zonder de „Adelaar" zouden wij nu niet zulke prachtige nieuwe sneltrei- nen hebben. En misschien lachen de mer, sen over honderd jaar wel heel hard oir. de tegenwoordige lomotieven en wagens die dén natuurlijk „ouderwets" gevonden zullen worden. Dat kunnen wij ons nu! moeilijk voorstellen, maar ja, het zal tod: zo wel gaan, denken jullie ook niet? KNOPEN WERPEN. Neurenberg, die Duitse stad, die zo bekend is om zijn speelgoed viert dit jaar het honderdjarig bestaan van de Duitse spoorwegen. Waarom het juist Neurenberg is, dat dit jubileum viert? Wel, hier kwam de eerste spoorweg in Duitsland tot stand. Ter gelegenheid van dit jubileum werd er pas geleden een grote spoorweg-tentoon stelling geopend. Tot 11 October duurt die, want de eigenlijke „verjaardag" van de eerste spoorweg valt in October. Maar nu zijn de vacantie's aan de gang, en daarom werd die tentoonstelling nu al geopend. Een heel grote hal is het, waar alle dingen, die de spoorwegen betreffen, ten toongesteld zijn. In plaats dat de mensen, die zo veel aan de spoorwegen te danken hebben, de honderdjarige iets op zijn ver jaardag geven, geeft hij zelf zoveel! Dat is toch eigenlijk de omgekeerde wereld! In lange rijen zie je in de tentoonstel lingshal de locomotieven en wagons staan. Je ziet alle nieuwe typen, die de laatste tjjd in gebruik genomen zijn. Het is ook zo leuk, dat je overal binnen mag; je kunt de kussens proberen als je daar zin in hebt, of aan de wielen draaien! Je kunt ook op de plaats van de machi nist gaan staan op een grote stroomljjn- locomotief, en nog wel van de mooiste, die de Duitse spoorwegen bezitten. Het is de snelste locomotief van de wereld, die laatst het traject Berljjn-Hamburg bij een proef rit aflegde met een snelheid van 191 km per uur. Aan een perron staat een prachtige trein van ivoor-, zilver- en violetkleurige Dit is een leuk spelletje, dat je ze'f tav, maken, als je maar stevig karton hebt Dit karton moet een meter lang en (set tig cm breed zijn. Door grove lijnen wori: het nu in vierkante hokjes ingedeeld e; de hokjes worden genummerd met gnfe duidelijke cijfers. Je speelt met platte knopen. Ieder mag vijf keer werpen. Df schijf wordt op de grond gelegd en wai neer je plaats genomen hebt, allen op ee afstand van drie meter, werp je om b® ten de vijf knopen en probeert ze op s hoogste cijfers te plaatsen. Wordt een knoop door een latere won naar een ander veld geschoven, dan telt alleen de laatste verplaatsing, ook al iij dit hoger of lager. Als óe vijf worpen ge daan zijn, worden de punten opgeteld e de volgende begint. Wie de meeste punten heeft verzamel: is winnaar van het spel! uitvinding op radiogebied. De locomotief heeft een zender en een ontvanger. Dege nen onder jullie, die al wat verstand van de radio hebben, zullen begrijpen, wat een De trein van vroeger. De trein van heden. nodig. Je hoorde de locomotief zó wel! Ja, tegenwoordig gaat het wel wat an ders toe. Dat kun je duidelijk zien. De Duitse spoorwegen hebben op trajecten, waar met grote snelheid gereden wordt, installaties gebouwd, die de loop der trei nen beïnvloeden. Een magneet in de rails brengt de lomotieven tot stilstand, als zij een op onveilig staand signaal voorbij rijden. Wat ook reuze-interessant is, is het zo genaamde „Opsi-signaal". Dit signaal zorgt er voor, dat de trein met behulp van een lichtstraal, een foto-electrische cel (dat is een glazen bol, maar ik zal je er verder maar niets van vertellen; dat gaat ons allemaal boven onze pet!) en een spiegel tot stilstand wordt gebracht, wanneer de machinist niet op het signaal onveilig heeft gelet.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 16