Wonderen van de techniek op wielen
PAG. 6
ZATERDAG 17 AUGUSTUS 1935
ÜItert
Elsa van der Echt.
De trein in de toekomst.
tint; dat is de eerste gestroomlijnde stoom
trein, die 170 km per uur kan rijden. De
locomotief is bekleed met een metalen om
hulsel, en daarachter staan vier wagons,
die zo met elkaar verbonden zijn, dat zij
er uitzien als één lange wagon. De derde
klas van deze trein heeft zachte kussens!
Buiten, voor de hal, hoor je het geluid
van de stoomketel van een der moderne
sneltreinlocomotieven. Hier kan iedereen
als machinist optreden! Lijkt jullie dat
niet leuk? De bezoekers mogen zelf de
machine in beweging zetten.
Je kunt op deze locomotief nog iets
nieuws zien ook: een luidspreker. Die
dient niet, om de machinist en de stoker
gedurende de reis aangenaam bezig te
houden met vrolijke muziek. Dat zou maar
afleiden! Neen, hierdoor krijgt de machinist
bevelen en berichten. Handig hè? Hij ant-
taroordt door de telefoon. Het is een nieuwe
pracht van een uitvinding dat is.
Na een poosje keert de locomotief weer
terug naar de tentoonstellingshal. En na
zo'n ritje begrijp je pas goed, wat een
wonder van de techniek zo'n spüorreis is.
Wanneer je heerlijk in de coupé wat zit
te lezen, of je kijkt naar buiten, dan besef
je dat eigenlijk helemaal niet.
Buiten op het terrein naast de tentoon
stellingshal, die na de sluiting van de ten
toonstelling in gebruik zal worden geno
men als Duitslands grootste en modernste
lokaal voor goederenoverlading ziet men
rails, wissels, signalen en allerlei bijzon
dere soorten van wagons. Er is ook een
reusachtige kraan, die hele D-wagens zó
maar opheft!
Tussen al deze moderne dingen, ligt een
stuk rails van de oude Ludwigsspoorweg;
de verschillende delen .zijn gewoon met
wat stukken jjzer aan elkaar gelast. Wat
De spoorwegtentoonstelling in Neurenberg
De Adelaarde eerste locomotief.
een verschil met nu! Over deze oude
„paddestoelen"-rails reed Duitslands eer
ste lomotief, de „Adelaar", met een snel
heid van 30 km per uur, en een lawaai
dat hjj maakte! Oorverdovend!!
Toen waren er nog geen veiligheids
inrichtingen, seinpalen en afsluitboomen
door
Op het nieuwste van llcc
e volgt het oudste! Een rit
ste volgt het oudste! Een rit met
„eerste spoorweg". Daar staat, precies
gemaakt, de Adelaar met zijn trej
de hoge schoorsteen dampt, dikke rooï
wolken komen uit de blinkende Vem
heidtsdop. Men gebruikte toen veel kon?
want alles moest er „mooi" uitzien;
Op de locomotief staan mensen ki B
dermeierkledjj. Ook de remmers Van e"
kleine wagons hebben hoge hoeden
Het ziet er erg romantisch uit! De
tjes zjjn laag, en wanneer de „trein" oVe
wissels rijdt, hobbelen we verschrikkelijk
Maar het is toch erg leuk. m
Vlak voor het uitstappen komen Wf
langs een groep mensen, die van hul
kopje koffie opkijken, en lachen
ziet er ook zo grappig uit. Honderd jaa!
geleden vielen hun voorouders haast
bij het zien van deze trein! Voor ons j.
het een goede grap. maar vroeger U'a-.
het een griezelige onderneming, waar je
nauwelijks levend afkwam.
Maar al lachen we om die oude loc0.
motieven en treinen, we moeten toch be.
wondering hebben voor de mensen, die i-
die tijd al die nieuwe dingen uitvonder'
en maakten. Zij hebben toch maar de eer
ste stap op spoorweggebied gedaan. Dit
klinkt wel een beetje vreemd, dat geef ik
direct toe; maar het is toch eigenljjk wel
zo. Want zonder de „Adelaar" zouden wij
nu niet zulke prachtige nieuwe sneltrei-
nen hebben. En misschien lachen de mer,
sen over honderd jaar wel heel hard oir.
de tegenwoordige lomotieven en wagens
die dén natuurlijk „ouderwets" gevonden
zullen worden. Dat kunnen wij ons nu!
moeilijk voorstellen, maar ja, het zal tod:
zo wel gaan, denken jullie ook niet?
KNOPEN WERPEN.
Neurenberg, die Duitse stad, die zo
bekend is om zijn speelgoed viert dit jaar
het honderdjarig bestaan van de Duitse
spoorwegen. Waarom het juist Neurenberg
is, dat dit jubileum viert? Wel, hier kwam
de eerste spoorweg in Duitsland tot stand.
Ter gelegenheid van dit jubileum werd er
pas geleden een grote spoorweg-tentoon
stelling geopend. Tot 11 October duurt die,
want de eigenlijke „verjaardag" van de
eerste spoorweg valt in October. Maar nu
zijn de vacantie's aan de gang, en daarom
werd die tentoonstelling nu al geopend.
Een heel grote hal is het, waar alle
dingen, die de spoorwegen betreffen, ten
toongesteld zijn. In plaats dat de mensen,
die zo veel aan de spoorwegen te danken
hebben, de honderdjarige iets op zijn ver
jaardag geven, geeft hij zelf zoveel! Dat is
toch eigenlijk de omgekeerde wereld!
In lange rijen zie je in de tentoonstel
lingshal de locomotieven en wagons staan.
Je ziet alle nieuwe typen, die de laatste
tjjd in gebruik genomen zijn. Het is ook
zo leuk, dat je overal binnen mag; je kunt
de kussens proberen als je daar zin in
hebt, of aan de wielen draaien!
Je kunt ook op de plaats van de machi
nist gaan staan op een grote stroomljjn-
locomotief, en nog wel van de mooiste, die
de Duitse spoorwegen bezitten. Het is de
snelste locomotief van de wereld, die laatst
het traject Berljjn-Hamburg bij een proef
rit aflegde met een snelheid van 191 km
per uur.
Aan een perron staat een prachtige
trein van ivoor-, zilver- en violetkleurige
Dit is een leuk spelletje, dat je ze'f tav,
maken, als je maar stevig karton hebt
Dit karton moet een meter lang en (set
tig cm breed zijn. Door grove lijnen wori:
het nu in vierkante hokjes ingedeeld e;
de hokjes worden genummerd met gnfe
duidelijke cijfers. Je speelt met platte
knopen. Ieder mag vijf keer werpen. Df
schijf wordt op de grond gelegd en wai
neer je plaats genomen hebt, allen op ee
afstand van drie meter, werp je om b®
ten de vijf knopen en probeert ze op s
hoogste cijfers te plaatsen.
Wordt een knoop door een latere won
naar een ander veld geschoven, dan telt
alleen de laatste verplaatsing, ook al iij
dit hoger of lager. Als óe vijf worpen ge
daan zijn, worden de punten opgeteld e
de volgende begint.
Wie de meeste punten heeft verzamel:
is winnaar van het spel!
uitvinding op radiogebied. De locomotief
heeft een zender en een ontvanger. Dege
nen onder jullie, die al wat verstand van
de radio hebben, zullen begrijpen, wat een
De trein van vroeger.
De trein van heden.
nodig. Je hoorde de locomotief zó wel!
Ja, tegenwoordig gaat het wel wat an
ders toe. Dat kun je duidelijk zien. De
Duitse spoorwegen hebben op trajecten,
waar met grote snelheid gereden wordt,
installaties gebouwd, die de loop der trei
nen beïnvloeden. Een magneet in de rails
brengt de lomotieven tot stilstand, als zij
een op onveilig staand signaal voorbij
rijden.
Wat ook reuze-interessant is, is het zo
genaamde „Opsi-signaal". Dit signaal
zorgt er voor, dat de trein met behulp
van een lichtstraal, een foto-electrische
cel (dat is een glazen bol, maar ik zal
je er verder maar niets van vertellen; dat
gaat ons allemaal boven onze pet!) en
een spiegel tot stilstand wordt gebracht,
wanneer de machinist niet op het signaal
onveilig heeft gelet.