FOTO-PAGINA HELDERSCHE COURANT
De .wilde" textielstaking in Tilburg. Politiemannen patrouilleeren op verschillende punten der Industriestad,
teneinde eventueele ongeregeldheden tegen te gaan
Te Groningen vond Woensdag de feestelijke herdenking van het ontzet der stad in 1672 plaats. De
plechtigheid op de Groote Markt werd o.m. bijgewoond door den commissaris der Koningin in de pro
vincie Groningen, dr. J. P. Fockema Andreae en den burgemeester van Groningen, mr P. W. J. H.
Cort van der Linden
De nieuwe Engelsche oorlogsbodem .Deptford" was deze week in
de haven van Deptford voor het eerst voor genoodigden te be
zichtigen
Een felle brand verwoestte Woens
dag te Beverwijk de bovenverdieping
van twee woningen
De manoeuvres van het
Itali^ansche leger nabij
Bolzano. Een der af-
deelingen beklimt lang
zaam een hellenden
bergweg
In de Rotterdamsche haven zijn de Fransche torpedobooten .Chakal" Een telegrafisch overgebrachte foto De commissaris der Koningin in Noord Brabant opende Woensdag te Qe feestelijkheden ter herdenking van Groningen's ontzet in 1672 werden
en .Leopard" aangekomen. De schepen namen ligplaats aan de van Mussolini tijdens de manoeuvres Oedenrode de tiende Brabantsche klompenbeurs Woensdag opgeluisterd door de „Gele Rijders". Een typisch snapshot. Op den
Parkkade te Bolzano, welke door hem worden achtergrond de Martinitoren
bijg^ ifuwiid
ernst, waarmede hg en zijn mede-commissie-
leden de verordening bekeken hebben. Boven
dien roemt hg de eensgezindheid van de
leden. Spreker zegt dan iets over de verlaging
by het mindere personeel. De comm. kon niet
anders doen. zoo zegt hij, we hebben echter
getracht de wonde zoo zacht mogelijk te doen
zyn.
De salarissen van de ambtenaren in dienst
der gemeente, waren reeds lager dan bg die
van het Rijk. Ook al omdat bg het Rijk,
volgens den Minister van Binnenlandsche
Zaken, gemiddeld 6% aan kindertoeslag moet
worden toegevoegd bij de Rijkssalarissen, met
een minimum van 60 en een maximum van
215 per kind.
Bij de thans voorgestelde regeling, staan
de ambtenaren van het Rijk in vele gevallen
hooger.
Indien dus de gemeente-ambtenaren n u
vergelijkingen maken, komen hun salarissen
ten achter bij die van het Rijk en zyn zy
altijd ten achter geweest.
In de nieuwe verordening staan de loonen
van de werklieden óf gelijk óf juist even
boven die van de Rijkswerklieden.
Er is gezegd, dat niet met de belangen van
Jan Boezeroen rekening is gehouden. Dan
zouden de commissieleden, die voor het groot
ste deel zelf tot de klasse van Jan Boezeroen
behooren, zich zélf benadeeld hebben!
Een 6-groepen-stolsel is voorgesteld. Ja, dat
is wel eens meer gezegd, denk maar aan de
commissie-Raemakers destijds. De vakver
tegenwoordigers hebben echter altgd het
5-groepen-stelsel gewild.
De verlaging voor de politie vond de com
missie wel wat te erg. Het loon voor den
politie-agent is nu op 2.050 gesteld, het
geen intusschen door B. en W. is overge
nomen. Zal Den Haag daarmede instemmen?
Laten we 't er op wagen, zoo adviseert de
heer van Loo; in andere gemeenten zijn toch
ook deze salarissen gehandhaafd.
Men spreekt van te lage minima. Het
systeem van de Regeering is echter: houdt
de minima zoo laag mogelgk! Zoo moest de
bode 800 salarisvermindering hebben, aldus
Den Haag, en ook het salaris van den hulp-
keurmeester was veel te hoog. Spreker noemt
bet een grove beschuldiging, dat deze
eischen van de Regeering door de commissie
„gretig werden aanvaard", zooals een der
organisaties het in de stukken noemde.
Spr. zegt vervolgens iets over de betrek
king van informator. Als men diens werk be
schouwt, dan is dat met 2000 goed betaald.
Zoo ook met den informator 1ste klasse. Die
is met 2400 ruimschoots beloond. De ver
hooging van den adjunct-directeur van Ge
meentewerken vindt spr. welletjes en voorts
is de adj.-directeur van bedrgven tevreden
met de titulatuur alleen!
Het rapport-Visman was nog niet gereed,
toen men aan de salarisherziening begon.
Ook deze spreker vindt het zonderling, dat
dit rapport nog niet in den Raad is geweest
(Het circuleert nog bij de wethouders, zoo
interrumpeert de voorzitter.) De oude Raad
heeft er recht op het nog te zien en spr.
vraagt het morgen aan den dag ter inzage
te leggen.
De heer Meyer vroeg waarom het salaris
van den directeur van water- en' lichtbedrij-
ven naar beneden moest. Spr. kan die vraag
begrijpen en het is wellicht mogelijk, dat spr.
van zijn meening af zal wijken. Een duide-
lgkere omschrijving voor de verlaging dan
dat het salaris der commissie te hoog voor
kwam, is er niet.
De heer Schoeffelenberger had 't over cen
tralisatie van de bedrgven: die kunnen het
wel zonder directeur, zoo zeide hij. Spr. is
het daar niet mee eens, er moet nu eenmaal
een man van gezag zijn, een man, die de
verantwoordelgkheid draagt. Maar laat de
heer S. eens een weg aanwijzen voor centra
lisatie, die bezuiniging met zich brengt. De
commissie zal er dankbaar voor zijn.
Tot den heer Boogaard zegt de heer Van
Loo, dat hij destijds tegen de samenstelling
van de salariscommissie had moeten ageeren.
Spr. vertelt, dat de commissie de salaris
regeling groepsgewgze bekeken heeft. De
stratenmakers vormen de grootere groep, van
daar, dat hierbg rangen zijn ingevoerd, even
als bij de fitters.
De heer Van Loo gaat dan over tot het
bespreken van de punten, waarmee B. en W.
verschillen met de commissie. Hoe het college
in de water- en lichtbedrijven een nieuwe
groep ambtenaren heeft kunnen toevoegen, is
spr. een raadsel. En een technisch ambtenaar
lste klasse i3 heelemaal niet noodig.
Uitkeering bij overlijden. B. en W. zeggen:
uitkeeren na drie maanden. Zij hadden wel
kunnen zeggen: na 6 maanden, of eiken wille-
keurigen termijn. De commissie is van mee
ning, dat een termijn van 6 weken beter is;
dat is ook in overeenstemming met de be
palingen bij het Rijk.
Sprekende over de 100, die de ambte
naren bij den vischafslag zouden krijgen voor
overwerk, deelt de heer Van Loo mede, dat
de commissie het daar niet mee eens is. Zij
zou wel eens willen weten, hoeveel dagen er
's nachts gewerkt wordt en hoeveel dagen'er
niet gewerkt wordt. Gewerkt te verstaan a's
„afgeslagen".
B. en W. voeren de nieuwe functie van
adspirant technisch ambtenaar in, hetgeen
volgens de commissie zeer gevaarlijk is.
Waarom geschiedt dit eigenlijk De com
missie maakt er liever een werkman in alge-
meenen dienst van, met plaatsing in de
tweede loongroep. De betrekking betaalt zoo
iets meer, zoodat de betreffende jongeman
daarmede een dienst bewezen wordt.
En passant waarschuwt spr. met klem
voor het creëeren van nieuwe functies. Een
adj.-commies bg de gasfabriek acht spr. niet
noodig; de werkzaamheden zijn zóó een
voudig, dat met een klerk volstaan kan
worden. Tenslotte gaat spr. nog even in op
de bemerking van de heeren v. d. Veer en
Terra. Als het rapport niet in overeenstem
ming is met de maatschappelijke verhoudin
gen, kan de commissie daar niet aan doen,
omdat zg van hoogerhand het richtsnoer
kreeg.
De heer Feenstra Kuiper, het derde
lid van de commissie thans het woord ver- j
krijgend, had, toen hij zag hoe de commissie j
samengesteld was, disharmonie verwacht, j
maar dat is erg meegevallen. Hetgeen spr.
de uitspraak ontlokt: in commissie zijn de
heeren veel handelbaarder dan in den Raad.
(Geroep: U ook!). Spr. betreurt het. dat de
heer De Nijs de commissie ontijdig verlaten
heeft. Van dit lid toch kwam de uitlating:
„Ik begrgp de menschen niet; ze mogen dank
baar zijn, dat ze nog zooveel salaris hebben".
En nu verbaast het spr., dat dkt deel van
den Raad, waarvan de heer De N. toch een
voornaam lid was, nu toch nog verhooging
wil.
„Dat is onze vrijheid", zoo valt de heer v. d.
Vaart in de rede.
De heer Feenstra Kuiper noemt
enkele kleine afwijkingen, waarmee hij met
de beide voorgaande sprekers verschilt, als
kleeding boden, 100 voor overwerk afslagers,
salarissen brigadiers. Spr. geeft al zgn mee
ning ten beste, dat in de gemeenten de
hoogere salarissen in het algemeen te hoog
zijn.
N.a.v. hetgeen gezegd is over het salaris
van den Directeur van W. en L. zegt spr., dat
men het salaris niet moet bepalen naar het
al of niet lucratief zijn van het bedrgf. Tot
welke consequenties zou dat leiden! De direc
teuren van de verschillende diensten moeten
in dezèlfde groep worden ondergebracht; de
directeur van de reiniging in de groep van
5000. De adjunct-directeur van W. en L.
behoort niet in de groep van directeuren van
de andere diensten thuis, spr. acht dit onnoo-
dig. Voorts begrijpt spr. het standpunt van
B. en W. niet t.a.v. den loopjongen-adsp.
techn. ambtenaar.
Het is thans de beurt aan het College van
B. en W. om de bijlage te verdedigen. Al
vorens daartoe over te gaan, deelt de Voor
zitter den heer Boogaard mede dat B. en
W. voorstellen als de onderhavige niet eerst
aan het G.O. kunnen onderwerpen. Het G.O.
heeft geen enkele verantwoordelijkheid, of,
wat nog erger is, kent geen enkele Voor
stellen gaan dus naar een raadscommissie en
niet rechtstreeks naar het G.O.
Wethouder Smits vangt dan aan de ver
schillende sprekers te beantwoorden. Hij
reflecteert daarbij dikwijls aan hetgeen door
de andere heeren van de commissie gezegd is.
Overigens ontleenen wij aan zijn woorden het
volgende
De commissieleden hebben vol bezwaren
het werk aanvaard. Men besloot met een
ieders gevoelen rekening te houden; de een
stemmigheid was buitengewoon groot; dank
zij het werk van den secretaris en de saam-
hoorigheid der leden, viel het niet moeilijk de
verschillende vergaderingen der commissie te
leiden.
De heeren Biersteker en Van Zwijndrecht
hebben gevraagd naar het afwijkende stand
punt van spr. De heer Smits merkt op, dat
er onder de heeren blijkbaar een bespreking
geweest is, waar hij, als voorzitter, niets van
af wist. Spr. verklaart dan, dat het G.O. z.i.
het aangewezen middel is om de positie van
het personeel te beoordeelen. Het zou dus
verklaarbaar geweest zijn, als hij tenslotte
overtuigd geworden zou zgn door het G.O.
Spr. stelt de vragers dan gerust met de
mededeeling, dat hij het niet heelemaal met
den Burgemeester en de overige wethouders
eens is.
Waarom de rechtstoestand van het perso
neel niet tegelijkertgd behandeld is? Omdat
de Regeering nu eens eindelijk wilde weten,
hoe het met de salarisherziening stond.
Bovendien zal de bepaling van den rechts
toestand geen ernstige wijziging in deze ver
ordening brengen.
Spr. heeft er bg B. en W. op gewezen, dat
het bedrag, dat boven de politie gelegd is,
gevaarlgk is. In Bussum is de salarisherzie
ning op iets dergelijks verworpen. Spr. heeft
dit hoogere bedrag zich dus niet in de
schoenen laten schuiven.
De 100 voor overwerk bij den vischafslag
werd voorgesteld om hoogere salarissen te
verhinderen.
Opgemerkt is, dat de minst gcsalarieerden
het ernstigst getroffen zijn. Men moest echter
rekening houden met de normen, die aange
geven waren.
Den heer Boogaard beantwoordend, zegt
spr., dat het G.O. tot steun geweest is voor
de commissie. Het instellen van 6 groepen
had niet tot verbetering geleid: de derde
groep zou voor de vaklieden geweest zijn en
de zesde groep zou van onderen toegevoegd
zijn. Spr. wil niet voortborduren op wat door
het G.O. in den breede gezegd is. Wat betreft
het voorstel van de S.D.A.P.-fractie, zullen B.
en W. hun standpunt innemen, nadat de ver
schillende besprekingen in den Raad gehoord
zullen zijn.
Het antwoord op de vraag van den heer
v. d. Veer luidt: de groepen, waarmede in de
verordening vergeleken werd, zijn door het
Departement aangegeven. Men zeide daar
ook, dat het voorstel niet verworpen zou
worden, ook al was het totaal der loonen
hooger. Als men zich maar hield aan de ge
stelde normen!
Komende tot de beantwoording van het ge
sprokene door den heer Tiessen resumeert
spr., dat ten tijde van de hoogconjunctuur de
loonen van de arbeiders in ruimere mate ge
stegen waren dan die van de ambtenaren.
Dus behoeven de salarissen van die laatsten
niet in die mate verlaagd te worden, ja, in
bepaalde gevallen moeten zg zelfs verhoogd
worden voor een juiste verhouding. In werke
lijkheid is dus een verhouding verkregen als
door de Regeering werd weergegeven.
Spr. bestrijdt vervolgens de opmerking van
den heer Van Loo over het G.O. Met nadruk
wil spr. er op wgzen, dat het G.O. onbelem
merd moet kunnen uitspreken. Anders is er
van overleg geen sprake en heeft het geen
enkel resultaat.
Tenslotte is de heer Smits van meening,
dat het rapport moet worden gehandhaafd.
Geen amendementen.
Van de bestuurstafel komt de mede
deeling, dat er geen amendementen zyn in
gediend. Eensdeels is het College het eens
met de meening van den heer Smits, ander
deels met den heer Van Loo. Het College acht
het inderdaad van belang, dat de Raad eerst
kennis zal nemen van het rapport-Visman.
Het zal ter inzage gelegd worden.
De heer v. d. Vaart deelt mede, dat hg
het niet steeds eens is met wat achter de be
stuurstafel gezegd is. De raadsleden kunnen
niet met nieuwe voorstellen komen, doch uit
sluitend met wenschen. Verschillende heeren
hebben die kenbaar gemaakt, van de rest van
den Raad is niets bekend.
Voorstel-Eylders.
De heer Eylders doet het voorstel het
salaris van den Directeur van den Genees
kundigen Dienst van groep 13 over te bren
gen naar groep 12. Daarmede zou groep 13
komen te vervallen.
Het was intusschen bij half twaalf ge
worden. Even beraadslaagde men nog, wan
neer men weer bij elkaar zou komen, toen
hakte de Voorzitter den knoop door en
bepaalde voortzetting van de zitting op heden
middag, aanvang 2 uur.