FOTO-PAGINA HELDERSCHE COURANT De .wilde" textielstaking in Tilburg. Politiemannen patrouilleeren op verschillende punten der Industriestad, teneinde eventueele ongeregeldheden tegen te gaan Te Groningen vond Woensdag de feestelijke herdenking van het ontzet der stad in 1672 plaats. De plechtigheid op de Groote Markt werd o.m. bijgewoond door den commissaris der Koningin in de pro vincie Groningen, dr. J. P. Fockema Andreae en den burgemeester van Groningen, mr P. W. J. H. Cort van der Linden De nieuwe Engelsche oorlogsbodem .Deptford" was deze week in de haven van Deptford voor het eerst voor genoodigden te be zichtigen Een felle brand verwoestte Woens dag te Beverwijk de bovenverdieping van twee woningen De manoeuvres van het Itali^ansche leger nabij Bolzano. Een der af- deelingen beklimt lang zaam een hellenden bergweg In de Rotterdamsche haven zijn de Fransche torpedobooten .Chakal" Een telegrafisch overgebrachte foto De commissaris der Koningin in Noord Brabant opende Woensdag te Qe feestelijkheden ter herdenking van Groningen's ontzet in 1672 werden en .Leopard" aangekomen. De schepen namen ligplaats aan de van Mussolini tijdens de manoeuvres Oedenrode de tiende Brabantsche klompenbeurs Woensdag opgeluisterd door de „Gele Rijders". Een typisch snapshot. Op den Parkkade te Bolzano, welke door hem worden achtergrond de Martinitoren bijg^ ifuwiid ernst, waarmede hg en zijn mede-commissie- leden de verordening bekeken hebben. Boven dien roemt hg de eensgezindheid van de leden. Spreker zegt dan iets over de verlaging by het mindere personeel. De comm. kon niet anders doen. zoo zegt hij, we hebben echter getracht de wonde zoo zacht mogelijk te doen zyn. De salarissen van de ambtenaren in dienst der gemeente, waren reeds lager dan bg die van het Rijk. Ook al omdat bg het Rijk, volgens den Minister van Binnenlandsche Zaken, gemiddeld 6% aan kindertoeslag moet worden toegevoegd bij de Rijkssalarissen, met een minimum van 60 en een maximum van 215 per kind. Bij de thans voorgestelde regeling, staan de ambtenaren van het Rijk in vele gevallen hooger. Indien dus de gemeente-ambtenaren n u vergelijkingen maken, komen hun salarissen ten achter bij die van het Rijk en zyn zy altijd ten achter geweest. In de nieuwe verordening staan de loonen van de werklieden óf gelijk óf juist even boven die van de Rijkswerklieden. Er is gezegd, dat niet met de belangen van Jan Boezeroen rekening is gehouden. Dan zouden de commissieleden, die voor het groot ste deel zelf tot de klasse van Jan Boezeroen behooren, zich zélf benadeeld hebben! Een 6-groepen-stolsel is voorgesteld. Ja, dat is wel eens meer gezegd, denk maar aan de commissie-Raemakers destijds. De vakver tegenwoordigers hebben echter altgd het 5-groepen-stelsel gewild. De verlaging voor de politie vond de com missie wel wat te erg. Het loon voor den politie-agent is nu op 2.050 gesteld, het geen intusschen door B. en W. is overge nomen. Zal Den Haag daarmede instemmen? Laten we 't er op wagen, zoo adviseert de heer van Loo; in andere gemeenten zijn toch ook deze salarissen gehandhaafd. Men spreekt van te lage minima. Het systeem van de Regeering is echter: houdt de minima zoo laag mogelgk! Zoo moest de bode 800 salarisvermindering hebben, aldus Den Haag, en ook het salaris van den hulp- keurmeester was veel te hoog. Spreker noemt bet een grove beschuldiging, dat deze eischen van de Regeering door de commissie „gretig werden aanvaard", zooals een der organisaties het in de stukken noemde. Spr. zegt vervolgens iets over de betrek king van informator. Als men diens werk be schouwt, dan is dat met 2000 goed betaald. Zoo ook met den informator 1ste klasse. Die is met 2400 ruimschoots beloond. De ver hooging van den adjunct-directeur van Ge meentewerken vindt spr. welletjes en voorts is de adj.-directeur van bedrgven tevreden met de titulatuur alleen! Het rapport-Visman was nog niet gereed, toen men aan de salarisherziening begon. Ook deze spreker vindt het zonderling, dat dit rapport nog niet in den Raad is geweest (Het circuleert nog bij de wethouders, zoo interrumpeert de voorzitter.) De oude Raad heeft er recht op het nog te zien en spr. vraagt het morgen aan den dag ter inzage te leggen. De heer Meyer vroeg waarom het salaris van den directeur van water- en' lichtbedrij- ven naar beneden moest. Spr. kan die vraag begrijpen en het is wellicht mogelijk, dat spr. van zijn meening af zal wijken. Een duide- lgkere omschrijving voor de verlaging dan dat het salaris der commissie te hoog voor kwam, is er niet. De heer Schoeffelenberger had 't over cen tralisatie van de bedrgven: die kunnen het wel zonder directeur, zoo zeide hij. Spr. is het daar niet mee eens, er moet nu eenmaal een man van gezag zijn, een man, die de verantwoordelgkheid draagt. Maar laat de heer S. eens een weg aanwijzen voor centra lisatie, die bezuiniging met zich brengt. De commissie zal er dankbaar voor zijn. Tot den heer Boogaard zegt de heer Van Loo, dat hij destijds tegen de samenstelling van de salariscommissie had moeten ageeren. Spr. vertelt, dat de commissie de salaris regeling groepsgewgze bekeken heeft. De stratenmakers vormen de grootere groep, van daar, dat hierbg rangen zijn ingevoerd, even als bij de fitters. De heer Van Loo gaat dan over tot het bespreken van de punten, waarmee B. en W. verschillen met de commissie. Hoe het college in de water- en lichtbedrijven een nieuwe groep ambtenaren heeft kunnen toevoegen, is spr. een raadsel. En een technisch ambtenaar lste klasse i3 heelemaal niet noodig. Uitkeering bij overlijden. B. en W. zeggen: uitkeeren na drie maanden. Zij hadden wel kunnen zeggen: na 6 maanden, of eiken wille- keurigen termijn. De commissie is van mee ning, dat een termijn van 6 weken beter is; dat is ook in overeenstemming met de be palingen bij het Rijk. Sprekende over de 100, die de ambte naren bij den vischafslag zouden krijgen voor overwerk, deelt de heer Van Loo mede, dat de commissie het daar niet mee eens is. Zij zou wel eens willen weten, hoeveel dagen er 's nachts gewerkt wordt en hoeveel dagen'er niet gewerkt wordt. Gewerkt te verstaan a's „afgeslagen". B. en W. voeren de nieuwe functie van adspirant technisch ambtenaar in, hetgeen volgens de commissie zeer gevaarlijk is. Waarom geschiedt dit eigenlijk De com missie maakt er liever een werkman in alge- meenen dienst van, met plaatsing in de tweede loongroep. De betrekking betaalt zoo iets meer, zoodat de betreffende jongeman daarmede een dienst bewezen wordt. En passant waarschuwt spr. met klem voor het creëeren van nieuwe functies. Een adj.-commies bg de gasfabriek acht spr. niet noodig; de werkzaamheden zijn zóó een voudig, dat met een klerk volstaan kan worden. Tenslotte gaat spr. nog even in op de bemerking van de heeren v. d. Veer en Terra. Als het rapport niet in overeenstem ming is met de maatschappelijke verhoudin gen, kan de commissie daar niet aan doen, omdat zg van hoogerhand het richtsnoer kreeg. De heer Feenstra Kuiper, het derde lid van de commissie thans het woord ver- j krijgend, had, toen hij zag hoe de commissie j samengesteld was, disharmonie verwacht, j maar dat is erg meegevallen. Hetgeen spr. de uitspraak ontlokt: in commissie zijn de heeren veel handelbaarder dan in den Raad. (Geroep: U ook!). Spr. betreurt het. dat de heer De Nijs de commissie ontijdig verlaten heeft. Van dit lid toch kwam de uitlating: „Ik begrgp de menschen niet; ze mogen dank baar zijn, dat ze nog zooveel salaris hebben". En nu verbaast het spr., dat dkt deel van den Raad, waarvan de heer De N. toch een voornaam lid was, nu toch nog verhooging wil. „Dat is onze vrijheid", zoo valt de heer v. d. Vaart in de rede. De heer Feenstra Kuiper noemt enkele kleine afwijkingen, waarmee hij met de beide voorgaande sprekers verschilt, als kleeding boden, 100 voor overwerk afslagers, salarissen brigadiers. Spr. geeft al zgn mee ning ten beste, dat in de gemeenten de hoogere salarissen in het algemeen te hoog zijn. N.a.v. hetgeen gezegd is over het salaris van den Directeur van W. en L. zegt spr., dat men het salaris niet moet bepalen naar het al of niet lucratief zijn van het bedrgf. Tot welke consequenties zou dat leiden! De direc teuren van de verschillende diensten moeten in dezèlfde groep worden ondergebracht; de directeur van de reiniging in de groep van 5000. De adjunct-directeur van W. en L. behoort niet in de groep van directeuren van de andere diensten thuis, spr. acht dit onnoo- dig. Voorts begrijpt spr. het standpunt van B. en W. niet t.a.v. den loopjongen-adsp. techn. ambtenaar. Het is thans de beurt aan het College van B. en W. om de bijlage te verdedigen. Al vorens daartoe over te gaan, deelt de Voor zitter den heer Boogaard mede dat B. en W. voorstellen als de onderhavige niet eerst aan het G.O. kunnen onderwerpen. Het G.O. heeft geen enkele verantwoordelijkheid, of, wat nog erger is, kent geen enkele Voor stellen gaan dus naar een raadscommissie en niet rechtstreeks naar het G.O. Wethouder Smits vangt dan aan de ver schillende sprekers te beantwoorden. Hij reflecteert daarbij dikwijls aan hetgeen door de andere heeren van de commissie gezegd is. Overigens ontleenen wij aan zijn woorden het volgende De commissieleden hebben vol bezwaren het werk aanvaard. Men besloot met een ieders gevoelen rekening te houden; de een stemmigheid was buitengewoon groot; dank zij het werk van den secretaris en de saam- hoorigheid der leden, viel het niet moeilijk de verschillende vergaderingen der commissie te leiden. De heeren Biersteker en Van Zwijndrecht hebben gevraagd naar het afwijkende stand punt van spr. De heer Smits merkt op, dat er onder de heeren blijkbaar een bespreking geweest is, waar hij, als voorzitter, niets van af wist. Spr. verklaart dan, dat het G.O. z.i. het aangewezen middel is om de positie van het personeel te beoordeelen. Het zou dus verklaarbaar geweest zijn, als hij tenslotte overtuigd geworden zou zgn door het G.O. Spr. stelt de vragers dan gerust met de mededeeling, dat hij het niet heelemaal met den Burgemeester en de overige wethouders eens is. Waarom de rechtstoestand van het perso neel niet tegelijkertgd behandeld is? Omdat de Regeering nu eens eindelijk wilde weten, hoe het met de salarisherziening stond. Bovendien zal de bepaling van den rechts toestand geen ernstige wijziging in deze ver ordening brengen. Spr. heeft er bg B. en W. op gewezen, dat het bedrag, dat boven de politie gelegd is, gevaarlgk is. In Bussum is de salarisherzie ning op iets dergelijks verworpen. Spr. heeft dit hoogere bedrag zich dus niet in de schoenen laten schuiven. De 100 voor overwerk bij den vischafslag werd voorgesteld om hoogere salarissen te verhinderen. Opgemerkt is, dat de minst gcsalarieerden het ernstigst getroffen zijn. Men moest echter rekening houden met de normen, die aange geven waren. Den heer Boogaard beantwoordend, zegt spr., dat het G.O. tot steun geweest is voor de commissie. Het instellen van 6 groepen had niet tot verbetering geleid: de derde groep zou voor de vaklieden geweest zijn en de zesde groep zou van onderen toegevoegd zijn. Spr. wil niet voortborduren op wat door het G.O. in den breede gezegd is. Wat betreft het voorstel van de S.D.A.P.-fractie, zullen B. en W. hun standpunt innemen, nadat de ver schillende besprekingen in den Raad gehoord zullen zijn. Het antwoord op de vraag van den heer v. d. Veer luidt: de groepen, waarmede in de verordening vergeleken werd, zijn door het Departement aangegeven. Men zeide daar ook, dat het voorstel niet verworpen zou worden, ook al was het totaal der loonen hooger. Als men zich maar hield aan de ge stelde normen! Komende tot de beantwoording van het ge sprokene door den heer Tiessen resumeert spr., dat ten tijde van de hoogconjunctuur de loonen van de arbeiders in ruimere mate ge stegen waren dan die van de ambtenaren. Dus behoeven de salarissen van die laatsten niet in die mate verlaagd te worden, ja, in bepaalde gevallen moeten zg zelfs verhoogd worden voor een juiste verhouding. In werke lijkheid is dus een verhouding verkregen als door de Regeering werd weergegeven. Spr. bestrijdt vervolgens de opmerking van den heer Van Loo over het G.O. Met nadruk wil spr. er op wgzen, dat het G.O. onbelem merd moet kunnen uitspreken. Anders is er van overleg geen sprake en heeft het geen enkel resultaat. Tenslotte is de heer Smits van meening, dat het rapport moet worden gehandhaafd. Geen amendementen. Van de bestuurstafel komt de mede deeling, dat er geen amendementen zyn in gediend. Eensdeels is het College het eens met de meening van den heer Smits, ander deels met den heer Van Loo. Het College acht het inderdaad van belang, dat de Raad eerst kennis zal nemen van het rapport-Visman. Het zal ter inzage gelegd worden. De heer v. d. Vaart deelt mede, dat hg het niet steeds eens is met wat achter de be stuurstafel gezegd is. De raadsleden kunnen niet met nieuwe voorstellen komen, doch uit sluitend met wenschen. Verschillende heeren hebben die kenbaar gemaakt, van de rest van den Raad is niets bekend. Voorstel-Eylders. De heer Eylders doet het voorstel het salaris van den Directeur van den Genees kundigen Dienst van groep 13 over te bren gen naar groep 12. Daarmede zou groep 13 komen te vervallen. Het was intusschen bij half twaalf ge worden. Even beraadslaagde men nog, wan neer men weer bij elkaar zou komen, toen hakte de Voorzitter den knoop door en bepaalde voortzetting van de zitting op heden middag, aanvang 2 uur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 7