Marineberichten.
Legerberichten.
IVoot §Mn wc (uml
HELDENLEVEN.
DE DAPPERSTE BLAUWE ZEERIDDER
Marktberichten.
AAN DE TOMBE VAN
DEN POILU INCONNU
GEMENGD NIEUWS
Bliksem ingeslagen.
K p-
Burgerlijke Stand
Nieuws uit Oss.
Redding der opvarende
van de Dixie.
De tunnelinstorting
te Berlijn.
12
INSTALLATIE NIEUWE ADELBORSTEN.
KoHnr„r,
3 ^"3fP naar Oost-Indië vertrekken'
me. bestemming voor den dienst aldaar.
Officier van gezondheid le kl. der zeemacht
H. L de Grave is van zijn plaatsing bij den
dienst in West-Indië (Curaiao) hier te lande
HHLDERSCHH COURANT VAN ZATERDAG 7 SEPTEMBER 1935.
opper-
opper-
Met 25 September 1935-
Majoor-schrijver P. J. de Longte *ot
schrijver. 6 L
Met 2 November 1935-
Met 1 September 1935:
Lichtmatrozen M. Oorver N w r-,
J. B™ J. G. U~'
c vb~vÏÏS'
Wiekerhoff A A' Dieleman. W. H.
off' A G- de Cocq tot matr. 3e kl.
om
n°mT0llende BchePelirlgen zijn bestemd
vemoedelnk^nT' mCt Hr Ms -Kortenaer"
.U 5 de maand November 1935 en
SUoTndifrfikUndiÊe g eschiM bevinding
3 °.Indle te worden uitgezonden.
Kwartiermeesters Cattula. w
S P1°eg Korporaal telegr
J. den Haan; Seinersmaata J. B. Eering, W.
teruggekeerd en ter beschikking gesteld.
OOST"IN DIE.
Benoemd tot gezaghebber bö de gouveme- I pt.A.R KuWernan^ l' AK Schuttend'
Sn ntT6' ,W" F" Van Rooy' en A' K<*». Blaauw' W" F- Hamèns, D B T* vS
beiden tgd. wd. gezaghebber bij genoemden Korpls. monteur p. Sparenberg HC v
b'J het I ^3 7.- d'. Meulen; SergT. sch£
rine etablissement te Soerabaia, A. Aagema
onderbaas-ernstvuurwerker bij genoemde in
richting.
Vergund om naar Nederland terug te kee-
ren aan de luitenants ter zée 2e kl W J
Reijnierse, H M. L. F. E. van Oostrom Soede
en J. J. C. Korthals Altes.
Verleend wegens zevenjarigen dienst negen
maanden verlof naar Europa, aan P. Bakker
loods 1ste kl. te Soerabaia, met bep. dat hij
zijne betr. zal nederleggen op 23 Februari; we
gens zesjarigen dienst acht maanden verlof
naar Europa aan T. J. Buyten, havenmeester
3de kl. te Kalianget, met bepaling, dat hij
zijne betr. zal nederleggen op een aoor den
res. van Madoera vast te stellen datum in de
maand Juni.
PLAATSINGEN.
Bij beschikking van den minister van defen
sie zijn de volgende plaatsingen gelast:
met 12 September 1935: luitenants ter zee
der 3e kl. F. J, Kroesen, jhr. W. C. M. dè
Jonge van Ellemeet, F. Steinmetz, R. W ba
ron van Lynden, L. A. R. J. van Hamei, H.
A. van Oordt en de officieren van den marine-
stoomvaartdienst der 3e kl. A. L. Thierena on
A A. M. van Rijsbergen, geplaatst aan boord
van Hr. Ms. Gelderland; luitenant ter zee der
3e kl. H. J. H. Hagdorn, a.b. Hr. Ms. Vulca-
nus; luitenant ter zee der 3e 'tl. A. F. baron
van Tuyll van Serooskerken, a.b. Hr. Ms. Z 5;
met 13 September 1935: luitenant ter zee der
3e kl. W. H. Crommelin, a.b. Hr. Ms. Nauti
lus; officier marinestoomvaartdienst der 3e kl.
H F^lngeib ?0r£S' schr' A-Brïhr'
H. F. Engelbarts; Sergt. d. mams H. C Elias
GTZm f i ^°°EStra' L" «ruèJK
F uk H' Daniëls' B. van Bokhorst,
M C w!,Wlnb,^^g• H" PIantua' A' v- d
A v w fkeik' H" Musket, G. de Nooyer,
ki m Hoorlar.der; Mariniers 2e
SchaaP. J- K. Gldeonse; Ma-
du Coux A' Tamboer; Matroos 2e kl. W.
o.ï??dT'0Lgende schePelingen zijn bestemd
om in de bovenrol met Hr Ms. „Van Gheni"
vermoedelijk in de maand November 1935 en
behoudens geneeskundige geschiktbevinding
naar O. Indië te worden uitgezonden
Kwartiermeester J. Roeting; Korpl. torpmr.
Broeder, Majoor telegr. L. J. Koster; Sei
nersmaata H. H. Hage, J Zuurveld, N. A.
Vermaat; Korpls. macht. A. Benning J.
Geertse, M. Jf v. d. Tas, L. P van der Wal,
L. J. H. 1. Garsen; Korpls. monteur A. Len
stra, A C. Geljon, G. M. L. de Schwart;
Sergt schnjver J. J. Andriessen; Schoenma
ker D. Augustin; Korpls d. mams. J. C Zim-
merman; Tamboer le kl. A. J. Reijs; Mari-
mers ie kl R. de Blécourt, A. Pronk, A. Bek,
A. Klein Holte, L. Dekker, E. Revers, J. H.
L. Treffers, J. H. Leder, H. J. Terburg, J.
Jansma, C de Vos, H. v. d. Blaak, G. Keuris^
A. W. Ledoe; Mariniers 2e kl. H. W. v. d.
Weg, J. c. P. Walraven; Marinier 3e kl. H
Zandboer; Matroos 2e kl. M. Pronk.
Overplaatsingen.
Majoors vliegtuigmaker J. Noors en P. Es-
L. Lambo, a.b. Hr. Ms. Nautilus; officier ma- selman 2 Sept. 1935 van De Mok gedet. bij
rinestoomvaartdienst der 3e kl. H. J. Bouvy, de MarJtaz. te A'dam en werkzaam gesteld
a.b. Hr. Ms. Nautilus; luitenants ter zee der ^ii de KLM te SehinSni
3e kl. H. L. Verniers van der Loeff, W. S.
J. A. Prins, J. P. Rotgans, a.b. Hr. Ms. Hydra;
luitenant ter zee jhr. J. A. Feith, a.b. Hr, Ms.
Douwe Aukes.
Ondervolgende schepelingen zijn den len
September 1935 per m.s. „Colombia" uit
West-Indië in Nederland teruggekeerd:
Serg. der marns. S. Mulder; mariniers le
kl. A. Beetz. C. Hillebrand, J. de Keizer, T.
de Puit, F. A. Seine, F. J. Robert, H. M. A.
Molly, J. M. Nagelkerken, J. Spaans, J. H.
Sallone; tamboer le kl. F. Schreuder; korpo
raals-macht. G. van Harten, R. G. Snijders,
W. C. Smit; stokers-o.man J. L. v. Bladel, C.
Pleijte, J. A. Schouten; stokers le kl. C. Jo-
ziasse, C. Otten, K. van Hulst, W. Groen, J.
Flink, J. Hollander, J. Groen, W. Zweverink;
kwartiermr. S. Jonker, korp.-timmerman W.
Molijn, korp.-monteur J. C. Meinhardt, korp.-
schrijver A. L. M. Lobato de Mesquita; ma
trozen, le kl. A. de Kam, J. de Kam; J. J. W.
Klumper, C. L. van Bergen, A. Hamelinck,
M. H. de Wit, F. de Lange, H. v. 'den Eist, B.
M. v. der Meulen, J. H. Munnik, A. Voogd,
W. Kramer, J. P. van Dalen, J. Miedema, J.
B. de Wolff, G. de Hart, P. Gootjes, H. H.
Kruize, H. Drenth, H. A. Donk, J. J. Nassy,
matroos 2e kl. L. Karman.
Aanwijzing thuisvaren.
Matroos le kl. M. P. van Boven 7 Aug. '35
per m.s. J. v. Oldenbarnevelt v. Priok.
Bootsman D. Brusselman 25 Aug. '35 per
m.s. „J. de Witt' van Tg. Priok.
Aanwijzing thuisvaren ingetrokken van:
Matroos 2e kl. L. Clemens 7 Aug. '35 per
m.s. „J. v. Oldenbarnevelt" van Tg. Priok.
Met ontslag uit den zeedienst-
Marinier 3e kl. H. Plezier 5 Sept. 1935.
Bevordering.
Leerling-monteur J. A. v. d. Vliet tot kor
poraal-monteur, 1 Aug. '35.
Matrozen 2e kl. A. C. Schilthuizen en P.
Bindenga tot matroos le kl., 1 Sept. '35.
Marinier 3e kl. H. Zandboer tot marinier
2e kl., 1 Sept. '35.
Lichtmatrozen P. v. 't Hof, D. H. J. Born,
J. B. Husen, C. A. Valkhof, J. F. van Soldt,
C. A. Hoebeke, M. van Gent, H. C. v. d. Berg
1 Sept. '35 tot matroos 3e hl.
Lijst van schepelingen, die met ingang van
de aangegeven dat: worden bevorderd tot de
kwaliteit als voor elk hunner achter hunne
namen is vermeld:
Met 1 Juni 1935:
Stoker-olieman J. C. de Pauw tot korpo
raal-machinist.
Met 16 Juli 1935:
Korporaal-machinist G. Brouwer tot ser
geant-machinist.
Met 1 Augustus 1935:
Korporaal-hofmeester J. H. Salfischberger
toe sergeant-hofmeester.
Korporaal-kok L. J. -i. van Vliet tot ser
geant-kok.
Matrozen le kl. M. Vermeule en C. Kooij-
man tot kwartiermeester.
Matroos-konstabel J. Dirvan tot korporaal
konstabel.
Matrozen der le kl. E. J. den Haan, M. de
Lange J. A. Lemaire, W. P. J. Durjn tot kor
poraal-telegrafist.
TorpedomaKersmaat J. de Graaf tot kor-
poraal-torpedomr.
Vliegtuigmake.smaats (M) T. Veldman, J.
G. van Aggelen, N. C. Ferree tot korp -
vliegtuigmkr. (M).
Marinier der le kl. L. Schipper tot korpo
raal-bottelier.
Matroos der le kl. A. G. Vlok tot korpo
raal-bottelier.
Marinier der le kl. A. H. de Bruijn tot kor
poraal-schrijver.
Matroos der le kl. P. -x)uwerse tot korpo
raal-schrijver.
Mariniers der le kl. F. A. van Dorst, H. F.
Engelbarts, R. Dijksterhuis tot korporaal-
schrijver.
Matroos-hofmeester J. Baard tot korpo
raal-hofmeester.
Mariniers der le kl. P. van Proosdij en F.
van der Maas tot korporaal-hofmeester.
Mariniers le kl. M. van Vuuren, G. Dokter,
J. J. Voers. C. van 't Riet tot korporaal-kok.
Met 21 Augustus 1935:
Sergaent-machinist M. Hali tot majoor
machinist.
Met 18 September 1935:
Sergeant-timmerman J. P. Bommezijn tot
majoor-timmerman.
Korporaal-timmerman G. Houtriet tot ser
geant-timmerman.
hij de KLM te Schiphol.
Serg.-vliegtuigm aker J. K. F. Keuker 2
Sept. 1935 van de Kooy gedet. bij de Mar.
kaz. te A'dam en werkzaam gesteld bij de
N. V. Ned. vliegtuigenfabriek te A'dam.
Majoor ziekenverpleger W. Sanders 3 Oct.
1935 van Wachtschip W.oord naar Hospitaal
Sergt. kok P. W. d'Hulst 3 Oct 1935 van W.
W.oord naar van Speyk.
Sergt. monteur J. C. Hoogstraten 3 Oct.
1935 van Wachtschip W.oord naar OZD.
Sergt. d. marns. R. Stam 16 Sept. van W
Vlissingen naar Afd. Mar. R'dam.
Sergt. kok W. Wolf 4 Sept. 1935 van W.s.
W.oord tijdelijk naar Kaz. W.oord.
Sergt. telegr. W. J. Baden 9 Sept. 1935 van
Peilstation IJmuiden naar R. D. A'dam.
Sergt. telegr. J. P. J. m. van Reyn 7 Sept.
1935 van Hydrograaf naar OZD.
Sergt. telegr. C. B. Rosielle 7 Sept. M. K.
W. A'dam naar Hydrograaf.
Korpl. schrijver A. G. J. Wittenberg is aan
gewezen om 4 Oct. 1935 per m.s. „Venezuela"
naar W. Indië te worden uitgezonden.
Korpl. kok L. J .m. Schumacher is aange
wezen om 18 Oct. 1935 per m.s. „Costa Rica"
naar W. Indië te worden uitgezonden.
VERZEKERING VAN DE ORDE EN DE
RUST IN KAZERNECOMPLEXEN.
Bij ministerieele beschikking zijn, met in
gang van 30 dezer, een aantal kazernes aan
gewezen als kazerne-complexen, waar een
officier van kazerne-piket in het tijdvak
tusschen het einde van den dagelijkschen
dienst en het morgenappèl van den volgen
den dag aanwezig zal zijn. Hierbij is ook de
kazerne Fort Erfprins alhier.
Met ingang van 1 November a.s. is bevor
derd tot majoor der artillerie, de kapitein A.
van der Waag, hoofdinstructeur van het re
giment kustartilelrie.
Onze plaatsgenoot, de heer A. van der
Waag Jr., slaagde voor het rangschikkings-
onderzoek van de Koninklijke Militaire Aca
demie te Breda met bestemming voor de
Infanterie van het leger in Nederlandsch-
Indië.
Haven van Nieuwediep
6 Sept. 1935.
Aangekomen van Londen en vertrokken
naar Harlingen het Eng. s.s. „Leeuwar
den".
Aangekomen van Harlingen en vertrokken
naar Blijt het Estlandsche s.s. „Begonia".
van Den Helder.
van 56 Sept. 1935.
GETROUWD: C. H. E. Bik en D. G. M.
Schlingmann; A. Bosman en H. van Horik;
J. R. Otten en G. P. Driece; J. A. v. d. Vliet
en M. H. de Haas; S. Agaart en A. H. Heit-
tink.
BEVALLEN: M. Hofmeijer—v. Eijsden, z.;
C. ClowtingMeijërs, z.W. Koelewijnter
Haar, z.; G. WitKaagman, z.; F. v. d.
VaartHollander, z.
OVERLEDEN: P. van Loon, 22 j.
Zaterdag 7 September.
Feestnrond Henoclsportvereeniging .Selder",
Muais Socrum, 8 uur.
Zondag 8 September.
Prijauitdeeling Polo-tournooi ,Seld. Ziccmver-
eeniging", Musis Sacntm, 8 uur.
Wjj lezen in „De Avondpost":
„Kameraden, ik ben in uw midden gekomen,
om u den groet te brengen van de fascistische
regeering, en in het bijzonder mtfn eigen
kameraadschappelijken groet. Mijn bedoeling
is niet, u aan te moedigen. Gjj hebt geen aan
moediging noodig; want het staat vast, dat
gij ten allen tijde uw plicht zult doen. Gij
ziet er voortreffelijk uit: solide, stevig ge
bouwd, ferm, klaar voor het gevecht, licha
melijk zoowel als geestelijk. Trouwens, heb
ben wjj niet altijd gehoopt op het gevecht?...
Is het niet het kenmerk van het fascisme,
dat het de risico's van een heldenleven ver
kiest boven de lamlendigheid van een onbe
nullig bestaan?..."
Ziedaar hoe het lijfblad van Mussolini, de
„Popoio dltalia", den letterlijken tekst brengt
van een passage uit een rede, welke de Dic
tator onlangs tot vertrekkende troepen hield,
en die wij onlangs al in het kort hebben ver
meld.
„Gij ziet er voortreffelijk uit... Klaar voor
het gevecht, lichamelijk en geestelijk... Gjj
hóópt op het gevecht... Gij verkiest de risico,
van een heldenleven boven de lamlendigheid
van een onbenullig bestaan..."
Maar nu moet men eens dit andere bericht
lezen, waarin de werkelijkheid geschetst
wordt:
„De staande troepen van Italië worden ge
vormd door jonge mannen van 21, 22, 23 en
24 jaar, die een geheel anderen kijk op het
koloniale avontuur hebben. Sommigen hun
ner worden geleid door de zucht naar avon
tuur en kunnen op straat worden gezien met
een meisje aan hun arm en met vuur zingen
zij fascistische strijdliederen, wanneer zij zich
aan boord van de troepentransportschepen be
geven. Anderen voelen zich allerellendigst,
willen naar huis terug en barsten in tranen
uit, wanneer het schip vertrekt. Er zijn ande
ren, die nooit aan den oproep om zich te
melden, gehoor hebben gegeven, doch zich
schuil houden en trachten over de Oostenrijk-
sche grens te komen".
Ziedaar hoe velen der fascistische jongeren
tegenover dit lichtvaardige avontuur staan.
„Heldenleven". Het klinkt keurig. Maar
men leze ook het volgende bericht: „Mussolini
vertrouwt voor een groot deel op zijn lucht
macht voor het geval het tot een gewapend
conflict met Abessinië mocht komen. Bijna
duizend vliegtuigen zullen zich naar verwacht
wordt, op Abessinië werpen, om vernieling en
paniek teweeg te brengen", ziedaar het hel-
denbedrijfdat duizend vliegtuigen dood en
vernieling zullen uitbraken over Abessinië, dat
geen luchtmacht heeft.
„Heldenleven". Men leze: „Voorts zullen
proeven genomen worden met nieuwe gifgas
sen, terwijl ook een nieuwe brisantgranaat is
uitgevonden, welke zich over een groote op
pervlakte verspreidt". Weer een nieuwe vorm
van heldenleven dus: het meest-duivelsche,
meest God- en menschonteerende oorlogs-ap-
paraat, het gifgas, zal in een nieuwen vorm
op de negers worden toegepast, en zal hun
doen zien wat Italië onder christelijke bescha
ving verstaat.
Italië? Och, kon er eens een geheime volks
stemming gehouden worden, dan zou men
zien, hoeveel van die honderdduizenden jonge
ren, die onder de brandende zon van Afrika
zullen moeten gaan vechten, dit heldenleven
werkelijk verkiezen.
„Heldenleven". Het bestaat hierin, dat een
tot de tanden toe modern gewapende mogend
heid van de nieuwste en meest satanische uit
vindingen voorzien, zich werpt op een gekleurd
ras, hetwelk in wapening ver pn ver er bij ten
achter staat. Dit is fascistisch heldendom. En
daartoe wordt besloten door één man. De
wereld moge er zich goed rekenschap van
geven, alle volken, waar zich het fascisme
organiseert, mogen er zich terdege van door
dringen, dat het één man is, die, dwars tegen
de overtuiging van heel de wereld in, en be
schikkend over leven en dood van een be
langrijk deel des volks (niet alleen jongeren,
ook ouderen, tot 35 jaar toe, worden opgeroe
pen), zijn land in dezen oorlog drijft. Terwijl
in andere landen vorsten, kabinetten en par
lementen over vrede en oorlog beschikken, en
de publieke opinie alle gelegenheid heeft zich
HERINNERINGEN UIT HET
LEVEN VAN DORUS RIJKERS)
door:
Yvel Dlawnurg
(Nadruk verboden).
Hij was een groote Nationale Held, maar Den
Helder heeft hem vergeten. Wat hij deed
was in het belang van zijn makkers.
Als een zilveren spiegel strekte de zee ach
ter de geelzandige duinen... Vriendelijk rustig
spoelden de blauwe golfjes tegen de vlakke
stranden op den dag, dat de Koning der Ne-
derlandsche menschenredders, hoog gedragen
op de schouders van de Heldersehe haring
trekkers, over het Heldersehe kerkhof werd
gedragen.
In de stralende lucht verstierven, weemoed
wekkend in de ziel, teere klanken vaa dé
treurmuziek
Het was stil en vredig om den doode, die
dapper en onvervaard zoo vele malen in zijn
leven te midden van woeste orkanen, gewel
dige stormen en donderende branding gegaan
was.
Ik zie ze allen gaan, die oude redders, dra
gende hun dooden kapitein, mijn ouden reis
makker, die nu zijn laatse groote reis onder
neemt.
Ik zie ze staan, de mannen, die Dorus aan
de vergetelheid ontrukt hebben: Dr. Radema
ker, Ter Hall, Tjeerd Adema. Ik zie ook
vele jonge adelborsten.
Nu rust de kist in het graf. Hoog stapelen
zich op kransen en bloemen
Namens den minister van Marine spreekt
Admiraal Quant, hij spreekt ook namens de
Marine zelfwant er was groote trait
d'union tusschen dezen Nederlandschen held
en de Marine. Zijn groote moed, zijn groote
kennis van de 'zee zal ons ten voorbeeld zijn!
Slaap zonder zorgen in. Ik dank u, Dorus
Rijkers, voor wat gij aan de Marine hebt ge
leerd.
Velen zijn aan het graf gekomen. Henri
ter Hall, die de stuwkracht was van het
Dorus Rijkers-fonds, spreekt. Flarden van
zinnen komen tot me.
Nooit zullen wij jou meer met ons zien
optrekken om gelden bijeen te zamelen voor
het fonds dat jou naam draagt... Brave held,
Vlak bij de plek van je arbeidsveld rust je.
Het is geheel in den geest van onzen Dorus,
dat zijn makkers op den ouden dag geen
levenszorgen hebben te dragen...
Dan komt een man, die Dorus' daden van
aanschouwing kent. De heer de Booy van de
Noord-Zuidhollandsche Reddingmaatschappij.
Ik hoor nog zqn stem uitklinken boven
het geloei van den storm: Ik had hem aan
de lijn, meneer, maar die brak af, en voor
mijn oogen zag ik hem verdrinken. Er zaten
in de bezaansmast, nog enkele schipbreuke
lingen. Een van hen, een jonge zeeman, was
doodgevroren, meneer, ze hadden het ljjk
overboord gezet. Ik bedacht me niet lang en
zette alles erop, en ik stuurde de redding
boot boven op het schip. Zoo was Rijkers, en
zoo heeft hij de eer van ons land hoog ge
houden. Wij danken hem daarvoor.
Toen Dorus heen ging nam Coen Bot, als
nieuwe heerscher over de golven, plaats in
de boot, die den naam van den doode droeg,
en de nieuwe koning spreekt:
Twaalf jaar heb ik onder U gevaren,
nooit heb ik een spoor van angst bij U ont
dekt.
Weer anderen kwamen... hebben aan de
groeve gesproken... toen klonk het afscheids
lied.
Eenmaal zal de zwarte grond
Als de nacht ons dekken,
Wie zou voor die ruste schromen?
Dan is 't lijden weggenomen.
Op het graf van Dorus Rijkers zijn de vele
kransen, er op gelegd, reeds lang verwelkt en
Dorus Rijkers, de groote nationale held is
vergeten... door Nederland.
Ach neen, toch niet... Dorus Rijkers
kan niet uit de geschiedenis geschrapt... de
naam Dorus Rijkers leeft nog in ons volk. Er
is immers opgericht een groot monument
voor de Helden der Zee... staande op het
Heldersehe Helden der Zeeplein... dit bewijst
toch het tegendeel.
Eere aan de Heldersehe mannen die vol
energie dit eerbiedwaardig monument opge
bouwd hebben... Hun treft geen verwijt...
wel anderen...
Dorus Rijkers zelf is vergeten... ook in
Den Helder.
Deze groote held, aan wiens groeve heel
Nederland vertegenwoordigd was, vanaf den
minister, via den admiraal, tot den gewonen
haringtrekker toe, is vergeten! Dorus Rijkers,
die in Parijs en ook bij zijn dood werd be
stempeld tot den grootsten Nationalen held
van Europa, wijl hij op de Heldersehe kusten
511 menschen redde, deze Dorus Rijkers, die
vanaf zijn eersten kreet tot zijn doodsnik in
Den Helder woonde, is door den Gemeenteraad
van Den Helder niet waardig gekeurd, dat
een straat naar hem genoemd zou worden...
What is in a name?
Niet veel inderdaad... en wanneer mijn
wakkere reisgenoot alleen hierdoor miskend
was, ik zou het zwijgen er toe doen... er is
meer.
Er zijn velen in den lande die meenden en
nog meenen dat Dorus Rijkers een groote
ondersteuning trok uit het naar hem ge
noemde Dorus Rijkersfonds, dat hij daardoor
een man in bonus werd. Schrijver dezer rege
len, die behoort tot de oprichters van dat
Dorus Rijkersfonds, er vele jaren vice-presi-
dent van was, rekent het zich tot een plicht
dit misverstand uit den weg te ruimen. Dorus
Rijkers heeft aan het Dorus Rijkersfonds heel
weinig te danken, maar integendeel het Dorus
Rijkersfonds heeft veel aan Dorus te danken,
want hij trad overal en altijd voor het forum,
als reclamepop, zooals hij vaak ironisch zei,
zijn maats profiteerden ervan...
Bij zijn leven is het slechts een heel luttel
bedrag geweest dat Dorus Rijkers van dit
fonds heeft gekregen.
Hulde aan 't Carnegiefonds, aan de Noord- en
aan het Carnegoefonds, aan de Noord- en
Zuidhollandsche Reddingmaatschappij, aan
Tjeerd Adema van de Alkmaarsche Courant
en aan Dr. Rademaker, zij waren het in
hoofdzaak die Dorus een rustigen ouden dag
bezorgden. Maar de mannen van de redding
boot danken veel aan hun ouden schipper.
Op het stille kerkhof aan den voet van de
duinen rust een groote nationale held...
Zijn levenslogboek is afgesloten...
De Groote Machtige Schepper van Zee en
Aarde kent dit logboek. Hij zal geoordeeld
hebben over Dorus' leven. Moge zijn ziel rust
vinden in de Eeuwigheid.
EINDE
te doen gelden, ligt in het fascisme, ook waar
het de Kroon nog duldt (maar wat bemerkt
de wereld van den Koning van Italië?), bjj
één man de beslissing over de vraag, of zijn
volk tot den oorlog zal gaan. En de gebeur
tenissen wekken niet den indruk, dat hg zal
terugkeeren van zijn heilloozen weg.
Dan echter zal de Volkenbond voor een be
langrijke en ingrijpende beslissing komen te
staan. Wij hopen, dat hij er niet voor zal terug
deinzen, maar dat hij zal overgaan tot maat
regelen, teneinde den staat te straffen, die de
bepalingen van zijn handvest overschrijdt. Als
de Volkenbond nu terugdeinst, hebben de
staten voortaan vrij spel Dan zal hij een
volgend keer de moreele bevoegdheid missen,
om tegen een anderen staat wèl op te troden.
Wellicht heeft de Bond in zijn bestaan nog nim
mer voor zulk een belangrijke en ingrijpende
beslissing gestaan, maar zijn eigen positie en
prestige en de heilige zaak van den vrede zijn
in het spel: aan economische sancties zal men
niet mogen en kunnen ontkomen.
Intusschen gaan de soldaten van Italië het
„heldenleven" tegemoet, in de moordende hitte
van Afrika, gesteund door duizend vlieg
machines, nieuwe gifgassen en brisantgra-
naten.
Stel nu tegenover dezen dictator eens het
onsterfelijke en ongeschonden leven van Jezus
Christus. Dat was een heldenleven. In moree-
len zin. Een heldenleven, gedragen tot aan het
kruis toe, waar Hij bloedend, vastgenageld.
Zijn moordenaars vergaf. Tal van dictators,
zooals ook thans Mussolini er een is, leven in
de heugenis der menschheid en in de ge-
schiedboeken voort als afschrikwekkende fi
guren, en van hun werk is niets overgebleven.
Maar het heldenleven van Christus is nog
altijd het hoogste en het zuiverste en het
nobelste, waartoe de menschheid zich kan op
heffen.
De dictator, die tot de jeugd van zijn volk
roept: „Hebben wij niet altijd gehoopt op het
gevecht?" onthult daarmee zijn diepste inner
lijke en tevens de sombere ziel van het stelsel,
dat hij verdedigt: het fascisme.
En als eenmaal de tijd komt, dat vrede en
recht bloesemen over de aarde, een tijd, die
de Italiaansche dictator kenschetst als „de
lamlendigheid van een onbenullig bestaan",
zal over Mussolini al lang het vonnis zijn ge
streken, ook al weet hij met zijn vliegtuigen,
gifgassen en brisantgranaten thans de negers
te verslaan. Zulke figuren mogen wellicht
korten tijd velen imponeeren, in de geschie
denis blijft er tenslotte niets van hen over en
in het licht der eeuwigheid verschrompelen
en verdorren zij.
Beklagenswaardige jeugd van Italië, wier
„heldenleven" voor vele, vele duizenden
hierin zal eindigen, dat zij sterven in hitte,
modder en bloed.
Binnenland.
VALSCHE RIJWIELPLAATJES.
VERVAARDIGD.
Drie arrestaties te Hilversum.
Bij een Donderdag te Hilversum gehouden
controle op de rijwielbelastingplaatjes bleek,
dat een wielrijder een valsch belastingplaatje
gebruikte. De recherche te Hilversum stelde
onmiddellijk een onderzoek in. Een spoor leidde
naar de gemeenten Laren, Blaricum en Anke
veen. In de laatste gemeente werd een man
gearresteerd, verdacht van het opzettelijk
ten verkoop aanbieden van valsche rijwiel
belastingplaatjes. Bij verhoor verklaarde hij
eerst niets van het vervalschte, in beslag
genomen rijwielplaatje te wetenhij ontkende
een valsch plaatje te hebben gehad. Tenslotte,
toen het bewijs tegen hem te sterk bleek,
erkende hij een valsch rijwielplaatje te hebben
verhandeld.
Verdachte was bevriend met iemand, wonende
te Blaricum, in wiens woning een onderzoek
werd ingesteld. Hierbij werden valsche rijwiel-
plaatjes aangetroffen. De vriend gaf toe, dat
hij de valsche rijwielplaatjes had verhandeld,
doch weigerde te verklaren, van wie hij ze
had ontvangen. Zijn vrouw ontkende iets van
de „transacties" te weten. De twee verdachten
zijn naar het hoofdbureau van politie te
Hilversum gebracht.
Het gelukte de recherche in den afgeloopen
nacht den vermoedeljjken vervaardiger van
de valsche plaatjes op te sporen, n.1. iemand
uit Laren, die door de recherche, in samen
werking met de politie te Laren, van zijn bed
werd gelicht en eveneens naar het politie
bureau te Hilversum werd gebracht.
Volgens de verklaring van één der ver
dachten zijn vermoedelijk honderd valsche
plaatjes in omloop gebracht. Verwacht wordt,
dat nog meer arrestraties zullen volgen. De
valsche plaatjes zijn zeer buigzaam en iets
lichter van kleur dan de echte.
Te Noordwolde werd Vrijdagnacht het boer
derijtje van den heer R. Reinbergen door den
bliksem getroffen en verbrand. Zeven duizend
pond hooi en landbouwwerktuigen gingen ver
loren. Het onweer ging vergezeld van een ge
weldigen hagelslag.
Te Koudum is, tijdens een kort onweer,
de boerderij van den heer A. Abma in brand
geraakt. Eerst werd getracht het vuur met
emmers water te blusschen. De brandweer
kon geen hulp bieden, omdat de boerderij
midden in het land staat. Mede doordat er
geen voldoend aantal helpers was, ging de
boerderij in vlammen op. Van den inboedel
werd weinig gered. Verzekering dekt de
schade.
Door de Kon. marechaussee te Oss is ge
arresteerd de 48-jarige fabrieksarbeider H.
van der V., bijgenaamd de Snep, uit Berghem.
De aangehoudene wordt verdacht van mede
plichtigheid aan verschillende misdrijven, ge
pleegd in 1934. Van der V. geniet in arbei
derskringen een gunstige reputatie en dien
tengevolge werd hij door de leden van de r.k.
werkliedenvereeniging te Berghem tot pen
ningmeester van de onderafdeeling zieken
fonds aangesteld. Doei veelvuldig bezoek aan
verschilende herbergen kwam hij in connec
tie met twee van de meest beruchte lieden
van het Ossche dievergilde, namelijk den dik
ken Toon de Soep en Bijs de Sijp, aan wien
hij inlichtingen moet hel ben verstrekt, waar
door inbraken bij goed gesitueerde lieden te
Berghem mogelijk weiden gemaakt. Hij
wordt verdacht van medeplichtigheid aan een
inbraak bij den landbouwer v. d. Kamp te
Berghem in 1934.
De verdachte is naar de marechaussee-ka
zerne overgebracht, waar hij aan een streng
verhoor wordt onderworpen. Het ondezoek in
deze zaak wordt voortgezet.
De Ceel bekent, dat hy ook eeU
brand gesticht heeft.
De beruchte bendeleider, de wielrenner J.
C. uit Oss, bijgenaamd oe Ceel, schijnt nog
steeds niet aan het einde van zijn bekentenis
sen te zijn gekomen. Nu heeft hij in het huis
v. bewaring in Den Bosch voor de marechaus
see uit Oss opnieuw een misdrijf bekend. Het
onderzoek der marechaussee inzake de vele
verdachte branden in Oss en omstreken lever
den bewijzen op, dat C. betrokken zou zijn
bij een brandstichting, welke in 1930 heeft
plaats gehad.
Buitenland.
De redding der opvarenden van het aan de
zuidpunt van Florida op een klip geloopen
s.s. „Dixie", waarmede Woensdagavond is be
gonnen, werd bij het aanbreken van den dag
gestaakt.
Er waren toen 110 passagiers en 51 leden
der bemanning van het vaartuig gehaald.
(Volgens het A.N.P. zijn Woensdag ruim 300
passagiers gered).
De kapitein deelt mede, dat het schip wa
ter maakt, maar dat de toestand niet ver-
onrustend is.
Aan boord van de „Atenas", welke de pas
sagiers van de „Dixie" heeft opgenomen, ge
ven dezen een aangrijpend verslag van de
stranding.
„Wij schenen in het middelpunt van den
storm te zijn; plotseling klonk een scherp
geknars en gelastten de officieren ons de red
dinggordels aan te doen. Den geheelen nacht
werd het schip heen en weer geslingerd, het
trilde hevig, ijzeren deuren en ramen bogen
onder den druk van het water; in de groote
zalen stond het water tot de patrijspoorten,
overal dreven koffers rond. Volgens de oude
zeemansraditie zongen wij allen."
De passagiers kwamen geheel uitgeput op
de „Atenas", hun kleeren waren doordrenkt
en gescheurd, zij hadden niet gegeten sedert
Maandagmiddag, aangezien de ccmbuis was
vernield.
Alle passagiers gered.
Reuter meldt nader, dat de redding van de
passagiers van de „Dixie" voortgezet kon
worden en dat thans alle passagiers zich in
veiligheid bevinden. Zij zijn allen door andere
schepen die de „Dixie" ter hulp waren ge
komen, opgenomen.
De „Dixie" wordt als verloren beschouwd,
VIJF ANTI-FASCISTEN
VRIJGESPROKEN.
Incidenten op de „Bremen",
Vijf verdachten, beschuldigd van het ver
wekken van wanordelijkheden bij het vertrek
van het s.s. „Bremen", op 27 Juli j.1., werden
vrijgesproken. Een zesde zal zich nog te ver
antwoorden hebben wegens het toebrengen
van lichamelijk letsel en het dragen van ver
boden wapenen.
De rechter Brodsk gispte op de zitting het
Hitler-regime. Hij zeide o.a. dat het in top
voeren van de Swastica-vlag in de New-York-
sche havens door de verdachten en andere
burgers kon worden beschouwd als „een noo-
deloos uitdagend laten wapperen van een
embleem, dat het symbool is voor het tegen
overgestelde van Amerikaansche idealen, en
dat een atavistisch terugvallen naar middel-
eeuwsche, zoo niet barbaarsche toestanden,
vertegenwoordigt."
De rechter besloot met te zeggen: „Ik wil
echter niet, dat mijn woorden uitgelegd zullen
worden als een sanctioneeren van onwettige
handelingen."
Vier arrestaties.
De persdient van de justitie te Berlijn deelt
mede: Zooals indertijd reeds werd medege
deeld, heeft de justitie direct na het ongeluk
bij den bouw van den ondergrondschen spoor
weg in de Herman Goeringstraat, waarbij
19 personen om het leven zijn gekomen, een
onderzoek ingesteld naar een eventueele
schuldvraag. Het onderzoek werd geleid door
dr. Reimer, tevens had men een commissie
van deskundigen benoemd, bestaande uit twee
professoren, resp. van de techn. hoogeschool
te Berlijn en te München en eenige voojaan-
staande bouwkundigen.
Het onderzoek is intuschen zoover gevor
derd, dat op aanstichting van het O.M. van
daag arrestatiebevelen zijn uitgevaardigd
tegen: Hugo Hoffman, directeur van de Ber-
lijnsche bouwmaatschappij, Ir. Karl Rath,
technisch adviseur van deze maatschappij, de
opzichter Ir. Fritz Noth en Reichsbahnrat
Wilhelm Weyher.
Zij zijn alle vier gearresteerd. Zij worden
beschuldigd van dood door schuld, omdat zij
bij de uitvoering van het bouwwerk tal van
technische eischen hebben veronachtzaamd,
waardoor zij in de eerste plaats de verant-
woordelijkheid voor het ongeluk hebben.
Men verwacht dat de deskundigen binnen
een week hun definitief rapport zullen heb
ben opgesteld.
HELDERSCHE EIERVEILING.
5 Sept. Aangevoerd 26,962 kippeneierent
52—54 kg 2.002.70, 55—57 kg 2.50—3.09,
58—60 kg 2.80—3.20, 61—63 kg 3.00—3.50,
6467 kg 3.303.50, kleine eieren 1.40—
1.80; 174 eendeneieren 2.00. Alles per 100 st.
EI ER VEILIN G SCH.-GEN.
5 Sept. Aangevoerd 50,800 kippeneierent
58—60 kg 3.00—3.10, 60—62 kg 3.10—3.20,
62—65 kg 3.20—3.55, klein 1.65—2.35$
eendeneieren 2. Alles per 100 stuks.
NOORDSCHARWOUDE, 6 Sept.
Aanvoer; 22,800 kg aardappelen: Schot-
sche muizen 2.70, drielingen 1.70, r, duken
1.101.30, eigenheimers 1.802.20, bl.
eigenheimers 1.902.20; 15,400 kg uient
grove 2.402.50, uien 1.602.10, drielin
gen 1.101.30, gele nep 2.803.10; 800
kg zilveruien: zilvernep 4.905.30, drie
lingen 0.801.10; 13,500 kg spercieboonen
4—7.20; 600 kg kroten 1.—1.60; 11,100 kg
roode kool 1.702.50; 21,800 kg witte kool
kool 1.50—1.70; 3600 kg gele kool 2.70—
3.30, alles per 100 kg.
BROEK OP LANGENDIJK, 6 Sept.
Aanvoer: 32,000 kg roode kool 1.702.70;
3350 kg slaboonen 46.70; 3800 kg bieten
1—2; 10,000 kg gele kool 3.40—3.80;
93,000 kg vroege witte kool 11.50; 14,000
kg aardappelen: Schotsche muizen 1.80—
2.50, Schotsche grove 2.102.20, Schotsche
drielingen 1.702, bl. eigenheimers 1.90
2.20, eigenheimers 2.10, blauwe 2, Beve
landers 2.10, duc 1.20; 18,000 kg uient
gele uien 1.80—2.20, gele drielingen 0.90
—1.20, gele nep 2.90—3.20; 3050 stuks
bloemkool; 1ste soort 1.60—11.10, 2de soort
1.502.80, alles per 100,