Amsterdamsche Brieven. 4^4" K Marine brieven uit indië 'T JUTTFRTJE ZATERDAG 7 SEPTEMBER 1935 PAG. 5 Het nieuwe College van B. en VV. De teerling is geworpen. Ons nieuwe college van B. en W. is er. Nadat de diverse voorafgaande onder-onsjes tus- schen de fracties om tot een afspraak aangaande de weihouders-benoeming te komen, mislukt waren, had men besloten de zaak op een vrije stemming in de eer ste zitting van den nieuwen Raad te laten aankomen. Waar men wist, dat de drie „eenlingen", te weten de heeren Ketelaar, dr. de Hartogh en Roobol, van oordeel waren, dat de SDAP, gezien den verkie- zings-uitslag, inderdaad recht had op drie zetels in het nieuwe college, stond al bij voorbaat vast, dat die vrije stemming in alle geval de heeren de Miranda en Broekman, benevens nog een derde van hun partijgenooten, (als zoodanig bleek tenslotte de heer van Meurs uitverkoren te zijn) achter de groene tafel zou bren gen. Hoe het bij die stemming zou gaan mei het bezetten van de resteerende drie bestuurszetels door de „burgerlijke" par tijen stond daarentegen niet zoo stevig bij voorbaat vast en ten dezen kon het pu bliek, dat in, voor dergelijke gelegenheden zeer grooten getale Dinsdag j.1. naar het Prinsenhof gestroomd was, tenminste nog op eenige spanning rekenen. Ook die span ning is evmwel toch nog maar zeer matig geweest: de zittende wethouders mr. Kropman en Rustige namen, terwijl zij als overwinnaars uit de stemming te voor schijn waren getreden vrijwel direct aan. Alleen wethouder Baas, die men, blijkens de stemming eveneens aanwees om op zijn zetel te blijven zitten, hield zijn benoeming nog in beraad: indien zijn, de A.R. partij dat gewenscht had, zou hij, naar verluidt, genegen zijn geweest zijn stoel te ontruimen voor den Vrijneidsbondschen heer Boissevain. Kort na de vergadering viel tenslotte al de beslissing: wethouder Baas blijft na overleg met :rjn partij tóch zitten en de heer Boissevain keert dus niet als stadsbestuurder .erug. „Rood" en „zwart-rood" In zijn rede waarmede burgemeester De Vlugt den nieuwen Raad welkom heette en afscheid nam van de niet méér terugkeerende leden, wees hij er op, dat de verkiezingen ditmaal niet alleen, een uitbreiding te zien gaven van het aantal groepen, "waaruit vertegenwoordigers van de hoofdstedelijke burgerij gekozen zijn, maar dat zij tevens een wisseling van per sonen brachten „grooter dan ooit tevoren het geval is geweest". Niet minder dan een derde van de vroegere raadsleden keerde niet terug. Nadat de burgemeester vervolgens de nieuwe leden „moed en sterkte" had toegewenscht bij het vervul len van de hun opgelegde taak, wees hij er speciaal op, dat de ongunst der tijden, die ook voor onze stad grootendeels zijn oorzaak vindt in de „gewrongen interna tionale verhoudingen", waarvan de „wijzi ging ver buiten de macht van een ge meentebestuur ligt" ons toch niet „tot moedeloosheid of tot nietsdoen" mag verlei. den. „Juist de omstandigheid, dat ons Koggeschip zich temidden van de bran ding bevindt, dwingt tot verdere activi teit en eischt ieders tegenwoordigheid aan dek. Hij eindigde met verwijzing naar een regel van den dichter Adama van Schel- tema, die eenmaal zong, dat Amsterdam niet alleen haar kroon, maar ook haar kruis met trots weet te dragen; een ver wijziging die, gezien het thans voor de helft „roode" en voor de andere helft „zwarte" nieuwecollege "van B. en W. _eer tactvol mocht heeten: Adama van Scheltema was toch de socialistische dichter die, groot minnaar van zijn geboortestad aan Am- - stel .en IJ, misschien .meer nog dan de- enkele roode kleur, de „zwart-roode" stadskleuren lief had.'... Functie-verdeeling. Het optreden van vijf van de zes thans in functie tredende wethouders op het ge meentelijk bestuurs-tooneel, hebben we al eens, van sommigen meerdere malen mee gemaakt zoodat er weinig reden is hun doopceel nog eens te gaan lichten. Geheel „nieuw" als wethouder., is echter de-heer- Van Meurs en enkele bijzonderheden uit zijn levensloop laten wij dan ook even voU gen. In 1889 te A'dam geboren, was hij, na genoten lager onderwijs, werkzaam bij de tram, terwijl hij zich daarnaast theo retisch, onder leiding van prof. R. Kuy- per, ontwikkelde op het gebied aer Staat huishoudkunde en Statistiek. - Begin 1927 weid hij bezoldigd be stuurder van den voormaligen Gemeente- werkliedenbond; begin '29 werd hij voor zitter van den Bond van Personeel in Overheidsdienst, in Mei 1923 kwam hij in den Raad. Daar heeft hij zich vooral doen kennen als een enthousiast „handhaver en beschermer" van het stadsschoon en stads-eigen en verder als deskundige in zake „gemeentebedrijven", waarbij naast de „personeel-zaken" vooral ook de zuiver technische aangelegenheden zijn groote belangstelling hadden. Vele, doorwrochte en uitvoerige publicaties op net gebied van de organisatie van het Overheidsbe drijf en di „medezeggenschap" zagen in den loop der tijden van z;ijn hand het licht. Toch kreeg, bij de functie-verdeeling van het nieuwe cbllege de heer Van Meurs niet de gemeentebedrijven onder zijn be heer..... Dezeblijven,tesamen met de be lastingen, de financiën en de brandweer, onder beheer van wethouder Rustige. De heer Van Meurs zag zich belast met Maatschappelijke Steun, de Levensmidde len, de Bad- en Zweminrichtingen; de heer Boekman met zijn „oude departement": Onderwijs en Kunstzaken; de heer De Mi randa met Publieke Werken en Volks huisvesting; mr. Kropman (die tevens als waarnemend burgemeester blijft fungee- ren) met Arbeidszaken, Handelsinrichtin gen en Statistiek; heer Baa. met Open bare gezondheid, Bevolkingsregister en Burgerlijke Stand; en de burgemeester met „Algemeene Zaken, Militaire Zaken, Bedrijven en Financiën, deze laatste twee dan alleen wat betreft de „inspectie". Loop der bevolking. Dit dan dezen keer wat Detreft den nieuwen toestand op de brug van het Kog geschip. Laat ons daarnaast even den „quantitatieven toestand van de „ge wone passagiers", dat wil dus zeggen van de hoofdstedelijke bevolking bezien. Vol gens de laatste cijfers bedroeg het aantal „passagiers": 781.660 (eind 1934). In '34 nam de bevolking ir. totaal met 3218 toe, wat bijna de nelft minder is dan de toeneming in '33, die 6078 bedroeg! Dat die toeneming -zooveel geringer is, ligt voornamelijk aan het veel geringer ge boorte-overschot. Het geboortecijfer op zich zelf bedroeg in het vorige jaar 14.8 pe'- 1000 inwoners, v ,t het laagste ge boortecijfer is tot dusver in de hofdstad voorgekomen'. Gelukkig Mijft ook het sterf te-cijfer nog steeds dalen: het was 8.2 op 1000 inwoners, tegen 8.6 in '33. Maar gaat het zoo door, blijft het ge boortecijfer is tot "dusver in de hoofsdtad zooveel sneller tempo dalen als het sterfte cijfer, dan zullen we toch rekening moe ten gaan houden met een in het zicht ko mende „geboorte-a.c terstand" inplaats van met het tot nu toe gebruikelijke „overschot" en kunnen we de leus „Am sterdam millioenen-stad" voorloopig wel achterin de archieven van het „Initiatief Comité Amsterdam dat steeds zoo gaar ne met deze leus te koop loopt, opbergen! Maar laten we ons, om met den burge meester te spreken, ook inzake de... ge boorten, niet tot „moedeloosheid en niets doen laten verleiden en maar moedig blij ven voorwaarts gaan! „Doe mee" en „zit beter". „Efficiency" beteekent, naast veel an dere dingen, ook zeer zeker, ondanks de ongunst der tijden, „moedig voorwaarts gaan"... Een dezer dagen zal in Bellevue weer de bekende „Efficiency-tentoonstelling" worden geopend. De zakenman en zij, die gaarne voor „zakenman" doorgaan, dat zijn zoo van die aankomende jongelin gen, die met een cigaret in den linker (of rechter) monahoek een bolhoed op en een actetasch onder den arm, zoo'n beetje het Londensche „City-life" nabootsen, kunnen weer eens kennismaken met de" nieuwste snufje op hét gebied van „zakendoen", tenminste voor wat betreft de uiterlijke zijdé. Het inzicht' en het zakenfiair kun nen er niet opgedaan worden maar wel b.v.... de stoel, die genoemde eigenschap pen heet te bevrderen. De z.g. „Doe- meer"-stoel! Een- wonder van moderne techniek, draaibaar in alle geledingen, zich aanpassend aan zitvlak en rugge- graat, met het gemak van een slang. Hoog opdraaibaar, als op een reiziger, die aan biedingen komt doen, moet worden „neer gekeken" en laag-neerdraaibaar als de stoel tegenover een gevoelige cliënt moet worden gebruikt. Inderdaad een soort wonderlijk passepartout voor alle voorko mende zaken-situaties en bovenal een stoel, die den „bezitter" als het ware van zelf méér doet doen! Naar wij uit betrouwbare bron ver nemen, heeft het Gemeentebestuur stie- kum in het. geheim, onopgemerkt en onge zien, deze tentoonsteling reeds bezocht en zich deze „doe-meer"-stoel ter harte genomen voor de... tram. De algemeene klacht van de trammend" Amsterdammer is al niet meer de rijsnelheid, die is nu in orde, maai- het zit-meubel in de tram! Déze dingen, waarvan het ontwerp stamt uit den tijd der Batavieren en Kaninefa- ten, zijn inderdaad een soort martelwerk tuigen, waaraan de trammende Amster dammers zonder genade door 't Gemeente bestuur worden overgeleverd, althans zij, die niet aan de lus hangen. Harde banken, rechte leuningen, waarover dan nog een mei. een duivelsche list aangebrachte richel loopt, die altijd precies op de een of andere wervel drukt. Hoek-zitjes zijn on mogelijk gemaakt door venijnige koperen pennetjes, zoogenaamd om het gordijntje aan vast te maken, maar „vast" en zeker uitgevonden om de een of andere arge- looze passagier in de ribbenkast te boren. Maar... en dat is heerlijk te bedenken, daar gaat nu verandering in komen! In de tramwagens komen hu de z.g. „zit-beter"- banken. Naar ons uit geheime bron ter oore kwam, zullen deze bestaan uit een gerieflijk laag zitmeubel, behoorlijk voor zien van een luchtkussen, een leuning pre cies in de juist» helling er is at een commissie benoemd ter bestudeering van dit nelling-vraagstuk en precies daar waar het noodig is in verband met 's men- schen ruggegraat een verdikking of ver dunning. Het gaat „zeer goed" worden en het is de hoop van den .wethouder - onder wiens afdeeling de tram ressorteert;- dat alle Amsterdammers het zoo heerlijk in hun tram zullen gaan vinden, dat zij er van 's morgens vroeg tot 's avonds laat in te vinden zullen zijn, „alsmaar" elf centen betalende voor den rit en alsmaar „beter- zittende". Wij hopen slechts, dat de ge vernamen, betrouwbaar zullen blijken!'! vernamen, betrou- -oaar zullen blijken!! „Ik heb dr. Halm geïnviteerd voor ten nis, maar zijn antwoord was volkomen onleesbaar." „Stuur het naar de afdeeling chemie om het te ontcijferen." „Dat heb ik gedaan, en nu krijg ik een fleschje met een of ander goedje, met de boodschap, dat het een rijksdaalder kost." Amice. Soerabaja staat op het oogenblik in het teeken van de races. Als je geld had maar dat heb je natuurlijk niet evenmin als je sobat hier zou je het kwijt kun nen aan de roulettes die op het oogenblik in de cercle Hellendoorn en in de cercle Artistique draaien. Drie avonden lang en vanmiddag van 1 tot 4 ook nog. Ik ben er eens even wezen kijken. Het doet toch wel even vreemd aan als je die Inlandsche croupiers daar aan de tafels bezig ziet, sommige met de hoofddoek op. Een volte man, je kon geen plaatsje krijgen. De oude cercle artistique doet bij dergelijke par tijen dan dienst als dependance van Hel lendoorn. Vanmorgen hebben we op de „Java" bezoek gehad van de vereeniging „Onze Vloot". Na de onderzeedienst, de werf en „Hr. Ms. Java" bezocht en be keken te hebben trok het gezelschap naar Modderlust waar een matinee; gegeven werd. Ook al weer stamp- en stampvol. Morgen gaan we weer met - het eskader uit. Wéér een druk half jaar voor den boeg. Nu, als ik je brief goed begrepen heb dan ben jij in begin 1936 ook alweer van de partij. We zullen elkaar wel mis- loopen, want o.g. is aangewezen a}s thuis- vaarder met Hr. Ms. „Java". De Perkoe- toet heeft deze week vertraging gehad op reis. Zoodoende hebben we vandaag geen mail gehad, maar gelukkig krijgen we van de week in straat Madoera nog twee vlieg tuigen aan boord en kunnen die vanuit Soerabaja meteen de mail meebrengen. Ik hoop dat er nu eens wat van jou bij zit, want tot nu toe houdt dat niet over. Men is hier druk in de weer voor de Oranjefeesten. Optochten, parade, auto corso, bloemen-corso, fietsen en water idem. Met dikke leters stond er op de bekendmakingen dat het Marine-personeel ruim 300 roepia's bij elkaar gebracht had voor dit festijn. Zeg Klaas, dat schiet me opeens te bin- VK_/ 3 „Herinner jij je nog de catastrophe van 1912." „Nee." „Ik wel, het was mijn trouwjaar!" GEVECHT MET EEN PANTER. Uit den dierentuin van Dakar brak on langs een panter los, die als een razende door de straten der stad naar. een nabij- zijnd 'do'rp snelde. Verschrikt snelden de dorpelingen hun huizen in. De politie be gon een klopjacht op het dol geworden dier. doch deze jacht duurde tot diep in den nacht. Eerst tegen den morgen vond men de sporen van den panter ih een boschje. Een der politiemannen, met een geweer gewapend, drong het boschje in, doch plotseling zag hij, dat de sporen verdwe nen waren. Juist wilde hij zich omdraaien, toen de panter met wijd open gesperde muil op den man afkwam. De politieman, die op dat oogenblik weinig aan zijn geweer had, kon enkele seconden lang het dier van zich af houden door heftig mei zijn eenen vrijen arm te zwaaien. Toen sprong de panter op nieuw op hem toe en trok het rechteroor van den man geheel open. Hevig bloedend verloor de politie-agent het bewustzijn. Juist op dat oogenblik werd er op den panter ge vuurd en zeeg het woedende dier met een kogel dwars door den kop dood neer. ROLSCHOENEN VOOR HAASTIGE MEN SCHEN! In Amerika maakt men het den voet ganger gemakkelijk door de in den handel gebrachte rotschoenen, een uitvinding van zekéren. .Philihert, woonachtig-in—Madison CNew York). Deze man vond een paar schoenen uit, welke ongeveer gebouwd zijn als rolschaatsen, doch met dit verschil, dat men de kleine rolletjes, onder de zolen aangebracht, nauwelijks kan opmerken. De uitvinder zelf gaf reeds verscheidene demonstraties met zijn rolschoenen. Wan neer men op deze schoenen hardloopt, dan heeft men het gevoel, alsof men over de straten glijdt. - - ne, nu we thuisvaren met de „Java" moet ik mijn jekker en mijn „bivak muts" voor de Maartsche nachten in Roode-, Middel- landsche- en Noordzee aan boord hebben. Stüur jij die nu eens mee met iemand van de jagers die uitkomen. Ik heb ze destijds thuis gelaten ze zullen wel bij Govers op zolder staan omdat hier in Indië de kakker-lakken en witte mieren al ge noeg te eten hebben, maar nu begin ik er toch -wel erg prijs op te stellen. Na-de staf muziek hebben we nu ook regiments muziek van de landmacht hier gekregen, dat geeft dus twee taptoe's in de maand, want zooals je weet is er nu reeds maandelijks op verschillende punten in de stad een Marine-taptoe. Gisternacht werden we opgeschrikt door brandalarm op de onderzeedienst. Je kent de schrik nog wel zoo midden in de nacht. Hulpexpeditie's klaar maken op andere schepen. Telefoneeren enz. enz. Het viel gelukkig nog al mee. Kortsluiting in een electromotor. De gemeente brandweer en de Jan van der Heyde waren ook ter plaatse. Het allereerst natuurlijk de spuit van de werf Sendiri. Met een brandblusch- apparaat is alles echter direct in de kiem gesmoord en konden we weer ter kooie. De jacht op fietsen zonder plaatje is in de stad weer begonnen. Overal op de hoeken van straten en op kruispunten wordt je met je speda aangehouden. Maar het schijnt nog al het een en ander voor de gemeente op te diepen want in drie dagen tijd werden er voor ongeveer vier duizend roepia's aan plaatjes verkocht. Is dat niets voor onze goede Jutterij. Kom Klaas het is maar kort deze week hoer, maar op zee heb ik altijd weer meer te vertellen. Maar dadelijk gaat de facteur den wal op en dan moet deze brief nog mee. Afgesproken dus, de volgende week meer. Saluut HENK.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 17