VAN WILLIGEN Historische reis van Hr. Ms Kor.enaer naar West-Indië. Texel. 250 gulden Julianadorp Wieringen. MEUBELENKOPEN IS EEN ZAAK VAN VERTROUWEN, HELDERSCHR COURANT VAN DONDERDAG 12 SEPTEMBER 193I Den lezers EeuwfeestPolder Eierland stellen, hetgeen zeer in den smaak valt bij de 7 September 1915 5 Maart 1916 daar eerst in de praktijk de deugdelijkheid te controle ren valt. Vraagt ons prijs opgaaf en U zult overtuigd worden, dat wij in elke prijs klasse steeds het allerbeste brengen. Een reputatie van 60 jaar, die wij blijven handhaven. Als voorbeeld van hetgeen hiervoren is uit eengezet diene, dat wanneer een bepaald be drijf in totaal 2200,aan loon heeft uit betaald, terwijl het minum-loonbedrag voor dit bedrijf, berekend naar de verschillende gewassen die zijn verbouwd, 2000,is, dan bedraagt de bijslag 50 van 200, 2200,2000,—) 100, 5e. De bijslagregeling geldt alleen voorzoo ver de betrokken landbouwer arbeiders aan neemt, waarvan de plaatsing is goedgekeurd door den betrokken Rijksinspecteur voor de werkverschaffing. 6o. Hetgeen onder 5e. is medegedeeld, geldt ook voor de arbeiders die reeds in dienst zijn van den landbouwer. Wanneer het aan hen uitbetaalde loon voor bijslag in aanmerking wordt gebracht, zal hun plaatsing eveneens door den Inspecteur moeten worden goedge keurd. 7e. De werkgever mag het loon dat aan de onder 5e. en 6e. bedoelde arbeiders wordt uit betaald, eerst voor den bijslag in aanmerking brengen, indien toestemming tot plaatsing is verkregen. 8e. De landbouwer (bedrijfsleider), die voor bijslag in aanmerking wenscht te komen en derhalve wil medewerken tot het opnemen van nieuwe arbeiders in de bedrijven, dient zoo spoedig mogelijk daartoe een aanvrage in bij het Gemeentebestuur (te bezorgen: Waag gebouw Hippolytushoef), met opgave van ver schillende gegevens, op het formulier ver meld. 9. Indien voor een bepaald bedrijf een bij slagregeling van kracht is verklaard, moet de landbouwer wekelijks aan het Gemeente bestuur (Waaggebouw) een gekwiteerden loonstaat inzenden volgens vastgesteld model. 10. De afrekening met hen, die tot de rege ling zijn toegetreden, heeft plaats na afloop van het tijdvak, waarvoor de regeling geldt. U. Landbouwers, die zich bij deze plaat- sings-regeling willen aansluiten, maar boven dien voor ontginningswerkzaamheden, woelen van grond, draineeren, enz. van de bestaande subsidieregelingen op dit gebied die van kracht blijven, gebruik wenschen te maken, zullen van deze regeling voor loonbijslag alleen ge bruik kunnen maken voor de werkzaamhe den, die niet de ontginning en daarmee gelijk gestelde werken zullen in dat geval onder da- gelijksch toezicht van de Ned. Heidemaat schappij, dan wel van de „Grontmtj" moeten staan. De hiervoor bedoelde formulieren (aanvra gen en loonstaten) kunnen bij het Gemeente bestuur (Waaggebouw) worden aangevraagd. POLITIE. VERLOREN: een portefeuille. Inlichtingen bij den gemeentebode. EEN ESPERA NTO-1'ROPAGANDA-AVOND. Vrijdagavond half acht zal in café Scheltus de heer Roland Dupuis, gediplomeerd Cseh- leeraar te Rouaan (Frankrijk) een propagan- da-avond en gratis-demonstratieles geven en daarbij tevens eenige zang- en pianonummers ten gehoore brengen. Men hoopt te geraken tot oprichting van een cursus. VERGADERING MIDDENSTANDSVER- EENIGING „WIERINGEN". worden de heeren C. J Bosker met algemeene stemmen herkozen. Gezien de geringe opkomst uit Den Oever (Flora-feesten), zal men alsnog een verg dering in Den Oever houden met het oog op de winkelweek. Rondvraag. De heer Klare verzoekt me dewerking van de vereeuiging om te trachten de winkels geopend te mogen hebben bij de eindwedstrijden van de Wielerbaan. Getracht zal worden de feesten te laten samenvallen met deze wedstrijden. Een klacht wordt geuit betreffende het te kort aan personeel op het Postkantoor. De heer Minnes verzoekt om medewerking voor de heeren Baijens en Smit, welke hier een cursus willen houden over de beginselen van Boekhouden, etc. Na eenig heen en weer gepraat wordt besloten een subsidie eventueel te verleenen van 50 voor leermiddelen, doch alleen ingeval kinderen van leden der veree- niging deelnemen. Den Oever WAARDIG SLOT VAN DE FLORA-FEESTEN. Dinsdagavond zijn de Florafeesten van dit jaar wederom gesloten. Dank zy het prachti ge weer hadden velen zich dezen avond opge maakt het tentoonstellingsgebouw alsmede het feestterrein nog eens met een bezoek te ver eeren. De mandolineclub zorgde voor het muzikale gedeelte. Nadat deze vereeniging op verdienstelijke wijze enkele muzieknummers ten gehoore had gebracht, werden de prijzen uitgereikt aan de winnaars van de op Zondag en Maandag gehouden wedstrijden. Vervolgens maakte de heer C. Koorn Vzn., de uitslagen bekend van de bekroningen op bloemen en planten. Toen wederom een tweetal muziek nummers ten beste was gegeven, werd aange vangen met de verloting. De uitslag laten wij hieronder volgen, waar bij wij aanteekenen, dat de eerste nummers de lotnummers zijn en de laatste de prijsnum- mers. s 3. p 3 g 3 p 1 O 3' 0 5 O 1. a 0 B O a 3 O 5 0 240 63 642 49 216 16 547 8 583 37 517 70 749 46 599 42 942 24 471 40 37 27 213 1 953 21 976 6 987 50 451 36 896 64 829 77 769 71 934 57 622 14 335 41 679 68 842 T 59 61 674 47 845 25 889 72 978 55 853 35 348 39 491 12 914 66 821 30 309 2 997 33 5 28 71 45 249 20 322 34 92 75 500 56 209 23 435 74 415 78 645 44 479 48 689 76 199 11 687 51 127 38 478 4 639 54 158 59 909 58 482 62 239 10 836 79 760 18 682 17 63 9 176 5 50 52 562 29 251 65 223 73 991 22 374 31 835 67 222 32 810 19 232 15 66 53 906 13 328 60 503 69 659 26 290 43 339 80 258 3 De hoofdprijs, een rijwiel, is gevallen op lotno. 213. Na de verloting, die een bijzonder vlot ver loop had en een geanimeerde stemming wektel onder de talrijke bezoekers, kregen we nog maals het mandoline-ensemble te hooren. Een woord van lof aan den heer Bruul met zijn kranig gezelschap is hier op zijn plaats. De heer C. Tijsen Mzn., voorzitter van „Flora", dankte allen hartelijk die hadden medegewerkt aan de organisatie en het was hem een bijzonder genoegen te kunnen terug blikken op de zoo uitnemend geslaagde Flora feesten. Nadat hij „Apollo" en de mandoline club „Oost-Wieringen" had bedankt voor hun medewerking, sloot hij de feestelijkheden. Op het kermisterrein heerschte nog langen tijd een gezellige drukte en maakten diverse in richtingen goede zaken. Het was dezer dagen juist 20 jaar geleden, dat een der meest gedenkwaardige tochten aangevangen werd door een onzer oorlogs schepen, n.1. de hierboven vermelde reis van Hr. Ms. „Kortenaer" naar West-Indië, een reis, ondernomen in vollen oorlogstijd, waar bij een gevaarlijk mijnengebied moest wor den gepasseerd en men bovendien blootstond aan de lang niet altijd denkbeeldige! gevaren van den duikbootoorlog. Over deze reis is destijds een geïllustreerd gedenkboek uitgegeven, dat aan de beman ning is uitgereikt ter herinnering aan dezen historischen tocht. Het is uit dit Dagboek, dat wij een en ander willen vermelden. In marinekringen is het feit aanleiding geweest tot een réunie op Soesterberg, waarbij de ex- commandant van de „Kortenaer", schout-bij nacht tit. L. W. P. van der Wal, een lezing met lichtbeelden hield. De état-major van de „Kortenaer", zooals deze oorlogsbodem op 7 September 1915 zyn reis aanvaardde, luidt als volgt: Kapitein ter zee L. P. W. van der Wal, commandant. Luitenants ter zee le klas J. C. F. Hooykaas, le officier, en J. Bosma; luite nants ter zee 2e klasse Jhr. O. van den Bran- deler, Jhr. M. P. Coertzen de Koek, H. van Rooy, P. J. Feteris en J. Huygens; Luite nants ter zee 3e klasse A. Scheffelaar, W. Harmsen en P. Kronenberg; Off. van gezond heid le kl. H. R. Vorst, id. 2e kl. L. Hen driks; Off. van administratie 2e kl. P. H. Sluyfier, id. 3e kl. J. Everts; Officier-machi nist le klasse J. T. Campagne, hoofd der ma chinekamer, id., id. 3e kl. F. Damave; machi nisten A. D. Jongkees, W. Morree, T. Huis man, P. C. A. Schüler, J. N. Gons. Chef der equipage was opperschipper J. W. Davidr-, Kier volgen dan enkele bijzonderheden uit het reisdagboek: 7 Sept. '15 verliet de „Kortenaer" ten half zes 's morgens de haven van Nieuwediep, ten gevolge van het vroege morgenuur door slechts weinige achterblijvende familieleden uitgeleide gedaan. Er waren 40 ton steen kolen als deklast a. b. Aangezien het schip indertijd gebouwd was voor kustverdediging en niet voor lange reizen, zijn de kolenrui- men niet groot en moet voor een langen af stand, zooals het schip nu voor den boeg had, n.1. NieuwediepMadeira, steenkool aan dek worden medegevoerd. Er waren, wat voor de reis naar West-Indië een bijzonder heid mag heeten, 96 zeemiliciens a.b. (hier- o .jot 19 M.K.-personeel), in het geheel 256 opvarenden, waaronder gerekend zijn Com mandant en 16 officieren. De scheepsgeit bijve buiten rekening! '3 Morgens elf uur passeerden wij dicht la .gs de wandelpier van Scheveningen, waar Z. E. de Minister van Marine aanwezig was om een laatsten blik op Hr. Ms. „Kortenaer" te werpen en om de nieuwe, lichtgrijze oor logskleur te beoordeelen. Gedurende dien ochtend ontving het draadlooze station eenige telegrammen, o.a. van den vice-admiraal, Commandant der Marine, om alle opvarenden een göede reis en een behouden terugkomst toe te wenschen. 's Avonds zeven uur kwam het schip een paar mijl bewesten het lichtschip „Noord- Hinder" ten anker, omdat het geraden scheen in deze streken, waar door de ver schillende oorlogvoerende partijen, onderzee- sche mijnen gelegd zijn, 's nachts niet te varen. En om door mogelijk in het donkere van den nacht rondzoekende onderzeebooten van Engeland of Duitschland niet voor een vijandelijk schip en dus als welkome prooi aangezien te worden, hielden wij na zons ondergang een groote Nederlandsche vlag, flink verlicht door twee sterke electrische lampen, in het tuig. En inderdaad, 's avonds tien uur een verrassing: de uitkijk op de brug zag plots op 100 M. vóór het schip een duikboot uit zee oprijzen die dadelijk daarna weer onderdook, maar later met de periscoop 2 M. boven water vlak langs het schip voer, niet verder dan op 20 M. af- stands. Door dit nauwkeurige onderzoek blijkbaar overtuigd, dat wij geen vijand en dus: „geen spek voor zijn bek" waren, ver dween de boot spoedig daarop in het donker. Den volgenden morgen vier uur onder stoom, kwam Hr. Ms. „Kortenaer" om 8 uur bij de Engelsche kust, waar door de onafgebroken zorg van de Engelsche Marine steeds een smalle vaarweg langs en door de banken wordt vrijgehouden van mijnen, zoodat eigen schepen en die van bevriende naties hier veilig kunnen varen. Wij zagen, dien dag langs de Engelsche kust stoomende, dan ook honderden gewapende stoomtrawlers, inge richt om mijnen op te ruimen, steeds bezig dezen vaarweg te contröleeren. Een loods kwam a. b. om ons hier den weg te wijzen. Hij vertelde dat er 's nachts weer een paar Duitsche luchtschepen boven Londen geweest waren. Ook zagen wij vele Engelsche torpe dobooten, monitors en kruisers, allen had den behalve de Engelsche oorlogsvlag, ook de Engelsche koopvaardijvlag geheschen, vol gens den loods, omdat de Engelsche en de Duitsche oorlogsvlag zooveel op elkaar ge lijken (beiden witte vlag met kruis). Aan dek dier schepen lagen groote reddingsrin- gen, groot genoeg om wel dertig man te dra gen. Bij de reede van Margate, waar de Zuid oever van de Thamesmonding begint, een op onthoud. Een patrouille-vaartuig der Engel- schen waarschuwde ons, dat wij niet verder konden, omdat de vaarweg niet veilig was. Wij gingen dus ter reede ten anker, waar reeds een vijfentwintigtal koopvaarders te wachten lagen. Later kwam 'n officier van een Engelsche torpedoboot ons zeggen, dat de route weer vrijgemaakt was (de Duitschers hadden er dien nacht juist eenige mijnen ge strooid), en wy verder konden gaan, wat wij dan ook zoo spoedig mogelijk deden. By Downs, de reede van Duins, zoo bekend om den grooten zeeslag 1639 tusschen de Spanjaarden en de Hollanders onder Tromp, zetten wij den loods af, stoomden bij Fol- kestone langs een reusachtige versperring van zware netten en balken, die de Engel- schen daar gelegd hebben ter beveiliging te gen Duitsche onderzeebooten, en passeerden ten 6 uur 's-avonds Dungeness, waar een vliegmachine van den wal opsteeg, over het schip cirkelde en weer terugvloog naar de kust. Toen stoomden wij het Engelsche Ka naal in. De volgende dagen leverden niet veel be langrijks op. Steeds begunstigd door het prachtigste zomerweer en een gladde zee, schoten wij voorspoedig op en was zeeziekte een onbekend iets. 15 Sept. arriveerde men op Funchal, waar van men den 18den vertrok. 23 Sept werd gemeerd te St. Vincent. Evenals op Madeira lagen ook te St. Vincent eenige Duitsche koopvaarders, wien de oorlog overvallen had en die het groote Duitsche Vaterland niet meer konden bereiken. „Wat de bemanning dier schepen zich vervelen zal en zich ver bijten, dat zy ginds in Europa het vaderland niet kan bystaan!" zegt de schrijver. Men koerste op Santa Lucia, dat men 3 Oct. in zicht kreeg. 9 Oct. aankomst te Cu- ragao. Te Curagao verbleef men tot 6 November; 9 November viel het anker in de baai van Philipsburg, hoofdplaats van het Nederland sche deel van het eiland St. Martijn. Langs Saba stoomde men vervolgens naar St. Eustatius en 12 November naar Martinique. 21 November arriveerde de „Kortenaer" te Suriname, dat men 4 December weer ver liet. Trinidad werd 7 Dec. bereikt en 16 Dec. arriveerde men weer te Curagao, om 11 Jan. vandaar te vertrekken naar Paramaribo, het begin van de thuisreis. Echter was het eerst 31 Januari alvorens men de haven verliet. 3 Februari werd geankerd te Fort de France (Martinique) en des anderen daags vertrok men naar de Bermuda-eilanden. Op Fayel (Azoren) werd wederom kolen geladen, die tengevolge van den oorlog enorm in prijs waren gestegen. Omtrent het laatste deel dezer reis laten wy wederom het woord aan den schrijver van dit werkje. Woensdag 1 Maart loodden we de Gron den buiten het Engelsche Kanaal aan. Don derdagmorgen passeerden wij Lizard, de Zuidwestpunt van Engeland, en lieten ons vandaar per draadlooze telegrafie aan Hol land melden „alles wel aan boord". Dienzelf den avond bevatten de Hollandsche couran toen dit bericht, begon men thuis met span ning naar ons uit te zien. Vrydagmorgen met licht worden, verkenden wij ons aan Bevezier (Beachy Head). Om 8 uur stoomden we langs de Singels (Dungeness), de lage uitstekende landpunt, waarop slechts enkele rijksgebouwen, een station D. T., een seinmast, enz. Hier is het, dat in normale tyden onze loodsschoeners kruisen om thuisvarende schepen van een loods te voorzien, gedurende dezen oorlogs tijd zijn alle loodsvaartuigen in Holland op gelegd. Nu begon de belangrijkste dag van onze thuisreis: de vaart door straat Dover, door de Duins en verder door het Black Deep naar het „Sunk" lichtschip, waar eenige maanden geleden de groote Hollandsche mail boot „Koningin Emma" ten gevolge van het stooten op een myn, verongelukte. Eenige dagen geleden bij Dover twee groote schepen door mijnen tot zinken ge bracht, en dienzelfden dag was ook de „Meeklenburg" van de Mij. Zeeland: Vlissin- genFolkestone bij de Galloper vergaan. Geen wonder, dat er a.b. extra maatregelen genomen waren voor: „schip verlaten" en men nieuwsgierig uitzag, wat deze dag bren gen zou. Wij verwachtten bij Dungeness een Engelsch patrouillevaartuig (dit zijn meestal gewone stoomtreilers met een enkel kanon van 7.5 c.M. bewapend en voorzien van D.T.), dat ons zou aanwijzen of wij de route langs de kust bij Folkestone moesten nemen, dan wel meer buitenom langs de Varnebank. Maar niemand gaf ons aanwijzingen en dus gingen wij, zooals de Berichten aan Zee varenden hadden opgegeven, langs de kust. Om half tien echter kwam ons een Engelsch patrouillevaartuig tegemoet met het sein „Ankeren". En met ons lagen daar een vijf en twintigtal schepen te wachten tot de En gelsche mijnenvegers weer een weg voor ons hadden vrij gemaakt. Het systeem scheen nu geworden te zijn: iederen dag gedurende een paar uur de vaart openstellen en 's middags weer sluiten; alle schepen, zoowel die uit de Noordzee als welke uit het Kanaal komen te laten ankeren en dan weer te zoeken en te vegen naar mijnen, om den volgenden dag voor de wachtende schepen wederom „de slui zen open te zetten". Om elf uur gingen wij, na ontvangen waarschuwing weer onder stoom, doch de op gegeven koers was niet zuiver, na een kwar tier stoomen kregen wij recht vooruit weer de zware tonnen, vlotten en netten in het zicht, waarmee Engeland de Straat hier heeft afgezet ter afwering der Duitsche onder zeeërs. Wij stopten dus, keken even rond, waar wy deze hindernis zouden kunnen passeeren, ook andere schepen waren zoekende. Daar liep ons een Engelsch onderzoekingsvaartuig voorbij. „Follow me" (volg mij) brulde de kapitein ons door zijn roeper toe, en zóó wer den wij door de versperring geloodst naar den vaarweg langs de Varnebank, den weg die dien dag schoongehouden was voor de „rush up and down Channel". Inderdaad, het was een „rush". Blijkbaar waren ook aan den anderen kant, bij de Duins „de sluizen opengezet", zoodat tegelijkertijd van beide kanten honderden vaartuigen den smallen vaarweg aflegden, ter voortzetting van de reis. Het was gewoonweg „gedrang". Zooals het op de Maas vóór Rotterdam wel eens kan krioelen van kleine sleepbootjes o.a., zooals het 's avonds op den Kanaalweg in Den Hel der gedrang kan zijn van allerlei menschen, zóó druk was het nu hier langs de Varne bank, van Oceaanvaarders. Niemand onzer kan vroeger ooit zoo iets meegemaakt heb ben, niemand onzer zal later ooit zoo iets meer meemaken. Er waren vaartuigen van allerlei soort: kleine Noorsche vrachtbooten, vischsmakken, groote Engelsche hospitaal schepen (groene band om het schip, met het roode kruis), een ouderwetsche Groningsche kof, glorieus tusschen al dit stoombootgedoe doorzeilend, raderbooten, mijnenvegers, pa trouillevaartuigen, mailbooten, enz., enz. enz. Eenmaal hier doorheen, arriveerden we spoedig op de reede van Duins, en kregen daar voor het verdere traject langs de En gelsche kust een loods aan boord. Weer lagen hier op de reede een veertigtal sche pen te wachten, welke pas den volgenden dag naar het Kanaal door konden gaan, de passage was achter ons al weer stopgezet. Bijna alle schepen, die wy dezen dag zagen, waren Hollanders en Noren, blijkbaar komen alle Engelsche schepen tegenwoordig in de havens aan de Westkust van Engeland bin nen. Wij stoomden tot zes uur door, kwamen in het Black Deep ten anker en bleven daar den verderen nacht liggen. Volgens de Engel sche voorschriften mochten alleen de twee voorgeschreven ankerlichten getoond worden, ander licht, zooals uit patrijspoortjes, enz., mocht van buiten boord niet gezien worden. Dus ook geen verlichte natievlag, zooals wy op de uitreis bij de Noord-Hinder gevoerd hadden. Den volgenden morgen 6 uur onder stoom, by Sunk lichtschip de loods afgeven, en langs dit lichtschip, langs de Galloper en de Noord-Hinder huistoe! Eenige uren later za gen wij de Hollandsche kust, de oude trouwe torens van de Goeree en Den Briel, om 6 uur 's avonds Zaterdag 4 Maart stoomden we den Waterweg in, ankerden bij Vlaardingen. „Wel loods", vroeg men op de brug aan den loods, die ons naar de ankerplaats bracht, „wat is wel het voornaamste nieuws van den oorlog van de laat ste dagen?" „Nou meneer", was het ant woord, „veel nieuws is er niet, maar het leven wordt iederen dag duurder, de soda kost nu al 16 ct. het pakje". Den volgenden morgen lichtte de „Korte naer" om vier uur het anker, stoomde den Waterweg weer uit, kwam om één uur op de ree, om drie uur op de haven van het Nieu wediep. De reis van een half jaar naar de West was afgeloopen. van de Heldersche Courant wachten groote verrassingen, £en puzzle waarvan de hoofdprijs is: (Zie het volgend nummer van de Heldersche Courant) VLIEGTUIG OP ZIJN KOP. Dinsdagmiddag te ongeveer half drie uur was de jager D. 39 van het vliegkamp „De Kooy" en bestuurd door den leerling-vlieger Sulkers, aan het oefenen en zou deze na een gedane vlucht landen. De landing zou een nor maal verloop hebben gehad, ware het vlieg tuig bij het cp den grond komen niet door zijn landingsgestel gezakt. Het kwam toen met den kop op den grond, zoodat eenige mate- rieele schade werd aangericht. De vlieger bleef ongedeerd, zoodat een en ander goed is afgeloopen. Het groote gebouw van den Rijks-Water- Staat dat bij Paal 4 op de duinen stond is thans zoo goed als afgebroken. Op deze plaats heeft het gestaan vanaf den winter 19121913, du» ongeveer 22 jaar. Voorheen stond het bij paal 8. Met dit gebouw, zijn ook de vriendelijke bewoners verdwenen en dat klemt te meer, omdat deze menschen veel gastvrijheid aan vele menschen hebben betoond. Hippolytushoef HUISVERZORGING. Gesterkt door het buitengewoon groote suc ces van de vorige maal, heeft de vereeniging „Huisverzorging" te Hippolytushoef besloten, wederom een oliebollendag te organiseeren. Deze zal naar alle waarschijnlijkheid plaats hebben in den loop der volgende week. Wy twijfelen er niet aan, of „Huisverzorging" zal van alle zyden medewerking voor dat doel verkrijgen. Het Gemeentebestuur van Wieringen ls voornemens de volgende circulaire aan H.H. landbouwers te doen toekomen: OPNEMING VAN ARBEIDERS IN LANDBOUWBEDRIJVEN. Ter bevordering van de opneming van arbeiders in landbouwbedrijven wordt van overheidswege een bijslag verleend op de ar- beidsloonen. De daarvoor vastgestelde rege ling geldt voorloopig voor de periode van 15 September tot en met 31 December 1935 en houdt het volgende In: lo. De bijslag van Overheidswege wordt gegeven in het loonbedrag dat in bovenge noemd tijdvak is uitbetaald in een bedrijf boven een bepaald minimum-bedrag. Dit mi nimum-loonbedrag wordt vastgesteld voor de verschillende gewassen, welke in 1935 werden verbouwd. Op verzoek wordt door den Agent der arbeidsbemiddeling (Waaggebouw Hip polytushoef) medegedeeld op hoeveel per ha en per gewas, al naar gelang van het land bouwgebied, dit minimum-loonbedrag door den Inspecteur voor de werkverschaffing is gesteld. 2e. Voor arbeid, dien de bedrijfsleider in eigen bedrijf verricht, wordt een loonbedrag vastgesteld naar evenredigheid van den ar beid, welken hij in zyn bedrijf verricht. Dit zelfde geldt voor de overige gezinsleden en inwonend mannelijk en/of vrouwelijk perso neel. Onder geen beding mag hier meer in rekening worden gebracht dan het gangbare loon.: Indien dit loon gedeeltelijk in natura wordt uitgekeerd (b.v. met den kost) wordt hiermede rekening gehouden. 3e. Elk geval wordt overigens op zichzelf beoordeeld. Voor bedrijven met een bijzonder karakter kan door den Inspecteur voor de Werkverschaffing een ander loonbedrag, dan hetgeen overigens ter plaatse zal gelden, als minimum worden vastgesteld. 4e. De bijslag bedraagt 50 van het meer dere loon dat voor werkzaamheden in het be drijf is uitgekeerd boven het minimum-loon bedrag, dat overeenkomstig het bepaalde on der le. is vastgesteld. Het loon voor alle werkzaamheden In het bedryf, dus ook voor greppelen, slooten, schoonmaken, draineeren, ontginnen, braken en zwingelen van vlas, enz. kan in de bere kening van het uit te keeren loon worden opgenomen. Uitgezonderd is echter het loon, uitgekeerd aan dienstboden en/of vrouwen, die huishoudelijke werkzaamheden verrichten en loon, uitbetaald aan smeden, bouwvakar beiders, tietmakers, enz. Ingeval van twijfel beslist de Rijksinspecteur voor de werkver schaffing. Te ruim 8 uur opent de voorzitter, de heer C. J. Bosker, de vergadering, welke gehouden wordt in Hótel Kaan, en spreekt er zijn leed wezen over uit, dat zoo weinig gehoor heb ben gegeven aan de convocatie. De voorz. deelt mede, dat momenteel door den Middenstandsbond over het geheele land wordt getracht een Winkelweek te organi seeren met het oog op omzet-vergrooting. Vervolgens releveert hij de protest-vergade ring tegen het P.E.N. Thans heeft ook de Kon. Ned. Middenstands-Bond zich bij deze actie aangesloten. Daar gebleken is, dat ver schillende officials met een afwijkende ver- lies- en winstrekening kwamen over dezelfde periode, heeft men een serieus Accountants onderzoek aangevraagd. Vervolgens loopt spr. even de agenda voor uit en heeft het over de contributie-wijziging. De verhooging, welke indertijd werd opgelegd, v/as grootendeels te wijten aan de aansluiting by den centralen Bond. Na nog eenige alge meene beschouwingen te hebben gegeven over de a.s. Winkelweek, krygt de secretaris gele genheid de vorige notulen voor te lezen, welke onveranderd worden goedgekeurd. 2. Mededeelingen. Verslag wordt uitge bracht van het request dat verzonden werd aan den Minister betreffende de opheffing van het Hengelverbod, waaraan door de Ka mer van Koophandel adhaesie werd betuigd. De Minister deelde mede, dat hij de visscherij in het Amstelmeer van 'grooter belang achtte voor de beroepsvisschers, dan voor de sport- hengelaars, weshalve hij het verbod niet wenschte in te trekken. Het P.E.N. deelde in antwoord op het re quest mede, dat Wieringen in de laagste tarief-klassen behoorde in het rechtstreeksche verzorgingsgebied, zoodat ook daar een afwij zende beschikking op volgde. Zooals hiervoor vermeld, zal men echter hiermede doorgaan. Wat betreft persoonlijke reclames werden deze afzonderlijk door het P.E.N. behandeld. Eenige tarieven .werden verlaagd. Wat het Hengelverbod betreft, verzoekt het bestuurslid de heer heer Nan Kaan zich als nog in verbinding te stellen met den Henge- laarsbond. Inmiddels wordt de jaarrekening gecontro leerd door de heeren M. Oden en C. Omis. De heer J. de Haan wil punt 5 der agenda vooraf laten gaan aan de bestuursverkiezing. Uit dit voorstel ontstaat een kleine polemiek tusschen hem en den voorzitter over de con- tributieverhooging. Het batig saldo bedraagt thans 338. Na dat de voorzitter den heer Jn. Klein bedankt heeft voor zijn keurig beheer, stelt de laatste voor om dit jaar de contributie op 3.50 te Polder Eierland viert zijn eeuwfeest. Reeds vanaf den dijk bij het stoomgemaal van Waal- en-Burg ziet men aan de vele vlaggen die by, of op de boerderyen zijn uitgestoken, dat in den grootsten polder var. de gemeente iets bijzonders aan de hand is. Te De Cocksdorp echter ondekt men hoe zeer de feestcom missie bij dit 100-jarig jubilé haar taak op de juiste wyze heeft opgevat. Op een perceel land achter de O. L. School is een groot ten tenkamp verrezen, waarvan één tent, door haar afmeting reeds van verre de aandacht trekt. Geheel De Cocksdorp (dat zijn ontstaan aan polder Eierland dankt), bleek in feest stemming te verkeeren. Gisterenmorgen woonden wy de officieele opening bij, die in de groote tent op het ter rein plaats had. 't Allereerst werd het woord gevoerd door den Dijkgraaf van Polder Eier land, den heer R. P. K ey s e r J o h z. Spr. had eerst met een feestelijke herdenking van het 100-jarig bestaan van den polder niets opge had. Spr. achtte de tijdsomstandigheden veel te ongunstig. Er is echter wel degelijk reden om dit eeuwfeest niet ongemerkt te laten pas seeren, als men nagaat, wat hier in 100 jaren tot stand is gekomen. Aanvankelijk was spr. van meening, dat een 100-jarig bestaan van een polder niet zooiets bijzonders was, doch ook van dit oordeel is hy geheel terug geko men, omdat de eerste honderd jaren juist de moeilijkste in een polder zyn. In het kort geeft hy dan een overzicht van de historie van den polder. Oorspronkelijk was Eierland niets anders dan een uitgestrekte zandvlakte, doorsneden met kreken, waarvan bij tijden een gedeelte onder water liep. De hoogste gronden echter niet en hierop werden schapen gehouden; ook buitendijks werden reeds enkele huizen ge plaatst, n.1. 't Sandershuis, Kwelders en het Eyerlandsche huis. In de zeventiende eeuw werd de Kreek, die het Noordelijk en het Zui delijk deel van Eierland scheidde, afgesloten door een zanddijk. In 1834 vatte een viertal personen, n.1. twee heeren Langeveld, de heer Klooster en de heer De Cock het voornemen om 5000 ha van Eierland te bedijken. Daartoe werd een con tract gemaakt met de veehouders die op de schorren reeds 1400 schapen hielden. In totaal werden daarmee kosten gemaakt van 90.000. Daarna werd met aanleggen van den 11 km langen dijk een aanvang gemaakt. Deze dijk, waarin drie flinke sluizen kwamen, was ge reed ln September 1834. De polder werd nu beheerd door een z.g.n. „Sociëteit"; de eerste jaren waren e h S onvoordeelig. Overgegaan werd tot ?eer van verschillende boerderyen, een een magazijn te De Cocksdorp. Voó'°lei1 ander had men een leening moet °en van f 350.000. In 1840 kwam verande grond werd onder de aandeelhouders""6' D® Sociëteit verdeeld, en de bedrijfst^ Vatl den financieel gesteund door de Soort' Wep" den polder werden toen reeds 500o l' 'l 100 koeien en 140 paarden gehouden 'apent publiek verkocht. 'e "'en Na deze verdeeling ging het beter i polder en toen omstreeks 1850 een aa (lc'a len-ziekte in het land uitbrak, Wer^ appe* granen duur, waarvan de polderbevolkh veel profijt trok. In 1870 kwani de Frf ?eet Duitsche oorlog, die eveneens voord"8011* bracht aan de polder-boeren. Groot °e'ei1 brachten 1875 en 1876; door groote dro^' mislukten de oogsten geheel. 1875 was nr°°gte goed jaar, doch toen kwamen de be°6eei1 tachtiger-jaren, die zoo slecht waren, dat"*1* boeren naar Noord-Amerika verhuisden V6'* dat er niets meer verdiend werd. Omstr°m' 1900 kwam de kunstmest en na dien tijd pi alles in Eierland beter; men kreeg de beschik king over goede werktuigen en het land wpm steeds oordeelkundiger behandeld. In 19x4 gon een ware bloei-periode voor Eierland aT geduurd heeft tot verscheidene jaren na d oorlog. Toen kwamen er weer opnieuw mo!f lykheden voor den boer; en thans kan zich nog alleen staande houden door alle n steunmaatregelen. Wij zullen echter hone dat spoedig een einde aan deze ellende^ komen en de boer binnenkort in volle «rr heid weer zijn bedrijf kan uitoefenen owfot de oude bloeityd terugkeere en de arbeider weer volop werk zal vinden in den polder Wat den financieelen toestand aangaat ze» de heer Keyser, deze is kerngezond; wij 'zou den zelfs zonder bezwaar de wegen kunn verbeteren en de lasten verlagen, doch mogen daartoe niet overgaan, nu er ernstlt gevaar dreigt aan de Noord-Oostpunt vil den polder. n Tot slot volgen enkele bestuursmededeelin gen. Nadat in 1840 de gronden waren overi gegaan uit handen van de Sociëteit, werd een dykbestuur gevormd, dat rekenplichtig was aan de eigenaren. In 1853 werd Eierland on der reglementair beheer gesteld van Gedep* Staten. Het bestuur werd gevormd door een dijkgraaf en 4 heemraden. Dit bestuur stond onder contróle van de ingelanden. Toen het aantal ingelanden te groot werd, en de ver- gaderingen zich kenmerkten door oneenig- heid, omdat men daarin onderlinge veten ging uitvechten, kwam ook daarin verande ring. In 1912 werden n.1. naast de heem raden 5 hoofdingelanden gesteld en nadien ging het beter in het bestuur. Vooral onder den Dykgraaf H. Flens, is enorm veel ver beterd in Eierland (wegenverbetering, bema ling, uitbaggering, enz.) Wij zijn voort gegaan in die richting en ook in de laatste 10 jaren is veel tot stand gekomen. Spr. dankt dan de bestuursleden voor de welwil lende wijze waarop allen met hem samen werken. Vooral ook bracht hij dank aan den secr.-penningmeester, opzichter, den heer L. v. Hoorn. Spr. richte daarna nog even het woord tot de feestcommisie. Hierna verkreeg Burgemeester Oort het woord. Deze feliciteerde het Bestuur en ge heel de bevolking van Eierland met het jubi leum. Spr. wees ook nog even op de kale zand- en watervlakte, waarover de geschrif ten van Van Kuyck en Prof. Akkerdijk ge waagden en die gelegen waren ten Oosten van den Zanddijk, die Eierland tegen de Noordzee beschermt. Spr. bracht hulde aau het Dykbestuur, dat hier bijna 100 jaar den scepter had gezwaaid. Vooral ook aan den laatsten Dykgraaf, die al 10 jaar in functie is. Hierna voerde de heer Kiimp, dir. Land bouwschool, het woord. Spr. schetste de in nige verknochtheid van hem en zyn gezin aan den polder en zyn bevolking. De Eier- landsche bevolking heeft volgens spr. drie voorname deugden: zij is vriendelyk, gast vrij en verdraagzaam. De heer Klimp wees verder op het hooge peil, waarop de bedrij ven in Eierland staan. Wel zal men boerde rijen in het land aantreffen, waarop door be teren grond grootere oogsten worden ge maakt, doch beter granen teelt men op geen enkele plaats en nergens worden dc bedrijven met zooveel kennis van zaken gevoerd. Zoo dat, wanneer er betere tijden aanbreken, Eierland ongetwijfeld een schitterende toe komst tegemoet gaat. Vervolgens voerde de heer R. Stoepker, voorzitter van het Feestcomité, het woord. In het bijzonder dankt hij Notaris Mulder, die bij het verkrijgen van vergunning voor de te houden loterij zyn gewaardeerde hulp heeft verleend. Verder de verschillende jury leden, Dykgraaf en Heemraden voor het hooge bedrag, toegezegd voor reserve, als on verhoopt het feest financieel mocht stran den. Ten slotte dankte spr. de leden van de Feestcommissie voor den hem verleenden steun, vooral den algemeen-secretaris (den heer C. Stoepker) voor al het werk, door hem in deze dagen verricht. Spr. verzocht hierna de aan wezigen het Feestlied te zingen, dat ver vaardigd was door den heer H. Kalf. Voor lezing werd gedaan van een schrijven van Mr. Langeveld uit Alkmaar, wiens groot vader zulk een belangrijk aandeel in de be dijking van het Waterschap heeft gehad. Ook was een telegram ingekomen van he Bestuur van Burger-Nieuwland. Verder hebben wjj van de gelegenheid ge" bruik gemaakt om eens een kijkje te nemen op de tentoonstelling; vooral troffen ons massa-producten, meest van voortref feil) kwaliteit en geteeld op Eierland. Vooral we onze aandacht daarbij getrokken door d smaakvollen stand van de hofstede „Vruc baar oord", waarbij vooral de naam van hofstede tusschen karwijzaad en samenjj., steld uit vele producten van dit bedrijf. zonder opvalt. Vervolgens de modclschuu vervaardigd door den heer H. Daalder. eens valt op de stand van het bollenbe van Gebr. Leber, die van den Handelsr L. T. B. (kalk, kali, posphor, stikstof, nen, koeken, zaaigranen, gras- en klav zaden en ontwikkelingsmiddelen); voom flankeerende teekeningen van gekleurde den voldoen zeer. een In een der uiterste hoeken treft keurigen stand aan van het Rijkslan consulentschap. Ook de stand van de g C. R. Kcijser Co. met haar diorama clectrisch bewogen beelden, trekt dc dacht. De firma Keyser exposeert met meststoffen (chili, kalk, kali, stikstof (19 ting en vele soorten zaaigranen). Kor tentoonstelling is een bezoek dubbel W Toegekend werden de volgende prijzcn(,raal, Granen (Eminatarwe)le M. W. de 2e Wed. J. C. Witte; Wilhelminatarwe: 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 10