BLUE BAND
DROGE BERGPLAATSEN
VOOR INBOEDELS
Fa. C. KIESEWETTER
Julianadorp
r
allantsoog.
Anna Paulowna,
VERKEERSRAZZIA.
Wieringen.
Hij laat zich de
niet van het brood eten!
HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG 3 OCTOBER 1935.
rr
onder garantie.
Telefoon 249 Spoorgracht 1
voigd door het sluiten van een nieuwe con
ventie, waarbij dan ook de afvalligen weer
partij zouden kunnen worden, is theoretisch
mogelijk, maar het kan wederom juridisch
geen baat brengen, wanneer het Duitsche rijk
zich tot deelneming aan de collectieve ont
binding niet leent.
Alles te zamen dus een onaangename
situatie.
VERGADERING WERKGEVERS
ORGANISATIE.
werci door bovengenoemde
organisaXie^ andermaal vergaderd in het lokaal
van A Kossen. Aanwezig waren o.a. burge
meester Kikkert als Rijksinspecteur van de
Werkverschaffing, wethouder P. A. Smits en
de heer L. Bandsma, directeur van den Dienst
voor Sociale Zaken, beiden uit Den Helder.
De voorzitter, de heer P. van der Veer opent.
Het woord is daarna aan den heer Inspec
teur, die begint met te zeggen, dat het hem
genoegen deed, het woord te voeren en zijn
geboorteplaats. Hij merkt op, dat kortgeleden
te Alkmaar met 83 Gemeentebesturen uit deze
provincie over 't vraagstuk is vergaderd. Deze
vergadering leverde vruchtbare besprekingen
op. Er zijn gemeenten, waar de 1/3 en andere
waar de 50% regeling wordt toegepast. De
Plaatselijke Commissies hebben hierin een
veelomvattende taak. Den Helder zal waar
schijnlijk in den 50%-bijslag vallen. Diegenen,
die gebruik er van zullen maken, zullen er
wel wat sceptisch tegenover staan; er zit
heel wat aan vast.
De regeling geldt van 15 Sept. tot 31 Dec.
en voor nieuw aan te nemen personeel. Er
zullen wel eens moeilijkheden ontstaan ten
aanzien van varplicht personeel (bedrijfsleider
enz.), maar afwijkingen zijn overal, en kunnen
door onderling overleg opgelost worden. Be
drijven, die grooter zijn dan 50 ha, vallen
buiten regeling.
Ook voor andere leden van een gezin kan
de regeling van toepassing zijn en wordt
rekening gehouden met het gangbare loon.
Men moet deze regeling als een eenvoudige
zaak zien. Laat u voorlichten, brengt bijzon
derheden ter kennis van de PI. Comm. en u
zult wel gebruik van de regeling kunnen
maken. Zij beoogt om de werkloosheid te
nivelleeren, menschen op de bedrijven te
houden, waar dat anders niet mogelijk is en
de achterstand in werkzaamheden op te
heffen.
De Voorzitter merkt op, dat dit anders
kiinkt dan toen men een formulier aanvroeg.
Wethouder Smits zegt, dat het Gemeente
bestuur het ook als een moeilijke zaak aan
voelde. Men wendde zich tot het betrokken
departement, dat adviseerde nog even te
wachten, want over eenigen tijd komt de al-
gemeene regeling. Uit het feit, dat zoovelen
aanwezig zijn, wit spr. opmaken, dat besloten
zal worden om van de regeling gebruik te
maken.
De heer Bandsma zegt naar aanleiding van
de circulaire omtrent de toepassing der 50%
regeling, zelf vragen te hebben gesteld Het
invullen der formulieren i3 inderdaad niet ge
makkelijk. Verder vraagt spr. hoe de Inspec
teur denkt voor Den Helder de 1/3 regeling
in te voeren. Of de bijslag ook verleend wordt
voor loonen boven de 18 en of dat ook van
invloed kan zijn voor de 50 toeslag.
Daarna worden door vele aanwezigen tal
van vragen gesteld, rechtstreeks met de
practijk verband houdende. Al deze vragen
worden door den Inspecteur breedvoerig be
antwoord. Medegedeeld wordt verder nog, dat
de PI. Comm. voorloopig is samengesteld, dat
B. en W. in beginsel bereid zijn na de Ar
beidsbemiddeling met de werkgevers enz.
overleg te plegen. Voorts, dat het de Arbeids
beurs gelijk blijft, wie aan het werk komen,
enz. Het vragenstellen begint opnieuw.
De voorzitter wil echter een uitspraak
hebben, waarop 90 van de aanwezigen zich
bereid verklaard van de regeling gebruik te
zullen maken.
De Inspecteur sprak ten slotte woorden
van dank, eveneens de Voorzitter tot alle
aanwezigen voor hun belangstelling en sloot
de vergadering.
ESPERANTO-CURSUS.
Evenals zulks op vele andere plaatsen ge
beurt, zal er bij voldoende deelname dezen
winter ook alhier een Esperanto-cursus ge
organiseerd worden. De cursus, die ongeveer
een half jaar duurt, zal 15 Gctober aanvangen.
De kosten zijn billijk en op gemakkelijke
wijze te voldoen. Ook kan men zich opgeven
voor een schriftelijken cursus. Een en ander
gaat uit van de Centrale Esperanto-Propa-
ganda Commissie te Nijmegen. Men kan zich
alhier opgeven bij de heeren Dirks en Ko-
revaar.
HERBOUW ARBEIDERSWONINGEN.
De herbouw van de onlangs afgebrande
dubbele arbeiderswoning aan den Zanddijk, is
bij onderhandsche aanbesteding opgedragen
aan den aannemer P. Veeter te Koegras, gem.
Callantsoog.
BURGERLIJKE STAND.
Over September 1935.
GEBOREN: Afra Johanna, d. v. Th. S.
Schilder en G. Wever; Wietsche, d. v. H. J.
Schut en L. Hof.
GETROUWD: Jan van Lenie en C. A. Vel.
LOOP DER BEVOLKING.
Over Augustus 1935.
Ingekomen: J. Hollander van Amster
dam naar Groote Keeten; F. Bakker van Scha-
gen; T. C. Bijpost van Wieringerwaard; A. C.
de Wit, van Anna Paulowna.
Vertrokken: N. Mooij naar Den Hel
der; G. van Zoonen, naar Anna Paulowna;
J. Bouwens, naar Julianadorp.
LOOP DEK BEVOLKING.
Ingekomen: H. van Sltein en echtg. van
Den Helder, mej. J. Bulder van Texel; mej.
C. Witsmeer van Schoorl; mej. T. Meyles van
St. Maarten; mej. G. Dwarswaard van Lei
den; mej.. M. J. de Langen van Den Helder.
Vertrokken: K. Buik naar Zijpe; F.
de Jager naar Harenkarspel; G. v. d. Bosch
van Helden naar Hazerswoude; G. Waag en
gezin naar Zijpe; mej. R. Campagne naar
Haarlem; A. Zwirs en gez. naar Wervers-
hoof; mej. A. Pranger naar Amsterdam; mej.
E. M. Snijders naar Den Helder; E. P. Zwa
ger en gez. naar Hoddesdon (Engeland). E.
E. F. Zwager naar Wijk aan Zee en Duin;
mej. J. Plagmeijer naar Den Helder; M. J.
Rozenbrink en gez. naar Engeland.
BURGERLIJKE STAND
GEBOREN: Paulina, d. v. A. v. Zandwijk
en E. de Smit; Elisabeth Bernardette Maria,
d. v. H. J. Timmers en C. M. Kroon; Eliza-
beth Christina, d. v. W. C. Kortekaas en E.
M. van Kampen; Evert Maarten, z. v. D.
Boerman en M. J. Grin; Jurgen Bernardus,
z. v. J. Maatje en G. M. E. Vinke; Maria
Anne Wilhelmina, d. v. G. M. van Stein en
E. J. M. Dorresteijn; Leonardus Petrus Nico-
laas, z. v. L. A. de Witte en A. M. van Kam
pen; Gerardus, z. v. Th. G. Dorresteijn en K.
M. G. van Steijn; Gerardus Cornelis Adria-
nus, z. v. T. de Vries en E. A. Zwirs.
ONDERTROUWD: C. J. Zandbergen en M.
Steidl; J. Meeldijk en G. P. M. Uellenberg;
IJ. Bergman en G. Colijn; J. van Doorn en M,
C. Vaars; L. Veltman en N. Liefhebber; - P.
de Vries en M. A. Kranenburg.
GETROUWDJ. P. van den Bosch en G.
van Helden.
OVERLEDEN: J. M. F. Daalder—Stork,
oud 50 j.
Verloren: Een rijwielplaatje, zwart
jasje.
SCHOOLGELDHEFFING GOEDGEKEURD.
De gewijzigde verordening op de heffing
van schoolgeld is eerst nu goedgekeurd, ter
wijl ze moest ingaan op 1 Jan. 1935. De late
goedkeuring heeft tot gevolg, dat nu de
eerste heffing van het schoolgeld over drie
kwartalen tegelijk moet geschieden.
VERKOOPING.
In Café Alkemade had Woensdagavond de
verkooping plaats van: een huis met schuur,
erf en tuin in de Spoorbuurt, groot 5 a. 50 ca.
en eigendom van den heer P. Verver.
Het hoogste bod 1005, van den heer S.
van Nuland, werd bij afslag' niet afgemijnd,
zoodat deze voor den genoemden prijs eige
naar werd.
Daarna werd een perceel bouwterrein ge-
Feuilleton.
Een handje filosophie eu het avon
tuur van den eenzamen wielrijder.
Drie man in een kar en hoe
het tenslotte mogelijk bleek, dat de
V.-I. er op aangezien werd, dat zij
kidnapper was.
Wij hebben zoo het idéé (en waarschijnlijk
slaan we de plank niet ver mis!) dat er
nog immer al te veel Helderianen zijn (en
tevens omtrekbewoners), die met een mini
male kennis rondloopen van een plaatselijk
instituut, genaamd: Vrijwillige Verkeers-
inspectie."
Genoemd instituut nu organiseert op on-
en gezette tijden ware strooptochten door
Noordhollands vlakke beemden, dit tot hevig
ongerief van menigvuldige zondaars en zon
daressen tegen de wetten van den almachti-
gen god der twintigste eeuw, genaamd
VERKEER.
Maar mogen genoemde tochten dan ook
voor de betrokken slachtoffers bittere pillen
Zijn, deze razzia's zijn even zoovele harde
noodzakelijkheden, daar er nog steeds een
ontstellend groot kwantum verkeersongeval
len toe te schrijven is aan een ten eenenmale
onbekend zijn met de Wet, benevens grove
onverschilligheid voor de veiligheid op den
weg.
En de weg moet veilig worden, kost wat
ko~
Niet voor den automobilist, fietser, wan
delaar, motorrijder in het bijzonder, maar
Voor ons allen.
Ook voor U!
Indien de herfst zich manifesteert in een
syinphonie van gierend wegfladderen van
blkren en kletterende regenroffels, wel, dan
Was die avond van den sten September
er één van 18-karaat.
We zijn dan op weg gegaan met twee
wagentjes: een kleine Chevrolet en een
Fordje. De pers zat voorin en was nauw
zichtbaar tusschen de blauwe duffels van
een tweetal rijksveldwachters van herculi-
schen omvang.
Het systeem, dat op dit soort tochten ge
volgd wordt, zullen wij u eerst even be
schrijven. Het gaat zoo: beide auto's rijden
op circa 300 meter afstand van elkander. Nu
signaleert de voorste bijv. een tegenlegger,
die niet dimt. Stel, dat deze overtreder van
de beleefdheid des weegs nu met een 90 a 100
km vaart aan komt stuiven, dan is het na
tuurlijk uitgesloten, dat men hem ophoudt.
Geen nood: men laat hem kalm passeeren,
doch geeft tegelijkertijd via het achter
ruitje lichtseinen aan den volgauto. Deze
ziet de signalen, en stopt direct. De rest
is kinderlijk eenvoudig en besluit meestal
met een schriftelijk verzoek op visite te ko
men bij den Kantonrechter.
Rijdt zoo'n overtreder niet hard, of is het
een fietser, dan kan reeds de eerste auto
hem aanhouden.
Ziezoo: dit ter ontsluiering van 't systeem.
Dus: we waren op pad.
Het v/as slecht langs den weg. Het Kanaal
lag als een gelig lint tusschen de donkere
walglooiingen in het schijnsel van een herfst
maan, die herhaaldelijk achter grauwe wolk
gevaarten schuil ging.
Kletterend rammelden af en toe slag
regens tegen het voorruitje en gaven ons
drietjes een behagelijk gevoel van knusheid
en intimiteit.
Kreunend joeg de Zuid-wester over de kale
vlakten, waarop nog hier en daar een enkel
koebeest melancholiek liep te speuren naar
reeds lang verwaaide grassprietjes.
Nee, de Rijksweg hadden we wel eens in
vroolijker habijt gezien.
Toen: nog voor we eigenlijk goed en wel
buiten de kom waren en 3 paar speurende
oogen den weg aftuurdendaar was num-
niero één al. Vlugger kon het dus niet. Het
wa3 geen groot wild. .Slechts" 'n eenzame
wielrijder, gebogen over het stuur, rijdend,
veild, gelegen aan den Molenvaartsweg, groot
4 a. 23 ca., eigendom van de erven van wijlen
den heer S. N. Bakker.
Door den heer S. van Nuland op 375 in
bod gebracht, werd bij afslag op 10 door den
heer J. de Graaf gemijnd, waardoor het per
ceel bouwterrein dus voor 385 aan hem
overging.
GEMEENTERAAD VAN WIERINGEN,
Woensdagmiddag 4 uur.
Tegenwoordig alle leden.
Voorzitter Burgemeester Kolft.
Secretaris: de heer C. F. van Duin.
De Voorzitter opent de vergadering en
zegt, dat slechts 1 punt op de agenda voor
komt, omdat Gedeputeerde Staten wenschten,
dat dit spoedig behandeld werd. Dit betreft
het aantal te heffen opcenten op de personeeie
belasting. De onlangs door den Raad vastge
stelde verordening to' heffen van 200 opcen
ten, ingaand- Januari 193b, is van dat
College terugontvangen, met verzoek den
datum te wijzigen in 1 Januari 1935. Welis
waar is van Regeeringswege reeds bepaald,
dat de aanslagen in die belasting voor hét
belastingjaar 1935 in deze gemeente zullen
worden opgelegd tot een getal van 200, doch
de Raad dient hiertoe nog een besluit te
nemen. Daar uit de onlangs vastgestelde be
grooting voor 1935 reeds is gebleken, dat de
opbrengst van deze 200 opcenten onmogelijk
kan worden gemist voor het sluitend maken
van die begrooting, stellen B. en W. voor de
desbetreffende verordeningen hiermede in
overeenstemming te wijzigen en de gewijzigde
ve-ordeningen opnieuw in hun geheel vast te
stellen.
De heer Oden verklaart zich niet met het
voorstel te kunnen vereenigen. Het moet spr.
nogmaals van het hart, dat een dergelijke
zware heffing alleen noodzakelijk is door dé
Zuiderzeewerken. Het was vermoedelijk niet
noodig geweest, als niet zooveel arbeiders
waren achter gebleven. Hierdoor moet nu de
heele bevolking zulke hooge lasten opbrengen.
Het was beter, dat de Regeering hier de heele
steunregeling voor haar rekening' nam.
De heer J n. Lont vindt, dat hetgeen door
den heer Oden naar voren is gebracht, waar
is. De bevolking wordt op een onrechtmatige
manier gedwongen hooge belastingen te be
talen. Maar is er door B. en W. bij de Regee-r
ring wel voldoende aangedrongen op een
betere behandeling, b.v. schriftelijk, gevolgd
door een conferentie met den Minister? Spt.
meent, dat het dringend noodzakelijk is de
Regeering met den toestand hier op de hoogte
te stellen. Er zijn hier een groot aantal werk-
looze arbeiders, terwijl het Zeegras-bedrijf
verloren is. Op de arbeidsbeurs en de secre
tarie zijn wel 2 ambtenaren, die anders niet
noodig zouden zijn en dat alles is een gevoig
van de Zuiderzeewerken.
Voorzitter antwoordt, dat dit in de
vergadering van B. en W. ook is besproken.
Daar is besloten nogmaals te trachten de
Regeering te overtuigen, dat Wieringen door
de Zuiderzeewerken op onhoudbare lasten is
gekomen. Wij moeten drukkende lasten op
brengen om anderen te steunen, die heelemaal
niets hebben. B. en W. zijn er daarom van
overtuigd, dat het noodzakelijk is op# suw,
aandrang op de Regeering uit te oefenen- Ook
vroeger is dit reeds gedaan, doch toen werd
gezegd: Ge hebt de voordeelen gehad van de,
groote werken en na afloop daarvan krijgt gg,
altijd de nadeelen. Er komt bovendien nog bij,
dat velen zijn ondergebracht in keten, welke:
in minder goeden toestand beginnen te ge-(
raken. De. vraag rijst dus hoe hen later onder
dak te brengen.
Het voorstel van B, en W. wordt hierna in
stemming gebracht en met 7 tegen 4 stemmen
aangenomen. Tegen stemmen de S.D.A.P. en
de heer M. Koog Pz.
Voorzitter wenscht nog een punt te
bespreken. Het badhokje te De Haukes kost
per jaar 10 wegens recht aan het Rijk en
I
BB 161-A
f 25 voor schoonhouden, enz. Spr. vraagt of
het die kosten wel waard is, daar hier twee
goede badgelegenheden zijn. Daarom stelt hij
voor het te verkoopen.
De heer Bakker vraagt of het niet beter
is het op te slaan. Later kan het misschien
weer noodig zijn.
De heer B o e r s e n zegt. dat er dan nog
maar weer meer kosten op komen.
Hierna wordt besloten het te verkoopen.
Voorzitter stelt voor geen rondvraag
te houden, daar over 14 dagen weer vergaderd
zal worden.
De heer Oden vraagt dan het voorstel
over den bijslag premies Ziektewet te behan
delen.
Verder wijst hij er op, dat voorzien moet
worden in de rioleering van den Koogerweg.
Bij den hevigen regen van Zondag was het
riool totaal verstopt.
Voorzitter: Bij dergelijken grooten
regenval komt het meer voor, dat de riolen
heit water niet kunnen verzwelgen.
De heer Oden: Het is daar echter regel
matig.
Wethouder B o 3 k e r zegt, dat de riolee
ring daar aan het Heemraadschap behoort en
wenscht deze zaak in comité te bespreken.
De Raad gaat hierna over in comité.
BIJSLAG LANDBOUW.
Ter bevordering van het opnemen van
arbeiders in landbouwbedrijven, zullen door
het Rijk bijslagen worden gegeven. Een circu
laire hierover is voor kort aan de boeren rond
gezonden.
Ter nadere uitwerking van Gteze regeling is
nu door het gemeentebestuur een commissie
benoemd, waarvan het voorzitterschap is op
gedragen aan den heer O. J. Bosker, verte
genwoordiger van het gemeentebestuur. Als
vertegenwoordiger voor de werknemersorga-
nisatiën in deze gemeente is aangewezen de
heer H. Stubbe en voor de werkgeversorgani
satie de heer M. Bakker Szn.
Deze commissie zal met het gemeentebe
stuur en den Inspecteur van de werkverschaf
fing samenwerken voor het uitoefenen van
controle en verder om een behoorlijke gang
van zaken te verzekeren.
WINKELSLUITING.
De winkelweek.
Burgemeester en Wethouder hebben op ver
zoek van het bestuur van de Middenstands-
vereeniging toegestaan, dat gedurende de
winkelweek, welke gehouden wordt van 4 t.m.
10 October de winkels van leden van de
Middenstandsvereeniging tot des avonds 9
uur geopend blijven.
Óp Zondag zullen ook deze winkels den ge-
heelen dag geopend mogen zijn en wel tot
11 uur nam.
niet zooals het geschreven staat, op het fiets-
paadje, doch op ,,den-grooten-weg". Haal
over je remmen en uitgestapt. De man stapt
ook af en denkt natuurüjk dat we 'm om
een beetje vuur komen vragen. Als-ie dan
hoort, dat het verboden is zóó te rijden en
reeds het bekende gebaar van den het boekje
te voorschijn halenden veldwachter ziet, be
trekt z'n aangelaat. Het was kinderachtig,
zoo iets, hoe most een mensch, dat nou alle
maal weten, het was zoo stil op den weg
enhet zou niet weer gebeuren.
Maar onverbiddellijk als Charon waren
wij: gemoedelijk evenwel brachten de veld
wachters den zondaar onder het oog, dat het
zijn belang en dat van anderen wasenz.
enz., het heele verhaal. Maar de man luis
terde er zelfs niet naar. Zoo zijn ze
En voort ging het weer, door duisternis en
regen. Voor we de vlotbrug overgingen pik
ten we nog en passant een motorrijder, die
niet dimde, doch veel bijzonders leverde het
„geval" niet op.
Maar nog waren we niet goed en wel in
den polder aangeland, of daar begon het lieve
leventje.
Het slachtoffer was een boer, welke
zich per fiets huiswaarts begaf.
Alles was aan het rijwiel in de beste orde:
een bel als een misthoorn, een lamp als een
vuurtoren, belastingplaatje, zelfs was deze
goede baas de wet vóóruit, daar zijn achter
spatbord reeds prachtig wit geschilderd was.
Eilacie, één onderdeel ontbrak: de reflector.
Het was een aardige boer, deze, en hij stond
ons aan te kijken, of het allemaal een lustig
vroolijkheidje wasLater bleek het bit
tere ernst te zijn.
En daarom was dit een bijzonder geval,
omdat deze goedmoedige baas stierlijk het
land kreeg om het feit, dat hij geen reflec
tor had. De boete interesseerde hem niet.
Wel het feit, dat hij onbekend met dit ondiy-'
deel van het Wetboek was.
In het volgende uur attaqueerden we zoo
wat een 6-tal wegmisbruikers, beleefde en
onbeleefde, droevige en verstokte, van alles
wat.
Het is de moeite waard die veldwachters
eens gade te slaan bij hun optreden. De
meeste overtreders kennen ze persoonlijk en
weten dus hoe er mee om te springen. Meer
malen spijt het hun een bekeuring aan te
smeereniets, wat the man in the street
niet zoo zou denken. Toch heb ik het zelf
meegemaakt.
Trouwens, je zou ook wel een kerel van
ijzer moeten zijn, als je niet af en toe vertee-
iderd werd.
Een voorbeeld hiervan.
Ergens in de buurt van Westerland za
gen we in de verte wat aankomen.
Eerst dachten we een hooiwagen, toen een
ier-kar en tenslotte bleek de puzzle een melk-
auto te zijn. Maar hoe:
Hoe dichter het „ding" naderbij kwam, des
te grooter werd onze verbazing. Stel U voor:
geen voorlichtengeen achterlichten
geen nummerbord
Tegen het voorruitje van den open wa
gen hing een stallantaarn te bungelen met
een minimale uitstraling van licht.
In de kar zaten 3 mannen. Op het eerste
bevel hadden ze direct het hakkepoffende
motortje tot zwijgen gebracht en zaten nu
met hun bruine en strakke koppen ons op te
nemen. Het was beklemmend.
Eerst papieren controleeren: papieren niet
aanwezig.
Met tact ging de veldwachter nu de men
schen expliceeren, dat dit toch de spuigaten
uit liep. Dat het je reinste krankzinnigen
werk was, om zóó op den weg te rijden. En
op al de jeremiade's gaven de 3 verbaliseer
den geen kik. Strak bleven ze ons aankijken
als waren we gestalten uit een andere
wereld.
Tenslotte zijn we weer verder gegaan, na
dat we hel melancholieke drietal geadvi
seerd hadden dien avond niet meer verder
te rijden. „Natuurlijk niet", hebben ze toen
geantwoord.
De wegen daar in den polder zijn wel goed,
doch met de berijders is het nog allesbehalve
in orde. Dat hebben wij dien avond circa
'twintigmaal moeten constateeren. Van aller
lei soort kom je ze tegen. Gewillige en ook
niet-gewillige. Maar het is voor dezulken
altijd vechten tegen de bierkaai, want in
laatste instantie is de arm der wet altijd
'sterker
Het zou ons veel te ver voeren alle ge
vallen van dien avond de revue te laten pas
seeren. Nog één echter willen wg aan de
vergetelheid ontrukken.
Dat gebeurde „ergens" in de buurt
van 't Zand.
De weg lag breed voor ons en daar juist
de maan weer eens voor de zooveelste maal
dien avond verdween, speurden we extra
ingespannen op het „wild" en zie: daar na
derde in de verte wat. W a t, konden we nog
niet vaststellen. Wel, dat het zich in voor-
waartsche richting bewoog. Ineens verdween
het, om even later, vlak voor onzen wagen
weer te verschijnen. Het bleek een jonge-
dochter te zijn, die met een flink gangetje er
achter ons lichtloos op de fiets voorbij
schoot. We riepen haar nog iets na van
„politie" e.d., doch dat ging hopeloos ver
loren in den bulderenden Noord-wester.
Alzoo: de veldwachter knipperde met de
lantaarn, dat het een lust was en het stond
vast, dat er geen ontsnapping mogelijk was.
Edochwij hielden geen rekening met de
strategie van de poldersche boerendoch-
teren
Ook .wij keerden op den weg en gingen de
vluchteling (óf argelooze, dat was toen nog
niet bekend) achterna. Het bleek dat ze er
op een behoorlijke manier de spurt in gezet
had. Maarals tusschen Scylla en Cha-
rybdis was ze ingesloten. Geen ontkomen
aan
Zoo naderden onze auto's elkaartot
opeens: weg-wild
En eenzaam lag honderd meter weg tus
schen ons in, zonder een spoor van de vluch
teling. Maar dat was toch te gek. En al
spoedig bleek, hoe het gevalletje in elkaar
zat. Er was een zijweg! Wij ook den zijweg
in en met een kilometerteller die 85 aan
wees.
Na drie minuten zagen wij de voortvluch
tige. En met een vaartfantastisch! Nu,
al reed ze ook 40 Engelsche mijl per uur,
w ij haalden 'r in. Daar waren we „politie"
voor. En uit het raampje gebruld: „afstap
pen, verkeerspolitie". IMaar ja, dat was alle
maal voor doove ooren. Voort vloog de
maagdEn zoo geschiedde het, dat de
politioneele auto en de jongedochter gezel
lig naast elkaar voortjoegen in de buitenste
duisternis van den polder als ware het een
bekeuringsaffaire-met-gangmaking
Op een gegeven moment, vlak voor een
huisje, sprong de juffrouw van 't zadel en
dacht in de woning te verdwijnen. Maar zoo
vlug kon ze 't 'm niet leveren of de arm dec
gerechtigheid was nog vlugger. En toen
kwam de klap op de vuurpijl: de jongedoch
ter dacht, dat we haar wilden ontvoeren!
Pit gevalletje had nog een ellendig staartje,
want het zijwegje bleek dood te loopen. En
zoo moesten we bijna een kwartier achter
stevoren ploeteren om weer op den hoofdweg
te belanden, met als gevolg, dat we bijna
driemaal in de sloot gleden, een damhek
ramden en een dashond overreden.
Maar dat lag niet aan de veldwachters4
En zoo zou je door kunnen gaan!
uren lang,
allemaal avonturen op den weg, tengevolge
van verkeersovertredingen. Dit was slechts
een staaltje.
En hoewel dit artikel niet in mineur ge
steld is, het heeft in de kern een ernstige
tendenz
Die kunt U lezen in de Maandagochtend
en avondbladen en wel in de rubriek „Ver-
keers-ongevallen". In deze rubriek is nimmer
plaats voor humordaarin is de Dood
aan 't woord.