BLUE BAND DROGE BERGPLAATSEN VOOR INBOEDELS Fa. C. KIESEWETTER Julianadorp r allantsoog. Anna Paulowna, VERKEERSRAZZIA. Wieringen. Hij laat zich de niet van het brood eten! HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG 3 OCTOBER 1935. rr onder garantie. Telefoon 249 Spoorgracht 1 voigd door het sluiten van een nieuwe con ventie, waarbij dan ook de afvalligen weer partij zouden kunnen worden, is theoretisch mogelijk, maar het kan wederom juridisch geen baat brengen, wanneer het Duitsche rijk zich tot deelneming aan de collectieve ont binding niet leent. Alles te zamen dus een onaangename situatie. VERGADERING WERKGEVERS ORGANISATIE. werci door bovengenoemde organisaXie^ andermaal vergaderd in het lokaal van A Kossen. Aanwezig waren o.a. burge meester Kikkert als Rijksinspecteur van de Werkverschaffing, wethouder P. A. Smits en de heer L. Bandsma, directeur van den Dienst voor Sociale Zaken, beiden uit Den Helder. De voorzitter, de heer P. van der Veer opent. Het woord is daarna aan den heer Inspec teur, die begint met te zeggen, dat het hem genoegen deed, het woord te voeren en zijn geboorteplaats. Hij merkt op, dat kortgeleden te Alkmaar met 83 Gemeentebesturen uit deze provincie over 't vraagstuk is vergaderd. Deze vergadering leverde vruchtbare besprekingen op. Er zijn gemeenten, waar de 1/3 en andere waar de 50% regeling wordt toegepast. De Plaatselijke Commissies hebben hierin een veelomvattende taak. Den Helder zal waar schijnlijk in den 50%-bijslag vallen. Diegenen, die gebruik er van zullen maken, zullen er wel wat sceptisch tegenover staan; er zit heel wat aan vast. De regeling geldt van 15 Sept. tot 31 Dec. en voor nieuw aan te nemen personeel. Er zullen wel eens moeilijkheden ontstaan ten aanzien van varplicht personeel (bedrijfsleider enz.), maar afwijkingen zijn overal, en kunnen door onderling overleg opgelost worden. Be drijven, die grooter zijn dan 50 ha, vallen buiten regeling. Ook voor andere leden van een gezin kan de regeling van toepassing zijn en wordt rekening gehouden met het gangbare loon. Men moet deze regeling als een eenvoudige zaak zien. Laat u voorlichten, brengt bijzon derheden ter kennis van de PI. Comm. en u zult wel gebruik van de regeling kunnen maken. Zij beoogt om de werkloosheid te nivelleeren, menschen op de bedrijven te houden, waar dat anders niet mogelijk is en de achterstand in werkzaamheden op te heffen. De Voorzitter merkt op, dat dit anders kiinkt dan toen men een formulier aanvroeg. Wethouder Smits zegt, dat het Gemeente bestuur het ook als een moeilijke zaak aan voelde. Men wendde zich tot het betrokken departement, dat adviseerde nog even te wachten, want over eenigen tijd komt de al- gemeene regeling. Uit het feit, dat zoovelen aanwezig zijn, wit spr. opmaken, dat besloten zal worden om van de regeling gebruik te maken. De heer Bandsma zegt naar aanleiding van de circulaire omtrent de toepassing der 50% regeling, zelf vragen te hebben gesteld Het invullen der formulieren i3 inderdaad niet ge makkelijk. Verder vraagt spr. hoe de Inspec teur denkt voor Den Helder de 1/3 regeling in te voeren. Of de bijslag ook verleend wordt voor loonen boven de 18 en of dat ook van invloed kan zijn voor de 50 toeslag. Daarna worden door vele aanwezigen tal van vragen gesteld, rechtstreeks met de practijk verband houdende. Al deze vragen worden door den Inspecteur breedvoerig be antwoord. Medegedeeld wordt verder nog, dat de PI. Comm. voorloopig is samengesteld, dat B. en W. in beginsel bereid zijn na de Ar beidsbemiddeling met de werkgevers enz. overleg te plegen. Voorts, dat het de Arbeids beurs gelijk blijft, wie aan het werk komen, enz. Het vragenstellen begint opnieuw. De voorzitter wil echter een uitspraak hebben, waarop 90 van de aanwezigen zich bereid verklaard van de regeling gebruik te zullen maken. De Inspecteur sprak ten slotte woorden van dank, eveneens de Voorzitter tot alle aanwezigen voor hun belangstelling en sloot de vergadering. ESPERANTO-CURSUS. Evenals zulks op vele andere plaatsen ge beurt, zal er bij voldoende deelname dezen winter ook alhier een Esperanto-cursus ge organiseerd worden. De cursus, die ongeveer een half jaar duurt, zal 15 Gctober aanvangen. De kosten zijn billijk en op gemakkelijke wijze te voldoen. Ook kan men zich opgeven voor een schriftelijken cursus. Een en ander gaat uit van de Centrale Esperanto-Propa- ganda Commissie te Nijmegen. Men kan zich alhier opgeven bij de heeren Dirks en Ko- revaar. HERBOUW ARBEIDERSWONINGEN. De herbouw van de onlangs afgebrande dubbele arbeiderswoning aan den Zanddijk, is bij onderhandsche aanbesteding opgedragen aan den aannemer P. Veeter te Koegras, gem. Callantsoog. BURGERLIJKE STAND. Over September 1935. GEBOREN: Afra Johanna, d. v. Th. S. Schilder en G. Wever; Wietsche, d. v. H. J. Schut en L. Hof. GETROUWD: Jan van Lenie en C. A. Vel. LOOP DER BEVOLKING. Over Augustus 1935. Ingekomen: J. Hollander van Amster dam naar Groote Keeten; F. Bakker van Scha- gen; T. C. Bijpost van Wieringerwaard; A. C. de Wit, van Anna Paulowna. Vertrokken: N. Mooij naar Den Hel der; G. van Zoonen, naar Anna Paulowna; J. Bouwens, naar Julianadorp. LOOP DEK BEVOLKING. Ingekomen: H. van Sltein en echtg. van Den Helder, mej. J. Bulder van Texel; mej. C. Witsmeer van Schoorl; mej. T. Meyles van St. Maarten; mej. G. Dwarswaard van Lei den; mej.. M. J. de Langen van Den Helder. Vertrokken: K. Buik naar Zijpe; F. de Jager naar Harenkarspel; G. v. d. Bosch van Helden naar Hazerswoude; G. Waag en gezin naar Zijpe; mej. R. Campagne naar Haarlem; A. Zwirs en gez. naar Wervers- hoof; mej. A. Pranger naar Amsterdam; mej. E. M. Snijders naar Den Helder; E. P. Zwa ger en gez. naar Hoddesdon (Engeland). E. E. F. Zwager naar Wijk aan Zee en Duin; mej. J. Plagmeijer naar Den Helder; M. J. Rozenbrink en gez. naar Engeland. BURGERLIJKE STAND GEBOREN: Paulina, d. v. A. v. Zandwijk en E. de Smit; Elisabeth Bernardette Maria, d. v. H. J. Timmers en C. M. Kroon; Eliza- beth Christina, d. v. W. C. Kortekaas en E. M. van Kampen; Evert Maarten, z. v. D. Boerman en M. J. Grin; Jurgen Bernardus, z. v. J. Maatje en G. M. E. Vinke; Maria Anne Wilhelmina, d. v. G. M. van Stein en E. J. M. Dorresteijn; Leonardus Petrus Nico- laas, z. v. L. A. de Witte en A. M. van Kam pen; Gerardus, z. v. Th. G. Dorresteijn en K. M. G. van Steijn; Gerardus Cornelis Adria- nus, z. v. T. de Vries en E. A. Zwirs. ONDERTROUWD: C. J. Zandbergen en M. Steidl; J. Meeldijk en G. P. M. Uellenberg; IJ. Bergman en G. Colijn; J. van Doorn en M, C. Vaars; L. Veltman en N. Liefhebber; - P. de Vries en M. A. Kranenburg. GETROUWDJ. P. van den Bosch en G. van Helden. OVERLEDEN: J. M. F. Daalder—Stork, oud 50 j. Verloren: Een rijwielplaatje, zwart jasje. SCHOOLGELDHEFFING GOEDGEKEURD. De gewijzigde verordening op de heffing van schoolgeld is eerst nu goedgekeurd, ter wijl ze moest ingaan op 1 Jan. 1935. De late goedkeuring heeft tot gevolg, dat nu de eerste heffing van het schoolgeld over drie kwartalen tegelijk moet geschieden. VERKOOPING. In Café Alkemade had Woensdagavond de verkooping plaats van: een huis met schuur, erf en tuin in de Spoorbuurt, groot 5 a. 50 ca. en eigendom van den heer P. Verver. Het hoogste bod 1005, van den heer S. van Nuland, werd bij afslag' niet afgemijnd, zoodat deze voor den genoemden prijs eige naar werd. Daarna werd een perceel bouwterrein ge- Feuilleton. Een handje filosophie eu het avon tuur van den eenzamen wielrijder. Drie man in een kar en hoe het tenslotte mogelijk bleek, dat de V.-I. er op aangezien werd, dat zij kidnapper was. Wij hebben zoo het idéé (en waarschijnlijk slaan we de plank niet ver mis!) dat er nog immer al te veel Helderianen zijn (en tevens omtrekbewoners), die met een mini male kennis rondloopen van een plaatselijk instituut, genaamd: Vrijwillige Verkeers- inspectie." Genoemd instituut nu organiseert op on- en gezette tijden ware strooptochten door Noordhollands vlakke beemden, dit tot hevig ongerief van menigvuldige zondaars en zon daressen tegen de wetten van den almachti- gen god der twintigste eeuw, genaamd VERKEER. Maar mogen genoemde tochten dan ook voor de betrokken slachtoffers bittere pillen Zijn, deze razzia's zijn even zoovele harde noodzakelijkheden, daar er nog steeds een ontstellend groot kwantum verkeersongeval len toe te schrijven is aan een ten eenenmale onbekend zijn met de Wet, benevens grove onverschilligheid voor de veiligheid op den weg. En de weg moet veilig worden, kost wat ko~ Niet voor den automobilist, fietser, wan delaar, motorrijder in het bijzonder, maar Voor ons allen. Ook voor U! Indien de herfst zich manifesteert in een syinphonie van gierend wegfladderen van blkren en kletterende regenroffels, wel, dan Was die avond van den sten September er één van 18-karaat. We zijn dan op weg gegaan met twee wagentjes: een kleine Chevrolet en een Fordje. De pers zat voorin en was nauw zichtbaar tusschen de blauwe duffels van een tweetal rijksveldwachters van herculi- schen omvang. Het systeem, dat op dit soort tochten ge volgd wordt, zullen wij u eerst even be schrijven. Het gaat zoo: beide auto's rijden op circa 300 meter afstand van elkander. Nu signaleert de voorste bijv. een tegenlegger, die niet dimt. Stel, dat deze overtreder van de beleefdheid des weegs nu met een 90 a 100 km vaart aan komt stuiven, dan is het na tuurlijk uitgesloten, dat men hem ophoudt. Geen nood: men laat hem kalm passeeren, doch geeft tegelijkertijd via het achter ruitje lichtseinen aan den volgauto. Deze ziet de signalen, en stopt direct. De rest is kinderlijk eenvoudig en besluit meestal met een schriftelijk verzoek op visite te ko men bij den Kantonrechter. Rijdt zoo'n overtreder niet hard, of is het een fietser, dan kan reeds de eerste auto hem aanhouden. Ziezoo: dit ter ontsluiering van 't systeem. Dus: we waren op pad. Het v/as slecht langs den weg. Het Kanaal lag als een gelig lint tusschen de donkere walglooiingen in het schijnsel van een herfst maan, die herhaaldelijk achter grauwe wolk gevaarten schuil ging. Kletterend rammelden af en toe slag regens tegen het voorruitje en gaven ons drietjes een behagelijk gevoel van knusheid en intimiteit. Kreunend joeg de Zuid-wester over de kale vlakten, waarop nog hier en daar een enkel koebeest melancholiek liep te speuren naar reeds lang verwaaide grassprietjes. Nee, de Rijksweg hadden we wel eens in vroolijker habijt gezien. Toen: nog voor we eigenlijk goed en wel buiten de kom waren en 3 paar speurende oogen den weg aftuurdendaar was num- niero één al. Vlugger kon het dus niet. Het wa3 geen groot wild. .Slechts" 'n eenzame wielrijder, gebogen over het stuur, rijdend, veild, gelegen aan den Molenvaartsweg, groot 4 a. 23 ca., eigendom van de erven van wijlen den heer S. N. Bakker. Door den heer S. van Nuland op 375 in bod gebracht, werd bij afslag op 10 door den heer J. de Graaf gemijnd, waardoor het per ceel bouwterrein dus voor 385 aan hem overging. GEMEENTERAAD VAN WIERINGEN, Woensdagmiddag 4 uur. Tegenwoordig alle leden. Voorzitter Burgemeester Kolft. Secretaris: de heer C. F. van Duin. De Voorzitter opent de vergadering en zegt, dat slechts 1 punt op de agenda voor komt, omdat Gedeputeerde Staten wenschten, dat dit spoedig behandeld werd. Dit betreft het aantal te heffen opcenten op de personeeie belasting. De onlangs door den Raad vastge stelde verordening to' heffen van 200 opcen ten, ingaand- Januari 193b, is van dat College terugontvangen, met verzoek den datum te wijzigen in 1 Januari 1935. Welis waar is van Regeeringswege reeds bepaald, dat de aanslagen in die belasting voor hét belastingjaar 1935 in deze gemeente zullen worden opgelegd tot een getal van 200, doch de Raad dient hiertoe nog een besluit te nemen. Daar uit de onlangs vastgestelde be grooting voor 1935 reeds is gebleken, dat de opbrengst van deze 200 opcenten onmogelijk kan worden gemist voor het sluitend maken van die begrooting, stellen B. en W. voor de desbetreffende verordeningen hiermede in overeenstemming te wijzigen en de gewijzigde ve-ordeningen opnieuw in hun geheel vast te stellen. De heer Oden verklaart zich niet met het voorstel te kunnen vereenigen. Het moet spr. nogmaals van het hart, dat een dergelijke zware heffing alleen noodzakelijk is door dé Zuiderzeewerken. Het was vermoedelijk niet noodig geweest, als niet zooveel arbeiders waren achter gebleven. Hierdoor moet nu de heele bevolking zulke hooge lasten opbrengen. Het was beter, dat de Regeering hier de heele steunregeling voor haar rekening' nam. De heer J n. Lont vindt, dat hetgeen door den heer Oden naar voren is gebracht, waar is. De bevolking wordt op een onrechtmatige manier gedwongen hooge belastingen te be talen. Maar is er door B. en W. bij de Regee-r ring wel voldoende aangedrongen op een betere behandeling, b.v. schriftelijk, gevolgd door een conferentie met den Minister? Spt. meent, dat het dringend noodzakelijk is de Regeering met den toestand hier op de hoogte te stellen. Er zijn hier een groot aantal werk- looze arbeiders, terwijl het Zeegras-bedrijf verloren is. Op de arbeidsbeurs en de secre tarie zijn wel 2 ambtenaren, die anders niet noodig zouden zijn en dat alles is een gevoig van de Zuiderzeewerken. Voorzitter antwoordt, dat dit in de vergadering van B. en W. ook is besproken. Daar is besloten nogmaals te trachten de Regeering te overtuigen, dat Wieringen door de Zuiderzeewerken op onhoudbare lasten is gekomen. Wij moeten drukkende lasten op brengen om anderen te steunen, die heelemaal niets hebben. B. en W. zijn er daarom van overtuigd, dat het noodzakelijk is op# suw, aandrang op de Regeering uit te oefenen- Ook vroeger is dit reeds gedaan, doch toen werd gezegd: Ge hebt de voordeelen gehad van de, groote werken en na afloop daarvan krijgt gg, altijd de nadeelen. Er komt bovendien nog bij, dat velen zijn ondergebracht in keten, welke: in minder goeden toestand beginnen te ge-( raken. De. vraag rijst dus hoe hen later onder dak te brengen. Het voorstel van B, en W. wordt hierna in stemming gebracht en met 7 tegen 4 stemmen aangenomen. Tegen stemmen de S.D.A.P. en de heer M. Koog Pz. Voorzitter wenscht nog een punt te bespreken. Het badhokje te De Haukes kost per jaar 10 wegens recht aan het Rijk en I BB 161-A f 25 voor schoonhouden, enz. Spr. vraagt of het die kosten wel waard is, daar hier twee goede badgelegenheden zijn. Daarom stelt hij voor het te verkoopen. De heer Bakker vraagt of het niet beter is het op te slaan. Later kan het misschien weer noodig zijn. De heer B o e r s e n zegt. dat er dan nog maar weer meer kosten op komen. Hierna wordt besloten het te verkoopen. Voorzitter stelt voor geen rondvraag te houden, daar over 14 dagen weer vergaderd zal worden. De heer Oden vraagt dan het voorstel over den bijslag premies Ziektewet te behan delen. Verder wijst hij er op, dat voorzien moet worden in de rioleering van den Koogerweg. Bij den hevigen regen van Zondag was het riool totaal verstopt. Voorzitter: Bij dergelijken grooten regenval komt het meer voor, dat de riolen heit water niet kunnen verzwelgen. De heer Oden: Het is daar echter regel matig. Wethouder B o 3 k e r zegt, dat de riolee ring daar aan het Heemraadschap behoort en wenscht deze zaak in comité te bespreken. De Raad gaat hierna over in comité. BIJSLAG LANDBOUW. Ter bevordering van het opnemen van arbeiders in landbouwbedrijven, zullen door het Rijk bijslagen worden gegeven. Een circu laire hierover is voor kort aan de boeren rond gezonden. Ter nadere uitwerking van Gteze regeling is nu door het gemeentebestuur een commissie benoemd, waarvan het voorzitterschap is op gedragen aan den heer O. J. Bosker, verte genwoordiger van het gemeentebestuur. Als vertegenwoordiger voor de werknemersorga- nisatiën in deze gemeente is aangewezen de heer H. Stubbe en voor de werkgeversorgani satie de heer M. Bakker Szn. Deze commissie zal met het gemeentebe stuur en den Inspecteur van de werkverschaf fing samenwerken voor het uitoefenen van controle en verder om een behoorlijke gang van zaken te verzekeren. WINKELSLUITING. De winkelweek. Burgemeester en Wethouder hebben op ver zoek van het bestuur van de Middenstands- vereeniging toegestaan, dat gedurende de winkelweek, welke gehouden wordt van 4 t.m. 10 October de winkels van leden van de Middenstandsvereeniging tot des avonds 9 uur geopend blijven. Óp Zondag zullen ook deze winkels den ge- heelen dag geopend mogen zijn en wel tot 11 uur nam. niet zooals het geschreven staat, op het fiets- paadje, doch op ,,den-grooten-weg". Haal over je remmen en uitgestapt. De man stapt ook af en denkt natuurüjk dat we 'm om een beetje vuur komen vragen. Als-ie dan hoort, dat het verboden is zóó te rijden en reeds het bekende gebaar van den het boekje te voorschijn halenden veldwachter ziet, be trekt z'n aangelaat. Het was kinderachtig, zoo iets, hoe most een mensch, dat nou alle maal weten, het was zoo stil op den weg enhet zou niet weer gebeuren. Maar onverbiddellijk als Charon waren wij: gemoedelijk evenwel brachten de veld wachters den zondaar onder het oog, dat het zijn belang en dat van anderen wasenz. enz., het heele verhaal. Maar de man luis terde er zelfs niet naar. Zoo zijn ze En voort ging het weer, door duisternis en regen. Voor we de vlotbrug overgingen pik ten we nog en passant een motorrijder, die niet dimde, doch veel bijzonders leverde het „geval" niet op. Maar nog waren we niet goed en wel in den polder aangeland, of daar begon het lieve leventje. Het slachtoffer was een boer, welke zich per fiets huiswaarts begaf. Alles was aan het rijwiel in de beste orde: een bel als een misthoorn, een lamp als een vuurtoren, belastingplaatje, zelfs was deze goede baas de wet vóóruit, daar zijn achter spatbord reeds prachtig wit geschilderd was. Eilacie, één onderdeel ontbrak: de reflector. Het was een aardige boer, deze, en hij stond ons aan te kijken, of het allemaal een lustig vroolijkheidje wasLater bleek het bit tere ernst te zijn. En daarom was dit een bijzonder geval, omdat deze goedmoedige baas stierlijk het land kreeg om het feit, dat hij geen reflec tor had. De boete interesseerde hem niet. Wel het feit, dat hij onbekend met dit ondiy-' deel van het Wetboek was. In het volgende uur attaqueerden we zoo wat een 6-tal wegmisbruikers, beleefde en onbeleefde, droevige en verstokte, van alles wat. Het is de moeite waard die veldwachters eens gade te slaan bij hun optreden. De meeste overtreders kennen ze persoonlijk en weten dus hoe er mee om te springen. Meer malen spijt het hun een bekeuring aan te smeereniets, wat the man in the street niet zoo zou denken. Toch heb ik het zelf meegemaakt. Trouwens, je zou ook wel een kerel van ijzer moeten zijn, als je niet af en toe vertee- iderd werd. Een voorbeeld hiervan. Ergens in de buurt van Westerland za gen we in de verte wat aankomen. Eerst dachten we een hooiwagen, toen een ier-kar en tenslotte bleek de puzzle een melk- auto te zijn. Maar hoe: Hoe dichter het „ding" naderbij kwam, des te grooter werd onze verbazing. Stel U voor: geen voorlichtengeen achterlichten geen nummerbord Tegen het voorruitje van den open wa gen hing een stallantaarn te bungelen met een minimale uitstraling van licht. In de kar zaten 3 mannen. Op het eerste bevel hadden ze direct het hakkepoffende motortje tot zwijgen gebracht en zaten nu met hun bruine en strakke koppen ons op te nemen. Het was beklemmend. Eerst papieren controleeren: papieren niet aanwezig. Met tact ging de veldwachter nu de men schen expliceeren, dat dit toch de spuigaten uit liep. Dat het je reinste krankzinnigen werk was, om zóó op den weg te rijden. En op al de jeremiade's gaven de 3 verbaliseer den geen kik. Strak bleven ze ons aankijken als waren we gestalten uit een andere wereld. Tenslotte zijn we weer verder gegaan, na dat we hel melancholieke drietal geadvi seerd hadden dien avond niet meer verder te rijden. „Natuurlijk niet", hebben ze toen geantwoord. De wegen daar in den polder zijn wel goed, doch met de berijders is het nog allesbehalve in orde. Dat hebben wij dien avond circa 'twintigmaal moeten constateeren. Van aller lei soort kom je ze tegen. Gewillige en ook niet-gewillige. Maar het is voor dezulken altijd vechten tegen de bierkaai, want in laatste instantie is de arm der wet altijd 'sterker Het zou ons veel te ver voeren alle ge vallen van dien avond de revue te laten pas seeren. Nog één echter willen wg aan de vergetelheid ontrukken. Dat gebeurde „ergens" in de buurt van 't Zand. De weg lag breed voor ons en daar juist de maan weer eens voor de zooveelste maal dien avond verdween, speurden we extra ingespannen op het „wild" en zie: daar na derde in de verte wat. W a t, konden we nog niet vaststellen. Wel, dat het zich in voor- waartsche richting bewoog. Ineens verdween het, om even later, vlak voor onzen wagen weer te verschijnen. Het bleek een jonge- dochter te zijn, die met een flink gangetje er achter ons lichtloos op de fiets voorbij schoot. We riepen haar nog iets na van „politie" e.d., doch dat ging hopeloos ver loren in den bulderenden Noord-wester. Alzoo: de veldwachter knipperde met de lantaarn, dat het een lust was en het stond vast, dat er geen ontsnapping mogelijk was. Edochwij hielden geen rekening met de strategie van de poldersche boerendoch- teren Ook .wij keerden op den weg en gingen de vluchteling (óf argelooze, dat was toen nog niet bekend) achterna. Het bleek dat ze er op een behoorlijke manier de spurt in gezet had. Maarals tusschen Scylla en Cha- rybdis was ze ingesloten. Geen ontkomen aan Zoo naderden onze auto's elkaartot opeens: weg-wild En eenzaam lag honderd meter weg tus schen ons in, zonder een spoor van de vluch teling. Maar dat was toch te gek. En al spoedig bleek, hoe het gevalletje in elkaar zat. Er was een zijweg! Wij ook den zijweg in en met een kilometerteller die 85 aan wees. Na drie minuten zagen wij de voortvluch tige. En met een vaartfantastisch! Nu, al reed ze ook 40 Engelsche mijl per uur, w ij haalden 'r in. Daar waren we „politie" voor. En uit het raampje gebruld: „afstap pen, verkeerspolitie". IMaar ja, dat was alle maal voor doove ooren. Voort vloog de maagdEn zoo geschiedde het, dat de politioneele auto en de jongedochter gezel lig naast elkaar voortjoegen in de buitenste duisternis van den polder als ware het een bekeuringsaffaire-met-gangmaking Op een gegeven moment, vlak voor een huisje, sprong de juffrouw van 't zadel en dacht in de woning te verdwijnen. Maar zoo vlug kon ze 't 'm niet leveren of de arm dec gerechtigheid was nog vlugger. En toen kwam de klap op de vuurpijl: de jongedoch ter dacht, dat we haar wilden ontvoeren! Pit gevalletje had nog een ellendig staartje, want het zijwegje bleek dood te loopen. En zoo moesten we bijna een kwartier achter stevoren ploeteren om weer op den hoofdweg te belanden, met als gevolg, dat we bijna driemaal in de sloot gleden, een damhek ramden en een dashond overreden. Maar dat lag niet aan de veldwachters4 En zoo zou je door kunnen gaan! uren lang, allemaal avonturen op den weg, tengevolge van verkeersovertredingen. Dit was slechts een staaltje. En hoewel dit artikel niet in mineur ge steld is, het heeft in de kern een ernstige tendenz Die kunt U lezen in de Maandagochtend en avondbladen en wel in de rubriek „Ver- keers-ongevallen". In deze rubriek is nimmer plaats voor humordaarin is de Dood aan 't woord.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 11