Radio-programma E. K. C. O. Zo n rheumaiiek! HRLDERSCHE COURANT VAN DINSDAG 26 NOVEMBER 1935. Goed zóó, maak „los" die verkoudheid Wat Miinhardt maakt Is goed Optimisme in Twente. GEMENGD NIEUWS Binnenland Hoe de „Rotterdam" op een rif liep. Twee dooden bij de Bilt. Passagiertusschen tremen perron bekneld. Inbreker op heeterdaad betrapt. Een vruchtbaar geslacht. ZO N ASPIRIENTJE HELPT TOCH MAAR Kt» «3 de naam van betere radio De kapitein van s.s. „Waal" een jaar geschorst. Korte felle brand te Amsterdam. Auto tegen huis gereden. Auto te water gereden. Tragisch ongeval. Merkwaardig avoniuur van automobilist. Dampo dampen diep inademen; neus, keel en borst 's-morgens en 's-avonds flink diep inwrijven met dampo-bal- sem. Maakt elke verkoudheid „los". Doos 30 cent Pot 50 cent meer te verlengen, en dwingend optreedt tot afstand van gemeente-distributiebedrijven: a. het rechtsgevoel kwetst, gelet op de na drukkelijke toezegging, welke de vertegen woordigers van het provinciaal bestuur bij het aangaan dier overeenkomsten hebben ge geven; b. de gemeente autonomie op grievende Wijze aantast; c. de gemeente-financiën op zulk een ern stige wijze schaadt en dat nog wel in deze crisistijden dat de gemeenten gedwongen zullen worden elke tot dusver nog gehand haafde sociale voorziening te staken, en ze onvermijdelijk tot noodlijdendheid zullen wor den gebracht; d. op technische gronden niet als een nood zakelijke eisch voor een behoorlijke electrici- teisvoorziening ln de provincie Noord-Holland kan worden verdedigd. prinses komt vrijdag terug. H. K. H. Prinses Juliana is voornemens, Vrijdagavond van haar bezoek aan den vorst en de vorstin van Bentheim op Het Loo terug te keeren. tekort van de „flora". Verschenen is de afrekening van de groote bloemententoonstelling „Flora" te Heemstere Het tekort blijkt te hebben bedragen 27.229.08. een wereldtentoonstellingb te amsterdam. Naar de Nw, Rott. Crt. verneemt, ligt het wel degelijk in de bedoeling te Amsterdam een wereldtentoonstelling te houden, een zooge naamde b-tentoonstelling. Ingevolge de desbe treffende beslissing van den Volkenbond zijn er twee soorten van wereldtentoonstellingen: ten toonstellingen a en b. De buitenlandsche deel nemers aan de eerste soort zijn verplicht een eigen paviljoen te bouwen, die aan de tweede soort niet. De tentoonstelling te Brussel was een wereldtentoonstelling a en de volgende mag eerst over 6 jaar, dus in 1941, worden ge houden. De wereldtentoonstellingen b mogen om de twee jaar gehouden worden. Parijs heeft beslag gelegd op het jaar 1937, de Amsterdamsche wereldtentoonstelling kan dus eerst in 1939 plaats vinden, maar als de voorteekenen niet bedriegen, gaat zij door. Zij zal gewijd zijn aan sport, verkeer, architectuur, land- en tuinbouw en koloniën, dus gebieden waarop Nederland uitmunt. nederlandsche kappers kunnen zich niet handhaven. De secretaris van den Nederlandschen Kap- persbond schrijft ons: Uit een door den Nederl. Kappersbond ingestelde enquête is komen vast te staan, dat van 1 Augustus j.l. tot 1 November 1935, dus in drie maanden, niet minder dan 140 kappers zaken in Nederland zijn opgeheven. Dat betee- kent, dat 140 kleine zelfstandig gevestigde be oefenaren van het kappersbedrijf gevallen zijn in den strijd om het bestaan. Alleen te Amsterdam zijn in dat tijdvak van drie maanden niet minderdan 17, te Rotter dam 19 en te 's-Graverihage 29 kapperszaken gesneuveld. Het aantal nieuw opgerichte zaken overtreft het aantal opgeheven zaken verre. „De textielfabrieken in Twente werken bin- 11CI',, afxienbaren tijd weer op volle capaci teit". Dit hoort men alom in verschillende kringen verkondigen met een zekerheid alsof deze profetie feilloos is. De textielfabrikan ten echter zijn daar nog niet zeker van. „De Twentsche textielindustrie kan momen-' teel weer met de Engelsche textiel op de markt in Zuid-Afrika concurreeren, niettegenstaan de het Engelsche pond 40% gedevalueerd is", aldus verklaarde dr. H. Colyn in de Tweede Kamer op informatie van een Twerttsch tex- tielindustrieel. Inderdaad schijnt de algemeene toestand in de textielindustrie de laatste maanden gun stiger te worden. De stroom van ontslagen is vrywel gestuit. In verschillende bedrijven worden nu de laatste weken tientallen weefgetouwen in ge- rèedheid gebracht en in bedrijf gesteld. de toekomst van de democratie. Te Arnhem is Zaterdag de algemeene ver gadering van den Vrijzinnig-Deinocratischen Bond gehouden. De voorzitter van het hoofd bestuur, prof. mr. dr. R. Kranenburg, heeft daar een rede gehouden, waaraan het vol- dende is ontleend: Na cenige woorden te hebben gesproken ter herdenking van hen. die den Bond in het afgeloopen jaar zijn ontvallen, waaronder prof. Marchant een groote plaats innam, be sprak hij de internationale politieke verhou dingen die, zooals prof. Kranenburg zei wel staan in het centrum der belangstelling, de interne politiek was in dit jaar echter aller minst een onbewogen water; goeddeels trou wens weer als een gevolg van de tusschen- staatsche verhoudingen. De rampzalige ue- vo gen van den oorlog, de crisis met alle bijkomende ellende, stellen wetgeving en rcgeeringsbeleid nog steeds voor welhaast on oplosbare problemen. Dit is speciaal voor ons funest, dat door zijn geografische ligging op drukken handel en verkeer is aange wezen en daaraan voornamelijk zijn relatief groote, maar zeer kwestbare welvaart ont leende. Spr. werkte dit nader uit- Het is spr. overtuiging, dat de zin der demo cratie, haar doel en wezen is: de volksge- nooten niet te maken tot wiUooze meeloopers en meeschreeuwers of meezangers, maar tot vrije, zoo zelfstandig mogelijk denkende men- schen. Fascisme en nationaal-socialisme ver achten het denken; voor hen is de daad en de wil alles. Daarom is er voor den Bond een taak, als misschien nooit te voren, maar die waar schijnlijk ook nooit zoo moeilijk is geweest. De ongelukkige kabinets-crisis van dezen zomer heeft niemand iets goeds gebracht en wel kwaad gedaan; voor onze partij bracht zij speciaal dit nadeel, dat zij voor een feilen flank-aanval op haar de gelegenheid opende. Wat toch was gemakkelijker rond te bazui nen, dat de Vrijzinnig Democratische partij met haar verleden gebroken had; dat zij behoudend was geworden; dat zij daarom een regeerings-combinatie had afgewezen en on mogelijk gemaakt, dat zij in haar goeden tijd altijd had gepropageerd? Waarom kan men zich niet opwerken tot een erkenning van de werkelijkheid en tot een objectieve waardeering van het stand punt?, zooals spr. dat nader omschreef. Hoe dit zij, wij zien onze taak duidelijk voor ons en in het vertrouwen op ons be ginsel besloot prof. Kranenburg zijn rede gaan wij voort met onzen strijd; wij zullen aangrijpen, wat onze hand te doen vindt, juiste voorlichting geven over ons streven en de weefsels van verkeerde voorstel lingen trachten te verscheuren. HET OORDEEL VAN DE TWEEDE KAMER OVER „ECONOMISCHE ZAKEN". Verschenen is het Voorloopig Verslag der Tweede Kamer over het Xe Hoofdstuk der Rijksbegrooting voor 1936 (Handel, Nijverheid en Scheepvaart). Wij ontleenen hieraan het vol gende: Sommige leden verklaarden, van de tot stand gekomen splitsing van het departement van Economische Zaken vooral in den tegenwoor- digen tijd, weinig gunstige verwachtingen te hebben, al wilden zij niet ontkennen, dat de omvang van het oorspronkelijke departement voor één bewindsman wel zeer groot gewor den was. Van verschillende zijden werd er den nadruk op gelegd, dat de taak van het departement vooral zal moeten bestaan in het nemen van maatregelen tot behoud en verruiming van werkgelegenheid. Ook in het bevorderen van een georganiseer de samenwerking der bedrijfsgenooten, of, m. a. w. van de ordening van het bedrijfsleven. De grondslag voor den opbouw van onderop zal moeten zijn de organisatie van het bedrijfs leven zelf. Daarom meenden deze leden, dat begonnen zal moeten worden met een regeling van het vereenigingswerk en een daarbij aan sluitende regeling omtrent de verbindende kracht van door die lichamen te treffen maat regelen. Vele leden zagen in industrialisatie een mid del, om tot verruiming van werkgelegenheid te komen. Nader wordt uiteengezet, hoe men zich die denkt. In het complex van maatregelen tot steun aan het bedrijfsleven, misten verscheidene leden tot hun leedwezen die, welke strekken tot het vèrleenen van directen steun aan de export industrie. Van verschillende zijden werd er opgewezen. dat de handel in de tegenwoordige internatio nale constellatie bijzonder belemmerd wordt door de maatregelen, welke vele staten hebben getroffen op het gebied van het internationale betalingsverkeer. Ons land ondervindt daar van in sterke mate de bezwaren in het verkeer met Duitschland. Andere leden, die de bezwaren verbonden aan dezen vorm van concurrentie erkenden, vestigden er toch de aandacht op, dat vele Duitsche producten zonder toeslagen uit het daartoe ingestelde fonds, in het geheel niet zouden kunnen worden ingevoerd. Het resul taat daarvan zou zijn, een zeer sterke vermin dering van den Duitschen invoer hier te lande, waarmee onmiddellijk een vrijwel even sterke vermindering van den Nederlandschen invoer naar Duitschland gepaard zou moeten gaan. Sommige leden verklaarden, dat h.i. de con- tingenteering van den invoer over hét geheel genomen niet bevredigend heeft gewerkt. Zij meenden, dat verhooging van invoerrechten het meest doeltreffende middel is, om de voor het binnenland werkende industrieën te steunen en uitbreiding daarvan te bevorderen. Andere leden hadden tegen verhooging van invoer rechten als systeem bezwaar, Scheepvaart. De Nederlandsche Noordzeehavens onder vinden de rechtstreeksche gevolgen van de crisis in sterke mate. Concurrentie van buiten landsche havens, die van de regeering van hun land subsidie ontvangen, verzwaart de moei lijkheden; de devaluatie van den Belgischen franc heeft deze nog aanzienlijk verergerd. Men was dan ook algemeen van oordeel, dat krachtige maatregelen van regeeringswege dringend noodzakelijk zijn, teneinde de Neder landsche scheepvaart voor den ondergang te behoeden. r Verscheidene leden vragen 's ministers stand punt omtrent een aantal punten. Wat de binnenvaart betreft, gaven verschei dene leden als hun oordeel te kennen, dat de werking van de wet van 3 Mei 1933 (even redige vrachtverdeeling) onbevredigend is. OPLETTENDE WINKELBEDIENDE WORDT DOOR MAN, DIEN HIJ VAN DIEF STAL VERDACHT, AFGESTRAFT. Een bediende in een heerenmodemagazijn zag Zaterdagavond een man en een vrouw rondloopen, die een ongewone belangstelling voor de verschillende artikelen aan den dag legden. Hij vermoedde dat zy zich aan diefstal zouden hebben schuldig gemaakt en daarom tolgde hij hen toen ze den winkel verlieten. Op de Nieuwe Markt gekomen sprak hy het tweetal aan en verzocht het mee terug te gaan naar den winkel. Daar op gaf de man hem zoo'n harden slag op den mond, dat hij achterover op straat viel. De man en de vrouw zetten het op een loopen. Behandeling door den Raad voor de Scheepvaart. In de Zaterdagochtend gehouden zitting van den Raad voor de Scheepvaart, werd het bekende geval van het vastloopen op een rif, van het dubbelschroef-stoomschip „Rotter* dam", van de HollandAmerika Lyn, behan deld. Uit het verslag van den kapitein bleek, dat Zondag 29 September, den dag vóór het ongeluk, uit verschillende observaties een aantal bestekken is opgemaakt, waaruit bleek, dat het schip, ondanks het feit, dat bij de koersbepaling met den invloed van den stroom rekening was gehouden, steeds be westen de koersljjn uitkwam. De kapitein, die als eerste getuige werd gehoord, verklaarde in verband hiermee, dat hy geen reden had om by zijn koers meer rekening te houden met stroom dan htj deed daar er geen aan wijzingen waren, dat er meer dan normaal stroom zou staan. De kapitein had de ondervinding, dat op deze breedte een stroom aanwezig is, die het schip om de Oost uit zijn koers drijft. Hier mee heeft de gezagvoerder dan ook rekening gehouden, hoewei uit de bestekken gelezen kan worden, dat deze stroom in mindere mate of in het geheel niet aanwezig was. Op 30 September, te 1.25 uur, stootte het schip plotseling, en hoewel het roer direct hard bakboord werd gelegd, en de bakboords machine op volle kracht achteruit werd ge zet (een minuut later eveneens de stuur boord-machine) bleek het schip te zyn vast- geloopepj Volgens den kapitein moet het ongeval wor toegeschreven aan abnormale stroomver- zetting, die na 's middags 5 uur ls opgetre den, en die niet meer controleerd kon wor den. Op een vraag van één der leden van den Raad, of het rif, waarop het schip stiet, niet zichtbaar is geweést door branding of anders zins, antwoordde de kapitein, dat dit eerst gebeurde toen men er vlak bij was. Er was geen branding, er stond een lichte deining. Ten slotte kwam de inspecteur-generaal aan het woord. Spreker wenschte geen schuldvraag te stellen, daar z.i. niet is komen vast te staan, dat de kapitein een gebrek aan acuratesse heeft getoond of fouten heeft gemaakt. De gezagvoerder heeft zich blind gestaard op de ondervindingen bij vo rige reizen en geen rekening gehouden met eventueelen stroom om de Oost. De kapitein voerde nog tot zyn verdediging aan, dat ook een Amerikaansch gezagvoer der in deze streek een niet-voorziene koers afwijking heeft ondervonden. Verkeer eischt weer slachtoffers. Vrijdagnacht heeft de politie te De Bilt omstreeks half één een 29-jarige motorrijder dood aangetroffen onder zijn machine. Het vermoeden bestaat, dat hjj op den hoek van i den straatweg en den Utrechtscheweg door de gladheid van de tramrails is geslipt en ge vallen. Een tweede ongeluk, dat zich Vrijdagavond heeft voorgedaan, betreft de aanrijding van een 43-jarige ongehuwde dame uit De Bilt, die met haar fiets op de hoogte van Park Arenberg den straatweg overstak. Hier werd zy gegrepen door een vrachtauto uit Utrecht. Het slachtoffer kreeg zware wonden aan hoofd en handen. Zij is naar de klinieken te Utrecht vervoerd. Later op den avond is zy overleden. VROUW VERDRONKEN IN ZUID WILLEMSVAART. Te Boshoven, onder de gemeente Weert ,(L>) ls een 28-jarige gehuwde vrouw in de Zuid-Willemsvaart gereden en verdronken. Arbeiders, die aan de overzijde van het kanaal werkten, hoorden een schreeuw. Een schipper was in de buurt; hy begaf zich met een roei boot naar de plaats van het ongeluk. Na eenlgen tijd zoeken gelukte het hem de dren kelinge te vinden en uit het water te halen. Kunsmatige ademhaling werd toegepast, doch leverde geen resulaten meer op. De vrouw was eerst zeven weken gehuwd. Zwaar gewond opgenomen. Zondagavond omstreeks zes uur ls op het station te Velseu een ernstig ongeluk gebeurd. De heer Spits, uit IJmuider-Oost, die op het laatste moment nog wilde instappen, werd door den trein gegrepen. Hy geraakte tus schen den trein en het perron bekneld. Zeer ernstig gewond is de ongelukkige, na voor loopig door dr. Boosman tt zyn verbonden, per auto naar het St. Anthonius-ziekenhuis vervoerd. De heer Lindeblad, assistent op het •station te Velsen heeft nog getracht den man te grijpen, waarby ook hij door een klap van den trein aan het hoofd werd verwond. Zaterdag is in de woning van den watersto ker G. O. een inbreker op heeterdaad betrapt, toen de familie na een wandeling weer thuis kwam. By het openen van zyn huisdeur bemerkte (ie bewoner wel, dat deze niet op slot was, doch hy had op dat moment toch nog geen achterdocht. Toen hij echter, na het licht in de keuken opgedraaid te hebben, in de kamer licht maakte, bemerkte htj dat het licht in de keuken weer uitging. Toen hy het daarop weer aanstak, zag hy' tot zyn verbazing tn een vlak by de keuken gelegen opkamertje, een jongeman staan met handschoenen aan, die op de vraag van den waterstoker, wat hy wilde, onomwonden verklaarde te hebben wil len inbreken, maar door de thuiskomst van de bewoners gestoord te zyn. De man had naar het geld gezocht, doch het niet kunnen KINDERGESCHREI WAARSCHUWDE DE OUDERS. In den afgeloopen nacht werd het echtpaar Piek, aan den Ottoweg te Hengelo, gewekt door het schreien der kinderen. Toen de man een onderzoek instelde, bleek hem, dat het benedenhuis in lichtelaaie stond. Het echt paar en de kinderen konden zich in veilig heid stellen. Het huls brandde geheel af. Verzekering dekt de schade. De oorzaak fs onbekend. De aangrenzende woning kon door nat-houden gespaard blijven, vinden. ■H' Bet overgrootvader van 5 kinderen. i i Op Tholen is op ruim 95-jarigen. leeftijd de oudste inwoner overleden. Deze heeft het zeldzame voorrecht gehad, dat hy 246 af stammelingen had. Uit zyn huwelijk werden 13 kinderen geboren, van wie er thans nog 9 leven. Dezen kregen, 90 kinderen, van wie er thans nog 69 in leven zyn. Hieruit werden 138 kinderen geboren, van wie thans nog 124 leven. Van dit laatste geslacht, waarvan de meesten nog kinderen zyn, trouwden reeds enkelen; vijf kinderen werden geboren, die Pijnen van rheumatiek-aanvallen maken U soms machte loos. Neemt bij de eerste verschijnselen van zo'n aanval Aspirin. Ook U komt dan iot de conclusie: Uitsluitend verkrijgbaar in de oranje-bandbuisjes v. 20 tabl. 70 ets. en oranjezekjet v. 2 tabl. 10 ets. WOENSDAG 27 NOVEMBER. Hilversum I, 1875 m. NCRV-uitzending. 8.00 Schriftlezing, i 8.159.30 Gramofoonplaten. 10.30 Morgendienst. 11.00~12.00' Zang èn harmonium, 12.15 Kwartetconcert. I.45 Gramofoonplaten. 2.153.00 Vioolrecital. 3.15 Chr, Lectuur. 3.45 Gramofoonplaten. 4.00 Orgelspel. 5.00 Kinderuur. 6.00 Landbouwpraatje. 6.30 Afgestaan. 7.00 Berichten, reportage. 7.30 Harmonieconcert (Om 8 uur berichten) 8.15 Toespraak Min de Wilde. 8,25 Arnh. Orkestvereën. olv. Spaarderman. i 9.00 Lezing. S.30 Vervolg concert. 10.25 Berichten. 10.30—11.30 Gramofoonplaten. i Hilversum II, 301 m. VARA-uitzeudiiig. 8.00 Gramofoonplaten en pianospel. 9.00 Viool en piano. 9.30 Lezing. 10.00 Morgenwijding VPRO. 10.15 VARA-tooneel, orgel en lezing. 12.00 Gramofoonplaten. 1-001.45 De Bohemians. 2.00 Voor de vrouw. 2.15 Fantasia. 3.00 Voor de kinderen. 5.30 Orvitropia. 6.00 Gramofoonplaten. 6.20 De Zonnekloppers. 6.45 Sportuitzending. 7.00 De Flierefluiters. 7.30 Lezing. 7.57 Berichten. 8.05 „Der Freischütz", Weber. 9.30 Berichten, toespraak. 9.50 Vervolg „Der Freischütz". 10.45 Dubbel-X. II.15 Orgelspel. 11.3012.00 Mignonkwlntet. DONDERDAG 28 NOV. Hilversum I, 1875 ra. 8.00-^-9.15 KRO. 10.00 NÖRV. 11.00 KRO. i 2.00 NCRV. 8.009.15 en 10.00 Gramofoonplaten, 10.15 Morgendienst. 10.45 Gramofoonplaten. 11 3012.00 Godsdienst halfuur. 12.15 Gramofoonplaten en orkestconcert, 2.003.00 Handwerkcursus. 3.15 Gramofoonplaten. 4.00 Bijbellezing. 5.00 Voor de jeugd. 5.30 Amsterdamsch Kamermuziekkwa.ri.et. 6,30 Friesche causerie. 7-.00 Berichten. Reportage. 7.30 Causerie. 8.00 Berichten. 8i05 Orgelconcert. 9.00 Causerie. 9.p0 Chr. Radio-Koor (Om 10.00 berichten). 10,3011.30 Gramofoonplaten. Hilversum II, 301 m. AVRO-uitzending. 5.80 VPRO. 8.00 Gramofoonplaten. 9.00 Kookpraatje. 9 05 Populair concert. 10.00 Morgenwijding. Gewyde Muziek. 10.30 Vervolg van 9.05. 11.00 Orgel- en viool-recitaL. 12.00 Het Omroeporkest, Causerie en Gram.pl. 2.15 Voor de vrouw. 2,45 Gramofoonplaten, 3.00 Knipcursus. 3,45 Gramofoonplaten. 4.pO Voor zieken en ouden van dagen. 4.30 Gramofoonplaten. 4,45 Voor de kinderen. 5|.j30 Causerie, 6,00 Omroeporkest. 6,30 Sportpraatje. 7.00 Voor de kinderen. 7.05 Piano-recital. 7.30 Engelsche les. 8,00 Berichten. Gramofoonplaten. 8.15 Concert-gebouw-orkest mmv. zangsol. (In de pauze hoorspel). 10.40 Gramofoonplaten. (Om 10.45 Verslag schaakmatch). 111.00 Berichten. 11.1012.00 Kovacs Lajos' orkest. IS allen in leven zyn. De overledene was dus bet overgrootvader van vijf kinderen, wat wel niet dikwijls zal voorkomen. Gedurende de reis van het s.s. „Waal" met een lading hout door de Oostzee, kreeg dit schip tijdens slecht weer, slagzyde. By het kappen van een gedeelte van de deklading brak de fokkemast. De inspecteur-generaal voor de Scheep vaart had tegen den toenmaligen kapitein van dit stoomschip een klacht ingediend we gens onbekwaamheid tengevolge van drank' misbruik. De Raad, thans in deze zaak uitspraak doende, is van oordeel, dat, al kan in het al gemeen niet worden aangenomen, dat de ka pitein een onbekwaam zeeman zou zijn, toch is gebleken, dat hy ten deze niet met het noodige beleid en met de noodige voorzich tigheid is opgetreden, terwijl van hem onvol doende leiding is uitgegaan. Als vaststaande toch moet worden aangenomen, dat het schip geheel onvoldoende toegerust de reis heeft aanvaard, waarvoor de kapitein ten volle aansprakelijk is. De toestand der luiken maakte het schip onzeewaardig, terwijl met de stabiliteit op bedenkelyke wijze is omge sprongen. Wat het eerste feit betreft, kan, nu niet is gebleken, datwater door de luiken is geko men, niet worden aangenomen, dat de hier gemaakte ernstige fout oorzaak is geweest van de stormschade in den nacht van 21 op 22 Juli. Anders is het echter gesteld met de stabi liteit. Het schip is naar zee vertrokken met eenige slagzyde over bakboord, welke spoe dig overging in een slagzijde over stuurboord, terwyl er water werd bevonden in stuur boord-vulling, zonder dat daarnaar een af doend onderzoek is ingesteld. Het gaat niet aan om in de aanwezigheid van dat water geen bezwaar te zien, omdat het met pompen kon worden bygehouden. De kapitein had niet mogen vertrekken, voordat hy wist, waar dat water vandaan kwam. Dat dit wel dringend noodig was, is later afdoende gebleken. Im mers, het water kwam uit tank 1. Men pompte dus fetiteiyk, door op s.b.-vulling te pompen, tank 1 half leeg, hetgeen de stabili teit van het schip bedenkelijk verminderde. Het onder den invloed verkeeren van ster ken drank gedurende de reis acht de Raad bewezen. Ter zake van het mede aan zyn schuld te wijten ongeval straft de raad den aan geklaagde, door hem de bevoegdheid te ontnemen om als kapitein te varen op een schip, als bedoeld by art. 2 der Sche penwet; voor den tyd van veertien dagen en ter zake van de door den inspecteur- generaal voor dè Scheepvaart ingediende klacht, door hem de bevoegdheid te ontnemen om als kapitein te varen op een schip, als bedoeld by artikel 2 der Schepenwet, voor den tyd van een jaar. Groote schade in een kleeding- magazijn aangericht. Een korte, doch hevige brand heeft Zon dagmorgen groote schade aangericht in het kleedingmagazijn van den heer I. Dresden aan de Prinsengracht. De geheele inventaris der belétage werd ln slechts weinige oogen- blikken verwoest. Voor eenige duizenden guldens aan hee- ren-costumes, jassen en partyen stof gingen verloren. Het vuur, dat door onbekende oorzaak is ontstaan, greep zeer snel om zich heen; aan- vankelyk droeg de brand een zeer ernstig karakter. Het vuur moet tusschen kwart over elf en twaalf uur Zondagmorgen ontstaan zijn in een paskamertje op de belétage, waar kort tevoren nog een bespreking; was: gehouden tus schen den directeur der N.V.- „Heerenklee- ding naar maat" en drie heeren uit Den Hel der, die een party stoffen zouden koopen. Omstreeks kwart over elf verlieten alle hee ren, behalve de heer Dresden, het perceel, Oe heer D. vertrok eenigen tyd jater., Alles was toen nog volmaakt in orde. Nauwelijks een kwartier later zagen om wonenden dikke rookwolken aan de voor- en achterzijde van het huis opstijgen. Er moest een hevige brand zijn uitgebroken. Onmid dellijk waarschuwde men de brandweer, waarop van de hoofdwacht Nieuwe Achter gracht een motorspuit en een ladderwagen werden uitgezonden. Met vereende krachten slaagde de brand weer er vry spoedig in, het vuur tot de bel étage te beperken. Wel ls waar sloegen de vlammen even door het plafond naar de eerste étage en door den vloer naar het souterrain, doch veel schade werd daar niet aangericht. De belétage brandde echter totaal uit, Te omstreeks twaalf uur kon reeds met het na- blusschingswerk worden begonnen. De 3chade wordt door verzekering ge dekt. til; I' JW' Vyf inzittenden min of meer ernstig gewond. Zaterdag is in Den Haag een personen auto, bestuurd door den twintig-jarigen H. E. met nog zes personen als inzittenden, ver- moedelyk door te snel ryden, geslipt en tegen de pui van een hoekperceel opgereden. De bestuurder liep een zware hoofdwonde en een armfractuur op; hy werd in het mi litair hospitaal opgenomen, evenals de 20- jarige inzittende A. v. S., die eveneens een zware hoofdwonde opliep. De 17-jarige mej. A. Z. moest met een zware hoofdwonde naar het ziekenhuis aan den Zuidwal worden overgebracht. De 19-jarige S. H.. G, brak het linkerbeen en kreeg hoofdwonden. Hy werd naar huis getransporteerd, evenals de 23-jarige W. G. S., die verwondingen in het gelaat had ge kregen. De 17-jarige zusters J. J. A. en W. A. klaagden over pyn in den rug, doch kon den te voet naar huis keeren. Alle inzitten- den waren uit Den Haag afkomstig. De auto is geheel vernield. ONBEKENDE VAN DIJCK ONTDEKT? Een religieus tafereel. Op een landgoed in het noorden van Enge- land is, naar de „Daily Mail" meldt, een vol- komen onbekende Van Dyck ontdekt, die bin- nenkort te Londen ten toon gesteld zal wor den. Het schildery, dat geheel onder vuil be dekt was, zoodat de eigenaars niet wisten welk een schat zy bezaten, is stellig wel eenige duizende ponden sterling waard. Toen het stuk schoongemaakt was, bleek dat de prachtige kleuren niets geleden had den. Vrouw en twee meisjes verdronken. Zondagmiddag is onder Zuidwolde, gemeen te Bedum, een droevig auto-ongeluk gebeurd] Even buiten het dorp is een personenauto welke bestuurd werd door den 20-jarigen h! J. O., uit Zuidwolde, op onverklaarbare wijze geslipt en in het Boterdiep gereden. Van de vier Inzittenden heeft alleen de chauffeur er het leven afgebracht, terwyi de overige drie, nameiyk de 50-jarige moeder van derf bestuur der, haar 12-jarig dochtertje Martje en da 11-jarige Mientje S. zyn verdronken. Een passeerend automobilist en eenige wiei- ryders, die het ongeluk zagen gebeuren, sneb den onmlddellyk te hulp. De reddingspogingen werden zeer bemoeilijkt doordat de auto od den zijkant in het water was terecht geko men. Het gelukte echter na eenige oogenblik- ken om den 20-jarigen J. H. O., die het be- wustzyn reeds verloren had, op het droge te brengen, doch het duurde geruimen tyd voor dat men zyn moeder en zijn zusje uit den auto had bevryd. Men meende reeds, dat alle inzittenden van den wagen thans op het droge gebracht wa ren, toen de jongeman, die inmiddels het be- wustzyn weer had herkregen, den redders mededeelde, dat er nog een meisje in den auto zat, nameiyk het vriendinnetje van zyn zusje. Na eenlgen tyd werd ook zy boven gebracht. Er werd nog geruimen tyd door kunstma tige ademhaling getracht de levensgeesten weder op te wekken, doch deze pogingen bleven vruchteloos. Bij alle slachtoffers bleek de dood reeds te zijn ingetreden. De bestuurder herinnerde zich niets meer van het gebeurde. De weg was ter plaatse van het ongeval niet byzonder glibberig en er zijn ook geen bochten in, zoodat slippen vry wel uitgesloten wordt geacht. De jongeman, die den auto bestuurde, stond bekend als een voorzichtig rijder en ook dit maal moest de snelheid, waarmede hy reed niet groot geweest zyn. Kindje van drie maanden bjj auto- botsing gedood, de moeder zwaar ge wond. Op den rykisweg Hengelo-Borne had Zon dagmorgen een ernstig verkeersongeval plaats, waarby een Windje van drie maanden werd gedood. A. J. uit Almelo, bestuurder van een huur auto, komende uit de richting Borne, wilde met zijn wagen een autobus uit Hengelo voor- byryden. Waarschijnlijk is hij daarbij te vroeg weer op het rechter gedeelte van den weg gekomen. In elk geval reea hy de autobus, die reed op den dienst HengeloAlmelo aan, met het gevolg, dat de bus tegen een boom botste en gedeeltelijk werd vernield. Door den geweldigen schok werden de pas sagiers op en door elkaar gesmeten en eenige van hen min of meer ernstig gewond, ter wijl het kindje van drie maanden, dat bij de moeder op schoot zat, dood naast de zitplaats van den chauffeur werd gevonden. De moe der, echtgenoote van den heer v. d. V. uit Borne was zeer ernstig gewond. De jonge vrouw werd naar een ziekenhuis alhier overgebracht. Verder waren nog ge wond de heer A. uit Borne en diens echtge noote. Vooral de laatste, een reeds bejaarde vrouw, was er erg aan toe. Ook deze gewon den zyn naar h't ziekenhuis overgebracht. De inzittenden van den anderen auto brachten het er allen goed af. Den chauffeur van de bus treft niet de minste schuld. Personenauto r(jdt een veewagen binnen. Op den rijksstraatweg 's-HertogenboschNij megen, ter hoogte van het gehucht Zevenber gen, is Zaterdagavond een merkwaardig ver keersongeluk gebeurd, dat wonder boven won der goed is afgeloopen. Uit de richting 's-Hertogenbosch kwam een expediteur uit Heesch met een lading koeien. De vrachtrijder parkeerde zijn wagen, een tractor met trailer, behoorlyk aan de rechter zijde van den weg en liet vervolgens de vee- brug naar beneden, die aan de achterzijde van den auto was aangebracht. De lossing nam een aanvang. De neergeladen veebrug bedekte ech ter het roode achterlicht van het voer tuig en juist had de expediteur de laatste koe uitgeladen en was hy hiermede on- .derweg naar de boerdery, toen een perso nen-auto van klein formaat uit dezelfde richting met een zeer snelle vaart nader- by kwam. Op den donkeren weg merkte de auto mobilist vanwege het bedekte achterlicht den parkeerenden vrachtauto niet op. Pardoes reed hy over de veebrug precies in den grooten trailer, waar hy met em schok tegen den achterwand van de cabine botste. Door de kracht waarmede dit geschiedde, schoot de vrachtauto ongeveer vyftien me e vooruit, zonder echter ongelukken te veroo zaken. Indien de kleine personenwagen 8 oogenblikken vroeger den trailer was gereden, zouden er ongetwyfeld men3° ea levens te betreuren zyn geweest, daar tevoren de vrachtrijder en zijn knecht no den wagen bezig waren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 2