Radio-programma
E. K. C. O.
Zo n rheumaiiek!
HRLDERSCHE COURANT VAN DINSDAG 26 NOVEMBER 1935.
Goed zóó,
maak „los" die verkoudheid
Wat Miinhardt maakt Is goed
Optimisme in Twente.
GEMENGD NIEUWS
Binnenland
Hoe de „Rotterdam" op
een rif liep.
Twee dooden bij de Bilt.
Passagiertusschen tremen
perron bekneld.
Inbreker op heeterdaad
betrapt.
Een vruchtbaar geslacht.
ZO N ASPIRIENTJE HELPT TOCH MAAR
Kt»
«3
de naam van betere radio
De kapitein van s.s. „Waal"
een jaar geschorst.
Korte felle brand te
Amsterdam.
Auto tegen huis gereden.
Auto te water gereden.
Tragisch ongeval.
Merkwaardig avoniuur
van automobilist.
Dampo dampen diep inademen; neus,
keel en borst 's-morgens en 's-avonds
flink diep inwrijven met dampo-bal-
sem. Maakt elke verkoudheid „los".
Doos 30 cent Pot 50 cent
meer te verlengen, en dwingend optreedt tot
afstand van gemeente-distributiebedrijven:
a. het rechtsgevoel kwetst, gelet op de na
drukkelijke toezegging, welke de vertegen
woordigers van het provinciaal bestuur bij
het aangaan dier overeenkomsten hebben ge
geven;
b. de gemeente autonomie op grievende
Wijze aantast;
c. de gemeente-financiën op zulk een ern
stige wijze schaadt en dat nog wel in deze
crisistijden dat de gemeenten gedwongen
zullen worden elke tot dusver nog gehand
haafde sociale voorziening te staken, en ze
onvermijdelijk tot noodlijdendheid zullen wor
den gebracht;
d. op technische gronden niet als een nood
zakelijke eisch voor een behoorlijke electrici-
teisvoorziening ln de provincie Noord-Holland
kan worden verdedigd.
prinses komt vrijdag terug.
H. K. H. Prinses Juliana is voornemens,
Vrijdagavond van haar bezoek aan den vorst
en de vorstin van Bentheim op Het Loo terug
te keeren.
tekort van de „flora".
Verschenen is de afrekening van de groote
bloemententoonstelling „Flora" te Heemstere
Het tekort blijkt te hebben bedragen
27.229.08.
een wereldtentoonstellingb
te amsterdam.
Naar de Nw, Rott. Crt. verneemt, ligt het
wel degelijk in de bedoeling te Amsterdam een
wereldtentoonstelling te houden, een zooge
naamde b-tentoonstelling. Ingevolge de desbe
treffende beslissing van den Volkenbond zijn er
twee soorten van wereldtentoonstellingen: ten
toonstellingen a en b. De buitenlandsche deel
nemers aan de eerste soort zijn verplicht een
eigen paviljoen te bouwen, die aan de tweede
soort niet. De tentoonstelling te Brussel was
een wereldtentoonstelling a en de volgende
mag eerst over 6 jaar, dus in 1941, worden ge
houden.
De wereldtentoonstellingen b mogen om de
twee jaar gehouden worden. Parijs heeft beslag
gelegd op het jaar 1937, de Amsterdamsche
wereldtentoonstelling kan dus eerst in 1939
plaats vinden, maar als de voorteekenen niet
bedriegen, gaat zij door. Zij zal gewijd zijn aan
sport, verkeer, architectuur, land- en tuinbouw
en koloniën, dus gebieden waarop Nederland
uitmunt.
nederlandsche kappers kunnen
zich niet handhaven.
De secretaris van den Nederlandschen Kap-
persbond schrijft ons:
Uit een door den Nederl. Kappersbond
ingestelde enquête is komen vast te staan, dat
van 1 Augustus j.l. tot 1 November 1935, dus
in drie maanden, niet minder dan 140 kappers
zaken in Nederland zijn opgeheven. Dat betee-
kent, dat 140 kleine zelfstandig gevestigde be
oefenaren van het kappersbedrijf gevallen zijn
in den strijd om het bestaan.
Alleen te Amsterdam zijn in dat tijdvak van
drie maanden niet minderdan 17, te Rotter
dam 19 en te 's-Graverihage 29 kapperszaken
gesneuveld.
Het aantal nieuw opgerichte zaken overtreft
het aantal opgeheven zaken verre.
„De textielfabrieken in Twente werken bin-
11CI',, afxienbaren tijd weer op volle capaci
teit". Dit hoort men alom in verschillende
kringen verkondigen met een zekerheid alsof
deze profetie feilloos is. De textielfabrikan
ten echter zijn daar nog niet zeker van.
„De Twentsche textielindustrie kan momen-'
teel weer met de Engelsche textiel op de markt
in Zuid-Afrika concurreeren, niettegenstaan
de het Engelsche pond 40% gedevalueerd is",
aldus verklaarde dr. H. Colyn in de Tweede
Kamer op informatie van een Twerttsch tex-
tielindustrieel.
Inderdaad schijnt de algemeene toestand in
de textielindustrie de laatste maanden gun
stiger te worden.
De stroom van ontslagen is vrywel gestuit.
In verschillende bedrijven worden nu de
laatste weken tientallen weefgetouwen in ge-
rèedheid gebracht en in bedrijf gesteld.
de toekomst van de democratie.
Te Arnhem is Zaterdag de algemeene ver
gadering van den Vrijzinnig-Deinocratischen
Bond gehouden. De voorzitter van het hoofd
bestuur, prof. mr. dr. R. Kranenburg, heeft
daar een rede gehouden, waaraan het vol-
dende is ontleend:
Na cenige woorden te hebben gesproken
ter herdenking van hen. die den Bond in het
afgeloopen jaar zijn ontvallen, waaronder
prof. Marchant een groote plaats innam, be
sprak hij de internationale politieke verhou
dingen die, zooals prof. Kranenburg zei wel
staan in het centrum der belangstelling, de
interne politiek was in dit jaar echter aller
minst een onbewogen water; goeddeels trou
wens weer als een gevolg van de tusschen-
staatsche verhoudingen. De rampzalige ue-
vo gen van den oorlog, de crisis met alle
bijkomende ellende, stellen wetgeving en
rcgeeringsbeleid nog steeds voor welhaast on
oplosbare problemen. Dit is speciaal voor ons
funest, dat door zijn geografische ligging
op drukken handel en verkeer is aange
wezen en daaraan voornamelijk zijn relatief
groote, maar zeer kwestbare welvaart ont
leende. Spr. werkte dit nader uit-
Het is spr. overtuiging, dat de zin der demo
cratie, haar doel en wezen is: de volksge-
nooten niet te maken tot wiUooze meeloopers
en meeschreeuwers of meezangers, maar tot
vrije, zoo zelfstandig mogelijk denkende men-
schen. Fascisme en nationaal-socialisme ver
achten het denken; voor hen is de daad en
de wil alles.
Daarom is er voor den Bond een taak, als
misschien nooit te voren, maar die waar
schijnlijk ook nooit zoo moeilijk is geweest.
De ongelukkige kabinets-crisis van dezen
zomer heeft niemand iets goeds gebracht en
wel kwaad gedaan; voor onze partij bracht
zij speciaal dit nadeel, dat zij voor een feilen
flank-aanval op haar de gelegenheid opende.
Wat toch was gemakkelijker rond te bazui
nen, dat de Vrijzinnig Democratische partij
met haar verleden gebroken had; dat zij
behoudend was geworden; dat zij daarom een
regeerings-combinatie had afgewezen en on
mogelijk gemaakt, dat zij in haar goeden tijd
altijd had gepropageerd?
Waarom kan men zich niet opwerken tot
een erkenning van de werkelijkheid en tot
een objectieve waardeering van het stand
punt?, zooals spr. dat nader omschreef.
Hoe dit zij, wij zien onze taak duidelijk
voor ons en in het vertrouwen op ons be
ginsel besloot prof. Kranenburg zijn
rede gaan wij voort met onzen strijd; wij
zullen aangrijpen, wat onze hand te doen
vindt, juiste voorlichting geven over ons
streven en de weefsels van verkeerde voorstel
lingen trachten te verscheuren.
HET OORDEEL VAN DE TWEEDE KAMER
OVER „ECONOMISCHE ZAKEN".
Verschenen is het Voorloopig Verslag der
Tweede Kamer over het Xe Hoofdstuk der
Rijksbegrooting voor 1936 (Handel, Nijverheid
en Scheepvaart). Wij ontleenen hieraan het vol
gende:
Sommige leden verklaarden, van de tot stand
gekomen splitsing van het departement van
Economische Zaken vooral in den tegenwoor-
digen tijd, weinig gunstige verwachtingen te
hebben, al wilden zij niet ontkennen, dat de
omvang van het oorspronkelijke departement
voor één bewindsman wel zeer groot gewor
den was.
Van verschillende zijden werd er den nadruk
op gelegd, dat de taak van het departement
vooral zal moeten bestaan in het nemen van
maatregelen tot behoud en verruiming van
werkgelegenheid.
Ook in het bevorderen van een georganiseer
de samenwerking der bedrijfsgenooten, of, m.
a. w. van de ordening van het bedrijfsleven.
De grondslag voor den opbouw van onderop
zal moeten zijn de organisatie van het bedrijfs
leven zelf. Daarom meenden deze leden, dat
begonnen zal moeten worden met een regeling
van het vereenigingswerk en een daarbij aan
sluitende regeling omtrent de verbindende
kracht van door die lichamen te treffen maat
regelen.
Vele leden zagen in industrialisatie een mid
del, om tot verruiming van werkgelegenheid
te komen. Nader wordt uiteengezet, hoe men
zich die denkt.
In het complex van maatregelen tot steun
aan het bedrijfsleven, misten verscheidene leden
tot hun leedwezen die, welke strekken tot het
vèrleenen van directen steun aan de export
industrie.
Van verschillende zijden werd er opgewezen.
dat de handel in de tegenwoordige internatio
nale constellatie bijzonder belemmerd wordt
door de maatregelen, welke vele staten hebben
getroffen op het gebied van het internationale
betalingsverkeer. Ons land ondervindt daar
van in sterke mate de bezwaren in het verkeer
met Duitschland.
Andere leden, die de bezwaren verbonden
aan dezen vorm van concurrentie erkenden,
vestigden er toch de aandacht op, dat vele
Duitsche producten zonder toeslagen uit het
daartoe ingestelde fonds, in het geheel niet
zouden kunnen worden ingevoerd. Het resul
taat daarvan zou zijn, een zeer sterke vermin
dering van den Duitschen invoer hier te lande,
waarmee onmiddellijk een vrijwel even sterke
vermindering van den Nederlandschen invoer
naar Duitschland gepaard zou moeten gaan.
Sommige leden verklaarden, dat h.i. de con-
tingenteering van den invoer over hét geheel
genomen niet bevredigend heeft gewerkt. Zij
meenden, dat verhooging van invoerrechten
het meest doeltreffende middel is, om de voor
het binnenland werkende industrieën te steunen
en uitbreiding daarvan te bevorderen. Andere
leden hadden tegen verhooging van invoer
rechten als systeem bezwaar,
Scheepvaart.
De Nederlandsche Noordzeehavens onder
vinden de rechtstreeksche gevolgen van de
crisis in sterke mate. Concurrentie van buiten
landsche havens, die van de regeering van hun
land subsidie ontvangen, verzwaart de moei
lijkheden; de devaluatie van den Belgischen
franc heeft deze nog aanzienlijk verergerd.
Men was dan ook algemeen van oordeel, dat
krachtige maatregelen van regeeringswege
dringend noodzakelijk zijn, teneinde de Neder
landsche scheepvaart voor den ondergang te
behoeden.
r Verscheidene leden vragen 's ministers stand
punt omtrent een aantal punten.
Wat de binnenvaart betreft, gaven verschei
dene leden als hun oordeel te kennen, dat de
werking van de wet van 3 Mei 1933 (even
redige vrachtverdeeling) onbevredigend is.
OPLETTENDE WINKELBEDIENDE
WORDT DOOR MAN, DIEN HIJ VAN
DIEF STAL VERDACHT, AFGESTRAFT.
Een bediende in een heerenmodemagazijn
zag Zaterdagavond een man en een vrouw
rondloopen, die een ongewone belangstelling
voor de verschillende artikelen aan den dag
legden. Hij vermoedde dat zy zich aan diefstal
zouden hebben schuldig gemaakt en daarom
tolgde hij hen toen ze den winkel verlieten.
Op de Nieuwe Markt gekomen sprak hy het
tweetal aan en verzocht het mee terug te
gaan naar den winkel. Daar op gaf de man
hem zoo'n harden slag op den mond, dat hij
achterover op straat viel. De man en de vrouw
zetten het op een loopen.
Behandeling door den Raad voor
de Scheepvaart.
In de Zaterdagochtend gehouden zitting
van den Raad voor de Scheepvaart, werd het
bekende geval van het vastloopen op een rif,
van het dubbelschroef-stoomschip „Rotter*
dam", van de HollandAmerika Lyn, behan
deld.
Uit het verslag van den kapitein bleek,
dat Zondag 29 September, den dag vóór het
ongeluk, uit verschillende observaties een
aantal bestekken is opgemaakt, waaruit
bleek, dat het schip, ondanks het feit, dat
bij de koersbepaling met den invloed van den
stroom rekening was gehouden, steeds be
westen de koersljjn uitkwam. De kapitein, die
als eerste getuige werd gehoord, verklaarde
in verband hiermee, dat hy geen reden had
om by zijn koers meer rekening te houden
met stroom dan htj deed daar er geen aan
wijzingen waren, dat er meer dan normaal
stroom zou staan.
De kapitein had de ondervinding, dat op
deze breedte een stroom aanwezig is, die het
schip om de Oost uit zijn koers drijft. Hier
mee heeft de gezagvoerder dan ook rekening
gehouden, hoewei uit de bestekken gelezen
kan worden, dat deze stroom in mindere
mate of in het geheel niet aanwezig was.
Op 30 September, te 1.25 uur, stootte het
schip plotseling, en hoewel het roer direct
hard bakboord werd gelegd, en de bakboords
machine op volle kracht achteruit werd ge
zet (een minuut later eveneens de stuur
boord-machine) bleek het schip te zyn vast-
geloopepj
Volgens den kapitein moet het ongeval
wor toegeschreven aan abnormale stroomver-
zetting, die na 's middags 5 uur ls opgetre
den, en die niet meer controleerd kon wor
den.
Op een vraag van één der leden van den
Raad, of het rif, waarop het schip stiet, niet
zichtbaar is geweést door branding of anders
zins, antwoordde de kapitein, dat dit eerst
gebeurde toen men er vlak bij was. Er was
geen branding, er stond een lichte deining.
Ten slotte kwam de inspecteur-generaal
aan het woord. Spreker wenschte geen
schuldvraag te stellen, daar z.i. niet is komen
vast te staan, dat de kapitein een gebrek
aan acuratesse heeft getoond of fouten
heeft gemaakt. De gezagvoerder heeft zich
blind gestaard op de ondervindingen bij vo
rige reizen en geen rekening gehouden met
eventueelen stroom om de Oost.
De kapitein voerde nog tot zyn verdediging
aan, dat ook een Amerikaansch gezagvoer
der in deze streek een niet-voorziene koers
afwijking heeft ondervonden.
Verkeer eischt weer slachtoffers.
Vrijdagnacht heeft de politie te De Bilt
omstreeks half één een 29-jarige motorrijder
dood aangetroffen onder zijn machine. Het
vermoeden bestaat, dat hjj op den hoek van
i den straatweg en den Utrechtscheweg door
de gladheid van de tramrails is geslipt en ge
vallen.
Een tweede ongeluk, dat zich Vrijdagavond
heeft voorgedaan, betreft de aanrijding van
een 43-jarige ongehuwde dame uit De Bilt,
die met haar fiets op de hoogte van Park
Arenberg den straatweg overstak. Hier werd
zy gegrepen door een vrachtauto uit Utrecht.
Het slachtoffer kreeg zware wonden aan
hoofd en handen. Zij is naar de klinieken te
Utrecht vervoerd. Later op den avond is zy
overleden.
VROUW VERDRONKEN IN ZUID
WILLEMSVAART.
Te Boshoven, onder de gemeente Weert
,(L>) ls een 28-jarige gehuwde vrouw in de
Zuid-Willemsvaart gereden en verdronken.
Arbeiders, die aan de overzijde van het kanaal
werkten, hoorden een schreeuw. Een schipper
was in de buurt; hy begaf zich met een roei
boot naar de plaats van het ongeluk. Na
eenlgen tijd zoeken gelukte het hem de dren
kelinge te vinden en uit het water te halen.
Kunsmatige ademhaling werd toegepast, doch
leverde geen resulaten meer op. De vrouw was
eerst zeven weken gehuwd.
Zwaar gewond opgenomen.
Zondagavond omstreeks zes uur ls op het
station te Velseu een ernstig ongeluk gebeurd.
De heer Spits, uit IJmuider-Oost, die op het
laatste moment nog wilde instappen, werd
door den trein gegrepen. Hy geraakte tus
schen den trein en het perron bekneld. Zeer
ernstig gewond is de ongelukkige, na voor
loopig door dr. Boosman tt zyn verbonden,
per auto naar het St. Anthonius-ziekenhuis
vervoerd. De heer Lindeblad, assistent op het
•station te Velsen heeft nog getracht den man
te grijpen, waarby ook hij door een klap van
den trein aan het hoofd werd verwond.
Zaterdag is in de woning van den watersto
ker G. O. een inbreker op heeterdaad betrapt,
toen de familie na een wandeling weer thuis
kwam.
By het openen van zyn huisdeur bemerkte
(ie bewoner wel, dat deze niet op slot was,
doch hy had op dat moment toch nog geen
achterdocht. Toen hij echter, na het licht in
de keuken opgedraaid te hebben, in de kamer
licht maakte, bemerkte htj dat het licht in
de keuken weer uitging. Toen hy het daarop
weer aanstak, zag hy' tot zyn verbazing tn
een vlak by de keuken gelegen opkamertje,
een jongeman staan met handschoenen aan,
die op de vraag van den waterstoker, wat hy
wilde, onomwonden verklaarde te hebben wil
len inbreken, maar door de thuiskomst van
de bewoners gestoord te zyn. De man had
naar het geld gezocht, doch het niet kunnen
KINDERGESCHREI WAARSCHUWDE DE
OUDERS.
In den afgeloopen nacht werd het echtpaar
Piek, aan den Ottoweg te Hengelo, gewekt
door het schreien der kinderen. Toen de man
een onderzoek instelde, bleek hem, dat het
benedenhuis in lichtelaaie stond. Het echt
paar en de kinderen konden zich in veilig
heid stellen. Het huls brandde geheel af.
Verzekering dekt de schade. De oorzaak fs
onbekend. De aangrenzende woning kon door
nat-houden gespaard blijven,
vinden.
■H'
Bet overgrootvader van 5 kinderen.
i i
Op Tholen is op ruim 95-jarigen. leeftijd de
oudste inwoner overleden. Deze heeft het
zeldzame voorrecht gehad, dat hy 246 af
stammelingen had. Uit zyn huwelijk werden
13 kinderen geboren, van wie er thans nog 9
leven. Dezen kregen, 90 kinderen, van wie er
thans nog 69 in leven zyn. Hieruit werden
138 kinderen geboren, van wie thans nog 124
leven. Van dit laatste geslacht, waarvan de
meesten nog kinderen zyn, trouwden reeds
enkelen; vijf kinderen werden geboren, die
Pijnen van rheumatiek-aanvallen maken U soms machte
loos. Neemt bij de eerste verschijnselen van zo'n
aanval Aspirin. Ook U komt dan iot de conclusie:
Uitsluitend verkrijgbaar in de oranje-bandbuisjes v. 20 tabl. 70 ets. en oranjezekjet v. 2 tabl. 10 ets.
WOENSDAG 27 NOVEMBER.
Hilversum I, 1875 m.
NCRV-uitzending.
8.00 Schriftlezing,
i 8.159.30 Gramofoonplaten.
10.30 Morgendienst.
11.00~12.00' Zang èn harmonium,
12.15 Kwartetconcert.
I.45 Gramofoonplaten.
2.153.00 Vioolrecital.
3.15 Chr, Lectuur.
3.45 Gramofoonplaten.
4.00 Orgelspel.
5.00 Kinderuur.
6.00 Landbouwpraatje.
6.30 Afgestaan.
7.00 Berichten, reportage.
7.30 Harmonieconcert (Om 8 uur berichten)
8.15 Toespraak Min de Wilde.
8,25 Arnh. Orkestvereën. olv. Spaarderman.
i 9.00 Lezing.
S.30 Vervolg concert.
10.25 Berichten.
10.30—11.30 Gramofoonplaten.
i
Hilversum II, 301 m.
VARA-uitzeudiiig.
8.00 Gramofoonplaten en pianospel.
9.00 Viool en piano.
9.30 Lezing.
10.00 Morgenwijding VPRO.
10.15 VARA-tooneel, orgel en lezing.
12.00 Gramofoonplaten.
1-001.45 De Bohemians.
2.00 Voor de vrouw.
2.15 Fantasia.
3.00 Voor de kinderen.
5.30 Orvitropia.
6.00 Gramofoonplaten.
6.20 De Zonnekloppers.
6.45 Sportuitzending.
7.00 De Flierefluiters.
7.30 Lezing.
7.57 Berichten.
8.05 „Der Freischütz", Weber.
9.30 Berichten, toespraak.
9.50 Vervolg „Der Freischütz".
10.45 Dubbel-X.
II.15 Orgelspel.
11.3012.00 Mignonkwlntet.
DONDERDAG 28 NOV.
Hilversum I, 1875 ra.
8.00-^-9.15 KRO. 10.00 NÖRV. 11.00 KRO.
i 2.00 NCRV.
8.009.15 en 10.00 Gramofoonplaten,
10.15 Morgendienst.
10.45 Gramofoonplaten.
11 3012.00 Godsdienst halfuur.
12.15 Gramofoonplaten en orkestconcert,
2.003.00 Handwerkcursus.
3.15 Gramofoonplaten.
4.00 Bijbellezing.
5.00 Voor de jeugd.
5.30 Amsterdamsch Kamermuziekkwa.ri.et.
6,30 Friesche causerie.
7-.00 Berichten. Reportage.
7.30 Causerie.
8.00 Berichten.
8i05 Orgelconcert.
9.00 Causerie.
9.p0 Chr. Radio-Koor (Om 10.00 berichten).
10,3011.30 Gramofoonplaten.
Hilversum II, 301 m.
AVRO-uitzending. 5.80 VPRO.
8.00 Gramofoonplaten.
9.00 Kookpraatje.
9 05 Populair concert.
10.00 Morgenwijding. Gewyde Muziek.
10.30 Vervolg van 9.05.
11.00 Orgel- en viool-recitaL.
12.00 Het Omroeporkest, Causerie en Gram.pl.
2.15 Voor de vrouw.
2,45 Gramofoonplaten,
3.00 Knipcursus.
3,45 Gramofoonplaten.
4.pO Voor zieken en ouden van dagen.
4.30 Gramofoonplaten.
4,45 Voor de kinderen.
5|.j30 Causerie,
6,00 Omroeporkest.
6,30 Sportpraatje.
7.00 Voor de kinderen.
7.05 Piano-recital.
7.30 Engelsche les.
8,00 Berichten. Gramofoonplaten.
8.15 Concert-gebouw-orkest mmv. zangsol.
(In de pauze hoorspel).
10.40 Gramofoonplaten. (Om 10.45 Verslag
schaakmatch).
111.00 Berichten.
11.1012.00 Kovacs Lajos' orkest.
IS
allen in leven zyn. De overledene was dus bet
overgrootvader van vijf kinderen, wat wel
niet dikwijls zal voorkomen.
Gedurende de reis van het s.s. „Waal" met
een lading hout door de Oostzee, kreeg dit
schip tijdens slecht weer, slagzyde. By het
kappen van een gedeelte van de deklading
brak de fokkemast.
De inspecteur-generaal voor de Scheep
vaart had tegen den toenmaligen kapitein
van dit stoomschip een klacht ingediend we
gens onbekwaamheid tengevolge van drank'
misbruik.
De Raad, thans in deze zaak uitspraak
doende, is van oordeel, dat, al kan in het al
gemeen niet worden aangenomen, dat de ka
pitein een onbekwaam zeeman zou zijn, toch
is gebleken, dat hy ten deze niet met het
noodige beleid en met de noodige voorzich
tigheid is opgetreden, terwijl van hem onvol
doende leiding is uitgegaan. Als vaststaande
toch moet worden aangenomen, dat het schip
geheel onvoldoende toegerust de reis heeft
aanvaard, waarvoor de kapitein ten volle
aansprakelijk is. De toestand der luiken
maakte het schip onzeewaardig, terwijl met
de stabiliteit op bedenkelyke wijze is omge
sprongen.
Wat het eerste feit betreft, kan, nu niet is
gebleken, datwater door de luiken is geko
men, niet worden aangenomen, dat de hier
gemaakte ernstige fout oorzaak is geweest
van de stormschade in den nacht van 21 op
22 Juli.
Anders is het echter gesteld met de stabi
liteit. Het schip is naar zee vertrokken met
eenige slagzyde over bakboord, welke spoe
dig overging in een slagzijde over stuurboord,
terwyl er water werd bevonden in stuur
boord-vulling, zonder dat daarnaar een af
doend onderzoek is ingesteld. Het gaat niet
aan om in de aanwezigheid van dat water
geen bezwaar te zien, omdat het met pompen
kon worden bygehouden. De kapitein had niet
mogen vertrekken, voordat hy wist, waar dat
water vandaan kwam. Dat dit wel dringend
noodig was, is later afdoende gebleken. Im
mers, het water kwam uit tank 1. Men
pompte dus fetiteiyk, door op s.b.-vulling te
pompen, tank 1 half leeg, hetgeen de stabili
teit van het schip bedenkelijk verminderde.
Het onder den invloed verkeeren van ster
ken drank gedurende de reis acht de Raad
bewezen.
Ter zake van het mede aan zyn schuld
te wijten ongeval straft de raad den aan
geklaagde, door hem de bevoegdheid te
ontnemen om als kapitein te varen op
een schip, als bedoeld by art. 2 der Sche
penwet; voor den tyd van veertien dagen
en ter zake van de door den inspecteur-
generaal voor dè Scheepvaart ingediende
klacht, door hem de bevoegdheid te
ontnemen om als kapitein te varen op
een schip, als bedoeld by artikel 2 der
Schepenwet, voor den tyd van een jaar.
Groote schade in een kleeding-
magazijn aangericht.
Een korte, doch hevige brand heeft Zon
dagmorgen groote schade aangericht in het
kleedingmagazijn van den heer I. Dresden
aan de Prinsengracht. De geheele inventaris
der belétage werd ln slechts weinige oogen-
blikken verwoest.
Voor eenige duizenden guldens aan hee-
ren-costumes, jassen en partyen stof gingen
verloren.
Het vuur, dat door onbekende oorzaak is
ontstaan, greep zeer snel om zich heen; aan-
vankelyk droeg de brand een zeer ernstig
karakter.
Het vuur moet tusschen kwart over elf
en twaalf uur Zondagmorgen ontstaan zijn in
een paskamertje op de belétage, waar kort
tevoren nog een bespreking; was: gehouden tus
schen den directeur der N.V.- „Heerenklee-
ding naar maat" en drie heeren uit Den Hel
der, die een party stoffen zouden koopen.
Omstreeks kwart over elf verlieten alle hee
ren, behalve de heer Dresden, het perceel,
Oe heer D. vertrok eenigen tyd jater., Alles
was toen nog volmaakt in orde.
Nauwelijks een kwartier later zagen om
wonenden dikke rookwolken aan de voor- en
achterzijde van het huis opstijgen. Er moest
een hevige brand zijn uitgebroken. Onmid
dellijk waarschuwde men de brandweer,
waarop van de hoofdwacht Nieuwe Achter
gracht een motorspuit en een ladderwagen
werden uitgezonden.
Met vereende krachten slaagde de brand
weer er vry spoedig in, het vuur tot de bel
étage te beperken.
Wel ls waar sloegen de vlammen even
door het plafond naar de eerste étage en
door den vloer naar het souterrain, doch
veel schade werd daar niet aangericht.
De belétage brandde echter totaal uit, Te
omstreeks twaalf uur kon reeds met het na-
blusschingswerk worden begonnen.
De 3chade wordt door verzekering ge
dekt. til; I' JW'
Vyf inzittenden min of meer ernstig
gewond.
Zaterdag is in Den Haag een personen
auto, bestuurd door den twintig-jarigen H.
E. met nog zes personen als inzittenden, ver-
moedelyk door te snel ryden, geslipt en tegen
de pui van een hoekperceel opgereden.
De bestuurder liep een zware hoofdwonde
en een armfractuur op; hy werd in het mi
litair hospitaal opgenomen, evenals de 20-
jarige inzittende A. v. S., die eveneens een
zware hoofdwonde opliep.
De 17-jarige mej. A. Z. moest met een
zware hoofdwonde naar het ziekenhuis aan
den Zuidwal worden overgebracht.
De 19-jarige S. H.. G, brak het linkerbeen
en kreeg hoofdwonden. Hy werd naar huis
getransporteerd, evenals de 23-jarige W. G.
S., die verwondingen in het gelaat had ge
kregen. De 17-jarige zusters J. J. A. en W.
A. klaagden over pyn in den rug, doch kon
den te voet naar huis keeren. Alle inzitten-
den waren uit Den Haag afkomstig. De auto
is geheel vernield.
ONBEKENDE VAN DIJCK ONTDEKT?
Een religieus tafereel.
Op een landgoed in het noorden van Enge-
land is, naar de „Daily Mail" meldt, een vol-
komen onbekende Van Dyck ontdekt, die bin-
nenkort te Londen ten toon gesteld zal wor
den. Het schildery, dat geheel onder vuil be
dekt was, zoodat de eigenaars niet wisten welk
een schat zy bezaten, is stellig wel eenige
duizende ponden sterling waard.
Toen het stuk schoongemaakt was, bleek
dat de prachtige kleuren niets geleden had
den.
Vrouw en twee meisjes verdronken.
Zondagmiddag is onder Zuidwolde, gemeen
te Bedum, een droevig auto-ongeluk gebeurd]
Even buiten het dorp is een personenauto
welke bestuurd werd door den 20-jarigen h!
J. O., uit Zuidwolde, op onverklaarbare wijze
geslipt en in het Boterdiep gereden. Van de
vier Inzittenden heeft alleen de chauffeur er
het leven afgebracht, terwyi de overige drie,
nameiyk de 50-jarige moeder van derf bestuur
der, haar 12-jarig dochtertje Martje en da
11-jarige Mientje S. zyn verdronken.
Een passeerend automobilist en eenige wiei-
ryders, die het ongeluk zagen gebeuren, sneb
den onmlddellyk te hulp. De reddingspogingen
werden zeer bemoeilijkt doordat de auto od
den zijkant in het water was terecht geko
men. Het gelukte echter na eenige oogenblik-
ken om den 20-jarigen J. H. O., die het be-
wustzyn reeds verloren had, op het droge te
brengen, doch het duurde geruimen tyd voor
dat men zyn moeder en zijn zusje uit den
auto had bevryd.
Men meende reeds, dat alle inzittenden van
den wagen thans op het droge gebracht wa
ren, toen de jongeman, die inmiddels het be-
wustzyn weer had herkregen, den redders
mededeelde, dat er nog een meisje in den
auto zat, nameiyk het vriendinnetje van zyn
zusje. Na eenlgen tyd werd ook zy boven
gebracht.
Er werd nog geruimen tyd door kunstma
tige ademhaling getracht de levensgeesten
weder op te wekken, doch deze pogingen
bleven vruchteloos. Bij alle slachtoffers bleek
de dood reeds te zijn ingetreden.
De bestuurder herinnerde zich niets meer
van het gebeurde. De weg was ter plaatse van
het ongeval niet byzonder glibberig en er
zijn ook geen bochten in, zoodat slippen vry
wel uitgesloten wordt geacht.
De jongeman, die den auto bestuurde, stond
bekend als een voorzichtig rijder en ook dit
maal moest de snelheid, waarmede hy reed
niet groot geweest zyn.
Kindje van drie maanden bjj auto-
botsing gedood, de moeder zwaar ge
wond.
Op den rykisweg Hengelo-Borne had Zon
dagmorgen een ernstig verkeersongeval plaats,
waarby een Windje van drie maanden werd
gedood.
A. J. uit Almelo, bestuurder van een huur
auto, komende uit de richting Borne, wilde
met zijn wagen een autobus uit Hengelo voor-
byryden. Waarschijnlijk is hij daarbij te vroeg
weer op het rechter gedeelte van den weg
gekomen. In elk geval reea hy de autobus,
die reed op den dienst HengeloAlmelo aan,
met het gevolg, dat de bus tegen een boom
botste en gedeeltelijk werd vernield.
Door den geweldigen schok werden de pas
sagiers op en door elkaar gesmeten en eenige
van hen min of meer ernstig gewond, ter
wijl het kindje van drie maanden, dat bij de
moeder op schoot zat, dood naast de zitplaats
van den chauffeur werd gevonden. De moe
der, echtgenoote van den heer v. d. V. uit
Borne was zeer ernstig gewond.
De jonge vrouw werd naar een ziekenhuis
alhier overgebracht. Verder waren nog ge
wond de heer A. uit Borne en diens echtge
noote. Vooral de laatste, een reeds bejaarde
vrouw, was er erg aan toe. Ook deze gewon
den zyn naar h't ziekenhuis overgebracht. De
inzittenden van den anderen auto brachten
het er allen goed af. Den chauffeur van de
bus treft niet de minste schuld.
Personenauto r(jdt een veewagen
binnen.
Op den rijksstraatweg 's-HertogenboschNij
megen, ter hoogte van het gehucht Zevenber
gen, is Zaterdagavond een merkwaardig ver
keersongeluk gebeurd, dat wonder boven won
der goed is afgeloopen.
Uit de richting 's-Hertogenbosch kwam een
expediteur uit Heesch met een lading koeien.
De vrachtrijder parkeerde zijn wagen, een
tractor met trailer, behoorlyk aan de rechter
zijde van den weg en liet vervolgens de vee-
brug naar beneden, die aan de achterzijde
van den auto was aangebracht. De lossing
nam een aanvang.
De neergeladen veebrug bedekte ech
ter het roode achterlicht van het voer
tuig en juist had de expediteur de laatste
koe uitgeladen en was hy hiermede on-
.derweg naar de boerdery, toen een perso
nen-auto van klein formaat uit dezelfde
richting met een zeer snelle vaart nader-
by kwam.
Op den donkeren weg merkte de auto
mobilist vanwege het bedekte achterlicht
den parkeerenden vrachtauto niet op.
Pardoes reed hy over de veebrug precies
in den grooten trailer, waar hy met em
schok tegen den achterwand van de cabine
botste.
Door de kracht waarmede dit geschiedde,
schoot de vrachtauto ongeveer vyftien me e
vooruit, zonder echter ongelukken te veroo
zaken.
Indien de kleine personenwagen 8
oogenblikken vroeger den trailer was
gereden, zouden er ongetwyfeld men3° ea
levens te betreuren zyn geweest, daar
tevoren de vrachtrijder en zijn knecht no
den wagen bezig waren.