POPULAIR BIJVOEGSEL VAN DE HELDERSCHE COURANT AUTEURSRECHTEN VOORBEHOUDEN De Prins van Wales gaat jubileeren. Een verkeersevenement in de bergen. Ratten, de roofdieren van Parijs. Franrijk poogt de snelste luchtpost te krijgen. ZATERDAG 28 DECEMBER 1935 25 jaar drager van den titel van .Prins van Wales". In Juli van het volgend jaar zal de Prins van Wales, de oudste zoon van Koning George V van Engeland, een zilveren jubi leum vieren. Op den 13en Juli 1936 zal het n.L vijf en twintig jaar geleden zijn, dat de Prins in het oude Slot van Carnavon den titel verkreeg van „Prince of Wales". Dit feit wordt door de koningsgezinde Engelschen, onder wie de Prins zeer po pulair is, natuurlijk op feestelijke wijze herdacht. Reeds thans maakt men voorbereidingen tot de viering van dit _,ubileum. Zoowel de overheid, de burgers als de jeugd zal den jubileerenden prins huldi gen. Lloyd George, die vóór 25 jaar op het slot Carnavon bij de verheffing tot den koninklijken titel tegenwoordig was, zal ook thans weer aan de zijde van den prins staan, wanneer Engeland's toekom stige heerscher In hetzelfde slot zal worden gehuldigd. De minder officietie feestelijkheden vin den plaats in de Universiteit van Wales, alwaar zij worden geopend met een groot feestmaal. De Prins zal aan d galatafel een radioboodschap aan alle volkeren zen- len. Wanneer de duisternis Intreedt, zul- .en alle steden in Wales feestelijk worden verlicht en op de Snowaen bergtop wordt ,;en reusachtig vuurwerk afgestoken. De feestelijkheden worden besloten met een schitterend hofbal in het Buckingham Palace. Het programma der feestelijkhe den zal, near men vermoedt, nog meer wor den uitgebreid, doch tot nog toe heeft men hieraan geen bekendheid gegeven. Vijf'ervdertig jaar zweefspoor boven het dal van den Wupper. Een drukke „luchtlijn' tusschen Eiber' feld en Barmen. door Marie Falkenheim. In het Westen van Duitschland, niet ver van Keulen en Dusseldorf, ligt het roman tische Belgische .and met zijn wouden be dekte bergtoppen en statige oude burch ten. Talrijke wegen leiden door de.lieflijke landschappen met hun zilveren beekjes, >ude ijzergieterijen en vijvers. Overal slin- Zwierbol: ,,Die heb -ik wel, die staat op keerplaats." Agent: „Maar u heeft geen auto." Zwierbol: „Die heb ik wel, die is op de de parkeerplaats, waar ik naar zoek." ker en komt naderbij.'Sierlijk glijdt langs het enkele spoor de wagon. Boven het dak van den wagon bevinden zich de wielen, die in de rails grijpen, tusschen elke twee raderen een steun, die de rails aan de on derzijde omklemt en tegelijkertijd den wa gon draagt en voor ontsporing behoedt. Eenig in haar soort is deze spoorlijn, die voor het zich steeds uitbreidende verkeer tusschen de beide zustersteden Elberfeld- Barmen, sedert 1 Augustus 1929 tot één stad vereenigd, een dringende noodzake lijkheid werd, om de smalle verkeerswe gen van het Wuppértal te ontlasten. Op 31 October 1896 werd aai. dé „Con- tinetale Gesellschaft fü electriscne Unter- nehmungen" te Neurenberg, de conssie voor het aanleggen en het exploiteeren van dit zweefspoor voor der duur van 75 jaren verleend. In het jaar 1900 werd een 'suc cesvolle proefrit gemaakt en spoedig nam hét aantalpajssgglêrs zoodanig toe, dat dikwijls "de halteö Voor hét publiek gesto ten moestei. worden, daar het beschikbare aantal wagons niet voldoende was. Het gewicht van een' zweefspoorwagon bedraagt 12.5 ton, de grootste lengte, die een trein mag hebben .s 3 wagons, waar van elk ruimte, biedt voor 75 passagiers en van 2 motoren k 35 PK bij een stroom spanning van 600 volt gelijkstroom is voor zien. De wagons zijn in den loop van den tijd op grond van practische ervaringen op allerlei wijze hverbeterd en maken een vei lig enrustig vervoer mogelijk. Er zijn twee klassen, waarvan de nieuwste typen kun- senbedekking hebben. Het openen en slui ten van de deuren geschiedt door den wa genbestuurder met behulp van een handel; noch de conducteur, noch de passagiers Elberfeld naar Barmen en het panorama, dat men door de groote ramen i nonaf gebroken wisseling aanschouwt, ls steeds weer even mooi. Met een behaaglijk vrij gevoel geniet men dit alles en zou uren lang zoo over het welvarende industriege bied van het Wuppértal kunnen zweven. Om dit zweefspoor, zoo eenig in zijn soort, te leeren kennen, zal nog menigeen het Wuppértal bezoeken en steeds vol en thousiasme terugdenken aan den tocht in den zwevenden trein. Parijs bindt een strijd aan tegen deze ziekte' verspreiders. De dierenbescherming grijpt in I gert zich echter door dalen met stedes wis selend natuurschoon de rivier van het Ber- gische land: De Wupper. Deze streek heeft steeds weer een buitengewone aantrek kingskracht voor treklustigen en wande laars uit alle streken. Maar er is nog iets, dat den toerist uit binnen- en buitenland naar dit gebied lokt: het wereldberoemde zweefspoor. Een lichte, doorzichtige ijzerconstructie slingert zich boven de rivier, door den Wup pértal als een langpootig dier uit een fabel. Het typische gezoem van een nog on zichtbare machine doet óns opzien en aan dachtig luisteren. Het geronk wordt ster- kunnen de deuren tijdens den rit openen. Het geheele traject van 13,3 KM, waar aan 20 haltes liggeh, "wordt in 34 minuten afgelegd. De kortste tusschenpoos tusschen de aankomst, van den een eenen trein en van den andere is 2 minuten. Men kan zich op deze wijze een voorstelling van de eischen maken, die aan het steeds toene mende verkeer op deze lijn worden gesteld. De tocht gaat lartgs straten met fabrieks gebouwen, prachtige parken, pleinen, ker ken en over bruggen en op hét traject „Zoo" tot Vohwinkel een tijdlang boven den groo- ten verkeersweg naar Keulen en Dusseldorf. Het zweefspoor leidt van Vohwinkel over Es gibt zwei Sorten von Ratten. Die hungrigen und die satten... (HEINE) Zonder twijfel is Parijs de meest geplaag de stad ter wereld. Reeds vele jaren bindt de Pransche Gezondheidsdienst den strijd aan tegen de vlooien en thans moet men zijn oog weer vestigen op de. enorme rat ten plaag, die schadelijk is voor mensch en dier. Zoo kon men vóór enkele dagen in de „Peut Parisien" lezen, hoe een bewoner van een oud perceel in de Rue Lournel zoo danig door ratten werd gekweld, dat h£| de hulp der politie moest inroepen. En deze, bewapend met dik leeren laarzen, trok de kelders in, welke onder het huis lóopen. Men ging over tot giftaanvallen, toen iedereen het huis verlaten had. Doch tegen dezen „oarbaarschen maatregel", zoóals men het noemde, kwam de Fransche die renbescherming op. „Haal er "liever katten "Bij"; 'W3s Ka&fadviës. GèTuRkTg stoorde de politie zicb niét atm^Öé'smèeitbéden van de Dierenbescherming en ging rustig haar gang. De ratten van Parijs hebben de grens van fatsoen verre overschreden, zooals een brief van een stadsraad van Parijs, Mon sieur George Prade, aan den Politiepre- fect documenteert. In dramatische bewoor dingen wordt in dezen brief geschilderd, hoe de bezoeker van het heerlijk mooi park Montsouris (Muizenberg!), zich op een schoonen Zondagmorgen verheugt in de natuur en het vrooiijk spel der kinderen. Plotseling ziet hij tusschen het struikge was, dat naar den vijver loopt, vier vijf reusachtige ratten aankomen, die een der mooie zwanen, die zich koestert in hèt zon netje, aanvallen en doodbijten. De overige zwanen gaan stuk voor stuk denzelfden weg op... Misschien is het verhaal van Monsieur Prade een weinig overdreven, het néémt toch niet weg, dat Parijs zijn maatregelen tegen deze ziektedragende dieren, moet nemen. De strijd, welke Parijs tegen de ratten- plaag aangebonden heeft, is niet gemakke lijk en zeker niet, wanneer men weet, dat de kanaliseering van de Pransche hoofdstad voor een groot deel verouderd is, hetgeen slechts voordeelig kan zijn voor de uitbrei ding der rattenfamilies. Het is ambtelijk bewezen, dat de meeste besmettelijke iekten, welke zich te Parijs voordoen, meestal in verouderde woningen, overgebracht worden door de ratten, die onder de stad Parijs huizen. SCOTLAND YARD ZOEKT „RUCHTGANGSTERS". Het groeiend bedrijf van de „luehtgang- sters" wordt steeds gevaarlijker. Onder „luehtgangsters" verstaat men dieven, die vliegmachines op vlieghavens stelen, ze naar een plaats brengen, Waar de heler hen opwacht en waar de toestellen gede monteerd worden en van kleur en num merbord veranderd. Scotland Yard is be gonnen met een ware jacht op deze soort misdadigers te maken. De koopers der ge stolen machines recruteeren zich uit de internationale gangsterwereld; de meeste gestolen vliegtuigen worden voor smok keldoeleinden gebruikt. Om den strijd te gen de vliegtuigdieven met succes aan te gaan, heeft Engeland evehwel een politie corps noodig, dat zich ook van vliegtui gen bedient. vm l .IONNAIRS STERVEN UIT! Amerika's maatregelen hebben succes. Millionnairs sterven uit. Niet, dat men werkelijk geen enkele millionnair meer vindt. Zoo erg is het met. In Amerika, het land, waar zij vroeger, en vooral na den oorlog, als paddestoelen uit den grond op rezen, vii»lt men genoeg rijke lieden. Doch de bemoeiingen der Amerikaansche re geering, om door verlaging der groote Amerikaansche inkomens een soort van verdeeling van den rijkdom te bereiken, schijnen niet zonder succes te zijn geble ken. Volgens de laatste schattingen, het welk het Officieele Bureau voor de Sta tistiek te Washington heeft gedaan, blijkt, dat het aantal millionnairs belangrijk is ie- ruggeloopen. In 1933 nadden 46 burgers der Vereenigde Saten een jaarlijksch inkomen van een millioen dollar. In 1934 was dit aan tal teruggeloopen tot 32. Dit is wel zeer merkwaardig, ais men nagaat dat de inge komen belastingen voor de regeering in het vorig jaar grooter waren dan die van 1933. In 1933 werden 10.845.654 dollars aan be lastingen betaald; in het jaar 1934 werden 12.456.262 dollars aan belastingen betaald. „Wat zei Papsweigerde hij?" De ongewone activiteit Van den Minister van het Postwezen, Mendel, laat duidelijk zien, hoe Frankrijk er naar streeft de snelste luchtpost ter wereld te krijgen. Binnenkort zal in den vliegdienst een nieuwe regeling worden opgenomen, waarbij het mogelijk wordt, dat een per vliegtuig te vervoeren brief vanuit Parijs reeds den volgenden dag op de plaats van bestemming, binnen de Fransche grens, aankomt. Hiertoe heeft men twee nieuwe toestellen in dienst gesteld, welke de vlieg- haven Le Bourget kort na middernacht verlaten en in de eerste morgenuren te Lyon, Marseille, Niza, Toulouze, Bor deaux en Nantes arriveeren. Daar wordt de vliegpost dadelijk gesorteerd en met tremen of postauto's naar de provincie steden gebracht. Het merkwaardigste van dezen nieuwen maatregel is echter, dat de brieven slechts 50 centimes hooger worden aangeslagen als een brief, welke met den trein wordt vervoerd. EEN GESCHENK VAN DEN KONING VAN SIAM. Te Lausanne arriveerde een bijzondere delegatie van Engelsche industrieelen, om den jongen koning van Siarn, Vorst Ananda, een geschenk te overhandigen in den vorm van een fiets. Het rijwiel is op zeer bijzondere wijze geconstrueerd en is een wonderwerk van moderne techniek. Het geheele rijwiel is vederlicht; het weegt slechts 20 pond. Het mechanisme is dusdanig, dat men nauwelijks lichamelijke kracht behoeft te ontwikkelen, om het rijwiel in beweging te krijgen. De 10-jarige koning beweerde, dat dit geschenk het mooiste is van alle geschenken, welke hij op zijn verjaardag mocht ontvangen. s

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 13