LUCHTVAART
De Postvluchten van en
naar Indië.
BINNENLAND
De wijziging der
Drankwet.
GEMENGD NIEUWS
Ochtendbladen in Batavia
opgeheven.
„Kosten van den oorlog
niet ie schatten".
I
De nieuwe Douglas-
vliegtuigen der K L-M.
De recordvlucht van Pharabod
en Klein mislukt.
Lindb?rgh's verhuizing
naar Engeland
Lindbergh in Engeland.
Jean Batten.
Kon ngin schenkt weder-
om eei i bedrag van f30.000
Werelduiizendingen van
den K.R.O.
Reorganisatie van het
Rijksmuseum.
De Alkmaarsche
kaasmarkt.
Diploma stuurman kleine vaart.
Teeltregeling pluimvee
houderij.
Hetni uwebaconcontract
De stranding van
„Kerkpleinen „Drente
Marineberichten.
Nederlandsche oorlogsbodems
te Saigon
Hr. Ms. Sumatra.
Marktberichten.
i8
WRT.DHRSCHH COURANT VAN T)TNSPAG 3I DHCHMBFR 1935.
1 l''^aan ontzet is. Doorloopend worden na
schokken gevoeld.
Padang Sidempoean. Zaterdagmorgen te
ongeveer 9 uur werd alhier een sterke aard
beving geconstateerd; de gebouwen schom-
den duidelijk heen en weer. De beving had
e richting Oost-West en duurde ongeveer een
halve
minuut. De menschen vluchtten uit de
huizen en winkels naar buiten.
Zaterdagnacht, iets over half twaalf werd
tcn lichte aardbeving gevoeld in de richting
Oost-West. Gistermorgen zyn Inheemsche
stccnen winkelhuizen te Sibolga ingestort.
Zondagmorgen te elf uur werd wederom een
lichte aardbeving waargenomen; deze was in
de richting Oost-West en werd op verschil
lende plaatsen gevoeld.
Medan. Zaterdagmorgen te 9 uur 10 werd
hier een vry hevige aardbeving geconstateerd,
hetgeen aan het bewegen der boomen duide
lijk te zien was. In de hulzen zwaaiden de
lampen heen en weer. De menschen vlucht
ten uit hun huizen en kantoren. De k'okken
stonden stil. (Aneta).
Na den stryd.
Batavia. De Java-Bode, het Bat. Nieuws
blad en Het Nieuws van den Dag voor Ned.-
Indië, de drie dagbladen, welke te Batavia
verschenen, hebben besloten van 1 Januari af
geen ochtendbladen meer te doen verschijnen.
(Aneta).
De Italiaansche kabinetsraad.
Een exposé van Mussolini.
(Van onzen specialen correspondent.)
Home, Maandag. Het waas van mysterie,
da, o». uen iui.aanschen financieeien toe
stand hing, is ook na de heden gehouden
bijeenkomst van het kabinet niet opgetrokken.
Het kabinet heeft niet alleen de begrooting
besproken, maar -ook een exposé van den
Duce over de internationale situatie aange
hoord en niet minder dan 49 wetten ont
worpen.
Vc.gens de begrooting voor 1936/37 zou er
een overschot van 21 millioen Ure zijn. Maar
de kosten van den oorlog ln Abessinië slaan
hier geheej buiten. Het communiqué, dat na
den kabinetsraad is uitgegeven, zegt zeer
naief, dat de kosten van den oorlog niet te
berekenen zijn, „omdat zy niet voor de toe
korist geschat kunnen worden".
Als men bedenkt, dat in betrouwbare krin
gen de kosten van den oorlog per dag worden
geschat op 18 tot 24 millioen lire, dan is het
begrootingsoverschot niet meer dan een drup
pel op een gloeienden steen.
Geen enke e mededeeling wordt gedaan over
het bedrag, dat de stryd tot dusverre heeft
verslonden en de begrooting over het afge-
loopen jaar sluit met een tekort van ruim
2Ü00 millioen. waarvan 800 millioen Voor bui
tengewone uitgaven in Oost-Afrika werd ge
bruikt en 725 mililoen als subsidie aan de
spoorwegen werd gegeven, zoodat volgens
deze cgfers de spoorwegen bijna evenveel geld
zouden kosten als de oorlog.
Jn sommige Italiaansche kringen weet men
dan ook niet, wat men moet denken van het
buitengewoon opwekkende beeld, dat de heden
gepubliceerde cijfers geven; men staat er
sceptisch tegenover.
In zijn uitvoerige analyse van den inter
nationalen toestand roerde de Duce allereerst
de pijnlijke kwestie van het onfortulniyke
vredesplan van Parijs aan. Sinds hot vroeg
tijdig overlijden van het plan heeft Mussollnl
geen officieele verklaring aan Londen of
Parijs doen toekomen en in het communiqué
van vandaag wordt verklaard, dat de Duce
zijn ministers heeft medegedeeld, dat de voor
stellen niet aanvaardbaar geweest zouden
I zijn, omdat zij geen rekening hielden met de
minimum-eischen van Italië, speciaal ten aan-
zien van de vei igheid er grenzen. Bij velen
heeft deze verklaring verbazing gewekt, om
dat men zich herinnert, dat de Duce had ver
klaard. de voorstellen als basis van onder
handeling te kunnen aanvaarden, nog vóór hfl
de voorstellen officieel had ontvangen.
De Duce heeft overigens den toestand aan
het front in gloedvolle bewoordingen geschetst
„ïn een oorlog, en speciaal in een kolonialen
oorlog aldus zeide hij is een pauze abso
luut onvermijdelijk. De pauze is noodig om
de verworven posities te consolldeeren." Geen
er,kei woord wordt gezegd over de plannen
van maarschalk Badoglio. Tusschen de regels
van het communiqué door kan men lezen, dat
de Duce er bij den maarschalk op aandringt,
dat de opmarsch zal worden begonnen, omdat
h -t Italiaansche volk ongeduldig zou kunnen
v orden, nu het geen mededeelingen omtrent
^^SKtliaansche overwinningen meer ontvangt.
De Duce heeft verder den strijd tegen de
sancties besproken en gezegd, dat er aan
leiding tot tevredenheid is. Hij legde den na
druk op de efficiency der wapenfabrieken,
die onder zijn toezicht werken en ondef leiding
staan van den speciaal daarvoor benoemden
„minister van munitie", generaal Dallollo.
Het kabinet heeft heden ook mogelijk ge
maakt, dat officieren, die ln Oost-Afrika
dienen, bij volmacht trouwen. Deze mogelijk
heid bestond tot dusverre alleen voor gewone
manschappen.
Het voor onbepaalden tijd opheffen van de
belasting op openbare motorvoertuigen wordt
door de taxi-ondernemers, die ernstig getrof
fen zijn door de buitengewone stijging der
benzineprijzen, zeer toegejuicht.
De Kwak is op de heenreis 30 December
van Athene vertrokken en denzelfden dag te
Cairo aangekomen.
De „Nachtegaal" (terugreis) vertrok 30
rv;c. v. Rome en arriveerde denzelfden dag
op Schiphol.
De „Overzwaluw" (heenreis) vertrok 30
Dcc. van Jodhpoer en arriveerde denzelfden
dag te Rangoon.
jjaifM.koetoet" (terugreis) vertrok 30
de Kerngoon en arriveerde denzelfden
Den r- r-.
Levering in Mei 1936.
Omstreeks half December hebben wg ge-
meld. dat de K.L.M. zou overgaan tot Je
aanschaffing van nieuwe Douglas-vliegtuigen.
Deze vliegtuigen zullen de plaats innemen
van eenige Fokker-vliegtuigen, welke aan
een Kngelsche luchtvaart-onderneming zyn
verkocht.
De levering van deze drie nieuwe Douglas-
vliegtulgen, zoo meldt thans het A.N.P. zaï
ln Mei 1936 geschieden.
Beide vliegers omgekomen.
De poging van de Fransche vliegers Phara
bod en Klein, die Donderdag uit Parijs vertrok
ken waren om te trachten het record van
Génin-Robert te breken. Is mislukt. Zij zyn
kort na het vertrek van het tusschenlanding's-
terrein Wadi Halfa ln den Soedan gevallen.
Hierby kwam Pharabod om het leven en werd
Klein gewond.
De Petit Parisien meldt, dat het toestel bij
het ongeluk werd vernield en Klein ernstig
werd gewond, o.a. zijn zijn beide beenen ge
broken.
Hy zou directeur worden van een
nieuwe Engelsche luchtvaart-mvj.
Victor Burnet, de luchtvaart-medewerker
van de Sunday Express, beweert, dat Llnd-
bergh's komst naar Engeland eigenlijk niets
te maken heeft met de bedreigingen van kin
derroof.
Kolonel Lindbergh zou, volgens geruchten
in luchtvaartkringen,- naar Engeland komen,
om daar bestuurder te worden van een
groote luchtvaartmaatschappij, die plannen
heeft, een dienst over den Oceaan in te
richten.
Reeds zijn een zestal groote vliegbooten
besteld, teder groot genoeg om 32 passagiers
en een volledige bemanning en de noodige
vracht te kunnen vervoeren met een kruis
snelheid van 140 mijl per uur.
In de buurt van Southampton zou de fa
briek al in oprichting zijn en een groote
Britsche combinatie zou het kapitaal leveren.
Ook ln New York zouden de machines ge
maakt worden en evenals bij Southampton
zou daar een vlieghaven ln gereedheid wor
den gebracht
Onzekerheid omtrent zyn plaats
van bestemming.
De familie Lindbergh is gisteren te Liverpool
aan boord van de „American Imporier" aan
gekomen. Lindbergh zou geen kamers in een
der groote hótels van de stad hebben bespro
ken, en geen enkele van zijn bloedverwanten
ls hier aangekomen om hem te ontvangen.
Algemeen gelooft men, dat de familie Lind
bergh terstond den trein naar Londen zal
nemen. Lindbergh heeft meer dan 40 aanbie
dingen voor onderdak gekregen.
Zy moet een noodlanding uitvoeren,
maar is er vry goed afgekomen.
Op den terugweg van Southampton naar
Londen heeft Jean Batten Zaterdagmiddag
door een defect aan de benzineleiulng een nood
landing moeten maken ln een wei op zoowat
5 K.M. voorby Midhurst. Haar toestel kwam
daarby ln aanraking met een heg die gelukkig
meegaf, zoodat zy de landing nog kon uit
voeren maar toch met een vry hevigen schok
op den grond terecht kwam. De vliegster
kreeg een lichte hersenschudding en zou op
advies van den plaatselyken geneesheer Zon
dagnacht in een hotel te Midhurst blijven en
Zondag nog ln observatie worden gehouden.
Het toestel ls niet noemenswaard beschadigd.
H. M. de Koningin heeft een bedrag
van 30.000 ter beschikking gesteld van
het Nationaal Crisis-comité, evenals het
vorig jaar speciaal bestemd voor kleeding
en dekking In dringende gevallen.
Vla de Pholii-zeuders.
Naar het Alg. Handelsblad verneemt, heeft
de minister van Binnenlandsche Zaken gunstig
beschikt op een verzoek van den K. R. O. In
zake de uitzending van wereldprogramma's vla
de Phohl-zenders uitzendingen derhalve, die
niet speciaal voor Indië, doch voor de ver
schillende werelddeelen bestemd zyn. Daartoe
zullen op de verschillende golflengten, waar
over de zenders PCJ te Eindhoven en PHI te
Hulzen beschikken (elk twee) z.g.n. gerichte
uitzendingen geschieden op tijdstippen, dat de
zenders niet voor de Phohi ln gebruik zijn.
De wereld-uitzendingen van den K. R. O.
zullen ln den loop van Februari 1936 een aan
vang nemen.
Verschénen is de Memorie van Antwoord
op het Voorloopig Verslag der Eerste Kamer
betreffende het wetsontwerp tot wijziging van
Hoofdstuk VT der Ryksbegrooting 1934.
In de Memorie zegt de minister, dat hy
betreurt, dat hy de beantwoording van de
opmerkingen, welke in de Tweede Kamer der
Staten-Generaal ten aanzien van artikel 161
zijn gemaakt, in verband met den grooten
spoed, welke met die beantwoording moest
worden betracht, over het hoofd is gezien, dat
bij de suppletoire begrooting voor 1932 eenige
leden van de Eerste Kamer bezwaar tegen
het sedert vele jaren bij het Rij; eum te
Amsterdam gebruikelijke sy -
.den onder nul.
gebracht. Dat dit ook reeds by de suppletoire
begrooting van 1931 zou zijn geschied, kan
niet geheel worden toegegeven.
In verband met de toezegging van den
ambtsvoorganger van den minister, is naar
beperking van de overschrijdingen gestreefd.
De minister is intusschen van oordeel, dat
overschrijdingen als zich bij het Rijksmuseum
te Amsterdam hebben voorgedaan, riiet of
slechts in onvermijdelijke gevallen behooren
voor te komen. Ky zegt dan ook gaarne toe de
noodige maatregelen daartegen te zullen
nemen.
Biyven of verdwijnen
In de najaarsvergadering van den Nieuwen
Bond van Zuivelfabrieken in Noordholland
werd mededeeling gedaan van de tot stand
gekomen samenwerking tusschen enkele pro
ducenten en een handelaar voor het oprich
ten van een kaasbeurs te Alkmaar. Deze
plannen konden uitgevoerd worden, wanneer
ten minste 20 fabrieken zich verbonden tot
'n wekelijksche bijdrage van een rijksdaalder
Op de te stichten kaasbeurs zou dan aan elke
fabriek een vaste standplaats worden toege
kend.
De op coöp. grondslag werkende bond van
zuivelfabrieken in Noordholland stelde zich
op het standpunt, dat de producenten vry ge
laten moesten worden.
B. en W. hadden in den loop van den zomer
een verzoek van den z.g. ouden Bond, om de
wik- en weegloonen te verlagen, afgewezen,
omdat toen juist de kaasprijzen opliepen,
doch zegden toe, nu de pryzen zich nog steed3
op een laag niveau bewegen, verlaging van,
wik- en weegloonen te zul'.en overwegen.
Voor het behoud van de markt heeft Vrij
dagmorgen de bond van Noordhollandsche
kaashandelaren vergadert.
De heer van Loon deelde mede. dat hij als
handelaar het initiatief voor de te stichten
kaasbeurs na overleg met eenige producenten
had genomen, omdat hij Alkmaar als centrum
van den kaashandel wenschte te behouden en
hij overtuigd was, dat de markt langzaam
stervende was, aangezien de aanvoer sinds
1928 van 7 millioen kg tot 5 m'llioen kg was
teruggeloopen. Ook oordeelde spr. dat het
voor de producenten overweging verdiende, om
te ontkomen aan de 21.000 gulden wik- en
weegloonen, die per jaar door de aanvoerende
producenten moesten worden opgebracht. Z.L
bracht de billijkheid mede, dat wr.ar de markt
als reclame het geheelc product ten goede
kwam, deze kosten ook door alle producenten
moesten worden gedragen.
Zijn betoog werd met klem bestreden door
den heer Manen uit Edam, die met nadruk be
toogde dat er van een stervende markt geen
sprake was, aangezien dit jaar de aanvoer die
in 1934 5 millioen kg bedroeg, met een half
millioen kg was gestegen.
Oordeel van de Tweede Kamer over
vergunningen.
Aan het voorloopig verslag der Tweede
Kamer inzake hei wetsontwerp wijziging van
de Drankwet worul ontleend, dat vele leden
niet zonder verwondering kennis hadden ge
nomen van het voorstel, het verbod van de
zgn. verpachtingen op te heffen en deze in de
wet te regelen. Zij vroegen, hoe de minister
nu reeds, nadat de bepalingen goeddeels eerst
sinds 1 April 1934 van kracht zijn en ten
deele pas na 1 M ai 1937 in werking zullen
treden, van handhaving van de wettelijke
regelen wil afzien. Tegen zoodanig beleid had
den zy, uit een oogpunt van we^schelijke con
tinuïteit in de wetgeving, ernstig bezwaar.
Overigens waren zij in beginsel afkeerig
van het verpachtin^setclscl Wie uit drank
verkoop voordeel wil trekken, moet zooveel
mogelijk dit bedryf zelf uitoefenen en open
lijk als drankverkooper bekend staan. Kneve
larijen van den pachter zullen ook by de voor
gestelde regeling i.iet uitblijven. De voorge
stelde regeling zaï leiden te' herstel van den
vroegeren toestand, waarbij bet bedrijf steeds
meer in handen kwam van brouwerijen en
distillateurs.
Ver der ingrepen?
Verschillende anaere leden vereenigden zich
daarentegen met de voorgestelde principieele
wijziging. H.l. heeft de drankwet willen tegen
gaan en verbieden, wat uit de eischen van het
leven met noodzakelijkheid is opgekomen.
Sommigen dezer leden wilden nog verder
gaan dan de minister en wenschten, dat een
vergunning of een verlof A steeds op een
anderen persoon zou kunnen worden overge
schreven. H.1. zijn de vergunning en het ver
lof A een vermogensbestanddeel en zou de
erkenning daarvan in de wet aan tal van
onhoudbare toestanden een ein/Je maken, zy
zouden het eveneens toejuichen, indien het uit
sterven van vergu iningen en verloven A zou
worden geremd. Verdere daling van het aan-1
tal zou bij eenige verbetering van den econo-
mischen toestand clandestiene verkoopgele
genheden doen ontstaan.
Eenige leden misten een voorziening tegen
het voortwoekerende kwaad, dat zwak-alco-
holische dranken per flesch worden verkocht
in allerlei zaken, waar deze verkoop niet thuis
behoort Aan toezicht is dringend behoefte,
omdat in de winkels, waarop deze leden het
oog hadden, niet zelden clandestien sterke
drank wordt verkocht
Sommige leden bepleitten een breede, tech
nische herziening der drankwet
Andere leden achtten het niet voor tegen
spraak vatbaar, dat de daling van het alcohol
gebruik een product is van allerlei factoren,
waaronder de drankwet een plaats van be-
teeekenls inneemt In geen geval zou de wet
in haar strekking mogen worden aangetast
of verzwakt.
Artikelen.
Punt 1. Verscheidene leden merkten op,
dat de verkoop van sterken of zwak-alcoholi-
schen drank bij hoeveelheden van 5—10 liter,
welke tot dusver slechts mogelijk is voor ver-
gunning- of verlofhouders, voortaan ook zon
der vergunning of verlof vry zal staan. Zy
zagen hierin een niet bedenkelyko verzwak
king van de wet.
Punt 4. Verscheidene leden achtten niet
gcwenscht een ophefing van den regel: voor
één localiteit één vergunning, met het gevolg,
dat één vergunninghouder aansprakelijk is
voor hetgeen in die localiteit geschiedt.
Verscheidene andere leden meenden met den
minister, dat de voorgestelde wijziging Inder
daad moeilijkheden kan besparen aan eige
naren van panden, waarin een vergunning
\vordt uitgeoefend.
■Jrschillende leden waren van oo- I t
de wet ter berekenii.g van het vergunnings
recht rekening zal moeten houden niet alleen
met het aantal verkochte hectoliters sterken
drank, maar ook althans de mogelijkheid
daartoe moet openstaan met het percen
tage van de daarop gemaakte bruto-winst.
Eenige leden meenden, dat de voorgestelde
regeling tot aanzienlijke verzwaring van las
ten zal leiden, Indien thans de maximale hef
fing zal worden gevorderd, hetgeen, naar hun
meening kan worden verwacht. Als heffings
stelsel zouden deze leden de voorkeur geven
aan een vast recht, zooals dat thans voor
hotelvergunningen en verloven A bestaan.
Sommige leden achtten een algemeen mini
mum van 30 te hoog. Punt 15. Verscheidene
leden, onder wie ook leden, die zich ln begin
sel konden vereenigen met het stelsel van
overdracht van een vergunning, konden niet
Inzien, waarom de overdracht slechts aan een
natuurlijk persoon zal kunnen geschieden.
Sommige leden achtten ongemotiveerd den
eisch, dat de pachter niet reeds een vergun
ning op eigen naam of andere vergunning of
verlof A in pacht zou mogen hebben.
Verscheidene leden meenden, dat aan het
stellen van een limiet van 750 als geldelijke
vergoeding, die van den plaatsvervanger zal
mogen worden gevorderd, geen groote waarde
voor het tegengaan van woekerpryzen kan
worden toegekend, daar deze bepaling gemak-
keiyk zal kunnen worden ontdoken, o.a. door
bepalingen betreffende overneming van huur
en inventaris.
Andere leden achtten Integendeel een be
drag van 750 nog te hoog. Naar hun oordeel
behoort de pachtsom niet hooger te zijn dan
10 per week.
Punt 17. Naar aanleiding van het voor
stel, de mogelijkheid te openen tot omzetting
van tapvergunningen in slytvergunningen en
omgekeerd merkten sommige leden op, dat
het laatste zich in verband met de localiteits-
eischen voor tapvergunningen niet licht zal
voordoen.
HARE MAJESTEIT BLOEMEN
KOOPENDE.
Men schrijft aan de N.R.Crt.:
Het was Vry dagmiddag 27 December, des
middags ongeveer 2 uur.
H. M. de Koningin, vergezeld van een hof
dame, komt ln een open rytuig Van den
Wasscnaarschen weg de Javabrug op. Op
den hoek van de Koninginnegracht zwenkt
het rijtuig en stopt by den daar geposteer-
den bloemenverkooper.
Deze wordt by H. M. ontboden, die ver
schillende bossen bloemen koopt. Men ziet
geen politie noch militairen. De toevallig aan
wezigen blijven eerbiedig op het trottoir, hee-
ren en jongens, vrijwel allen met ontblooten
hoofde. Niemand dringt onbescheiden op naar
het rijtuig; ieder neemt onwillekeurig een
eerbiedigen afstand in acht.
Toen H. M. weer verder reed, dacht ik by
muzelf: Gelukkig het land waar de Vorstin
zich op zoo ongedwongen wijze te midden van
haar volk kan bewegen; gelukkig de Vorstin,
die zich zoo gedragen weet door de liefde van
haar volk.
By Kon. besluit zyn voor het jaar 1936
aangewezen als scholen, welker besturen be
voegd zyn tot het afgeven van het bovenge
noemde diploma, mits door haar de daartoe
gestelde voorwaarden worden nageleefd, aan
gewezen: a. de zeevaartschool te Groningen;
b. de zeevaartschool te Delfzyl; c. de zee
vaartschool te Rotterdam; d. de visschery
school te Scheveningen; e. de visscheryschool
te Vlaardingen; f. de visscheryschool te IJmui-
den.
AANVULLEND ONDERWIJS.
Wetsontwerp ingetrokken.
De minister van Onderwys, Kunsten en
Wetenschappen heeft met machtiging van
H. M. de Koningin ingetrokken het wetsont
werp tot-regeling van het aanvullend onderwys.
ECON. TECHN. DIENST IN
NOORD-HOLLAND.
Zaterdagmiddag is in de vergaderzaal van
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland de
Kaait van Advies van den economisch-techno-
logische dienst in Noord-Holland geïnstalleerd.
Naar gemeld wordt, is dezer dagen de af
kondiging te verwachten van het Crisis-
Pluimveehouderijbesluit 1936 I. Dit besluit
houdt in een bestendigng van de geldende
teeltregeling voor de pluimveehoudery. Gelijk
men weet, zyn de twee grondbeginselen van
deze teeltregeling: beperking en verbetering
van den pluimveestapel.
Wat de beperking aangaat, kan worden
medegedeeld, dat aan de kuikenbroeders zal
worden toegestaan evenveel broedeieren in
hun broedmachine (s) te leggen a:s zy ln 1935
hebben ingelgd. Om deze bepaling mede dienst
baar te maken aan het tweede doel der teelt
regeling; verbetering van de kwaliteit van den
pluimveestapel, zal aan de gewone broederijen
worden toegestaan in hun broedmachine (s)
in te leggen 55 pet. van het totaal aantal
pluimvee-eieren, vastgesteld in de hun voor
1935 uitgereikte broedvergunning.
Daarenboven zullen zy echter nog 25 pet.
van het hiervoor genoemde aantal broedeieren
mogen inleggen, indien zy zich verbinden,
deze broedeieren rechtstreeks te betrekken
van fokkers en/of houders van vermeerde-
ringsbedryven.
Het ligt in het voornemen van den minister
van landbouw en visschery de totstandkoming
van een regeling te bevorderen, waardoor de
broedeieren van fokkers en houders van ver-
meerderingsbedryven tegen matige prijzen ter
beschikking van de gewone kuikenbroeders
zullen kunnen worden gesteld.
Het broedseizoen zal aanvangen op 20
Januari 1936 en eindigen met ingang van
10 Mei 1936.
Naar gemeld wordt, ligt het in de bedoeling
van de bedryven, welke zyn aangesloten by
de groep bacon van de Nederlandsche Veree-
niging van Exporteurs van Vleesch en Vleesch-
producten, zich tot de Nederlandsche Veehou-
Jery Centiale te wenden, met het verzoek
wijziging te brengen ln de vergoeding, welke
van 1 Januari af betaald zal worden voor de
beieilir.g van. de voor uitvoer naar Engeland
bestemde bacon.
De in uitzicht gestelde vergoeding bedraagt
3.80 per 100 kg geslacht gewicht, hetgeen
neerkomt --p ».gevee! J 2.50 per varken, al-
dus deelt bedoelde groep mede.
Deze vergoeding is zoo laag, dat slechts
enkele bedryven daarmede hun werkeiyke
uitgaVen zullen kunnen dekken.
De x>rstelling, alsof de baconbedryven
door deze vergoeding aardige winsten maken,
is geheel in strijd met het oordeel van tei
zake deskundigen. De bezuiniging, welke door
deze nieuwe verlaging der vergoeding, aan de
Nederlandsche Veehoudery Centrale bereik
wordt, wordt op ongeveer 30 pet. geschat.
Hierdoor is het nadeel der verhoogde produc
tiekosten per eenheid, welke het gevolg is van
den sterken achteruitgang van den export,
geheel op de schouders van de betrokken be
drijven gelegd.
Een voor de N. V. C. zeer belangrijke fac
tor is het komen vervallen van de garantie,
dat minimaal vergoed zal worden 85 pet. der
kosten in het laatste kwartaal van 1933. Het
behoeft voorts geen betoog, dat de fabrikan
ten door de annuleering dezer bepaling in be
duidend ongunstiger positie zijn gekomen.
Om stopzetting der bedryven te voorko
men, zullen de baconfabrikanten trachten on
derling een schaa- van verdeeling op te ma
ken, waarby de kleinere fabrieken 60 A 70
eti per 100 kg meer ontvangen, dan de
grootere bedrijven, verder dat zulks door de
N. V. C. hoogere lasten medebrengt.
Binnenland
Een ramp te wijten aan de schuld
van den kapitein der „Kerkplein
Gezagvoerder 8 maanden geschorst.
De Raad voor de Scheepvaart heeft uit
spraak gedaan Inzake de stranding bezuiden
Egmond aan Zee van het stoomschip „Kerk
plein" en de ter assistentie uitgevaren sleep
boot „Drente".
De raad is van oordeel, dat de stranding
van de „Kerkplein" en van de sleepboot
„Drente" in de eerste plaats moet worden
toegeschreven aan het hevige stormweer, wat
de „Kerkplein" betreft, in verband met de
omstandigheid, dat de sleeptros is gebroken
en wat de „Drente" betreft, in verband met
de omstandigheid, dat de tros ln haar schroef
is gekomen, waardoor het ook voor deze
sleepboot te eenenmale onmogeiyk was om
van de kust weg te komen.
De sleepboot-heeft gedaan wat zy kon om
de „Kerkplein" voor stranding te behoeden,
doch in verband met de ondervonden tegen
slagen moesten die pogingen afstuiten op de
kracht van den storm.
Wat de stranding van de „Kerkplein" be
treft, is met het vaststellen van de oorzaken,
het onderzoek geenszins afgeloopen. De vraag
doet zich voor, of de betrokkene het niet aan
zichzelf heeft te wijten, dat zijn schip tn ge
vaar is gebracht en indien het gevolg, te
weten, de stranding van het schip, is Inge
treden mede tengevolge van handelingen of
verzuimen van den betrokkene, waarvoor
dezen een verwijt kan worden gemaakt, ter
wijl de stranding geenszins als een voor hem
onvoorziene gebeurtenis kan worden be
schouwd, dan moet hier worden gesproken
van een ramp, welke aan de schuld van den
betrokkene is te wyten, in den zin van art.
48 der Schepenwet
Dienaangaande nu treden twee momenten
in het by zonder op den voorgrond: lo. het
naar zee gaan, en 2o. het om de Z.Z.West
gaan liggen, welke belde handelingen onge
twijfeld tot de ramp hebben geleid.
Het is onbegrypelijk, hoe een Nederland
sche kapitein, die toch bekend moet zijn met
de gevaren van onze kust, tot zulk een koers
verandering overgaat en daardoor het stran
dingsgevaar ten zeerste vergroot, ja als 't
ware dat gevaar opzoekt. De kapitein bevond
zich in een zwaren storm. Maar hij was ten
minste van de kust afgekomen. Hy bevond
zich te 8 uur voorm. van den 19den October
op ongeveer 18 myi afstand Noordwest van
IJmuiden en was dus in Zuidelyke richting
nog niets opgeschoten. Het lag toen voor de
hand om vóór den wind het Schulpengat op
te zoeken. Het schip was dan geheel buiten
gevaar. In plaats daarvan brengt de kapi
tein den wind op den anderen boeg en na
dert de kust, met het bekende gevolg. Dit ls
geen goede zeemanschap. Zelfs nadat de
sleepboot „Drente" te hulp was gekomen,
wilde de kapitein van de „Kerkplein" het
schip nog naar den Waterweg laten sleepen.
Eerst toen de tros voor den tweeden keer
was vastgemaakt, ging hy accoord met het
sleepen naar Den Helder.
De raad kan van dit alles niets begiypen.
Geen acht geslagen op stormseln.
Toch rekent de raad de gedragingen van
den betrokkene betreffende het Z.Z.West
koersen niet zoo zwaar aan als de eerstge
noemde handeling; het zee kiezen met zyn
leege schip onder omstandigheden, waarin dit
geheel onverantwoord was. Dienaangaande
vernam de raad van den kapitein de onbe-
grijpelyke verklaring, dat hij by het uitgaan
ln het geheel niet had gekeken naar het sein
van den stormwaarschuwingsdienst („Wordt
verwacht storm uit het Zuidwesten"), waar
aan hij de ontstellende mededeeling toevoeg
de, dat, indien hy het stormsein wel gezien
had, hy vermoedelyk toch uitgegaan zou zyn.
Wat de ketels betreft, staat de raad hier
eveneens voor een raadsel. Het schip heeft
drie ketels. Er stond stoom op twee ketels.
De derde ketel was pas gerepareerd en had
geen stoom. Wel was het vuur aangemaakt
en had de ketel op 19 October te 12 u. stoom.
Maar de reis zou zeven uur duren. Ware
alles gegaan, zooals volgens het reisplan het
geval zou zyn, dan zou het schip al lang op
de plaats waar het moest dokken zyn gear
riveerd, voordat die derde ketel kon mee
doen. Opheldering van deze onklaarheid heeft
de raad gedurende het onderzoek niet kunnen
verkrygen. Intusschen zag de betrokkene er
geen bezwaar in om met het ledige schip,
met stoom op twee ketels, zee te kiezen.
De Raad acht ook de eerste omstandig
heid het zee kiezen voor den betrok
kene het meest bezwarend, omdat de kapi
tein alle gelegenheid had, in rust en kalmte
te overleggen, of hy uit zou gaan of niet,
terwijl hij zich, by het nemen van het besluit
om Z.Z.West te gaan voorliggen, in den woe
denden storm bevond.
Hier heeft door lichtvaardig optreden,
door gemis aan bekwaamheid en zeeman
schap, een ramp plaats gehad, welke wel
licht tot verlies van het geheele schip en in
elk geval tot zeer groote schade zal lelden.
De Raad voor de Scheepvaart strafte den
kapitein van het stoomschip „Kerkplein",
door hem de bevoegdheid te ontnemen om als
kapit' i" varen op een schip, als bedoeld by
art was> <1a"hepenwet, Y00r den tijd van
,i-en.
A. J. VAN STOCKUM. t
In den ouderdom van 71 jaar is tn Den
Haag overleden gep. kapitein ter zee A. J.
van Stockum.
Langer dan 30 jaar heeft de thans ont
slapene deel uitgemaakt van het korps offi
cieren der Konlnklyke Marine.
De heer Van Stockum was officier ln de
Orde van Oranje-Nassau.
De teraardebestelling van het stoifelyk
overschot zal plaats hebben op Donderdag
2 Januari om half 12 op Oud Eik en Duinen.
Lult. ter zee J<- kl. Tn. F. Walma van der
Molen, onlangs uit Oost-Indië gerepatrieerd,
wordt 6 Januari geplaatst aan boord van Hr,
Ms. pantserschip Hertog Hendrik te Nieuwe-
diep.
Luit. ter zee 2e kl. A. W. Kruk, wordt 10
Januari overgeplaatst van Hr. Ms. pantser
schip Hertog Hendrik, naar Schiedam, by de
n.v. Wilton-Feyenoord's scheepswerf.
Lult. ter zee 2e klasse E. A. Labouchère,
onlangs uit Oost-Indië in Nederland terugge
keerd, wordt 10 Januari geplaatst aan boord
van Hr. M?. mynenlegger Hydra te Vllsslngen.
Officier van den marinestoomvaartdienst le
klasse A. Pezie ls overgeplaatst van het
wachtschip te Willemsoord naar 'a-Ryksworf
aldaar.
OOST-IN DIR.
Geplaatst by den dienst der conservatie, de
luit. ter zee der 2e kl. S. de Waal en de off.
van gez. der le kl. H. L. de Grave, beiden
verwacht uit Nederland.
Een feestmaal.
De gouverneur van Cochinchina en me
vrouw Pagès hebben een maaltyd aangebo
den, gevolgd door een groote receptie, ter
eere van schout by nacht Ollvier en de offi
cieren van de Nederlandsche oorlogsschepen
ter reede van Saigon. Aan tafel zaten mede
aan de consul en mevr. Sauer. De gouverneur
heeft een dronk uitgebracht op de Fransch-
Nederlandsche vriendschap.
Men Is tevreden.
Het Soer. Hbl. schryft:
Hr. Ms. Sumatra heeft op de reis naar
Saigon en terug opnieuw uitmuntend voldaan.
Er is gedurende deze reis veel geoefend, ea
alle mogelijke vaarsnelheden werden geloopen,
driemaal op 26 myi. Er deden zich geenerlel
moeilijkheden voor, er viel is dat niet het
beste wat er te zeggen valt? niets byzon-
ders te vermelden. Men zou nog gedurende
December geregeld met den kruiser varen
tot een snelheid van 26 myi. Vermoedelyk ln
Januari zal op vol vermogen geloopen wor
den. Men weet dat de deskundigen met het
volste vertrouwen deze laatste proef tegemoet
zien.
Gedurende deze reis is echter al gebleken
dat de Sumatra bij de z.g. hoofdvaart, dit le
by grootere snelheid, thans zuiniger is dan
de Java. By de behouden vaart van 15 myi
is dit niet het geval, maar ook dan ls de
Sumatra niet duurder.
De Veemarkt.
ALKMAAR, 30 December 1935. Op de he
den gehouden veemarkt waren aanvoer ea
pryzen als volgt: 72 Vette koeien 110200,
handel goed; 9 Kalveren, w.o. gras 3038,
vette 7090 en per kg 0.801; 31 Nuch
tere kalveren (slacht) 616;. 329 Vette
varkens (zware) per kg 36—39 cent. Handel
stug.
Amsterdamscbe aardappelprijzen.
AMSTERDAM, 30 December 1935. Op de
heden gehouden aardappe'.enmarkt waren de
prijzen als volgt: Zeeuwsche bonter en blau
wen f 2.702.90, eigenheimers 22.25,
Bintjes 2—2.20 en Poters 1.70—1.90;
Noordholl. Eigenheimers J 22.20; Friesche
Borgers 2.202.30; Andyker bonten en blau
wen 2.302.50; Drentsche Zandaardappelen
f 22.30; Duinzandaardappelen 3.503.75.
Alles per hl. Aanvoer 131100 kg.
Amsterdamsche Veemarkt.
AMSTERDAM, 30 Decefnber 1935. Op de
heden gehouden veemarkt waren aanvoer ea
pryzen als volgt: 656 Vette koeien, le kw,
4952 cent, 2e kw. 4248 cent, 3e kw. 32
—40 cent per kg slachtgewicht; 94 Melk- ea
kalfkoeien 160190; 171 Vette kalveren,
le kw. 6470 cent, 2e kw. 5662 cent, 3e
kw. 5055 cent per kg. levendgewicht; 57
i.uch ere kalveren 4.507.50; 51 Schapen
en Lammeren, res>p. 1315 en 1013; 596
Varkens, vleeschvarkens, 4849 cent, zware
varkens 46—47 cent en vette varkens 45
46 cent per kg slachtgewicht.
BROEK OP LANGEN DIJK, 30 Dec. '35,
Aanvoer en prijzen wa en heden als volgt:
9700 kg Uien: gele drielingen 0.901, gele
uien 1—2.20, grove 2.30—2.50; 1125 kg
Peen 1.801.90; 600 kg Roode kool 2.70;
1100 kg Gele kool 17.90 en 1500 kg D.
witte kool 4.205.30, alles per 100 kg.
NOORDSCHARWOUDE, 30 Dec.
Aanvoer 1900 kg uien, 2850 kg witte kool.
Grove uien 2.30, doorschot D. witté kooi
3.905, alles per 100 kg.
DE TEXELSCHE MARKT.
De marktaanvoer bestond Maandag alleen
in enkele nuchtere kalveren, die tot 12 gul
den per stuk opbrachten.
Varkens op de boerdery doen pl.m. 19 cent
per pond.
De eierenprys aan de veiling leverde wei
nig "erschil op bij vorige week, de midden-
prijs (eieren van 60 kg) bedroeg j 4.50 per
100 stuks.
TEXEL, 30 Dec.
Eioren veiling.
Aangevoerd 25707 eieren: 5862 kg
4.35—4.70, 6264 kg 4.60—4.80, 66—70 kg
4.90—5.25, 50—56 Kg 3.80—4.30, alles per
100 kg.
PURMEREND, 31 Dcc.
417 kg boter jer kg 1.551.60; 327
koeien: 205 vette koeien per kg 0.380.48,
matig; 62 gelde koeien 80130. matig; 35
melkkoeien 110175, matig; 25 stieren
per kg 0.330.38, matig; 4 paarden 60—
130, stug; 69 vette kalveren per kg 0.30
0.55, matig; 233 nuchtere kalveren: voor de
slacht 5 11, stug, voor de fok 813,
stug; 72 vette varkens voor de slacht per kg
0.38—0.40; 22 magere varkens 16 36;
242 biggen 1017; 641 schapen 8l"!
16 bokkei 3—9; p' ikuikens per kg
0.65—0.75.
Elerenvoiling.
Kippeneieren per 1.00 4.00 - 4.50;
eieren per 100 8.00.