Amsterdamsche Brieven. Marine brieven uit Indië T n ITTERTJE FEBRUARÏ 1936 PAG. 5 De Cafeteria's. Cafeteria's zijn druk bezig om Am- dam stormenderhand te veroveren. 'ter nliik kan men veilig een stap verder Elge eD zeggen dat die verovering reeds g8an de geheeie linie gelukt is. Voortge- °Ver n uit een klein snel-eterjjtje in een jÜüdloopend steegje op het Rokln, waar voor weinig geld eerst een belegd Je ,e Lunch-Corner heette dat ding br0°ooK kon krijgen. Later werden de daD djeS schoteltjes en weer later de scho- br° schotels! En dat alles voor lutteie ten Set spreekt vanzelf dat een goed ce"rbeeld spoedig navolging vond en als Iddestoelen rezen dan ook de Cafeteria's Bffetaria's. Delicateria's en hoe al die la's verder mogen heeten, om een hon- «rtó en dorstig publiek te bedienen. V0oral de categorie kantoormenschen uit -e binnenstad wierpen zich op de eetge- leeenheden en inplaats van het oudbakken kadetje in de gewichtige actetasch, kwam in lunchtijd de ganfc naar het goedkoope eethuis! Eet-machines mogen we eigenlijk wel zeggen. Er is gewoekerd met de mimte, men zit op hooge bar-krukken aan lange tafels, die zich in sierlijke boch ten door de beschikbare ruimte slingeren en waarachter en waartusschen de eetwa ren onder glazen bedekselen zijn uitge stald. Nijvere jongedames, al d n niet ge stoken in eenvoudige witte jassen of ko kette picolopanjes met dito petjes, voor zien u in minder dan geen tijc van net gewenschte. Bij net binnenkomen ont vangt men een bon, het opgegeten bedrag wordt aangestreept en bij het verlaten van het etablissement betaalt u aan de kassa dit aangestreepte bedrag plus lo voor „bediening". De tooi is dus verdwenen in deze gelegenheden, waar dan deze 10 voor in de plaats is gekomen, in ieder ge val dikwijls een -eel geringe, bedrag dan vroeger aan fooi werd betaald en dat alweer meebrengt dat voor het eten veel minder wordt uitgegeven dan vroeger. Voor den prijs van een schraal dinertje van vroege: kan men nu den geheelen dag rondkomen met als vreemd inaar logisch gevolg een afn me van... he. aantal hu welijken op' het Prihsenhot Da: zit zoo pe vrijgezel van vroeger ontdekte, aan net I ïiitdè van ce maand wel eens dat dat' ge- eet buiten de deur om nog maïr te zwijgen van onges-opte kouser en derge lijke ongemakken eens vrijgezels hem duurder kwam te staan dan een complete etage met huisvrouw. Een gang naar het stadhuis was dan dikwijls het resultaat van 's mans berekeningen. Thans echter is dat geheel anders geworden. Het eten is goedkoop, sokken zijn goedkoop 5 cent per paar op het Waterlooplein ook in de eeuwgaf va'lende knoppen is voor zien door de beroemde vrrjgezellenknoop en de lust tot trouwen neemt af naar mate het budget aan het einde van de maand beter klopt. Een belangrijk studie terrein voor economen, staathuishoudkun digen, sociaal-psychologen etc. ligt hier open. Het resultaat zal wel de Vrijgezel len-belasting worden! Een ander zeer duidelijk verschijnsel is dat verscheidene oude en gevestigde za ken, restaurants van reputatie bij onze grootvaders en vaders, omschakelen en inrichten ais... aria. Men eet niet meer zoo duur, het leven is haastiger, men stelt geen prijs meer op een damasten tafel laken, maar neemt genoemen met een hygiënische glasplaat zakelijkheid! en last but not least er is niet zooveel geld meer! Meedoen is voor vele zaken het parool en het gevolg is een ontzetten de toename van de goedkoope, zakelijke, eetmachine. Zoo zal binnen enkele dagen het bekende Restaurant van Laar in de Kalverstraat, na gedurende een drietal maanden gesloten te zijn geweest, de deu ren weer openen voor de hongerige schare, maar nu als Cafetaria! En meer nog zullen wel volgen. Kempinsky, het bekende eethuis in de Leldschestraat, is een paar maanden geleden al voorgegaan en heeft nu een Delicataria. Wij zijn be nieuwd wat nog meer voor aria'- aan het hrein van restaurateurs zullen ontsprui- j®n- Het laatste „Heerenhuis" aan het amrak alle andere waren allang bank 0 wisselkantoor geworden verdwijnt nu ook al, al weer voor een... aria! Auto-dagen. Men zou kunnen zeggen, dat „de auto", e in deze moderne tijden toch al, met e vele verkeers-problemen en de vele ver- binjf"°n^evaIlen' voortduring de pu- le ,e nadacht heeft, deze laatste dagen, "Pnc aal onder het Amsterdamsche publiek ^kere bewogenheid wekt". Aldus de oorden van wethouder Kropman, de u voor de haxis", gelijk hij zich- ^titelde, in den Raad oij tin verdedi- s g van de „taxi-voordracht". Hjj be- °e»de met die „bewogenheid" een zekere onrust en een zeker gevoel van wrevel over het feil, dat men nog maar steeds geen kans gezien heeft het taxi-probleem goed op te lossen en het er ook dezen keer weer naar uitziet of men slechts tot een voorloopige regeling zal komen, die eigenlijk geen van de betrokken partijen tenvolle zal bevredigen. De auto ver.werkt echter deze dagen, behalve een onaange name „bewogenheid" ook nog wel een aangename „bewogenheid", welke laatste dan veroorzaakt wordt door de R.A.I.- tentoonstelling, die men, ondanks den on gunst der tijden dit jaar toch maar op touw heeft gezet en die velen op doet gaan naar het bekende gebouw in de Fer- dinand Bolstraat teneinde zich daar op de hoogte te stellen van de nieuwste snuf jes op automobilistisch gebied. Wie het nog niet wist, kan bij een rondwandeling op deze tentoonstelling gewaar worden hoe nauw het jongere geslacht met den auto als 't ware is opgevoed en de ouderen staan dan ook steeds weer versteld van he' enthousiasme, dat de hen vergezellen de jeugd daar ten toon spreidt, van hun kennis van merken en technische bijzon derheden. hun zeer besliste waardeschat tingen en oordeelvellingen! Gezien die kennis en belangstei.ing van de jongeren, is het dan ook gerechtvaardigd als men, zelfs in een korte bespreking in een alge meen blad, een enkel technisch detail aanstipt. In 't algemeen het een feit. dat men hier. in Amsterdam, op die R.A.I.-tentoonstellingen, duidelijker dan op de groote buitenlandsche exposities, die minder internationaal zijn, de groote richt lijnen kan waarnemen, waarlangs de techniek zich in de eerstvolgende con structieperiode zal gaan bewegen. De voornaamste richtlijn nu die dit jaar valt op te merken, is de onafhankelijke vee ring, die thans voorgoed de periode van het experiment téboven schijn* te zijn en gereed is voor algemeene toepassing. Die algemeene toepassing, die men hier aan vrijwel alle nieuwe modellen gedemon streerd ziet, werd mogelijk gemaakt door de langzamerhand wel over de geheeie linie zegevierende ballon-band. Wat spe ciaal opvalt is dit-këer zeker wel het feit, "dat de goede onafhankelijk veering fin de eersteplaats die Van Ce voorwielen) -ok zelfs aan d - zeer lichte autotjes een stuur- stabiliteit en wegvastheid verleent, die vroeger alleen maar bij de zwaardere wa gens werd aangetroffen. Dit zal ongetwij feld ue zegetocht van het kleine, goed koope wagentje nog weer extra in de hand werken. Verwonderen doet het dan ook niet, dat het nieuwste van dit soort kleine wagentjes, de jongste en kleinste spruit der Fiat-fabrieken, ditmaal een van de centra der publieke belangstelling vormt. Taxi-ordening. Wat de taxi-ordening betreft, in de be handeling waarvan men op het moment dat wjj dit schrijven op het Prinsenhof is Dlijver steken: de genoemde „taxi-wet houder" heeft bij de debatten in eersten termijn gewezen op de buitengewone moei lijkheid van zulk een ordening: „In alle buitenlandsche steden heeft zich." zeide hij, „dit drama afgespeeld". In alle groo'e steden bestaat er een zekere ordening, die, volgens hem, niet veel verschilt van het thans aanhangige wetsvoorstel. In pers en raad werd reeds herhaaldelijk gezegd, dat de chauffeur er voor het publiek is en niet omgekeerd. Maar, aldus de wethouder, men moet hier niet overdrijven. „Het pu bliek mag niet eischen, dat het op elk uur op elke plaats een taxi moet kunnen krij gen. Men kan niet zeggen: laat maar zooveel mogelijk taxis rijden tegen goed koope prijzen." Een van de vele kern punten van deze kwestie is de concur rentie tusschen blokbandbedrijven en ga ragebedrijven. De voorgestelde regeling nu bedoelt, door het geheel vrije „snorren" uit te bannen en ook de garagebedrijven het op straat opnemen van passagiers ge heel of gedeeltelijk te verbieden, het blok- bandbedrijf wat meer te beschermen; dit bedrijf heeft vele lasten die de anderen niet kennen en een zekere bescherming mag daar wel tegenover staan. Toch zul len, ook al komt men nu tot een zekere regeling, moeilijkheden niet uitblijven, tenzij men een gemeentelijk taxi-bedrijf maakt, waar de wethouder niets voor zeide te voelen, óf de betrokkenen tot elkaar ko men bv. in een bedrijfsorganisatie onder superiosie van de overheid. Inderdaad achten wij dit laatste, met den wethouder de meest gewenschte oplossing! Allee begint in de Kinderschoenen Het gaat langzaam, maar het gaat ten minste! Wij bedoelen hier Amsterdam-als Wereldstad. Bij een wereldstad behoort toch zeker een renbaan, zoo niet twee. Een voor haver-paarden en een voör ben- zine-paarden. Lang hebben we hier moe- ten wachten op een dergelijke uitbreiding van onze grootestads-allures, maar nu eindelijk schijnt dan het initiatief genomen te zjjn tot het tot stand brengen van een auto-renbaan. Voor zoover wij weten is het beroemde en beruchte Initiatief-Co mité-Amsterdam (I.C.A.) er onschuldig aan en ligt het initiatief ergens bij... kin dervrienden. Waarschijnlijk indachtig aan het „alles moet groeien" zal de autoren baan n.L voor kinderen worden, die ge zeten in kleine heusche automobieltjes met een senlheid van tien kilometer per uur elkaar zullen kunnen beconcurreeren. De baan is geprojecteerd in het Vondel park. op de terreinen van het Melkhuis aldaar, wordt honderd meter lang en ze ven en een halven meter breed en zal, daar de autotjes geruischloos zijn geen verstoring van de zoo geliefde landelijke rust van het Vondelpark meebrengen. Nu maar groote belangstelling, eerst van de kindertjes en dan van de grooten, dan komt de echte, heusche renbaan ook nog wel! Langzaam maar zeker. Valsch brandalarm. Onze roode hrandmelders met 's avonds een paarsch lichtje voldoen in de praktijk uitstekend... als de baldadige straatjeugd er maar minder belangstelling voor aan den dag legde. En hetzelfde geldt voor „onder den invloed" verkeerende personen, die er een wonderlijk dronkenmansgenoe- gen in schijnen te vinden om de brandweer voor niets te laten uitrukken. En zonder nadere uitlegging begrijpt men wel het gevaar, dat aan dergelijke kinderspelle tjes verbonden is. Tot rampen heeft het tot dusver nog niet geleid, maar gezien het groote aantal baldadige brandmeldin gen ongeveer 50 per maand zal het daar vandaag of morgen van moeten ko men. Natuurlijk doet de politie wat ze kan om dat gevaarlijke en laffe misbruik tegen te gaan, maar gemakkelijk is dat Beste vriend, Deze brief schrijf ik je op den laatsten dag van het jaar en zij het mij vergund jou en aan een ieder aan wie je 's Zater dags mijn brieven laat lezen, mijn harte lijke en beste werischen aan te bieden voor 1936 -en daarbij de, Jp zekeren zin egoïstische, hoop uit te spreken, dat we elkaar in den loop van dit jaar weer in de Heldersche straten tegen zullen ko men. Zooals je uit het poststempel gezien zult hebben ben ik gelogeerd in Batavia, veel over de Marine zal ik je dus niet kunnen vertellen. Het Departement staat nog steeds op dezelfde plaats en het nieuwe hek met de portiersloge is nog steeds een versiering van de stad. Men is in Januari twee vreemde oorlogsschepen wachtende in de haven van Priock. Eerst van den lOden tot den 16den de Karls- ruhe en daarna op het eind van de maand nog een Engelsche „sloop", de Grimsby, waarmede op het oogenblik de Engelsche consul uit Batavia een reis maakt door Indië. Net als bij ons hier op Soerabaja, was het Departement 6 dagen op recès, want we hadden achter elkaar eerst de twee Kerstdagen, toen direct daarop het Inlandsche Nieuwjaar, „bernama Garebeg Poeassa", dan kregen we de Zaterdag en de Zondag, toen 1% dag „kardja" en toen was het weer van „toean baroe" voor den Europeaan. Je begrijpt dus wel alles wat maar eenigszins de kans en het geld had, ging naar boven, zoowel in Soe rabaja als hier in Batavia. Eerste Kerst dag ben ik per eendaagsche naar Batavia gegaan. Sjonge, kerel, dat is toch een heele onderneming hoor, 12 uur lang op een stoel zitten, niet mandiën, niet in een pyjama kunnen zitten en niet voor een open raampje ook, want dan kom je als een neger uit den trein. Alleen de nasi- goreng, die was weer goed en het bier was koud, in zooverre gaf Kroja wat op luchting. Maar ik was toch maar wat bljj, toen ik in Batavia op een krossie malas, schoongewasschen, een stukje Kerstkrans kon eten, dat de mieren en kakkerlakken dien dag nog voor me over gelaten hadden. Batavia, als steeds, weinig veranderd, weer wat meer huizen bijgebouwd, den Menteng-kant op, een zwembad erbij, Polonia genaamd, waar je behalve bon nen, aan een bar zitten en in aparte huis jes zitten, nog zwemmen kimt ook. Ik kreeg nog een Kerstpaket uit Hol land ook en kerel, daar zaten me nu toch een paar echte dennentakjes in. Ik heb ze zoo aan de collega's eens laten berui ken, maar er waren er bij, die kregen tranen in de dogen. Nu, ik móet zeggen, jullie hebben over het algemeen je best gedaan, in Holland, wat schrijven aan gaat als je deze dagen ziet wat een pak ken luchtmail of we aan boord gestuurd krijgen, dan beseffen jullie toch maar wat niet. Een kwajongen, die onnoodig een brandmelder in werking stelt, doet dat na tuurlek niet als hü een „smeris" in de buurt bespeurt Behalve het opvoeden der jeugd in de o.a. door de Tuchtunie voor gestelde richting zal er dan ook wel wei nig aan te doen vallen. Wel heeft onlangs iemand in een ingezonden stuk in een der plaatselijke bladen een middel aan de hand gedaan, doch dat leek weinig beter, om niet te zeggen erger, dan de kwaal. Deze skribent wilde namelijk niets meer of minder, dat de man, die den brandmelder In werking stelde, automatisch door het apparaat met een stalen ring of zoo om de pols werd vastgehouden tot de brandweer arriveerde. Het is mooi gevonden, maar de vrees is niet ongegrond, vooral bij slecht weer, dat menigeen speciaal als de brand hem niet direct aangaat dan toch maar liever van de gewone telefoon gebruik maakt. En daarmede was dan het geheeie gebruik van de vlugger werkende brand melder uitgeschakeld. Overigens zit er meer in dit denkbeeld dan misschien wel zoo oppervlakkig zou lijken. B.v. tandartsen zouden van dit apparaatje een dankbaar gebruik kunnen maken om die patiënten, die na aan de bel getrokken te hebben, plotseling ontdekken dat hun kiespijn over is en er van door gaan, nog voor dat de dienstmaag de deur geopend heeft, vast te houden en voorzichtigjes in den martelstoel te lelden. Ongekende mogelijkheden openen zich hier vooi particulier gebruik en vij noodigen onze lezers uit in hun omgeving eens te speuren naar gebruiksmogelijkheden van dit apparaat. Als er veel vraag naar ontstaat komt er een nationale industrie van. wat dan weer het algemeene bedrijfs leven ten goede kan komen, wat dan weer een ruimer toevloeien van belastinggelden meebreng#1 en wat dan weer kan leiden tot verlaging van de opcenten enz. enz. Er zit wat in! goed daar in het koude land, dat wij juist zoo tegen het jaar-einde echt naar Hol land verlangen. Er zijn hier weer een paar promoties geweest, maar die ken jij natuurlijk ook wel. De chef materiaal op het Departe ment werd kolonel en de commandant van Hr. Ms. van Galen werd bevorderd tot overste. Luitenant ter zee Wessels werd eerste klas en meteen aangesteld tot adjudant van den Commandant Marine. Ik ben in Batavia nog eens naar het Museum geweest en heb genoten van die oude compagnie's kamers, die daar geheel in stijl zijn ingericht Ik ben daarna in een trammetje gestapt vanaf de Harmonie naar oud Batavia toe. Sjonge, wat een ouwe vehikels zijn die trams daar in Ba tavia toch, dan zijn we wat dat aangaat in Soerabaja toch heel wat beter geëqui peerd. Maar dat heb je natuurlijk nog niet meegemaakt, de trams rijn daar in Ba tavia nu ook geëlectrificeerd. Allerlei oude dingen kun je daar nog vinden, in dat oude Batavia. Een houten ophaalbrug, oude pakhuizei}, het oude stadhuis en vooral ook die ouwe Portu- geesche kerk. Als je een beetje gevoel hebt voor geschiedenis en wat een trouwe leerlingen waren we niet van overste Boldingh nietwaar dan kim je daar je hart ophalen. Malang zit natuurlijk ook stampvol met Marine, deels in kampement, deels in een hotel. In de sociëteit leek het met oude jaar wel de Marineclub. We misten er alleen de oesters, die de oud-secretaris van de club dan altijd Klaassen, dan uit Zeeland voor ons over liet komen. Maar Z.W.E.G. heeft me beloofd, dat, als hg weer in Holland terug was, dat hij er weer voor zou zorgen. Ik geloof, dat hij in het begin van dit jaar gaat thuis varen. Wat een brand is dat geweest bjj Van Willigen. Je begrijpt, dat was gedurende eenige dagen het onderwerp van gesprek op de vloot. De brandspuit van het Wachtschip is er ook nog bij geweest. In gedachten zagen we jullie weer met dat vehikel door de Nieuwediepsche straten hollen. De volgende week gaat het eskader nu met 4 jagers weer het zeegat uit Dat is de laatste jaren niet meer voor gekomen, dat we een divisie jagers had den. Ik hoop maar, dat het zoo blijft Te gen het eind van de maand zijn er plan nen voor Ballk Papan, heb ik gehoord, maar het vaarprogramma is nog niet uit, dus ik sta er niet voor In. Kom, Klaas, het is de laatste dagen met al die Zondagen steeds laat gewor den, ik kruip nu maar in kooi en mor genochtend is het weer landingsdivisie. Op Goebeng draait op het oogenblik de film van het défilé van de mariniers, die krijg je binnenkort dus ook wel in Hol land. Piep ze hoor, HENK. i 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 21