i
Paula Wessely
POPULAIRE SOIREE
THE ALLROUND MISIC1AKS
Ingezonden
ZONDAG
MATINEE
5e koop
I Iet Vissclici ij-[ i oefstation en Laboratorium
voor Materialenonderzoek te Utrecht.
DOUW
E
EG
B
E
HEE
De oud'burgemeester van Den Helder
vertelt uit den zeiitijd van de marine.
Evangelisatie - Paimsiraat
In de schaduw
van Sing-Sing
MATINEE
OPENBASE VERKOOPHUI
SQ ENDETE
EINE LIEBE
5c hum
MUSIS SACRUM
1
DRINK THEE
ALTIJD VAN D.E.
G. WIJKER Cz., Loodsgr. 5
Een groote
verrassing
Diversen
Katers snijden
i SCHRIJFMACHINE
HELDERSCHF COURAVrVAiV ZATERDAG 8 FEBRUARI 1936.
3
"BESTE
SS C
Mei. JANNETJE CONIJN-SUPIL,
MAAR....
PERMANENT
Toekoe Oemar glipt juist tusschen door. - Zeven maanden op
de kust van Atjeh, dienst zonder passagieren. - In Indië moet
de marine op groote oorlogsschepen kunnen steunen, anders
hangt de verdediging teveel in de lucht
v.*)
WAVE
Burgemeester en Wethouders van Den Helder
maken bekend, zulks ter voorkoming van teleur
stelling bij belanghebbenden, dat de Raad in zijne
vergadering van 30 Januari 1936 de norm, waar
boven géén patiënten voor gemeente-rekening in
een ziekenhuis kunnen worden opgenomen, in
gaande 1 Mei 1936, heeft bepaald op f 2000.—.
Den Helder, 4 Februari 1936.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
W. de Boer, loco-Burgemeester.
De Secretaris, E. van Bolhuis.
op DINSDAG 11 Febr. a.s,,
Teekens om sneller te gaan rijden
cent
volgens
Vastrecht-
tarief
cent
Molenstraat 151.,
iiiiiMflitiiaiiiiiii
aangeboden
ADVERTEERT IN DE HEIOERSGHE COURANT
Polsmoffen,"';
p.S Modelsokken wc ke ni.t krim
pen a f 0.39 (ook in 't zwart).
„KNAL'-PROGRAMiVSA
TRIPLEX
PLATEN 153 X 153, zonder
kwasten, f O 75 per plaat,
W. KLUT
Dezer dagen werden we door Dr. Olie,
Directeur van bovengenoemd Proefstation, in
de gelegenheid gesteld deze inrichting te be
zichtigen.
rvlet groote welwillendheid werden we door
Dr. Olie rondgeleid en kregen we, door zijn
uitvoerige inlichtingen, een indruk van het
geen daar verricht wordt en van welk nut dit
proefstation niet slechts is voor de Visschery
en Scheepvaart, maar ook voor verschillende
Industriön, die van deze wetenschappelijk-
practische werkzaamheden gebruik willen
jonaken.
Met hoe groote moeilijkheden deze inrich
ting te worstelen heeft om staande te blijven,
was ons bekend uit enkele geschriften en uit-
hetgeen wij in de Kamerverslagen hadden
gelezen.
We kregen daarvan nog een dieper inzicht
bij ons bezoek. Maar, ondanks dat alles, was
er nu een grondtoon van vertrouwen en opti-
m'sme.
Dr. Dcckers, Minister van Landbouw en
Visscherij, had, een poos terug, een bezoek
aan het Proefstation gebracht en zich 1 van
alles grondig op de hoogte gesteld. Z.E. was
doordrongen geraakt van het nut van het
voortbestaan van dit Proefstation en had,
na verschillende beschouwingen in dè Tweede
Kamer, in het vooruitzicht gesteld op de be
grooting voor 1937 meer gelden voor dit
instituut te zullen uittrekken,
In dit vooruitzicht heeft men aan het
Proefstation met weer wat meer moed de
werkzaamheden voortgezet.
Deze werkzaamheden zjjn veelomvattend en
we willen pogen, iets van hetgeen we daar
zagen, weer te geven.
Zeer ftjne instrumenten zjjn er opgesteld,
e.a. een microbalans om vezels tot Vioo milli
gram te kunnen wegen.
Garens worden op rek- en breeksterkte
onderzocht.
Aan het prepareeren van garens voor net
werk wordt de grootste aandacht besteed en
inderdaad mag, met zekeren trots, worden
vermeld dat in Holland de beste wtjze van
uetten-prepareering wordt toegepast, zoodat,
b.v. vanuit Duitschland, netten naar ons land
worden gezonden om hier de prepareering te
doen ondergaan.
Vele methoden worden toegepast, maar de
grondbewerking moet zfjn het aloude tanen,
waarvoor eertijds steeds eikenschors werd
gebezigd.
Nu is er het Proefstation, dat zich, tegen
zeer geringe vergoeding, beschikbaar stelt de
Juiste taning en prepareering der netten aan
te geven.
Men kan daarvoor advies inwinnen en men
kan ook Dr. Olie laten overkomen, die op
tredend, hetzij voor een groep, hetzij voor een
belanghebbende, terplaatse de aanwijzingen
geeft
Daarom is het zoo aanbevelertdswaard, dat
visschersvereenigingen zich als lid van het
Proefstation opgeven, zooals onlangs v. Ewyck-
sluis dat b.v. heeft gedaan, waardoor reductie
op de onkosten wordt verkregen.
Maar ook voor het onderzoeken van brand
stoffen, kolen, gas- en Dieselolie op verbran-
dingswaarde en dus op het aantal caloriën
aan warmte deze kunnen ontwikkelen, is het
Proefstation ingericht. Een caloriemeter is
daarvoor beschikbaar.
We vermelden reeds iets omtrent de rek
en breeksterktebepaling van garens.
Maar ook voor zware trossen heeft men
een toestel, dat voor het onderzoek naar deze
hoedanigheden dient.
In het sousterrain is een 9 meter lange
hydraulische trek- of dynamometer-machine
opgesteld, die alle touwwerk van circa 25 cm.
of 9 Eng. duimen omtrek kan toetsen op rek
en breeksterkte.
Zoo zagen we eeen tros getoetst, die op
6000 kg. krachtontplooiïng brak.
Vroeger placht de Marine ook geregeld van
het Prqefstation voor dergelijke toetsing van
touwwerk gebruik te maken, doch. nadat
een eigen machine daarvoor was aangeschaft,
verloor het Proefstation ook de Marine als
klant.
Ook een ingenieus ozoniseerings-apparaat,
o.a. ter bespoediging van oxydatie en bleeking
van drogende öliën is opgesteld.
Koffieboonen, uitstekend van kwaliteit,
maar die een geur afgaven, welke niet ge
wild was, werden met dit ozoniseerings-
apparaat bewerkt en de ongewenschte geur
verdween, zoodat het artikel uitstekend ver
koopbaar werd.
In de „donkere" kamer zagen we de wer-
kin gvan het ultra-violetlicht, welke stralen,
dringend door een bijzonder soort ondoor
zichtig kwarts, allerlei stoffen, die men op
kwaliteit en soort wenscht te onderzoeken,
belichten. Aan kleur en na-lichting, die de
voorwerpen of matrialen bij deze bestraling
vertoonen, kan de ingewijde dan uitmaken
hoe de samenstelling der stoffen is en tot
welke soort zij behooren.
Zoo zagen we het belichten van lood- en
zinkwit; van allerlei verven; van touwvezels;
van metalen.
Dat was buitengewoon interessant. In die
donkere kamer was mede opgesteld de
mikroskoop met kostbare kwartslenzen voor
zien, die verzelstoffen, bestraald door ultra-
violetlicht, zoo uitermate duidelijk deden zien
en voor den ingewijde weer de zekerheid
gaven met wat voor vezel hij te doen heeft.
Het is, door hèt ijverig voorbereiden en de
groote doortastendheid van Dr. Olie, gelukt
een normaliseering van touw ingevoerd te
krijgen, waardoor aan de hopelooze variaties
een einde kwam. Deze normalisatie werd pas
in 1936 ingevoerd. Dit is zeker een groot
succes voor Dr. Olie.
Achter het gebouw, hetwelk midden in de
stad ligt, hetgeen noodig was om met aller
lei wetenschappelijke instellingen te dier
plaatse in nauwer contact te staan, is een
groote open ruimte.
Daar zijn opgesteld de masten om de ge
taande netten te drogen te hangen; er is een
grasveld voor het uitspreiden der geprepa
reerde netten en er zrjn de verschillende bak
ken voor het stoken en gereed maken der
voor de prepareering benoodigde ingrediënten.
Zooals reeds eerder in dit blad werd ver
meld, is men in het Proefstation ook bezig
geweest om de wolhandkrab of Chineesche
krab door middel van electriclteit om zeep te
brengen.
Dr. Olie deelde mede, dat deze krab voor
electrischen stroom vrij gevoelig is en hij,
bij betrekkelijk geringe spanningen, verlamd
wordt zoolang de stroom gesloten blijft. On
derbreekt men den stroom, dan herstelt hij
zich onmiddellijk. In een kanaalmonding,
waar, op deskundige wijze, een electrisch
veldis aangebracht, kunnen ze dus niet
doordringen.
Merkwaardig is echter nog, dat; als de
spanning iets hooger wordt, niet alleen ver
lamming optreedt, maar dat de krab dan ook
pooten en scharen begint te verliezen en in
valide wordt.
Om uit te maken of deze methode ook in
het groot met effect en voordeel zou kunnen
worden toegepast, zijn echter niet alleen labo
ratorium-onderzoekingen, maar ook practi-
sche proeven noodig. Dat kost natuurlijk geld
en dit geld tc viöden, is een groote moeilijk
heid. i
Met deze weergave weten we vérre van
volledig te zijn, maarnu en dan hopen we
nog iets van dit Proefstation te kunnen mee-
deelen.
Steun van reederjjen, visschersvereenigin
gen, handel en nijverheid is echter gewenscht.
nel met nijdig gebaar zjjn pijp uitkloppend op
den aschbak. i
Nederland heeft nooit voldoende begre
pen, wat wjj in Indië te bewaren hebben,
vroeger niet en nu ook nietDe tijd van
zeilfregatten en vierde klassies ligt tïu wel
heel ver achter ons, alles is gemoderniseerd.
De verdediging kan niet meer met oud'mate
riaal volstaan
Er is toch heel wat nieuw materiaal de
laatste jaren uit Nieuwediep naar Indië over
gebracht, burgemeester, zeg ik sussend].....
Onderzeebooten, denk aan de K XVIII eh haar
zusters. Indië heeft jagers, moderne schepen.,,
er zijn vliegmachines
Alles tot je dienst, valt de oudé burge
meester in. „Al dat materiaal hebben wij in
Indië bitter noodigmaar naar mjjn inzien
moet er ook een kern van moderne, groote
oorlogsschepen zjjni anders hangt de verdedi-
ging te veel in de luchtOp de groote
oorlogsschepen moet de rest kunnen steu-
I nen
Maar tochvervolgt de heer Houwing
peinzend, om op den ouden zciltijd terug te
komen, wat wij destijds met die vierde klas-
sers, .met onze zeilschepen in Indië bereikt
hebben, 't is niet in woorden uit te drukken...
Andere tijden andere zedende mentaliteit
is veranderd, doch vraag het oude marine-
gasten van hoog tot laagze vinden het
altijd een genot op zoo n zeilschuit over de
golven te hobbelen
Wat weet de tegenwoordige generatie
daarvan?
Een schip zonder stoomvermogen vinden
ze als een huis zonder radio, zonder electrici
teit...... Ze missen er iets aanmaar wij,
oude zeilvaarders...... Och, och, als ik nog
denk aan de „Urania", dat mooie, fijne vol-
zeilige schipZeilenmaker b$ de marine
was toen geen overtollig baantjeTègen-
woordig is 't, wat practische zei'kennis aan
gaat „boelijn over de nok"!
Ze zouden 'ieelijk knijp zitten, als ze
zooals wij, maanden lang met de „Leeuwar
den" op zee moesten zwalkenOp een
zeilschip moest je schoorvast staan man
Daar was 't doorloopend tandakken, dat
was 't veel,
I (Wordt vervolgd).
L»>
"A Den 228<eB Febr. a.s. hopen p
onze geliefde Ouders jj
J. LENGERS k
en fe
C C. E. LENGERS - CAARLS,
o den dag te herdenken van
hun 30-jarige Echtvereniging.
Hun dankbare Kinderen
en Kleinkind.
5; Den Helder. 8 Febr 1936.
ii Koningdwarsstraat 15.
Pf iw
Verloofd
KlASIEN DE LANGE
en
C. DEKKER.
Den Helders Singel 42, )9 Febr.
Sehagen, Loeterdyk 64,1936.
L
I
Heden ont>Iiep in Jezus
Christus, onze zorgzame
en innig geliefde Vrouw,
Zuster en Behuwdzuster,
in den ouderdom van 55
jaar.
Den Helder, 6 Febr. 1936.
Klaas Duitstraat 4.
Haar diepbedroefde Man,
T. CONIJN.
De ter-aarde bestelling
zal plaats hebben Maan
dag 10 Februari, n m. 1 u„
vanuit het sterfhuis op
de Algemeene Begraaf
plaats te Huieduinen.
Veizoeke geen bloemen.
V
1 m
V:,
tl..........
55 tof 20 ct
PER ONS
f
ft
si',-:
Ook D.E. Koffie is het fijnste van de plantages
Het vierde artikel werd opgenomen ta
ons nr. van Zaterdag 25 Januari j.1.
(Buiten verantwoordelijkheid van de redactie
Niet geplaatste stukken worden
niet teruggezonden.)
oud-ambV. v.d. Burgerl. Stand)
Adviezen IN en behandeling
VAN huwelijks- en echtschei
dingszaken, naamsverande
ringen, vertalingen, enz.
2
4.
5 O
0 O
Dat Toekoe Oemar het Gouvernement ook
aldus durfde trotseeren, en de ontvoerde vrouw
van den kapitein van het drijvende Waren-
buis alleen tegen een vijftig duizend rinkelen
de guldens terug wilde geven, was de brutali
teit ten top, vervolgde de oud-burgemeester
van Den Helder zjjn verhaal.
Een groote expeditie werd ondernomen om
de rebellen tot rede te brengen en het gezag
van de Companjie te doen gelden.
't Werd grootscheeps opgezet Met de oor
logsschepen konden we het daar niet vol
doende klaren. Er werden speciale groote
schepen van de Indische Stoomvaart Maat
schappij gecharterd.
Zeker wel duizend man waren aan boord van
deze expeditie-vaartuigen.
Maar de Marine zelf ontbrak toch ook
n'ct met de eigen vloot, Kolonel?
1 Dat kun je denken, de Marine heeft in
moeilijke dagen terdege getoond, wat ze
Vaard is. Maar al te veel wordt de taak van
de Marine miskend! Wat zou er van Neder
land, als koloniale mogendheid overblijven,
Wanneer de Marine niet, wanneer ze geroepen
Wordt, paraat is.
Dat waren we ook in die dagen van Toekoe
Ooioar".
We voeren uit met de „Palembang" en de
»Sambas". De „Brom" was vlaggeschip, de
"Devenhorst", die was er ook bij als ik 't wel
waar die was gecharterd.
J °ckoe Oemar was een gladjanus, hij was
Precies een glibberige aal. Zoo had je hem b\j
2|in kop, maar even later g'eed hij uit je
groep weg en kon Je zijn 8taart niet houden.
Met groot overleg en met veel strategie
Werd een plan de campagne opgesteld, om
ew te overmeesteren. Van twee kanten tege-
1,1 zou de aanval gebeuren.
,en gedeelte van de expeditie opereerde
art de Noordzflde, terwijl het andere aan de
'^dztj(je oprukte.
"°o zouden ze Toekoe Oemar Insluiten,
X1'11die had allang In de gaten, dat „de
'Pwijle" hem, lnnlaafs van w'fttg duizend
P ek te geven, platzak om Kaap Snert te laten
varen en juist toen de Companjie dacht tuk
te hebben, was de Atjeeër 'm juist gesmeerd.
Hi) had kans gezien tusschen de beide
opereerende expeditie-corpsen door te komen.
Dat werd voor de Marine een heele zware
dienst!
Geen enkel verzetje werd ons toegestaan.
Passagieren, daar was geen sprake van, en
zeven volle maanden lagen wij dus daar bij
Atjeh, zonder één voet aan wa) te zetten.
Dat was alles in den t(jd der groote blokkade.
't Was toch een driedubbele strop vooi
dien armen kapitein van de „Hoccante", bur
gemeester, zeg ik. Zijn hoofd door Toekoe
Oemar afgeslagen, zijn schoone vrouw ont-
voerd, en dat bovendien in den tijd, dat de
Marinepikkers zeven maanden aan boord
moesten blijven, zoodat hij, als Toekoe Oemar
wat minder drastisch met zijn hoofd was om
gegaan, hij in die maanden een tijd beleefd
zou hebben, een hoogconjunctuur voor den
„handel" van zijn warenhuis-schip, als nooit
tevoren!"
De oude meneer Houwing lacht, 't Trof
inderdaad beroerd voor de „Hoccante", maar
't was 't eenige drijvende warenhuis niet. Er
waren vete andere schepen van dat soort. Ze
kochten de nieuwste snufjes in Singapore en
Pinang en verkochten dat met goede winst
weer aan de toko's aan boord vAn de varende
marineschepen.
Zonder die warenhuis-schepen zou het
leven aan boord heel wat ongezelliger ge
weest zijn. Ze waren een uitkomst voor de
bemanningOp een varend schip breekt
het kommaliewant veel gauwer dap op een
stilliggend, en altijd je oorlam uit een glaasje
zonder poot te drinken valt niet mee.
't Ging dus nogal gemoedelijk toe op die
oorlogsschepen, burgemeesterde verdedi
ging van onze Oost rustte in die dagen toch
zeker op andere bases dan tegenwoordig. De
Marine van toen, bij nu vergeleken, bad heel
wat minder materiaal tot haar dispositie a
tegenwoordig
Tegenwoordig is 't ook nog lang niet
wat het wezen moet, herneemt de oude kolo-
ERVAKING.
Een ieder tracht in dezen tijd een bestaan
te vinden en als dat voor een elk op een
een eerlijke manier mogelijk was, zou dat
een voorrecht wezen. Maar helaas, er zijn
menschen, die dat ten koste van het réizend
publiek doen. Mijn ervaring, opgedaan bij de
auto-verhuur-Inrichting Prins, hier ter stede,
wil ik dan ook publiek brengen.
Genoemde P. rijdt op ongeregelde tijden
van Den Helder naar Rotterdam en terug en
kan men voor 1.75 dezen rit per taxi foée-
maken. Op 16 November 1935 was door my
voor zoo'n tocht besproken voor een kennis,
die naar Den Helder zou komen. Op de vraag
of ik er van op aan kon, dat er beslist rekening
mee gehouden werd, gaf men mij den raad:
Dan moet u nu een kaartje betalen en dat be
wijs zendt u maar naar uw kennis en die moet
zorgen, dat zij uiterlijk 3 uur op een bepaalde
plaats In R. klaar staat om In te stappen;.
Op 15 November werd door mij ten 22 uur
kennis gegeven bij P. dat de tocht niet door
ging wegens ziekte. Ik heb toen gevraagd
hoe of dat met dat reisgeld zat, maar 16
November moest ik maar terugkomen, als
dan die plaats bezet was zou ik het terug
krijgen. En Inderdaad, twee taxi's kwamen
afgeladen aan op het Koningsplein, maar ik
kreeg mijn geld niet terug, maar dien rit zou
ik maar tegoed moeten houden bij gelegen
heid, waar ik genoegen mee moest nemen.
24 Januari j.1. werd door mij wederom
plaats besproken voor een tocht op 29 d.a.v.
voor net bewuste plaatskaartje, maar deze
tocht werd door P, op 28 Januari afgezegd
met de mededeellng voor de volgende, gele
genheid kon Ik het kaartje wel productief
maken.
Op Zaterdag 1 Februari werd door mij
wederom voor een tocht op 5 Febr. bespro
ken, maar kreeg het bescheid, dat ik Dins
dagmiddag terug moest komen, want er kon
nog niet gezegd worden of 't doorging. Op
den aangegeven tjjd vervoegde ik mij bij P.,
maar de wagen was volgeboekt zonder mijn
passagier. Toen Ik er op aandrong dat zij
dan één passagier moesten afzeggen, wat
toch recht en billijk zou zijn, kreeg ik van de
juffrouw per abuis gelijk, maar zij kon dat
niet doen, want zij had die reizeigers niet
aangenomen, en men moet nota bene juist
bij de juffrouw wezen voor de besprekingen,
want het schrift werd mij getoond door haar,
waar de tochtgenooten in genoteerd stonden,
Ik kreeg het bescheid, dat ik 's avonds om
10 uur terug kon komen om met den baas
te spreken. Daar 'erd door mij geen genoe
gen mee genomen, want om 10 uur 's avonds
is het geen werk om nog een cliëntèle af te
zeggen en heb ik de juffrouw gezegd, dat fk
er verder werk van zou maken. „k mocht
dat gerust doen, want daar zouden zij har
telijk om lachen.
Reizend publiek van Den Heder, aan bo
venstaand geval is weinig te doen, maar het
moge u tot leering strekken, wilt gij ook niét
op een dergelijke oncoulante wijze bediend
worden.
Hoogachtend,
J. VAN ES,
Bothastraati 28.
DANKBETUIGING.
Allen, die er toe hebben mede
gewerkt om den 1en F'ebruari
1936 voor mij tot een feestdag
te maken, betuig ih, ook namens
miji) vrouw en kinderen, mijn
haite' ijken dank.
G. W. AALDERINK,
Jan Blankenstraat 8.
DANKBETUIGING.
Voor de betoonde deelneming
tijdens de ziekte en bij het
overlijden van onze Vrouw,
Moeder, Behuwd- en Groot
moeder,
GEERTRUIDA CATHARINE YBES, I _rn_~B
zeggen wij onzen ban elijken dank. I3S ff» 1" B H fgwl £a 1% 1 S
Inzonderheid aan den WelEd. K wb m a bw
ZeerGel. Heer Dr. W, J. Bakker
voor de zorgvuldige behande
ling tijdens haar ziekte.
Uit aller naam,
N. HILLEBRAND.
Binnenhaven 41.
(Oliebehandlelingji f
Twee dames gelijk f
Alleen Keizerstr. 44
(let op het nummer).
C. J BREEUWER RIJKENBERG.
Allo modellen en goed
Wij zijn speciaal in Permanenten
Zondag v.m. 10 uur
en 's avonds 6'/2 uur
Ds. J. SCHON VELD,
van Alphen a.d Rijn.
Woensdagavond 8 15—9.15 uur
BIJBELLEZING
door J LUTHER RAMP.
KWH
TivpLi
lriei
Tempte
WITTE
wegens opheffing) van bedrijf
des morgens 10 uur In hel perceeil
VAN BALENSTRAAT 45, vans
dan geheelen Winkelvoorraad en
-Inveniats, beslaande uit;
plm 500 blikjes geconserveerd»
Viscit in diverse soorten; Tootr
bank; Etalageopstantf; Lampen eng,
Te bezichtigen 1 uur vdör
den verkoop.
Deurw. J. W. BIERSTEKER.
Snelheids ver meer- j Snelheids ver meer*
dering voor ver-ldering voor ver
keer, dat den agentkeerdat den agent
van links nader» vqn recht? nadert.
in
Entrée 20 en 30 ct.
Inlichtingen bij de
Centrale Boekhouding
West straat 40.
WIWIWV
vooruitbetaald: 10 ct. p. regel l mlnlnrmtl
Niet voorultbet: 15 cl. p. regel j 40 <n li09.
Te huur het Heerenhuis
Dijkstraat 19, 35 per maand»
en Huizen Wachtstraat Nos. 2g
en 29 12. - per week.
Adres; H. VAN PELT, Kei
zerstraat 100.
Te huur het gemoderniseerde
pand Wilhelminastraaf 34n
huurprijs f 4.75 p.w., water
vrij.
Adres: „Het Woningbur.",
Weststraat 100,
Te huur het keurig ingerichte
en mod. Woonhuis v. Galen
straat 118, voorz. van bad, serre
enz. Huurprijs billijk.
I Adres: „Het Woningbur.''»
I Weststraat 100,
Te huur het ruime Woon
huis, Weststraat 81, bev. zes
kamers, badk., serre, keuken
en bijkeuken Per mnd.» 36.5©
water vrij.
Adres: Emmastraat 88.
Te huur in de Lombokstraat;
j nog één mooi HUIS.
Huurpiijs laag.
Te bevr.: Koningstraat 4%
Vooruitbetaald: 10ct. p regel I minimum
Niet vooruflbetIS et. p. ret'el j 40 cn 00 e.
gebreide wanten, handschoeren, bivak
mutsen, truien en visscherskou rn, al
leen bij de Firma _|AAI' SNOR, N/a-
rhlnalc brei-inrichting „DESTFRKE
KOUS", Zuidstraat 19
De P-ipulaire Soireé in ^Musis"
staat ZONDAG a.s. in het teeken
van de Olympische spelen.
Voor de verschillende wedstrijden
zijn wederom prijzen beschikbaar.
verzorBen met een
de Dansmuziek.
Te koop
BALEN LANOHOOI, 2j et,
p. Kg. co tam.
Adres: Middenstraat 120.
Te.koop aangeboden extra
gezond Plantgoed van Lelie'8
per mand of gewicht.
Te bevragen bij.
1 J VAN DEN BERG Czn.s
W Zandvaart, Breezand N. H,
kort gebruikt, bill. ter overn.
Te bez. Keizerstraat 33.
TE KOOP:
Ramen, Deuren, Kozijnen, alle
soorten Dakpannen, Timmer
hout, eiken Deden en Balken,
Tegels, Buizen en Putten, Dak
kapel, Tuindeuren enz.
E. JANSEN en Zn, Java-
straat 115. Telef 628.
Kanaalweg 134,