i Paula Wessely POPULAIRE SOIREE THE ALLROUND MISIC1AKS Ingezonden ZONDAG MATINEE 5e koop I Iet Vissclici ij-[ i oefstation en Laboratorium voor Materialenonderzoek te Utrecht. DOUW E EG B E HEE De oud'burgemeester van Den Helder vertelt uit den zeiitijd van de marine. Evangelisatie - Paimsiraat In de schaduw van Sing-Sing MATINEE OPENBASE VERKOOPHUI SQ ENDETE EINE LIEBE 5c hum MUSIS SACRUM 1 DRINK THEE ALTIJD VAN D.E. G. WIJKER Cz., Loodsgr. 5 Een groote verrassing Diversen Katers snijden i SCHRIJFMACHINE HELDERSCHF COURAVrVAiV ZATERDAG 8 FEBRUARI 1936. 3 "BESTE SS C Mei. JANNETJE CONIJN-SUPIL, MAAR.... PERMANENT Toekoe Oemar glipt juist tusschen door. - Zeven maanden op de kust van Atjeh, dienst zonder passagieren. - In Indië moet de marine op groote oorlogsschepen kunnen steunen, anders hangt de verdediging teveel in de lucht v.*) WAVE Burgemeester en Wethouders van Den Helder maken bekend, zulks ter voorkoming van teleur stelling bij belanghebbenden, dat de Raad in zijne vergadering van 30 Januari 1936 de norm, waar boven géén patiënten voor gemeente-rekening in een ziekenhuis kunnen worden opgenomen, in gaande 1 Mei 1936, heeft bepaald op f 2000.—. Den Helder, 4 Februari 1936. Burgemeester en Wethouders voornoemd, W. de Boer, loco-Burgemeester. De Secretaris, E. van Bolhuis. op DINSDAG 11 Febr. a.s,, Teekens om sneller te gaan rijden cent volgens Vastrecht- tarief cent Molenstraat 151., iiiiiMflitiiaiiiiiii aangeboden ADVERTEERT IN DE HEIOERSGHE COURANT Polsmoffen,"'; p.S Modelsokken wc ke ni.t krim pen a f 0.39 (ook in 't zwart). „KNAL'-PROGRAMiVSA TRIPLEX PLATEN 153 X 153, zonder kwasten, f O 75 per plaat, W. KLUT Dezer dagen werden we door Dr. Olie, Directeur van bovengenoemd Proefstation, in de gelegenheid gesteld deze inrichting te be zichtigen. rvlet groote welwillendheid werden we door Dr. Olie rondgeleid en kregen we, door zijn uitvoerige inlichtingen, een indruk van het geen daar verricht wordt en van welk nut dit proefstation niet slechts is voor de Visschery en Scheepvaart, maar ook voor verschillende Industriön, die van deze wetenschappelijk- practische werkzaamheden gebruik willen jonaken. Met hoe groote moeilijkheden deze inrich ting te worstelen heeft om staande te blijven, was ons bekend uit enkele geschriften en uit- hetgeen wij in de Kamerverslagen hadden gelezen. We kregen daarvan nog een dieper inzicht bij ons bezoek. Maar, ondanks dat alles, was er nu een grondtoon van vertrouwen en opti- m'sme. Dr. Dcckers, Minister van Landbouw en Visscherij, had, een poos terug, een bezoek aan het Proefstation gebracht en zich 1 van alles grondig op de hoogte gesteld. Z.E. was doordrongen geraakt van het nut van het voortbestaan van dit Proefstation en had, na verschillende beschouwingen in dè Tweede Kamer, in het vooruitzicht gesteld op de be grooting voor 1937 meer gelden voor dit instituut te zullen uittrekken, In dit vooruitzicht heeft men aan het Proefstation met weer wat meer moed de werkzaamheden voortgezet. Deze werkzaamheden zjjn veelomvattend en we willen pogen, iets van hetgeen we daar zagen, weer te geven. Zeer ftjne instrumenten zjjn er opgesteld, e.a. een microbalans om vezels tot Vioo milli gram te kunnen wegen. Garens worden op rek- en breeksterkte onderzocht. Aan het prepareeren van garens voor net werk wordt de grootste aandacht besteed en inderdaad mag, met zekeren trots, worden vermeld dat in Holland de beste wtjze van uetten-prepareering wordt toegepast, zoodat, b.v. vanuit Duitschland, netten naar ons land worden gezonden om hier de prepareering te doen ondergaan. Vele methoden worden toegepast, maar de grondbewerking moet zfjn het aloude tanen, waarvoor eertijds steeds eikenschors werd gebezigd. Nu is er het Proefstation, dat zich, tegen zeer geringe vergoeding, beschikbaar stelt de Juiste taning en prepareering der netten aan te geven. Men kan daarvoor advies inwinnen en men kan ook Dr. Olie laten overkomen, die op tredend, hetzij voor een groep, hetzij voor een belanghebbende, terplaatse de aanwijzingen geeft Daarom is het zoo aanbevelertdswaard, dat visschersvereenigingen zich als lid van het Proefstation opgeven, zooals onlangs v. Ewyck- sluis dat b.v. heeft gedaan, waardoor reductie op de onkosten wordt verkregen. Maar ook voor het onderzoeken van brand stoffen, kolen, gas- en Dieselolie op verbran- dingswaarde en dus op het aantal caloriën aan warmte deze kunnen ontwikkelen, is het Proefstation ingericht. Een caloriemeter is daarvoor beschikbaar. We vermelden reeds iets omtrent de rek en breeksterktebepaling van garens. Maar ook voor zware trossen heeft men een toestel, dat voor het onderzoek naar deze hoedanigheden dient. In het sousterrain is een 9 meter lange hydraulische trek- of dynamometer-machine opgesteld, die alle touwwerk van circa 25 cm. of 9 Eng. duimen omtrek kan toetsen op rek en breeksterkte. Zoo zagen we eeen tros getoetst, die op 6000 kg. krachtontplooiïng brak. Vroeger placht de Marine ook geregeld van het Prqefstation voor dergelijke toetsing van touwwerk gebruik te maken, doch. nadat een eigen machine daarvoor was aangeschaft, verloor het Proefstation ook de Marine als klant. Ook een ingenieus ozoniseerings-apparaat, o.a. ter bespoediging van oxydatie en bleeking van drogende öliën is opgesteld. Koffieboonen, uitstekend van kwaliteit, maar die een geur afgaven, welke niet ge wild was, werden met dit ozoniseerings- apparaat bewerkt en de ongewenschte geur verdween, zoodat het artikel uitstekend ver koopbaar werd. In de „donkere" kamer zagen we de wer- kin gvan het ultra-violetlicht, welke stralen, dringend door een bijzonder soort ondoor zichtig kwarts, allerlei stoffen, die men op kwaliteit en soort wenscht te onderzoeken, belichten. Aan kleur en na-lichting, die de voorwerpen of matrialen bij deze bestraling vertoonen, kan de ingewijde dan uitmaken hoe de samenstelling der stoffen is en tot welke soort zij behooren. Zoo zagen we het belichten van lood- en zinkwit; van allerlei verven; van touwvezels; van metalen. Dat was buitengewoon interessant. In die donkere kamer was mede opgesteld de mikroskoop met kostbare kwartslenzen voor zien, die verzelstoffen, bestraald door ultra- violetlicht, zoo uitermate duidelijk deden zien en voor den ingewijde weer de zekerheid gaven met wat voor vezel hij te doen heeft. Het is, door hèt ijverig voorbereiden en de groote doortastendheid van Dr. Olie, gelukt een normaliseering van touw ingevoerd te krijgen, waardoor aan de hopelooze variaties een einde kwam. Deze normalisatie werd pas in 1936 ingevoerd. Dit is zeker een groot succes voor Dr. Olie. Achter het gebouw, hetwelk midden in de stad ligt, hetgeen noodig was om met aller lei wetenschappelijke instellingen te dier plaatse in nauwer contact te staan, is een groote open ruimte. Daar zijn opgesteld de masten om de ge taande netten te drogen te hangen; er is een grasveld voor het uitspreiden der geprepa reerde netten en er zrjn de verschillende bak ken voor het stoken en gereed maken der voor de prepareering benoodigde ingrediënten. Zooals reeds eerder in dit blad werd ver meld, is men in het Proefstation ook bezig geweest om de wolhandkrab of Chineesche krab door middel van electriclteit om zeep te brengen. Dr. Olie deelde mede, dat deze krab voor electrischen stroom vrij gevoelig is en hij, bij betrekkelijk geringe spanningen, verlamd wordt zoolang de stroom gesloten blijft. On derbreekt men den stroom, dan herstelt hij zich onmiddellijk. In een kanaalmonding, waar, op deskundige wijze, een electrisch veldis aangebracht, kunnen ze dus niet doordringen. Merkwaardig is echter nog, dat; als de spanning iets hooger wordt, niet alleen ver lamming optreedt, maar dat de krab dan ook pooten en scharen begint te verliezen en in valide wordt. Om uit te maken of deze methode ook in het groot met effect en voordeel zou kunnen worden toegepast, zijn echter niet alleen labo ratorium-onderzoekingen, maar ook practi- sche proeven noodig. Dat kost natuurlijk geld en dit geld tc viöden, is een groote moeilijk heid. i Met deze weergave weten we vérre van volledig te zijn, maarnu en dan hopen we nog iets van dit Proefstation te kunnen mee- deelen. Steun van reederjjen, visschersvereenigin gen, handel en nijverheid is echter gewenscht. nel met nijdig gebaar zjjn pijp uitkloppend op den aschbak. i Nederland heeft nooit voldoende begre pen, wat wjj in Indië te bewaren hebben, vroeger niet en nu ook nietDe tijd van zeilfregatten en vierde klassies ligt tïu wel heel ver achter ons, alles is gemoderniseerd. De verdediging kan niet meer met oud'mate riaal volstaan Er is toch heel wat nieuw materiaal de laatste jaren uit Nieuwediep naar Indië over gebracht, burgemeester, zeg ik sussend]..... Onderzeebooten, denk aan de K XVIII eh haar zusters. Indië heeft jagers, moderne schepen.,, er zijn vliegmachines Alles tot je dienst, valt de oudé burge meester in. „Al dat materiaal hebben wij in Indië bitter noodigmaar naar mjjn inzien moet er ook een kern van moderne, groote oorlogsschepen zjjni anders hangt de verdedi- ging te veel in de luchtOp de groote oorlogsschepen moet de rest kunnen steu- I nen Maar tochvervolgt de heer Houwing peinzend, om op den ouden zciltijd terug te komen, wat wij destijds met die vierde klas- sers, .met onze zeilschepen in Indië bereikt hebben, 't is niet in woorden uit te drukken... Andere tijden andere zedende mentaliteit is veranderd, doch vraag het oude marine- gasten van hoog tot laagze vinden het altijd een genot op zoo n zeilschuit over de golven te hobbelen Wat weet de tegenwoordige generatie daarvan? Een schip zonder stoomvermogen vinden ze als een huis zonder radio, zonder electrici teit...... Ze missen er iets aanmaar wij, oude zeilvaarders...... Och, och, als ik nog denk aan de „Urania", dat mooie, fijne vol- zeilige schipZeilenmaker b$ de marine was toen geen overtollig baantjeTègen- woordig is 't, wat practische zei'kennis aan gaat „boelijn over de nok"! Ze zouden 'ieelijk knijp zitten, als ze zooals wij, maanden lang met de „Leeuwar den" op zee moesten zwalkenOp een zeilschip moest je schoorvast staan man Daar was 't doorloopend tandakken, dat was 't veel, I (Wordt vervolgd). L»> "A Den 228<eB Febr. a.s. hopen p onze geliefde Ouders jj J. LENGERS k en fe C C. E. LENGERS - CAARLS, o den dag te herdenken van hun 30-jarige Echtvereniging. Hun dankbare Kinderen en Kleinkind. 5; Den Helder. 8 Febr 1936. ii Koningdwarsstraat 15. Pf iw Verloofd KlASIEN DE LANGE en C. DEKKER. Den Helders Singel 42, )9 Febr. Sehagen, Loeterdyk 64,1936. L I Heden ont>Iiep in Jezus Christus, onze zorgzame en innig geliefde Vrouw, Zuster en Behuwdzuster, in den ouderdom van 55 jaar. Den Helder, 6 Febr. 1936. Klaas Duitstraat 4. Haar diepbedroefde Man, T. CONIJN. De ter-aarde bestelling zal plaats hebben Maan dag 10 Februari, n m. 1 u„ vanuit het sterfhuis op de Algemeene Begraaf plaats te Huieduinen. Veizoeke geen bloemen. V 1 m V:, tl.......... 55 tof 20 ct PER ONS f ft si',-: Ook D.E. Koffie is het fijnste van de plantages Het vierde artikel werd opgenomen ta ons nr. van Zaterdag 25 Januari j.1. (Buiten verantwoordelijkheid van de redactie Niet geplaatste stukken worden niet teruggezonden.) oud-ambV. v.d. Burgerl. Stand) Adviezen IN en behandeling VAN huwelijks- en echtschei dingszaken, naamsverande ringen, vertalingen, enz. 2 4. 5 O 0 O Dat Toekoe Oemar het Gouvernement ook aldus durfde trotseeren, en de ontvoerde vrouw van den kapitein van het drijvende Waren- buis alleen tegen een vijftig duizend rinkelen de guldens terug wilde geven, was de brutali teit ten top, vervolgde de oud-burgemeester van Den Helder zjjn verhaal. Een groote expeditie werd ondernomen om de rebellen tot rede te brengen en het gezag van de Companjie te doen gelden. 't Werd grootscheeps opgezet Met de oor logsschepen konden we het daar niet vol doende klaren. Er werden speciale groote schepen van de Indische Stoomvaart Maat schappij gecharterd. Zeker wel duizend man waren aan boord van deze expeditie-vaartuigen. Maar de Marine zelf ontbrak toch ook n'ct met de eigen vloot, Kolonel? 1 Dat kun je denken, de Marine heeft in moeilijke dagen terdege getoond, wat ze Vaard is. Maar al te veel wordt de taak van de Marine miskend! Wat zou er van Neder land, als koloniale mogendheid overblijven, Wanneer de Marine niet, wanneer ze geroepen Wordt, paraat is. Dat waren we ook in die dagen van Toekoe Ooioar". We voeren uit met de „Palembang" en de »Sambas". De „Brom" was vlaggeschip, de "Devenhorst", die was er ook bij als ik 't wel waar die was gecharterd. J °ckoe Oemar was een gladjanus, hij was Precies een glibberige aal. Zoo had je hem b\j 2|in kop, maar even later g'eed hij uit je groep weg en kon Je zijn 8taart niet houden. Met groot overleg en met veel strategie Werd een plan de campagne opgesteld, om ew te overmeesteren. Van twee kanten tege- 1,1 zou de aanval gebeuren. ,en gedeelte van de expeditie opereerde art de Noordzflde, terwijl het andere aan de '^dztj(je oprukte. "°o zouden ze Toekoe Oemar Insluiten, X1'11die had allang In de gaten, dat „de 'Pwijle" hem, lnnlaafs van w'fttg duizend P ek te geven, platzak om Kaap Snert te laten varen en juist toen de Companjie dacht tuk te hebben, was de Atjeeër 'm juist gesmeerd. Hi) had kans gezien tusschen de beide opereerende expeditie-corpsen door te komen. Dat werd voor de Marine een heele zware dienst! Geen enkel verzetje werd ons toegestaan. Passagieren, daar was geen sprake van, en zeven volle maanden lagen wij dus daar bij Atjeh, zonder één voet aan wa) te zetten. Dat was alles in den t(jd der groote blokkade. 't Was toch een driedubbele strop vooi dien armen kapitein van de „Hoccante", bur gemeester, zeg ik. Zijn hoofd door Toekoe Oemar afgeslagen, zijn schoone vrouw ont- voerd, en dat bovendien in den tijd, dat de Marinepikkers zeven maanden aan boord moesten blijven, zoodat hij, als Toekoe Oemar wat minder drastisch met zijn hoofd was om gegaan, hij in die maanden een tijd beleefd zou hebben, een hoogconjunctuur voor den „handel" van zijn warenhuis-schip, als nooit tevoren!" De oude meneer Houwing lacht, 't Trof inderdaad beroerd voor de „Hoccante", maar 't was 't eenige drijvende warenhuis niet. Er waren vete andere schepen van dat soort. Ze kochten de nieuwste snufjes in Singapore en Pinang en verkochten dat met goede winst weer aan de toko's aan boord vAn de varende marineschepen. Zonder die warenhuis-schepen zou het leven aan boord heel wat ongezelliger ge weest zijn. Ze waren een uitkomst voor de bemanningOp een varend schip breekt het kommaliewant veel gauwer dap op een stilliggend, en altijd je oorlam uit een glaasje zonder poot te drinken valt niet mee. 't Ging dus nogal gemoedelijk toe op die oorlogsschepen, burgemeesterde verdedi ging van onze Oost rustte in die dagen toch zeker op andere bases dan tegenwoordig. De Marine van toen, bij nu vergeleken, bad heel wat minder materiaal tot haar dispositie a tegenwoordig Tegenwoordig is 't ook nog lang niet wat het wezen moet, herneemt de oude kolo- ERVAKING. Een ieder tracht in dezen tijd een bestaan te vinden en als dat voor een elk op een een eerlijke manier mogelijk was, zou dat een voorrecht wezen. Maar helaas, er zijn menschen, die dat ten koste van het réizend publiek doen. Mijn ervaring, opgedaan bij de auto-verhuur-Inrichting Prins, hier ter stede, wil ik dan ook publiek brengen. Genoemde P. rijdt op ongeregelde tijden van Den Helder naar Rotterdam en terug en kan men voor 1.75 dezen rit per taxi foée- maken. Op 16 November 1935 was door my voor zoo'n tocht besproken voor een kennis, die naar Den Helder zou komen. Op de vraag of ik er van op aan kon, dat er beslist rekening mee gehouden werd, gaf men mij den raad: Dan moet u nu een kaartje betalen en dat be wijs zendt u maar naar uw kennis en die moet zorgen, dat zij uiterlijk 3 uur op een bepaalde plaats In R. klaar staat om In te stappen;. Op 15 November werd door mij ten 22 uur kennis gegeven bij P. dat de tocht niet door ging wegens ziekte. Ik heb toen gevraagd hoe of dat met dat reisgeld zat, maar 16 November moest ik maar terugkomen, als dan die plaats bezet was zou ik het terug krijgen. En Inderdaad, twee taxi's kwamen afgeladen aan op het Koningsplein, maar ik kreeg mijn geld niet terug, maar dien rit zou ik maar tegoed moeten houden bij gelegen heid, waar ik genoegen mee moest nemen. 24 Januari j.1. werd door mij wederom plaats besproken voor een tocht op 29 d.a.v. voor net bewuste plaatskaartje, maar deze tocht werd door P, op 28 Januari afgezegd met de mededeellng voor de volgende, gele genheid kon Ik het kaartje wel productief maken. Op Zaterdag 1 Februari werd door mij wederom voor een tocht op 5 Febr. bespro ken, maar kreeg het bescheid, dat ik Dins dagmiddag terug moest komen, want er kon nog niet gezegd worden of 't doorging. Op den aangegeven tjjd vervoegde ik mij bij P., maar de wagen was volgeboekt zonder mijn passagier. Toen Ik er op aandrong dat zij dan één passagier moesten afzeggen, wat toch recht en billijk zou zijn, kreeg ik van de juffrouw per abuis gelijk, maar zij kon dat niet doen, want zij had die reizeigers niet aangenomen, en men moet nota bene juist bij de juffrouw wezen voor de besprekingen, want het schrift werd mij getoond door haar, waar de tochtgenooten in genoteerd stonden, Ik kreeg het bescheid, dat ik 's avonds om 10 uur terug kon komen om met den baas te spreken. Daar 'erd door mij geen genoe gen mee genomen, want om 10 uur 's avonds is het geen werk om nog een cliëntèle af te zeggen en heb ik de juffrouw gezegd, dat fk er verder werk van zou maken. „k mocht dat gerust doen, want daar zouden zij har telijk om lachen. Reizend publiek van Den Heder, aan bo venstaand geval is weinig te doen, maar het moge u tot leering strekken, wilt gij ook niét op een dergelijke oncoulante wijze bediend worden. Hoogachtend, J. VAN ES, Bothastraati 28. DANKBETUIGING. Allen, die er toe hebben mede gewerkt om den 1en F'ebruari 1936 voor mij tot een feestdag te maken, betuig ih, ook namens miji) vrouw en kinderen, mijn haite' ijken dank. G. W. AALDERINK, Jan Blankenstraat 8. DANKBETUIGING. Voor de betoonde deelneming tijdens de ziekte en bij het overlijden van onze Vrouw, Moeder, Behuwd- en Groot moeder, GEERTRUIDA CATHARINE YBES, I _rn_~B zeggen wij onzen ban elijken dank. I3S ff» 1" B H fgwl £a 1% 1 S Inzonderheid aan den WelEd. K wb m a bw ZeerGel. Heer Dr. W, J. Bakker voor de zorgvuldige behande ling tijdens haar ziekte. Uit aller naam, N. HILLEBRAND. Binnenhaven 41. (Oliebehandlelingji f Twee dames gelijk f Alleen Keizerstr. 44 (let op het nummer). C. J BREEUWER RIJKENBERG. Allo modellen en goed Wij zijn speciaal in Permanenten Zondag v.m. 10 uur en 's avonds 6'/2 uur Ds. J. SCHON VELD, van Alphen a.d Rijn. Woensdagavond 8 15—9.15 uur BIJBELLEZING door J LUTHER RAMP. KWH TivpLi lriei Tempte WITTE wegens opheffing) van bedrijf des morgens 10 uur In hel perceeil VAN BALENSTRAAT 45, vans dan geheelen Winkelvoorraad en -Inveniats, beslaande uit; plm 500 blikjes geconserveerd» Viscit in diverse soorten; Tootr bank; Etalageopstantf; Lampen eng, Te bezichtigen 1 uur vdör den verkoop. Deurw. J. W. BIERSTEKER. Snelheids ver meer- j Snelheids ver meer* dering voor ver-ldering voor ver keer, dat den agentkeerdat den agent van links nader» vqn recht? nadert. in Entrée 20 en 30 ct. Inlichtingen bij de Centrale Boekhouding West straat 40. WIWIWV vooruitbetaald: 10 ct. p. regel l mlnlnrmtl Niet voorultbet: 15 cl. p. regel j 40 <n li09. Te huur het Heerenhuis Dijkstraat 19, 35 per maand» en Huizen Wachtstraat Nos. 2g en 29 12. - per week. Adres; H. VAN PELT, Kei zerstraat 100. Te huur het gemoderniseerde pand Wilhelminastraaf 34n huurprijs f 4.75 p.w., water vrij. Adres: „Het Woningbur.", Weststraat 100, Te huur het keurig ingerichte en mod. Woonhuis v. Galen straat 118, voorz. van bad, serre enz. Huurprijs billijk. I Adres: „Het Woningbur.''» I Weststraat 100, Te huur het ruime Woon huis, Weststraat 81, bev. zes kamers, badk., serre, keuken en bijkeuken Per mnd.» 36.5© water vrij. Adres: Emmastraat 88. Te huur in de Lombokstraat; j nog één mooi HUIS. Huurpiijs laag. Te bevr.: Koningstraat 4% Vooruitbetaald: 10ct. p regel I minimum Niet vooruflbetIS et. p. ret'el j 40 cn 00 e. gebreide wanten, handschoeren, bivak mutsen, truien en visscherskou rn, al leen bij de Firma _|AAI' SNOR, N/a- rhlnalc brei-inrichting „DESTFRKE KOUS", Zuidstraat 19 De P-ipulaire Soireé in ^Musis" staat ZONDAG a.s. in het teeken van de Olympische spelen. Voor de verschillende wedstrijden zijn wederom prijzen beschikbaar. verzorBen met een de Dansmuziek. Te koop BALEN LANOHOOI, 2j et, p. Kg. co tam. Adres: Middenstraat 120. Te.koop aangeboden extra gezond Plantgoed van Lelie'8 per mand of gewicht. Te bevragen bij. 1 J VAN DEN BERG Czn.s W Zandvaart, Breezand N. H, kort gebruikt, bill. ter overn. Te bez. Keizerstraat 33. TE KOOP: Ramen, Deuren, Kozijnen, alle soorten Dakpannen, Timmer hout, eiken Deden en Balken, Tegels, Buizen en Putten, Dak kapel, Tuindeuren enz. E. JANSEN en Zn, Java- straat 115. Telef 628. Kanaalweg 134,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 3