De laatste dag Een interessant interview met den nieuwbenoemden stationschef van het Centraalstation te Amsterdam HRLDHRSCHH COURANT VAti PONPRRDAG 13 FRBRUART r^ó. Over scheuren en langs wakken. Uit het politierapport. Visscherij. Als er een marineschip in Den Helder vertrekt of aankomt moeten er voortaan extra treinen uit Amsterdam loopen - Bevordering van het internationale toerisme is van groot belang Een Nieuwedieper jongen heeft van zelf een breeden kijk hij heeft altijd een breeden horizon gekend Teekens om sneller te gaan rijden ro hoorns willen wy hier een woord van lof niet onthouden. Besloten werd met een fantasie op melo dieën van Saint Saëns prachtig operawerk „Samson et Délilah". Het werk van dezen Franschman roept onwillekeurig herinneringen op aan Meyerbeer en Auber, en imponeert door do klare wijze, waarop zekere stemmingen uitgebeeld worden. vy vreesden, dat dit werk van het ensemble een to zware taak zou vergen en er waren dan ook ongetwijfeld passages waarvan wjj gaarne een zuiverder weergave gehoord zouden heb ben. Men vergete daarbij e ah ter niet, dat deze muziek een zekere bekendheid geniet, welke bekendheid een extra aanleiding is evenlueele Slordigheden in afwerking direct te signaleeren. Goed waren die gedeelten waar de klarinet ten speelden tegen een fond van hoorngeluid, terwyl de „groote" aria eveneens opvallend goed verzorgd bleek. daartegenover staat, dat het koper In het begin nog al eens dérailleerde, doch ook in de laatste satzen bijdroeg tot het welslagen van deze opera-fragmenten, die uit dilettan tistisch oogpunt gezien, een uitstekende ver tolking kregen. tSumma summarum: een concert, dat het auditorium meermalen tot spontane ovaties bracht en dat den heer Schenkels tenslotte tot een extra-nummer dwong. Vermelden wjj volledigheidshalve, dat dit muzikale program gecontinueerd werd met een vroolijk intermezzo, hetwelk ten name stond van den Amsterdamschen humorist-conféren cier Bartoes, en dat hierna wederom volgde: het traditioneele dansje. EEN AVOND VAN VROOLIJKE KUNST. Afd. Den Helder N.B.V. Gisterenavond hebben de leden en geneo- digJen va.i de afdeeling Den Helder vaa de NeJeriandsche Keisvereeniging dikwijls braaf gelachen om de vele luimige en geestige momenten, welke de „avond van vrcolyke kunst" in Musis Sacrum bood. Aan dezen avond werkten mede de heer Ei te, als goochelaar, de heeren Kroon en v. d. Plas, bekend onder hun „tooneei-naam" duo Kroon en de heer Zegel, die een filmpje draaide, genomen bij verschillende uitstapjes ln Nederland. Na het openingswoord van den heer Maas, waarin deze wees op het eenigszins afwijkend karakter van dezen avond iu vergelijking met vorige avonden, waarop meestal een spreker een of ander onderwerp behandelde, deed de heer Elte met behulp van zijn onaf- scheidelijken goochelstaf de eerste toeren, waarbij men hem met groote aandacht gade sloeg en dikwijls een dankbaar applaus liet hooren, wanneer een of andere truc uitgevoerd wa3. Zij die den heer Elte meer hebben ge zien weten, dat zijn repertoire zeer uitgebreid Is en zullen hem dan ook alüjd weer met evenveel genoegen tuin het werk zien. Gister avond hebben wij. die hem reeds dikwijls ln zijn hobby mochten gadeslaan, dan ook weer met belangstelling zijn optreden gevolgd. Voora! ln de kaartentoeren Is de heer Elte zeer sterk en het frappeert dikwijls, hoe hj) het verrassende effect weet te bereiken. Het duo Koorn heeft ons daarna danig ver maakt met een geestige schets, welke han delde over een boertje uit West-Friesland, dat mot de N.R.V. naar Rochefort gmg. Natuurlijk was het boertje nooit het dorp uit geweest en natuurlijk wist hij een bitter klein beetje van hetgeen op de wereld te koop is. Zoo was het twaalfuurtje voor hem het horloge, enz. Zulke onnoozclheden komen in een verhaaltje met boertjes altijd voor. Maar deze scherts was desondanks geheel niet op dat thema ge baseerd. doch toonde verschillende ongineele. geestige passages, welke lang niet zelden tot a'gemecne vrooiykheid aanleiding gaven. Wat de vertolking door de beide heeren betreft, deze was zeer goed. De heer Koorn vervulde ln deze schets en de volgende: ..Met Kees en Klaas aan het stille strand" de hoofdrol, maar zijn partner droeg er niet weinig toe bij, dat de lachlust bij de aanwezigen opgewekt werd. Zijn uitermate „droge gezicht" had een omge keerd evenredige uitwerking op het pub'iek en de lachsalvo's golden dikwijls zijn houding of gebaar. Nochtans was de heer Koorn de hoofdpersoon en wat zijn prestatie betreft kunnen wij de opmerking maken, dat het af was. De uitspraak van het Wesl-Fricsch was. naar wjj van enkele bevoegde zijden hoorden, uitstekend. Het succes, dat belde heeren oogstten was dan ook groot. Als derde programma-punt volgde daarna het door den heer Zegel opgenomen en ge draaide filmpje. Dat toont verschillen de beel den van uitstapjes welke o.a. door de afdee ling Den Helder gemaakt zijn naar Twente en Utrecht. Verscheidene fraaie momenten et) niet minder aardige snaphots zijn in dit filmpje opgenomen. Ter „opluistering" zijn er mooie opnamen van het Holandsche landschap ln verwerkt en het geheel was dan ook de moeite van het aanschouwen zeer waard. Z~oala dat met zulke opnamen het geval meestal Is, ont dekten ook bij deze vertooning velen z'chze'f of goede bekenden en zoo p-aven vcrsch'Pcnde fragmenten reden tot hilariteit. Wij vernamen, dat de heer Zegel van plan .ls meerdere van deze filmpjes op de tochten van de afdeeling Den Helder op te nemen cm deze des winters bil gelegenheid te draalen, Het zal de gezelligheid en intimiteit on de avonden van de N.R.V. alhier, welke toch al ze»r goed ziin. niet weinig kunnen verheogen. Tenslotte liet het duo Koorn zich nog hooren ln een potnourrl van eigen liedjes op bekende wijzen, waarin we in vogelvlucht versch'l'ende lalden bezochten. Holland was hier test best. De heer Maas dankte de verschillende mede werkenden hartelHk. terwhl hM ook de ean- wezigen voor hun belangstelling een woord van apnreclatle toebracht. Zno was deze gezellige N.R.V.-avond weer een goede btleenkomst, waarin de banden tus- schen de leden van dat „groote huisgezin" weer versterkt werden. „KVA BONHEUB" In Casino. Op verzoek vestigen wjj de aandacht er op dat heden de plaatsbespreking aanvangt voor de opvoering van „Eva Bonheur" door het de Boer-van Rijk ensemble op Zonaag a.s. Het betreft hier een bijzondere voorstelling, één van de mooiste stukken vai. Heyermans.; We laten hieronder een uittreksel volgen van wat „Het Nieuws v. d. Dag" er van schrijft: Esther de Boer-van Rijk heeft z'.ch ln dlo rol zoovele vrienden en vooral vriendinnen gemaakt dat het voor talloozen een genoegen is haar nog weer eens te bewonderen in haar glansrol, in de rol van haar leven, né Knier tje. En zeker willen al die vrienden aanwezig zjjn bij een Jubileum van dit spel van ouder liefde en jongemeisjesstandvast'gheid. Ensceneering en regie van Jaap van der Poll van deze jubileum-oorsteUing tevens de vijftigste voorstelling van het De Boer- van Rijk-ensemble, waren tot in de puntjes verzorgd De sombere voorspelling van de Bilt is be waarheid, de ijspret is afgeloopen, tenminste... „Hoort u de zee hier ruischen?" vroeg een van de bestuursleden van de ijsclub ons giste renmiddag, toen wjj ons waagden op den waterplas. „Nee", moesten we bekennen. „Nou, dat beteekent", zei hjj, met hoop in z'n stem, „dat we weer vorst krijgen". We keken wat ongeloovig. „Meneer Tijssen zegt het", trachtte hij ons te overtuigen. „Als de wind West is en je hoort de zee op deze plaats ruischen, dan is het af geloopen met de pret. Hoor Je niets, dan krij gen we opnieuw vorst". „Nu, we helpen het u hopen". By den eersten slag zakten we een halve centimcr met onze schaatsen ln het ijs weg, bij den tweeden ltraakte het ijs vervaarlijk, alsof het ons wilde waarschuwen voor dezen onbedachten stap. Maar wie. door omstandig heden, de ijzers in deze ijsdagen nog niet on der had gebonden, liet zich door niets weer houden en dus gleden we verder. Hier en daar en bovenal borrelde het water uit gaten en spleten. Baancommissarissen lieten telkens hun waarschuwende stem hooren. En dat was noodig. want het ijs deed onaangenaam on hartelijk. Het was natuurlijk tenslotte ook wel een weinig humoristisch zoo'n tochtje dwars over het ijsveld, als het daaronder je voeten kraakte en sidderde, terwijl Je toch het veilig gevoel had, dat al die dreigementen daar be neden je niet meer dan een paar natte voeten konden bezorgen. De harmonica-virtuozen trachtten nog wat stemming te brengen, maar het werd een treurmarsch, want niet alleen zakten een paar leden door het ijs, maar om kwart voor drie liep een van de baancommissarissen met èen scheepsroeper over het ijsveld en schreeuwde met stentorstem, dat de schaatsen afgebonden en de baan ontruimd moest worden. En al was het ijs slecht er waren toch veel teleurgestelde Eczichten, omdat men voelde, dat dit het ein de van de pret was, tenzijde voorspelling van don heer Tjj3sen uitkomt We wachten af. Op de fortgrachten hadden zich gisteren middag ook nog verscheidene rijders gewaagd, maar ook daar was het ijs slecht. Een Jongen zakte er zelfs door, doch wist zich gelukkig weer op het ijs te werken en aan den kant te komen. Neen, een pretje was het gisteren middag niet DE DOOI ZET ZICH VOORT. De schaatsen ln het vet! De stille hoop, dat na den plotseling inge vallen dooi van gisternacht weer vorst zou volgen, is niet bewaarheid geworden. Ook in den afgeloopen nacht neeft de dooi zich n.1. voortgezet: de laagste temperatuur, die van nacht bereikt werd. was +2.4" C. De wind is momenteel Noord-West, de barometer ls vrijwel den geheelen nacht stabiel gebleven, zoodat alle hoop. dat er nog schaatsen ge reden zal worden, nu wei opgeheven kan worden. EEN NIEUWE ZAAK IN BOTER, MELK EN KAAS. De heer G. Rump, Ruyghvveg 110. Wjj vernamen dat gistermiddag de heer G. Rump in het perceel Ruyghweg 110, hoek Stakmanbossestraat, een nieuwe zaak in zui vel- en aanverwante artikelen geopend had en dus voerde onze weg daarheen. Bjj het traditioneele kijkje ontdekten wjj ten huize van den heer Rump een groot aantal bloemstukken, hem cadeau gedaan door leveranciers en cliëntèle, en welke symbolisch weergaven den wensch, dat het den zich hier gevestigd hebbenden winkelier naar den vleeze mag gaan. Welnu, de zaak staat op de grens van het oude en nieuwe stadsgedeelte, zoodat alle gun stige factoren aanwezig zijn welke tot wel slagen kunnen medewerken. Zooals we zelden: de huisvrouw kan hier iets smakelijks op de boterham Inslaan, zich voorts voorzien van alle mogelijke producten op zui velgebied. De winkel maakt, zoowel van bulten als wat interieur betreft, een frissclicn indruk. Het laatste heeft men in de klassieke kleuren, wit en blauw, gehouden, tegen welk goedgekozen fond de artikelen op uitstekende wijze tot hun recht komen. Ongetwijfeld zal deze zaak, liggende aan een der hoofdverkeerswegen der stad, en die vol doet aan alle (en strenge!) eischen der Waren wet het „doen". Tenslotte eenlge namen van hen, die aan de Inrichting der zaak bijdroegen: het graniet- werk ls afkomstig van den heer Vernier, Molenstraat 33. het metselwerk van den heer P. Spongert, Achterstraat, de beschildering van den heer Slot. De Ruyterstraat en de aanleg van het electrlsche licht van den heer De Wit, Stakmanbossestraat. WEES TOCH VOORZICHTIG. Gisterenmiddag om ongeveer half vjjf kwam een wielrijder van de Bierstraat de Spoorstraat Inrjjdcn, een pl.m. 4-jarig meisje stak geheel onverwacht de straat over, met gevolg, dat ze werd aangereden en de wielrijder, een matroos, over den kop sloeg en z'n arm verwondde. Ook het kind werd aan den arm gewond en ln den winkel van Albert Heyn binnengedragen. De wielrijder trof in geen enkel opzicht eenlge schuld. Vorkeorszondiuur. Door een automobilist uit Alkmaar werd aangflte gedaan, dat hij bi) het uitwijken voor een wielrijder een lantaarnpaal had aangereden, waardoor deze geheel werd vernield, Overtreding art. 250 bis. Door de politie werd een vrouw aangehou den verdacht van overtreding van art. 250bis Wetboek van Strafrecht. Zij ls ln bewaring gesteld en vervolgens voor den heer Officier van justitie te Alkmaar geleid. De winkelsluitingswet. Door de politie werd tegen een tweetal winkel ers proces-verbaal opgemaakt terzake overtreding van de Winkelsluitingswet. SALARISSEN AMBTENAREN OP W£EKLOON. Groep Volgens de tli.ins geldende regeling der gemeente -1 Volgens de Rijks regeling op 1 lan. 1936 toeslag voor 2 kinderen. Verschil. Gebaseerd op de gegevins in het paiticulier bcdrijl. VcrschiL min mar. min. max. min. max. I II lil IV V 25 44 2688 28 3a 31.20 3l->2 31 20 32 64 3108 36.96 38 88 24.19 25 56 26.92 29.66 31.48 2966 3' 03 32 40 35-'3 3696 1 25—1 54 1 32—1 6i 1 40—1 68 1.54—1.83 1 641.92 23.52 24.96 26 40 29 28 31.20 29 28 3072 32 16 35-04 36.96 1.92 1.92 1.92 I.92 1.92 SALARIS AMBTENAREN OP JAARLOON OP 1 JANUARI 1938 KIJK GEMEENTE RANG Machinesclnijvcr Scluijver 2e klas Schrijver ie klas Klerk Adj commies Con mies Hooidcimimics Referenda' is Accountant Bouwkunoig amot. ie klas Technisch ambt. ie kl s Technisch ambt. 2e klas Bouwkundig Hoofdambtenaar Electr tech. Architect Gcneesk Arb -inspectie Control. Rijks Verz bank Analyst ie klas ie Afslager Vi.schers- Havcnbcdrijf Min Max toeslag tocs ag 2 kind. 2 kind na aftrek 5 991- '•336—1 1 188.75 1.787-25 1 659 2 OO!.— 1 317.- t.9'5 50 M"7 2 538— J 357 3.263.— 1 353-5° 4 35' 4 3U - 5 438 3,66 6 163. 3.082 3.898- t.oSs. 1898.— 2 t57-— 3.263.— j.988 4-713— •438— 4.986.— 6 345— 1 832.- 2.620— t 8)0 2 538— i 916.— 2 448— RANG Min. Max. Min Max. zonder altrek 5% na aftrek 5 Typist-schrijver Schrijver Klerk Adj commies 2e klas Adj. commies ie klas Commies Hoofdcommies Administiateur C.15. Il.recteur Soc. Z. Verificateur Inspec. Bouw- en Won toet. Technisch ambt. ie klasse Technisch ambt. 2e klasse Adj. dir. Gem. Werken id. W -en L. bedr. Dir. 'Gem. Weiken Dir G m. Gez. D. Informator te kl. Analyst Afslager 800 1 500 1400 1.500 1 800 2.200 2 boo 3-5°° 4 200 1.800 2.000 2 20O 2 ÓOO 3 200 4 300 5.000 4.200 5 000 3.0. o 3 600 2.6ooj 3.200 2 2O0 2 ÓOO 3 S°o 4 200 5.400 4 100 5 oro 6.400 760 '•33° 1 4ïS 1.710 2 040 2 470 3 325 3-99o 2 850 2.4"0 2.O9O 3-325 3.99O 1.425 I.7IO 1 900 2.1 90 2 47O 3OJO 4085 3.99O 4.75O 4-750 3 420 3.O4O 2 470 4 085 4 750 2.OO0| 2.400 5.1 W 6.080 t.rooj 2.280 2.200 2 61 o' 2.090 2.470 90-ij 2.30oj 1.805J 2.185 OPENBARE LEESZAAL EN BIBLIOTHEEK Gedurende de maand Januari werd de Lees zaal bezocht door 1651 mannen en 79 vrou wen, totaal 1740 personen. Uitgeleend werden 2486 romans, 1325 stu dieboeken en 1906 kinderboeken, totaal 5717 banden. Aangeschaft werden de volgende werken: van Adelberg, Iedere winkelier zjjn eigèa boekhouder; Alders. Jongens en natuurkun de; Banning, Geloof en arbeid; Cobb, Kogels en kruisen; Doorman. Sclma Lagerlöf; Fehlauer, Goede raad voor onze moeders en kinderen; Gorter, De voeding van gezonde en zieke kinderen; Gulbranssen. En eeuwig zin gen de bossclien; de Gruyter, Zes moderne schilders; Hageman, De velden der zaligen; den Hertog, Vrouwen naar Jecatra; Ingwer- sen, Wee mijn ve'k; Ivans, De uitgestrekte hand; Ivans, De andere: Ivans, De spookka- mer van Cahernan Abbcy; Leidersboekje, V. C. J. R; Lindbergh, Om de Noord naar het verre Oosten; Raedtde Canter, Vrou wengevangenis; Rceser, A!phon3 Diepcnbrock; Ring. Mette; SchartenAnlink, Littorla: Schouten. De verlegenheid; van Suchtelen, Fontie; Wilkins. Onder het ijs naar de Noord pool; LotgeringHillebrand, Kook voor- deelig. Ten geschenke ontvangen: Galsworthir, Zwaar beproefd; Helman, Waarom niet; Leneman, The Silecroft case; Macau'.aV. Staying with relations; Moerike, Gedicht^; Oppenlieim, The amazing partnership; Roberj, Kleine Fransche spraakkunst; Steiner, D{e geistige Führung des Menschen und der Menschheit De reedersvereeniging heeft op haar schepen een circulaire laten ophangen, waar in aangespoord wordt toch vooral gebruik te maken van de visscherijscholen om zich het visscherij-diploma te verwerven. Men acht dit zcowcl ln het belang van hot bedrijf als ook ln het belang van de beman ning. omdat men op de hoogte komt van kennis, die vooral nu met de voortschrijding der techniek zoo nuttig kan zijn. Denken we aan motorkennis, aan plaats bepaling, aan allerlei seinen en reglementen op zeevaartgebied. Wel is het visscherij-diploma zoo zegt de circulaire niet verplichtend nog, maar dat komt tenslotte en bovendien heeft het i ook nu zijn nut. Het Dagblad voor IJmulden meldt. da|t mede als gevolg van den grooten aanvoer i don loop der vorige week, de besommingen der stoomtrawlers dalen. Niet alleen, dat ver schillende kustbooten beneden 1090 beson+ den, ook het resultaat van do groots booten met aanzienlijke vangst bleef beneden elke verwachting. Volgens het verslag van de zeevisscherjj over December 1035 werd door 485 Neder- landsche vaartuigen aan de visscherij deelge nomen. Door deze en buitenlandsche vaartui gen werd gezamenlijk aangevoerd: 7.311.014 kg visch ter weerde van 1.072.142 tegen in 1934 5.382.138 kg ter waarde van 711.449. In Zeeland is, volgens verschillende bei- richten ln de N. Rt Ct., een actie gaande om het mosselzaad uit de Waddenzee ter bei schikking te stellen van de Zeeuwsche kwee kers. Het is daarom, dat we nog eens ernstig dé aandacht vestigen op dit streven van dei Zeeuwen. We herinneren aan het perspectief hetwelk er voor de Waddenmossel is gej- opend doordat de acht noordelijke provincie* uitsluitend thans als afzetgebied voor dczeij mossel is gereserveerd. Dit gebied, we wijzen er nadrukkelijk op, ligt nog nagenoeg braak voor de mossel-» consumptie, zoodat er een groote uitbreiding van het verbruik kan ontstaan. En daarom moeten we hier in het noorden zuinig zjjn op het zaad in de Waddenzee. Dit moeten we ons goed ln het oor knoopen. Het conserveeren van versche vlsch, anders dan door middel van jjs, staat op hot punt ook weer grooler ingang te doen vinden. Volgens The Fishtng New3 is. reeds eenlgen tyi geleden, in de laboratoria aangetoond, dat het opslaan van versche visch in een kooloxyde-milieu van buitengewoon goeden invloed is bjj het bewaren. In twee gasdichte gegalvaniseerde tanks, die de afmetingen hadden van het vischruim van een trawler, waren dezelfde hoeveelheden visch, op dezelfde manier als aap boord met ys behandeld, geladen. In vier proeven werden vergelijkingen ge-: maakt bet reffende de duurzaamheid'van visch, bewaard met en zonder CO, (koóloxydei. De) gebruikte visch was schelvirch, kabeljauw,1 wijting en platvisch. Deze werd opgeslagen' ln een 46 f) 60"/, carbon oxyde omgeving. Gebleken is, dat de visch ln gas beter be waard bleef dan in (ja en lucht. Na twaalf dagen vertoonde de vlsch in het laatste geval siymvorming en rook ze eenigszins bedorven. Dit gebeurde by de visch in gas zelfs niet na 21 dagen. HET GEHOOR VAN VISSCHEN. Prof. v. Frisch, hoogleeraar ln dierkunde aan de universiteit te Munchen, heeft in de Beiersche academie van wetenschappen een mededeeling gedaan omtrent proeven, die ny genomen heeft om het gehoor van visschen na te gaan. De proeven hebben bewezen, dat visschen geluiden waarnemen, maar niet de richting waaruit zij komen. De gehoorzin dient alleen als waarschuwingsmiddel; voor oriënteering heeft de visch een ander orgaan (een soort tastzin in de huid) dat in staat stelt de richting en de herkomst van waar genomen geluiden te bepalen. (N. R. Ct) De resultaten van de trawlers was zoo gering den laatsten tfjd. dat enkele zijn op gelegd. Er was zelfs een schip met een be somming van 500 en daarvoor kan niet ge varen worden. Het vraagstuk der vischcons ^rveering krijgt al grooter haast om te worden opge lost, want waar moet het anders heen met onze visscherij Ar.?' y* v JAARVERSLAG VAN DE KAMER VAN KOOPHANDEL EN FABRIEKEN VOOR ic IIOLL. NOORDERKWARTIER OVER 1935. 1 n Het lijkt ons een goede gewoonte van de Kamer van Koophande te Alkmaar, dat zy haar jaarverslag onmiddellijk na het verstry ken van het kalenderjaar laat verschijnen. Het thans voor ons liggend verslag over 1935 telt co. 100 blz. Vrijwel alle beschrijvin- gën van de verschillende bedrijfsgroepen ge tuigen van een ernstige ontreddering, terwijl er helaas nog vrijwel geen symptomen van op leving te constateeren vallen. Wanneer wy het verslag doorbladeren treft ons allereerst een overzicht van het gebied der Kamer (38 gemeenten met 166948 inwoners, Kadastrale grootte ln Hectaren 99866.5261) met opgave van de ln het Handelsregister In geschreven handelszaken en bedrijven. Na de nieuwjaarsrede van den voorzitter, die ln haar geheel ls opgenomen, volgen ge gevens inzake de samenstelling der Kamer, het Handelsregister (waaruit o.a. blijkt, dat het aantal ingeschreven zaken op 31 December 1935 bedroeg 10538 dossiers), verstrekte in lichtingen (totaal thans 79719), contingentee- ringsarbeid enz. De bladzijden 2641 geven een beeld van de werkzaamheden der Kamer en hare finan» cicn, waaruit wy aanstippen, dat de begroot ting over 1936 sluit met een bedrag van 24 duzend gulden ln ontvangsten en uitgaven, Vervólgens zien wij een beschouwing over de wegenvérbetering, kanalen-aanleg, binnen scheepvaart (door de vlotbrug te Alkmaar passeerden ln 1935 totaal 37.928 binnenvaar tuigen met een laadvermogen van 2.372.209 tons), luchtvaart etc. Zeer belangwekkend ls vooral het overzicht van den handel in zuivelproducten blz. 4953. waarin ook aan de ontwikkeling van den zul- vcl-export een ruime plaats wordt geboden, terwijl tal van statistieken en grafieken het géheel verduidelijken (de kaasexport bedroeg in 1935 totaal 61.052 tons, ter waarde van 23.464.000). Interessant is ook het overzicht van den aanvoer op alle kaasmarkten van ons land over de jaren 18511935. In de blz. 5564 wordt een beschrijving gegeven van den handel in grove tuinbouw producten en bloembollen. Ook aan de overige bedrijfsgroepen als schapenhouderij, wolhandel, pluimveeteelt, marktwezen, seizoen bedrijven, etc. etc. kan de belangstellende lezer uitvoerige gegevens ln dit verslag aantreffen. In het verslag over den middenstand (blz. 8892) lezen wij o.a. welke gunstige resul taten de Kamer te Alkmaar in samenwerking met die te Hoorn en den K. N. M. B. heeft mo gen bereiken ten aanzien van de middenstarids- zaken, welke in den Wleringermeerpolder zijn gevestigd. Dit is voorwaar een aardig succes, dat dank zij ook de tegemoetkomende houding van de Wieringermeerdirectie verkregen kon worden. UITVKKKÖOPEN EN OPRUIMEN. Wat de winkelier wél en wat »>U niet mag. Zooals velen zullen weten is met ingang van 15 Ociober van het vorige Jaar de wet houdende regeling van het uitverkoopen ter bescherming van den bona fide middenstand in werking getreden. Daarmede werd ln een reeds lang door den middenstanu gevoelde behoefte voorzien. Wat behelst nu die wet? We lezen dezer dagen dikwijls, dat de kantonrechter die-en- die veroordeeld heeft tot jen boete van zoo- en zoo-veel en we kunnen ln de meeste ge vallen niet precies zeggen, waarom de win kelier nu eigenlijk wel strafbaar was. De wet, regelende het uitverkoopen en opruimen in het winkelbedry; richt zich niet tegen het houden van uitverkoopen en oprui mingen ln het algemeen, doch betreft die bijzondere gevallen, waarh uitverkoopen of opruimingen ontijdig worden aangekondigd of wel onder voorwendsel», die aan het pu bliek ten onrechte den Indruk van een bij zonder voordeellge aanbieding geven. Wanneer mag een winkelier een verkoop aankondigen onder de aanduiding „uitver koop" of „opruiming' Antwoord: Wanneer hjj daartoe van de ijtmer van Koophandel en Fabrieken ver gunning heeft gekregen. Wanneer heeft de winkelier die vergun ning niet noodig? Antwoord: Bij aankondiging van verkoo- pen in verband met jaars- of seizoenswiss®. ling. Is de winkelier overigens vrij ln het aan kondigen van zijn verkoopen? Neen; aankondigingen, welke eenzelfde» indruk wekken als de normale aankondigt^, gen van een verkoop onder de aanduiding „uitvorkoop" of „opruiming" zjjn verboden. Het is in hoofdzaak over bovenstaande dri# vraagstukken dat Mr. Dra W. O. Lieuwen, chef der Afdeeling Voorlichting en Documen tatie van het Bureau van den Koninklijken Ned. Middenstandsbond, een voortreffelijk boekwerkje heeft geschreven. zy, die met de weteiyke regeling nopens uitverkoopen en opruimen in het winkelbe- dryf ln nauw verband staan, behooren eigen- lyk allemaal een exemplaar van dit boekje in hun bezit te hebben, want op alle vragen, betreffende genoemde regeling geeft het een kort en zakeiyk antwoord. Ook de strafbepa lingen, by overtreding van de betreffehdé wet, zyn opgenomen Ook voor niet-middenstanders kan het werkje zyn nut nebben en zeker is 't voor den leek interessant na te gaan, hoe de wet „op de uitverkoopen" ontstaan is. welk een bevoegdheid de Kamer van Koophandel by de practlsche toepassing er van in handen is gelegd, enz. Het werkje ls een uitgave van het Bureau van den Kon. Ned. Middenstandersbond, Mauritskade 33b, 's-Gravenhage, alwaar het op aanvraag te verkrygen is. De spoorwegen geven het publiek veet meer service, dan dé, auto's, vervolgt de nieuwe stationschef éan het Amsterdamsche Oentraal-Station. 't Gaat niet alleen vlug, maar ook veilig en voordeelig. Denk maar eens aan de goedkoope tarieven... Is de ver binding AmsterdamDen Helder niet ideaal? Als u straks in Amsterdam komt, meneer Jongstra Dan zal ik zeker het myne er toe bydra- gen om Jutterstad, de stad van de Marine, Visschery en Blauwe Zeeridders, de stad, waar het Reddingsmonument staat, nog meer bekendheid te geven. Dat verdient Den Helder ten volle, vervolgt de heer Jongstra, op warmen toon. Daar heb je onze Marine! Wat weten ze er van in het centrum van het land? Er zyn Nederlanders, die nog nooit een oorlogs schip gezien hebben... Hebben de Amster dammers, de Hilversummers, ooit de ontroe rende momenten meegemaakt, die iedere Jutter zoo vaak doorleeft, by het vertrek en binnenkomen van een Nederlandsch oorlogs schip. Ts onze Marine niet waard, dat niet alleen de Jutters, maar ook vele Nederlan ders uit andere plaatsen op die momenten aanwezig zyn by de steenen dam en op het Wierhoofd. Wanneer het eenigszins mogelyk is. Ik zal do Nederlandsche Spoorwegen hier op wyzen en het bezoek aan Den Helder in de hand werken, door op die. voor de Nederlandsche Marine zoo beteekenisvolle dagen, extra trei nen van Amsterdam te laten ryden, opdat ook de hoofdstedelingen hierbjj aanwezig kunnen zyn. De Marine moet meer bekend, meer populair worden onder ons volk. Onbe kend maakt onbemind. Wil je wel gelooveu, ik ben nu al een tydje weg uit Den Helder, maar als ik hier in Zutfen een pikker in z(jn baadje zie loopen, dan springt myn hart op van pleizlerDat ls, omdat Ik in Den Helder myn Jeugd heb doorgebracht Iedere keer als ik aan de Jutterstad een bezoek breng, en 's avonds tegen zonsondergang op den dyk ioop, dan voel ik my als de verloren zoon, die terugkeerteen tweede Peer Gynt...M, i Een oogenblik zwijgt de nieuwe Amster damsche stationschef, dan vervolgt hy: Ik ben nog een tyd in Rotterdam werkzaam geweest, was onderchef ln Feijenoord, waar veel rangeerwerk is, tn verband met het havenbedryf. Ook ben ik een tijdlang, onder leiding van den heer Haitsma Mullier, spe ciaal belast geweest, met de reclame-cam pagne voor de spoorwegen. Toen Ik geduren de een jaar op de Inspectie was, had ik eens een gesprek met Overste Frytag Drabbe. Het was my opgevallen, dat. waar tal van militairen een officieel bezoek gebracht had den aan het graf van Willem I ln Delft, de mariniers dit nog nimmer gedaan hadden. De toenmalige vice-admlraal nam het plan over en den llen December 1933 trekken de mariniers met pypers en tamboers naar Delft. waar ze een krans neerlegdenen voor de kerk defileerden, en toen trokken ze weer met den trein naar de kazerne terug Zoodat de Spoorwegen er ook nog een kleinigheid aan verdienden, zeg Ik ondeu gend Maar de heer Jongstra weert af: - Neen, heusch, het was dit keer niet de spoorman, maar iemand, die met de Marine meevoelt. De Spoorwegen mogen nu goede service geven, merk ik op, maar toch worden de abonné's tegenwoordig van de opheffing der treinen op diverse trajecten de dupe. Nu móeten ze wel een autobus nemen en dat traject betalen...... U vergeet, dat er ook vele nieuwe tra jecten bykomen! Nu pas weer van Gouda naar Boskoop en daarover moppert u en ook de abonné niet... Het verkeer, althans het Internationale verkeer ln Holland kan zeer zeker nog heel wat opgevoerd worden. Op een steenworp afstand van Nederland ligt Londen en toch ls het aantal Engelschen, dat Nederland bezoekt, zeer gering... Onzé bad plaatsen, moeten het op het gebied van bui tenlanders altijd van de Duitschers hebben... totdat Duitschland het toeristenverkeer naar Holland en andere landen beperkt... Nu zit Lelden, of beter, Holland in last! Nu wreekt zich het Nederlandsche stelsel-van-eenzydlg- lngericht-toeristen-verkeer! Zeg nu maar niet, dat toeristen-verkeer alleen voor den toerist van belang ls, want, is het voor déze een pretje. Van gróót belang is veel toerisme voor den Nederiandschen Staat, voor de Spoorwegen, voor de toeristen-centra (groote steden, badplaatsen, dus ook voor Huisduinen en Texel). De Horecaf, de A.N.V.V., de rels- bureaux, de K.L.M., de stoomvaartmaatschap- pyen, alle profiteeren hiervan. By de Engel schen, die uitstapjes maken, moet practlsche reclame gemaakt worden, een causerie in het Engelsch, moet over de radio gehouden wor den. Ze moeten daar vertellen over den Af sluitdijk, over Zandvoort, over Alkmaar, wy moeten eenige honderden Engelsche Journa listen naar ons land ultnoodigen, ln samen werking met den Nederlandschen journalis tenkring. 't Zal veel geld kosten, merkten wy op. 't Zal voordeel opleveren, de cost gaet de baet vooruit, vervolgt de heer Jongstra enthousiast Vergeet niet, dat bv. 10 Aug. 1935 een kleine 10.000 Engelschen via Dover Ostende naar de Belgische badplaatsen trokken. Naar Scheveningen, Zandvoort, Huls duinen en De Koog op Texel, daar moeten we ze zien te krygen. Waar Duitschland het toerisme beperkte, moeten wy John Buil tot onzen toerist maken. In Amsterdam krygt u een heel groot personeel onder uw leiding. Ruim achthonderd man. Ik zal my ho- peiyk spoedig in myn arbeid ingewerkt heb benMyn geaardheid als Nieuwedieper zal my ook daar te stade komen... Ik kyk den nieuwen Amsterdamschen sta tionschef peinzend aan. Ik voor my. vind het geen toeval, dat Nieuwedieper jongens vaak ergens als leiders optreden. Een Nieuwedie per jongen heeft van Jongs af over het wijd» Marsdiep en de Noordzee gekeken hy had nooit een beperkte horizon, als de kinderen uit groote steden, met nauwe straten. Een Nieuwedieper jongen heeft altyd frissche zee wind door zyn haren gevoeld, die de be krompenheid, de dufheid, dwaze deftigheid en aanstellcry uit zyn hersenen wegblies... Een echte Nieuwedieper blyft zyn geaardheid be houden door gewoon te blyven en toe te pas sen wat hy in Nieuwediep opmerkte. Als stationschef van AmsterdAm zal ik onder het personeel, iedereen, van hoog tót laag. die zyn plicht doet, die de belangen van onze mooie spoorwegen met alle krachten bevordert, weten te waardeerenze zullen altyd by my een open oor vinden, zegt d® heer Jongstra ernstig. Map.r, nu zie ik, zegt hy op zyn horlog» kykend, dat het myn tyd wordt, ik moet naar het station, en jy moet naar den Hel- derschen trein, die komt direct binnen. Ik zal je even naar je coupé loodsen... Juist dendert de trein het Zutfensche per ron binnen...... de heer Jongstra „loodst" my keurig naar myn compartiment De groeten aan alle Jutters hoor, lacht hy.*.,. Dan rolt de trein langzaam uit het Zutfensche station weg. De Nederlandsche Sporen hebben een be roemd V-devles, nl. Reist per spoor. Veilig Vlug Voordeelig Verwarmd, De nieuwe stationschef van Amsterdani zet er ongetwyfeld een vyfdë V aan weten toe te voegen, namelyk Voorkomend. Moge dei® voorkomende bekwame stationschef uit Jut* terstad er in slagen de spoorwegen nog meer populair te maken. Den Helder, 6 Februari 1936. YVEL DAWNURÖ- S nel h eids ver meer- j Snelhei dsver m«ef* dering voor ver- dering voor Weer, dat den agent keer, dat den og« van links nadert, van rechts na

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 10