De laatste dag
Een interessant interview met den
nieuwbenoemden stationschef van het
Centraalstation te Amsterdam
HRLDHRSCHH COURANT VAti PONPRRDAG 13 FRBRUART r^ó.
Over scheuren en langs wakken.
Uit het politierapport.
Visscherij.
Als er een marineschip in Den Helder vertrekt of aankomt
moeten er voortaan extra treinen uit Amsterdam loopen -
Bevordering van het internationale toerisme is van groot belang
Een Nieuwedieper jongen heeft van zelf een breeden kijk
hij heeft altijd een breeden horizon gekend
Teekens om sneller te gaan rijden
ro
hoorns willen wy hier een woord van lof niet
onthouden.
Besloten werd met een fantasie op melo
dieën van Saint Saëns prachtig operawerk
„Samson et Délilah". Het werk van dezen
Franschman roept onwillekeurig herinneringen
op aan Meyerbeer en Auber, en imponeert door
do klare wijze, waarop zekere stemmingen
uitgebeeld worden.
vy vreesden, dat dit werk van het ensemble
een to zware taak zou vergen en er waren dan
ook ongetwijfeld passages waarvan wjj gaarne
een zuiverder weergave gehoord zouden heb
ben. Men vergete daarbij e ah ter niet, dat deze
muziek een zekere bekendheid geniet, welke
bekendheid een extra aanleiding is evenlueele
Slordigheden in afwerking direct te signaleeren.
Goed waren die gedeelten waar de klarinet
ten speelden tegen een fond van hoorngeluid,
terwyl de „groote" aria eveneens opvallend
goed verzorgd bleek.
daartegenover staat, dat het koper In het
begin nog al eens dérailleerde, doch ook in
de laatste satzen bijdroeg tot het welslagen
van deze opera-fragmenten, die uit dilettan
tistisch oogpunt gezien, een uitstekende ver
tolking kregen.
tSumma summarum: een concert, dat het
auditorium meermalen tot spontane ovaties
bracht en dat den heer Schenkels tenslotte tot
een extra-nummer dwong.
Vermelden wjj volledigheidshalve, dat dit
muzikale program gecontinueerd werd met een
vroolijk intermezzo, hetwelk ten name stond
van den Amsterdamschen humorist-conféren
cier Bartoes, en dat hierna wederom volgde:
het traditioneele dansje.
EEN AVOND VAN VROOLIJKE KUNST.
Afd. Den Helder N.B.V.
Gisterenavond hebben de leden en geneo-
digJen va.i de afdeeling Den Helder vaa de
NeJeriandsche Keisvereeniging dikwijls braaf
gelachen om de vele luimige en geestige
momenten, welke de „avond van vrcolyke
kunst" in Musis Sacrum bood.
Aan dezen avond werkten mede de heer
Ei te, als goochelaar, de heeren Kroon en v. d.
Plas, bekend onder hun „tooneei-naam" duo
Kroon en de heer Zegel, die een filmpje
draaide, genomen bij verschillende uitstapjes
ln Nederland.
Na het openingswoord van den heer Maas,
waarin deze wees op het eenigszins afwijkend
karakter van dezen avond iu vergelijking
met vorige avonden, waarop meestal een
spreker een of ander onderwerp behandelde,
deed de heer Elte met behulp van zijn onaf-
scheidelijken goochelstaf de eerste toeren,
waarbij men hem met groote aandacht gade
sloeg en dikwijls een dankbaar applaus liet
hooren, wanneer een of andere truc uitgevoerd
wa3. Zij die den heer Elte meer hebben ge
zien weten, dat zijn repertoire zeer uitgebreid
Is en zullen hem dan ook alüjd weer met
evenveel genoegen tuin het werk zien. Gister
avond hebben wij. die hem reeds dikwijls ln
zijn hobby mochten gadeslaan, dan ook weer
met belangstelling zijn optreden gevolgd.
Voora! ln de kaartentoeren Is de heer Elte
zeer sterk en het frappeert dikwijls, hoe hj)
het verrassende effect weet te bereiken.
Het duo Koorn heeft ons daarna danig ver
maakt met een geestige schets, welke han
delde over een boertje uit West-Friesland, dat
mot de N.R.V. naar Rochefort gmg. Natuurlijk
was het boertje nooit het dorp uit geweest en
natuurlijk wist hij een bitter klein beetje van
hetgeen op de wereld te koop is. Zoo was het
twaalfuurtje voor hem het horloge, enz. Zulke
onnoozclheden komen in een verhaaltje met
boertjes altijd voor. Maar deze scherts was
desondanks geheel niet op dat thema ge
baseerd. doch toonde verschillende ongineele.
geestige passages, welke lang niet zelden tot
a'gemecne vrooiykheid aanleiding gaven. Wat
de vertolking door de beide heeren betreft,
deze was zeer goed. De heer Koorn vervulde
ln deze schets en de volgende: ..Met Kees en
Klaas aan het stille strand" de hoofdrol, maar
zijn partner droeg er niet weinig toe bij, dat
de lachlust bij de aanwezigen opgewekt werd.
Zijn uitermate „droge gezicht" had een omge
keerd evenredige uitwerking op het pub'iek
en de lachsalvo's golden dikwijls zijn houding
of gebaar. Nochtans was de heer Koorn de
hoofdpersoon en wat zijn prestatie betreft
kunnen wij de opmerking maken, dat het af
was. De uitspraak van het Wesl-Fricsch was.
naar wjj van enkele bevoegde zijden hoorden,
uitstekend. Het succes, dat belde heeren
oogstten was dan ook groot.
Als derde programma-punt volgde daarna
het door den heer Zegel opgenomen en ge
draaide filmpje. Dat toont verschillen de beel
den van uitstapjes welke o.a. door de afdee
ling Den Helder gemaakt zijn naar Twente
en Utrecht. Verscheidene fraaie momenten et)
niet minder aardige snaphots zijn in dit filmpje
opgenomen. Ter „opluistering" zijn er mooie
opnamen van het Holandsche landschap ln
verwerkt en het geheel was dan ook de moeite
van het aanschouwen zeer waard. Z~oala dat
met zulke opnamen het geval meestal Is, ont
dekten ook bij deze vertooning velen z'chze'f
of goede bekenden en zoo p-aven vcrsch'Pcnde
fragmenten reden tot hilariteit.
Wij vernamen, dat de heer Zegel van plan
.ls meerdere van deze filmpjes op de tochten
van de afdeeling Den Helder op te nemen cm
deze des winters bil gelegenheid te draalen,
Het zal de gezelligheid en intimiteit on de
avonden van de N.R.V. alhier, welke toch al
ze»r goed ziin. niet weinig kunnen verheogen.
Tenslotte liet het duo Koorn zich nog hooren
ln een potnourrl van eigen liedjes op bekende
wijzen, waarin we in vogelvlucht versch'l'ende
lalden bezochten. Holland was hier test best.
De heer Maas dankte de verschillende mede
werkenden hartelHk. terwhl hM ook de ean-
wezigen voor hun belangstelling een woord
van apnreclatle toebracht.
Zno was deze gezellige N.R.V.-avond weer
een goede btleenkomst, waarin de banden tus-
schen de leden van dat „groote huisgezin"
weer versterkt werden.
„KVA BONHEUB"
In Casino.
Op verzoek vestigen wjj de aandacht er op
dat heden de plaatsbespreking aanvangt voor
de opvoering van „Eva Bonheur" door het de
Boer-van Rijk ensemble op Zonaag a.s.
Het betreft hier een bijzondere voorstelling,
één van de mooiste stukken vai. Heyermans.;
We laten hieronder een uittreksel volgen
van wat „Het Nieuws v. d. Dag" er van
schrijft:
Esther de Boer-van Rijk heeft z'.ch ln dlo
rol zoovele vrienden en vooral vriendinnen
gemaakt dat het voor talloozen een genoegen
is haar nog weer eens te bewonderen in haar
glansrol, in de rol van haar leven, né Knier
tje. En zeker willen al die vrienden aanwezig
zjjn bij een Jubileum van dit spel van ouder
liefde en jongemeisjesstandvast'gheid.
Ensceneering en regie van Jaap van der
Poll van deze jubileum-oorsteUing tevens
de vijftigste voorstelling van het De Boer-
van Rijk-ensemble, waren tot in de puntjes
verzorgd
De sombere voorspelling van de Bilt is be
waarheid, de ijspret is afgeloopen, tenminste...
„Hoort u de zee hier ruischen?" vroeg een
van de bestuursleden van de ijsclub ons giste
renmiddag, toen wjj ons waagden op den
waterplas.
„Nee", moesten we bekennen.
„Nou, dat beteekent", zei hjj, met hoop in
z'n stem, „dat we weer vorst krijgen".
We keken wat ongeloovig.
„Meneer Tijssen zegt het", trachtte hij ons
te overtuigen. „Als de wind West is en je hoort
de zee op deze plaats ruischen, dan is het af
geloopen met de pret. Hoor Je niets, dan krij
gen we opnieuw vorst".
„Nu, we helpen het u hopen".
By den eersten slag zakten we een halve
centimcr met onze schaatsen ln het ijs weg,
bij den tweeden ltraakte het ijs vervaarlijk,
alsof het ons wilde waarschuwen voor dezen
onbedachten stap. Maar wie. door omstandig
heden, de ijzers in deze ijsdagen nog niet on
der had gebonden, liet zich door niets weer
houden en dus gleden we verder. Hier en daar
en bovenal borrelde het water uit gaten en
spleten. Baancommissarissen lieten telkens
hun waarschuwende stem hooren. En dat was
noodig. want het ijs deed onaangenaam on
hartelijk. Het was natuurlijk tenslotte ook wel
een weinig humoristisch zoo'n tochtje dwars
over het ijsveld, als het daaronder je voeten
kraakte en sidderde, terwijl Je toch het veilig
gevoel had, dat al die dreigementen daar be
neden je niet meer dan een paar natte voeten
konden bezorgen.
De harmonica-virtuozen trachtten nog wat
stemming te brengen, maar het werd een
treurmarsch, want niet alleen zakten een paar
leden door het ijs, maar om kwart voor drie
liep een van de baancommissarissen met èen
scheepsroeper over het ijsveld en schreeuwde
met stentorstem, dat de schaatsen afgebonden
en de baan ontruimd moest worden. En al was
het ijs slecht er waren toch veel teleurgestelde
Eczichten, omdat men voelde, dat dit het ein
de van de pret was, tenzijde voorspelling
van don heer Tjj3sen uitkomt
We wachten af.
Op de fortgrachten hadden zich gisteren
middag ook nog verscheidene rijders gewaagd,
maar ook daar was het ijs slecht. Een Jongen
zakte er zelfs door, doch wist zich gelukkig
weer op het ijs te werken en aan den kant te
komen. Neen, een pretje was het gisteren
middag niet
DE DOOI ZET ZICH VOORT.
De schaatsen ln het vet!
De stille hoop, dat na den plotseling inge
vallen dooi van gisternacht weer vorst zou
volgen, is niet bewaarheid geworden. Ook in
den afgeloopen nacht neeft de dooi zich n.1.
voortgezet: de laagste temperatuur, die van
nacht bereikt werd. was +2.4" C. De wind
is momenteel Noord-West, de barometer ls
vrijwel den geheelen nacht stabiel gebleven,
zoodat alle hoop. dat er nog schaatsen ge
reden zal worden, nu wei opgeheven kan
worden.
EEN NIEUWE ZAAK IN BOTER, MELK
EN KAAS.
De heer G. Rump, Ruyghvveg 110.
Wjj vernamen dat gistermiddag de heer
G. Rump in het perceel Ruyghweg 110, hoek
Stakmanbossestraat, een nieuwe zaak in zui
vel- en aanverwante artikelen geopend had en
dus voerde onze weg daarheen.
Bjj het traditioneele kijkje ontdekten wjj ten
huize van den heer Rump een groot aantal
bloemstukken, hem cadeau gedaan door
leveranciers en cliëntèle, en welke symbolisch
weergaven den wensch, dat het den zich hier
gevestigd hebbenden winkelier naar den
vleeze mag gaan.
Welnu, de zaak staat op de grens van het
oude en nieuwe stadsgedeelte, zoodat alle gun
stige factoren aanwezig zijn welke tot wel
slagen kunnen medewerken.
Zooals we zelden: de huisvrouw kan hier iets
smakelijks op de boterham Inslaan, zich voorts
voorzien van alle mogelijke producten op zui
velgebied.
De winkel maakt, zoowel van bulten als wat
interieur betreft, een frissclicn indruk. Het
laatste heeft men in de klassieke kleuren, wit
en blauw, gehouden, tegen welk goedgekozen
fond de artikelen op uitstekende wijze tot hun
recht komen.
Ongetwijfeld zal deze zaak, liggende aan een
der hoofdverkeerswegen der stad, en die vol
doet aan alle (en strenge!) eischen der Waren
wet het „doen".
Tenslotte eenlge namen van hen, die aan de
Inrichting der zaak bijdroegen: het graniet-
werk ls afkomstig van den heer Vernier,
Molenstraat 33. het metselwerk van den heer
P. Spongert, Achterstraat, de beschildering van
den heer Slot. De Ruyterstraat en de aanleg
van het electrlsche licht van den heer De Wit,
Stakmanbossestraat.
WEES TOCH VOORZICHTIG.
Gisterenmiddag om ongeveer half vjjf kwam
een wielrijder van de Bierstraat de Spoorstraat
Inrjjdcn, een pl.m. 4-jarig meisje stak geheel
onverwacht de straat over, met gevolg, dat ze
werd aangereden en de wielrijder, een matroos,
over den kop sloeg en z'n arm verwondde. Ook
het kind werd aan den arm gewond en ln den
winkel van Albert Heyn binnengedragen. De
wielrijder trof in geen enkel opzicht eenlge
schuld.
Vorkeorszondiuur.
Door een automobilist uit Alkmaar werd
aangflte gedaan, dat hij bi) het uitwijken voor
een wielrijder een lantaarnpaal had aangereden,
waardoor deze geheel werd vernield,
Overtreding art. 250 bis.
Door de politie werd een vrouw aangehou
den verdacht van overtreding van art. 250bis
Wetboek van Strafrecht. Zij ls ln bewaring
gesteld en vervolgens voor den heer Officier
van justitie te Alkmaar geleid.
De winkelsluitingswet.
Door de politie werd tegen een tweetal
winkel ers proces-verbaal opgemaakt terzake
overtreding van de Winkelsluitingswet.
SALARISSEN AMBTENAREN OP W£EKLOON.
Groep
Volgens de tli.ins
geldende regeling
der gemeente
-1
Volgens de Rijks
regeling op 1 lan.
1936 toeslag
voor 2 kinderen.
Verschil.
Gebaseerd op de
gegevins in het
paiticulier bcdrijl.
VcrschiL
min
mar.
min.
max.
min.
max.
I
II
lil
IV
V
25 44
2688
28 3a
31.20
3l->2
31 20
32 64
3108
36.96
38 88
24.19
25 56
26.92
29.66
31.48
2966
3' 03
32 40
35-'3
3696
1 25—1 54
1 32—1 6i
1 40—1 68
1.54—1.83
1 641.92
23.52
24.96
26 40
29 28
31.20
29 28
3072
32 16
35-04
36.96
1.92
1.92
1.92
I.92
1.92
SALARIS AMBTENAREN OP JAARLOON OP 1 JANUARI 1938
KIJK GEMEENTE
RANG
Machinesclnijvcr
Scluijver 2e klas
Schrijver ie klas
Klerk
Adj commies
Con mies
Hooidcimimics
Referenda' is
Accountant
Bouwkunoig amot. ie klas
Technisch ambt. ie kl s
Technisch ambt. 2e klas
Bouwkundig Hoofdambtenaar
Electr tech.
Architect
Gcneesk Arb -inspectie
Control. Rijks Verz bank
Analyst ie klas
ie Afslager Vi.schers-
Havcnbcdrijf
Min
Max
toeslag
tocs ag
2 kind.
2 kind
na aftrek 5
991-
'•336—1
1 188.75
1.787-25
1 659
2 OO!.—
1 317.-
t.9'5 50
M"7
2 538—
J 357
3.263.—
1 353-5°
4 35'
4 3U -
5 438
3,66
6 163.
3.082
3.898-
t.oSs.
1898.—
2 t57-—
3.263.—
j.988
4-713—
•438—
4.986.—
6 345—
1 832.-
2.620—
t 8)0
2 538—
i 916.—
2 448—
RANG
Min. Max. Min Max.
zonder
altrek 5%
na aftrek
5
Typist-schrijver
Schrijver
Klerk
Adj commies 2e klas
Adj. commies ie klas
Commies
Hoofdcommies
Administiateur C.15.
Il.recteur Soc. Z.
Verificateur
Inspec. Bouw- en Won toet.
Technisch ambt. ie klasse
Technisch ambt. 2e klasse
Adj. dir. Gem. Werken
id. W -en L. bedr.
Dir. 'Gem. Weiken
Dir G m. Gez. D.
Informator te kl.
Analyst
Afslager
800 1 500
1400
1.500
1 800
2.200
2 boo
3-5°°
4 200
1.800
2.000
2 20O
2 ÓOO
3 200
4 300
5.000
4.200 5 000
3.0. o 3 600
2.6ooj 3.200
2 2O0 2 ÓOO
3 S°o
4 200
5.400
4 100
5 oro
6.400
760
'•33°
1 4ïS
1.710
2 040
2 470
3 325
3-99o
2 850
2.4"0
2.O9O
3-325
3.99O
1.425
I.7IO
1 900
2.1 90
2 47O
3OJO
4085
3.99O 4.75O
4-750
3 420
3.O4O
2 470
4 085
4 750
2.OO0| 2.400
5.1 W 6.080
t.rooj 2.280
2.200 2 61 o' 2.090 2.470
90-ij 2.30oj 1.805J 2.185
OPENBARE LEESZAAL EN BIBLIOTHEEK
Gedurende de maand Januari werd de Lees
zaal bezocht door 1651 mannen en 79 vrou
wen, totaal 1740 personen.
Uitgeleend werden 2486 romans, 1325 stu
dieboeken en 1906 kinderboeken, totaal 5717
banden.
Aangeschaft werden de volgende werken:
van Adelberg, Iedere winkelier zjjn eigèa
boekhouder; Alders. Jongens en natuurkun
de; Banning, Geloof en arbeid; Cobb, Kogels
en kruisen; Doorman. Sclma Lagerlöf;
Fehlauer, Goede raad voor onze moeders en
kinderen; Gorter, De voeding van gezonde en
zieke kinderen; Gulbranssen. En eeuwig zin
gen de bossclien; de Gruyter, Zes moderne
schilders; Hageman, De velden der zaligen;
den Hertog, Vrouwen naar Jecatra; Ingwer-
sen, Wee mijn ve'k; Ivans, De uitgestrekte
hand; Ivans, De andere: Ivans, De spookka-
mer van Cahernan Abbcy; Leidersboekje,
V. C. J. R; Lindbergh, Om de Noord naar
het verre Oosten; Raedtde Canter, Vrou
wengevangenis; Rceser, A!phon3 Diepcnbrock;
Ring. Mette; SchartenAnlink, Littorla:
Schouten. De verlegenheid; van Suchtelen,
Fontie; Wilkins. Onder het ijs naar de Noord
pool; LotgeringHillebrand, Kook voor-
deelig.
Ten geschenke ontvangen: Galsworthir,
Zwaar beproefd; Helman, Waarom niet;
Leneman, The Silecroft case; Macau'.aV.
Staying with relations; Moerike, Gedicht^;
Oppenlieim, The amazing partnership; Roberj,
Kleine Fransche spraakkunst; Steiner, D{e
geistige Führung des Menschen und der
Menschheit
De reedersvereeniging heeft op haar
schepen een circulaire laten ophangen, waar
in aangespoord wordt toch vooral gebruik te
maken van de visscherijscholen om zich het
visscherij-diploma te verwerven.
Men acht dit zcowcl ln het belang van hot
bedrijf als ook ln het belang van de beman
ning. omdat men op de hoogte komt van
kennis, die vooral nu met de voortschrijding
der techniek zoo nuttig kan zijn.
Denken we aan motorkennis, aan plaats
bepaling, aan allerlei seinen en reglementen
op zeevaartgebied.
Wel is het visscherij-diploma zoo zegt
de circulaire niet verplichtend nog, maar
dat komt tenslotte en bovendien heeft het
i
ook nu zijn nut.
Het Dagblad voor IJmulden meldt. da|t
mede als gevolg van den grooten aanvoer i
don loop der vorige week, de besommingen
der stoomtrawlers dalen. Niet alleen, dat ver
schillende kustbooten beneden 1090 beson+
den, ook het resultaat van do groots booten
met aanzienlijke vangst bleef beneden elke
verwachting.
Volgens het verslag van de zeevisscherjj
over December 1035 werd door 485 Neder-
landsche vaartuigen aan de visscherij deelge
nomen. Door deze en buitenlandsche vaartui
gen werd gezamenlijk aangevoerd: 7.311.014
kg visch ter weerde van 1.072.142 tegen in
1934 5.382.138 kg ter waarde van 711.449.
In Zeeland is, volgens verschillende bei-
richten ln de N. Rt Ct., een actie gaande om
het mosselzaad uit de Waddenzee ter bei
schikking te stellen van de Zeeuwsche kwee
kers.
Het is daarom, dat we nog eens ernstig dé
aandacht vestigen op dit streven van dei
Zeeuwen. We herinneren aan het perspectief
hetwelk er voor de Waddenmossel is gej-
opend doordat de acht noordelijke provincie*
uitsluitend thans als afzetgebied voor dczeij
mossel is gereserveerd.
Dit gebied, we wijzen er nadrukkelijk
op, ligt nog nagenoeg braak voor de mossel-»
consumptie, zoodat er een groote uitbreiding
van het verbruik kan ontstaan. En daarom
moeten we hier in het noorden zuinig zjjn op
het zaad in de Waddenzee. Dit moeten we
ons goed ln het oor knoopen.
Het conserveeren van versche vlsch, anders
dan door middel van jjs, staat op hot punt
ook weer grooler ingang te doen vinden.
Volgens The Fishtng New3 is. reeds eenlgen
tyi geleden, in de laboratoria aangetoond,
dat het opslaan van versche visch in een
kooloxyde-milieu van buitengewoon goeden
invloed is bjj het bewaren.
In twee gasdichte gegalvaniseerde tanks,
die de afmetingen hadden van het vischruim
van een trawler, waren dezelfde hoeveelheden
visch, op dezelfde manier als aap boord met
ys behandeld, geladen.
In vier proeven werden vergelijkingen ge-:
maakt bet reffende de duurzaamheid'van visch,
bewaard met en zonder CO, (koóloxydei. De)
gebruikte visch was schelvirch, kabeljauw,1
wijting en platvisch. Deze werd opgeslagen'
ln een 46 f) 60"/, carbon oxyde omgeving.
Gebleken is, dat de visch ln gas beter be
waard bleef dan in (ja en lucht. Na twaalf
dagen vertoonde de vlsch in het laatste geval
siymvorming en rook ze eenigszins bedorven.
Dit gebeurde by de visch in gas zelfs niet
na 21 dagen.
HET GEHOOR VAN VISSCHEN.
Prof. v. Frisch, hoogleeraar ln dierkunde
aan de universiteit te Munchen, heeft in de
Beiersche academie van wetenschappen een
mededeeling gedaan omtrent proeven, die ny
genomen heeft om het gehoor van visschen
na te gaan. De proeven hebben bewezen, dat
visschen geluiden waarnemen, maar niet de
richting waaruit zij komen. De gehoorzin
dient alleen als waarschuwingsmiddel; voor
oriënteering heeft de visch een ander orgaan
(een soort tastzin in de huid) dat in staat
stelt de richting en de herkomst van waar
genomen geluiden te bepalen. (N. R. Ct)
De resultaten van de trawlers was zoo
gering den laatsten tfjd. dat enkele zijn op
gelegd. Er was zelfs een schip met een be
somming van 500 en daarvoor kan niet ge
varen worden.
Het vraagstuk der vischcons ^rveering
krijgt al grooter haast om te worden opge
lost, want waar moet het anders heen met
onze visscherij
Ar.?' y* v
JAARVERSLAG VAN DE KAMER VAN
KOOPHANDEL EN FABRIEKEN VOOR
ic
IIOLL. NOORDERKWARTIER OVER 1935.
1 n
Het lijkt ons een goede gewoonte van de
Kamer van Koophande te Alkmaar, dat zy
haar jaarverslag onmiddellijk na het verstry
ken van het kalenderjaar laat verschijnen.
Het thans voor ons liggend verslag over
1935 telt co. 100 blz. Vrijwel alle beschrijvin-
gën van de verschillende bedrijfsgroepen ge
tuigen van een ernstige ontreddering, terwijl
er helaas nog vrijwel geen symptomen van op
leving te constateeren vallen.
Wanneer wy het verslag doorbladeren treft
ons allereerst een overzicht van het gebied der
Kamer (38 gemeenten met 166948 inwoners,
Kadastrale grootte ln Hectaren 99866.5261)
met opgave van de ln het Handelsregister In
geschreven handelszaken en bedrijven.
Na de nieuwjaarsrede van den voorzitter,
die ln haar geheel ls opgenomen, volgen ge
gevens inzake de samenstelling der Kamer,
het Handelsregister (waaruit o.a. blijkt, dat
het aantal ingeschreven zaken op 31 December
1935 bedroeg 10538 dossiers), verstrekte in
lichtingen (totaal thans 79719), contingentee-
ringsarbeid enz.
De bladzijden 2641 geven een beeld van
de werkzaamheden der Kamer en hare finan»
cicn, waaruit wy aanstippen, dat de begroot
ting over 1936 sluit met een bedrag van 24
duzend gulden ln ontvangsten en uitgaven,
Vervólgens zien wij een beschouwing over
de wegenvérbetering, kanalen-aanleg, binnen
scheepvaart (door de vlotbrug te Alkmaar
passeerden ln 1935 totaal 37.928 binnenvaar
tuigen met een laadvermogen van 2.372.209
tons), luchtvaart etc.
Zeer belangwekkend ls vooral het overzicht
van den handel in zuivelproducten blz. 4953.
waarin ook aan de ontwikkeling van den zul-
vcl-export een ruime plaats wordt geboden,
terwijl tal van statistieken en grafieken het
géheel verduidelijken (de kaasexport bedroeg
in 1935 totaal 61.052 tons, ter waarde van
23.464.000). Interessant is ook het overzicht
van den aanvoer op alle kaasmarkten van ons
land over de jaren 18511935.
In de blz. 5564 wordt een beschrijving
gegeven van den handel in grove tuinbouw
producten en bloembollen.
Ook aan de overige bedrijfsgroepen als
schapenhouderij, wolhandel, pluimveeteelt,
marktwezen, seizoen bedrijven, etc. etc. kan de
belangstellende lezer uitvoerige gegevens ln
dit verslag aantreffen.
In het verslag over den middenstand (blz.
8892) lezen wij o.a. welke gunstige resul
taten de Kamer te Alkmaar in samenwerking
met die te Hoorn en den K. N. M. B. heeft mo
gen bereiken ten aanzien van de middenstarids-
zaken, welke in den Wleringermeerpolder zijn
gevestigd. Dit is voorwaar een aardig succes,
dat dank zij ook de tegemoetkomende houding
van de Wieringermeerdirectie verkregen kon
worden.
UITVKKKÖOPEN EN OPRUIMEN.
Wat de winkelier wél en wat »>U
niet mag.
Zooals velen zullen weten is met ingang
van 15 Ociober van het vorige Jaar de wet
houdende regeling van het uitverkoopen ter
bescherming van den bona fide middenstand
in werking getreden.
Daarmede werd ln een reeds lang door den
middenstanu gevoelde behoefte voorzien.
Wat behelst nu die wet? We lezen dezer
dagen dikwijls, dat de kantonrechter die-en-
die veroordeeld heeft tot jen boete van zoo-
en zoo-veel en we kunnen ln de meeste ge
vallen niet precies zeggen, waarom de win
kelier nu eigenlijk wel strafbaar was.
De wet, regelende het uitverkoopen en
opruimen in het winkelbedry; richt zich niet
tegen het houden van uitverkoopen en oprui
mingen ln het algemeen, doch betreft die
bijzondere gevallen, waarh uitverkoopen of
opruimingen ontijdig worden aangekondigd
of wel onder voorwendsel», die aan het pu
bliek ten onrechte den Indruk van een bij
zonder voordeellge aanbieding geven.
Wanneer mag een winkelier een verkoop
aankondigen onder de aanduiding „uitver
koop" of „opruiming'
Antwoord: Wanneer hjj daartoe van de
ijtmer van Koophandel en Fabrieken ver
gunning heeft gekregen.
Wanneer heeft de winkelier die vergun
ning niet noodig?
Antwoord: Bij aankondiging van verkoo-
pen in verband met jaars- of seizoenswiss®.
ling.
Is de winkelier overigens vrij ln het aan
kondigen van zijn verkoopen?
Neen; aankondigingen, welke eenzelfde»
indruk wekken als de normale aankondigt^,
gen van een verkoop onder de aanduiding
„uitvorkoop" of „opruiming" zjjn verboden.
Het is in hoofdzaak over bovenstaande dri#
vraagstukken dat Mr. Dra W. O. Lieuwen,
chef der Afdeeling Voorlichting en Documen
tatie van het Bureau van den Koninklijken
Ned. Middenstandsbond, een voortreffelijk
boekwerkje heeft geschreven.
zy, die met de weteiyke regeling nopens
uitverkoopen en opruimen in het winkelbe-
dryf ln nauw verband staan, behooren eigen-
lyk allemaal een exemplaar van dit boekje in
hun bezit te hebben, want op alle vragen,
betreffende genoemde regeling geeft het een
kort en zakeiyk antwoord. Ook de strafbepa
lingen, by overtreding van de betreffehdé
wet, zyn opgenomen
Ook voor niet-middenstanders kan het
werkje zyn nut nebben en zeker is 't voor
den leek interessant na te gaan, hoe de wet
„op de uitverkoopen" ontstaan is. welk een
bevoegdheid de Kamer van Koophandel by
de practlsche toepassing er van in handen is
gelegd, enz.
Het werkje ls een uitgave van het Bureau
van den Kon. Ned. Middenstandersbond,
Mauritskade 33b, 's-Gravenhage, alwaar het
op aanvraag te verkrygen is.
De spoorwegen geven het publiek veet
meer service, dan dé, auto's, vervolgt de
nieuwe stationschef éan het Amsterdamsche
Oentraal-Station. 't Gaat niet alleen vlug,
maar ook veilig en voordeelig. Denk maar
eens aan de goedkoope tarieven... Is de ver
binding AmsterdamDen Helder niet ideaal?
Als u straks in Amsterdam komt, meneer
Jongstra
Dan zal ik zeker het myne er toe bydra-
gen om Jutterstad, de stad van de Marine,
Visschery en Blauwe Zeeridders, de stad,
waar het Reddingsmonument staat, nog meer
bekendheid te geven. Dat verdient Den
Helder ten volle, vervolgt de heer Jongstra,
op warmen toon.
Daar heb je onze Marine! Wat weten
ze er van in het centrum van het land? Er
zyn Nederlanders, die nog nooit een oorlogs
schip gezien hebben... Hebben de Amster
dammers, de Hilversummers, ooit de ontroe
rende momenten meegemaakt, die iedere
Jutter zoo vaak doorleeft, by het vertrek en
binnenkomen van een Nederlandsch oorlogs
schip.
Ts onze Marine niet waard, dat niet
alleen de Jutters, maar ook vele Nederlan
ders uit andere plaatsen op die momenten
aanwezig zyn by de steenen dam en op het
Wierhoofd.
Wanneer het eenigszins mogelyk is. Ik zal
do Nederlandsche Spoorwegen hier op wyzen
en het bezoek aan Den Helder in de hand
werken, door op die. voor de Nederlandsche
Marine zoo beteekenisvolle dagen, extra trei
nen van Amsterdam te laten ryden, opdat
ook de hoofdstedelingen hierbjj aanwezig
kunnen zyn. De Marine moet meer bekend,
meer populair worden onder ons volk. Onbe
kend maakt onbemind. Wil je wel gelooveu,
ik ben nu al een tydje weg uit Den Helder,
maar als ik hier in Zutfen een pikker in z(jn
baadje zie loopen, dan springt myn hart op
van pleizlerDat ls, omdat Ik in Den
Helder myn Jeugd heb doorgebracht Iedere
keer als ik aan de Jutterstad een bezoek
breng, en 's avonds tegen zonsondergang op
den dyk ioop, dan voel ik my als de verloren
zoon, die terugkeerteen tweede Peer
Gynt...M, i
Een oogenblik zwijgt de nieuwe Amster
damsche stationschef, dan vervolgt hy: Ik
ben nog een tyd in Rotterdam werkzaam
geweest, was onderchef ln Feijenoord, waar
veel rangeerwerk is, tn verband met het
havenbedryf. Ook ben ik een tijdlang, onder
leiding van den heer Haitsma Mullier, spe
ciaal belast geweest, met de reclame-cam
pagne voor de spoorwegen. Toen Ik geduren
de een jaar op de Inspectie was, had ik eens
een gesprek met Overste Frytag Drabbe.
Het was my opgevallen, dat. waar tal van
militairen een officieel bezoek gebracht had
den aan het graf van Willem I ln Delft, de
mariniers dit nog nimmer gedaan hadden.
De toenmalige vice-admlraal nam het plan
over en den llen December 1933 trekken de
mariniers met pypers en tamboers naar Delft.
waar ze een krans neerlegdenen voor
de kerk defileerden, en toen trokken ze weer
met den trein naar de kazerne terug
Zoodat de Spoorwegen er ook nog een
kleinigheid aan verdienden, zeg Ik ondeu
gend
Maar de heer Jongstra weert af: - Neen,
heusch, het was dit keer niet de spoorman,
maar iemand, die met de Marine meevoelt.
De Spoorwegen mogen nu goede service
geven, merk ik op, maar toch worden de
abonné's tegenwoordig van de opheffing der
treinen op diverse trajecten de dupe. Nu
móeten ze wel een autobus nemen en dat
traject betalen......
U vergeet, dat er ook vele nieuwe tra
jecten bykomen! Nu pas weer van Gouda
naar Boskoop en daarover moppert u en ook
de abonné niet... Het verkeer, althans het
Internationale verkeer ln Holland kan zeer
zeker nog heel wat opgevoerd worden. Op
een steenworp afstand van Nederland ligt
Londen en toch ls het aantal Engelschen, dat
Nederland bezoekt, zeer gering... Onzé bad
plaatsen, moeten het op het gebied van bui
tenlanders altijd van de Duitschers hebben...
totdat Duitschland het toeristenverkeer naar
Holland en andere landen beperkt... Nu zit
Lelden, of beter, Holland in last! Nu wreekt
zich het Nederlandsche stelsel-van-eenzydlg-
lngericht-toeristen-verkeer! Zeg nu maar
niet, dat toeristen-verkeer alleen voor den
toerist van belang ls, want, is het voor déze
een pretje. Van gróót belang is veel toerisme
voor den Nederiandschen Staat, voor de
Spoorwegen, voor de toeristen-centra (groote
steden, badplaatsen, dus ook voor Huisduinen
en Texel). De Horecaf, de A.N.V.V., de rels-
bureaux, de K.L.M., de stoomvaartmaatschap-
pyen, alle profiteeren hiervan. By de Engel
schen, die uitstapjes maken, moet practlsche
reclame gemaakt worden, een causerie in het
Engelsch, moet over de radio gehouden wor
den. Ze moeten daar vertellen over den Af
sluitdijk, over Zandvoort, over Alkmaar, wy
moeten eenige honderden Engelsche Journa
listen naar ons land ultnoodigen, ln samen
werking met den Nederlandschen journalis
tenkring.
't Zal veel geld kosten, merkten wy op.
't Zal voordeel opleveren, de cost gaet
de baet vooruit, vervolgt de heer Jongstra
enthousiast Vergeet niet, dat bv. 10 Aug.
1935 een kleine 10.000 Engelschen via Dover
Ostende naar de Belgische badplaatsen
trokken. Naar Scheveningen, Zandvoort, Huls
duinen en De Koog op Texel, daar moeten
we ze zien te krygen. Waar Duitschland het
toerisme beperkte, moeten wy John Buil tot
onzen toerist maken.
In Amsterdam krygt u een heel groot
personeel onder uw leiding.
Ruim achthonderd man. Ik zal my ho-
peiyk spoedig in myn arbeid ingewerkt heb
benMyn geaardheid als Nieuwedieper
zal my ook daar te stade komen...
Ik kyk den nieuwen Amsterdamschen sta
tionschef peinzend aan. Ik voor my. vind het
geen toeval, dat Nieuwedieper jongens vaak
ergens als leiders optreden. Een Nieuwedie
per jongen heeft van Jongs af over het wijd»
Marsdiep en de Noordzee gekeken hy had
nooit een beperkte horizon, als de kinderen
uit groote steden, met nauwe straten. Een
Nieuwedieper jongen heeft altyd frissche zee
wind door zyn haren gevoeld, die de be
krompenheid, de dufheid, dwaze deftigheid en
aanstellcry uit zyn hersenen wegblies... Een
echte Nieuwedieper blyft zyn geaardheid be
houden door gewoon te blyven en toe te pas
sen wat hy in Nieuwediep opmerkte.
Als stationschef van AmsterdAm zal ik
onder het personeel, iedereen, van hoog tót
laag. die zyn plicht doet, die de belangen van
onze mooie spoorwegen met alle krachten
bevordert, weten te waardeerenze zullen
altyd by my een open oor vinden, zegt d®
heer Jongstra ernstig.
Map.r, nu zie ik, zegt hy op zyn horlog»
kykend, dat het myn tyd wordt, ik moet
naar het station, en jy moet naar den Hel-
derschen trein, die komt direct binnen. Ik
zal je even naar je coupé loodsen...
Juist dendert de trein het Zutfensche per
ron binnen...... de heer Jongstra „loodst" my
keurig naar myn compartiment
De groeten aan alle Jutters hoor, lacht
hy.*.,. Dan rolt de trein langzaam uit het
Zutfensche station weg.
De Nederlandsche Sporen hebben een be
roemd V-devles, nl. Reist per spoor.
Veilig
Vlug
Voordeelig
Verwarmd,
De nieuwe stationschef van Amsterdani zet
er ongetwyfeld een vyfdë V aan weten toe
te voegen, namelyk Voorkomend. Moge dei®
voorkomende bekwame stationschef uit Jut*
terstad er in slagen de spoorwegen nog meer
populair te maken.
Den Helder, 6 Februari 1936.
YVEL DAWNURÖ-
S nel h eids ver meer- j Snelhei dsver m«ef*
dering voor ver- dering voor
Weer, dat den agent keer, dat den og«
van links nadert, van rechts na