FOTO-PAGINA HELDERSCHE COURANT
Marineberichten.
De resultaten van de proeftochten
van Hr. Ms. Sumatra.
„Oud-gepensionneerc' en"
van de marine.
Arrondissements
rechtbank te Alkmaar.
Burgerlijke Stand
De romp van
te Pensecola
Je „Ce F,.«cKe .Ll.e.en.». J. Htf. De g.re.lee.J.ehe, Fe. veeJ.elJee tleiee R"~
omsloeg en zonk. wordt te Verdon ontscheept. Deze foto werd visschen In het bekende aquarium. v$n Brighton scheidingen f
per oelinograai overgebracht t -vv
Muller in de nieuwe Lumina-lilm .Vrouwen om den
Zonnekoning"
"I I .1 -
HK. MS. „HERTOG HEKDIUK".
Hr. Ms. Hertog Hendrik ie Maandag uit
Eaa Palmae vertrokken.
Bij beschikking van den minister van defensie
te de luitenant ter zee der 2e kl. S. S. W: van
der Woude, 20 dezer geplaatst b(j de Marine
kazerne te Willemsoord.
Kapitein-luitenant ter zee H. Pitlo, zoomede
luitenants ter zee 2e klasse J. P. Houterman,
C. Hos, R. Ritsema van Eek, J. E. H, Reeser,
P. Cool, J. G. Stegeman en J. H. Geerlings,
aan wie vergund is uit Oost-Indië te repa-
trieeren, zijn met het stoomschip Johan de
Wilt 12 dezer van Tandjóng-Priok vertrokken
en worden daarna hier te lande terugverwacht.
De nadere beproeving der machineinstallatie
van Hr. Ms. „Sumatra" is, zpoals men weet,
voorloopig geëindigd. De „Sumatra" zal de
komende maanden de gewone oefeningen her
vatten.
Over de resultaten der proeftochten meldt
het Soer. Hbld. nog het volgende:
Er is reden te over voor tevredenheid. De
„Sumatra" heeft bewezen, weer een kruiser te
zijn die mede zal tellen in het gevecht. Het
trillen, dat vroeger een goede vuurleiding ten
zeerste belemmerde, is verdwenen, waardoor
het schip artilleristisch even goed is geworden
als de „Java de laatste ligt zelfs iets min
der stil. De snelheid van de „Sumatra" geeft
eveneens reden tot voldoening.
Om begrijpelijke redenen daalt het blad piet
in technische details af, maar één voorbeeld
mag wel vermeld. Bij 265 omwentelingen, dus
terwijl de machines lang niet het uiterste
presteerden, is een snelheid bereikt van 27
mjjl. Dit geschiedde met volledige, oorlogsuit-
:-usting ën volledige oorlogsbemanning met een
Zeer aanzienlijke waterverplaatsing dus, en
bovendien in tropisch vaarwater, dat zooals be
kend, de snelheid naar beneden drukt. Verge
lijkt men dit een cijfer met de cijfers van an
dere marines, die bij snelheidsproeven hun
schepen leeghalen om de waterverplaatsing zoo
klein mogelijk te doen zijn, dan komen wij er
heel goed af.
Uiteraard kan de „Sumatra'? ook hoógere
snelheden halen, en zij heeft dit ook gedaan.
Bij de proeftochten werd niet gepoogd het
alleruiterste aan snelheid te bereiken. Dit
brengt in vredestijd maar onnoodige risico's
mee; in tijd van oorlog zal men er natuurlijk
zonder dralen toe over gaan.
1 - f 1 r :- j
Voor een billijker pensioenregeling.
1 -
De i marine'unedewerker van het „Alg. Han
delsblad" schrijft:
Wederom is bij de behandeling van de'
Defersie-begrooting in de Tweedei Kamer door
verschillende léden gepleit voor een billijker
pensioenregeling der pl.m. 600 oyd-maripe-
mannen, die vóór 1918 den dienst metpen
sioen hebben verlaten. Ongeveer 500 vallen
onder de in 1930 ingevoerde „bijslagregeling",
waarbij het behoefte-element de domineeren-
de factor was. De overige 100 genieten ech
ter nog steeds een pensioen dat ongeveer 1/3
bedraagt van het pensioen, dat hun rangge-
nooten die na 1920 den dienst verlieten, werd
toegekend.
Zooals wij in net „Algemeen Handelsblad"
van 11 Seept. 1935 reeds schreven, zou de
regeering ongetwijfeld de rechtvaardigheid
dienen indien de pensioenen uit dèii gunstig-
sten tijd naar een lager niveau wérden teing-
gebracht, teneinde de pensioenen der oud-ge-
peh&ionneercjen tot ongeveer denzelfden levens;
standaard te kunnen opvoeren! V
Een dergelijke nivelleering of egaliseering
zou inderdaad de eehige weg zijn om het
sedert 1922 jaarlijks in de Kamer besproken
vraagstuk der oud-gepensionneerden op te ios-
sen. Ook minister Colijn bleek deze meening
te zjjn toegedaan (Handelingen 4 December
1935) al geeft hij een voorstel om van de pen-
sloehèn van ften,; die onder de wet van 3922
zjjn gepensionneerd. iets af te;nemen om dó'
andere te kunnen verhoogen, geen kans van
slagen.
Toch hopen wij, .dat; een voorstel tot egaliri
seering niet lang meer zal worden uitgesteld.
Het is waar, dat de oud marinemannen, gogn
wettelijke rechten kunnen laten gelden op
verhooging vani hun pensioen,doch een rege
ling, die het rechtvaardigheidsgevoel onbé-
vredigd laat, zooals ten duidelijkste blijkt1 uit
het feit, dat zij elk jaar sedert 1922 door
kamerleder; van'alle politieke,richtingen wordt
becritiséerd, niag niet worden bestendigd.
Wij kunnen oris 'dan ookniét' voorstellen! dat
hpt °P gel ij (c niveau brengen y^n alle pensioe
nen naar de sal'arlsregeiihg Voor dé actief
dienenden onuitvoerbaar zóu zjjn.
Beter later dan nopit; de meeste oud-gepej}-
sionneerderi zijn immers reeds omstreeks .70
jaar én een voorstel tót hiyelleering zal dus
niet Jang, meer op zich mogen laten wachten
wil het nog zin hebben. n
i i i i 1
MA XI, VERZEN DING
HR. MS. „HERTOG HENDRIK".
Volledig gefrankeerde stukken voor tlr.
Ms. Hertog Hendrik kunnen worden verzon
den naar:
Horta: - --r- 4:-1
20 Februari; -laatste buslichting hoofdpost
kantoor 16.15 i.2
Casablanca: v
3, 4, 5, 6, MkfW.t;. laatste buslichthjg
hoofdpostkantoorlfj.15.yv
I d
Uitspraken zitting 11 Februari.
Auke S.', bakkerskn., Enkhuizen; diefstal
■van rijwielen, 3 mnd, voorw. 3 proefjaren.
Jan. S. én Joh. v, L., diefstal te Zijpe;
Vrijgesproken conform de eisch.
Anthony Marie Hendr. S., Groningen; hoo-
Wer beroep overtr. Motor- 'en 'Rjjwielwet
Kantonger. - Hoom. Vonnis bevestigd, behalve
i— conform de eisch ontzegging van rij
bevoegdheid voor 3 mhd.
j
Benzinediefstal op groote schaal.
Onder geleide van twee rijksveldwachters
én twee mareohaussee's verschenen Dinsdag
voor de Alkmaarsche rechtbank drie gemili-
meterde loge's van de 'Pkrapltiié te Haarlem,
dié terecht stond'éii wegens diefstal van 11
'ya,ten benzih'é 'én één vat pè'fróieum, in den
nacht van 27 op 28 Aug. '35 gepleegd op pet
afgebakende terrein 'van de koninklijke Shell
te Den Helder'. Dé verdachten, de 29-jarige
L.. A. St, en de 29-jarige G. C., beide, iand"
arbeides én de 35-jarige chauffer KJ. C.,
allen uit de Haarlemmermeer, bekenden het
geen hun. ten laste,was gelegd, pok in de om-
gjevjflg van ^aarlöht h^dejen.. ,zjj. dergelijke
jjenzinediefstailen óp groote schaal gepleegd,
waarvoor de eerste en de laatste eer jaar en
nummer 2 tien maanden gevangenisstraf
padden gekregen.
i Get. J. Zuidgeest; die belast was met het
toezicht op het opslagterrein van de Kon.
Shell te Den Heide? verklaarde, Jat het prik
keldraad véka stukgekiiipt eh 12 vaten wer
den vermist, elk van circa 200 1 inhoud.
De Officier noemde het een zeldzaam
rutale diefstal; de jongens trekken er
nachts met vooropgezet doel met; den
auto op uit.- Dit kan men niet goed praten
door te zeggen: het is een gevolg, van de
werkloosheid; dat is geen argument. Spr.
zou niet geschroomd nebben voor elk een
jaar te eischen, als het vonnis te Haarlem
er niet geweest was; eenigszins wil hjj daar
rekening mee houden en daarom requireert
spr. voor elk 10 maanden gevangenisstraf.
De hoofdgetuige.
Mr. Dr. R. R. Bromberg, toegevoegd ver
dediger, geiooft, dat de zaak niet zoo eenvou
dig is, als de Officier het voorstelt; de dief-
hoofd)schuldige is niet hier; de schuldigen
zjjn niet deze drie, maar de heler, de garage
houder, G. Ramkenia, die de jongens, spe-
culeerend op hun armoede en werkloosheid,
ertoe geprest heeft en hen zijn auto gaf, om
er voor diefstal op uit te gaan, om dan voor
6 ct. per 1 de benzine van hen over te nemen;
hjj heeft er aan verdiend, zijn slachtoffers
waren, voor hjj hen verleidde, jongens die
steeds eerljjk hun brood verdienden. Eigen
lijk, aldus pl., moest men medelijden met
deze jongens hebben en hen, als ze uit de
gevangenis komen, in staat stellen met be
hulp van dé reclasseéring, weer nuttige bur
gers te wordèn. Spr. hoopt, dat de verleider,
die ze hier gebracht heeft, zijn gerechte straf
niet zal ontgaan.
i i i i i j t
'n Klant zonder centen.
Voorts stond terecht de 38-jange P. D. J.
W. voorheen te Schagen, sinds 6 Nov. '35 te
Wijk aan Zee en Duin, wegens het koopen,
zonder te beta.en en zonder te kunnen be
talen; van verschillende goederen bjj een aan
tal winkeliers te Schagen. Uit het verhoor
van de Schager winkeliers, den jjzerhande-
laar T. de Jong, den schilder C. Bregman,
den Autohandelaar J. Jansen, den timmerman
A. Kater,'den ijzerhandelaar P. Dekker, den
boter- 'en kaashandelaar- J. de Vries en den
directeur der zuivelfabriek te barsingerhorh,
bjeek dat verd. zich aan het ten laste gelegde
had schuldig gemaakt,
Verd. ontkende met opzet te hebben ge-
nandeld, doch de Officier nam dat niet aan
en was van oordeel, dat aan dergelijke llee-
schentrekkerjj een eind gemaakt moet wor
den, temeer daar verd. van schuldbesef geen
blijk geeft. Spr. requireert 6 mnd. gevange
nisstraf.
Mr. Prins betoogde, dat hier niet van fle«-
schentrekkerjj in den zin van art. 326 a ge
spróken kan worden, omdat er hier geen
sprake is van 'n gewoonte van koopen, met
de bedoeling niet te betalen. Daarom moet
z.i vrijspraak volgen. In ieder, geval achtte
Pl. hier gevangenisstraf niet een goede maat
regel.
Na repliek werd de uitspx-aak bepaald op
Dinsdag 25 Febr.
van Den Helder
van 18 en 19 Februari 1936.
ONDERTROUWD: C. Slot en G. Krookj
C A. v. d. Hert en A. E. Roozen; D v. Zand
wijk en C. J. W. Sons.
BEVALLEN: A Leeuwerik-Stroo, d.; O»
Eelman-Sröit, 1.; M. Velleman-de Brujjn, «tj
A. C. Wiedenhoff-v. Velzen, z.
OVERLEDEN: J. A. v. Hoek, 3 jaar; A.
J. de Vroome, 2 n-nd.; G. v. d. Burg, 8 mnd.J
A. de Roo-van Essen, 49 jaar.
Haven van Nieuwediep.
18 Febr. 1936.
Aa xgekomen van Londen en vertrokken
naar Harlingen het Eng. s.s. „Fauvette".