Ingezonden H Schagen, HELDERSCHR COURANT VAN ZATRRDAG 22 FEBRUARI 1936. „Koop Nederlandsche waar, dan helpen wij elkaar." Heldersche verkeersproblemen. Bridgen en weldoen. 11 1 s s s s s Het touringcarbedrijf. Stoomvaartberichten. De strijd om den blauwen wimpel. 11 den lentedag, 't Ia wel niet het diepe blauw, dat wij In den zomer kennen, en wel gaat het aan den horizont over in een nevelig grijs, dat ongemerkt, als het ware zonder grens, in zee overgaat. maar de stralende zon is er. haar koestering ondergaan we en lederen dag heb ben we een paar minuten meer daglicht, niet waar? De lente komtOnze nijvere huisvrouwen prepareeren zich op de j&arlyltsche schoon maak; nieuwe boenders, zeemen lappen en voorraden groene zeep worden ingeslagen; schilders en giazenwasschers mobiliseeren zich, want er komt werk aan den winkel. Heel do natuur leeft op, na den langen, druilerigen winter. Alleen de brandstoffenman Is in een slecht humeur; zyn sigaar smaakt hem niet, hy ysbeert maar door zyn kamer. Ach, 't was met den winter niets ditmaal, allemaal narigheid en nattigheid, maar flinke kou, neen, meneer! 't Moest eens flink gaan vriezen. En daar is dan, zoowaar! de optimistische winkelier, die nóg zijn Friesche en Hollandsche schaatsen heeft uitgestald, met de pryeen er byde opti mistische winkelier, die nóg hoopt op wat vorst. Je kan niet weten, ze hebben toch in Maart óók wel schaatsen gereden De lente komtLaat ons voorzichtig zyn, vrienden, en niet él te uitbundig. Eén zwaluw maakt geen zomer en zeker ia het zaak 's avonds nog een schep op de kachel te doen en een warme groc of een gloeiend kép thee klaar te maken. En de koude voeten biy ven óók nog wel een week of wat. „IVOROL" De Nederlandsche tandpasta Het fietspad op de Zuidstraat i.et was ons verschillende malen opgeval len, dat fietsers, die gebruik maakten van het fietspad op de Zuidstraat, tegen de regelen van het verkeer zondigden. Zy bleken dit In alle gemoedsrust te doen, zoodat van opzet telijkheid geen sprake kon zyn en ons dus de eenige veronderstelling overbleef, dat de overtreders niet wisten, dat zy in overtreding waren. Dit is voor ons aanleiding geweest om ons tot een bevoegde instantie, i.c. den com missaris van politie, te wenden, die natuurlijk gaarne bereid was om onze betreffende vra gen te beantwoorden. Wy geven hier het relaas weer opdat de gebruikers van het Zuidstraat-fietspad het zich ten nutte kunnen maken. Nemen we eerst het eenvoudigste geval, n.1. dat men van de richting Keizerstraat komt. Men houdt rechts van den weg en komt dan vanzelf op het fietspad. Het berijden hiervan in deze richting geeft geen aanleiding tot op merkingen: men blyft zooveel mogelyk rechts fietsen opdat inhalers U links passeeren kun nen, terwijl als men zelf iemand passeert dit links moet geschieden. Nu komen we echter van de richting Ankerpark. Het fietspad ligt dan voor ons links van den weg, maar, waar hierin voor zien is bij c!e Motor- en Rywielwet, mogen we dit linksche fietspad gebruiken. We houden weer rechts van het pad maar moeten bij het. inhalen rechts passeeren. Dit is een; uitzondering, waaraan de fietsers wel goed mogen denken. Voorgeschreven is ook, dat zoo dit noodig mocht zijn, men by het passeeren het rijwielpad moet verlaten, zoodat' men dus gedurende enkele oogenblikken bezy-.- den het fietspad, op den parkeerstrook, rijdt. Komen we nu aan het eind van het fiets pad, dat is dus juist waar de Weststraat op de Zuidstraat uitkomt, dan mag men niet langer aan den linkerkant van den weg büj- van, daar dit „ongeoorloofd linksryden" be- teekent. Men steekt dus zyn hand uit, omdat men van richting verandert, en steekt direct over naar rechts. Komt nu verkeer van de Weststraat dan zal men dat altyd aan zyn rechterhand hebben. De wet schryft uitdruk kelijk voor, dat het verkeer van rechts voor gaat, zoodat het verkeer van de Weststraat den voorrang verleend moet worden. Komt er verkeer van de Keizersbrug, dan is men eigenlijk in het voordeel en kan men voor gaan en dus oversteken. Is het tegenliggend verkeer echter van „motorischen" aard en komt het dus snel naderby, dan verdient het, veiligheidshalve, aanbeveling om even te wachten. Rem gerust of stap „desnoods" even af. Dat is praktisch en wel zoo veilig! VERSLAG VAN DE GEMEENTELIJKE ARBEIDSBEURS, over de maand Januari 1936. Mannen. I Aanbiedingen kwamen in van: 4 bakkers, 13 bankwerkers (2 ben. 18 j.), 3 betonwerkers, 1 boekbinder, 1 boekdrukker, 1 brugwachter, 13 chauffeurs, 1 conciërge, 1 dekknecht, 11 electriciens (4 ben. 18 j.), 1 ex pediteur, 26 grondwerkers, 1 huisknecht, 1 incasseerder, 10 kantoorbedienden, 1 kapper (ben. 18 j.), 2 kellners, 3 kleermakers. 15 landarbeiders (1 ben. 18 j.), 3 letterzetters, 2 loodgieters (1 ben. 18 j.) 9 loopknechts (8 ben. 18 j.), 1 lystenmaker, 3 machinisten, 1 matroos, 7 metselaars, 1 meubelmaker, 3 monteurs (1 ben. 18 j.), 7 opperlieden, 1 op zichter, 18 schilders (4 ben. 18 j.), 1 schipper, 4 slagers, 1 steendrukker, 1 steenzetter, 3 stoffeerders, 4 stokers, 7 straatmakers (1 ben. 18 j.)( 23 transportarbeiders, 6 tuinlie den, 1 winkelbediende, 60 losse werklieden (6 zen. 18 j.). Totaal 316 personen. Aanvragen kwamen in om: 2 bakkers 1 ben. 18 j.), 1 bankwerker, 1 chauffeur, 2 electriciens (ben 18 j.), 22 grondwerkers, 1 huisknecht, 1 hulp-concierge, 4 hulp-bestellers, 2 kellners, 13 landarbeiders, 1 loopknecht (ben. 18 j.). 2 metselaars, 2 opperlieden, 5 schilders (2 ben. 18 J-). 1 stu- cadoor, 7 timmerlieden (1 ben. 18 j.), 23 transportarbeiders. 21 losse werklieden. Totaal 111 personen. Geplaatst werden: 3 bakkers (1 ben. 18 j.). 1 bankwerker, 2 behangers (te Slootdorp), 1 chauffeur, 2 elec triciens (ben. 18 j.), 22 grondwerkers, 4 hulp- bestellers, 1 hulp-concierge, 1 kapper (ben. J (te Nieuwe Niedorp), 2 kellners (w.o. 4 uit Amsterdam), 13 landarbeiders, 1 loop knecht (ben. 18 j.), 2 metselaars, 2 ópper- heden, 5 schilders (2 ben. 18 j.), 1 stucadoor, 7 timmerlieden (1 ben. 18 j.), 23 transport- hrbeiders, 21 losse werklieden. Totaal 113 personen. Aan het einde der verslagmaand stonden hog ingeschreven: 1 autogenisch taaacher. 4 bakschippers, 13 bakkers (2 ben. 18 j.). 40 bankwerkers (5 ben. 18 j.), 7 betonwerkers. 1 bloemistknecht, 1 boekbinder, 1 boekdrukker, 2 bollenarbei- ders, 2 brugwachters, 55 chauffeurs, 7 con ciërges, 1 contrftleur, 1 dekknecht, 19 electri ciens (5 ben. 18 j.), 1 emballeur, 1 expedi teur, 127 grondwerkers, 1 huisknecht, 1 hulp- fitter, 7 incasseerders, 5 kappers (5 ben. 18 j.), 51 kantoorbedienden (11 ben. 18 j.), 3 kellners (1 ben. 18 j.), 6 kleermakers, 1 koperslager, 3 koks, 147 landarbeiders (2 ben. 18 j.), 6 letterzetters, 13 loodgieters (2 ben. 18 j.), 30 loopknechts (22 ben. 18 j.), 1 lijstenmaker, 21 machinisten, 4 magazijnbe dienden, 2 matrozen, 32 metselaars, 1 meu belmaker, 6 monteurs, 3 motordryvers, 1 mu sicus, 33 opperlieden (3 ben. 18 j.), 2 opzich ters, 3 reizigers, 3 rijwielherstellers (1 ben. 18 j.), 2 scheepmakers, 65 schilders (5 ben. 18 j), 1 schipper, 1 schoenmaker, 7 slagers, 4 smeden, 1 steendrukker, 3 steenzetters, 5 stoffeerders, 11 stokers, 14 straatmakers (3 ben. 18 j.), 9 stucadoors, 3 stuurlieden, 126 timmerlieden (10 ben. 18 j.), 202 transport arbeiders, 14 tuinlieden (2 ben. 18 j.), 1 uur werkmaker, 1 vischknecht, 2 voerlieden, 6 winkelbedienden (2 ben. 18 j.), 354 losse werklieden (17 ben. 18 j.). Totaal 1513 personen. Vrouwen. Aanbiedingen kwamen in van: 1 costuumnaaister, 3 aardappelschillers, 29 dagdienstboden, 33 dagmeisjes, 10 dienst boden, 1 hulp in de huishouding, 2 kantoor bedienden, 1 naaister (ben. 18 j.), 3 noodh.- dienstboden, 3 verkoopsters (2 ben. 18 j.), 1 waschvrouw, 13 werksters. Totaal 100 personen. Aanvragen kwamen in om: 1 costuumnaaister, 16 dagdienstboden, 1 dienstbode (intern), 14 dagmeisjes, 1 mangel- meisje, -1 meid-huishoudster, 2 hulpen in de huishouding, 3 noodh. dienstboden, 1 verkoop ster (ben. 18 j.) 1 waschvrouw, en 6 werk sters. Totaal 47 personen. Geplaatst werden: 13 dagdienstboden, 11 dagmeisjes, 1 dienst bode (intern), 1 hulp in de huishouding, 3 noodh.-dienstboden, 1 waschvrouw, 5 werk sters. Totaal 35 personen. 9an het einde der verslagmaand stonden nog ingeschreven: 7 aardappelschilsters, 22 dagmeisjes, 5 dag- dienstboden, 4 dienstboden (intern), 1 huis houdster, 6 kantoorbedienden (3 ben. 18 j.). 2 naaisters (1 ben. 18 j.), 8 verkoopsters (7 ben. 18 j.), 14 werksters. Totaal 69 personen. (Buiten verantwoordelijkheid van de redactie Niet geplaatste stukken worde» met teruggezonden.) Den Helder 17-2-'36. Geachte heer Redacteur, gaarne wilde ik het volgende in Uw blad geplaatst hebben, by voorbaat myn dank. Reeds meerdere malen heb ik in Uw blad het één en ander gelezen over de Waddenzee- mossel en mosselzaad. i ln Uw blad van Zaterdag j.L komt in het artikel visschery het volgende voor; Dat er nameiyk een actie gaande is, om het mosselzaad uit de Waddenzee ter beschikking te stellen aan de Zeeuwen. Nu is het myns inziens niet meer dan een goed recht, dat dit mosselzaad (ook de vol wassen mossel) ten behoeve blyft van de randbewoners der Waddenzee. Met name ook voor hen, woonachtig in Den Helder, waarom moeten de Zeeuwen en anderen hierheen komen om onzen handel weg te haien? Laat een Zeeuw het van ons kopen, dat is niet meer dan biliyk. Moeten wy dat zoo, zonder meer toelaten Mag ik in de Zeewsche stroomen visschen? Neen! Mag ik by Wieringen visschen? Neen! Die visschery is voor buurtbewoners. Laat dan ook de visschery hier op de Wad den voor ons buurtbewoners. Ook voor hen die op bot, alikruiken, enz. visschen. Dat is niet meer dan biliyk en ons goed- recht. Hier ligt voor de betreffende autoriteiten een ruim arbeidsveld met veel mogehjkheden, in het voordeel voor de visschers en gemeente Den Helder. Eén en ander heb ik reeds aan wethouder De Boer uiteengezet. Er kan niet genoeg op gewezen worden wat voor belangen er op het spel staan, want het Waddenzeegebied ligt nog nagenoeg braak' voor de mosselenconsumplie, zoodat er een groote uitbreiding van het verbuik kan ont staan, daar door verschillende maatregelen momenteel de provincies op de Waddenzee mossel aangewezen zyn, buiten de mogelijk heden, die het buitenland ons biedt. Daarom moet niet toegelaten worden, dat hier in den omtrek het zaad wordt weggehaald. U, mynheer de Redacteur, nogmaals dankend, D. W. VAN WAARDENBURG, Langestraat 63. Inderdaad eischt het mosselenvraagstuk in de Waddenzee grooter aandacht van de rand bewoners dan het tot dusver het geval was. Zeer zeker zal de in November 1.1. opgerichte commissie voor de visschery belangen cüt vraagstuk ook wel in beschouwing hebben genomen, zoodat we Inzender daarheen wel mogen verwyzen. Inzender zou eveneens zich kunnen wenden tot de Visschery-Inspectie te Amsterdam en zich als gegadigde voor mosselen en mossel zaad opgeven. Voor leverantie aan de Zeeu wen van mosselzaad zou hy by de Zeeuwsche kweekers relaties moeten zoeken. Er is een strooming in Zeeland voorloopig geen mosselzaad uit de Waddenzee te halen, maar dat zijn de kweekers, die voldoende zaad hebben en uitbreiding der mosselpro ductie thans zien als een groote inzinking van de prijzen. Anderen daarentegen, die nog behoefte hebben aan mosselzaad, willen juist wel het mosselzaad uit de Waddenzee. Kan inzender b.v. toestemming krygen tot het visschen naar mosselzaad in de Wadden zee, dan zou hy dus by de laatste groep Zeeu wen daarvoor misschien afzet kunnen vinden. Ook het mosselzaad van de dammen (hoofdjes), dijken, meerpalen, vlotten, etc. zou waarschijnlyk voor dit doel gebruist kunnen worden. Daarvoor zal waarschijnlyk toestemming noodig zyn van Waterstaat en Marine. i s Dat er in Zeeland nog wel vraag is naar mosselzaad moge biyken uit het volgende bericht uit Ierseke aan de N. R. Crt.: „Er is aanvoer van tot halfwasschen mosselen van de Waddenzee, prijs 80 ct. per toni De vraag is evenwel grooter dan het aanbod. Werklooze visschers zyn van plan met toe stemming der Duitsche regeering daar mos selzaad te gaan visschen." Inzender kan ook daaruit opmaken van hoe groot belang de mosselencultuur voor de Zeeuwen is. Nu, zooals inzender terecht schryft, 8 provincies van ons land openstaan voor den Waddenmossel, is er eenig perspec tief om in die richting voor velen wat arbeid te verkrygen. Daarom nogmaals: laat hy zich in de eerste plaats wenden tot de pas opgerichte commissie voor de visscherybelangen te Den Helder. Red. Toen ik dezer dagen het verslag las van de afd. Den Helder der Kinderherstellings- en Vacantiekoloniën, trof my, dat een zoo nuttige instelling steeds moet tobben over gebrekkige middelen. Het idee kwam by my op om een groote bridge-drive te houden, waarvan de opbrengst zal zyn bestemd voor de kas van bovengenoem de vereeniging. Toen ik hierover met anderen sprak, vond dit terstond instemming. Reeds werden eenige pryzen toegezegd. Nu het brid gen zoo alierwege wordt gespeeld, verwachten we uit alle kringen deelnemers voor dit be paalde doel. De bedoeling is, dat gespeeld zal worden in 2, 3 of meer groepen (naar gelang van het aantal deelnemers), elk van 7 tafels. Voor elke groep zullen 8 of 12 pryzen beschikbaar wori- den gesteld. De indeeling zal by loting geschieden. Wé richten een dringenden oproep tot alle dames en heeren bridgers om hieraan mee te dóen. Ge kunt u zelf een aangenamen avond ver schaffen, kans qiaken op mooie pryzen, en tevens een goed doel, de uitzending van zwakke kinderen, steunen. - Nadere berichten volgen. B. i o j NIEUW POSTKANTOOR OP BETERE PLAATS. Een gunstiger plek voor een postkantoor die, waarover thans onderhandeld wordt, moeilijk aan te wyzen. iS Wellicht is het niet noodig er op te wyzen, dat de bewoners van de buurten tusschen Singel en Middenweg ten zeerste gebaat zou den zijn met een overgang over het spoorem- placement naar de Prins Hendriklaan, die dan vóór of achter het nieuwe kantoor zou kunnen komen. Zoo'n verbinding zou stellig meteen ge maakt kunnen worden! Is hier by het bouwplan rekening mee ge houden Zy, die daarvoor by het slagen der plannen zullen zorgen, zullen den dank oogsten van duizenden, die „achter het spoor" woner.! P. H. S. i Geachte Redacteur. Naar aanleiding van het ingezonden stukje onder het opschrift „De Nieuwjaarsrede", ge- teekend door F. en voorkomende in dé Held. Courant van 13 dezer, verzoek ik, u beleefd een klein plaatsje in uw blad. Bij voorbaat myn dank. j Met volle aandacht heb ik het stukje vaij F. gelezen en dan is het wel zeer merkwaar-i dig dat daarin vermeld wordt, dat de locd met een rustige, optimistische stem de Nieuwjaarsrede ten opzichte van de ge-j meente-financiën, want daarop komt het toch neer, heeft uitgespoken en, dat daar tegenover de schrijfmachine van F. met tra nen in de letters, ter uitdrukking van de droefenis over de Gem. financiën en wat ons mogelijk nog te wachten staat. Deze merk-j waardige en tegenstrydige betoogen hebben de gemoederen der ingezetenen onzer ge-j meente wel wat tot verontrusting gebracht en temeer nog, daar zy toch recht hebben tej weten den juisten financieelen toestand den Gemeente, is de vraag gewettigd: Wat h) nu eigenlyk de waarheid? Immers, een van beiden moet een onjuiste voorlichting aan dé ingezetenen geven. Een juist antwoord hierop zou dan ook wel gewenscht zyn. Dan zegt F.: Iets is bereikt met de gés-; prysverlaging. Nu, als F. dit zoo noemen wil. Maar ik deel zyn zienswyze niet. Immers, er is alleen maar een herziening in de vastrecht tarieven gebracht, welke thans bepaalt, dat men eerstens 20 ma gas per maand moet ver bruiken, vooi den gewonen prys van 11 centj per meter, en eerst daarna treedt de geredu ceerde prijs van 5 oent per m, in werking.; Het voordeel van deze vastrechttarieveni komt m.i. meer ten goede aan de groot- dan aan de klein-verbruikres. Aannemende, dat het Gem.bestuur van de grondgedachte 'is uitgegaan, dat door de herziening van het vastrechttarief het gas-debiet verhoogd wordt, doordat er velen weer tot gasverbruik zullen erugkomen, zal m.i. wel op een dé- bécle uitloopen. Immers, de kleinverbruikers hebben reeds lang blyk gegeven, dat het gas- product met de eeuwigdurende meterhuur voor hen te duur was en hebben zich inge-: steld op een goedkooper brandproduct dan gas, waardoor de laatste jaren by honderd tallen meters verhuisd zyn van uit hun wo ning naar de Gasfabriek, hetgeui thans nog dagelijks voortduurt. Indien het Gem.-bestuur het gas-debiet verhoogd wil zien, dan zullen zij een dusdanige reorganisatie aan de Gas fabriek moeten instellen, dat daardoor het! gas in prys overeenstemt met alle andere, geüjkwaardige brandstof, en dit zal mogelijk ten voordeele zyn van gemeente en gemeente naren. Alle andere pogingen door het gemeen tebestuur aan te wenden zullen m.i. falen. Eerst dan, heer F., zal men kunnen spreken, van gasprijsverlaglng. Dan vraagt F.: Welke handelsman ver-; hoogt zyn artikelen door huur van weeg- en meetapparaten. Het antwoord is zeer gemak- kelyk te geven; immers de gemeente Den, Helder. Maar erger Is nog, heer F., dat die zelfde gemeente zelfs in tegenstelling mètj vele andere gemeenten, van vele ingezetenen bedragen eischt voor een zeker product, dat zy in geen geval hebben geleverd; zie de watertarieven. Hoe Is dit nu te kwalificee- ren? Ben ik wel ingelicht, dan is destyds een voorstel tot herziening van de watertarieven by den Raad ingediend, maar aangehouden en ligt zeker nog op afdoening te wachten of wordt er in de stille hoop geloofd, dat dit vergeten wordt? Breng u, heer F„ dit nu eens aan het rollen. Opdat er eens een einde komt aan die ongehoorde toestanden ln den modernen tyd. U zult velen er een weldaad mee doen. Met hoogachting, T-, I GEMEENTE- EN RIJKSPERSONEEL. In uw blad van Donderdag 13 Febr. J.L komt een staatje voor betreffende verschillende rijks- en gemeentesalarissen. Het doel hier van zal wel zyn aan het Heldersche publiek nader voor te lichten betreffende de sala rissen. Naar het voorkomt geeft dit overzicht geen juist beeld van de rykssalarissen, daar deze verhoogd zyn met 6 kindertoelage, terwyi de eerste vier groepen der ambtena ren op jaarloon in den regel ongehuwd zyn. Verder beantwoordt deze staat, naar het wil voorkoomen, bovendien niet aan het ver- moedelyk beoogde doel, omdat er rangen in voorkomen, waarvan een groot gedeelte van het publiek hei bestaan zelfs niet zal hebben vermoed, daarom heeft het meer aan een overzicht van de salarissen van die ambte naren, die, naar verondersteld mag worden, by iedereen bekend zyn. Bedoeld worden de verschillende ambten ter gemeente-secretarie, en die van den admi nistratieven dienst ter inspectie der directe belastingen alhier. Voor de gemeente werd rekening gehouden met de salarissen op 1 Jan. 1936 en voor het ryk eveneens met de salarissen op dien da tum. Voor de laatste werd geen rekenmg gehouden met den kindertoeslag, omdat an ders de minima en maxima der verschillen- schalen niet tot hun recht komen. Om dezelf de reden werd ook 'geen rekening gehouden met de extra-korting van 10 voor de on- gehuwden. De salarissen voor het ryk moeten dus eventueel worden verhoogd met een kinder toeslag van 3 per kind en per jaar voor ieder kind beneden 18 jaar, met een minimum van 60, tewyi zy voor de ongehuwde amb tenaren, geen kostwinners zynde, moeten worden verminderd met 10 Tenslotte genieten de gehuwde ambtena ren, die een salaris hebben van 1800 of min der een huweiykstoelage van 180 per jaar, met dien verstande, dat het salaris hierdoor niet stygt boven het maximum der schaal en in geen geval boven de 1800. 3 éi 3 S u CO Q, 00 rt> I I, o> rA - I co o <N CÓ s r-4 •s 2 .2 3 S 8 SM P< L» Q> «M to <x> cr> co N N N N O O O IN rl H rl N S H -O 8 Oi d a> si o m 8 m x O X tn o O /—v 2 a o v Z *3 3 a <v O) B o o B J S o 02 O X X X u u ui a> a> -g a> X X J5 fH Ï5 63 W 3 H O "3 S ai 3 3 S SS I I 1 I I t Ogogogo tn 00 O N CO N co ri H ei pi N co' -f II II i M g 8 5 O O O O oo in oq cs[co H rt H ei 8 u Si O X 8 8 O si <D w 5 O n 3 5* O O s s 5 O LOK. Het door ons geplaatste staatje was een bijlage by de stukken van den gemeenteraad, welke bylage door B. en W. aan de leden van den raad gezonden was naar aanleiding van het verzoek van de regeering om de salaris sen van het gemeente-personeel te korten. Red. Held Crt. MIJNHEER, MAG IN UW SIGARENBANDJE Neen, mynheer de redacteur, dat moet myn eerste vraag niet zijn En daarom: mag ik een bescheiden plaatsje verzoeken in de Held. Courant voor het onderstaande? By voorbaat myn hartelyken dank. Neen. ik vraag geen sigarenbandje, waar voor nog sigaren moeten gekocht worden, doch ik ga u vragen om iets, dat u meestal toch in de prullemand gooit. Ik vraag gebruikte, doch ongeschonden postzegels, gewone zegels van welk soort of land ook. En waarvoor? U kunt in de Chr. Rotterdammer van he den lezen, dat in Goes een meisje ïydende is aan t.b.c. Dat meisje is te genezen volgens medisch advies als zij een kuur in Zwitser land kan maken (menschelyk gesproken). De kosten voor die uitzending kunnen haar ouders niet betalen, doch iemand, die zich interesseert voor deze zaak en den postzegel- handel, wil alle kosten voor zyn rekening nemen, indien hem een mlllioen postzegels, als boven, wordt verstrekt Er zyn er reeds 150 duizend verzameld, dus ongeveer een zesde deel. Nu is de bedoeling van ondergeteekende, ook iets te doen in het belang van dat kind, door langs dezen weg u vriendelyk t' verzoeken uw postzegels niet weg te werpen, doen ze per brief, of als er veel zyn per postpakket te zenden aan den heer H. C. van Donk, Hoofd de> Chr. U.L.O. school, Oostsingel 84 te Goes. Wanneer u dat nog te omslachtig is, dan is ondergeteekende gaarne bereid, elke hoeveelheid in ontvangst te nemen, hetgeen het eenvoudigste kan plaats vinden, wanneer men de postzegels in een enveloppe doet, de enveloppe dichtplakt en in de brievenbus Schagenstraat 40 depo neert. Hier is een eenvoudige wyze, een ziek kind ,te helpen, alleen door eenige moeite. En zegt nu niet dat alle Helderschen te zamen .het verelschte aantal postzegels nog niet eens ln een maand kunnen afdragen, want u weet niet in hoeveel plaatsen aan dit ver zoek gehoor gegeven zal worden, doch laten wy niet achterblyven. Den Helder, 14 Februari 1936. C. JONGKEES, Schagenstraat 40. P.S. De Rotterdammer van heden, 17/2 '36, schrijft, dat al meer dan 300.000 postzegels gezonden zyn. JONGKEES. De zuurKOOiiabrteken aan den Langedijk moeten thans de kool uit het buitenland betrekken, daar het vorig jaar geheele akkers door de luizenplaag vernield zijn. - Het lossen der Deensche kool Ondernemers zeer verontrust. De Bond van Bedrijfsautohouders in Neder land schryft ons: Al kan formeel niet gesproken worden van een nieuwigheid, als men het heeft over de toepasselykheid van de Wet Openbare Ver voermiddelen op het maken van rondritten met touringcars, in feite is dit wel degelijk nieuw. Wèl is door het K.B. van 15 Maart 1934 de leer aan te hangen, dat de bedoelde rondritten vergunningsplichtig zijn, maar doordat genoemd K.B. buiten werking bleef, heeft het touringbedrijf er tot nog toe geen hinder van gehad. Dit is anders geworden, sedert een voor stander van het consessiestelsel, tegen de be langen van een belangrijke groep ondernemers in, net zoolang met het K.B van 15 Maart 1934 enkele toeringcarbedrijven heeft achter volgd, tot deze in arren moede vergunningen voor rondritten zyn gaan aanvragen. Dit be- teekende, dat nu ook de andere ondernemers dien weg zijn opgedreven. Het is echter de vraag of zr allen de aangevraagde vergun ningen wel zullen krygen. Op grond van de inmiddels bekend geworden feiten moet dat worden betwijfeld. Deze consequentie nog buiten beschouwing latende, is het niet te weerspreken, dat het touringcarbedryf voor onoverkomelijke moei lijkheden -"s geplaatst. Het kostenvraagstuk is voor dit seizoenbedryf, waarin slechts 4 5 5 van de 12 maanden wordt gewerkt, al moor dend. Voor een rondrit, die b.v. over 4 pro vinciën loopt,**Rioet een vergunning in elk der betrokken provinciën worden aangevraagd. De kosten van een aanvraag beloopen per aan vraag en per vergunning gemiddeld 50.—, zoodat de bedrijven reeds hierdoor uitermate worden beiast. Hoe het moet gaan, als de touringcarmen- schen toeren willen organiseeren by plotse ling optredende gebeurtenissen die publiek trekken, is een vraagstuk apart. De aanvra gen om vergunning moeten minstens 30 dagen by de Gedeputeerde Staten ter visie liggen, voordat te openbare behandeling kan plaats hebben. Dan spreken we nog niet van den tijd, die verloopt, eer de beschikking afkomt. De belangstelling van het publiek is dan al lang verdwenen en het staat dan ten over vloede nog te bezien, of de gevraagde ver gunning niet wordt geweigerd. Waarschijnlyk hebben vele touringcaronder nemers zich van dat alles nog niet voldoende rekenschap gegeven. Velen hunner worden, zooals reeds is gebleken, bovendien verkeerd voorgelicht. Op Vrydag 13 dezer kwam een aantal on dernemers ten kantore van den B.B.N., Bond van Bedryfshouders in Nederland, byeen, om over den nieuwen toestand nieuw n'en déplaise het K.B. van 15 Maart 1934 van gedachten te wisselen. De verontrusting was algemeen, maar het is noodig, dat de oogen van zooveel anderen, die hier nog niets van weten, ook worden geopend. De vergadering sprak zich dan ook voor een actie op groote schaal uit. Naar verluidt, zijn de Gedeputeerde Staten in de verschillende provinciën het over den vergunningsplicht voor rondritten niet eens. Die van Noord-Brabant zouden zich, naar uit hoogst betrouwbare bron wordt vernomen, op het standpunt stellen, dat vergunningen voor rondritten, die zuiver het karakter hebben van ontspanningsreizen, niet noodig zyn. RADIO-TOESTEL-HOUDERS. Ondergeteekende heeft een beleefd verzoek aan alle Radio-toestelhouders en wel: voor ziet uw antenne van stukjes kurk om te voorkomen, dat duiven er tegen aan vliegen en dan dikwyls zwaar verminkt of zelfs ge dood worden. Het is een kleine moeite voor u en u doet de duivenliefhebbers er een groot plezier mede. By voorbaat onzen hartelyken dank. T. J. KOS, Californiestraat 35. MA RKTO VERZICHT. De aanvoer van vette koeien wordt thans iedere week weer grooter. Hoogste noteering 190.(circa 24 cents). Handel kalfkoeien goed, pryzen echter nog duur. Handel geldekoeien stil. Ook in pinken was weinig te doen. Aanvoer van paarden wordt ook steeds be langrijker. Nuchtere kalveren aardige handel. Graskalveren weinig aangevoerd. Er was veel vraag naar vette schapen en de handel hierin was goed. Overhouders matig. De tyd voor oude slachtschapen is voorby. Handel vette varkens stug. Hoogste noteering 17 V4 cent. Biggen heel kalm. Schrammen in het geheel niet aangevoerd. Kippen enz. by het oude. Stoomv. Maatsch. Nederland. Chr. Huygens, u., 20 Febr. te Genua. Marnix van St. Aldegonde. 20 Febr, te Ba* t&via. Poelau Tello, u., 2 Febr. v. Suez. Tarakan, t., 19 Febr. v. BelaWan, Tawali, u., 19 Febr. v. Padang. Kon Holl Lloya. Eemland, u., pass. 20 Febr. Teneriffe. Montferland, 20 Febr. te A'dam. Salland, 18 -. ebr. te Hamburg. Rotterdamsebe Lloyd. Baloeran, u„ 20 Febr. v. Colombo. Dempo, t„ pass. 21 Febr. Sagres. Djambi, 20 Febr. te Bremen. Indrapoera, t„ 21 Febr. te Singapore. Kota Inten, u„ 21 Febr. v. Suez. Kota Radja, t„ 20 Febr. te Suez. Sibajak, u.. 20 Febr. te Southampton. Soekaboemi. 20 Febr. te Hamburg. Kon Paketv Maatschappij. Bontekoe, 19 Febr. v. Batavia. Nieuw Holland 19 Febr. v. Sydney. 1ZWITSERSCHE REISALMANAK 1986. Uitgegeven door den Publiciteit»- dienst der Zwitsersche Bondsspoor- wegpn. Örell Füssli Verlag, Zürich en Leipzig. Zw. Fr. 2.50. Deze uitgave, die thans voor de tweedo maal het licht ziet, onderscheidt zich weder om door haar zorgvuldige grafische uitvoe ring, haar groote verscheidenheid en haar litterair-kunstzinnigen inhoud. Hoe hooger standpunt ingenomen wordt, van waar uit „Zwitserland als touristenland" geobserveerd wordt, hoe meer het thema aan inhoud en belangstelling wint. Zóo scheppen de talrijke medewerkers aan den almanak uit voorradi- gen rijkdom en in hun bijdragen weerspiegelt zich het Zwitsersche natuurschoon en de cul tuur in levendige phrases en openen interes sante perspectieven. De afbeeldingen, die de 12 maanden voor stellen werden ook ditmaal geleverd door Also Patocchi; het zyn landschapsmotieven met 'n heel eigen karakter in styi-zekere houtsneden. Herman Hesses beschreef de wisselende stem mingen der jaargetyden in soepele gedichten in zyn lyrische „Jahreslauf". Van de tien pro- za-bydragen noemen wy het artikel van prof. Dr. Gottfricd Bohneneblust, die door zyn in tieme vertrouwdheid met het onderwerp Zwitsersche reiservaringen in Goethe's werk aanhaalt Verder de „ultra-stratosfeer-hoogte" aanschouwelijk voorgestelde „Geologischer Aufbau der Schweiz" van prof. Dr. Leo Wehr- li, alsmede de verklarende studie van Dr. Rudolf Hans Schmld Over de „stille getuigen" van „der Bourgondischen Schweiz", de waar devolle beschouwing uit de pen van prof. Dr. Bernoulli over de bakermat der grafische kunst in Zwitserland met reproducties van eenige stukken uit de verzameling der Eed- genootschappelijke Technische Hoogeschool en tenslotte de fyngevoeiige notities van Dr. Jo- seph over de „Gestaltung der Landschaft durch den Menschen". Verdere bijdragen ver strekten: Kasimïr Edschmid („Wiedersehen mit den Schweizer Seen"), Othmar Gurtner („Weshalb denn Schweizer Skilauf?"), Dr. Bernard Diebold („Die Sohweiz ein The- aterland?"), René Thiesing („Die Organisa- tion des schweizerischen Fremdenverkehrs") en Dr. Willy Meyer „Spur in die Tiefe"). De tekst wordt verlucht door 32 groote foto reproducties. welke een uitgezocht karakter dragen. Rome, 21 Februari. (Stefani). In Itallaansche scheepvaartkringen spreekt men op het oogenblik over de mogelykheid en het nut eener verhooging van de snelheid der groote transatlantische mailbooten Rex en Conti dl Savoja, teneinde deze in staat te stellen den blauwen wimpel te heroveren, niettegenstaande het in de vaart komen van de Normandie en de Gueen Mary. Men zal hieromtrent echter pas een defini tief besluit nemen, nadat de resultaten be kend zyn van proeven, aan boord van het mailschip Conté Resso van de lyn naar het Verre Oosten, met een nieuw type stoom ketel, dat het mogelyk zou maken, de snel heid met 2 myl per uur te vergrooten. VOOR PHILATELISTEN. De zomerpostzegels, waarop een byslag wordt betaald bestemd voor cultureele en sociale doeleinden, zullen de beeltenaren dra gen van Erasmus, prof. dr .H. Kamerlingh Onnes, ds. A. S. Talma en dr. H. J. A. M» Schaepman.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 11