Ingezonden
H
Schagen,
HELDERSCHR COURANT VAN ZATRRDAG 22 FEBRUARI 1936.
„Koop Nederlandsche waar,
dan helpen wij elkaar."
Heldersche
verkeersproblemen.
Bridgen en weldoen.
11
1 s
s s
s
s
Het touringcarbedrijf.
Stoomvaartberichten.
De strijd om den blauwen wimpel.
11
den lentedag, 't Ia wel niet het diepe blauw,
dat wij In den zomer kennen, en wel gaat het
aan den horizont over in een nevelig grijs, dat
ongemerkt, als het ware zonder grens, in zee
overgaat. maar de stralende zon is er. haar
koestering ondergaan we en lederen dag heb
ben we een paar minuten meer daglicht, niet
waar?
De lente komtOnze nijvere huisvrouwen
prepareeren zich op de j&arlyltsche schoon
maak; nieuwe boenders, zeemen lappen en
voorraden groene zeep worden ingeslagen;
schilders en giazenwasschers mobiliseeren
zich, want er komt werk aan den winkel. Heel
do natuur leeft op, na den langen, druilerigen
winter. Alleen de brandstoffenman Is in een
slecht humeur; zyn sigaar smaakt hem niet, hy
ysbeert maar door zyn kamer. Ach, 't was met
den winter niets ditmaal, allemaal narigheid en
nattigheid, maar flinke kou, neen, meneer!
't Moest eens flink gaan vriezen. En daar is
dan, zoowaar! de optimistische winkelier, die
nóg zijn Friesche en Hollandsche schaatsen
heeft uitgestald, met de pryeen er byde opti
mistische winkelier, die nóg hoopt op wat vorst.
Je kan niet weten, ze hebben toch in Maart óók
wel schaatsen gereden
De lente komtLaat ons voorzichtig zyn,
vrienden, en niet él te uitbundig. Eén zwaluw
maakt geen zomer en zeker ia het zaak
's avonds nog een schep op de kachel te doen
en een warme groc of een gloeiend kép thee
klaar te maken. En de koude voeten biy ven óók
nog wel een week of wat.
„IVOROL" De Nederlandsche tandpasta
Het fietspad op de Zuidstraat
i.et was ons verschillende malen opgeval
len, dat fietsers, die gebruik maakten van het
fietspad op de Zuidstraat, tegen de regelen
van het verkeer zondigden. Zy bleken dit In
alle gemoedsrust te doen, zoodat van opzet
telijkheid geen sprake kon zyn en ons dus
de eenige veronderstelling overbleef, dat de
overtreders niet wisten, dat zy in overtreding
waren. Dit is voor ons aanleiding geweest om
ons tot een bevoegde instantie, i.c. den com
missaris van politie, te wenden, die natuurlijk
gaarne bereid was om onze betreffende vra
gen te beantwoorden. Wy geven hier het
relaas weer opdat de gebruikers van het
Zuidstraat-fietspad het zich ten nutte kunnen
maken.
Nemen we eerst het eenvoudigste geval, n.1.
dat men van de richting Keizerstraat komt.
Men houdt rechts van den weg en komt dan
vanzelf op het fietspad. Het berijden hiervan
in deze richting geeft geen aanleiding tot op
merkingen: men blyft zooveel mogelyk rechts
fietsen opdat inhalers U links passeeren kun
nen, terwijl als men zelf iemand passeert dit
links moet geschieden.
Nu komen we echter van de richting
Ankerpark. Het fietspad ligt dan voor ons
links van den weg, maar, waar hierin voor
zien is bij c!e Motor- en Rywielwet, mogen we
dit linksche fietspad gebruiken. We houden
weer rechts van het pad maar moeten bij het.
inhalen rechts passeeren. Dit is een;
uitzondering, waaraan de fietsers wel goed
mogen denken. Voorgeschreven is ook, dat zoo
dit noodig mocht zijn, men by het passeeren
het rijwielpad moet verlaten, zoodat'
men dus gedurende enkele oogenblikken bezy-.-
den het fietspad, op den parkeerstrook, rijdt.
Komen we nu aan het eind van het fiets
pad, dat is dus juist waar de Weststraat op
de Zuidstraat uitkomt, dan mag men niet
langer aan den linkerkant van den weg büj-
van, daar dit „ongeoorloofd linksryden" be-
teekent. Men steekt dus zyn hand uit, omdat
men van richting verandert, en steekt direct
over naar rechts. Komt nu verkeer van de
Weststraat dan zal men dat altyd aan zyn
rechterhand hebben. De wet schryft uitdruk
kelijk voor, dat het verkeer van rechts voor
gaat, zoodat het verkeer van de Weststraat
den voorrang verleend moet worden. Komt er
verkeer van de Keizersbrug, dan is men
eigenlijk in het voordeel en kan men voor
gaan en dus oversteken. Is het tegenliggend
verkeer echter van „motorischen" aard en
komt het dus snel naderby, dan verdient het,
veiligheidshalve, aanbeveling om even te
wachten. Rem gerust of stap „desnoods" even
af. Dat is praktisch en wel zoo veilig!
VERSLAG VAN DE GEMEENTELIJKE
ARBEIDSBEURS,
over de maand Januari 1936.
Mannen.
I
Aanbiedingen kwamen in van:
4 bakkers, 13 bankwerkers (2 ben. 18 j.),
3 betonwerkers, 1 boekbinder, 1 boekdrukker,
1 brugwachter, 13 chauffeurs, 1 conciërge, 1
dekknecht, 11 electriciens (4 ben. 18 j.), 1 ex
pediteur, 26 grondwerkers, 1 huisknecht, 1
incasseerder, 10 kantoorbedienden, 1 kapper
(ben. 18 j.), 2 kellners, 3 kleermakers. 15
landarbeiders (1 ben. 18 j.), 3 letterzetters,
2 loodgieters (1 ben. 18 j.) 9 loopknechts (8
ben. 18 j.), 1 lystenmaker, 3 machinisten, 1
matroos, 7 metselaars, 1 meubelmaker, 3
monteurs (1 ben. 18 j.), 7 opperlieden, 1 op
zichter, 18 schilders (4 ben. 18 j.), 1 schipper,
4 slagers, 1 steendrukker, 1 steenzetter, 3
stoffeerders, 4 stokers, 7 straatmakers (1
ben. 18 j.)( 23 transportarbeiders, 6 tuinlie
den, 1 winkelbediende, 60 losse werklieden (6
zen. 18 j.).
Totaal 316 personen.
Aanvragen kwamen in om:
2 bakkers 1 ben. 18 j.), 1 bankwerker, 1
chauffeur, 2 electriciens (ben 18 j.), 22
grondwerkers, 1 huisknecht, 1 hulp-concierge,
4 hulp-bestellers, 2 kellners, 13 landarbeiders,
1 loopknecht (ben. 18 j.). 2 metselaars, 2
opperlieden, 5 schilders (2 ben. 18 J-). 1 stu-
cadoor, 7 timmerlieden (1 ben. 18 j.), 23
transportarbeiders. 21 losse werklieden.
Totaal 111 personen.
Geplaatst werden:
3 bakkers (1 ben. 18 j.). 1 bankwerker, 2
behangers (te Slootdorp), 1 chauffeur, 2 elec
triciens (ben. 18 j.), 22 grondwerkers, 4 hulp-
bestellers, 1 hulp-concierge, 1 kapper (ben.
J (te Nieuwe Niedorp), 2 kellners (w.o.
4 uit Amsterdam), 13 landarbeiders, 1 loop
knecht (ben. 18 j.), 2 metselaars, 2 ópper-
heden, 5 schilders (2 ben. 18 j.), 1 stucadoor,
7 timmerlieden (1 ben. 18 j.), 23 transport-
hrbeiders, 21 losse werklieden.
Totaal 113 personen.
Aan het einde der verslagmaand stonden
hog ingeschreven:
1 autogenisch taaacher. 4 bakschippers, 13
bakkers (2 ben. 18 j.). 40 bankwerkers (5
ben. 18 j.), 7 betonwerkers. 1 bloemistknecht,
1 boekbinder, 1 boekdrukker, 2 bollenarbei-
ders, 2 brugwachters, 55 chauffeurs, 7 con
ciërges, 1 contrftleur, 1 dekknecht, 19 electri
ciens (5 ben. 18 j.), 1 emballeur, 1 expedi
teur, 127 grondwerkers, 1 huisknecht, 1 hulp-
fitter, 7 incasseerders, 5 kappers (5 ben. 18
j.), 51 kantoorbedienden (11 ben. 18 j.), 3
kellners (1 ben. 18 j.), 6 kleermakers, 1
koperslager, 3 koks, 147 landarbeiders (2
ben. 18 j.), 6 letterzetters, 13 loodgieters (2
ben. 18 j.), 30 loopknechts (22 ben. 18 j.), 1
lijstenmaker, 21 machinisten, 4 magazijnbe
dienden, 2 matrozen, 32 metselaars, 1 meu
belmaker, 6 monteurs, 3 motordryvers, 1 mu
sicus, 33 opperlieden (3 ben. 18 j.), 2 opzich
ters, 3 reizigers, 3 rijwielherstellers (1 ben.
18 j.), 2 scheepmakers, 65 schilders (5 ben.
18 j), 1 schipper, 1 schoenmaker, 7 slagers,
4 smeden, 1 steendrukker, 3 steenzetters, 5
stoffeerders, 11 stokers, 14 straatmakers (3
ben. 18 j.), 9 stucadoors, 3 stuurlieden, 126
timmerlieden (10 ben. 18 j.), 202 transport
arbeiders, 14 tuinlieden (2 ben. 18 j.), 1 uur
werkmaker, 1 vischknecht, 2 voerlieden, 6
winkelbedienden (2 ben. 18 j.), 354 losse
werklieden (17 ben. 18 j.).
Totaal 1513 personen.
Vrouwen.
Aanbiedingen kwamen in van:
1 costuumnaaister, 3 aardappelschillers,
29 dagdienstboden, 33 dagmeisjes, 10 dienst
boden, 1 hulp in de huishouding, 2 kantoor
bedienden, 1 naaister (ben. 18 j.), 3 noodh.-
dienstboden, 3 verkoopsters (2 ben. 18 j.), 1
waschvrouw, 13 werksters.
Totaal 100 personen.
Aanvragen kwamen in om:
1 costuumnaaister, 16 dagdienstboden, 1
dienstbode (intern), 14 dagmeisjes, 1 mangel-
meisje, -1 meid-huishoudster, 2 hulpen in de
huishouding, 3 noodh. dienstboden, 1 verkoop
ster (ben. 18 j.) 1 waschvrouw, en 6 werk
sters.
Totaal 47 personen.
Geplaatst werden:
13 dagdienstboden, 11 dagmeisjes, 1 dienst
bode (intern), 1 hulp in de huishouding, 3
noodh.-dienstboden, 1 waschvrouw, 5 werk
sters.
Totaal 35 personen.
9an het einde der verslagmaand stonden
nog ingeschreven:
7 aardappelschilsters, 22 dagmeisjes, 5 dag-
dienstboden, 4 dienstboden (intern), 1 huis
houdster, 6 kantoorbedienden (3 ben. 18 j.).
2 naaisters (1 ben. 18 j.), 8 verkoopsters (7
ben. 18 j.), 14 werksters.
Totaal 69 personen.
(Buiten verantwoordelijkheid van de redactie
Niet geplaatste stukken worde»
met teruggezonden.)
Den Helder 17-2-'36.
Geachte heer Redacteur, gaarne wilde ik
het volgende in Uw blad geplaatst hebben,
by voorbaat myn dank.
Reeds meerdere malen heb ik in Uw blad
het één en ander gelezen over de Waddenzee-
mossel en mosselzaad. i
ln Uw blad van Zaterdag j.L komt in het
artikel visschery het volgende voor;
Dat er nameiyk een actie gaande is, om het
mosselzaad uit de Waddenzee ter beschikking
te stellen aan de Zeeuwen.
Nu is het myns inziens niet meer dan een
goed recht, dat dit mosselzaad (ook de vol
wassen mossel) ten behoeve blyft van de
randbewoners der Waddenzee.
Met name ook voor hen, woonachtig in
Den Helder, waarom moeten de Zeeuwen
en anderen hierheen komen om onzen handel
weg te haien?
Laat een Zeeuw het van ons kopen, dat is
niet meer dan biliyk.
Moeten wy dat zoo, zonder meer toelaten
Mag ik in de Zeewsche stroomen visschen?
Neen! Mag ik by Wieringen visschen? Neen!
Die visschery is voor buurtbewoners.
Laat dan ook de visschery hier op de Wad
den voor ons buurtbewoners.
Ook voor hen die op bot, alikruiken, enz.
visschen.
Dat is niet meer dan biliyk en ons goed-
recht.
Hier ligt voor de betreffende autoriteiten
een ruim arbeidsveld met veel mogehjkheden,
in het voordeel voor de visschers en gemeente
Den Helder.
Eén en ander heb ik reeds aan wethouder
De Boer uiteengezet.
Er kan niet genoeg op gewezen worden
wat voor belangen er op het spel staan, want
het Waddenzeegebied ligt nog nagenoeg braak'
voor de mosselenconsumplie, zoodat er een
groote uitbreiding van het verbuik kan ont
staan, daar door verschillende maatregelen
momenteel de provincies op de Waddenzee
mossel aangewezen zyn, buiten de mogelijk
heden, die het buitenland ons biedt.
Daarom moet niet toegelaten worden, dat
hier in den omtrek het zaad wordt weggehaald.
U, mynheer de Redacteur, nogmaals dankend,
D. W. VAN WAARDENBURG,
Langestraat 63.
Inderdaad eischt het mosselenvraagstuk in
de Waddenzee grooter aandacht van de rand
bewoners dan het tot dusver het geval was.
Zeer zeker zal de in November 1.1. opgerichte
commissie voor de visschery belangen cüt
vraagstuk ook wel in beschouwing hebben
genomen, zoodat we Inzender daarheen wel
mogen verwyzen.
Inzender zou eveneens zich kunnen wenden
tot de Visschery-Inspectie te Amsterdam en
zich als gegadigde voor mosselen en mossel
zaad opgeven. Voor leverantie aan de Zeeu
wen van mosselzaad zou hy by de Zeeuwsche
kweekers relaties moeten zoeken.
Er is een strooming in Zeeland voorloopig
geen mosselzaad uit de Waddenzee te halen,
maar dat zijn de kweekers, die voldoende
zaad hebben en uitbreiding der mosselpro
ductie thans zien als een groote inzinking
van de prijzen.
Anderen daarentegen, die nog behoefte
hebben aan mosselzaad, willen juist wel het
mosselzaad uit de Waddenzee.
Kan inzender b.v. toestemming krygen tot
het visschen naar mosselzaad in de Wadden
zee, dan zou hy dus by de laatste groep Zeeu
wen daarvoor misschien afzet kunnen vinden.
Ook het mosselzaad van de dammen
(hoofdjes), dijken, meerpalen, vlotten, etc.
zou waarschijnlyk voor dit doel gebruist
kunnen worden. Daarvoor zal waarschijnlyk
toestemming noodig zyn van Waterstaat en
Marine. i s
Dat er in Zeeland nog wel vraag is naar
mosselzaad moge biyken uit het volgende
bericht uit Ierseke aan de N. R. Crt.: „Er
is aanvoer van tot halfwasschen mosselen
van de Waddenzee, prijs 80 ct. per toni De
vraag is evenwel grooter dan het aanbod.
Werklooze visschers zyn van plan met toe
stemming der Duitsche regeering daar mos
selzaad te gaan visschen."
Inzender kan ook daaruit opmaken van
hoe groot belang de mosselencultuur voor de
Zeeuwen is. Nu, zooals inzender terecht
schryft, 8 provincies van ons land openstaan
voor den Waddenmossel, is er eenig perspec
tief om in die richting voor velen wat arbeid
te verkrygen.
Daarom nogmaals: laat hy zich in de
eerste plaats wenden tot de pas opgerichte
commissie voor de visscherybelangen te Den
Helder. Red.
Toen ik dezer dagen het verslag las van de
afd. Den Helder der Kinderherstellings- en
Vacantiekoloniën, trof my, dat een zoo nuttige
instelling steeds moet tobben over gebrekkige
middelen.
Het idee kwam by my op om een groote
bridge-drive te houden, waarvan de opbrengst
zal zyn bestemd voor de kas van bovengenoem
de vereeniging. Toen ik hierover met anderen
sprak, vond dit terstond instemming. Reeds
werden eenige pryzen toegezegd. Nu het brid
gen zoo alierwege wordt gespeeld, verwachten
we uit alle kringen deelnemers voor dit be
paalde doel.
De bedoeling is, dat gespeeld zal worden in
2, 3 of meer groepen (naar gelang van het
aantal deelnemers), elk van 7 tafels. Voor elke
groep zullen 8 of 12 pryzen beschikbaar wori-
den gesteld.
De indeeling zal by loting geschieden. Wé
richten een dringenden oproep tot alle dames
en heeren bridgers om hieraan mee te dóen.
Ge kunt u zelf een aangenamen avond ver
schaffen, kans qiaken op mooie pryzen, en
tevens een goed doel, de uitzending van zwakke
kinderen, steunen.
- Nadere berichten volgen.
B. i
o
j
NIEUW POSTKANTOOR OP BETERE
PLAATS.
Een gunstiger plek voor een postkantoor
die, waarover thans onderhandeld wordt,
moeilijk aan te wyzen. iS
Wellicht is het niet noodig er op te wyzen,
dat de bewoners van de buurten tusschen
Singel en Middenweg ten zeerste gebaat zou
den zijn met een overgang over het spoorem-
placement naar de Prins Hendriklaan, die dan
vóór of achter het nieuwe kantoor zou kunnen
komen.
Zoo'n verbinding zou stellig meteen ge
maakt kunnen worden!
Is hier by het bouwplan rekening mee ge
houden
Zy, die daarvoor by het slagen der plannen
zullen zorgen, zullen den dank oogsten van
duizenden, die „achter het spoor" woner.!
P. H. S. i
Geachte Redacteur.
Naar aanleiding van het ingezonden stukje
onder het opschrift „De Nieuwjaarsrede", ge-
teekend door F. en voorkomende in dé
Held. Courant van 13 dezer, verzoek ik, u
beleefd een klein plaatsje in uw blad. Bij
voorbaat myn dank. j
Met volle aandacht heb ik het stukje vaij
F. gelezen en dan is het wel zeer merkwaar-i
dig dat daarin vermeld wordt, dat de locd
met een rustige, optimistische stem de
Nieuwjaarsrede ten opzichte van de ge-j
meente-financiën, want daarop komt het
toch neer, heeft uitgespoken en, dat daar
tegenover de schrijfmachine van F. met tra
nen in de letters, ter uitdrukking van de
droefenis over de Gem. financiën en wat ons
mogelijk nog te wachten staat. Deze merk-j
waardige en tegenstrydige betoogen hebben
de gemoederen der ingezetenen onzer ge-j
meente wel wat tot verontrusting gebracht
en temeer nog, daar zy toch recht hebben tej
weten den juisten financieelen toestand den
Gemeente, is de vraag gewettigd: Wat h)
nu eigenlyk de waarheid? Immers, een van
beiden moet een onjuiste voorlichting aan dé
ingezetenen geven. Een juist antwoord hierop
zou dan ook wel gewenscht zyn.
Dan zegt F.: Iets is bereikt met de gés-;
prysverlaging. Nu, als F. dit zoo noemen wil.
Maar ik deel zyn zienswyze niet. Immers, er
is alleen maar een herziening in de vastrecht
tarieven gebracht, welke thans bepaalt, dat
men eerstens 20 ma gas per maand moet ver
bruiken, vooi den gewonen prys van 11 centj
per meter, en eerst daarna treedt de geredu
ceerde prijs van 5 oent per m, in werking.;
Het voordeel van deze vastrechttarieveni
komt m.i. meer ten goede aan de groot- dan
aan de klein-verbruikres. Aannemende, dat
het Gem.bestuur van de grondgedachte 'is
uitgegaan, dat door de herziening van het
vastrechttarief het gas-debiet verhoogd
wordt, doordat er velen weer tot gasverbruik
zullen erugkomen, zal m.i. wel op een dé-
bécle uitloopen. Immers, de kleinverbruikers
hebben reeds lang blyk gegeven, dat het gas-
product met de eeuwigdurende meterhuur
voor hen te duur was en hebben zich inge-:
steld op een goedkooper brandproduct dan
gas, waardoor de laatste jaren by honderd
tallen meters verhuisd zyn van uit hun wo
ning naar de Gasfabriek, hetgeui thans nog
dagelijks voortduurt. Indien het Gem.-bestuur
het gas-debiet verhoogd wil zien, dan zullen
zij een dusdanige reorganisatie aan de Gas
fabriek moeten instellen, dat daardoor het!
gas in prys overeenstemt met alle andere,
geüjkwaardige brandstof, en dit zal mogelijk
ten voordeele zyn van gemeente en gemeente
naren. Alle andere pogingen door het gemeen
tebestuur aan te wenden zullen m.i. falen.
Eerst dan, heer F., zal men kunnen spreken,
van gasprijsverlaglng.
Dan vraagt F.: Welke handelsman ver-;
hoogt zyn artikelen door huur van weeg- en
meetapparaten. Het antwoord is zeer gemak-
kelyk te geven; immers de gemeente Den,
Helder. Maar erger Is nog, heer F., dat die
zelfde gemeente zelfs in tegenstelling mètj
vele andere gemeenten, van vele ingezetenen
bedragen eischt voor een zeker product, dat
zy in geen geval hebben geleverd; zie de
watertarieven. Hoe Is dit nu te kwalificee-
ren? Ben ik wel ingelicht, dan is destyds een
voorstel tot herziening van de watertarieven
by den Raad ingediend, maar aangehouden
en ligt zeker nog op afdoening te wachten
of wordt er in de stille hoop geloofd, dat dit
vergeten wordt? Breng u, heer F„ dit nu
eens aan het rollen. Opdat er eens een einde
komt aan die ongehoorde toestanden ln den
modernen tyd. U zult velen er een weldaad
mee doen.
Met hoogachting,
T-, I
GEMEENTE- EN RIJKSPERSONEEL.
In uw blad van Donderdag 13 Febr. J.L komt
een staatje voor betreffende verschillende
rijks- en gemeentesalarissen. Het doel hier
van zal wel zyn aan het Heldersche publiek
nader voor te lichten betreffende de sala
rissen.
Naar het voorkomt geeft dit overzicht
geen juist beeld van de rykssalarissen, daar
deze verhoogd zyn met 6 kindertoelage,
terwyi de eerste vier groepen der ambtena
ren op jaarloon in den regel ongehuwd zyn.
Verder beantwoordt deze staat, naar het
wil voorkoomen, bovendien niet aan het ver-
moedelyk beoogde doel, omdat er rangen in
voorkomen, waarvan een groot gedeelte van
het publiek hei bestaan zelfs niet zal hebben
vermoed, daarom heeft het meer aan een
overzicht van de salarissen van die ambte
naren, die, naar verondersteld mag worden,
by iedereen bekend zyn.
Bedoeld worden de verschillende ambten
ter gemeente-secretarie, en die van den admi
nistratieven dienst ter inspectie der directe
belastingen alhier.
Voor de gemeente werd rekening gehouden
met de salarissen op 1 Jan. 1936 en voor het
ryk eveneens met de salarissen op dien da
tum. Voor de laatste werd geen rekenmg
gehouden met den kindertoeslag, omdat an
ders de minima en maxima der verschillen-
schalen niet tot hun recht komen. Om dezelf
de reden werd ook 'geen rekening gehouden
met de extra-korting van 10 voor de on-
gehuwden.
De salarissen voor het ryk moeten dus
eventueel worden verhoogd met een kinder
toeslag van 3 per kind en per jaar voor
ieder kind beneden 18 jaar, met een minimum
van 60, tewyi zy voor de ongehuwde amb
tenaren, geen kostwinners zynde, moeten
worden verminderd met 10
Tenslotte genieten de gehuwde ambtena
ren, die een salaris hebben van 1800 of min
der een huweiykstoelage van 180 per jaar,
met dien verstande, dat het salaris hierdoor
niet stygt boven het maximum der schaal en
in geen geval boven de 1800.
3
éi
3 S
u CO
Q, 00
rt>
I I,
o> rA
-
I
co o
<N CÓ
s
r-4
•s 2
.2 3
S 8
SM
P< L»
Q>
«M
to <x> cr> co
N N N N
O O O IN
rl H rl N
S
H
-O
8
Oi
d
a>
si
o
m
8
m
x
O
X
tn
o
O /—v
2
a o
v Z
*3 3
a
<v
O)
B
o
o
B
J S o
02 O X
X X
u u ui
a> a> -g a>
X X
J5
fH
Ï5
63
W
3
H
O
"3 S
ai 3
3 S
SS
I I 1 I I t
Ogogogo
tn 00 O N CO N co
ri H ei pi N co' -f
II II i M
g 8 5
O O
O O
oo in oq cs[co
H rt H ei
8
u
Si
O
X
8
8
O
si <D
w 5
O
n
3
5*
O
O
s
s
5
O
LOK.
Het door ons geplaatste staatje was een
bijlage by de stukken van den gemeenteraad,
welke bylage door B. en W. aan de leden van
den raad gezonden was naar aanleiding van
het verzoek van de regeering om de salaris
sen van het gemeente-personeel te korten.
Red. Held Crt.
MIJNHEER, MAG IN UW
SIGARENBANDJE
Neen, mynheer de redacteur, dat moet
myn eerste vraag niet zijn En daarom: mag
ik een bescheiden plaatsje verzoeken in de
Held. Courant voor het onderstaande?
By voorbaat myn hartelyken dank.
Neen. ik vraag geen sigarenbandje, waar
voor nog sigaren moeten gekocht worden,
doch ik ga u vragen om iets, dat u meestal
toch in de prullemand gooit.
Ik vraag gebruikte, doch ongeschonden
postzegels, gewone zegels van welk soort of
land ook. En waarvoor?
U kunt in de Chr. Rotterdammer van he
den lezen, dat in Goes een meisje ïydende is
aan t.b.c. Dat meisje is te genezen volgens
medisch advies als zij een kuur in Zwitser
land kan maken (menschelyk gesproken).
De kosten voor die uitzending kunnen haar
ouders niet betalen, doch iemand, die zich
interesseert voor deze zaak en den postzegel-
handel, wil alle kosten voor zyn rekening
nemen, indien hem een mlllioen postzegels,
als boven, wordt verstrekt
Er zyn er reeds 150 duizend verzameld, dus
ongeveer een zesde deel. Nu is de bedoeling
van ondergeteekende, ook iets te doen in het
belang van dat kind, door langs dezen weg
u vriendelyk t' verzoeken uw postzegels niet
weg te werpen, doen ze per brief, of als er
veel zyn per postpakket te zenden aan den
heer H. C. van Donk, Hoofd de> Chr. U.L.O.
school, Oostsingel 84 te Goes. Wanneer u dat
nog te omslachtig is, dan is ondergeteekende
gaarne bereid, elke hoeveelheid in ontvangst
te nemen, hetgeen het eenvoudigste kan
plaats vinden, wanneer men de postzegels in
een enveloppe doet, de enveloppe dichtplakt
en in de brievenbus Schagenstraat 40 depo
neert.
Hier is een eenvoudige wyze, een ziek kind
,te helpen, alleen door eenige moeite. En
zegt nu niet dat alle Helderschen te zamen
.het verelschte aantal postzegels nog niet
eens ln een maand kunnen afdragen, want
u weet niet in hoeveel plaatsen aan dit ver
zoek gehoor gegeven zal worden, doch laten
wy niet achterblyven.
Den Helder, 14 Februari 1936.
C. JONGKEES,
Schagenstraat 40.
P.S. De Rotterdammer van heden, 17/2 '36,
schrijft, dat al meer dan 300.000 postzegels
gezonden zyn.
JONGKEES.
De zuurKOOiiabrteken aan den Langedijk moeten thans de kool uit het buitenland
betrekken, daar het vorig jaar geheele akkers door de luizenplaag vernield zijn. - Het
lossen der Deensche kool
Ondernemers zeer verontrust.
De Bond van Bedrijfsautohouders in Neder
land schryft ons:
Al kan formeel niet gesproken worden van
een nieuwigheid, als men het heeft over de
toepasselykheid van de Wet Openbare Ver
voermiddelen op het maken van rondritten
met touringcars, in feite is dit wel degelijk
nieuw. Wèl is door het K.B. van 15 Maart
1934 de leer aan te hangen, dat de bedoelde
rondritten vergunningsplichtig zijn, maar
doordat genoemd K.B. buiten werking bleef,
heeft het touringbedrijf er tot nog toe geen
hinder van gehad.
Dit is anders geworden, sedert een voor
stander van het consessiestelsel, tegen de be
langen van een belangrijke groep ondernemers
in, net zoolang met het K.B van 15 Maart
1934 enkele toeringcarbedrijven heeft achter
volgd, tot deze in arren moede vergunningen
voor rondritten zyn gaan aanvragen. Dit be-
teekende, dat nu ook de andere ondernemers
dien weg zijn opgedreven. Het is echter de
vraag of zr allen de aangevraagde vergun
ningen wel zullen krygen. Op grond van de
inmiddels bekend geworden feiten moet dat
worden betwijfeld.
Deze consequentie nog buiten beschouwing
latende, is het niet te weerspreken, dat het
touringcarbedryf voor onoverkomelijke moei
lijkheden -"s geplaatst. Het kostenvraagstuk is
voor dit seizoenbedryf, waarin slechts 4 5 5
van de 12 maanden wordt gewerkt, al moor
dend. Voor een rondrit, die b.v. over 4 pro
vinciën loopt,**Rioet een vergunning in elk der
betrokken provinciën worden aangevraagd. De
kosten van een aanvraag beloopen per aan
vraag en per vergunning gemiddeld 50.—,
zoodat de bedrijven reeds hierdoor uitermate
worden beiast.
Hoe het moet gaan, als de touringcarmen-
schen toeren willen organiseeren by plotse
ling optredende gebeurtenissen die publiek
trekken, is een vraagstuk apart. De aanvra
gen om vergunning moeten minstens 30 dagen
by de Gedeputeerde Staten ter visie liggen,
voordat te openbare behandeling kan plaats
hebben. Dan spreken we nog niet van den
tijd, die verloopt, eer de beschikking afkomt.
De belangstelling van het publiek is dan al
lang verdwenen en het staat dan ten over
vloede nog te bezien, of de gevraagde ver
gunning niet wordt geweigerd.
Waarschijnlyk hebben vele touringcaronder
nemers zich van dat alles nog niet voldoende
rekenschap gegeven. Velen hunner worden,
zooals reeds is gebleken, bovendien verkeerd
voorgelicht.
Op Vrydag 13 dezer kwam een aantal on
dernemers ten kantore van den B.B.N., Bond
van Bedryfshouders in Nederland, byeen, om
over den nieuwen toestand nieuw n'en
déplaise het K.B. van 15 Maart 1934 van
gedachten te wisselen. De verontrusting was
algemeen, maar het is noodig, dat de oogen
van zooveel anderen, die hier nog niets van
weten, ook worden geopend.
De vergadering sprak zich dan ook voor
een actie op groote schaal uit.
Naar verluidt, zijn de Gedeputeerde Staten
in de verschillende provinciën het over den
vergunningsplicht voor rondritten niet eens.
Die van Noord-Brabant zouden zich, naar uit
hoogst betrouwbare bron wordt vernomen, op
het standpunt stellen, dat vergunningen voor
rondritten, die zuiver het karakter hebben van
ontspanningsreizen, niet noodig zyn.
RADIO-TOESTEL-HOUDERS.
Ondergeteekende heeft een beleefd verzoek
aan alle Radio-toestelhouders en wel: voor
ziet uw antenne van stukjes kurk om te
voorkomen, dat duiven er tegen aan vliegen
en dan dikwyls zwaar verminkt of zelfs ge
dood worden.
Het is een kleine moeite voor u en u doet
de duivenliefhebbers er een groot plezier
mede. By voorbaat onzen hartelyken dank.
T. J. KOS,
Californiestraat 35.
MA RKTO VERZICHT.
De aanvoer van vette koeien wordt thans
iedere week weer grooter. Hoogste noteering
190.(circa 24 cents).
Handel kalfkoeien goed, pryzen echter nog
duur. Handel geldekoeien stil. Ook in pinken
was weinig te doen.
Aanvoer van paarden wordt ook steeds be
langrijker. Nuchtere kalveren aardige handel.
Graskalveren weinig aangevoerd.
Er was veel vraag naar vette schapen en de
handel hierin was goed. Overhouders matig.
De tyd voor oude slachtschapen is voorby.
Handel vette varkens stug. Hoogste noteering
17 V4 cent.
Biggen heel kalm. Schrammen in het geheel
niet aangevoerd. Kippen enz. by het oude.
Stoomv. Maatsch. Nederland.
Chr. Huygens, u., 20 Febr. te Genua.
Marnix van St. Aldegonde. 20 Febr, te Ba*
t&via.
Poelau Tello, u., 2 Febr. v. Suez.
Tarakan, t., 19 Febr. v. BelaWan,
Tawali, u., 19 Febr. v. Padang.
Kon Holl Lloya.
Eemland, u., pass. 20 Febr. Teneriffe.
Montferland, 20 Febr. te A'dam.
Salland, 18 -. ebr. te Hamburg.
Rotterdamsebe Lloyd.
Baloeran, u„ 20 Febr. v. Colombo.
Dempo, t„ pass. 21 Febr. Sagres.
Djambi, 20 Febr. te Bremen.
Indrapoera, t„ 21 Febr. te Singapore.
Kota Inten, u„ 21 Febr. v. Suez.
Kota Radja, t„ 20 Febr. te Suez.
Sibajak, u.. 20 Febr. te Southampton.
Soekaboemi. 20 Febr. te Hamburg.
Kon Paketv Maatschappij.
Bontekoe, 19 Febr. v. Batavia.
Nieuw Holland 19 Febr. v. Sydney.
1ZWITSERSCHE REISALMANAK 1986.
Uitgegeven door den Publiciteit»-
dienst der Zwitsersche Bondsspoor-
wegpn. Örell Füssli Verlag, Zürich
en Leipzig. Zw. Fr. 2.50.
Deze uitgave, die thans voor de tweedo
maal het licht ziet, onderscheidt zich weder
om door haar zorgvuldige grafische uitvoe
ring, haar groote verscheidenheid en haar
litterair-kunstzinnigen inhoud. Hoe hooger
standpunt ingenomen wordt, van waar uit
„Zwitserland als touristenland" geobserveerd
wordt, hoe meer het thema aan inhoud en
belangstelling wint. Zóo scheppen de talrijke
medewerkers aan den almanak uit voorradi-
gen rijkdom en in hun bijdragen weerspiegelt
zich het Zwitsersche natuurschoon en de cul
tuur in levendige phrases en openen interes
sante perspectieven.
De afbeeldingen, die de 12 maanden voor
stellen werden ook ditmaal geleverd door Also
Patocchi; het zyn landschapsmotieven met 'n
heel eigen karakter in styi-zekere houtsneden.
Herman Hesses beschreef de wisselende stem
mingen der jaargetyden in soepele gedichten
in zyn lyrische „Jahreslauf". Van de tien pro-
za-bydragen noemen wy het artikel van prof.
Dr. Gottfricd Bohneneblust, die door zyn in
tieme vertrouwdheid met het onderwerp
Zwitsersche reiservaringen in Goethe's werk
aanhaalt Verder de „ultra-stratosfeer-hoogte"
aanschouwelijk voorgestelde „Geologischer
Aufbau der Schweiz" van prof. Dr. Leo Wehr-
li, alsmede de verklarende studie van Dr.
Rudolf Hans Schmld Over de „stille getuigen"
van „der Bourgondischen Schweiz", de waar
devolle beschouwing uit de pen van prof. Dr.
Bernoulli over de bakermat der grafische
kunst in Zwitserland met reproducties van
eenige stukken uit de verzameling der Eed-
genootschappelijke Technische Hoogeschool en
tenslotte de fyngevoeiige notities van Dr. Jo-
seph over de „Gestaltung der Landschaft
durch den Menschen". Verdere bijdragen ver
strekten: Kasimïr Edschmid („Wiedersehen
mit den Schweizer Seen"), Othmar Gurtner
(„Weshalb denn Schweizer Skilauf?"), Dr.
Bernard Diebold („Die Sohweiz ein The-
aterland?"), René Thiesing („Die Organisa-
tion des schweizerischen Fremdenverkehrs")
en Dr. Willy Meyer „Spur in die Tiefe"). De
tekst wordt verlucht door 32 groote foto
reproducties. welke een uitgezocht karakter
dragen.
Rome, 21 Februari. (Stefani).
In Itallaansche scheepvaartkringen spreekt
men op het oogenblik over de mogelykheid
en het nut eener verhooging van de snelheid
der groote transatlantische mailbooten Rex
en Conti dl Savoja, teneinde deze in staat te
stellen den blauwen wimpel te heroveren,
niettegenstaande het in de vaart komen van
de Normandie en de Gueen Mary.
Men zal hieromtrent echter pas een defini
tief besluit nemen, nadat de resultaten be
kend zyn van proeven, aan boord van het
mailschip Conté Resso van de lyn naar het
Verre Oosten, met een nieuw type stoom
ketel, dat het mogelyk zou maken, de snel
heid met 2 myl per uur te vergrooten.
VOOR PHILATELISTEN.
De zomerpostzegels, waarop een byslag
wordt betaald bestemd voor cultureele en
sociale doeleinden, zullen de beeltenaren dra
gen van Erasmus, prof. dr .H. Kamerlingh
Onnes, ds. A. S. Talma en dr. H. J. A. M»
Schaepman.