LEGPRENT
Raadsels
LEREN TEKENEN
DE GEBROEDERS „GOOCHEM
T JUTTFRTJEZATERDAG 29 FEBRUARI 1936 *®*G 7
Nieuwe Raadsels.
n.
Beste kinderen. Deze keer krijgen jullie
een legprent. Weten jullie hoe dat gaat?
Eerst wordt de hele prent op een stuK
karton geplakt en als je dat niet hebt op
een stevig stuk papier. Als de lijm goed
droog is, vooral niet eerder, dan knip je
de verschillende stukker zorgvuldig langs
de randen uit, maar heel netjes, want die
stukjes moeten tegen elkaar gelegd wor
den. Doe Je het slordig dan passen de stuk
ken niet en kun je ook niet zien of de te-
.tening goed geworden is.
Het plaatje stelt ridders uit de oude tfld
voor, die met hun naburen ruzie hadden
gekregen en er nu op uit trokken om de
vyand te verslaan. Het is een pittig werk
je om zo'n prent in elkaar te zetten, probe
ren jullie het maar eens.
DE MUZIKANT.
Wim was in zijn sas! Hij had een nieuw
muziekje geruild voor alle mogelijke din
gen Een stuk groen vlakgom, een stompje
rood potlood, een verknoeide, zeldzame
postzegel, een spijker met een rar kop, en
fin hij moest nog verschillende van zijn
schatten opofferen voor de Jongen op
school te bewegen was om zijn mond
harmonica in ruil te geven.
Wim was de koning te rijk! Hij voelde
zich al een groot muzikant en zag zich
zelf al in een concertgebouw staan om
een mondharmonica-solo te geven, waar
een aandachtig luisterend publiek hem
gadesloeg en na afloop vreselijk hard
klapte
Dadelijk werd er druk geoefend, op
w-g naar huis had hjj nergens anders aa.i-
acht voor, en het scheelde maar een
aar, of hy was onder een auto gekomen,
^aar thuis kon Wlmpie zijn hart ophalen.
1 ging er speciaal gemakkelijk voor op
grotld liggen en Flip, die dacht, dat
zich1 met ^ern wiIde gaan spelen, sloot
'tost p deli-ik bU hem aan. Maar het was
te a dat verwonderde snuit van Flip
en' toen Wim zich begon te oefenen
en hoewel hij er in het begin iedere keer
naast was. tenslotte toch kans zag een
paar eenvoudige schoolliedjes te spelen.
Tenslotte scheen Flip zijn baas te bewon
deren om de mooie melodieën, die hij te
voorschijn toverde, want hij ging er op
zfln gemak bij zitten en keek zijn baas
Hier z'en jullie allerlei voorbeelden om
ecu vis eu een muis te leren tekenen. De
beginvormen zijn heel gemakkelijk; die
kun je met een paar lijntjes, natekenen.
Daarna moet de grondfiguur, die je nu ge
kregen hebt, worden bijgewerkt en inge
vuld, volgens de voorbeelden, zodat tenslot
te de vis en de muis geheel getekend zijn
Als deze tekeningen nu enige malen ge-
met een schuine kop aandachtig aan.
Wim oefende flink en na een paar da
gen kon hij werkelijk allerlei liedjes van
school spelen. De onderwijzer, die hem op
de speelplaats hoorde. Het hem toen bij
het zingen het liedje meespelen.
O, wat voelde Wim zich geweldig!
oefend woiden, probeer het dan zonder
voorbeeld. Als dat ook lukt is het zo aar
dig om als je bijvoorbeeld jarig bent of je
bent bij een van je vriendjes of vriendu.
netjes gevraagd, en er is een oogenblik
dat ei niet gespeeld wordt, om dan aa--
dige dieren te kunn-r tekener zo maar
uit je hoofd Vinden juli e ook niet
OPLOSSING VOIUGE WEEK. 1
L
Een voetstap.
II.
Een zaag, een hark of een vork.
III.
Een gat
IV.
De weg.
Goede oplossingen ontvangen van:
't Blauwe Druifje, Rini V., Rode Pim
pernel, Annie M., Zilverschoon, Piet D.,
„oop K., Fransje v. E., Arie H., Loesje F.,
Toon T.. Annie v. H., Rie de K.. Stientje
B., Lena v. Z„ Jac. D., Teetje B., Henk
Sch., Rietje W„ Tineke W., Sientje N.,
Nellie N., Jacob N., Dieuwertje de W.,
Herman H., Gerda de W., Alida de B.
L
Wie speelt als hij werkt en werkt als
hij speelt?
Ik ben een boom die in warme landen
groeit en besta uit 4 letters. Zet mijn
derde letter aan het hoofd en mijn hoofd
letter aan het eind, dan ben ik een licht
gevend voorwerp.
m.
Mijn eerste is een beest, mijn tweede
Is een nachtvogel, en mijn derde is ook
een beest
4 2
30 Met het noodlottige gevolg, dat er een chaos
van eierstruif vermengd met Pat voor de voeten van
den vcldwacnter terccnc kwam. Ha. daar betrap ik ie
nieuwe staljongens van boer Pummels, bulderde de
veldwachter. Ik heb altijd wel gezegd: vreemde een
den In de bijt. dat deugt niet. En daar overval ik
jullie net. dat jullie een ontzettende inbiaak wilden
plegen hè! Kom maar eens mee.
31. De borst vooruit en trots op zijn vangst wan
delde de veldwachter achter Pat aan. Jc vi 'snijc ont
snapt me toch '.iet. zo redeneerde h» tcg'-n ge
vangene. 'k Heb allang een oogje op Juli'* gchn 1 en
ziedaar, mijn instinct heeft mij n>t bedrogen. Ik word
nu beslist Hoofdinspecteur, liet hij er hoovaardig op
volgen. Al pratende volgde hij Pat op dc hielen, doch
lette totaal niet op waar hü liep.
de marT^' me* een u'terst voorzichtige zwaai
^bicrkf mC^ e'crrn °P de vensterbank zou plaatsen.
i.1 j;un plotseling een paar stevige schoenen, die
"ounD!]1* Cll"n£ kwamen. Hij vergat totaal, dat hij tot
*en £aaar di<=nde. richtte zich een h--"~ on om te
Schrijfa" Wie die schocncn behoord m zag tot zjj i
hjj <je ecn vc'dwachtcr was. o.Miuuuciijjk nam