De Geneeskunde keert tot de DE WEEK: AKKERS \tegen -. Hoest Griep. Bronchitis, Asfhma Waar de Koninklijke Marine haar sloepenvloot betrekt. HELDKRSCHK COURANT VAN ZATHRDAG 7 MAART 1936. Visscherij. Ln waar de fortuin bleef stille staan Beroemde Geleerden roemen thans de kruiden welke Abdijsiroop bevat V Wr MS# W WVf/fT Tk. ->-» ft <f De zoo bijzondere werking van AKKER's ABDIJSIROOP berust op de geneeskracht van oude beproefde „cruyden" Apotheker Dumont heeft de werking dier „genees-cruyden" nog versterkt door 'n nieuwe wetenschappelijke toevoeging I CLconitum Grijpdus vol vertrouwen naor„'s werelds beste hoest-siroop" ALLEEN KRIGÉE Een Fongers-Rijwiel SÏÏi Fa. H. J. VAN GRUNNIfVGEN, IN FEITEN ÈlM F A N T A SlEÊM Julianadorp. !0 ebby meenk en zijn orkest. De van de Radio zoo bekende Band onder leiding van Eddy Meenk, welke morgen in Casino op.reedt, bestaat uit de kopstukken van liet orkest zooals dit steeds door de Radio werd uitgezonden. Behalve de bekende krach ten alsEddy Meenk zelf, Nico de Rooy de J azz-pianist, de trombone- virtuoos Lambrechts, de saxes en trompetten v. d. Ploeg, v Kleef, Nyveen en anderen, treedt als nieuweling in dit orkest op onze oud-stadgenoot Leo Borg- hart als saxofonist. Het repe.oir van Eddy Meenk Is zooals we dit b.j zijn optreden in het begin van het seizoen alhier hebben kunnen cons.ateeren voor de Jazz-liefnebbers van een buitengewoon gehalte. Van Den Helder gaat de Band naar de Jaarbeurs te Utrecht en dan verder op tournée door Nederland. De ueilloggers uit Katwijk en Schevenmgen hebben in dit jaar weer een minder gemiddel de per reis gemaakt dan in het vor.ge jaar. Was het gemiddelde per reis verleden jaar 693 gulden, dit jaar is het 664 gulden. Toch neemt het aantal loggers, dat aan de treilvangst deelneemt, niet af. Integendeel het vermeer dert nog. Vermoedelijk houdt dit ook verband met het eenmaal breken met de traditie, die Immers uitsluitend gewoon was zich te be palen tot den haringvangst. Nu is er een continuvischbedrijf van gemaakt. In verband met den geringen voorraad haring van de teelt 1935, staat het bedrijf, zoo de N. R. Crt. meldt, er dit jaar beter voor dan verleden jaar. Het is nog niet bekend hoe de regeling voor de haringdtjjfnetvisscherij dit jaar zal worden; het overleg tusschen de regeerinstanties en de bedrijfgroep is nog steeds gaande. De stoomtrawler „Alkmaar" had deze week een besomming van 4000 gulden, hetgeen de vermelding waard is in dezen tijd, dat men haast geen opwekkend geluld kan laten hooren. Op 3 Maart waren er vanuit LJmuiden 79 trawlers in de vaart. De V.E.M. had hierin het grootste aandeel met 22 schepen. Dat Is dus een honderdtal minder dan in den besten t«d. Nu de 1% heffing op de uitvaartcertifi- caten is vervallen en vanaf 1 Januari zullen worden terugbetaald, was er nog onzekerheid hoe deze regeling zou gaan voor de 1%, die ook de visschers betaalden van kuit en lever, welke baten Immers hun ten goede kwamen. Nu is beolist, dat de terugstorting ook op deze bedragen zal worden toegepast, zoodat ook zij nog een meevallertje hebben te wachten, het geen in dezen tijd dubbel wordt gewaardeerd. Vermeldden we onlangs de veroordeeling van de reeders. die meer haring hadden aange voerd dan hun was toegestaan, thans ls de ln beslag genomen haring, ondanks protest van den exnorthandel. publiek verkocht De export meende toch. dat deze onrecht matig aangevoerde haring had moeten worden ve-nietigd. Er werden 543 kantjes verkocht, die een be" -o-'öken prijs opbrachten. l/j narmgvangs.en aan den Afsluitdijk worden wal grooier. Volgens een bericht aan de N. R. Ct zou een kamervisscher zelfs voor .ruim f900 aan haring hebben aangebracht. Natuurlijk is dit geen maatstaf ook voor anderen en wekl zoo'n besommlDg eigenlijk 'een verkeerden indruk van de teelt. Maar degene, die het geluk te beurt is gevallen, kan tevreden ziin. In elk gevai is er dus nu weer grootere trek van haring door de zeegaten. Wieringen meldde ook een aanvoer van 1240 tal haring, hetgeen nog wel van beteekenis is. _)e Burgemeester van Velsen, zoo schrijft hef Dagblad voor LJmuiden, deelt mede, dat de Minister van Waterstaat heeft besloten ten aanzien van aanvragen om tegemoetko ming wegens waardevermindering n& 1 April 1936 bij tien Rjjksatensl ter uitvoering van de Zaiderzeesteunwet ingediend, slechts dan van z.jne bevoegdheid tot in behandeling nemen gebruik te maken, indien de verhindering tot tijdig indienen, te weten vóór 31 Dec. 1932, gelegen is geweest in het ontbreken van de "erkenning als belanghebbende in den zin der ZuiJerzeesteunwet en voorts in zeer bijzondere gevallen van feitelijke onmogelijkheid. We vermelden dit, omdat ook in onzen no.i Jhoek misschien nog verscheidene per sonen zullen gevonden worden, die mogelijk not in aanmerking kunnen komen om als e anghebbende te worden erkend. Bü den winnaar van den eersten K.K.-prjjs. Niet naar de Kivièra. 250 Ruiden, die best gebruikt kunnen worden. ,0 Gu.-én gewonnen! Twee honderd en vijidg peguianteu, ongedevalueerd, ieder van p.ccies honderd centen waardeDAT is de p.-js, die op dien gedenkwaardigen Donderdag avond in het schemer-verlichte Rialto-theater ae.nand zoo maar uit de lucht in den schoot kwa.n vallen. .vee honderd en vijftig guldenhet lijkt te mooi om waar te zijn, temeer, daar For- tuna ditmaal haar vermaarde griilgheld eens niet gebruikte om dit buitenkansje iemand te verstrekken, die dit nu niet direct heeiemaal noodig had. Neen, het is precies d&ir geval len, waar het behoorde, bij menschen, die het geld opperbest konden gebruiken en vandaar, dat wij gisteren besloten deze gelukkige familie eens even te bezoeken. Nietwaar, men kan het hebben over aardsch slijk, over geld, dat geen geluk brengt en wat al niet anders.., een onverwacht douceurtje van 250 pop is geen alledaagsche meevaller en we waren zeer nieuwsgierig hoe men hierop ten huize van den gelukkige gereageerd had. Dus stapten we naar de Burgemeester Hou- wingsingel, aan den buitensten buitenkant van Den Helder en zochten het huis, waar Fortuna een moment gepauzeerd had en met kwistigé hand haar gave gedeponeerd had. Hier en daar stonden buurvrouwen aan de deuren, gewikkeld in ernstige gesprekken, welke na afluistering enkel en alleen bleken te gaan over de familie Stoekebroek, het gezin-der-gezinnen. Of men wist waar de woning was? Natuurlijk meneer, daar. twee huizen vóór de steeg, daar wonen ze! Mensch, mensch, wat een gelukdaar heb ik me nou drie avonden achtereen het bloed onder me nagels vandaan geschreven, daar heb ik kou en ellende voor gelejeen wat hebben wij Niks, alleen een griepaanval van een weekMaar efijn, blij voor de menschen, hoor, komt hun best toe, van harte gegund... Zoo kwamen we aan nummero 27 en het wa3 maar een héél gewoon huis. en niets was ervan te bespeuren, dat de godin der onver wachte welvaart hier den vorigen avond langs was gekomen. Of we even binnen mochten komen Natuurlijk, neemt U een stoei meneer, maak .vM truien Deze reeds in de oudheid bekende kruiden bevatten tegen aandoeningen der ademhalings-organen genees krachtige stofien, in hun natuurlijke samenstelling. Daardoor kunnen ze gemakkelijk door het lichaam worden opgenomen en omgezet Beter dan de latere „chemische stoiien". Be kende geleerden erkennen dit thans. Professor Tschirch te Bern zegt aa,i „De geneeskunde zal weder tot de oudste geneesmiddelen lerugkeeren, tot de geneeskrachtige planten en kruiden.Professor Rubner te Berlijn zegt o.a.i „Alleen die stoffen kunnen genezen, die door het lichaam kun nen worden omgezet, dus tooals we ze in vele planten en kruiden vinden." In Abdijsiroop zijn verwerkt een 60- tal krulden, waaronder Drosera en Aconitum, welke in den laatsten tijd door bekende doktoren weder bij voorkeut worden aangewend tegen bronchitis, hoest, catarrh. Apotheker Dumont heeft thans aan Abdijsiroop nog toegevoegd het krachtig „hoesi- bedwingende" middelt „codeinum". Door deze nieuwe toevoeging wordt de natuurlijke werking der Kruiden geenszins verminderd. Integendeel, aoor deze gelukkige combinatie wordt de schitterende werking van Abdij* siroop nóg doeltreffender, 'n Betere samenstelling tegen aandoeningen der ademhalingsorganen, de ondervin ding sal 'iU bewijzen, is ondenkbaar! ABDIJSIROOP 't U gemakkelijk.ja, dat was wat gister avond. wisten niet hoe we 't hadden Zoo ongeveer werden we begroet door de vrouw des huizes, wier zoon den eersten prijs der K.K.-prjjsvraag deelachtig geworden was. Op ons gemak hebben we er een paar kwar tier gezeten, hebben heel gezellig het heele verhaal aangehoord, van den beginne af, toen men besloot ook maar eens mee te doen, niet waarje kan nooit weten! Samen hadden ze het gedaan, vader en zoon Stroekebroek, ieder voor zich en het was de zoon, welke door het lot uitverkoren werd. Onze eerste vraag gold natuurlijk wat er met de contanten gebeuren ging: een reis naar de Rivièra t Neen, er wordt geen snoepreisje naar de blauwe kusten gemaakt, geen sprake van, men kan het geld stukken beter gebruiken. De jongen, die leert aan de Kweekschool, kan zich nu eens fijn in de bullen steken, want er is veel noodig. Gelukkig staart de moeder het raam uit, waar over de lichtgroene landen een prille voorjaarszon schittert, ze is gelukkig, dat het haar zoon is, die op zulk een ongedachte wijze door Fortuna's vinger aangeraakt is. En ze vertelten onderwijl lijkt het den interviewer, hoe alles in deze kleine woning aan Burgemeester Houwingsingel monter en vroolijk lijkt. De iichtgroene clivia, die zich buigt naar de zonne-wenking buiten, de goud- visschen ln de kom, die eens zoo dartel als gewone goudvisschen schijnenen het por tret aan den wand van Shirley Temple, die NOG schalkscher lacht dan anders. Het is alles slechts een bont spel der ver beelding. maar het LIJKT zoo! We hadden maar drie deelnemerskaarten, vertelt juffrouw Stoekebroek, en we hadden gehoord, dat er waren met veel, en veel meer. Die zouden dus wel meer kans hebben en we hadden er eigenlijk al niet meer op gerekend. Maar gisteravond, toen werd er gebeld, was er een meneer, die vroeg of Arie en z'n vader maar 's avonds in Rialto wilden komen. Het was belangrijk voor hen! Nou. aldus de moeder, ik dacht er het mijne van en ben opgebleven. Was al lang nacht voordat ze boven water kwamen maar met een prijs van... enfin. U weet er alles van. We hooren dat men met z'n viertjes thuis is, vader en moeder, Arie en het kleine broertje. Vader heeft een betrekking bij den Onderzeedienst, weliswaar een vast Inkomen... maar je hebt ook je vaste lasten enhoe- wet we het geld best kunnen gebruiken, zal het niet op een gloeiende plaat vallen. Dat er voor gekocht zal worden is nog niet bekend, want men heeft een maand den tijd om zich te beraden. Maar het zal enkel en alleen besteed worden voor nuttige zaken. Het kleine broertje komt binnen, ook al gnuivend en met een gezicht van „alsjeblieft, wat zeg je nou wel van ons!!?" en even later de vader, niet minder in z'n sas. Behoeft het nader betoog, dat er van een interview weinig terecht komt, dat we maar zoo wat zitten babbelen over het Geluk (met een hoofdletter ditmaal!), dat iemand zoo plotseling kan overvallen en over al die men schen, die zich uitgesloofd hebben en NIETS kregen. We hebben tegen twaalven, toen de geuren van den middagpot zich onweerstaanbaar om den verslaggeverlijkcn neus begonnen te krin gelen, afscheid genomen. Afscheid van deze woning, waar zoo maar, zonder meer, twee honderd en vijftig guldens neerploften, even onverwachts als van noode en waar de goudvisschen en de clivia en Shlrlev allemaal smukken plezanter geleken dan in normale oms'andiTheden En waar vier menschen nog niet begrijpen kunnen, dat juist HEN dit moest overkomen! I -<JS t i' Een kykje in de Sloepenloods van de Rijkswerf. De sloepen voor Hr. Ms. De Ruyter. De Konink lijke Statiesloep. Wie oyer Den Helder spreekt heeft het over de Marine, heeft Minister Deckers destijds ln zijn bekende rede bij de opening van de REMAVI zeer terecht gezegd, en wie het over de Marine heeft, spreekt over Den Helder... Is de Marine dus één met de Jutterstad, zoo is het ook met vele van haar onder- deelen. Marine-instellingen als „De Werf", „Het Instituut", „Het Hospitaal", „Het Wachtschip" zij zijn alle gemeengoed van ons geworden, wjj gebruiken die namen dagelijks en denken er vaak niet bij, dat die instellingen het Rijk toebehooren en niet de Gemeente... We denken nu aan de Werf en zien de on afzienbare rij mannen uit de poort aan de Weststraat gulpen, des middags om 12 uur en des avonds om half zes. Kunt U zich Den Helder indenken zonder die rijen, zonder die snel naar huis toestappende, tot groepjes ver- eenigde, mannen Hoevelen zullen er hun horloge of klok gelijk zetten op de regel matig terugkomende „fluit" van de Werf, die zoo accuraat door ambtenaar Dorlijn be diend wordt? Het aantal is niet te benaderen, doch men behoeft slechts rond te zien om voorbeelden te over te vinden van hen, die leven op de „fluit". „Daar gaat de Werf", is een algemeen ge zegde geworden, ...van U ...van ons! En wat doet het er toe, of dat gillende instrument een sirene heet, voor ons Jutters blijft het de fluit, Ettelijke honderden van de bijkans 35.000 zielen die onze stad rijk is, verdienen op die Werf hun dagelijksch brood. Daar vinden honderden mannen hun bestaan, voor zich zelf. maar ook voor hun vrouw en hun kin deren. Naar aanleiding van een tip, die ons wel willend verstrekt was, om de sloepenloods eens te bezichtigen, in verband met den bouw van sloepen voor den kruiser „De Ruyter", verzochten we daartoe toestemming bij de bevoegde autoriteiten, die ons welwillend ver strekt werd. Ir. R. F. Scheltema de Heere was zoo vriendelijk ons van technische voor lichting te dienen. De sloepenloods is één van die uitgestrekte etablissementen, die tezamen het groote complex van het Werfterrein vormen. Zij is naar schatting 100 meter breed en 35 meter diep, zooals U ziet kan er menig huiskamertje uit... Vanzelf sprekend is de loods aan het water gelegen en wel aan den kant van de Hoofdgracht, waar men de hellingen ziet, waarlangs de sloepen te water gelaten worden. Onnoodig eigenlek te zeggen, waartoe de sloepenloods dient, de naam zegt het reeds in duidelijke mate. Hier worden de sloepen, die de Koninklijke Marine van noode heeft, ge bouwd. Tegenwoordig is het zoo, dat zonder uitzondering alle sloepen hier vervaardigd worden, maar een jaar of 10 geleden gé- beurde het dikwijls dat de sloepenbouw voor het Rijk op particuliere werven plaats had. De sloepen behoorden toen tot de leveranties van den bouwmeester. Langzamerhand is hét gewoonte geworden om de sloepen in eigen Beheer te vervaardigen, hetgeen ook wel ver klaarbaar is, daar men hier in den loop van den tijd de klampen en mallen voor de diverse modellen en dat zjjn er vele! bijeen kreeg, zoodat de autoriteiten slechts hadden te zeggen: lever een sloep van het model zoo-en-zoo en het zaakje kwam in orde. Im mers het model was er en men behoefde slechts na te maken. Men verkreeg aldus tweeërlei voordeel: ten eerste een voorraad modellen in velerlei soort en ten tweede een groote mate van bouwzekerheld. Een nadeel is er echter ook. Dat nadeel betreft de kos ten. Het rijk betaalt hoogere loonen dan het particulier bedrijf, wiens loonen niet geregle menteerd zijn. Is dus de aanmaak, wat de loonen betreft, duurder, ook de algemeene kosten zijn hooger. Immers de partiouliere werven zullen zich veelal gespecialisteerd heb ben, zoodat hun algemeene kosten lager zijn dan die van de Werf, die zoovele onderdeelen telt. We vinden in de sloepenloods modellen van alle sloepen die de Koninkl. Marine de laatste jaren heeft aangevraagd, dus van motor- en stoomsloepen, jollen en vletten. De laatste jaren is er niet zoo veel nieuwbouw geweest en werd (wordt) de meeste tijd besteed aan reparatiewerk. Ook nu vinden we verschil lende booten, die eens flink onderhanden ge nomen worden. Het repareeren van een sloep is niet eenvoudig. Het hout moet, wil het in den vorm van de sloepen passen, gekookt worden, waarna het zich eerst laat buigen. Hoeveel werk men daarna heeft om het in te zetten stuk pasklaar te maken laat zich den- ken.In eerste instantie zal de boot niet water dicht zijn en we zagen hoe in zoo'n geval de kieren en naden opgevuld werden met, draad, waarna het stop-proces voltooid werd. Voor sloepenbouw leent zich in het bijzonder het teak-hout, dat afkomstig is uit Burma (Achter-Indië). Dit hout is over het algemeen rechtdradig van groei is dus uitermate geschikt voor sloepen- bouw, waarvoor lange planken benoodigd zijn. Tegenwoordig maakt men ook zeer veel ge bruik van het bekende Djati-hout, dat op ons Java groeit. (Java-taek). Dit hout heeft wel niet de kwaliteit van het genoemde Burma- hout, maar is hard en zeer goed. Vandaar, dat men er toe overgaat het hout hoofdzake lijk uit onze eigen koloniën te betrekken. In de loods kunnen we vier categorieën sloepen onderscheiden, nl. sloepen in repara tie, sloepen van schepen (deze zijn opgelegd, hetgeen men aanduidt als: sloepen in con servatie, sloepen in voorraad en sloepen in aanbouw. We zeiden straks, dat het reparatiewerk het hoofdbestanddeel van de werkzaamheden vormde. Maar men legt dezer dagen juist de laatste hand aan een mooie opdracht nieuw bouw. Op de sloepenloods van onze werf zijn, n.1.: de sloepen voor Hr. Ms. „De Ruyter" vervaardigd, in totaal 8 stuks. Zooals men weet is men bij Wilton-Feyenoord te Rotter- de dam druk bezig met den afbouw van de nieuwste aanwinst van de Nederlandsche Ma rine, Hr. Ms. „De Ruyter". Verwacht kan worden, dat het schip ln den a.s. zomer /.(ju eerste proeftochten gaat maken. Het is over zijn sloepen, dat wjj u eenige bijzonderheden mededeelen. bakt Gemberbrood! f 0.25 Daar staan de beide motorsloepen, de z.g. 30-meters, welke benaming aanduidt, dat deze booten circa 30 meter lang zjjn. Bij de vervaardiging van deze sloepen is men uitge gaan van het laatste model marine-sloepen, welke bewezen hebben zulke uitstekende diensten te verrichten. De booten maken een eenvoudigen, maar doelmatigen indruk. Zij hebben een open cockpit en zijn uitsluitend be stemd voor het vervoer van personen. De passagiers vinden in de tropen bescherming tegen de zon door een zonnetent, tegen regen door een regenkap. De motor wordt be schermd door de z.g. „bak". Dan vinden we hier sloepen typen B 1, welke dienen om een gemakkelijke communi catie met den wal te verkrijgen. Zij zijn voor zien van motor, maar ze kunnen ook voort- geroeid worden. Daartoe z(jn in de boorden een groot aantal doften aangebracht. Men heeft in deze sloepen gewoekerd met het aantal zit plaatsen, want, door de versterkende betimme ring langs de boorden, tevens voor zitplaat sen in te richten, is de capaciteit zeer groot geworden. Voorts zien we de beide roeisloe- pen, die naar het marine-model B 1 vervaar digd, er flink en ruim uitzien. 2 vletten, waarvan er tentijde van ons bezoek reeds één aan de „De Ruyter" afgeleverd was, com pleteerden deze serie van 8, waarmede ook ge zeild kan worden en waarmede de Heldersche Werf zeker alle eer zal inleggen. We hebben echter het voornaamste werk voor het laatst bewaard. Op een gegeven moment stonden we voor de commandosloep, welke door den heer Scheltema de Heere terecht als het pronkstuk van de serie ge noemd wordt.. Welk een prachtige boot is dit! Zij heeft een bouw, welke haar een ge heel eigen karakter verleent, één sierlijke lijn van voren naar achteren, waar de romp, om reden van doelmatigheid, recht afgesne den is. De boot ligt daar als een.groot stuk reclame van de prestaties, die door de tech nici van de Rijkswerf geleverd kunnen wor den. We kunnen ons zoo voorstellen, dat meer tot oordeelen bevoegden dan wij, opgetogen zullen zjjn over een dergelijke constructie. En wat zal overste Van der Sande Lacoste, de toekomstige commandant van de „De Ruyter" in zijn nopjes zijn met dit fraaie vaartuig, waarmede hij reeds het genoegen had kennis te maken op den uitstekend geslaagden proef tocht. Het vaartuig is vervaardigd naar een ontwerp van den Haarlemmer Voogt en is zeer snel. Het kan n.L 35 km. per uur halen. Dit is niet gering voor een vaartuig, dat bijna uitsluitend bestemd is voor vlagvertoon, het naar en van boord brengen van diplomaten van eigen en vreemd land, commandanten van vreemde oorlogsschepen, gezanten e.d. Vandaar dat de uitvoering zoo verfraaid is door het doen verchroomen van de metaal- dcelen en door het aanbrengen van randver- sierselen. Wat de inrichting van de sloep betreft: voorin, dus voor de stuurhut, bevindt zich een „bak", welke plaats biedt aan een mi- trailleurschutter met zijn wapen. Het spreekt vanzelf, dat deze plaats alleen in oorlogstijd ingenomen wordt. Daarachter vindt men de reeds genoemde stuurhut, waar een zitplaats achter het stuurrad is aangebracht, waardoor de bedienende man zjjn verrichtingen zittende af kan. Eén man is voldoende om zoowel het vaartuig te besturen als den motor te be dienen, daar vlak voor hem zich een dash- bord bevindt, waarop hij de knoppen, enz. vindt van alle onderdeelen, welke hij kan noodig hebben. De glazen ruit voor de hut verleent deze ruimte iets van een cabine ln een auto. Volgt de machinekamer en daarachter de kajuit, welke eenvoudig ingericht is en zit plaats biedt aan 8 tot 10 personen. Het zal ln deze ruimte zijn, dat de toekomstige comman danten van de „De Ruyter" vele hoogge plaatste persoonlijkheden naar en van hun schip zullen brengen. Dat in deze beperkte ruimte in de toekomst menige andere taal dan de Nederlandsche gesproken zal worden, kan men zich licht in denken. Na deze kajuit volgt nog een open cockpit, waar de manschappen, welke de boot bedienen, zich ophouden. Werkelijk een pracht van een commando sloep! We wandelden terug naar den uitgang van de loods en zagen belangstellend de geweldige voorraden mallen aan, toen we plotseling voor een merkwaardige ontmoeting stonden. We zagen een lange, hooge sloep liggen, waarvan de boorden met versierselen van ver guld goud verfraaid waren. Van den scheeps wand was een groot stuk vernieuwd. Voor ons lag de Koninklijke statiesloep, persoonlijk eigendom van H. M. de Koningin. Dit 17-meter lange fraaie vaartuig troffen we helaas niet „ln vol ornaat" aan, daar, met het oog op de te verrichten reparatie, het beeldhouwwerk, dat heel mooi moet zijn, tij delijk verwijderd was. De reparatie is van langdurigen aard, daar vrijwel de geheele wand vernieuwd moet worden. Men was dan ook reeds eenige maanden bezig en er zullen er nog wel eenige verloopen alvorens het vaartuig weer gereed is. Als men een blik in de sloep werpt dan krijgt men eerst een in druk van de groote ruimte, welke hier ter be schikking ls. Twintig roeiers kunnen ge plaatst worden om het vaartuig voort te be wegen. De Koningin maakt zelden gebruik van deze sloep, maar we kunnen ons voor stellen, dat het een sprookjesachtig gezicht moet opleveren als deze enorme schelp van goud en beeldhouwwerk over het water glijdt. Na deze verrassende ontmoeting, die we allerminst verwacht hadden, was het bezoek aan de sloepenloods teneinde. Een woord van dank aan de autoriteiten, die ons in staat stelden om onze lezers iets vertrouwder te maken met een belangrijk onderdeel van de Rijkswerf, is hier zeker op zijn plaats. Wellicht, dat wij in de toekomst nog eens gelegenheid krijgen om een ander deel van de Werf te beschrijven. geeft U de meeste waarborg voor betrouwbaarta. Gedlpl. Mr. Rijwielhersteller (V. V. A.j. Telefoon 265 - Ke.zerstraat 54-56 Alvorens het over feiten te hebben, d Lente ln aantocht ls (er zijn zelfs dapper,/® gen, die beweren, dat ze er al is!) wil ik zen op de inderdaad zeer groote droefe^* die in Den Helder heerscht, en dat in verh met het thans definitief beëindigen der bT"* winkelweken, zoowel die der Spoorstraten/ als van de K.K.-isten. Ik wil het niet hebben over het feit schrijver dezes 4 avonden in successie doo' 's-Heldersch straten darde, en met tien h«ü vrozen vingers plus een aanval van chroni eche influenza, wachtte op het resultaat al deze zoek-ellende. En wat blij t nu Niets meneer, see enkele prijs van dat geweldige aantal. Hoe het ook zij, vond U het niet aardig, dat de Spoorstraterianen hun slotfeest vierden i de Koningstraat (Musis) en de K.K.-isten dit zelfde deden in de Spoorstraat (Rialto) Dat was Inderdaad merkwaardig, want het bliikt dat er dus van een feitelijken concurrentie strijd niets bestaat, integendeel, dat men het niet eens over het hart kan verkrijgen zijn huurlieden het pretje van 't laatste feest te doen misloopen! We dachten het wel en zeiden reeds een paar maanden geleden: het is een storm in een glas water. Het was niet eens een storm... slechts een zephyrtje. Evenwel, er zijn belangrijker zaken die onze aandacht vragen, zaken, die een typisch Nleuwediepschen misstand betreffen, en een misstand, waarover wjj meenen dat nog nim mer geschreven is. Des te meer echter ge- sproken... Deze week waren wij getuige van een Zee- krijgsraad-geval, waarbij een marineman in de penarie geraakt was, doordat zijn vrouw, tij dens zijn afwezigheid in het schoone Insu- linde, de mooie mevrouw uitgehangen had ea voor een klein kapitaal aan mooie kleeren ea wat dies meer zij uitgegeven had. Dit geval op zichzelf willen wij evenwel niet releveeren, wel echter de wijze woorden van Mr. de Sit- ter, president van den Zeekrijgsraad, die on danks het feit, dat de verdachte veroordeeld werd, zeide te voelen voor de bezwaren, die de man had, om een door zijn echtgenoote ge maakte schuld te honoreeren. Wij willen er op wijzen, dat ook in Nieuwe- diep het euvel van het borgen, van het op-de- lat halen prachtig ingeburgerd is, dat met name tal van jonge vrouwtjes zich de weelde veroorloven aanschaffingen te plegen, die vér boven hun draagkracht gaan. Manlief moet dan later dokken, en weigert hij... wel, één bezoekje van den winkelier aan den betrok ken commandant, en het geld komt er! Dit nu is in wezen een ongezonde toestand, daar tal van winkeliers speculeeren op dit „safe-geld" en dus aan vrouwlief net zoo veel leveren als waar zjj om vraagt. Wat meer inzicht en wat meer menschen- kennis door tal van plaatselijke neringdoenden zou hier veel ellende kunnen voorkomen. Tenslotte nog een opmerking over onze plaatselijke taxi-industrie. Er is deze week weer een onderneming bijgekomen, zoodat wjj thans niet minder dan 55 taxi-bedrijven be zitten met een totaal van 340 wagens. Er zijn bij de tarieven van minder dan 10 cent, zoo dat men zich afvraagt, waarom er in onze gemeente überhaupt nog geloopen wordt. BILJARTCLUB „DE POEDEL". Woensdagavond j.L werd in het café ,,'t Cen trum", van den heer H. W. Veul alhier, opge richt, met aanvankelijk 8 leden, de blijarlclub „De Poedel". Voorzitter van deze nieuwe club is de heer J. Kossen. VERHEVIGING VOOR BIJENTEELT. Donderdagavond werd in een der lokalen van de Chr. School aan de Kortevliet te Koe- gras een vergadering van de Afd. Den Helder van bovengenoemde vereeniging gehouden. Deze bijeenkomst werd door 19 personen bij gewoond. De voorzitter, de heer T. Speur, opende met een woord van welkom dezen vraag- en praatavond. Het is niet de bedoe ling een lezing te houden, maar om door eigen krachten, ervaringenuit de pracbjjk ten beste te geven in het belang van de leden. Er zou den drie personen het woord voeren en voor gesteld wordt om elk een half uur te laten spreken. De voorzitter als eerste spreker zegt, dat het nu niet meer zoo gemakkelijk is als bi) de oprichting van de afdeeling, om een methode van imkeren te verkondigen. Van amateurs zijn velen al beroepsimkers ge- worden. Hjj deelt ook nog mede, dat door de Wie* ringermeerdirectie thans 25 cent per kast bjjen staangeld wordt geëischt. Aan de hand van de theorie laat spr. uitkomen, dat het nuttig effect van een bijenvolk gerust op gesteld mag worden, hetwelk nog vergroot wordt, omdat, waar bijen het koolzaad be vliegen. ook meteen de koolzaadkever bestre den wordt. Nog een ander voorbeeld wordt genoemd. Er waren 2 perceeltjes elk van 200 klaverplanten, het eene perceeltje kon door bijen bevlogen worden, het andere niet- Het resultaat was, dat van het perceeltje, dat wel door de bijen bevlogen kon worden, het aan tal kiemkrachtige zaden 2300 bedroeg, en van het andere niet een zaadje kiemkrachtig was. Daarna houdt spr. een uitvoerige beschouwing over het zwermen, dat met aandacht werd beluisterd De oud-secretaris, de heer Jac. Kiljan, die dit jaar 30 jaar imker is, behandelde de zoo genaamde omhangmethodo, het maken van kunstzwermen, welke dan tevens als zwerm verhindering werken. De secretaris, de heer C. Schellinger, hiel aan de hand van de theorie een bespreking over het vorengenoemde. Daarna werden kele vragen gesteld en beantwoord. De voorzitter constateerde, dat deze avon goed geslaagd was, hoopte, dat het gespr(^ kene door de medeleden zou kunnen wort benut en sloot met dank de vergadering- PREDIKBEURTEN. Ned. Herv. Gemeente. Geen dienst. Zondingsgebouw „De Ster der Hope". 's Morgens 10 uur en 's avonds 7 df» de heer I, Kuiper, van Bilthoven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 10