UNIFORMEN VOOR DE KON. MARINE Herman Nypels' DE WEEK; HBLDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 14 MAART 1936 Er is gewoon Krentenbrood en er is Krentenbrood van Krigee, 30 - 45 en 60 cent. v. Galenstraat 71. Tel. 399. Bezo?k van een EngeU schen politiekruiser. altijd nog hét speciale adres hier in Den Helder KLEDINGMAGAZIJNEN KLEURHOUDEND KRANTZLAKEN DE BESTE BORDUURSELS KEURIGE PASVORM EIGEN COUPEUR EN ATELIERS VOLLEDIGE KWALITEITSGARANTIE LAAGSTE IN PRIJS Bekend als DEGELIJK en NIET DUUR RUSTIG KOPEN OP DE EERSTE ETAGE Vraagt prijscourant Het Marine-concert van Woensdag. Visscherij Arrondissements rechtbank ie Alkmaar. IN FEITEN eN FANT ASIEÈm Tijdschriften en Weekbladen. PROP AG ANDA-AV OND NED. REISVEUEENIGING. E11 propaganda voor het lucht verkeer. Op Initiatief van de plaatselijke afdeeling der Ned. Reisvereeniging hield gisterenavond in het gebouw „Musis Sacrum" de heer A. J. van Ginkel, propagandist der K.L.M., een lezing over het vliegen, teneinde ook voor deze allernieuwste manier van reizen propaganda te maken. Vele leden hadden van de aange boden gelegenheid gebruik gemaakt; van onze instellingen van Middelbaar Onderwijs, de Hoogere Burgerschool, de Handelsschool, de Kweekschool (de Zeevaartscholieren hadden ander werk: zij hielden n.1. een fuif- avond in „Casino"). waren vele jongens en meisjes aanwezig. Het gesprokene werd door lichtbeelden verduidelijkt. De Voorzitter der afdeeling, de heer Maas, heette met een kort woord den spreker wel kom, en onmiddellijk daarna werd met de vertooning der lichtbeelden aangevangen. Het verheugt m(j bizonder, zeide spr., die zich ais een bij uitstek vlot en geestig redenaar ontpopte, eens iets te mogen zeggen over de KX.M. Speciaal doet het mij genoegen, dat er zooveel dames zijn. Niet dat ik daar meer op gesteld ben dan op heeren, zoo ging hij voort, maar bij de propaganda die spr. voor het vlie gen maakt, blijkt, dat het juist de dames zijn, die uit angst en onkunde, nog te vaak het reizen per vliegtuig door manlief tegen houden. Waarom vliegt men dan nog, waar reeds zooveel goede verkeersmiddelen beschikbaar zijn Het is de drang van den mensch om zich snel te kunnen verplaatsen en het is dan ook vooral de jeugd waarop in deze onze verwach tingen zijn gebaseerd. Aan de hand van lantaarnplaatjes kregen we nu allereerst een overzicht van het bedrijf der K.L.M. Het eerste plaatje was van een vlieg tuig van 15 jaar terug, waarmede de eerste luchtdienst op Londen werd geopend. Het was een omgebouwd oorlogsvliegtuig, andere waren er toen nog niet Anthony Fokker was de eerste die ze begon te bouwen. Het tweede plaatje liet ons als tegenstelling al direct het allernieuwste product zien. Welk een enorme vooruitgang in zoo luttel jaren! W(j krijgen nu dit nieuwe vliegtuig in details te zien, alles toegelicht met een geestig en bevattelijk woord, dat wel een goed denkbeeld gaf van de inrichting en werking van zoo'n modern toestel. Eerst gaf de spr. ons een verklaring van de letters der verschillende vliegtuigen, van het starten enz. Het is de bedoeling in de toe komst ook nachtdiensten naar Indië in te stel len en we kregen dan ook een kiekje van een toestel met slaapplaatsen. Zeer praktisch en vernuftig zijn deze ingericht zoodat in 5 minu ten tijds een cabine met zitplaatsen veranderd kan worden in een met slaapplaatsen. Ook in de machinekamer nemen we een kijkje en krijgen een korte toelichting bij de allervoor naamste machines. Verschillende typen machi nes passeeren nu de revue: de zeer snelle „Zilvermeeuw", de Iets oudere F 9 met zijn prachtige cabine voor 20 passagiers, de F 12 en F 18, die vroeger op de lijn Batavia dienst deden, en nog vele andere. Bij alle types heeft de heer Van Ginkel, zooals we zeiden, een aardig en geestig praatje, zoodat met name de vele dames onder zijn gehoor ten zeerste ge nieten. Amusant was de wijze waarop spr. met zijn auditorium omsprong. Dit had nd. nog wel eens de hebbelijkheid rustig tydens het ge- Bprokene te converseeren. „Ja", zoo zeide spr. dan, „ik heb den tijd hoor, praat u maar door!" En dan was het meteen muisstil. Een wereldkaart en een van Europa die we vervolgens op lichtbeelden te zien kregen, gaven een denkbeeld van de geweldige uitge strektheid van het luchtnet. Dan: de verschil lende verbindingen in Europa, dezen zomer met niet minder dan 90 Europeesche steden van Amsterdam uit Op de speciale verbinding met Indië, die wjj bezitten, mag de heer Van Ginkel wees er terecht op een klein land als het onze trotsch wezen. Engeland is ons thans vóór wat de langste route betreft, met de verbindingen Londen—Australië en de Kaap. Ook de Franschen hebben een fraaie luchtverbinding. Tenslotte wees spr. er op, dat wij met dit allernieuwste vervoermiddel weer dezelfde route volgen, die onze vóórvaderen als pioniers met hun zeilschepen hebben ge volgd. Moge de N.R.V. zich eens weer gaan interes seeren voor de luchtvaart en zoo mogelijk excursies organiseeren naar onze vliegvelden: onze toekomst ten aanzien van het verkeer ligt in de lucht! zoo besloot spr. deze causerie. Na de pauze kregen we de K.L.M.-film. Dit is een verfilming van alle belangrijke momen ten uit het bedrijf der Maatschappij, de binnenkomst der verkeersvliegtuigen, het ver trek van de autobus met passagiers uit Am sterdam, het inladen der bagage, enz. We vliegen met de Roerdomp via Rotterdam naar Londen, met een ander naar Kopenhagen, maken een rondvlucht boven Amsterdam en Volendam met een gezelschap Volendammers, die zich, te oordeel en naar hun glundere ge zichten, uitstekend amuseeren, gaar naar Eind hoven, maken een nachtvlucht naar Parijs, kortom, van alle vluchten zijn een aantal op namen gemaakt. Niet het minst Interessant was het laatste deel dezer film, dat ons een overzicht gaf van het vliegen naar Indië. Prachtige opnamen waren hierbij, boven de wolken gemaakt. Aan het eind van den avond sprak de heer Maas woorden van dank tot den spreker, en deed hij een beroep op de aanwezigen leden van de Ned. Reisvereeniging om niet te verzuimen op 10 Mei a.s. den vliegdag op Schiphol bij te wonen. Wie voorts inlichtingen wenscht over vliegtochten, prijzen enz., wende zich tot het Verkeersbureau Velthuijs, dat voor alles zorgt en u over alles wat u weten wilt, inlicht. Tenslotte moet hier nog worden vermeld, dat dit de laatste bijeenkomst is dezen winter van de afdeeling, zoodat men goed zal doen regelmatig het orgaan „Reizen en trekken" te lezen om van het vereenigingswerk op de hoogte te blijven. DE INTELLECT-VOORSTELLING IN „RIALTO". Wij vestigen er de aandacht op, dat bij de morgenochtend in het Rialto-theater te geven film „Met Jan P. Strijbos naar IJsland" de vermaarde natuur-hisloricus persoonlijk deze zal explicateeren. De „Harebell" doet op een rond reis onze haven aan. Gistermorgen, omstreeks half negen, is de Elngelsche politiekruiser „Harebell" de haven van Nieuwediep binnengeloopen en heeft lig plaats genomen tegenover het paleis van den marinecommandant. Op het moment, dat de Engelsche kruiser aankwam, was het nog zeer stil rond de haven, niet alleen vanwege het vroege uur, maar ook omdat het bezoek niet van te voren aangekondigd, althans niet in breeden kring bekend was. Bovendien was het bar koud in den straffen Noord-Ooster. Hollandsche -Jantjes assisteerden bij het meren van den Engelschman, die een forschen indruk maakte en veel langer is dan zijn soortgenooten der Hollandsche marine. Het was bjj negenen, toen het schip met den wal verbonden en de loopplank uitgelegd was. Spoedig daarop hadden eenige officleele be zoeken aan boord plaats. Zoo zagen wij den commandant van Hr. Ms. „Nautilus", het Ne- derlandsche politievaartuig, dat voor de „Ha rebell" lag, het Engelsche schip betreden voor een bezoak aan den commandant, kort daarop gevolgd door een officier in groot tenue, blijk baar een vertegenwoordiger van schout-bij nacht T. L. Kruys. Zooals gebruikelijk had om 9 uur de vlag- genparade plaats. Ter eere van de buitenland- sche gasten lieten Leistikow en zijn mannen, na ons Volkslied, het „God save the King" hooren, dat, evenals het Wilhelmus, aan boord van de „Harbell" eerbiedig werd aangehoord, terwijl de officieren het saluut brachten. De Marinekapel liet kort daarop eenige pittige marschen hooren, onderwijl werden aan boord van alle Nederlandsche oorlogsschepen, in de haven aanwezig, de Geuzenvlag, een eerbewijs ter gelegenheid van het buitenlandsch bezoek, geheschen. Wjj hebben het genoegen gehad een korte wijle aan boord van de „Harebell" te vertoe ven, waar wjj vriendelijk te woord gestaan werden door een der officieren. Wy ontleenen aan ons onderhoud de volgende bijzonder heden: „De Harebell" staat onder commando van captain L. C. P. Tudway, D.S.O., D.S.C., R.N. De bemanning telt 100 koppen en 10 officieren. De „Harebell" is het vlaggeschip van een groote serie politievaartuigen, welke Enge land rijk is. Vandaar dat zij grooter dan alle andere is en zich aan boord o.m. een dokter bevindt. Het schip is Mei 1918 in Devonshire gebouwd en meet 1345 ton. De lengte over alles bedraagt 250 Engelsche voeten, de breedte over alles 35 voet en dé diepte 16 voet. Het schip heeft een enkele schroef, telt 2 stoomketels, die een energie van 2500 pk kunnen ontwikkelen, welke het schip een snel heid van 16.5 mijl per uur kunnen verleenen. Opvallend is de bewapening van het vaartuig, welke bestaat uit 2 kanonnen van 4 inch en twee „twaalfponders". Verder is het schip uit gerust met een zoeklicht. Kort bezoek. De kruiser zal slechts een bezoek van en kele dagen aan onze haven brengen, daar het Maandagmiddag weer zee hoopt te kiezen. Blijkbaar was een bezoek aan Den Helder in het reisprogramma opgenomen. De „Harebell" maakt n.1. een tocht langs de West-Europee- sche havens: zij heeft Tromsö in Noordelijk Noorwegen, Bergen en Esbjerg reeds bezocht en doet na Den Helder nog Ostende en Bou- logne aan, alvorens naar de uitgangshaven, Portland, terug te kecren. Hartelijke ontvangst. De zeeofficier was best te spreken over de ontvangst, die den commandant en den ande ren officieren van hun Hollandsche collega's te beurt was gevallen. Toen dit punt ter sprake kwam, vertelde de Engelschman ons, dat o. m. het doel van de reis was om contact te houden met de buitenl&ndsche comman danten van de soortgelijke schepen als de „Harebell". Van die ontvangst memoreeren we hier, dat commandant Tudway en zyn eerste officier als gasten van den commandant van de „Nautilus" per auto een rit naar de Zuiderzee gemaakt hebben, voor welk staal van Hollandsche vaardigheid zy alle bewonde ring hadden. Des avonds had een diner aan boord van de „Nautilus" plaats, waar de En gelsche commandant en drie van zjjn officie ren aanzaten. Hedenmiddag staat een voet balwedstrijd tusschen een Hollandsch marine elftal en een elftal samengesteld uit de be manning van den kruiser op het programma, terwijl het team van de „Harebell" tevens een uitnoodiging van de plaatselijke voetbalver- eeniging „Helder" ontving om Zondagmiddag een wedstrijd tegen die club te spelen. Dat omgekeerd de Engelsche navy gastvrij heid verstaat, bleek toen een drietal Holland sche blauwkragen de „Harebell" beklommen en met 'n „Goeden avond, mogen we het schip eens zien", een Engelschen collega aanklamp ten. Onze officier, die het verzoek, ofschoon dit in onvervalscht Hollandsch gedaau werd, direct begreep, beduidde den matroos met 'n „Take them along", dat het in orde was en zoo zagen we het Engelsche Jantje zijn Hol landsche collega's voorgaan om hen het schip van voren tot achteren te laten zien Het bezoek van de Engelschen brengt weer eenig leven in onze stad. Zoo ziet men de En gelsche zeelieden 's avonds door de stad fla- neeren, dikwijls vergezeld van Nederlandsche collega's. Mogen de gasten zich naar hartelust amu seeren en een aangenamen indruk van Den Helder in hun herinnering bewaren! TIVOLI. De Graaf de Monte Christo. We leven in den tyd van ratio, in den tijd van verstand Onze geest is bezwangerd door begrippen als techniek, tyd, efficiency, we hebben geen gelegenheid om de romantiek, die toch ook in het leven van den huldigen dag is, te ondergaan of zelfs maar te aan schouwenDat is, nog niet zoo lang ge leden, heel anders geweest... Althans schijnt het anders geweest te zyn. Zeker in de literatuur. Denk eens aan man nen als Hoffmann en Marlitt in Duitschland, Victor Hugo, Dumas père en Dumas fils in Frankrijk, Scott en Lord Byron in Engeland, romanciers pur sangs! Voor hen bestond al leen de heerlijke romantiek, waarin z(j zich met volle overgave stortten, om te ontvluch ten aan het leven van allen dag, dat saai en niets-zeggend voor hen was. In die romantiek vonden zij zichzelf, zij leefden zich er geheel in uit, en wrochtten met hun fantaseerende hersenen de schoonste verhalen, die ver van de realiteit stonden„Kater Murr", „De vrouw met de robijnen", „Les misérables „La dame aux Camélias", Sir Hilde Harolds „Pilgrimage" zagen het licht, alsook het gees tesproduct van den oudsten Alexandre Du mas: „De graaf van Monte Christo", in 5 dee- lenHet is een nieuwe filmbewerking van dit laatste lijvige werk, welke dezer dagen in Tivoli gaat. Het is het „onsterfelijke" verhaal van den zeeman Edmond Dantes, die na jaren lang kerkerstraf in een van de vuilste gevan genissen, die het Fransche regime ten tijde van Lodewijk XVm kende, ondergaan te heb ben, op het Fransche tooneel verscheen als de schatrijke Graaf de Monte Christo. Welk een wereld van romantiek schuilt achter een dergelijk gegeven en hoezeer vervult zich hier de roeping van de film, die de romantiek in onbegrensde mogelijkheden tot uiting kan brengen. Het zullen er dan ook velen zijn, die de realiteit des levens voor enkele uren zullen ontvluchten om te smullen van die heerlijke romantiek, zooals zy ruim honderd Jaar gele den nog heette te bestaan... Het Is de groote verdienste van deze film, dat zij volledig en tot in details een eeuw teruggrijpt en ons vol komen duidelijk de toestanden uit dien tijd voorschildert. Het moge dan altemaal fan tasie eens romanticus zijn, personen en feiten zjjn hier dooreengevlochten. Helde den, ge vechten op leven en dood op den degen of het pistool, intrigue, hebzucht en egoisme (kinde ren niet alleen van dien t(jd!) eerzucht, goud dorst, dit alles wordt ons voorgespeeld en we leven in spanning van den eersten meter cel luloid tot den laatsten medeLiefhebbers van de 19e eeuwsche „chivalry" vinden deze week in Tivoli hun fijnste kostje...! Vooraf gaat een programma, dat sprekend is docr de verzameling kleine maar geestige films, die hier bijeengebracht zijn. Kortom een spectaculair programma. Beethoven Mozart Schubert. As. Woensdag zal het voor de laalste maal in dit seizoen zijn, dat men een coocert van het Symphonie- orkest der Staf muziekkapel zal kunnen beluisteren en gezien de solistische medewerking van Helène Cals benevens X program dat 't orkest brengt twijfelen wjj er niet aan, of er zal Woensdagavond voor een vol Casino opgetreden worden. Temeer daar het hier een concert betreft dat èn Beet hoven èn Mozart èn Schubert programmatisch tezamen brengt. Drie Weener componisten! Wij beloofden nog even terug te komen op enkele uit te voeren Dummers en daar z(jn allereerst de door de zangeres te vertolken liederen. Vóór de pauze zingt zy het recitatief en aria van Suzanne uit „Die Hochzeit des Figaro" en de aria van Constanze uit „Die Entfübrung sus dem Serail". Beide opera's z(jn meester werken van den componist, die juist in deze zijn geniale compositiegaven wist te ontplooien. Na de pauze zingt zy Franz Schubert's „Der Wirt auf dem Felsen", een lied dat ons de Wiener Franzl op z'n best geeft. Het is inderdaad merkwaardig, dat de heer Leistikow ons op dit laatste concert deze drie meesters brengt: Beethoven, Schubert en Mozart. Mozart, het wonderkind, dat, om met den dichter te spreken, „het zonlicht stal". Mozart, die zjjn werken schiep, geheel onaf hankelijk van aardsche mogelijkheden en ver verheven bovenwereldscheeischen. Het was de fantast, die echter fantasie en muzikale schep pingsdrang op geniale wijze vereenigde. Voor Beethoven is het leven een geheim: een geheim, zoowel voor den geest als voor de ziel en een geheim tenslotte, waarin van de scheppende componisten alleen hy den diepsteD blik heeft gehad. Tenslotte Schubert, die een gouden draad tusschen de klassieken spon, een draad die het karakterverschil tusschen de genoemde meesters verbond. Schubert vereenigt in zekere mate beide voornoemde meesters. De muziek van hem bljjft echter passief (in tegenstelling bjjv. met Beethoven, die „vuur uit den geest sloeg"). Zjjn kunstenaarsziel leeft steeds in een wereld van droom en fantasie en wanneer men Schubert ook boort, deze poëtische roman ticus spreekt steeds een taai die ieder men- schenkïud verstaat. De taal van het hart, dat altjjd verlangt. DANSEN. Agaath Tuin maakt in een advertentie ln dit nummer bekend, dat zy van heden af privé- of clublessen geeft in het Kegelbuis, alhier. Aan haar school is mede verbonden Alex Markov. Men raadplege de betreffende advertentie. ONGEVAL OP ZEE. m Naar wjj vernemen heeft zich gister op zee aan boord van het visscbersvaartuig Tx. 19, een ongeval voorgedaan met den zoon van schipper Krijnen. Tijdens werkzaamheden is de jongen met zijn voet tusschen de wins ge raakt, waardoor de teenen verbrijzeld en ook een gedeelte der bovenvoet gekneusd werd. De jongen is naar het Marine Hospitaal vervoerd. De Minister van Landbouw en Visscherjj heeft in de memorie van antwoord aan de Eerste Kamer medegedeeld, dat een onder zoek wordt ingesteld naar de wijze, waarop verbetering zou kunnen worden gebracht in het 'distributie-apparaat van visch. Het is be kend uit andere berichten, dat de Minister dit denkbeeld al eerder koesterde, maar het is goed het nog eens herhaald te zien. Ook de vischpropaganda voor vischgebruik zal, met regeeringssteun worden bevorderd. Voor de blnnenvisscheriJ wordt bedrjjfsteun in het voor uitzicht gesteld. Niet duidelijk is het of deze wijze van steun ook zal worden toegepast voor de zeevisscherij, maar ongetwijfeld mag er toch wel op gerekend worden, want ook deze tak van het vischbedrijf heeft dien steun drin gend noodig. In De Telegraaf komt een inzender op tegen hetgeen door Dr. v. d. Laan is geschreven over de mogelijkheid van de vischvoorziening bij een grboter deel van ons volk, waardoor het vischbedrijf dus zou zijn gebaat. Het is hetzelfde geluid hetwelk we geregeld in de N.R.Ct. aantreffen en dat altijd hierop neer komt, dat onze vloot niet in staat zou zijn die visch aan te voeren, die in het algemeen door de consumenten is gewild. En het slot van die beschouwing is ook hier in dit ingezonden stuk, dat aangedrongen wordt op grooter con tingent van visch uit het buitenland. We blijven echter meencn, dat wanneer er redelijke besomming zou kunnen worden ge maakt, onze vloot in staat zou zrjn deze visch- soorten aan te voeren, omdat de vakbekwaam heid van onze visschers van dien aard is, dat ze met succes zich op deze visscherij zouden kunnen gaan toeleggen. Maar en dat is het bezwaa» wanneer de reeder niet verzekerd is van een loonend betlrjjf, dan zal hij er moeilijk toe zyn te bren gen zijn schepen voor deze kostbare reizen uit te rusten. De behandeling van de afd. Visscherij in de Tweede Kamer heeft wel dezen indruk ge bracht, dat de oplossing van de moeilijkheden in het bedrijf nog niet gevonden is, maar dat van dezen Minister wel kan worden verwacht, dat met voortvarendheid allerlei problemen, die zich hebben voorgedaan en zich nog voor doen, in ernstige beschouwing zullen worden genomen. Bedrijfssteun, distributie, conserveering, vlootvernieuwing waren zoo ongeveer de on derwerpen, die in de Kamer ter sprake kwa men. Ook de heer Leendert Groen te Amsterdam, die door De Telegraaf wordt genoemd ^en vischexpert, houdt zich bezig met de artik *.n, die door Dr. v. d. Laan over de vischdistri- butie en het bedrijf zijn geschreven. Ook deze acht hetgeen Dr. v .d. Laan voorstelt niet te verwerkelijken, tenzij gesteund door regeering Of stadsbestuur, die dan garant zou moeten zijn voor eventueele verliezen. In de Tweede Kamer is er over gesproken, dat met Rusland nog op groote schaal handelstransacties voor visch zouden zijn te doen. Het verslag van de reedersvereeniging voor haringvisscherij ademt een zelfde ver wachting. De voorzitter is naar Rusland ge weest om daarover besprekingen te houden en dan betreft dit alleen den afzet van haring. Hoewel niet direct tot zaken gekomen, heeft de voorzitter kunnen constateeren, dat van hier uit nog veel opbouwend werk te doen is, waarvoor echter samenwerking dringend noodzakelijk is. De plaatselijke afdeelingen hebben zich inmiddels bereid verklaard het hoofdbestuur te steunen ln zrjn pogingen den haringexport naar Rusland via de reedersver eeniging te doen geschieden. VERGADERING VAN DE KAMER VAN KOOPHANDEL EN FABRIEKEN VOOR IIOLLAND's NOORDERKWARTIER TE ALKMAAR. Dinsdag, 10 Maart. Er waren enkele punten, die voor Den Hel der speciaal van belang waren. Zoo o.a. een schrijven van den directeur van den Ec. Techn. Dienst te Haarlem, waarin wordt medege deeld, dat de wenschelrjkheid zal worden na gegaan van de oprichting van een vischcon- servenfabriek. Een adres van de K. v. K. te Arnhem aan den Min, van Handel, eet. inzake den omvang van de concurrentie door de coöperaties aan den middenstand. Voorz. meent dat de middenstand door al lerlei ambtenarenvereenigingen sterk worden gedupeerd. De heer Schmalz meent, dat het eenige weermiddel voor den middenstand is zichzelf te coöpereeren, of dat de Regeering daarvoor een stokje steekt. Voorz. zegt, dat de spoorwegambtenaren geen vrij vervoer meer van hun goederen heb ben, hetgeen al van belang is. Adres van K. v. K. te Rotterdam gericht aan Min. v. Landbouw en Visscherij, inzake distributie van goedkoope 'groente aan werk- loozen en behoeftigen. De heer Bonnet wil hierop wat nader in gaan. Spr. houdt een uitvoerige beschouwing over de wordingsgeschiedenis van onze uitge breide tuinbouwexport en hoe reeds lang ge leden is gezien, o.a. door Dr. Colijn, dat hier op een terugslag zou moeten volgen. Waar schuwingen tegen te groote productie hebben niet mogen baten, omdat de hoogconjunctuur- tijd geen directe aanleiding was om de rem te dien opzichte aan te zetten. Nu is er over productie, die misschien hier en daar echter tot stand ls gekomen. De handel moet de zaak ln handen houden. Alleen voor hetgeen anders doorgedraaid" zou worden, zou ter beschikking als extra steun aan werkloozen en behoeftigen kunnen wor den gesteld. Steun in natura is goed, maar men schakelt de kleinhandel ln, want anders raken deze menschen broodeloos, waardoor het aantal steuntrekkenden wordt uitgebreid. De Voorz. pleit voor een bonnenstelsel, waar mee bij den kleinhandel dan kan worden Inge kocht. Ook de heer Kramer spreekt ln die richting; de moeilijkheid ls, dat deze groente verstrekking ook in werkelijkheid komt aan de werkloozen en behoeftigen en dat geen ongewenschte concurrentie wordt gedaan aan den kleinhandel. De kleinhandelaarsvereeniging te Amster dam heeft daarvoor een plan uitgewerkt. De Kamer zal dit adres opvragen om daarna een adres aan den minister op te stellen. De Handelscomm. zal deze zaak ter hand nemen. vischconservenfabriek wordt, volgens een De wenschelykheid van oprichting van een schrijven van den Ec. Techn. Dienst te Haar lem, nagegaan. De heer Bonnet, die lid is van dezen Dienst, kan geen verdere mededeeling doen. De secr. van den K. v. K. heeft mededee- lingen ontvangen over deze kwestie, die zeer hoopgevend zijn. De heer Kolster wijst op de pas ingestelde rijkscommissie te dezer zake. De Secr. is met de heeren Kamman en Velthuijs naar Den Haag geweest om den bouw van een nieuw postkantoor te Den Hel der te trachten te bespoedigen. De zaak zelf is, zoo zegt de heer Kolster, in kannen en kruiken, behalve dat de financiën nog niet geregeld zijn daarvoor. De spoorwegen vragen wat veel geld voor het terrein. Echter de zaak is op den goeden weg. Het adres van den Ned. Bond van Slijters ln gedistilleerd geeft uiting aan het bezwaar, da de groothandel in plaats van 10 1 nu 5 1 zullen mogen afleveren. De Voorz. licht de oprichting van een Mid- denstandsborgstellingsfonds voor Hollands Noorderkwartier toe. Het ls meer voor de kleine neringdoenden ter voorkoming van woeker. De Regeering is bereid 40 van het verlies voor haar rekening te nemen. Het gaat tot bjjeenbrenging van een kapitaal, waarvan de rente voor dit doel zal worden gebruikt. Verschillende gemeentebesturen zegden steun toe. De verstrekking gaat hoog stens tot een bedrag van 500,De op richting kan toegejuicht worden. De heer Moens licht alles nader toe. Of het tot oprichting komt, kan spr. nog niet zeg gen. De statuten liggen in concept gereed. Maar wat zullen de gemeenten. Kamers van Koophandel en Crisiscomité's doen? Als het eenigszins kan komt het fonds er. Ook de middenstandsvereenigingen wordt medewer king verzocht. De kleine middenstand kan gered worden van armlastigheid. De heer Kolster zegt, dat voor zoover hem bekend, de gemeente Den Helder er princi pieel niet voor is. De Voorz. zegt, dat dan de gemeente toch misschien voor zjjn ingezetenen zal hebben te zorgen. Aangevoerd wordt, dat als de middenstands vereenigingen wel toetreden, de da&rby aan geslotenen van zoo'n fonds dan wel kunnen profiteeren. De heer Schalz zegt, dat de gemeente Schagen wel er toe bereid is. De heer Moens zegt, dat buiten steun van de gemeente het moeilyk zal gaan. Vooral voor informatorisch werk acht de Voorzitter dit ook noodig. De heer Kolster: Als de gemeente Den Helder er niet aan meedoet, maar zelf een borgstellingsfonds opricht, zal dan eventueel de Kamer van Koophandel steunen. Daarop wordt unaniem: neen geantwoord. De Voorz. acht één lichaam in deze boven dien gewenscht. Het concept-adres, opgemaakt door het Bur. der Kamer, inzake het wetsontwerp, beoogende het tegengaan van oververmoeid heid van bestuurders van motorry tuigen. De Voorz. ligt dit toe. De moeilijkheden in deze zijn groot. De concurrentie van dit mo derne vervoermiddel grijpt diep in in andere vervoerbedrijven, maar in deze dient toch ingegrepen te worden. Men stelt in het wetsontwerp een grens van 10 uur dienst. Soepelheid is echter noodig. Na rondvraag sluiting. Zititng van 10 Maart. Aanrijding te Stolpervlotbrug. Terecht stond Raphaël E. te Alkmaar, wegens het toebrengen van zwaar lichame lijk letsel tengevolge van roekeloos rijden met een auto op 10 December j.1. te Stolper vlotbrug. Verdachte had daar aangereden den mon teur H. Scholte, thans te Enschede, die vol gens de verklaringen van Dr. P. Steen eenige kneuzingen bekwam met het gevolg, dat hij 16 dagen lang zijn werkzaamheden niet kon uitoefenen. Dit slachtoffer werd als getuige gehoord, alsook zijn medearbeider B. Meijer. Hun verklaringen waren echter van dien aard, dat van grove schuld bi) de verdachten geen sprake was. De officier meende dan ook vrijspraak te moeten vragen. Diefstal te Heiloo. Op den avond van den eersten Kerstdag van 1935 werd door den 24-jarigen tuinder P. C. met behulp van den 21-jarigen J. H. op den Heerenweg te Heiloo, bij den horloge maker M. A. Idema een glazen kast gestolen, bevattende een groot aantal dames- en hee renhorloges, ringen, kettingen, wekkers en klokjes en 4 zilveren lepeltjes. Na eenige dagen werd het kastje leeg teruggevonden op den Zanddijk. Beide mannen stonden terecht wegens diefstal van dit kastje; C. bekende royaal en H. wierp de schuid ge deeltelijk op zyn kameraad. Als getuige werd gehoord de heer Idema, die verklaarde, dat hij den eersten Kerstdag niet zooals gewoonlijk het kastje had binnen gehaald. De officier wees op het ongunstige ver leden van den eersten verdachte, van wien nog een voorwaardelijke straf loopende was eveneens wegens diefstal Hjj eischte tegen hem 1 jaar gevangenisstraf en tegen zijn vriend, die nog een blanco strafregister had, vier maanden gevangenisstraf. Mr. Belonje bepleitte clementie voor den laatste. De heetero staan terecht. Hier stond het echtpaar H. terecht, als verdacht van opzettelijke, althans schuld- heling. Hier werd als getuige gehoord de hoofdverdachte van de vorige zaak, P. C„ die verklaarde, dat H. in de werkverschaf fing over de diefstal had hooren praten en aan getuige gevraagd had, hoe hy aan een ander kwam. Hy had een polshorloge, dat voor 9,75 geprysd was, voor 1,— aan hem verkocht. Voorts aan de vrouw nog vier zil veren lepeltjes voor 2.—, nog een horloge voor een gulden en een wekker met een paar klokjes ook voor een gulden. Zy had hem beloofd hem niet te zullen verraden, waarop de verdachte vrouw ontkennend knikte. Verdachte H. ontkende, dat het horloge, dat hy gekocht had, geprysd was, Het is feest in Den Helder: zoowel Witte Bioscoop als het Rialto-theater dekten, dat ze een zeker aantal de ont- jaren hun plaats in de locale samenleving vervuld den, en dies besloot men dit gedenkwaardf" gebeuren een min of meer feestelyk cacht te geven. «wnet Edochniet alle bioscopen zyn zoo f tuinlyk als de onze, want las ik slechts ïut" tele dagen geleden niet, dat voor het mach" tig Tuschingsky-concern in de Maasstad van gemeentewege het faillissement aange vraagd werd? En ook ln andere groote plaatsen van het land "is het met tal Van deze bedryven lang niet rooskleurig gesteld. Dit alles nu roept onwillekeurig herinnel ringen op, herinneringen van, zeg een jaar of 16 geleden, toen in Den Helder niet min der dan 5 bioscopen hun stryd om het be staan voerden. Dat waren de tyden, toen het nog gezellig in de bios was, toen er gcen foyers waren, geen garderobes, toen men nog een dubbeltje Of een kwartje betaalde, en tenslottetoen de psychologische film nog niet uitgevonden was, en de Garbo's, de Harry Baur's en dergeiyke fenomenen figuur- lyk gesproken nog in de film-luiers lagen. Dat waren tydenvan de Cinema op de Binnenhaven, van het „Urkertje" op de Spoorgracht, van de onsterfelyke Scala op den Kanaalweg. Nog herinner ik my, hoe we als jong. maatje Woensdagmiddags centje by centje legden, en voor zegge en schryve één heelen stuiver twee uur lang romantiek zwolgen zooals ze alleen maar geleverd kon worden door Eddy Polo, door Maciste, door Tom Mixen en hoe al die andere uit dien tyd heet ten. OnvergeteUjk meneer! Weet u nog lezer, hoe we daar zaten in het pikke-duister, als haringen in een maatje, transpireerend van hevige emotiën en verlo ren in het fantastische wit-en-zwarte (en soms groen!) van de toenmalige cinemato grafie. Dat was de tyd van de film, die twintig weken vervolgd werd, van „De Man Met Het IJzeren Masker", van „Tarzan", van „De Dood In Het Duivelsmoeras" en „De Wraak Van De Doode Hand.", van „Graaf De Monte Christo". Dót waren tyden Het mooiste evenwel komt nog en dat is Albert Boelens, eens een der ongekroonde koningen van Den Helder en geliefd by jong en oud, als de ideale explicateur. Sjonge, wat een kerel was dat, als hy ons mee voerde op de vleugelen van zyn grenzelooze fantasie, en ook als l»y, zonder een fractie van een moment zyn machtig betoog te onderbreken, den een of anderen vandaal uit 't zaaltje zwiepte, die een stoel aan 't moeren was, die met erwten naar het doek blies of die van lauter extase zyn buurman in het nekvel pakte En onze gedachten gaan uit naar genoemde Scala, waar je altyd, ook al zat je vóór een pilaar, toch achter een pilaar zat! Dit alles ligt ver en ver achter ons, en komt nimmer weer terug. Trouwens, zoo iets is niet meer mogelyk, nu we op zulk een goeden voet staan met het wezen van de cine matografie, nu het probleem in deze in dustrie geslopen is, en met dit..;... de psy chologie. Dit alles herdachten wy, toen we hoorden, dat twee Heldersche theaters feest vierden. „Stad en Land" van 14 Maart bevat, naast de gewone rubrieken van de wekelykscbe actualiteiten een pakkende reportage van Piet Beisbuizen, die een bezoek bracht aan bet Jordaan-cabaret van Tiily Kalkhoven. Naast deze reportage werd het artikel versierd met een serie foto's „naar-het-leven". Een ander zeer lezenswaardig artikel is „Hoe de Franschman Nederland ziet". Hierin is aan het woord René HervoniD, de Fransche cineast, die eenige maanden geleden een 3-tal Hollandsche documentaire films in 't land van „mist-en-mest" opnam, en welke biykbaar hoogeiyk in la bella France gewaardeerd wor den. Vervolgens schetsen over het Risotto-feest in Tessino, en van Joseph Schmidt, wiens machtig orgaan ook ln de afgeloopen week wederom tal van hoofdstedeiyke harten in vuur en vlam gezet heeft. „Panorama" van lz Maart heeft een geest igen titel-pagina, waarvan ook het kleuren-procédé uitstekend geslaagd mag heeten. Van de artikelen noemen wy het interes sante „De Queen Mary kiest zee waarin men eenig idee krygt wat er voor zoo'n giganti- schen reus noodig is alvorens hy zee kiest. Vervolgens de schets „Tatoe-iata" die het een en ander vertelt van het schoone Beieren en van het feit, dat men daar nog gebruik maakt vau het vehikel, waar oDze grootvaders en -moeders mee op reis gingen: de diliigence. Ook dit nummer is smakeiyk geïllustreerd. Verschenen het Februari-nummer van ,,De Kern" by Van Holkema en Warendorf, Uitg, My. te Amsterdam. Uit de als altyd, zeer ver scheiden en belangwekkende Inhoud willen we noemen: Vogelhuwelyken De beteekenis der Sta- chanof-beweging Siegfried Het wereld beeld van den astronoom Een nieuw Azte- kenryk? De jonge Chinees ontdekt China en Indiës holster en kern. Verschenen by de VVV: „Heerlen", mijn industrie, winkel- en woonstad. In dit zeer mooie en typografisch uitstekend verzorgde nummer vinden we artikelen over de meest vooraanstaande personen in de stad en het mynengebied van Heerlen, een geïllustreerde besehryving van het Bischoppelyk Retraite huis op den Molenberg: Het Monseigneur Laurentius Schrynenhuis; een artikel over „Nieuwe Provinciaal gouvernementsgebouw te Maastricht, vele foto's en een besehryving van het Julianakanaal en van de haven der Staatsmijnen tusschen Urmond en Stein, enz., enz. Noemen we nog het artikel van prof. dr. W. J. Jongmans over Mineralen in Z. Lim burg. „Kers' Keukengeheimen." Maandblad voor de Nederlandsche Huisvrouwen.. Uitg. P- Hert, Bussum. Het Maart-nummei van dit tydschrift is verschenen en uit den ook thans wederom zéér gevarieerden Inhoud, noemen wy het artikel: „Waarop kookt gy?" 'ce" enquête in verband met het bereiden van spyzen op oliestel, kolenfornuis, gas electriciteit). Voorts treft men aan een grom aantal recepten, het aardige artikel „Eet be wust en niet gedaohtenloos" en tenslotte tai van beantwoorde vragen uit den praktijk.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 10