UNIFORMEN VOOR DE KON. MARINE Herman Nypels' HHLDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 14 MAART 1936 Er is gewoon Krentenbrood en er is Krentenbrood van Krigee, 30 - 45 en 60 cent. v. Galenstraat 71. Tel. 399. Bezo?k van een Engel- schen politiekruiser. altijd nog hèt speciale adres hier in Den Helder KLEDINGMAGAZIJNEN KLEURHOUDEND KRANTZLAKEN DE BESTE BORDUURSELS KEURIGE PASVORM EIGEN COUPEUR EN ATELIERS VOLLEDIGE KWALITEITSGARANTIE LAAGSTE IN PRIJS Bekend als DEGELIJK en NIET DUUR RUSTIG KOPEN OP DE EERSTE ETAGE Vraagt prijscourant Het Marine-concert van Woensdag. Visscherij Arrondissements rechtbank te Alkmaar. „.DE WEEK; IN FEITEN EN F A N T A S I E_ËM Tijdschriften en Weekbladen. FllOP AGAND A- AV OND MEI). KEISVEKEENIG1NG. En propaganda voor het lueUt- verkeer. Op Initiatief van de plaatselijke afdeeling der Ned. Reisvereeniging hield gisterenavond in het gebouw „Musis Sacrum" de heer A. J. van Ginkel, propagandist der K.L.M., een lezing over het vliegen, teneinde ook voor deze allernieuwste manier van reizen propaganda te maken. Vele leden hadden van de aange boden gelegenheid gebruik gemaakt; van onze instellingen van Middelbaar Orderwijs, de Hoogere Burgerschool, de Handelsschool, de Kweekschool (de Zeevaartscholieron hadden ander werk: zjj hielden nJ. een fuif- avond in „Casino"), waren vele jongens en meisjes aanwezig. Het gesprokene werd door lichtbeelden verduidelijkt. De Voorzitter der afdeeling, de heer Maas, heette met een kort woord den spreker wel kom, en onmiddellijk daarna werd met de vertooning der lichtbeelden aangevangen. Het verheugt mij bizonder, zeide spr., die zich als een bij uitstek vlot en geestig redenaar ontpopte, eens iets te mogen zeggen over de K.L.M. Speciaal doet het mij genoegen, dat er zooveel dames zijn. Niet dat ik daar meer op gesteld ben dan op heeren, zoo ging hij voort, maar bij de propaganda die spr. voor het vlie gen maakt, blijkt, dat het juist de dames zijn, die uit angst en onkunde, nog te vaak het reizen per vliegtuig door manlief tegen houden. Waarom vliegt men dan nog, waar reeds zooveel goede verkeersmiddelen beschikbaar zijn? Het is de drang van den mensch om zich «nel te kunnen verplaatsen en het is dan ook vooral de jeugd waarop in deze onze verwach tingen zijn gebaseerd. Aan de hand van lantaarnplaatjes kregen we nu allereerst een overzicht van het bedrijf der K.L.M. Het eerste plaatje was van een vlieg tuig van 15 jaar terug, waarmede de eerste luchtdienst op Londen werd geopend. Het was een omgebouwd oorlogsvliegtuig, andere waren er toen nog niet. Anthony Fokker was de eerste die ze begon te bouwen. Het tweede plaatje liet ons als tegenstelling al direct het allernieuwste product zien. Welk een enorme vooruitgang in zoo luttel jaren! W(j krijgen nu dit nieuwe vliegtuig in details te zien, alles toegelicht met een geestig en bevattelijk woord, dat wel een goed denkbeeld gaf van de inrichting en werking van zoo'n modern toestel. Eerst gaf de spr. ons een verklaring van de letters der verschillende vliegtuigen, van het starten enz. Het is de bedoeling in de toe komst ook nachtdiensten naar Indië in te stel len en we kregen dan ook een kiekje van een toestel met slaapplaatsen. Zeer praktisch en vernuftig zijn deze ingericht zoodat in 5 minu ten tijds een cabine met zitplaatsen veranderd kan worden in een met slaapplaatsen. Ook in de machinekamer nemen we een kijkje en krijgen een korte toelichting bjj de allervoor naamste machines. Verschillende typen machi nes passeeren nu de revue: de zeer snelle „Zilvermeeuw", de iets oudere F 9 met zijn prachtige cabine voor 20 passagiers, de F 12 en F 18, die vroeger op de lijn Batavia dienst deden, en nog vele andere. Bjj alle types heeft de heer Van Ginkel, zooals we zeiden, een aardig en geestig praatje, zoodat met name de vele dames onder zijn gehoor ten zeerste ge nieten. Amusant was de wijze waarop spr. met z(jn auditorium omsprong. Dit had nJ. nog wel eens de hebbelijkheid rustig tijdens het ge sprokene te converseeren. „Ja", zoo zeide spr. dan, „ik heb den tijd hoor, praat u maar door!" En dan was het meteen muisstil. Een wereldkaart en een van Europa die we vervolgens op lichtbeelden te zien kregen, gaven een denkbeeld van de geweldige uitge strektheid van het luchtnet. Dan: de verschil lende verbindingen in Europa, dezen zomer met niet minder dan 90 Europeesche steden van Amsterdam uit. Op de speciale verbinding met Indië, die wij bezitten, mag de heer Van Ginkel wees er terecht op een klein land als het onze trotsch wezen. Engeland is ons thans vóór wat de langste route betreft, met de verbindingen Londen—Australië en de Kaap. Ook de Franschen hebben een fraaie luchtverbinding. Tenslotte wees spr. er op, dat wij met dit allernieuwste vervoermiddel weer dezelfde route volgen, die onze vóórvaderen als pioniers met hun zeilschepen hebben ge volgd. Moge de N.R.V. zich eens weer gaan interes seeren voor de luchtvaart en zoo mogelijk excursies organiseeren naar onze vliegvelden: onze toekomst ten aanzien van het verkeer ligt in de lucht! zoo besloot spr. deze causerie. Na de pauze kregen we de K.L.M.-film. Dit is een verfilming van alle belangrijke momen ten uit het bedrijf der Maatschappij, de binnenkomst der verkeersvliegtuigen, het ver trek van de autobus met passagiers uit Am sterdam, het inladen der bagage, enz. We vliegen met de Roerdomp via Rotterdam naar Londen, met een ander naar Kopenhagen, maken een rondvlucht boven Amsterdam en Volendam met een gezelschap Volendammers, die zich, te oordeelen naar hun glundere ge zichten, uitstekend amuseeren, gaar naar Eind hoven, maken een nachtvlucht naar Parijs, kortom, van alle vluchten zijn een aantal op namen gemaakt. Niet het minst interessant was het laatste deel dezer film, dat ons een overzicht gaf van het vliegen naar Indië. Prachtige opnamen waren hierbij, boven de wolken gemaakt. Aan het eind van den avond sprak de heer Maas woorden van dank tot den spreker, en deed hij een beroep op de aanwezigen leden van de Ned. Reisvereeniging om niet te verzuimen op 10 Mei a.s. den vliegdag op Schiphol bij te wonen. Wie voorts inlichtingen wenscht over vliegtochten, prijzen enz., wende zich tot het Verkeersbureau Velthuijs, dat voor alles zorgt en u over alles wat u weten wilt, inlicht. Tenslotte moet hier nog worden vermeld, dat dit de laatste bijeenkomst is dezen winter van de afdeeling, zoodat men goed zal doen regelmatig het orgaan „Reizen en trekken" te lezen om van het vereenigingswerk op de hoogte te blijven. DE INTELLECT-VOORSTELLING IN „RIALTO". Wij vestigen er de aandacht op, dat bij de morgenochtend in het Rialto-theater te geven film „Met Jan P. Strijbos naar IJsland" de vermaarde nat uur-historicus persoonlijk deze zal explicateeren. De „Harebell" doet op een rond reis onze haven aan. Gistermorgen, omstreeks half negen, is de Engelsche politiekruiser „Harebell" de haven van Nieuwediep binnengeloopen en heeft lig plaats genomen tegenover het paleis van den marinecommandant. Op het moment, dat de Engelsche kruiser aankwam, was het nog zeer stil rond de haven, niet alleen vanwege het vroege uur, maar ook omdat het bezoek niet van te voren aangekondigd, althans niet in breeden kring bekend was. Bovendien was het bar koud in den straffen Noord-Ooster. Hollandsche Jantjes assisteerden bij het meren van den Engelschman, die een forschen indruk maakte en veel langer is dan zijn soortgenooten der Hollandsche marine. Het was bjj negenen, toen het schip met den wal verbonden en de loopplank uitgelegd was. Spoedig daarop hadden eenige offlciecle be zoeken aan boord plaats. Zoo zagen wij den commandant van Hr. Ms. „Nautilus", het Ne- derlandsche politievaartuig, dat voor de „Ha rebell" lag, het Engelsche schip betreden voor een bezoek aan den commandant, kort daarop gevolgd door een officier in groot tenue, blijk baar een vertegenwoordiger van schout-bjj- nacht T. L. Kruys. Zooals gebruikelijk had om 9 uur de vlag- genparade plaats. Ter eere van de buitenland- sche gasten lieten Leistikow en zijn mannen, na ons Volkslied, het „God save the King" hooren, dat, evenals het Wilhelmus, aan boord van de „Harbell" eerbiedig werd aangehoord, terwijl de officieren het saluut brachten. De Marinekapel liet kort daarop eenige pittige marschen hooren, onderwijl werden aan boord van alle Nederlandsche oorlogsschepen, in de haven aanwezig, de Geuzenvlag, een eerbewijs ter gelegenheid van het buitenlandsch bezoek, geheschen. Wij hebben het genoegen gehad een korte wijle aan boord van de „Harebell" te vertoe ven, waar wij vriendelijk te woord gestaan werden door een der officieren. Wij ontleenen aan ons onderhoud de volgende bijzonder heden: „Do Harebell" staat onder commando van captain L. C. P. Tudway, D.S.O., D.S.C., R.N. De bemanning telt 100 koppen en 10 officieren. De „Harebell" is het vlaggeschip van een groote serie politievaartuigen, welke Enge land rijk is. Vandaar dat zij grooter dan alle andere is en zich aan boord ojn. een dokter bevindt Het schip is Mei 1918 in Devonshire gebouwd en meet 1345 ton. De lengte over alles bedraagt 250 Engelsche voeten, de breedte over alles 35 voet en de diepte 16 voet. Het schip heeft een enkele schroef, telt 2 stoomketels, die een energie van 2500 pk kunnen ontwikkelen, welke het schip een snel heid van 16.5 mijl per uur kunnen verleenen. Opvallend is de bewapening van het vaartuig, welke bestaat uit 2 kanonnen van 4 inch en twee „twaalfponders". Verder is het schip uit gerust met een zoeklicht. Kort bezoek. De kruiser zal slechts een bezoek van en kele dagen aan onze haven brengen, daar het Maandagmiddag weer zee hoopt te kiezen. Bljjkbaar waa een bezoek aan Den Helder in het reisprogramma opgenomen. De „Harebell" maakt n.1. een tocht langs de West-Europee- ache havens: zij heeft Tromsö in Noordelijk Noorwegen, Bergen en Esbjerg reeds bezocht en doet na Den Helder nog Ostende en Bou- logne aan, alvorens naar de uitgangshaven, Portland, terug te keeren. Harteljjke ontvangst. De zeeofficier was best te spreken over de ontvangst, die den commandant en den ande ren officieren van hun Hollandsche collega's te beurt was gevallen. Toen dit punt ter sprake kwam, vertelde de Engelschman ons, dat o. m. het doel van de reis was om contact te houden met de buitenlandsche comman danten van de soortgelijke schepen als de „Harebell". Van die ontvangst memoreeren we hier, dat commandant Tudway en zijn eerste officier als gasten van den commandant van de „Nautilus" per auto een rit naar de Zuiderzee gemaakt hebben, voor welk staal van Hollandsche vaardigheid zij alle bewonde ring hadden. Des avonds had een diner aan boord van de .Nautilus" plaats, waar de En gelsche commandant en drie van zjjn officie ren aanzaten. Hedenmiddag staat een voet balwedstrijd tusschen een Hollandsch marine elftal en een elftal samengesteld uit de be manning van den kruiser op het programma, terwijl het team van de „Harebell" tevens een uitnoodiging van de plaatselijke voetbalver- eeniging „Helder" ontving om Zondagmiddag een wedstrijd tegen die club te spelen. Dat omgekeerd de Engelsche navy gastvrij heid verstaat, bleek toen een drietal Holland sche blauwkragen de „Harebell" beklommen en met 'n „Goeden avond, mogen we het schip eens zien", een Engelschen collega aanklamp ten. Onze officier, die het verzoek, ofschoon dit in onvervalscht Hollandsch gedaan werd, direct begreep, beduidde den matroos met 'n „Take them along", dat het in orde was en zoo zagen we het Engelsche Jantje zijn Hol landsche collega's voorgaan om hen het schip van voren tot achteren te laten zien Het bezoek van de Engelschen brengt weer eenig leven in onze stad. Zoo ziet men de En gelsche zeelieden 's avonds door de stad fla- neeren, dikwijls vergezeld van Nederlandsche collega's. Mogen de gasten zich naar hartelust amu seeren en een aangenamen indruk van Den Helder in hun herinnering bewaren! TIVOLL De Graaf de Monte Christo. We leven in den tijd van ratio, in clen tijd van verstand Onze geest is bezwangerd door begrippen als techniek, tjjd, efficiency, we hebben geen gelegenheid om de romantiek, die toch ook in het leven van den huidigen dag is, te ondergaan of zelfs maar te aan schouwenDat is, nog niet zoo lang ge leden, heel anders geweest... Althans schynt het anders geweest te zyn. Zeker in de literatuur. Denk eens aan man nen als Hoffmann en Marlitt in Duitschland, Victor Hugo, Dumas père en Dumas fils in Frankrijk, Scott en Lord Byron in Engeland, romanciers pur sangs! Voor hen bestond al leen de heerlijke romantiek, waarin zjj zich met volle overgave stortten, om te ontvluch ten aan het leven van allen dag, dat saai en niets-zeggend voor hen was. In die romantiek vonden zij zichzelf, zij leefden zich er geheel in uit, en wrochtten met hun fantaseerende hersenen de schoonste verhalen, die ver van de realiteit stondenKater Murr", „De vrouw met de robijnen", „Les misérables", „La dame aux Camélias", Sir Hilde Haroldj „Pilgrimage" zagen het licht, alsook het gees tesproduct van den oudsten Alexandre Du mas: „De graaf van Monte Christo", in 5 doe lenHet is een nieuwe filmbewerking van dit laatste lijvige werk, welke dezer dagen in Tivoli gaat. Het is het „onsterfelijke" verhaal van den zeeman Edmond Dantes, die na jaren lang kerkerstraf in een van de vuilste gevan genissen, die het Fransche regime ten tijde van Lodewijk XVHI kende, ondergaan te heb ben, op het Fransche tooneel verscheen als de schatrijke Graaf de Monte Christo. Welk een wereld van romantiek schuilt achter een dergelijk gegeven en hoezeer vervult zich hier de roeping van de film, die de romantiek in onbegrensde mogelijkheden tot uiting kan brengen. Het zullen er dan ook velen zijn, die de realiteit des levens voor enkele uren zullen ontvluchten om te smullen van die heerlijke romantiek, zooals zij ruim honderd jaar gele den nog heette te bestaan... Het is de groote verdienste van deze film, dat zij volledig en tot in details een eeuw teruggrijpt en ons vol-: komen duidelijk de toestanden uit dien tijd voorschildert Het moge dan altemaal fan tasie eens romanticus zjjn, personen cn feiten zijn hier dooreengevlochten. Helde den, ge vechten op leven en dood op den degen of het pistool, intrigue, hebzucht en egoisme (kinde ren niet alleen van dien tijd!) eerzucht, goud dorst, dit alles wordt ons voorgespeeld en we leven in spanning van den eersten meter cel luloid tot den laatsten medeLiefhebbers van de 19e eeuwsche „chivalry" vinden deze week in Tivoli hun fijnste kostje...! Vooraf gaat een programma, dat sprekend is door de verzameling kleine maar geestige films, die tier bijeengebracht zijn. Kortom een spectaculair programma. De Minister van Landbouw en Visscherij heeft in de memorie van antwoord aan de Eerste Kamer medegedeeld, dat een onder zoek wordt ingesteld naar de wijze, waarop verbetering zou kunnen worden gebracht in het distributie-apparaat van visch. Het is be kend uit andere berichten, dat de Minister dit denkbeeld al eerder koesterde, maar het Is goed het nog eens herhaald te zien. Ook de vischpropaganda voor vischgebruik zal, met regeeringssteun worden bevorderd. Voor de binnenvisscherij wordt bedrijfsteun in het voor uitzicht gesteld. Niet duidelijk is het of deze wijze van steun ook zal worden toegepast voor de zeevisscherrj, maar ongetwijfeld mag er toch wel op gerekend worden, want ook deze Beethoven Mozart Schubert. A.s. Woensdag zal het voor de laatste maal in dit seizoen zijn, dat men een concert van het Symphonie-orkest der Staf muziekkapel zal kunnen beluisteren en gezieu de solistische medewerking van Helène Cals benevens 't program dat 't orkest brengt twijfelen wij er niet aan, of er zal Woensdagavond voor een vol Casino opgetreden worden. Temeer daar het hier een concert betreft dat èn Beet hoven èn Mozart èn Schubert programmatisch tezamen brengt. Drie Weener componisten! Wij beloofden nog even terug te komen op enkele uit te voeren nummers en daar zijn allereerst de door de zangeres te vertolken liederen. Vóór de pauze zingt zij het recitatief en aria van Suzanne uit „Die Hochzeit des Figaro" en de aria van Constanze uit „Die Entftlhrung aus dem Serail". Beide opera's zijn meester werken van den componist, die juist in deze zjjo geniale compositiegaven wist te ontplooien. Na de pauze zingt zij Franz Schuberts „Der Wirt auf dem Felsen", een lied dat ons de Wiener Franzl op z'n best geeft. Het is inderdaad merkwaardig, dat de heer Leistikow ons op dit laatste concert deze drie meesters brengtBeethoven, Schubert en Mozart. Mozart, het wonderkind, dat, om met den dichter te spreken, „het zonlicht stal". Mozart, die zijn werken schiep, geheel onaf hankelijk van aardsche mogelijkheden eD ver verheven bovenwereldsche eischen. Het was de fantast, die echter fantasie en muzikale schep pingsdrang op geniale wijze vereenigde. Voor Beethoven is het leven een geheim: een geheim, zoowel voor den geest als voor de ziel en een geheim tenslotte, waarin van de scheppende componisten alleen hij den diepsten blik heett gehad. Tenslotte Schubert, die een gouden draad tusschen de klassieken spon, een draad die het karakterverschil tusschen de genoemde meesters verbond. Schubert vereenigt in zekere mate beide voornoemde meesters. De muziek van hem blijft eebter passief (in tegenstelling bijv. met Beethoven, die „vuur uit den geest sloeg"). Zijn kunstenaarsziel leeft steeds in een wereld van droom en fantasie en waDneer men Schubert ook boort, deze poëtische roman ticus spreekt steeds een taal die ieder men- scbenkind verstaat. De taal van het hart, dat altijd verlangt. DANSEN. Agaath Tuin maakt in een advertentie in dit nummer bekend, dat zjj van beden af privé- of clublessen geeft in het Kegelhuis, alhier. Aan haar school is mede verbonden Alex Markov. Men raadplege de betreffende advertentie. ONGEVAL OP ZEE. Naar wij vernemen heeft zich gister op zee aan boord van het visschersvaartuig Tx. 19, een ODgeval voorgedaan met den zoon van schipper Krijnen. Tijdens werkzaamheden is de jongen met zijn voet tusschen de wins ge raakt, waardoor de teenen verbrijzeld en ook een gedeelte der bovenvoet gekneusd werd. De JoDgen is naar het Marine Hospitaal vervoerd. tak van het vischbedrijf heeft dien steun drin gend noodig. In De Telegraaf komt een inzender op tegen hetgeen door Dr. v. d. Laan is geschreven over de mogelijkheid van de vischvoorziening bjj een grooter deel van ons volk, waardoor het vischbedrijf dus zou zijn gebaat. Het is hetzelfde geluid hetwelk we geregeld in de N-R.Ct. aantreffen en dat altijd hierop neer komt, dat onze vloot niet in staat zou zijn die visch aan te voeren, die in het algemeen door de consumenten is gewild. En het slot van die beschouwing is ook hier in dit ingezonden stuk, dat aangedrongen wordt op grooter con tingent van visch uit het buitenland. We blijven echter meenen, dat wanneer er redelijke besomming zou kunnen worden ge maakt, onze vloot in staat zou zijn deze visch- soorten aan te voeren, omdat de vakbekwaam heid van onze visschers van dien aard is, dat ze met succes zich op deze visscherij zouden kunnen gaan toeleggen. Maar en dat is het bezwaar wanneer de reeder niet verzekerd is van een loonend bedrijf, dan zal hij er moeilijk toe zijn te bren gen zijn schepen voor deze kostbare reizen uit te rusten. De behandeling van de afd. Visscherij in de Tweede Kamer heeft wel dezen indruk ge bracht, dat de oplossing van de moeilijkheden in het bedrijf nog niet gevonden is, maar dat van dezen Minister wel kan worden verwacht, dat met voortvarendheid allerlei problemen, die zich hebben voorgedaan en zich nog voor doen, in ernstige beschouwing zullen worden genomen. Bedrijfssteun, distributie, conserveering, vlootvernieuwing waren zoo ongeveer de on derwerpen, die in de Kamer ter sprake kwa men. Ook de heer Leendert Groen te Amsterdam, die door De Telegraaf wordt genoemd oen vischexpert, houdt zich bezig met de artik n, die door Dr. v. d. Laan over de vischdistri- butie en het bedrijf zijn geschreven. Ook deze acht hetgeen Dr. v .d. Laan voorstelt niet te verwerkelijken, tenzij gesteund door regeering of stadsbestuur, die dan garant zou moeten zijn voor eventueele verliezen. In de Tweede Kamer is er over gesproken, dat met Rusland nog op groote schaal Handelstransacties voor visch zouden zijn te doen. Het verslag van de reedersvereeniging Vöor haringvisscherij ademt een zelfde ver wachting. De voorzitter is naar Rusland ge weest om daarover besprekingen te houden en dan betreft dit alleen den afzet van haring. Hoewel niet direct tot zaken gekomen, heeft de voorzitter kunnen constateeren, dat van hier uit nog veel opbouwend werk te doen is, waarvoor echter samenwerking dringend noodzakelijk is. De plaatselijke afdeelingen hebben zich inmiddels bereid verklaard het hoofdbestuur te steunen in zijn pogingen den haringexport naar Rusland via de reedersver eeniging te doen geschieden. VERGADERING VAN DE KAMER VAN KOOPHANDEL EN FABRIEKEN VOOR HOLLAND's NOORDERKWARTIER TE ALKMAAR. Dinsdag, 10 Maart. Er waren enkele punten, die voor Den Hel der speciaal van belang waren. Zoo o.a. een schrijven van den directeur van den Ec. Techn. Dienst te Haarlem, waarin wordt medege deeld, dat de wenschelijkheid zal worden na gegaan van de oprichting van een vischcon- servenfabriek. Een adres van de K. v. K. te Arnhem aan den Min. van Handel, eet. Inzake den omvang van de concurrentie door de coöperaties aan den middenstand. Voorz. meent dat de middenstand door al lerlei ambtenarenvereenigingen sterk worden gedupeerd. De heer Schmalz meent, dat het eenige weermiddel voor den middenstand is zichzelf te coöpereeren, of dat de Regeering daarvoor een stokje steekt. Voorz, zegt, dat de spoorwegambtenaren geen vrij vervoer meer van hun goederen heb ben, hetgeen al van belang is. Adres van K. v. K. te Rotterdam gericht aan Min. v. Landbouw en Visscherij, inzake distributie van goedkoope groente aan werk- loozen en behoeftigen. De heer Bonnet wil hierop wat nader In gaan. Spr. houdt een uitvoerige beschouwing over de wordingsgeschiedenis van onze uitge breide tuinbouwexport en hoe reeds lang ge leden is gezien, o.a. door Dr. Colijn, dat hier op een terugslag zou moeten volgen. Waar schuwingen tegen te groote productie hebben niet mogen baten, omdat de hoogconjunctuur- tijd geen directe aanleiding was om de rem te dien opzichte aan te zetten. Nu is er over productie, die misschien hier en daar echter tot stand is gekomen. De handel moet de zaak in handen houden. Alleen voor hetgeen anders doorgedraaid" zou worden, zou ter beschikking als extra steun aan werkloozen en behoeftigen kunnen wor den gesteld. Steun in natura is goed, maar men schakelt de kleinhandel in, want anders raken deze menschen broodeloos, waardoor het aantal steuntrekkenden wordt uitgebreid. De Voorz. pleit voor een bonnenstelsel, waar mee bij den kleinhandel dan kan worden inge kocht. Ook de heer Kramer spreekt in die richting; de moeilijkheid is, dat deze groente verstrekking ook in werkelijkheid komt aan de werkloozen en behoeftigen en dat geen ongewenschte concurrentie wordt gedaan aan den kleinhandel. De klelnhandelaarsvereenlglng te Amster dam heeft daarvoor een plan uitgewerkt. De Kamer zal dit adres opvragen om daarna een adres aan den minister op te stellen. De Handelscomm. zal deze zaak ter hand nemen. vischconservenfabriek wordt, volgens een De wenschelijkheid van oprichting van een schrijven van den Ec. Techn. Dienst te Haar lem, nagegaan. De heer Bonnet, die lid is van dezen Dienst, kan geen verdere mededeeling doen. De secr. van den K. v. K. heeft mededee- lingen ontvangen over deze kwestie, die zeer hoopgevend zjjn. De heer Kolster wijst op de pas ingestelde rijkscommissie te dezer zake. De Secr. is met de heeren Kamman en Velthuijs naar Den Haag geweest om den bouw van een nieuw postkantoor te Den Hel der te trachten te bespoedigen. De zaak zelf is, zoo zegt de heer Kolster, in kannen en kruiken, behalve dat de financiën nog niet geregeld zijn daarvoor. De spoorwegen vragen wat veel geld voor het terrein. Echter de zaak is op den goeden weg. Het adres van den Ned. Bond van Slijters in gedistilleerd geeft uiting aan het bezwaar, da de groothandel in plaats van 10 1 nu 5 1 zullen mogen afleveren. De Voorz. licht de oprichting van een Mid- denstandsborgstellingsfonds voor Hollands Noorderkwartier toe. Het is meer voor de kleine neringdoenden ter voorkoming van woeker. De Regeering is bereid 40 van het verlies voor haar rekening te nemen. Het gaat tot bjjeenbrenging van een kapitaal, waarvan de rente voor dit doel zal worden gebruikt. Verschillende gemeentebesturen zegden steun toe. De verstrekking gaat hoog stens tot een bedrag van 500,—. De op richting kan toegejuicht worden. De heer Moens licht alles nader toe. Of het tot oprichting komt, kan spr. nog niet zeg gen. De statuten liggen in concept gereed. Maar wat zullen de gemeenten, Kamers van Koophandel en Crisiscomité's doen? Als het eenigszins kan komt het fonds er. Ook de middenstandsvereenlgingen wordt medewer king verzocht. De kleine middenstand kan gered worden van armlastigheid. De heer Kolster zegt, dat voor zoover hem bekend, de gemeente Den Helder er princi pieel niet voor is. De Voorz. zegt, dat dan de gemèente toch misschien voor zijn ingezetenen zal hebben te zorgen. Aangevoerd wordt, dat als de middenstands vereeniglngen wel toetreden, de daarbjj aan geslotenen van zoo'n fonds dan wel kunnen profiteeren. De heer Schalz zegt, dat de gemeente Schagen wel er toe bereid is. De heer Moens zegt, dat buiten steun van de gemeente het moeilijk zal gaan. Vooral voor informatorisch werk acht de Voorzitter dit ook noodig. De heer Kolster: Als de gemeente Den Helder er niet aan meedoet, maar zelf een borgstellingsfonds opricht, zal dan eventueel de Kamer van Koophandel, steunen. Daarop wordt unaniem: neen geantwoord. De Voorz. acht één lichaam in deze boven dien gewenscht. Het concept-adres, opgemaakt door het Bur. der Kamer, inzake het wetsontwerp, beoogende het tegengaan van oververmoeid heid van bestuurders van motorrijtuigen. De Voorz. ligt dit toe. De moeilijkheden in deze zijn groot. De concurrentie van dit mo derne vervoermiddel grijpt diep in in andere vervoerbedrijven, maar in deze dient toch ingegrepen te wprden. Men stelt in het wetsontwerp een grens van 10 uur dienst. Soepelheid is echter noodig. Na rondvraag sluiting. Zititng van 10 Maart. Aanrijding te Stolpervlotbrug. Terecht stond Raphaël E. te Alkmaar, wegens het toebrengen van zwaar lichame lijk letsel tengevolge van roekeloos rijden met een auto op 10 December j.1. te Stolper vlotbrug. Verdachte had daar aangereden den mon teur H. Scholte, thans te Enschede, die vol gens de verklaringen van Dr. P. Steen eenige kneuzingen bekwam met het gevolg, dat hfl 16 dagen lang zijn werkzaamheden niet kon uitoefenen. Dit slachtoffer werd als getuige gehoord, alsook zijn medearbeider B. Meijer. Hun verklaringen waren echter van dien aard, dat van grove schuld bij de verdachten geen sprake was. De officier meende dan ook vrijspraak te moeten vragen. Diefstal te Hefloo. Op den avond van den eersten Kerstdag van 1935 werd door den 24-jarigen tuinder P. C. met behulp van den 21-jarigen J. H. op den Heerenweg te Heiloo, bij den horloge maker M. A. Idema een glazen kast gestolen, bevattende een groot aantal dames- en hee renhorloges, ringen, kettingen, wekkers en klokjes en 4 zilveren lepeltjes. Na eenige dagen werd het kastje leeg teruggevonden op den Zanddijk. Beide mannen stonden terecht wegens diefstal van dit kastje; C. bekende royaal en H. wierp de schuid ge deeltelijk op zijn kameraad. Als getuige werd gehoord de heer Idema, die verklaarde, dat hij den eersten Kerstdag niet zooals gewoonlijk het kastje had binnen gehaald. De officier wees op het ongunstige ver leden van den eersten verdachte, van wien nog een voorwaardelijke straf loopende was eveneens wegens diefstal Hij eischte tegen hem 1 jaar gevangenisstraf en tegen zijn vriend, die nog een blanco strafregister had, vier maanden gevangenisstraf. Mr. Belonje bepleitte clementie voor den laatste. De heeiers staan terecht. Hier stond het echtpaar H. terecht, als verdacht van opzettelijke, althans schuld- heling. Hier werd als getuige gehoord de hoofdverdachte van de vorige zaak, P. C., die verklaarde, dat H. in de werkverschaf fing over de diefstal had hooren praten en aan getuige gevraagd had, hoe hij aan een ander kwam. Hij had een polshorloge, dat voor 9,75 geprijsd was, voor 1,aan hem verkocht. Voorts aan de vrouw nog vier zil veren lepeltjes voor 2,nog een horloge voor een gulden en een wekker met een paar klokjes ook voor een gulden. Zij had hem beloofd hem niet te zullen verraden, waarop de verdachte vrouw ontkennend knikte. Verdachte H. ontkende, dat het horloge, dat hfl gekocht had, geprijsd was. Het is feest in Den Heider: zoowel Witte Bioscoop als het Rialto-theatcr Ue dekten, dat ze een zeker aantal jaren h*'" plaats in de locale samenleving vervuld i den, en dies besloot men dit gedenkwaa r gebeuren een min of meer feestelijk cach te geven. c«caet Edochniet alle bioscopen zyn f tuinlyk als de onze, want las ik slechts 1°»* tele dagen geleden niet, dat voor het mach" üg Tuschingsky-concern in de Maasstad van gemeentewege het faillissement aanee! vraagd werd? En ook in andere groote plaatsen van het land is het met tal Van deze bedrijven lang niet rooskleurig gesteld. Dit alles nu roept onwillekeurig herinne ringen op, herinneringen van, zeg een jaar of 15 geleden, toen in Den Helder niet min der dan 5 bioscopen hun strijd om het be staan voerden. Dat waren de tijden, toen het nog gezellig in de bios was, toen er geen foyers waren, geen garderobes, toen men nog een dubbeltje of een kwartje betaalde, en tenslottetoen de psychologische film nog niet uitgevonden was, en de Garbo's, de Harry Baur's en dergelijke fenomenen figuur lijk gesproken nog in de film-luiers lagen. Dat waren tijdenvan de Cinema op de Binnenhaven, van het „Urkertje" op de Spoorgracht, van de onsterfelijke Scala op den Kanaalweg. Nog herinner ik mij, hoe we als jong maatje Woensdagmiddags centje bij centje legden, en voor zegge en schrijve één heelen stuiver twee uur lang romantiek zwolgen zooals ze alleen maar geleverd kon worden door Eddy Polo, door Maciste, door Tom Mixen en hoe al die andere uit dien tjjd heet ten. Onvergetelijk meneer! Weet u nog lezer, hoe we daar zaten in het pikke-duister, als haringen in een maatje, transpireerend van hevige emotiën en verlo ren in het fantastische wit-en-zwarte (en soms groenvan de toenmalige cinemato grafie. Dat was de tijd van de film, die twintig weken vervolgd werd, van „De Man Met Het IJzeren Masker", van „Tarzan", van „De Dood In Het Duivelsmoeras" en „De Wraak Van De Doode Hand.", van „Graaf De Monte Christo". Dót waren tijden Het mooiste evenwel komt nog en dat is Aibert Boelens, eens een der ongekroonde koningen van Den Helder en geliefd bij jong en oud, als de ideale explicateur. Sjonge, wat een kerel was dat, als hij ons mee voerde op de vleugelen van zijn grenzelooze fantasie, en ook als hij, zonder een fractie van een moment zijn maohtig betoog te onderbreken, den een of anderen vandaal uit 't zaaltje zwiepte, die een stoel aan 't moeren was, die met erwten naar het doek blies of die van lauter extase zijn buurman in het nekvel pakte En onze gedachten gaan uit naar genoemde Scala, waar je altijd, ook al zat je vóór een pilaar, toch achter een pilaar zat! Dit alles ligt ver en ver achter ons, cn komt nimmer weer terug. Trouwens, zoo iets is niet meer mogelijk, nu we op zulk een goeden voet staan met het wezen van de cine matografie, nu het probleem in deze in dustrie geslopen is, en met dit...... de psy chologie. Dit alles herdachten wij, toen we hoorden, dat twee Heldersche theaters feest vierden. „Stad en Land" van 14 Maart bevat, naast de gewone rubrieken van de wekeljjkscbe actualiteiten een pakkende reporiage van Piet Beisbuizen, die een bezoek bracht aan het Jordaan-cabaret van Tilly Kalkhoven. Naast deze reportage werd het artikel versierd met een serie foto's „naar-het-leven". Een ander zeer lezenswaardig artikel is Hoe de FraDschman Nederland ziet". Hierin is aan het woord René Hervonin, de Fransche cineast, die eenige maanden geleden een 3-tal Hollandsche documentaire films in 't land van „mist-en-mest" opnam, en welke blijkbaar taoogeljjk in la bella France gewaardeerd wor den. Vervolgens schetsen over het Risotto-feest in Tessino, en van Joseph Schmidt, wiens machtig orgaan ook in de afgeloopen week wederom tal van hoofdstedelijke harten in vuur en vlam gezet heett. „Panoiama" van lz Maart heeft eengeestigen titel-pagina, waarvan ook het kleuren-procédé uitstekend geslaagd mag heeten. Van de artikelen noemen wij het interes sante „De Queen Mary kiest zee waarin men eenig idee krijgt wat er voor zoo'n giganti- schen reus noodig is alvorens hij zee kiest. Vervolgens de schets „Tatoe-tata" die het een en ander vertelt van het schoone Beieren en van het feit, dat men daar nog gebruik maakt van het vehikel, waar onze grootvaders en -moeders mee op reisgiDgen:dedlliigence. Ook dit nummer is smakelijk geïllustreerd. Verschenen het Februari-nummer van „De Kern" bij Van Holkema en Warendorf, Uitg, Mij. te Amsterdam. Uit de als altijd, «eer ver scheiden en belangwekkende inhoud willen we noemen: Vogelhuwelijken De beteekenis der Sta- chanof-beweging Siegfried Het wereld beeld van den astronoom Een nieuw Azte- kenrjjk? De jonge Chinees ontdekt China en Indiës bolster en kern. Verschenen bij de VVV: „Heerlen", mijn industrie, winkel- en woonstad. In dit zeer mooie en typografisch uitstekend verzorgde nummer vinden we artikelen over de meest vooraanstaande personen in de stad en het mijnengebied van Heerlen, een geïllustreerde beschrijving van het Bischoppelijk Retraite huis op den Molenberg: Het Monseigneur Laurentius Schrjjnenhuis; een artikel over 't „Nieuwe Provinciaal gouvernementsgebouw te Maastricht, vele foto's en een beschrijving van het Julianakanaal en van de haven der Staatsmijnen tusschen Urmond en Stein, enz., enz. Noemen we nog het artikel van prof. dr. W. J. Jongmans over Mineralen ln Z. Lim burg. „Kers' Keukengeheimen." Maandblad voor de Nederlandsche Huisvrouwen.. Uitg. P. v. d. Hert, Bussum. Het Maart-nummei van dit tijdschrift is verschenen en uit den ook thans wederom zéér gevarieerden inhoud, noemen wij het artikel: „Waarop kookt gij?" 'een enquête in verband met het bereiden van spijzen op oliestel, kolenfornuis, ga® 0 electriciteit). Voorts treft men aan een grooi aantal recepten, het aardige artikel „Eet ue wust en niet gedaohtenloos" en tenslotte van beantwoorde vragen uit den praktijk.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 14