UNIFORMEN VOOR DE KON. MARINE
Herman Nypels'
HHLDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 14 MAART 1936
Er is gewoon Krentenbrood en
er is Krentenbrood van Krigee,
30 - 45 en 60 cent.
v. Galenstraat 71. Tel. 399.
Bezo?k van een Engel-
schen politiekruiser.
altijd nog hèt speciale adres hier in Den Helder
KLEDINGMAGAZIJNEN
KLEURHOUDEND KRANTZLAKEN
DE BESTE BORDUURSELS
KEURIGE PASVORM
EIGEN COUPEUR EN ATELIERS
VOLLEDIGE KWALITEITSGARANTIE
LAAGSTE IN PRIJS
Bekend als
DEGELIJK
en NIET DUUR
RUSTIG KOPEN OP DE EERSTE ETAGE
Vraagt prijscourant
Het Marine-concert van
Woensdag.
Visscherij
Arrondissements
rechtbank te Alkmaar.
„.DE WEEK;
IN FEITEN EN
F A N T A S I E_ËM
Tijdschriften en
Weekbladen.
FllOP AGAND A- AV OND
MEI). KEISVEKEENIG1NG.
En propaganda voor het lueUt-
verkeer.
Op Initiatief van de plaatselijke afdeeling
der Ned. Reisvereeniging hield gisterenavond
in het gebouw „Musis Sacrum" de heer A. J.
van Ginkel, propagandist der K.L.M., een
lezing over het vliegen, teneinde ook voor deze
allernieuwste manier van reizen propaganda
te maken. Vele leden hadden van de aange
boden gelegenheid gebruik gemaakt; van onze
instellingen van Middelbaar Orderwijs, de
Hoogere Burgerschool, de Handelsschool, de
Kweekschool (de Zeevaartscholieron hadden
ander werk: zjj hielden nJ. een fuif-
avond in „Casino"), waren vele jongens
en meisjes aanwezig. Het gesprokene werd
door lichtbeelden verduidelijkt.
De Voorzitter der afdeeling, de heer Maas,
heette met een kort woord den spreker wel
kom, en onmiddellijk daarna werd met de
vertooning der lichtbeelden aangevangen.
Het verheugt mij bizonder, zeide spr., die
zich als een bij uitstek vlot en geestig redenaar
ontpopte, eens iets te mogen zeggen over de
K.L.M. Speciaal doet het mij genoegen, dat er
zooveel dames zijn. Niet dat ik daar meer op
gesteld ben dan op heeren, zoo ging hij voort,
maar bij de propaganda die spr. voor het vlie
gen maakt, blijkt, dat het juist de dames zijn,
die uit angst en onkunde, nog te vaak het
reizen per vliegtuig door manlief tegen
houden.
Waarom vliegt men dan nog, waar reeds
zooveel goede verkeersmiddelen beschikbaar
zijn? Het is de drang van den mensch om zich
«nel te kunnen verplaatsen en het is dan ook
vooral de jeugd waarop in deze onze verwach
tingen zijn gebaseerd.
Aan de hand van lantaarnplaatjes kregen we
nu allereerst een overzicht van het bedrijf der
K.L.M. Het eerste plaatje was van een vlieg
tuig van 15 jaar terug, waarmede de eerste
luchtdienst op Londen werd geopend. Het was
een omgebouwd oorlogsvliegtuig, andere
waren er toen nog niet. Anthony Fokker was
de eerste die ze begon te bouwen. Het tweede
plaatje liet ons als tegenstelling al direct het
allernieuwste product zien. Welk een enorme
vooruitgang in zoo luttel jaren!
W(j krijgen nu dit nieuwe vliegtuig in details
te zien, alles toegelicht met een geestig en
bevattelijk woord, dat wel een goed denkbeeld
gaf van de inrichting en werking van zoo'n
modern toestel.
Eerst gaf de spr. ons een verklaring van de
letters der verschillende vliegtuigen, van het
starten enz. Het is de bedoeling in de toe
komst ook nachtdiensten naar Indië in te stel
len en we kregen dan ook een kiekje van een
toestel met slaapplaatsen. Zeer praktisch en
vernuftig zijn deze ingericht zoodat in 5 minu
ten tijds een cabine met zitplaatsen veranderd
kan worden in een met slaapplaatsen. Ook in
de machinekamer nemen we een kijkje en
krijgen een korte toelichting bjj de allervoor
naamste machines. Verschillende typen machi
nes passeeren nu de revue: de zeer snelle
„Zilvermeeuw", de iets oudere F 9 met zijn
prachtige cabine voor 20 passagiers, de F 12
en F 18, die vroeger op de lijn Batavia dienst
deden, en nog vele andere. Bjj alle types heeft
de heer Van Ginkel, zooals we zeiden, een
aardig en geestig praatje, zoodat met name de
vele dames onder zijn gehoor ten zeerste ge
nieten.
Amusant was de wijze waarop spr. met z(jn
auditorium omsprong. Dit had nJ. nog wel
eens de hebbelijkheid rustig tijdens het ge
sprokene te converseeren.
„Ja", zoo zeide spr. dan, „ik heb den tijd
hoor, praat u maar door!" En dan was het
meteen muisstil.
Een wereldkaart en een van Europa die we
vervolgens op lichtbeelden te zien kregen,
gaven een denkbeeld van de geweldige uitge
strektheid van het luchtnet. Dan: de verschil
lende verbindingen in Europa, dezen zomer met
niet minder dan 90 Europeesche steden van
Amsterdam uit. Op de speciale verbinding met
Indië, die wij bezitten, mag de heer Van
Ginkel wees er terecht op een klein land
als het onze trotsch wezen. Engeland is ons
thans vóór wat de langste route betreft,
met de verbindingen Londen—Australië en de
Kaap. Ook de Franschen hebben een fraaie
luchtverbinding. Tenslotte wees spr. er op, dat
wij met dit allernieuwste vervoermiddel weer
dezelfde route volgen, die onze vóórvaderen
als pioniers met hun zeilschepen hebben ge
volgd.
Moge de N.R.V. zich eens weer gaan interes
seeren voor de luchtvaart en zoo mogelijk
excursies organiseeren naar onze vliegvelden:
onze toekomst ten aanzien van het verkeer ligt
in de lucht! zoo besloot spr. deze causerie.
Na de pauze kregen we de K.L.M.-film. Dit
is een verfilming van alle belangrijke momen
ten uit het bedrijf der Maatschappij, de
binnenkomst der verkeersvliegtuigen, het ver
trek van de autobus met passagiers uit Am
sterdam, het inladen der bagage, enz. We
vliegen met de Roerdomp via Rotterdam naar
Londen, met een ander naar Kopenhagen,
maken een rondvlucht boven Amsterdam en
Volendam met een gezelschap Volendammers,
die zich, te oordeelen naar hun glundere ge
zichten, uitstekend amuseeren, gaar naar Eind
hoven, maken een nachtvlucht naar Parijs,
kortom, van alle vluchten zijn een aantal op
namen gemaakt. Niet het minst interessant
was het laatste deel dezer film, dat ons een
overzicht gaf van het vliegen naar Indië.
Prachtige opnamen waren hierbij, boven de
wolken gemaakt.
Aan het eind van den avond sprak de heer
Maas woorden van dank tot den spreker, en
deed hij een beroep op de aanwezigen leden
van de Ned. Reisvereeniging om niet te
verzuimen op 10 Mei a.s. den vliegdag op
Schiphol bij te wonen. Wie voorts inlichtingen
wenscht over vliegtochten, prijzen enz., wende
zich tot het Verkeersbureau Velthuijs, dat
voor alles zorgt en u over alles wat u weten
wilt, inlicht.
Tenslotte moet hier nog worden vermeld,
dat dit de laatste bijeenkomst is dezen winter
van de afdeeling, zoodat men goed zal doen
regelmatig het orgaan „Reizen en trekken" te
lezen om van het vereenigingswerk op de
hoogte te blijven.
DE INTELLECT-VOORSTELLING IN
„RIALTO".
Wij vestigen er de aandacht op, dat bij de
morgenochtend in het Rialto-theater te geven
film „Met Jan P. Strijbos naar IJsland" de
vermaarde nat uur-historicus persoonlijk deze
zal explicateeren.
De „Harebell" doet op een rond
reis onze haven aan.
Gistermorgen, omstreeks half negen, is de
Engelsche politiekruiser „Harebell" de haven
van Nieuwediep binnengeloopen en heeft lig
plaats genomen tegenover het paleis van den
marinecommandant.
Op het moment, dat de Engelsche kruiser
aankwam, was het nog zeer stil rond de
haven, niet alleen vanwege het vroege uur,
maar ook omdat het bezoek niet van te voren
aangekondigd, althans niet in breeden kring
bekend was. Bovendien was het bar koud in
den straffen Noord-Ooster.
Hollandsche Jantjes assisteerden bij het
meren van den Engelschman, die een forschen
indruk maakte en veel langer is dan zijn
soortgenooten der Hollandsche marine. Het
was bjj negenen, toen het schip met den wal
verbonden en de loopplank uitgelegd was.
Spoedig daarop hadden eenige offlciecle be
zoeken aan boord plaats. Zoo zagen wij den
commandant van Hr. Ms. „Nautilus", het Ne-
derlandsche politievaartuig, dat voor de „Ha
rebell" lag, het Engelsche schip betreden voor
een bezoek aan den commandant, kort daarop
gevolgd door een officier in groot tenue, blijk
baar een vertegenwoordiger van schout-bjj-
nacht T. L. Kruys.
Zooals gebruikelijk had om 9 uur de vlag-
genparade plaats. Ter eere van de buitenland-
sche gasten lieten Leistikow en zijn mannen,
na ons Volkslied, het „God save the King"
hooren, dat, evenals het Wilhelmus, aan boord
van de „Harbell" eerbiedig werd aangehoord,
terwijl de officieren het saluut brachten. De
Marinekapel liet kort daarop eenige pittige
marschen hooren, onderwijl werden aan boord
van alle Nederlandsche oorlogsschepen, in de
haven aanwezig, de Geuzenvlag, een eerbewijs
ter gelegenheid van het buitenlandsch bezoek,
geheschen.
Wij hebben het genoegen gehad een korte
wijle aan boord van de „Harebell" te vertoe
ven, waar wij vriendelijk te woord gestaan
werden door een der officieren. Wij ontleenen
aan ons onderhoud de volgende bijzonder
heden:
„Do Harebell"
staat onder commando van captain L. C. P.
Tudway, D.S.O., D.S.C., R.N. De bemanning
telt 100 koppen en 10 officieren.
De „Harebell" is het vlaggeschip van een
groote serie politievaartuigen, welke Enge
land rijk is. Vandaar dat zij grooter dan alle
andere is en zich aan boord ojn. een dokter
bevindt Het schip is Mei 1918 in Devonshire
gebouwd en meet 1345 ton. De lengte over
alles bedraagt 250 Engelsche voeten, de
breedte over alles 35 voet en de diepte 16
voet. Het schip heeft een enkele schroef, telt
2 stoomketels, die een energie van 2500 pk
kunnen ontwikkelen, welke het schip een snel
heid van 16.5 mijl per uur kunnen verleenen.
Opvallend is de bewapening van het vaartuig,
welke bestaat uit 2 kanonnen van 4 inch en
twee „twaalfponders". Verder is het schip uit
gerust met een zoeklicht.
Kort bezoek.
De kruiser zal slechts een bezoek van en
kele dagen aan onze haven brengen, daar het
Maandagmiddag weer zee hoopt te kiezen.
Bljjkbaar waa een bezoek aan Den Helder in
het reisprogramma opgenomen. De „Harebell"
maakt n.1. een tocht langs de West-Europee-
ache havens: zij heeft Tromsö in Noordelijk
Noorwegen, Bergen en Esbjerg reeds bezocht
en doet na Den Helder nog Ostende en Bou-
logne aan, alvorens naar de uitgangshaven,
Portland, terug te keeren.
Harteljjke ontvangst.
De zeeofficier was best te spreken over de
ontvangst, die den commandant en den ande
ren officieren van hun Hollandsche collega's
te beurt was gevallen. Toen dit punt ter
sprake kwam, vertelde de Engelschman ons,
dat o. m. het doel van de reis was om contact
te houden met de buitenlandsche comman
danten van de soortgelijke schepen als de
„Harebell". Van die ontvangst memoreeren
we hier, dat commandant Tudway en zijn
eerste officier als gasten van den commandant
van de „Nautilus" per auto een rit naar de
Zuiderzee gemaakt hebben, voor welk staal
van Hollandsche vaardigheid zij alle bewonde
ring hadden. Des avonds had een diner aan
boord van de .Nautilus" plaats, waar de En
gelsche commandant en drie van zjjn officie
ren aanzaten. Hedenmiddag staat een voet
balwedstrijd tusschen een Hollandsch marine
elftal en een elftal samengesteld uit de be
manning van den kruiser op het programma,
terwijl het team van de „Harebell" tevens een
uitnoodiging van de plaatselijke voetbalver-
eeniging „Helder" ontving om Zondagmiddag
een wedstrijd tegen die club te spelen.
Dat omgekeerd de Engelsche navy gastvrij
heid verstaat, bleek toen een drietal Holland
sche blauwkragen de „Harebell" beklommen
en met 'n „Goeden avond, mogen we het schip
eens zien", een Engelschen collega aanklamp
ten. Onze officier, die het verzoek, ofschoon
dit in onvervalscht Hollandsch gedaan werd,
direct begreep, beduidde den matroos met 'n
„Take them along", dat het in orde was en
zoo zagen we het Engelsche Jantje zijn Hol
landsche collega's voorgaan om hen het schip
van voren tot achteren te laten zien
Het bezoek van de Engelschen brengt weer
eenig leven in onze stad. Zoo ziet men de En
gelsche zeelieden 's avonds door de stad fla-
neeren, dikwijls vergezeld van Nederlandsche
collega's.
Mogen de gasten zich naar hartelust amu
seeren en een aangenamen indruk van Den
Helder in hun herinnering bewaren!
TIVOLL
De Graaf de Monte Christo.
We leven in den tijd van ratio, in clen tijd
van verstand Onze geest is bezwangerd
door begrippen als techniek, tjjd, efficiency,
we hebben geen gelegenheid om de romantiek,
die toch ook in het leven van den huidigen
dag is, te ondergaan of zelfs maar te aan
schouwenDat is, nog niet zoo lang ge
leden, heel anders geweest... Althans schynt
het anders geweest te zyn.
Zeker in de literatuur. Denk eens aan man
nen als Hoffmann en Marlitt in Duitschland,
Victor Hugo, Dumas père en Dumas fils in
Frankrijk, Scott en Lord Byron in Engeland,
romanciers pur sangs! Voor hen bestond al
leen de heerlijke romantiek, waarin zjj zich
met volle overgave stortten, om te ontvluch
ten aan het leven van allen dag, dat saai en
niets-zeggend voor hen was. In die romantiek
vonden zij zichzelf, zij leefden zich er geheel
in uit, en wrochtten met hun fantaseerende
hersenen de schoonste verhalen, die ver van
de realiteit stondenKater Murr", „De
vrouw met de robijnen", „Les misérables",
„La dame aux Camélias", Sir Hilde Haroldj
„Pilgrimage" zagen het licht, alsook het gees
tesproduct van den oudsten Alexandre Du
mas: „De graaf van Monte Christo", in 5 doe
lenHet is een nieuwe filmbewerking van
dit laatste lijvige werk, welke dezer dagen in
Tivoli gaat. Het is het „onsterfelijke" verhaal
van den zeeman Edmond Dantes, die na jaren
lang kerkerstraf in een van de vuilste gevan
genissen, die het Fransche regime ten tijde
van Lodewijk XVHI kende, ondergaan te heb
ben, op het Fransche tooneel verscheen als
de schatrijke Graaf de Monte Christo. Welk
een wereld van romantiek schuilt achter een
dergelijk gegeven en hoezeer vervult zich hier
de roeping van de film, die de romantiek in
onbegrensde mogelijkheden tot uiting kan
brengen. Het zullen er dan ook velen zijn, die
de realiteit des levens voor enkele uren zullen
ontvluchten om te smullen van die heerlijke
romantiek, zooals zij ruim honderd jaar gele
den nog heette te bestaan... Het is de groote
verdienste van deze film, dat zij volledig en
tot in details een eeuw teruggrijpt en ons vol-:
komen duidelijk de toestanden uit dien tijd
voorschildert Het moge dan altemaal fan
tasie eens romanticus zjjn, personen cn feiten
zijn hier dooreengevlochten. Helde den, ge
vechten op leven en dood op den degen of het
pistool, intrigue, hebzucht en egoisme (kinde
ren niet alleen van dien tijd!) eerzucht, goud
dorst, dit alles wordt ons voorgespeeld en we
leven in spanning van den eersten meter cel
luloid tot den laatsten medeLiefhebbers
van de 19e eeuwsche „chivalry" vinden deze
week in Tivoli hun fijnste kostje...!
Vooraf gaat een programma, dat sprekend
is door de verzameling kleine maar geestige
films, die tier bijeengebracht zijn.
Kortom een spectaculair programma.
De Minister van Landbouw en Visscherij
heeft in de memorie van antwoord aan de
Eerste Kamer medegedeeld, dat een onder
zoek wordt ingesteld naar de wijze, waarop
verbetering zou kunnen worden gebracht in
het distributie-apparaat van visch. Het is be
kend uit andere berichten, dat de Minister dit
denkbeeld al eerder koesterde, maar het Is
goed het nog eens herhaald te zien. Ook de
vischpropaganda voor vischgebruik zal, met
regeeringssteun worden bevorderd. Voor de
binnenvisscherij wordt bedrijfsteun in het voor
uitzicht gesteld. Niet duidelijk is het of deze
wijze van steun ook zal worden toegepast voor
de zeevisscherrj, maar ongetwijfeld mag er
toch wel op gerekend worden, want ook deze
Beethoven Mozart Schubert.
A.s. Woensdag zal het voor de laatste maal
in dit seizoen zijn, dat men een concert van
het Symphonie-orkest der Staf muziekkapel
zal kunnen beluisteren en gezieu de solistische
medewerking van Helène Cals benevens 't
program dat 't orkest brengt twijfelen wij
er niet aan, of er zal Woensdagavond voor
een vol Casino opgetreden worden. Temeer
daar het hier een concert betreft dat èn Beet
hoven èn Mozart èn Schubert programmatisch
tezamen brengt. Drie Weener componisten!
Wij beloofden nog even terug te komen op
enkele uit te voeren nummers en daar zijn
allereerst de door de zangeres te vertolken
liederen.
Vóór de pauze zingt zij het recitatief en
aria van Suzanne uit „Die Hochzeit des Figaro"
en de aria van Constanze uit „Die Entftlhrung
aus dem Serail". Beide opera's zijn meester
werken van den componist, die juist in deze
zjjo geniale compositiegaven wist te ontplooien.
Na de pauze zingt zij Franz Schuberts
„Der Wirt auf dem Felsen", een lied dat ons
de Wiener Franzl op z'n best geeft.
Het is inderdaad merkwaardig, dat de heer
Leistikow ons op dit laatste concert deze drie
meesters brengtBeethoven, Schubert en
Mozart. Mozart, het wonderkind, dat, om met
den dichter te spreken, „het zonlicht stal".
Mozart, die zijn werken schiep, geheel onaf
hankelijk van aardsche mogelijkheden eD ver
verheven bovenwereldsche eischen. Het was de
fantast, die echter fantasie en muzikale schep
pingsdrang op geniale wijze vereenigde.
Voor Beethoven is het leven een geheim:
een geheim, zoowel voor den geest als voor
de ziel en een geheim tenslotte, waarin van
de scheppende componisten alleen hij den
diepsten blik heett gehad.
Tenslotte Schubert, die een gouden draad
tusschen de klassieken spon, een draad die
het karakterverschil tusschen de genoemde
meesters verbond. Schubert vereenigt in zekere
mate beide voornoemde meesters. De muziek
van hem blijft eebter passief (in tegenstelling
bijv. met Beethoven, die „vuur uit den geest
sloeg"). Zijn kunstenaarsziel leeft steeds in
een wereld van droom en fantasie en waDneer
men Schubert ook boort, deze poëtische roman
ticus spreekt steeds een taal die ieder men-
scbenkind verstaat. De taal van het hart, dat
altijd verlangt.
DANSEN.
Agaath Tuin maakt in een advertentie in
dit nummer bekend, dat zjj van beden af
privé- of clublessen geeft in het Kegelhuis,
alhier. Aan haar school is mede verbonden
Alex Markov. Men raadplege de betreffende
advertentie.
ONGEVAL OP ZEE.
Naar wij vernemen heeft zich gister op zee
aan boord van het visschersvaartuig Tx. 19,
een ODgeval voorgedaan met den zoon van
schipper Krijnen. Tijdens werkzaamheden is
de jongen met zijn voet tusschen de wins ge
raakt, waardoor de teenen verbrijzeld en ook
een gedeelte der bovenvoet gekneusd werd.
De JoDgen is naar het Marine Hospitaal
vervoerd.
tak van het vischbedrijf heeft dien steun drin
gend noodig.
In De Telegraaf komt een inzender op tegen
hetgeen door Dr. v. d. Laan is geschreven
over de mogelijkheid van de vischvoorziening
bjj een grooter deel van ons volk, waardoor
het vischbedrijf dus zou zijn gebaat. Het is
hetzelfde geluid hetwelk we geregeld in de
N-R.Ct. aantreffen en dat altijd hierop neer
komt, dat onze vloot niet in staat zou zijn die
visch aan te voeren, die in het algemeen door
de consumenten is gewild. En het slot van die
beschouwing is ook hier in dit ingezonden
stuk, dat aangedrongen wordt op grooter con
tingent van visch uit het buitenland.
We blijven echter meenen, dat wanneer er
redelijke besomming zou kunnen worden ge
maakt, onze vloot in staat zou zijn deze visch-
soorten aan te voeren, omdat de vakbekwaam
heid van onze visschers van dien aard is, dat
ze met succes zich op deze visscherij zouden
kunnen gaan toeleggen.
Maar en dat is het bezwaar wanneer
de reeder niet verzekerd is van een loonend
bedrijf, dan zal hij er moeilijk toe zijn te bren
gen zijn schepen voor deze kostbare reizen uit
te rusten.
De behandeling van de afd. Visscherij in
de Tweede Kamer heeft wel dezen indruk ge
bracht, dat de oplossing van de moeilijkheden
in het bedrijf nog niet gevonden is, maar dat
van dezen Minister wel kan worden verwacht,
dat met voortvarendheid allerlei problemen,
die zich hebben voorgedaan en zich nog voor
doen, in ernstige beschouwing zullen worden
genomen.
Bedrijfssteun, distributie, conserveering,
vlootvernieuwing waren zoo ongeveer de on
derwerpen, die in de Kamer ter sprake kwa
men.
Ook de heer Leendert Groen te Amsterdam,
die door De Telegraaf wordt genoemd oen
vischexpert, houdt zich bezig met de artik n,
die door Dr. v. d. Laan over de vischdistri-
butie en het bedrijf zijn geschreven. Ook deze
acht hetgeen Dr. v .d. Laan voorstelt niet te
verwerkelijken, tenzij gesteund door regeering
of stadsbestuur, die dan garant zou moeten
zijn voor eventueele verliezen.
In de Tweede Kamer is er over gesproken,
dat met Rusland nog op groote schaal
Handelstransacties voor visch zouden zijn te
doen. Het verslag van de reedersvereeniging
Vöor haringvisscherij ademt een zelfde ver
wachting. De voorzitter is naar Rusland ge
weest om daarover besprekingen te houden en
dan betreft dit alleen den afzet van haring.
Hoewel niet direct tot zaken gekomen, heeft
de voorzitter kunnen constateeren, dat van
hier uit nog veel opbouwend werk te doen
is, waarvoor echter samenwerking dringend
noodzakelijk is. De plaatselijke afdeelingen
hebben zich inmiddels bereid verklaard het
hoofdbestuur te steunen in zijn pogingen den
haringexport naar Rusland via de reedersver
eeniging te doen geschieden.
VERGADERING VAN DE KAMER VAN
KOOPHANDEL EN FABRIEKEN VOOR
HOLLAND's NOORDERKWARTIER
TE ALKMAAR.
Dinsdag, 10 Maart.
Er waren enkele punten, die voor Den Hel
der speciaal van belang waren. Zoo o.a. een
schrijven van den directeur van den Ec. Techn.
Dienst te Haarlem, waarin wordt medege
deeld, dat de wenschelijkheid zal worden na
gegaan van de oprichting van een vischcon-
servenfabriek.
Een adres van de K. v. K. te Arnhem aan
den Min. van Handel, eet. Inzake den omvang
van de concurrentie door de coöperaties aan
den middenstand.
Voorz. meent dat de middenstand door al
lerlei ambtenarenvereenigingen sterk worden
gedupeerd. De heer Schmalz meent, dat het
eenige weermiddel voor den middenstand is
zichzelf te coöpereeren, of dat de Regeering
daarvoor een stokje steekt.
Voorz, zegt, dat de spoorwegambtenaren
geen vrij vervoer meer van hun goederen heb
ben, hetgeen al van belang is.
Adres van K. v. K. te Rotterdam gericht
aan Min. v. Landbouw en Visscherij, inzake
distributie van goedkoope groente aan werk-
loozen en behoeftigen.
De heer Bonnet wil hierop wat nader In
gaan. Spr. houdt een uitvoerige beschouwing
over de wordingsgeschiedenis van onze uitge
breide tuinbouwexport en hoe reeds lang ge
leden is gezien, o.a. door Dr. Colijn, dat hier
op een terugslag zou moeten volgen. Waar
schuwingen tegen te groote productie hebben
niet mogen baten, omdat de hoogconjunctuur-
tijd geen directe aanleiding was om de rem
te dien opzichte aan te zetten. Nu is er over
productie, die misschien hier en daar echter
tot stand is gekomen.
De handel moet de zaak in handen houden.
Alleen voor hetgeen anders doorgedraaid" zou
worden, zou ter beschikking als extra steun
aan werkloozen en behoeftigen kunnen wor
den gesteld. Steun in natura is goed, maar
men schakelt de kleinhandel in, want anders
raken deze menschen broodeloos, waardoor het
aantal steuntrekkenden wordt uitgebreid.
De Voorz. pleit voor een bonnenstelsel, waar
mee bij den kleinhandel dan kan worden inge
kocht. Ook de heer Kramer spreekt in die
richting; de moeilijkheid is, dat deze groente
verstrekking ook in werkelijkheid komt aan
de werkloozen en behoeftigen en dat geen
ongewenschte concurrentie wordt gedaan aan
den kleinhandel.
De klelnhandelaarsvereenlglng te Amster
dam heeft daarvoor een plan uitgewerkt. De
Kamer zal dit adres opvragen om daarna
een adres aan den minister op te stellen. De
Handelscomm. zal deze zaak ter hand nemen.
vischconservenfabriek wordt, volgens een
De wenschelijkheid van oprichting van een
schrijven van den Ec. Techn. Dienst te Haar
lem, nagegaan.
De heer Bonnet, die lid is van dezen Dienst,
kan geen verdere mededeeling doen.
De secr. van den K. v. K. heeft mededee-
lingen ontvangen over deze kwestie, die zeer
hoopgevend zjjn.
De heer Kolster wijst op de pas ingestelde
rijkscommissie te dezer zake.
De Secr. is met de heeren Kamman en
Velthuijs naar Den Haag geweest om den
bouw van een nieuw postkantoor te Den Hel
der te trachten te bespoedigen. De zaak zelf
is, zoo zegt de heer Kolster, in kannen en
kruiken, behalve dat de financiën nog niet
geregeld zijn daarvoor.
De spoorwegen vragen wat veel geld voor
het terrein. Echter de zaak is op den goeden
weg.
Het adres van den Ned. Bond van Slijters
in gedistilleerd geeft uiting aan het bezwaar,
da de groothandel in plaats van 10 1 nu 5 1
zullen mogen afleveren.
De Voorz. licht de oprichting van een Mid-
denstandsborgstellingsfonds voor Hollands
Noorderkwartier toe. Het is meer voor de
kleine neringdoenden ter voorkoming van
woeker. De Regeering is bereid 40 van het
verlies voor haar rekening te nemen. Het
gaat tot bjjeenbrenging van een kapitaal,
waarvan de rente voor dit doel zal worden
gebruikt. Verschillende gemeentebesturen
zegden steun toe. De verstrekking gaat hoog
stens tot een bedrag van 500,—. De op
richting kan toegejuicht worden.
De heer Moens licht alles nader toe. Of het
tot oprichting komt, kan spr. nog niet zeg
gen. De statuten liggen in concept gereed.
Maar wat zullen de gemeenten, Kamers van
Koophandel en Crisiscomité's doen? Als het
eenigszins kan komt het fonds er. Ook de
middenstandsvereenlgingen wordt medewer
king verzocht.
De kleine middenstand kan gered worden
van armlastigheid.
De heer Kolster zegt, dat voor zoover hem
bekend, de gemeente Den Helder er princi
pieel niet voor is.
De Voorz. zegt, dat dan de gemèente toch
misschien voor zijn ingezetenen zal hebben te
zorgen.
Aangevoerd wordt, dat als de middenstands
vereeniglngen wel toetreden, de daarbjj aan
geslotenen van zoo'n fonds dan wel kunnen
profiteeren.
De heer Schalz zegt, dat de gemeente
Schagen wel er toe bereid is.
De heer Moens zegt, dat buiten steun van
de gemeente het moeilijk zal gaan.
Vooral voor informatorisch werk acht de
Voorzitter dit ook noodig.
De heer Kolster: Als de gemeente Den
Helder er niet aan meedoet, maar zelf een
borgstellingsfonds opricht, zal dan eventueel
de Kamer van Koophandel, steunen. Daarop
wordt unaniem: neen geantwoord.
De Voorz. acht één lichaam in deze boven
dien gewenscht.
Het concept-adres, opgemaakt door het
Bur. der Kamer, inzake het wetsontwerp,
beoogende het tegengaan van oververmoeid
heid van bestuurders van motorrijtuigen.
De Voorz. ligt dit toe. De moeilijkheden in
deze zijn groot. De concurrentie van dit mo
derne vervoermiddel grijpt diep in in andere
vervoerbedrijven, maar in deze dient toch
ingegrepen te wprden.
Men stelt in het wetsontwerp een grens
van 10 uur dienst. Soepelheid is echter
noodig.
Na rondvraag sluiting.
Zititng van 10 Maart.
Aanrijding te Stolpervlotbrug.
Terecht stond Raphaël E. te Alkmaar,
wegens het toebrengen van zwaar lichame
lijk letsel tengevolge van roekeloos rijden
met een auto op 10 December j.1. te Stolper
vlotbrug.
Verdachte had daar aangereden den mon
teur H. Scholte, thans te Enschede, die vol
gens de verklaringen van Dr. P. Steen eenige
kneuzingen bekwam met het gevolg, dat hfl
16 dagen lang zijn werkzaamheden niet kon
uitoefenen. Dit slachtoffer werd als getuige
gehoord, alsook zijn medearbeider B. Meijer.
Hun verklaringen waren echter van dien aard,
dat van grove schuld bij de verdachten geen
sprake was.
De officier meende dan ook vrijspraak te
moeten vragen.
Diefstal te Hefloo.
Op den avond van den eersten Kerstdag
van 1935 werd door den 24-jarigen tuinder
P. C. met behulp van den 21-jarigen J. H. op
den Heerenweg te Heiloo, bij den horloge
maker M. A. Idema een glazen kast gestolen,
bevattende een groot aantal dames- en hee
renhorloges, ringen, kettingen, wekkers en
klokjes en 4 zilveren lepeltjes. Na eenige
dagen werd het kastje leeg teruggevonden
op den Zanddijk. Beide mannen stonden
terecht wegens diefstal van dit kastje; C.
bekende royaal en H. wierp de schuid ge
deeltelijk op zijn kameraad.
Als getuige werd gehoord de heer Idema,
die verklaarde, dat hij den eersten Kerstdag
niet zooals gewoonlijk het kastje had binnen
gehaald.
De officier wees op het ongunstige ver
leden van den eersten verdachte, van wien
nog een voorwaardelijke straf loopende was
eveneens wegens diefstal Hij eischte
tegen hem 1 jaar gevangenisstraf en tegen
zijn vriend, die nog een blanco strafregister
had, vier maanden gevangenisstraf.
Mr. Belonje bepleitte clementie voor den
laatste.
De heeiers staan terecht.
Hier stond het echtpaar H. terecht, als
verdacht van opzettelijke, althans schuld-
heling. Hier werd als getuige gehoord de
hoofdverdachte van de vorige zaak, P. C.,
die verklaarde, dat H. in de werkverschaf
fing over de diefstal had hooren praten en
aan getuige gevraagd had, hoe hij aan een
ander kwam. Hij had een polshorloge, dat
voor 9,75 geprijsd was, voor 1,aan hem
verkocht. Voorts aan de vrouw nog vier zil
veren lepeltjes voor 2,nog een horloge
voor een gulden en een wekker met een paar
klokjes ook voor een gulden. Zij had hem
beloofd hem niet te zullen verraden, waarop
de verdachte vrouw ontkennend knikte.
Verdachte H. ontkende, dat het horloge,
dat hfl gekocht had, geprijsd was.
Het is feest in Den Heider: zoowel
Witte Bioscoop als het Rialto-theatcr Ue
dekten, dat ze een zeker aantal jaren h*'"
plaats in de locale samenleving vervuld i
den, en dies besloot men dit gedenkwaa r
gebeuren een min of meer feestelijk cach
te geven. c«caet
Edochniet alle bioscopen zyn f
tuinlyk als de onze, want las ik slechts 1°»*
tele dagen geleden niet, dat voor het mach"
üg Tuschingsky-concern in de Maasstad
van gemeentewege het faillissement aanee!
vraagd werd? En ook in andere groote
plaatsen van het land is het met tal Van
deze bedrijven lang niet rooskleurig gesteld.
Dit alles nu roept onwillekeurig herinne
ringen op, herinneringen van, zeg een jaar
of 15 geleden, toen in Den Helder niet min
der dan 5 bioscopen hun strijd om het be
staan voerden. Dat waren de tijden, toen het
nog gezellig in de bios was, toen er geen
foyers waren, geen garderobes, toen men
nog een dubbeltje of een kwartje betaalde, en
tenslottetoen de psychologische film nog
niet uitgevonden was, en de Garbo's, de
Harry Baur's en dergelijke fenomenen figuur
lijk gesproken nog in de film-luiers lagen.
Dat waren tijdenvan de Cinema op
de Binnenhaven, van het „Urkertje" op de
Spoorgracht, van de onsterfelijke Scala op
den Kanaalweg.
Nog herinner ik mij, hoe we als jong
maatje Woensdagmiddags centje bij centje
legden, en voor zegge en schrijve één heelen
stuiver twee uur lang romantiek zwolgen
zooals ze alleen maar geleverd kon worden
door Eddy Polo, door Maciste, door Tom
Mixen en hoe al die andere uit dien tjjd heet
ten. Onvergetelijk meneer!
Weet u nog lezer, hoe we daar zaten in het
pikke-duister, als haringen in een maatje,
transpireerend van hevige emotiën en verlo
ren in het fantastische wit-en-zwarte (en
soms groenvan de toenmalige cinemato
grafie.
Dat was de tijd van de film, die twintig
weken vervolgd werd, van „De Man Met Het
IJzeren Masker", van „Tarzan", van „De
Dood In Het Duivelsmoeras" en „De Wraak
Van De Doode Hand.", van „Graaf De Monte
Christo". Dót waren tijden
Het mooiste evenwel komt nog en dat is
Aibert Boelens, eens een der ongekroonde
koningen van Den Helder en geliefd bij jong
en oud, als de ideale explicateur. Sjonge,
wat een kerel was dat, als hij ons mee
voerde op de vleugelen van zijn grenzelooze
fantasie, en ook als hij, zonder een fractie
van een moment zijn maohtig betoog te
onderbreken, den een of anderen vandaal uit 't
zaaltje zwiepte, die een stoel aan 't moeren
was, die met erwten naar het doek blies of
die van lauter extase zijn buurman in het
nekvel pakte
En onze gedachten gaan uit naar genoemde
Scala, waar je altijd, ook al zat je vóór
een pilaar, toch achter een pilaar zat!
Dit alles ligt ver en ver achter ons, cn
komt nimmer weer terug. Trouwens, zoo iets
is niet meer mogelijk, nu we op zulk een
goeden voet staan met het wezen van de cine
matografie, nu het probleem in deze in
dustrie geslopen is, en met dit...... de psy
chologie.
Dit alles herdachten wij, toen we hoorden,
dat twee Heldersche theaters feest vierden.
„Stad en Land" van 14 Maart bevat, naast
de gewone rubrieken van de wekeljjkscbe
actualiteiten een pakkende reporiage van Piet
Beisbuizen, die een bezoek bracht aan het
Jordaan-cabaret van Tilly Kalkhoven. Naast
deze reportage werd het artikel versierd met
een serie foto's „naar-het-leven".
Een ander zeer lezenswaardig artikel is
Hoe de FraDschman Nederland ziet". Hierin
is aan het woord René Hervonin, de Fransche
cineast, die eenige maanden geleden een 3-tal
Hollandsche documentaire films in 't land van
„mist-en-mest" opnam, en welke blijkbaar
taoogeljjk in la bella France gewaardeerd wor
den.
Vervolgens schetsen over het Risotto-feest
in Tessino, en van Joseph Schmidt, wiens
machtig orgaan ook in de afgeloopen week
wederom tal van hoofdstedelijke harten in
vuur en vlam gezet heett.
„Panoiama" van lz Maart heeft eengeestigen
titel-pagina, waarvan ook het kleuren-procédé
uitstekend geslaagd mag heeten.
Van de artikelen noemen wij het interes
sante „De Queen Mary kiest zee waarin men
eenig idee krijgt wat er voor zoo'n giganti-
schen reus noodig is alvorens hij zee kiest.
Vervolgens de schets „Tatoe-tata" die het
een en ander vertelt van het schoone Beieren
en van het feit, dat men daar nog gebruik
maakt van het vehikel, waar onze grootvaders
en -moeders mee op reisgiDgen:dedlliigence.
Ook dit nummer is smakelijk geïllustreerd.
Verschenen het Februari-nummer van „De
Kern" bij Van Holkema en Warendorf, Uitg,
Mij. te Amsterdam. Uit de als altijd, «eer ver
scheiden en belangwekkende inhoud willen we
noemen:
Vogelhuwelijken De beteekenis der Sta-
chanof-beweging Siegfried Het wereld
beeld van den astronoom Een nieuw Azte-
kenrjjk? De jonge Chinees ontdekt China
en Indiës bolster en kern.
Verschenen bij de VVV: „Heerlen", mijn
industrie, winkel- en woonstad. In dit zeer
mooie en typografisch uitstekend verzorgde
nummer vinden we artikelen over de meest
vooraanstaande personen in de stad en het
mijnengebied van Heerlen, een geïllustreerde
beschrijving van het Bischoppelijk Retraite
huis op den Molenberg: Het Monseigneur
Laurentius Schrjjnenhuis; een artikel over 't
„Nieuwe Provinciaal gouvernementsgebouw te
Maastricht, vele foto's en een beschrijving
van het Julianakanaal en van de haven der
Staatsmijnen tusschen Urmond en Stein, enz.,
enz. Noemen we nog het artikel van prof. dr.
W. J. Jongmans over Mineralen ln Z. Lim
burg.
„Kers' Keukengeheimen." Maandblad voor
de Nederlandsche Huisvrouwen.. Uitg. P. v. d.
Hert, Bussum. Het Maart-nummei van dit
tijdschrift is verschenen en uit den ook thans
wederom zéér gevarieerden inhoud, noemen
wij het artikel: „Waarop kookt gij?" 'een
enquête in verband met het bereiden van
spijzen op oliestel, kolenfornuis, ga® 0
electriciteit). Voorts treft men aan een grooi
aantal recepten, het aardige artikel „Eet ue
wust en niet gedaohtenloos" en tenslotte
van beantwoorde vragen uit den praktijk.