GRATIS reizen naar AMSTERDAM tot 1 April gratis. Velthuys Jtocfi Jfocfi zot. WIE zich nu abonneert, ontvangt de Heidersche Courant Stadsnieuws tjoewv m fteen? derde blad Onze nieuwe burgemeester heldersche courant van donderdag 26 maart 1936 Licht op voor alle voertuigen. Builenlandsche reisbiljetten (met korting) Luchtvaart-Tickets Inlichtingen: KANAALWEG 120. Kantongerecht Den Helder. Ponderdag 26 Maart flPrtjdag 27 i 16.52 uur o 16.03 uur Heden wordt hg beëedigd. De Installatie heeft plaats op Woens dag 1 April, des namiddags 8 uur. In de gistermidag gehouden Raadsvergade ring heeft loco-burgemeester W. de Boer een en ander medegedeeld over de beëediging en de Installatie van onzen nieuwen burgemees ter, den heer G. Ritmeester. Burgemeester Ritmeester. 1 De beëediging zal heden plaats vinden te Haarlem, waar de nieuwe burgemees ter als rijksambtenaar den eed van ge trouwheid en den zuiveringseed aflegt in handen van den Commissaris der Konin gin. Dit geschiedt heden op speciaal ver zoek van den heer Ritmeester. De plechtige installatie zal plaats hebben op Woensdag 1 April, des namiddags 8 uur, ln de Raadszaal tijdens een speciaal daarvoor te beleggen Raadsvergadering. Deze zitting «ai ongeveer 1 uur duren. Het woord zal ge voerd worden door den leider van deze ver gadering, den heer W. de Boer, terwijl namens de raadsleden de heer W. Biersteker een rede zal uitspreken. Het ligt voorts in de bedoeling om den nieuwen burgemeester in de gelegen heid te stellen van repliek te dienen. Andere redevoeringen dan deze zullen niet gehouden Worden. Van 4 tot 5 uur zal in de trouwzaal een gezellig samenzijn plaats vinden met den bur gemeester de raadsleden en de genoodigden. Er zal thee en cake worden geserveerd. Bij het uitnoodigen zal een strenge selectie toe gepast worden zoodat het cachet van de plechtigheid niet verlaagd zal worden. Van 5 tot 7 uur zullen bevolking en veree- nlgingen der gemeente gelgenheid hebben om met den heer Ritmeester kennis te maken. Een en ander is aan den nieuwen burgemees ter voorgesteld, waarbij het College van B. en W. vertrouwt, dat de magistraat ermede accoord zal gaan. Het College heeft bereids een felicitatie aan den heer Ritmeester verzonden, op voorstel van den voorzitter van den Raad zal hem ook namens de Raadsleden een gelukwensch ge- Bonden worden. „VOLKENBOND EN VREDE". Abessinlë, Land en Volk, door Kurt Lubinski. Het bestuur der Heidersche afdeeling her innert den lezers nogmaals aan de lezing met lichtbeelden in Gebouw U.S.O., Kanaalweg op Vrijdag 27 Maart a.s., des avonds te 8 uur. Deze actueele lezing werd reeds in verschil lende plaatsen met veel belangstelling van de zflde van het publiek gegeven, zoodat ook ver- Wacht mag worden, dat velen dezen avond Bullen willen bijwonen. AiPe heer Lubinski bereisde met zijn vrouw Abessinië; hij zal ons vertellen en vertoonen over het land van den Negus. Vele gebruiken en zeden zullen ons door den heer Lubinski worden bekend gemaakt, o.a. Het Paaschfeest aan het hot van den Keizer v&a Ethiopiëde laatste slaven der wereld, jnuildierkaravanen; het rijk van rassen en Blessen enz. Voor nadere blzonderheden raadplege men ie advertentie in dit blad. ÜITSLAG OPENBARE VERKOOPING. De notarissen A. M. Fn^elmann en J. W jJ. ctireuder, hebben gisterenavond 7.30 uur, in •-<- gebouw „Musis Sacrum", aan de Koning- vr. te Den Heider, publiek verkocht de 'gende perceelenhuis en erf aan de Bloem* B« en'58°' 39' 4143, 45, 4749, 48, 5°' 52, M' trrw12 Perceelen. ieder ongeveer 90 centiaren g 0 hebben gezamenlijk kunnen gelden de is van 2.1.000.voor welke som koopster gewordende Nutsspaarbank te Den Helderqq. en LITERAIRE LEZING VAN MEVR. BOLDINGHGOEMANS. Jo van AmmeraKUlIer, Knechten en Vrouwen. Heeren, *®i8buroau postbrug In het knusse, gezellige vóórzaaltje van Casino hield gisterenavond mevr. W. Boldingh Goemans een lezing over onze schrijfster Jo van AmmersKüller en haar roman „Hee ren, Knechten en Vrouwen", het eerste deel van den cyclus historische romans. De lezing, die uitging van de afdeeling der Vereeniging van Huisvrouwen, en bestemd voor haar leden, was zeer goed bezocht, toen om 8 uur de presidente, mevr. Grünwald Poppers, de spr. introduceerde. Mevrouw Boldingh, die haar voldoening uit sprak over de belangsteling, die voor deze lezing bestond, ook van de zijde der heeren, ging allereerst nader ln op een klacht, die haar veelvuldig ter oore was gekomen, n.1. het ontstellend gebrek aan verantwoordelijk heidsgevoel bij de huidige critici, waarbij een of ander werk in felle woorden wordt afge maakt door een onbevoegde, die in een of andere courant de literaire recensies verzorgt, ook literatoren zelf hebben hierop gewezen, o.a. prof. Donkersloot (Anthony Doncker) reeds ln de Stem van Dec. 1934. Voor elk beroep bestaat een ongeschreven ethiek, behalve voor het literaire, aldus prof. Donkersloot en absoluut onbevoegden breken Boo'n werk, soms het levenswerk van den schrijver, ln een of ander blad af. Antikritiek wordt niet toegelaten. Het is, aldus mevr. Boldingh verder, onder de critici nog al te zeer gewoonte iemand als Jo van AmmersKüller met argwaan te be schouwen. De critici eischen van den schrij ver dat zijn werk niet alleen stylistisch goed is verzorgd, maar tevens, dat ook de inhoud prima is. Men mag zooiets niet eischen, tenzij van de allergrootsten. Maar dergelijke kunst werken (madame Bovary, Oorlog en Vrede, de Idioot, enz.- zijn te zeldzaam dan dat men aan elk werk, dat uitkomt den dubbelen eisch van te zijn zoowel naar taal en stijl als naar Inhoud onberispelijk. Ook het werk van Jo van AmmersKüller bezit niet beide kwaliteiten. Het is zoo'n beetje de gewoonte schouderophalend over haar te spreken. En sinds Johan de Meester is heengegaan, de eenige criticus, die objectief ten opzichte van haar werk stond en in bescherming nam, is het standing geworden haar af te kammen. Spr. zal het er op wagen dan maar niet tot de standing te behooren. Jo van AmmersKüller zal als schrijfster mogelijk niet diep ontroeren maar zij heeft een brillante dialoog, een flitsende geest, die de belangstelling van den lezer weet gaande te houden. En in haar werk, dat hier van avond ter sprake komt, tretkt de oude histo rische periode van 17781787 allersmake lijkst geromantiseerd, aan ons voorbij. Prof. Brugmans, die zich met spr. ergerde aan de slechte kritieken over haar gaf als zijn meening te kennen, dat het knap werk was, dat gerust vergeleken mag worden met dat van BosboomToussaint. En hoeveel fan tasie er ook in is gegeven, het is historisch verantwoord. Toen ze haar fantasie de sporen gaf, zat ze stevig te paard, aldus prof Brugmans. Uitvoerig gaat prof. Brugmans op de ka rakteriseering der figuren in. Zij heeft het bizondere zoo prachtig als het algemeene ge geven. De dood van burgemeester Taveling b.v. is niet maar een bloot feit, maar het is het begin van een nieuwen trjd. En dit laat de schr. zoo goed in haar boek uitkomen. De 18e eeuw was een tijd van verval, aan alle kanten. Scherp teekent spr. de maat schappelijke verschillen; van eenige democra tie was geen sprake, het volk, dom, voor de helft nog analphabetisch, was eenvoudig de onwetende massa, het plebs, de „Knech ten". Daartegenover stonden de „heeren", hooghartig, souverein, zich geboren heerscher wanend. Een „geweldig" boek is het niet geworden; het is meer een muurschildering, vlak werk, maar in ons land en ook ln Duitschland en Amerika trok he,t geweldig veel belangstel ling. Het is een Boek dat ons boeit en pakt en dat een 10-jarig historietijdperk naar vo ren brengt en ons veel te leeren geeft uit die dagen. De 18e eeuwer staat er ten voeten uit in geteekend. Plutocratie beheerschte de regeering, maar verandering moest nood wendig volgen en dit geschiedde dan ook. Er regeerde een zwakke Prins van Oranje en toen reeds kwamen uit Frankrijk de ideeën voor een nieuwen staatsvorm naar voren. Tien jaar iater breekt de Fransche revolutie los en de bom barst. Wel is het een domme en bekrompen wereld, waarin mevr. Van Ammers ons binnenleidt, maar het is een in teressant historisch tijdvak. Alles tevens was op het uiterlijk gebaseerd, ziel en hart telden niet mee, het volk was eenvoudig plebs. Spr. geeft enkele staaltje van de wijze waarop de „heeren" de „knechten" behandel den in die dagen. Natuurlijk zijn er in ons volk ook kleine en minderwaardige karakters, maar steeds was de Hollandsche aard z~, dat zij zich van de knechtschap weer wist te bevrijden en de vele mannen van beteekenis, die het heeft voortgebracht, geven het zeer zeker recht op zelfstandigheid. Wij dienen nu de volgende deelen van den roman-cyclus af te wachten om te zien hoe schr. zich de ontwikkeling van zaken voor stelt. Dit eerste deel is getiteld „de Patriot ten", we krijgen nu de Sansculotten en de Napoleontische tijd. Alleen al om de karak terschilderingen is dit knap werk, en in Frankrijk of Duitschland zou men den schr. zeker toegejuicht hebben. Bi) spr. althans heerschte groote vreugde dat nu ook voor Holland een dergelijk his torisch werk ls geschreven?. Verschillende tekortkomingen worden nu aan mevrouw v. Ammers verweten, waarvan spr. enkele noemt en weerlegt. Nog op verschillende dingen gaat spr. na der ln, zoo op de omslagteekening van Rie Cramer, die zoo goed de sfeer weergeeft van dien tijd, ook de nadering der Fransche revo lutie wordt den lezer duidelijk voor oogen gesteld. Eigenaardig is wel, dat o.a. aan Jo van Ammers-Küller verweten is, dat in haar werk de humor ontbreekt en te veel geschie denis wordt gegeven. Maar haar boek wordt in tienduizenden exemplaren verkocht en dat van Prof. van Moerkerke, „De Bevrijders", dat hetzelfde onderwerp behandelde, en waarin ae humor wèl aanwezig ls, beleeft geen oplaag! Met voorlezing van een drietal fragmenten werd het eerste gedeelte besloten. Die frag- men Burgemeester Taveling in volle glo rie als Amsterdamsch regent mevrouw Betje, '8 Burgemeesters eega aan haar tollet, en Tavelings vernedering tenslotte, geven per luxe Touringcar. wel een beeld van de fleurige, levendige taal van dit werk. Jeanne van Schaik-Wllling, „Sophie Blank." Als tegenstelling krijgen we nog een kort resumé van een door de jongeren zeer bewon derd werk, waarvan hierboven de titel is afgeschreven. Het is het leven van één enkele vrouw in uitzonderlijk knap werk. De schr. is een schil deres met de pen en na één enkele maal lezen staat spr. nog duidelijk de milieu-schildering voor oogen. Sophie Blank, dat het leven schildert van een kind met rijke verbeelding, is een roman van bijzondere kwaliteit. Hier is nu juist het boek van belang. Sophie Blank zelf is noch interessant noch belangrijk. Het is meer een werk voor het verfijnde publiek en zeker verdient het te staan naast Jo van Ammers- Küller. Haar eerste werk „Uitstel van Exe cutie" is van ongemeene beteekenis. De naam „Sophie Blank" is eigenlijk symbool: er is iets glasachtigs in dit boek, evenals in de tegenwoordige moderne meubelen en archi- tertuur. Het werk is zuiver celebraai: rein metaal en glas: de nieuwe literatuur, die niet meer ontroert. Men blijkt niettemin ge boeid door de klare verhaaltrant van dit mislukte vrouwenleven. Sophie Blank leeft niet, zij laat zich leven. Ook hiervan krijgen we enkele citaten. Mevr. Grünwald dankte de spr. voor haar boeiende causerie en drukte haar leed wezen uit over het feit, dat wij mevr. Bol dingh niet vaker krijgen te hooren, want zij kan helder en duidelijk ons een boek uiteen zetten, zoodat wij den schr. begrijpen. BACH'S MATTHAUS PASSION. Verklaring door den heer A. J. Leewens. Gisteravond is door den heer A. J. Leewens in het gebouw van den R.K. Volksbond een verklaring gegeven van Bach's Matthaus Pas sion, het machtigste werk van den genialen meester, dat volgende week Donderdag en Vrijdag in de Nieuwe Kerk aan de Weststraat door „Toonkunst" gegeven zal worden, Het was voor een nagenoeg volle zaal, dat de voorzitter van Toonkunst, de heer Enklaar, een kort woord van welkom sprak en daarbij zijn groote erkentelijkheid betuigde voor den heer Leewens, die ondanks zijn vele werk zaamheden vooral in deze dagen voor de uit voering, toch nog gelegenheid vond een lezing te houden. De grijze dirigent ving zijn betoog aan met in het kort den tijd te schetsen, vóór en waarin Bach leefde, de tijd van grooten muzikalen bloei (Handel, Rameau). In tegenstelling met het meereDdeel zijner kunstbroeders ver keerde Bach. niet aan de hoven, was geen strever naar Koningsgunst, doch leefde in tegendeel in zijn eigen kring en was eerder afhankelijk van bekrompen denkende kerk bestuurderen. Ondanks dit werd h ij de man, die de Protestantsche kerkmuziek op een hoogte bracht, die men zonder meer ideaal zou kunnen noemen. Na op de waarlijk verheven schoonheid van de Matthaus Passion gewezen te hebben, zegt spr. zijn betoog te hebben ingedeeld in 3 onder- deeleneen korte voorbeschouwing, de inhoud der Passion en de muzikale bewerking. Een woord van dank wordt gericht tot de firma L. Polak, Kanaalweg, die gramofoonplaten belangloos voor dezen avond ter beschik king gesteld had, tot Mevr. C. W. Velthuys- Huchshorn, die de pianobegeleiding voor haar rekening nam en tot het geïmproviseerde koor van Toonkunst, dat eenige gedeelten uit de Passion zal zingen. De heer Leewens verklaart allereerst de waarde van het volkslied voor de Passion. De zeer oude volkswijzen leefden voort, werden later verwerkt tot kerkelijke melodieën en tenslotte daor Bach gebruikt in zijn werken. Daarna vertelt spr. het een en ander over het ontstaan van het werk. Hoe het in 1729 voor de eerste maal in Leipzig onder den componist uitgevoerd werd en hoe spoedig het in het vergeetboek geraakte. Trouwens, Bach raakte überhaupt in het vergeetboek en hiervoor zijn diverse redenen aan te wijzen (o.a. de toen maals heerschende Hftndel-cultus). Het is een merkwaardig feit bijv. dat zelfs een Mozart en Beethoven Bach slechts zeer oppervlakkig kenden. Volgen beschouwingen over de tekst; wij hooren hoe ook deze op zich zelf met zijn 24 scènes, omsloten door een proloog en een epiloog, een meesterwerk is en dat de koralen gedacht zijn als stemmen, die spontaan vanuit de gemeente opklinken. Hoe ook steeds het evangelisch verhaal onderbroken wordt door stemmen uit de gemeente hun impressies te laten zeggen, intermezzi evenwel, die direct op de handeling betrekking hebben. Met tal van voorbeelden maakt spr. duidelijk dat in de koren de schoonst mogelijke afwis seling bereikt werd. Na de pauze wordt het gesproken woord door gramofoon en koortje onderstreept. Diverse koralen worden door den heer Lee wens aan een aparte beschouwing onderworpen en per plaat hooren wij o.a. de vermaarde: „O haupt voll Blut und Wunden" en de doods- koraal „Wenn ich einmal soll scheiden". Het is het koor, dat daarna zingt „Herz- liebste Jesu, was hast Du verbiochen Wat de melodieën der koralen betreft, deze zijn niet van den hand van Bach, wel echter de harmonisatie en figuratie ervan. Het is hier, dat een gevoelsdiepte bereikt wordt, die zonder meer geweldig te noemen is. Daar is een magnifiek accoordenverband, van dusdanige kwaliteit, dat geen enkele componist na hem (misschien met uitzonde ring van Bruckner) deze hoogte bereikte. Vervolgens hooren wfl tal van bijzonder heden betreffende het inleidings- en slotkoor waarvan o.a. gezongen wordt het „Mein Jesu gute Nacht" en een gedeelte van het laatste. Alle figuren, die in het Passie-verhaal een rol spelen, worden achtereenvolgens besproken. De Christus-partij, een bas, hoe deze enkel be geleid wordt door strijkers en orgel, en die van den Evangelist, welke geaccompagneerd wordt door het cymbaal. Wat de instrumentalisatie betreft, Bach maakte alleen gebruik van de strijkers en het hout (dus geen koper, geen trompetten, geen klarinetten enz.) en welke combinatie bet werk die specifieke Bachsche geest geeft. De beer Leewens besluit zijn inleiding met de hoop uit te spreken, dat meer begrip bij gebracht heeft inzake de schoonheid van het machtige werk dat Matthaus Passion heet en dankt in 't bijzonder mevr. Velthuys voor haar begeleiding aan de piano. De heer Enklaar sluit vervolgens den avond, echter niet alvorens hij een warm woord van dank tot den heer Leewens gericht heeft, hiermede ongetwijfeld de gevoelens van het geheele auditorium vertolkende, NED CHR. VROUWENBOND. „Het Probleem van het Lijden". „Wij allen, niemand uitgezonderd, hebben wel eens een slapeloozen nacht doorgebracht met piekeren over het vraagstuk van hoe een lijden der menschen, soms bijna onduldbaar lijden, overeen te brengen is met de Liefde of de Rechtvaardigheid van God". Dat is het probleem van het lijden, zooals het Woensdagavond in het Chr. Mil. Tehuis, op instigatie van den Ned. Chr. Vrouwenbond door Ds. A. K. Straatsma werd voorgedragen voor een tot in de uiterste hoeken gevulde zaal. Toen spr. de bovenaangehaalde woorden gebruikte, was de lezing al half volbracht. Nadat Mevr. BosRenes in het begin van den avond enkele bestuursmededeelingen had ge daan, den aanwezigen verzocht had gezamen lijk Psalm 118 te zingen en den zegen afge smeekt had, gaf zij om precies 8 uur het woord aan den spreker. De geschiedenis van den oud-testamentischen man Job werd be- besproken en de nadruk werd gelegd op het feit, dat de onbekende schrijver van dit boek door een Joodsche opvattiDg van het „God is rechtvaardig" moet zijn bezield geweest. Immers voor hen was het rechtvaardigheids begrip eenvoudig uit te drukken in het: wel vaart is een loon voor deugd en lijden een straf voor zonde. Daarom is het probleem van het lijden even oud als de zonde. Wij achten de geschiedenis van Job overbekend. Zij verdient dit ten volle. Job, de man die ook als de eene ongelukstijding na de andere binnenkomt, met volle overgave en met een groot geduld zijn lijden draagt. Die van een geëerd herdervorst afzakte tot de mesthoop, i. c. de plaats waar de melaatschen verblijf hielden. Job, verlaten door zijn verwanten (die nu hun naam met „p" schreven, zooals spr. geestig opmerkte) en met verwijten overladen door zijn vrienden, ook deze Job krijgt het te kwaad en vervloekt het uur van zijn geboorte. Hoe is het lijden van een vroom mensch te rijmen met het bestuur van een Rechtvaardig God Spr. haalt enkele treffende voorbeelden aan uit het leven en erkent ronduit, moeite te hebben gehad ze te verstaan. Maar dan komt spr. tot het door het boek zelve gegeven drieledige antwoord. Het eerste is materieel: Job krijgt alles dubbel terug wat hij verloor. Een happy end, maar wat niet voldoet. Het tweede is fatalistisch: Job hoort Gods stem in een donderwolk en komt tot het besef dat zijn leed, hoe groot ook, klein is zoodra hij God vindt. Het derde eindelijk, het bevredigende, is het„ik weet dat mijn Verlosser leeft". Het is de glimlach door de tranen heen, het sterkende. „Hij, die nooit geschreid heeft, heeft eigenlijk nog nooit geloofd", riep spr. uitGod iaat het kwaad toe, maar buigt het om tot een heil. De grootste wandaad die er ooit bedreven is, de Godsmoord, is uitgegroeid tot een zegen voor de meDschheid. Waar vindt een mensch vrede „Als hij knielt bij het Kruis Heer, ik vraag niet langer Uw Wil geschiede Spr. wilde eindigen met een geval uit zijn praktijk, en verhaalde van een dame, die uit het droevig afsterven van een harer kinderen nog een goede kant wist te vinden. „Wie zoo doen kan, spreekt niet meer van een probleem." Doordat Ds. Straatsma nog met den trein naar Den Haag vertrekken moest, was de tijd beperkt. Daarom werd dan ook even voor half tien geëindigd, waarna met een gezang en gebed gesloten werd. JAARLIJKSCHE BIJEENKOMST DER BIJZONDER VRIJWIILLIGE LANDSTORM, Afd. Den Helder. De jaarlijksche uitreiking van de schiet- prijzen is voor de afdeeling Den Helder van de Bijzonder Vrijwillige Landstorm tevens de gelegenheid tot het geven van een gezelligen avoDd voor de leden. Het verwonderde ons dan ook wel eenigszins, dat de Marine Cantine, waar gisterenavond dit jaarlijks terugkeerende gebeuren plaats vond, niet tot in de hoeken gevuld was. Er was zelfs sprake van heel bedenkelijke leemtes. De heer de Jong sprak door ontstentenis van den voorzitter het openingswoord. Hjj heette de aanwezigen hartelijk welkom, in 't bijzonder overste Bentz van den Berg, overste van Houten, luitenant Griethuizen, die de Schout bij Nacht vertegenwoordigde, en kapelaan Westdijk, die door verhindering van den vlootaalmoezenier, eenige opwekkende woorden tot de B.V.L.ers zou spreken. 't Is voor ons, zoo zeide voorzitter, een teleurstelling, dat wij van verschillende ge noodigden bericht van verhindering moesten ontvangen. Een grootere teleurstelling was echter, dat burgemeester Driessen hier niet meer aanwezig kan zijn. Door de aanwezigen staande aangehoord, weidde spr. eenige woorden aan de nagedach tenis van onzen burgervader, die tijdens zijn leven van groot interesse voor de B. V. L. blijk gaf. Men vraagt zich wel eens af, zoo ging spr. verder, of de B.V.L. nog reden van bestaan heeft. Dit is zeker het geval. Vooral in dezen tegenwoordigen tijd, waarin verschillende stroomingen zijn ontstaan, die wanneer zij kans zagen, naar de macht zouden grijpen. Ik weet echter zeker, dat onze landstormers steeds gereed zullen staan de aanslagen af te wenden. Wij willen onze vrijheid behouden. Wij willen, zooals onze geëerbiedigde Konin gin dit eens zeide, ons zelf zijn. Daarom, landstormers, „Weest paraat". Met deze woor den eindigde de heer de Jong zijn openings woord. Het strijkje, dat onder leidiDg van den staf muzikant, den heer Makelaar, op een uitste kende wijze het muzikale gedeelte van den avond verzorgde, speelde hierna het Wilhelmus, waarna een marsch volgde. Na dit intermezzo nam overste van Houten, commandant van verbapd Alkmaar, waaronder de afd. Den Helder ressorteert, het woord. Het was spr. een groot genoegen deze avond de uitreiking der schietprijzen voor zijn rekening te nemen en daarmee het contact met de afd. te ver nieuwen. Het doel der B. V. L. is U bekend. Woont vooral de schietoefeningen geregeld bij. Het is niet alleen een beoefening van een sport, maar tevens een gelegenheid tot ver sterking van de saamhoorigheid. Door dit streven naar saamhoorigheid aan te wakkeren, dienen we de B. V. L. en daardoor het Vader land. Met de hoop het volgende jaar weer ln de gelegenheid te zijn deze gezellige jaarlijk sche avond van de plaatselijke afdeeling mee te maken, ging spr. over tot het uitreiken der prijzen. Het was kapelaan Westdijk, die hierna het woord nam. Een opwekkend woord te spreken tot de leden van de B. V. L. was voor Zijne eerwaarde een groot genoegen. De B. V. L. steunt het gezag, 't Is voor ieder staatsburger van belang het enthousiasme bij U aan te wakkeren. Iedere courant getuigt van de stor men, die over onze wereld waaien. En na 1918 is er nog geen rustperiode geweest. Revoluties hebben vorsten onttroond, overheden weggejaagd. Sprekers meening is, dat men de rots, waarop het gezag zetelt, n.1. God heeft weggenomen. Jtan Jacques Rousseau is de man geweest' die door zijn „contrat social" de plaats van God in het gezag op den achtergrond stelde. Zonder God is echter de grondslag van het gezag weggenomen. Wij kennen gelukkig nog de leuze „Regeeren bij de gratie Gods". Plata, zegt reeds „het is gemakkelijker steden inde wolken te bouwen, dan een volk te regeeren, zonder geloof". Terwijl de Duitsche dichter Schiller heeft gezegd; „In een staat, waarde Godsdienst wordt weggenomen, wankelt iedere steunpilaar waarop het gezag is gebouwd". Daarom landstormers steunt op God. Ons land heeft gebloeid onder 't bewind van Oranje. Alleen een wereldcrisis heeft ook ons getroffen. Met geloof en vertrouwen zullen we weer een nieuwe nationale opbloei tegemoet gaan. Momenteel zijn ook in ons land partijen, die het gezag afbreken. Mocht het zoover komen staat dan pal. Het is Uw plicht aan Uw Vorstin. Na deze ernstige woorden aan de land stormers, spelen de dames Kokelaar quatre main „Aufforderung zum Tanz". De bekende melodie, door de dames uitstekend vertolkt, ontlokte aan het publiek een hartelijk applaus. Na de pauze volgt een tooneelstukje „Tante Ophelia". De geschiedenis van de verloren zoon, ln dit geval getrouwd, en juist verloren, doordat hij met het kiezen van z'n vrouw, de keuze van zijn hart en niet het verstand van zijn vader volgde. Voor het jonge paar was er gelukkig nog een happy ending. Het stukje werd voor diletanten niet onaardig gespeeld. Na een voordracht van de heer Welbie„De werkstaking", die op een gevoelvolle wijze de tegenslag van een met hard werken zijn brood verdienende arbeider, die door kameraden tot staken wordt gedwongen, voordroeg, sloot de heer de Jong, na de medewerkenden aan dezen avond bedankt te hebben, deze vergadering. Staande werd het Wilhelmus gezongen en na een driemaal herhaald „Leve de Koningin", ging men uiteen. We laten hieronder de uitslag van de ge houden schietwedstrijden volgen. Scherpschutters. Ie pr. B. van der Meer 92 p. 2e pr. G. J. de Wit 91 p. 3e pr. A. W. Roosen 90 p. 4e pr. J. A. de Reus 89 p. Schutters le klasse. Ie pr. J, Salij 89 p. 2e pr. A. J. Weijland 85 p. 3e pr. A. Welbie 84 p. 4e pr. A. den Hartog 84 p. Schutters 2e klasse. Ie pr. J. N. Mulder 82 p. 2e pr. J. Metselaar 82 p. 3e pr. G. Kooger 77 p. 4e pr. A. Sok 75 p. „DAT DOET JE WEER GOED". Dagelijks plaatsbespreken. Nog slechts en kele dagen en de voorstellingen van de revue, waarin Lou Ban- dy, wel eens ge noemd een onzer Koningen van den Lach, zulk een belangrijk aan deel heeft, zullen beginnen. Zooals bekend, vinden deze plaats a.s. Zon dag, Maandag- en Dinsdagavond en het is o.i. aan geen twijfel onderhevig of een zeer groot deel van de Heidersche bevolking zal de ge legenheid een revue, die zeker naar het prae- dikaat „eerste klas" luistert te zien, niet on gebruikt laten. Vandaar dat Wij deze categorie in overweging geven met hun bespreking van de plaatsen niet tot den laatsten dag te wach ten, temeer daar deze gelegenheid er dage lijks is (men zie hiervoor de advertenties). Dat dit spel van kleur en fantasie ln orde zal zijn, daaraan behoeft men niet te twijfelen: De directie van de Nationale Revue heeft gemeend in haar vijfde speeljaar met een revue voor den dag te moeten komen, welke al haar vorige overtreft. Zij wil de goede reputatie welke haar onderneming in den loop der jaren door het geheele land gekregen heeft bij haar eerste Lustrum op waardige wijze bevestigen. Zooals wij bereids mededeelden is de Neder- landsche pers unaniem in haar lof en derhalve laten wij nog eenige beschouwingen volgen. Zoo zegt o.a. het Alg. Handelsblad: Een revue op waarlijk voortreffelijke wijze geregistreerd, en van een montage, zooals wij die zelden in Nederland te zien kregen. De Telegraaf: Geen bonte overdaad, maar kleur en lijn. Bob Peters heeft naar smaakvolle eenvoud gezocht en vond den juisten toon. Zitting van Dinsdag 24 Maart 1936. Het waren er zeer velen, die Dinsdag al dan niet bezwaard voor de Kerkgrachtelijke balie hadden te verschijnen, en bij het aanhooren van z—veel ongerechtigheden op den eersten Lente-Dinsdag, zou het den argeloozen luis teraar bang om 't harte worden De aanrijding op den Betonweg. Ais ouverture stond op de rol het wel uiter mate gecompliceerde auto-ongeval, hetwelk ln December van het vorige jaar plaats vond op den Betonweg, tuusschen de Kooi) en Van Ewijcksluis. Aldaar waren langs den kant van den weg eenige auto's opgesteld, toen op een gegeven moment de vertegenwoordiger van een brou werij uit Leeuwarden met snelle vaart aan kwam rijden, die thans beweerde geen lichten van den geparkeerden wagen, die hij aller eerst aanreed, gezien te hebben. De gevolgen waren met name voor een uit Koog a. d. Zaan afkomstigen vrachtautorijder nogal schadelijk, welke dan ook een vordering van niet minder dan 90.ingediend had. Na nogal uitvoerige discussies vordert het O.M. een boete van 50.of 30 dagen hech tenis, benevens intrekking van het rijbewijs van verd. De V. (die belangrijk te snel ge reden zou hebben) van 3 maanden. Vonnis 50 boete of 10 dagen, terwijl een proeftijd van twee jaar nog bijgevoegd wordt, binnen welke periode verd. de kans blijft loo- pen dit document alsnog ingetrokken te krij gen, indien hij althans geen meer bezadigde wegmanieren aan den dag legt. Nog zoo iets. Ook de volgende casus betrof iets dergelijks, althans wat de min of meerdere gecompli ceerdheid betrof en de hardnekkigheid van de ontkennende verdachten. Het geschiedde in December van het jaar 1935 en wel brj de spoorbrug Koegras, alwaar een luxe auto van verd. P. een stilstaaand trucvehikel, dat een omvangrijken wagen sleepte, ramde. Over deze kwestie werd een belangrijke hoeveelheid flux de bouche gepresteerd, daar beide partijen hardnekkig aan de reeds eerder door hen. af gelegde verklaringen vasthielden, zoodat het aanvankelijk veel van een pro bleem had. Daar waren getuigen charge en èt dé charge en de een was als spitsvondiger dan 26 Maart. Kleine kinderen hebben de vermoeiende gewoonte, bi) alles „waarom" te vragen. Ik heb daar in mijn jeugd geen uitzondering op gemaakt en herinner, mi), hoe ik ouders, ooms en tantes er mee tot wanhoop bracht: Waarom moet ik eten? Opdat je groot en sterk wordt. Waarom moet ik groot en sterk wor den? Opdat je geld zult kunnen verdienen, Waarom moet ik geld verdienen? Opdat je te eten hebt. Waarom moet ik eten? Hierna zegde ons twintigste kindermeisje de betrekking op. Ik heb mijn kinderlijk gemoed zorgvuldig bewaard en breng nog graag ernstige arge- looze menschen tot razernij. Bijvoorbeeld door te vragen: Waarom dansen menschen eigenlijk? De antwoorden hierop zijn altijd de moeite waard en veroorzaken een soort revolutie. De bakvisch: Hè, wat bent u grappig. De voorzichtige: Wat bedoelt u eigenlijk met uw vraag? De welgemanierde: Men moet immers kun nen meedoen. De dame op leeftijd: Het is goed om in de beweging te blijven! De wellevende: Hoe kan men anders met dames in contact komen? De huichelaar: Ik dans alleen omdat ik van rhythme houd. Wat mij betreft, ik dans heelemaal niet, maar ik kan er urenlang naar kijken. Als dansers wisten hoe vermakelijk ze zijn, zou den ze waarschijnlijk naast me komen zitten. Eerst de uitdrukking. In overgave zwem mende gezichten, zooals de dichters ze schil deren en de schilders ze dichten, ziet men zelden. Hoogstens bij piepjonge meisjes voor wie de sensatie nieuw is, of bij dames die doen willen alsof. Mannen doen nog minder aan extase. Op hun gezicht ligt een superieure glimlach bestorven, of ze staren onverschil lig in de verte. Sommigen dansen met een doodelijken ernst, die diepe rimpels in hun voorhoofd trekt en zien er uit of ze het te kort in hun postzegelkas natellen. Ze tellen echter alleen in de maten. Dan de handen. Handen kunnen niet vein zen. De geweldenaar, de h e - m a n, de heer scher, omvat de vrouw van zijn keuze met machtig-uitgespreide klauw. Men zal goed doen, geen ruzie met hem te zoeken. Welk een tegenstelling met den schuchteren jonge man, die luchtig met krampachtig gestrekten wijsvinger, het schouderblad van zijn dame beroert en voor wien blijkbaar het eenige na deel van het dansen is, dat men elkander daarbij aanraakt...... Maar voor veel gééstelrjk contact biedt het dansen ook geen gelegenheid. Lange gesprek ken zijn storend. Hoogstens kan men zich vlugge kwinkslagen, geestige bonmots ver oorloven. Bijvoorbeeld: Vol vanavond. Vindt u? Toch heeft het dansen enorme waarde als examen voor huwelijksgeschiktheid. Daar hebt u de ideale volgzame partnerin. Ze rea geert op den geringsten vingerdruk en danst precies hoe en wat men wil. Of het onder danige kamerkatje: „Zeker mijnheer. En of, mijnheer". Als men haar lomp en onhandig op de zijden schoentjes trapt, lispelt ze ver legen een „pardon". Maar daartegenover: de strobare vrouw. Ze wil altijd anders! Wil men naar rechts, ze gaat naar links. Wil men achteruit, ze gaat vooruit. En ze heeft de spieren en het volume om haar wil door te zetten. Om haar een hoek om te krijgen, moet men een gevecht leveren. Na twee ronden is men groggy, na drie ronden knock-out. Maar onbeantwoord blijft de vraag: Waarom? Bioscopen. Tivoli-Theater, aanvang 7 uur. Witte Bioscoopaanvang half acht. Rialto-Theater, aanvang half acht. Donderdag 86 Maart. Tivoll, 7.30 u.: Held. Bestuurdersbond, Film» vertooning: „20.000 jaar Sing Sing". Vrijdag 87 Maart. Zeevaartschool, 8 uur: Lezing van Dr. Feen stra Kuiper, over: „Ve-aüisteringen". V. 8. O., 8 uur: Ver. van Volkenbond en Vrede. K. Lubinski spreekt over Abessinië (met lichtbeelden). Kegelhuis, 8 uur: Feestavond Verb. voor Nat. Herstel. Zaterdag 88 Maart. Casino, 8 uur: Uitvoering M.S.V, „Zee macht". Zondag 89, Maandag 30 en Dinsdag SJ Maart Casino: Revue „Dat doet je weer goed". Woensdag 1 April. Casino: Kindermiddag. Donderdag 8 April. Nieuwe Kerk, 8.16 uur: Muziekuitvoering Maatschappij tot Bevordering der Toon kunst „Matthftus Passion" van J. S. Bach. Vrijdag S April. Nieuwe Kerk, 8.15 uur: Muziekuitvoering Maatschappij tot Bevordering der Toon kunst „Matthftus Passion" van J. S. Bach. de andere. Het voornaamste punt was wel het feit, of de truck inderdaad voldoende rechts van den weg gereden had en hoe het met de verlichting van den luxe-auto gesteld was. Had deze beide of slechts één enkele lamp aan??? Na ampele besprekingen vordert het O.M. tegen den bestuurder van den luxe-auto (on der meer ln verband met het reeds voeren van een schadevergoedingstransactie) 25 boete subs. 20 dagen hechtenis. Vonnis 10 subs. 3 dagen. Melkboeren, Mr. Buiskool en T.B.C.-vrJj vee. Een interessante affaire was die van eenige melkboeren hier ter stede, waarvan als nu-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 7