Amsterdamsche Brieven, Marine-brieven uit Indië PAG. 5 Paradox. t werkelijke leven gaat niet altijd s de logische schakelreeka van oor- V°'iten-gevolg tewerk. Soma is dat geluk- 2 feit: daar waar wij b.v. uit iets wat K'* etizeif zeer zeker een kwaad mag oP z' by tijden ook iets goeds zien ge- neet® worden of zooiets goeds althans wre bevorderd worden. l'e° n voorbeeld van dit laatste krijgen E ler waarschijnlijk binnenkort voor Wi en wel in verband met den bouw ie nieuwe sluis in de Nieuwe Meer. viU' pjgrkwaardige is namelijk, dat deze 116 w die o. a. een eind zal maken aan den WU steeds tijdelijken, en daarbij vrijwel n°*'ogekjken toestand aan het eind van 0Wn overtoom, reeds jarenlang een punt ieÜ eindelooze overwegingen en plannen- ^Üterij geweest is, zonder dat er ooit 111 kans op een begin van uitvoering in t nabije verschiet kwam en dat thans, dese kwade tijden, dat wat dus in tijden voorspoed nooit zoover gekomen is, Inderdaad op het punt staat te geschie- jj Deze kwestie ,die al tientallen jaren de orde is, is vooral door den steun het Werkfond de oplossing nabij ge komen. De kosten. een goede drie mil- lioen, zullen ten deele door genoemd Fonds gedragen worden. Zeer zeker Is dat bedrag, ^ihoewel In letterlijken, stoffe- Ijjken zin Wèl, figuurlijk niet „in het water gesmeten"! Volgens een vroeger verschenen rapport toch ls het economl- sche verlies door de gebrekkige uitrusting van de oude Overtoomsche schutsluis, die thans nog steeds het werk moet doen, te schatten op rond drie ton per jaar. Dat kan door de nieuwe, goede In de Nieuwe .Meer te bouwen sluis zeer zeker worden teruggebracht tot één ton per jaar. zoodat zulks een voordeel per jaar van 2 ton kan opleveren. Zoo wordt door den bouw van deze nieuwe sluis, gelijk ir. W. A. de Graaf, de directeur van P. W.. onder wiens leiding het werk zal worden uitge voerd, onlangs zeide, „het nationaal vermogen gediend". Iets wat speciaal de watersportliefheb bers en hen, die op en ln de nabijheid van het z g. jaagpad in de buurt iets tenminste van het buitenleven konden genieten onder '"^den rook van de stad, ln 't bijzonder zal verheugen, is het feit, dat deze nieuwe sluis niet ln het midden van die Nieuwe Meer gedacht werd (vroegere plannen dachten daar wèl aan!), maar dat dit mid den geheel zal worden vrfl gelaten. De nieuwe sluis, die dan onze uitgangspoort te water zal worden voor heel het binnen- scheepvaartverkeer naar de richting Gouda- Rotterdam, krijgt een lengte van 120 meter, terwijl de schutkolkbreedte 12 meter zal bedragen. Een en ander is ge schikt voor schepen tot 2000 ton. Het is verder de bedoeling, dat er tusschen den Amstelveenschen weg en het Jaagpad langs de Nieuwe Meer vla de Sluis een verbinding komt voor fietsers en voetgan gers „Ongetwijfeld", om nogmaals ir. De Graaf aan 't woord te laten, zal het moge lijk zjjn daar in de buurt een aardig, klein centrum te vormen, ook voor wandelaars", centra waaraan In Amsterdam zeer zeker altijd nog dringende behoefte be staat! Men krijgt er de gezellige drukte van het schutten en ondergaat aan den anderen kant de bekoring van de water sport. Het groote voordeel voor de bin nenscheepvaart, waarvan zij, gaat alles naar wensch, reeds na ongeveer twee jaar zal kunnen profiteeren, ls dat de schepen uit de richting Gouda en Rotterdam, die in het Oostelijk havengebied moeten zijn, voor zoover de afmetingen dit toelaten (en tot ls met de groote meerderheid het ge val) van de sluis af den weg zullen kun nen kiezen door een der beide Amstel- kanalen, die tegelijkertijd door middel van nieuwe doorvaarten onder den Amstel veenschen weg met de Nieuwe Meer in verbinding zullen worden gebracht, en dan dus via den Amstel en de Nieuwe Heeren gracht het Oostelijk havengebied kunnen bereiken. Dat zal een aanzienlijke verkor ting van den waterweg door de stad be kkenen, een ontwijken van de moeilijk beden ln de Rostverlorenvaart en de lange vaart over het Open IJ. Tenslotte zal, door t afbreken van de oude sluis en de hulp brug aan het einde van den Overtoom, die to laatste jaren, nu de auto-uitvals-weg naar Haarlem hierover kwam te loopen, veel beteren toestand scheppen daar, toschen dien Overtoom en het Suriname- Pleln ^*r wordt daar een definitieve brug ge- maakt in het hart van het Surinamepleln ®n de Kostverlorenvaart krijgt er de vol- le%e breedte. Zoodat, al met al, dit „goede", dat deze wade" tfld hier op het punt staat uit te roeden, een aanwinst mag heeten voor •tod en land. De groote tentoonstelling. Dat ook deze kwade tijden niet in staat zijn alle goede initiatief te dooden, Blijkt wel uit de wijze waarop men hier ter stede bezig is de mogelijkheden te onderzoeken voor het, in een der eerstvolgende jaren houden van een tentoonstelling van groot formaat, die te vergelijken zou vallen met Biusselsche tentoonstelling die verleden jaar zulk een groot succes gehad heeft. Dit onderzoek wordt geleid door een commissie onder voorzitterschap van den heer Crone, voorzitter van de Kamer van Koophandel en waarin verder een aantal kopstukken uit onze gemeentelijke admi nistratie zoowel als uit handels- en in dustriekringen zitting hebben. Deze com missie heeft onlangs een rapport uitge bracht aan den Minister van Handel, Nij verheid en Scheepvaart, hetwelk ook ter kennis werd gebracht van het gemeente bestuur. In dit rapport wordt de mogelijk heid tegenover elkaar gesteld van een nationale tentoonstelling en van een in ternationale tentoonstelling, deze laatste „algemeen" ln den zin van het tentoon- stellingsverdrag van Parijs van 1028, maar niettemin beperkt tot enkele belang rijke onderdeelen van het economische en cultureele leven als verkeer, koloniën, toe gepaste kunst, waarbij folklore en sport aansluiten. De terreinkwestie, die mede onder 't oog werd gezien, kan reeds bij voorbaat opgelost heeten. Met medewerking van het gemeentebe stuur kan men, gaat een en ander door, de beschikking krijgen over een voor het doel zeer goed geëigend terrein ln de Sta- dlonbuurt. De financleele „dekking" ls echter een punt, dat nog naar men hoopt met behulp van een flinke Rijks- en gemeentelijke subsidie, althans een ga rantstelling moet worden opgelost al vorens we in feite, met man en macht aan de uitvoering van het een en of andere tentoonstellingsplan van deze soort en deze omvang, kunnen gaan werken. Dat 't er van zal komen lijkt echter wel zeer waarschijnlijk, gezien het gehalte van de menschen die thans reeds achter deze eerste „voorbereidingen" staan en gezien ook het feit, dat ln velerlei kringen, aller eerst in de hoofdstad, nog steeds zeer sterk 't gevoel leeft". Dat wat Brussel kon doen, kunnen wy ook en waarschijnlijk nog wel beter!" Leven ln de brouwerij. Denken we, met terzijdelating van wat dan misschien over eenlge jaren, meer leven in onze hoofdstedelijke brouwerij zal brengen (deze groote tentoonstelling name lijk!), nu ook nog even aan dat wat aan zulk „meer leven" vlak voor den boeg ligt, dan moet even gewezen worden op de komende „Prlnsessehulde" op 29 April a s. Op den avond van dien dag zal, tijdens een bijeenkomst ln het Stadion een kort woord worden gesproken door Minister Deckers, dr. Vos en den heer J. ter Haar. De avond wordt om precies halfnegen geopend met een opmarsch van de U zoo goed bekende Stafmuziek onder kapelmeester Leistikow, gevolgd door het volkslied, dat door alle bezoekers zal worden meegezongen. Ver volgens komt een taptoe van de marine kapel, uit te voeren door het voltallige corps met tamboers en pijpers. Het slot van den avond zal worden gevormd door een „fakkel-symbolisatie", waarna op het Stadlonterrein een optocht wordt samen gesteld, welke onder begeleiding van mu ziek „het oranjevuur naar de woonwijken der bezoekers zal brengen." „De grootste roei baan van Europa." Waar wij zooeven toch rondwandelden om en nabij het water kan ook nog wel even melding gemaakt worden van onze toekomstige roeibaan. Grootste, breedste, rechtste, overal evendiepste enz., enz. van Europa. A.u.b.! Wij Amsterdammers doen niet minder. Van de Amstelveenscheweg de Haarlemmermeer Ingaande komt men terecht ln een grootsche bosch-aanleg. Het groote Amsterdamsche Boschplan! Bosch ls ln Amsterdam een schaarsch artikel, een heel zelfdzaam artikel Inderdaad. Een boom komt de Amsterdammer nog wel eens tegen op de grachten, maar een aantal boomen op een kluitje ja, dat ziet hij alleen maar ln het Vondelpark en dan zijn het nog maar heel kleine kluitjes. Wat niet is, kan gemaakt worden heeft het Gemeen tebestuur al Jaren geleden gedacht en een bosch werd in de nabije polder ontworpen. Zooveel Iepen, zooveel Esschen, zooveel ditten en zooveel datten. Slingerpaadjes, hier en daar een watertje, een bruggetje, zelfs een heuveltje, precies zooals U het belieft Een weitje met koetjes, schijnbaar onachtzaam tusschen de boompartijen ge strooid geven de noodlge landelijke sfeer en geur. Alles naar wensch en op maat geleverd. Dat het nog wel ettelijke tien tallen Jaren zal duren, voordat de geplante boompjes woudreuzen geworden zijn, is een kwestie van het nageslacht Dit nage slacht zal echter zijn voorgeslacht dank baar zijn. Daar kunnen wij ons mee troos ten. 450 werklieden verdienen er hun broodje in werkverschaffing en wat heel belangrijk is. zij behoeven niet naar Drente of Groningen. Het gezinsverband bl(jft behouden en het uitgevoerde werk is een Amsterdamsch werk. Gedurende de zomermaanden zal dit aan tal worden opgevoerd tot duizend! Maar nu de roeibaan. In het noorden van dit bosch, bij de Nieuwe Meer is een baan gegraven, die werkelijk een unicum in Europa mag heeten. Twee jaar lang hebben puffende Dieseltreintjes als maar kipkarretjes veen en aarde vervoerd, de put als maar dieper en grooter makende, en hun last terzijde van de geprojecteerde baan deponeerende ter meerdere verhoo ging van taluds en gure-wind-keerende dijken. De baan wordt 2000 meter lang met een uitloop van 200 meter, overal even diep volgens roei-deskundigen ls dit zeer belangrijk 62 meter breed zoodat vijf ploegen naast elkaar aan de riemen kun nen trekken en bovenal kaarsrecht. Geen binnenbocht en geen buitenbocht, geen slingerbocht en geen haarspeldbocht, neen, kaarsrecht! Voor een roeier om van te wa tertanden. Aan de Noordzijde kan het pu bliek in het gras plaats nemen om de wed- Juffrouw Elsie, wilt u de mijne wor den? Maar weet u geen betere partij Heusch wel, maar die hebben me allemaal afgewezen. Beste Heer Klaas, Het geheele eskader ligt op het oogenbllk met de week-end in de Gili's en we zijn druk bezig met de gevechtschietoefeningen Ik weet niet zeker of de schout bij nacht Ollvier nog ln Nieuwediep woont als deze brief uit de drukkerij komt, maar mocht Je de situatie niet geheel voor oogen hebben wel aan Z.H.E.G. die zeker een keer of 8 ter plaatse was als leider deze oefeningen zal je precies onze ligging en onze om standigheden kunnen beschrijven. Ja, Ik weet bijna zeker dat de schout bij nacht op het oogenblik met zijn gedachten bi) ons is, nu hij gerepatrieerd zijnde, niet meer in staat is onze oefeningen bij te wonen. Toch zgn er niet zooveel schepen meer bij als het vorige Jaar, want alle schepen, die onder bevel staan van den Commandant der Marine schoten thans de gevechtschietoefeningen onder diens hooge leiding, terwjjl de schepen van het eskader zulks onder bevel van kolonel Helfrich deden. Van de week hebben de „onderzee- sche booten" geschoten, de jagers en de Sumatra. Gisterenavond verscheen de Soemba op het terrein voor een nacht oefening en dit schip is daarna weer naar Soerabaja teruggekeerd. Trouwens de onderzeebooten zjjn ook weer doorgestoomd Zoodoende hadden we gisteren avond ter bioscope alleen op de Sma. als gasten de bemanningen van de Witte de With, de van Galen en de Plet Hein, want Ja dat ls waar ook de Evertsen is deze weekend nog even om assistentie van de geschut- makerij na*1- Soerabaja teruggekeerd. O ja, de dominé was ook te gast. Die is gisteren met een vliegtuig uit Soerabaja gekomen om te preeken en bracht de „weleerwaarde" meteen de mail mede. Het was stampvol op B.B. loopplank bfl onze „talkie". Er was een film van Marleentje Dietrich. Nou je begrijpt die doet hier aan de Gili's na een week op zee, opgang. Ze zaten weer tot bovenop het zoeklicht 3 en vier om te kijken. Het ia altijd een reuze gezellige avond zoo'n bioscoop en de toko doet er goed werk aan, dat ze ons zoo nu en dan eens een film bezorgt. Het ls anders warm hier in de Gili's. Echte kentering nog, terwijl we langzamerhand toch hier „Ik ben van plan om mijn memoires ta schrijven." „Dan zal ik bljj zjjn als je aan het jaar toekomt, waarin ik je 50 pop leende." strijden te volgen en vervolgens daar de beroemde .schillen en doozen" te laten. Aan de Zuidzijde komt een rijwielpad van drie meter breedte, zoodat een schaar fiet sers de evoluties op en misschien wel in het water want ook als zwembaan zal dit weter gebruikt worden kunnen volgen, in de meest letterlijke beteekenia van dit woord. Naast het fietspad, maar eenlge meters hooger, komt een autoweg, breed genoeg voor twee rijen van deze vehikels. De lagere personenauto's mogen aan den binnenkant meerijden, geflankeerd door hun hoogere collega's, de autobussen. Van Noord en Zuid kunnen de aanmoedl- gingskreten schallen terwijl een lus aan het einde van de weg zorgt voor de noo dlge draairuimte, zoodat al wat meege- hobbeld is weer kan terugkeeren naar de „start' en de keel' weer opnieuw kan open zetten ter meerdere aanmoediging van de favorieten! Wij vragen ons echter af of het niet eenvoudiger geweest ware een groote rijdende tribune op rails daar ter plaatse te monteeren, welke gezegde tri bune dan, middels motorkracht, langs de baan, gelijkop met de racende booten, voortbewogen kan worden! Een andere op lossing voor dit „mee-snellen"-vraagstuk ware wellicht het doen ontstaan van een sterke strooming in het water, zoodat de zich in roeikracht metende ploegen steeds vóór de tribune blijven. Het gemak dient de mensch, nietwaar? Maar dit zullen wij later nog wel eens aanschouwen. Misschien in de tijd van Well's toekomst-roman, waarvan volgende week -de- Nederlandsche première ln Amsterdam zal daaienü weer aan de Oostmoeson moeten gaan denken. De resultaten zijn geheim, maar ik denk wel, dat bootsman Gunsteren erg kwaad zal zijn als hij zijn mooi opgekale faterd schijfje weer als een hoop oud roest door de Serdang binnen ziet brengen, we zijn er nog niet. De groote oefeningen moeten nog geschoten worden. Morgen men de „gasten", d.w.z. luitenant ter zee Bennlk van het Departement, de cursus gouvernements officieren en een broer van den luitenant ter zee de Booy ais journa list van het „Soerabajaansche Handels blad". Na de preek van dominé Vaandra ger vanmorgen op de bak, was het zooveel mogelijk roeien, zeilen en zwemmen hier op de omliggende eilanden. Ik denk wel, dat de dokter morgen weer eenlge ver brande knapen op het ziekenbriefje heeft, Want vooral de jongelui, die zoo baroe uit Holland komen en zich „lekker" ln het tro penzonnetje laten brulnbranden vergeten, dat Iedere druppel water, die je op je Hol- landsche velletje hebt zitten bij die lood recht staande „koperen ploert" als lens fungeert en je er morgen een brandwond heb zitten. Volgens een goede gewoonte ls het van daag bridge-drive bij de officieren. Ter wijl ik zit te tikken zie ik 8 tafelen „zwoe gen". Als steeds is de dokter favoriet. Maar die kan zich ook lederen avond, «1° het geen gedoofde lichten is, oefenen. Het was afgeloopen Vrijdag een droeve dag voor het „korps". De luitenant moest voor zijn blindedarm per vliegtuig naar de C.BJS. Gelukkig kregen we dienzelfden dag nog bericht, dat de kwaal acuut noch levensgevaarlijk was. In ieder geval kun Je beter je vlieguren als waarnemer meemaken, dan dat je er ln een brancard ln gezet wordt Kom Klaas, ik ga weer eens eindigen, Je weet, hier tusschen de Gili's valt nu niet zoo heel erg veel te beleven en boven dien moet ik nog een lijstje van „opschrij- vers" klaar maken voor de schietoefenin gen van morgen. Houd je maar goed tot de volgende week, vermoedelijk uit Soerabaja. Gonje, HENK.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 21