'FOTO-PAGINA Formulieren? f Ingezonden 3oMuUm^fuyit Drukkerij De Boer* VOETBAL. Ten overstaan van een commissie hebben deze week overnemings- proeven plaats gehad van de eerste van een nieuwe serie Fokker T 4 vliegtuigen, van welk type reeds eerder een groot aantal aan de Kon. Marine voor den dienst in Ned. Indië werd geleverd Farouk, de nieuwe Koning van Egypte Burgemeester De Vlugt ontsteekt de eerste fakkel voor den fakkeloptocht, die v r i ter gelegenheid van de prinsessehulde in het Stadion te Amsterdam gehouden werd na den dood van Koning Fuad De Davis-Cup-wedstrijden te Barcelona. partij Von Cramm en Lund (voorgrond) en Een overzicht tijdens de Blanch en Maier (Spanje) ji i «i i i (Duiten verantwoordelijkheid van de Redactie, Niet geplaatste stukken worden niet teruggezonden). yeeda Emm De Emmabloem-collecte. Geachte Redactie, In Uw blad van LL Dinsdag hebt gij zelf ds verklaard, dat de op 25 April gehouden amabloemcollecte 'een groot Succes is ge worden. Ook het bestuur der plaatselijke ver- eenlging tot bestrijding der tuberculose is met het bereikte resultaat zeer verheugd. Nooit tevoren werd een dergelijk bedrag van 911. bereikt. Gij hebt ons in de dagen vóór de collecte veel plaatsruimte in Uw blad afgestaan. Mo gen wij nu nog éénmaal van Uw kolommen gebruik maken? Want het is ons een behoefte om openlijk uiting te geven aan onzen dank. In de allereerste plaats danken wij allen, die hun gift wel hebben willen schenken om daardoor het menschlievend werk der t.b.c.- bestrijding te dienen. Maar onmiddellijk daar op zijn wij dank verschuldigd aan de vele col lectanten, die het massawerk van 1.1. Zaterdag hebben verricht. Het succes is Voor een groot deel te danken aan het groote aantal, waar over het inzamelingscomit'é te beschikken had. Niet minder dankbaar echter zijn wij de redactie der Heldersche Courant voor het ver zorgen der noodige publiciteit. Hierbij willen Wij dadelijk voegen erkentelijkheid tegenover de leiding der Heldersche Radio-centrale, die zoo bereidwillig was haar technisch apparaat In dienst van het goede doel te stellen. Met veel erkentelijkheid maken wij eveneens gewag van hetgeen de diverse speeltuinen en de V.C.J.B. door middel van hun Mondharmonica clubs hebben gepresteerd en die den middag van de collecte onze stad een vrooljjk aanzien gaven. Met milden overvloed hebben wij ook de goede gezindheid van vele winkeliers ten- opzichte der t.b.c. beshtrjjding mogen onder vinden. Zij zorgden er voor, dat de collectanten na hun vermoeiend werk gelaafd konden wor den met limonade, gebak en koek. Anderen gaven ons geschenken, welke voor de ijverig ste collectanten bestemd waren. En het spreekt van zelf, dat wij bij deze reeks niet vergeten mogen de directies der bioscoop theaters, die grootmoedig voor gratis entree biljetten hebben gezorgd. En bij dit alles denken wij ook met dankbaarheid aan de vele particulieren, die ons bij het werk hebben willen helpen. Het zou kunnen zijn, dat wij hier een of andere instantie vergeten hebben op te noe men. En daarom vatten wij alles bijeen. Allen die ook maar op eenige wijze hebben meege werkt, zeggen wjj hartelijk dank! En dan... Ja, wij zijn tevreden, 911. En toch, even heeft b(j het tellen der collecte de hoop geschemerd, dat de 1000 zou gehaald worden. Dat is het niet geworden. Maar het kan dit nog worden. Om slechts 89 Immers gaat het. Zou dit bedrag nog niet ergens van daan kunnen komen? Misschien zijn er nog 89 personen, die verleden Zaterdag niet in de gelegenheid waren hun gulden te offeren. Het kan nu nog. Het mag ock met minder, waardoor gij trachten wilt om mee te helpen de 1000 vol tè maken. Gij kunt dit doen door overschrijving op gironummer 123919 van Th. Moleman, Oud- Katholiek pastoor, Langestraat 76. De redactie dezer courant zal ongetwijfeld de verantwoording der gelden in haar blad willen opnemen. Wacht niet, doet het nu, dadelijk. Naar de 1000.1 Het Bestuur der plaatselijke vereeniging tot bestrijding der t.b.c. KLACHTEN VAN EEN VUILNISCHBAK.' Over het algemeen heb ik zoo'n kwaad leven nog niet. Ik heb een rustige plaats achter bij, wat je hier noemt, de boet en mijn vriendje is de aschemmer. We zijn bei den heel tevreden met ons lot. Af en toe moet ik mijn hoed eens afnemen en dan ver dwijnen in mij leege blikjes, vruchtensohillen, theebladeren en andere overbodige dingen. Ik word altijd heel netjes onderhouden; al het vuil wordt eerst in oude couranten gepakt, zoodat ik nooit vies ruik. Maar als ik bijna vol ben, word ik al onrustig, want ik weet, wat me dan boven mijn deksel hangt. Dan wordt het Maandag of Donderdag en dat zijn de zwarte dagen van mijn anders zoo tevreden bestaan. Zoo tegen den tijd, dat ik begin uit te puilen, zeg ik al tegen mijn aschemmer-vriend: „ik wou dat ik nooit vol raakte, want nu begint onze ellende vreer!" En hij slaakt met mij een heel diepe zucht, sems zóó diep, dat de asch naast hem op den grond komt te liggen. Als het dan op die zwarte dagen tegen 2 uur loopt, word ik opgetild en verhuis van achter naar voor en word vóór het tuinhekje op straat gezet. Dat is op zichzelf heelemaal niet zoo ongezellig, je ziet er nog eens wat en ook al Je kameraden, die je al zoo'n beetje van gezicht kent. De eene is zwart, de an dere groen, maar de meesten zijn toch net als ik, gewoon van zink. Er zjjn er ook een paar, die geen hoed op hebben, maar daar kijken we niet naar; die maken zoo'n rommel, als de wind erin blaast, dat alles in hun na bijheid met papieren is bezaaid. Ik weet wel, dat zij er eigenlijk niets aan kunnen doen, maar zoo zijn wij, vuilnisbakken, nu eenmaal. Als wij dan zoo tegen 2 uur op dien Maan dag en Donderdag buiten staan, kijken wij al vol spanning of onze vriend de vuilnisman er nog niet aankomt, want alleen hij kan ons redden, Maar meestal is onze hoop tever geefs, want vóór we nog geleegd zijn, komt de Heldersche jeugd aan, soms met z'n tweeën, soms met z'n vijven en ook wel eens in z n eentje en doet een verwoeden aanval op ons en onzen inhoud. We worden gestompt, getrapt, met allerlei soorten voe ten. Er zijn er met mooie lage schoentjes, met gelapte hooge schoenen, er zijn er ook met klompen. Hoe zwaarder we zijn, hoe langer we getrapt worden, maar toch zege vieren de lieve kindertjes op den duur, want als ze het niet alleen kunnen, helpen de vriendjes of vriendinnetjes wel. Het grootste plezier wordt bereikt, als we zijn omgeval len en alle vruchtenschillen, theebladeren en papieren over straat verspreid liggen. En zóó worden we dan aan ons lot overgelaten, totdat de vuilnisman zich over ons lot ont fermt en, als dan nog niet alles op straat ligt, wordt de rest van onzen inhoud in zjjn kar gewipt. En zoo U> het tweemaal per week. We mogen nog van geluk spreken, als we dan onmiddellijk worden binnengehaald, maar het komt ook wel eens voor, dat het meisje al weg is, wanneer de vuilnisman komt en dat onze huisvrouw ook niet thuis is. Tot 4 uur staan we dan rustig buiten en waohten af om weer op ons gezellig plaatsje bij de boet gezet te worden. Maar o wee, als de scholen zijn uitgegaan en we staan aan den Singelrand! Dan komen de mooie lage schoentjes, de gelapte hooge schoenen en de klompen weer, vol van wijs heid en ondernemen een stormaanval op alle zichtbare ledige kameraden. Dan is er wer kelijk geen één, die overeind blijft staan. En als de kindertjes dan weer bij moesje-lief ko men en vertellen, dat zt) op sohool zoo goed opgepast hebben en zooveel geleerd hebben, dan liggen wij midden op straat of voor een ander hekje, waar we heelemaal niet thuls- hooren, met nóg meer deuken dan den vorl- gen keer. En d&ftrom zien wij zoo op tegen den Maandag en den Donderdag. Uit naam van heel veel vuilnisbakken en aschcmmers van den Singel zou ik willen vragen of de moeders dit „ingezonden stukje voor kinderen" eens aan hun spruiten willen laten lezen of voorlezen, misschien dat we dón met rust gelaten worden; wij zouden dat zoo héél prettig vinden en onze bazen ook. De vuilnisbak van Soheepmaker. VERBETERDE WADDENZEE, H. In aansluiting en tevens ter verduidelijking van het in de Heldersche Courant van 26 Maart JJ. geplaatste ingezonden, diene het volgende. De richting van den in het plan genoemden afsluitdijk wordt voorgesteld als aldaar aan gegeven is. De b.v. 250 m breede en 12 ft. 15 m diepe doorgang aan de Texelsche zijde te voorzien van een diep in den vasten grond gelegden steenen fundeering, waarop de boven- dijk is aangebracht, welke dijk Noordelijk van de Texelsche kust doorloopt langs de Oost zijde van de zandplaat Onrust; dit ter be scherming tegen golfslag en tegen verzanding van den nieuwen doorgang, terwijl deze dijk zich vanuit de Texelsche wal in het Marsdiep, richting fort Harsens, nog b.v. 500 m vanuit de Texelsche wal moet voortzetten en zoo doende als leidam gedacht kan worden. Haven- en handelsterreinen, visschershaven, enz., kunnen na aanleg van den afsluitdijk aangelegd worden in den driehoek „de Laan" bij TexelKaaphoofdBatterij Vischmarkt, welke driehoek op te spuiten ware met grond, te verkrijgen van achter fort Harsens en den Havendam. Na voltooiing van deze terreinen zou er, behalve de in het vorige artikel genoemde objecten, ook nog een steenkolen- en olle- bunkergelegenheld opgericht kunnen worden. Dit zou voor de vele, de Nederlandsche kust passeerende, schepen het meest geschikte bunkerstation van de Noord-Westkust van Europa blijken te zijn. Wanneer de spoorwegverbinding over den afsluitdijk van het IJselmeer vla Den Helder en Wleringen voltooid zou zün, dan zou de haven van Den Helder, behalve bovengenoem de mogelijkheden, ook nog de kortste weg bieden voor het vervoer van Engeland per boot naar Den Helder en dan per spoor (even tueel Dieseltrein) via Wieringen, Leeuwarden, Groningen, Bremen, Hamburg, Berlijn, enz. Harlingen biedt hiervoor niet de gelegen heid wegens onvoldoende diepgang en voort gaande verzanding van den toegangsweg en het ontbreken van kranen en los- en laad plaatsen. De weg vla Den Helder zou 160 km kor ter zjjn dan de tot dusverre bestaande boot en spoorverbindingen. Ook voor het vervoer naar en van Enge land vanuit Noord-Nederland afkomstige of daarvoor bestemde goederen zou deze haven van zeer groote beteekenls worden, vooral voor de zich steeds uitbreidende motor-kust- vrachtvaart, de jachtvaart, en bovenal voor de visscherij, als zijnde het lichtst-gelegen bij de beste vischgronden. Waar hierbij niemands belang geschaad wordt en er niet de minste politieke kant aan zit, maar alleen het uitsluitend belang van Noord-Nederland beoogd wordt, verzoek ik ieder die kan, mede te werken tot verwezen lijking van dit plan. J. DAALDER. ZEEMACHT t—„DEBO". Zaterdagmiddag 8 uur, speelt Zeemacht 2 een wedstrijd tegen „Debo" (Drukkerij de BoérJI Terrein Ankerpark T P.V. V.O.P. De op 7 September 1936 opgerichte Pv. 'V 0-Jjj aangesloten bi) de A.N.B. v. P.H., opende eerste seizoen. 0 De eerste wedvlucht werd gehouden V Oudenbosch, 153 km. In concours waren duiven. De vogels werden om 9 uur 45 in vrij held gesteld met zuidwesten wind. De eerste vogel werd geconstateert op 12- en de 25ste op 12-55-31, zoodat het coQCQ ongeveer 46 minuten open stond, dit ,9 vermoedelijk door het slechte weer. De y°£ hadden met veel regen te kampen. Doch der had alles een goed verloop. Poren De prijzen werden behaald door de n J. Fullerip 1, 3, 9, 16; M. de Boer 2, 4, b, H. v. d. Giezen 5; K. Kramer 8, 13; M"1 j, 10; J. Bruin 11; Verhoef 12; v. d. Wa' j9, Woord 17, 24; W. de Boer 18; G. de vvi 20, 22; Ham 21, 25: C. Kos 23. uUf Denkt er om Vrijdag a.s. van 6 to lnkorven voor Vilvoorde.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 12