'FOTO-PAGINA
Formulieren? f
Ingezonden
3oMuUm^fuyit
Drukkerij De Boer*
VOETBAL.
Ten overstaan van een commissie hebben deze week overnemings-
proeven plaats gehad van de eerste van een nieuwe serie Fokker T 4
vliegtuigen, van welk type reeds eerder een groot aantal aan de Kon.
Marine voor den dienst in Ned. Indië werd geleverd
Farouk, de nieuwe Koning van Egypte Burgemeester De Vlugt ontsteekt de eerste fakkel voor den fakkeloptocht, die
v r i ter gelegenheid van de prinsessehulde in het Stadion te Amsterdam gehouden
werd
na den dood van Koning Fuad
De Davis-Cup-wedstrijden te Barcelona.
partij Von Cramm en Lund (voorgrond) en
Een overzicht tijdens de
Blanch en Maier (Spanje)
ji i «i i i
(Duiten verantwoordelijkheid van de Redactie,
Niet geplaatste stukken worden
niet teruggezonden).
yeeda
Emm
De Emmabloem-collecte.
Geachte Redactie,
In Uw blad van LL Dinsdag hebt gij zelf
ds verklaard, dat de op 25 April gehouden
amabloemcollecte 'een groot Succes is ge
worden. Ook het bestuur der plaatselijke ver-
eenlging tot bestrijding der tuberculose is met
het bereikte resultaat zeer verheugd. Nooit
tevoren werd een dergelijk bedrag van 911.
bereikt.
Gij hebt ons in de dagen vóór de collecte
veel plaatsruimte in Uw blad afgestaan. Mo
gen wij nu nog éénmaal van Uw kolommen
gebruik maken? Want het is ons een behoefte
om openlijk uiting te geven aan onzen dank.
In de allereerste plaats danken wij allen,
die hun gift wel hebben willen schenken om
daardoor het menschlievend werk der t.b.c.-
bestrijding te dienen. Maar onmiddellijk daar
op zijn wij dank verschuldigd aan de vele col
lectanten, die het massawerk van 1.1. Zaterdag
hebben verricht. Het succes is Voor een groot
deel te danken aan het groote aantal, waar
over het inzamelingscomit'é te beschikken had.
Niet minder dankbaar echter zijn wij de
redactie der Heldersche Courant voor het ver
zorgen der noodige publiciteit. Hierbij willen
Wij dadelijk voegen erkentelijkheid tegenover
de leiding der Heldersche Radio-centrale, die
zoo bereidwillig was haar technisch apparaat
In dienst van het goede doel te stellen. Met
veel erkentelijkheid maken wij eveneens gewag
van hetgeen de diverse speeltuinen en de
V.C.J.B. door middel van hun Mondharmonica
clubs hebben gepresteerd en die den middag
van de collecte onze stad een vrooljjk aanzien
gaven. Met milden overvloed hebben wij ook
de goede gezindheid van vele winkeliers ten-
opzichte der t.b.c. beshtrjjding mogen onder
vinden. Zij zorgden er voor, dat de collectanten
na hun vermoeiend werk gelaafd konden wor
den met limonade, gebak en koek. Anderen
gaven ons geschenken, welke voor de ijverig
ste collectanten bestemd waren. En het
spreekt van zelf, dat wij bij deze reeks niet
vergeten mogen de directies der bioscoop
theaters, die grootmoedig voor gratis entree
biljetten hebben gezorgd. En bij dit alles
denken wij ook met dankbaarheid aan de vele
particulieren, die ons bij het werk hebben
willen helpen.
Het zou kunnen zijn, dat wij hier een of
andere instantie vergeten hebben op te noe
men. En daarom vatten wij alles bijeen. Allen
die ook maar op eenige wijze hebben meege
werkt, zeggen wjj hartelijk dank!
En dan... Ja, wij zijn tevreden, 911. En
toch, even heeft b(j het tellen der collecte de
hoop geschemerd, dat de 1000 zou gehaald
worden. Dat is het niet geworden. Maar het
kan dit nog worden. Om slechts 89 Immers
gaat het. Zou dit bedrag nog niet ergens van
daan kunnen komen? Misschien zijn er nog
89 personen, die verleden Zaterdag niet in
de gelegenheid waren hun gulden te offeren.
Het kan nu nog. Het mag ock met minder,
waardoor gij trachten wilt om mee te helpen
de 1000 vol tè maken.
Gij kunt dit doen door overschrijving op
gironummer 123919 van Th. Moleman, Oud-
Katholiek pastoor, Langestraat 76.
De redactie dezer courant zal ongetwijfeld
de verantwoording der gelden in haar blad
willen opnemen. Wacht niet, doet het nu,
dadelijk. Naar de 1000.1
Het Bestuur der plaatselijke
vereeniging tot bestrijding der t.b.c.
KLACHTEN VAN EEN VUILNISCHBAK.'
Over het algemeen heb ik zoo'n kwaad
leven nog niet. Ik heb een rustige plaats
achter bij, wat je hier noemt, de boet en
mijn vriendje is de aschemmer. We zijn bei
den heel tevreden met ons lot. Af en toe
moet ik mijn hoed eens afnemen en dan ver
dwijnen in mij leege blikjes, vruchtensohillen,
theebladeren en andere overbodige dingen. Ik
word altijd heel netjes onderhouden; al het
vuil wordt eerst in oude couranten gepakt,
zoodat ik nooit vies ruik. Maar als ik bijna
vol ben, word ik al onrustig, want ik weet,
wat me dan boven mijn deksel hangt. Dan
wordt het Maandag of Donderdag en dat
zijn de zwarte dagen van mijn anders zoo
tevreden bestaan. Zoo tegen den tijd, dat ik
begin uit te puilen, zeg ik al tegen mijn
aschemmer-vriend: „ik wou dat ik nooit vol
raakte, want nu begint onze ellende vreer!"
En hij slaakt met mij een heel diepe zucht,
sems zóó diep, dat de asch naast hem op
den grond komt te liggen.
Als het dan op die zwarte dagen tegen 2
uur loopt, word ik opgetild en verhuis van
achter naar voor en word vóór het tuinhekje
op straat gezet. Dat is op zichzelf heelemaal
niet zoo ongezellig, je ziet er nog eens wat
en ook al Je kameraden, die je al zoo'n beetje
van gezicht kent. De eene is zwart, de an
dere groen, maar de meesten zijn toch net
als ik, gewoon van zink. Er zjjn er ook een
paar, die geen hoed op hebben, maar daar
kijken we niet naar; die maken zoo'n rommel,
als de wind erin blaast, dat alles in hun na
bijheid met papieren is bezaaid. Ik weet wel,
dat zij er eigenlijk niets aan kunnen doen,
maar zoo zijn wij, vuilnisbakken, nu eenmaal.
Als wij dan zoo tegen 2 uur op dien Maan
dag en Donderdag buiten staan, kijken wij
al vol spanning of onze vriend de vuilnisman
er nog niet aankomt, want alleen hij kan
ons redden, Maar meestal is onze hoop tever
geefs, want vóór we nog geleegd zijn, komt
de Heldersche jeugd aan, soms met z'n
tweeën, soms met z'n vijven en ook wel
eens in z n eentje en doet een verwoeden
aanval op ons en onzen inhoud. We worden
gestompt, getrapt, met allerlei soorten voe
ten. Er zijn er met mooie lage schoentjes,
met gelapte hooge schoenen, er zijn er ook
met klompen. Hoe zwaarder we zijn, hoe
langer we getrapt worden, maar toch zege
vieren de lieve kindertjes op den duur, want
als ze het niet alleen kunnen, helpen de
vriendjes of vriendinnetjes wel. Het grootste
plezier wordt bereikt, als we zijn omgeval
len en alle vruchtenschillen, theebladeren en
papieren over straat verspreid liggen. En
zóó worden we dan aan ons lot overgelaten,
totdat de vuilnisman zich over ons lot ont
fermt en, als dan nog niet alles op straat
ligt, wordt de rest van onzen inhoud in zjjn
kar gewipt. En zoo U> het tweemaal per week.
We mogen nog van geluk spreken, als we
dan onmiddellijk worden binnengehaald, maar
het komt ook wel eens voor, dat het meisje
al weg is, wanneer de vuilnisman komt en
dat onze huisvrouw ook niet thuis is.
Tot 4 uur staan we dan rustig buiten en
waohten af om weer op ons gezellig plaatsje
bij de boet gezet te worden.
Maar o wee, als de scholen zijn uitgegaan
en we staan aan den Singelrand! Dan komen
de mooie lage schoentjes, de gelapte hooge
schoenen en de klompen weer, vol van wijs
heid en ondernemen een stormaanval op alle
zichtbare ledige kameraden. Dan is er wer
kelijk geen één, die overeind blijft staan. En
als de kindertjes dan weer bij moesje-lief ko
men en vertellen, dat zt) op sohool zoo goed
opgepast hebben en zooveel geleerd hebben,
dan liggen wij midden op straat of voor een
ander hekje, waar we heelemaal niet thuls-
hooren, met nóg meer deuken dan den vorl-
gen keer. En d&ftrom zien wij zoo op tegen
den Maandag en den Donderdag.
Uit naam van heel veel vuilnisbakken en
aschcmmers van den Singel zou ik willen
vragen of de moeders dit „ingezonden stukje
voor kinderen" eens aan hun spruiten willen
laten lezen of voorlezen, misschien dat we
dón met rust gelaten worden; wij zouden dat
zoo héél prettig vinden en onze bazen ook.
De vuilnisbak van Soheepmaker.
VERBETERDE WADDENZEE, H.
In aansluiting en tevens ter verduidelijking
van het in de Heldersche Courant van 26
Maart JJ. geplaatste ingezonden, diene het
volgende.
De richting van den in het plan genoemden
afsluitdijk wordt voorgesteld als aldaar aan
gegeven is. De b.v. 250 m breede en 12 ft. 15
m diepe doorgang aan de Texelsche zijde te
voorzien van een diep in den vasten grond
gelegden steenen fundeering, waarop de boven-
dijk is aangebracht, welke dijk Noordelijk van
de Texelsche kust doorloopt langs de Oost
zijde van de zandplaat Onrust; dit ter be
scherming tegen golfslag en tegen verzanding
van den nieuwen doorgang, terwijl deze dijk
zich vanuit de Texelsche wal in het Marsdiep,
richting fort Harsens, nog b.v. 500 m vanuit
de Texelsche wal moet voortzetten en zoo
doende als leidam gedacht kan worden.
Haven- en handelsterreinen, visschershaven,
enz., kunnen na aanleg van den afsluitdijk
aangelegd worden in den driehoek „de Laan"
bij TexelKaaphoofdBatterij Vischmarkt,
welke driehoek op te spuiten ware met grond,
te verkrijgen van achter fort Harsens en den
Havendam.
Na voltooiing van deze terreinen zou er,
behalve de in het vorige artikel genoemde
objecten, ook nog een steenkolen- en olle-
bunkergelegenheld opgericht kunnen worden.
Dit zou voor de vele, de Nederlandsche kust
passeerende, schepen het meest geschikte
bunkerstation van de Noord-Westkust van
Europa blijken te zijn.
Wanneer de spoorwegverbinding over den
afsluitdijk van het IJselmeer vla Den Helder
en Wleringen voltooid zou zün, dan zou de
haven van Den Helder, behalve bovengenoem
de mogelijkheden, ook nog de kortste weg
bieden voor het vervoer van Engeland per
boot naar Den Helder en dan per spoor (even
tueel Dieseltrein) via Wieringen, Leeuwarden,
Groningen, Bremen, Hamburg, Berlijn, enz.
Harlingen biedt hiervoor niet de gelegen
heid wegens onvoldoende diepgang en voort
gaande verzanding van den toegangsweg en
het ontbreken van kranen en los- en laad
plaatsen.
De weg vla Den Helder zou 160 km kor
ter zjjn dan de tot dusverre bestaande boot
en spoorverbindingen.
Ook voor het vervoer naar en van Enge
land vanuit Noord-Nederland afkomstige of
daarvoor bestemde goederen zou deze haven
van zeer groote beteekenls worden, vooral
voor de zich steeds uitbreidende motor-kust-
vrachtvaart, de jachtvaart, en bovenal voor
de visscherij, als zijnde het lichtst-gelegen
bij de beste vischgronden.
Waar hierbij niemands belang geschaad
wordt en er niet de minste politieke kant aan
zit, maar alleen het uitsluitend belang van
Noord-Nederland beoogd wordt, verzoek ik
ieder die kan, mede te werken tot verwezen
lijking van dit plan.
J. DAALDER.
ZEEMACHT t—„DEBO".
Zaterdagmiddag 8 uur, speelt Zeemacht 2
een wedstrijd tegen „Debo" (Drukkerij de BoérJI
Terrein Ankerpark
T
P.V. V.O.P.
De op 7 September 1936 opgerichte Pv. 'V 0-Jjj
aangesloten bi) de A.N.B. v. P.H., opende
eerste seizoen. 0
De eerste wedvlucht werd gehouden V
Oudenbosch, 153 km. In concours waren
duiven. De vogels werden om 9 uur 45 in vrij
held gesteld met zuidwesten wind.
De eerste vogel werd geconstateert op 12-
en de 25ste op 12-55-31, zoodat het coQCQ
ongeveer 46 minuten open stond, dit ,9
vermoedelijk door het slechte weer. De y°£
hadden met veel regen te kampen. Doch
der had alles een goed verloop. Poren
De prijzen werden behaald door de n
J. Fullerip 1, 3, 9, 16; M. de Boer 2, 4, b,
H. v. d. Giezen 5; K. Kramer 8, 13; M"1 j,
10; J. Bruin 11; Verhoef 12; v. d. Wa' j9,
Woord 17, 24; W. de Boer 18; G. de vvi
20, 22; Ham 21, 25: C. Kos 23. uUf
Denkt er om Vrijdag a.s. van 6 to
lnkorven voor Vilvoorde.