T .itJTTERTJE
ZATERDAG 9 MEI 1936
PAG. 3
Vrouwen achter tralies
en sluiers.
De eerste zomersproeten
Drinkt gij gaarne water?
JEVrcuwenM/^jr FIUlS
q£ eerste sporen van emancipatie.
Een harde strijd staat
0 nog te wachten.
pe plaats, die vele Britsch-Indische
vr0Uwen in het openbare leven innemen,
aog zeer onbegrensd en zy zijn niet veel
Lier" dan eeuwen terug. Toch is bij een
jjel harer een verandering merkbaar en
jjgn men haar in twee groepen indeelen:
con6ervatieve en de iets meer moderne
vrouwen. Hardnekkig blijft de eerste
uroep zich vasthouden aan oer-oude tradi
ties, die van generatie op generatie over
zijn gegaan, waarbij vanzelfsprekend is,
dat zij zich streng van de buitenwereld
afgezonderd houden, ongevoelig blijven
voor alle emancipatie.
Zij vinden voldoening in de vervulling
van haar levenstaak: de volgzame levens
gezellin van den man en trouwe moeder
der kinderen te zijn. Zij wenschen zich geen
ander leven, dan achter de getraliede ven
sters „Parda" te leven, volkomen afge
scheiden van de buitenwereld en gevoelen
zich inderdaad in hare plichten als vrouw
te kort schieten, indien zjj zich zonder
sluier op straat vertoonen. Haar leven is
slechts gericht op haar huiselijke zorgen
en haar gezin en hierdoor gevoelen zij zich
volkomen bevredigd.
Vanzelfsprekend is het leven der voor
name Oostersche vrouwen met haar vele
slavinnen en bedienden geheel anders, dan
dat van de vrouwen der minder gegoede
klasse, doch de zeden en gewoonten van
alle conservatieve vrouwen blijven in den
grond hetzelfde. Zelfs geen vreemd kind
van het mannelijk geslacht mag de vrou
wenvertrekken betreden, wanneer het
ouder is dan zes jaar. Nog strenger staan
zjj tegenover hare dochters: voóral wan
neer zjj volwassen zijn is een zeer terug
getrokken leven een gebiedende plicht.
Is het meisje huwbaar, dan zorgen de
ouders voor een echtgenoot, die aan hun
eischen voldoet. Jonge meisjes worden
zelfs niet in gezelschap van andere vrou
wen toegelaten en kort er in de vertrek
ken harer moeders onverwacht bezoek, dan
zijn deze zóó ingericht, dat de dochters
zich onmiddellijk kunnen terugtrekken,
zonder gezien te worden. Het familieleven
is zéér streng en vrouwen mogen zelfs
hare dagelijksche inkoopen niet zelf doen.
Indien bedienden ontbreken, is de man aan
gewezen alles te koopen wat noodig is.
Alle oude tradities zijn zóó ingeroest in
de opvattingen van de conservatieve
vrouw, dat zij zich eenvoudig niet kan be
grijpen, dat haar Westersche zusters zoo
veel vrijheid hebben. Een vrouw die vliegt,
chauffeert, aan sport doet is voor haar
een wezen, dat tot een volkomen onbe
grepen wereld behoort.
Wil de voorname Oostersche vrouw een
bezoek afleggen, dan mag zij dit zelfs ge
sluierd, niet te voet doen, doch moet met
een voertuig gaan, waarvan alle ramen
bedekt zijn, zoodat geen enkele onbe
scheiden blik ook maar een glimp van
haar kan opvangen. De vrouwen uit de
lagere klassen moeten noodgedwongen te
voet gaan, doch zijn geheel en al in een
dichte sluier gehuld, waarin slechts twee
openingen zijn voor de oogen. In deze
•burkha" bewegen zij zich gelijk geesten
over den weg. Aan de opvoeding der meis
jes wordt door conservatieve families
weiiyg geld besteed en volgens de laatste
volkstelling in Britsch-Indië in 1931 is
vastgesteld geworden, dat slechts 2%
lezen en schrjjven kan, hieronder zijn zelfs
begrepen diegenen, die niet meer dan haar
naam kunnen schrijven.
Indien de vooraanstaande families door
hun posities min of meer gedwongen zijn
hun dochters onderwijs te doen geven, dan
geschiedt dit aan huis. Dochters van on
bemiddelde ouders worden naar openbare
scholen gezonden, doch dit geschiedt steeds
onder de noodige bewaking, terwijl de
meisjes in haar Burkha gehuld in ge-
sloten auto's of wagentjes worden gehaald
en gebracht.
111 zeer korte trekken hebben een
beeld gegeven van de thans nog heerschende
begrippen bij een deel van de vrouwen ln
Britsch-Indië. Wij zouden onvolledig zijn,
indien wfl er niet aan toevoegden, dat ech
ter de moderne vrouw zich vrij tracht te
maken, het juk der oude tradities van de
schouders schudt en zich aan de nieuwe
denkbeelden wil aanpassen. Zij werkt zich
in de westersche begrippen ln en bindt den
strijd voor hare vrijheid aan. De levens
wijze dezer Oostersche vrouwen wordt zeer
beïnvloed door den godsdienst, zoodat door
haar een dubbele strijd gevoerd moet wor
den.
De Hindoe-vrouwen hebben zelfs meer
moeilijkheden te overwinnen dan haar
Islamitische zusters en wel in het bijzonder
tegen de verbranding der weduwen. Of
schoon deze officieel reeds lange, lange
jaren verboden is, komt het niet zelden
voor, dat de weduwe zich uit liefde voor
haar overleden echtgenoot, met hem laat
verbranden.
Alhoewel zulks minder dan vroeger het
geval is, zijn weduwen weinig in aanzien
en wordt hertrouwen haar niet toegestaan,
ondanks de sedert 1856 verleende mogelijk
heid daartoe.
Groote Britsch-Indische vrouwenvereni
gingen ondersteunen de Hindoevrouwen in
haar pogen om meer rechten te verkrijgen.
Echtscheidingen zijn hij Hindoe's ten
eenenmale onmogelijk. Kort geleden ver
wekte het buitengewoon veel opschudding,
dat in Baroda een vrouw ontbinding van
haar huwelijk aanvroeg op grond van het
feit, dat haar man, die priester geworden
was, haar 13 jaar geleden verlaten had en
sedert dien niets meer van zich liet hooren.
Zij behoorde tot de categorie van de
moderne vrouwen en eischte haar vrijheid
„officieel" terug.
Ook hier bewijzen de vrouwen, die de
moderne denkbeelden aanhangen, dat zij
bereid zijn vele offers te brengen, aange
spoord als zij hiertoe worden door een der
meest bezielde baanbreeksters van de
vrouwenbeweging, Sezyim Naidari.
Zondag.
Tomatenslaatje.
Kip met tomatensaus.
Aardappelpurée.
Vruchtensla,
Maandag
Kalfsfricandeau.
Stoofgla.
Aardappelen.
Citroensoufflé.
Dinsdag
Koud vleesch.
Doperwten.
Aardappelen.
Vla met vruchten.
Woensdag
Croquetten.
Spinazie met spiegeleieren.
Aardappelen.
Boterjus.
Donderdag
Kerrysoep.
Gniocchi met kaassaus.
Gemengde slaschotel.
Vrijdag
Gestoofde kabeljauw.
Worteltjes.
Aardappelen.
Appelschoteltje.
Zaterdag
Rijst met krenten.
Bunderlapjes.
Postelein.
Aardappelen.
Aardappelenkoekjes, enz.
Kip met tomatensaus.
1 kip, 1 busje tomatenpuree, 40 gram
bloem, 1 eetlepel citroensap, boter, onge
veer 40 gram, 1 1. bouillon, peterselie, 1 ui,
worteltje, 2 kruidnagels, 1 laurierblad,
zout
We snijden de kip aan stukken, was-
schen deze en zetten het vleesch op met
1 liter water, de peterselie, het uitje, de
wortel, kruidnagels, zout en laten het lang
zaam gaar trekken, gedurende ongeveer
een uur, nemen daarna het vleesch uit de
bouillon en zeven dit laatste, waarna het
vleesch ontdaan wordt van de beentjes.
We smelten de boter en vermengen hier
mede de bloem en tomatenpurée en ten
slotte ongeveer één liter bouillon, als de
saus te dik wordt, het laatst voegen we
het citroensap erbij, en laten de stukjes
vleesch nog een minuut of tien zachtjes
meekoken.
Presenteeren met rijst of aardappelpurée.
Citroensoufflé.
3 citroenen, 125 gram suiker, 2% dl
slagroom, 3 eieren, 25 gram gehakte
amandelen, 8 bladen witte gelatine.
We zetten de gelatine in ruim water
te weeken en persen de citroenen daarna
uit, voegen de suiker bij het sap en lossen
deze in een steelpannetje op en kleine
pit op, onder voortdurend roeren, voegen
een klein scheutje heet water bij en los
sen in deze vloeistof de geweekte en goed
uitgeknepen gelatine op. De eierdooiers
worden goed schuimig geklopt en met
kleine beetjes komt de warme vliegstof
hierbij.
De room en de eiwitten worden met
een tikje zout stijf geklopt, en, indien de
citroenmassa drillerig wordt, hierbij ge
voegd, waarna alles in een glazen vla-
schaal wordt overgegoten om stijf te
worden en de amandelen over den boven
kant worden gestrooid.
We presenteeren deze souffé met
met vanille-wafeltjes.
Gniocchi met kaassaus.
L. water, 2 eieren, 40 gram boter,
250 gram bloem.
Het water en de boter worden aan de
kook gebracht, bloem instrooien terwijl
steeds geroerd wordt en de massa zoolang
moet blijven koken, totdat het deeg als
een bal van de pan loslaat. Een weinig
af laten koelen en een voor een de eieren
door kloppen, het tweede niet, vóórdat het
eerste goed gelijk vermengd is; peper en
zout naar smaak. Met een bebloemde
deegrol op een met bloem bestoven plank
uitrollen tot een dikte van nog geen halve
cm, daarna vierkantjes snijden van 3 cm,
die minstens twee uur op een koele plaats
gezet worden. Ten slotte ongveer 10 min.
in licht gezouten water koken en met
een schuimspaan uitscheppen. Warm op
dienen met een kaassaus, die gemaakt
wordt van 35 gr. boter, 35 gr. bloem, 3 dl.
melk, peper zout en 60 gr. kaas. De saus
wordt op de gewone wijze klaar gemaakt,
en eenige minuten zachtjes gekookt, ter
wijl vAn het vuur op het laatste oogen-
blik de geraspte kaas doorgeroerd wordt
en de saus over de gniocci wordt gego
ten.
Aardappelkoekjes.
500 gram koude aardappelen, 35 gram
boter, peper, gehakte peterselie, 60 gram
geraspte kaas, 1 ei, paneermeel.
Aardappelen fijn maken of malen. Bo
ter smelten en de aardappelenpurée er
door roeren evenals de kaas, peterselie,
peper, zout en eierdooier. Het wit klop
pen met een lepel water en daarna ge
bruiken om de kleine, rond gevormde
koekjes, die eerst met paneermeel be
strooid zijn, in om te wentelen.
Frituurvet heetmaken en hierin de
koekjes goudgeel bakken, warm opdienen.
Welsh Rarebit.
120 gram geraspte kaas, 2 eetlepels
metlk, 1 ei, 35 gram boter, Vz theelepel
mosterdpoeder, peper en zout.
Boter smelten in steelpan, mosterdpoe
der er door roeren, melk en kaas en
zachtjes, steeds roerende, verwarmen tot
dat de kaas gesmolten is, daarna het ge
klopte ei er bij voegen en blijven roeren,
totdat de mas3a dik is en over stukjes
beboterde warme toast uitspreiden. Warm
serveeren.
Ontevreden gast, die de rekening heeft
gekregen: „Het is zeker wel goed, dat ik
nog even blijf zitten, ober?" „Natuurlijk
mijnheer." „O, merci, ik heb n.1. een goede
gewoonte, mij de gelegenheden goed in
het hoofd te prenten, waar ik voor de
laatste maal ben geweest."
Niet de warme stralen van de zomerzon
brengen de door vele dames gevreesde
zomersproeten, doch vooral die, welke reeds
in het voorjaar sterk Inwerken op een ge
voelige ontvankelijke huid. Zij kunnen
overal op het lichaam ontstaan, waar de
zon hare krachtige stralen door dunne
weefsels heen op de huid laat inwerken,
doch in het bijzonder zien wij ze opkomen
aan voorhoofd, wangen, hals, onderarm en
handen.
Een blanke huid is er veel gevoeliger
voor, dan een, die bij een donker type be
hoort en het meest ontvankelijk voor
sproeten is de rozige huid van rossige
typen, wier etherische uiterlijk soms inder
daad in gevaar gebracht wordt. Althans
zóó denken sommige typen er over, alhoe
wel sproeten nu inderdaad niet zoo'n ver
schrikking behoeven te beteekenen, doch
soms zelf iets pikants aan een gelaat ver-
leenen.
Het beste is om het gelaat zoo weinig
mogelijk aan de Zon bloot te stellen, te
meer, daar een fijne huid wel rood wordt,
doch niet bruin; in het laatste geval zou
men weinig van de sproeten bemerken. De
gele of bruinachtige vlekjes zijn zeer hard
nekkig en men kan ze niet doen verdwij
nen, wel doen verbleeken.
Ongeveer een uur vóórdat men uitgaat
moet men de huid waschen en daarna bet
ten met een mengsel van citroensap en
rosewater. Men kan ook Mierikswortel in
kleine stukjes snijden en tien dagen in
azijn laten aftrekken, de vloeistof zeven en
hiermede 's avonds de huid betten.
Van het grootste belang Is om vóór de
behandeling stof en crème van de huid te
verwijderen, zoodat deze geheel en al
schoon is.
Stelt men Iemand bovenstaande vraag,
dan zal hij meestal met zekere overtuiging,
ontkennend antwoorden. Soms hoort men-
zelfs vragen: „Waarom zal ik water drin
ken?" Vele menschen vinden het totaal
overbodig, omdat men immers koffie, thee,
melk, limonade, e.d. drinkt! Het is echter
zeer verkeerd om de waarde van het water
te onderschatten.
In het bijzonder bij vrouwen doen zich
veel storingen voor, omdat zjj te weinig
water drinken. Mannen drinken dikwijls na
den maaltijd een glas water of bij sommige
gelegenheden wel een glas bier, vrouwen
doen dit over het algemeen niet en drin
ken veel te weinig. Werkende vrouwen, die
overblijven, drinken meestal noch koffie,
noch thee, en op deze wijze wordt er veel
te weinig vocht aan het lichaam toege
voegd. Talrijke stofwisselingsziekten, spijs-
verteringsbezwaren e.d. zijn aan dit laatste
toe te schrijven.
Men moet zich gewennen om minstens
twee maal per dag een glas water te drin
ken, liefst op de nuchtere maag en voor
het naar bed gaan. Een glas warm water
is 's morgens uitstekend om alle, verkeerde
stoffen te doen verdwijnen en is het beste
inwendige reinigingsmiddel. Indien men
zich hier regelmatig aan houdt, zal meu
geen stofwisselingsbezwaren hebben. Kan
men geen koud water verdragen 's avonds,
dan neemt men het lauw.
Het drinken van water op de aange
geven wijze is veel beter, dan gedurende
de maaltijden, waardoor men het voedsel
bevordert juist de afscheiding van speeksel,
dat een goede verwerking in de maag be
vordert.
Ook kinderen moeten (met mate) water
drinken, echter niet na het eten van vruch
ten en evenmin als zy verhit thuiskomen.
Uit gezondheidsoverwegingen zouden wij
dus willen zeggen: „Drinkt meer water!''
het is de meest natuurlijke, gezondste en
goedkoopste drank.
WENKEN.
Etiketten kan men op metaal plakker.
Indien men de plaats, waarop het papier
gehecht moet worden, eerst met uiensap
vochtig heeft gemaakt, daarna het etiket
stevig opdrukken.
Groene blaadjes van koolraap bevatten
nA kropsla het grootste ijzergehalte, moe
ten daarom niet worden weggegooid, doch
op dezelfde wijze als spinazie bereid wor
den.
Glazen potten springen bij het vullen
met heete vloeistoffen, indien men ze op
een vochtigen vaatdoek, een steenen aan
recht of koud bord plaatst.