T .itJTTERTJE ZATERDAG 9 MEI 1936 PAG. 3 Vrouwen achter tralies en sluiers. De eerste zomersproeten Drinkt gij gaarne water? JEVrcuwenM/^jr FIUlS q£ eerste sporen van emancipatie. Een harde strijd staat 0 nog te wachten. pe plaats, die vele Britsch-Indische vr0Uwen in het openbare leven innemen, aog zeer onbegrensd en zy zijn niet veel Lier" dan eeuwen terug. Toch is bij een jjel harer een verandering merkbaar en jjgn men haar in twee groepen indeelen: con6ervatieve en de iets meer moderne vrouwen. Hardnekkig blijft de eerste uroep zich vasthouden aan oer-oude tradi ties, die van generatie op generatie over zijn gegaan, waarbij vanzelfsprekend is, dat zij zich streng van de buitenwereld afgezonderd houden, ongevoelig blijven voor alle emancipatie. Zij vinden voldoening in de vervulling van haar levenstaak: de volgzame levens gezellin van den man en trouwe moeder der kinderen te zijn. Zij wenschen zich geen ander leven, dan achter de getraliede ven sters „Parda" te leven, volkomen afge scheiden van de buitenwereld en gevoelen zich inderdaad in hare plichten als vrouw te kort schieten, indien zjj zich zonder sluier op straat vertoonen. Haar leven is slechts gericht op haar huiselijke zorgen en haar gezin en hierdoor gevoelen zij zich volkomen bevredigd. Vanzelfsprekend is het leven der voor name Oostersche vrouwen met haar vele slavinnen en bedienden geheel anders, dan dat van de vrouwen der minder gegoede klasse, doch de zeden en gewoonten van alle conservatieve vrouwen blijven in den grond hetzelfde. Zelfs geen vreemd kind van het mannelijk geslacht mag de vrou wenvertrekken betreden, wanneer het ouder is dan zes jaar. Nog strenger staan zjj tegenover hare dochters: voóral wan neer zjj volwassen zijn is een zeer terug getrokken leven een gebiedende plicht. Is het meisje huwbaar, dan zorgen de ouders voor een echtgenoot, die aan hun eischen voldoet. Jonge meisjes worden zelfs niet in gezelschap van andere vrou wen toegelaten en kort er in de vertrek ken harer moeders onverwacht bezoek, dan zijn deze zóó ingericht, dat de dochters zich onmiddellijk kunnen terugtrekken, zonder gezien te worden. Het familieleven is zéér streng en vrouwen mogen zelfs hare dagelijksche inkoopen niet zelf doen. Indien bedienden ontbreken, is de man aan gewezen alles te koopen wat noodig is. Alle oude tradities zijn zóó ingeroest in de opvattingen van de conservatieve vrouw, dat zij zich eenvoudig niet kan be grijpen, dat haar Westersche zusters zoo veel vrijheid hebben. Een vrouw die vliegt, chauffeert, aan sport doet is voor haar een wezen, dat tot een volkomen onbe grepen wereld behoort. Wil de voorname Oostersche vrouw een bezoek afleggen, dan mag zij dit zelfs ge sluierd, niet te voet doen, doch moet met een voertuig gaan, waarvan alle ramen bedekt zijn, zoodat geen enkele onbe scheiden blik ook maar een glimp van haar kan opvangen. De vrouwen uit de lagere klassen moeten noodgedwongen te voet gaan, doch zijn geheel en al in een dichte sluier gehuld, waarin slechts twee openingen zijn voor de oogen. In deze •burkha" bewegen zij zich gelijk geesten over den weg. Aan de opvoeding der meis jes wordt door conservatieve families weiiyg geld besteed en volgens de laatste volkstelling in Britsch-Indië in 1931 is vastgesteld geworden, dat slechts 2% lezen en schrjjven kan, hieronder zijn zelfs begrepen diegenen, die niet meer dan haar naam kunnen schrijven. Indien de vooraanstaande families door hun posities min of meer gedwongen zijn hun dochters onderwijs te doen geven, dan geschiedt dit aan huis. Dochters van on bemiddelde ouders worden naar openbare scholen gezonden, doch dit geschiedt steeds onder de noodige bewaking, terwijl de meisjes in haar Burkha gehuld in ge- sloten auto's of wagentjes worden gehaald en gebracht. 111 zeer korte trekken hebben een beeld gegeven van de thans nog heerschende begrippen bij een deel van de vrouwen ln Britsch-Indië. Wij zouden onvolledig zijn, indien wfl er niet aan toevoegden, dat ech ter de moderne vrouw zich vrij tracht te maken, het juk der oude tradities van de schouders schudt en zich aan de nieuwe denkbeelden wil aanpassen. Zij werkt zich in de westersche begrippen ln en bindt den strijd voor hare vrijheid aan. De levens wijze dezer Oostersche vrouwen wordt zeer beïnvloed door den godsdienst, zoodat door haar een dubbele strijd gevoerd moet wor den. De Hindoe-vrouwen hebben zelfs meer moeilijkheden te overwinnen dan haar Islamitische zusters en wel in het bijzonder tegen de verbranding der weduwen. Of schoon deze officieel reeds lange, lange jaren verboden is, komt het niet zelden voor, dat de weduwe zich uit liefde voor haar overleden echtgenoot, met hem laat verbranden. Alhoewel zulks minder dan vroeger het geval is, zijn weduwen weinig in aanzien en wordt hertrouwen haar niet toegestaan, ondanks de sedert 1856 verleende mogelijk heid daartoe. Groote Britsch-Indische vrouwenvereni gingen ondersteunen de Hindoevrouwen in haar pogen om meer rechten te verkrijgen. Echtscheidingen zijn hij Hindoe's ten eenenmale onmogelijk. Kort geleden ver wekte het buitengewoon veel opschudding, dat in Baroda een vrouw ontbinding van haar huwelijk aanvroeg op grond van het feit, dat haar man, die priester geworden was, haar 13 jaar geleden verlaten had en sedert dien niets meer van zich liet hooren. Zij behoorde tot de categorie van de moderne vrouwen en eischte haar vrijheid „officieel" terug. Ook hier bewijzen de vrouwen, die de moderne denkbeelden aanhangen, dat zij bereid zijn vele offers te brengen, aange spoord als zij hiertoe worden door een der meest bezielde baanbreeksters van de vrouwenbeweging, Sezyim Naidari. Zondag. Tomatenslaatje. Kip met tomatensaus. Aardappelpurée. Vruchtensla, Maandag Kalfsfricandeau. Stoofgla. Aardappelen. Citroensoufflé. Dinsdag Koud vleesch. Doperwten. Aardappelen. Vla met vruchten. Woensdag Croquetten. Spinazie met spiegeleieren. Aardappelen. Boterjus. Donderdag Kerrysoep. Gniocchi met kaassaus. Gemengde slaschotel. Vrijdag Gestoofde kabeljauw. Worteltjes. Aardappelen. Appelschoteltje. Zaterdag Rijst met krenten. Bunderlapjes. Postelein. Aardappelen. Aardappelenkoekjes, enz. Kip met tomatensaus. 1 kip, 1 busje tomatenpuree, 40 gram bloem, 1 eetlepel citroensap, boter, onge veer 40 gram, 1 1. bouillon, peterselie, 1 ui, worteltje, 2 kruidnagels, 1 laurierblad, zout We snijden de kip aan stukken, was- schen deze en zetten het vleesch op met 1 liter water, de peterselie, het uitje, de wortel, kruidnagels, zout en laten het lang zaam gaar trekken, gedurende ongeveer een uur, nemen daarna het vleesch uit de bouillon en zeven dit laatste, waarna het vleesch ontdaan wordt van de beentjes. We smelten de boter en vermengen hier mede de bloem en tomatenpurée en ten slotte ongeveer één liter bouillon, als de saus te dik wordt, het laatst voegen we het citroensap erbij, en laten de stukjes vleesch nog een minuut of tien zachtjes meekoken. Presenteeren met rijst of aardappelpurée. Citroensoufflé. 3 citroenen, 125 gram suiker, 2% dl slagroom, 3 eieren, 25 gram gehakte amandelen, 8 bladen witte gelatine. We zetten de gelatine in ruim water te weeken en persen de citroenen daarna uit, voegen de suiker bij het sap en lossen deze in een steelpannetje op en kleine pit op, onder voortdurend roeren, voegen een klein scheutje heet water bij en los sen in deze vloeistof de geweekte en goed uitgeknepen gelatine op. De eierdooiers worden goed schuimig geklopt en met kleine beetjes komt de warme vliegstof hierbij. De room en de eiwitten worden met een tikje zout stijf geklopt, en, indien de citroenmassa drillerig wordt, hierbij ge voegd, waarna alles in een glazen vla- schaal wordt overgegoten om stijf te worden en de amandelen over den boven kant worden gestrooid. We presenteeren deze souffé met met vanille-wafeltjes. Gniocchi met kaassaus. L. water, 2 eieren, 40 gram boter, 250 gram bloem. Het water en de boter worden aan de kook gebracht, bloem instrooien terwijl steeds geroerd wordt en de massa zoolang moet blijven koken, totdat het deeg als een bal van de pan loslaat. Een weinig af laten koelen en een voor een de eieren door kloppen, het tweede niet, vóórdat het eerste goed gelijk vermengd is; peper en zout naar smaak. Met een bebloemde deegrol op een met bloem bestoven plank uitrollen tot een dikte van nog geen halve cm, daarna vierkantjes snijden van 3 cm, die minstens twee uur op een koele plaats gezet worden. Ten slotte ongveer 10 min. in licht gezouten water koken en met een schuimspaan uitscheppen. Warm op dienen met een kaassaus, die gemaakt wordt van 35 gr. boter, 35 gr. bloem, 3 dl. melk, peper zout en 60 gr. kaas. De saus wordt op de gewone wijze klaar gemaakt, en eenige minuten zachtjes gekookt, ter wijl vAn het vuur op het laatste oogen- blik de geraspte kaas doorgeroerd wordt en de saus over de gniocci wordt gego ten. Aardappelkoekjes. 500 gram koude aardappelen, 35 gram boter, peper, gehakte peterselie, 60 gram geraspte kaas, 1 ei, paneermeel. Aardappelen fijn maken of malen. Bo ter smelten en de aardappelenpurée er door roeren evenals de kaas, peterselie, peper, zout en eierdooier. Het wit klop pen met een lepel water en daarna ge bruiken om de kleine, rond gevormde koekjes, die eerst met paneermeel be strooid zijn, in om te wentelen. Frituurvet heetmaken en hierin de koekjes goudgeel bakken, warm opdienen. Welsh Rarebit. 120 gram geraspte kaas, 2 eetlepels metlk, 1 ei, 35 gram boter, Vz theelepel mosterdpoeder, peper en zout. Boter smelten in steelpan, mosterdpoe der er door roeren, melk en kaas en zachtjes, steeds roerende, verwarmen tot dat de kaas gesmolten is, daarna het ge klopte ei er bij voegen en blijven roeren, totdat de mas3a dik is en over stukjes beboterde warme toast uitspreiden. Warm serveeren. Ontevreden gast, die de rekening heeft gekregen: „Het is zeker wel goed, dat ik nog even blijf zitten, ober?" „Natuurlijk mijnheer." „O, merci, ik heb n.1. een goede gewoonte, mij de gelegenheden goed in het hoofd te prenten, waar ik voor de laatste maal ben geweest." Niet de warme stralen van de zomerzon brengen de door vele dames gevreesde zomersproeten, doch vooral die, welke reeds in het voorjaar sterk Inwerken op een ge voelige ontvankelijke huid. Zij kunnen overal op het lichaam ontstaan, waar de zon hare krachtige stralen door dunne weefsels heen op de huid laat inwerken, doch in het bijzonder zien wij ze opkomen aan voorhoofd, wangen, hals, onderarm en handen. Een blanke huid is er veel gevoeliger voor, dan een, die bij een donker type be hoort en het meest ontvankelijk voor sproeten is de rozige huid van rossige typen, wier etherische uiterlijk soms inder daad in gevaar gebracht wordt. Althans zóó denken sommige typen er over, alhoe wel sproeten nu inderdaad niet zoo'n ver schrikking behoeven te beteekenen, doch soms zelf iets pikants aan een gelaat ver- leenen. Het beste is om het gelaat zoo weinig mogelijk aan de Zon bloot te stellen, te meer, daar een fijne huid wel rood wordt, doch niet bruin; in het laatste geval zou men weinig van de sproeten bemerken. De gele of bruinachtige vlekjes zijn zeer hard nekkig en men kan ze niet doen verdwij nen, wel doen verbleeken. Ongeveer een uur vóórdat men uitgaat moet men de huid waschen en daarna bet ten met een mengsel van citroensap en rosewater. Men kan ook Mierikswortel in kleine stukjes snijden en tien dagen in azijn laten aftrekken, de vloeistof zeven en hiermede 's avonds de huid betten. Van het grootste belang Is om vóór de behandeling stof en crème van de huid te verwijderen, zoodat deze geheel en al schoon is. Stelt men Iemand bovenstaande vraag, dan zal hij meestal met zekere overtuiging, ontkennend antwoorden. Soms hoort men- zelfs vragen: „Waarom zal ik water drin ken?" Vele menschen vinden het totaal overbodig, omdat men immers koffie, thee, melk, limonade, e.d. drinkt! Het is echter zeer verkeerd om de waarde van het water te onderschatten. In het bijzonder bij vrouwen doen zich veel storingen voor, omdat zjj te weinig water drinken. Mannen drinken dikwijls na den maaltijd een glas water of bij sommige gelegenheden wel een glas bier, vrouwen doen dit over het algemeen niet en drin ken veel te weinig. Werkende vrouwen, die overblijven, drinken meestal noch koffie, noch thee, en op deze wijze wordt er veel te weinig vocht aan het lichaam toege voegd. Talrijke stofwisselingsziekten, spijs- verteringsbezwaren e.d. zijn aan dit laatste toe te schrijven. Men moet zich gewennen om minstens twee maal per dag een glas water te drin ken, liefst op de nuchtere maag en voor het naar bed gaan. Een glas warm water is 's morgens uitstekend om alle, verkeerde stoffen te doen verdwijnen en is het beste inwendige reinigingsmiddel. Indien men zich hier regelmatig aan houdt, zal meu geen stofwisselingsbezwaren hebben. Kan men geen koud water verdragen 's avonds, dan neemt men het lauw. Het drinken van water op de aange geven wijze is veel beter, dan gedurende de maaltijden, waardoor men het voedsel bevordert juist de afscheiding van speeksel, dat een goede verwerking in de maag be vordert. Ook kinderen moeten (met mate) water drinken, echter niet na het eten van vruch ten en evenmin als zy verhit thuiskomen. Uit gezondheidsoverwegingen zouden wij dus willen zeggen: „Drinkt meer water!'' het is de meest natuurlijke, gezondste en goedkoopste drank. WENKEN. Etiketten kan men op metaal plakker. Indien men de plaats, waarop het papier gehecht moet worden, eerst met uiensap vochtig heeft gemaakt, daarna het etiket stevig opdrukken. Groene blaadjes van koolraap bevatten nA kropsla het grootste ijzergehalte, moe ten daarom niet worden weggegooid, doch op dezelfde wijze als spinazie bereid wor den. Glazen potten springen bij het vullen met heete vloeistoffen, indien men ze op een vochtigen vaatdoek, een steenen aan recht of koud bord plaatst.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 23