M®t onze aros
prest
Oost'lndië
Ingezonden
Marineberichten.
HELDERSCHE COURANT VAN DINSDAG 12 MEI 1936
Een zomerjurk
Luchtvaart
De terugreis van Amy Mollison
De „Hindenburg" te
Lakehurst geland.
BINNENLAND
Goedkoopere tarieven voor
passagiers naar Indië.
De wijziging van Pensioenwet
1922 enz.
Ernstige vergiftigings-
gevallen.
22 menschen gestorven.
Wraak.
Voor den Politierechter
te Alkmaar.
Legerberichten
Haven van Nieuwediep.
Marktberichten
K.N.V.B.
N.H.VB.
Wat ons voorts in den
K.N.V.B. interesseert.
Ruwe en onsportieve
wedstrijd tusschen
Kinheim en D.W.V.
De tweede klassers winnen met 4-1
De postvluchten van en
naar Indië
Een Zwitsersch toeristenvliegtuig
verongelukt.
Een vrouw uit een vliegtuig gevallen
Burgerlijke Stand
Vleesch voor werkloozen.
D.W.V. is inderdaad geen groote ploeg. - Kinheim wint met 44. Helder 2
eindigt op de tweede plaats. Watervogels wint den eersten kampioenswedstrijd
een bleeke huiskleur, dat past niet
bij elkaar. AMILDA ZONNEBRUIN
doet Uw huiskleur spoedig wijken.
Dqos 2 5 en 50 ct. Tube 60 ct. Flacon 90 ct.
Johannesburg gepasseerd. Het doel
van de heenreis.
Zondagavond om 19 uur 19, plaatselijke tijd,
(8.19 Gr. Tijd) is Amy Mollison op haar
terugreis naar Engeland uit Kaapstad ver
trokken en gisterenochtend om 4.11 was zy te
johannesburg, vanwaar zy om 6.05 weer ver
trok.
Amy meent als alles goed gaat, reeds
Woensdagavond om 11 uur te Londen te kun
nen zijn, d.w.z. de reis te kunnen doen in 3
dagen en 2 uur. Tommy Rose bracht in
Februari het record voor de terugreis op zjjn
naam met 6 dagen en 6 uur. Zijn tijd voor
heen en terug bedroeg samen 10 dagen.
Mevrouw Mollison, die zijn record voor de
heenreis al gebroken heeft, zal als alles goed
blijft gaan hem ook deze beide records kun
nen ontnemen.
Volgens den Johannesburgschen correspon
dent van de Morning Post heeft mevrouw
Mollison haar vlucht ondernomen in opdracht
van een nieuwe Engelsche verkeersmaat-
schappij, de Pan-Africa Airways, die voor
nemens is een geregelden dienst langs de
Westkust te openen, die de reis in vier dagen
zal moeten afleggen.
Reuter meldde vanochtend uit Lakehurst:
Het luchtschip Hindenburg is Zaterdag
morgen om 10.05 Amst. Tijd voor de eerste
maal boven Lakehurst waargenomen.
Boven New York vloog het gevaarte op een
hoogte van naar schatting 450 meter, d.i.
nauwelijks 50 meter boven de hoogste wolken
krabbers.
Een later bericht meldt:
Het luchtschip Hindenburg is om 10
uur 28 (Amst. tijd) behouden te Lake
hurst geland.
De eerste tocht in recordtijd.
Reuter meldt uit New York: Het lucht
schip Hindenburg heeft den overtocht van
Friedrichshafen naar New York in den
recordtijd van 62 uur volbracht.
De vrachtbooten krijgen vergroote
accommodatie.
Wij lezen in de Java Bode van 1 Mei:
Zooals bekend is, heeft een commissie, onder
leiding van den directeur van het departement
van financiën, den heer G. F. de Bruyn Kops,
besprekingen gevoerd met betrekking tot de
positie van de beide maatschappijen, de stoom-
vaartmij. Nederland en den Rotterdamschen
Lloyd, welke de Koninkiyke Nederlandsche
Postvaart vormen, o.m. ook in verband met
haar betrekking tot het Nederlandsch-Indische
gouvernement ten aanzien van het vervoer van
Landsreizigers.
Thans vernemen wy, dat de Indische regee
ring met de voorstellen, zooals deze haar door
bedoelde commissie zyn voorgelegd, heeft in
gestemd, zoodat de aangelegenheid nu naar
Holland is, waar de beslissing zal moeten
worden genomen. Deze wordt binnenkort ver
wacht en naar men aanneemt, zal het voor
gestelde er geen bezwaar ondervinden.
Naar aanleiding van den inhoud der voor
stellen kan worden meegedeeld, dat is te ver
wachten, dat na dit reisseizoen een verlaging
van het 1ste klasse-tarief op de beide Neder
landsche mail-lijnen zal worden ingevoerd, ter
wijl den maatschappijen de vrije hand zal
worden gelaten wat de snelle vrachtschepen
betreft, de Poelau- en de Kota-booten. De be
doeling is, dat de passagiers-accomodatie dezer
schepen zal worden opgevoerd tot ongeveer 80
plaatsen, waarna men ze wil laten varen in
concurrentie met de buitenlandsehe in casu
de Duitsche booten, dus tegen tarieven
welke concurreerend zijn.
Het gouvernement zal deze vrachtschepen
dan niet meer voor het vervoer van zijn amb
tenaren gebruiken, behoudens eventueel in
speciale, dringende gevallen.
Op deze wijze hopen de Nederlandsche
scheepvaart-maatschappyen de particuliere
reizigers, die zij thans aan vreemde maat-
schappijen moeten afstaan, zooveel mogelyk
terug te winnen.
De regeeriug is op aandrang uit de
Tweede Kamer bereid het maximum
van het weduwen- en weezenpensioen
te verhoogen en de meerdere lasten
geheel ten laste van de ambtenaren
te brengen.
In het regentschap Poerworedjo zijn kort
geleden nieuwe gevallen van vergiftiging
voorgevallen tengevolge van het eten van
tempé bongkrek (een Inlandsche lekkerny).
In totaal zyn 22 personen in diverse desa's
overleden, terwijl tientallen personen ziek zyn.
Het geneeskundig laboratorium heeft in
samenwerking met het bestuur, dat zeer
actief het noodige materiaal aan het labora
torium opzond, een uitgebreid onderzoek in
gesteld. De bevolking is geadviseerd om geen
tempé meer te eten. (Aneta).
Zondagmorgen heeft een ontslagen Inland
sche teekenaar by den marine een aanval ge
daan op den Europeeschen teekenaar by de
marine, den heer De Heer, in de woning van
laatstgenoemde aan de Canna-laan te Soerabaia.
De dader bracht zijn slachtoffer verscheidenen
steken met een pisoblatti aan gelaat, hand en
rug toe. Toegeschoten buren en voorbygangers
hebben den dader overmand. Het slachtoffer
is naar de C.B.Z. vervoerd; zyn toestand is
niet gevaarlyk, ofschoon er kans bestaat op
blyvende verminking van gelaat en hand.
Een typisch verschijnsel der laatste tijden
is wel de ergerlyke baldadigheid van jongelui
die onbeheerde motorrywielen of auto's mee
pikken, er een toertje mee maken, de boel aan
pap rijden en den wagen verder maar aan zyn
lot over laten.
Zoo moesten zich heden J. de J., oud, zegge
en schrijve, 17 jaar, wonende te Den Helder,
en zyn 18-jarige vriend, J. J., verantwoorden
voor het feit, dat zij op 3 Maart het motor-
rywiel van Chr. Groningen hadden meegepakt
èn er mee uit toeren gingen. Het slot was een
gebroken ketting en een lekke band.
De Officier trok flink van leer en eischte
tegen de J. een straf van 14 dagen tuchthuis-
school en tegen J. 5 dagen gevangenisstraf. De
knapen erkenden een dergelijke straf te heb
ben verdiend, zoodat de Politierechter aange
naam werd getroffen door deze loyale houding.
Uitspraak voor elk 5.of 5 d., plus 1
maand gev. straf met 2 proefjaren.
Texel: 1
Veel geschreeuw en weinig wol.
M. S. L., fruithandelaar te Texel zou op
17 Maart zyn 11-jarig hulpje opdracht hebben
gegeven voor hem te venten en dan tegen de
eventueele afnemers te zeggen, dat hy kwam
voor den fruithandelaar v. d. V. die zeker beter
bekend staat. Afijn de jongen volbracht z'n
opdracht prompt, want wist heei wat om te
zetten, doch v. d. V. deed aangifte van on
eerlijke concurrentie.
In deze zaak waren 4 getuigen opgeroepen.
Einde was vrijspraak wegens gebrek aan
bewys. Uitspraak conform.
(Buiten verantwoordelijkheid van de Redactiet.
Niet geplaatste stukken worden
niet teruggezonden).
In^ verband met de door den heer R. ge
maakte opmerking in zijn „ingezonden" van
Donderdag j.1. over de toestand van het park
je aan de Vischmarkt, verzoek ik U beleefd
het onderstaande op te nemen, waarvoor bij
voorbaat mijn dank.
De heer R. suggereert de goedgeloovige
gemeente, dat de verwaarloosde toestand
van het parkje zijn oorzaak vindt In de af
wezigheid van het toeziend oog van den Heef
de B. De huidige hoofden zouden dus iriiii-
der invloed hebben op de gedragingen van de
kinderen buiten de school. In bescheidenheid
zal ik deze bewering laten voor wat ze is.
Over de bevoegdheid, om op te treden tegen
over de kinderën en grooteren buiten de
school zal ik eveneens zwijgen.
Wat den heer R. bUjkbaar ontgaan is, is
de totaal veranderde toestand van het school
plein en het parkje. Het schoolplein is n.L
een jaar of vijf geleden bestraat, zoodat den
kinderen de gelegenheid om b.v. te knikkeren
is ontnomen. De kinderen zochten dus in hun
natuurlyke drang tot spel naar een ander
terrein, wat hun heel gemakkelyk is ge
maakt, daar tegelijkertijd het ruim 1 m hoge
hek om het parkje werd vervangen door de
simpele afrastering van heden. Ik heb hier
tegen ter bevoegder plaatse geprotesteerd,
doch zonder baat. Kinderen, opgeschoten jon
gens en honden hebben nu vrij toegang en
het is ondoenlijk dit tegen te gaan. Ook het
politie-toezicht faalt hierin, ondanks voort
durende contróle. Bovendien werkt de zeer
stiefmoederlyke behandeling van het parkje
(eenmaal per jaar komen een paar manne
tjes het allernoodzakelykste doen) er niet
toe mede, de jeugd zin voor het schone by
te brengen.
De enige manier om het parkje weer een
behoorlijk aanzien te geven, is: het te om
geven door een hoge afrastering en het op
tijd te onderhouden. Het toeziende oog kan
dan buiten het geding blyven, en misschien"
onbedoelde beledigingen vermeden.
H. N. Muts.
Hoofd van School 9.
Mynheer de redacteur.
Ondergeteekende verzoekt u beleefd plaat
sing in Uw blad voor het volgende:
Naar aanleiding van het ingezonden stukje
van Mr. J. Mulder en de propaganda voor
den Reclasseeringsdag, welke ik van harte
toejuich en wensch, dat zij de verwachtingen
mag overtreffen, meen ik U te moeten mede-
deelen, dat er nog een categorie menschen
bestaat, welke nog nooit met den strafrechter
in aanmerking is geweest en mede door den
nood der tijden zich ook op den rand van
den afgrond bevindt en dagelijks rondloopt
met die gedachten (al is het niet uit prin
cipe) om ook eens met genoemden Rechter
in aanraking te komen, wellicht wordt hy
dan ook door tusschenkomst der reclasseering
aan een betrekking geholpen.
Wel is waar bestaat voor dergelijke men
schen Maatschappelijk Hulpbetoon, doch daar
deze instelling reeds veel doet, misschien
meer dan ze doen moet, is het voor velen on
toereikend, of kunnen niet geholpen worden.
Zou er nu in dezen tijd waar het aantal
inbraken en roofmoorden al legio is, ook voor
deze menschen en voornameüjk voor het jon
gere geslacht niets te doen wezen, om hen
voor dien grooten val in den afgrond te be
hoeden
Hopende dat myn schryven er toe moge
bijdragen, ook voor hen, een weg te vinden.
U Redactie, vriendelyk dankend.
M. de Groote,
Havenplein I.
KAPITEIN TER ZEE G. W. STÖVE.
De kapitein ter zee G. W. Stöve, is te
's-Gravenhage werkzaam gesteld aan de
Hoogere Marine-krygssohool, ter voorberei
ding om t.z.t. op te treden als directeur van
het onderwys bij deze inrichting.
Bij beschikking van den minister van staat,
minister van defensie a.i., zijn luit. ter zee
der le kl. G. Mante, dienende te Vlissingen
en luit. ter zee der 2e kl. M. J. Vos, geplaatst
bij den aanbouw van Hr. Ms. „De Ruyter"
te Schiedam.
Luit. ter zee der 2e kl. L. J. Jarman, die
nende by den Onderzeedienst te Willemsoord,
is den 9den Mei ter beschikking gesteld.
i
By Kon. besluit van 7 Mei is met ingang
van 1 Mei aan luit. ter zee le klasse by de
Koninkiyke marine-reserve L. J. Turfboer, op
verzoek, eervol ontslag uit den dienst ver
leend, en
is aan den tweeden luitenant der mariniers
R. H. M. C. vón Frijtag Drabbe met ingang
van 16 Juni eervol ontslag uit den zeedienst
verleend.
Luitenant ter zee le klasse M. M. Merens,
die de lessen volgt aan de hoogere marine-
krygsschool te 's-Gravenhage, is tydelyk ge
detacheerd te Vlissingen en belast met het
bevel over Hr. Ms. mijnenlegger Hydra.
Luitenant ter zee 2e klasse S. C. Ritsema
van Eek, onlangs uit Oost-Indië gerepatrieerd,
wordt 14 kezer geplaatst aan boord van Hr.
Ms. politievaartuig Nautilus, bestemd voor
toezicht op de Noordzee-visschery,
HR. MS. Z 5.
Hr. Ms. Z 5 is Zaterdag te Aarhuus gearri
veerd en van daar in den nacht van Zondag
op Maandag weer vertrokken naar het smal
deel Hertog Hendrik, O 9, O 10 en O 11, waar
van de Hertog Hendrik zich op Zondag 10 Mei
bevond op noord 55 graden 17 minuten en oost
14 graden 10 minuten.
Zij, die in opleiding zyn tot officier by de
kustartillerie vertrekken 2 October met groot
verlof.
12 Mei 1936.
Aangekómen van Harlingeh en vertrokken
naar Londen het Ned. m-s. „Depa",
14 Mei 1936.
Aangekomen van IJmuiden en vertrokken
naar Kopenhagen het Deensche zeiljacht
„Miquete".
Aangekomen van Londen en vertrokken
naar Harlingen het Eng. s.s. „Crebe".
De Veemarkt.
ALKMAAR, 11 Mei 1936. Op de heden ge
houden veemarkt waren aanvoer en pryzen
als volgt: 70 Vette koeien 110212.50, han
del redelijk; 2 Vette kalveren 5460, per
Kg. 5570 cent; 189 Nuchtere kalveren (sl.)
210; 290 Vette varkens (zware) per kg
8033 cent, handel stug.
Amsterdamsche veemarkt
AMSTERDAM, 11 Mei 1936. Op de heden
gehouden veemarkt waren aanvoer en prijzen
als volgt: 554 Vette koeien, w.o.: le kw. 52
57 cent, enkele hooger, 2e kw, 4250 cent en
3e kw. 3238 cent per Kg. slachtgewicht; 70
Melk- en kalikoeien 160200; 139 Vette
kalveren, 2e kw. 3844 cent en 3e kw. 28
36 cent per Kg. levendgewicht; 173 Nuchtere
kalveren 36.50; 53 Schapen 1721; 43
Lammeren ƒ910; 556 Varkens, vleeschvar-
kens, wegerxje van 90110 Kg. 3940 cent,
zware varkens 3839 cent, vette varkens 37
38 cent per Kg. slachtgewicht; 11 Paarden
80—110.
Amsterdamsche aardappelprijzen.
AMSTERDAM, 11 Mei 1936. Op de heden
gehouden aardappelenmarkt waren de prijzen
als volgt: Zeeuwsche: bonten 2.502.80,
blauwe 2.40—2.7.0, poters ƒ2—2.10; Friesche
borgers 2.102.25, redstar 2.502.70;
Duinzand aardappelen 3.754; Drentsche
zandaardappelen 1.902.25, alles per H.l.
Oude malta 99 cent en springmalta 12—
12% cent per Kg. Aanvoer 84400 Kg.
BROEK OP LANGENDIJK, 11 Mei 1936.
100 Kg. Aardappelen: Bevelanders 2.30—
2.40 en Robynen 2, per 100 Kg. 2070 bos
Rabarber 2.102.60 per 100 bos.
Sohagen, 11 Mei 1936.
Meipaardenmarkt, aangevoerd 71 stuks.
1-jarige paarden 80160, 2-jarige paar
den 120220, Rijjtuigpaarden 200350,
Trekpaarden 100300, Slachtpaarden ƒ100
—250, Hitten 80—250.
Handel goed.
TEXEL, 11 Mei,
2 koeien 60140; 1 pink 5070; 6 gras
kalveren 512; 49 nuchtere kalveren 3
8; 4 sóhrammen 1216; 25 biggen 6—12;
3 schapen 1216; 18 lammeren (onver
kocht)
Elereiivdliiig.
Aangevoerd 95271 eieren: 58—62 kg
2.35—2.60, 62—64 kg 2.50—2.65, 66—70
kg 2.65—2.90, 50—56 kg 2.10—2.35.
PURMEREND, 12 Mei.
1922 kg boter per kg 1.301.34; 846
koeien: 245 vette koelen per kg 0.30—0.50;
289 gelde koeien 80150; 275 melkkoeien
110190; 37 stieren per kg 0.320.38;
18 paarden 60130; 53 vette kalveren per
kg 0.300.55 870 nuchtere kalveren: voor
de slacht 310, voor de fok 813; 202
vette varkens, voor de slacht per kg 0.31
0.33; 59 margee varkens 1525; 511 bigg-
gen 715; 567 schapjen 1022; 90 bok
ken 311; 603 lammeren 58.
Kiereiivolling.
Kippeneieren per 100 2.252.75; eenden
eieren per 100 2.35.
Promotie-degradatie tweede klasse.
De inzet van de promotie-degradatiecompe
titie, waarby o.m. het Heldersche HRC is
betrokken, was al even sensationeel als ver
rassend. Sensationeel omdat de wedstryd
tusschen Kinheim en DWV een abnormaal
ruw en onsportief karakter droeg en verras
send in den uitslag, wyl deze... 41 in het
voordeel van de thuisclub luidde. In een tast
baar feit hebben wy thans gelyk gekregen op
hetgeen wy steeds beweerd hebben, n„l dat
DWV niet de groote ploeg is, waarvoor men
haar houdt. Dank zij de Amsterdamsche sport
pers (o.m. Telegraaf en de Amsterdamsche
rubriek in de „Sportkroniek") was een stem
ming ontstaan, waarbij de tegenstanders wel
kippenvel moesten krijgen, zoo geweldig
speelden die gee.-zwarten! Kinheim heeft
zich echter ontzettend hard tegen deze „won-
derploeg" geweerd, waarby al ras bleek, dat
er van een wonderploeg heelemaal geen sprake
was, integendeel van een doodgewone derde
klasser. Door snel te handelen en het tempo
zoo hoog mogelijk op te voeren (zie het ver
slag elders in deze rubriek) hebben de tweede
klassers de ietwat trage Nieuwendammers
uit hun spel gebracht en tenslotte een ver
diende overwinning behaald. A.s. Zondag gaat
HRC naar DWV toe, dat zy nog eens goed
begrepen hebbe, hoe een gunstig resultaat op
de geelzwarten te behalen is!
De stand is nu:
Kinheim
1
1
0
0
4—1
2
DWV
1
0
0
1
1—4
9
HRC
0
0
9
0
9—0
9
Res. 3e klasse A.
Door ten tweede male meester van tiet ter
rein tegenover het sterke ZFC 3 te blyven,
heeft Helder 2 op fraaie wijze haar seizoen
beëindigd. De kleine 21 overwinning was
voldoende om de withemden, die we geluk-
wenschen met het fraaie seizoen, dat ze ach
ter den rug hebben, definitief op de tweede
plaats te brengen met slechts 2 punten achter
stand op de kampioen, Kennemers 2. Dit
resultaat doet het beste voor het komende
seizoen verwachten.
Om tiet kampioenschap van den N.H.V.B.
De Watervogels hebben de kampioenscom
petitie met een 21 overwinning op MFC
ingezet.
De stand Is hier:
Watervogels 1 1
Alkm. Boys 2 1 1
MFC 2 0
KFC3 0 0
Eerste klasse D.
Helder 3 sloot haar fraaie seizoen af met
een overtuigende 41 overwinning op Suc
ces 2. De withemden legden tevens definitief
beslag op de 2e plaats. Ook hier doet wit-
zwart voor het komende seizoen veel van zich
verwachten.
Promotie-degradatie eerste klasse D,
Hier volgt een opvallende uitslag: Zee
macht 1Oudesluis 104! Wat kan
die voetbal toch raar rollen, hé 7 Intusschen
behoudt de Z.ploeg natuurlijk nog een pracht
kans om te promoveeren, zooals men uit het
hier volgende staatje kan zien:
Zeemacht
3
2
0
1
9—9
4
Dosko
2
1
0
1
6-4
2
Succes 2
1
0
9
I
3-5
0
Vierde klasse J,
Wierlngerwaard 2Cailantsoog 1 6—3
GOUDEN KRUIS,
B.K.C. 2—Cocksdorp 1 41
KAMPIOENSCHAP VAN NEDERLAND.
AjaxBe Quick 31.
NAC—Enschede 1—8.
De stand is thans:
Enschede
3
3
0
O
u-S
6
Feyenoord
2
2
O
O
7—1
4
Ajax
3
I
O
2
5-7
2
NAC
I
O
2
46
2
Be Quick
3
O
O
3
4—12
O
AFDEELING I.
Promotio-degradatie eerste klasse.
Velox—HDVS 1—3.
De candidaten staan er als volgt voori
HDVS
2
1
1
0
4—2
3
DOS
2
1
1
9
3—2
3
Velox
2
9
9
2
25
0
Promotie-degradatie tweede klasse.
BaarnHercules 01.
Het ziet er naar uit, dat de Utrechtenaren
zioh ook dit jaar zullen handhaven!
Promotie-degradatie derde klasse.
KW heeft ons hevig teleurgesteld, maar
meer nog haar supporters, want de oude club
uit Krommenie is door een 31 nederlaag
tegen Alkmaar naar de vierde klasse afge
zakt. De stad Alkmaar heeft er daarentegen
een derde klasser bijgekregen, zoodat de reizen
er voor de Heldersche voetballers steeds
korter op worden.
Promotie-degradatie re», tweede klasse.
West-Frtsia 2Kennemers 2 00.
AFDEELING H.
Promotie-degradatie eerste klasse
CVV—HVV 1—2.
Hier zijn alle drie candidaten gelyk geko
men:
CVV 2 10 1 8—8 2
HFC 2 10 1 3—3 2
HVV 2 10 1 3—8 2
Promotie-degradatie tweede klasse.
OlympiaDe Kennemers 14! De Bever-
wykers gaan nu een pracht-kans op promotie
maken.
AFDEELING IV.
Promotie-degradatie eerste klasse.
NOAD—Willem II 1—1.
PalemigTSC 22.
Hier staan deze 4 pretendenten er thans
gelyk voor.
AFDEELING V.
Promotie-degradatie eerste klasse.
AchiUesBRC 2—2.
De wedstryd HeerenveenAchilles zal de
beslissing moeten brengen. Bij een gelijk spel
zyn de Veeners reeds eerste klasser. BRC is
uitgeschakeld.
OM DEN NEDERLANDSCHEN i ^- ^BAL-
BEKER.
Vijfde ronde:
ODSFeyenoord 12.
Zesde ronde:
Zwolsche BoysZAC 23.
EEN VERDIENDE 3—2 OVERWINNING
VAN BELGIit OP ENGELAND.
In een fel bewogen wedstryd, waarvan het
zwaartepunt geheel in de tweede helft lag,
hebben de Roode Duivels getoond, dat het hun
ernst is by hun pogen een geschokte reputatie
te herstellen en om evenals vanouds een rol
te spelen in de hoogere regionen van het Eu-
ropeesche voetbaL Nadat de rust met een 1—0
achterstand voor de Belgen was ingegaan,
wisten zij met 31 voor te komen, waarna
hun Engelsche tegenstanders kort voor het
einde den achterstand tot 32 verkleinden,
PROGRAMMA VOOR ZONDAG A.S,
D.W.V. 1—H.R.C. 1.
De Amsterdammers vallen ba*
tegen.
Wy zijn getuige geweest van den eersten
promotie-degradatiewedstryd tusschen Kin
heim en DWV, welke gespeeld werd op het
VSV-veld een ideale accomodatie! en
welke vooral van DWV-zyde zeer veel be-
langsteling trok.
Om het maar direct te zeggen, de match
is als kykspel een groote teleurstelling, een
barre tegenvaller geweest. Het was een veel
te forsche en meermalen zelfs ruwe wed
stryd, waarin het oude recept: „eerst de
man en dan den bal schering en inslag was.
De botsingen waren dan ook niet van
de lucht, herhaaldelijk moest worden ge
stopt voor spelers, die op unfaire wyze
tegen den grond waren gewerkt en we
hebben in onze langjarige periode nog
nooit zooveel vrije schoppen zien nemen
als in dit treffen en nog nooit een match
waarin het sportieve element zoo abso
luut zoek was. Als we het goed hebben,
zyn in totaal 5 spelers vervangen moeten
worden en het aantal dat tusschenty'ds
„bijgewerkt" moest worden, was veel
grooter. Dit teeken* wel den wedstrijd.
De schuldige(n) zal men vragen Er UI
maar één antwoord op te geven: DWV.
De Amsterdammers, op geestdriftige wyze
begroet door hun honderden aanhangers
riep men niet 2e klassers?! maakten fief
en zelfbewust hun entrée, uit heel hun hou
ding sprak net of men zeggen wilde: „Dat
Kinheim zullen we even aan onze zegekar
binden. Wy, ongeslagen kampioen, wy met
onze 93 doelpunten, zullen die hekkesluitera
wel eens een lesje in hoogere voetbalkunde
geven."
Dit nu is een schromelijke overschatting
geweest, de arrogantie der hoofdstedelingen
heeft een verdiende nederlaag tot gevolg ge
had. Men vergat dat men tegen een club
moest spelen, die tot het uiterste zou vechten
om haar 2e klasseschap te behouden. DWV
had moeten beseffen, dat dergelijke wedstry-
den heel wat anders zijn dan gewone compe-
titiewedstryden. De Amsterdammers hebben
er echter te liohtvaardig over gedaoht en zyn
daarvoor gevoelig gestraft.
Kinheim heeft door van stonde af aan al
haar kunnen in den stryd te werpen, DWV
belet haar spel te ontplooien. Steeds waren
de Beverwijkers eerder by den bal, zy waren
altijd vlugger met centeren en wegwerken,
en demonstreerden daarby een ongelooflijke
Ausdauer. Zeker, ook deze club speelde niet
zachtzinnig, haar werk was hard en rauw,
maar niet opzetteiyk gemeen. De Amster
dammers konden er maar niet inkomen en
vervielen, naarmate de tyd verstreek, van
den eenen blunder in den anderen, het werd
tenslotte een los, onsamenhangend spel, her-
haaldelijk onderbroken door den referee, die
ongetwyfeld net zoo moe zal zyn geweest als
de spelers.
Voor rust viel er wel wat te waardeeren,
was Klniheim's overwicht niet zoo groot, een
meer over- en weergaand spel. DWV trachtte
het spel te forceeren, toen het met kalm-aan
niet wilde lukken, wat by den geboden fa-
natieken tegenstand geen succes opleverde;
Toen na 25 min. spelen de Kinheim-midden-
voor snel doorbrak, toen een bal niet ver ge
noeg weggewerkt werd, scoorde hy via paal
tot paal De eerste ergste overtredingen door
DWV begonnen toen, maar de „withemden"
lieten zich niet intimideeren, bleven zeer be
wegelijk en speelden als duivels. Toch kregen
de geelzwarten wel kansen en deed hun lin
kervleugel, die telkens aan het werk gezet
werd, heel goed werk. Maar productief was
het spel niet, het was alles te wild en onbe-
heerscht.
Het werd 20, na een geweldige scrim-
mage en nadat reeds tweemaal ingeschoten
was. Het Kinheim-spel is nu een lawine
geiyk, dat alles op tijn weg verstrooit, daar
stormt de rechtsbuiten geheel alleen naar
binnen, vuurt zuiver en hard, en voor het
eerst in de competitie hadden de kampioenen,
een ,0—3 achterstand!
Er waren nog enicele minuten te spelen.
Plotseling oreekt de middenvoor van DWV
door, de keeper weet niet goed wat te doen
en loopt daarom te laat uit. Intusschen was
de bal hem al gepasseerd. Met 31 werd ge
draaid.
Een le helft, waarin DWV wel niet aan
de beloften voldaan had, maar toch zat er
nog genoeg in haar spel, dat een herstel kon
doen verwachten,
Het leven aan boord.
Lady Drummond Hay meldde nog van
boord:
Toen wij op ruim 1000 m boven den water
spiegel in den storm vlogen en twee schepen,
beneden, tegen de woedende golven zagen op
tornen, zeide Sir Hubert Wilkins, de Pool- 1
reiziger: „Ik ben bly, dat wy hier hoog en
droog zitten". De passagiers die hun eerste
Zeppelin-reis maakten waren niet naar bed te
krijgen. De bar bleef open tot 3 uur 's mor-
gens en de eetzaal is den geheelen nacht ge
opend geweest. De vrouwelyke passagiers
waren allen te bed gegaan, maar verschenen
den eersten ochtend dan ook reeds zoo chic
aan het ontbijt alsof zy zich aan boord van
een groot stoomschip bevonden. Iedereen had
honger en het ontbyt uit den electrisch oven,
den trots van chef Maier, smaakte voortreffe
lijk. 's Avonds verschenen de meeste passa
giers in avondtoilet aan het „kapiteins-diner"
waarby dr, Eckener en kapitein Lehmann
mede aanzaten.
Een voorspoedige reis.
De gezagvoerder heeft via een microfoon,
die omhoog werd geheschen, de Amerikaan-
sche radio-luisteraars eenige byzonderheden
van de verre reis verteld. Vooral de weers
omstandigheden, aldus kapitein Lehman, zyn
byzonder gunstig geweest. Het luchtschip
heeft precies de scheepvaart-route gevolgd,
dank zij de geregeld toegezonden weers-
berichten.
Vele leden van de Duitsche kolonie te New
York en talrijke Duitsch-Amerikanen waren
by de aankomst te Lakehurst aanwezig.
De „Kwak" (heenreis) vertrok 11 Mei van
Singapore en arriveerde denzelfden dag te
Bandoeng.
De „Kievit" (heenreis) vertrok 11 Mei v.
Bagdad en arriveerde denzelfden dag te
Jodhpoer.
De „Nachtegaal" (terugreis) vertrok 11
Mei v. Athene en arriveerde denzelfden dag
op Schiphol.
De „Overzwaluw" (terugreis) vertrok 11
Mei van Rangoon en arriveerde denzelfden
dag te Jodhpoer.
Drie dooden.
Lugano is Zaterdagochtend een toeris
ten vliegtuig verongelukt. De bestuurder en
twee toeristen zijn gedood.
Donderdag maakte een open vliegtuig, be
stuurd door Gonzalo de la Gandara, een schoon
zoon van markies Soriano, met als passagiere
de artiste Germaine Rucart, kunstjes boven
het vliegveld van Biarritz, toen plotseling
juffrouw Rucart uit het toestel viel en tegen
den grond te pletter sloeg.
De vlieger daalde dadelyk op het vliegveld
Anglet, waar hij meedeelde, dat juffrouw Rucart
plotseling was opgestaan en gevallen was,
voordat hij haar had kunnen vastgrypen. Het
merkwaardige is, dat juffrouw Rucart voor
het opstygen van het vliegtuig op de gebrui
kelijke wijze aan haar zitplaats was vastge-
konden.
van Den Helder
van 9 en 11 Mei 1936.
BEVALLEN: A. D. A. v. BovenLeewens,
a. m. ZwagermanBosch, d.; a. H.
°k—Minneboo, z.; D, ScheerVisser, d.
Aan de memorie van antwoord aan de
Tweede Kamer, betreffende het wetsontwerp
tot wyziging en aanvulling van enkele arti
kelen van de Pensioenwet 1922 en van de wet
van 28 Mei 1925, laatsteiyk gewijzigd bij de
wet van 28 Juli 1933, is het volgende ont
leend:
Tegenover den door verscheidene leden ge^
uitën wensch om het maximum van het
weduwen- en weezenpensioen te verhoogen én
de daarilit voortvloeiende meerdere lasten
geheel ten laste van de ambtenaren te brén
gen, staan de betrokken ministers welwillend.
Aan de door deze leden ln de tweede plaats
geuite wenschelijkheid om wachtgelders, die
niet worden herplaatst, gelegenheid te geven
den tyd, op wachtgeld doorgebracht voor pen
sioen in te koopen, op het oogenblik, waarop
zy worden gepensionneerd, kan niet worden
tegemoet gekomen.
De ministers deelen de meening van som
mige leden, dat de beslissing van den Pen
sioenraad van 13 November Inzake de toe
passing van artikel 97 der Pensioenwet 1922
bezwaren met zich brengt.
Ten einde daaraan tegemoet te komen,
wordt in het gewyzigd ontwerp van wet, dat
de memorie van antwoord vergezelt, voor
gesteld het derde lid van artikel 97 te wijzi
gen, waardoor wordt bepaald, dat het
weduwenpensioen in geen geval minder zal
bedragen dan 50 procent van de eerste f 2000
en 40 procent van het overige bedrag van de
berekende middelsom.
By de algemeene herziening van de pen
sioenwetgeving zal moeten worden nagegaan,
of het tegenwoordige stelsel dat inkoop van
diensttijd, in privaatrechtelijke betrekking
doorgebracht, in bepaalde gevallen mogelijk
maakt, moet worden bestendigd en, zoo ja,
uitgebreid. Indien de wenschelykheid van op
heffing van dit stelsel niet zal blijken, zal
voorts worden nagegaan, of de fatale datum
van 1 September 1931 in de wet van 6 April
1933 moet worden geschrapt.
Ten slotte is de datum van Inwerkingtreding
der wet nader bepaald op 1 Juli 1936.
Inzake de beschikbaarstelling van z.g. ge
hakt in blik tegen lagen prijs aan werk
loozen verneemt de N.R.Ct., dat de heer de
Bruin, directeur der Nederlandsche Vleesch-
industrie, gevestigd te IJmuiden, een desbe
treffend voorstel en procédé heeft aangebo
den aan de ministers van landbouw en vis-
scherij en van sociale zaken. Er is ten aan
zien hiervan over een proeforder overeen
stemming verkregen tusschen den minister
van sociale zaken en genoemden fabrikant
leverancier. Met de distributie van het vol
gens dit procédé toebereide vleesch zal zoo
mogeiyk nog vóór 1 Juni worden begonnen.
In elk geval moet de eerste levering vóór
1 Juni plaats vinden
Van andere zijde verneemt het blad, dat het
van het verdere verloop der kwestie van be
schikbaarstelling van vleesch voor werk
loozen zal afhangen, in hoeverre na deze
proeforder nog verdere stappen zullen wor
den gedaan. Hieromtrent kan thans nog niets
worden medegedeeld.
De veehouderycentrale levert voor deze
proeforder twee duizend varkens.
In verband met sommige berichten ver
nemen wy voorts, dat de regeeringsmocmis-
saris inderdaad met de slagersbonden heeft
geconfereerd over de mogelijkheid van distri
butie van versch vleesch onder werkloozen.
Hieruit blykt, dat ook deze mogelijkheid
onder de oogen wordt gezien.
scheveningsche vloot uitgevaren.
Gisterenochtend heeft het gedeelte van de
Schevenlngsche vloot, dat bestemd was ter
haringvisschery te vertrekken, zee gekozen.
36 motorloggers voeren de Buitenhaven uit.
Er was aan den kant weer veel belangstelling.
0
0
2—1
2
0
0
2—1
2
0
2
2-4
0
9
9
0-9
0