M®t onze aros prest Oost'lndië Ingezonden Marineberichten. HELDERSCHE COURANT VAN DINSDAG 12 MEI 1936 Een zomerjurk Luchtvaart De terugreis van Amy Mollison De „Hindenburg" te Lakehurst geland. BINNENLAND Goedkoopere tarieven voor passagiers naar Indië. De wijziging van Pensioenwet 1922 enz. Ernstige vergiftigings- gevallen. 22 menschen gestorven. Wraak. Voor den Politierechter te Alkmaar. Legerberichten Haven van Nieuwediep. Marktberichten K.N.V.B. N.H.VB. Wat ons voorts in den K.N.V.B. interesseert. Ruwe en onsportieve wedstrijd tusschen Kinheim en D.W.V. De tweede klassers winnen met 4-1 De postvluchten van en naar Indië Een Zwitsersch toeristenvliegtuig verongelukt. Een vrouw uit een vliegtuig gevallen Burgerlijke Stand Vleesch voor werkloozen. D.W.V. is inderdaad geen groote ploeg. - Kinheim wint met 44. Helder 2 eindigt op de tweede plaats. Watervogels wint den eersten kampioenswedstrijd een bleeke huiskleur, dat past niet bij elkaar. AMILDA ZONNEBRUIN doet Uw huiskleur spoedig wijken. Dqos 2 5 en 50 ct. Tube 60 ct. Flacon 90 ct. Johannesburg gepasseerd. Het doel van de heenreis. Zondagavond om 19 uur 19, plaatselijke tijd, (8.19 Gr. Tijd) is Amy Mollison op haar terugreis naar Engeland uit Kaapstad ver trokken en gisterenochtend om 4.11 was zy te johannesburg, vanwaar zy om 6.05 weer ver trok. Amy meent als alles goed gaat, reeds Woensdagavond om 11 uur te Londen te kun nen zijn, d.w.z. de reis te kunnen doen in 3 dagen en 2 uur. Tommy Rose bracht in Februari het record voor de terugreis op zjjn naam met 6 dagen en 6 uur. Zijn tijd voor heen en terug bedroeg samen 10 dagen. Mevrouw Mollison, die zijn record voor de heenreis al gebroken heeft, zal als alles goed blijft gaan hem ook deze beide records kun nen ontnemen. Volgens den Johannesburgschen correspon dent van de Morning Post heeft mevrouw Mollison haar vlucht ondernomen in opdracht van een nieuwe Engelsche verkeersmaat- schappij, de Pan-Africa Airways, die voor nemens is een geregelden dienst langs de Westkust te openen, die de reis in vier dagen zal moeten afleggen. Reuter meldde vanochtend uit Lakehurst: Het luchtschip Hindenburg is Zaterdag morgen om 10.05 Amst. Tijd voor de eerste maal boven Lakehurst waargenomen. Boven New York vloog het gevaarte op een hoogte van naar schatting 450 meter, d.i. nauwelijks 50 meter boven de hoogste wolken krabbers. Een later bericht meldt: Het luchtschip Hindenburg is om 10 uur 28 (Amst. tijd) behouden te Lake hurst geland. De eerste tocht in recordtijd. Reuter meldt uit New York: Het lucht schip Hindenburg heeft den overtocht van Friedrichshafen naar New York in den recordtijd van 62 uur volbracht. De vrachtbooten krijgen vergroote accommodatie. Wij lezen in de Java Bode van 1 Mei: Zooals bekend is, heeft een commissie, onder leiding van den directeur van het departement van financiën, den heer G. F. de Bruyn Kops, besprekingen gevoerd met betrekking tot de positie van de beide maatschappijen, de stoom- vaartmij. Nederland en den Rotterdamschen Lloyd, welke de Koninkiyke Nederlandsche Postvaart vormen, o.m. ook in verband met haar betrekking tot het Nederlandsch-Indische gouvernement ten aanzien van het vervoer van Landsreizigers. Thans vernemen wy, dat de Indische regee ring met de voorstellen, zooals deze haar door bedoelde commissie zyn voorgelegd, heeft in gestemd, zoodat de aangelegenheid nu naar Holland is, waar de beslissing zal moeten worden genomen. Deze wordt binnenkort ver wacht en naar men aanneemt, zal het voor gestelde er geen bezwaar ondervinden. Naar aanleiding van den inhoud der voor stellen kan worden meegedeeld, dat is te ver wachten, dat na dit reisseizoen een verlaging van het 1ste klasse-tarief op de beide Neder landsche mail-lijnen zal worden ingevoerd, ter wijl den maatschappijen de vrije hand zal worden gelaten wat de snelle vrachtschepen betreft, de Poelau- en de Kota-booten. De be doeling is, dat de passagiers-accomodatie dezer schepen zal worden opgevoerd tot ongeveer 80 plaatsen, waarna men ze wil laten varen in concurrentie met de buitenlandsehe in casu de Duitsche booten, dus tegen tarieven welke concurreerend zijn. Het gouvernement zal deze vrachtschepen dan niet meer voor het vervoer van zijn amb tenaren gebruiken, behoudens eventueel in speciale, dringende gevallen. Op deze wijze hopen de Nederlandsche scheepvaart-maatschappyen de particuliere reizigers, die zij thans aan vreemde maat- schappijen moeten afstaan, zooveel mogelyk terug te winnen. De regeeriug is op aandrang uit de Tweede Kamer bereid het maximum van het weduwen- en weezenpensioen te verhoogen en de meerdere lasten geheel ten laste van de ambtenaren te brengen. In het regentschap Poerworedjo zijn kort geleden nieuwe gevallen van vergiftiging voorgevallen tengevolge van het eten van tempé bongkrek (een Inlandsche lekkerny). In totaal zyn 22 personen in diverse desa's overleden, terwijl tientallen personen ziek zyn. Het geneeskundig laboratorium heeft in samenwerking met het bestuur, dat zeer actief het noodige materiaal aan het labora torium opzond, een uitgebreid onderzoek in gesteld. De bevolking is geadviseerd om geen tempé meer te eten. (Aneta). Zondagmorgen heeft een ontslagen Inland sche teekenaar by den marine een aanval ge daan op den Europeeschen teekenaar by de marine, den heer De Heer, in de woning van laatstgenoemde aan de Canna-laan te Soerabaia. De dader bracht zijn slachtoffer verscheidenen steken met een pisoblatti aan gelaat, hand en rug toe. Toegeschoten buren en voorbygangers hebben den dader overmand. Het slachtoffer is naar de C.B.Z. vervoerd; zyn toestand is niet gevaarlyk, ofschoon er kans bestaat op blyvende verminking van gelaat en hand. Een typisch verschijnsel der laatste tijden is wel de ergerlyke baldadigheid van jongelui die onbeheerde motorrywielen of auto's mee pikken, er een toertje mee maken, de boel aan pap rijden en den wagen verder maar aan zyn lot over laten. Zoo moesten zich heden J. de J., oud, zegge en schrijve, 17 jaar, wonende te Den Helder, en zyn 18-jarige vriend, J. J., verantwoorden voor het feit, dat zij op 3 Maart het motor- rywiel van Chr. Groningen hadden meegepakt èn er mee uit toeren gingen. Het slot was een gebroken ketting en een lekke band. De Officier trok flink van leer en eischte tegen de J. een straf van 14 dagen tuchthuis- school en tegen J. 5 dagen gevangenisstraf. De knapen erkenden een dergelijke straf te heb ben verdiend, zoodat de Politierechter aange naam werd getroffen door deze loyale houding. Uitspraak voor elk 5.of 5 d., plus 1 maand gev. straf met 2 proefjaren. Texel: 1 Veel geschreeuw en weinig wol. M. S. L., fruithandelaar te Texel zou op 17 Maart zyn 11-jarig hulpje opdracht hebben gegeven voor hem te venten en dan tegen de eventueele afnemers te zeggen, dat hy kwam voor den fruithandelaar v. d. V. die zeker beter bekend staat. Afijn de jongen volbracht z'n opdracht prompt, want wist heei wat om te zetten, doch v. d. V. deed aangifte van on eerlijke concurrentie. In deze zaak waren 4 getuigen opgeroepen. Einde was vrijspraak wegens gebrek aan bewys. Uitspraak conform. (Buiten verantwoordelijkheid van de Redactiet. Niet geplaatste stukken worden niet teruggezonden). In^ verband met de door den heer R. ge maakte opmerking in zijn „ingezonden" van Donderdag j.1. over de toestand van het park je aan de Vischmarkt, verzoek ik U beleefd het onderstaande op te nemen, waarvoor bij voorbaat mijn dank. De heer R. suggereert de goedgeloovige gemeente, dat de verwaarloosde toestand van het parkje zijn oorzaak vindt In de af wezigheid van het toeziend oog van den Heef de B. De huidige hoofden zouden dus iriiii- der invloed hebben op de gedragingen van de kinderen buiten de school. In bescheidenheid zal ik deze bewering laten voor wat ze is. Over de bevoegdheid, om op te treden tegen over de kinderën en grooteren buiten de school zal ik eveneens zwijgen. Wat den heer R. bUjkbaar ontgaan is, is de totaal veranderde toestand van het school plein en het parkje. Het schoolplein is n.L een jaar of vijf geleden bestraat, zoodat den kinderen de gelegenheid om b.v. te knikkeren is ontnomen. De kinderen zochten dus in hun natuurlyke drang tot spel naar een ander terrein, wat hun heel gemakkelyk is ge maakt, daar tegelijkertijd het ruim 1 m hoge hek om het parkje werd vervangen door de simpele afrastering van heden. Ik heb hier tegen ter bevoegder plaatse geprotesteerd, doch zonder baat. Kinderen, opgeschoten jon gens en honden hebben nu vrij toegang en het is ondoenlijk dit tegen te gaan. Ook het politie-toezicht faalt hierin, ondanks voort durende contróle. Bovendien werkt de zeer stiefmoederlyke behandeling van het parkje (eenmaal per jaar komen een paar manne tjes het allernoodzakelykste doen) er niet toe mede, de jeugd zin voor het schone by te brengen. De enige manier om het parkje weer een behoorlijk aanzien te geven, is: het te om geven door een hoge afrastering en het op tijd te onderhouden. Het toeziende oog kan dan buiten het geding blyven, en misschien" onbedoelde beledigingen vermeden. H. N. Muts. Hoofd van School 9. Mynheer de redacteur. Ondergeteekende verzoekt u beleefd plaat sing in Uw blad voor het volgende: Naar aanleiding van het ingezonden stukje van Mr. J. Mulder en de propaganda voor den Reclasseeringsdag, welke ik van harte toejuich en wensch, dat zij de verwachtingen mag overtreffen, meen ik U te moeten mede- deelen, dat er nog een categorie menschen bestaat, welke nog nooit met den strafrechter in aanmerking is geweest en mede door den nood der tijden zich ook op den rand van den afgrond bevindt en dagelijks rondloopt met die gedachten (al is het niet uit prin cipe) om ook eens met genoemden Rechter in aanraking te komen, wellicht wordt hy dan ook door tusschenkomst der reclasseering aan een betrekking geholpen. Wel is waar bestaat voor dergelijke men schen Maatschappelijk Hulpbetoon, doch daar deze instelling reeds veel doet, misschien meer dan ze doen moet, is het voor velen on toereikend, of kunnen niet geholpen worden. Zou er nu in dezen tijd waar het aantal inbraken en roofmoorden al legio is, ook voor deze menschen en voornameüjk voor het jon gere geslacht niets te doen wezen, om hen voor dien grooten val in den afgrond te be hoeden Hopende dat myn schryven er toe moge bijdragen, ook voor hen, een weg te vinden. U Redactie, vriendelyk dankend. M. de Groote, Havenplein I. KAPITEIN TER ZEE G. W. STÖVE. De kapitein ter zee G. W. Stöve, is te 's-Gravenhage werkzaam gesteld aan de Hoogere Marine-krygssohool, ter voorberei ding om t.z.t. op te treden als directeur van het onderwys bij deze inrichting. Bij beschikking van den minister van staat, minister van defensie a.i., zijn luit. ter zee der le kl. G. Mante, dienende te Vlissingen en luit. ter zee der 2e kl. M. J. Vos, geplaatst bij den aanbouw van Hr. Ms. „De Ruyter" te Schiedam. Luit. ter zee der 2e kl. L. J. Jarman, die nende by den Onderzeedienst te Willemsoord, is den 9den Mei ter beschikking gesteld. i By Kon. besluit van 7 Mei is met ingang van 1 Mei aan luit. ter zee le klasse by de Koninkiyke marine-reserve L. J. Turfboer, op verzoek, eervol ontslag uit den dienst ver leend, en is aan den tweeden luitenant der mariniers R. H. M. C. vón Frijtag Drabbe met ingang van 16 Juni eervol ontslag uit den zeedienst verleend. Luitenant ter zee le klasse M. M. Merens, die de lessen volgt aan de hoogere marine- krygsschool te 's-Gravenhage, is tydelyk ge detacheerd te Vlissingen en belast met het bevel over Hr. Ms. mijnenlegger Hydra. Luitenant ter zee 2e klasse S. C. Ritsema van Eek, onlangs uit Oost-Indië gerepatrieerd, wordt 14 kezer geplaatst aan boord van Hr. Ms. politievaartuig Nautilus, bestemd voor toezicht op de Noordzee-visschery, HR. MS. Z 5. Hr. Ms. Z 5 is Zaterdag te Aarhuus gearri veerd en van daar in den nacht van Zondag op Maandag weer vertrokken naar het smal deel Hertog Hendrik, O 9, O 10 en O 11, waar van de Hertog Hendrik zich op Zondag 10 Mei bevond op noord 55 graden 17 minuten en oost 14 graden 10 minuten. Zij, die in opleiding zyn tot officier by de kustartillerie vertrekken 2 October met groot verlof. 12 Mei 1936. Aangekómen van Harlingeh en vertrokken naar Londen het Ned. m-s. „Depa", 14 Mei 1936. Aangekomen van IJmuiden en vertrokken naar Kopenhagen het Deensche zeiljacht „Miquete". Aangekomen van Londen en vertrokken naar Harlingen het Eng. s.s. „Crebe". De Veemarkt. ALKMAAR, 11 Mei 1936. Op de heden ge houden veemarkt waren aanvoer en pryzen als volgt: 70 Vette koeien 110212.50, han del redelijk; 2 Vette kalveren 5460, per Kg. 5570 cent; 189 Nuchtere kalveren (sl.) 210; 290 Vette varkens (zware) per kg 8033 cent, handel stug. Amsterdamsche veemarkt AMSTERDAM, 11 Mei 1936. Op de heden gehouden veemarkt waren aanvoer en prijzen als volgt: 554 Vette koeien, w.o.: le kw. 52 57 cent, enkele hooger, 2e kw, 4250 cent en 3e kw. 3238 cent per Kg. slachtgewicht; 70 Melk- en kalikoeien 160200; 139 Vette kalveren, 2e kw. 3844 cent en 3e kw. 28 36 cent per Kg. levendgewicht; 173 Nuchtere kalveren 36.50; 53 Schapen 1721; 43 Lammeren ƒ910; 556 Varkens, vleeschvar- kens, wegerxje van 90110 Kg. 3940 cent, zware varkens 3839 cent, vette varkens 37 38 cent per Kg. slachtgewicht; 11 Paarden 80—110. Amsterdamsche aardappelprijzen. AMSTERDAM, 11 Mei 1936. Op de heden gehouden aardappelenmarkt waren de prijzen als volgt: Zeeuwsche: bonten 2.502.80, blauwe 2.40—2.7.0, poters ƒ2—2.10; Friesche borgers 2.102.25, redstar 2.502.70; Duinzand aardappelen 3.754; Drentsche zandaardappelen 1.902.25, alles per H.l. Oude malta 99 cent en springmalta 12— 12% cent per Kg. Aanvoer 84400 Kg. BROEK OP LANGENDIJK, 11 Mei 1936. 100 Kg. Aardappelen: Bevelanders 2.30— 2.40 en Robynen 2, per 100 Kg. 2070 bos Rabarber 2.102.60 per 100 bos. Sohagen, 11 Mei 1936. Meipaardenmarkt, aangevoerd 71 stuks. 1-jarige paarden 80160, 2-jarige paar den 120220, Rijjtuigpaarden 200350, Trekpaarden 100300, Slachtpaarden ƒ100 —250, Hitten 80—250. Handel goed. TEXEL, 11 Mei, 2 koeien 60140; 1 pink 5070; 6 gras kalveren 512; 49 nuchtere kalveren 3 8; 4 sóhrammen 1216; 25 biggen 6—12; 3 schapen 1216; 18 lammeren (onver kocht) Elereiivdliiig. Aangevoerd 95271 eieren: 58—62 kg 2.35—2.60, 62—64 kg 2.50—2.65, 66—70 kg 2.65—2.90, 50—56 kg 2.10—2.35. PURMEREND, 12 Mei. 1922 kg boter per kg 1.301.34; 846 koeien: 245 vette koelen per kg 0.30—0.50; 289 gelde koeien 80150; 275 melkkoeien 110190; 37 stieren per kg 0.320.38; 18 paarden 60130; 53 vette kalveren per kg 0.300.55 870 nuchtere kalveren: voor de slacht 310, voor de fok 813; 202 vette varkens, voor de slacht per kg 0.31 0.33; 59 margee varkens 1525; 511 bigg- gen 715; 567 schapjen 1022; 90 bok ken 311; 603 lammeren 58. Kiereiivolling. Kippeneieren per 100 2.252.75; eenden eieren per 100 2.35. Promotie-degradatie tweede klasse. De inzet van de promotie-degradatiecompe titie, waarby o.m. het Heldersche HRC is betrokken, was al even sensationeel als ver rassend. Sensationeel omdat de wedstryd tusschen Kinheim en DWV een abnormaal ruw en onsportief karakter droeg en verras send in den uitslag, wyl deze... 41 in het voordeel van de thuisclub luidde. In een tast baar feit hebben wy thans gelyk gekregen op hetgeen wy steeds beweerd hebben, n„l dat DWV niet de groote ploeg is, waarvoor men haar houdt. Dank zij de Amsterdamsche sport pers (o.m. Telegraaf en de Amsterdamsche rubriek in de „Sportkroniek") was een stem ming ontstaan, waarbij de tegenstanders wel kippenvel moesten krijgen, zoo geweldig speelden die gee.-zwarten! Kinheim heeft zich echter ontzettend hard tegen deze „won- derploeg" geweerd, waarby al ras bleek, dat er van een wonderploeg heelemaal geen sprake was, integendeel van een doodgewone derde klasser. Door snel te handelen en het tempo zoo hoog mogelijk op te voeren (zie het ver slag elders in deze rubriek) hebben de tweede klassers de ietwat trage Nieuwendammers uit hun spel gebracht en tenslotte een ver diende overwinning behaald. A.s. Zondag gaat HRC naar DWV toe, dat zy nog eens goed begrepen hebbe, hoe een gunstig resultaat op de geelzwarten te behalen is! De stand is nu: Kinheim 1 1 0 0 4—1 2 DWV 1 0 0 1 1—4 9 HRC 0 0 9 0 9—0 9 Res. 3e klasse A. Door ten tweede male meester van tiet ter rein tegenover het sterke ZFC 3 te blyven, heeft Helder 2 op fraaie wijze haar seizoen beëindigd. De kleine 21 overwinning was voldoende om de withemden, die we geluk- wenschen met het fraaie seizoen, dat ze ach ter den rug hebben, definitief op de tweede plaats te brengen met slechts 2 punten achter stand op de kampioen, Kennemers 2. Dit resultaat doet het beste voor het komende seizoen verwachten. Om tiet kampioenschap van den N.H.V.B. De Watervogels hebben de kampioenscom petitie met een 21 overwinning op MFC ingezet. De stand Is hier: Watervogels 1 1 Alkm. Boys 2 1 1 MFC 2 0 KFC3 0 0 Eerste klasse D. Helder 3 sloot haar fraaie seizoen af met een overtuigende 41 overwinning op Suc ces 2. De withemden legden tevens definitief beslag op de 2e plaats. Ook hier doet wit- zwart voor het komende seizoen veel van zich verwachten. Promotie-degradatie eerste klasse D, Hier volgt een opvallende uitslag: Zee macht 1Oudesluis 104! Wat kan die voetbal toch raar rollen, hé 7 Intusschen behoudt de Z.ploeg natuurlijk nog een pracht kans om te promoveeren, zooals men uit het hier volgende staatje kan zien: Zeemacht 3 2 0 1 9—9 4 Dosko 2 1 0 1 6-4 2 Succes 2 1 0 9 I 3-5 0 Vierde klasse J, Wierlngerwaard 2Cailantsoog 1 6—3 GOUDEN KRUIS, B.K.C. 2—Cocksdorp 1 41 KAMPIOENSCHAP VAN NEDERLAND. AjaxBe Quick 31. NAC—Enschede 1—8. De stand is thans: Enschede 3 3 0 O u-S 6 Feyenoord 2 2 O O 7—1 4 Ajax 3 I O 2 5-7 2 NAC I O 2 46 2 Be Quick 3 O O 3 4—12 O AFDEELING I. Promotio-degradatie eerste klasse. Velox—HDVS 1—3. De candidaten staan er als volgt voori HDVS 2 1 1 0 4—2 3 DOS 2 1 1 9 3—2 3 Velox 2 9 9 2 25 0 Promotie-degradatie tweede klasse. BaarnHercules 01. Het ziet er naar uit, dat de Utrechtenaren zioh ook dit jaar zullen handhaven! Promotie-degradatie derde klasse. KW heeft ons hevig teleurgesteld, maar meer nog haar supporters, want de oude club uit Krommenie is door een 31 nederlaag tegen Alkmaar naar de vierde klasse afge zakt. De stad Alkmaar heeft er daarentegen een derde klasser bijgekregen, zoodat de reizen er voor de Heldersche voetballers steeds korter op worden. Promotie-degradatie re», tweede klasse. West-Frtsia 2Kennemers 2 00. AFDEELING H. Promotie-degradatie eerste klasse CVV—HVV 1—2. Hier zijn alle drie candidaten gelyk geko men: CVV 2 10 1 8—8 2 HFC 2 10 1 3—3 2 HVV 2 10 1 3—8 2 Promotie-degradatie tweede klasse. OlympiaDe Kennemers 14! De Bever- wykers gaan nu een pracht-kans op promotie maken. AFDEELING IV. Promotie-degradatie eerste klasse. NOAD—Willem II 1—1. PalemigTSC 22. Hier staan deze 4 pretendenten er thans gelyk voor. AFDEELING V. Promotie-degradatie eerste klasse. AchiUesBRC 2—2. De wedstryd HeerenveenAchilles zal de beslissing moeten brengen. Bij een gelijk spel zyn de Veeners reeds eerste klasser. BRC is uitgeschakeld. OM DEN NEDERLANDSCHEN i ^- ^BAL- BEKER. Vijfde ronde: ODSFeyenoord 12. Zesde ronde: Zwolsche BoysZAC 23. EEN VERDIENDE 3—2 OVERWINNING VAN BELGIit OP ENGELAND. In een fel bewogen wedstryd, waarvan het zwaartepunt geheel in de tweede helft lag, hebben de Roode Duivels getoond, dat het hun ernst is by hun pogen een geschokte reputatie te herstellen en om evenals vanouds een rol te spelen in de hoogere regionen van het Eu- ropeesche voetbaL Nadat de rust met een 1—0 achterstand voor de Belgen was ingegaan, wisten zij met 31 voor te komen, waarna hun Engelsche tegenstanders kort voor het einde den achterstand tot 32 verkleinden, PROGRAMMA VOOR ZONDAG A.S, D.W.V. 1—H.R.C. 1. De Amsterdammers vallen ba* tegen. Wy zijn getuige geweest van den eersten promotie-degradatiewedstryd tusschen Kin heim en DWV, welke gespeeld werd op het VSV-veld een ideale accomodatie! en welke vooral van DWV-zyde zeer veel be- langsteling trok. Om het maar direct te zeggen, de match is als kykspel een groote teleurstelling, een barre tegenvaller geweest. Het was een veel te forsche en meermalen zelfs ruwe wed stryd, waarin het oude recept: „eerst de man en dan den bal schering en inslag was. De botsingen waren dan ook niet van de lucht, herhaaldelijk moest worden ge stopt voor spelers, die op unfaire wyze tegen den grond waren gewerkt en we hebben in onze langjarige periode nog nooit zooveel vrije schoppen zien nemen als in dit treffen en nog nooit een match waarin het sportieve element zoo abso luut zoek was. Als we het goed hebben, zyn in totaal 5 spelers vervangen moeten worden en het aantal dat tusschenty'ds „bijgewerkt" moest worden, was veel grooter. Dit teeken* wel den wedstrijd. De schuldige(n) zal men vragen Er UI maar één antwoord op te geven: DWV. De Amsterdammers, op geestdriftige wyze begroet door hun honderden aanhangers riep men niet 2e klassers?! maakten fief en zelfbewust hun entrée, uit heel hun hou ding sprak net of men zeggen wilde: „Dat Kinheim zullen we even aan onze zegekar binden. Wy, ongeslagen kampioen, wy met onze 93 doelpunten, zullen die hekkesluitera wel eens een lesje in hoogere voetbalkunde geven." Dit nu is een schromelijke overschatting geweest, de arrogantie der hoofdstedelingen heeft een verdiende nederlaag tot gevolg ge had. Men vergat dat men tegen een club moest spelen, die tot het uiterste zou vechten om haar 2e klasseschap te behouden. DWV had moeten beseffen, dat dergelijke wedstry- den heel wat anders zijn dan gewone compe- titiewedstryden. De Amsterdammers hebben er echter te liohtvaardig over gedaoht en zyn daarvoor gevoelig gestraft. Kinheim heeft door van stonde af aan al haar kunnen in den stryd te werpen, DWV belet haar spel te ontplooien. Steeds waren de Beverwijkers eerder by den bal, zy waren altijd vlugger met centeren en wegwerken, en demonstreerden daarby een ongelooflijke Ausdauer. Zeker, ook deze club speelde niet zachtzinnig, haar werk was hard en rauw, maar niet opzetteiyk gemeen. De Amster dammers konden er maar niet inkomen en vervielen, naarmate de tyd verstreek, van den eenen blunder in den anderen, het werd tenslotte een los, onsamenhangend spel, her- haaldelijk onderbroken door den referee, die ongetwyfeld net zoo moe zal zyn geweest als de spelers. Voor rust viel er wel wat te waardeeren, was Klniheim's overwicht niet zoo groot, een meer over- en weergaand spel. DWV trachtte het spel te forceeren, toen het met kalm-aan niet wilde lukken, wat by den geboden fa- natieken tegenstand geen succes opleverde; Toen na 25 min. spelen de Kinheim-midden- voor snel doorbrak, toen een bal niet ver ge noeg weggewerkt werd, scoorde hy via paal tot paal De eerste ergste overtredingen door DWV begonnen toen, maar de „withemden" lieten zich niet intimideeren, bleven zeer be wegelijk en speelden als duivels. Toch kregen de geelzwarten wel kansen en deed hun lin kervleugel, die telkens aan het werk gezet werd, heel goed werk. Maar productief was het spel niet, het was alles te wild en onbe- heerscht. Het werd 20, na een geweldige scrim- mage en nadat reeds tweemaal ingeschoten was. Het Kinheim-spel is nu een lawine geiyk, dat alles op tijn weg verstrooit, daar stormt de rechtsbuiten geheel alleen naar binnen, vuurt zuiver en hard, en voor het eerst in de competitie hadden de kampioenen, een ,0—3 achterstand! Er waren nog enicele minuten te spelen. Plotseling oreekt de middenvoor van DWV door, de keeper weet niet goed wat te doen en loopt daarom te laat uit. Intusschen was de bal hem al gepasseerd. Met 31 werd ge draaid. Een le helft, waarin DWV wel niet aan de beloften voldaan had, maar toch zat er nog genoeg in haar spel, dat een herstel kon doen verwachten, Het leven aan boord. Lady Drummond Hay meldde nog van boord: Toen wij op ruim 1000 m boven den water spiegel in den storm vlogen en twee schepen, beneden, tegen de woedende golven zagen op tornen, zeide Sir Hubert Wilkins, de Pool- 1 reiziger: „Ik ben bly, dat wy hier hoog en droog zitten". De passagiers die hun eerste Zeppelin-reis maakten waren niet naar bed te krijgen. De bar bleef open tot 3 uur 's mor- gens en de eetzaal is den geheelen nacht ge opend geweest. De vrouwelyke passagiers waren allen te bed gegaan, maar verschenen den eersten ochtend dan ook reeds zoo chic aan het ontbijt alsof zy zich aan boord van een groot stoomschip bevonden. Iedereen had honger en het ontbyt uit den electrisch oven, den trots van chef Maier, smaakte voortreffe lijk. 's Avonds verschenen de meeste passa giers in avondtoilet aan het „kapiteins-diner" waarby dr, Eckener en kapitein Lehmann mede aanzaten. Een voorspoedige reis. De gezagvoerder heeft via een microfoon, die omhoog werd geheschen, de Amerikaan- sche radio-luisteraars eenige byzonderheden van de verre reis verteld. Vooral de weers omstandigheden, aldus kapitein Lehman, zyn byzonder gunstig geweest. Het luchtschip heeft precies de scheepvaart-route gevolgd, dank zij de geregeld toegezonden weers- berichten. Vele leden van de Duitsche kolonie te New York en talrijke Duitsch-Amerikanen waren by de aankomst te Lakehurst aanwezig. De „Kwak" (heenreis) vertrok 11 Mei van Singapore en arriveerde denzelfden dag te Bandoeng. De „Kievit" (heenreis) vertrok 11 Mei v. Bagdad en arriveerde denzelfden dag te Jodhpoer. De „Nachtegaal" (terugreis) vertrok 11 Mei v. Athene en arriveerde denzelfden dag op Schiphol. De „Overzwaluw" (terugreis) vertrok 11 Mei van Rangoon en arriveerde denzelfden dag te Jodhpoer. Drie dooden. Lugano is Zaterdagochtend een toeris ten vliegtuig verongelukt. De bestuurder en twee toeristen zijn gedood. Donderdag maakte een open vliegtuig, be stuurd door Gonzalo de la Gandara, een schoon zoon van markies Soriano, met als passagiere de artiste Germaine Rucart, kunstjes boven het vliegveld van Biarritz, toen plotseling juffrouw Rucart uit het toestel viel en tegen den grond te pletter sloeg. De vlieger daalde dadelyk op het vliegveld Anglet, waar hij meedeelde, dat juffrouw Rucart plotseling was opgestaan en gevallen was, voordat hij haar had kunnen vastgrypen. Het merkwaardige is, dat juffrouw Rucart voor het opstygen van het vliegtuig op de gebrui kelijke wijze aan haar zitplaats was vastge- konden. van Den Helder van 9 en 11 Mei 1936. BEVALLEN: A. D. A. v. BovenLeewens, a. m. ZwagermanBosch, d.; a. H. °k—Minneboo, z.; D, ScheerVisser, d. Aan de memorie van antwoord aan de Tweede Kamer, betreffende het wetsontwerp tot wyziging en aanvulling van enkele arti kelen van de Pensioenwet 1922 en van de wet van 28 Mei 1925, laatsteiyk gewijzigd bij de wet van 28 Juli 1933, is het volgende ont leend: Tegenover den door verscheidene leden ge^ uitën wensch om het maximum van het weduwen- en weezenpensioen te verhoogen én de daarilit voortvloeiende meerdere lasten geheel ten laste van de ambtenaren te brén gen, staan de betrokken ministers welwillend. Aan de door deze leden ln de tweede plaats geuite wenschelijkheid om wachtgelders, die niet worden herplaatst, gelegenheid te geven den tyd, op wachtgeld doorgebracht voor pen sioen in te koopen, op het oogenblik, waarop zy worden gepensionneerd, kan niet worden tegemoet gekomen. De ministers deelen de meening van som mige leden, dat de beslissing van den Pen sioenraad van 13 November Inzake de toe passing van artikel 97 der Pensioenwet 1922 bezwaren met zich brengt. Ten einde daaraan tegemoet te komen, wordt in het gewyzigd ontwerp van wet, dat de memorie van antwoord vergezelt, voor gesteld het derde lid van artikel 97 te wijzi gen, waardoor wordt bepaald, dat het weduwenpensioen in geen geval minder zal bedragen dan 50 procent van de eerste f 2000 en 40 procent van het overige bedrag van de berekende middelsom. By de algemeene herziening van de pen sioenwetgeving zal moeten worden nagegaan, of het tegenwoordige stelsel dat inkoop van diensttijd, in privaatrechtelijke betrekking doorgebracht, in bepaalde gevallen mogelijk maakt, moet worden bestendigd en, zoo ja, uitgebreid. Indien de wenschelykheid van op heffing van dit stelsel niet zal blijken, zal voorts worden nagegaan, of de fatale datum van 1 September 1931 in de wet van 6 April 1933 moet worden geschrapt. Ten slotte is de datum van Inwerkingtreding der wet nader bepaald op 1 Juli 1936. Inzake de beschikbaarstelling van z.g. ge hakt in blik tegen lagen prijs aan werk loozen verneemt de N.R.Ct., dat de heer de Bruin, directeur der Nederlandsche Vleesch- industrie, gevestigd te IJmuiden, een desbe treffend voorstel en procédé heeft aangebo den aan de ministers van landbouw en vis- scherij en van sociale zaken. Er is ten aan zien hiervan over een proeforder overeen stemming verkregen tusschen den minister van sociale zaken en genoemden fabrikant leverancier. Met de distributie van het vol gens dit procédé toebereide vleesch zal zoo mogeiyk nog vóór 1 Juni worden begonnen. In elk geval moet de eerste levering vóór 1 Juni plaats vinden Van andere zijde verneemt het blad, dat het van het verdere verloop der kwestie van be schikbaarstelling van vleesch voor werk loozen zal afhangen, in hoeverre na deze proeforder nog verdere stappen zullen wor den gedaan. Hieromtrent kan thans nog niets worden medegedeeld. De veehouderycentrale levert voor deze proeforder twee duizend varkens. In verband met sommige berichten ver nemen wy voorts, dat de regeeringsmocmis- saris inderdaad met de slagersbonden heeft geconfereerd over de mogelijkheid van distri butie van versch vleesch onder werkloozen. Hieruit blykt, dat ook deze mogelijkheid onder de oogen wordt gezien. scheveningsche vloot uitgevaren. Gisterenochtend heeft het gedeelte van de Schevenlngsche vloot, dat bestemd was ter haringvisschery te vertrekken, zee gekozen. 36 motorloggers voeren de Buitenhaven uit. Er was aan den kant weer veel belangstelling. 0 0 2—1 2 0 0 2—1 2 0 2 2-4 0 9 9 0-9 0

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 7