De Indische begrooting goedgekeurd Ingezonden GEMBERBROOD! f 0.25 COR KRIGEE Galonstraat 71 Te Amsterdam willen ruim 200 bakkers gaan staken. Het verbruik van tabak, sigaren en cigaretten. Waar blijft de Ansjovis? Zonnig warm weer staat ons te wachten I Muntcorrectie gevraagd. Eerste Kamer HELDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 16 MEI iotf Luchtvaart' De postvluchten van en naar indië De terugreis van de Hindenburg De tocht in 49 uur voltooid. Amy Mollison behaald haar record. In 4 dagen en 16 uur de terugreis volbracht. Het nieuwste ontwerp van Fokker, de F. 56. GEMENGD NIEUWS Binnenland Auto tegen een boom gereden 4-jarig kind verbrand. Man op een sleepschip gedood. Motorschuit bij Naarden gezonken Twee broertjes op een fiets aangereden. Zeg het met bloemen Nieuwe truc in de oplichterij. Opbienbarende arrestatie in Maastricht. Drama bij de Nederlandsche grens. Motorrijder geslipt. Door glazen dak gevallen. Buitenland Schip gestrand. Een Britsch schip op stap De „Majestic" naar den slooper. 1 Burgerlijke Stand van Den Helder Haven van Nieuwediep- Juist nu smaakt ons KIJKSMIDDELEN IN APRIL. In vier maanden 8.8 mlllioen b(j raming ten achter. De Rijksmiddelen brachten in April 28 7 millioen op .tegen f 28.9 millioen in April 1935 en 30.9 millioen als 1/12 der raming. In de eerste vier maanden van het jaar be droegen de totale ontvangsten 115 millioen (v. j 119.9 millioen) b« 123.8 millioen als 4/12 der raming. Wat de kohierbelastingen betreft, was eind Maart in totaal 43.8 millioen op kohier ge bracht. tegen 37.8 millioen op 31 Maart 1935. GEKN GROOTE SCHOUWBURG IN AMSTERDAM, B. en W. hebben rapport uitgebracht om trent de plannen van de N.V. Amsterdam- sche Groote Schouwburg, die, zooals men weet, een groote Schouwburg wil stichten aan de Leidsche kade en de Marnixstraat. B. en W. zetten uiteen, dat een dergelijk gebouw met een algemeene hoogte van 37 meter, die in het midden zelfs 45 meter boven de straat komt hier het stadsbeeld op een dergelijke wijze zal hinderen, dat de gemeente haar medewerking voor de totstandkoming van dit gebouw niet kan verleenen. Tenzij patroons van standpunt veranderen. Donderdagavond hebben de veertien perso- neelen, betrokken bij het conflict in het bak kersbedrijf te Amsterdam, met de drie werk nemersorganisaties vergaderd in het Cornelis Broerehuis. Met algemeene stemmen werd besloten resp. Zondag bij de Joodsche firma's en Maandag bij de overige betrokken bedrijven de staking af te kondigen, indien de patroons niet uiterlijk Zaterdag hebben bekend ge maakt, dat de patrieel aangekondigde loons verlaging wordt ingetrokken. Zaterdagavond zal opnieuw met de personeelen worden ver gaderd om het posten te regelen om te voor komen, dat eventueele onderkruipers aan het werk zullen kunnen gaan. Bij het conflict zijn 231 gezellen en bezor gers betrokken. Volgens de vierde aflevering van het maandschrift van het Centraal Bureau voor de Statistiek opgenomen cijfers werden in 1935 gebanderolleerd 1.428.770.000 sigaren, 4.008.972.000 cigaretten en 10.569.000 kg tabak. Van de in 1935 verbruikte sigaren moest Voor 1.048.335.000 sigaren 12% pet. en voor 880.435.000 sigaren 17% pet. accijns worden betaald. Het verbruik per hoofd der gemiddelde be volking is toegenomen van 153 sigaren over 1926 tot 174 sigaren over 1930, waarop een daling is gevolgd tot 169 sigaren over 1935; van 317 cigaretten over 1926, behoudens en kele gevallen van teruggang, tot 475 ciga retten over 1935. Het tabaksverbruik per hoofd der bevolking is daarentegen iets af genomen, over de jaren 1926 tot en met 1933 bedroeg dit gemiddeld 1.5 kg en over de jaren 1934 en 1935 gemiddeld 1.3 kg. Er is een vacuum in het leven van den Waddenvisscher gekomen. Tot dusver was het altijd zoo: als de haring er geweest was, dan was 't haast-je-rep-je, de schuit en de netten werden haastig nagezien om nog net op tijd te zyn voor de scholen ansjovis. Maar heden laat de ansjovis op zich wachten, en de kustvisschers zitten thans met werklooze handen uit te kyken over de zilte baren van de Waddenzee. Inderdaad bevreemdt het insiders, dat de ansjovis er nog niet is. Wel werden een paar kilo's op de Harlinger markt aangebracht, maar één zwaluw maakt nog geen zomer. Zal het zomer worden voor den visscher? Er is ook voorspeld, dat. jaren na de afsluiting van de Zuiderzee, er een tijd zou komen, Waarin de ansjovis zou wegblijven. DE OPENING VAN DE AVRO-STUDIO. Naar de „Radio-Bode" meldt, zal, naar ver wacht mag worden, de nieuwe Avro-studio te Hilversum op 2 Juli a.s, door minister De Wilde geopend worden. Voor de Avro-leden is de feestelijke viering dezer opening op 5 Juli vastgesteld. OPKOOP VAN DOORGEDRAAIDE BLOEMISTERIJPRODUCTEN. De Nederlandsche Sierteeltcentrale vestigt de aandacht van alle bij haar aangesloten bloemkweekers op het feit, dat zjj de be voegdheid heeft de door haar vastgestelde minimumprijzen voor bloemisterijproducten op ieder gewenscht oogenblik te veranderen. Men baseere dus niet de teelt van bepaalde soorten of variëteiten op de thans geldende minimumprijzen, aangezien deze prijzen ten allen tijde aan verandering onderhevig zijn. BOTER. De prijs van het crisisbotermerk en van de vervoervergunning voor buitenlandsche boter is voor de week van 18 tot en met 23 Mei vastgesteld op 1 per kilogram. Het Kon. Ned. meteorologisch instituut in de Bilt meldt: De hooge drukking boven Scandinavië nam Weer toe, die in het Zuidwesten werd ver dreven door de Oceaandepressie, die Donder dag sterke barometerdaling met zwaren re gen in Ierland bracht, maar in beteekenis afnam en een uitlooper over de Golf van Biëcaye heeft gevormd. Geheel Scandinavië l'ièeft fraai weer en dit heeft zich nu ook pV'ér v.-^st-Duitschland, onS land en Frankrijk icbreld. tn Schotland én west-Engeland It nóg rejjen. bij de golf van Biscaye is frftiSH onweer, maar voorlpopig is kans dat dit^tot ons lari f. dóórdringt nog ge- zon\lfèj wam^weer te Een adres aan minister Coiyn. Naar De Tijd verneemt, heeft een groot aan tal leiders van het bedrijfsleven in Nederland een adres gericht aan minister Colijn om dezen met aandrang te verzoeken, dat de regeering niet langer zal aarzelen om onverwijld tot geld- correctie over te gaan, teneinde herstel van het oeconomisch leven in Nederland en Nederl.- Indië mogelijk te maken. Het adres herinnert aan het feit, dat sinds Juli 1933 reeds talrijke dikwerf uitvoerig gemotiveerde adressen zijn gezonden aan minister Colijn, waarin de urgentie van geld- correctie in het licht werd gesteld. De gedetailleerde overwegingen, op grond waarvan bovenbedoelde bedrijfsleiders zich tot minister Colijn hebben gewend, luiden als volgt: „In scherpe tegenstelling tot het algemeen oeconomisch wereldbeeld staat het oecono misch beeld van Nederland. De werkloosheid staat hier op een ongekend hoog peil en vertoont een onrustbarend stij gende tendenz. Het bedrijfsleven kwijnt, het werkt, als ge heel beschouwd, met verlies en onder steeds minder te ontwarren kunstmatige verhoudin gen. De steunmaatregelen vormen een ondraag- lijken last voor de overheidskassen. De outillage onzer industrie veroudert en kan niet op peil gehouden worden. Evenwicht in de overheidsbudgetten is niet bereikbaar zoolang deflatie leidt tot dalende inkomsten. Het hypotheekwezen is ontwricht. De finan- cieele spanningen zijn groot en dreigen nog toe te nemen. De belangentegenstelling tusschen Neder land en Nederlandsch Indië wordt door het uit blijven van geldcorrectie geaccentueerd. De bevolking in Nederlandsch-Indië vooral op Java en Madoera ondervindt in toenemende mate de gevolgen der steeds dieper doorwer kende depressie, haar reserves zijn opgeteerd". De inhoud van dit adres is ook ter kennis gebracht van de voorzitters van de groote frac ties in de Staten-Generaal. De vakbekwaamheid onzer arbeiders gaat in MEDEDEELING VAN MINISTER COLIJN. De Surinaamsche begrooting eveneens aanvaard. Vergadering van Donderdag 14 Mei. Rede van minister Colijn De Minister van Koloniën, de heer C o 1 ij n, zegt dat zijn naaste doel bij zijn optreden als minister was, dat de toeneming der Indische schuld moest worden tegengegaan. Bij zijn optreden was het tekort op den gewonen dienst nog 83 millioen. Voor 1935 was het 49 millioen. Nu is het nog 11 millioen. Brengt de begrooting voor 1937 geen schuldvermeer dering, dan is de eerste etappe bereikt. Spr. hoopt, en vertrouwt, dat er in 1937 geen schuldvermeerdering voor Indië zal ontstaan. Hy leidt dit af uit de gegevens, die hem uit Indië hebben bereikt. De bezuinigingen zijn groot Maar men bedenke, dat de salarissen tien jaar geleden buitensporig hoog waren en dat de kosten van levensonderhoud meer zijn gedaald dan de salarissen en de pensioenen. Dat pensioenen onveranderd zouden zijn, ware niet in het belang der betrokkenen. Dan zou den zij in den duren tijd ook geen bijslag heb ben gehad. Zeer beslist is spr. gekant tegen elk wille keurigheid op het gebied van belastinghef fing. De heer M e n de 1 s zei, dat spr. in de Tweede Kamer had gezegd, geen millioenen voor Indië te kunnen beschikbaar stellen, maar men uitte daar overdreven wenschen. Wij hadden 1340 millioen van de Indische schuld gegarandeerd en door nieuwe hulp mocht zeker de Indische schuld niet nog meer stijgen. Door de maatregelen, die voor de Indische defensie moeten worden genomen, zal het Nederlandsche budget nog stijgen met een niet gering aantal millioenen. Indië is arm, maar zijn budgetaire positie is beter dan de onze, want wij hebben nog een tekort van tientallen millioenen op de begrooting. Spr. memoreert de hulpverleening van 25 millioen voor werken voor welvaart. Indië kan nu weer 25 millioen leenen, zonder de schuld te vermeerderen, want er wordt door de hulp verleening 25 millioen overgeheveld van de Indische naar de Nederlandsche schuld, De oeconomische toestand. Behalve wat de koffie betreft, kan men zeggen, dat de westersche cultures er wat beter voor staan dan een jaar geleden. Maar de loonen zijn laag, zoo laag, dat men niet op de basis daarvan tot uitkeering van divi dend kan overgaan. Intusschen overdrijve men den voedingstoestand der bevolking niet. Uit de notulen van den raad van Indië leest spr. voor, wat iemand gezegd heeft, dien spr. den besten kenner van Indië acht, n.1. dat de voedingstoestand zeker niet slechter is dan 25 jaar geleden. Van een imperiale zelfvoorziening is niets te verwachten, maar wel zijn Nederland en Indië verplicht, elkaar zooveel mogelijk te helpen. Een imperiale zelfvoorziening is aan bevolen,, maar als men niet let op het verschil in terminologie, kan men zeggen, dat wij het eens zijn, want allen zijn ervoor, dat Neder land en Indië elkaar zooveel mogelijk zullen helpen. Alleen trekt de één de grenzen van wat in de toekomst mogelijk zal zijn, ruimer dan de ander. I>e gevechtskracht der marine. De gevechtskracht onzer marine is grooter dan zij ooit geweest is, behalve in 1869, toen in het Engelsche Lagerhuis werd gevraagd, wat de Engelsche regeering dacht te doen in verband met de overmacht van Nederland in de Azatische wateren. (Gelach). Nederland had toen pantserschepen en Engeland nog ,niet. Spr's voorstellen inzake de Indische marine zijn gereed pn komen a.s. Dinsdag in den ministerraad. Deze moet er dus nog over be slissen 'eii daarbij heeft ook de minister van financiën een woord rïiee te spreken. giTzyn vele moeilijke vraagstukken op te lossen op dit punt, o.a. hoe men genoeg personeel op de schepen krijgt. Deze week wordt er personeel naar Indië gezonden ter bemanning van de schepen daar. Ook het krijgen van materieel op den bekwamen tijd is een moeilijkheid. Van de dertien bommenwerpers zijn er zeven ge dekt door de aanhangige begrooting. Zes moeten er nog komen op één suppletoirs, maar de bestelling moest plaats hebben. De heer Mende is (s.d): U loopt alleen het risico, dat u ze zelf moet betalen. Minister Colijn: Dan is het eenige risico, dat ik failliet word verklaard. (Gelach). Spr. hoopt, dat begin Juni de benoeming van den nieuwen gouverneur-generaal zal kunnen geschieden. Continuïteit in het re- geerlngsbeleld is inderdaad noodig, maar er zijn geen twee menschen, die precies geiyi^ denken. Den heer de Marchant zegt spr., dat het ambtenarenverbod berust niet alleen op dé belofte van trouw, maar ook op de wijze van bestrijding van de regeering door de N.S.B! De rede van den heer Mussert eergisteren was weer zoo'n vulgaire bestrijding, waaraart een fatsoenlijk en behoorlijk man zich niet schuldig maakt. De Kamer keurt de wetsontwerpen betreft fende de Indische begrooting zonder hoofde lijke stemming goed. Z\j keurt zonder debat en zonder hoofdelijke stemming het wetsontwerp goed tot wijziging en verhooging van het dertiende hoofdstuk der Rijksbegrooting (departement van kolo niën) voor 1936 (vaartuigendienst in Suri name). Daarna pauzeert de Kamer een half uur. 1 De salarissen van den Raad van State, dé Rekenkamer en de rechterlijke machten. 1 Na hervatting van" de vergadering is aan de orde het wetsontwerp nadere wijziging vani de regelingen, houdende vaststelling van dó bezoldiging van den Raad van State, di Rekenkamer, de rechterlijke macht en dé militairrechterlij ke macht. De heer Knottenbelt (lib.) zegt, dat de rechterlijke macht onafhankelijk moet zijn/ en is, van de uitvoerende macht. Daarom moeten de salarissen van de rechterlijke macht bij de wet worden vastgesteld. Een Kamerlid voelt op dit punt zijn verantwoor delijkheid. Een lid van de rechterlijke macht moet volgens een bepaalden levensstandaard leven, mede ter wille van het aanzien der rechterlijke macht. Spr. wilt geacht worden, tegen het wets ontwerp te stemmen. De Minister van Justitie, de heer Van S c h a i k, zegt, dat een algemeene salarisver laging noodzakelijk was en dat daarbij allen over één kam behooren te worden geschoren. Spr. heeft groote waardeering voor de rech terlijke macht, maar men bedenke, dat in 1911 haar salarissen belangrijk verbeterd is. Wel zijn de salarissen later verlaagd, maar de relatieve verbetering voor de rechterlijke macht van 1911 is nooit te niet gedaan. De Kamer keurt het wetsontwerp zonder hoofdelijke stemming goed, waarna de ver gadering tegen half drie wordt gesloten. Heenreis. De Lijster vertrok 14 Mei van Athene en landde denzelfden dag te Bagdad. Heenreis. De Oever-Zwaluw vertrok 14 Mei van Athene en landde denzelfden dag op Schip hol. Hedenmorgen is het K.L.M.-vliegtuig ,,Per- koetoek" van Schiphol naar Nederl, Indië ver trokken. Aan boord bevinden zich 4 passa giers en post. Donderdagochtend kwart voor zes is de Hindenburg op het nieuwe vliegveld te Frank fort a.d. M. geland. De tocht van Lakehurst naar Frankfort is in 49 uur 3 minuten vol bracht. Een oogenblik na den terugkeer van de Hin denburg vertx-ok het vliegtuig naar Zuld- Amerika van de Lufthansa, waardoor de be teekenis van Frankfort als luchthaven nog eens bijzonder in het licht werd gesteld. I Amy Mollison is gisterochtend in de vroegte van het vliegveld van Graz naar Asperen by Weenen gevlogen, waar zij benzine bijvulde en om 8.10 uur haar laatste étappe naar Londen aanving. Over Linz, Frankfort, Keu len en Brussel vloog zij naar Engeland, waar zy om 1 uur Lympne passeerde, d.w.z., dat zij over de terugreis 4 dagen en 16 uur, met misschien nog enkele minuten, zal hebben gedaan en dus erin geslaagd is het record van Tommy Rose ook voor den terugweg te breken. Dit record bedroeg 6 dagen en 6 uur. Hij had voor de heen en terugreis samen 10 dagen noodig gehad. Amy heeft dus dit record met circa 2 dagen geslagen. Mevrouw Mollison heeft in de zeven jaar, dat zij vliegt, reeds menig record behaald en ook heel wat belangrijke vluchten afgelegd. In 1931 werd zij beroemd door een solovlucht naar Australië in negentien-en-een-halven dag. Hetzelfde jaar vloog zij in 10 dagen van Engeland naar Tokio. Het jaar daarop vestig de zy haar eerste record EngelandKaap stad met 4 dagen, 6 uur, 54 minuten en vloog zij terug in 7 dagen, 7 uur en 5 minuten. Het record bleef staan, totdat Rose het haar in Februari van dit jaar ontnam. Amy Mollison heeft niet lang geaarzeld, met te zorgen, dgt zy 'het herwon. In 1935 vloog zij met haar nxan over den Noordelyken Aciantiachen Oceaan en ook in de wedvlucht naar Australië maakten zij een goed figuur, totdat hun machine het opgaf. Amy Mollison is thans 33 jaar oud. zy is sinds 1932 getrouwd met den vlieger J. A. Mollison. Nader wordt gemeld, dat zij om 1 uur 36 (Britsche zomertijd) op Croydon is geland, 4 dagen, 16 uur en 8 minuten na haar ver trek uit Kaapstad. Een verkeersvliegtuig met slaap- cabines en twee verdiepingen. De juist verschenen catalogus van de in zending der Nederlandsche Vliegtuigenfabriek te Amsterdam op de internationale lucht vaarttentoonstelling te Stockholm, bevat nadere gegevens omtrent het nieuwste ont werp van Fokker, dat te Stockholm voor de eerste maal wordt geëxposeerd, de Fokker F, 56, welk nieuw type verkeersvliegtuig ge heel blykt te zyn uitgewerkt. De F. 56 is een viermotorige vrijdragende middendekker, in staat om des daags 56 pas sagiers te vervoeren met een bemanning van vijf zes man, over een afstand van 1000 km. Het merkwaardigste van dit vliegtuig is, dat het bestaat uit twee verdiepingen. Overdag heeft elk der vier afdeelingen, waaruit de bovenverdieping bestaat, acht zit plaatsen, en wel vier aan eiken kant van de gang, die midden door deze compartimenten loopt. Van de verstelbare tweepersoonszetels kun nen de rugleuningen zoodanig verzet worden dat de passagiers zoowel tegenover als ach- tér elkaar kunnen gaan zitten. De beneden- 1 Verdieping heeft twee afdeelingen. elk met 12 zitplaatsen. Des nachts wórden twee naast elkaar ge- légèn zitplaatsen in een bed getransformeerd, terwijl bovendien nog eenige tegen den wand opklapbare bedden beschikbaar zijn. Zoo biedt de F. 36 voor nachtverkeer accommodatie voor 28 passagiers, waarmee het vliegtuig, indien ook des nachts de bemanning uit 5 h 6 personen bestaat, een actie-radius van 1600 km. krijgt. Snelheden. De berekende maximum-snelheid zou 355 km per uur bedragen en de kruissnelheid op 4700 meter hoogte 315 km, op 2000 meter hoogte 290 km per uur; het practische pla fond zou 7250 meter zijn en op drie motoren nog altijd 5300 meter. De stijgtijden worden berekend op 1000 meter In 3.2 minuten, 2000 meter in 6.2 min., 3000 meter in 9 min. en 5000 meter in 16.4 minuten. Verscheidene gewonden, Donderdagavond om ongeveer elf uur heeft tusschen Holsloot en Dalen een ernstig auto- Ongeluk plaats gehad. Een auto, waarin vier jongelui uit Schoonebeek en Coevorden zaten en die bestuurd werd door den heer J. Lud- wig te Schoonebeek, reed in een bocht van den weg met vrij groote snelheid tegen een boom, tengevolge waarvan twee der jongelui uit den auto werden geslingerd. Een van hen, mej. Scheerhoorn uit Coevorden, bleef be wusteloos en zwaar gewond op den weg lig gen. De jongeman Meerstadt, eveneens uit Coevorden, had verscheidene wonden aan ge laat en handen opgeloopen. Van de beide andere inzittenden liep mej. Scheerhoorn lichte verwondingen op. Dr. Christiaans uit Dalen was spoedig ter plaatse en liet den zwaar gewonde ,die o.m. een ge compliceerde beenbreuk, een armbreuk en ernstige verwondingen aan het gelaat had gekregen, naar het ziekenhuis te Hoogeveen overbrengen. De beide andere gewonden wor den thuis verpleegd. De bestuurder bleef ongedeerd. De auto is zwaar beschadigd. BU een brand in een boerderij. Te Harenkarspel is gisterochtend om elf uur de boerderij bewoond door en eigendom van den heer J. Bruin Pzn. door brand ver nield. Vermoedelijk is de brand ontstaan, 1 doordat het vierjarig zoontje Frans met luci fers in een schuurtje speelde, waar stroo was opgeslagen. Het jongetje heeft men niet kun nen vinden, zoodat men vermoed, dat het kind in de vlammen is omgekomen. Het vermoeden, dat het 4-jarig zoontje van den heer Bruin in de vlammen zou zijn om gekomen, is juist gebleken. Gistermiddag om twee uur heeft men het geheel verkoolde lijkje van het knaapje uit de puinhoopen te voorschijn gehaald. Men vermoedt, dat het kind, toen het de vader hoorde roepen, bang is geworden en onder het stroo is gekropen. Zooals te begrijpen is, heerscht in het gezin, dat bestaat uit vader, moeder en dertien kinderen, groote verslagenheid. De geheele boerderij met inboedel is een prooi der vlammen geworden. Verzekering dekt de schade. Aan boord van het aan de Middenkous te Amsterdam liggend sleepschip Isala II is de 19-jarige G. Janszen door een hijsch balen in den rug getroffen, waardoor hij voorover in het ruim sloeg en met het hoofd terecht kwam op een ijzeren balk. De man was vrij wel op slag dood. Donderdagavond is de motorschuit ,.De Zes Gebroeders", geladen met klei, op weg van Leiden naar Naarden. in de Muidertrekvaart tusschen het Merwedekanaal en Muiden in aanvaring gekomen met een aan den wal liggende motorschuit van de firma Blanke voort uit Naarden, geladen met zand op weg van Kortenhoef naar Amsterdam. De voor steven van „De Zes Gebroeders" werd in el kaar gedrukt, het middenschip liep vol water en spoedig stak het achterste deel van het '/.schip boven water. De zandschuit kreeg min der ernstige averij. Het scheepvaartverkeer werd versperd en is verlegd. Een van hen doodeiyk gewond, door aanrijding. Donderdagmiddag te ruim vier uur is tus schen Den Bommel en Achthuizen op Over- flakkee een ernstig ongeluk gebeurd. Daar reed de 12-jarige Cornelis de Wit op de fiets, met achter op den bagagedrager zyn vijfjarig broertje, Rinus. De kinderen waren op weg van school naar huis. De jeugdige wielrijder wilde op een ge geven moment een voor hem zeer langzaam rijdende vrachtauto passeeren, maar hy zag niet, dat uit de tegenovergestelde richting eveneens een vrachtauto naderde. Hoewel de bestuurder daarvan, B. van V. uit Ooltgens- plaat, nog probeerde uit te wijken, kon hij een aanrijding niet voorkomen. De kleinste jongen werd op den berm van den weg geslingei'd en liep slechts lichte ver wondingen op. Zijn broer echter kwam met het hoofd te vallen tegen een der spatborden van den auto .Hy werd opgenomen met een zeer ernstige schedelbreuk en twee gebroken beenen. In hopeloozen toestand is de jongen naar het ziekenhuis te Dirksland overge bracht, waar hij kort na aankomst is over leden. Het andere jongetje is naar de ouder lijke woning vervoerd. Maar liaal de potten er af! Op de eerste étage van een pand te Rotter dam woont een meneer, die heel veel van bloemen houdt. Dies kreeg hij van den huis eigenaar vergunning om op een lager gele gen plat bloemen neer te zetten. Zulks was echter niet naar den zin van een bovenbuur, die in voortdurende onmin leeft met den bloe menliefhebber. Toen deze zijn bloemen begoot, ontstak de anderè daarover zoo in woede, dat hy een bloempot op het plat wierp. Alleen aan de omstandigheid, dat de man met den gieter gezien had, wat z'n vijand in het schild voerde, was het te danken, dat hij zich nog juist in veiligheid kon brengen. Ontwarend, dat z'n projectiel het doel gemist had, werd hy nog boozer, met het gevolg, dat een regen van bloempotten op het plat neerdaalde. De man van de bloemen was zoo verstandig niet z'n schuilplaats te verlaten, daar hy er an ders stellig niet zonder kleerscheuren was afgekomen. Tegen den pottengooier is ter zake van poging tot zware mishandeling, proces-verbaal opgemaakt. In de voornaamste buurten van Amsterdam doolt in de laatste dagen een chique gekleed heer rond, die belust is op het huren van appartementen. De pensionprijs kan niet te hoog zijn, want deze chique heer is zeeofficier en dan komt hij uit Den Helder of wel hij is advocaat en dan komt hij uit Arnhem of hij is doctor in de letteren en dan komt hij uit Leiden. Na afloop van het onderhoud, waarin hy altijd bereid is de aangeboden vertrekken te huren, blijkt zijn portemonnaie te zijn zoek geraakt, hij heeft zijn geld verloren in den trein of elders. In elk geval moet hij terug naar zijn woonplaats en dan vraagt hij schuch ter hem te helpen. Welke pensionhouder zou weigeren aan zulk een chique heer, die bovendien zoo juist kamers heeft gehuurd, even een tientje te leenen, met enkele dagen is het geleende geld weer terug. Echter de pensionhouder komt bedrogen uit, want de huurder ziet hij nooit terug of het moet misschien straks zijn op een politie bureau ,want de politie speurt ijverig naar dezen oplichter. In verband met onregelmatigheden, ge pleegd by de Vrywillige Landstorm te Maas tricht, heeft de politie jhr. Gr. gearresteerd. Jhr. Gr. is vroeger luitenant geweest en is thans in dienst by de Vrijwillige Landstorm, waarby hy administratief werk verrichtte. Hy wordt verdacht van valschheid in geschrifte en verduistering. Hy is gisteren overgebracht van het arres tantenlokaal in het politiebureau naar het Huis van Bewaring. (Volksblad). In het gehucht Heiblok bij de Nederlandsche grens ontstond tusschen de gebroeders H. en L. B. een verbitterde twist. L. greep plotseling een geweer en wilde zijn broer neerschieten. Het schot ging echter niet af en in zijn blinde woede ging de man daarna zijn broer met de kolf van het geweer te lijf. Toen hij hem een slag toebracht op het hoofd ging het schot echter eensklaps af en L. kreeg zelf de kogel in de borst. Hy stortte dood neer. zyn vader gedood. Donderdagavond omstreeks acht uur reed de heer v. d. Hof uit Rotterdam met zijn motorfiets in de richting Arnhem, toen hij in de bocht naby Randwijk met zijn motorfiets kwam te slippen. Zijn vader, die achterop de motorfiets zat, kwam zoodanig te vallen, dat hy met een hersenschudding en inwendige kneuzingen in het ziekenhuis te Arnhem is opgenomen, waar hij in den loop van den nacht aan zyn verwondingen is overleden. De 19-jarige werkster J. H. was in een woning aan de Kenaustraat te Haarlem aan het schoonmaken van een badkamer. Op zeker oogenblik viel haar zeemlap door het raam op een glazen afdak, waarop een laag vuil en stof lag. Het meisje, meenende, dat het dak van hout was, sprong uit het raam. Het glas brak natuurlyk en het meisje viel 3 /2 meter naar beneden op den vloer van een xylceuken. Zij liep een hersenschudding op en Tri°nd,en.uaan h00fd en handen- Zij is in het E isabethgasthuis opgenomen. In den bijkeu ken stond de vrouw des huizes, die door glas scherven eveneens gewond werd. IN DE PENNEN VAN EEN HEK GEVALLEN. Gistermiddag om een uur is een U-jarige jong ente Amsterdam by het spelen in de drZTJ u' Cen 'lek eevallen' Ee« der pennen g de knaaP zo° diep onder den arm in het lichaam, dat vermoedelyk een long i8 geiaak. De jongen is in het Onze Lieve Vrouwe! gasthuis opgenomen. De 3000 ton metende Amerikaansche kust, vaarder „Northsea" met 140 passagiers en 30 koppen bemanning aan boord, is i3 Donder dag aan de Zuid-Westkust van het Prins van Wales eiland gestrand by de kust van Aiaska De opvarenden konden zich in de sloepen redden. Zal het tot zeeroover verklaard worden? Sedert een maand wordt dé treiler Girlpat welke thuishoort te Grimsby, vermist. Op 3 April kwam het schip te Dover aan De machinist ging aan land, doch toen hti weer naar het schip wilde terugkeeren, was het verdwenen. Veertien dagen hoorden 44 eigenaars niets, tot zy Woensdag vernamen dat het schip de haven van Carcubion in Span! je had aangedaan. Het schip was daarna weer op geheimzinnige wijze verdwenen, zonder d® gewone formaliteiten. Men vermoedt, dat de bemanning zich van het schip heeft meester gemaakt en voor eigen rekening vaart. Het is mogeiyk, dat het schip tot zeeroover wordt verklaard, hetgeen laatste eeuw niet meer is geschied. Onttroond door de, „Queen Mary* De „Majestic" is onttroond door de „Queen Mary"; het passagiersschip van de Cunard White Star, dat met zyn 56.599 ton jaren» lang de trots van de Britsche vloot is ge- weest, is voor ongeveer 115.000 pond sterling aan de sloopers Thos. W. Ward te Sheffield verkocht en zal stukje voor stukje worden afgebroken en grootendeels weer in den smeltkroes verdwijnen. (Buiten verantwoordelykheid van de Redactie, Niet geplaatste stukken worden niet teruggezonden). I VEREENIGING VOOR VOLKENBOND EN VREDE. Afdeeling Den Helder. 18 Mei: Volkenbondsdag. Maandag 18 Mei wordt wederom gewijd aan den Vrede. Dit is geen plaatselijk noch landelijk gebeuren, neen, door de geheele we reld wordt op dien dag een halt geroepen aan alle menschen, om zich te bezinnen op deu vrede. In alle dagbladen worden artikelen over dit actueele onderwerp geplaatst, het is vrijwel overbodig hierop te wyzen. wy willen echter onder de aandacht van de inwoners van Den Helder brengen het programma voor dien Vredesdag. Alle vereenigingen zullen op Zondag en Maandag a.s. getuigen van hun Vredeswil en Vredesverlangen. Natuurlyk is het de Radio, die ons allen daartoe in de ge legenheid zal stellen de stemmen van de ver schillende sprekers in den lande te beluiste ren. Alle sprekers behandelen de brandende vraagstukken van den Volkenbond. Op Zondagavond 17 Mei spreekt Mr. R< Regout S.J. voor de K.R.O. van 9.45 tot 10 u, Van 10.30 tot 10.45 u. Mr. H. Willemse voor de Vara; terwyl verwacht wordt, dat de A.V.R.O. by de uitzending van Radio-Jour naal, de opname van de Grotius-plechtighe'4 te Delft op 16 Mei d.av. zal opnemen. Op den dag zelve, dus Maandag 18 Mei, van 9 uur tot 9.30, zal Dr. J. Schokking voor de N.C.R.V. spreken over de Vredesgedachtd en Vredesdaad. Deze „algemeene-uitzending" komt telken- jare tot stand door het Hoofdbestuur van de Vereeniging voor Volkenbond en Vrede. Ook de pers verleent alom hare medewerking vooï dit doel. Tevens herinneren wij aan de Radio-Vredes boodschap van de kinderen van Wales, zij be stempelen dien dag met den naam: „Goede wil dag". Dit is reeds de 15e keer, dat deze Vredesboodschap en Vredesgroet op 18 Mei door de geheele wereld wordt uitgezonden. De Heldersche afdeeling van Volkenbond en Vrede attendeert gaarne op deze belang rijke gebeurtenissen. Mogen leden en niet- leden der Vereeniging deze mededeeling niet als kennisgeving zonder meer aanvaarden. Deze tyd is natuurlyk bizonder geschikt! om toe te treden tot de plaatselijke afdeeling, hiermede wordt de vredesarbeid gesteund. Het Hoofdbestuur zag gaarne, dat vele nieuw® leden zich aanmeldden, opdat het dezen inter nationalen arbeid voor den Vrede zoo mogo- lijk met nog grootere activiteit kan ver volgen. Men kan zich hiervoor opgeven by de be stuursleden: Ds. H. A. Enklaar, Mevrouw J< Steenmeyer—-v. d, Ryst, den heer M. A. Kot ster en den secretaris: A. A. DE HOOGH. van 14 en 15 Mei. 1936. GETROUWD: A. v. d. Brand en H Wcstrop; C. Krap en D. H. Lemmens; J- Th. Kwak en H. M. Koomen; C. Smit en-J Th. Commandeur; P. B. Siegers en J- ben. ..p, BEVALLEN: J. M. v. Emmerik-Sch P per' z' van d« OVERLEDEN: F. Pronk, 77 J-i w- Voorde, 22 J. 15 Mei 1936. ■trok' j Aiu ryjt>, vert"" Aangekomen van Wormerveet e ^onlea ken naar Yarmouth het Ned. nl'S'l^trokk®" Aangekomen van Rotterdam en ,,|and"< naar Harüiigen het Ned, s.s, „Sc

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 6