De Indische
begrooting
goedgekeurd
Ingezonden
GEMBERBROOD! f 0.25
COR KRIGEE Galonstraat 71
Te Amsterdam willen ruim
200 bakkers gaan staken.
Het verbruik van tabak, sigaren
en cigaretten.
Waar blijft de Ansjovis?
Zonnig warm weer staat
ons te wachten
I
Muntcorrectie gevraagd.
Eerste Kamer
HELDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 16 MEI iotf
Luchtvaart'
De postvluchten van en
naar indië
De terugreis van de
Hindenburg
De tocht in 49 uur voltooid.
Amy Mollison behaald
haar record.
In 4 dagen en 16 uur de
terugreis volbracht.
Het nieuwste ontwerp van
Fokker, de F. 56.
GEMENGD NIEUWS
Binnenland
Auto tegen een boom gereden
4-jarig kind verbrand.
Man op een sleepschip gedood.
Motorschuit bij Naarden gezonken
Twee broertjes op een
fiets aangereden.
Zeg het met bloemen
Nieuwe truc in de
oplichterij.
Opbienbarende arrestatie in
Maastricht.
Drama bij de Nederlandsche
grens.
Motorrijder geslipt.
Door glazen dak gevallen.
Buitenland
Schip gestrand.
Een Britsch schip op stap
De „Majestic" naar den
slooper. 1
Burgerlijke Stand
van Den Helder
Haven van Nieuwediep-
Juist nu smaakt ons
KIJKSMIDDELEN IN APRIL.
In vier maanden 8.8 mlllioen b(j
raming ten achter.
De Rijksmiddelen brachten in April 28 7
millioen op .tegen f 28.9 millioen in April 1935
en 30.9 millioen als 1/12 der raming.
In de eerste vier maanden van het jaar be
droegen de totale ontvangsten 115 millioen
(v. j 119.9 millioen) b« 123.8 millioen als
4/12 der raming.
Wat de kohierbelastingen betreft, was eind
Maart in totaal 43.8 millioen op kohier ge
bracht. tegen 37.8 millioen op 31 Maart 1935.
GEKN GROOTE SCHOUWBURG IN
AMSTERDAM,
B. en W. hebben rapport uitgebracht om
trent de plannen van de N.V. Amsterdam-
sche Groote Schouwburg, die, zooals men
weet, een groote Schouwburg wil stichten aan
de Leidsche kade en de Marnixstraat. B. en
W. zetten uiteen, dat een dergelijk gebouw
met een algemeene hoogte van 37 meter, die
in het midden zelfs 45 meter boven de straat
komt hier het stadsbeeld op een dergelijke
wijze zal hinderen, dat de gemeente haar
medewerking voor de totstandkoming van dit
gebouw niet kan verleenen.
Tenzij patroons van standpunt
veranderen.
Donderdagavond hebben de veertien perso-
neelen, betrokken bij het conflict in het bak
kersbedrijf te Amsterdam, met de drie werk
nemersorganisaties vergaderd in het Cornelis
Broerehuis.
Met algemeene stemmen werd besloten
resp. Zondag bij de Joodsche firma's en
Maandag bij de overige betrokken bedrijven
de staking af te kondigen, indien de patroons
niet uiterlijk Zaterdag hebben bekend ge
maakt, dat de patrieel aangekondigde loons
verlaging wordt ingetrokken. Zaterdagavond
zal opnieuw met de personeelen worden ver
gaderd om het posten te regelen om te voor
komen, dat eventueele onderkruipers aan het
werk zullen kunnen gaan.
Bij het conflict zijn 231 gezellen en bezor
gers betrokken.
Volgens de vierde aflevering van het
maandschrift van het Centraal Bureau voor
de Statistiek opgenomen cijfers werden in
1935 gebanderolleerd 1.428.770.000 sigaren,
4.008.972.000 cigaretten en 10.569.000 kg
tabak.
Van de in 1935 verbruikte sigaren moest
Voor 1.048.335.000 sigaren 12% pet. en voor
880.435.000 sigaren 17% pet. accijns worden
betaald.
Het verbruik per hoofd der gemiddelde be
volking is toegenomen van 153 sigaren over
1926 tot 174 sigaren over 1930, waarop een
daling is gevolgd tot 169 sigaren over 1935;
van 317 cigaretten over 1926, behoudens en
kele gevallen van teruggang, tot 475 ciga
retten over 1935. Het tabaksverbruik per
hoofd der bevolking is daarentegen iets af
genomen, over de jaren 1926 tot en met 1933
bedroeg dit gemiddeld 1.5 kg en over de jaren
1934 en 1935 gemiddeld 1.3 kg.
Er is een vacuum in het leven van den
Waddenvisscher gekomen. Tot dusver was
het altijd zoo: als de haring er geweest was,
dan was 't haast-je-rep-je, de schuit en de
netten werden haastig nagezien om nog net
op tijd te zyn voor de scholen ansjovis. Maar
heden laat de ansjovis op zich wachten, en
de kustvisschers zitten thans met werklooze
handen uit te kyken over de zilte baren van
de Waddenzee.
Inderdaad bevreemdt het insiders, dat de
ansjovis er nog niet is. Wel werden een paar
kilo's op de Harlinger markt aangebracht,
maar één zwaluw maakt nog geen zomer.
Zal het zomer worden voor den visscher? Er
is ook voorspeld, dat. jaren na de afsluiting
van de Zuiderzee, er een tijd zou komen,
Waarin de ansjovis zou wegblijven.
DE OPENING VAN DE AVRO-STUDIO.
Naar de „Radio-Bode" meldt, zal, naar ver
wacht mag worden, de nieuwe Avro-studio te
Hilversum op 2 Juli a.s, door minister De
Wilde geopend worden.
Voor de Avro-leden is de feestelijke viering
dezer opening op 5 Juli vastgesteld.
OPKOOP VAN DOORGEDRAAIDE
BLOEMISTERIJPRODUCTEN.
De Nederlandsche Sierteeltcentrale vestigt
de aandacht van alle bij haar aangesloten
bloemkweekers op het feit, dat zjj de be
voegdheid heeft de door haar vastgestelde
minimumprijzen voor bloemisterijproducten op
ieder gewenscht oogenblik te veranderen.
Men baseere dus niet de teelt van bepaalde
soorten of variëteiten op de thans geldende
minimumprijzen, aangezien deze prijzen ten
allen tijde aan verandering onderhevig zijn.
BOTER.
De prijs van het crisisbotermerk en van de
vervoervergunning voor buitenlandsche boter
is voor de week van 18 tot en met 23 Mei
vastgesteld op 1 per kilogram.
Het Kon. Ned. meteorologisch instituut in
de Bilt meldt:
De hooge drukking boven Scandinavië nam
Weer toe, die in het Zuidwesten werd ver
dreven door de Oceaandepressie, die Donder
dag sterke barometerdaling met zwaren re
gen in Ierland bracht, maar in beteekenis
afnam en een uitlooper over de Golf van
Biëcaye heeft gevormd. Geheel Scandinavië
l'ièeft fraai weer en dit heeft zich nu ook
pV'ér v.-^st-Duitschland, onS land en Frankrijk
icbreld. tn Schotland én west-Engeland
It nóg rejjen. bij de golf van Biscaye is
frftiSH onweer, maar voorlpopig is
kans dat dit^tot ons lari f. dóórdringt nog ge-
zon\lfèj wam^weer te
Een adres aan minister Coiyn.
Naar De Tijd verneemt, heeft een groot aan
tal leiders van het bedrijfsleven in Nederland
een adres gericht aan minister Colijn om dezen
met aandrang te verzoeken, dat de regeering
niet langer zal aarzelen om onverwijld tot geld-
correctie over te gaan, teneinde herstel van het
oeconomisch leven in Nederland en Nederl.-
Indië mogelijk te maken.
Het adres herinnert aan het feit, dat sinds
Juli 1933 reeds talrijke dikwerf uitvoerig
gemotiveerde adressen zijn gezonden aan
minister Colijn, waarin de urgentie van geld-
correctie in het licht werd gesteld.
De gedetailleerde overwegingen, op grond
waarvan bovenbedoelde bedrijfsleiders zich tot
minister Colijn hebben gewend, luiden als
volgt:
„In scherpe tegenstelling tot het algemeen
oeconomisch wereldbeeld staat het oecono
misch beeld van Nederland.
De werkloosheid staat hier op een ongekend
hoog peil en vertoont een onrustbarend stij
gende tendenz.
Het bedrijfsleven kwijnt, het werkt, als ge
heel beschouwd, met verlies en onder steeds
minder te ontwarren kunstmatige verhoudin
gen.
De steunmaatregelen vormen een ondraag-
lijken last voor de overheidskassen.
De outillage onzer industrie veroudert en
kan niet op peil gehouden worden.
Evenwicht in de overheidsbudgetten is niet
bereikbaar zoolang deflatie leidt tot dalende
inkomsten.
Het hypotheekwezen is ontwricht. De finan-
cieele spanningen zijn groot en dreigen nog toe
te nemen.
De belangentegenstelling tusschen Neder
land en Nederlandsch Indië wordt door het uit
blijven van geldcorrectie geaccentueerd.
De bevolking in Nederlandsch-Indië vooral
op Java en Madoera ondervindt in toenemende
mate de gevolgen der steeds dieper doorwer
kende depressie, haar reserves zijn opgeteerd".
De inhoud van dit adres is ook ter kennis
gebracht van de voorzitters van de groote frac
ties in de Staten-Generaal.
De vakbekwaamheid onzer arbeiders gaat in
MEDEDEELING VAN MINISTER COLIJN.
De Surinaamsche begrooting eveneens
aanvaard.
Vergadering van Donderdag 14 Mei.
Rede van minister Colijn
De Minister van Koloniën, de heer C o 1 ij n,
zegt dat zijn naaste doel bij zijn optreden als
minister was, dat de toeneming der Indische
schuld moest worden tegengegaan. Bij zijn
optreden was het tekort op den gewonen
dienst nog 83 millioen. Voor 1935 was het 49
millioen. Nu is het nog 11 millioen. Brengt
de begrooting voor 1937 geen schuldvermeer
dering, dan is de eerste etappe bereikt. Spr.
hoopt, en vertrouwt, dat er in 1937 geen
schuldvermeerdering voor Indië zal ontstaan.
Hy leidt dit af uit de gegevens, die hem uit
Indië hebben bereikt. De bezuinigingen zijn
groot Maar men bedenke, dat de salarissen
tien jaar geleden buitensporig hoog waren en
dat de kosten van levensonderhoud meer zijn
gedaald dan de salarissen en de pensioenen.
Dat pensioenen onveranderd zouden zijn, ware
niet in het belang der betrokkenen. Dan zou
den zij in den duren tijd ook geen bijslag heb
ben gehad.
Zeer beslist is spr. gekant tegen elk wille
keurigheid op het gebied van belastinghef
fing.
De heer M e n de 1 s zei, dat spr. in de
Tweede Kamer had gezegd, geen millioenen
voor Indië te kunnen beschikbaar stellen,
maar men uitte daar overdreven wenschen.
Wij hadden 1340 millioen van de Indische
schuld gegarandeerd en door nieuwe hulp
mocht zeker de Indische schuld niet nog meer
stijgen. Door de maatregelen, die voor de
Indische defensie moeten worden genomen,
zal het Nederlandsche budget nog stijgen met
een niet gering aantal millioenen. Indië is
arm, maar zijn budgetaire positie is beter dan
de onze, want wij hebben nog een tekort van
tientallen millioenen op de begrooting. Spr.
memoreert de hulpverleening van 25 millioen
voor werken voor welvaart. Indië kan nu
weer 25 millioen leenen, zonder de schuld te
vermeerderen, want er wordt door de hulp
verleening 25 millioen overgeheveld van de
Indische naar de Nederlandsche schuld,
De oeconomische toestand.
Behalve wat de koffie betreft, kan men
zeggen, dat de westersche cultures er wat
beter voor staan dan een jaar geleden. Maar
de loonen zijn laag, zoo laag, dat men niet
op de basis daarvan tot uitkeering van divi
dend kan overgaan. Intusschen overdrijve
men den voedingstoestand der bevolking niet.
Uit de notulen van den raad van Indië leest
spr. voor, wat iemand gezegd heeft, dien spr.
den besten kenner van Indië acht, n.1. dat de
voedingstoestand zeker niet slechter is dan
25 jaar geleden.
Van een imperiale zelfvoorziening is niets
te verwachten, maar wel zijn Nederland en
Indië verplicht, elkaar zooveel mogelijk te
helpen. Een imperiale zelfvoorziening is aan
bevolen,, maar als men niet let op het verschil
in terminologie, kan men zeggen, dat wij het
eens zijn, want allen zijn ervoor, dat Neder
land en Indië elkaar zooveel mogelijk zullen
helpen. Alleen trekt de één de grenzen van
wat in de toekomst mogelijk zal zijn, ruimer
dan de ander.
I>e gevechtskracht der marine.
De gevechtskracht onzer marine is grooter
dan zij ooit geweest is, behalve in 1869, toen
in het Engelsche Lagerhuis werd gevraagd,
wat de Engelsche regeering dacht te doen in
verband met de overmacht van Nederland in
de Azatische wateren. (Gelach). Nederland
had toen pantserschepen en Engeland nog
,niet.
Spr's voorstellen inzake de Indische marine
zijn gereed pn komen a.s. Dinsdag in den
ministerraad. Deze moet er dus nog over be
slissen 'eii daarbij heeft ook de minister van
financiën een woord rïiee te spreken. giTzyn
vele moeilijke vraagstukken op te lossen op
dit punt, o.a. hoe men genoeg personeel op de
schepen krijgt. Deze week wordt er personeel
naar Indië gezonden ter bemanning van de
schepen daar. Ook het krijgen van materieel
op den bekwamen tijd is een moeilijkheid. Van
de dertien bommenwerpers zijn er zeven ge
dekt door de aanhangige begrooting. Zes
moeten er nog komen op één suppletoirs,
maar de bestelling moest plaats hebben.
De heer Mende is (s.d): U loopt alleen
het risico, dat u ze zelf moet betalen.
Minister Colijn: Dan is het eenige risico,
dat ik failliet word verklaard. (Gelach).
Spr. hoopt, dat begin Juni de benoeming
van den nieuwen gouverneur-generaal zal
kunnen geschieden. Continuïteit in het re-
geerlngsbeleld is inderdaad noodig, maar er
zijn geen twee menschen, die precies geiyi^
denken.
Den heer de Marchant zegt spr., dat het
ambtenarenverbod berust niet alleen op dé
belofte van trouw, maar ook op de wijze van
bestrijding van de regeering door de N.S.B!
De rede van den heer Mussert eergisteren
was weer zoo'n vulgaire bestrijding, waaraart
een fatsoenlijk en behoorlijk man zich niet
schuldig maakt.
De Kamer keurt de wetsontwerpen betreft
fende de Indische begrooting zonder hoofde
lijke stemming goed.
Z\j keurt zonder debat en zonder hoofdelijke
stemming het wetsontwerp goed tot wijziging
en verhooging van het dertiende hoofdstuk
der Rijksbegrooting (departement van kolo
niën) voor 1936 (vaartuigendienst in Suri
name).
Daarna pauzeert de Kamer een half uur. 1
De salarissen van den Raad van State, dé
Rekenkamer en de rechterlijke machten. 1
Na hervatting van" de vergadering is aan
de orde het wetsontwerp nadere wijziging vani
de regelingen, houdende vaststelling van dó
bezoldiging van den Raad van State, di
Rekenkamer, de rechterlijke macht en dé
militairrechterlij ke macht.
De heer Knottenbelt (lib.) zegt, dat
de rechterlijke macht onafhankelijk moet zijn/
en is, van de uitvoerende macht. Daarom
moeten de salarissen van de rechterlijke
macht bij de wet worden vastgesteld. Een
Kamerlid voelt op dit punt zijn verantwoor
delijkheid. Een lid van de rechterlijke macht
moet volgens een bepaalden levensstandaard
leven, mede ter wille van het aanzien der
rechterlijke macht.
Spr. wilt geacht worden, tegen het wets
ontwerp te stemmen.
De Minister van Justitie, de heer Van
S c h a i k, zegt, dat een algemeene salarisver
laging noodzakelijk was en dat daarbij allen
over één kam behooren te worden geschoren.
Spr. heeft groote waardeering voor de rech
terlijke macht, maar men bedenke, dat in
1911 haar salarissen belangrijk verbeterd is.
Wel zijn de salarissen later verlaagd, maar de
relatieve verbetering voor de rechterlijke
macht van 1911 is nooit te niet gedaan.
De Kamer keurt het wetsontwerp zonder
hoofdelijke stemming goed, waarna de ver
gadering tegen half drie wordt gesloten.
Heenreis.
De Lijster vertrok 14 Mei van Athene en
landde denzelfden dag te Bagdad.
Heenreis.
De Oever-Zwaluw vertrok 14 Mei van
Athene en landde denzelfden dag op Schip
hol.
Hedenmorgen is het K.L.M.-vliegtuig ,,Per-
koetoek" van Schiphol naar Nederl, Indië ver
trokken. Aan boord bevinden zich 4 passa
giers en post.
Donderdagochtend kwart voor zes is de
Hindenburg op het nieuwe vliegveld te Frank
fort a.d. M. geland. De tocht van Lakehurst
naar Frankfort is in 49 uur 3 minuten vol
bracht.
Een oogenblik na den terugkeer van de Hin
denburg vertx-ok het vliegtuig naar Zuld-
Amerika van de Lufthansa, waardoor de be
teekenis van Frankfort als luchthaven nog
eens bijzonder in het licht werd gesteld.
I
Amy Mollison is gisterochtend in de vroegte
van het vliegveld van Graz naar Asperen by
Weenen gevlogen, waar zij benzine bijvulde
en om 8.10 uur haar laatste étappe naar
Londen aanving. Over Linz, Frankfort, Keu
len en Brussel vloog zij naar Engeland, waar
zy om 1 uur Lympne passeerde, d.w.z., dat
zij over de terugreis 4 dagen en 16 uur, met
misschien nog enkele minuten, zal hebben
gedaan en dus erin geslaagd is het record van
Tommy Rose ook voor den terugweg te
breken. Dit record bedroeg 6 dagen en 6 uur.
Hij had voor de heen en terugreis samen 10
dagen noodig gehad. Amy heeft dus dit record
met circa 2 dagen geslagen.
Mevrouw Mollison heeft in de zeven jaar,
dat zij vliegt, reeds menig record behaald en
ook heel wat belangrijke vluchten afgelegd.
In 1931 werd zij beroemd door een solovlucht
naar Australië in negentien-en-een-halven
dag. Hetzelfde jaar vloog zij in 10 dagen van
Engeland naar Tokio. Het jaar daarop vestig
de zy haar eerste record EngelandKaap
stad met 4 dagen, 6 uur, 54 minuten en vloog
zij terug in 7 dagen, 7 uur en 5 minuten. Het
record bleef staan, totdat Rose het haar in
Februari van dit jaar ontnam. Amy Mollison
heeft niet lang geaarzeld, met te zorgen, dgt
zy 'het herwon.
In 1935 vloog zij met haar nxan over den
Noordelyken Aciantiachen Oceaan en ook in
de wedvlucht naar Australië maakten zij een
goed figuur, totdat hun machine het opgaf.
Amy Mollison is thans 33 jaar oud. zy is
sinds 1932 getrouwd met den vlieger J. A.
Mollison.
Nader wordt gemeld, dat zij om 1 uur 36
(Britsche zomertijd) op Croydon is geland,
4 dagen, 16 uur en 8 minuten na haar ver
trek uit Kaapstad.
Een verkeersvliegtuig met slaap-
cabines en twee verdiepingen.
De juist verschenen catalogus van de in
zending der Nederlandsche Vliegtuigenfabriek
te Amsterdam op de internationale lucht
vaarttentoonstelling te Stockholm, bevat
nadere gegevens omtrent het nieuwste ont
werp van Fokker, dat te Stockholm voor de
eerste maal wordt geëxposeerd, de Fokker
F, 56, welk nieuw type verkeersvliegtuig ge
heel blykt te zyn uitgewerkt.
De F. 56 is een viermotorige vrijdragende
middendekker, in staat om des daags 56 pas
sagiers te vervoeren met een bemanning van
vijf zes man, over een afstand van 1000 km.
Het merkwaardigste van dit vliegtuig is, dat
het bestaat uit twee verdiepingen.
Overdag heeft elk der vier afdeelingen,
waaruit de bovenverdieping bestaat, acht zit
plaatsen, en wel vier aan eiken kant van de
gang, die midden door deze compartimenten
loopt.
Van de verstelbare tweepersoonszetels kun
nen de rugleuningen zoodanig verzet worden
dat de passagiers zoowel tegenover als ach-
tér elkaar kunnen gaan zitten. De beneden-
1 Verdieping heeft twee afdeelingen. elk met 12
zitplaatsen.
Des nachts wórden twee naast elkaar ge-
légèn zitplaatsen in een bed getransformeerd,
terwijl bovendien nog eenige tegen den wand
opklapbare bedden beschikbaar zijn. Zoo
biedt de F. 36 voor nachtverkeer accommodatie
voor 28 passagiers, waarmee het vliegtuig,
indien ook des nachts de bemanning uit 5 h
6 personen bestaat,
een actie-radius van 1600 km.
krijgt.
Snelheden.
De berekende maximum-snelheid zou 355
km per uur bedragen en de kruissnelheid op
4700 meter hoogte 315 km, op 2000 meter
hoogte 290 km per uur; het practische pla
fond zou 7250 meter zijn en op drie motoren
nog altijd 5300 meter.
De stijgtijden worden berekend op 1000
meter In 3.2 minuten, 2000 meter in 6.2 min.,
3000 meter in 9 min. en 5000 meter in 16.4
minuten.
Verscheidene gewonden,
Donderdagavond om ongeveer elf uur heeft
tusschen Holsloot en Dalen een ernstig auto-
Ongeluk plaats gehad. Een auto, waarin vier
jongelui uit Schoonebeek en Coevorden zaten
en die bestuurd werd door den heer J. Lud-
wig te Schoonebeek, reed in een bocht van
den weg met vrij groote snelheid tegen een
boom, tengevolge waarvan twee der jongelui
uit den auto werden geslingerd. Een van hen,
mej. Scheerhoorn uit Coevorden, bleef be
wusteloos en zwaar gewond op den weg lig
gen. De jongeman Meerstadt, eveneens uit
Coevorden, had verscheidene wonden aan ge
laat en handen opgeloopen.
Van de beide andere inzittenden liep mej.
Scheerhoorn lichte verwondingen op. Dr.
Christiaans uit Dalen was spoedig ter plaatse
en liet den zwaar gewonde ,die o.m. een ge
compliceerde beenbreuk, een armbreuk en
ernstige verwondingen aan het gelaat had
gekregen, naar het ziekenhuis te Hoogeveen
overbrengen. De beide andere gewonden wor
den thuis verpleegd. De bestuurder bleef
ongedeerd. De auto is zwaar beschadigd.
BU een brand in een boerderij.
Te Harenkarspel is gisterochtend om elf
uur de boerderij bewoond door en eigendom
van den heer J. Bruin Pzn. door brand ver
nield. Vermoedelijk is de brand ontstaan,
1 doordat het vierjarig zoontje Frans met luci
fers in een schuurtje speelde, waar stroo was
opgeslagen. Het jongetje heeft men niet kun
nen vinden, zoodat men vermoed, dat het kind
in de vlammen is omgekomen.
Het vermoeden, dat het 4-jarig zoontje van
den heer Bruin in de vlammen zou zijn om
gekomen, is juist gebleken. Gistermiddag om
twee uur heeft men het geheel verkoolde
lijkje van het knaapje uit de puinhoopen te
voorschijn gehaald. Men vermoedt, dat het
kind, toen het de vader hoorde roepen, bang
is geworden en onder het stroo is gekropen.
Zooals te begrijpen is, heerscht in het gezin,
dat bestaat uit vader, moeder en dertien
kinderen, groote verslagenheid.
De geheele boerderij met inboedel is een
prooi der vlammen geworden. Verzekering
dekt de schade.
Aan boord van het aan de Middenkous te
Amsterdam liggend sleepschip Isala II is de
19-jarige G. Janszen door een hijsch balen in
den rug getroffen, waardoor hij voorover in
het ruim sloeg en met het hoofd terecht
kwam op een ijzeren balk. De man was vrij
wel op slag dood.
Donderdagavond is de motorschuit ,.De Zes
Gebroeders", geladen met klei, op weg van
Leiden naar Naarden. in de Muidertrekvaart
tusschen het Merwedekanaal en Muiden in
aanvaring gekomen met een aan den wal
liggende motorschuit van de firma Blanke
voort uit Naarden, geladen met zand op weg
van Kortenhoef naar Amsterdam. De voor
steven van „De Zes Gebroeders" werd in el
kaar gedrukt, het middenschip liep vol water
en spoedig stak het achterste deel van het
'/.schip boven water. De zandschuit kreeg min
der ernstige averij. Het scheepvaartverkeer
werd versperd en is verlegd.
Een van hen doodeiyk gewond,
door aanrijding.
Donderdagmiddag te ruim vier uur is tus
schen Den Bommel en Achthuizen op Over-
flakkee een ernstig ongeluk gebeurd.
Daar reed de 12-jarige Cornelis de Wit op
de fiets, met achter op den bagagedrager zyn
vijfjarig broertje, Rinus.
De kinderen waren op weg van school naar
huis. De jeugdige wielrijder wilde op een ge
geven moment een voor hem zeer langzaam
rijdende vrachtauto passeeren, maar hy zag
niet, dat uit de tegenovergestelde richting
eveneens een vrachtauto naderde. Hoewel de
bestuurder daarvan, B. van V. uit Ooltgens-
plaat, nog probeerde uit te wijken, kon hij
een aanrijding niet voorkomen.
De kleinste jongen werd op den berm van
den weg geslingei'd en liep slechts lichte ver
wondingen op. Zijn broer echter kwam met
het hoofd te vallen tegen een der spatborden
van den auto .Hy werd opgenomen met een
zeer ernstige schedelbreuk en twee gebroken
beenen. In hopeloozen toestand is de jongen
naar het ziekenhuis te Dirksland overge
bracht, waar hij kort na aankomst is over
leden. Het andere jongetje is naar de ouder
lijke woning vervoerd.
Maar liaal de potten er af!
Op de eerste étage van een pand te Rotter
dam woont een meneer, die heel veel van
bloemen houdt. Dies kreeg hij van den huis
eigenaar vergunning om op een lager gele
gen plat bloemen neer te zetten. Zulks was
echter niet naar den zin van een bovenbuur,
die in voortdurende onmin leeft met den bloe
menliefhebber. Toen deze zijn bloemen begoot,
ontstak de anderè daarover zoo in woede,
dat hy een bloempot op het plat wierp. Alleen
aan de omstandigheid, dat de man met den
gieter gezien had, wat z'n vijand in het schild
voerde, was het te danken, dat hij zich nog
juist in veiligheid kon brengen. Ontwarend,
dat z'n projectiel het doel gemist had, werd
hy nog boozer, met het gevolg, dat een regen
van bloempotten op het plat neerdaalde. De
man van de bloemen was zoo verstandig niet
z'n schuilplaats te verlaten, daar hy er an
ders stellig niet zonder kleerscheuren was
afgekomen. Tegen den pottengooier is ter
zake van poging tot zware mishandeling,
proces-verbaal opgemaakt.
In de voornaamste buurten van Amsterdam
doolt in de laatste dagen een chique gekleed
heer rond, die belust is op het huren van
appartementen. De pensionprijs kan niet te
hoog zijn, want deze chique heer is zeeofficier
en dan komt hij uit Den Helder of wel hij is
advocaat en dan komt hij uit Arnhem of hij
is doctor in de letteren en dan komt hij uit
Leiden.
Na afloop van het onderhoud, waarin hy
altijd bereid is de aangeboden vertrekken te
huren, blijkt zijn portemonnaie te zijn zoek
geraakt, hij heeft zijn geld verloren in den
trein of elders. In elk geval moet hij terug
naar zijn woonplaats en dan vraagt hij schuch
ter hem te helpen.
Welke pensionhouder zou weigeren aan zulk
een chique heer, die bovendien zoo juist kamers
heeft gehuurd, even een tientje te leenen, met
enkele dagen is het geleende geld weer terug.
Echter de pensionhouder komt bedrogen uit,
want de huurder ziet hij nooit terug of het
moet misschien straks zijn op een politie
bureau ,want de politie speurt ijverig naar
dezen oplichter.
In verband met onregelmatigheden, ge
pleegd by de Vrywillige Landstorm te Maas
tricht, heeft de politie jhr. Gr. gearresteerd.
Jhr. Gr. is vroeger luitenant geweest en is
thans in dienst by de Vrijwillige Landstorm,
waarby hy administratief werk verrichtte. Hy
wordt verdacht van valschheid in geschrifte
en verduistering.
Hy is gisteren overgebracht van het arres
tantenlokaal in het politiebureau naar het
Huis van Bewaring. (Volksblad).
In het gehucht Heiblok bij de Nederlandsche
grens ontstond tusschen de gebroeders H. en
L. B. een verbitterde twist. L. greep plotseling
een geweer en wilde zijn broer neerschieten.
Het schot ging echter niet af en in zijn blinde
woede ging de man daarna zijn broer met de
kolf van het geweer te lijf. Toen hij hem een
slag toebracht op het hoofd ging het schot
echter eensklaps af en L. kreeg zelf de kogel
in de borst. Hy stortte dood neer.
zyn vader gedood.
Donderdagavond omstreeks acht uur reed
de heer v. d. Hof uit Rotterdam met zijn
motorfiets in de richting Arnhem, toen hij in
de bocht naby Randwijk met zijn motorfiets
kwam te slippen. Zijn vader, die achterop de
motorfiets zat, kwam zoodanig te vallen, dat
hy met een hersenschudding en inwendige
kneuzingen in het ziekenhuis te Arnhem is
opgenomen, waar hij in den loop van den
nacht aan zyn verwondingen is overleden.
De 19-jarige werkster J. H. was in een
woning aan de Kenaustraat te Haarlem aan
het schoonmaken van een badkamer. Op
zeker oogenblik viel haar zeemlap door het
raam op een glazen afdak, waarop een laag
vuil en stof lag. Het meisje, meenende, dat
het dak van hout was, sprong uit het raam.
Het glas brak natuurlyk en het meisje viel
3 /2 meter naar beneden op den vloer van een
xylceuken. Zij liep een hersenschudding op en
Tri°nd,en.uaan h00fd en handen- Zij is in het
E isabethgasthuis opgenomen. In den bijkeu
ken stond de vrouw des huizes, die door glas
scherven eveneens gewond werd.
IN DE PENNEN VAN EEN HEK
GEVALLEN.
Gistermiddag om een uur is een U-jarige
jong ente Amsterdam by het spelen in de
drZTJ u' Cen 'lek eevallen' Ee« der pennen
g de knaaP zo° diep onder den arm in het
lichaam, dat vermoedelyk een long i8 geiaak.
De jongen is in het Onze Lieve Vrouwe!
gasthuis opgenomen.
De 3000 ton metende Amerikaansche kust,
vaarder „Northsea" met 140 passagiers en 30
koppen bemanning aan boord, is i3 Donder
dag aan de Zuid-Westkust van het Prins van
Wales eiland gestrand by de kust van Aiaska
De opvarenden konden zich in de sloepen
redden.
Zal het tot zeeroover verklaard
worden?
Sedert een maand wordt dé treiler Girlpat
welke thuishoort te Grimsby, vermist.
Op 3 April kwam het schip te Dover aan
De machinist ging aan land, doch toen hti
weer naar het schip wilde terugkeeren, was
het verdwenen. Veertien dagen hoorden 44
eigenaars niets, tot zy Woensdag vernamen
dat het schip de haven van Carcubion in Span!
je had aangedaan. Het schip was daarna weer
op geheimzinnige wijze verdwenen, zonder d®
gewone formaliteiten.
Men vermoedt, dat de bemanning zich van
het schip heeft meester gemaakt en voor eigen
rekening vaart. Het is mogeiyk, dat het schip
tot zeeroover wordt verklaard, hetgeen
laatste eeuw niet meer is geschied.
Onttroond door de, „Queen Mary*
De „Majestic" is onttroond door de „Queen
Mary"; het passagiersschip van de Cunard
White Star, dat met zyn 56.599 ton jaren»
lang de trots van de Britsche vloot is ge-
weest, is voor ongeveer 115.000 pond sterling
aan de sloopers Thos. W. Ward te Sheffield
verkocht en zal stukje voor stukje worden
afgebroken en grootendeels weer in den
smeltkroes verdwijnen.
(Buiten verantwoordelykheid van de Redactie,
Niet geplaatste stukken worden
niet teruggezonden).
I
VEREENIGING VOOR VOLKENBOND
EN VREDE.
Afdeeling Den Helder.
18 Mei: Volkenbondsdag.
Maandag 18 Mei wordt wederom gewijd
aan den Vrede. Dit is geen plaatselijk noch
landelijk gebeuren, neen, door de geheele we
reld wordt op dien dag een halt geroepen aan
alle menschen, om zich te bezinnen op deu
vrede. In alle dagbladen worden artikelen
over dit actueele onderwerp geplaatst, het is
vrijwel overbodig hierop te wyzen. wy willen
echter onder de aandacht van de inwoners
van Den Helder brengen het programma voor
dien Vredesdag. Alle vereenigingen zullen op
Zondag en Maandag a.s. getuigen van hun
Vredeswil en Vredesverlangen. Natuurlyk is
het de Radio, die ons allen daartoe in de ge
legenheid zal stellen de stemmen van de ver
schillende sprekers in den lande te beluiste
ren. Alle sprekers behandelen de brandende
vraagstukken van den Volkenbond.
Op Zondagavond 17 Mei spreekt Mr. R<
Regout S.J. voor de K.R.O. van 9.45 tot 10 u,
Van 10.30 tot 10.45 u. Mr. H. Willemse
voor de Vara; terwyl verwacht wordt, dat de
A.V.R.O. by de uitzending van Radio-Jour
naal, de opname van de Grotius-plechtighe'4
te Delft op 16 Mei d.av. zal opnemen.
Op den dag zelve, dus Maandag 18 Mei,
van 9 uur tot 9.30, zal Dr. J. Schokking voor
de N.C.R.V. spreken over de Vredesgedachtd
en Vredesdaad.
Deze „algemeene-uitzending" komt telken-
jare tot stand door het Hoofdbestuur van de
Vereeniging voor Volkenbond en Vrede. Ook
de pers verleent alom hare medewerking vooï
dit doel.
Tevens herinneren wij aan de Radio-Vredes
boodschap van de kinderen van Wales, zij be
stempelen dien dag met den naam: „Goede
wil dag". Dit is reeds de 15e keer, dat deze
Vredesboodschap en Vredesgroet op 18 Mei
door de geheele wereld wordt uitgezonden.
De Heldersche afdeeling van Volkenbond
en Vrede attendeert gaarne op deze belang
rijke gebeurtenissen. Mogen leden en niet-
leden der Vereeniging deze mededeeling niet
als kennisgeving zonder meer aanvaarden.
Deze tyd is natuurlyk bizonder geschikt!
om toe te treden tot de plaatselijke afdeeling,
hiermede wordt de vredesarbeid gesteund.
Het Hoofdbestuur zag gaarne, dat vele nieuw®
leden zich aanmeldden, opdat het dezen inter
nationalen arbeid voor den Vrede zoo mogo-
lijk met nog grootere activiteit kan ver
volgen.
Men kan zich hiervoor opgeven by de be
stuursleden: Ds. H. A. Enklaar, Mevrouw J<
Steenmeyer—-v. d, Ryst, den heer M. A. Kot
ster en den secretaris:
A. A. DE HOOGH.
van 14 en 15 Mei. 1936.
GETROUWD: A. v. d. Brand en H
Wcstrop; C. Krap en D. H. Lemmens; J-
Th. Kwak en H. M. Koomen; C. Smit en-J
Th. Commandeur; P. B. Siegers en J-
ben. ..p,
BEVALLEN: J. M. v. Emmerik-Sch P
per' z' van d«
OVERLEDEN: F. Pronk, 77 J-i w-
Voorde, 22 J.
15 Mei 1936.
■trok'
j Aiu ryjt>, vert""
Aangekomen van Wormerveet e ^onlea
ken naar Yarmouth het Ned. nl'S'l^trokk®"
Aangekomen van Rotterdam en ,,|and"<
naar Harüiigen het Ned, s.s, „Sc