Callarusoog
Texel
Marineberichten.
-
Buitenland
0e bliksem doodt vijftien personen.
De smokkelarij in Noord-China.
Het huwelijksavontuur van prinses
Rajihah.
Vrouw ter dood veroordeeld.
Vier kinderen in woonwagen
verbrand.
Queen Mary.
De plannen voor een zusterschip
van de Queen Mary.
De bandieten van New York.
Drie-en-dertig menschen gewond
bij Spoorwegongeluk.
De dikke Bertha.
HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG
Een blanke huid verbrandt
Onweder eischt drie dooden.
Verkeersongelukken in Duitschland.
Luchtvaart
De postvluchten van en
naar Indië
De Hindenburg weer thuis.
Stratosfeertocht over den
Atlantischen Oceaan.?
Een Italiaansche bommenwerper
verongelukt.
BINNENLAND
Disconto opnieuw verhoogd
De steunverleening aan de
garnalenvisschers.
Financiering versnelden
bruggenbouw.
De Hollandsche Mij. van
landbouw.
De reisbelasting wordt
belangrijk veranderd.
Oost-indië
Een kind verkocht.
Groote brand.
Malversatie te Semarang.
Geen vereeniging van
Callantsoog met Zijpe.
Wat voor weer vandaag?
Visscherijberichten
Marktberichten
Burgerlijke Stand
kussischk boot met
machineschade.
pe Russische boot „Walerie Mashlauk" is
jjjet machineschade te IJmuiden binnen
gebracht door twee sleepbooten van Wijs
muller. Zy zuilen opvaren naar Amsterdam,
Waar de boot waarschijnlijk gerepareerd zal
worden.
De „Walerie Mashlauk" was op een proef-
Te Belas Slatina, in Noord-Bulgarye, zyn 15
personen, onder wie een man van 98 jaar,
Joor den bliksem gedood.
De Engelsche China Navigation Cy., die de
Jtust vaart beoefent, heeft besloten zeven
schepen uit den dienst te nemen op grond van
ye depressie, die het gevolg is van de smok
kelarij in Noord-China.
De maarschalk van het Irakeesche hof,
Oadrintakin, is te Athene aangekomen, waar
jij) een onderhoud heeft gehad met prinses
Rajihah, de zuster van den Koning van Irak,
die eenige dagen geleden het orthodoxe geloof
heeft aangenomen en met een Griekschen
hotelbediende getrouwd is.
De maarschalk weigerde zich tegenover de
pers op eenige wijze uit te laten. De bladen
hielden nochtans, dat Cadrintakln zjjn uiterste
best zal doen, om het huwelijk van de prinses
te doen ontbinden.
Haar man vergiftigd,
Zaterdag is te Dorchester een 33-jarige
pioeder van vijf kinderen ter dood veroordeeld,
Schuldig geacht haar man te hebben vergiftigd.
Een deskundige had verklaard tusschen
Schraapsel van een blikje, sporen van arseni
cum te hebben aangetroffen. Dit blikje was
fn den haard geworpen en in de asch in den
haard was een bijzonder hoog percentage
Arsenicum aangetoond.
Zaterdagavond is bjj Kohlscheid (naby de
Nederlandsche grens) een ontzettend ongeluk
gebeurd. In een woonwagen verbleef een 32-
jarige man met zijn vrouw en vier kinderen
pe ouders hadden den wagen des avonds ver
laten en zich naar Kohlscheid begeven. Toen
de kinderen alleen waren, brak door nog onop
gehelderde oorzaak brand uit. Binnen enkele
^ogenblikken stond de geheele wagen in brand.
£>e vier kinderen werden een prooi der vlam
men, voordat hulp kon worden geboden.
Het schip een commercieel succes.
Na aankomst van de Queen Mary heeft de
yoorzitter van de Cunard White Star Line,
Jsr Percy Bates, voorspeld, dat de Queen
Mary een groot commercieel succes zal
gorden. Ik geloof, zoo zeide hij, dat dit schip
het meest rendabele schip zal zjjn op de
atlantische route. Dit schitterende zeekasteel
rechtvaardigt den bouw van een zusterschip.
Slr Bates liet zich er echter niet over uit,
Wanneer dit zusterschip op stapel zal worden
gezet.
De president der Standard Oil Company
van New Jersey, verklaarde, dat de Queen
Mary ondanks haar geweldige afmetingen
minder stookolie heeft verbruikt dan kleinere
fichepen.
Zoo heeft de Queen Mary op haar eerste
Jeis slechts 32.500 barrels stookolie verbruikt,
terwijl de Acquitania, die slechts half zoo
groot is als de Queen Mary, 55.000 barrels
op een enkele reis gebruikt.
Volgens de „Daily Herald" heeft de regee-
£lng reeds een subsidie van 5 millioen pond
fiterling aan de Cunard White Star Line toe
gekend met het oog op den bouw van een zus
terschip van de „Queen Mary". Over deze
kwestie kan een mededeeling verwacht worden
ha den terugkeer van den president van de
teederij in Engeland.
Te New-York hebben vier gangsters, die
tnet een grooten auto waren komen aanrijden,
Op een drukken hoek in Bronx (New-York)
twee bankbedienden overvallen, en hen met
Revolvers bedreigende, gedwongen tot afgifte
^an een bedrag aan geld, groot 50.000 dollar.
Volvolgens verdwenen zij in snelle vaart met
}iun wagen. Op een andere drukke verkeers
la ruising werden de gangsters door een agent
Van politie aangehouden, omdat zy door het
t®°de licht heen gereden waren. De niets ver
goedende agent liet hen echter, na hun
hamen te hebben opgeteekend, doorrijden,
Boodat zij toch nog konden ontsnappen.
Dinsdag is een van Cataro (Spanje) komen-
personentrein tegen een stootblok opge
reden. Verscheidene wagons werden aanzien-
'jk beschadigd, drie-en-dertig personen wer-
n gewond, van wie vier ernstig.
Naar Havas uit Berlijn meldt zal dezen
fiomer in alle steden des ryks een model van
net vèrdragend kanon dat tijdens den wereld
oorlog 0p 128 km afstand Parijs heeft be
schoten, worden tentoongesteld. De Kyff-
nhuserbund heeft het initiatief voor deze
fixpositie genomen, welke beoogt de Duitsche
Jeugd vertrouwd te maken met de krijgsver
richtingen van het oude Duitsche lgere. Ten
tongesteld wordt tevens een plattegrond van
parijs met de plaatsen waar de granaten zrjn
^geslagen.
Bij het (houten) model zullen manschappen
y*n de batterij die het kanon bediend hebben
dichtingen geven. Het model meet 17 m,
lerwijl het aknon zelf 64 m lang was, de loop
leen 34 m.
en wordt rood en pijnlijk door de zon.
Gebruik daarom tijdig AMILDA-zonnebruin-
crême. die Uw huid beschermt tegen ver
vellen en zonnebrand en U tevens snel
mooi bruint, óók bij weinig of geen zon.
Flacon 90 ct. Tube 60 ct. Doos 50 en 25 ct.
Detroit en omgeving zijn door een hevig
onweer geteisterd. Drie personen werden ge
dood en ongeveer 10 gewond.
134 dooden en 4064 gewonden in
één week.
De rijksminister van verkeerswezen, baron
von Eltz Rübenach, deelt mede, dat in de af-
geloopen week tengevolge van verkeersonge
lukken 134 menschen gedood en 4064 gewond
zijn. Gemiddeld vallen thans elke week 120
menschen als slachtoffer van het verkeer, ter
wijl ongeveer 3000 menschen gewond worden.
DE ECHTGENOOT WORDT AFGEKOCHT.
Volgens berichten in de bladen, welke
moeilijk te controleeren zijn, heeft de maar
schalk van het Irakeesche hof, Cadri Taxim,
bij zijn stappen om het huwelijk van prinses
Azzah te doen ontbinden, bereikt, dat de
hotelportier Charalambof, de echtgenoot van
de prinses, bereid zou zijn zich tegen een
aanzienlijk bedrag terug te trekken. De bla
den spreken van 50.00 tot 80.000 pond ster
ling.
MET EEN MOTORBOOTJE OVER DEN
OCEAAN.
In tegenwoordigheid van den minister van
koopvaardij is bij Parijs een scheepje van
13 m, 15 ton en een motor van 50 pk, door
zware olie gestookt, te water gelaten, ge
bouwd voor den zeeschilder, die den voorbe
schikten naam Marin-Marie draagt en die in
de V. S. het kleinste Fransche Oceaanvaar
tuig wil vertoonen. Het doet de reis heen aan
boord van een der gewone bodems en daarna
hoopt de zeevaarder, evenknie van Alain Ger-
bault, in drie weken weer de Fransche kust
met eigen middelen te bereiken.
De „Nachtegaal" (terugreis) is 3 Juni van
Bagdad vertrokken en denzelfden dag te Athene
aangekomen.
De „Perkoetoet" (terugreis) is 3 Juni van
Alexandrië vertrokken en denzelfden dag te
Amsterdam aangekomen.
De „Kievit" (heenreis) is 3 Juni van Am
sterdam vertrokken en denzelfden dag te
Athene aangekomen.
De „Kwak" (heenreis) is 3 Juni van Cal-
cutta aangekomen en denzelfden dag te Medan
aangekomen.
Het luchtschip „Hindenburg" is gisteren
morgen om zes minuten over acht van zyn
tocht naar Zuid-Amerika teruggekeerd en vlot
geland op het vliegveld Rhein-Main bij Frank
fort.
Op 15000 meter hoogte.
De vliegers Pangborn en Monty Mason zul
len op 12 Juni een stratosfeertocht over den
Atlantischen Oceaan maken. Van New-York
uit zullen zy op een hoogte van 15.000 meter
den Oceaan oversteken. De vliegers zijn voor
nemens bezoeken te brengen aan Londen.
Parijs, Madrid en Amsterdam, misschien ook
aan Berlijn en Moskou.
i
Drie dooden.
By een oefeningsvlucht boven de Ligurische
Apenijnen is een Italiaansche bommenwerper
in een onweersbui geraakt en van 500 meter
hoogte naar beneden gekomen. De uit 5 man
bestaande bemanning trachtte zich met para
chutes te redden, doch drie hunner kwamen om.
Met een vol procent over de
geheele linie.
De directie van de Nederlandsche Bank
deelt mede, dat met ingang van 4 juni het
wisseldisconto met 1 pet. is verhoogd tot 41/,
pet. (sedert 30 Mei 31/, pet.), terwijl het pro-
messedisconto, de rente voor beleening van
effecten en goederen en voor voorschotten in
rekening-courant met ingang van dien datum
met 1 pet. zijn verhoogd tot 5 pet.
Minister Deckers heeft de beginselen mede
gedeeld, waarop de door hem reeds eenigen
tyd geleden in uitzicht gestelde steunregeling
zal berusten. Er wordt een Centraal Ver
koopkantoor voor garnalen opgericht, in na
volging van hetgeen voor de mosselen met
groot succes is geschied. Dit kantoor garan
deert den visschers, althans tot op zekere
hoogte, een minimum-afzet tegen een be
paalden prys. Het minimum, dat elk vaar
tuig leveren mag, hangt af van de capaci
teit van zijn motor. Daar het kantoor wel
niet alles tegen kostprijs zal kunnen verkoo-
pen, wordt er geld uit het Landbouwcrisis
fonds bygelegd. Vermoedelijk zal de regeling
op 1 Juli a.s. in volle werking treden. In ver
band evenwel met de benarde omstandig
heden van het bedrijf, bleek de minister be
reid aan den steun terugwerkende kracht te
verleenen tot 1 Juni. Over de maand Juni
krijgen de visschers dus wel de geldelijke
uitkeeringen, waarop z(j, ingevolge deze re
geling, aanspraak kunnen maken, maar de
uitbetaling zal pas ln Juli plaats kunnen
vinden, omdat de organisatie niet eerder tot
stand komen kan.
Aan de orde is het wetsontwerp tot finan
ciering van den versnelden bruggenbouw door
verhooging der tijdelyke heffing van het bij
zonder invoerrecht op benzine.
De heer van den Bergh (lib.) gelooft
niet, dat er in deze Kamer tranen zullen
worden gestort over het vervallen der tol
heffing voor het zelfde doel. Doch ook dit
ontwerp juicht spr. niet toe. Spr. vraagt zich
af, waarom het aanvankelijk voorgenomen
tempo niet kan worden behouden. Bruggen
bouw is een zaak van Nederlandsch belang.
Dus behoorden de belastingbetalers in het
algemeen de kosten op te brengen en niet
alleen de weggebruikers.
De heer van Citters (a.r.) mist in het
wetsontwerp de zekerheid, dat, voteert de
Kamer het gevraagde, dit bestemd zal worden
voor het beoogde doel.
Spr. betoogt, dat, vergeleken met andere
soorten verkeer het wegenverkeer reeds
zwaar belast is. Bovendien komen van de hef
fingen voor het Verkeersfonds 7 millioen niet
ten goede daarvan. Moet er nu voor snelleren
bruggenbouw extra worden betaald?
Waarom zijn voor andere doeleinden, als
electrificatie van spoorwegen, wel bedragen
beschikbaar, en worden voor bruggenbouw
direct extra-bijdragen gevraagd?
De heer Ter Haar (c.h.) zegt, dat de
grens voor de lasten der autogebruikers reeds
is overschreden. Spr. hoopt nieuwe argumen
ten te vernemen.
De minister van financiën en van
waterstaat aan het woord.
De minister van financiën, de heer Oud
zegt, dat de rechtvaardiging der benzinebelas
ting lag en ligt in den nood van 's ryks schat
kist, in verband met de sterke daling der ben
zineprijzen. Na het verzet tegen de tolheffing
kwam de nu voorgestelde -als de meest aan
gewezen wijz van heffing. Voor zich vindt spr.
nog een plan van tolheffing zoo dwaas niet.
Spr. erkent, dat er grenzen zyn aan de belas
ting van het autoverkeer, maar er zijn ook
grenzen aan het tempo van den bruggenbouw.
De minister van waterstaat, de heer Van
Lidth de Jeude, heeft ook oorspronkelijk
tolheffing aanbevelenswaardig geacht. Men
wilde die niet.
Thans wordt een heffing voorgesteld, welke
neerkomt op 4/100 tot 6/100 cent per ton-kilo-
meter.
Spreekt men van versnelden bruggenbouw,
dan moet men niet rekenen met elke brug op
zichzelf, doch denken aan het geheel.
Aan alle kanten wordt er naar gestreefd den
bruggenbouw zooveel mogelijk te versnellen.
Overigens is een commissie doende, zoo
zuiver mogelijk te onderzoeken, welke lasten
aan de wegen worden besteed en welke op
brengsten daar tegenover staan.
Het wetsontwerp wordt z.h.st. aangenomen,
met aanteekening, dat de heer Ter Haar
(c.h.) tegen is.
Een motie tegen het landbouw-
crisisbeleid aangenomen.
In de 142ste algemeene vergadering van de
Hollandsche Maatschappij van Landbouw, ge
houden te Amsterdam, heeft gistermorgen
dr. ir. P. N. ten Boekei, rijkszuivelconsulent,
gedetacheerd bij het regeêringsbureau voor de
uitvoering van de landbouw-crisiswet, een in
leiding gehouden over zuivelvraagstukken.
Inleider begint met te wijzen op de groote
beteekenis van het zuivelbedrijf en van de
moeilijkheden, welke in het bijzonder de crisis
regelingen op zuivelgebied ondervinden, waar
door deze veel ingrijpender en gecompliceer
der dienen te zijn dan vele andere. Zulks vloeit
in de eerste platas voort uit het feit, dat ons
land een te groote productie aan zuivel heeft
voor de eigen behoefte en ten tweede uit het
seizoenkarakter, dat onze zuivelproductie
kenmerkt. Het zwaartepunt van de productie
toch ligt in het weide-seizoen.
De uitvoering van de zuivelcrisisregelingen
berust bij de Nederlandsche Zuivel-Centrale.
Hoofdtaak van deze instelling is het doen van
heffingen, welke op de diverse zuivelproducten
zijn gelegd en het geven van uitkeeringen uit
de opbrengst daarvan over alle tot zuivel- en
melkproducten verwerkte melk. Deze belas-
tinheffing geschiedt aan de bron, dus bij pro
ductie en import. Bjj export wordt de heffing
gerestitueerd, aangezien deze vanzelfsprekend
tegen wereldmarktprijzen moet kunnen plaats
vinden. Belast is het melkvet in alle zuivel-
en melkproducten (boter, kaas, melkpoeder,
gecondenseerde melk en blokmelk).
De voortdurende stijging van de zuivel
productie heeft aanleiding gegeven om te
trachten deze te beperken door middel van
vee-afslachtingen, een teeltregeling en door
beperking van den melksteun. Deze laatste
maatregel moest zooals bekend is vanwege de
uitvoeringsmoeilijkheden worden ingetrokken.
Eenige jaren werd de kaasproductie beperkt
op vrijwillige basis door middel van sub-
sidieering van de teruggave van ondermelk
naar de boerderij voor veevoederdoeleinden.
Deze maatregel ging dit jaar over in een ge
dwongen regeling. Bepaald werd, dat de kaas-
en melkproductenfabrieken een zeker per
centage ondermelk terug moesten leveren aan
de boeren voor veevoeder. Hiermede gepaard
was de productie van melkproducten gecon-
tingenteerd. Deze maatregelen hebben volgens
de deskundigen aan het doel beantwoord.
Minder hoopvol laat zich het binnenlandsch
boterverbruik aanzien. Toch kunnen de prijzen
op zichzelf inclusief de heffing niet hoog ge
noemd worden. Immers deze komen overeen
met de vóóroorlogsche, de kaas is zelfs bijna
de helft goedkooper Ook het margarinever-
bruik daalt trouwens, waaraan de smokkelarij
en de zelfbereiding door de huisvrouwen niet
vreemd zijn. Daartegenover stijgt de vet-
consumptie.
Ter bevordering van de boterconsumptie
werd de heffing inmiddels reeds eenigermate
verlaagd, in verband waarmede ook de uit-
keering over de verwerkte melk een geringe
verlaging onderging. Deze laatste beoogt de
intering der reserves eenigermate te ver
tragen en drukt trouwens weinig in verband
met den verhoogden grondprijs van de melk.
Spr. eindigt zijn betoog met een beroep op
de veehouders om voor oogen te houden, dat
critiek wel gemakkelijk is, maar dat de uit
voering van de steunregelingen op het zoo
zeer uiteenloopende gebied van de zuivelbe
reiding zeer moeilijk is.
Motie tegen het landbouw-crisls-
beleid.
In de middagvergadering kwam in behan
deling een motie van de afdeeling Wassenaar,
welke het hoofdbestuur met enkele wijzigin
gen overgenomen heeft. Na deze wijzigingen
luidt zij als volgt:
De alg. vergadering van de Holl. Mij. van
Landbouw, van oordeel, dat de regeering meer
malen blyk heeft gegeven, de adviezen van
den georganiseerden landbouw voorbij te gaan,
besluit hierover haar teleurstelling uit te
spreken; besluit verder, aan de centrale land
bouworganisaties voor te stellen aan de regee
ring mede te deelen, dat het niet mogelijk
zal zijn mede te werken aan maatregelen
welke het levenspeil op het platteland om
laag drukken.
Deze motie is aangenmoen met 83 tegen
37 stemmen.
Tusschen een commissie uit het hoofdbe
stuur van de Holl. Mij. v. Landbouw en ver
tegenwoordigers van de afd. Noord-Holland
van Landbouw en Maatschappij zijn gespre-
kingen gehouden over de vraag of samen
werking wenscheljjk en mogelijk is. Bij deze
besprekingen, aldus deelde het H.B. mede, is
gebleken, dat het verschil in opvatting over
het stelsel der hooge invoerrechten slechts
gering is. De meerderheid van het hoofdbe
stuur van de Holl. Mij. v. Landbouw acht een
verhooging van invoerrechten alleen wensche
ljjk indien de regeering de noodzakelijkheid
onderschrijft den (dan wat hoogeren) pro
ductieprijs voor vleesch, eieren en melk aan
de veehouders te vergoeden. De regeering,
aldus het H.B., is hiervan nog geenszins over
tuigd en werkt juist doorloopend in de rich
ting van verlaging van de prijzen.
De conclusie van het hoofdbestuur is naar
de afdeelingen verwezen, opdat deze zich er
nader over zullen beraden.
Opbrengst 2 millioen?
Aan de Memorie van Antwoord aan de
Tweede Kamer inzake het wetsontwerp tot
heffing van een reisbelasting wordt het vol
gende ontleend:
Met waardeering heeft de minister geconsta
teerd, dat de grondgedachte van het ontwerp
bij vele leden instemming heeft gevonden. Hjj
waardeert dit te meer, omdat hjj zich er vol
komen van bewust is, dat de voorgestelde be
lasting allerlei bezwaren met zich brengt.
In de benarde tijdsomstandigheden echter,
waarin ons land zich bevindt, moet worden
heengestapt over verschillende bezwaren, welke
in meer normale omstandigheden doorslag
gevend zouden moeten zijn.
De minister heeft aanleiding gevonden het
gezin behalve de vrijstelling voor alle kinderen,
die den vollen ouderdom van 18 jaren nog niet
hebben bereikt, op nog vier punten tegemoet
te komen. In de eerste plaats is een verminde
ring van het tarief tot de helft opgenomen voor
jeugdreizen, georganiseerd door bepaalde ver-
eenigingen; in de tweede plaats zal voor reizen
ten behoeve van de studie voor universitaire,
middelbare en daarmede gelijk te stellen
examens een maximum tarief van 12 gulden;
in de derde plaats is art. 6, 3e lid, inhoudende
een afzonderlijk tarief voor kinderen van grens
bewoners, die 10 zouden verschuldigd zijn,
vervallen; in de vierde plaats heeft hjj de ta
rieven voor grensbewoners, in het bijzonder
voor de gehuwden, zeer belangrijk verlaagd.
Voor de afzonderlijke te belasten reizen acht
de minister een gedifferentieerd tarief naar
gelang van het aantal kinderen, dat mede op
reis is gegaan, principieel niet noodig en uit
een oogpunt van uitvoering niet aanvaardbaar.
Hjj is bereid alsnog een kleine verzachting
aan te brengen, door het doen vervallen van
het tarief van 75 cent, waardoor de belasting
zal worden 50 cent per dag gedurende de eer
ste 12 dagen en vervolgens 1.per dag. Tot
een vermindering van het tarief tot 25 cent
per dag kan hij niet overgaan.
Indien de voorgestelde regeling zou leiden
tot repressaillemaatregelen, zou zulks een mis
kenning zjjn van het fiscale karakter van deze
heffing.
De minister is bereid, de bepaling omtrent
de vrijstelling voor reizen aan boord van een
Nederlandsch zeeschip terug te nemen.
De minister kan niet instemmen met de
leden die het tegen een verminderd tarief be
trekken van zakenreizen in de belasting, prin
cipieel onjuist achten. Hij stelt voorop, dat hij
niet de zakenreizen als zoodanig wil belasten,
hjj wil slechts treffen het genot, dat ook be-
roepsreizen in het normale geval medebrengen,
en waarvoor in het buitenland verteringen wor
den gedaan. Bovendien moet hierbij in aan
merking worden genomen, dat een beroeps
reiziger met zyn abonnement ook een „echte"
pleizierreis kan maken.
Komt de minister door het bovenstaande
reeds aan verschillende bezwaren tegemoet, hy
heeft verder voor de reizen, ondernomen uit
sluitend of nagenoeg uitsluitend uit hoofde van
een beroep of bedrijf I de „regelmaat" wordt
dan derhalve niet meer gedaan een maxi
mum bedrag van 24 per reis opgenomen.
Duurt een zoodanige reis derhalve langer dan
30 dagen, dan is voor den verderen duur geen
belasting verschuldigd.
Zakenreizen.
De minister wil hier voor de reizen, welke
langer dan 30 dagen duren ln welk geval
het doel van de reis gemakkelijker kan worden
aannemelijk gemaakt dan bij een reis van kor-
teren duur een maximum van 24 invoe
ren. Dit maximum bedrag zal eveneens kunnen
gelden voor begeleiders of verplegers van den-
gene die van dit abonnement kan gebruik
maken.
Wat gezondheidsreizen betreft,
Een derd categorie betreft de reizen, onder
nomen voor familiebezoek. Hetgeen hierboven
over het verband tusschen gezondheids- en
genotsreizen èn principieel én uit doelmatig
heidsoverwegingen is opgemerkt, geldt ook
hieer. De minister wenscht ook ten opzichte van
familiereizen een maximum van 24 toe te
passen.
Wat de studiereizen betreft, wordt nog op
gemerkt, dat verschillende studiereizen van
kunstenaars, leeraren middelbaar onderwijs,
onz- bovendien onder het tarief van „be
roepsreizigers" kunnen vallen.
De minister is voorts bereid een vrijstelling
onder nader te stellen voorwaarden op te
nemen, zoowel voor het verblijf in de overzee-
sche gebiedsdeelen, als voor den normalen duur
van de rechtstreeksche uit- en thuisreis.
Familiebezoek reizen.
Aan een overzicht van de wijze, waarop de
minister de belasting denkt uit te voeren, wordt
het volgende ontleend:
De verkoop van zegels zal geschieden op de
kantoren der invoerrechten en der accijnzen,
op enkele kantoren der registratie, gevesügd
op plaatsen waar geen kantoor der accijnzen
is, op de postkantoren, aan de loketten van
alle spoorwegstations, bij Nederlandsche con
sulaire ambtenaren in het buitenland, alsmede
in de restauratierijtuigen van de wagons-lits
en de Mitropa. De minister stelt zich voor nog
in overleg te treden met buitenlandsche kiosk
ondernemingen, om ook in de kiosken op be
langrijke buitenlandsche stations zegels te doen
veerkoopen.
De reisbureaux zullen de zegels kunnen
koopen by de ontvangers der accijnzen.
Degene die onverwacht op reis moet gaan,
zal derhalve vrywel steeds in de gelegenheid
zyn, zegels te koopen.
Wat de voetbalwedstryden in het buitenland
betreft, wordt gedacht aan de volgende rege
ling. De spoorwegen stellen voor de extra trei
nen kaartjes beschikbaar tegen een pz-ys, waar
in de reisbelasting is begrepen. Deze spoor
kaartjes zullen een byzondere kleur hebben.
Een zelfde regeling kan bijv. worden gevolgd
by de opera-treinen.
Voor personen, die per autobus voetbalwed
strijden bezoeken, kan de belasting door den
leider van het gezelschap, c.q. door den chauf
feur van de autobus worden voldaan.
De minister meent te mogen vasthouden aan
de raming van een opbrengst van ongeveer
2.000.000 terwy'I op een jaarlyksch kostenbe-
drag van 225.000 ét 250.000 wordt gerekend.
Aangezien verschillende personen, reeds op
den leeftijd van 18 jaren zelfstandig naar het
buitenland reizen en grensbewoners van dien
leeftijd eveneens naar het buitenland gaan, kan
aan een verhooging van de leeftijdsgrens tot
21 jaar niet worden gedacht.
Wyze van heffing.
Aan den wensch de dagen van aanvang en
einde der reis niet mee te tellen of slechts voor
één dag te rekenen, kan de minister niet vol
doen. Evenmin als dit voor de toepassing van
andere belastingwetten het geval is, behoort
een dienstbode tot het gezin.
Uit Lawang wordt een geval van kinder
verkoop gerapporteerd. Dit deed zich voor in
de desa Gandool, waar een Inlandsoh echtpaar
zijn dochtertje van twee maanden verkocht
voor tien gulden, een sarong en een baadje.
(Aneta).
500 personen dakloos.
Padang, In den avond van 30 Mei zijn in de
doesoen Kotta Doea in Korintji 250 woningen
en 256 rijstschuren afgebrand. De oorzaak is
nog niet bekend. Door dezen brand zijn 500
personen dakloos geworden. De schade wordt
geschat op 25.000. De oogst is vernield. Di
recte voedselvoorziening wordt niet noodig ge
acht. Bij den brand is een doode te betreuren.
(Aneta).
By de Spaar- en hulpbank.
Semarang. Het vooronderzoek omtrent de
malversaties bij de Spaar- en hulpbank heeft
uitgewezen, dat het verdwenen bedrag op ten
minste 15.000 kan worden becyferd. Men
verwacht echter, dat dit nog belangrijk hoo-
ger zal zijn. De penningmeester H. E. F. A.
K. heeft bereids duidelijke verklaringen afge
legd, ook ten aanzien van den secretaris H.
D., die echter pertinent blijft ontkennen.
(Aneta).
De z.g. nevenraad en de raad van Cal
lantsoog hebben zich in hun Dinsdag en gis
teren gehouden vergaderingen uitgesproken
ten aanzien van het aan Ged. Staten van
Noord-Holland uit te brengen advies inzake
een eventueele vereeniging van de gemeenten
Zype en Callantsoog. Zoowel de nevenraad
als de gemeenteraad verklaarden zich met al
gemeene stemmen tegen een eventueele ver
eeniging der beide gemeenten.
De raad en nevenraad van Zype hebben
zich onlangs met resp. 6 tegen 4 en 7 tegen
4 stemmen voor vereeniging verklaard.
MARKTOVERZICHT.
De derde Texelsche groote Lammerenmarkt
viel ditmaal op een voor de Texelsche vee
houders zeer ongunstigen dag. Dinsdag heb
ben n.1, verschillende groote veermarkten in
ons land plaats, zoodat het aantal koopers,
in verhouding tot den aanvoer (ruim 4800
stuks) klein was te noemen. De handel was
hierdoor bizonder stug, terwyl ook de prijzen
ongeveer een gulden per stuk terugliepen by
vorige week. De middenprys bedroeg nu
7.75. Er bleef een vry belangryk deel on
verkocht. De hoogste prys bedroeg nog geen
tien gulden per stuk.
Verder werden nog een 13-tal schapen aan
gevoerd, die verkocht werden voor gemiddeld
14 gulden per stuk.
Overigens werd er weinig vee verhandeld,
een koe bracht f 135 op, pinken gemiddeld
7 gulden; fokkalveren ongeveer 16.50.
De varkens op den boerdery stygen iets in
prys, deze bedraagt ongeveer 17 cent per p.
Biggen op de markt deden ongeveer 10.
per stuk.
De eierenprys aan de veiling bracht weinig
verschil bij vorige week, de handel is echter
iets stugger.
Naar waarneming verricht ln den
morgen van 4 Juni.
Medegedeeld door het Konlnklyk
Meteorologisch Instituut.
Hoogste barometerstand 769.1 te La Coruna.
Laagste barometerstand 750.6 te Vardó.
Verwachting:
Meest matige N. tot W. wind, afnemende
bewolking, weinig of geen regen in het W.,
in het O. aanvankelijk nog kans. op regen.
Iets warmer overdag.
Barometerstand van Den Helder 756.5,
Zeewatertemperatuur 13 gr. C.
HR. MS. NAUTILUS.
Hr. Ms. Nautilus is 30 Mei te Reykjavik
aangekomen.
DE KRUISER DE RUIJTER.
De kruiser De Ruyter is Maandag terug
gekomen bij de werf van aanbouw te Schie
dam, na in de Schotsche wateren met succes
proef gestoomd te hebben. By de officieele
volle krachtproef werd geconstateerde vaart
ruim overschreden. Het schip wordt nu afge
timmerd en klaargemaakt. De verwachting
is, dat de indiensttreding ongeveer 1 October
zal kunnen plaats hebben.
HR. MS. „DOUWE AUKUS".
Hr. Ms. Douwe Aukus is gisteren uit Ostendd
vertrokken.
By Kon. besluit van 30 Mei is met ingang
van 1 Juli 1936:
Aan luitenant ter zee der le klasse D. J.
van Doorninck A.zn., op zyn verzoek, eervol
ontslag uit den zeedienst verleend.
Benoemd by de Koninklyke marine-reserve
tot luitenant ter zee der le klasse de heer
D. J. van Doorninck A.zn,
By beschikking van den minister van defen
sie a.i., is officier-vlieger der 2e klasse G. C,
M. Scholten den 24sten Juni geplaatst bij het
vliegkamp De Kóoy.
Geplaatst by den Onderzeedienst ln Ned.«
Indië, de officier van den M.S.D. der 2e klasse
S. J. Maats, verwacht uit Nederland.
By Kon. besluit van 28 Mei is met ingang
van 1 Juni bevorderd tot kapitein-luitenant
ter zee luitenant ter zee der 1ste klasse H,
G. de Bruyne.
Luitenant ter zee le kl. J. B. de Meester,
onlangs uit Oost-Indië hier te lande terug
gekeerd, wordt 12 Juni' geplaatst aan boord
van Hr. Ms. wachtschip te Willemsoord.
Officier van den marinestoomvaartdienst 2a
kl. H. Embroek, uit Oost-Indië gerepatrieerd,
is geplaatst aan boord van Hr. Ms. opleidings
schip Van Speyk te Nieuwediep.
Officier van gezondheid 2e kl. der zeemacht
J. W. Smeets is overgeplaatst aan boord van
Hr. Ms. politievaartuig Nautilus te Nieuwediep,
bestemd voor het toezicht op de Noordzee-
visschery.
By beschikking van den minister van defen
sie is officier van den marine-stoomvaartdienst
der 2de klasse T. A. Sizoo 13 Juli geplaatst
aan boord Hr. Ms. Schorpioen.
Luitenant ter zee 2e kl. J. J. C. Korthals
Altes, onlangs uit Oost-Indië gerepatrieerd, is
geplaatst aan boord van Hr. Ms. Wachtschip
te Willemsoord.
Officier van administratie 2e kl. J. C. W.
Jobse, onlangs uit Oost-Indië hier te lande
teruggekeerd, is geplaatst by het marine-
hospitaal te Willemsoord.
2 Juni.
Aangebracht door korders:
Tongen p. kg. 0.480.32
Slips 0.200.08
Schol p. k. 4.752.00
Scharren 1.751.25
Door haringvisschers:
Versche haring p. tal 0.800.50
Geep 12.009.50
3 Juni.
Door korders:
Tongen p. kg. 0.550.44
Slips 0.20—0.10
Schol p. k. 6.00—2.10
Scharren 2.001.40
Door Haringvisschers:
Versche haring p. tal 0.900.60
Geep 13.00-10.00
Door garnalenvisschers:
Gekookte garnalen p. kg. 0.180.16
Levende garnalen p. lit 1.25
Amsterdamfiche aardappelprijzen.
AMSTERDAM, 3 Juni 1936. Op de heden
gehouden aardappelenmarkt waren de prijzen
onveranderd. Aanvoer 254000 Kg.
Amsterdamsche veemarkt.
AMSTERDAM, 3 uni 1936. Op de heden
gehouden veemarkt waren aanvoer en prijzen
als volgt: 264 Vette kalveren, le kw. 4652
cent, 2e kw. 3844 cent en 3e kw. 3036
cent per Kg. levendgewicht; 84 Nuchtere
kalveren 4.507.50; 210 Varkens, vleesch-
varkens, wegende van 90110 Kg. 3940
cent, zware varkens 3839 cent en vette
varkens 3738 cent per Kg. slachtgewicht,
BROEK OP LANGENDIJK, 3 Juni 1936.
Aanvoer en pryzen waren heden als volgt:
17000 Kg. Aardappelen, w.o.: Schotsche mui
zen 6.607.60, Drielingen 7.409.40, Kl.
8.209.30; 6250 Kg. Tomaten, w.o.: A 23.40
—25.10, B 24—24.10, C. 20.30—23.50, CC
18.30, alles per 100 Kg.; 250 stuks Bloem
kool 1314.90 en 3000 bos Rabarber 2.70
—3.30.
TEXEL, 2 Juni 1936.
Veemarkt.
2 Graskalveren 1518; 1 Koe 135; 5
Paarden 150185; 2 Pinken 7085; 13
Schapen 1216; 22 Biggen 911; 4869
Lammeren 69; 5 Nuchtere kalveren 58.
Eierenveiling, 2 Juni 1936.
Aangevoerd 81205 Eieren, waarvan de prij
zen als volgt: 5862 Kg. 2.352.55; 6264
Kg. f 2.50—2.65; 64—70 Kg. 2.55—2.95;
50—56 Kg. 2.10—2.35. Alles per 100 stuks.
PURMEREND, 2 Juni 1936. Op de heden
gehouden weekmarkt waren aanvoer en pry
zen als volgt:
Gem. Kaasbeurs, Verhandeld 19 partyen,
wegende 56000 Kg. Hoogste prys 19. Handel
Kaas: 14 stapels Kleine Boeren 20, handel
matig en 1 stapel Goudsche 19.50 per 50
Kg., volvette 21.50; 1614 Kg. boter 1.40
1.46 en weiboter f 1.28 per Kg.
Schagermarkt van Dondrdag 4 Juni 1936.
11 Paarden 150350; 26 Geldekoelen
(magere) 90130; 57 Geldekoelen (vette)
160—257, 12 Kalfkoeien 140—260; 139
Nuchtere kalveren 6— 12; 45 Schapen
(vette) f 21; 108 Óverhouders 1720.50;
315 Lammeren 6—10.50; 12 Bokken en Gei
ten 412; 10 Varkens (magere) 18—24;
28 Varkens (vette) p. kg 32—33 cent; 136
Biggen 1115.50; 15 Konynen 25 c.IJ
Kippen 0.500.75; Haantjes 0.050.25.
van Den Helder
ONDERTROUWD: C. G. J. v. d. Brand ea
E. Riteco; J. v, d. Berg en A. Fillerup.
BEVALLEN: A. B. v. KreelGroenewegen,
d., J. v. d. Walde Vries, z., T. Bakker—»
Boon, d„ E. J. de WitHengsdyk, z.
OVERLEDEN: J. P. Klingenspoor, 44 j., O»
A. Dekkers, 79 J., C. Tol, 72 J.