Callarusoog Texel Marineberichten. - Buitenland 0e bliksem doodt vijftien personen. De smokkelarij in Noord-China. Het huwelijksavontuur van prinses Rajihah. Vrouw ter dood veroordeeld. Vier kinderen in woonwagen verbrand. Queen Mary. De plannen voor een zusterschip van de Queen Mary. De bandieten van New York. Drie-en-dertig menschen gewond bij Spoorwegongeluk. De dikke Bertha. HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG Een blanke huid verbrandt Onweder eischt drie dooden. Verkeersongelukken in Duitschland. Luchtvaart De postvluchten van en naar Indië De Hindenburg weer thuis. Stratosfeertocht over den Atlantischen Oceaan.? Een Italiaansche bommenwerper verongelukt. BINNENLAND Disconto opnieuw verhoogd De steunverleening aan de garnalenvisschers. Financiering versnelden bruggenbouw. De Hollandsche Mij. van landbouw. De reisbelasting wordt belangrijk veranderd. Oost-indië Een kind verkocht. Groote brand. Malversatie te Semarang. Geen vereeniging van Callantsoog met Zijpe. Wat voor weer vandaag? Visscherijberichten Marktberichten Burgerlijke Stand kussischk boot met machineschade. pe Russische boot „Walerie Mashlauk" is jjjet machineschade te IJmuiden binnen gebracht door twee sleepbooten van Wijs muller. Zy zuilen opvaren naar Amsterdam, Waar de boot waarschijnlijk gerepareerd zal worden. De „Walerie Mashlauk" was op een proef- Te Belas Slatina, in Noord-Bulgarye, zyn 15 personen, onder wie een man van 98 jaar, Joor den bliksem gedood. De Engelsche China Navigation Cy., die de Jtust vaart beoefent, heeft besloten zeven schepen uit den dienst te nemen op grond van ye depressie, die het gevolg is van de smok kelarij in Noord-China. De maarschalk van het Irakeesche hof, Oadrintakin, is te Athene aangekomen, waar jij) een onderhoud heeft gehad met prinses Rajihah, de zuster van den Koning van Irak, die eenige dagen geleden het orthodoxe geloof heeft aangenomen en met een Griekschen hotelbediende getrouwd is. De maarschalk weigerde zich tegenover de pers op eenige wijze uit te laten. De bladen hielden nochtans, dat Cadrintakln zjjn uiterste best zal doen, om het huwelijk van de prinses te doen ontbinden. Haar man vergiftigd, Zaterdag is te Dorchester een 33-jarige pioeder van vijf kinderen ter dood veroordeeld, Schuldig geacht haar man te hebben vergiftigd. Een deskundige had verklaard tusschen Schraapsel van een blikje, sporen van arseni cum te hebben aangetroffen. Dit blikje was fn den haard geworpen en in de asch in den haard was een bijzonder hoog percentage Arsenicum aangetoond. Zaterdagavond is bjj Kohlscheid (naby de Nederlandsche grens) een ontzettend ongeluk gebeurd. In een woonwagen verbleef een 32- jarige man met zijn vrouw en vier kinderen pe ouders hadden den wagen des avonds ver laten en zich naar Kohlscheid begeven. Toen de kinderen alleen waren, brak door nog onop gehelderde oorzaak brand uit. Binnen enkele ^ogenblikken stond de geheele wagen in brand. £>e vier kinderen werden een prooi der vlam men, voordat hulp kon worden geboden. Het schip een commercieel succes. Na aankomst van de Queen Mary heeft de yoorzitter van de Cunard White Star Line, Jsr Percy Bates, voorspeld, dat de Queen Mary een groot commercieel succes zal gorden. Ik geloof, zoo zeide hij, dat dit schip het meest rendabele schip zal zjjn op de atlantische route. Dit schitterende zeekasteel rechtvaardigt den bouw van een zusterschip. Slr Bates liet zich er echter niet over uit, Wanneer dit zusterschip op stapel zal worden gezet. De president der Standard Oil Company van New Jersey, verklaarde, dat de Queen Mary ondanks haar geweldige afmetingen minder stookolie heeft verbruikt dan kleinere fichepen. Zoo heeft de Queen Mary op haar eerste Jeis slechts 32.500 barrels stookolie verbruikt, terwijl de Acquitania, die slechts half zoo groot is als de Queen Mary, 55.000 barrels op een enkele reis gebruikt. Volgens de „Daily Herald" heeft de regee- £lng reeds een subsidie van 5 millioen pond fiterling aan de Cunard White Star Line toe gekend met het oog op den bouw van een zus terschip van de „Queen Mary". Over deze kwestie kan een mededeeling verwacht worden ha den terugkeer van den president van de teederij in Engeland. Te New-York hebben vier gangsters, die tnet een grooten auto waren komen aanrijden, Op een drukken hoek in Bronx (New-York) twee bankbedienden overvallen, en hen met Revolvers bedreigende, gedwongen tot afgifte ^an een bedrag aan geld, groot 50.000 dollar. Volvolgens verdwenen zij in snelle vaart met }iun wagen. Op een andere drukke verkeers la ruising werden de gangsters door een agent Van politie aangehouden, omdat zy door het t®°de licht heen gereden waren. De niets ver goedende agent liet hen echter, na hun hamen te hebben opgeteekend, doorrijden, Boodat zij toch nog konden ontsnappen. Dinsdag is een van Cataro (Spanje) komen- personentrein tegen een stootblok opge reden. Verscheidene wagons werden aanzien- 'jk beschadigd, drie-en-dertig personen wer- n gewond, van wie vier ernstig. Naar Havas uit Berlijn meldt zal dezen fiomer in alle steden des ryks een model van net vèrdragend kanon dat tijdens den wereld oorlog 0p 128 km afstand Parijs heeft be schoten, worden tentoongesteld. De Kyff- nhuserbund heeft het initiatief voor deze fixpositie genomen, welke beoogt de Duitsche Jeugd vertrouwd te maken met de krijgsver richtingen van het oude Duitsche lgere. Ten tongesteld wordt tevens een plattegrond van parijs met de plaatsen waar de granaten zrjn ^geslagen. Bij het (houten) model zullen manschappen y*n de batterij die het kanon bediend hebben dichtingen geven. Het model meet 17 m, lerwijl het aknon zelf 64 m lang was, de loop leen 34 m. en wordt rood en pijnlijk door de zon. Gebruik daarom tijdig AMILDA-zonnebruin- crême. die Uw huid beschermt tegen ver vellen en zonnebrand en U tevens snel mooi bruint, óók bij weinig of geen zon. Flacon 90 ct. Tube 60 ct. Doos 50 en 25 ct. Detroit en omgeving zijn door een hevig onweer geteisterd. Drie personen werden ge dood en ongeveer 10 gewond. 134 dooden en 4064 gewonden in één week. De rijksminister van verkeerswezen, baron von Eltz Rübenach, deelt mede, dat in de af- geloopen week tengevolge van verkeersonge lukken 134 menschen gedood en 4064 gewond zijn. Gemiddeld vallen thans elke week 120 menschen als slachtoffer van het verkeer, ter wijl ongeveer 3000 menschen gewond worden. DE ECHTGENOOT WORDT AFGEKOCHT. Volgens berichten in de bladen, welke moeilijk te controleeren zijn, heeft de maar schalk van het Irakeesche hof, Cadri Taxim, bij zijn stappen om het huwelijk van prinses Azzah te doen ontbinden, bereikt, dat de hotelportier Charalambof, de echtgenoot van de prinses, bereid zou zijn zich tegen een aanzienlijk bedrag terug te trekken. De bla den spreken van 50.00 tot 80.000 pond ster ling. MET EEN MOTORBOOTJE OVER DEN OCEAAN. In tegenwoordigheid van den minister van koopvaardij is bij Parijs een scheepje van 13 m, 15 ton en een motor van 50 pk, door zware olie gestookt, te water gelaten, ge bouwd voor den zeeschilder, die den voorbe schikten naam Marin-Marie draagt en die in de V. S. het kleinste Fransche Oceaanvaar tuig wil vertoonen. Het doet de reis heen aan boord van een der gewone bodems en daarna hoopt de zeevaarder, evenknie van Alain Ger- bault, in drie weken weer de Fransche kust met eigen middelen te bereiken. De „Nachtegaal" (terugreis) is 3 Juni van Bagdad vertrokken en denzelfden dag te Athene aangekomen. De „Perkoetoet" (terugreis) is 3 Juni van Alexandrië vertrokken en denzelfden dag te Amsterdam aangekomen. De „Kievit" (heenreis) is 3 Juni van Am sterdam vertrokken en denzelfden dag te Athene aangekomen. De „Kwak" (heenreis) is 3 Juni van Cal- cutta aangekomen en denzelfden dag te Medan aangekomen. Het luchtschip „Hindenburg" is gisteren morgen om zes minuten over acht van zyn tocht naar Zuid-Amerika teruggekeerd en vlot geland op het vliegveld Rhein-Main bij Frank fort. Op 15000 meter hoogte. De vliegers Pangborn en Monty Mason zul len op 12 Juni een stratosfeertocht over den Atlantischen Oceaan maken. Van New-York uit zullen zy op een hoogte van 15.000 meter den Oceaan oversteken. De vliegers zijn voor nemens bezoeken te brengen aan Londen. Parijs, Madrid en Amsterdam, misschien ook aan Berlijn en Moskou. i Drie dooden. By een oefeningsvlucht boven de Ligurische Apenijnen is een Italiaansche bommenwerper in een onweersbui geraakt en van 500 meter hoogte naar beneden gekomen. De uit 5 man bestaande bemanning trachtte zich met para chutes te redden, doch drie hunner kwamen om. Met een vol procent over de geheele linie. De directie van de Nederlandsche Bank deelt mede, dat met ingang van 4 juni het wisseldisconto met 1 pet. is verhoogd tot 41/, pet. (sedert 30 Mei 31/, pet.), terwijl het pro- messedisconto, de rente voor beleening van effecten en goederen en voor voorschotten in rekening-courant met ingang van dien datum met 1 pet. zijn verhoogd tot 5 pet. Minister Deckers heeft de beginselen mede gedeeld, waarop de door hem reeds eenigen tyd geleden in uitzicht gestelde steunregeling zal berusten. Er wordt een Centraal Ver koopkantoor voor garnalen opgericht, in na volging van hetgeen voor de mosselen met groot succes is geschied. Dit kantoor garan deert den visschers, althans tot op zekere hoogte, een minimum-afzet tegen een be paalden prys. Het minimum, dat elk vaar tuig leveren mag, hangt af van de capaci teit van zijn motor. Daar het kantoor wel niet alles tegen kostprijs zal kunnen verkoo- pen, wordt er geld uit het Landbouwcrisis fonds bygelegd. Vermoedelijk zal de regeling op 1 Juli a.s. in volle werking treden. In ver band evenwel met de benarde omstandig heden van het bedrijf, bleek de minister be reid aan den steun terugwerkende kracht te verleenen tot 1 Juni. Over de maand Juni krijgen de visschers dus wel de geldelijke uitkeeringen, waarop z(j, ingevolge deze re geling, aanspraak kunnen maken, maar de uitbetaling zal pas ln Juli plaats kunnen vinden, omdat de organisatie niet eerder tot stand komen kan. Aan de orde is het wetsontwerp tot finan ciering van den versnelden bruggenbouw door verhooging der tijdelyke heffing van het bij zonder invoerrecht op benzine. De heer van den Bergh (lib.) gelooft niet, dat er in deze Kamer tranen zullen worden gestort over het vervallen der tol heffing voor het zelfde doel. Doch ook dit ontwerp juicht spr. niet toe. Spr. vraagt zich af, waarom het aanvankelijk voorgenomen tempo niet kan worden behouden. Bruggen bouw is een zaak van Nederlandsch belang. Dus behoorden de belastingbetalers in het algemeen de kosten op te brengen en niet alleen de weggebruikers. De heer van Citters (a.r.) mist in het wetsontwerp de zekerheid, dat, voteert de Kamer het gevraagde, dit bestemd zal worden voor het beoogde doel. Spr. betoogt, dat, vergeleken met andere soorten verkeer het wegenverkeer reeds zwaar belast is. Bovendien komen van de hef fingen voor het Verkeersfonds 7 millioen niet ten goede daarvan. Moet er nu voor snelleren bruggenbouw extra worden betaald? Waarom zijn voor andere doeleinden, als electrificatie van spoorwegen, wel bedragen beschikbaar, en worden voor bruggenbouw direct extra-bijdragen gevraagd? De heer Ter Haar (c.h.) zegt, dat de grens voor de lasten der autogebruikers reeds is overschreden. Spr. hoopt nieuwe argumen ten te vernemen. De minister van financiën en van waterstaat aan het woord. De minister van financiën, de heer Oud zegt, dat de rechtvaardiging der benzinebelas ting lag en ligt in den nood van 's ryks schat kist, in verband met de sterke daling der ben zineprijzen. Na het verzet tegen de tolheffing kwam de nu voorgestelde -als de meest aan gewezen wijz van heffing. Voor zich vindt spr. nog een plan van tolheffing zoo dwaas niet. Spr. erkent, dat er grenzen zyn aan de belas ting van het autoverkeer, maar er zijn ook grenzen aan het tempo van den bruggenbouw. De minister van waterstaat, de heer Van Lidth de Jeude, heeft ook oorspronkelijk tolheffing aanbevelenswaardig geacht. Men wilde die niet. Thans wordt een heffing voorgesteld, welke neerkomt op 4/100 tot 6/100 cent per ton-kilo- meter. Spreekt men van versnelden bruggenbouw, dan moet men niet rekenen met elke brug op zichzelf, doch denken aan het geheel. Aan alle kanten wordt er naar gestreefd den bruggenbouw zooveel mogelijk te versnellen. Overigens is een commissie doende, zoo zuiver mogelijk te onderzoeken, welke lasten aan de wegen worden besteed en welke op brengsten daar tegenover staan. Het wetsontwerp wordt z.h.st. aangenomen, met aanteekening, dat de heer Ter Haar (c.h.) tegen is. Een motie tegen het landbouw- crisisbeleid aangenomen. In de 142ste algemeene vergadering van de Hollandsche Maatschappij van Landbouw, ge houden te Amsterdam, heeft gistermorgen dr. ir. P. N. ten Boekei, rijkszuivelconsulent, gedetacheerd bij het regeêringsbureau voor de uitvoering van de landbouw-crisiswet, een in leiding gehouden over zuivelvraagstukken. Inleider begint met te wijzen op de groote beteekenis van het zuivelbedrijf en van de moeilijkheden, welke in het bijzonder de crisis regelingen op zuivelgebied ondervinden, waar door deze veel ingrijpender en gecompliceer der dienen te zijn dan vele andere. Zulks vloeit in de eerste platas voort uit het feit, dat ons land een te groote productie aan zuivel heeft voor de eigen behoefte en ten tweede uit het seizoenkarakter, dat onze zuivelproductie kenmerkt. Het zwaartepunt van de productie toch ligt in het weide-seizoen. De uitvoering van de zuivelcrisisregelingen berust bij de Nederlandsche Zuivel-Centrale. Hoofdtaak van deze instelling is het doen van heffingen, welke op de diverse zuivelproducten zijn gelegd en het geven van uitkeeringen uit de opbrengst daarvan over alle tot zuivel- en melkproducten verwerkte melk. Deze belas- tinheffing geschiedt aan de bron, dus bij pro ductie en import. Bjj export wordt de heffing gerestitueerd, aangezien deze vanzelfsprekend tegen wereldmarktprijzen moet kunnen plaats vinden. Belast is het melkvet in alle zuivel- en melkproducten (boter, kaas, melkpoeder, gecondenseerde melk en blokmelk). De voortdurende stijging van de zuivel productie heeft aanleiding gegeven om te trachten deze te beperken door middel van vee-afslachtingen, een teeltregeling en door beperking van den melksteun. Deze laatste maatregel moest zooals bekend is vanwege de uitvoeringsmoeilijkheden worden ingetrokken. Eenige jaren werd de kaasproductie beperkt op vrijwillige basis door middel van sub- sidieering van de teruggave van ondermelk naar de boerderij voor veevoederdoeleinden. Deze maatregel ging dit jaar over in een ge dwongen regeling. Bepaald werd, dat de kaas- en melkproductenfabrieken een zeker per centage ondermelk terug moesten leveren aan de boeren voor veevoeder. Hiermede gepaard was de productie van melkproducten gecon- tingenteerd. Deze maatregelen hebben volgens de deskundigen aan het doel beantwoord. Minder hoopvol laat zich het binnenlandsch boterverbruik aanzien. Toch kunnen de prijzen op zichzelf inclusief de heffing niet hoog ge noemd worden. Immers deze komen overeen met de vóóroorlogsche, de kaas is zelfs bijna de helft goedkooper Ook het margarinever- bruik daalt trouwens, waaraan de smokkelarij en de zelfbereiding door de huisvrouwen niet vreemd zijn. Daartegenover stijgt de vet- consumptie. Ter bevordering van de boterconsumptie werd de heffing inmiddels reeds eenigermate verlaagd, in verband waarmede ook de uit- keering over de verwerkte melk een geringe verlaging onderging. Deze laatste beoogt de intering der reserves eenigermate te ver tragen en drukt trouwens weinig in verband met den verhoogden grondprijs van de melk. Spr. eindigt zijn betoog met een beroep op de veehouders om voor oogen te houden, dat critiek wel gemakkelijk is, maar dat de uit voering van de steunregelingen op het zoo zeer uiteenloopende gebied van de zuivelbe reiding zeer moeilijk is. Motie tegen het landbouw-crisls- beleid. In de middagvergadering kwam in behan deling een motie van de afdeeling Wassenaar, welke het hoofdbestuur met enkele wijzigin gen overgenomen heeft. Na deze wijzigingen luidt zij als volgt: De alg. vergadering van de Holl. Mij. van Landbouw, van oordeel, dat de regeering meer malen blyk heeft gegeven, de adviezen van den georganiseerden landbouw voorbij te gaan, besluit hierover haar teleurstelling uit te spreken; besluit verder, aan de centrale land bouworganisaties voor te stellen aan de regee ring mede te deelen, dat het niet mogelijk zal zijn mede te werken aan maatregelen welke het levenspeil op het platteland om laag drukken. Deze motie is aangenmoen met 83 tegen 37 stemmen. Tusschen een commissie uit het hoofdbe stuur van de Holl. Mij. v. Landbouw en ver tegenwoordigers van de afd. Noord-Holland van Landbouw en Maatschappij zijn gespre- kingen gehouden over de vraag of samen werking wenscheljjk en mogelijk is. Bij deze besprekingen, aldus deelde het H.B. mede, is gebleken, dat het verschil in opvatting over het stelsel der hooge invoerrechten slechts gering is. De meerderheid van het hoofdbe stuur van de Holl. Mij. v. Landbouw acht een verhooging van invoerrechten alleen wensche ljjk indien de regeering de noodzakelijkheid onderschrijft den (dan wat hoogeren) pro ductieprijs voor vleesch, eieren en melk aan de veehouders te vergoeden. De regeering, aldus het H.B., is hiervan nog geenszins over tuigd en werkt juist doorloopend in de rich ting van verlaging van de prijzen. De conclusie van het hoofdbestuur is naar de afdeelingen verwezen, opdat deze zich er nader over zullen beraden. Opbrengst 2 millioen? Aan de Memorie van Antwoord aan de Tweede Kamer inzake het wetsontwerp tot heffing van een reisbelasting wordt het vol gende ontleend: Met waardeering heeft de minister geconsta teerd, dat de grondgedachte van het ontwerp bij vele leden instemming heeft gevonden. Hjj waardeert dit te meer, omdat hjj zich er vol komen van bewust is, dat de voorgestelde be lasting allerlei bezwaren met zich brengt. In de benarde tijdsomstandigheden echter, waarin ons land zich bevindt, moet worden heengestapt over verschillende bezwaren, welke in meer normale omstandigheden doorslag gevend zouden moeten zijn. De minister heeft aanleiding gevonden het gezin behalve de vrijstelling voor alle kinderen, die den vollen ouderdom van 18 jaren nog niet hebben bereikt, op nog vier punten tegemoet te komen. In de eerste plaats is een verminde ring van het tarief tot de helft opgenomen voor jeugdreizen, georganiseerd door bepaalde ver- eenigingen; in de tweede plaats zal voor reizen ten behoeve van de studie voor universitaire, middelbare en daarmede gelijk te stellen examens een maximum tarief van 12 gulden; in de derde plaats is art. 6, 3e lid, inhoudende een afzonderlijk tarief voor kinderen van grens bewoners, die 10 zouden verschuldigd zijn, vervallen; in de vierde plaats heeft hjj de ta rieven voor grensbewoners, in het bijzonder voor de gehuwden, zeer belangrijk verlaagd. Voor de afzonderlijke te belasten reizen acht de minister een gedifferentieerd tarief naar gelang van het aantal kinderen, dat mede op reis is gegaan, principieel niet noodig en uit een oogpunt van uitvoering niet aanvaardbaar. Hjj is bereid alsnog een kleine verzachting aan te brengen, door het doen vervallen van het tarief van 75 cent, waardoor de belasting zal worden 50 cent per dag gedurende de eer ste 12 dagen en vervolgens 1.per dag. Tot een vermindering van het tarief tot 25 cent per dag kan hij niet overgaan. Indien de voorgestelde regeling zou leiden tot repressaillemaatregelen, zou zulks een mis kenning zjjn van het fiscale karakter van deze heffing. De minister is bereid, de bepaling omtrent de vrijstelling voor reizen aan boord van een Nederlandsch zeeschip terug te nemen. De minister kan niet instemmen met de leden die het tegen een verminderd tarief be trekken van zakenreizen in de belasting, prin cipieel onjuist achten. Hij stelt voorop, dat hij niet de zakenreizen als zoodanig wil belasten, hjj wil slechts treffen het genot, dat ook be- roepsreizen in het normale geval medebrengen, en waarvoor in het buitenland verteringen wor den gedaan. Bovendien moet hierbij in aan merking worden genomen, dat een beroeps reiziger met zyn abonnement ook een „echte" pleizierreis kan maken. Komt de minister door het bovenstaande reeds aan verschillende bezwaren tegemoet, hy heeft verder voor de reizen, ondernomen uit sluitend of nagenoeg uitsluitend uit hoofde van een beroep of bedrijf I de „regelmaat" wordt dan derhalve niet meer gedaan een maxi mum bedrag van 24 per reis opgenomen. Duurt een zoodanige reis derhalve langer dan 30 dagen, dan is voor den verderen duur geen belasting verschuldigd. Zakenreizen. De minister wil hier voor de reizen, welke langer dan 30 dagen duren ln welk geval het doel van de reis gemakkelijker kan worden aannemelijk gemaakt dan bij een reis van kor- teren duur een maximum van 24 invoe ren. Dit maximum bedrag zal eveneens kunnen gelden voor begeleiders of verplegers van den- gene die van dit abonnement kan gebruik maken. Wat gezondheidsreizen betreft, Een derd categorie betreft de reizen, onder nomen voor familiebezoek. Hetgeen hierboven over het verband tusschen gezondheids- en genotsreizen èn principieel én uit doelmatig heidsoverwegingen is opgemerkt, geldt ook hieer. De minister wenscht ook ten opzichte van familiereizen een maximum van 24 toe te passen. Wat de studiereizen betreft, wordt nog op gemerkt, dat verschillende studiereizen van kunstenaars, leeraren middelbaar onderwijs, onz- bovendien onder het tarief van „be roepsreizigers" kunnen vallen. De minister is voorts bereid een vrijstelling onder nader te stellen voorwaarden op te nemen, zoowel voor het verblijf in de overzee- sche gebiedsdeelen, als voor den normalen duur van de rechtstreeksche uit- en thuisreis. Familiebezoek reizen. Aan een overzicht van de wijze, waarop de minister de belasting denkt uit te voeren, wordt het volgende ontleend: De verkoop van zegels zal geschieden op de kantoren der invoerrechten en der accijnzen, op enkele kantoren der registratie, gevesügd op plaatsen waar geen kantoor der accijnzen is, op de postkantoren, aan de loketten van alle spoorwegstations, bij Nederlandsche con sulaire ambtenaren in het buitenland, alsmede in de restauratierijtuigen van de wagons-lits en de Mitropa. De minister stelt zich voor nog in overleg te treden met buitenlandsche kiosk ondernemingen, om ook in de kiosken op be langrijke buitenlandsche stations zegels te doen veerkoopen. De reisbureaux zullen de zegels kunnen koopen by de ontvangers der accijnzen. Degene die onverwacht op reis moet gaan, zal derhalve vrywel steeds in de gelegenheid zyn, zegels te koopen. Wat de voetbalwedstryden in het buitenland betreft, wordt gedacht aan de volgende rege ling. De spoorwegen stellen voor de extra trei nen kaartjes beschikbaar tegen een pz-ys, waar in de reisbelasting is begrepen. Deze spoor kaartjes zullen een byzondere kleur hebben. Een zelfde regeling kan bijv. worden gevolgd by de opera-treinen. Voor personen, die per autobus voetbalwed strijden bezoeken, kan de belasting door den leider van het gezelschap, c.q. door den chauf feur van de autobus worden voldaan. De minister meent te mogen vasthouden aan de raming van een opbrengst van ongeveer 2.000.000 terwy'I op een jaarlyksch kostenbe- drag van 225.000 ét 250.000 wordt gerekend. Aangezien verschillende personen, reeds op den leeftijd van 18 jaren zelfstandig naar het buitenland reizen en grensbewoners van dien leeftijd eveneens naar het buitenland gaan, kan aan een verhooging van de leeftijdsgrens tot 21 jaar niet worden gedacht. Wyze van heffing. Aan den wensch de dagen van aanvang en einde der reis niet mee te tellen of slechts voor één dag te rekenen, kan de minister niet vol doen. Evenmin als dit voor de toepassing van andere belastingwetten het geval is, behoort een dienstbode tot het gezin. Uit Lawang wordt een geval van kinder verkoop gerapporteerd. Dit deed zich voor in de desa Gandool, waar een Inlandsoh echtpaar zijn dochtertje van twee maanden verkocht voor tien gulden, een sarong en een baadje. (Aneta). 500 personen dakloos. Padang, In den avond van 30 Mei zijn in de doesoen Kotta Doea in Korintji 250 woningen en 256 rijstschuren afgebrand. De oorzaak is nog niet bekend. Door dezen brand zijn 500 personen dakloos geworden. De schade wordt geschat op 25.000. De oogst is vernield. Di recte voedselvoorziening wordt niet noodig ge acht. Bij den brand is een doode te betreuren. (Aneta). By de Spaar- en hulpbank. Semarang. Het vooronderzoek omtrent de malversaties bij de Spaar- en hulpbank heeft uitgewezen, dat het verdwenen bedrag op ten minste 15.000 kan worden becyferd. Men verwacht echter, dat dit nog belangrijk hoo- ger zal zijn. De penningmeester H. E. F. A. K. heeft bereids duidelijke verklaringen afge legd, ook ten aanzien van den secretaris H. D., die echter pertinent blijft ontkennen. (Aneta). De z.g. nevenraad en de raad van Cal lantsoog hebben zich in hun Dinsdag en gis teren gehouden vergaderingen uitgesproken ten aanzien van het aan Ged. Staten van Noord-Holland uit te brengen advies inzake een eventueele vereeniging van de gemeenten Zype en Callantsoog. Zoowel de nevenraad als de gemeenteraad verklaarden zich met al gemeene stemmen tegen een eventueele ver eeniging der beide gemeenten. De raad en nevenraad van Zype hebben zich onlangs met resp. 6 tegen 4 en 7 tegen 4 stemmen voor vereeniging verklaard. MARKTOVERZICHT. De derde Texelsche groote Lammerenmarkt viel ditmaal op een voor de Texelsche vee houders zeer ongunstigen dag. Dinsdag heb ben n.1, verschillende groote veermarkten in ons land plaats, zoodat het aantal koopers, in verhouding tot den aanvoer (ruim 4800 stuks) klein was te noemen. De handel was hierdoor bizonder stug, terwyl ook de prijzen ongeveer een gulden per stuk terugliepen by vorige week. De middenprys bedroeg nu 7.75. Er bleef een vry belangryk deel on verkocht. De hoogste prys bedroeg nog geen tien gulden per stuk. Verder werden nog een 13-tal schapen aan gevoerd, die verkocht werden voor gemiddeld 14 gulden per stuk. Overigens werd er weinig vee verhandeld, een koe bracht f 135 op, pinken gemiddeld 7 gulden; fokkalveren ongeveer 16.50. De varkens op den boerdery stygen iets in prys, deze bedraagt ongeveer 17 cent per p. Biggen op de markt deden ongeveer 10. per stuk. De eierenprys aan de veiling bracht weinig verschil bij vorige week, de handel is echter iets stugger. Naar waarneming verricht ln den morgen van 4 Juni. Medegedeeld door het Konlnklyk Meteorologisch Instituut. Hoogste barometerstand 769.1 te La Coruna. Laagste barometerstand 750.6 te Vardó. Verwachting: Meest matige N. tot W. wind, afnemende bewolking, weinig of geen regen in het W., in het O. aanvankelijk nog kans. op regen. Iets warmer overdag. Barometerstand van Den Helder 756.5, Zeewatertemperatuur 13 gr. C. HR. MS. NAUTILUS. Hr. Ms. Nautilus is 30 Mei te Reykjavik aangekomen. DE KRUISER DE RUIJTER. De kruiser De Ruyter is Maandag terug gekomen bij de werf van aanbouw te Schie dam, na in de Schotsche wateren met succes proef gestoomd te hebben. By de officieele volle krachtproef werd geconstateerde vaart ruim overschreden. Het schip wordt nu afge timmerd en klaargemaakt. De verwachting is, dat de indiensttreding ongeveer 1 October zal kunnen plaats hebben. HR. MS. „DOUWE AUKUS". Hr. Ms. Douwe Aukus is gisteren uit Ostendd vertrokken. By Kon. besluit van 30 Mei is met ingang van 1 Juli 1936: Aan luitenant ter zee der le klasse D. J. van Doorninck A.zn., op zyn verzoek, eervol ontslag uit den zeedienst verleend. Benoemd by de Koninklyke marine-reserve tot luitenant ter zee der le klasse de heer D. J. van Doorninck A.zn, By beschikking van den minister van defen sie a.i., is officier-vlieger der 2e klasse G. C, M. Scholten den 24sten Juni geplaatst bij het vliegkamp De Kóoy. Geplaatst by den Onderzeedienst ln Ned.« Indië, de officier van den M.S.D. der 2e klasse S. J. Maats, verwacht uit Nederland. By Kon. besluit van 28 Mei is met ingang van 1 Juni bevorderd tot kapitein-luitenant ter zee luitenant ter zee der 1ste klasse H, G. de Bruyne. Luitenant ter zee le kl. J. B. de Meester, onlangs uit Oost-Indië hier te lande terug gekeerd, wordt 12 Juni' geplaatst aan boord van Hr. Ms. wachtschip te Willemsoord. Officier van den marinestoomvaartdienst 2a kl. H. Embroek, uit Oost-Indië gerepatrieerd, is geplaatst aan boord van Hr. Ms. opleidings schip Van Speyk te Nieuwediep. Officier van gezondheid 2e kl. der zeemacht J. W. Smeets is overgeplaatst aan boord van Hr. Ms. politievaartuig Nautilus te Nieuwediep, bestemd voor het toezicht op de Noordzee- visschery. By beschikking van den minister van defen sie is officier van den marine-stoomvaartdienst der 2de klasse T. A. Sizoo 13 Juli geplaatst aan boord Hr. Ms. Schorpioen. Luitenant ter zee 2e kl. J. J. C. Korthals Altes, onlangs uit Oost-Indië gerepatrieerd, is geplaatst aan boord van Hr. Ms. Wachtschip te Willemsoord. Officier van administratie 2e kl. J. C. W. Jobse, onlangs uit Oost-Indië hier te lande teruggekeerd, is geplaatst by het marine- hospitaal te Willemsoord. 2 Juni. Aangebracht door korders: Tongen p. kg. 0.480.32 Slips 0.200.08 Schol p. k. 4.752.00 Scharren 1.751.25 Door haringvisschers: Versche haring p. tal 0.800.50 Geep 12.009.50 3 Juni. Door korders: Tongen p. kg. 0.550.44 Slips 0.20—0.10 Schol p. k. 6.00—2.10 Scharren 2.001.40 Door Haringvisschers: Versche haring p. tal 0.900.60 Geep 13.00-10.00 Door garnalenvisschers: Gekookte garnalen p. kg. 0.180.16 Levende garnalen p. lit 1.25 Amsterdamfiche aardappelprijzen. AMSTERDAM, 3 Juni 1936. Op de heden gehouden aardappelenmarkt waren de prijzen onveranderd. Aanvoer 254000 Kg. Amsterdamsche veemarkt. AMSTERDAM, 3 uni 1936. Op de heden gehouden veemarkt waren aanvoer en prijzen als volgt: 264 Vette kalveren, le kw. 4652 cent, 2e kw. 3844 cent en 3e kw. 3036 cent per Kg. levendgewicht; 84 Nuchtere kalveren 4.507.50; 210 Varkens, vleesch- varkens, wegende van 90110 Kg. 3940 cent, zware varkens 3839 cent en vette varkens 3738 cent per Kg. slachtgewicht, BROEK OP LANGENDIJK, 3 Juni 1936. Aanvoer en pryzen waren heden als volgt: 17000 Kg. Aardappelen, w.o.: Schotsche mui zen 6.607.60, Drielingen 7.409.40, Kl. 8.209.30; 6250 Kg. Tomaten, w.o.: A 23.40 —25.10, B 24—24.10, C. 20.30—23.50, CC 18.30, alles per 100 Kg.; 250 stuks Bloem kool 1314.90 en 3000 bos Rabarber 2.70 —3.30. TEXEL, 2 Juni 1936. Veemarkt. 2 Graskalveren 1518; 1 Koe 135; 5 Paarden 150185; 2 Pinken 7085; 13 Schapen 1216; 22 Biggen 911; 4869 Lammeren 69; 5 Nuchtere kalveren 58. Eierenveiling, 2 Juni 1936. Aangevoerd 81205 Eieren, waarvan de prij zen als volgt: 5862 Kg. 2.352.55; 6264 Kg. f 2.50—2.65; 64—70 Kg. 2.55—2.95; 50—56 Kg. 2.10—2.35. Alles per 100 stuks. PURMEREND, 2 Juni 1936. Op de heden gehouden weekmarkt waren aanvoer en pry zen als volgt: Gem. Kaasbeurs, Verhandeld 19 partyen, wegende 56000 Kg. Hoogste prys 19. Handel Kaas: 14 stapels Kleine Boeren 20, handel matig en 1 stapel Goudsche 19.50 per 50 Kg., volvette 21.50; 1614 Kg. boter 1.40 1.46 en weiboter f 1.28 per Kg. Schagermarkt van Dondrdag 4 Juni 1936. 11 Paarden 150350; 26 Geldekoelen (magere) 90130; 57 Geldekoelen (vette) 160—257, 12 Kalfkoeien 140—260; 139 Nuchtere kalveren 6— 12; 45 Schapen (vette) f 21; 108 Óverhouders 1720.50; 315 Lammeren 6—10.50; 12 Bokken en Gei ten 412; 10 Varkens (magere) 18—24; 28 Varkens (vette) p. kg 32—33 cent; 136 Biggen 1115.50; 15 Konynen 25 c.IJ Kippen 0.500.75; Haantjes 0.050.25. van Den Helder ONDERTROUWD: C. G. J. v. d. Brand ea E. Riteco; J. v, d. Berg en A. Fillerup. BEVALLEN: A. B. v. KreelGroenewegen, d., J. v. d. Walde Vries, z., T. Bakker—» Boon, d„ E. J. de WitHengsdyk, z. OVERLEDEN: J. P. Klingenspoor, 44 j., O» A. Dekkers, 79 J., C. Tol, 72 J.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 7