ilEUU iiir LICHTBAKKEN
KENK
HELDERSCHE COURANT VAN DINSDAG 21 JULI I936
4.50
Werkverschaffing.
Aparte uitvoering Billijke prijs
LAAN 31
Visscherij
Art. 8.
Indien de vermengde hoofdsom
is gesteld op:
Voor de scholen
voor gewoon en
buitengewoon lager
onderwijs per
schoolgeldjaar:
Voor de scholen
voor uitgebreid
lager onderwijs
per
schoolgeldjaar:
Voor het openbaar
vervolgonderwijs
per
schoolgeldjaar:
of meer, doch
f 6—
10.
14—
20.—
26
32-—
38—
44-—
50.—
56—
62.—
68.—
74-—
80.—
86.—
02.—
IOO
I08.—
Il6.—
124.—
«32
140.
148.
156.—
164.—
172.—
180.
188.—
196.—
204.
boven...
minder dan:
f 10.
14
20.
26.
32-—
38.-
44-—
50—
56—
62.—
68.—
74
80.—
86
92.—
100.
108.
116.
124—
132.—
140.
148.—
156.—
164.—
172.—
180.—
188.—
196.
204.
212.
212.
3
4.
5
6.—
8.—
10
12.
14.—
16.
18.—
20.
22.
24
26.
.28.—
30.—
32.—
34
36.—
,38—
40.
42.
44-
46.—
48.—
50.—
52.—
S4-—
56.—
.58.-
60.
6.—
7.50
9
10
«3
15
18
>21
=4
27
30
'33
36
•39
42
•45
48
Si
54
•57
60
.63
66
69
72
•75
•78
81
84
•87
90
5»
5°
0.75.
1.
1.25
1.50
2.—
2.50
3
3.50
4
4.50
5
5 5o
6.—
6.50
7.—
7.50
8.—
8.50
9
9.50
10.
10.50
11.
11.50
12.
12.50
13
13-50
14
14.50
•5
Indien het bedrag naar den eersten
grondslag der Personeele Belasting
na kinderaftrek bedraagt:
Voor de scholen
voor gewoon en
buitengewoon lager
onderwijs per
schoolgeldjaar:
Voor de scholen
voor uitgebreid
lager onderwijs
per
schoolgeldjaar:
Voor het openbaar
vervolgon derwijs
per
schoolgeldjaar:
of meer, doch minder dan:
f 7.50
f
12.50
f 3-—
f 6.—
f 0.75
12.50
17.50
6.
9
1.50
17.50
22.50
9
13.50
2.25
9 22.50
m
27.50
9 12.
18.
3-—
27.50
32.50
I5-—
22.50
3-75
32-5°
9
37.50
18.
27.
4-5o
37-50
9
42.50
21.
31.50
5.25
42.50
9
47.5o
24.
36.—
6.
47.50
9
52.50
27,
40.50
6.75
boven...
9
52-5°
30.—
•45-—
7-5o
Indien het berekend zuiver inkomen,
na kinderaftrek, bedraagt:
Voor de scholen
voor gewoon en
buitengewoon lager
onderwijs per
schoolgeldjaar:
Voor de scholen
voor uitgebreid
lager onderwijs
per
schoolgeldjaar
Voor het openbaar
vervolgonderwijs
per
schoolgeldjaar:
of meer, doch minder dan:
f 800.
f 1000.
f 3
9 1000.
1200.
4.—
1200.
1400.
5-—
1400.
1600.
6.
1600.
1800.
8—
1800.—
2000.
10.
2000.
2200.
12
2200.
2400.
14.—
2400.
2600.
16.
2600.
2800.
18.
2800.
3000.
20.
3000.
3200.
22.
3200.—
3400.
24.—
3400.
3600.
26.—
3600.
3800.
28.
3800.
4000.
30.—
4000.
4200.
»32.—
4200.
4400.—
»34-—
4400.
4600.
36—
4600.—
4800.
38.—
4800.
5000.
40.
5000.
5200.
42.—
5200.
5400
44-
5400.—
5600.
46.-
5600.
5800.—
48,
5800.
6000
50.—
6000
6200
52.—
6200.
6400.
54.—
6400.—
6600.
56.
6600.—
6800.—
58.—
boven
6800.
60.
f 6.—
7-5°
9
10.50
13
15-5°
18—
21.
24.
>27.—
3°
•33-—
36.
39-—
42.
45-
9 48.—
»5i.—
54—
»57—
60.—
63.—
66.
69.
72.
»75—
.78—
81.
84.
87.
90.
0.75.
1.
1.25
1.50
2.
2.50
3
3—5°
4—
4.50
5—
5-5°
6.—
6.50
7—
7.50
8.—
8.50
9—
9.50
10.
10.50
11.—
11.50
12.
12.50
13
1350
14.—
14.50
15
Art. 13.
Indien de belastbare som bedraagt:
Voor de scholen
voor gewoon en
buitengewoon lager
onderwijs per
schoolgeldjaar:
of meer, doch minder dan:
f 800.
f 1000.
f
3*
1000.
1200.
4.—
1200.—
1400.
9
5.—
1400.
1600.—
9
6.
9 1600.
1800.
9
8.
1800.
2000.
9
10.
2000.
9 2200.
9
12.
2200.
2400.
9
14.—
2400.
2600.
9
16.—
2600.
2800.
9
18—
2800.
3000.
20.
3000.—
3200.—
22.
3200.
3400.—
24.—
3400.—
3600.
26
3600.
3800.
28
3800.
4000.
3o—
4000.
4200.
32.—
4200.
4400.
34.—
4400.
4600.
36.—
4600.—
4800.
38
4800.—
5000.
40
5000.—
5200.—
42.—
5200.
5400.
44—
54oo.—
5600.
46.—
5600.—
5800.
48.—
5800.—
6000.—
5o.—
52—
54.—
6000.—
6200.
9
6200.—
6400.-—
9
6400.—
6600.
56.-
58.-
60.
6600.—
6800.—
boven
68001
Voor de scholen
voor uitgebreid
lager onderwijs
per
schoolgeldjaar:
Voor het openbaar
vervolgonderwijs
per
schoolgeldjaar
6—
7.50
9—
10.50
13—
!5-5<>
18.—
21.
24.—
27.—
3o.—
33—
36—
39—
42.—
45-—
48.-
51
54—
57—
60.
63
66—
69.—
7*\-
75—
78—
81
84—
87—
90—
0.75.
1.
1.25
1.50
2.—
2.50
3—
3—50
4——
5—
5.50
6—
6.50
7—
7.50
8.—
8.50
9—
9.50
10.
10.50
11.
11.50
12.
12.50
13—
13—50
14—
14.50
15—
Zooals U moge blyken, zullen de netto-
kosten van een opleiding als hier bedoeld,
5.072,61 meer bedragen dan die van de te
genwoordige opleiding. Van dit meerdere be
drag zal ten laste van de gemeente blijven
rond 1.268,In aanmerking nemende, dat
daarvoor een veel grooter aantal leerlingen
zal worden opgeleid dan tot nog toe, terwyl
de cursus geheel aan de laatste eischen zal
voldoen, wil het ons voorkomen, dat een der
gelijke meerdere uitgaaf voor het gestelde
doel zeer zeker verantwoord is.
Resumeerende stellen wij U voor, onder op
merking, dat de Commissie van Bijstand zoo
wel als de Commissie van Toezicht blijkens
de overgelegde adviezen zich met een en
ander volkomen kunnen vereenigen,
I. met ingang van een nader door ons te
bepalen datum en onder voorwaarde, dat
rijkssubsidie zal worden verleend:
a. op te heffen den dagcursus voor machinis
ten A. en V.D., verbonden aanjde Zeevaart
school alhier;
b. op te richten in de plaats van den sub
a bedoelden cursus een tweejarigen
cursus voor A-machinisten;
o> den 7-maandelijkschen avondcursus ter op-
a.
b.
leiding voor het voorloopig diploma als
machinist om te zetten in een éénjaarlyk-
schen avondcursus voor de diploma's A. en
V.D.;
de kosten van vorenstaande wijzigingen,
komende voor rekening der gemeente, te
bestrijden uit de winst van het internaat;
ons te machtigen in verband daarmede te
zjjner tijd:
een overeenkomst aan te gaan met het Rijk,
betreffende het gebruik van de werkplaat
sen van Hr. Ms. „Van Speijk", gelegen op
de Rijkswerf alhier;
oproepingen te doen voor de benoeming van
het noodige leeraren-personeel.
Baggeren Heldersch Kanaal.
Uitbreiding Algemeene Begraafplaats.
B. en W. schrijven aan den Raad:
In ons voorstel, vervat in no. 100 der bijlage
tot de raadsnotulen, deelden wij U o.a. mede,
dat de mogelijkheid van uitvoering van onder
scheidene werkverschaffingsobjecten door de
daartoe ingestelde commissie werd onderzocht,
waarbij wij de hoop uitspraken, dat wij U daar
omtrent binnen zeer korten tijd voorstellen
zouden kunnen doen. Inmiddels heeft de Com
missie voor de Werkverschaffing zich met een
uitvoerig rapport dat bij de stukken is ge
voegd tot ons gewend, waarin voorstellen
worden gedaan voor de uitvoering van twee
verschillende werkobjecten.
De Commissie vangt haar rapport aan met
de mededeeling, dat het vraagstuk der werk
verschaffing reeds in veel gemeenten tot op
lossing is gebracht.
Wat het invoeren der werkverschaffing be
treft, meent de Commissie in haar geheel, dat
het zeer gewenscht is om daartoe ook in deze
gemeente over te gaan. Wij deelen deze mee
ning; niet alleen dat daardoor werken van meer
of minder waarde tot stand komen, welke
anders niet uitgevoerd zouden worden, doch
het voornaamste is wel. dat het voor het
moreel van de arbeiders veel beter ig, dat zij
werken in plaats van steun trekken zonder
eenige tegenprestatie daarvoor te verrichten.
Bovendien worden de werkloozen in staat ge
steld om zich wat hoogere inkomsten te ver
schaffen dan zjj volgens de steunregeling heb
ben, terwijl men met de werkverschaffing
tevens een middel in de hand heeft om, mocht
dit verschijnsel zich hier ter stede voordoen,
z.g.n. beroepswerkloozen en in het algemeen
hen, die, wat men noemt op den steun blijven
hangen, op hun werkwilligheid te toetsen.
Het loon, dat de betrokkenen kunnen
verdienen, wordt geschat op 0.34 per uur
of 16.32 per week, hetwelk, doordat even
tueel in taakwerk wordt gearbeid, nog iets
hooger kan worden, terwijl voor de land
arbeiders het loon waarschijnlijk op 0.32
per uur zal worden bepaald.
Hoewel het zal kunnen gebeuren, dat
enkele arbeiders in den aanvang beneden
het vorengenoemde weekloon zullen blijven,
zullen na afloop van den trainingstoeslag
welke door het Rijk wordt toegestaan
dus wanneer de arbeiders eenmaal inge
werkt zijn, de loonen over het algemeen
wel ongeveer 16.32 per week bedragen.
De genoemde z.g.n. afloopende trai
ningstoeslag mag over een periode van 4
weken worden gegeven en bedraagt dan
waarschijnlijk over de le week 8 cent per
uur en vervolgens 6 cent, 4 cent en 2 cent.
Zoolang de tijd van het jaar zulks toelaat,
in verband met het licht, wordt 48 uur per
week gewerkt en over het algemeen in
November 47% uur en in de maanden
December en Januari 45 uur. Voor de uren,
welke de arbeiders beneden de 48 uur blij
ven, wordt een vergoeding gegeven van
80 pet.
Voor plaatsing komen in aanmerking
hoofden van gezinnen, kostwinners, alleen-
wonenden en kostgangers, die gesteund
worden ingevolge de gesubsidieerde steun
regeling, en wel uit elk gezin één n.1. de
steuntrekker.
Te Uwer voorlichting gelieve U hieronder
aan te treffen een overzicht van hetgeen door
losse arbeiders e.d. en door landarbeiders aan
steun wordt ontvangen en hetgeen deze in de
werkverschaffing als loon zullen krijgen.
De groep losse arbeiders is genomen op een
loonnorm van 20.en volgens de derde
klasse der Rijkssteunregeling.
De groep landarbeiders is genomen op een
loonnorm van 18.en volgens de vijfde
klasse der Rijkssteunregeling.
De twee objecten, welke door de Com
missie voorloopig daarvoor zijn aange
wezen en welke ook naar ons oordeel voor
uitvoering in werkverschaffing in aanmer
king komen, zyn de volgende:
le. het uitbaggeren van het Heldersch
Kanaal met inbegrip van de Molen-
vaart en
2e. uitbreiding van de Algemeene Be
graafplaats.
Enkele weken geleden is het Kanaal over
de geheele lengte gepeüd. Daarbij is gebleken,
dat zich in de onderscheidene kanaalvakken
(van brug tot brug genomen) een modder
laag van gemiddeld 25 cm bevindt, n.1. van
26 tot 20 cm. Uiteraard is de modderlaag niet
gelijkmatig over den kanaalbodem verdeeld.
Deze behoort te liggen op 3N.A.P.; er zijn
plaatsen waar deze diepte nog aanwezig is,
maar er zijn ook plaatsen, waar de modder
laag een vrij belangrijke dikte heeft.
V
Voor een onbelemmerde scheepvaart en
mede uit hygiënische overwegingen is het
gewenscht, dat het Kanaal gebaggerd
wordt. Dit geldt evenzeer voor de Molen
vaart, welke echter ten deele aan de N.V.
Houthandel voorheen J. Oortgijsen toe
behoort. Volgens de gedane peilingen zou
in totaal ongeveer 18000 ms modder uit
het Kanaal verwijderd moeten worden,
waarvan uit de Molenvaart ongeveer
1700 m3.
Uitbaggering geheel voor rekening der ge
meente is, met het oog op de daaraan ver
bonden kosten, thans niet mogelijk. Deze
kosten worden, bij uitvoering in werkver
schaffing, door den Directeur van Gemeente
werken geraamd op totaal 32.500, zonder
algemeene bedrijfskosten. Deze kosten zouden
wij n.1. voor dit werk niet in rekening willen
brengen, maar ten laste van den algemeenen
dienst van Gemeentewerken laten.
In dit bedrag is begrepen aan arbeidsloon,
enz., een bedrag van ongeveer 26.000, waar
in van het Rijk dus een subsidie van ongeveer
70 zal worden gevraagd. Mocht, onver
hoopt, geen subsidie worden verleend, dan kan
van uitvoering van dit werk niets komen.
Naar schatting zullen 50 personen aan dit
werk ongeveer 26 weken kunnen arbeiden.
Een punt van bespreking heeft uitgemaakt
de vraag wat met de uitkomende bagger
dient te geschieden. Onderscheidene mogelijk
heden zijn overwogen; het is daarbij gebleken,
dat de specie kan worden gestort op een aan
de Nederlandsche Spoorwegen toebehoorend
terrein, gelegen aan de binnen liniegracht
nabij het fort Westoever. Dit terrein is ver
huurd aan L. Petrus, die bereid is de bagger
op dat terrein te ontvangen. Het perceel kan
gemakkelijk met de baggerschuiten worden
bereikt.
Aangaande het tweede werkobject, de uit
breiding van de begraafplaats, wordt het vol
gende medegdeeld.
Bij de bestaande indeeling van de graven
biedt de tegenwoordige begraafplaats nog zoo
veel ruimte, dat, onder normale omstandig
heden, aan uitbreiding naar schatting eerst
over ongeveer 15 jaren behoefte zal bestaan.
Het is U echter bekend, dat op het oude ge
deelte van de begraafplaats de graven zeer
dicht op elkaar liggen.
Er is een plan opgemaakt, waardoor de
oppervlakte van de begraafplaats aanzienlijk
zal worden uitgebreid. Hiervoor moet de ge
meente de beschikking verkrijgen over gron
den, welke aan derden toebehooren. Wij
moeten hiervoor verwijzen naar de ter inzage
liggende teekening. Verder verwijzen wij naar
de ter zake betrekkelijke rapporten van den
Directeur van Gemeentewerken. Daarin wor
den de bedragen genoemd, welke naar raming
voor aankoop dier gronden noodig zijn. Er
blijkt tevens uit, dat een gedeelte weg aan
den openbaren dienst moet worden onttrok
ken, vóór dat het plan tot uitvoering kan
worden gebracht.
Aantal gezinsleden
Groep losse arbeiders
Groep landarbeiders
Georganiseerden
Onge
organi
seerden
Georganiseerden
Onge
organi
seerden
Uitge
trokken
Dubbel uit
getrokken
Uitge
trokken
Dubbeluit-
getrokken
Maximum uitkeering
Maximum uitkeering
Geen kinderen
f I3-32
f IZ-33
f II.33
f 12.50
f 11.50
f 10.50
1
kind
1
13.76
12.76
11.76
12.98
12.08
9 11.08
2
kinderen
4
4
14.10
13-25
12.25
13.26
12.45
n-45
3
14.43
13-49
12.49
13-53
12.67
11.67
4
4
14-67
I3-72
12.72
13-75
12.88
9 11.88
S
14.91
I3-96
12.96
13-97
13.10
12.10
6
4
15.20
14-25
13.25
14.22
13-35
12-35
7
15.43
14-45
13-45
14-43
13 55
12.55
8
1
t
15 62
14.67
13.67
14.62
13-75
12.75
9
4
4
15.86
14.86
13.86
14.84
13-94
12.94
iü
9 16.05
15.10
14.10
i5-°3
14.16
9 13.16
AUeenwonenden
Kostgangers
9.50
8.—
8.50
7
7.50
6.—
8.50
7—
7.50
6.—
6.50
5
Gedurende de maanden October, November,
December, Januari, Februari en Maart wordt
bovendien aan de gehuwden en alleenwonen-
den een kolentoeslag tot een bedrag van 1.
per week gegeven.
Wij hebben er ons. evenals de Commissie dat
heeft gedaan, rekenschap van gegeven, dat aan
de invoering van werkverschaffing in deze ge
meente bezwaren zijn verbonden, doch wij zijn
met de Commissie, van oordeel, dat deze bij
lange niet opwegen tegen de voordeelen. De
werkloozen toch zullen dan niet meer tot door
loopend nietsdoen gedoemd zjjn en zullen niet
alleen in de gelegenheid zijn om meer te ver
dienen dan hun steun bedraagt, doch tevens
om hun werkwaardigheid te heroveren of te be
houden.
Op grond van de bovengenoemde motieven
geven wij U in overweging, zulks in overeen
stemming met het" advies der Commissie,
werkverschaffing in deze gemeente toe
passen op voorwaarde, dat uit 's Rijks
in de arbeidsloonen en wat daarmede samen
hangt, een subsidie van ongeveer 70 zal
worden verleend. Wij zullen er bij den Minister
van Sociale Zaken op aandringen om ook aan
de b(j de werkverschaffing te werk te stellen
personen die emolumenten toe te kennen,
welke zij ingevolge de steunregeling genieten,
als brandstoffentoeslag en huurtoeslag, en
voorts in het algemeen pogingen aanwenden
om voor de betrokkenen zoo gunstig moge
lijke voorwaarden te verkrijgen. Met name
zullen wy trachten de nadeelen, welke zullen
ontstaan door het zgn. lichtverlet en regen
verlet, zoo gering mogelijk te doen zjjn.
de
te
kas
De totale kosten der uitbreiding wor
den geraamd op f 119.500.met inbe
grip van een bedrag van f 5500.wegens
algemeene bedrijfskosten. Hierin is ge
raamd een bedrag van f 63.200.aan
arbeidsloonen.
Bjj uitvoering van dit plan zullen ongeveer
100 personen gedurende meer dan een half
jaar werk kunnen bekomen, terwijl door toe
passing van een rouleersysteem uiteraard veel
meer personen, zjj het dan met tusschen-
poozen, tewerk gesteld kunnen worden. De
Commissie acht dit werk dan ook uitermate
geschikt om in werkverschaffing te worden
uitgevoerd. Wij zijn het met die zienswijze
geheel eens. Ook dit werk zal evenwel slechts
tot uitvoering kunnen komen, als het Rijk in
de arbeidsloonen een subsidie van ongeveer
70% verleent.
Mocht onverhoopt door de eigenaren van de
voor de uitbreiding benoodigde gronden niet
de noodige medewerking worden verleend, dan
zullen wij nader voorstellen een in de Ont
eigeningswet opgenomen vereenvoudigde ont
eigening-procedure voor deze gronden toe te
passen, waardoor de gemeente daarover bin
nen een paar maanden de beschikking zal
kunnen krijgen.
W ij merken nog op, dat in de begrooting
voor dit werk een bedrag van f 3750.voor
plantmateriaal is opgenomen. In dit verband
zij medegedeeld, dat getracht zal worden van
de sierteeltcentrale de benoodigde heesters,
enz., te betrekken, waardoor deze post belang
rijk zal kunnen worden teruggedacht.
Komende tot een samenvatting stellen wy
V I°°te besluiten tot de uitvoering by wyze
van werkverschaffing van bovengenoemde
werkobjecten, te weten:
a. het uitbaggeren van het Helder
Kanaal en de Molenvaart,
b. uitbreiding van de algemeene begraar-
p laats
en ons daarvoor credieten te verleenen v
respectievelijk f 32.500.— en f 119.500.—,
onder voorwaarde, dat door het Rijk voor de
uitvoering van deze werken een subsidie van
ongeveer 70% in de arbeidsloonen enz. wordt
verleend;
en tot vaststelling van de by de stukken
gevoegde begrootingswijziging, waarin een en
ander geregeld wordt;
2. ons machtiging te verleenen om de noo
dige voorzieningen te treffen voor de uitvoe
ring van de onder 1 genoemde besluiten.
Tot slot zy nog aangeteekend, dat wij zul
len trachten voor deze werken bijdragen van
de provincie te verkrijgen.
Cursus opleiding tot dienstbode.
B. en W. schrijven aan den Raad:
De Commissie voor het dienstbodenvraag-
stuk heeft zich bij schrijven van 15 dezer tot
ons College gewend met het voorstel, dat in
beginsel besloten worde om hier ter plaatse
een cursus ter opleiding tot dienstbode in te
richten. Het schrijft, dat in haar vergadering
van 3 Juli het dienstbode-vraagstuk uitvoerig
is belicht en dat daarna nogmaals een uit
voerige bespreking aan dit vraagstuk is ge
wijd. In andere gemeenten zijn reeds maat
regelen getroffen teneinde te kunnen komen
tot een cursus voor de opleiding van werk-
looze meisjes tot dienstbode. Zij acht het van
het grootste belang, dat de noodige maat
regelen getroffen worden, opdat de Holland-
sche dienstbode even bekwaam worde als de
Duitsche, die in den regel een betere opleiding
heeft genoten, en waardoor deze laatsten vrij
wel niet meer noodig zullen zijn.
Het Bestuur der vakschool voor meisjes
alhier verklaarde zich bereid om te dezen alle
gewenschte medewerking te verleenen, waar
door het mogelijk zal zijn om de cursussen in
de genoemde vakschool te doen geven. Deze
bereidverklaring stellen wij op hoogen prijs.
Er mag op worden gerekend, dat in de kos
ten van een dergelijken cursus een rijks
subsidie wordt verleend van ongeveer 70%.
Uit de by de stukken overgelegde kosten
berekening, waarnaar wij verwijzen, blijkt, dat
de kosten, rekening houdende met een bezet
ting van den cursus met 20 leerlingen, worden
geraamd op totaal f 485.Hiervan zou dus
ongeveer f 145.ten laste der gemeente blij
ven. Op deze manier zullen dus ongeveer 20
meisjes een opleiding tot dienstbode kunnen
ontvangen.
Van de voorwaarden, welke de Minister
van Sociale Zaken, in verband met het te ver
leenen subsidie stelt, noemen wy:
De duur van den cursus bedraagt 12 weken,
het aantal lesuren 20 per week.
Tijdens den cursus, die, zoo eenigszins
mogelijk, gegeven dient te worden op een
huishoudschool of daarmede gelijk te stellen
inrichting van onderwijs, worde naast den
cursus aan de meisjes een practische oplei
ding gegeven. Hiervoor trachte men gezinnen
te vinden, die zich daartoe beschikbaar stel
len en voor dit werk in aanmerking komen.
De cursusleiding heeft het toezicht over de
practische opleiding.
De deelneemsters moeten zich verbinden na
den cursus een betrekking te aanvaarden, zoo
mogelijk voor dag en nacht.
De deelneemsters moeten ingeschreven wor
den bij het orgaan voor de arbeidsbemiddeling
ter plaatse. De plaatsing der meisjes geschiede
door dit orgaan in overleg met de ambtenares,
belast met den nazorg der meisjes.
Het aantal deelneemsters mag (gemiddeld
over een maand gerekend) niet beneden 15
dalen.
Wij stellen U thans voor, in overeenstem
ming met het reeds genoemde voorstel der
Commissie, in beginsel te besluiten om bedoel
den cursus te doen geven en ons daartoe een
crediet van f 485.te verleenen, onder voor
waarde, dat het Rijk in de kosten van den
cursus een subsidie verleent van ongeveer
70%.
De maatregel, dat met Ingang van 1 Ja
nuari a.s. de maas wijdte der netten minstens
moet bedragen 7.5 cm, wil men een uitvaart-
vergunning krijgen, treft voornamelyk de
kustvisschertj, omdat de trawlers in het al
gemeen reeds die maat, of grooter, toepassen.
De meeste visschers zullen zich dus nieuwe
netten moeten aanschaffen, waardoor ze in
hooge kosten geraken. Het zal daarom zaak
zijn, dat er van dien kant, in samenwerking
met al die visschers, die ervan de dupe zfln,
te trachten een regeling te verkrygen, dat
allen, hoe ook hun financieelen toestand mo
menteel mag zjjn, vergoeding van aanschaf-
fingskosten wordt verleend.
Een maatregel, in dezen gedrukten t(jd in
het leven geroepen, waarvan nog zal moeten
blijken of die inderdaad resultaat zal afwer
pen, mag niet eenzydig op een zekere groep
van harde werkers drukken.
We hebben ons oor hier en daar te luiste
ren gelegd.
Eerst waren we aan boord van een groote
trawler, waar ons werd aangetoond, dat er
gevischt werd met een maaswydte van zeker
8.5 cm. Gezegd werd ons, dat er evengoed veel
jonge visch verloren ging, maar dat men dat
overboord zette.
Met grootere maaswijdte kwam er een mo
ment voor ontsnapping van de kleinere visch
als er niet getrokken werd, zoo meende men,
werden de mazen zoo goed als dichtgetrokken
en omdat de zak allerlei rommel bevatte, werd
er door de durende drang veel jonge visch
doodgedrukt. Alleen, zooals gezegd, wanneer
het tot halen kwam, was er gelegenheid door
de dan openstaande mazen te ontsnappen.
Men achtte het te verkrijgen succes pro
blematisch.
Daarna zijn we aan boord geweest van een
kotter.
Alleen bij het begin van de netopening kon
de maaswijdte voldoen aan de aanstonds ver-
eischte maaswijdte; dichter naar den zak wer
den de mazen nauwer, zoodat hun netten niet
zouden voldoen aan de straks geldende voor
schriften.
Deze kotter had vyftien netten aan boord
en twee nieuwe nog thuis, welke dus geen
van alle aan de voorschriften zouden voldoen.
Voor het nieuw aanschaffen was dus een
hoog bedrag noodig.
"Mede werd als bezwaar gevoeld^
kleine slips, die soms nogal waarde vertegen
woordigt (juist dien dag 1.50 per kilo), heü
geen abnormaal hoog was, door het gebrek
aan vischaanvoer)maar toch mede by draagt
tot verhooging van de besomming, voor een
deel zou ontsnappen. Dan ook vreesde me„
dat de pieterman zijn heil door de mazen zou
zoeken evenals de poon. Nu zijn deze vang
sten niet van zoo groote beteekenis, maar ook
deze visch draagt op zijn tijd bij tot verhoo-
ginf- van de besomming.
Men had hoop, dat de tegemoetkoming in de
kosten van aanschaffing der nieuwe netten
niet al te karig zou zijn. Al te gerust kon men
in dit opzicht niet zijn, omdat in het kranten
bericht nu niet zoo heel veel hoop doorsche
merde.
Er stond n.1. dit: Aangezien de vervanging
van de in gebruik zijnde netten door netten,
welke aan de gestelde eischen voldoen, voor
de kleine trawlvisscherij op financieele bezwa
ren zou kunnen stuiten, is een regeling voor
in moeilijkheden verkeerende kleine zeevis,
schers in overweging, om tevens, zoo noodig,
daarin te voorzien.
Dit is een wat vage toezegging. Voor de
financieel meest zwakke is het natuurlijk ge,
biedende eisch, dat de tegemoetkoming ef
komt, doch ook voor hen, die nog in de ge,
lukkige omstandigheid verkeeren, dat ze niet
aan den rand van den afgrond z(jn beland
(hetgeen ze niet door stilzitten, en zeker door
zuinig leven en beheer hebben verkregen),
komt het ons niet meer dan billyk voor, dat
de vergoeding ook aan hen wordt verstrekt,
De Overheid mag zich hierin niet schriel
toonen maar dient een breed standpunt in te
nemen.
De geheele kustvloot (botters, kotters en
loggers) wordt er door gedupeerd wat betreft
de netaanschaffing, afgezien dan nog van het
mogelijke verlies aan opbrengst van de ont,
snappende marktwaardige pieterman, poonen
en slips.
Daarna hebben we eens geïnformeerd bH
een der grootste vischmeelfabrieken. Men kon
zich nog geen voorstelling er van vormen
welken invloed het zou hebben op de aan*
brengst van puf. By het voorbereiden van de
maatregelen had men wel gevraagd om, wan*
neer er maatregelen zouden worden genomen
met de maaswydte, dat er dan tevens eeit
verplichting zou komen voor de trawlers orrj
de gevangen puf ook aan te voeren. Men was
er van overtuigd, dat een dergelijke maatregel
niet zoo gemakkelijk zou zijn door te voeren,
maar een stimulans in die richting zou dan
toch wel eenig effect kunnen sorteeren.
Of een dergelijke maatregel ook in de
nieuwe bepalingen was aangebracht, was niet
bekend.
Men betwijfelde ook daar echter of de pro*
ductie van puf zou verminderen, maar moch^
dat het geval zijn, zoodat dus het vischmee^
bedrijf in het gedrang zou komen, met al dj)
bijkomende gevolgen van dien, dan zou er
toch reden zijn zich daarover ernstig te be
raden.
Door het zich begeven van de meeste log*
gers op de haringvisscherij, was de aanvoeV
van puf al buitengewoon afgenomen; ovef
Juni zelfs met 40
Hoe het staat met de netten voor garnalem
sprot-, haring- en makreelvisscherij blijkt ook
nog nergens uit, maar daarvoor zullen ook
wel bepalingen zijn gemaakt.
Met de verstrekking van pootaal aan de
binnenvisscherij is het nog lang niet zooallj
men dat verwacht had. Dit komt doordat dó
prys van deze kleine aal zich, in het alge*
meen, beweegt boven de 12 cent per pond,
zoodat de Visscherij-Centrale dan geen inkoop
van pootaal doet.
De bepaling is immers, dat de V.-C. d«
pootaal voor verstrekking aan de binnenviü*
scherij zou aankoopen, wanneer de prijs aan
de markt geen 12 cent zou kunnen halen. Nu
deze tot dusverre ongeveer 13 cent opbracht,
kon van aankoop voor dit doel dus niets ko*
men. Bovendien zyn de aanvoeren niet groot,
Zoodra deze aanvoer grooter wordt, zal ei
vermoedelyk prijsverlaging intreden, zoodat
dan mag worden verwacht, dat tot distribueer
ring van pootaal kan worden overgegaan.
De vraag er naar is groot. We spraken eep
binnenvisscher, die met zijn groep voor hun
wateren 5000 kilo hadden besteld. Men ver?
wacht van deze uitzetting van pootaal ve#
succes voor toeneming van den aalstand 15
de binnenwateren en zag dus verlangend uit
naar dit goedje.
Tengevolge van het ruwe weer en door óp
naweeën van de staking nog, waren de visch*
prijzen j.1. Donderdag zeer hoog te IJmuiden,
De tong liep op tot 2.50 per kilo, tarbot tol
1.30; zetschol tot 36.per 50 kilo en
kleine schol tot 36.
Dit was door de bijzondere omstandigheden
abnormaal hoog en de prijzen zullen wel wem
zakken, zoodra de aanvoeren grooter wordeij
door verbeterd weer en door de vangsten vak
de dan binnenvallende trawlers.
De klachten over den ongeregelden aap-
voer van visch bljjven aanhouden. Nu zijn dïe
toe te schrijven aan storm en het gevolg van
de staking, terwijl verscheidene loggers, dia
anders de treilvisschery uitoefenen, zich heb
ben toegelegd op de haringvisscherij.
Daar het aantal vischventers in den loop
der jaren zich zeer heeft uitgebreid en ooh
het aantal vischwinkels zeer is gestegen, ligf
het voor de hand, dat er een grooter behoefte
is ontstaan aan geregelden aanvoer, omdat
deze venters en winkels zich hebben ingesteld
op het in voorraad zijn van visch.
Daar daaraan soms nog al iets hapert^
ontstaan de bovengenoemde klachten. De be*
trokkenen kunnen niet aan een geregeld bè-
staan komen en uiten zich in een klacht.
Nu zou het toch het meest gewenscht zyn,
dat de beide groepen: aanvoerders van visch
eri verkoopers zich met elkaar zouden gaan,
verstaan om aan dezen ongewenschten toe-*
stand te trachten een eind te maken.
Het is toch immers vaak zóó, dat wan-
neer er wat veel aanvoer is, de pryzen dire<&
zoo naar omlaag gaan, dat de- visscher niét
aan een loonende besomming kan komen, ter*
het omgekeerde het geval is als de aanvoert
te gering is.
Dan zou het toch noodig zyn, dat, b(j over?
tolligen aanvoer, dit te veel aan visch werd
opgeslagen in een koelhuis, waaruit door den
handel dan zou kunnen worden geput, waiiJ
neer de aanvoer te gering was.
Wanneer men eerst dit standpunt had be
paald in onderling overleg, dan zou hét
denkbeeld nader kunnen worden uitgewerkt-
In de eerste plaats zou men het dan moet^ii
eens worden over een crisisprijs, waarop dy
visch, al naar soort en kwaliteit van den vis
scher werd afgenomen.
Voor het stapelen in een koelhuis zou me?
een der bestaande inrichtingen een accoord
kunnen worden gemaakt, terwijl mtj bij niet
slagen daarin, deze zaak zelf tot oplossing