ilEUU iiir LICHTBAKKEN KENK HELDERSCHE COURANT VAN DINSDAG 21 JULI I936 4.50 Werkverschaffing. Aparte uitvoering Billijke prijs LAAN 31 Visscherij Art. 8. Indien de vermengde hoofdsom is gesteld op: Voor de scholen voor gewoon en buitengewoon lager onderwijs per schoolgeldjaar: Voor de scholen voor uitgebreid lager onderwijs per schoolgeldjaar: Voor het openbaar vervolgonderwijs per schoolgeldjaar: of meer, doch f 6— 10. 14— 20.— 26 32-— 38— 44-— 50.— 56— 62.— 68.— 74-— 80.— 86.— 02.— IOO I08.— Il6.— 124.— «32 140. 148. 156.— 164.— 172.— 180. 188.— 196.— 204. boven... minder dan: f 10. 14 20. 26. 32-— 38.- 44-— 50— 56— 62.— 68.— 74 80.— 86 92.— 100. 108. 116. 124— 132.— 140. 148.— 156.— 164.— 172.— 180.— 188.— 196. 204. 212. 212. 3 4. 5 6.— 8.— 10 12. 14.— 16. 18.— 20. 22. 24 26. .28.— 30.— 32.— 34 36.— ,38— 40. 42. 44- 46.— 48.— 50.— 52.— S4-— 56.— .58.- 60. 6.— 7.50 9 10 «3 15 18 >21 =4 27 30 '33 36 •39 42 •45 48 Si 54 •57 60 .63 66 69 72 •75 •78 81 84 •87 90 5» 5° 0.75. 1. 1.25 1.50 2.— 2.50 3 3.50 4 4.50 5 5 5o 6.— 6.50 7.— 7.50 8.— 8.50 9 9.50 10. 10.50 11. 11.50 12. 12.50 13 13-50 14 14.50 •5 Indien het bedrag naar den eersten grondslag der Personeele Belasting na kinderaftrek bedraagt: Voor de scholen voor gewoon en buitengewoon lager onderwijs per schoolgeldjaar: Voor de scholen voor uitgebreid lager onderwijs per schoolgeldjaar: Voor het openbaar vervolgon derwijs per schoolgeldjaar: of meer, doch minder dan: f 7.50 f 12.50 f 3-— f 6.— f 0.75 12.50 17.50 6. 9 1.50 17.50 22.50 9 13.50 2.25 9 22.50 m 27.50 9 12. 18. 3-— 27.50 32.50 I5-— 22.50 3-75 32-5° 9 37.50 18. 27. 4-5o 37-50 9 42.50 21. 31.50 5.25 42.50 9 47.5o 24. 36.— 6. 47.50 9 52.50 27, 40.50 6.75 boven... 9 52-5° 30.— •45-— 7-5o Indien het berekend zuiver inkomen, na kinderaftrek, bedraagt: Voor de scholen voor gewoon en buitengewoon lager onderwijs per schoolgeldjaar: Voor de scholen voor uitgebreid lager onderwijs per schoolgeldjaar Voor het openbaar vervolgonderwijs per schoolgeldjaar: of meer, doch minder dan: f 800. f 1000. f 3 9 1000. 1200. 4.— 1200. 1400. 5-— 1400. 1600. 6. 1600. 1800. 8— 1800.— 2000. 10. 2000. 2200. 12 2200. 2400. 14.— 2400. 2600. 16. 2600. 2800. 18. 2800. 3000. 20. 3000. 3200. 22. 3200.— 3400. 24.— 3400. 3600. 26.— 3600. 3800. 28. 3800. 4000. 30.— 4000. 4200. »32.— 4200. 4400.— »34-— 4400. 4600. 36— 4600.— 4800. 38.— 4800. 5000. 40. 5000. 5200. 42.— 5200. 5400 44- 5400.— 5600. 46.- 5600. 5800.— 48, 5800. 6000 50.— 6000 6200 52.— 6200. 6400. 54.— 6400.— 6600. 56. 6600.— 6800.— 58.— boven 6800. 60. f 6.— 7-5° 9 10.50 13 15-5° 18— 21. 24. >27.— 3° •33-— 36. 39-— 42. 45- 9 48.— »5i.— 54— »57— 60.— 63.— 66. 69. 72. »75— .78— 81. 84. 87. 90. 0.75. 1. 1.25 1.50 2. 2.50 3 3—5° 4— 4.50 5— 5-5° 6.— 6.50 7— 7.50 8.— 8.50 9— 9.50 10. 10.50 11.— 11.50 12. 12.50 13 1350 14.— 14.50 15 Art. 13. Indien de belastbare som bedraagt: Voor de scholen voor gewoon en buitengewoon lager onderwijs per schoolgeldjaar: of meer, doch minder dan: f 800. f 1000. f 3* 1000. 1200. 4.— 1200.— 1400. 9 5.— 1400. 1600.— 9 6. 9 1600. 1800. 9 8. 1800. 2000. 9 10. 2000. 9 2200. 9 12. 2200. 2400. 9 14.— 2400. 2600. 9 16.— 2600. 2800. 9 18— 2800. 3000. 20. 3000.— 3200.— 22. 3200. 3400.— 24.— 3400.— 3600. 26 3600. 3800. 28 3800. 4000. 3o— 4000. 4200. 32.— 4200. 4400. 34.— 4400. 4600. 36.— 4600.— 4800. 38 4800.— 5000. 40 5000.— 5200.— 42.— 5200. 5400. 44— 54oo.— 5600. 46.— 5600.— 5800. 48.— 5800.— 6000.— 5o.— 52— 54.— 6000.— 6200. 9 6200.— 6400.-— 9 6400.— 6600. 56.- 58.- 60. 6600.— 6800.— boven 68001 Voor de scholen voor uitgebreid lager onderwijs per schoolgeldjaar: Voor het openbaar vervolgonderwijs per schoolgeldjaar 6— 7.50 9— 10.50 13— !5-5<> 18.— 21. 24.— 27.— 3o.— 33— 36— 39— 42.— 45-— 48.- 51 54— 57— 60. 63 66— 69.— 7*\- 75— 78— 81 84— 87— 90— 0.75. 1. 1.25 1.50 2.— 2.50 3— 3—50 4—— 5— 5.50 6— 6.50 7— 7.50 8.— 8.50 9— 9.50 10. 10.50 11. 11.50 12. 12.50 13— 13—50 14— 14.50 15— Zooals U moge blyken, zullen de netto- kosten van een opleiding als hier bedoeld, 5.072,61 meer bedragen dan die van de te genwoordige opleiding. Van dit meerdere be drag zal ten laste van de gemeente blijven rond 1.268,In aanmerking nemende, dat daarvoor een veel grooter aantal leerlingen zal worden opgeleid dan tot nog toe, terwyl de cursus geheel aan de laatste eischen zal voldoen, wil het ons voorkomen, dat een der gelijke meerdere uitgaaf voor het gestelde doel zeer zeker verantwoord is. Resumeerende stellen wij U voor, onder op merking, dat de Commissie van Bijstand zoo wel als de Commissie van Toezicht blijkens de overgelegde adviezen zich met een en ander volkomen kunnen vereenigen, I. met ingang van een nader door ons te bepalen datum en onder voorwaarde, dat rijkssubsidie zal worden verleend: a. op te heffen den dagcursus voor machinis ten A. en V.D., verbonden aanjde Zeevaart school alhier; b. op te richten in de plaats van den sub a bedoelden cursus een tweejarigen cursus voor A-machinisten; o> den 7-maandelijkschen avondcursus ter op- a. b. leiding voor het voorloopig diploma als machinist om te zetten in een éénjaarlyk- schen avondcursus voor de diploma's A. en V.D.; de kosten van vorenstaande wijzigingen, komende voor rekening der gemeente, te bestrijden uit de winst van het internaat; ons te machtigen in verband daarmede te zjjner tijd: een overeenkomst aan te gaan met het Rijk, betreffende het gebruik van de werkplaat sen van Hr. Ms. „Van Speijk", gelegen op de Rijkswerf alhier; oproepingen te doen voor de benoeming van het noodige leeraren-personeel. Baggeren Heldersch Kanaal. Uitbreiding Algemeene Begraafplaats. B. en W. schrijven aan den Raad: In ons voorstel, vervat in no. 100 der bijlage tot de raadsnotulen, deelden wij U o.a. mede, dat de mogelijkheid van uitvoering van onder scheidene werkverschaffingsobjecten door de daartoe ingestelde commissie werd onderzocht, waarbij wij de hoop uitspraken, dat wij U daar omtrent binnen zeer korten tijd voorstellen zouden kunnen doen. Inmiddels heeft de Com missie voor de Werkverschaffing zich met een uitvoerig rapport dat bij de stukken is ge voegd tot ons gewend, waarin voorstellen worden gedaan voor de uitvoering van twee verschillende werkobjecten. De Commissie vangt haar rapport aan met de mededeeling, dat het vraagstuk der werk verschaffing reeds in veel gemeenten tot op lossing is gebracht. Wat het invoeren der werkverschaffing be treft, meent de Commissie in haar geheel, dat het zeer gewenscht is om daartoe ook in deze gemeente over te gaan. Wij deelen deze mee ning; niet alleen dat daardoor werken van meer of minder waarde tot stand komen, welke anders niet uitgevoerd zouden worden, doch het voornaamste is wel. dat het voor het moreel van de arbeiders veel beter ig, dat zij werken in plaats van steun trekken zonder eenige tegenprestatie daarvoor te verrichten. Bovendien worden de werkloozen in staat ge steld om zich wat hoogere inkomsten te ver schaffen dan zjj volgens de steunregeling heb ben, terwijl men met de werkverschaffing tevens een middel in de hand heeft om, mocht dit verschijnsel zich hier ter stede voordoen, z.g.n. beroepswerkloozen en in het algemeen hen, die, wat men noemt op den steun blijven hangen, op hun werkwilligheid te toetsen. Het loon, dat de betrokkenen kunnen verdienen, wordt geschat op 0.34 per uur of 16.32 per week, hetwelk, doordat even tueel in taakwerk wordt gearbeid, nog iets hooger kan worden, terwijl voor de land arbeiders het loon waarschijnlijk op 0.32 per uur zal worden bepaald. Hoewel het zal kunnen gebeuren, dat enkele arbeiders in den aanvang beneden het vorengenoemde weekloon zullen blijven, zullen na afloop van den trainingstoeslag welke door het Rijk wordt toegestaan dus wanneer de arbeiders eenmaal inge werkt zijn, de loonen over het algemeen wel ongeveer 16.32 per week bedragen. De genoemde z.g.n. afloopende trai ningstoeslag mag over een periode van 4 weken worden gegeven en bedraagt dan waarschijnlijk over de le week 8 cent per uur en vervolgens 6 cent, 4 cent en 2 cent. Zoolang de tijd van het jaar zulks toelaat, in verband met het licht, wordt 48 uur per week gewerkt en over het algemeen in November 47% uur en in de maanden December en Januari 45 uur. Voor de uren, welke de arbeiders beneden de 48 uur blij ven, wordt een vergoeding gegeven van 80 pet. Voor plaatsing komen in aanmerking hoofden van gezinnen, kostwinners, alleen- wonenden en kostgangers, die gesteund worden ingevolge de gesubsidieerde steun regeling, en wel uit elk gezin één n.1. de steuntrekker. Te Uwer voorlichting gelieve U hieronder aan te treffen een overzicht van hetgeen door losse arbeiders e.d. en door landarbeiders aan steun wordt ontvangen en hetgeen deze in de werkverschaffing als loon zullen krijgen. De groep losse arbeiders is genomen op een loonnorm van 20.en volgens de derde klasse der Rijkssteunregeling. De groep landarbeiders is genomen op een loonnorm van 18.en volgens de vijfde klasse der Rijkssteunregeling. De twee objecten, welke door de Com missie voorloopig daarvoor zijn aange wezen en welke ook naar ons oordeel voor uitvoering in werkverschaffing in aanmer king komen, zyn de volgende: le. het uitbaggeren van het Heldersch Kanaal met inbegrip van de Molen- vaart en 2e. uitbreiding van de Algemeene Be graafplaats. Enkele weken geleden is het Kanaal over de geheele lengte gepeüd. Daarbij is gebleken, dat zich in de onderscheidene kanaalvakken (van brug tot brug genomen) een modder laag van gemiddeld 25 cm bevindt, n.1. van 26 tot 20 cm. Uiteraard is de modderlaag niet gelijkmatig over den kanaalbodem verdeeld. Deze behoort te liggen op 3N.A.P.; er zijn plaatsen waar deze diepte nog aanwezig is, maar er zijn ook plaatsen, waar de modder laag een vrij belangrijke dikte heeft. V Voor een onbelemmerde scheepvaart en mede uit hygiënische overwegingen is het gewenscht, dat het Kanaal gebaggerd wordt. Dit geldt evenzeer voor de Molen vaart, welke echter ten deele aan de N.V. Houthandel voorheen J. Oortgijsen toe behoort. Volgens de gedane peilingen zou in totaal ongeveer 18000 ms modder uit het Kanaal verwijderd moeten worden, waarvan uit de Molenvaart ongeveer 1700 m3. Uitbaggering geheel voor rekening der ge meente is, met het oog op de daaraan ver bonden kosten, thans niet mogelijk. Deze kosten worden, bij uitvoering in werkver schaffing, door den Directeur van Gemeente werken geraamd op totaal 32.500, zonder algemeene bedrijfskosten. Deze kosten zouden wij n.1. voor dit werk niet in rekening willen brengen, maar ten laste van den algemeenen dienst van Gemeentewerken laten. In dit bedrag is begrepen aan arbeidsloon, enz., een bedrag van ongeveer 26.000, waar in van het Rijk dus een subsidie van ongeveer 70 zal worden gevraagd. Mocht, onver hoopt, geen subsidie worden verleend, dan kan van uitvoering van dit werk niets komen. Naar schatting zullen 50 personen aan dit werk ongeveer 26 weken kunnen arbeiden. Een punt van bespreking heeft uitgemaakt de vraag wat met de uitkomende bagger dient te geschieden. Onderscheidene mogelijk heden zijn overwogen; het is daarbij gebleken, dat de specie kan worden gestort op een aan de Nederlandsche Spoorwegen toebehoorend terrein, gelegen aan de binnen liniegracht nabij het fort Westoever. Dit terrein is ver huurd aan L. Petrus, die bereid is de bagger op dat terrein te ontvangen. Het perceel kan gemakkelijk met de baggerschuiten worden bereikt. Aangaande het tweede werkobject, de uit breiding van de begraafplaats, wordt het vol gende medegdeeld. Bij de bestaande indeeling van de graven biedt de tegenwoordige begraafplaats nog zoo veel ruimte, dat, onder normale omstandig heden, aan uitbreiding naar schatting eerst over ongeveer 15 jaren behoefte zal bestaan. Het is U echter bekend, dat op het oude ge deelte van de begraafplaats de graven zeer dicht op elkaar liggen. Er is een plan opgemaakt, waardoor de oppervlakte van de begraafplaats aanzienlijk zal worden uitgebreid. Hiervoor moet de ge meente de beschikking verkrijgen over gron den, welke aan derden toebehooren. Wij moeten hiervoor verwijzen naar de ter inzage liggende teekening. Verder verwijzen wij naar de ter zake betrekkelijke rapporten van den Directeur van Gemeentewerken. Daarin wor den de bedragen genoemd, welke naar raming voor aankoop dier gronden noodig zijn. Er blijkt tevens uit, dat een gedeelte weg aan den openbaren dienst moet worden onttrok ken, vóór dat het plan tot uitvoering kan worden gebracht. Aantal gezinsleden Groep losse arbeiders Groep landarbeiders Georganiseerden Onge organi seerden Georganiseerden Onge organi seerden Uitge trokken Dubbel uit getrokken Uitge trokken Dubbeluit- getrokken Maximum uitkeering Maximum uitkeering Geen kinderen f I3-32 f IZ-33 f II.33 f 12.50 f 11.50 f 10.50 1 kind 1 13.76 12.76 11.76 12.98 12.08 9 11.08 2 kinderen 4 4 14.10 13-25 12.25 13.26 12.45 n-45 3 14.43 13-49 12.49 13-53 12.67 11.67 4 4 14-67 I3-72 12.72 13-75 12.88 9 11.88 S 14.91 I3-96 12.96 13-97 13.10 12.10 6 4 15.20 14-25 13.25 14.22 13-35 12-35 7 15.43 14-45 13-45 14-43 13 55 12.55 8 1 t 15 62 14.67 13.67 14.62 13-75 12.75 9 4 4 15.86 14.86 13.86 14.84 13-94 12.94 iü 9 16.05 15.10 14.10 i5-°3 14.16 9 13.16 AUeenwonenden Kostgangers 9.50 8.— 8.50 7 7.50 6.— 8.50 7— 7.50 6.— 6.50 5 Gedurende de maanden October, November, December, Januari, Februari en Maart wordt bovendien aan de gehuwden en alleenwonen- den een kolentoeslag tot een bedrag van 1. per week gegeven. Wij hebben er ons. evenals de Commissie dat heeft gedaan, rekenschap van gegeven, dat aan de invoering van werkverschaffing in deze ge meente bezwaren zijn verbonden, doch wij zijn met de Commissie, van oordeel, dat deze bij lange niet opwegen tegen de voordeelen. De werkloozen toch zullen dan niet meer tot door loopend nietsdoen gedoemd zjjn en zullen niet alleen in de gelegenheid zijn om meer te ver dienen dan hun steun bedraagt, doch tevens om hun werkwaardigheid te heroveren of te be houden. Op grond van de bovengenoemde motieven geven wij U in overweging, zulks in overeen stemming met het" advies der Commissie, werkverschaffing in deze gemeente toe passen op voorwaarde, dat uit 's Rijks in de arbeidsloonen en wat daarmede samen hangt, een subsidie van ongeveer 70 zal worden verleend. Wij zullen er bij den Minister van Sociale Zaken op aandringen om ook aan de b(j de werkverschaffing te werk te stellen personen die emolumenten toe te kennen, welke zij ingevolge de steunregeling genieten, als brandstoffentoeslag en huurtoeslag, en voorts in het algemeen pogingen aanwenden om voor de betrokkenen zoo gunstig moge lijke voorwaarden te verkrijgen. Met name zullen wy trachten de nadeelen, welke zullen ontstaan door het zgn. lichtverlet en regen verlet, zoo gering mogelijk te doen zjjn. de te kas De totale kosten der uitbreiding wor den geraamd op f 119.500.met inbe grip van een bedrag van f 5500.wegens algemeene bedrijfskosten. Hierin is ge raamd een bedrag van f 63.200.aan arbeidsloonen. Bjj uitvoering van dit plan zullen ongeveer 100 personen gedurende meer dan een half jaar werk kunnen bekomen, terwijl door toe passing van een rouleersysteem uiteraard veel meer personen, zjj het dan met tusschen- poozen, tewerk gesteld kunnen worden. De Commissie acht dit werk dan ook uitermate geschikt om in werkverschaffing te worden uitgevoerd. Wij zijn het met die zienswijze geheel eens. Ook dit werk zal evenwel slechts tot uitvoering kunnen komen, als het Rijk in de arbeidsloonen een subsidie van ongeveer 70% verleent. Mocht onverhoopt door de eigenaren van de voor de uitbreiding benoodigde gronden niet de noodige medewerking worden verleend, dan zullen wij nader voorstellen een in de Ont eigeningswet opgenomen vereenvoudigde ont eigening-procedure voor deze gronden toe te passen, waardoor de gemeente daarover bin nen een paar maanden de beschikking zal kunnen krijgen. W ij merken nog op, dat in de begrooting voor dit werk een bedrag van f 3750.voor plantmateriaal is opgenomen. In dit verband zij medegedeeld, dat getracht zal worden van de sierteeltcentrale de benoodigde heesters, enz., te betrekken, waardoor deze post belang rijk zal kunnen worden teruggedacht. Komende tot een samenvatting stellen wy V I°°te besluiten tot de uitvoering by wyze van werkverschaffing van bovengenoemde werkobjecten, te weten: a. het uitbaggeren van het Helder Kanaal en de Molenvaart, b. uitbreiding van de algemeene begraar- p laats en ons daarvoor credieten te verleenen v respectievelijk f 32.500.— en f 119.500.—, onder voorwaarde, dat door het Rijk voor de uitvoering van deze werken een subsidie van ongeveer 70% in de arbeidsloonen enz. wordt verleend; en tot vaststelling van de by de stukken gevoegde begrootingswijziging, waarin een en ander geregeld wordt; 2. ons machtiging te verleenen om de noo dige voorzieningen te treffen voor de uitvoe ring van de onder 1 genoemde besluiten. Tot slot zy nog aangeteekend, dat wij zul len trachten voor deze werken bijdragen van de provincie te verkrijgen. Cursus opleiding tot dienstbode. B. en W. schrijven aan den Raad: De Commissie voor het dienstbodenvraag- stuk heeft zich bij schrijven van 15 dezer tot ons College gewend met het voorstel, dat in beginsel besloten worde om hier ter plaatse een cursus ter opleiding tot dienstbode in te richten. Het schrijft, dat in haar vergadering van 3 Juli het dienstbode-vraagstuk uitvoerig is belicht en dat daarna nogmaals een uit voerige bespreking aan dit vraagstuk is ge wijd. In andere gemeenten zijn reeds maat regelen getroffen teneinde te kunnen komen tot een cursus voor de opleiding van werk- looze meisjes tot dienstbode. Zij acht het van het grootste belang, dat de noodige maat regelen getroffen worden, opdat de Holland- sche dienstbode even bekwaam worde als de Duitsche, die in den regel een betere opleiding heeft genoten, en waardoor deze laatsten vrij wel niet meer noodig zullen zijn. Het Bestuur der vakschool voor meisjes alhier verklaarde zich bereid om te dezen alle gewenschte medewerking te verleenen, waar door het mogelijk zal zijn om de cursussen in de genoemde vakschool te doen geven. Deze bereidverklaring stellen wij op hoogen prijs. Er mag op worden gerekend, dat in de kos ten van een dergelijken cursus een rijks subsidie wordt verleend van ongeveer 70%. Uit de by de stukken overgelegde kosten berekening, waarnaar wij verwijzen, blijkt, dat de kosten, rekening houdende met een bezet ting van den cursus met 20 leerlingen, worden geraamd op totaal f 485.Hiervan zou dus ongeveer f 145.ten laste der gemeente blij ven. Op deze manier zullen dus ongeveer 20 meisjes een opleiding tot dienstbode kunnen ontvangen. Van de voorwaarden, welke de Minister van Sociale Zaken, in verband met het te ver leenen subsidie stelt, noemen wy: De duur van den cursus bedraagt 12 weken, het aantal lesuren 20 per week. Tijdens den cursus, die, zoo eenigszins mogelijk, gegeven dient te worden op een huishoudschool of daarmede gelijk te stellen inrichting van onderwijs, worde naast den cursus aan de meisjes een practische oplei ding gegeven. Hiervoor trachte men gezinnen te vinden, die zich daartoe beschikbaar stel len en voor dit werk in aanmerking komen. De cursusleiding heeft het toezicht over de practische opleiding. De deelneemsters moeten zich verbinden na den cursus een betrekking te aanvaarden, zoo mogelijk voor dag en nacht. De deelneemsters moeten ingeschreven wor den bij het orgaan voor de arbeidsbemiddeling ter plaatse. De plaatsing der meisjes geschiede door dit orgaan in overleg met de ambtenares, belast met den nazorg der meisjes. Het aantal deelneemsters mag (gemiddeld over een maand gerekend) niet beneden 15 dalen. Wij stellen U thans voor, in overeenstem ming met het reeds genoemde voorstel der Commissie, in beginsel te besluiten om bedoel den cursus te doen geven en ons daartoe een crediet van f 485.te verleenen, onder voor waarde, dat het Rijk in de kosten van den cursus een subsidie verleent van ongeveer 70%. De maatregel, dat met Ingang van 1 Ja nuari a.s. de maas wijdte der netten minstens moet bedragen 7.5 cm, wil men een uitvaart- vergunning krijgen, treft voornamelyk de kustvisschertj, omdat de trawlers in het al gemeen reeds die maat, of grooter, toepassen. De meeste visschers zullen zich dus nieuwe netten moeten aanschaffen, waardoor ze in hooge kosten geraken. Het zal daarom zaak zijn, dat er van dien kant, in samenwerking met al die visschers, die ervan de dupe zfln, te trachten een regeling te verkrygen, dat allen, hoe ook hun financieelen toestand mo menteel mag zjjn, vergoeding van aanschaf- fingskosten wordt verleend. Een maatregel, in dezen gedrukten t(jd in het leven geroepen, waarvan nog zal moeten blijken of die inderdaad resultaat zal afwer pen, mag niet eenzydig op een zekere groep van harde werkers drukken. We hebben ons oor hier en daar te luiste ren gelegd. Eerst waren we aan boord van een groote trawler, waar ons werd aangetoond, dat er gevischt werd met een maaswydte van zeker 8.5 cm. Gezegd werd ons, dat er evengoed veel jonge visch verloren ging, maar dat men dat overboord zette. Met grootere maaswijdte kwam er een mo ment voor ontsnapping van de kleinere visch als er niet getrokken werd, zoo meende men, werden de mazen zoo goed als dichtgetrokken en omdat de zak allerlei rommel bevatte, werd er door de durende drang veel jonge visch doodgedrukt. Alleen, zooals gezegd, wanneer het tot halen kwam, was er gelegenheid door de dan openstaande mazen te ontsnappen. Men achtte het te verkrijgen succes pro blematisch. Daarna zijn we aan boord geweest van een kotter. Alleen bij het begin van de netopening kon de maaswijdte voldoen aan de aanstonds ver- eischte maaswijdte; dichter naar den zak wer den de mazen nauwer, zoodat hun netten niet zouden voldoen aan de straks geldende voor schriften. Deze kotter had vyftien netten aan boord en twee nieuwe nog thuis, welke dus geen van alle aan de voorschriften zouden voldoen. Voor het nieuw aanschaffen was dus een hoog bedrag noodig. "Mede werd als bezwaar gevoeld^ kleine slips, die soms nogal waarde vertegen woordigt (juist dien dag 1.50 per kilo), heü geen abnormaal hoog was, door het gebrek aan vischaanvoer)maar toch mede by draagt tot verhooging van de besomming, voor een deel zou ontsnappen. Dan ook vreesde me„ dat de pieterman zijn heil door de mazen zou zoeken evenals de poon. Nu zijn deze vang sten niet van zoo groote beteekenis, maar ook deze visch draagt op zijn tijd bij tot verhoo- ginf- van de besomming. Men had hoop, dat de tegemoetkoming in de kosten van aanschaffing der nieuwe netten niet al te karig zou zijn. Al te gerust kon men in dit opzicht niet zijn, omdat in het kranten bericht nu niet zoo heel veel hoop doorsche merde. Er stond n.1. dit: Aangezien de vervanging van de in gebruik zijnde netten door netten, welke aan de gestelde eischen voldoen, voor de kleine trawlvisscherij op financieele bezwa ren zou kunnen stuiten, is een regeling voor in moeilijkheden verkeerende kleine zeevis, schers in overweging, om tevens, zoo noodig, daarin te voorzien. Dit is een wat vage toezegging. Voor de financieel meest zwakke is het natuurlijk ge, biedende eisch, dat de tegemoetkoming ef komt, doch ook voor hen, die nog in de ge, lukkige omstandigheid verkeeren, dat ze niet aan den rand van den afgrond z(jn beland (hetgeen ze niet door stilzitten, en zeker door zuinig leven en beheer hebben verkregen), komt het ons niet meer dan billyk voor, dat de vergoeding ook aan hen wordt verstrekt, De Overheid mag zich hierin niet schriel toonen maar dient een breed standpunt in te nemen. De geheele kustvloot (botters, kotters en loggers) wordt er door gedupeerd wat betreft de netaanschaffing, afgezien dan nog van het mogelijke verlies aan opbrengst van de ont, snappende marktwaardige pieterman, poonen en slips. Daarna hebben we eens geïnformeerd bH een der grootste vischmeelfabrieken. Men kon zich nog geen voorstelling er van vormen welken invloed het zou hebben op de aan* brengst van puf. By het voorbereiden van de maatregelen had men wel gevraagd om, wan* neer er maatregelen zouden worden genomen met de maaswydte, dat er dan tevens eeit verplichting zou komen voor de trawlers orrj de gevangen puf ook aan te voeren. Men was er van overtuigd, dat een dergelijke maatregel niet zoo gemakkelijk zou zijn door te voeren, maar een stimulans in die richting zou dan toch wel eenig effect kunnen sorteeren. Of een dergelijke maatregel ook in de nieuwe bepalingen was aangebracht, was niet bekend. Men betwijfelde ook daar echter of de pro* ductie van puf zou verminderen, maar moch^ dat het geval zijn, zoodat dus het vischmee^ bedrijf in het gedrang zou komen, met al dj) bijkomende gevolgen van dien, dan zou er toch reden zijn zich daarover ernstig te be raden. Door het zich begeven van de meeste log* gers op de haringvisscherij, was de aanvoeV van puf al buitengewoon afgenomen; ovef Juni zelfs met 40 Hoe het staat met de netten voor garnalem sprot-, haring- en makreelvisscherij blijkt ook nog nergens uit, maar daarvoor zullen ook wel bepalingen zijn gemaakt. Met de verstrekking van pootaal aan de binnenvisscherij is het nog lang niet zooallj men dat verwacht had. Dit komt doordat dó prys van deze kleine aal zich, in het alge* meen, beweegt boven de 12 cent per pond, zoodat de Visscherij-Centrale dan geen inkoop van pootaal doet. De bepaling is immers, dat de V.-C. d« pootaal voor verstrekking aan de binnenviü* scherij zou aankoopen, wanneer de prijs aan de markt geen 12 cent zou kunnen halen. Nu deze tot dusverre ongeveer 13 cent opbracht, kon van aankoop voor dit doel dus niets ko* men. Bovendien zyn de aanvoeren niet groot, Zoodra deze aanvoer grooter wordt, zal ei vermoedelyk prijsverlaging intreden, zoodat dan mag worden verwacht, dat tot distribueer ring van pootaal kan worden overgegaan. De vraag er naar is groot. We spraken eep binnenvisscher, die met zijn groep voor hun wateren 5000 kilo hadden besteld. Men ver? wacht van deze uitzetting van pootaal ve# succes voor toeneming van den aalstand 15 de binnenwateren en zag dus verlangend uit naar dit goedje. Tengevolge van het ruwe weer en door óp naweeën van de staking nog, waren de visch* prijzen j.1. Donderdag zeer hoog te IJmuiden, De tong liep op tot 2.50 per kilo, tarbot tol 1.30; zetschol tot 36.per 50 kilo en kleine schol tot 36. Dit was door de bijzondere omstandigheden abnormaal hoog en de prijzen zullen wel wem zakken, zoodra de aanvoeren grooter wordeij door verbeterd weer en door de vangsten vak de dan binnenvallende trawlers. De klachten over den ongeregelden aap- voer van visch bljjven aanhouden. Nu zijn dïe toe te schrijven aan storm en het gevolg van de staking, terwijl verscheidene loggers, dia anders de treilvisschery uitoefenen, zich heb ben toegelegd op de haringvisscherij. Daar het aantal vischventers in den loop der jaren zich zeer heeft uitgebreid en ooh het aantal vischwinkels zeer is gestegen, ligf het voor de hand, dat er een grooter behoefte is ontstaan aan geregelden aanvoer, omdat deze venters en winkels zich hebben ingesteld op het in voorraad zijn van visch. Daar daaraan soms nog al iets hapert^ ontstaan de bovengenoemde klachten. De be* trokkenen kunnen niet aan een geregeld bè- staan komen en uiten zich in een klacht. Nu zou het toch het meest gewenscht zyn, dat de beide groepen: aanvoerders van visch eri verkoopers zich met elkaar zouden gaan, verstaan om aan dezen ongewenschten toe-* stand te trachten een eind te maken. Het is toch immers vaak zóó, dat wan- neer er wat veel aanvoer is, de pryzen dire<& zoo naar omlaag gaan, dat de- visscher niét aan een loonende besomming kan komen, ter* het omgekeerde het geval is als de aanvoert te gering is. Dan zou het toch noodig zyn, dat, b(j over? tolligen aanvoer, dit te veel aan visch werd opgeslagen in een koelhuis, waaruit door den handel dan zou kunnen worden geput, waiiJ neer de aanvoer te gering was. Wanneer men eerst dit standpunt had be paald in onderling overleg, dan zou hét denkbeeld nader kunnen worden uitgewerkt- In de eerste plaats zou men het dan moet^ii eens worden over een crisisprijs, waarop dy visch, al naar soort en kwaliteit van den vis scher werd afgenomen. Voor het stapelen in een koelhuis zou me? een der bestaande inrichtingen een accoord kunnen worden gemaakt, terwijl mtj bij niet slagen daarin, deze zaak zelf tot oplossing

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 6