etenf Het nieuwe leerjaar vangt aan. Vacaniie. ZATERDAG 15 AUGUSTUS 1936 PAG. 3 Zin voor orde en netheid als voorbereiding voor de school. Geen ondeskundig vóóuonderricht gewenscht door Mevr. G. C. MeijerSchwencke. Nog enkele weken scheiden ons van September, het tijdstip, dat de meeste lagere scholen weer beginnen en de nieuwe leerlingen voor de eerste maal in de klas komen. Reeds langeren tijd tevoren hebben de ouders zich vooraf als het de oudste betreft, afgevraagd, op welke wijze zij hun kind in verband met. de school moeten voorbereiden. Het is lang niet hetzelfde hoè dit geschiedt, omdat men de kinderen het schoolgaan niets als iets verschrikke lijks, doch evenmin als iets volmaakts mag voorstellen: Indien men hen een beeld schildert waarop slechts de mooiste kleu ren te zien zijn, dan zal de ontgoocheling groot zijn, wanneer blijkt, dat ook kleuren niet altijd in onderlinge harmonie zijn. Vanzelfsprekend valt het de kinderen in den aanvang moeilijk steeds hun aandacht te concentreeren en zullen zij meermalen verboden moeten worden, wellicht zelfs wel eens straf krijgen. Kinderen leven in twee werelden, in die, tot welke het wer kelijke leven hen verplicht en daarnaast in hun eigen wereld, waarin zij hun gedach ten den vrijen loop laten en de dingen be leven, zooals zij dit aangenaam vinden. Een wereldje, dat rijker is aan droom beelden, naarmate hun fantasie grooter is en vanzelfsprekend op de school uitgescha keld moet worden. Vele ouders meenen hun kinderen een dienst te bewijzen door hen vóórdat de groote dag aanbreekt, al een beetje te lee- ren lezen, rekenen enz. Zij vergeten dat dit onnoodige overbelasting zal blijken te zijn, aangezien de onderwijskrachten de kinderen alles methodisch bijbrengen. In dien zij een weinig weten van een en an der, dan raken zij dikwijls geheel en al van de wijs en moeten zij hun gedachtengang omstellen en van voren af aan beginnen. Ook in ander opzicht worat het de kinde ren moeilijk gemaakt, omdat zij geneigd zijn te denken, dat zjj niet behoeven op te letten, omdat zjj hetgeen geleerd wordt tóch al weten. De kinderen worden ver strooid, volgen het onderricht niet aan dachtig, totdat op zekeren dag blijkt, dat zij achter raken. Kinderen met een normaal verstand kunnen met de klas mee, alles niet des kundige voorlichting behoort dus achter wege te blijven, zeer zeker om de taak van de onderwijzeres niet onnoodig te verzwa ren. Ouders kunnen hun kinderen echter op andere wijze een zekere voorbereiding voor de school bijbrengen en wel in de eerste Zeg juffrouw, hoe kun je nu weer in hemelsnaam schrijven in plaats van ••transactie" „actransie" O, meneer... de „K" van m'n schrijfma- ia stuk... plaats door hen te leeren zelfstandig te zijn. Schoolgaande kinderen moeten zelf hun mantels en jassen kunnen uittrekken en aandoen, evenals de overschoenen, losse schoenveters dichtknoopen, enz., al der gelijke kleinigheden meer. Verder zullen zjj in den aanvang wellicht naar school gebracht worden, doch geen overdreven vrees voor een mogelijk ongeluk moet de ouders doen besluiten dit langer te doen dan noodig is. De practijk leert, dat kin deren veel beter opletten met oversteken indien zij alleen zijn en niet op anderen steunen. Wanneer zij reeds vroeg op de gevaren van het verkeer gewezen en hen de noodige regels voor oversteken e.d. ge leerd worden, dan zullen zjj geenszins on doordacht handelen. Orde en netheid zjjn twee belangrijke factoren, die kinderen vanaf de prilste jeugd bijgebracht moeten worden, niet alleen omdat deze eigenschappen hen van nut zijn gedurende de schooljaren, doch ook voor het geheele verdere leven. Indien de moeder hare kinderen vroegtijdig ge went aan het opbergen van speelgoed en alles wat zij gebruiken, aan ordelijk zijn op kleeren en boeken, dan wordt dit een tweede natuur. Niet oogluikend toestaan, dat een enkele maal tegen dit gebod ge zondigd wordt, doch het als een eisch stel len, waaraan streng de hand gehouden wordt is slechts in het belang der aan hare zorgen toevertrouwde kinderen en maakt een deel uit van hare groote ver antwoordelijkheid. Ook in de huishouding moet alles op tijd geschieden, zoowel de maaltijden als het naar bed gaan en opstaan, dan zal de stiptheid, die de school vereischt hen niet zwaar vallen. Gewoonte is immers een tweede natuur! Verder wordt door te weinig ouders genoeg aandacht besteed aan het spreken hunner kinderen; waardoor de Onderwij zer (es) steeds weer verschilende woorden moet verbeteren. Hoe vaak komt het niet voor, dat zij de woorden half inslikken, verkeerd uitspreken, enz. Ook hier is een taak te vervullen door de ouders,, die het den kinderen veel gemakkelijker maakt als zij op school komen. De eerste schooldag beteekent voor het kind de intrede in een nieuwe wereld, waardoor het ouderlijk huis een weinig op den achtergrond geraakt en de ernst des levens begint. Zij leeren tevens begrijpen, dat zij als enkeling in de massa worden opgenomen en niet zooals dat vooral in gezinnen met één kind het geval is het middelpunt zijn. Zij gaan dagelijks om met andere kinderen, die allen dezelfde rech ten hebben en naar wie zij zich moeten voegen, zoodat van dit oogenblik af hun kleine ikheidje zich naar een grootere ge meenschap moet aanpassen. Wanneer kinderen op deze wijze voor bereid worden voor het nieuwe leven, niet door angst geleid, doch evenmin door overdreven idealen, dan kan men zeker wel aannemen, dat zij goed toegerust hun schooltijd beginnen en niet voor al groote desillusies gesteld zullen worden. Bespiegeling van een huisvrouw. Welk een prettig ontwaken, indien men op zekeren dag tot de ontdekking komt, dat men zich in een vreemde kamer be vindt en het dan langzaam doordringt, dat het de eerste vacantiedag is! Moeder moet zich even bezinnen. Was het inder daad gisteren, dat alle beslommeringen aan éen vacantiereis met kinderen ver bonden, hare gedachten nog in beslag na men of is het al veel langer geleden? Heerlijk nog even uitrekken en twee lange weken geen gehaast. Vacantie, hoeveel beteekent dit simpele woord voor vele huismoeders, die dag in dag uit aan zoo héél veel te denken heb ben! Rustig volgt het aankleeden en straks het ontbijt, dat reeds wacht, waarvoor zjj zelf niet te zorgen heeft. Keurig is de ontbijttafel gedekt en voorzien van ver- sche melk, goudgele boter en smakelijk brood en heerlijk laten allen zich het ontbijt smaken. Wat een rust gaat er voor de Huis vrouw van uit om alles klaar te vinden. Niet te moeten denken of zij dit of dat soms niet vergeten heeft. Allen zjjn in opgewekte stemming! De kinderen zijn zoo onder den indruk van al het nieuwe, dat zij wei oppassen hun melkbeker niet om te gooien of niet te morsen met hun ei. Voor vader ligt het ochtendblad, reeds op zijn plaats; geluk kig, dat de adresverandering tijdig is op gegeven, zoodat hij zijn courant niet be hoeft te missen. In één woord, alles ver loopt even prettig en er heerscht een vredige stemming op dea eersten vacan- tiemorgen Vader heeft reeds inlichtingen inge wonnen over den naasten weg naar zee. Juichend wachten de kinderen op moeder, die de badpakken in de tasch pakt en even later zijn allen op weg. Vader speelt alsof hij ook weer een schooljongen is, met de kinderen mede en is niet minder uitgelaten. Moeder geniet op eenigen afstand en denkt: dat is nu mijn volkje, dat mij vaak de handen vol werk geeft. Hoe heerlijk toch zoo'n bezit" De zon staat hoog aan den hemel, doch zij bemerkt niet, hoezeer de tijd voorbij- spoedt. Zij ziet slechts hoe de zon op de kleine kabbelende golfjes schittert, zij denkt aan duizend dingen en eigenlijk toch weer aan nietsdroomt in heerlijke rust voor zich heen Vanuit het dorp weerklinkt de kerkklok en doet haar opschrikken uit haar ge peins. Het dringt tot haar door, dat het tijd is om naar het pension terug te kee- ren, waar de middagdisch wacht. Geen huiselijke zorgen, zij zal straks de tafel gedekt en het maal gereed vinden. „Ik behoef slechts te komen om alles klaar te vinden, merkwaardig Het vergenoegde gezelschap trekt te samen op naar het nieuwe „thuis" en de kinderen talmen niet lang want ze heb ben „O, zoo'n honger!" Ongelooflijk, dat na deze eerste vacan tiedag nog twee lange weken volgen, twee weken! Zondag. Poeletsoep Biefstuk Andijvie Aardappelen Gevulde meloen Maandag Runder rollade Stoofsla Aardappelen Aardappelkoekjes Dinsdag Koudvleesch Snijboonen Aardappelen Mokka-pudding Woensdag Groote boonen Aardappelen Citroen crème Donderdag Roereieren Spinazie en aardappelen Kropsla Rijst met bessensap Vrijdag Gebakken tong Gemengde sla Pommes frite Fruit Zaterdag Corned Beaf met rijst en Tomatensaus Postelein Koude griesmeel met vruchten Gevulde meloen. We nemen een middelmatig groote meloen en verschillende andere soorten fruit, bananen, appels, pruimen, aalbessen, 1 ons vruchtensuiker, sap van 1 citroen. Van de meloen snijden wij het bovenste jjedeelte af, daarna laten wij het vocht wegvloeien en halen het zaad eruit. Het vruchtvleesch scheppen wij uit en snijden dit aan stukjes; de bananen worden aan plakjes gesneden evenals de appel; de prut- men van het velletje en van de pit ont daan en gehalveerd, daarna worden de verschillende vruchten in een diepen kom gedaan met de suiker en het citroensap en een uurtje op een koele plaats gezet, liefst op ijs. Even voor het opdienen wordt nu alles in de uitgeholde meloen gedaan en deze wordt opgediend op een schotel, die belegd is met wingerd of andere groote bladeren. Aardappelkoekjes. 400 gram gekookte aardappelen, 3 eieren, geraspte citroenschil, 80 gram boter, 75 gram suiker, boter om te bakken. We beginnen met de aardappelen tot purée fjjn te maken en roeren de boter en de suiker tot room, voegen één voor één de dooiers erbij (het volgende niet voordat het eerste geheel en al met boter en sui ker is vermengd) en daarna worden de ge raspte citroenschil en de fijne aardappelen erbij gevoegd en tenslotte het zeer stijf ge klopte eiwit, zoodat we een mooi luchtig aardappeldeeg hebben gekregen, waarvan we kleine koekjes vormen, die aan beide zijden in boter in de koekepan lichtbruin worden gebakken. We plaatsen de koekjes na het bakken op een verwarmden schotel en dienen ze bestrooid met poedersuiker op, desge- wenscht met jam bestrijken. Citroen crème. 2 citroenen, 2 eieren, 7 blaadjes gelatine, M liter Water, 200 gram witte suiker, twee of drie klontjes suiker. We borstelen de citroenen met koud water af en raspen met de klontjes de bui tenste schil af, waardoor de suiker het fijne citroen-aroma aanneemt. De citroenen wor den daarna geperst en met de suiker en klontjes met de halve liter water aan de kook gebracht; kookt dit laatste, dan wordt de geweekte gelatine er in opgelost en de vloeistof gezeefd. De eierdooiers worden schuimig geklopt en de witten zeer stijf, daarna met elkander vermengd en hierbjj gieten we, in den beginne druppels-gewijze, de vloeistof, die nog warm moet zijn. We laten alles afkoelen, kloppen van tijd tot tijd en gieten de massa over in een glazen schaal. Corned beaf met tomatensaus. Een stukje cornedbeaf of wel de inhoud van een klein blikje wordt aan tette vier kante stukjes gesneden, waarna wij tome- tensaus maken van liter water, waarin 3 maggi blokjes zijn opgelost, 1 klein busje tomaten purée, 75 gram bloem, 75 gram boter of delfrite, 1 ui, 1 laurierblad, 1 kruidnagel, 1 worteltje, een paar takken selderij. Het water laten wij gedurende een half uurtje met de ui, wortel, selderij en krui den trekken, daarna smelten wij de boter, vermengen er roerende de bloem mede, daarna de tomaten purée, en tenslotte het gezeefde vocht, waarin de kruiden getrok ken hebben en de maggi blokjes zijn opge lost. Het gesneden vleesch wordt erbij ge voegd en alles tezamen blijft op een lage pit nog ongeveer 57 minuten door koken. Heel smakelijk is hierbij droge rijst, waarvoor we hoogstens tweemaal zooveel water als rijst aan de kook brengen. De laatste wordt op een zeef gedaan en zoo lang gewasschen, totdat het water volko men helder is, daarna uit laten lekken en droog bij het kokende water voegen met wat zout. Met gesloten deksel laten kokea totdat het water in de rijst is opgenomen, daarna verder op een asbest plaatje (met zeer lage pit) gaar laten worden. Kooktijd pl.m. 20 minuten. WENKEN VOOR DE HUISVROUW. Indien men satijnen lint even door spiri tus haalt, zal het gestrikte zijnde, niet telkenmale losgaan. Lange baby-jurkjes kunnen later als korte worden gedragen, indien men ze op een bepaalde hoogte laat ajouren. Men knipt het geajourde door en heeft dan zon der veel moeite een keurige afwerking in den vorm van picotjea. Men kan taille-banden voor rokken stij ver maken indien men over de onderkant stevig wrijft met een stuk huishoudzeitp en daarna aan de andere kant opstrijkt met een werkelijk heet ijzer. Eucaliptus olie is een van de beste mld* delen om machine-olie vlekken van fijns weefsels te doen verwijderen. T JUTTERTJE

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 13