etenf
Het nieuwe leerjaar
vangt aan.
Vacaniie.
ZATERDAG 15 AUGUSTUS 1936
PAG. 3
Zin voor orde en netheid als
voorbereiding voor de school.
Geen ondeskundig vóóuonderricht
gewenscht
door
Mevr. G. C. MeijerSchwencke.
Nog enkele weken scheiden ons van
September, het tijdstip, dat de meeste
lagere scholen weer beginnen en de nieuwe
leerlingen voor de eerste maal in de klas
komen.
Reeds langeren tijd tevoren hebben de
ouders zich vooraf als het de oudste
betreft, afgevraagd, op welke wijze zij
hun kind in verband met. de school moeten
voorbereiden. Het is lang niet hetzelfde
hoè dit geschiedt, omdat men de kinderen
het schoolgaan niets als iets verschrikke
lijks, doch evenmin als iets volmaakts mag
voorstellen: Indien men hen een beeld
schildert waarop slechts de mooiste kleu
ren te zien zijn, dan zal de ontgoocheling
groot zijn, wanneer blijkt, dat ook kleuren
niet altijd in onderlinge harmonie zijn.
Vanzelfsprekend valt het de kinderen in
den aanvang moeilijk steeds hun aandacht
te concentreeren en zullen zij meermalen
verboden moeten worden, wellicht zelfs
wel eens straf krijgen. Kinderen leven in
twee werelden, in die, tot welke het wer
kelijke leven hen verplicht en daarnaast in
hun eigen wereld, waarin zij hun gedach
ten den vrijen loop laten en de dingen be
leven, zooals zij dit aangenaam vinden.
Een wereldje, dat rijker is aan droom
beelden, naarmate hun fantasie grooter is
en vanzelfsprekend op de school uitgescha
keld moet worden.
Vele ouders meenen hun kinderen een
dienst te bewijzen door hen vóórdat de
groote dag aanbreekt, al een beetje te lee-
ren lezen, rekenen enz. Zij vergeten dat
dit onnoodige overbelasting zal blijken te
zijn, aangezien de onderwijskrachten de
kinderen alles methodisch bijbrengen. In
dien zij een weinig weten van een en an
der, dan raken zij dikwijls geheel en al van
de wijs en moeten zij hun gedachtengang
omstellen en van voren af aan beginnen.
Ook in ander opzicht worat het de kinde
ren moeilijk gemaakt, omdat zij geneigd
zijn te denken, dat zjj niet behoeven op te
letten, omdat zjj hetgeen geleerd wordt
tóch al weten. De kinderen worden ver
strooid, volgen het onderricht niet aan
dachtig, totdat op zekeren dag blijkt, dat
zij achter raken.
Kinderen met een normaal verstand
kunnen met de klas mee, alles niet des
kundige voorlichting behoort dus achter
wege te blijven, zeer zeker om de taak van
de onderwijzeres niet onnoodig te verzwa
ren.
Ouders kunnen hun kinderen echter op
andere wijze een zekere voorbereiding voor
de school bijbrengen en wel in de eerste
Zeg juffrouw, hoe kun je nu weer in
hemelsnaam schrijven in plaats van
••transactie" „actransie"
O, meneer... de „K" van m'n schrijfma-
ia stuk...
plaats door hen te leeren zelfstandig te
zijn. Schoolgaande kinderen moeten zelf
hun mantels en jassen kunnen uittrekken
en aandoen, evenals de overschoenen, losse
schoenveters dichtknoopen, enz., al der
gelijke kleinigheden meer. Verder zullen
zjj in den aanvang wellicht naar school
gebracht worden, doch geen overdreven
vrees voor een mogelijk ongeluk moet de
ouders doen besluiten dit langer te doen
dan noodig is. De practijk leert, dat kin
deren veel beter opletten met oversteken
indien zij alleen zijn en niet op anderen
steunen. Wanneer zij reeds vroeg op de
gevaren van het verkeer gewezen en hen
de noodige regels voor oversteken e.d. ge
leerd worden, dan zullen zjj geenszins on
doordacht handelen.
Orde en netheid zjjn twee belangrijke
factoren, die kinderen vanaf de prilste
jeugd bijgebracht moeten worden, niet
alleen omdat deze eigenschappen hen van
nut zijn gedurende de schooljaren, doch
ook voor het geheele verdere leven. Indien
de moeder hare kinderen vroegtijdig ge
went aan het opbergen van speelgoed en
alles wat zij gebruiken, aan ordelijk zijn
op kleeren en boeken, dan wordt dit een
tweede natuur. Niet oogluikend toestaan,
dat een enkele maal tegen dit gebod ge
zondigd wordt, doch het als een eisch stel
len, waaraan streng de hand gehouden
wordt is slechts in het belang der aan
hare zorgen toevertrouwde kinderen en
maakt een deel uit van hare groote ver
antwoordelijkheid.
Ook in de huishouding moet alles op tijd
geschieden, zoowel de maaltijden als het
naar bed gaan en opstaan, dan zal de
stiptheid, die de school vereischt hen niet
zwaar vallen. Gewoonte is immers een
tweede natuur!
Verder wordt door te weinig ouders
genoeg aandacht besteed aan het spreken
hunner kinderen; waardoor de Onderwij
zer (es) steeds weer verschilende woorden
moet verbeteren. Hoe vaak komt het niet
voor, dat zij de woorden half inslikken,
verkeerd uitspreken, enz. Ook hier is een
taak te vervullen door de ouders,, die het
den kinderen veel gemakkelijker maakt
als zij op school komen.
De eerste schooldag beteekent voor het
kind de intrede in een nieuwe wereld,
waardoor het ouderlijk huis een weinig op
den achtergrond geraakt en de ernst des
levens begint. Zij leeren tevens begrijpen,
dat zij als enkeling in de massa worden
opgenomen en niet zooals dat vooral in
gezinnen met één kind het geval is het
middelpunt zijn. Zij gaan dagelijks om met
andere kinderen, die allen dezelfde rech
ten hebben en naar wie zij zich moeten
voegen, zoodat van dit oogenblik af hun
kleine ikheidje zich naar een grootere ge
meenschap moet aanpassen.
Wanneer kinderen op deze wijze voor
bereid worden voor het nieuwe leven, niet
door angst geleid, doch evenmin door
overdreven idealen, dan kan men zeker
wel aannemen, dat zij goed toegerust hun
schooltijd beginnen en niet voor al groote
desillusies gesteld zullen worden.
Bespiegeling van een huisvrouw.
Welk een prettig ontwaken, indien men
op zekeren dag tot de ontdekking komt,
dat men zich in een vreemde kamer be
vindt en het dan langzaam doordringt,
dat het de eerste vacantiedag is! Moeder
moet zich even bezinnen. Was het inder
daad gisteren, dat alle beslommeringen
aan éen vacantiereis met kinderen ver
bonden, hare gedachten nog in beslag na
men of is het al veel langer geleden?
Heerlijk nog even uitrekken en twee lange
weken geen gehaast.
Vacantie, hoeveel beteekent dit simpele
woord voor vele huismoeders, die dag in
dag uit aan zoo héél veel te denken heb
ben!
Rustig volgt het aankleeden en straks
het ontbijt, dat reeds wacht, waarvoor
zjj zelf niet te zorgen heeft. Keurig is de
ontbijttafel gedekt en voorzien van ver-
sche melk, goudgele boter en smakelijk
brood en heerlijk laten allen zich het
ontbijt smaken.
Wat een rust gaat er voor de Huis
vrouw van uit om alles klaar te vinden.
Niet te moeten denken of zij dit of dat
soms niet vergeten heeft.
Allen zjjn in opgewekte stemming! De
kinderen zijn zoo onder den indruk van al
het nieuwe, dat zij wei oppassen hun
melkbeker niet om te gooien of niet te
morsen met hun ei. Voor vader ligt het
ochtendblad, reeds op zijn plaats; geluk
kig, dat de adresverandering tijdig is op
gegeven, zoodat hij zijn courant niet be
hoeft te missen. In één woord, alles ver
loopt even prettig en er heerscht een
vredige stemming op dea eersten vacan-
tiemorgen
Vader heeft reeds inlichtingen inge
wonnen over den naasten weg naar zee.
Juichend wachten de kinderen op moeder,
die de badpakken in de tasch pakt en
even later zijn allen op weg. Vader speelt
alsof hij ook weer een schooljongen is,
met de kinderen mede en is niet minder
uitgelaten.
Moeder geniet op eenigen afstand en
denkt: dat is nu mijn volkje, dat mij vaak
de handen vol werk geeft. Hoe heerlijk
toch zoo'n bezit"
De zon staat hoog aan den hemel, doch
zij bemerkt niet, hoezeer de tijd voorbij-
spoedt.
Zij ziet slechts hoe de zon op de kleine
kabbelende golfjes schittert, zij denkt aan
duizend dingen en eigenlijk toch weer
aan nietsdroomt in heerlijke rust
voor zich heen
Vanuit het dorp weerklinkt de kerkklok
en doet haar opschrikken uit haar ge
peins. Het dringt tot haar door, dat het
tijd is om naar het pension terug te kee-
ren, waar de middagdisch wacht.
Geen huiselijke zorgen, zij zal straks de
tafel gedekt en het maal gereed vinden.
„Ik behoef slechts te komen om alles
klaar te vinden, merkwaardig
Het vergenoegde gezelschap trekt te
samen op naar het nieuwe „thuis" en de
kinderen talmen niet lang want ze heb
ben „O, zoo'n honger!"
Ongelooflijk, dat na deze eerste vacan
tiedag nog twee lange weken volgen, twee
weken!
Zondag.
Poeletsoep
Biefstuk
Andijvie
Aardappelen
Gevulde meloen
Maandag
Runder rollade
Stoofsla
Aardappelen
Aardappelkoekjes
Dinsdag
Koudvleesch
Snijboonen
Aardappelen
Mokka-pudding
Woensdag
Groote boonen
Aardappelen
Citroen crème
Donderdag
Roereieren
Spinazie en aardappelen
Kropsla
Rijst met bessensap
Vrijdag
Gebakken tong
Gemengde sla
Pommes frite
Fruit
Zaterdag
Corned Beaf met rijst en
Tomatensaus
Postelein
Koude griesmeel met vruchten
Gevulde meloen.
We nemen een middelmatig groote
meloen en verschillende andere soorten
fruit, bananen, appels, pruimen, aalbessen,
1 ons vruchtensuiker, sap van 1 citroen.
Van de meloen snijden wij het bovenste
jjedeelte af, daarna laten wij het vocht
wegvloeien en halen het zaad eruit. Het
vruchtvleesch scheppen wij uit en snijden
dit aan stukjes; de bananen worden aan
plakjes gesneden evenals de appel; de prut-
men van het velletje en van de pit ont
daan en gehalveerd, daarna worden de
verschillende vruchten in een diepen kom
gedaan met de suiker en het citroensap en
een uurtje op een koele plaats gezet, liefst
op ijs.
Even voor het opdienen wordt nu alles in
de uitgeholde meloen gedaan en deze wordt
opgediend op een schotel, die belegd is met
wingerd of andere groote bladeren.
Aardappelkoekjes.
400 gram gekookte aardappelen, 3 eieren,
geraspte citroenschil, 80 gram boter, 75
gram suiker, boter om te bakken.
We beginnen met de aardappelen tot
purée fjjn te maken en roeren de boter en
de suiker tot room, voegen één voor één de
dooiers erbij (het volgende niet voordat
het eerste geheel en al met boter en sui
ker is vermengd) en daarna worden de ge
raspte citroenschil en de fijne aardappelen
erbij gevoegd en tenslotte het zeer stijf ge
klopte eiwit, zoodat we een mooi luchtig
aardappeldeeg hebben gekregen, waarvan
we kleine koekjes vormen, die aan beide
zijden in boter in de koekepan lichtbruin
worden gebakken.
We plaatsen de koekjes na het bakken
op een verwarmden schotel en dienen ze
bestrooid met poedersuiker op, desge-
wenscht met jam bestrijken.
Citroen crème.
2 citroenen, 2 eieren, 7 blaadjes gelatine,
M liter Water, 200 gram witte suiker, twee
of drie klontjes suiker.
We borstelen de citroenen met koud
water af en raspen met de klontjes de bui
tenste schil af, waardoor de suiker het fijne
citroen-aroma aanneemt. De citroenen wor
den daarna geperst en met de suiker en
klontjes met de halve liter water aan de
kook gebracht; kookt dit laatste, dan wordt
de geweekte gelatine er in opgelost en de
vloeistof gezeefd. De eierdooiers worden
schuimig geklopt en de witten zeer stijf,
daarna met elkander vermengd en hierbjj
gieten we, in den beginne druppels-gewijze,
de vloeistof, die nog warm moet zijn. We
laten alles afkoelen, kloppen van tijd tot
tijd en gieten de massa over in een glazen
schaal.
Corned beaf met tomatensaus.
Een stukje cornedbeaf of wel de inhoud
van een klein blikje wordt aan tette vier
kante stukjes gesneden, waarna wij tome-
tensaus maken van liter water, waarin
3 maggi blokjes zijn opgelost, 1 klein busje
tomaten purée, 75 gram bloem, 75 gram
boter of delfrite, 1 ui, 1 laurierblad, 1
kruidnagel, 1 worteltje, een paar takken
selderij.
Het water laten wij gedurende een half
uurtje met de ui, wortel, selderij en krui
den trekken, daarna smelten wij de boter,
vermengen er roerende de bloem mede,
daarna de tomaten purée, en tenslotte het
gezeefde vocht, waarin de kruiden getrok
ken hebben en de maggi blokjes zijn opge
lost. Het gesneden vleesch wordt erbij ge
voegd en alles tezamen blijft op een lage
pit nog ongeveer 57 minuten door koken.
Heel smakelijk is hierbij droge rijst,
waarvoor we hoogstens tweemaal zooveel
water als rijst aan de kook brengen. De
laatste wordt op een zeef gedaan en zoo
lang gewasschen, totdat het water volko
men helder is, daarna uit laten lekken en
droog bij het kokende water voegen met
wat zout. Met gesloten deksel laten kokea
totdat het water in de rijst is opgenomen,
daarna verder op een asbest plaatje (met
zeer lage pit) gaar laten worden. Kooktijd
pl.m. 20 minuten.
WENKEN VOOR DE HUISVROUW.
Indien men satijnen lint even door spiri
tus haalt, zal het gestrikte zijnde, niet
telkenmale losgaan.
Lange baby-jurkjes kunnen later als
korte worden gedragen, indien men ze op
een bepaalde hoogte laat ajouren. Men
knipt het geajourde door en heeft dan zon
der veel moeite een keurige afwerking in
den vorm van picotjea.
Men kan taille-banden voor rokken stij
ver maken indien men over de onderkant
stevig wrijft met een stuk huishoudzeitp
en daarna aan de andere kant opstrijkt met
een werkelijk heet ijzer.
Eucaliptus olie is een van de beste mld*
delen om machine-olie vlekken van fijns
weefsels te doen verwijderen.
T JUTTERTJE