Richman en Merryll over den Oceaan Oost-Indiê GLMENGD NIEUWS HFXDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 5 SEPTEMBER 1936 Te laag gevlogen. 6 Ned. Bond van gemeente ambtenaren. De verlaging van den huurbijslag. De baconkwestie. Het weer gaat achteruit. De Indische luchtmacht. Opleiding van marinepersoneel. Luchtvaart Stewardessen bij de K.L.M. Televisie in de luchtvaart. Botsing tusschen militaire vliegtuigen in België. Weer een Oceaan vlucht. Geregelde luchtdienst Rusland Tsjechoslowakije geopend. Binnenland Leeraar voor f 30.000 opgelicht. De verdwenen vijf mille. Ernstig motorongeluk bij Roermond. Vader en zoontje van een plat gevallen. Storing in het electrische treinverkeer. Door een auto overreden en gedood Ongeluk bij ruiteroefeningen. Botsing tusschen 2 auto's. Kindje gestikt. Door een auto overreden. Aangeboden diensten. „De schrik der wouden". Koning Edward met roeiboot omgeslagen. Aardverschuiving bij Luzern. Diefstal van een vliegmachine. partijen en vakbondbesturen den eisch van medezeggenschap is gaan formuleeren. Want hoezeer de werkgever op reëel overleg gesteld moge zijn, van een wettelijke regeling tot toe kenning van een geleidelijk groeiende mede zeggenschap is lUj uitermate afkeerig. Spr. eindigde met een overzicht van ver- bondswerk in het afgeloopen jaar. DE KONINGIN EN DE PRINSES NAAR DEN RUIGENHOEK. Het ligt in het voornemen van de Koningin en de Prinses op 10 of 11 dezer van Het Loo naar de residentie terug te keeren en voor eenigen tijd den Ruigenhoek te betrekken. Openingsrede van den heer Kamman. Donderdag heeft de Nederlandsche bond van gemeenteambtenaren zijn jaarljjksche ver gadering gehouden in het Schuttershof te Middelburg. In de aanvankelijk besloten ver gadering kwam de begrooting aan de orde. In de daarop volgende openbare vergade ring hield de voorzitter, de heer J. Kamman, zijn openingsrede. Spr. merkt op, dat het te betreuren valt, dat de regeeringsmaatregelen er nog niet toe hebben geleid den oeconomischen en finan- cieelen toestand in ons vaderland er ook maar iets op te doen vooruitgaan, terwijl zulks in verschillende andere landen wel het geval is. De gemeentelijke autonomie is kapot ge slagen en daarmede is een der hechtste pijlers aan het gemeentewezen ontnomen. Natuurlijk is deze toestand voor de gemeentebestuurders en voor de gemeenteambtenaren zeer depri- meerend. Ook de loonpolitiek der hooge regeering doet groote afbreuk aan de arbeidsvreugde. De ambtenaren verkeeren voortdurend in een groote onzekerheid omtrent hun financieele positie. De regeering treedt nog steeds inzake de salarissen met vrij groote gestrengheid op tegen excessen in de hoogte, terwijl zij bij voortduring tal van excessen in de laagte laat voortbestaan. Maar het schijnt spr. toe, dat er een ken tering komt en men niet meer zoo sterk aan dringt op slarisverlaging, doch meer stuwt in de richting van meer werk. In de Donderdagmiddag voortgezette, niet openbare vergadering werden de voorstellen inzake wijziging van de statuten en het huis houdelijk reglement, het werkprogramma en het reglement van orde voor het hoofdbestuur aangehouden, behalve de bepaling, dat de huidige voorzitter, ook nu hij geen actief gemeente-ambtenaar meer is, herkiesbaar zal Zijn. Geen onredelijke uitzetting aan wezig geacht na eigenmachtige ge- heele inhouding van de verlaging door den huurder. Het Hdbl. meldt: Naar ons ter oore komt, zou het in geenen- deele de bedoeling der regeering zijn, indien werklooze arbeiders-huurders na afschaffing van de huurbijslagen eigenmachtig en eenzijdig een evenredig gedeelte van hun huurbetalingen achterwege zouden laten, een daarop gevolgde woninguitzetting als „onredelijk" te beschou wen. Wel verwacht men blijkbaar, dat derge lijke huurverlagingen door minnelijke schik king zullen geschieden. Weigert de eigenaar ieder overleg of tegemoetkoming, dan nemen V\j aan, dat in dat geval de figuur van „on redelijke woninguitzetting" aanwezig zal zijn. Maar dit begrip is van de zijde der regeering tot dusverre niet nader gepreciseerd. Vragen van het Tweede Kamerlid Van der Sluis aan Minister Decker». De heer van der Sluis heeft de volgende Schriftelijke vragen gesteld aan den minister Van landbouw en visscherij: Heeft het de instemming van den minister, dat aan de stilgelegde baconfabrieken, alsmede aan de fabrieken, waaraan minder varkens ter verwerking zijn toegewezen dan waarvoor was ingeschreven, een vergoeding wordt ge geven Kan de minister meedeelen of deze vergoe ding alleen aan de desbetreffende fabrikanten, dan wel ook aan de in die fabrieken werkzame arbeiders ten goede zal komen Als de in de eerste vraag bedoelde vergoeding de instemming van den minister heeft, acht hij het dan juist, dat de toekenning daarvan buiten hem om geschiedt en dat anderen, op kosten van het Landbouw-crisisfonds, en dus op kosten van de consumenten of van de boe ren, de hoogte van de vergoeding vaststellen? Zoo neen, is de minister dan bereid de noo- dlge maatregelen te treffen om het gebeurde bij de laatste inschrijving in de toekomst on mogelijk te maken? In ons land Is bij buiig weer nog eenlge afkoeling te wachten. Het Kon. Ned. meteorologisch instituut ln de Bilt meldt: De depressie in het Westen is weer verder Oostwaarts doorgedrongen; haar kern bevindt zich thans ten Noorden van Ierland. Een se cundaire ligt boven de Iersche zee en Wales, terwijl een andere uitlooper zich tot boven Duitschland uitstrekt. Donderdagavond passeerde de as van laatst genoemden uitlooper ons land met eenig on weer en betrekkelijk weinig neerslag. De wind ruimde van het Zuidoosten naar het Zuidwes ten. In Frankrijk en West-Duitschland ging de omslag plaatselijk met zware regens gepaard. De depressie boven Finland is verder Oost waarts getrokken; boven Scandinavië stijgen de barometers nog. De algemeene weerstoestand is boven het vasteland aanzienlijk verslecht. Boven FYank- rjjk zijn de temperaturen gedaald en blijft het bij Zuidwestelijken wind betrokken en regen achtig, evenals in Zwitserland. Boven Duitsch land is de temperatuur nog gestegen doch neigt de toestand tot onweersvorming. Ten onzent is bij buiig weer nog eenige af koeling te wachten. MEER INVOER VAN INDISCHE RIJST. Naar wjj van bevoegde zijde vernemen, heeft de Regeering besloten de hoeveelheid van 15.000 ton Indische rijst, die in de periode 1 April tot 31 December 1936 met vrijstelling van de monopoliewinst van 1.hier te lande kan worden Ingevoerd, te verhoogen tot 20.000 ton. STEUNVERLEENING ERWTEN. De Nederlandsche Akkerbouwcentrale maakt bekend, dat de steunvergoeding voor de laagste klasse groene erwten, voor groene erwten van de kwaliteitsklasse C, en voor an dere erwten, gedenatureerd in het tijdvak van 17 tot en met 22 Augustus 1936 zal bedragen respectievelijk 1.90, 2.40 en 1.90 per 100 kg En de Nederlandsche vliegtuig industrie. De Javabode meldt d.d. 27 Augustus: „Men herinnert zich, dat het langen tijd de vraag was, of de voor het Indische leger be stemde bommenwerpers ln Amerika zouden worden besteld, dan wel in Nederland aange maakt na aankoop der licentie. Tenslotte is, op dringend vertoog van Indië, besloten, tot aankoop in Amerika, omdat onmo gelijk was te verwachten, dat de Nederland sche fabrieken, die zich nog geheel op dit werk moeten instellen, tijdig zouden kunnen af leveren. Wij vernemen, aldus vervolgt de Javabode, dat ook ten aanzien van den bouw van Dor- niers wordt overwogen dit blijkt eveneens uit de mededeeling van minister Coljjn in het vlootbouwprogram dit werk in Nederland te doen geschieden. Ook de marine is echter bevreesd, dat dit tot ernstige vertraging zal leiden en daarom is door den minister bepaald, dat men aan de levering door Nederland niet is gebonden. Moch die levering niet binnen bepaalden tijd mogelijk zijn, dan zullen de Dorniers worden besteld bij de fabriek te Friedrichshafen, Duitschland. Met het voor het leger onlangs geschapen antecedent voor oogen, schijnt het dus zeker, dat de marine niet lang zal behoeven te wach ten". In verband met bovenstaand bericht van de Javabode is de N. R. Crt. bij informatie hier te lande gebleken, dat het Inderdaad het ernstige voornemen van de bevoegde instan ties is de Nederlandsche industrie in den aan bouw van deze vliegtuigen te betrekken. Een en ander is echter op het oogenblik nog niet aan de orde en zal pas het volgende jaar besloten kunnen worden. Er zal ver moedelijk eerlang een mededeeling van de regeering over deze aangelegenheid gedaan worden. Aan boord van een verdoopte „Zeven Provinciën". Batavia. Inzake de opleiding van het per soneel voor de marine verneemt „De Java Bode", dat de regeering er mee accoord gaat de opleiding niet langer aan wal te doen plaats vinden, doch ter zee. Met dit doel zal Hr. Ms. „Zeven Provinciën" worden ingericht tot opleidingsschip. De bodem zal daartoe een belangrjjke verbouwing moeten ondergaan, terwijl tevens de naam zal worden veranderd. (Aneta). Na een langen tijd van voorbereiding en training in Den Haag en op Schiphol, zijn de zeven nieuwe stewardessen gisteren bq de K.L.M. in dienst genomen en wel voor een voorloopige verbintenis van drie maanden. Woensdag en Donderdag werden nog de laat ste examens afgenomen en daarna verschenen de eerste meisjes in haar nieuwe uniformen. Aan het einde van de drie maanden worden de meisjes nogmaals aan een examen onder worpen, om dan, als zij slagen, definitief in dienst te worden genomen. Gedurende de drie maanden vóór het „eindexamen" doen de meisjes gewoon dienst op de Europeesche lij nen behalve op de lijn naar Rome. Een zeer geslaagde proefneming In een Fokker-Douglas D.C. 2 te Croydon. In opdracht van de Gaumont British Distrl- bution Ltd. te Londen is gistermiddag een zeer geslaagde televisieproef genomen in de cabine van een der Fokker-Douglas D.C. 2- toestellen van de K.L.M., gedurende een vlucht boven Londen. Aan boord bevonden zich behalve de ver keersvlieger Geyssendorffer en de twee opera teurs nog 12 passagiers. De muziek en de beeldenfilm, uitgezonden door het Alexandra Palace en overgebracht via de radiotentoon stelling naar het vliegtuig, kwamen in de cabine van het vliegtuig schitterend over. De zich aan boord bevindende vertegen woordigers van Gaumont en journalisten wa ren vol lof over deze eerste televisie-proefne ming in de lucht. De vakmenschen waren van oordeel, dat deze proefneming gesloagd is, mede wegens de geruischloosheid van dit type vliegtuig. Beide vliegers door hun val scherm gered. Woensdagochtend tegen 10 uur zijn boven Tervueren, tusschen Brussel en Leuven, twee militaire vliegtuigen, tijdens het maken van loopings, met elkaar in botsing gekomen. De beide vliegers sprongen met een valscherm uit hun toestel en kwamen behouden op den grond. Een der vliegers, die eerst in een boom te recht kwam, was zeer licht gewond. Het eene vliegtuig is in tweeën gebroken, het ander vloog vijfhonderd meter verder en is minder gehavend. Beide toestellen zjjn van het type Fairey Fox. Tengevolge van ben zin eg eb rek in Wales gedaald. Het vliegtuig onbeschadigd. De Amerikaansche vliegers Richman en Merryll zijn Donderdagmiddag 4 uur door gebrek aan brandstof genoodzaakt geweest in Wales een tusschenlanding te maken die zeer goed gelukt is, maar op een zoo klein terrein, dat het zeer de vraag zal zijn of zij van deze plek een weide in Carmathen Shire zul len kunnen opstijgen ter voortzetting van hun tocht. Een goed half uur na de landing heeft Rich man het vliegveld Croydon opgebeld, vanwaar per vliegmachine dadelijk benzine is gezonden en een relaas van zjjn tocht gegeven. Een kort relaas van den tocht. „Tot een goede honderd mjjl uit de Iersche kust hebben we goed weer gehad, maar door de bewolking hebben wij den Oceaan van onze gemiddelde hoogte van 3300 M. slechts nu en dan even gezien. Boven Ierland regende het zoo zwaar, dat wij van het geheele eiland niets gezien hebben en pas bemerkten dat wij er over heen moesten zijn toen wij de steile kusten van Wales onder ons bemerkten. Onze motor heeft zich prachtig gehouden, maar toch iets te veel benzine verbruikt en wij be grepen dat wij Croydon niet konden halen. Wij zijn toen omlaag gecirkeld op zoek naar een geschikt landingsterrein ,wat zeer moei lijk te vinden was omdat het land of uit rotsen bestond of uit weiland met ontelbare koeien en schapen. Na 40 minuten zoeken vonden wij een weiland waarop wij slechts drie koeien zagen en daar hebben we de landing vol bracht. Aan het toestel mankeert niets en zoodra we brandstof hebben zullen we trach ten hier weer vandaan te komen. Wij vliegen in elk geval naar Londen door, maar zullen er waarschijnlijk eenige dagen blijven en niet dadelijk terugkeeren zooals 't oorspronkelijk plan is geweest. Wij hebben met een gemiddelde snelheid van 230 mijl (350 K.M.) gevlogen, maar wij hebben ook stukken met 250 mijl (400 K.M.) afgelegd. Bij de nadering van de Iersche kust is onze snelheid echter tot nauwelijks 100 mijl ge krompen door den regen en den tegenwind uit Z.O. Een gesprek over langen afstand. Onderweg, boven den Atlantischen Oceaan, hebben de beide Amerikanen draadloos- tele fonisch gesproken met het bureau van een luchtverkeersmaatschappij te Jacksonville in Florida. De afstand bedroeg 3052 mijlen. De Lady of Peace bevond zich toen op 150 mijlen ten Westen van de Iersche kust. Richman deelde ln dit gesprek nog mede, dat hij en zijn makker tengevolge van een hevigen remous beiden van hun zitplaatsen werden geworpen. Er gingen eenige minuten voorbij, die den Amerikanen als een eeuwig heid toeschenen voordat zij weer opgekrab beld waren en de bestuurder het vliegtuig weer in de hand had. Tn dezen tijd had het vliegtuig ruim 900 meter hoogte verloren. Toen het vliegtuig onderweg door een on- weersgebied vloog geraakte het radio-toestel buiten werking. De overtocht over den Oceaan nam ongeveer 15 uur in beslag. Richman en Merrill te Croydon. De Amerikanen zijn gistermiddag op vrij avontuurlijke wijze van het land van den heer Evans, waar ze geland waren, opgestegen. De eigenaar verleende toestemming dat een schut ting werd afgebroken om de machine den noo- digen uitloop te geven, en toen voldoende benzine was ingeladen om den korten afstand naar Bristol af te leggen en alle overtollige ballast op het terrein was achtergelaten, steeg Merrill op prachtige wijze op. Zoo gering was echter zijn bewegingsvrijheid, dat het geen haar gescheeld had of hij had een auto geraakt, die zich in de verte in beweging had gezet toen de bestuurder zag, dat het vliegtuig begon te rol len en die vlak in den weg stond. Na 5 angstige seconden steeg de machine op 60 M. van den auto van den grond en zij scheerde juist over den auto heen met niet meer dan een yard tusschenruimte. Toen Merril een maal in de lucht was, waren er echter geen moeilijkheden meer. De Lady Peace daalde 40 minuten later te Bristol, waar de vliegers het noenmaal ge bruikten terwijl de tanks intusschen bijgevuld werden en toen het weer opklaarde stegen zij te 2 u. 20 (G.T.) van het vliegveld bij Bristol op om, nauwelijks 37 minuten later, dus nog een paar minuten voor drieën vlot te Croydon te landen. Er was weinig publiek, maar er waren veel journalisten tot wie Richman uit de cabine riep: Daar zjjn wij. Verheugd u te zien dames en heeren van Engeland. Waarschijnlijk zullen de Amerikanen spoedig terugkeeren, maar toch niet voor begin vol gende week, Maandag of Dinsdag. Een Engelsche vliegster uit Enge land vertrokken. Gisteravond om 6 u. 50 ls mevrouw Beryl Markham vertrokken van het vliegveld Abingdon voor een solovlucht over den Atlan tischen Oceaan. Mevrouw Markham is een jonge vrouw uit de Londensche society en moeder van een jongetje van 7 jaar. Indien zij in haar voornemen slaagt, is zij de eerste vrouw, die er in Blaagt van Enge land naar Amerika, dus van Oost naar West, te vliegen. Mevr. Markham heeft voor haar vliegtocht een Percil Gull, een licht sportvliegtuig, welk type den laatsten tijd zeer en vogue ls. Het vliegtuig heeft geen radio aan boord, hetgeen verwondering, volgens Reuter, heeft gewekt bij de Amerikaansche vliegers Richman en Merrill. Zij is een zeer moedige vrouw, zeide Richman, en ik hoop, dat zij succes zal hebben. De Engelsche vliegster hoopt den afstand in 22 uur af te leggen. Haar plan is de scheep vaartroute te volgen. Op 1 September is de geregelde luchtdienst tusschen de sowjet-unie en Tsjechoslowakije geopend. Zooals men weet werd verleden jaar de overeenkomst inzake dezen dienst onder teekend. De lijn heeft een lengte van 2400 km en gaat over Russisch, Roemeensch en Tsjechisch gebied. Tot 25 boete veroordeeld. Donderdag was gedagvaard de vliegenier J. Th. R., wonende in Badhoevedorp (gemeente Haarlem). Hem was ten laste gelegd, dat hij met een door hem bestuurd vliegtuig op 13 Juni j.1. boven den Stationsweg in Den Haag op een hoogte van ongeveer 200 meter zou hebben gevlogen. De minimum toegestane hoogte bedraagt 400 meter. Verdachte had verstek laten gaan. De ver balisant zeide, de hoogte van de huizen op den Stationsweg op 20 meter te heb ben geschat en van meening te zijn, dat de vliegenier gevlogen heeft op een hoogte, die overeenkomt met 9 huizen van den Stations weg op elkaar. Het O.M., waargenomen door mr. Lange- mijer, achtte het ten laste gelegde wettig en overtuigend bewezen. Verdachte is al vele malen voor eenzelfde overtreding bekeurd en dikwijls vrijgesproken, omdat het bewijs zoo moeilijk te leveren is. De eisch luidde 25. boete, subsidiair 15 dagen hechtenis. De kantonrechter wees comform dezen eisch vonnis. Negentienjarige jongen gearresteerd. Een complot? Een leeraar aan een paedagogische instelling te Amsterdam, is twee jaar geleden ontslagen door het bestuur. De man was het met dezen maatregel niet eens; hij meende onrechtvaar dig ontslagen te zijn, zoodat hij alles in het werk stelde, om weer in zijn functie te worden hersteld. Een jongeman, waarvoor hij zich zeer inte resseerde en die les van hem had gehad, toen zeventien jaar oud, praatte dikwijls met hem over de questie en kwam op zekeren dag ftiet het verhaal, dat zich uit eenige notabe len een commissie had gevormd, die het hare wilde doen om het eerherstel te bevorderen, doch die geheim wilde blijven. Daarvoor was echter geld noodig. Om zijn verhaal geloofwaardig te maken, toonde hij verschillende brieven keurige brieven, met klinkende briefhoofden en van fraaie handteekeningen voorzien. In den loop der jaren zou hij niet minder dan 30,000 van den leeraar hebben losgekregen. Op zeker oogenblik is de politie achter deze zaak gekomen en heeft den jongeman in zijn woning, in de Plantagebuurt, gearres teerd. Hij reed in een auto en ook deze auto is door de politie in beslag genomen. Te Bussum had hij met een vriend samen een vliegenden winkel opgericht; de politie heeft thans den winkel gesloten. De jongen is in het hoofdbureau van politie opgesloten. Hij geeft toe, dat hij van den lee raar belangrijke geldsommen heeft gekregen, én».. dat hij die inderdaad aan „een soort comité" heeft afgedragen, zoodat hij zelf als Werktuig is gebruikt. De politie stelt naar deze belangrijke op lichtingszaak een uitvoerig onderzoek in; het staat vast, dat de „commissieleden", aanvan kelijk door verdachte genoemd, niets met de zaak hebben uit te staan. De jongeman had zelfs een secretaresse aangesteld, die de brieven zoogenaamd uit naam der commissie moest schrijven. Het staat nog niet vast, wie de valsche handtee keningen heeft gezet. Verdachte houdt vol, dat hij deze niet heeft geplaatst. Een schrift kundige zal dit uit moeten maken. De jongen leefde ver boven zijn stand, hij deed buitenlandsche reisjes en deed zich als een groot zakenman voor. Hij was verloofd en ten huize van zijn a.s. schoonouders had hij zijn kantoor. Ook dezen had hij verteld voor een commissie tot eerherstel van den leeraar te werken. Vijfhonderd briefjes van tien ln een zijzak van zijn colbertjasje! Het onderzoek der politie in de zaak van de gisteren op het Amsterdamsche Geldkan toor ten nadeele van een kaslooper van de Amst. Rijtuigmij. gestolen vijf mille, heeft uit gewezen, dat die vijf mille in elk geval op zeer onvoorzichtige wijze vervoerd zijn: de kas looper had dit bedrag samengesteld uit vijf honderd biljetten van tien gulden, n.1. eenvou dig in een der zijzakken van zijn colbertjasje gestoken! Het geld had hij ontvangen ten kantore van de Nederl. Handelsmij. en vandaar was hij per auto naar het Geldkantoor gegaan om daar weer een ander bedrag aan bankpapier te wis selen in pasmunt. Op het Geldkantoor ont dekte hij, naar wij gisteren reeds gemeld heb ben, de vermissing van de 5000, waarna aan gifte bij de politie volgde. Hierbij moet aan- geteekend worden, dat bedoelde kaslooper 72 jaar oud en reeds 52 jaar in dienst van de Rijtuigmij. is. Inmiddels heeft de politie van het bureau Warmoesstraat naar aanleiding van den heden morgen gepubliceerden oproep, waarin ge vraagd werd wie gisteren aan hetzelfde loket van het geldkantoor hebben gestaan, een tele fonische mededeeling ontvangen van de Rot- terdamsche politie, waaraan misschien eenige waarde valt te hechten. Een dezer dagen heeft men n.1. bij een Rotterdamsche bankinstelling twee personen ontdekt, die zich daar op ver dachte wijze bij de loketten ophielden. Een der procuratie-houders waarschuwde het per soneel: „hou ze in de gaten!" De verdachte lieden bemerkten, dat de aandacht op hen ge vallen was en gingen er toen vandoor, maar in elk geval kon het personeel de politie het signalement van dit duo verschaffen. De Am sterdamsche kaslooper heeft nu op zijn beurt aan de politie het signalement kunnen opge ven van een man, die bij het wisselloket op het Geldkantoor dicht bij hem zou hebben ge staan en dit signalement klopt vrijwel met dat van een der twee verdachte Rotterdam sche bankbezoekers. In die richting zet de po litie dan ook haar onderzoek voort. (Hbl.) DOOR EEN KAR OVERREDEN EN GEDOOD. Gisteravond is het 7-jarig zoontje van de familie issink te Doetinchcm toen htj op een passeerende groentekar wilde springen, ge vallen en er onder geraakt. De wielen gingen hem over hoofd en borst. Het kind was ter stond dood. Dame uit Den Haag gedood, haar zoon ernstig gewond. Gistermiddag omstreeks kwart over twee is op den Maastrichter weg nabij Roermond, een ernstig motorongeluk gebeurd, waarbij een dame het leven heeft verloren. Uit de richting Maastricht naderde een motorrijwiel, op de duo waarvan de 59-jarige mevrouw de Fremery geb. Rochebrune, uit de Laan van Nieuw Oost-Indië te 's-Gravenhage, zat Haar zoon bestuurde de motorfiets. Nabij de brug in den weg, tegenover het Shell-tankstation, is de motorfiets, waar schijnlijk door een olieplek op den weg, ge slipt. De bestuurder verloor de macht over het stuur en twintig meter verder sloeg het rijwiel met beide berijders met een harden smak tegen den grond. Beide personen bleven bewusteloos liggen. Ijlings toegeschoten hulp constateerde, dat de dame zware hoofdwonden had opgeloopen en dat zij vrijwel onmiddellijk dood moet zijn geweest. Haar zoon werd naar het nabij gelegen huis van dr. Hoyng overgebracht en vandaar naar het St. Laurentius-ziekenhuis te Roermond vervoerd. Zrjn toestand is ernstig. Beiden zwaar gewond. Gisteravond is aan de achterzijde van een woning aan de Pastoorstraat te Amsterdam de ongeveer 40-jarige stucadoor A. Elbracht van een op de tweede verdieping gelegen platje gevallen en van een hoogte van ongeveer 15 meter naar beneden gestort. E., die door een verlicht raam van een na burig gelegen perceel wilde kijken, heeft ver moedelijk te veel geleund tegen een vrij primi tieve en lage leuning, welke aan den rand van het platje was aangebracht en welke zich op een gegeven oogenblik begaf. E. kwam in een gangetje, dat achter de woning loopt, terecht en brak beide polsen, terwijl hij verschillende snij wonden aan den rug opliep. Toen het 9-jarige zoontje van E. even later wilde kijken, waar zijn vader bleef, is de jon gen eveneens in de diepte gestort en op een ongeveer 12 meter leger gelegen afdak terecht gekomen. Het kind werd opgenomen met een schedel-basisfractuur. Beide slachtoffers zijn per ziekenauto naar het gemeente-ziekenhuis te Arnhem gebracht. De toestand van het jongetje is zorgwek kend, die van den vader redelijk wel. Rijdraad in het station Leiden doorgebrand. Gisteravond heeft zich te Leiden een ern stige stagnatie in het electrische treinverkeer voorgedaan, welke zich vrijwel den geheelen avond op het traject DordrechtAmsterdam heeft doen gevoelen. Trein 148, welke om 19.08 uit Dordrecht was vertrokken, had in het station Leiden om 20.08 het vertreksein gekregen. Kort daarna sloeg, bjj het Inschakelen van den stroom, plotseling een groote vlam tusschen beugel en rijdraad uit, welke den rijdraad doorbrandde. Er vielen geen persoonlijke ongelukken voor, doch de gevolgen voor den dienst waren ernstig. De reizigers moesten den trein verlaten en zagen zich voorshands genoopt, op het perron te wachten tot de gelegenheid, dat verder ge reisd kon worden. De volgende trein, welke om 20.37 te Lei den moest binnenkomen, werd opgehouden, terwijl de Parijsche stoomtrein, die om 20.46 uit Den Haag naar Amsterdam vertrekt, te Leiden stopte, ten einde de gestrande reizigers mede te nemen naar Haarlem en Amsterdam. Met een en ander was anderhalf uur ge moeid, zoodat om half tien het verkeer weer op gang was. Gisteravond is de 52-jarige kolenhandelaar L. Brans uit Berghem, toen hjj zonder teeken te geven den rijweg per fiets overstak, ge grepen door een passeerenden auto, bestuurd door den heer G. uit Groenlo. De wielrijder werd tegen den grond geworpen en bleef hevig bloedend liggen. De automoblisit waar schuwde terstond den burgemeester van Heesch, die de motorpolitie van het gebeurde in kennis stelde. De ontboden geneesheer kon slechts den dood constateeren. Uit het politie-onderzoek is komen vast te staan dat den automobilist geen schuld treft. Het slachtoffer was gehuwd en vader van zes kinderen. Het Ijjk is in den loop van den avond naar het klooster te Berghem vervoerd. Kapitein gewond. Bjj de springoefeningen met paarden voor officieren van het derde regiment veldartil lerie op het terrein van de Seelig-kazerne te Breda heeft gistermiddag een ernstig ongeluk plaats gehad. Bij een sprong over een hinder nis kwam het paard van kapitein C. M. A. C. Stoffels te vallen en sloeg het eenige malen over den kop, waarbij de berijder er onder terecht kwam. Hij bleef bewusteloos liggen. Met inwendige kneuzingen en enkele gebroken ribben is hjj naar zijn woning vervoerd. Gister avond was zijn toestand niet levensgevaarlijk. Drie gewonden. Gisteravond ongeveer half zeven reden enkele auto's op den rijksweg te Baarn in de richting Amersfoort. In een er van bevond zich de heer G. G. uit Enschede met zijn echt- genoote en schoonouders. Onverwachts sloeg de voor hem rijdende auto rechts af. De heer G. week naar links uit om een aanrijding te voorkomen en kwam daarbij in botsing met een uit tegenovergestelde richting komenden auto, waarin zich bevonden dr. J. H. E. uit Amsterdam, mr. A. H. P. en de heer W. F. C. De botsing was zoo hevig, dat beide auto's zoo goed als geheel vernield werden. De heer G. kreeg een ernstige hoofdwond en een hersenschudding. Zijn vrouw werd licht gewond en zijn schoonouders kregen ont vellingen en vleeschwonden. Van de inzitten den van den anderen auto kreeg de heer C. een lichte hoofdwonde en een ernstige wond aan de knie; de beide andere heeren bleven ongedeerd. De heer G. en zijn echtgenoote zijn per ziekenauto naar het ziekenhuis te Baarn ver voerd. De auto's zijn door de politie in beslag genomen. Gisternacht heeft ten huize van de famili» G. in de Heistraat te Helmond een droevig ongeluk plaats gehad. De dienstbode had te circa half tien het tien 1 maanden oude zoontje in zjjn bed gelegen. Toen zij enkele uren later ging kijken of de kleine was ingeslapen, trof zij tot haar ontzetting het kindje levenloos aan. De kleine was door de onderlaag van zjjn bedje gezakt en met het gezichtje naar beneden in dekens en kussens terecht gekomen. De onmiddellijk gewaar schuwde dokter kon slechts den dood consta teeren. Gisterenochtend wilden op den rijksstraat weg onder de gemeente Liempode de 45-jarige gehuwde landbouwer N. Abellen den rijweg oversteken. Hij verliet daartoe het rijwielpad, doch bemerkte niet, dat achter hem met groote snelheid een personenauto naderde. De wielrijder werd gegrepen en tegen den weg geslingerd, waar hij bewusteloos bleef liggen. De ontboden geneesheer constateerde, dat het slachtoffer een ernstige hoofdwonde had op geloopen en beide beenen gebroken had. In zorgwekkenden toestand is de man naar het ziekhuis getransporteerd. Het rijwiel was ge heel vernield. Een aantal artsen benadeeld. Verscheidene doctoren in vrijwel alle deelen des lands zijn de dupe geworden van een man, die aanbood zich te belasten met 't innen van achterstallige vorderingen. Gingen de doctoren op dit aanbod in, dan inde de man de gelden, maar droeg deze niet aan de doctoren af. Door deze practijken zjjn vele artsen, o.a. te Haarlem en Halfweg, voor belangrijke bedra gen benadeeld. De 40-jarige T. S. was vroeger kassier en woonde in Amersfoort. Den laatsten tijd hield hij verblijf in Amsterdam. In verband met de vele klachten van artsen, welke de politie ont ving, was zjjn aanhouding verzocht. Gisteren is de gemeentepolitie van Haar- lemmerliede erin geslaagd den gezochte ln een café te Halfweg te arresteeren. In over leg met de Haarlemsche politie, die hem even eens zocht, is hij naar Haarlem overgebracht. Bij zjjn verhoor heeft hij bekend ten nadeele van acht Haarlemsche doctoren in totaal 1118 verduisterd te hebben gedurende de laatste 6 maanden. Bovendien geeft hij toe circa 2000 verduisterd te hebben ten nadeele van elders gevestigde artsen. De aangehou dene is in bewaring gesteld. Het Leeuwarder gerechtshof heeft Donder dag overeenkomstig den eisch van den pro cureur-generaal bevestigd het vonnis van de rechtbank aldaar, waarbij de 52-jarige koop man W. Rozema, bjjgenaamd de schrik der wouden, wegens diefstal van schapen uit de weide, veroordeeld is tot 3 jaar gevangenis straf. Buitenland Geen nadeelige gevolgen. Naar de „News Chronicle" van zijn corres pondent te Athene verneemt, is koning Ed ward Dinsdagavond ternauwernood aan een zeer ernstig ongeluk ontsnapt. De koning was aan het roeien te Aedipso, de Grieksche badplaats, toen de motorboot van zjjn eigen jacht, de „Nahlin" hem full speed passeerde. De hoog opslaande golven deden het roeibootje kantelen, met het ge volg, dat de koning in het water viel. Op de motorboot had men het ongeval ge zien. Onmiddellijk werd bijgedraaid, waarna men den vorst aan boord hielp komen. Be halve het natte pak had het ongeval voor den koning geen onaangename gevolgen. Later vertrok de „Nahlin" met den koning aan boord uit de Yaltra-baai naar het eiland Skiathos en vervolgens naar het 100 km verderop gelegen eiland Skyros, waar het jacht gistermorgen aankwam. Waarschjjnljjk vjjf dooden. Gisterenmorgen ls na een hevig onweer in het dorpje Schipfheim (kanton Luzern) een aardverschuiving op de boerderjj van Rösli neergekomen, die volkomen vernield werd. De vjjf bewoners werden onder het puin begra ven, waaruit men reeds de lijken van Rösli en zijn oudsten zoon heeft opgegraven. De moeder en twee dochters liggen nog bedolven. Er is weinig kans dat zjj nog levend zullen worden aangetroffen. Een andere zoon was reeds op het land aan het werk. De dader wilde ermee naaf Spanje vluchten. Een 27-jarige houtbewerker in dienst van de Airspeed Ltd., die met een kameraad op 20 Augustus geprobeerd had met een der toe stellen van deze onderneming naar Spanje te vliegen, moest zich Donderdag voor den rech ter verantwoorden, die hem wegens diefstal van het vliegtuig tot vier maanden gevange nisstraf veroordeelde. Het toestel was op het vliegveld van Portsmouth verongelukt, waar de medeplichtige ernstig werd gewond. Deze man wordt nog steeds in een ziekenhuis ver pleegd. GRAAF EN GRAVIN COVADONGA. 250 dollar per maand. De rechtbank heeft bepaald, dat graal Covadonga (de zoon van ex-koning Alfons), aan zjjn vrouw, van wie hij gescheiden leeft, en die een uitkeering van 250 dollar per week had geëischt, 250 dollar per maand moet be talen. De graaf zal ontbinding van zjjn huwe' lijk trachten te verkrijgen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 6