Prinses Juiiana verloofd. Heftig© Zuid-Westerstorm. Stadsnieuws TWEEDE BLAD HELDERSCHE COURANT VAN DINSDAG 8 SEPTEMBER 1936 Visscherij Noorsch stoomschip in moeilijkheden. De Sirenes gestrand bij Callantsoog. De Sirenes zit hoog op het strand. De Particulier Secretaris van de Koningin heeft, in opdracht van Hare Majesteit, aan den Regeerings- persdienst mededeeling gedaan van de verloving van Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Juiiana met Prins Bernhard von Lippe Biesterfeld, ge boren te Jena 29 Juni 1911. Het vorstendom Lippe ligt niet ver van de Duitsche grens, dicht bij het oude Westfalen. Marine in den Volksraad. Het regeeringsantwoord. Nieuwe regeling voor inlijving voor dienstplichtigen. Nagekomen marktberichten. Licht op voor alle voertuigen. Dinsdag 8 Sept. Woensdag 9 20.00 uur 19.58 uur DE BEËEDIGING VAN DE NIEUWE MARINEOFFICIEREN. Zooals wij al in het kort bericht hebben, vindt de beëediging van de nieuwe marine officieren a.s. Vrijdagmiddag om 2 uur op het Ankerparkterrein plaats. Bij ongunstig weer en kenbaar te maken door een blauwen wim pel geheschen op de seinpost van het Com- mandementsgebouw zal de plechtigheid in de Atjeh-loods aan de Buitenhaven plaats vinden. Na de beëediging zal een groote parade ge houden worden, die gecommandeerd zal wor den door den kapitein-luitenant ter zee H. Pitlo, aan wien de le luitenant der mariniers J. G. M. Nass als adjudant zal zijn toegevoegd. Deze parade is als volgt samengesteld: a. een compagnie adelborsten (met vaan del) onder commando van den kapitein der Mariniers W. A. J. Roelofsen; b. een compagnie gevormd uit twee secties van den onderzeedienst en van het vliegkamp „de Kooij" onder commando van den Luitenant ter Zee der le klasse J. M. L. I. Chömpff; c. een compagnie van Hr. Ms. „Schorpioen" onder commando van den Luitenant ter Zee der le klasse A. Molenaar; d. een compagnie gevormd uit twee secties van Hr. Ms. „Wachtschip" en Kr. Ms. „van Speijk" onder commando van den Luitenant ter Zee der le klasse B. Hessing; e. de zeemiliciens ongewapend; f. de Stafmuziek en alle tamboers en pijpers. DE INDISCHE MAIL. De speciale trein met passagiers en post in aansluiting op het m.s. Marnix van St. Alde- gonde, zal Donderdagmorgen 10 Sept. om 10.02 te Amsterdam C.S. aankomen. DIKKE BEWOLKING. Gisteren heeft de vuurtoren overdag een paar maal licht gegeven, omdat de bewolking zoo dik was dat een paar scheepjes, die in de omgeving zaten, den toren niet zien konden. ZONDAGMIDDAG IN HET BADPAVILJOEN. Wij hebben eens een kijkje genomen in het badpaviljoen te Huisduinen toen er j.1. Zondag dans- en showmuziek werd gegeven door de band van Joop Carlquist uit Amsterdam, bij velen bekend door hun optreden in verschil lende groote ontspanningsgelegenheden te Am sterdam, Den Haag, enz. Het viel niet mee op den Huisduinerweg maar wat knus en gezellig was het in ons nieuwe badpaviljoen, dat flink bezet was met danslustigen. Vooral 's avonds toen een warme verlichting de goede stemming nog verhoogde. Kijkers en danslustigen waren verrast over dit ensemble, dat zoo in alle opzichten voldaan heeft. Met het optreden van soortgelijke dansorkes- ten gaan we in Huisduinen den goeden kant uit. 't Was er Zondagmiddag- en avond onge dwongen gezellig en al zijn we reeds een flink stuk in het naseizoen gevorderd, ook in de komende maanden, als de centrale verwarming in het paviljoen dienst gaat doen, dan zal men gaarne gebruik maken van deze prettige afwis seling, die blijkbaar bij velen in goede aarde valt. Het ligt in de bedoeling van de N.V. om de komende maanden voort te gaan met muziek en dans, het zal er veel van afhangen of een veelvuldig bezoek dit mogelijk maakt. Aanstaande Zondag- en ook Maandagavond komt het ensemble Joop Carlquist weer in Huisduinen. Men verzoekt ons mede te deelen, dat geen entrée wordt geheven en uitsluitend goede con sumptiewaren worden verstrekt tegen de be kende billijke tarieven. Ook het hotel-pension en restaurant van de N.V. blijven gedurende de komende maanden in exploitatie omdat het bezoek uit den omtrek, zooals het zich nu laat aanzien, niet onbevredigend is. PAARD OP HOL. Gisterenmiddag sloeg op het Koningsplein, het paard, gespannen voor den groentenwagen van den heer K., op hol. Het dier had waar schijnlijk den storm in z'n kop. De bestuur der, die zich niet op den wagen bevond, wist met behulp van een tweetal burgers, het dier spoedig te pakken, zoodat het geen onheil aan kon richten. Een departement voor visscherij. Noorwegen gaat veel ten koste leggen aan zijn visscherij. Tien millioen kronen zullen als crisissubsidie worden besteed. De garantie van 2 millioen kronen voor bankvoorschotten aan visschers en reeders blijft op het gewone budget staan, evenals 300.000 kronen kronen voor jaarlijksche her stellingen aan de visschersvloot. Voor vernieuwingen, extra reperatie, etc. is een groot bedrag beschikbaar en ook de Uitvoer van versche haring wordt gesteund. Voor buitenlandsche propaganda is 100.000 kronen uitgetrokken en 70.000 kr voor on derzoekingen naar de mogelijkheid uit ha ring nieuwe artikelen te fabriceeren. Verder is er een speciaal departement voor visscherij ingesteld. Hier waren we al bltf, dat er nu een depar tement van landbouw en visscherij is geko- rnen, maar zoo'n geheel zelfstandig gespecia liseerd departement kan natuurlijk nog be ter allerlei mogelijkheden voor de visscherij behartigen, omdat geregeld de volle aan dacht aan dezen tak van nijverheid zou zijn geconcentreerd Wel is Noorwegen procentsgewijze meer betrokken bij de visscherij dan ons land, maar ook onze visscherij neemt nog een be langrijke plaats in t.o.z. van het maatschap pelijk inkomen. Bovendien mag niet uit het oog worden verloren, welke een groot stuk volkskracht er bij het uitoefenen van de vis scherij aan den dag treedt, omdat daarbij menschen gevormd worden voor een beroep, dat een eigen cachet drukt op deze gioep, die zoo karakteristiek is voor ons volks eigen. Bij het beoordeelen van het belang van onze visscherij is dit een factor' die niet m cijfers is uit te drukken, maar die toch zeker ons volks be- wel van veel waarde is voor staan. En het komt ons voor, dat hieraan niet de juiste aandacht wordt geschonken. Misschien krijgen we nog wel eens een departement van scheepvaart en visscherij, welker belangen meer ineenvloeien dan de combinatie landbouw en visscherij. Het mosselen-vraagstuk. Het Centrale Verkoopkantoor voor mosse len staat weer eens extra in de aandacht. Aan de Telegraaf wordt n.1. bericht, dat er in België mosselen uit Duitschland worden aangevoerd tegen lagere prijzen dan de Zeeuwsche. Men acht dit een uitvloeisel van de han delingen der Verkoop-centrale, die den ver koop in te weinig handen zou hebben gelegd, zoodat er een overdreven prijsstelling is ge komen. De Duitsche mosselen schenen van goede kwaliteit te zijn, zoodat wordt veronder steld, dat er meer zendingen zullen worden aangevoerd, waardoor natuurlijk de mossel- handel in Zeeland ernstig zou worden ge troffen, tenzij men weer met de Duitsche prijzen zou kunnen concurreeren. Het is moeilijk om alle motieven op juiste waarde te schatten. Er was veel gemopper over de mosselenverkeerkoop-centrale en an derzijds was er ook veel waardeering voor- hetgeen dit instituut heeft tot stand ge bracht. En als we ons wel herinneren waren het juist de kleine kweekers, die over het ingrijpen van deze stichting zeer tevreden waren. In elk geval zal er wel iets uit voortsprui ten, dat voor velen misschien onaangenaam zal zijn, maar dat het weer mogelijk zal ma ken, dat we onze afzet van mosselen in België behouden. Met groote belangstelling zien we de ver dere ontwikkeling van dit vraagstuk tege moet, want het is nu nog wel een Zeeuwsch belang, maar het kan ook voor de Wad denzee in de toekomst van beteekenis wor den, omdat er vanuit dit watergebied veel mosselzaad wordt gehaald voor Zeeland. Dit zou dan in mindere mate worden weg gehaald als de vraag naar mosselen zou ver minderen. Maar ook zou de regeling, die nu geldende is, dat de acht noordelijke provin ciën van ons land openstaan voor mosselen uit de Waddenzee, wel eens kunnen worden opgeheven, omdat men vanuit Zeeland zou trachten zooveel mogelijk een ander débouché voor hun mosselen te vinden. En al mag nu nog de mosselverzending naar deze acht provinciën van geen groote beteekenis zijn, dat neemt niet weg, dat er mogelijkheid zou zijn de consumptie van de Waddenmossel in die gebieden uit te brei den. Ook hierom zijn we nieuwsgierig naar de ontwikkeling van dit vraagstuk. De aanvoeren van vorige week. Volgens de N.R. Crt. was er de vorige week meer aanvoer van visch, omdat er na de va- canties ook meer vraag naar dit consumptie artikel is. De prijzen liepen om die reden dan ook eenigszins op. Ook de aanvoer van mosselen was aan de Rotterdamsche markt weer begonnen, hetgeen er op wijst, zoo zegt men, dat de winter in aantocht is. Of deze mosselen nu van Zeeland dan wel van de Waddenzee kwamen, staat er niet bij. Waarschijnlijk wel van Bruinisse, want als we ons goed herinneren, mogen van daar uit wel mosselen naar Rotterdam worden ge zonden. Van het overige deel van Zeeland niet. De laatste dagen der vorige week, brach ten weer goede aalvangsten in het IJsel- meer, terwijl de prijzen tamelijk stabiel blijven en nog wel bevredigend kunnen wor den genoemd. De botvangsten om den Zuid, zoo bij Tho- len, zijn de laatste dagen iets beter geweest dan men in het geheele vangstseizoen ge woon was. Maar nu loopt dit seizoen weer ten einde. In het geheel genomen wordt ge klaagd over zeer ongunstige uitkomsten, zoodat velen uit een fonds reeds gesteund zijn en daarom ook aan pachtbetaling niet toekomen. Nu met 1 September de visscherij naar mosselzaad in Zeeland voor eiken visscher vrij is op 'de niet verpachte banken, hebben dan ook vele vaartuigen zich daarmee bezig gehouden, zoodat enkelen een goed daggeld hebben kunnen verdienen gedurende korten tijd. Want het spreekt vanzelf, dat de 'voor raad al spoedig weggevischt is als een hon derdtal motorvaartuigen zich daarmee on ledig houden. Dit is, in een beperkt gebied, nu eenmaal geen visscherij, die men onbegrensd gedu rende een lange periode kan uitoefenen. Daarom zal dit ook geen oplossing voor de Zeeuwsche visschers brengen, maar 'kan als een heel tijdelijk redmiddel worden be schouwd. Naar verluidt bleek ook de vorige week de snurrevaadvisch weer veel hooger in prijs te zijn dan de treilvisch. Commentaar Een plotseling opgestoken orkaan berokkent Hr. Ms. „Mercuur" last. De eerste herfststorm kondigde zich Maan dagmorgen alhier bulderend aan. De weinige boomen in de stad kromden zich en buiten gaats waren het de golven die voor het eerst sinds eenige maanden weer de bekende witte kuifjes vertoonden. De barometer bleef constant zakken en na het middaguur bleek, dat het er nog behoor lijk van langs zou gaan. De verwachting kwam uit. Eenige honderden hebben vanaf den wal ge- ruimen tijd een spannend gebéuren gadegesla gen. Het was omstreeks 1 uur in den namid dag, dat zich in Texelstroom bevond het torpedowerkschip Hr. Ms. „Mercuur", behulp zaam bij het inschieten van torpedo's door Hr. Ms. „O 15". In ongeveer vijf minuten sloeg het weer radicaal om. De vrij harde wind ruimde op merkwaardig snelle wijze van O.Z.O. tot W.N.W. en groeide gelijktijdig aan tot orkaan kracht. Het was onmogelijk voor de „Mercuur" de laatstafgeschoten torpedo aan boord te nemen, zoodat men besloot deze op sleeptouw mede naar de haven van Nieuwediep te nemen. Eveneens op sleeper genomen werd de stoom- sloep van de „Mercuur", die ook bij het in schieten behulpzaam is. Terzelfder tija zag men de schijfbarkas, waarop de torpedo's ge lanceerd worden, volslaan en zinken. Op het moment dat het torpedowerkschip de haven binnenliep, brak de sleeptros waar aan de torpedo gesleept werd. Het apparaat dreef naar de Harssens, naar den kant van den Zuidwal. Het was een sleepboot van Hr. Ms. Wacht schip, die vervolgens uitvoer en poogde de torpedo op te pikken. Dit vaartuig werd daarbij geassisteerd door een jol van de „Mercuur". Bijzonder fortuinlijk was men niet, daar de sleepboot onklaar raakte en de jol door den storm naar den Zuidwal afdreef. Deze werd later door een groote vlet van de „H.D. 116" afgehaald. De sleepboot van het wachtschip kwam eveneens vast te zitten op den Zuid wal en kreeg gezelschap van de reddingboot „Dorus Rijkers", die ter assistentie van het geheel uitgevaren was en bq de sleepboot bleef liggen. Later heeft de „Dorus Rijkers" een tros overgegooid en de sleepboot vlot ge trokken. Vermelden wij volledigheidshalve nog, dat ook de „Utrecht" van de bergings firma Weismuller zee gekozen had. Waarnemingen van het Observa torium. In de algeloopen 24 uur viel er l'/2 maal zooveel regen als in de heele maand Augustus. Van den heer v. Dok van het Observatorium aan den windwijzer, alhier, verkregen wij hedenmorgen de volgende interessante ge gevens Gistermiddag 1 uur begon plotseling de storm op te steken. Op dat moment liep de wind, die voordien Zuidwest geweest was, in 5 minuten om naar West. De windkracht, die 5 was, liep snel op en een uur later was storm kracht bereikt. De windsnelheid bedroeg om 2 uur n.1. 9 10 meter per seconde. De baro meter was van 8 uur 's morgens constant ge daald, maar bij het omslaan van het weer steeg hij plotseling. Ook de temperatuur liep toen snel op, n.1. in korten tgd met 3 De krachtigste windstoot werd door den heer Van Dok, den obser vator, genoteerd om 20 minuten na tweeën. Deze bedroeg n.1. niet minder dan 27.3 meter per seconde! Tusschen 2 en 4 uur des middags is de windsnelheid con stant 10 geweest, daarna is hij afgeno men tot 9. Den geheelen nacht heeft hij geschommeld tusschen 8 en 9 en heden morgen bedroeg hij 8. Wat de temperatuur betreft, deze was dés morgens 13.3 C en liep tijdens den storm op tot 15.9, wat ongeveer den geheelen nacht z<j>a gebleven is.. Hedenmorgen bedroeg zij ,nog 14.3, de afkoeling moet zijn oorzaak vinden in de buien, welke steeds opkomen. Veel regen gevallen. Interessant is het te weten hoeveel regen er in de afgeloopen 24 uur gevallen is. Dat is n.1. 35 mm, of wel anderhalf maal zoovéél als in de heele maand Augustus. Deze mede- deeling voor hen, die zeggen, dat Augustus een slechte maand geweest is! In de nachte lijke uren is alleen al 21 mm gevallen, dat is dus net zoo veel als over Augustus in haar' geheel genomen. Voor onze kust was voorts van zeer hoog water geen sprake. Doordat de storm constant West was, liep het water voor onze kust niét bijzonder op. De hoogste stand welke opge meten werd, was 1 meter 28 A.P. Dit mag in verhouding tot de windkracht niet veel ge noemd worden. Het Noorsche stoomschip „Sirenes", meten de 4300 bruto reg. ton, dat gistermorgen in ballast van Amsterdam naar de Tyne was vertrokken en wegens slecht weer buiten gaats voor anker was gegaan, is door het stormweer van zijn ankers geslagen en be vond zich in een gevaarlijke positie in de richting van Egmond aan Zee. De sleepboot Utrecht van bureau Wijsmul ler is uit Den Helder, de sleepboot Indus van L. Smit en Co. uit Hoek van Holland ver trokken om de Sirenes assistentie te bieden. Om half zeven werd de reddingboot Neeltje Jacoba gereed gemaakt om uit te varen. Op dat tijdstip bevond de Sirenes zich tien mijl uit de kust. Omstreeks kwart voor acht was het schip op slechts enkele mijlen uit de kust ten Noord-westen van IJmuiden. De kapitein vlas er toen in geslaagd het schip tegen den storm te keeren en daarna trachtte hij zee waarts te stoomen. Voorloopig was het schip buiten gevaar. De aangeboden sleepboot- assistentie heeft de kapitein geweigerd. 's Avonds om elf uur bevond de Sirenes zich drie a vier mijl uit de kust dwars voor Egmond. Het schip, dat twee roode lichten voert, ten teeken, dat het niet kan. manoeu vreeren, lag op dat tijdstip met den kop tegen den wind in. De Storm woedde nog in volle kracht voort. Hedenmorgen ontvingen wij bericht, dat de „Sirenes", na uren optornen tegen den storm bij Callantsoog op het strand geloopen zou zijn, en wel dusdanig, dat de sleepboot „Utrecht" niet meer in staat is eenige asistentie te bieden. Omstreeks half negen hedenmorgen keerde deze sleepboot in de ha ven van Nieuwediep terug. De reddingboot „Dorus Rijkers" van hier en het reddingsmateriaal van Petten, hebben zich naar de „Sirenes" begeven om hulp te bieden. FALCON REGENJASSEN GËRARD WORM KEI ZERSTRAAT De „Dorus Rijkers" bij de „Cirenes". De reddingboot „Dorus Rijkers' is heden morgen 10 min. over 9 op de plaats van de stranding aangekomen. De bemanning verlaat het schip. Het blijkt, dat de „Sirenes" hoog op het strand zit. Het schip had oorspron kelijk een anker achteruit staan, doch daarvan is het losgeslagen, korten tgd later liep het op het strand. De „Dorus Rijkers" vermocht toen geen hulp meer te brengen en keerde naar Den Helder terug. Aan boord van de Noor bevinden zich 34 manschappen. Op het oogenblik is men bezig hen met een Whippet-toestel van boord te halen. Bij het vernemen van dit bericht waren reeds 5 der opvaren den aan land gebracht. Onze speciale verslaggever meldt: Om 7 uur hedenmorgen is bij hoog water de „Sirenes" vlak voor het dorp Callantsoog op de kust geworpen, nadat zij hiervoor eerst nog even op een zandbank gezeten had. Na een nacht van verschrikking waarin 34 menschen voor hun schip en leven vochten bleek dat Callantsoog voorloopig het einde bracht. Het orkaant over de Noordzee en de bran ding voor de kust is een kokende massa razend schuim en wild water. Ongeveer 150 meter vanaf de duinenvoet, waarop de helmtoppen wild slieren ligt ze. Het is een dramatisch gezicht, deze 4300 -registerton metende Noor daar te zien. De brekers rolden meedoogenloos op de zwart en roode flanken. Steeds weer gaat het achterschip schuil onder de zeeën, die aan ko men daveren in angstaanjagende wildheid en buitengewone hoogte. Af en toe beweegt zich even de „Sirenes", even lichten de golven haar op, maar al spoedig wordt het duidelijk dat ze daar leelijk zit op den pier. Pal West is de storm en de honderden die uit geheel Noord-Holland naar Callantsoog gekomen zijn, hebben een zwaren dobber om op de been te blijven. De Callantsoogers zitten niet stil en reeds even na 7 uur, als de „Sirenes" vastgeloopen is, komen ze aan met het Whippertoestc! De broek wordt overgebracht, niet dan na eenige vergeefsche pogingen en om 8 uur is de ver binding tot stand gebracht. Eenzaam ligt de Noor daar in de desolatie van de zee; geen enkel schip, geen enkele sieepboot is meer aanwezig. Voorloopig valt hier toch niets meer te redden. De verbinding is er van wal en schip en om 9 uur zwiert de eerste opvarende tus schen de felbewogen en de razende zee. Een nietig figuur, grotesk met de beenen benge lend door de mand... Gespannen slaan de redders en nieuwsgie rigen op de duinen de reddingspogingen gade. Gespannen staat de lijn, soms wild opge zweept door den wind. Maar het lukt. Eén voor één komen ze naar wal, één voor één, van die 34. Verkleumd, nat en met de oogen wijd open van de angst die ze boven de golvenhel had den te doorstaan. Maar ook dankbaar voor hun redding. Callantsoogers brengen hen naar een café. Daar wacht warm goed, en een borrel, die ze na dezen nacht der verschrikking wel ver- diend hebben. En het orkaant daar te Callantsoog maar door. Donderend slaat deze eerste herfststorm zijn kaken in het zand. Vlokkend waaiert het schuim over de duinen. Maar wanneer zal nu het water laag wor den? We zullen het moeten afwachten. Oude Callantsoogers zeggen dat we met laag water naar de „Serenes" zullen kunnen loopen. Motorschoener in nood bij Ter schelling. Een Nederlandsche motorschoener trachtte gisterenmorgen het Noord-Oostgat bij Ter schelling binnen te loopen in verband met de zware zee. Dit mocht echter niet gelukken. Later op den dag is het met hout geladen vaartuig het Westgat van Terschelling inge varen. Het is over de banken heen geslagen en ligt nu benoorden de Boschplaat in gevaar lijke positie. Het schip heeft het noodsein ge heschen. De motorreddingboot „Brandaris" van de Noord- en Zuid-Hollandsche Redding Maatschappij, de „Insulinde" van Oostmahorn en de reddingboot van Hollum zijn uitgevaren om het schip in zijn benarde positie hulp te verleenen. De „Brandaris" is nabij het schip aangekomen. Baggerbakken en visschersaken in last. Tengevolge van den vrij hevigen storm zijn gistermiddag vijf aan de maatschappij tot uit voering van Zuiderzeewerken toebehoorende baggerbakken op het IJsselmeer op drift ge raakt. Drie konden vrij spoedig weer worden vastgelegd. De beide andere werden door de sleepbooten „Johan" en „Anna Johan" in de haven gebracht. Later zijn ook de overige baggerbakken door de motorreddingboot „Hilda" binnenge bracht. De laatste heeft ook assistentie verleend aan de visschersaak L.A. 25, van W. Bootsma, die Oostelijk van de haven voor anker moest gaan liggen. Het schip kon behouden in vei lige haven worden gesleept. Dit was tenslotte ook het geval met twee baggermachines en een zandzuiger. Op tentoonstellings- en circus terreinen. Gistermiddag ongeveer vier uur heeft boven Surhuisterveen, gemeente Achtkarspelen, een windhoos gewoed, waardoor een deel van de tenten, bestemd voor de vierdaagsche ten toonstelling voor landbouw, handel en nijver heid „Survento", welke a.s. Woensdag door den commissaris der Koningin geopend zou worden, tegen den grond is geslagen. Boven dien is ten gevolge van het onweer de telefo nische verbinding met Surhuisterveen gerui- men tijd verbroken. Tijdens de tweedaagsche feestweek te Hem- pens (gemeente Leeuwarderadeel) is een groote feesttent door den storm omvergesla- gen. Het talrijke publiek kon nog bijtijds de tent verlaten, zoodat geen persoonlijke onge lukken zijn voorgevallen. De materieele schade is vrij aanzienlijk. Het circus Strassburger. De opbouw van het circus Strassburger, dat gisteravond te Sneek zijn openingsvoor stelling zou geven, is door den plotselingen storm zoodanig bemoeilijkt, dat de openings voorstelling niet is doorgegaan. De groote circustent en de omringende tenten voor stal len en dergelijke waren reeds voor een groot deel opgebouwd, toen de storm opstak, waar door het in aanbouw zijnde voorfront geheel uit elkaar werd geslagen. Van de groote tent scheurde het dekzeil over de geheele lengte, zoodat men deze in allerijl moest afbreken om verdere onheilen te voorkomen. Teneinde te voorkomen, dat ook de stallen, waarin nog geen dieren waren ondergebracht, geheel wer den vernield, zijn deze eveneens weer met den grond gelijk gemaakt. Toch kon niet worden voorkomen, dat ook hieraan schade werd toe gebracht. De eigen omheiningen rondom het groote terrein werden alle tegen den grond geslagen. Daar de storm in volle hevigheid bleef doorrazen, kon van weder opbouw niets komen. Kootwijk. De radio-zender van Kootwijk heeft gister avond omstreeks kwart over acht de uitzen ding een kwartier moeten onderbreken tenge volge van een hevig onweer, dat daar boven het station heeft gewoed. In de hoofdstad. Tengevolge van den sterken wind is Maan dagmiddag omstreeks half drie op het IJ bij de Oranjesluizen een door een motorboot ge sleepte dekschuit met kolen over den strek dam geslagen. De oorzaak was, dat de motor van het sleepbootje onklaar werd. De schuit bleek niet lek te zijn geworden en de lading bleef behouden. Een uur later is voor loods 5 van de K.N. S.M. aan de Surinamekade een motorboot, ge laden met 60 ton ijzeren staven, tengevolge van den zwaren golfslag, waardoor de lading ging werken, gezonken. Er deden zich hierbij geen persoonlijke ongelukken voor. De personeelsvoorziening verzekerd. Geen Inlandsche marine-officieren. Wij ontleenen het volgende aan het ant woord der Indische regeering in den Volksraad op de besprekingen van de begrooting voor Marine. De regeeringsgemachtigde, schout bij-nacht Ferwerda, heeft o.m. het volgende gezegd, waarbij wij opmerken, dat de beslis sing van het opperbestuur voor de defensie plannen toen nog niet in Indië bekend was. Aan hetgeen de regeeringsgemachügde voor oorlog heeft opgemerkt omtrent de defensie grondslagen zou spr. slechts willen toevoegen, dat de regeering van oordeel is, dat men in de bestaande defensiegrondslagen ook voor de versterking van de maritieme defensie geen belemmering behoeft te zien. De feiten bevestigen dit inzicht. Niet alleen werd in de afgeloopen maanden meer mate rieel in dienst gesteld en het personeel ver strekt, maar ook in de nabije toekomst zal de Volksraad in de gelegenheid worden ge steld om mede te werken aan de verdere ver sterking van de marine. Wel kan hij thans reeds verklaren, dat naast de verhooging van de bijdrage, welke het Moederland zich voor de Indische maritieme defensie zal getroosten, ook valt te rekenen vóór de eerstvolgende begrootingen op een accres ten laste van Nederlandsch-Indië. De bommenwerpers. De Fokker-bombardementsvliegtuigen, welke bij de marine zullen worden ingedeeld, zijn de z.g. verbeterde Fokker-T4 drijver-vlieg tuigen, ontworpen als bommenwerper of tor pedovliegtuig. Zij zijn voorzien van 2 Wright- Cyclone motoren van ruim 750 pk elk. De maximumsnelheid bedraagt 260 km per uur, de kruissnelheid bedraagt 218 km per uur. Bij laatstbedoelde snelheid is de actieradius 1560 km. De nuttige bommenlast bedraagt 1200 kg. Spr. maakt van de gelegenheid gebruik een veel voorkomend misverstand in dit op zicht recht te zetten, n.1. dat onze Dornier- vliegbooten niet alleen verkenningsvliegtui gen z(jn, doch dat zij een bommenlast van 800 kg mee kunnen voeren, terwijl de in aan bouw zijnde Dorniervliegtuigen voor een bommenlast van meer dan het dubbele zijn ingericht. Elk groot zeevliegtuig is dus een zware bommenwerper. De Fokkers-T4 zijn speciaal vooor dit doel ingericht en kunnen bovendien .torpedo's voeren, waarvoor een Dornier niet geschikt is. De personeelsvoorziening. Ten aanzien van de ongerustheid van den heer Van Ardenne over de personeelsvoor ziening van de vloot, met name dat de in voering van een korps Indische schepelingen tot dusver op zich heeft laten wachten, wjjst de regeering er op, dat een uitgebreid onder zoek noodig was, teneinde b(j de nieuwe per- soneels-organisatie de fouten, welke het vorige systeem aankleefden, te kunnen uit schakelen. De personeelsvoorziening is bij de thans aan het opperbestuur voorgelegde richt lijnen bepaaldelijk verzekerd. De Inlandsche schepelingen. Uit het feit reeds in de memorie van antwoord vermeld dat ook in de nieuwe personeelsorganisatie voor de Koninklijke Marine een ruime plaats is opengesteld voor Inlandsche schepelingen, blijkt toch wel over duidelijk, dat de regeering voldoende ver trouwen in hen heeft en dat zij ook hun ge schiktheid voor den Zeedienst geenszins uit sluit. Op andere leest. Op grond van de ervaringen is de sterkte van het Inlandsche beroepspersoneel kleiner geworden dan in de bestaande organisatie het geval was. De sterkteverhoudingen in de nieuwe organisatie zullen worden: over en weer dienend Nederlandsch be roepspersoneel en Indische militie pl.m. 70 pet; Inlandsch en Indisch beroepspersoneel pl.m. 30 pet. De duidelijk in de oude organisatie ten aanzien van het Indische personeel aan het licht getreden fouten zullen voor de toe komst worden vermeden, door le. een meer systematische werving en een meer geselecteerde aanneming; 2e. een functioneele opleiding en meer spe cialiseering; 3e. een betere verhouding t.a.v. andere personeelsgroepen 4e. beperking van kadervorming. De keuze zal in hoofdzaak bepaald worden op Nederlandsch sprekende Inlanders. Voorts ligt het niet in de bedoeling de op leiding tot officier bij de Koninklijke Marine voor Inlanders open te stellen. Eerst eenige weken na inlijving wordt beslist, wie voor onderofficier worden opgeleid. De Minister van Defensie heeft bepaald, dat voor sommige groepen van dienstplichtigen de tijd van inlijving te beginnen met de lich ting 1937, verandering zal ondergaan. Het nieuwe plan van opkomst zal binnen enkele dagen verschijnen. Een van de belangrijkste afwijkingen van de regeling, welke de laatste jaren heeft gegolden is, dat voortaan voor de meeste legeronderdeelen eerst eenige weken na de inlijving zal worden beslist, welke dienst plichtigen voor onder-officier zullen worden opgeleid. Alleen voor de dienstplichtigen, die voor on derofficier-administrateur, en voor de geoefen- den, die tot onderofficier worden opgeleid, blijft de oude regeling gehandhaafd in dien zin, dat zjj reeds vóór de inlijving voor de op leiding worden aangewezen en afzonderlijke tijdstippen van opkomst behouden. In het bijzonder verdient het de aandacht, dat er ook eenige wijziging is gekomen in de groepen, die reeds voor het jaar van de lich ting worden ingelijfd. Tot deze groepen behoort ook de eerste ploeg van de lichting 1937 voor infanterie en wielrijders, die 5 October 1936 zal opkomen tegelijk met de tweede ploeg van de lichting 1936. De minister heeft ter kennis van de burge meesters gebracht, dat in de indeelingslijst omtrent eiken persoon de duur van de eerste oefening zal worden vermeld. In de kennis geving aan de belanghebbenden wordt ver* meld, dat, wanneer de dienstplichtige niet hl opleiding wordt genomen tot onder-officier, de duur van de eerste oefening 5 maand is. Wordt hij wel in opleiding genomen tot onder officier, dan duurt de eerste oefening 12 maanr den. Degenen, die tot onder-officier worden opge leid, worden in den regel gekozen uit hen, die meer dan lager onderwijs hebben genoten en die ook in andere opzichten voor deze oplei ding geschikt worden geacht. Van dezen heb ben in het algemeen den voorrang zij, die zich voor deze opleiding opgeven. In verband met de talrijke aanvragen om zoo spoedig mogelijk te mogen opkomen, mag verwacht worden, dat met de vervroegde op komst de belangen van vele dienstplichtigen gediend zullen zijn. Echter zullen er anderen zijn, wien de tijd van opkomst minder gelegen komt of die in omstandigheden verkeeren, welke hen voor vrijstelling in aanmerking kunnen doen komen. PURMEREND, 8 Sept. 1114 kg boter per kg 1.431.48; 632 koeien: 325 vette koeien per kg 3462 ct,; 146 gelde koeien 80140; 95 melkkoeien 110215; 66 stieren per kg 38—45 cent; 10 paarden 60130; 89 vette kalveren per kg 2550 cent; 275 nuchtere kalveren: voor de slacht 5—12, voor de fok 10—15; 185 vette varkens, voor de slacht per kg 3941 cent; 44 magere varkens 1432; 331 biggen 612; 811 schapen 1022; 29 bokken 313; 605 lammeren 510; piepkuikens per kg 5057% cent. Eierenveiling. Kippeneieren per 100 8.504; eenden eieren per 100 1.25.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 9