Het loslaten van den ouden standaard Wetsontwerp tegen opdrijving van prijzen. 5e A 5e Aam 5e koefi 5e kt 3wmen fBdïchhingm Jkttckkiagcn Radio-Toestel f50 Drastische maatreéelen van onze reéceriné- De nieuwe wetsontwerpen, welke heden ingediend zijn. DAGDIENSTBODE. PAKHUIS KANAALWEG111. 8 HELDERSCHE COURANT VAN DINSDAG 29 SEPTEMBER 1936 Het wetsontwerp inzake instelling van een egalisatiefonds. Een herinnering aan 1914. De reactie in Indië. De Belgische pers. Competitiestanden. aangeboden flink DAGMEISJE gewaagd aangeboden gewaagd cLOMichödoa Jonge KIPPEN, LILA VULKACHEL aomaaad Avondcursussen Ambachtsschool. Aanvang der cursussen voor „Electriciens" en „Schilders" op Donder dag 1 October a.s., des avonds 7 uur. DE DIRECTEUR. lil WOHEH IK DEN II WEN IN DEN Landelijke en plaatselijke prijs zetting. Inbeslagname Van goe deren van overtreders. Met rigoureuze maatregelen zal de regee ring blijkens het gisteravond nog inge diende wetsontwerp tot het tegengaan van prijsopdrijving een onredelijke prijsstijging voorkomen. In de eerste drie artikelen van het ont werp wordt den ministers van Nijverheid, Handel en Scheepvaart en van Landbouw en Visscherij het recht gegeven maximum prijzen voor het land, gemeenten of ge deelten van gemeenten te bepalen voor alle roerende en onroerende goederen, diensten en huren. Daarnaast wordt in een vierde artikel in het algemeen nog eens prijsopdrijving verboden. Op overtreding van deze voorschriften staat een hechtenisstraf van ten hoogste zes maan den of een boete van ten hoogste tweeduizend gulden. Bovendien zijn de burgemeesters ge rechtigd om binnen hun gemeenten goede ren In bezit te nemen, indien zij ge gronde redenen hebben om aan te nemen, dat de eigenaars der ondernemingen hun voorraden of wel te duur prijzen of wei den verkoop staken met het doel den prijs omhoog te laten gaan. Hiervoor is geen enkele formaliteit noodig. De in beslag genomen goederen dienen de burgemeesters voor de bevolking of voor groe pen van de bevolking beschikbaar te stellen tegen de prijzen, die door de ministers zijn vastgesteld of anders tegen de normale prijzen. Voor de in beslag genoemen goederen zullen de gemeentebesturen een vergoeding betalen, die zal worden vastgesteld door een van ge meentewege aan te stellen schatter; de ver goeding bedraagt in geen geval meer dan negentig procent van den hoogsten prijs, waarvoor de goederen aan de bevolking ter beschikking worden gesteld. In de toelichting wordt gezegd, dat in ver band met het besluit, den uitvoer van goud te verbieden, rekening moet worden gehouden met ®en beweging in de wisselkoersen, die voor den gulden in nederwaartsche richting zal gaan. In hoeverre het prijsniveau daardoor zal Worden beïnvloed, is van tevoren niet vast te ■tellen. Echter moet men bedacht zijn op de mo gelijkheid, dat dientengevolge minder scru puleuze lieden van de onwetendheid van het publiek zouden gebruik maken, en, door het opzetten van de prijzen of het aohterhouden van voorraden, een normaal verloop van zaken zouden bemoeilijken. In het bijzonder dient er voor te worden ge waakt, dat niet de eerste levensbehoeften en noodzakelijke gebruiksartikelen aan een I onevenredige prijsstijging zouden worden blootgesteld. Daarnevens is het wenscheljjk ook de ver goeding, bedongen voor het verrichten van diensten en de huur van onroerend goed, waar het algemeen belang een prijsopdrijving niet gedoogt, tijdelijk onder controle te stellen. Het wetsontwerp beoogt dit doel te bereiken door het in het leven roepen van enkele be palingen, welke zich tegen gedragingen als hierboven geschetst, richten. Wijze van uitvoering. De burgemeester en de door hem aan te Wijzen ambtenaren zijn te allen tijde bevoegd, de uitlevering te vorderen van de in bezit te nemen goederen. Zij, alsmede de hen op hun Jaste vergezellende personen, hebben te allen tijde vrijen toegang tot alle plaatsen, waar redelijkerwijze vermoed kan worden, dat zich 6© goederen bevinden. Wordt hun de toegang geweigerd of belemmerd, of wordt hun op aanmelding tot toegang niet geantwoord, dan Verschaffen zij zich dien desnoods met inroe ping van den sterken arm. tn woningen treden de ambtenaren en de hen vergezellende personen tegen den wil van tfen bewoner niet binnen dan op bijzonderen algemeenen echriftelijken laste van den rgemeeater, dan wel vergezeld van dezen. f Sa dit binnentreden wordt door hen proces- terbaa' opgemaakt, dat binnen vier en twintig uren aan hem. wiens woning in binnengetre- riBh. tn afschrift wordt medegedeeld. ■Tot een inbezitneming, als bedoeld in dit ftrttkel, wordt niet overgegaan, tenzij, volgens ^feder vast te stellen regelen, de in lid 4 be deelde schadeloosstelling vooraf Is verzekerd. Het bepaalde in dit artikel is ten deele 1 pntleend aan de wet van 3 Augustus 1914 jtfitaatsblad no. 351) tot aanvulling der onteigeningswet ter voorkoming van vast houding en prijsopdrijving van waren. Bij if tweede lid kan worden opgemerkt, dat naar de meening van de regeering een ernstige poging van de zijde van het koo- pende publiek om goederen te hamsteren, zou kunnen worden beschouwd om den in voorkomend geval als gegronde reden verkoop dier goederen te weigeren. Art. 6 luidt: Hij, die goederen, ten aanzien waarvan artikel 1 toepassing heeft gevonden, in het klein te koop aanbiedt of verkoopt, is verplicht, bij die goederen op voor het publiek duidelijk zichtbare wijze den prijs dier goe deren te vermelden. Dit artikel bedoelt de noodige openbaarheid te geven aan de prijzen, welke voor de te ver- koopen goederen in rekening worden gebracht. Art. 8 luidt: 1. Hij die handelt in strijd met het be paalde bij of krachtens de artikelen 1, 2, 3 of 4, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste zes maanden of geldboete van ten hoogste zes duizend gulden. 2. Overtreding van het bepaalde bij artikel 6 wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste een maand of geldboete - van ten hoogste duizend gulden. 3. De feiten worden beschouwd als over tredingen. De overige artikelen behoeven geen toelich ting. Het spreekt vanzelf, dat, gelijk artikel 10 bepaalt, de wet slechts een tijdelijk karak ter draagt. Regeering bindt zich niet aan een bepaalde goudpariteit. Gisteren is Ingediend een wetsontwerp hou dende eenige voorzieningen in verband met de buitengewone omstandigheden ten aanzien van de wisselkoersen op het buitenland. De regeering zegt ter toelichting o. m. De loop der omstandigheden heeft tenslotte ook Nederland gedwongen den gouden stan daard tijdelijk los te laten. De regeering heeft een verbod van den uitvoer van goud moeten afkondigen. Te dezer zake wenscht de regeering voorop te stellen, dat zjj het, zoolang de Internationale monetaire verhoudingen zoo onzeker zijn als thans het geval is, ongewenscht zou achten, zich aanstonds aan een bepaalde goudpariteit te binden. Zoolang niet de voornaamste wereld valuta's aan een internationaal monetair systeem, gebaseerd op het goud, gebonden zijn, ware een dergelijke band ook voor Nederland niet aan te leggen. Dit betee- kent geenszins, dat de regeering belang rijke schommelingen in de goudwaarde der zooeven bedoelde valuta's verwacht of waarschijnlijk acht. Het beteekent slechts, dat, naar de meening der regeering, Ne derland, onder de huidige omstandighe den, zich zjjn vrijheid van handelen dient voor te behouden. De gedachtengang zou er toe kunnen leiden, geenerlei voorziening te treffen en den gulden, volgens de gebruikelijke terminologie, zijn eigen waarde te laten vinden. De practijk der laatste jaren heeft intusschen boven twijfel gesteld, dat het beoogde doel op de aangege ven wijze niet zou worden bereikt. Verplaat singen van de nog steeds belangrijke kapita len, welke op korten termijn worden aange houden, en speculatieve overwegingen kunnen een ongewenschten invloed oefenen en schom melingen in het leven roepen, die, in het be lang van het bedrijfsleven, voor zoover moge lijk, dienen voorkomen, althans beperkt te worden. Het hierbij aangeboden wetsontwerp strekt tot het scheppen van het instrument, hetwelk, naar het oordeel der regeering, niet zal kunnen worden gemist. Volgens artikel 1 zal een fonds worden in gesteld met het doel buitenlandsche valuta's en goud te koopen en te Verkoopen, teneinde langs dien weg invloed uit te oefenen op den loop der buitenlandsche wisselkoersen. Om trent de prijzen, waartegen deze aan- en ver koopen zullen geschieden, kunen uit den aard der zaak, op grond van de in het algemeens deel dezer memorie gegeven beschouwingen, geen definitieve gegevens a priori worden ver strekt. Zij zullen met de marktontwikkeling en in het algemeen met de monetaire verhou dingen op internationaal gebied samenhangen. Wel stelt de regeering er prijs op de verzeke ring te geven, dat met behoedzaamheid zai worden te werk gegaan, zoodat zoowel een onnoodige benadeeling van de z.g. vaste in komsten als het verwjjt van valuta-dumping zal vermeden worden. Artikel 3 regelt de beschikbaarstelling van de middelen, waarover het fonds ter uitvoering van zjjn taak zal moeten be schikken. Met een maximum van 300 mil- oen zal, naar aan te nemen is, kunnen volstaan worden. In verband met den aard der voorschotten ligt het voord de hand, de benoodigde gelden door de uitgifte van ■chatkistpapier te verkrijgen. Het schatkistpapier zal geplaatst kun nen worden in de open markt, dan wel in onderpand aan de Nederlandsche Bank kunnen gegeven worden. De rente zal ten laste van het fonds gebracht worden. In verband daarmede kan verevening van rente op de rijksbe- grooting achterwege blijven. Artikel 3 opent voor de bank de mogelijk heid, tot dit laatste haar medewerking te ver- leenen. Artikel 5 beoogt de bank tijdens de opschor ting van den gouden standaard tegen overi gens niet waarschijnlijk massale aanvragen tot inwisseling van haar biljetten te waar borgen. Dit artikel luidt: De verplichting van de Nederlandsche Bank tot betaling van haar biljetten is opgeschort, totdat daaromtrent nader bij de wet zal zijn beslist. Zooals vanzelf spreekt, zal de bank voor de verwisseling van haar biljetten in zilveren munten ten behoeve van een goede verzorging van den geldsomloop op denzelfden voet als tot dusver het noodige blijven verrichten. Ten slotte zij aangeteekend, dat de Neder landsche Bank zich met de in de wetsvoor- dracht gedane voorstellen heeft vereenigd. Het aangekondigde wetsontwerp tot verbod van uitvoer van gouden munt en goud-munt- materiaal is thans bij de Tweede Kamer inge diend. Ter toelichting merkt de regeering nog op, dat zij zich, ten einde den goudvoorraad in Nederland tegen verdere afvloeiing te be schermen, verplicht heeft gezien bij Konink lijk Besluit den uitvoer van gouden munt en goud-muntmateriaal te verbieden. Zij heeft dit verbod moeten uitvaardigen zonder daartoe wettelijk bevoegd te zijn, daar, in geval zij gewacht zou hebben op de totstandkoming eener wettelijke machtiging, inmiddels zonder twijfel een afvloeiing van grooten omvang zou hebben plaats gehad. Reeds vroeger heeft een dergelijk geval zich voorgedaan met het Koninklijk Besluit van 31 Juli 1914 (Staatsblad no. 333), dat ook onder buitengewone omstandigheden zij het andere dan thans dezelfde materie regelde en ach terna kracht van wet gekregen heeft door de wet van 3 Augustus 1914 (Staatsblad no. 344). Deze sedert meermalen gewijzigde wet kon, hoezeer zij bevoegdheden geeft tot het uitvaar digen van uitvoerverboden, niet tot grondslag strekken van het in den aanhef dezer ge noemde besluit, daar de omstandigheden, welke khans tot het tot stand brengen van een goud uitvoerverbod noopten, niet gerekend konden worden tot de gevallen, bedoeld in artikel 1, lid 1, der wet. De regeering heeft reeds geruimen tijd ge leden overwogen in gemeld artikel wijzigingen aan te brengen, waardoor het ook op omstan digheden als zich thans hebben voorgedaan, van toepassing zou zijn, doch zij heeft gemeend van het indienen van zoodanig voorstel te moeten afzien, uit hoofde van de onrust, die daardoor in het land zou zijn gewekt. Het verdient thans aanbeveling, het bedoel de Kon. Besluit nader te gronden op de meerge noemde wet van 1914, waardoor de strafbepa lingen en de daarmede verband houdende voor schriften dier wet, voor zoover hiervan in het besluit niet is afgeweken, ook met betrekking van dit verbod van toepassing zullen zijn. Te allen overvloede wijst de regeering er op dat de belangrijkste afwijking, in het gemelde besluit opgenomen, is, dat de ontheffingen van het uitvoerverbod, omdat het hier uitsluitend een monetaire aangelegenheid betreft, zullen moeten worden verleend door of vanwege den minister van Financiën. De toelichting is onderteekend door den voor zitter van den raad van ministers, dr. H. Colijn en den minister van Financiën, mr. Oud. „Geen geld en toch geen zorgen". De mededeeling van de regeering omtrent het verlaten van de huidige monetaire politiek is in Indië allerwege door het publiek met groote beroering ontvangen. Door middel van bulletins van Aneta en verder door uitzendingen van de N.I.R.O.M., de Bataviasche Radio Vereeniging en andere zendstations, werd het bericht binnen den kortst mogelijken tijd door den geheelen archipel bekend. De Bataviasche Radio-vereenlging stak den luisteraars een hart onder den riem door onmiddellijk na voorlezing van het bulletin den deun te spelen „Geen geld en tooh geen zorgen". De rede van minister-president Colijn werd met de grootste spanning tegemoet gezien. Het college van gedelegeerden nam gister morgen zonder hoofdelijke stemming een spoedordonnantie aan tot goedkeuring van het gouvernementsbesluit van 27 September, houdende een verbod van uitvoer van gemunt en ongemunt goud uit het tolgebied van Ned.- Indië. Deze ordonnantie treedt in werking op den dag van afkondiging te zes uur namiddags. Verzoeken om salarisverhooglng. Aneta meldt uit Bandoeng: Het bestuur van de Vereeniging van Over heidsdiensten heeft het volgende telegram aan den gouverneur-generaal gericht: Onder eerbiedige verwijzing naar berichten omtrent het verbod van gouduitvoer, welke lmpliceeren een devaluatie van den gulden, waardoor de kosten van levensonderhoud stij gen, en het feit dat de inkomsten der ambte naren door een zes jaar lange politiek van aanpassing, welke hier in tegenstelling met in Nederland volledig is doorgevoerd, reeds minimaal zijn, zullen deze door de devaluatie volstrekt onvoldoende zjjn. De requestranten vreezen daarvan ern stige moeilijkheden en verzoeken eerbie dig voor ambtenaren en gepensionneerden een onmiddellijke verhooging van het salaris en het pensioen in verhouding tot de stijging van de kosten voor levens- houd. Aan dit telgrafisch verzoekschrift hebben andere centrales en vereenigingen adhaesie betuigd. Bijzondere maatregel tegen prijs opdrijving in Indië. Buitenzorg. In verband met de berichten, uit verschillende plaatsen ontvangen, betref fende ongemotiveerde en aanzienlijke prijs opdrijving van levensmiddelen, zooals rijst, klapperolie, meel, boter en suiker, en de zich ontwikkelende prijsopdrijving van grondstoften voor levensmiddelen en huishoudelijke artikelen, heeft de gouverneur-generaal aan de geweste- teltjke bestuurshoofden een algemeene mach tiging verleend, om zoo noodig over te gaan tot in beslagnewing, zulks op grond van artikel 88 der onteigeningsordonnantie. (Aneta) LETLAND EN GRIEKENLAND BIJ HET STERLINGBLOK. Reuter meldt uit Riga, dat de regeering van Letland besloten zou hebben zich heden aan te sluiten bij het sterlingblok. Uit Athene wordt gemeld, dat de Bank van Griekenland binnenkort haar plan tot aanslui ting bij het sterlingblok zal bekend maken. DE NEDERLANDSCHE GULDEN IN HONGARIJE. Reuter seint uit Boedapest: De Hongaar- sche Nationale Bank heeft aan de Hongaar- sche banken verzocht den aankoop van Ne derlandsche guldens te staken. De katholieke Vingtiéme Siècle constateert alleen maar, dat Nederland In afwachting van de vaststelling van den nieuwen koers van den gulden zijn goudvoorraad verdedigt, welke voorraad op 21 September j.1. 709 millioen gul den bedroeg. De dekking van het in omloop zijnde goud was toen 94.6 pet. Het is dus geen technische verzwakking van het Nederlandsche betaalmiddel, dat Nederland thans tot aanpas sing dwingt. Alleen de noodzakelijkheid, het land in de algemeene prijzenpolitiek in te scha kelen, is daarvan de oorzaak. Het Laatste Nieuws schrijft: De beslissing van de Nederlandsche regeering is, evenals die van Zwitserland, van groot belang, omdat beide landen na den oorlog belangrijke financieele eentra waren geworden. Daarbij komt nog, dat een gedeelte van den handel in het Verre Oos ten in guldens gebeurt. Een devaluatie van den gulden zou dan ook in Japan zijn weerslag heb ben en de houding van Japan zou op haar beurt pond en dollar kunnen influenceeren. Ook De Etoile Beige stelt vast, dat de Ne derlandsche regeering niet anders kon hande len dan zij heeft gedaan. De N.R.Crt. (lib.) schrijft o m.: Dat de noodzaak om wijziging te brengen in de beproefde monetaire politiek der regeering er nu inderdaad is, zal toch wel niemand in ge- moede kunnen ontkennen. Zij is gekomen als een dief in den nacht. In welke mate de be sluiten in Frankrijk, die een verdere devaluatie van den franc in het vooruitzicht stelden, onze regeering ook met zorgen vervulden, omdat aldus de voornaamste pijler onder het toch reeds zoozeer gehavende goudblok dreigde weg te vallen, zoo meende zij zelfs toen nog haar monetaire politiek te kunnen blijven voortzet ten. Doch wat haar positie aan het wankelen bracht en voortzetting van de evenbedoelde politiek onmogelijk maakte, was het besluit van de Zwitsersche regeering, Zaterdag in den laten namiddag, in den Haag bekend gewor den, om tot prijsgeving van den gouden standaard over te gaan. Het sprak wel van zelf, dat de groote schom melingen op de internationale wisselmarkt zich in bijzondere mate zouden gaan richten tegen den Nederlandschen gulden en dat de deswege veroorzaakte druk op onze nationale munt den goudvoorraad van de Nederlandsche Bank in onrustbarende mate zou moeten aantasten. On getwijfeld was de positie van de Bank uiter mate krachtig te noemen, en met haar goud voorraad van 706% millioen (ruim 172 mil lioen meer dan uit. September van het vorige jaar) en een beschikbaar metaalsaldo van 373 millioen (vóór den oorlog vond men een tiende gedeelte daarvan al een zeer behoorlijk bedrag) zou zij, zij het met behulp van een voor het bedrijfsleven uitermate bezwarenden rente voet, nog wel eenigen tijd in staat zijn geweest aan de goudaanvragen het hoofd te bieden. Doch het einde zou dan in veel sterkere mate zijn lasten hebben gedragen dan thans het ge val is, nu de Nederlandsche Bank onverzwakt is gebleven en aldus voor de regeering bij haar verder te nemen maatregelen een krachtige steun kan blijven. Opmerkelijk is het dat de heer Colijn in zijn redevoering geen enkele maal het woord deva luatie heeft gebruikt. Dit punt is trouwens fei telijk ook niet aan de orde. Waar het voorloo- pig om gaat is een waardevermindering van den gulden, die in het internationale verkeer, vanwege het besluit tot stopzetting van den gouduitvoer, tot uitdrukking zal kunnen komen en die men dan in de dagelrjksche wisselkoer sen zal hebben af te lezen. Hoeveel die waarde vermindering zal bedragen, hangt van zooveel factoren van internationalen, maar ook van binnenlandschen aard af, dat het vrjjwel on doenlijk is, zich daarvan nu reeds eenig denk beeld te vormen. Zonder ons in speculatieve beschouwingen dienaangaande te verdiepen, kan voorloopig slechts worden vastgesteld, dat zoolang de wet telijke waarde van onzen gulden niet gewijzigd is er van devaluatie in den eigenlijken zin des woords niet gesproken kan worden. Mogelijk laat de regeering het, evenals in de jaren 19141925, bij een gouduitvoerverbod en zal de internationale waarde van het ruilmiddel bepaald worden door het spel van krachten, dat daarop van invloed is. Mogelijk geeft zij in overweging, gelijk in Frankrijk te gebeuren staat, de punten van herfixatie van de goud- waarde van den gulden met een ruime marge vast te stellen om dan eerst later, wanneer de toestand zich gestabiliseerd heeft, een keuze te doen. Dat men binnenkort tot een definitieve vaststelling van de goudwaarde van het natio nale ruilmiddel zou overgaan, lijkt, gezien de groote onzekerheid, die er op het oogenblik nog op monetair gebied allerwegen heerscht, niet aannemelijk. Uiteraard zal hij een stijging van de wissel koersen op het buitenland het binnenlandsche prijspeil eenige neiging tot stijgen vertoonen, inzooverre hetgeen wij noodzakelijk uit het buitenland moeten betrekken duurder zal wor den. Doch deze prijsstijging behoeft geenszins algemeen en omvangrijk te zijn. Zoolang zij door natuurlijke oorzaken wordt bepaald, lijkt er geen reden om zich aangaande den omvang van die stijging bezorgd te maken. Anders wordt de zaak echter wanneer ongemotiveerde onrust in het binnenland tot een opdrijven van de prijzen zou leiden. Het is dan ook begrijpe lijk, dat minister Colijn in het slot van zijn rede met nadruk vermaand heeft, dat ons volk zijn kalmte en bezadigdheid ook in de huidige omstandigheden zai bewaren. „Rustig blijven, niet zenuwachtig worden en nog minder zenuwachtig handelen. Doe zooveel mogelijk precies, wat ge ook de vorige week en een maand geleden gedaan hebt. Doe alsof er niets veranderd was, dan zult gij dra bemerken, dat er inderdaad maar heel weinig veranderingen behoeven in te treden". Tweede klasse B. EDO 2 2 O O 5- 2 4 Alc. Vietrix 2 I I O 7— 2 3 *t Gooi 2 I I O 62 3 BFC 2 I I O 12— 8 3 Spartaan 2 I O I 6— 4 3 HRC 2 I O I 5— 6 3 De Kennemers 2 I O I 3— 5 3 AFC 2 O I I 5— 6 X Bloemendaal 2 O O 2 3- 8 O HFC 2 O O 2 5—14 O Derde klasse A. i- Beverwijk 2 2 O O 7— 2 4 Helder 2 I I O 9— 3 3 Succes 2 I 1 O 7— 5 3 Hollandia J I O O 4— o 3 Kinheim 1 I O O 3— o 3 Zaandijk 2 I O I 6— 7 3 Alkm. Boys I O O I J— 3 0 Alkmaar I O O I o6 O Assendelft 2 O O 2 3— 7 O Purmersteyn 2 O O 2 i— 8 O Vierde klasse A. 3 Texel 2 2 O O 8— 2 4 N.-Niedorp 2 I I O 4— o 3 Watervogels I I O O 5— 2 2 BKC 2 I O I 4— 4 3 Schagen 2 I O I i— 4 3 D.T.S. I O I O o— O X MFC 2 O O 2 3- 8 O Strandvogels 2 O O 2 i6 O Andijk O O O O o0 O Reserve tweede klasse A. HRC II 2 2 O O 9— i 4 WFC II 2 I I O 4— 2 3 BI. Wit III 2 I I O 4— 3 3 H.F.C. II I 1 O O 3— 2 3 Ajax III 2 I O I 3— 3 3 K.F.C. II 2 O I I 3— 4 I D.W.V. II 2 O I I 3— 4 I A.F.C. II 1 O O I i— 3 O Alcm. V. n 2 O O 2 3— O IIHIIIIIIIIiillillilHImill Vooruitbetaald: 10ct.p. regelminimum Met voorultbet15ct. p. regel J 40en60c, WEGGELOOPEN een lieve zwarte POES. Vriendelijk ver zocht om inlichtingen. Adres: Boerhaavestraat 20. Onderwijzer vraagt LES, Engelsch L.O. Brieven onder No. 126, aan het Bureau van dit blad. Vooruitbetaald: 10 ct. p. regel I minimum Met voorultbet: 15 ct. p. regel I 40en60c. Gevraagd Adres: Prins Hendriklaan 16. Gevraagd een net Burger meisje, netjes kun. werken, eenigszins m. koken bekend. Bij voorkeur R.K. Aanmelden: Singel 86, 's av., tusschen 8.30 9.30 u. Mevrouw LEEFLANG, Boerhaavestraat 21, vraagt een net MEISJE, voor de morgenuren. Net MEISJE gevraagd, voor den ochtend, niet ben. 16 jaar. Adres: Ruyghweg 33. Het verkoopkant. Emo Stofzuigers Bal jeestr. 10, Leeuwarden vraagt voor Friesland bekw. Colporteurs en Verkoopers tegen vast salaris en provisie. Aanm. Donderdag tusschen 2 3 uur. Lunchroom De Boer, alhier. Gevraagd Adres: Koningstraat 81. Vooruitbetaald: 10 ct.p.regel I minimum Metvoorultbet: 15ct.p.regel i40en60c. B.z.a. net Meisje, voor d. en n., zelfst. k. w., goed m. kin deren k. omgaan, v.g.g.v. Brieven onder No. 120, aan het Bureau van dit blad. Biedt zich aan net Meisje, voor dag en nacht v. g. g. v. Brieven onder No. 117, aan het Bureau van dit blad. Vooruitbetaald; 10 ct. p. regel I minimum Met voorultbet: 15 ct. p. regel) 40 en 60 c. Adres: Keizerstraat 96. Te huur NET HUISJE, Middenstraat f 2.— p w. Te bevr.: Djjkstraat 30. Te huur mooi Bovenhuis, Krugerstr. 87, voor kLtin gezin, f 4.85 per week, water vrij. Adres: le Goversdw.straat 2. Te huur het mooie Woonhuis, Lombokstraat 27, met 14 dagen te aanvaarden. Te bevragen aldaar. Te huur het PERCEEL Begoniastr. 1, hoekhuis, f 6.25 per week, water vrij. Adres: Het Woningbureau Weststraat 100. Te huur Huis met complete badkamer, ingebouwd bad, 2 vaste waschtafels. 7 gld. p.w. Adres: Ooievaarstraat 71. Tusschen 8 en 6 u. te bez. Te huur of te koop Badhuisstr. 17, Huisduinen, dubbel Woon huis, zeer geschikt voor pen sion. Huur- of koopprijs billijk. Te bevr.: Soembastraat 55. Te huur een mooie Woning, Beukenkampstr. 27. Vrij uit zicht, f 5.50 p. w., ipclus. w. Te bevr.: Jan in't Veltstr. 4. Te huur moderne Woning, te Huisduinen, Duinweg 1. Te bevragen: Stak man Bossestraat 60. Te huur nette WONING, 3e Emmadwarsstr. li, voorz. v. gas, electr. en closet. Huurprijs 1 4.75, water vrij. Te bevr.: Ambonstraat 13. Te huur een groot vorstvrjj PAKHUIS met zolder, aan het water gelegen, 60 M2. Adres: Violenstraat 59. Te huur mooie WONING, Wachtstraat 86, f 4.— p. week. Te bevr.: Kerkgracht 24. Te huur een aardig Huisje, w. vrij, electr., f 2.—. Adres: LONDON, Hertzogstraat 52. Te huur het aardig Huisje, Dijkweg 9. Huurprijs f 2.25 per week. Adres: Het Woningbureau, vv eststraat 100. Te huur PAKHUIS, aan de werf de Lastdrager. Te huur een HUISJE, Vij zelstraat 165, f 2 per week. WINKELHUIS, in de Lange- straat 22. Een BURGERHUIS, in de Kromme-elleboogsteeg f 3 p. w. Een BOX, aan den Ruygh weg 871. Inl. bij den Makelaar P. BREGM AN, Loodsgracht 46. Te huur voor 15 p. Adr. P. H. Laan 5. Te huur modern HUIS, Weezenstraat 9. Te bevr.: Weezenstraat 22. Te huur goed onderhouden Burgerwoonhuis Piet Hein- straat 21. Te bevragen Piet Heinstraat 23. Vooruitbetaald: 10 et. p. regel I minimum Met voorul tbet15 et. p. regelJ 40 en 60 c. Gevr. door echtpaar z. kind. K.M. gom. Zit-Slaapkamer met vr. keuken en bergplaats voor flets Brieven met prijsopg. onder no. 119, Bureau van dit Blad. wwi wwmww v vi w Vooruitbetaald: 10 ct p. regelminimam Niet voorultbet15 ct. p. regel40 en60 c. Pracht DUITSCHE HERDER, 7 mnd., zeer waaks. Met hok. Adres: Bloemstraat 15. Te koop z.g.a.n. KINDERWAGEN, model stroomlijn, prijs billijk. Adres: Gravenstraat 76. Te koop z.g.a.n. Stofzuiger, eenige Schilderstukken en 16 els Vloerkleed. Adres: Bureau v. d. blad. Te koop 6 Autoboxen, met pl.m. 500 m. grond, te Den Helder. Adres: Bureau v. d. blad. Te koop Salamander Tlger Kachel. Adres: Gravenstraat 44' Te koop aangeb. 37a P.K. F.N. Motor, van 1935, in prima staat. Adres: Krugerstraat 69. witte leghorns, 4i mnd., f 1.75 aan en tegen den leg f 2. Adres: P. KEYSER, Schilderweg, Texel. Te koop plaatjes Berkentriplex, 60X60 20 cent flit, 60X40 15 cent dlk4m-m- Teekening op hout 10 cent W. K L U T, alléén Kanaalweg 134. Te koop een groote Palm. Zeer geschikt voor serre. Adres: Balistraat 21. Te koop Plus-four Pak, Fal» conjas, Plus-four broek. Prijs 110.Leeftijd 12 tot 14 jaar. Adres: Bureau v. d. blad. te koop. Adres: Basstraat 87. Modern Philips Adres: Bureau v. d. blad Te koop voor goede geld belegging nog 4 te bouwen Woningen a/d. Prof. Zeemanstr. Lage prijs, lage onkosten. BONTES REINDERS, Ooievaarstr. 127, Narcisstr. 52. Zolang de voorraad strekt i leren COSIJS, in rood» blauw - bruin, alle maten 95 cent, bij: OOST, KONINGSTRAAT 31. Ililllllilllliliiilllll Vooruitbetaald: 10 ct. p. regelminimum Nletvooruitbet: 15 ct. p. regel J 40 en 60 c. Te koop gevraagd een Electrl- S8ermachine, m. opg. v. systeem. Brieven onder No. 123, aan het Bureau van dit blad.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 8