Het loslaten van den
ouden standaard
Wetsontwerp tegen
opdrijving van
prijzen.
5e A
5e Aam
5e koefi
5e kt
3wmen
fBdïchhingm
Jkttckkiagcn
Radio-Toestel f50
Drastische maatreéelen van onze reéceriné-
De nieuwe wetsontwerpen, welke heden ingediend zijn.
DAGDIENSTBODE.
PAKHUIS
KANAALWEG111.
8
HELDERSCHE COURANT VAN DINSDAG 29 SEPTEMBER 1936
Het wetsontwerp inzake instelling
van een egalisatiefonds.
Een herinnering aan 1914.
De reactie in Indië.
De Belgische pers.
Competitiestanden.
aangeboden
flink DAGMEISJE
gewaagd
aangeboden
gewaagd
cLOMichödoa
Jonge KIPPEN,
LILA VULKACHEL
aomaaad
Avondcursussen
Ambachtsschool.
Aanvang der cursussen
voor „Electriciens" en
„Schilders" op Donder
dag 1 October a.s., des
avonds 7 uur.
DE DIRECTEUR.
lil WOHEH IK DEN
II WEN IN DEN
Landelijke en plaatselijke prijs
zetting. Inbeslagname Van goe
deren van overtreders.
Met rigoureuze maatregelen zal de regee
ring blijkens het gisteravond nog inge
diende wetsontwerp tot het tegengaan van
prijsopdrijving een onredelijke prijsstijging
voorkomen.
In de eerste drie artikelen van het ont
werp wordt den ministers van Nijverheid,
Handel en Scheepvaart en van Landbouw
en Visscherij het recht gegeven maximum
prijzen voor het land, gemeenten of ge
deelten van gemeenten te bepalen voor
alle roerende en onroerende goederen,
diensten en huren.
Daarnaast wordt in een vierde artikel in het
algemeen nog eens prijsopdrijving verboden.
Op overtreding van deze voorschriften staat
een hechtenisstraf van ten hoogste zes maan
den of een boete van ten hoogste tweeduizend
gulden.
Bovendien zijn de burgemeesters ge
rechtigd om binnen hun gemeenten goede
ren In bezit te nemen, indien zij ge
gronde redenen hebben om aan te nemen,
dat de eigenaars der ondernemingen hun
voorraden of wel te duur prijzen of wei
den verkoop staken met het doel den prijs
omhoog te laten gaan. Hiervoor is geen
enkele formaliteit noodig.
De in beslag genomen goederen dienen de
burgemeesters voor de bevolking of voor groe
pen van de bevolking beschikbaar te stellen
tegen de prijzen, die door de ministers zijn
vastgesteld of anders tegen de normale
prijzen.
Voor de in beslag genoemen goederen zullen
de gemeentebesturen een vergoeding betalen,
die zal worden vastgesteld door een van ge
meentewege aan te stellen schatter; de ver
goeding bedraagt in geen geval meer dan
negentig procent van den hoogsten prijs,
waarvoor de goederen aan de bevolking ter
beschikking worden gesteld.
In de toelichting wordt gezegd, dat in ver
band met het besluit, den uitvoer van goud te
verbieden, rekening moet worden gehouden met
®en beweging in de wisselkoersen, die voor den
gulden in nederwaartsche richting zal gaan.
In hoeverre het prijsniveau daardoor zal
Worden beïnvloed, is van tevoren niet vast te
■tellen.
Echter moet men bedacht zijn op de mo
gelijkheid, dat dientengevolge minder scru
puleuze lieden van de onwetendheid van
het publiek zouden gebruik maken, en,
door het opzetten van de prijzen of het
aohterhouden van voorraden, een normaal
verloop van zaken zouden bemoeilijken. In
het bijzonder dient er voor te worden ge
waakt, dat niet de eerste levensbehoeften
en noodzakelijke gebruiksartikelen aan een
I onevenredige prijsstijging zouden worden
blootgesteld.
Daarnevens is het wenscheljjk ook de ver
goeding, bedongen voor het verrichten van
diensten en de huur van onroerend goed, waar
het algemeen belang een prijsopdrijving niet
gedoogt, tijdelijk onder controle te stellen.
Het wetsontwerp beoogt dit doel te bereiken
door het in het leven roepen van enkele be
palingen, welke zich tegen gedragingen als
hierboven geschetst, richten.
Wijze van uitvoering.
De burgemeester en de door hem aan te
Wijzen ambtenaren zijn te allen tijde bevoegd,
de uitlevering te vorderen van de in bezit te
nemen goederen. Zij, alsmede de hen op hun
Jaste vergezellende personen, hebben te allen
tijde vrijen toegang tot alle plaatsen, waar
redelijkerwijze vermoed kan worden, dat zich
6© goederen bevinden. Wordt hun de toegang
geweigerd of belemmerd, of wordt hun op
aanmelding tot toegang niet geantwoord, dan
Verschaffen zij zich dien desnoods met inroe
ping van den sterken arm.
tn woningen treden de ambtenaren en de
hen vergezellende personen tegen den wil van
tfen bewoner niet binnen dan op bijzonderen
algemeenen echriftelijken laste van den
rgemeeater, dan wel vergezeld van dezen.
f Sa dit binnentreden wordt door hen proces-
terbaa' opgemaakt, dat binnen vier en twintig
uren aan hem. wiens woning in binnengetre-
riBh. tn afschrift wordt medegedeeld.
■Tot een inbezitneming, als bedoeld in dit
ftrttkel, wordt niet overgegaan, tenzij, volgens
^feder vast te stellen regelen, de in lid 4 be
deelde schadeloosstelling vooraf Is verzekerd.
Het bepaalde in dit artikel is ten deele
1 pntleend aan de wet van 3 Augustus 1914
jtfitaatsblad no. 351) tot aanvulling der
onteigeningswet ter voorkoming van vast
houding en prijsopdrijving van waren. Bij
if tweede lid kan worden opgemerkt, dat
naar de meening van de regeering een
ernstige poging van de zijde van het koo-
pende publiek om goederen te hamsteren,
zou kunnen worden beschouwd om den
in voorkomend geval als gegronde reden
verkoop dier goederen te weigeren.
Art. 6 luidt: Hij, die goederen, ten aanzien
waarvan artikel 1 toepassing heeft gevonden,
in het klein te koop aanbiedt of verkoopt, is
verplicht, bij die goederen op voor het publiek
duidelijk zichtbare wijze den prijs dier goe
deren te vermelden.
Dit artikel bedoelt de noodige openbaarheid
te geven aan de prijzen, welke voor de te ver-
koopen goederen in rekening worden gebracht.
Art. 8 luidt:
1. Hij die handelt in strijd met het be
paalde bij of krachtens de artikelen 1, 2,
3 of 4, wordt gestraft met hechtenis van
ten hoogste zes maanden of geldboete van
ten hoogste zes duizend gulden.
2. Overtreding van het bepaalde bij
artikel 6 wordt gestraft met hechtenis
van ten hoogste een maand of geldboete
- van ten hoogste duizend gulden.
3. De feiten worden beschouwd als over
tredingen.
De overige artikelen behoeven geen toelich
ting. Het spreekt vanzelf, dat, gelijk artikel
10 bepaalt, de wet slechts een tijdelijk karak
ter draagt.
Regeering bindt zich niet aan een
bepaalde goudpariteit.
Gisteren is Ingediend een wetsontwerp hou
dende eenige voorzieningen in verband met de
buitengewone omstandigheden ten aanzien
van de wisselkoersen op het buitenland.
De regeering zegt ter toelichting o. m.
De loop der omstandigheden heeft tenslotte
ook Nederland gedwongen den gouden stan
daard tijdelijk los te laten. De regeering heeft
een verbod van den uitvoer van goud moeten
afkondigen.
Te dezer zake wenscht de regeering
voorop te stellen, dat zjj het, zoolang de
Internationale monetaire verhoudingen
zoo onzeker zijn als thans het geval is,
ongewenscht zou achten, zich aanstonds
aan een bepaalde goudpariteit te binden.
Zoolang niet de voornaamste wereld
valuta's aan een internationaal monetair
systeem, gebaseerd op het goud, gebonden
zijn, ware een dergelijke band ook voor
Nederland niet aan te leggen. Dit betee-
kent geenszins, dat de regeering belang
rijke schommelingen in de goudwaarde der
zooeven bedoelde valuta's verwacht of
waarschijnlijk acht. Het beteekent slechts,
dat, naar de meening der regeering, Ne
derland, onder de huidige omstandighe
den, zich zjjn vrijheid van handelen dient
voor te behouden.
De gedachtengang zou er toe kunnen leiden,
geenerlei voorziening te treffen en den gulden,
volgens de gebruikelijke terminologie, zijn
eigen waarde te laten vinden. De practijk der
laatste jaren heeft intusschen boven twijfel
gesteld, dat het beoogde doel op de aangege
ven wijze niet zou worden bereikt. Verplaat
singen van de nog steeds belangrijke kapita
len, welke op korten termijn worden aange
houden, en speculatieve overwegingen kunnen
een ongewenschten invloed oefenen en schom
melingen in het leven roepen, die, in het be
lang van het bedrijfsleven, voor zoover moge
lijk, dienen voorkomen, althans beperkt te
worden. Het hierbij aangeboden wetsontwerp
strekt tot het scheppen van het instrument,
hetwelk, naar het oordeel der regeering, niet
zal kunnen worden gemist.
Volgens artikel 1 zal een fonds worden in
gesteld met het doel buitenlandsche valuta's
en goud te koopen en te Verkoopen, teneinde
langs dien weg invloed uit te oefenen op den
loop der buitenlandsche wisselkoersen. Om
trent de prijzen, waartegen deze aan- en ver
koopen zullen geschieden, kunen uit den aard
der zaak, op grond van de in het algemeens
deel dezer memorie gegeven beschouwingen,
geen definitieve gegevens a priori worden ver
strekt. Zij zullen met de marktontwikkeling
en in het algemeen met de monetaire verhou
dingen op internationaal gebied samenhangen.
Wel stelt de regeering er prijs op de verzeke
ring te geven, dat met behoedzaamheid zai
worden te werk gegaan, zoodat zoowel een
onnoodige benadeeling van de z.g. vaste in
komsten als het verwjjt van valuta-dumping
zal vermeden worden.
Artikel 3 regelt de beschikbaarstelling
van de middelen, waarover het fonds ter
uitvoering van zjjn taak zal moeten be
schikken. Met een maximum van 300 mil-
oen zal, naar aan te nemen is, kunnen
volstaan worden. In verband met den aard
der voorschotten ligt het voord de hand,
de benoodigde gelden door de uitgifte van
■chatkistpapier te verkrijgen.
Het schatkistpapier zal geplaatst kun
nen worden in de open markt, dan wel in
onderpand aan de Nederlandsche Bank
kunnen gegeven worden.
De rente zal ten laste van het fonds
gebracht worden. In verband daarmede
kan verevening van rente op de rijksbe-
grooting achterwege blijven.
Artikel 3 opent voor de bank de mogelijk
heid, tot dit laatste haar medewerking te ver-
leenen.
Artikel 5 beoogt de bank tijdens de opschor
ting van den gouden standaard tegen overi
gens niet waarschijnlijk massale aanvragen
tot inwisseling van haar biljetten te waar
borgen.
Dit artikel luidt: De verplichting van de
Nederlandsche Bank tot betaling van haar
biljetten is opgeschort, totdat daaromtrent
nader bij de wet zal zijn beslist.
Zooals vanzelf spreekt, zal de bank voor de
verwisseling van haar biljetten in zilveren
munten ten behoeve van een goede verzorging
van den geldsomloop op denzelfden voet als
tot dusver het noodige blijven verrichten.
Ten slotte zij aangeteekend, dat de Neder
landsche Bank zich met de in de wetsvoor-
dracht gedane voorstellen heeft vereenigd.
Het aangekondigde wetsontwerp tot verbod
van uitvoer van gouden munt en goud-munt-
materiaal is thans bij de Tweede Kamer inge
diend.
Ter toelichting merkt de regeering nog op,
dat zij zich, ten einde den goudvoorraad in
Nederland tegen verdere afvloeiing te be
schermen, verplicht heeft gezien bij Konink
lijk Besluit den uitvoer van gouden munt en
goud-muntmateriaal te verbieden. Zij heeft dit
verbod moeten uitvaardigen zonder daartoe
wettelijk bevoegd te zijn, daar, in geval zij
gewacht zou hebben op de totstandkoming
eener wettelijke machtiging, inmiddels zonder
twijfel een afvloeiing van grooten omvang zou
hebben plaats gehad.
Reeds vroeger heeft een dergelijk geval zich
voorgedaan met het Koninklijk Besluit van 31
Juli 1914 (Staatsblad no. 333), dat ook onder
buitengewone omstandigheden zij het andere
dan thans dezelfde materie regelde en ach
terna kracht van wet gekregen heeft door de
wet van 3 Augustus 1914 (Staatsblad no. 344).
Deze sedert meermalen gewijzigde wet kon,
hoezeer zij bevoegdheden geeft tot het uitvaar
digen van uitvoerverboden, niet tot grondslag
strekken van het in den aanhef dezer ge
noemde besluit, daar de omstandigheden, welke
khans tot het tot stand brengen van een goud
uitvoerverbod noopten, niet gerekend konden
worden tot de gevallen, bedoeld in artikel 1,
lid 1, der wet.
De regeering heeft reeds geruimen tijd ge
leden overwogen in gemeld artikel wijzigingen
aan te brengen, waardoor het ook op omstan
digheden als zich thans hebben voorgedaan, van
toepassing zou zijn, doch zij heeft gemeend van
het indienen van zoodanig voorstel te moeten
afzien, uit hoofde van de onrust, die daardoor
in het land zou zijn gewekt.
Het verdient thans aanbeveling, het bedoel
de Kon. Besluit nader te gronden op de meerge
noemde wet van 1914, waardoor de strafbepa
lingen en de daarmede verband houdende voor
schriften dier wet, voor zoover hiervan in het
besluit niet is afgeweken, ook met betrekking
van dit verbod van toepassing zullen zijn.
Te allen overvloede wijst de regeering er op
dat de belangrijkste afwijking, in het gemelde
besluit opgenomen, is, dat de ontheffingen van
het uitvoerverbod, omdat het hier uitsluitend
een monetaire aangelegenheid betreft, zullen
moeten worden verleend door of vanwege den
minister van Financiën.
De toelichting is onderteekend door den voor
zitter van den raad van ministers, dr. H. Colijn
en den minister van Financiën, mr. Oud.
„Geen geld en toch geen zorgen".
De mededeeling van de regeering omtrent
het verlaten van de huidige monetaire politiek
is in Indië allerwege door het publiek met
groote beroering ontvangen.
Door middel van bulletins van Aneta en
verder door uitzendingen van de N.I.R.O.M.,
de Bataviasche Radio Vereeniging en andere
zendstations, werd het bericht binnen den
kortst mogelijken tijd door den geheelen
archipel bekend.
De Bataviasche Radio-vereenlging stak den
luisteraars een hart onder den riem door
onmiddellijk na voorlezing van het bulletin
den deun te spelen „Geen geld en tooh geen
zorgen".
De rede van minister-president Colijn werd
met de grootste spanning tegemoet gezien.
Het college van gedelegeerden nam gister
morgen zonder hoofdelijke stemming een
spoedordonnantie aan tot goedkeuring van
het gouvernementsbesluit van 27 September,
houdende een verbod van uitvoer van gemunt
en ongemunt goud uit het tolgebied van Ned.-
Indië.
Deze ordonnantie treedt in werking op den
dag van afkondiging te zes uur namiddags.
Verzoeken om salarisverhooglng.
Aneta meldt uit Bandoeng:
Het bestuur van de Vereeniging van Over
heidsdiensten heeft het volgende telegram
aan den gouverneur-generaal gericht:
Onder eerbiedige verwijzing naar berichten
omtrent het verbod van gouduitvoer, welke
lmpliceeren een devaluatie van den gulden,
waardoor de kosten van levensonderhoud stij
gen, en het feit dat de inkomsten der ambte
naren door een zes jaar lange politiek van
aanpassing, welke hier in tegenstelling met
in Nederland volledig is doorgevoerd, reeds
minimaal zijn, zullen deze door de devaluatie
volstrekt onvoldoende zjjn.
De requestranten vreezen daarvan ern
stige moeilijkheden en verzoeken eerbie
dig voor ambtenaren en gepensionneerden
een onmiddellijke verhooging van het
salaris en het pensioen in verhouding tot
de stijging van de kosten voor levens-
houd.
Aan dit telgrafisch verzoekschrift hebben
andere centrales en vereenigingen adhaesie
betuigd.
Bijzondere maatregel tegen prijs
opdrijving in Indië.
Buitenzorg. In verband met de berichten,
uit verschillende plaatsen ontvangen, betref
fende ongemotiveerde en aanzienlijke prijs
opdrijving van levensmiddelen, zooals rijst,
klapperolie, meel, boter en suiker, en de zich
ontwikkelende prijsopdrijving van grondstoften
voor levensmiddelen en huishoudelijke artikelen,
heeft de gouverneur-generaal aan de geweste-
teltjke bestuurshoofden een algemeene mach
tiging verleend, om zoo noodig over te gaan
tot in beslagnewing, zulks op grond van
artikel 88 der onteigeningsordonnantie.
(Aneta)
LETLAND EN GRIEKENLAND BIJ HET
STERLINGBLOK.
Reuter meldt uit Riga, dat de regeering
van Letland besloten zou hebben zich heden
aan te sluiten bij het sterlingblok.
Uit Athene wordt gemeld, dat de Bank van
Griekenland binnenkort haar plan tot aanslui
ting bij het sterlingblok zal bekend maken.
DE NEDERLANDSCHE GULDEN
IN HONGARIJE.
Reuter seint uit Boedapest: De Hongaar-
sche Nationale Bank heeft aan de Hongaar-
sche banken verzocht den aankoop van Ne
derlandsche guldens te staken.
De katholieke Vingtiéme Siècle constateert
alleen maar, dat Nederland In afwachting van
de vaststelling van den nieuwen koers van den
gulden zijn goudvoorraad verdedigt, welke
voorraad op 21 September j.1. 709 millioen gul
den bedroeg. De dekking van het in omloop
zijnde goud was toen 94.6 pet. Het is dus geen
technische verzwakking van het Nederlandsche
betaalmiddel, dat Nederland thans tot aanpas
sing dwingt. Alleen de noodzakelijkheid, het
land in de algemeene prijzenpolitiek in te scha
kelen, is daarvan de oorzaak.
Het Laatste Nieuws schrijft: De beslissing
van de Nederlandsche regeering is, evenals die
van Zwitserland, van groot belang, omdat beide
landen na den oorlog belangrijke financieele
eentra waren geworden. Daarbij komt nog, dat
een gedeelte van den handel in het Verre Oos
ten in guldens gebeurt. Een devaluatie van den
gulden zou dan ook in Japan zijn weerslag heb
ben en de houding van Japan zou op haar beurt
pond en dollar kunnen influenceeren.
Ook De Etoile Beige stelt vast, dat de Ne
derlandsche regeering niet anders kon hande
len dan zij heeft gedaan.
De N.R.Crt. (lib.) schrijft o m.:
Dat de noodzaak om wijziging te brengen in
de beproefde monetaire politiek der regeering
er nu inderdaad is, zal toch wel niemand in ge-
moede kunnen ontkennen. Zij is gekomen als
een dief in den nacht. In welke mate de be
sluiten in Frankrijk, die een verdere devaluatie
van den franc in het vooruitzicht stelden, onze
regeering ook met zorgen vervulden, omdat
aldus de voornaamste pijler onder het toch
reeds zoozeer gehavende goudblok dreigde weg
te vallen, zoo meende zij zelfs toen nog haar
monetaire politiek te kunnen blijven voortzet
ten. Doch wat haar positie aan het wankelen
bracht en voortzetting van de evenbedoelde
politiek onmogelijk maakte, was het besluit
van de Zwitsersche regeering, Zaterdag in den
laten namiddag, in den Haag bekend gewor
den, om tot prijsgeving van den gouden
standaard over te gaan.
Het sprak wel van zelf, dat de groote schom
melingen op de internationale wisselmarkt zich
in bijzondere mate zouden gaan richten tegen
den Nederlandschen gulden en dat de deswege
veroorzaakte druk op onze nationale munt den
goudvoorraad van de Nederlandsche Bank in
onrustbarende mate zou moeten aantasten. On
getwijfeld was de positie van de Bank uiter
mate krachtig te noemen, en met haar goud
voorraad van 706% millioen (ruim 172 mil
lioen meer dan uit. September van het vorige
jaar) en een beschikbaar metaalsaldo van
373 millioen (vóór den oorlog vond men een
tiende gedeelte daarvan al een zeer behoorlijk
bedrag) zou zij, zij het met behulp van een voor
het bedrijfsleven uitermate bezwarenden rente
voet, nog wel eenigen tijd in staat zijn geweest
aan de goudaanvragen het hoofd te bieden.
Doch het einde zou dan in veel sterkere mate
zijn lasten hebben gedragen dan thans het ge
val is, nu de Nederlandsche Bank onverzwakt
is gebleven en aldus voor de regeering bij haar
verder te nemen maatregelen een krachtige
steun kan blijven.
Opmerkelijk is het dat de heer Colijn in zijn
redevoering geen enkele maal het woord deva
luatie heeft gebruikt. Dit punt is trouwens fei
telijk ook niet aan de orde. Waar het voorloo-
pig om gaat is een waardevermindering van
den gulden, die in het internationale verkeer,
vanwege het besluit tot stopzetting van den
gouduitvoer, tot uitdrukking zal kunnen komen
en die men dan in de dagelrjksche wisselkoer
sen zal hebben af te lezen. Hoeveel die waarde
vermindering zal bedragen, hangt van zooveel
factoren van internationalen, maar ook van
binnenlandschen aard af, dat het vrjjwel on
doenlijk is, zich daarvan nu reeds eenig denk
beeld te vormen.
Zonder ons in speculatieve beschouwingen
dienaangaande te verdiepen, kan voorloopig
slechts worden vastgesteld, dat zoolang de wet
telijke waarde van onzen gulden niet gewijzigd
is er van devaluatie in den eigenlijken zin des
woords niet gesproken kan worden. Mogelijk
laat de regeering het, evenals in de jaren
19141925, bij een gouduitvoerverbod en zal
de internationale waarde van het ruilmiddel
bepaald worden door het spel van krachten,
dat daarop van invloed is. Mogelijk geeft zij in
overweging, gelijk in Frankrijk te gebeuren
staat, de punten van herfixatie van de goud-
waarde van den gulden met een ruime marge
vast te stellen om dan eerst later, wanneer de
toestand zich gestabiliseerd heeft, een keuze te
doen. Dat men binnenkort tot een definitieve
vaststelling van de goudwaarde van het natio
nale ruilmiddel zou overgaan, lijkt, gezien de
groote onzekerheid, die er op het oogenblik nog
op monetair gebied allerwegen heerscht, niet
aannemelijk.
Uiteraard zal hij een stijging van de wissel
koersen op het buitenland het binnenlandsche
prijspeil eenige neiging tot stijgen vertoonen,
inzooverre hetgeen wij noodzakelijk uit het
buitenland moeten betrekken duurder zal wor
den. Doch deze prijsstijging behoeft geenszins
algemeen en omvangrijk te zijn. Zoolang zij
door natuurlijke oorzaken wordt bepaald, lijkt
er geen reden om zich aangaande den omvang
van die stijging bezorgd te maken. Anders
wordt de zaak echter wanneer ongemotiveerde
onrust in het binnenland tot een opdrijven van
de prijzen zou leiden. Het is dan ook begrijpe
lijk, dat minister Colijn in het slot van zijn
rede met nadruk vermaand heeft, dat ons volk
zijn kalmte en bezadigdheid ook in de huidige
omstandigheden zai bewaren. „Rustig blijven,
niet zenuwachtig worden en nog minder
zenuwachtig handelen. Doe zooveel mogelijk
precies, wat ge ook de vorige week en een
maand geleden gedaan hebt. Doe alsof er niets
veranderd was, dan zult gij dra bemerken, dat
er inderdaad maar heel weinig veranderingen
behoeven in te treden".
Tweede klasse B.
EDO
2
2
O
O
5- 2
4
Alc. Vietrix
2
I
I
O
7— 2
3
*t Gooi
2
I
I
O
62
3
BFC
2
I
I
O
12— 8
3
Spartaan
2
I
O
I
6— 4
3
HRC
2
I
O
I
5— 6
3
De Kennemers
2
I
O
I
3— 5
3
AFC
2
O
I
I
5— 6
X
Bloemendaal
2
O
O
2
3- 8
O
HFC
2
O
O
2
5—14
O
Derde klasse
A.
i-
Beverwijk
2
2
O
O
7— 2
4
Helder
2
I
I
O
9— 3
3
Succes
2
I
1
O
7— 5
3
Hollandia
J
I
O
O
4— o
3
Kinheim
1
I
O
O
3— o
3
Zaandijk
2
I
O
I
6— 7
3
Alkm. Boys
I
O
O
I
J— 3
0
Alkmaar
I
O
O
I
o6
O
Assendelft
2
O
O
2
3— 7
O
Purmersteyn
2
O
O
2
i— 8
O
Vierde klasse
A.
3
Texel
2
2
O
O
8— 2
4
N.-Niedorp
2
I
I
O
4— o
3
Watervogels
I
I
O
O
5— 2
2
BKC
2
I
O
I
4— 4
3
Schagen
2
I
O
I
i— 4
3
D.T.S.
I
O
I
O
o— O
X
MFC
2
O
O
2
3- 8
O
Strandvogels
2
O
O
2
i6
O
Andijk
O
O
O
O
o0
O
Reserve tweede
klasse
A.
HRC II
2
2
O
O
9— i
4
WFC II
2
I
I
O
4— 2
3
BI. Wit III
2
I
I
O
4— 3
3
H.F.C. II
I
1
O
O
3— 2
3
Ajax III
2
I
O
I
3— 3
3
K.F.C. II
2
O
I
I
3— 4
I
D.W.V. II
2
O
I
I
3— 4
I
A.F.C. II
1
O
O
I
i— 3
O
Alcm. V. n
2
O
O
2
3—
O
IIHIIIIIIIIiillillilHImill
Vooruitbetaald: 10ct.p. regelminimum
Met voorultbet15ct. p. regel J 40en60c,
WEGGELOOPEN een lieve
zwarte POES. Vriendelijk ver
zocht om inlichtingen.
Adres: Boerhaavestraat 20.
Onderwijzer vraagt LES,
Engelsch L.O.
Brieven onder No. 126, aan
het Bureau van dit blad.
Vooruitbetaald: 10 ct. p. regel I minimum
Met voorultbet: 15 ct. p. regel I 40en60c.
Gevraagd
Adres: Prins Hendriklaan 16.
Gevraagd een net Burger
meisje, netjes kun. werken,
eenigszins m. koken bekend.
Bij voorkeur R.K.
Aanmelden: Singel 86,
's av., tusschen 8.30 9.30 u.
Mevrouw LEEFLANG,
Boerhaavestraat 21, vraagt
een net MEISJE, voor de
morgenuren.
Net MEISJE gevraagd,
voor den ochtend, niet ben.
16 jaar.
Adres: Ruyghweg 33.
Het verkoopkant. Emo Stofzuigers
Bal jeestr. 10, Leeuwarden vraagt
voor Friesland bekw. Colporteurs
en Verkoopers tegen vast salaris
en provisie. Aanm. Donderdag
tusschen 2 3 uur. Lunchroom
De Boer, alhier.
Gevraagd
Adres: Koningstraat 81.
Vooruitbetaald: 10 ct.p.regel I minimum
Metvoorultbet: 15ct.p.regel i40en60c.
B.z.a. net Meisje, voor d. en
n., zelfst. k. w., goed m. kin
deren k. omgaan, v.g.g.v.
Brieven onder No. 120, aan
het Bureau van dit blad.
Biedt zich aan net Meisje,
voor dag en nacht v. g. g. v.
Brieven onder No. 117, aan
het Bureau van dit blad.
Vooruitbetaald; 10 ct. p. regel I minimum
Met voorultbet: 15 ct. p. regel) 40 en 60 c.
Adres: Keizerstraat 96.
Te huur
NET HUISJE,
Middenstraat f 2.— p w.
Te bevr.: Djjkstraat 30.
Te huur mooi Bovenhuis,
Krugerstr. 87, voor kLtin gezin,
f 4.85 per week, water vrij.
Adres: le Goversdw.straat 2.
Te huur het mooie Woonhuis,
Lombokstraat 27, met 14 dagen
te aanvaarden.
Te bevragen aldaar.
Te huur het PERCEEL
Begoniastr. 1, hoekhuis, f 6.25
per week, water vrij.
Adres: Het Woningbureau
Weststraat 100.
Te huur Huis met complete
badkamer, ingebouwd bad, 2
vaste waschtafels. 7 gld. p.w.
Adres: Ooievaarstraat 71.
Tusschen 8 en 6 u. te bez.
Te huur of te koop Badhuisstr.
17, Huisduinen, dubbel Woon
huis, zeer geschikt voor pen
sion. Huur- of koopprijs billijk.
Te bevr.: Soembastraat 55.
Te huur een mooie Woning,
Beukenkampstr. 27. Vrij uit
zicht, f 5.50 p. w., ipclus. w.
Te bevr.: Jan in't Veltstr. 4.
Te huur moderne Woning,
te Huisduinen, Duinweg 1.
Te bevragen:
Stak man Bossestraat 60.
Te huur nette WONING,
3e Emmadwarsstr. li, voorz.
v. gas, electr. en closet.
Huurprijs 1 4.75, water vrij.
Te bevr.: Ambonstraat 13.
Te huur een groot vorstvrjj
PAKHUIS met zolder, aan het
water gelegen, 60 M2.
Adres: Violenstraat 59.
Te huur mooie WONING,
Wachtstraat 86, f 4.— p. week.
Te bevr.: Kerkgracht 24.
Te huur een aardig Huisje,
w. vrij, electr., f 2.—.
Adres: LONDON,
Hertzogstraat 52.
Te huur het aardig Huisje,
Dijkweg 9. Huurprijs f 2.25
per week.
Adres: Het Woningbureau,
vv eststraat 100.
Te huur PAKHUIS, aan de
werf de Lastdrager.
Te huur een HUISJE, Vij
zelstraat 165, f 2 per week.
WINKELHUIS, in de Lange-
straat 22.
Een BURGERHUIS, in de
Kromme-elleboogsteeg f 3 p. w.
Een BOX, aan den Ruygh
weg 871.
Inl. bij den Makelaar
P. BREGM AN, Loodsgracht 46.
Te huur voor 15 p.
Adr. P. H. Laan 5.
Te huur
modern HUIS,
Weezenstraat 9.
Te bevr.: Weezenstraat 22.
Te huur goed onderhouden
Burgerwoonhuis Piet Hein-
straat 21. Te bevragen
Piet Heinstraat 23.
Vooruitbetaald: 10 et. p. regel I minimum
Met voorul tbet15 et. p. regelJ 40 en 60 c.
Gevr. door echtpaar z. kind.
K.M. gom. Zit-Slaapkamer met vr.
keuken en bergplaats voor flets
Brieven met prijsopg. onder
no. 119, Bureau van dit Blad.
wwi wwmww v vi w
Vooruitbetaald: 10 ct p. regelminimam
Niet voorultbet15 ct. p. regel40 en60 c.
Pracht
DUITSCHE HERDER,
7 mnd., zeer waaks. Met hok.
Adres: Bloemstraat 15.
Te koop z.g.a.n.
KINDERWAGEN,
model stroomlijn, prijs billijk.
Adres: Gravenstraat 76.
Te koop z.g.a.n. Stofzuiger,
eenige Schilderstukken en 16 els
Vloerkleed.
Adres: Bureau v. d. blad.
Te koop 6 Autoboxen, met
pl.m. 500 m. grond, te Den
Helder.
Adres: Bureau v. d. blad.
Te koop
Salamander Tlger Kachel.
Adres: Gravenstraat 44'
Te koop aangeb. 37a P.K.
F.N. Motor, van 1935, in prima
staat.
Adres: Krugerstraat 69.
witte leghorns, 4i mnd., f 1.75
aan en tegen den leg f 2.
Adres: P. KEYSER,
Schilderweg, Texel.
Te koop plaatjes Berkentriplex,
60X60 20 cent flit,
60X40 15 cent dlk4m-m-
Teekening op hout 10 cent
W. K L U T,
alléén Kanaalweg 134.
Te koop een groote Palm.
Zeer geschikt voor serre.
Adres: Balistraat 21.
Te koop Plus-four Pak, Fal»
conjas, Plus-four broek. Prijs
110.Leeftijd 12 tot 14 jaar.
Adres: Bureau v. d. blad.
te koop.
Adres: Basstraat 87.
Modern Philips
Adres: Bureau v. d. blad
Te koop voor goede geld
belegging nog 4 te bouwen
Woningen a/d. Prof. Zeemanstr.
Lage prijs, lage onkosten.
BONTES REINDERS,
Ooievaarstr. 127, Narcisstr. 52.
Zolang de voorraad strekt i
leren COSIJS, in rood»
blauw - bruin, alle maten
95 cent, bij:
OOST, KONINGSTRAAT 31.
Ililllllilllliliiilllll
Vooruitbetaald: 10 ct. p. regelminimum
Nletvooruitbet: 15 ct. p. regel J 40 en 60 c.
Te koop gevraagd een Electrl-
S8ermachine, m. opg. v. systeem.
Brieven onder No. 123, aan
het Bureau van dit blad.