binnenland
Reizigersverkeer bij
Woerden hersteld
De gulden vast
De Zuiderzee-steunwet
Felle brand te
Beverwijk
Een vergeetachtige
moeder
Spoorwegarbeider
door trein gegrepen
tegemoetkoming volgens
art 13. antwoord op DE
vragen van HET KAMERLID
drop
's-Gravenhage Het tweede-kamer
lid Drop had den minister van water
staat gevraagd, of het waar is, dat aan
Zuiderzeevisschers, o.a. te Urk, die te
gemoetkoming ontvangen volgens art.
13 der Zuiderzeesteunwet, indien zij
hetzij bij de visscherij. hetzij op andere
wijze iets verdienen, een korting
wordt opgelegd tengevolge waarvan zij
aan tegemoetkoming en verdiensten te
zamen niet meer ontvangen dan het
bedrag, dat hun volgens de normen
maximaal aan tegemoetkoming zou toe
komen, zoodat meermalen de bedoelde
aftrek meer dan 2/3 van het verdiende
loon bedraagt.
De minister heeft hierop het volgende
geantwoord:
Een geldelijke tegemoetkoming inge
volge art. 13 der Zuiderzeesteunwet kan
slechts worden verleend, indien aan den
belanghebbende voldoende middelen tot
levensonderhoud gaan ontbreken en hij
niet in staat is door aanwending van
eigen arbeidskracht zich die middelen te
verschaffen. Volgens de bepalingen van
art. 12 van het Zuiderzeesteunbesluit
en art. 7 van het koninklijk besluit in
zake geldelijke tegemoetkomingen wordt
met een deel der eigen middelen geen
rekening gehouden. Het is dan ook min
der juist hierbij van een aftrek op het
geen den belanghebbende toekomt te
spreken.. Voorts gaat de geldelijke tege
moetkoming niet te boven het bedrag
van inkomsten, dat door de afsluiting
van de Zuiderzee aan den belanghebben
de wordt onttrokken. Naarmate het ver
diende loon hooger wordt, is naar ver
houding de uitkeering geringer, hetgeen
een kenmerkend verschil is met den toe
slag volgens art. 6 der Zuiderzeesteun
wet.
De regelingen, in de vraag bedoeld,
acht de minister in het algemeen bil
lijk. Hij kan zich niet verbinden tot het
stellen van een algemeenen regel, zooals
de heer Drop mede had gevraagd, dat de
bedoelde aftrek niet meer zou bedragen
dan 25 pet. van het verdiende loon. Ten
onrechte wordt vermeend, dat een aftrek
tot dit percentage geruimen tijd zou
hebben gegolden. Deze aftrek dient voor
elk geval te worden vastgesteld, waarbij
de hierbovengenoemde bepalingen een
milde toepassing vinden.
De verhooging van de
heffing op bakolie
D
e st ij ging van de
bloemprijzen
Een vrachtauto gekraakt
Een gefingeerde inbraak?
472e STAATSLOTERIJ
's Gravenhage, 8 October. Op vragen
van het Tweede-Kamerlid Vos in verband
met de verhooging van de heffing op bakolie
heeft de minister van Landbouw en Vis
scherij als volgt geantwoord:
Het is juist, dat de heffing op bakolie is
verhoogd van 24 tot 40 cent per K.g. Deze
verhooging gold echter niet alleen voor de
bakolie, doch evenzeer voor alle andere
spijsoliën.
Toegegeven kan worden, dat een verhoo-
gmg van heffing op oliën eenige belemme
ring kan vormen voor den afzet van ge
bakken visch.
Eveneens wordt erkend dat deze verhoo
ging voor huisvrouwen bezwaar kan opleve
ren om visch te bakken. Echter kan niet
worden toegegeven, dat deze heffing een
onoverkomelijk bezwaar oplevert voor de
huisvrouwen om zeevisch te koopen.
I)n verhooging van den prijs door de
heffing is niet van dien aard, dat daar
door het gebruik van olie voor het genoem
de doel aan groote groepen van de bevol
king onmogelijk zou worden gemaakt, an
derzijds blijft de bereiding van zeevisch
°P andere wijze dan door bakken mogelijk.
De minister kan niet ontkennen, dat de
^erhooging van de heffing voor spijsoliën
eenigszins een verzwaring van lasten voor
het visscherijbedrijf beteekent. Dit kan ech
ter voor hem met het oog op do onderlinge
Prijsverhouding van de verschillende con-
sumptievetten geen voldoende aanleiding
®jn de mogelijkheid van een geringere hef-
hng reeds thans is overweging te nemen.
Die straks een verhooging der
broodnrijzen noodzakelijk zullen
maken.
He gezamenlijke bonden van bakkerspa-
'roons en cooperatic3 te Haarlem hebben
d® aandacht van den voorzitter van den
M'nisterraad gevestigd op de scherpe stij-
£lng van de bloemprijzen in de ,aaJ.s'a
maanden, welke hooge prijzen, thans f 15-Zd
Perlragende, het onmogelijk maken zonder
elangrijke verliezen de broodproductie te
°ïulerhouden Was in verband met die stij-
fhug reeds voor de monetaire maatregelen
®n broodprijsverhooging noodzakelijk, thans
3aaU zoodanige verhooging volgens genoem-
bonden niet meer te ontkomen, tenzij
®n hierop wordt in het telegram aangedron-
7'°n maatregelen worden genomen, waar-
°°r de bloemprijzen ten spoedigste worden
v®rlaagd
EEN BEELD VAN DE ONTZET TENDE CHAOS BIJ WOERDEN; DE WAGONS HANGEN TEGEN EN
OVER ELKAAR EN DAAR OVERHEEN LIGT WEER EEN SEINBRUG.
NOG EEN TWEEDE LIJK GE
VONDEN. MACHINIST MET
TE GROOTE SNELHEID GERE-
DEN?
Gistermorgen is het opruimings-
werk op het terrein van de spoorweg
ramp bij Woerden met groote voort
varendheid voortgezet.
De spoorwegen hadden zooveel mo
gelijk hulpmateriaal naar Woerden
gezonden en onafgebroken werd
voortgewerkt.
In den loop van den ochtend heeft
men onder de puinhoopen van de
verongelukte treinen een tweede lijk
gevonden. Het bleek te zijn de 28-ja-
rige J. W. Muylwijk uit Gouda, een
zoon van den oud-wethouder P. D.
Muylwijk van deze gemeente.
De heer Muylwijk was 's middags
met zijn verloofde, mej. W. Walrooy.
die te Doetinchem woont, naar Arn
hem gereisd, om daarna met den
laatsten trein naar zijn woonplaats
terug te keeren. Men had hem reeds
's avonds thuis verwacht en toen hij
niet kwam en men ook niets van
hem hoorde, maakte men zich na het
bekend worden van het ongeval ern
stig ongerust. Het lijk van het slacht
offer is voorloopig naar het zieken
huis te Woerden overgebracht.
Gisferenochtend is het parket, be
staande uit de heeren Mr. Quarles
van Ufford, officier van justitie en
de rechter-commissaris Mr. Altena,
op de plaats van den ramp aangeko
men om een onderzoek in te stellen.
Op last van de justitie is het seinhuis
in Woerden verzegeld.
Omtrent het spoorwegongeluk bij Woer
den wordt nog het volgende g«meld:
Wie van plan is een kijkje te gaan ne
men op de plaats tusschen Woerden en
Harmeien waar het spoorwegongeluk
plaats vond, heeft geen gemakkelijken
tocht voor den boeg. Het begint al met een
geldelijk offer van 5 of 10 ct. te voldoen
aan den boer over wiens landerijen men
zich naar de plaats van de ramp begeeft.
Het spreekt wel vanzelf, dat deze boer
thans goede zaken maakt, want zeer velen
zijn gister naar de plaats des onheils ge
baggerd over drassige weiden en pseudo-
bruggetjes (meestal is het slechts een plank
die in de sloot is gelegd). Over hekken en
andere obstakels bereikt men tenslotte den
spoorweg. Hier heerscht thans nog groote
bedrijvigheid en een onbeschrijfelijke wan
orde. Het opruimingswerk van het perso-
neel der Spoorwegen en het herstellen van
telegraaf- en telefoonlijnen is nog in vollen
gang. Een der ingenieurs van de Ned.
Spoorwegen die toezicht op het werk uit
oefende sprak de hoop uit, dat het opnii-
mingswerk des avonds geëindigd zal zijn.
Toen wij ons hieromtrent eenigszins pes
simistisch uitlieten, luidde het antwoord:
„Och ja, het ziet er niet naar uit, maar je
kan nooit weten".
Inderdaad het ziet er niet naar uit.
Er heerscht hier nog een chaotische toe
stand. De eene locomotief heeft zich in den
grond gewerkt, wagons zijn uit en op el
kaar geschoven en gedeelten van wagons
liggen op de spoorbaan of in de beide sloo-
ten erlangs. Er zijn twee locomotieven en
een hijschkraan voor het opruimingswerk
ter plaatse. Met kabels worden de over
blijfsels van de wagons aan de locomotie
ven verbonden, die dan achteruit stoomen.
Het gebeurde echter vaak, dat de kabels
onder den zwaren last doorbraken. De ge
volgen van deze ramp zijn wel vreeselijk.
Behalve de twee slachtoffers is de materi
eels schade buitengewoon groot.
Omtrent de oorzaak van het onge
val sprak dezelfde ingenieur als zijn
oordeel uit, dat deze is toe te schrij
ven aan de te groote snelheid, waar
mede de machinist van de perso
nentrein heeft gereden. Deze reed
met een vaart van 90 kilometer, ter
wijl ter plaatse slechts een snelheid
van 45 K.M. was toegestaan.
De post niet beschadigd; 6 van
de 7 telefoonverbindingen on
klaar.
De post voor Rotterdam was in een ge
heel intact gebleven wagon geborgen en
kon nog 's nachts per auto naar de Maas
stad worden doorgezonden. De wagon, waar
in zich de post voor Den Haag bevond, was
echter gekanteld en het was reeds ochtend
voor de inhoud van deze wagon kon wor
den bereikt, waarna de ook hier onbescha
digd gebleven poststukken om 7 uur per
trein naar de residentie konden worden
doorgezonden, daar de spoorlijn naar Den
Haag vrij was.
Bij het ongeluk was helaas ook een groo
te telefoonpaal met alle daarop verbonden
lijnen vernield, zoodat het eenigen tijd duur
de voor van Woerden uit telefonische ver
binding was verkregen. Van de 7 verbindin
gen van den telefoondienst in Woerden ble
ken er n.1. 6 onklaar te zijn geraakt. Ten
slotte slaagde men ej* in op de laatste lijn
via HStterdam rr£et'Utrecht in Verbinding
te komen.
•cfl.S
Het reizigersverkeer hersteld.
Met ingang van heden is het reizi
gersverkeer tnsschen Gouda en
Utrecht bij den aanvang van den
dienst op de normale wijze hervat.
Er wordt ter plaatse van het onge
luk over enkel spoor gereden. Ten
einde het traject zooveel mogelijk te
ontlasten, zullen de z.g. beurstreinen
van Rotterdam-Maas naar Amster-
dam-W.P. niet rijden en zal ook het
goederenverkeer voor alsnog langs
anderen weg worden geleid.
Gistermiddag is een toeschouwer, die bij
het opruimingswerk van het spoorwegonge
luk te Woerden stond te kijken, de 43-jarige
g. Burger uit Barwoudwaarder, plotseling
overleden. Het schijnt, dat de aangerichte
verwoestingen hem zoo hebben aangegrepen
dat hij een hartverlamming heeft opgeloo-
pen, die hem noodlottig is geworden.
DRIE WONINGEN IN VLAMMEN
OPGEGAAN.
Gistermiddag omstreeks vier uur is een
felle brand uitgebroken in een complex van
vijf woningen aan den Patersweg te Bever
wijk. Het vuur is ontstaan in de woning van
den schilder van v. en greep met groote
snelheid om zich heen.
De brandwèer was spoedig aanwezig en
tastte den brand met drie s'tralen aan, doch
kon niet verhelpen, dat drie van de vijf wo
ningen geheel uitbrandden.
De twee andere huisjes kregen groote
schade.
De bewoners slaagden er in het grootste
gedeelte van den inboedel in veiligheid te
brengen.
De woningen, die aan verschillende eige
naars toebehoorden, waren verzekerd.
De oorzaak van den brand is niet bekend.
Na een uur hard werken, kon de brand
weer inrukken.
Door de tram gegrepen.
Gistermiddag is een vrachtauto, die bij
de Oosteinderbrug te Hillegom het parkeer
terrein aldaar wilde oprijden, door een
tram van de N.Z.H.T.M. aangereden. De
vrachtauto werd gekraakt tusschen de
tram, een betonnen trampaal en den hoogen
berm van den weg.. De tram ontspoorde,
waardoor de dienst eenige uren werd ge
stagneerd.
De auto werd zoo goed als geheel vernield
De chauffeur kreeg snijwonden aan het
hoofd. Nadat een verband was gelegd, kon
hij per ziekenauto naar zijn woning te
Schiedam worden vervoerd.
DEPRECIATIE THANS 21%
De herstelbeweging voor den gul
den zette zich ook gisteren op de
wisselmarkt voort.
Zoowel het pond als de dollar la
gen vrij aanzienlijk beneden den
koers van Woensdag. De dollar no
teerde 1.87%, zocdat het devaluatie
percentage gisteren 21% bedroeg.
Van eenige werkzaamheid van het
egalisatiefonds viel nog niets te be
merken.
Baby in een taxi achtergelaten.
Een zeldzaam geval van „vergeetachtig
heid" zoo daarachter geen andere motie
ven gezocht moeten worden werd gister
morgen ontdekt door een Amsterdamschen
chauffeur van een blokbandtaxi. Deze chauf
feur stond met zijn wagen aan de stand
plaats Emmastraat, toen uit de richting van
het Luthersche diaconessenhuis een dame
op hem kwam toeloopen, een goed „inge
pakte" baby van naar schatting vijf maan
den op haar arm. Zij stapte in den auto en
verzocht den chauffeur, die den indruk
kreeg, dat zij nogal geagiteerd was, haar
nakr het R.A.I.-gebouw te brengen. Daar
aangekomen stapte zij uit, betaalde den rit
prijs en verwijderde zich. De chauffeur keek
haar even na en ontdekte daarbij dat zij
zonder baby was. Onmiddellijk stelde hij in
de passagiersruimte een onderzoek in en
trof daar hét kind rustig op de kussens
liggend aan
Aangezien de dame nog niet uit het ge
zicht was, liep hij haar achterna en wees
haar op hetgeen zij vergeten had. Met een
hoogrooden kleur kwam zij naar den wa
gen terug en nam onder veel dankbetuigin
gen de vergeten baby weer in ontvangst...
In een perceel aan de Rechtboomsloot te
Amsterdam is eenige maanden geleden een
inbraak gepleegd, waarbij voor eenige dui
zenden guldens aan stoffen is gestolen. De
eigenaar was tegen diefstal verzekerd.
Eenigen tijd geleden zijn in verband met
deze inbraak drie helers aangehouden, en
gisteren is de politie opnieuw overgegaan tot
de arrestatie van twee personen, o.w. een
drukker, die ervan wordt verdacht, dat hij
de stoffen uit zijn drukkerij heeft doen ver
voeren. De politie van het bureau War-
moessraat, die het onderzoek in deze zaak
leidt, had reeds geruimen tijd vermoeden,
dat hier niet van een diefstal sprake is ge
weest, doch dat deze zaak, in verband met
de verzekering van de stoffen, door de be
langhebbenden op touw gezet. De politie
tracht thans den eigenaar van de partij, die
een zwager is van den drukker, op te spo
ren, teneinde een en ander tot klaarheid te
brengen.
Eenige weken na den inbraak werden de
gestolen goederen in een perceel aan den
Singel in beslag genomen, waarna de arres
tatie van de helers is gevolgd.
DRONKEN AUTOMOBILIST RIJDT
WIELRIJDER AAN.
Op den Franschen kampweg, tusschen
Hilversum en Bussum is Woensdagavond
laat de wielrijder G. S„ in Bussum woon
achtig, door een auto overreden. De man
liep een schedelbasisfractuur op en is in
zorgelijken toestand naar de Majellastich-
ting te Bussum vervoerd.
De automobilist de J„ eveneens uit. Bus
sum, die onder invloed van sterken drank
verkeerde, had den van rechts komenden
wielrijder geen voorrang verleend en was na
de aanrijding doorgereden. Hij is later in,
zijn woning gearresteerd en naar Hilversum
overgebracht.
De ongelukkige was op slag dood.
Gistermorgen te ongeveer elf uur heeft op
do spoorlijn EdeWolfheeze een ernstig on
geluk plaats gehad. Op dat oogenblik wa
ren ongeveer 40 arbeiders ter plaatse aan
het werk, in verband met de electrifica'ie
van deze lijn, toen uit de richting Arnhem
een locaaltrein, op weg naar het station Ede,
naderde. Een der arbeiders, de ongeveer 5*
jarige Van Amerongen, wonende te Veenen-
daal, die dicht langs de spoorlijn in dezelfde
richting als de trein reed liep, heeft den
naderende trein blijkbaar niet gehoord. De
man werd gegrepen en een eindweegs mee
gesleurd. De dood trad onmiddellijk in. Het
lijk is naar het Julianaziekenhuis te Ede
vervoerd.
CNiet officieel)
5de klasse, 12de lijst
Trekking van Donderdag 8 October lr
Hooge Prijzen
1000.— 5806
f 400.321 5202 19624 20025
f 200.— 441 9761 12996 20049
f 100.— 966 1679 2770 3153 4544 7286 11680
13874 15560 17034 17038 18368 19439
Prijzen van f 70.
3 118 206 210 407 495 504 563
697
724 748 754 935 943 1003 1066 1160
1197 1304 1411 1654 1744 1874 1885 1886
1896 1940 2181 2303 2391 2476 2496 2602
2660 2728 2744 2760 2788 2889 3087 3103
3265 3393 3499 3718 3834 3841 3858 3945
3988 4056 4163 4169 4440 4525 4626 4677
4725 4733 4746 4790 4858 5022 5281 5318
5409 5477 5566 5722 5982 6084 6144 6210
6227 6337 6377 6401 6510 6563 6565 6635
6682 6740 6942 6971 7185 7192 7459 7615
7704 7727 7730 7739 7771 7799 7873 8062
8120 8191 8247 8332 8435 8477 8498 8588
8594 8646 8728 8858 9031 9183 9261 9590
9637 9655 9671 9755 10008 10123 10140 10205
10270 10433 10672 10711 10957 11022 11082 11180
11393 11463 11709 11726 11798 18885 12021 12244
12252 12324 12355 12485 12533 12597 12613 12656
12779 12875 13066 13103 13164 13498 13556 13632
13672 13817 13952 13994 14048 14052 14059 14114
14210 14229 14230 14532 14576 14628 14707 14794
14848 14912 14992 15047 15125 15142 15184 15190
15196 15205 15231 15349 15479 15545 15546 15664
15750 15832 15846 15968 16095 16126 16231 16288
16317 16331 16384 16415 16538 16694 16892 16893
16959 17130 17318 17333 17385 17411 17444 17535
17541 17609 17651 17794 17822 17899 18022 18023
18108 18220 18289 18313 18363 18432 18435 18494
18707 18710 18791 18793 18927 19077 19157 19360
19470 19541 19566. 19580 19675 19734 19737 19797
19883 20256 20351 20600 20620 20648 20798 20840
50
218
465
863
1063
1338
1557
1840
1958
2157
2274
2568
2718
2839
2967
3233
3270
3574
3973
4092
4280
4594
4824
5108
5384
5674
5872
6209
6412
6643
6834
6991
7282
7600
7751
7997
8225
8326
8647
8996
9401
9669
9827
9970
61
238
507
881
1084
1369
1571
1857
1991
2159
2295
2581
2720
2851
3040
3234
3306
3744
3990
4100
4298
4608
4846
5109
5387
5684
5876
6291
6463
6646
6897
7051
7298
7612
7804
8043
8230
8407
78
300
515
900
1099
1374
1581
1861
1997
2164
2350
2582
2740
2878
3047
3235
3311
3766
4011
4141
4340
4664
4877
5141
5400
5691
5952
6343
6502
6665
6907
7079
7351
7624
7826
8044
8236
8531
8747
9053
9414
9714
9854
9982
Nieten
81 100
9024
9403
9675
9842
9977
10443 10529 10531
10770 10771 10809
10863 10872 10874
11087 11090 11220
11396 11465 11536
11619 11652 11668
11803 11805 11892
12078 12101 12116
12282 12286 12308
12486 12496 12522
12664 12688 12746
12807 12828 12829
13035 13132 13138
13270 13390 13403
13519 13595 13634
13823 13845 13865
13958 13966 14071
14174 14193 14244
14537 14584 14597
14723 14732 14738
14829 14847 14364
14954 14985 15002
15215 15257 15265
15512 15537 15544
15772 15800 15360
16212 16223 16234
16430 16442 16520
16728 16745 16747
16859 16897 16919
17074 17078 17034
17530 17581 17616
17760 17801 17816
17976 17979 17980
18161 18192 18219
18271 18282 18296
18431 18447 18458
81552 18615 18621
18780 18911 1894,5
19064 19076 19116
19367 19414 19445
19723 19744 19776
19999 20013 20014
20392 20404 20452
20773 20777 20809
Verbetering: 5e
328
568
921
1158
1402
1583
1933
2024
2169
2362
2610
2743
2880
3063
3247
3312
3774
4013
4142
4349
4711
4895
5155
5533
5698
5965
6347
6516
6688
6916
7086
7445
7654
7841
8103
8249
8537
8790
9075
9433
9721
413
627
1009
1168
1479
1643
1935
2064
2171
2414
2659
2757
2887
3076
3249
3402
3832
4036
4144
4469
4726
4909
5192
5534
5727
6035
6375
6526
6709
6917
7113
7480
7678
7883
8107
8260
8553
8822
9156
9442
9753
120
447
714
1016
1241
1531
1662
1943
2079
2185
2420
2662
2759
2932
3114
3253
3501
3879
4038
4157
131
456
727
1017
1252
1534
1721
1945
2102
2199
2495
2697
2806
2949
3194
3258
3514
3920
4071
4191
9857 9863
10045 10088
10542 10584
10816 10829
10885 10894
11244 11287
11544 11549
11670 11674
11904 11911
12158 12186
12354 12382
12530 12537
12749 12751
12865 12946
13148 13186
13418 13431
13667 13700
13901 13908
14080 14137
14263 14337
14609 14615
14747 14757
14900 14905
15060 15075
15365 15418
15616 15618
15912 15998
16251 16357
16544 16675
16801 16802
16933 16955
17220 17266
17624 17643
17817 17819
18014 18015
18230 18239
18311 18324
18475 18483
18699 18717
18962 18968
19205 19208
19460 19637
19821 19898
20072 20200
20469 20534
20813 20829
kl. 11e lijst:
214
462
766
1049
1286
1535
1793
1952
2116
2235
2553
2711
2825
2954
3207
3266
3550
3927
4082
4236
4540
4799
5038
5296
5651
5772
6175
6398
6610
6755
6972
7240
7569
7743
7986
8207
8281
8637
8942
9326
9623
9787
9924
4493 4518
4730 4794
4937 4968
5206 5273
5588 5590
5733 5750
6172 6174
6376 6391
6554 6607
6728 6747
6932 6968
7172 7173
7516 7544
7682 7735
7892 7918
8141 8185
8265 8270
8631 8632
8841 8869
9157 9253
9449 9536
9765 9781
9871 9912
10157 10161 10318
10600 10728 10733
10832 10845 10848
10930 10981 11072
11325 11337 11365
11589 11598 11605
11677 11686 11705
11932 11937 12048
12262 12265 12274
12391 12453 12483
12543 12549 12605
12758 12762 12790
12978 13014 13024
13192 13248 13261
13445 13470 13490
13708 13722 13798
13938 13948 13955
14146 14148 14164
14468 14474 14481
14630 14710 14711
14779 14798 14815
14922 14924 14952
15076 15129 15192
15419 15452 15453
15698 15707 15738
16012 161J6 16181
16375 16389 16390
16676 16680 16692
16832 16835 1685S
16972 17004 17045
17394 17428 17443
17679 17687 17711
17824 17863 17886
18018 18129 18149
18249 18264 18269
183G1 18395 18401
18484 18495 18524
18722 18758 18761
18989 19038 19042
19313 19354 19357
19700 19710 19714
19916 1992) 19§65
20247 2Q257 20375
20590 20767 20769
20862 20866 20914
13881 ontbreekt.