binnenland Reizigersverkeer bij Woerden hersteld De gulden vast De Zuiderzee-steunwet Felle brand te Beverwijk Een vergeetachtige moeder Spoorwegarbeider door trein gegrepen tegemoetkoming volgens art 13. antwoord op DE vragen van HET KAMERLID drop 's-Gravenhage Het tweede-kamer lid Drop had den minister van water staat gevraagd, of het waar is, dat aan Zuiderzeevisschers, o.a. te Urk, die te gemoetkoming ontvangen volgens art. 13 der Zuiderzeesteunwet, indien zij hetzij bij de visscherij. hetzij op andere wijze iets verdienen, een korting wordt opgelegd tengevolge waarvan zij aan tegemoetkoming en verdiensten te zamen niet meer ontvangen dan het bedrag, dat hun volgens de normen maximaal aan tegemoetkoming zou toe komen, zoodat meermalen de bedoelde aftrek meer dan 2/3 van het verdiende loon bedraagt. De minister heeft hierop het volgende geantwoord: Een geldelijke tegemoetkoming inge volge art. 13 der Zuiderzeesteunwet kan slechts worden verleend, indien aan den belanghebbende voldoende middelen tot levensonderhoud gaan ontbreken en hij niet in staat is door aanwending van eigen arbeidskracht zich die middelen te verschaffen. Volgens de bepalingen van art. 12 van het Zuiderzeesteunbesluit en art. 7 van het koninklijk besluit in zake geldelijke tegemoetkomingen wordt met een deel der eigen middelen geen rekening gehouden. Het is dan ook min der juist hierbij van een aftrek op het geen den belanghebbende toekomt te spreken.. Voorts gaat de geldelijke tege moetkoming niet te boven het bedrag van inkomsten, dat door de afsluiting van de Zuiderzee aan den belanghebben de wordt onttrokken. Naarmate het ver diende loon hooger wordt, is naar ver houding de uitkeering geringer, hetgeen een kenmerkend verschil is met den toe slag volgens art. 6 der Zuiderzeesteun wet. De regelingen, in de vraag bedoeld, acht de minister in het algemeen bil lijk. Hij kan zich niet verbinden tot het stellen van een algemeenen regel, zooals de heer Drop mede had gevraagd, dat de bedoelde aftrek niet meer zou bedragen dan 25 pet. van het verdiende loon. Ten onrechte wordt vermeend, dat een aftrek tot dit percentage geruimen tijd zou hebben gegolden. Deze aftrek dient voor elk geval te worden vastgesteld, waarbij de hierbovengenoemde bepalingen een milde toepassing vinden. De verhooging van de heffing op bakolie D e st ij ging van de bloemprijzen Een vrachtauto gekraakt Een gefingeerde inbraak? 472e STAATSLOTERIJ 's Gravenhage, 8 October. Op vragen van het Tweede-Kamerlid Vos in verband met de verhooging van de heffing op bakolie heeft de minister van Landbouw en Vis scherij als volgt geantwoord: Het is juist, dat de heffing op bakolie is verhoogd van 24 tot 40 cent per K.g. Deze verhooging gold echter niet alleen voor de bakolie, doch evenzeer voor alle andere spijsoliën. Toegegeven kan worden, dat een verhoo- gmg van heffing op oliën eenige belemme ring kan vormen voor den afzet van ge bakken visch. Eveneens wordt erkend dat deze verhoo ging voor huisvrouwen bezwaar kan opleve ren om visch te bakken. Echter kan niet worden toegegeven, dat deze heffing een onoverkomelijk bezwaar oplevert voor de huisvrouwen om zeevisch te koopen. I)n verhooging van den prijs door de heffing is niet van dien aard, dat daar door het gebruik van olie voor het genoem de doel aan groote groepen van de bevol king onmogelijk zou worden gemaakt, an derzijds blijft de bereiding van zeevisch °P andere wijze dan door bakken mogelijk. De minister kan niet ontkennen, dat de ^erhooging van de heffing voor spijsoliën eenigszins een verzwaring van lasten voor het visscherijbedrijf beteekent. Dit kan ech ter voor hem met het oog op do onderlinge Prijsverhouding van de verschillende con- sumptievetten geen voldoende aanleiding ®jn de mogelijkheid van een geringere hef- hng reeds thans is overweging te nemen. Die straks een verhooging der broodnrijzen noodzakelijk zullen maken. He gezamenlijke bonden van bakkerspa- 'roons en cooperatic3 te Haarlem hebben d® aandacht van den voorzitter van den M'nisterraad gevestigd op de scherpe stij- £lng van de bloemprijzen in de ,aaJ.s'a maanden, welke hooge prijzen, thans f 15-Zd Perlragende, het onmogelijk maken zonder elangrijke verliezen de broodproductie te °ïulerhouden Was in verband met die stij- fhug reeds voor de monetaire maatregelen ®n broodprijsverhooging noodzakelijk, thans 3aaU zoodanige verhooging volgens genoem- bonden niet meer te ontkomen, tenzij ®n hierop wordt in het telegram aangedron- 7'°n maatregelen worden genomen, waar- °°r de bloemprijzen ten spoedigste worden v®rlaagd EEN BEELD VAN DE ONTZET TENDE CHAOS BIJ WOERDEN; DE WAGONS HANGEN TEGEN EN OVER ELKAAR EN DAAR OVERHEEN LIGT WEER EEN SEINBRUG. NOG EEN TWEEDE LIJK GE VONDEN. MACHINIST MET TE GROOTE SNELHEID GERE- DEN? Gistermorgen is het opruimings- werk op het terrein van de spoorweg ramp bij Woerden met groote voort varendheid voortgezet. De spoorwegen hadden zooveel mo gelijk hulpmateriaal naar Woerden gezonden en onafgebroken werd voortgewerkt. In den loop van den ochtend heeft men onder de puinhoopen van de verongelukte treinen een tweede lijk gevonden. Het bleek te zijn de 28-ja- rige J. W. Muylwijk uit Gouda, een zoon van den oud-wethouder P. D. Muylwijk van deze gemeente. De heer Muylwijk was 's middags met zijn verloofde, mej. W. Walrooy. die te Doetinchem woont, naar Arn hem gereisd, om daarna met den laatsten trein naar zijn woonplaats terug te keeren. Men had hem reeds 's avonds thuis verwacht en toen hij niet kwam en men ook niets van hem hoorde, maakte men zich na het bekend worden van het ongeval ern stig ongerust. Het lijk van het slacht offer is voorloopig naar het zieken huis te Woerden overgebracht. Gisferenochtend is het parket, be staande uit de heeren Mr. Quarles van Ufford, officier van justitie en de rechter-commissaris Mr. Altena, op de plaats van den ramp aangeko men om een onderzoek in te stellen. Op last van de justitie is het seinhuis in Woerden verzegeld. Omtrent het spoorwegongeluk bij Woer den wordt nog het volgende g«meld: Wie van plan is een kijkje te gaan ne men op de plaats tusschen Woerden en Harmeien waar het spoorwegongeluk plaats vond, heeft geen gemakkelijken tocht voor den boeg. Het begint al met een geldelijk offer van 5 of 10 ct. te voldoen aan den boer over wiens landerijen men zich naar de plaats van de ramp begeeft. Het spreekt wel vanzelf, dat deze boer thans goede zaken maakt, want zeer velen zijn gister naar de plaats des onheils ge baggerd over drassige weiden en pseudo- bruggetjes (meestal is het slechts een plank die in de sloot is gelegd). Over hekken en andere obstakels bereikt men tenslotte den spoorweg. Hier heerscht thans nog groote bedrijvigheid en een onbeschrijfelijke wan orde. Het opruimingswerk van het perso- neel der Spoorwegen en het herstellen van telegraaf- en telefoonlijnen is nog in vollen gang. Een der ingenieurs van de Ned. Spoorwegen die toezicht op het werk uit oefende sprak de hoop uit, dat het opnii- mingswerk des avonds geëindigd zal zijn. Toen wij ons hieromtrent eenigszins pes simistisch uitlieten, luidde het antwoord: „Och ja, het ziet er niet naar uit, maar je kan nooit weten". Inderdaad het ziet er niet naar uit. Er heerscht hier nog een chaotische toe stand. De eene locomotief heeft zich in den grond gewerkt, wagons zijn uit en op el kaar geschoven en gedeelten van wagons liggen op de spoorbaan of in de beide sloo- ten erlangs. Er zijn twee locomotieven en een hijschkraan voor het opruimingswerk ter plaatse. Met kabels worden de over blijfsels van de wagons aan de locomotie ven verbonden, die dan achteruit stoomen. Het gebeurde echter vaak, dat de kabels onder den zwaren last doorbraken. De ge volgen van deze ramp zijn wel vreeselijk. Behalve de twee slachtoffers is de materi eels schade buitengewoon groot. Omtrent de oorzaak van het onge val sprak dezelfde ingenieur als zijn oordeel uit, dat deze is toe te schrij ven aan de te groote snelheid, waar mede de machinist van de perso nentrein heeft gereden. Deze reed met een vaart van 90 kilometer, ter wijl ter plaatse slechts een snelheid van 45 K.M. was toegestaan. De post niet beschadigd; 6 van de 7 telefoonverbindingen on klaar. De post voor Rotterdam was in een ge heel intact gebleven wagon geborgen en kon nog 's nachts per auto naar de Maas stad worden doorgezonden. De wagon, waar in zich de post voor Den Haag bevond, was echter gekanteld en het was reeds ochtend voor de inhoud van deze wagon kon wor den bereikt, waarna de ook hier onbescha digd gebleven poststukken om 7 uur per trein naar de residentie konden worden doorgezonden, daar de spoorlijn naar Den Haag vrij was. Bij het ongeluk was helaas ook een groo te telefoonpaal met alle daarop verbonden lijnen vernield, zoodat het eenigen tijd duur de voor van Woerden uit telefonische ver binding was verkregen. Van de 7 verbindin gen van den telefoondienst in Woerden ble ken er n.1. 6 onklaar te zijn geraakt. Ten slotte slaagde men ej* in op de laatste lijn via HStterdam rr£et'Utrecht in Verbinding te komen. •cfl.S Het reizigersverkeer hersteld. Met ingang van heden is het reizi gersverkeer tnsschen Gouda en Utrecht bij den aanvang van den dienst op de normale wijze hervat. Er wordt ter plaatse van het onge luk over enkel spoor gereden. Ten einde het traject zooveel mogelijk te ontlasten, zullen de z.g. beurstreinen van Rotterdam-Maas naar Amster- dam-W.P. niet rijden en zal ook het goederenverkeer voor alsnog langs anderen weg worden geleid. Gistermiddag is een toeschouwer, die bij het opruimingswerk van het spoorwegonge luk te Woerden stond te kijken, de 43-jarige g. Burger uit Barwoudwaarder, plotseling overleden. Het schijnt, dat de aangerichte verwoestingen hem zoo hebben aangegrepen dat hij een hartverlamming heeft opgeloo- pen, die hem noodlottig is geworden. DRIE WONINGEN IN VLAMMEN OPGEGAAN. Gistermiddag omstreeks vier uur is een felle brand uitgebroken in een complex van vijf woningen aan den Patersweg te Bever wijk. Het vuur is ontstaan in de woning van den schilder van v. en greep met groote snelheid om zich heen. De brandwèer was spoedig aanwezig en tastte den brand met drie s'tralen aan, doch kon niet verhelpen, dat drie van de vijf wo ningen geheel uitbrandden. De twee andere huisjes kregen groote schade. De bewoners slaagden er in het grootste gedeelte van den inboedel in veiligheid te brengen. De woningen, die aan verschillende eige naars toebehoorden, waren verzekerd. De oorzaak van den brand is niet bekend. Na een uur hard werken, kon de brand weer inrukken. Door de tram gegrepen. Gistermiddag is een vrachtauto, die bij de Oosteinderbrug te Hillegom het parkeer terrein aldaar wilde oprijden, door een tram van de N.Z.H.T.M. aangereden. De vrachtauto werd gekraakt tusschen de tram, een betonnen trampaal en den hoogen berm van den weg.. De tram ontspoorde, waardoor de dienst eenige uren werd ge stagneerd. De auto werd zoo goed als geheel vernield De chauffeur kreeg snijwonden aan het hoofd. Nadat een verband was gelegd, kon hij per ziekenauto naar zijn woning te Schiedam worden vervoerd. DEPRECIATIE THANS 21% De herstelbeweging voor den gul den zette zich ook gisteren op de wisselmarkt voort. Zoowel het pond als de dollar la gen vrij aanzienlijk beneden den koers van Woensdag. De dollar no teerde 1.87%, zocdat het devaluatie percentage gisteren 21% bedroeg. Van eenige werkzaamheid van het egalisatiefonds viel nog niets te be merken. Baby in een taxi achtergelaten. Een zeldzaam geval van „vergeetachtig heid" zoo daarachter geen andere motie ven gezocht moeten worden werd gister morgen ontdekt door een Amsterdamschen chauffeur van een blokbandtaxi. Deze chauf feur stond met zijn wagen aan de stand plaats Emmastraat, toen uit de richting van het Luthersche diaconessenhuis een dame op hem kwam toeloopen, een goed „inge pakte" baby van naar schatting vijf maan den op haar arm. Zij stapte in den auto en verzocht den chauffeur, die den indruk kreeg, dat zij nogal geagiteerd was, haar nakr het R.A.I.-gebouw te brengen. Daar aangekomen stapte zij uit, betaalde den rit prijs en verwijderde zich. De chauffeur keek haar even na en ontdekte daarbij dat zij zonder baby was. Onmiddellijk stelde hij in de passagiersruimte een onderzoek in en trof daar hét kind rustig op de kussens liggend aan Aangezien de dame nog niet uit het ge zicht was, liep hij haar achterna en wees haar op hetgeen zij vergeten had. Met een hoogrooden kleur kwam zij naar den wa gen terug en nam onder veel dankbetuigin gen de vergeten baby weer in ontvangst... In een perceel aan de Rechtboomsloot te Amsterdam is eenige maanden geleden een inbraak gepleegd, waarbij voor eenige dui zenden guldens aan stoffen is gestolen. De eigenaar was tegen diefstal verzekerd. Eenigen tijd geleden zijn in verband met deze inbraak drie helers aangehouden, en gisteren is de politie opnieuw overgegaan tot de arrestatie van twee personen, o.w. een drukker, die ervan wordt verdacht, dat hij de stoffen uit zijn drukkerij heeft doen ver voeren. De politie van het bureau War- moessraat, die het onderzoek in deze zaak leidt, had reeds geruimen tijd vermoeden, dat hier niet van een diefstal sprake is ge weest, doch dat deze zaak, in verband met de verzekering van de stoffen, door de be langhebbenden op touw gezet. De politie tracht thans den eigenaar van de partij, die een zwager is van den drukker, op te spo ren, teneinde een en ander tot klaarheid te brengen. Eenige weken na den inbraak werden de gestolen goederen in een perceel aan den Singel in beslag genomen, waarna de arres tatie van de helers is gevolgd. DRONKEN AUTOMOBILIST RIJDT WIELRIJDER AAN. Op den Franschen kampweg, tusschen Hilversum en Bussum is Woensdagavond laat de wielrijder G. S„ in Bussum woon achtig, door een auto overreden. De man liep een schedelbasisfractuur op en is in zorgelijken toestand naar de Majellastich- ting te Bussum vervoerd. De automobilist de J„ eveneens uit. Bus sum, die onder invloed van sterken drank verkeerde, had den van rechts komenden wielrijder geen voorrang verleend en was na de aanrijding doorgereden. Hij is later in, zijn woning gearresteerd en naar Hilversum overgebracht. De ongelukkige was op slag dood. Gistermorgen te ongeveer elf uur heeft op do spoorlijn EdeWolfheeze een ernstig on geluk plaats gehad. Op dat oogenblik wa ren ongeveer 40 arbeiders ter plaatse aan het werk, in verband met de electrifica'ie van deze lijn, toen uit de richting Arnhem een locaaltrein, op weg naar het station Ede, naderde. Een der arbeiders, de ongeveer 5* jarige Van Amerongen, wonende te Veenen- daal, die dicht langs de spoorlijn in dezelfde richting als de trein reed liep, heeft den naderende trein blijkbaar niet gehoord. De man werd gegrepen en een eindweegs mee gesleurd. De dood trad onmiddellijk in. Het lijk is naar het Julianaziekenhuis te Ede vervoerd. CNiet officieel) 5de klasse, 12de lijst Trekking van Donderdag 8 October lr Hooge Prijzen 1000.— 5806 f 400.321 5202 19624 20025 f 200.— 441 9761 12996 20049 f 100.— 966 1679 2770 3153 4544 7286 11680 13874 15560 17034 17038 18368 19439 Prijzen van f 70. 3 118 206 210 407 495 504 563 697 724 748 754 935 943 1003 1066 1160 1197 1304 1411 1654 1744 1874 1885 1886 1896 1940 2181 2303 2391 2476 2496 2602 2660 2728 2744 2760 2788 2889 3087 3103 3265 3393 3499 3718 3834 3841 3858 3945 3988 4056 4163 4169 4440 4525 4626 4677 4725 4733 4746 4790 4858 5022 5281 5318 5409 5477 5566 5722 5982 6084 6144 6210 6227 6337 6377 6401 6510 6563 6565 6635 6682 6740 6942 6971 7185 7192 7459 7615 7704 7727 7730 7739 7771 7799 7873 8062 8120 8191 8247 8332 8435 8477 8498 8588 8594 8646 8728 8858 9031 9183 9261 9590 9637 9655 9671 9755 10008 10123 10140 10205 10270 10433 10672 10711 10957 11022 11082 11180 11393 11463 11709 11726 11798 18885 12021 12244 12252 12324 12355 12485 12533 12597 12613 12656 12779 12875 13066 13103 13164 13498 13556 13632 13672 13817 13952 13994 14048 14052 14059 14114 14210 14229 14230 14532 14576 14628 14707 14794 14848 14912 14992 15047 15125 15142 15184 15190 15196 15205 15231 15349 15479 15545 15546 15664 15750 15832 15846 15968 16095 16126 16231 16288 16317 16331 16384 16415 16538 16694 16892 16893 16959 17130 17318 17333 17385 17411 17444 17535 17541 17609 17651 17794 17822 17899 18022 18023 18108 18220 18289 18313 18363 18432 18435 18494 18707 18710 18791 18793 18927 19077 19157 19360 19470 19541 19566. 19580 19675 19734 19737 19797 19883 20256 20351 20600 20620 20648 20798 20840 50 218 465 863 1063 1338 1557 1840 1958 2157 2274 2568 2718 2839 2967 3233 3270 3574 3973 4092 4280 4594 4824 5108 5384 5674 5872 6209 6412 6643 6834 6991 7282 7600 7751 7997 8225 8326 8647 8996 9401 9669 9827 9970 61 238 507 881 1084 1369 1571 1857 1991 2159 2295 2581 2720 2851 3040 3234 3306 3744 3990 4100 4298 4608 4846 5109 5387 5684 5876 6291 6463 6646 6897 7051 7298 7612 7804 8043 8230 8407 78 300 515 900 1099 1374 1581 1861 1997 2164 2350 2582 2740 2878 3047 3235 3311 3766 4011 4141 4340 4664 4877 5141 5400 5691 5952 6343 6502 6665 6907 7079 7351 7624 7826 8044 8236 8531 8747 9053 9414 9714 9854 9982 Nieten 81 100 9024 9403 9675 9842 9977 10443 10529 10531 10770 10771 10809 10863 10872 10874 11087 11090 11220 11396 11465 11536 11619 11652 11668 11803 11805 11892 12078 12101 12116 12282 12286 12308 12486 12496 12522 12664 12688 12746 12807 12828 12829 13035 13132 13138 13270 13390 13403 13519 13595 13634 13823 13845 13865 13958 13966 14071 14174 14193 14244 14537 14584 14597 14723 14732 14738 14829 14847 14364 14954 14985 15002 15215 15257 15265 15512 15537 15544 15772 15800 15360 16212 16223 16234 16430 16442 16520 16728 16745 16747 16859 16897 16919 17074 17078 17034 17530 17581 17616 17760 17801 17816 17976 17979 17980 18161 18192 18219 18271 18282 18296 18431 18447 18458 81552 18615 18621 18780 18911 1894,5 19064 19076 19116 19367 19414 19445 19723 19744 19776 19999 20013 20014 20392 20404 20452 20773 20777 20809 Verbetering: 5e 328 568 921 1158 1402 1583 1933 2024 2169 2362 2610 2743 2880 3063 3247 3312 3774 4013 4142 4349 4711 4895 5155 5533 5698 5965 6347 6516 6688 6916 7086 7445 7654 7841 8103 8249 8537 8790 9075 9433 9721 413 627 1009 1168 1479 1643 1935 2064 2171 2414 2659 2757 2887 3076 3249 3402 3832 4036 4144 4469 4726 4909 5192 5534 5727 6035 6375 6526 6709 6917 7113 7480 7678 7883 8107 8260 8553 8822 9156 9442 9753 120 447 714 1016 1241 1531 1662 1943 2079 2185 2420 2662 2759 2932 3114 3253 3501 3879 4038 4157 131 456 727 1017 1252 1534 1721 1945 2102 2199 2495 2697 2806 2949 3194 3258 3514 3920 4071 4191 9857 9863 10045 10088 10542 10584 10816 10829 10885 10894 11244 11287 11544 11549 11670 11674 11904 11911 12158 12186 12354 12382 12530 12537 12749 12751 12865 12946 13148 13186 13418 13431 13667 13700 13901 13908 14080 14137 14263 14337 14609 14615 14747 14757 14900 14905 15060 15075 15365 15418 15616 15618 15912 15998 16251 16357 16544 16675 16801 16802 16933 16955 17220 17266 17624 17643 17817 17819 18014 18015 18230 18239 18311 18324 18475 18483 18699 18717 18962 18968 19205 19208 19460 19637 19821 19898 20072 20200 20469 20534 20813 20829 kl. 11e lijst: 214 462 766 1049 1286 1535 1793 1952 2116 2235 2553 2711 2825 2954 3207 3266 3550 3927 4082 4236 4540 4799 5038 5296 5651 5772 6175 6398 6610 6755 6972 7240 7569 7743 7986 8207 8281 8637 8942 9326 9623 9787 9924 4493 4518 4730 4794 4937 4968 5206 5273 5588 5590 5733 5750 6172 6174 6376 6391 6554 6607 6728 6747 6932 6968 7172 7173 7516 7544 7682 7735 7892 7918 8141 8185 8265 8270 8631 8632 8841 8869 9157 9253 9449 9536 9765 9781 9871 9912 10157 10161 10318 10600 10728 10733 10832 10845 10848 10930 10981 11072 11325 11337 11365 11589 11598 11605 11677 11686 11705 11932 11937 12048 12262 12265 12274 12391 12453 12483 12543 12549 12605 12758 12762 12790 12978 13014 13024 13192 13248 13261 13445 13470 13490 13708 13722 13798 13938 13948 13955 14146 14148 14164 14468 14474 14481 14630 14710 14711 14779 14798 14815 14922 14924 14952 15076 15129 15192 15419 15452 15453 15698 15707 15738 16012 161J6 16181 16375 16389 16390 16676 16680 16692 16832 16835 1685S 16972 17004 17045 17394 17428 17443 17679 17687 17711 17824 17863 17886 18018 18129 18149 18249 18264 18269 183G1 18395 18401 18484 18495 18524 18722 18758 18761 18989 19038 19042 19313 19354 19357 19700 19710 19714 19916 1992) 19§65 20247 2Q257 20375 20590 20767 20769 20862 20866 20914 13881 ontbreekt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 3