SPORT
Ajax-Blauw Wit.
De eerste K*N*I*L*M*-vlucht
naar Manilla*
Voetbal
Een incident*
Succes van Ekens aan
Nederlandsche luchtvaart
te danken*
Ook diplomaten worden
„gedevalueerd"
EEN SPANNENDE KAMP IN
DE MEER.
Meer dan 25000 bezoekers.
AMSTERDAM. In een spannenden wed
strijd, waarbij we, vooral in de eerste helft,
meermalen van fraaie staaltjes voetbal heb
ben kunnen genieten, is Ajax er in geslaagd
een 21 overwinning te behalen op haar
stadgenoote, een zege, waaraan groote be-
teekenis mag worden gehecht, niet alleen,
omdat het een Amsterdamsche derby be
trof, maar vooral omdat Ajax thans met ze
ven punten uit vier wedstrijden aan den kop
in de competitie staat, waarbij aan de sta
dionbewoners tegelijkertijd een niet onbe
langrijke achterstand werd bezorgd.
In de eerste helft, welke zeker de beste
.van de ontmoeting was, heeft Ajax een 21
voorsprong behaald en deze voorsprong bleek
na de rust voldoende te zijn om uiteindelijk
de beide punten te bemachtigen.
Een van de merkwaardige punten van deze
ontmoeting was, dat in beide elftallen de ver
dedigingen niet het sterkste deel vormden.
Reeds na twee minuten kon van Nol door
een blunder in de Ajax-verdediging met een
goed schot scoren, waarbij doelman Keizer
ook al niet vrij uitging, intusschen bracht
dit doelpunt de spanning er onmiddellijk in.
De aanvallen van Blauw-Wit veerden hoofd
zakelijk geleid door den snellen Bergman,
die van Ajax door den niet minder snellen
en handigen Stam. Herhaaldelijk stelde
Bergman het binnentrio in de gelegenheid
de score te verhoogen, doch het schieten was
zeer slecht verzorgd. Trouwens de afwer
king der aanvallen bij Blauw Wit liet zeer
veel te wenschen over. Het was voornamelijk
de middenlinie van Ajax, die er in slaagde,
het spel naar de andere helft te verplaatsen
en ook voor het doel van Ferwerda ontstond
menig gevaarlijk moment, daar ook het
backstel der gasten niet al te safe bleek te
zijn.
Ook de spanning onder de toeschouwers,
men deelde ons mede dat er 25000 aanwezig
waren, nam met de minuut toe en voor er
een half uur van den wedstrijd achter den
rug was, heerschte er in en om het veld die
nerveuze sfeer, welke zoo kenmerkend is
.voor belangrijke ontmoetingen. Een incident
was oorzaak, dat die sfeer nog geladener
werd. Maar scheidsrechter Boekman leidde
van den aanvang af zeer streng en had den
wedstrijd geheel in de hand. Het incident dat
o.i. van zeer grooten invloed op het verder
verloop van de ontmoeting is geweest, ver
liep op de volgende wijze: Er was rmm een
half uur gespeeld, toen Van Wijngaarden
den bal kreeg toegespeeld. In het duel met
Hellingman geraakte de bal over de lijn,
zeker wel een halven meter. Hellingman
stopte, positief overtuigd, dat moest worden
ingegooid. Ook grensrechter Couton vlagde,
doch de heer Boekman kon op dat moment
onmogelijk op het appelleeren letten of het
Vlaggen van den grensrechter, mede door
zijn positie in het veld, bemerken, daar hij
zijn aandacht op het spel had moeten rich
ten. Van Wijngaarden, doorspelend, had n.1.
snel voorgezet, het leder belandde bij van
Reenen en met een fraai boogschot, juist
over de handen van Ferwerda heen, ver
dween het leder in het doel. 11.
Neutrale grensrechters gevraagd.
Natuurlijk protesteerden de Blauw Wit-
spelers opgewonden tegen dit doelpunt.
Scheidsrechter Boekman liep toen naar Cou
ton toe en stelde hem driemaal achtereen de
vraag, of de bal in of uit was geweest, waar
op do Ajax grensrechter antwoordde, dat. de
bal in was geweest. Over het vlaggen vertel
de hij, dat het meer een reflex-beweging
was geweest. Dat een dergelijke houding door
het publiek niet werd toegejuicht, integen
deel, men stak zijn verontwaardiging niet
onder stoelen of banken, viel te begrijpen
'Persoonlijk hebben wij geconstateerd, dat
Couton wel degelijk het stokje met de vlag
omhoog heeft gestoken. Op het moment
waarop dit incident geschiedde, stond hij
juist op 't andere gedeelte van het veld en
zeer toevallig letten wij wel op hem en niet
op het spel, dat door van Wijngaarden en
van Reenen niet bovenvermeld gevolg werd
voortgezet.
Het gebeurde, hetwelk toch van buitenge
woon veel invloed op den wedstrijd mag
worden genoemd, toont weer eens aan, hoe
noodzakelijk het is om en dan zeker bij deze
belangrijke wedstrijden, neutrale grensrech
ters aan te stellen. Wij kunnen ons moeilijk
voorstellen, dat scheidsrechter Boekman op
beide grensrechters, clubgenooten van Ajax
en Blauw Wit, volledig kon afgaan. De toch
al niet gemakkelijke taak van den scheids
rechter werd er nog ten zeerste door ver
zwaard.
In het laatste kwartier der eerste helft
Was Blauw Wit meer in den aanval. De
aanvallen der gasten waren sneller en droe
gen een meer open karakter. Maar de scho
ten waren in de meeste gevallen slecht ge
richt, al gingen er enkele rakeling naast
de palen. Zooals menigmaal geschiedde, ge
beurde het ook nu: tijdens het overwicht van
Blauw Wit ondernam de Ajax-voorhoede
een onverwachten uitval. Stam drong tot
bij de doellijn, zette kort en handig naar
binnen cn Van Reenen had geen moeite zijn
club de leiding te geven. Direct daarna was
het rusten.
De tweede helft.
De tweede helft begon met een overwicht
van Blauw-Wit, hetgeen in een tweetal
corners kon worden uitgedrukt. Doelman
Keizer werd verscheidene malen op de proef
gesteld.
Het tempo, vooral bij Blauw Wit was aan
zienlijk minder dan voor de rust. Toen
kwam de factor, dat uiteindelijk Ajax een be
tere middenlinie bezat tot uiting, individueel
waren de Blauw Wit middenspelers mis
schien niet minder dan de Ajaxieden, doch
het opstellen en vooral het voeden van de
voorhoede was bij de gasten een stuk min
der. Na 20 minuten viel Westphal uit, voor
hem viel Kooijman in. Weer werd een aan
tal corners op het Ajaxdoel genomen en
daarbij had de thuisclub «niet over geluk te
klagen. Tegen het einde werd Ajax sterker
en beheerschte het spel. Eenmaal hield Fer
werda een keihard schot van Van Reenen op
magnifieke wijze uit. Zoo eindigde deze
derby in een 21 overwinning der Ajaxie
den, o.L wel iets meer dan haar toekwam.
SIJBEKARSPEL 1—SCHAGEN 2, 1—5.
Een goede overwinning van het
tweede.
Sparta 2 ging op den goeden weg voort en
bond nu met overtuigende cijfers Sijbekar-
spel aan haar zegekar.
Het zag er anders niet naar uit dat de sco
re zoo hoog zou worden, want op het zeer
effectvolle Sijbekarspelveld voelden de Spar
tanen zich vooreerst nog niet thuis. Het spel
golfde op en neer, maar goals bleven nog uit.
Eindelijk, na een half uur spelen, was het
Koch die een voorzet van Franzen ineens op
nam en succes boekte (01).
Hierdoor aangemoedigd kwamen de Spar
tanen goed opzetten en toen even later
Broer een moeilijke kans kreeg schoot hij
zuiver in. Wel raakte de Sijbekarspel-doel-
man het leder nog, een doelpunt kon hij
echter niet verhoeden (0—2). Nog geen 5 mi
nuten later was het een gewirwar voor het
Sijbekarspel-doel. De bat kwam bij Broer op
de vleugel terecht, die hem wist vrij te ma
ken; een voorzet volgde, en voor de Sijbe-
karspel-keeper het zich bewust was, had de
Vries met een fraaie kopbal onder de lat
Sparta's voorsprong vergroot. Een sublieme
goal.
Nu was het voldoende en nadat de Sijbe-
karspel voorhoede een bezoek aan Bijpost
had gebracht, kondigde de scheidsrechter
rust aan.
Sparta's meerderheid demonstreerde zich
na de thee nog veel sterker. Zelden kwam er
een Sijbekarspelaar aan te pas. Het was dan
ook wonderlijk dat er doelpunten uitble
ven. Het spel begon futloos, te worden. Spar
ta werd echter weer wakker geschud, toen
de thuisclub er opeens een offensief inzette.
Broer kreeg op een gegeven moment de bal
toegespeeld, plaatste hem voor de voeten van
De Vries, die niet aarzelde en in moeilijke
positie no. 4 in de touwen schoot. Eerst nu
scoorde Sijbekarspel tegen: onhoudbaar voor
Bijpost die een uitmuntende wedstrijcl
speelde werd de bal, na een goeden aan
val van dichtbij ingeschoten (1—4). Deze
goal werd ehter direct afgestraft. Het was
Buig die na fraai solospel een goed schot
loste en den stand op 1—5 bracht. Een
stand, waarin geen verandering meer zou
komen.
Sparta 2 kan op een goeden wedstrijd te
rugzien. De achterhoede was moeilijk te
passeeren, de middeniinie werkte, dat het
een lust was (alleen aan het plaatsen moet
meer aandacht besteed worden) en de voor
hoede was de cijfers wijzen het uit aar
dig productief. 5 goals te maken op dit
uiterst moeilijk veld is voorwaar geen klei
nigheid.
Jongens, gaat zoo door, niet versagen.
Rest ons nog te vermelden, dat Schagen 2
één invaller had voor L. Rus, waardoor de
eeuwig jeugdige Breebaart de spilplaats be
zette en daar uitstekend werk verrichtte.
De invaller-scheidsrechter leidde strikt
onpartijdig.
M.E.V.O. I—D.T.S. 2, 4—2.
Wederom heeft D.T.S. het niet tot een
overwinning kunnen brengen. Gistermorgen
om 10 uur reeds speelden zij tegen M.E.
V.O. 1 en laatstgenoemde club wist met
42 te winnen. Dit is wel een eenigszins
geflatteerde uitslag, want waren de Öudor-
pers voor de rust in de meerderheid, na de
hervatting was het D.T.S. dat den boven
toon voerde. Daarbij heeft MEVO niet over
geluk te klagen gehad. Op wonderbaarlijke
wijze werd soms een doelpunt voorkomen.
Reeds spoedig na het begin was D.T.S.
in den aanval, maar het schot is zoek. Eeni
ge ballen gaan net over. MEVO doet het
even later beter, als een goede aanval be
sloten wordt met een doelpunt. Binnen 20
minuten wisten zij den stand op te voeren
tot 4—0, waartegenover D.T.S. maar 1 doel
punt wist te stellen.
Na de hervatting werd voornamelijk op
de MEVO-helft gespeeld, slechts 1 doelpunt
werd nog door DTS gescoord. Hoewel bei
de doelen nog eenige keeren in gevaar ver
keerden bleef de stand ongewijzigd.
HOOGWOUD.
V.C.L. 1—M.F.C. 3, 7—1.
De uitwedstrijd van V.C.L. is een succes
dag geweest. Dat VCL de beste kans had,
dat werd algemeen gedacht, maar deze uit
slag was een verrassing. Had VCL evenwel
nog actiever geweest, dan had het ook 12—1
kunnen zijn.
VCL was al dadelijk de aanvallende par
tij en het spel was nog zeer jong, als uit
een voorzet van Glas, de midvoor de bal in
het MFC-doel doet verdwijnen.
Kort daarop komt de bal uit het midden
veld via den midvoor ten tweede male in
het net van MFC terecht.
MFC is daarop weer iets in den aanval
en Luchies, de doelverdediger van VCL,
moet zelfs handelend optreden. Nauwelijks
is de bal uit zijn' handen of hij zweeft over
het middenveld, komt bij den linksbuiten
Glas terecht en verdwijnt al even vlug ach
ter den rug van den keeper van MFC 3—0,
er begint spanning in de beide kampen te
komen. Nogmaals komt de bal in een ge
vaarlijke positie voor het VCL-doel terecht,
maar het is niet nadeelig voor VCL. In deze
momenten zien we dat het backstel nog niet
aan de eischen voldoet.
De spil, die goed werk doet, geeft een
mooie voorzet naar den midvoor, van deze
komt den bal bij Cees Benit terecht. Cees
benut echter zoo'n mooie kans niet vol
doende, en het leder komt naast het doel
recht. De aanvallen op het MF-doel zijn
maai; niet van de lucht. Een strafschop door
MFC genomen, wordt door Luchies uitste
kend gehouden. Intusschen worden eenige
corners genomen aan beide zijden, maar 't
resultaat is nihil. De rechtsbuiten Lak komt
met den bal even het doel opzoeken, maar
dit puntje werd echter niet toegekend. Het
schot zelf was goed verzorgd. MFC komt
nog eens opzetten, en de doelman van VCL
beleeft eenige benauwde oogenhlikken, doch
de bal komt achter het net terecht.
Hierna wordt de thee gebruikt. Als daar
na weder hemmen wordt, moet de MFC-
keeper oogm'-Hkkelijk handelend opireden.
De bal is dan weer goed en wel op het mid
denveld, maar no£ is ze niet veilig voor.
MFC, want nu neemt Arie Benit haar op de
schoen, geeft goed over naar de Boer en deze
knalt onhoudbaar in.
In enkele minuten is dit afgespeeld en bij
een herhaalde uitval van V.C.L. komt de
bal tegen de paal terecht.
M.F.C. laat zich echter niet ontmoedigen
en de geest is voortreffelijk. MFC heeft ge
luk en weet voor de eerste maal doeltref
fend te scoren. VCL vertoont een kleine in
zinking. M.F.C. komt dan meer in den aan
val en Luchies moet nog al eens optreden,
maar hij weet ze steeds best uit te houden.
Een der spelers van M. moet hei veld ver
laten, zoodat met 10 man doorgespeeld
wordt. Cees Benit krijgt ook nog een kans
en schiet ook goed in, maar de keeper weet
hem toch nog prachtig te houden. Weder
om zien we een paar corners nemen, zon
der eenig gevaar. Dan heeft M. weer eens
een kans, maar Luchies staat maar steeds
in den weg en zendt den bal het midden
veld in. Via het middenterrein komt ze door
bemiddeling van de gevaarlijke midvoor in
het doel van M. terecht. 51 alreeds voor
V.C.L. Glas krijgt weer eens een corner te
nemen en Cees Benit heeft hier een kans,
maar de hal komt veel te hoog over de lat.
Dat was jammer, want het had goed kun
nen zijn. Maar Cees zal nog eens een kans
krijgen, dat was een zacht eitje voor hem,
want nu laat hij de bal voorzichtig in het
M.-net rollen. Een stormloop door M. onder
nemen, op het V.C.L.doel, wordt niet be
loond, want de bal gaat over de lat.
Nogmaals krijgt M. een goede kans maar
weet het niet in daden om te zetten.
Voor de laatste maal komt de Boer met
de bal uit het' middenveld aanzetten en
gaat er mede regelrecht op het M.doel af.
De keeper, het gevaar ziende, loopt uit
(wat niet goed voor hem was, en wat ook
wel niet had gebaat als hij het niet had ge
daan) en meteen zit de bal voor de zevende
maal in het net. Een moment staat het er
na, of het nog 8—1 zal worden, maar Cees
Benit is niet vlug genoeg en de stand blijft
zooals de scheidsrechter het einde fluit.
M.F.C. heeft niet zoo veel in te brengen
gehad, dat hebben we wel eens anders ge
zien. V.C.L. kan echter nog veel beter. De
voorhoede deed het goed. Glas staat niet
bepaald op zijn plaats. Het middenveld
werd uitstekend beheerd. De achterhoede
kon niet bekoren. Hier mankeer het nog.
DE RECORD-REIS VAN DEN AME
RIKAAN EKINS MET NEDER
LANDSCHE VLIEGTUIGEN. BE
LANGRIJKE VOORBEREIDING
VOOR WEKELIJKSCHE K.N.I.L.M.
VERBINDINGEN MET DE PHI-
LIPPIJNEN. EEN ONDERHOUD
MET JHR. RENDORP.
De Amerikaansche journalist Ekins, die
in concurrentie met zijn collega's miss Kil-
gallen en Kieran wil trachten in den kortst
mogelijken tijd een reis om de wereld te
maken, is Zaterdag 10 October te 17.45 uur
plaatselijken tijd op het vliegveld van Ma
nilla aangekomen. Hierdoor heeft Ekins 'n
grooten voorsprong op zijn beide concurren
ten, die met Imperia! Airways een andere
route hadden gekozen en zich thans nog in
Britsch-Indië bevinden, zoodat Ekins de
eenige is, die zich over enkele dagen kan
inschepen op de Amerikaansche Clipper-
vliegboot, de van Manilla naar de Philippij-
nen vertrekt.
Volmondig heeft Ekins in verschillende
interviews toegegeven, dat hij zijn voor
sprong uitsluitend dankt aan de betrouw
baarheid, stiptheid, goede organisatie en
kundigheid van de Nederlandsche lucht
vaart. In verband met de vertraagde aan
komst van het luchtschip „Hindenburg" te
Frankfurt, had Ekins bij de K.L.M. een
speciaal toestel besteld, de „Flamingo", die,
bestuurd door Tepas hem naar Athene
bracht, waar hij het K.L.M.-Indië-vliegtuig
„Kwak" inhaalde en doordat hij tijdig een
plaats had gereserveerd, de reis naar Ba
tavia met deze machine kon voortzetten.
Vol lof was Ekins over de service van ge
zagvoerder Hondong, en de overige beman
ning der K.L.M., doch hij zou ondervinden
dat ook de dochtermaatschappij der K.L.M.
de Kon. Ned. Indische luchtvaart Mij. haar
clienten 100 procent service wist te geven.
Aanvankelijk van plan zijnde van Penang
over te steken naar Hongkong, gaf hij dit
plan op advies van de K.N.I.L.M. op en be
sloot hij door te vliegen naar Batavia, waar
een Douglasmachine van de K.N.I.L.M. voor
hem was gereserveerd, om hem naar Manil
la te brengen.
Eerste K.N.I.L.M.-vlucht
Manilla.
naar
De directie van de K.N.I.L.M. die een open
oog heeft voor de mogelijkheden van het
luchtverkeer in het Verre Oosten en op
dit gebied voortdurend diligent is en steeds
haar initiatief toont, had reeds geruimen
tijd het oog laten vallen op de verbindingen
met Manilla, waarin zij tal van toekomst
mogelijkheden zag. Een proefvlucht naar
de Philippijnen, een z.g. good will vlucht om
de mogelijkheden daar voor het luchtver
keer te verkennen, stond reeds geruimen
tijd op het program. Door de plotselingen
opdracht van den Amerikaan, kreeg de
K.N.I.L.M. thans de gelegenheid een derge
lijke vlucht te maken, zonder dat dit haar
budget bezwaarde, doch de kosten in tegen
deel gedekt konden worden. Want behalve
dat Ekins de bijzondere kosten van deze
extra vlucht grootendeels vergoedde, bleek
er, onder de Indische philateiisten groote
belangstelling te bestaan toen werd aange
kondigd, dat het vliegtuig dat Ekins naar
Manilla zou brengen post zou meenemen.
Vrijdagochtend 9 October, kort voor tien
uur arriveerde de Kwak uit Nederland te
Batavia. Te 10.25 uur precies, dus juist een
half uur later, vertrok de Douglas-machine
B.K.A.F.C. van de K.N.I.L.M. reeds weer
van het vliegveld, bestuurd door de K.N.T.
L.M-piloot van Breemen met als overige be
manning den mecanicien de Lorme, en den
radiotelegrafist v. Ende, terwijl zich verder
behalve de heer Ekins aan boord bevon
den de vertegenwoordiger van de KN.I.L.M.
in Nederlandsch-Indië. H. Nieuwenhuis en
de chef van den technischen dienst P. de
Bree, en ook een groote hoeveelheid post
werd vervoerd. Via Soerabaja ging het
naar Bandjermassin op Borneo, een afstand
van twee uur vliegen, en toen nog ander
half uur verder naar Balikpapan, waar de
nachf van Vrijdag op Zaterdag werd door
gebracht. Zaterdagmorgen werd de reis niet
eens zoo bijzonder vroeg voortgezet
en na een korte tusschenlanding te Zam-
boanga op de zuidelijke Philippijnen arri
veerde de B.K.A.F.R. te 17.45 uur plaat
selijke tijd op het viegveld van Manilla.
Hiermede was de eerste passagiersvlucht
van Nederlandsch-Indië, met name van Ba
tavia naar Soerabaia, naar de hoofdstad der
Philippijnen volbracht.
De beteekenis dezer verbind in q in
het luchtverkeer van het Verre
Oosten.
In een onderhoud, dat het A.N.P. met den
directeur van de K.N.I.L.M., mocht hebben,
heeft deze uiteengezet, van hoe grooj^ be
teekenis deze vlucht voor de verdere ont
wikkeling van de Nederlandsche luchtvaart
in het Verre Oosten en voor 't luchtverkeer
in het algemeen is. Reeds geruimen tijd
geleden zag men de beteekenis in van een
luchtverbinding tusschen de Philippijnen
en Nederlandsch-Indië. Los van elke bij
komstigheid biedt deze verbinding in nor
male tijden tal van commercieele moge
lijkheden. Ruim 2 jaar geleden heeft de
K.N.I.L.M. dan ook reeds de bemiddeling
der Nederlandsche regeering ingeroepen om
te Washington vergunning te krijgen voor
het openen van een wekelijkschen lucht-
dienst op de Philippijnen.
Deze verbinding is echter in den laatsten
tijd van nieuwe actueele beteekenis gewor
den, toen de Amerikanen met hun post-
vluchten over den Stillen Oceaan zoodanige
resultaten hadden bereikt, dat zij besloten
met ingang van deze maand ook passagiers
te gaan vervoeren van San Francisco naar
Manilla. De opening van dezen nieuwen
vliegdienst met de reeds bekend geworden
Clipper-vliegbooten, geeft een luchtverbin
ding van Manilla naar Java een geheel
nieuw asnect. Want niet alleen dat de Ame
rikaansche reizigers daardoor de mogelijk
heid krijgen in zeer korten tijd behalve de
Philippijnen ook Nederlandsch-Indië te be
reiken, zij zouden dan ook in zeer korten
tijd de Straits-Settlements, Zuid-China en
Britsch-Indië kunnen bereiken. Dat een
luchtlijn ManillaSoerabaia daarvoor de
gunstigste mogelijkheid zou bieden, blijkt
wel uit het feit, dat tot nog toe geen enkele
luchtvaartonderneming die op Britsch-Indië
of Zuid-China vliegt, een rechtstreeksche
verbinding naar Manilla heeft geambieerd.
Voor ingewijden is de reden hiervan dui
delijk, want zij zouden dan moeten vliegen
over het zuidelijk gedeelte van de Chinee-
sche zee, een gebied dat berucht is om zijn
typhoons, en nooit in regelmatigen dienst
bevlogen zal kunnen worden zonder ernsti
ge ongelukken te riskeeren.
De route die het Ned.-Indische Douglas-
toestel thans heeft gevolgd, ligt juist aan
den rand van het cycloongebied en valt
daar nog net buiten, zoodat een vaste dienst
op deze route een even groote regelmatig
heid kan hebben als de diensten op de in
terne lijnen van de K.N.I.L.M., die vrijwel
honderd procent regelmatigheid hebben be
reikt.
Diplomatieke formaliteiten ver
tragen de ontwikkeling van de
luchtverkeer.
Zooals reeds gemeld werd, heeft reeds
twee jaar geleden de Nederlandsche regee
ring te Washington vergunning gevraagd
voor het openen van een dienst door de
K.N.I.L.M. op Manilla. De Amerikaansche
departementen van defensie en buitenland-
sche zaken geven bij deze beslissing de door
slag en de heer Rendorp deelde ons mede
van welingelichte zijde te hebben vernomen,
dat de Amerikaansche commissie voor lucht
vaartaangelegenheden onlangs haar regee
ring zou hebben geadviseerd, de betrokken
toestemming te geven op basis van weder-
keerigheid, wat inhoudt, dat ook de Ame
rikanen in de gelegenheid zouden moeten
worden gesteld een dienst van de Philippij
nen op Nederlandsch-Indië te openen, indien
zij daartoe plan hadden.
Van dit laatste is niets gebleken, maar
daar tegenover hebben de plannen van de
K.N.I.L.M. reeds zeer concreten vorm aange
nomen en wacht men werkelijk met onge
duld op het afkomen van de vergunning.
Daarin is nieuwe vertraging ontstaan
door de verandering, die verleden jaar in
den Status van de Philippijnen is gekomen,
toen de Vereenigde Staten de Philippijnen
een groote mate van autonomie toekenden.
Deze autonomie is echter nog niet volko
men, zoodat op het oogenblik de attorney-
general van 't hoog gerechtshof te Washing
ton zich bezig houdt met de vraag, of het
geven van toestemming aan de K.N.I.L.M.
behoort tot de competentie van de regee
ring te Washington of van die te Manilla. In
beide gevallen staan de kansen er erg gun
stig voor, want de vice-president der Phi
lippijnen Don Emanuel Quezon is Neder
land goed gezind en ongetwijfeld zullen de
besprekingen, die de heer Nieuwenhuis
thans met hem zal hebben, bijdragen tot
bespoediging van de gevraagde beslissing.
Indien deze afkomt zal de K.N.I.L.M. ten
spoedigste overgaan tot het openen van 'n
wekelijksche dienst op Manilla, aansluitende
op de aankomst van de Clippers en tevens
aansluiting gevende op den dienst Batavia-
Amsterdam der K.L.M., die ongetwijfeld
profijt van deze verbinding zou trekken.
Zoodra deze mogelijkheid werkelijkheid
is geworden, wordt de oude kwestie weer
actueel, die betrekking heeft op de verbin
ding door de lucht van Nederlandsch Indië
met Australië. Nog steeds heeft de Neder-
landsch-Indische regeering de vurig verbei
de toestemming van het Australische gou-
ornement niet verkregen, doch Jhr. Ren
dorp was van meening, dat de aspecten gun
stiger waren dan tevoren.
Op den duur zou de Australische re?»*,
ring ons haar toestemming wel niet 0n
houden, vooral wanneer door een Ne(je
landsche luchtlijn tusschen Manilla en Sop!
rabaja een snelle verbinding tusschen èl
Vereenigde Staten en Australië, dank zij
Clipper-diensten mogelijk zou zijn gewar
den. De clipper-vliegbooten vliegen in vier
dagen via Honoloeloe, de Midmay-eilanden
van Guan naar Manilla, vandaar naar Sop.
rabaja duurt twee dagen, en via Timor Koe
pang kan over Port Darwin in drie en een
halve dag Melbourne bereikt worden, z00.
dat per vliegtuig een verbinding van Ameri.
ka naar Australië, die thans meer dan drie
weken duurt, binnen tien dagen tot stand
kan komen.
Aanschaffing van nieuw materiaal
De K.N.I.L.M. vliegt nog steeds met een
aantal oude Fokker-machines, drie-motori».
F 7b's en F 12, terwijl zij in den laatsten tijd
drie Douglas-machines heeft aangeschaft
Het spreekt vanzelf, dat zij, wanneer zij
de toekomst een belangrijke schakel in het
internationale luchtverkeer van het verre
Oosten wordt, zij over snel en modern ma-
teriaal moet beschikken. Hoe betrouwbaar de
oude Fokkers zich ook nog steeds toonen
verouderd zijn zij zeker en snelheid hebben
zij niet. De Douglas DC 2 is op de K.NI.L.M,.
lijn, waarop vaak geringe aantallen passa
giers tegelijkertijd vervoerd worden, meestal
niet rendabel. Bij het zoeken naar een ren
dabel vliegtuig is de eandacht gevallen op
een machine, die momenteel in Amerika in
aanbouw is, de super-Lockhead, een twee-mo-
torige laagdekker, met intrekbaar landings-
gestel, die tien passagiers kan vervoeren en
volgens opgave op 2000 meter hoogte een
kruissnelheid van 300 K.M. per uur zou
hebben.
De technische deskundigen der K.L.M.,
die ook voor de K.N.I.L.M. optreden, zullen
de juistheid van deze gegevens en de kwa
liteiten van het vliegtuig in Amerika onder-
zoeken als de super-Lokhead, vermoedelijk
vermoedelijk reeds in November, zijn eerste
proefvluchten zal maken. Aan de hand van
hun rapport zal de K.N.I.L.M. beslissen of zij
tot aankoop van deze vliegtuigen zal over
gaan.
Ingeval de luchtlijn Soerabaj a-Manilla ge
ëxploiteerd kan worden, zal men vermoede
lijk ook gebruik maken van het inmiddels
gereed gekomen vliegveld Tarakan op Bor
neo en het vliegveld Ilo-Ilo in het zuiden
der Philippijnen. Commercieel verwachtte
de heer Rendorp zeer veel van deze verbin
ding en organisatorisch is de K.N.I.L.M. ge
heel gereed om haar luchtnet in deze rich
ting uit te breiden, zelfs indien tegelijkertijd
de vergunning zou worden verkregen om ook
een lijn op Australië te openen.
De verdere reis van Ekins.
Zooals reeds is medegedeeld, zullen de
Amerikaansche Clipper-vliegbooten na hun
geslaagde postvluchten over den Stillen
Oceaan met ingang van 16 October a.s. voor
de eerste maal passagiers gaan vervoeren
op de reis Manilla-San Francisco, welk feit
min of meer de aanleiding was tot den snel
heidswedstrijd, welke de Amerikaansche
journalisten thans om de wereld maken. Er
ligt te Manilla echter nog een tweede Clip
per, die op 13 October a.s. naar San Fran
cisco zal vertrekken en voor de laatste maal
een postvlucht zonder passagiers zou ma
ken. Het schijnt dat de heer Ekins echter
toestemming heeft verkregen om reeds met
dezen Clipper als passagier mee te gaan.,
in welk geval hij Dinsdag a.s. reeds van
Manilla vertrekt en dan inderdaad een niet
meer in te halen voorsprong krijgt op zijn
beide concurrenten, die vrij zeker den eer
sten passagiers-clipper van 16 October niet
meer kunnen halen en dan niet eerder dan
21 October van Manilla kunnen vertrekken.
P A R IJ S.
De leden van de Fransche vertegenwoor
digingen in het buitenland reageerden niet
minder op de schommelingen van de devie
zenmarkt als de effectensmokkelaars. Toen
het pond in 1931 den gouden standaard ver
liet, werden de salarissen van de Fransche
ambassade in de Engelsche hoofdstad op
nieuw vastgesteld. De pondenkoers daalde
echter meer en meer. Daarvan hadden de
Fransche diplomaten aanzienlijk voordeel.
Een goed jaar geleden heeft minister-presi
dent Laval hun deze valuta-winst weer
ontnomen door de salarissen met 10 te
korten. Kort voor de verkiezingen werden
de salarissen nogmaals met 10 gekort en
hoewel Blum deze korting weer ongedaan
heeft gemaakt, brengt de devaluatie van
den franc de Fransche diplomaten nu toch
weer in ongelegenheid, indien er tenminste
geen salarisverhooging volgt.
Een ander gevolg van de devaluatie van
den franc krijgen de buitenlandsche tou-
risten te bemerken, die Frankrijk verlaten.
Een Engelschman, die met zijn wagen uit
Zwitserland kwam, door Frankrijk reed en
bij Duinkerken aan boord van een schip
wilde gaan, om zich naar zijn vaderland te
laten overzetten, was verwonderd, toen de
Fransche douane-beambten zoowel zijn kof*
fers alsook zijn geheelen wagen nauwkeurig
onderzochten. Iedere koffer werd geopend,
de zittingen werden uit den wagen genomen
en ieder hoekje van de carossorie en den
motor werd pijnlijk nauwkeurig bekeken.
Men vond echter niets. Maar de Engelsch
man vroeg de douane-beambten toch. waar
om, geheel in tegenstelling met de vroegere
gebruiken, een Frankrijk verlatend tourisj
op deze wijze lastig gevalen werd. «W
zoeken naar goud," was het antwoord. .,ln
den wagen van een anderen tourist vonden
wij gisteren 500.000 francs in goud. Wij heb
ben dat kapitaaltje natuurlijk in beslag Pe'
nom»n."