SPORT Ajax-Blauw Wit. De eerste K*N*I*L*M*-vlucht naar Manilla* Voetbal Een incident* Succes van Ekens aan Nederlandsche luchtvaart te danken* Ook diplomaten worden „gedevalueerd" EEN SPANNENDE KAMP IN DE MEER. Meer dan 25000 bezoekers. AMSTERDAM. In een spannenden wed strijd, waarbij we, vooral in de eerste helft, meermalen van fraaie staaltjes voetbal heb ben kunnen genieten, is Ajax er in geslaagd een 21 overwinning te behalen op haar stadgenoote, een zege, waaraan groote be- teekenis mag worden gehecht, niet alleen, omdat het een Amsterdamsche derby be trof, maar vooral omdat Ajax thans met ze ven punten uit vier wedstrijden aan den kop in de competitie staat, waarbij aan de sta dionbewoners tegelijkertijd een niet onbe langrijke achterstand werd bezorgd. In de eerste helft, welke zeker de beste .van de ontmoeting was, heeft Ajax een 21 voorsprong behaald en deze voorsprong bleek na de rust voldoende te zijn om uiteindelijk de beide punten te bemachtigen. Een van de merkwaardige punten van deze ontmoeting was, dat in beide elftallen de ver dedigingen niet het sterkste deel vormden. Reeds na twee minuten kon van Nol door een blunder in de Ajax-verdediging met een goed schot scoren, waarbij doelman Keizer ook al niet vrij uitging, intusschen bracht dit doelpunt de spanning er onmiddellijk in. De aanvallen van Blauw-Wit veerden hoofd zakelijk geleid door den snellen Bergman, die van Ajax door den niet minder snellen en handigen Stam. Herhaaldelijk stelde Bergman het binnentrio in de gelegenheid de score te verhoogen, doch het schieten was zeer slecht verzorgd. Trouwens de afwer king der aanvallen bij Blauw Wit liet zeer veel te wenschen over. Het was voornamelijk de middenlinie van Ajax, die er in slaagde, het spel naar de andere helft te verplaatsen en ook voor het doel van Ferwerda ontstond menig gevaarlijk moment, daar ook het backstel der gasten niet al te safe bleek te zijn. Ook de spanning onder de toeschouwers, men deelde ons mede dat er 25000 aanwezig waren, nam met de minuut toe en voor er een half uur van den wedstrijd achter den rug was, heerschte er in en om het veld die nerveuze sfeer, welke zoo kenmerkend is .voor belangrijke ontmoetingen. Een incident was oorzaak, dat die sfeer nog geladener werd. Maar scheidsrechter Boekman leidde van den aanvang af zeer streng en had den wedstrijd geheel in de hand. Het incident dat o.i. van zeer grooten invloed op het verder verloop van de ontmoeting is geweest, ver liep op de volgende wijze: Er was rmm een half uur gespeeld, toen Van Wijngaarden den bal kreeg toegespeeld. In het duel met Hellingman geraakte de bal over de lijn, zeker wel een halven meter. Hellingman stopte, positief overtuigd, dat moest worden ingegooid. Ook grensrechter Couton vlagde, doch de heer Boekman kon op dat moment onmogelijk op het appelleeren letten of het Vlaggen van den grensrechter, mede door zijn positie in het veld, bemerken, daar hij zijn aandacht op het spel had moeten rich ten. Van Wijngaarden, doorspelend, had n.1. snel voorgezet, het leder belandde bij van Reenen en met een fraai boogschot, juist over de handen van Ferwerda heen, ver dween het leder in het doel. 11. Neutrale grensrechters gevraagd. Natuurlijk protesteerden de Blauw Wit- spelers opgewonden tegen dit doelpunt. Scheidsrechter Boekman liep toen naar Cou ton toe en stelde hem driemaal achtereen de vraag, of de bal in of uit was geweest, waar op do Ajax grensrechter antwoordde, dat. de bal in was geweest. Over het vlaggen vertel de hij, dat het meer een reflex-beweging was geweest. Dat een dergelijke houding door het publiek niet werd toegejuicht, integen deel, men stak zijn verontwaardiging niet onder stoelen of banken, viel te begrijpen 'Persoonlijk hebben wij geconstateerd, dat Couton wel degelijk het stokje met de vlag omhoog heeft gestoken. Op het moment waarop dit incident geschiedde, stond hij juist op 't andere gedeelte van het veld en zeer toevallig letten wij wel op hem en niet op het spel, dat door van Wijngaarden en van Reenen niet bovenvermeld gevolg werd voortgezet. Het gebeurde, hetwelk toch van buitenge woon veel invloed op den wedstrijd mag worden genoemd, toont weer eens aan, hoe noodzakelijk het is om en dan zeker bij deze belangrijke wedstrijden, neutrale grensrech ters aan te stellen. Wij kunnen ons moeilijk voorstellen, dat scheidsrechter Boekman op beide grensrechters, clubgenooten van Ajax en Blauw Wit, volledig kon afgaan. De toch al niet gemakkelijke taak van den scheids rechter werd er nog ten zeerste door ver zwaard. In het laatste kwartier der eerste helft Was Blauw Wit meer in den aanval. De aanvallen der gasten waren sneller en droe gen een meer open karakter. Maar de scho ten waren in de meeste gevallen slecht ge richt, al gingen er enkele rakeling naast de palen. Zooals menigmaal geschiedde, ge beurde het ook nu: tijdens het overwicht van Blauw Wit ondernam de Ajax-voorhoede een onverwachten uitval. Stam drong tot bij de doellijn, zette kort en handig naar binnen cn Van Reenen had geen moeite zijn club de leiding te geven. Direct daarna was het rusten. De tweede helft. De tweede helft begon met een overwicht van Blauw-Wit, hetgeen in een tweetal corners kon worden uitgedrukt. Doelman Keizer werd verscheidene malen op de proef gesteld. Het tempo, vooral bij Blauw Wit was aan zienlijk minder dan voor de rust. Toen kwam de factor, dat uiteindelijk Ajax een be tere middenlinie bezat tot uiting, individueel waren de Blauw Wit middenspelers mis schien niet minder dan de Ajaxieden, doch het opstellen en vooral het voeden van de voorhoede was bij de gasten een stuk min der. Na 20 minuten viel Westphal uit, voor hem viel Kooijman in. Weer werd een aan tal corners op het Ajaxdoel genomen en daarbij had de thuisclub «niet over geluk te klagen. Tegen het einde werd Ajax sterker en beheerschte het spel. Eenmaal hield Fer werda een keihard schot van Van Reenen op magnifieke wijze uit. Zoo eindigde deze derby in een 21 overwinning der Ajaxie den, o.L wel iets meer dan haar toekwam. SIJBEKARSPEL 1—SCHAGEN 2, 1—5. Een goede overwinning van het tweede. Sparta 2 ging op den goeden weg voort en bond nu met overtuigende cijfers Sijbekar- spel aan haar zegekar. Het zag er anders niet naar uit dat de sco re zoo hoog zou worden, want op het zeer effectvolle Sijbekarspelveld voelden de Spar tanen zich vooreerst nog niet thuis. Het spel golfde op en neer, maar goals bleven nog uit. Eindelijk, na een half uur spelen, was het Koch die een voorzet van Franzen ineens op nam en succes boekte (01). Hierdoor aangemoedigd kwamen de Spar tanen goed opzetten en toen even later Broer een moeilijke kans kreeg schoot hij zuiver in. Wel raakte de Sijbekarspel-doel- man het leder nog, een doelpunt kon hij echter niet verhoeden (0—2). Nog geen 5 mi nuten later was het een gewirwar voor het Sijbekarspel-doel. De bat kwam bij Broer op de vleugel terecht, die hem wist vrij te ma ken; een voorzet volgde, en voor de Sijbe- karspel-keeper het zich bewust was, had de Vries met een fraaie kopbal onder de lat Sparta's voorsprong vergroot. Een sublieme goal. Nu was het voldoende en nadat de Sijbe- karspel voorhoede een bezoek aan Bijpost had gebracht, kondigde de scheidsrechter rust aan. Sparta's meerderheid demonstreerde zich na de thee nog veel sterker. Zelden kwam er een Sijbekarspelaar aan te pas. Het was dan ook wonderlijk dat er doelpunten uitble ven. Het spel begon futloos, te worden. Spar ta werd echter weer wakker geschud, toen de thuisclub er opeens een offensief inzette. Broer kreeg op een gegeven moment de bal toegespeeld, plaatste hem voor de voeten van De Vries, die niet aarzelde en in moeilijke positie no. 4 in de touwen schoot. Eerst nu scoorde Sijbekarspel tegen: onhoudbaar voor Bijpost die een uitmuntende wedstrijcl speelde werd de bal, na een goeden aan val van dichtbij ingeschoten (1—4). Deze goal werd ehter direct afgestraft. Het was Buig die na fraai solospel een goed schot loste en den stand op 1—5 bracht. Een stand, waarin geen verandering meer zou komen. Sparta 2 kan op een goeden wedstrijd te rugzien. De achterhoede was moeilijk te passeeren, de middeniinie werkte, dat het een lust was (alleen aan het plaatsen moet meer aandacht besteed worden) en de voor hoede was de cijfers wijzen het uit aar dig productief. 5 goals te maken op dit uiterst moeilijk veld is voorwaar geen klei nigheid. Jongens, gaat zoo door, niet versagen. Rest ons nog te vermelden, dat Schagen 2 één invaller had voor L. Rus, waardoor de eeuwig jeugdige Breebaart de spilplaats be zette en daar uitstekend werk verrichtte. De invaller-scheidsrechter leidde strikt onpartijdig. M.E.V.O. I—D.T.S. 2, 4—2. Wederom heeft D.T.S. het niet tot een overwinning kunnen brengen. Gistermorgen om 10 uur reeds speelden zij tegen M.E. V.O. 1 en laatstgenoemde club wist met 42 te winnen. Dit is wel een eenigszins geflatteerde uitslag, want waren de Öudor- pers voor de rust in de meerderheid, na de hervatting was het D.T.S. dat den boven toon voerde. Daarbij heeft MEVO niet over geluk te klagen gehad. Op wonderbaarlijke wijze werd soms een doelpunt voorkomen. Reeds spoedig na het begin was D.T.S. in den aanval, maar het schot is zoek. Eeni ge ballen gaan net over. MEVO doet het even later beter, als een goede aanval be sloten wordt met een doelpunt. Binnen 20 minuten wisten zij den stand op te voeren tot 4—0, waartegenover D.T.S. maar 1 doel punt wist te stellen. Na de hervatting werd voornamelijk op de MEVO-helft gespeeld, slechts 1 doelpunt werd nog door DTS gescoord. Hoewel bei de doelen nog eenige keeren in gevaar ver keerden bleef de stand ongewijzigd. HOOGWOUD. V.C.L. 1—M.F.C. 3, 7—1. De uitwedstrijd van V.C.L. is een succes dag geweest. Dat VCL de beste kans had, dat werd algemeen gedacht, maar deze uit slag was een verrassing. Had VCL evenwel nog actiever geweest, dan had het ook 12—1 kunnen zijn. VCL was al dadelijk de aanvallende par tij en het spel was nog zeer jong, als uit een voorzet van Glas, de midvoor de bal in het MFC-doel doet verdwijnen. Kort daarop komt de bal uit het midden veld via den midvoor ten tweede male in het net van MFC terecht. MFC is daarop weer iets in den aanval en Luchies, de doelverdediger van VCL, moet zelfs handelend optreden. Nauwelijks is de bal uit zijn' handen of hij zweeft over het middenveld, komt bij den linksbuiten Glas terecht en verdwijnt al even vlug ach ter den rug van den keeper van MFC 3—0, er begint spanning in de beide kampen te komen. Nogmaals komt de bal in een ge vaarlijke positie voor het VCL-doel terecht, maar het is niet nadeelig voor VCL. In deze momenten zien we dat het backstel nog niet aan de eischen voldoet. De spil, die goed werk doet, geeft een mooie voorzet naar den midvoor, van deze komt den bal bij Cees Benit terecht. Cees benut echter zoo'n mooie kans niet vol doende, en het leder komt naast het doel recht. De aanvallen op het MF-doel zijn maai; niet van de lucht. Een strafschop door MFC genomen, wordt door Luchies uitste kend gehouden. Intusschen worden eenige corners genomen aan beide zijden, maar 't resultaat is nihil. De rechtsbuiten Lak komt met den bal even het doel opzoeken, maar dit puntje werd echter niet toegekend. Het schot zelf was goed verzorgd. MFC komt nog eens opzetten, en de doelman van VCL beleeft eenige benauwde oogenhlikken, doch de bal komt achter het net terecht. Hierna wordt de thee gebruikt. Als daar na weder hemmen wordt, moet de MFC- keeper oogm'-Hkkelijk handelend opireden. De bal is dan weer goed en wel op het mid denveld, maar no£ is ze niet veilig voor. MFC, want nu neemt Arie Benit haar op de schoen, geeft goed over naar de Boer en deze knalt onhoudbaar in. In enkele minuten is dit afgespeeld en bij een herhaalde uitval van V.C.L. komt de bal tegen de paal terecht. M.F.C. laat zich echter niet ontmoedigen en de geest is voortreffelijk. MFC heeft ge luk en weet voor de eerste maal doeltref fend te scoren. VCL vertoont een kleine in zinking. M.F.C. komt dan meer in den aan val en Luchies moet nog al eens optreden, maar hij weet ze steeds best uit te houden. Een der spelers van M. moet hei veld ver laten, zoodat met 10 man doorgespeeld wordt. Cees Benit krijgt ook nog een kans en schiet ook goed in, maar de keeper weet hem toch nog prachtig te houden. Weder om zien we een paar corners nemen, zon der eenig gevaar. Dan heeft M. weer eens een kans, maar Luchies staat maar steeds in den weg en zendt den bal het midden veld in. Via het middenterrein komt ze door bemiddeling van de gevaarlijke midvoor in het doel van M. terecht. 51 alreeds voor V.C.L. Glas krijgt weer eens een corner te nemen en Cees Benit heeft hier een kans, maar de hal komt veel te hoog over de lat. Dat was jammer, want het had goed kun nen zijn. Maar Cees zal nog eens een kans krijgen, dat was een zacht eitje voor hem, want nu laat hij de bal voorzichtig in het M.-net rollen. Een stormloop door M. onder nemen, op het V.C.L.doel, wordt niet be loond, want de bal gaat over de lat. Nogmaals krijgt M. een goede kans maar weet het niet in daden om te zetten. Voor de laatste maal komt de Boer met de bal uit het' middenveld aanzetten en gaat er mede regelrecht op het M.doel af. De keeper, het gevaar ziende, loopt uit (wat niet goed voor hem was, en wat ook wel niet had gebaat als hij het niet had ge daan) en meteen zit de bal voor de zevende maal in het net. Een moment staat het er na, of het nog 8—1 zal worden, maar Cees Benit is niet vlug genoeg en de stand blijft zooals de scheidsrechter het einde fluit. M.F.C. heeft niet zoo veel in te brengen gehad, dat hebben we wel eens anders ge zien. V.C.L. kan echter nog veel beter. De voorhoede deed het goed. Glas staat niet bepaald op zijn plaats. Het middenveld werd uitstekend beheerd. De achterhoede kon niet bekoren. Hier mankeer het nog. DE RECORD-REIS VAN DEN AME RIKAAN EKINS MET NEDER LANDSCHE VLIEGTUIGEN. BE LANGRIJKE VOORBEREIDING VOOR WEKELIJKSCHE K.N.I.L.M. VERBINDINGEN MET DE PHI- LIPPIJNEN. EEN ONDERHOUD MET JHR. RENDORP. De Amerikaansche journalist Ekins, die in concurrentie met zijn collega's miss Kil- gallen en Kieran wil trachten in den kortst mogelijken tijd een reis om de wereld te maken, is Zaterdag 10 October te 17.45 uur plaatselijken tijd op het vliegveld van Ma nilla aangekomen. Hierdoor heeft Ekins 'n grooten voorsprong op zijn beide concurren ten, die met Imperia! Airways een andere route hadden gekozen en zich thans nog in Britsch-Indië bevinden, zoodat Ekins de eenige is, die zich over enkele dagen kan inschepen op de Amerikaansche Clipper- vliegboot, de van Manilla naar de Philippij- nen vertrekt. Volmondig heeft Ekins in verschillende interviews toegegeven, dat hij zijn voor sprong uitsluitend dankt aan de betrouw baarheid, stiptheid, goede organisatie en kundigheid van de Nederlandsche lucht vaart. In verband met de vertraagde aan komst van het luchtschip „Hindenburg" te Frankfurt, had Ekins bij de K.L.M. een speciaal toestel besteld, de „Flamingo", die, bestuurd door Tepas hem naar Athene bracht, waar hij het K.L.M.-Indië-vliegtuig „Kwak" inhaalde en doordat hij tijdig een plaats had gereserveerd, de reis naar Ba tavia met deze machine kon voortzetten. Vol lof was Ekins over de service van ge zagvoerder Hondong, en de overige beman ning der K.L.M., doch hij zou ondervinden dat ook de dochtermaatschappij der K.L.M. de Kon. Ned. Indische luchtvaart Mij. haar clienten 100 procent service wist te geven. Aanvankelijk van plan zijnde van Penang over te steken naar Hongkong, gaf hij dit plan op advies van de K.N.I.L.M. op en be sloot hij door te vliegen naar Batavia, waar een Douglasmachine van de K.N.I.L.M. voor hem was gereserveerd, om hem naar Manil la te brengen. Eerste K.N.I.L.M.-vlucht Manilla. naar De directie van de K.N.I.L.M. die een open oog heeft voor de mogelijkheden van het luchtverkeer in het Verre Oosten en op dit gebied voortdurend diligent is en steeds haar initiatief toont, had reeds geruimen tijd het oog laten vallen op de verbindingen met Manilla, waarin zij tal van toekomst mogelijkheden zag. Een proefvlucht naar de Philippijnen, een z.g. good will vlucht om de mogelijkheden daar voor het luchtver keer te verkennen, stond reeds geruimen tijd op het program. Door de plotselingen opdracht van den Amerikaan, kreeg de K.N.I.L.M. thans de gelegenheid een derge lijke vlucht te maken, zonder dat dit haar budget bezwaarde, doch de kosten in tegen deel gedekt konden worden. Want behalve dat Ekins de bijzondere kosten van deze extra vlucht grootendeels vergoedde, bleek er, onder de Indische philateiisten groote belangstelling te bestaan toen werd aange kondigd, dat het vliegtuig dat Ekins naar Manilla zou brengen post zou meenemen. Vrijdagochtend 9 October, kort voor tien uur arriveerde de Kwak uit Nederland te Batavia. Te 10.25 uur precies, dus juist een half uur later, vertrok de Douglas-machine B.K.A.F.C. van de K.N.I.L.M. reeds weer van het vliegveld, bestuurd door de K.N.T. L.M-piloot van Breemen met als overige be manning den mecanicien de Lorme, en den radiotelegrafist v. Ende, terwijl zich verder behalve de heer Ekins aan boord bevon den de vertegenwoordiger van de KN.I.L.M. in Nederlandsch-Indië. H. Nieuwenhuis en de chef van den technischen dienst P. de Bree, en ook een groote hoeveelheid post werd vervoerd. Via Soerabaja ging het naar Bandjermassin op Borneo, een afstand van twee uur vliegen, en toen nog ander half uur verder naar Balikpapan, waar de nachf van Vrijdag op Zaterdag werd door gebracht. Zaterdagmorgen werd de reis niet eens zoo bijzonder vroeg voortgezet en na een korte tusschenlanding te Zam- boanga op de zuidelijke Philippijnen arri veerde de B.K.A.F.R. te 17.45 uur plaat selijke tijd op het viegveld van Manilla. Hiermede was de eerste passagiersvlucht van Nederlandsch-Indië, met name van Ba tavia naar Soerabaia, naar de hoofdstad der Philippijnen volbracht. De beteekenis dezer verbind in q in het luchtverkeer van het Verre Oosten. In een onderhoud, dat het A.N.P. met den directeur van de K.N.I.L.M., mocht hebben, heeft deze uiteengezet, van hoe grooj^ be teekenis deze vlucht voor de verdere ont wikkeling van de Nederlandsche luchtvaart in het Verre Oosten en voor 't luchtverkeer in het algemeen is. Reeds geruimen tijd geleden zag men de beteekenis in van een luchtverbinding tusschen de Philippijnen en Nederlandsch-Indië. Los van elke bij komstigheid biedt deze verbinding in nor male tijden tal van commercieele moge lijkheden. Ruim 2 jaar geleden heeft de K.N.I.L.M. dan ook reeds de bemiddeling der Nederlandsche regeering ingeroepen om te Washington vergunning te krijgen voor het openen van een wekelijkschen lucht- dienst op de Philippijnen. Deze verbinding is echter in den laatsten tijd van nieuwe actueele beteekenis gewor den, toen de Amerikanen met hun post- vluchten over den Stillen Oceaan zoodanige resultaten hadden bereikt, dat zij besloten met ingang van deze maand ook passagiers te gaan vervoeren van San Francisco naar Manilla. De opening van dezen nieuwen vliegdienst met de reeds bekend geworden Clipper-vliegbooten, geeft een luchtverbin ding van Manilla naar Java een geheel nieuw asnect. Want niet alleen dat de Ame rikaansche reizigers daardoor de mogelijk heid krijgen in zeer korten tijd behalve de Philippijnen ook Nederlandsch-Indië te be reiken, zij zouden dan ook in zeer korten tijd de Straits-Settlements, Zuid-China en Britsch-Indië kunnen bereiken. Dat een luchtlijn ManillaSoerabaia daarvoor de gunstigste mogelijkheid zou bieden, blijkt wel uit het feit, dat tot nog toe geen enkele luchtvaartonderneming die op Britsch-Indië of Zuid-China vliegt, een rechtstreeksche verbinding naar Manilla heeft geambieerd. Voor ingewijden is de reden hiervan dui delijk, want zij zouden dan moeten vliegen over het zuidelijk gedeelte van de Chinee- sche zee, een gebied dat berucht is om zijn typhoons, en nooit in regelmatigen dienst bevlogen zal kunnen worden zonder ernsti ge ongelukken te riskeeren. De route die het Ned.-Indische Douglas- toestel thans heeft gevolgd, ligt juist aan den rand van het cycloongebied en valt daar nog net buiten, zoodat een vaste dienst op deze route een even groote regelmatig heid kan hebben als de diensten op de in terne lijnen van de K.N.I.L.M., die vrijwel honderd procent regelmatigheid hebben be reikt. Diplomatieke formaliteiten ver tragen de ontwikkeling van de luchtverkeer. Zooals reeds gemeld werd, heeft reeds twee jaar geleden de Nederlandsche regee ring te Washington vergunning gevraagd voor het openen van een dienst door de K.N.I.L.M. op Manilla. De Amerikaansche departementen van defensie en buitenland- sche zaken geven bij deze beslissing de door slag en de heer Rendorp deelde ons mede van welingelichte zijde te hebben vernomen, dat de Amerikaansche commissie voor lucht vaartaangelegenheden onlangs haar regee ring zou hebben geadviseerd, de betrokken toestemming te geven op basis van weder- keerigheid, wat inhoudt, dat ook de Ame rikanen in de gelegenheid zouden moeten worden gesteld een dienst van de Philippij nen op Nederlandsch-Indië te openen, indien zij daartoe plan hadden. Van dit laatste is niets gebleken, maar daar tegenover hebben de plannen van de K.N.I.L.M. reeds zeer concreten vorm aange nomen en wacht men werkelijk met onge duld op het afkomen van de vergunning. Daarin is nieuwe vertraging ontstaan door de verandering, die verleden jaar in den Status van de Philippijnen is gekomen, toen de Vereenigde Staten de Philippijnen een groote mate van autonomie toekenden. Deze autonomie is echter nog niet volko men, zoodat op het oogenblik de attorney- general van 't hoog gerechtshof te Washing ton zich bezig houdt met de vraag, of het geven van toestemming aan de K.N.I.L.M. behoort tot de competentie van de regee ring te Washington of van die te Manilla. In beide gevallen staan de kansen er erg gun stig voor, want de vice-president der Phi lippijnen Don Emanuel Quezon is Neder land goed gezind en ongetwijfeld zullen de besprekingen, die de heer Nieuwenhuis thans met hem zal hebben, bijdragen tot bespoediging van de gevraagde beslissing. Indien deze afkomt zal de K.N.I.L.M. ten spoedigste overgaan tot het openen van 'n wekelijksche dienst op Manilla, aansluitende op de aankomst van de Clippers en tevens aansluiting gevende op den dienst Batavia- Amsterdam der K.L.M., die ongetwijfeld profijt van deze verbinding zou trekken. Zoodra deze mogelijkheid werkelijkheid is geworden, wordt de oude kwestie weer actueel, die betrekking heeft op de verbin ding door de lucht van Nederlandsch Indië met Australië. Nog steeds heeft de Neder- landsch-Indische regeering de vurig verbei de toestemming van het Australische gou- ornement niet verkregen, doch Jhr. Ren dorp was van meening, dat de aspecten gun stiger waren dan tevoren. Op den duur zou de Australische re?»*, ring ons haar toestemming wel niet 0n houden, vooral wanneer door een Ne(je landsche luchtlijn tusschen Manilla en Sop! rabaja een snelle verbinding tusschen èl Vereenigde Staten en Australië, dank zij Clipper-diensten mogelijk zou zijn gewar den. De clipper-vliegbooten vliegen in vier dagen via Honoloeloe, de Midmay-eilanden van Guan naar Manilla, vandaar naar Sop. rabaja duurt twee dagen, en via Timor Koe pang kan over Port Darwin in drie en een halve dag Melbourne bereikt worden, z00. dat per vliegtuig een verbinding van Ameri. ka naar Australië, die thans meer dan drie weken duurt, binnen tien dagen tot stand kan komen. Aanschaffing van nieuw materiaal De K.N.I.L.M. vliegt nog steeds met een aantal oude Fokker-machines, drie-motori». F 7b's en F 12, terwijl zij in den laatsten tijd drie Douglas-machines heeft aangeschaft Het spreekt vanzelf, dat zij, wanneer zij de toekomst een belangrijke schakel in het internationale luchtverkeer van het verre Oosten wordt, zij over snel en modern ma- teriaal moet beschikken. Hoe betrouwbaar de oude Fokkers zich ook nog steeds toonen verouderd zijn zij zeker en snelheid hebben zij niet. De Douglas DC 2 is op de K.NI.L.M,. lijn, waarop vaak geringe aantallen passa giers tegelijkertijd vervoerd worden, meestal niet rendabel. Bij het zoeken naar een ren dabel vliegtuig is de eandacht gevallen op een machine, die momenteel in Amerika in aanbouw is, de super-Lockhead, een twee-mo- torige laagdekker, met intrekbaar landings- gestel, die tien passagiers kan vervoeren en volgens opgave op 2000 meter hoogte een kruissnelheid van 300 K.M. per uur zou hebben. De technische deskundigen der K.L.M., die ook voor de K.N.I.L.M. optreden, zullen de juistheid van deze gegevens en de kwa liteiten van het vliegtuig in Amerika onder- zoeken als de super-Lokhead, vermoedelijk vermoedelijk reeds in November, zijn eerste proefvluchten zal maken. Aan de hand van hun rapport zal de K.N.I.L.M. beslissen of zij tot aankoop van deze vliegtuigen zal over gaan. Ingeval de luchtlijn Soerabaj a-Manilla ge ëxploiteerd kan worden, zal men vermoede lijk ook gebruik maken van het inmiddels gereed gekomen vliegveld Tarakan op Bor neo en het vliegveld Ilo-Ilo in het zuiden der Philippijnen. Commercieel verwachtte de heer Rendorp zeer veel van deze verbin ding en organisatorisch is de K.N.I.L.M. ge heel gereed om haar luchtnet in deze rich ting uit te breiden, zelfs indien tegelijkertijd de vergunning zou worden verkregen om ook een lijn op Australië te openen. De verdere reis van Ekins. Zooals reeds is medegedeeld, zullen de Amerikaansche Clipper-vliegbooten na hun geslaagde postvluchten over den Stillen Oceaan met ingang van 16 October a.s. voor de eerste maal passagiers gaan vervoeren op de reis Manilla-San Francisco, welk feit min of meer de aanleiding was tot den snel heidswedstrijd, welke de Amerikaansche journalisten thans om de wereld maken. Er ligt te Manilla echter nog een tweede Clip per, die op 13 October a.s. naar San Fran cisco zal vertrekken en voor de laatste maal een postvlucht zonder passagiers zou ma ken. Het schijnt dat de heer Ekins echter toestemming heeft verkregen om reeds met dezen Clipper als passagier mee te gaan., in welk geval hij Dinsdag a.s. reeds van Manilla vertrekt en dan inderdaad een niet meer in te halen voorsprong krijgt op zijn beide concurrenten, die vrij zeker den eer sten passagiers-clipper van 16 October niet meer kunnen halen en dan niet eerder dan 21 October van Manilla kunnen vertrekken. P A R IJ S. De leden van de Fransche vertegenwoor digingen in het buitenland reageerden niet minder op de schommelingen van de devie zenmarkt als de effectensmokkelaars. Toen het pond in 1931 den gouden standaard ver liet, werden de salarissen van de Fransche ambassade in de Engelsche hoofdstad op nieuw vastgesteld. De pondenkoers daalde echter meer en meer. Daarvan hadden de Fransche diplomaten aanzienlijk voordeel. Een goed jaar geleden heeft minister-presi dent Laval hun deze valuta-winst weer ontnomen door de salarissen met 10 te korten. Kort voor de verkiezingen werden de salarissen nogmaals met 10 gekort en hoewel Blum deze korting weer ongedaan heeft gemaakt, brengt de devaluatie van den franc de Fransche diplomaten nu toch weer in ongelegenheid, indien er tenminste geen salarisverhooging volgt. Een ander gevolg van de devaluatie van den franc krijgen de buitenlandsche tou- risten te bemerken, die Frankrijk verlaten. Een Engelschman, die met zijn wagen uit Zwitserland kwam, door Frankrijk reed en bij Duinkerken aan boord van een schip wilde gaan, om zich naar zijn vaderland te laten overzetten, was verwonderd, toen de Fransche douane-beambten zoowel zijn kof* fers alsook zijn geheelen wagen nauwkeurig onderzochten. Iedere koffer werd geopend, de zittingen werden uit den wagen genomen en ieder hoekje van de carossorie en den motor werd pijnlijk nauwkeurig bekeken. Men vond echter niets. Maar de Engelsch man vroeg de douane-beambten toch. waar om, geheel in tegenstelling met de vroegere gebruiken, een Frankrijk verlatend tourisj op deze wijze lastig gevalen werd. «W zoeken naar goud," was het antwoord. .,ln den wagen van een anderen tourist vonden wij gisteren 500.000 francs in goud. Wij heb ben dat kapitaaltje natuurlijk in beslag Pe' nom»n."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 18