U W WA S C H naar JOH. MOS BINNENLAND Marineberichten De gewijzigde motor^ en rij wiel wet Ernstig auto-ongeluk bij Voorthuizen De dood langs de weg Tuinbouwteeltregeling 1937 Een jeugdige oplichter naar de grootste Stoomwasscherij van Den Helder en omgeving Stoomwasscherij „Insulinde is natuurlijk ook voor U voordeeliger Vooral nu onze prijzen buitengewoon verlaagd zijn en Uw goederen als steeds T<=»l A «5fi lot Uw volle tevredenheid zullen worden Tel. 456 °ge|everd VRAAGT PRIJSLIJST Het bezoek van Hr* Ms* «De Ruyter" aan Vlissingen* KOSTEN DIE GEMAAKT ZULLEN MOETEN WORDEN OM AAN DE WET TE VOLDOEN. In de Staatscourant is verschenen de beschikking van den minister van waterstaat van 9 October j.L, waarbij een aantal wijzigingen wordt ge bracht in de motor- en rijwielbeschik king. Deie waren noodig in verband met de veranderingen in het motor en rijwielreglement, die vorige week lijn verschenen. Over de wijzigingen gaven wij reeds de vorige week uitvoerige inlichtin gen. Dat vele weggebruikers kosten zullen moeten maken om te kunnen voldoen, aan de nieuwe verlichtings eischen voor auto's rijwielen enz. zal natuurlijk in dez moei lijke tijden verre van toegejuicht worden, zoo schrijft ons de ANWB. Maar aan den anderen kant mogen wij toch ook geens zins over het hoofd zien, dat het verkeer bij avond veel veiliger zal worden, wan neer werkelijk alle voertuigen aan de nieu we eischen voldoen. En als wij dan verder nog bedenken, dat de verkeersongevallen statistiek nog steeds stijgt, dan komen wij wel tot het inzicht, dat de regeering moei lijk anders kon handelen, dan zij gedaan heeft bij het samenstellen van de nieuwe verkeersregels, waarvan de uitvoerings voorschriften dezer dagen in de gewijzigde motor- en rijwielbeschikking zijn gepubli ceerd. Na 1 Januari 1938 zullen alle koplam pen van auto's en motorfietsen en alle rij wielachterlichten moeten behooren tot 'n der goedgekeurde soorten ten bewijze daarvan voorzien zijn van een merkteekentje.. In siders weten hoe noodig deze maatregel is, welke in andere landen reeds lang bestaat. Dat men ook de plaats van de lichten nauwkeurig omlijnt, valt eveneens toe te juichen. Het zou zelfs toe te juichen zijn, indien de heel groote motorrijtuigen niet alleen verplicht werden aan de achterzijde een extra-licht te voeren, doch ook van voren dat onmiddellijk hun „ware gedaan te" zou verraden. Ook het roode rijwielachterlicht moet als een groote verbetering worden beschouwd, vooral nu het ook gecombineerd moet zijn met een reflector, zoodat men-indien het licht dooft toch nog eenige bescherming overhoudt. Dat men daarom ook het witte spatbord handhaaft, is uitstekend. Maar wij zijn heelemaal niet te spreken over de verplichting om het achterlichtje op dat witte spatbord te bevestigen. Hier heeft, naar onze meening de wetgever het il lustere voorbeeld van Homerus gevolgd en even gedommeld. Het is immers in de practijk niet mogelijk aldaar een lantaarn deugdelijk te- bevestigen en bovendien maakt men het op deze wijze onmogelijk om de dynamo te voorzien van een licht bron (welke dan juist uitermate soliede en practisch kan zijn.) Het achterspatbord is het meest kwetsbare deel van de fiets en daardoor het minst geschikt om een lichtbron te dragen. Naar onze meening aldus de ANWB zal dit voorschrift ten spoedigste moeten worden gewijzigd. De nieuwe remvoorschriften zijn als een verbetering te beschouwen, aldus de AN WB. Wij zijn echter nog niet voldaan, want de eischen zijn toch nog altijd tamelijk laag te noemen. Op den duur zal men deze on getwijfeld nog moeten opvoeren. Toe te juichen valt ook, dat in het ver volg langs den weg zal blijken waar een maximum-snelheidsvoorschrift eindigt. Maar ook te dezen aanzien zijn wij niet voldaan, want dezelfde eisch mag met het zelfde recht worden gesteld bij parkeer verboden, inhaalverboden enz. Het is noo dig ook het einde hiervan aan de wegge bruikers duidelijk te maken en dit kan op een eenvoudige manier gebeuren door de achterzijde van het bord te benutten dat het verbod aangeeft voor het uit de tegenovergestelde richting komende ver keer. Resumeerend willen wij niet nalaten on ze ingenomenheid te betuigen met vele van de nieuwe voorschriften in de motor- en rijwielbeschikking. De wacht is nu op de nieuwe wegenverkeerswet Twee dooden. In den vorigen nacht omstreeks half een heeft op den Apeldoornschen straatweg te Voorthuizen, even voorbij café Zondag een ernstig auto-ongeluk plaats gehad, dat aan twee menschen het leven heeft gekost. Een groote vrachtwaeen met tractor van den dagelijkschen autobesteldienst „de Vol harding" uit Zeist stond wegens benzine gebrek aan den kant van den weg gepar keerd. De wagen Was, naar later verklaard werd, voldoende verlicht. Een even groote vrachtwagen met tractor van de N.V. P. Wijtenkamp, houthandel en expeditiebedrijf te Zaandam, op weg van Apeldoorn naar Zaandam, reed van achte ren op den stilstaanden wagen in. De trac tor schoof er als het ware onder, zoodat aangenomen moet worden, dat deze een flin ke vaart had. De cabine van den tractor werd totaal vernield. Hierin bevonden zich twee chauffeurs, de K-jarige M. V. Visser en de 45-jarige G. van der Blpm, beiden ge huwd en wonende te Zaandam. Deze moeten bij de botsing op slag gedood zijn. De aangereden wagen werd van achte ren eveneens ernstig beschadigd. Hoewel het midden in den nacht was, ar riveerden de politie van Barneveld en Voort huizen zeer spoedig. Ook dokter G. Mettrop uit Voorthuizen was spoedig ter plaatse. Hij kon, toen de slachtoffers uit de overblijfse len waren bevrijd, slechts bij beiden den dood constateeren. 5oorloopig zijn de lijken overgebracht naar het lijkenhuisje te Voorthuizen. De politie heeft de beide vrachtwagens in beslag genomen. Veiligheidsweek in de hoofdstad. Amsterdam, 16 Oct De veiligheidsweek 1936 van de Vereeniging voor veilig ver keer tp Amsterdam is vandaag begonnen. Taxi's en andere voertuigen prijkten met een in fraaie herfsttinten uitgevoerde affi che met de wenk; „Herfst zorg voor remmen, verlich ting en witte spatborden". Enkele automobielen reeds waren voor zien van een veiligheidszegel op de voor ruit ten bewijze, dat de remmen op het con trolestation van veiligverkeer op het Schelde- plein waren gecontroleerd en accoord be vonden. Terloops merkten wij op, dat de normen waaraan bij" deze gratis remmen- controle de remmen hebben te voldoen, iets zwaarder zijn, dan de gisteren in de Staats courant gepubliceerde officieele minimum- eischen. Wij zagen ook enkele motoragen ten bezig met het uitreiken aan automobi listen van bonnen voor deze gratis remcon- trole. In het filmjournaal, dat voorafgaat aan de hedenavond in het Roxytheater voor de eerste maal in Nederland vertoonde Pa- ramountfilm „De dood langs den weg", is een filmpje van deze interessante mechani sche remcontrole opgenomen. De veiligheidsweek is begonnen. Wegge bruikers werkt allen mede deze week te doen slagen door de verkeersvoorschriften stipt op te volgen. Het gaat om menschen- levens. De regeeringspersdienst meldt: Omtrent de tuinbouwteeltregeling voor het jaar 1937 kan betreffende de teelt van sla en spinazie onder glas en de beperking der meermalige teelt van warmoezerijgewassen in druivenkassen, het volgende worden me degedeeld: 1. De teelt van kropsla en spinazie in kas sen, serres en warenhuizen, waarin druiven- boomen zijn geplant, is verboden, ten zij: a. de druivenboomen ter vernieuwing zijn afgezaagd en de teelt plaats vindt in de ja ren, waarin het eerste en tweede schot ont staat. b. nieuwe druivenboomen zijn geplant en de teelt plaats vind in de jaren, waarin het eerste tot en met het vierde schot ont staat. Verder zal in druivenkassen de teelt van alle warmoezerijgewassen beperkt dienen te blijven tot een teelt en een product per jaar. 2. Het aantal kroppen sla, dat zoowel warm als koud, onder glas ten hoogste mag worden geteeld, is verder bepaald als volgt: a. Voor platglas: 1. Op 20 per raam al dan niet bij ten hoogste 2 stuks kool per raam. 2. Op 16 per raam bij ten hoogste 5 stuks kool per raam. 3. Op 16 per raam in peen- en radijsrijen zonder kool. 4. Op 12 per raam in peen- en radijsrijen met ten hoogste 5 stuks kooi per raam. b. Voor warenhuizen: 1. Op 20 per raam bij uitsluitend kropsla. 2. Op 16 per raam bij tien hoogste 2 stuks kool per raam. c. voor kassen en serres: 1. op 16 per vierkante M. bij uitsluitend kropsla. 2. op 12 per vierkante M. bij ten hoogste 2 stuks kool per vierkante M. Onder „kool" wordt in het bovenstaande zoowel spits- als bloemkool, als ook roode witte- en savoyekool verstaan. 3. de getallen per raam of per vierkante meter onder 2 vermeld, gelden voor elk raam en voor elke vierkante meter afzonderlijk met dien verstande, dat de grootte van het raam wordtvastgesteld op 150 bij 80 c.M. en voor ramen van grootere of kleinere opper vlakte de onder 2 genoemde getallen naar evenredigheid gelden. 4. de teelt van kropsla onder glas in com binatie met eenig warmoezerijgewas, anders dan onder 2 vermeld, is verboden. Evenwel is bij de onder 2b en c aangegeven teelt en de teelt van tomaten en boonen toegestaan en is na 15 Februari 1937 bii de onder 2a aan gegeven teelt en de teelt van bloemkool ge oorloofd. 5. Het telen van kropsla onder hetzelfde glas is in de periode van 1 Januari tot 30 Juni van eenig teeltjaar slechts eenmaal toegestaan, zoodat het overleggen van sla op sla in die periode eveneens is verboden 20-jarige jongen gearresteerd in verband met verduistering van drie a vierduizend gulden. Een grossier in koloniale waren, G. ge naamd, gevestigd in de Goudsche Wagen straat te Rotterdam, vervoegde zich dezer dagen bij de politie van het bureau Cen trum op grond van het feit, dat hij ach terdocht koesterde jegens zijn 20-jarigen bediende- van der G. Hij verdacht er den knaap sterk van buiten zijn medeweten bestellingen te hebben afgeleverd en het geld ten eigen bate te hebben aangewend. De politie, die de bediende op het bureau Witte de Withstraat ontbood, slaagde er al spoedig in den jongeman tot een be kentenis te dwingen, waaruit bleek, dat hij in zijn functie van bediende een be drag, varieerende tusschen de drie en vier duizend gulden, ten nadeele van zijn werk gever heeft verduisterd. De verduisteringen loopen reeds over een viertal jaren en zijn regelmatig gepleegd. De jongeman was zeer vindingrijk en had verschillende manieren te zijner be schikking om zich wederrechtelijk geld toe te eigenen. De jongen nam b.v. een bestelling aan, leverde deze persoonlijk af en inde op een duplicaat-kwitantie het geld. Bij telefonische bestellingen werd weer een ander systeem gevolgd. Dan werd het bedrag in het boek lager genoteerd dan op de kwitantie en met deze practijken ver kreeg van der G. een extra weekloon van 25.— Het geld, waarvan bijna niets over is, heeft de bediende uitgegeven in dancings, bioscopen en feesten. Morgen zal de jongeman naar het huis van bewaring worden overgebracht DE HAAGSCHE ZEDENZAAK. 's-Gravenhage, 16 October: Naar wij vernemen is de instructie in de Haag- sche zedenzaak thans gesloten en zijn de des betreffende dossiers in handen van Officier van Justitie gesteld. Overplaatsingen. Sergt telegrafist G. van der Es van Hydo- graaf naar Kaz. A'dam, R. D., 10 Oct. 1936. Sergt telegrafist W. P. T. Munze van Gel derland naar Kaz. A'dam, R.D., 17 Oct. 1936. Sergt. d. marns. J. H. Smeink van Afd. Marns. R'dam naar de Mok, 16 Oct. 1936. Sergt. schrijver A. W. Krielen van Wacht schip W'oord naar de Kooy, 21 Oct. 1936. Sergt. m-cht. G. R. Henar van v. Speyk naar de Kooy, 19 Oct. 1936. Bootsman W. Broos van Wachtschip W'oord Bevolen overplaatsing op 16 Oct. 1936 naar Hms. H. Hendrik" ingetrokken. Bootsman H. B. Meurs van H. Hendrik. Bevolen overplaatsing op '6 Oct. 1936 naar Hms. „Wachtschip" te W'oord gewijzigd in 19 Oct. 1936. Bootsman J. A. Krabbe van Div. mijnenv. naar H. Hendrik, 19 Oct. 1936. Sergt. kok G. F. Geistdörfer van H. Hen drik naar Wachtschip W'oord, 17 Oct. 1936. Sergt. kok 3. Polak van Kon. Inst. naar H. Hendrik, 17 Oct. 1936. Bootsman P. J. L. Kempen van Wachtschip W'oord naar Div. mijnenv., 16 October 1936. Sergt. Kok G. M. Menijn van Wachtschip W'oord naar Kon. ïst., 16 Oct. 1936. Korp. bott. O. WVisser van Nautilus naar Wachtschip W'oord, 30 October 1936. Korp. bott. P. Nobel van Wachtschip W'oord naar Nautilus, 13 October 1936. Korp. kok W. Versteeg van Gelderland naar Wachtschip W'oord, 23 October 1936. Kwartiermeester C. J. v. d. Veer van Nau tilus naar Wachtschip W'oord, 31 Oct. 1936. Korp. torpmr. J. Ewalt van Z 7 naar Schor pioen, 31 October 1936. Kwartiermeester W. B. A. Aries van Kaz. W'oord naar Nautilus, 31 October 1936. Korpl. torpmkr. P. C. Bosschaart van Schor pioen naar Z 7, 31 October 1936. Kwartiermeester P. W. Bruyne van Gelder land naar Wachtschip W'oord, 23 October '36. Onder intrekking der bevolen overplaatsing op 23 October 1936 naar het vliegkamp „de Mok". Kwartiermeester A. Schoonhoven van W.- schip W'oord naar de Mok, 5 Nov. 1936. Korpl. macht. K. H. Holster van OZD naar Nautilus, 22 October 1936. Korpl. macht. E. W. H. Peters van Nautilus naar Wachtschip W'oord, 22 Oct. 1936. Kopr. kok J. Kiekebos van Wachtschip W'oord naar Z 7, 31 October 1936. Korpl. bott. L. J. Peeks van Kaz. W'oord naar Wachtschip W'oord, 2 Nov. 1936. Matrozen der le kl. G. N. Veenstra. G. de Hart en A. Voogd van Wachtschip W'oord naar OZD, 12 October 1936. Matroos le kl. J. P. Lubbers van Wacht schip W'oord naar Div. mijnenv., 12 Oct. '36. Stoker olieman K. H. de Kok van Div. mijnenv. naar Wachtschip Vlissingen, 12 Oct. Stoker olieman W. Moeliker van Wachtschip Vliss. naar Div. mijnenv., 12 Oct. 1936. Marn. le kl. W. de Wolf van de Mok naar de Ruyter, 17 October 1936. Marn. le kl. J. v. d. Kamp van de Ruyter naar de Mok, 17 October 1936. Marn. le kL A. Buitenhuis van Kaz. Wil lemsoord naar Wachtschip W'oord., 31 Oct. Onder intrekking der op 31 Oct. 1936 bevolen overplaatsing naar de afd. Marns. te R'dam. Matrozen der le kl. J. W. Beumer, C. M. Baas en J. van Tricht van Schorpioen naar Z 7, 14 Oct. 1936. Matroos der le kl. H. G. Bergmans van Schorpioen naar Z 8, 14 Oct. 1936. Stokers der 3e kl. J. A. de Jong, T. de Jong en G. Kleiman van Gelderland naar Wacht schip W'oord, 14 Oct. 1936. Stokers der 3e kl. J. H. A. André, W. Bohle en W. J. P. Huijbregtse van Gelderland naar Schorpioen, 14 October 1936. Stoker der 3e kl. A. G. den Iseger van Gel derland naar Z 8, 14 October 1936. Marn. le kl. C. E. Gunneman van Afd M Rotterdam naar H. Hendrik, 17 October 1936 Matroos der le kl. P. J. Bronsaer van W.- schip W'oord. Bevolen overplaatsing op 3 Oct. 1936 naar Hms. „de Ruyter" ingetrokken. Marn. der le kl. A. H. Oostwa] van J. van Brakel naar Wachtschip W'oord, 31 Oct. '36. Marn. der le kl. F. M. Kuypers van Z 8 naar Afd. Marns. R'dam. 16 Oct. 1936. Marn. le kl. A. H. Claassen van Schorpioen naar Z 8, 16 October 1936. Mam. der le kl. A. J. Heil van Wachtschip W oord naar Kaz. A'dam M. K. W., 26 Oct. Matroos der 2e kl. I. Rosier van H. Hendrik naar Wachtschip W'oord, 23 October 1936. Stoker olieman G. Malipaard van H. Hen drik V achtschip Woord. 17 October 1936 Stoker olieman D. J. Sont van Wachtschip Woord naar H. Hendrik, 17 October 1936. Mam. le kl. A. H. Jansen van Wachtschip Woord naar J v. Brakel, 31 Oct. 1936. Mam. le kL G. de Vries van H. Hendrik naar de Ruyter, 24 October 1936. Marn. le kl. L. M. van Hese van de Ruyter naar H. Hendrik, 24 October 1936. Marn. le kl. H. A. Kaufmann van H. Hen drik naar Wachtschip W'oord, 17 October '36. Mam. le kl. J. C. Kip van Gelderland naar H. Hendrik, 23 October 1936. Onder intrek king der op 23 Oct. 1936 bevolen overplaat sing naar Hms. „Wachtschip" te Willemsoord. Stoker olieman J. Mesman van H. Hendrik naar OZD, 23 October 1936. Stoker le kl. K. Duif van H. Hendrik naar de Kooy, 23 October 1936. KorpL macht. D. van Santen van H. Hendrik. Bevolen overplaatsing op 16 October 1936 naar Hr. Ms. „van Speyk" ingetrokken. Onderstaande personen zijn overgeplaatst van Gelderland naar Wachtschip Woord, Kernb. Gld., 23 Oct. 1936. Schipper J. C. Anspach, Bootsm. M. Valkhoff, Kwartiermeester P. Zwakman, Matrozen le kl. J. E. W. ten Have, A. Kooreman, J. W. Leenders, W. J. Romijn, R. W. Smits, H. Was ser, Matrozen 2e kl. K. H. Rijpstra, B. Stadt- man, A. A. Struyk, C. A. Valkhof, Opper- konstabel G. S. Popp, Maj. konst. P. de Blieck, Sergeant konst. A. Maagdenberg, Korp. konst. H. C. Dasbach, Maj. monteur J. W. v. d. Waay, Korpl. monteur G. J. Berndsen, Sergt. schrijver A. van Houten, Mam. le kl. A. J. v. Haaren. Onderstaande personen zijn 23 Oct. 1936 overgeplaatst van Gelderland naar van Speyk, Kernbem. Gld. Maj. macht. A. v. Klaveren, Sergt. macht. W. Bakker, J. van 't Hoff, J. C. Jansen, Korpl. macht. A. H. J. Hoekstra, A. Izeboud, J. Schil der, J. H. Verkerk, A. de Vroome, J. A. v. Walsum, Korpl. stoker A. Hoekstra, Stokers olieman J. P. T. ter Bruggen van Beek, J. J. Dalmeyer, K. van Hulst, W. van Putten, F. H. Sarton, F. H. Schmidt, L. v. d. Wal, Sto kers le kl. J. Groen, A. H. Henschen, A. C. Leeuw, C. Looy, C. Maase, C. Otten, A. de Vries, W. Zv/everink, Stokers 3e kl. C. Kroon, J. C. Minderhoud, G. Poldervaart, A. 9. Reijg- wart, J. C. van Reyn, J. M. van Strien. Onderstaande personen zijn 23 October '36 overgeplaatst van Gelderland naar Wachtschip W'oord. Bootsman W. J. F. S. Karsten, Matroos le kl. E. Straatsma, Kwartiermeester L. W. Bravenboer, Matroos le kl. C. Wilms, Ma trozen 2e kl. H. van Vark, D. Vermaas, A. M. Thissen, A. de Visser, L. v. Weenen, W. H. Wiekerhoff, M. C. Westdorp, H. J. Zuethoff, Matroos 3e kl. G. Schut, Maj. konst. A. G. J. Pauw, Sergts. konst. D. Bakkum, A. Bar- wegen, B. W. v. d. Ent, Korpl. konst. W. Boon, Maj. macht. J. W. van Toledo, Korpls. macht. R. Eelman, H. J. de Rooy, R. G. Snijders, Sto ker olieman J. R. A. C. Doelitzsch, Stokers le kl. E. Baan, A. Heemstra, J. G. v. d. Logt, Stokers 3e kl. J. C. B. Kok, H. J. Koetsier, P. v. d. Kreeke, Korpl. monteur T. Doeksen en 2 Nov. 1936 aan boord mijnenv. Rotterdam,, Sergt. timmerman A. v. d. Pijl, Sergt. bott. S. la Roorj, korp.-bott. B. Bleying van Gelder land n. Wachtschip Willemsoord, 23 Oct. '36. Serg.-ziekenv. J. Haasbrpek, korp.-ziekenv. E. Idsenga van Gelderland naar Wachtschip Willemsoord Hospitaal, 23 Oct. '36. Serg.-schrijver J. C. Blok, korp.-schrijver J. A. Verboom, serg.-hofmeester A. A. Jonge- pier, korp.-hofmeester J. H. W. Janszen ser geanten-kok A. Gemier en W. Wolf, korpo raals der marns. L. ten Kate, J. M. Scheffer, pijper 2e kl. G. Jansen, matroos le kl. V. G. van Haasen, mariniers le kL E. E. Agerkop, T. J. M. Arens, J. C. Kip, A. A. Klunder van Gelderland naar Wachtschip Willemsoord. 23 Oct. '36. Korp.-machinist W. P. Eelman van Gelder land naar Van Speijk, 23 Oct. '36. Bootsman S. v. d. Scheer, matrozen le kl, A. B. v. Waarden, A. J. v. Willigenburg, korp.-konstabel A. v. d. Berg, matrozen le kl. H. v. d. Eist, M. Velleman van Gelderland naar O.Z.D., 23 Oct. '36. Matrozen 2e kl. D. R. Schrauwen, E. van de Water, Pvan Zanten, schoenmaker C. F. CM^'36 Van Gelderland naar H- Hendrik, 23 Korp.-machinist C. H. Prijdekker van Gel derland naar De Kooij, 23 Oct. '36 t Kwartiermeester P. W. Bruijne,' bootsman J. ïskerke van Gelderland naar De Mok 2** Oct. '36. Stoker-olieman B. van der Vlis van Gelder- land naar Kaz. Willemsoord, 23 Oct. '36. Stoker 3e kl. G. J. Jansen, serg.-hofmeester 23 Oct '3" Van Gelderland naar Schorpioen, naar0ZP-8k02k3Oct '36arSVeld GeWerIand Serg der marns. H. p. Ambaum van Gel derland n. Afd. Marns. Rotterdam, 23 Oct 'tfi Matroos le kl. L. A. Schorsifvan Geide£ land naar Friso, 23 Oct. '36. Matroos le kM. H. de Wit van Gelderland naar Hydra, 23 Oct. '36 and Korp.-torpmkr. H. H. Overweg van ptom naar Vidar, 31 Oct '36 Schor- btoker-olieman W. Herman tr naar Wachtschip Vlissingen, 19 Nov^r^1'^ Mar. ie kl. J. Kreukniet van afd 'm». Rdam naar Schorpioen. Mar' Schoenmaker A. F. Meer van w naar Schorpioen, 23 Oct. '36 Hendrik Korp.-hofmeester J. Spetter van 7 o H. Hendrik, 23 Oct. '36. naar Korp.-hofmeester J. Beek van Schorpioen naar Z 8, 23 Oct. '36. Bevordering. Met 1 October 1936. Mar. 2e kl. C. E. Gunneman tot mar. le kl. Matroos 3e kl. H. F. Timmermans tot matr, 2e kl. Met ontslag uit den zeedienst. Mar. 2e kl. A. H. Janssen, 21 Oct. 1936. Mar. 3e kl. H. P. Heruer, 3 Oct. 1936. Stoker 3e kl. J. Huisman, 14 Oct 1936, Ondervolgende schepelingen zijn den 7en October 1936 per m.s. „Chr. Huijgens" uit Oost-Indië in Nederland teruggekeerd. Matrozen le kl. W. Boekhout en G. Fluijter, korporaals schrijver H. Schuijl en C. F. Trap, korporaals torpmkr. P. de Winter en P. Ver meulen, stokers olieman H. A. Noordhof, W. N. Kriele en W. Herman, tamboer le kl. P. Salm, mariniers le kl. K. van der Woude, J. Kreukniet en D. W. Noorlander. Bevorderingen in Oost-Indië. 1 Juni 1936. Matrozen 2e kl. G. Dijkstra en M. Pronk tot matroos le klas. Stokers 3e kl. J. v. Velzen, H. J. Ooster- veld en J. Visser tot stoker 2e kl. Marinier le kl. C. v. d. Broek tot korporaal der mariniers. 1 Juli 1936. Matrozen 2e kl. P. v. Doorneveld, J. Merceij, J. R. Koning, A. C. Stokkerman, H. Kaper, I. Fluijt en C. Gordon tot matroos le klasse. Stoker le kl. J. C. v. Barneveld tot stoker olieman. Stokers 3e kl. S. Overhand en L. Bouma tot stoker 2e kl. 16 Juli 1936. Majoor-konstabel A. J. G. v. cL Braak tot opperkonstabel. Sergt.-konstabel E. J. v. d. Brink tot majoor konstabel. 28 Juli 1936. Sergt.-macht. R. Swanborn tot majoor machinist. Vlissingen, 16 October. Gistermorgen is de „De Ruyter" voor een bezoek van eenige dagen te Vlissingen aangekomen; de kruiser kwam tegen elf uur in de Wielingen in zicht, waarna het schip op de reede voor anker ging. Te ongeveer twee uur werd de nieuwe aan winst van de Koninklijke Marine onder groote publieke belangstelling in de Buitenhaven ge meerd. De marine-kapel stond op den wal op gesteld en bracht tijdens de aankomst ver schillende liederen ten gehoore. In den loop van den dag werden diverse bezoeken bij auto riteiten afgelegd, die op hun beurt aan boord van de „De Ruyter" hun opwachting bij den commandant maakten. Te 7 uur werd den commandant van de „De Ruyter", kapt. ter zee A. C. van de Sande Lacoste, met vier officieren van dien bodem en vier officieren uit Vlissingen, aan boord van Hr. Ms. „Noord- Brabant" een diner aangeboden door den onder-commandant van de Koninklijke Marine in Zeeland, kapt. ter zee H. J. van de Stad. Hedenmiddag te half vier worden verschil lende autoriteiten uit de provincie Zeeland, w.o. de Commissaris der Koningin, de bur gemeesters van Vlissingen en Middelburg en vele anderen aan boord van de „De Ruyter'» ontvangen en rondgeleid. Vanavond wordt den officieren met hun dames in Grand Hotel Brittannia een soirée aangeboden, terwijl tevens in verschillende etablissementen in de stad feestelijkheden zul len plaats vinden. Zondagmiddag te half een biedt de comman dant van de „De Ruyter" verschillende auto riteiten aan boord een lunch aan, waarbij onder meer aanzitten de onder-commandant van de Koninklijke Marine, de burgemeester van Vlissingen en de directeur van het Loods wezen. Zondapniddag van 3 tot 4.30 uur wordt het publiek in de gelegenheid gesteld den kruiser e bezichtigen, terwijl tusschen 4.30 en 6 uar s namiddags ten huize van den burgemeester den officieren van de „De Ruyter", benevens en officieren van de land- en zeemacht te issmgen met hun dames en de directie van e Koninklijke Maatschappij „De Schelde" een tea zal worden aangeboden. MiH0,ndagaV°nd zal in het Schuttershof te hrJip6 *TS een diner Pteats vinden, aange- W3." °°r de directie van „De Schelde", waaraan de commandant van de „De Ruyter" zittA„ ne officieren van den kruiser zal aan- evenals de hierboven reeds eerder ge noemde autoriteiten. Maandagochtend wordt dan nog van half tot half ^aalf het publiek gelegenheid deze vertrekt.kïUiser te bezichtigen, waarna

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 12