U W WA S C H
naar JOH. MOS
BINNENLAND
Marineberichten
De gewijzigde
motor^ en rij wiel wet
Ernstig auto-ongeluk bij
Voorthuizen
De dood langs
de weg
Tuinbouwteeltregeling 1937
Een jeugdige oplichter
naar de grootste Stoomwasscherij
van Den Helder en omgeving
Stoomwasscherij „Insulinde
is natuurlijk ook voor U voordeeliger
Vooral nu onze prijzen buitengewoon
verlaagd zijn en Uw goederen als steeds
T<=»l A «5fi lot Uw volle tevredenheid zullen worden
Tel. 456 °ge|everd VRAAGT PRIJSLIJST
Het bezoek van Hr* Ms*
«De Ruyter" aan
Vlissingen*
KOSTEN DIE GEMAAKT ZULLEN
MOETEN WORDEN OM AAN DE
WET TE VOLDOEN.
In de Staatscourant is verschenen
de beschikking van den minister van
waterstaat van 9 October j.L, waarbij
een aantal wijzigingen wordt ge
bracht in de motor- en rijwielbeschik
king. Deie waren noodig in verband
met de veranderingen in het motor
en rijwielreglement, die vorige week
lijn verschenen.
Over de wijzigingen gaven wij reeds
de vorige week uitvoerige inlichtin
gen.
Dat vele weggebruikers kosten zullen
moeten maken om te kunnen voldoen, aan
de nieuwe verlichtings eischen voor auto's
rijwielen enz. zal natuurlijk in dez moei
lijke tijden verre van toegejuicht worden,
zoo schrijft ons de ANWB. Maar aan den
anderen kant mogen wij toch ook geens
zins over het hoofd zien, dat het verkeer
bij avond veel veiliger zal worden, wan
neer werkelijk alle voertuigen aan de nieu
we eischen voldoen. En als wij dan verder
nog bedenken, dat de verkeersongevallen
statistiek nog steeds stijgt, dan komen wij
wel tot het inzicht, dat de regeering moei
lijk anders kon handelen, dan zij gedaan
heeft bij het samenstellen van de nieuwe
verkeersregels, waarvan de uitvoerings
voorschriften dezer dagen in de gewijzigde
motor- en rijwielbeschikking zijn gepubli
ceerd.
Na 1 Januari 1938 zullen alle koplam
pen van auto's en motorfietsen en alle rij
wielachterlichten moeten behooren tot 'n der
goedgekeurde soorten ten bewijze daarvan
voorzien zijn van een merkteekentje.. In
siders weten hoe noodig deze maatregel is,
welke in andere landen reeds lang bestaat.
Dat men ook de plaats van de lichten
nauwkeurig omlijnt, valt eveneens toe te
juichen. Het zou zelfs toe te juichen zijn,
indien de heel groote motorrijtuigen niet
alleen verplicht werden aan de achterzijde
een extra-licht te voeren, doch ook van
voren dat onmiddellijk hun „ware gedaan
te" zou verraden.
Ook het roode rijwielachterlicht moet als
een groote verbetering worden beschouwd,
vooral nu het ook gecombineerd moet zijn
met een reflector, zoodat men-indien het
licht dooft toch nog eenige bescherming
overhoudt. Dat men daarom ook het witte
spatbord handhaaft, is uitstekend. Maar
wij zijn heelemaal niet te spreken over de
verplichting om het achterlichtje op dat
witte spatbord te bevestigen. Hier heeft,
naar onze meening de wetgever het il
lustere voorbeeld van Homerus gevolgd en
even gedommeld. Het is immers in de
practijk niet mogelijk aldaar een lantaarn
deugdelijk te- bevestigen en bovendien
maakt men het op deze wijze onmogelijk
om de dynamo te voorzien van een licht
bron (welke dan juist uitermate soliede en
practisch kan zijn.) Het achterspatbord is
het meest kwetsbare deel van de fiets en
daardoor het minst geschikt om een
lichtbron te dragen. Naar onze meening
aldus de ANWB zal dit voorschrift ten
spoedigste moeten worden gewijzigd.
De nieuwe remvoorschriften zijn als een
verbetering te beschouwen, aldus de AN
WB. Wij zijn echter nog niet voldaan, want
de eischen zijn toch nog altijd tamelijk laag
te noemen. Op den duur zal men deze on
getwijfeld nog moeten opvoeren.
Toe te juichen valt ook, dat in het ver
volg langs den weg zal blijken waar een
maximum-snelheidsvoorschrift eindigt.
Maar ook te dezen aanzien zijn wij niet
voldaan, want dezelfde eisch mag met het
zelfde recht worden gesteld bij parkeer
verboden, inhaalverboden enz. Het is noo
dig ook het einde hiervan aan de wegge
bruikers duidelijk te maken en dit kan
op een eenvoudige manier gebeuren door
de achterzijde van het bord te benutten
dat het verbod aangeeft voor het uit de
tegenovergestelde richting komende ver
keer.
Resumeerend willen wij niet nalaten on
ze ingenomenheid te betuigen met vele van
de nieuwe voorschriften in de motor- en
rijwielbeschikking. De wacht is nu op de
nieuwe wegenverkeerswet
Twee dooden.
In den vorigen nacht omstreeks half een
heeft op den Apeldoornschen straatweg te
Voorthuizen, even voorbij café Zondag een
ernstig auto-ongeluk plaats gehad, dat aan
twee menschen het leven heeft gekost.
Een groote vrachtwaeen met tractor van
den dagelijkschen autobesteldienst „de Vol
harding" uit Zeist stond wegens benzine
gebrek aan den kant van den weg gepar
keerd. De wagen Was, naar later verklaard
werd, voldoende verlicht.
Een even groote vrachtwagen met tractor
van de N.V. P. Wijtenkamp, houthandel en
expeditiebedrijf te Zaandam, op weg van
Apeldoorn naar Zaandam, reed van achte
ren op den stilstaanden wagen in. De trac
tor schoof er als het ware onder, zoodat
aangenomen moet worden, dat deze een flin
ke vaart had. De cabine van den tractor
werd totaal vernield. Hierin bevonden zich
twee chauffeurs, de K-jarige M. V. Visser
en de 45-jarige G. van der Blpm, beiden ge
huwd en wonende te Zaandam.
Deze moeten bij de botsing op slag gedood
zijn. De aangereden wagen werd van achte
ren eveneens ernstig beschadigd.
Hoewel het midden in den nacht was, ar
riveerden de politie van Barneveld en Voort
huizen zeer spoedig. Ook dokter G. Mettrop
uit Voorthuizen was spoedig ter plaatse. Hij
kon, toen de slachtoffers uit de overblijfse
len waren bevrijd, slechts bij beiden den
dood constateeren.
5oorloopig zijn de lijken overgebracht
naar het lijkenhuisje te Voorthuizen.
De politie heeft de beide vrachtwagens in
beslag genomen.
Veiligheidsweek in de hoofdstad.
Amsterdam, 16 Oct De veiligheidsweek
1936 van de Vereeniging voor veilig ver
keer tp Amsterdam is vandaag begonnen.
Taxi's en andere voertuigen prijkten met
een in fraaie herfsttinten uitgevoerde affi
che met de wenk;
„Herfst zorg voor remmen, verlich
ting en witte spatborden".
Enkele automobielen reeds waren voor
zien van een veiligheidszegel op de voor
ruit ten bewijze, dat de remmen op het con
trolestation van veiligverkeer op het Schelde-
plein waren gecontroleerd en accoord be
vonden. Terloops merkten wij op, dat de
normen waaraan bij" deze gratis remmen-
controle de remmen hebben te voldoen, iets
zwaarder zijn, dan de gisteren in de Staats
courant gepubliceerde officieele minimum-
eischen. Wij zagen ook enkele motoragen
ten bezig met het uitreiken aan automobi
listen van bonnen voor deze gratis remcon-
trole. In het filmjournaal, dat voorafgaat
aan de hedenavond in het Roxytheater voor
de eerste maal in Nederland vertoonde Pa-
ramountfilm „De dood langs den weg", is
een filmpje van deze interessante mechani
sche remcontrole opgenomen.
De veiligheidsweek is begonnen. Wegge
bruikers werkt allen mede deze week te
doen slagen door de verkeersvoorschriften
stipt op te volgen. Het gaat om menschen-
levens.
De regeeringspersdienst meldt:
Omtrent de tuinbouwteeltregeling voor het
jaar 1937 kan betreffende de teelt van sla
en spinazie onder glas en de beperking der
meermalige teelt van warmoezerijgewassen
in druivenkassen, het volgende worden me
degedeeld:
1. De teelt van kropsla en spinazie in kas
sen, serres en warenhuizen, waarin druiven-
boomen zijn geplant, is verboden, ten zij:
a. de druivenboomen ter vernieuwing zijn
afgezaagd en de teelt plaats vindt in de ja
ren, waarin het eerste en tweede schot ont
staat.
b. nieuwe druivenboomen zijn geplant
en de teelt plaats vind in de jaren, waarin
het eerste tot en met het vierde schot ont
staat.
Verder zal in druivenkassen de teelt van
alle warmoezerijgewassen beperkt dienen te
blijven tot een teelt en een product per jaar.
2. Het aantal kroppen sla, dat zoowel
warm als koud, onder glas ten hoogste mag
worden geteeld, is verder bepaald als volgt:
a. Voor platglas:
1. Op 20 per raam al dan niet bij ten
hoogste 2 stuks kool per raam.
2. Op 16 per raam bij ten hoogste 5 stuks
kool per raam.
3. Op 16 per raam in peen- en radijsrijen
zonder kool.
4. Op 12 per raam in peen- en radijsrijen
met ten hoogste 5 stuks kooi per raam.
b. Voor warenhuizen:
1. Op 20 per raam bij uitsluitend kropsla.
2. Op 16 per raam bij tien hoogste 2 stuks
kool per raam.
c. voor kassen en serres:
1. op 16 per vierkante M. bij uitsluitend
kropsla.
2. op 12 per vierkante M. bij ten hoogste 2
stuks kool per vierkante M.
Onder „kool" wordt in het bovenstaande
zoowel spits- als bloemkool, als ook roode
witte- en savoyekool verstaan.
3. de getallen per raam of per vierkante
meter onder 2 vermeld, gelden voor elk raam
en voor elke vierkante meter afzonderlijk
met dien verstande, dat de grootte van het
raam wordtvastgesteld op 150 bij 80 c.M. en
voor ramen van grootere of kleinere opper
vlakte de onder 2 genoemde getallen naar
evenredigheid gelden.
4. de teelt van kropsla onder glas in com
binatie met eenig warmoezerijgewas, anders
dan onder 2 vermeld, is verboden. Evenwel
is bij de onder 2b en c aangegeven teelt en
de teelt van tomaten en boonen toegestaan
en is na 15 Februari 1937 bii de onder 2a aan
gegeven teelt en de teelt van bloemkool ge
oorloofd.
5. Het telen van kropsla onder hetzelfde
glas is in de periode van 1 Januari tot 30
Juni van eenig teeltjaar slechts eenmaal
toegestaan, zoodat het overleggen van sla
op sla in die periode eveneens is verboden
20-jarige jongen gearresteerd in
verband met verduistering van
drie a vierduizend gulden.
Een grossier in koloniale waren, G. ge
naamd, gevestigd in de Goudsche Wagen
straat te Rotterdam, vervoegde zich dezer
dagen bij de politie van het bureau Cen
trum op grond van het feit, dat hij ach
terdocht koesterde jegens zijn 20-jarigen
bediende- van der G.
Hij verdacht er den knaap sterk van
buiten zijn medeweten bestellingen te
hebben afgeleverd en het geld ten eigen
bate te hebben aangewend.
De politie, die de bediende op het bureau
Witte de Withstraat ontbood, slaagde er
al spoedig in den jongeman tot een be
kentenis te dwingen, waaruit bleek, dat
hij in zijn functie van bediende een be
drag, varieerende tusschen de drie en vier
duizend gulden, ten nadeele van zijn werk
gever heeft verduisterd.
De verduisteringen loopen reeds over een
viertal jaren en zijn regelmatig gepleegd.
De jongeman was zeer vindingrijk en
had verschillende manieren te zijner be
schikking om zich wederrechtelijk geld toe
te eigenen.
De jongen nam b.v. een bestelling aan,
leverde deze persoonlijk af en inde op een
duplicaat-kwitantie het geld.
Bij telefonische bestellingen werd weer
een ander systeem gevolgd. Dan werd het
bedrag in het boek lager genoteerd dan op
de kwitantie en met deze practijken ver
kreeg van der G. een extra weekloon van
25.—
Het geld, waarvan bijna niets over is,
heeft de bediende uitgegeven in dancings,
bioscopen en feesten.
Morgen zal de jongeman naar het huis
van bewaring worden overgebracht
DE HAAGSCHE ZEDENZAAK.
's-Gravenhage, 16 October: Naar
wij vernemen is de instructie in de Haag-
sche zedenzaak thans gesloten en zijn de des
betreffende dossiers in handen van Officier
van Justitie gesteld.
Overplaatsingen.
Sergt telegrafist G. van der Es van Hydo-
graaf naar Kaz. A'dam, R. D., 10 Oct. 1936.
Sergt telegrafist W. P. T. Munze van Gel
derland naar Kaz. A'dam, R.D., 17 Oct. 1936.
Sergt. d. marns. J. H. Smeink van Afd.
Marns. R'dam naar de Mok, 16 Oct. 1936.
Sergt. schrijver A. W. Krielen van Wacht
schip W'oord naar de Kooy, 21 Oct. 1936.
Sergt. m-cht. G. R. Henar van v. Speyk
naar de Kooy, 19 Oct. 1936.
Bootsman W. Broos van Wachtschip W'oord
Bevolen overplaatsing op 16 Oct. 1936 naar
Hms. H. Hendrik" ingetrokken.
Bootsman H. B. Meurs van H. Hendrik.
Bevolen overplaatsing op '6 Oct. 1936 naar
Hms. „Wachtschip" te W'oord gewijzigd in 19
Oct. 1936.
Bootsman J. A. Krabbe van Div. mijnenv.
naar H. Hendrik, 19 Oct. 1936.
Sergt. kok G. F. Geistdörfer van H. Hen
drik naar Wachtschip W'oord, 17 Oct. 1936.
Sergt. kok 3. Polak van Kon. Inst. naar
H. Hendrik, 17 Oct. 1936.
Bootsman P. J. L. Kempen van Wachtschip
W'oord naar Div. mijnenv., 16 October 1936.
Sergt. Kok G. M. Menijn van Wachtschip
W'oord naar Kon. ïst., 16 Oct. 1936.
Korp. bott. O. WVisser van Nautilus naar
Wachtschip W'oord, 30 October 1936.
Korp. bott. P. Nobel van Wachtschip
W'oord naar Nautilus, 13 October 1936.
Korp. kok W. Versteeg van Gelderland naar
Wachtschip W'oord, 23 October 1936.
Kwartiermeester C. J. v. d. Veer van Nau
tilus naar Wachtschip W'oord, 31 Oct. 1936.
Korp. torpmr. J. Ewalt van Z 7 naar Schor
pioen, 31 October 1936.
Kwartiermeester W. B. A. Aries van Kaz.
W'oord naar Nautilus, 31 October 1936.
Korpl. torpmkr. P. C. Bosschaart van Schor
pioen naar Z 7, 31 October 1936.
Kwartiermeester P. W. Bruyne van Gelder
land naar Wachtschip W'oord, 23 October '36.
Onder intrekking der bevolen overplaatsing
op 23 October 1936 naar het vliegkamp „de
Mok".
Kwartiermeester A. Schoonhoven van W.-
schip W'oord naar de Mok, 5 Nov. 1936.
Korpl. macht. K. H. Holster van OZD naar
Nautilus, 22 October 1936.
Korpl. macht. E. W. H. Peters van Nautilus
naar Wachtschip W'oord, 22 Oct. 1936.
Kopr. kok J. Kiekebos van Wachtschip
W'oord naar Z 7, 31 October 1936.
Korpl. bott. L. J. Peeks van Kaz. W'oord
naar Wachtschip W'oord, 2 Nov. 1936.
Matrozen der le kl. G. N. Veenstra. G. de
Hart en A. Voogd van Wachtschip W'oord
naar OZD, 12 October 1936.
Matroos le kl. J. P. Lubbers van Wacht
schip W'oord naar Div. mijnenv., 12 Oct. '36.
Stoker olieman K. H. de Kok van Div.
mijnenv. naar Wachtschip Vlissingen, 12 Oct.
Stoker olieman W. Moeliker van Wachtschip
Vliss. naar Div. mijnenv., 12 Oct. 1936.
Marn. le kl. W. de Wolf van de Mok naar
de Ruyter, 17 October 1936.
Marn. le kl. J. v. d. Kamp van de Ruyter
naar de Mok, 17 October 1936.
Marn. le kL A. Buitenhuis van Kaz. Wil
lemsoord naar Wachtschip W'oord., 31 Oct.
Onder intrekking der op 31 Oct. 1936 bevolen
overplaatsing naar de afd. Marns. te R'dam.
Matrozen der le kl. J. W. Beumer, C. M.
Baas en J. van Tricht van Schorpioen naar
Z 7, 14 Oct. 1936.
Matroos der le kl. H. G. Bergmans van
Schorpioen naar Z 8, 14 Oct. 1936.
Stokers der 3e kl. J. A. de Jong, T. de Jong
en G. Kleiman van Gelderland naar Wacht
schip W'oord, 14 Oct. 1936.
Stokers der 3e kl. J. H. A. André, W. Bohle
en W. J. P. Huijbregtse van Gelderland naar
Schorpioen, 14 October 1936.
Stoker der 3e kl. A. G. den Iseger van Gel
derland naar Z 8, 14 October 1936.
Marn. le kl. C. E. Gunneman van Afd M
Rotterdam naar H. Hendrik, 17 October 1936
Matroos der le kl. P. J. Bronsaer van W.-
schip W'oord. Bevolen overplaatsing op 3 Oct.
1936 naar Hms. „de Ruyter" ingetrokken.
Marn. der le kl. A. H. Oostwa] van J. van
Brakel naar Wachtschip W'oord, 31 Oct. '36.
Marn. der le kl. F. M. Kuypers van Z 8
naar Afd. Marns. R'dam. 16 Oct. 1936.
Marn. le kl. A. H. Claassen van Schorpioen
naar Z 8, 16 October 1936.
Mam. der le kl. A. J. Heil van Wachtschip
W oord naar Kaz. A'dam M. K. W., 26 Oct.
Matroos der 2e kl. I. Rosier van H. Hendrik
naar Wachtschip W'oord, 23 October 1936.
Stoker olieman G. Malipaard van H. Hen
drik V achtschip Woord. 17 October 1936
Stoker olieman D. J. Sont van Wachtschip
Woord naar H. Hendrik, 17 October 1936.
Mam. le kl. A. H. Jansen van Wachtschip
Woord naar J v. Brakel, 31 Oct. 1936.
Mam. le kL G. de Vries van H. Hendrik
naar de Ruyter, 24 October 1936.
Marn. le kl. L. M. van Hese van de Ruyter
naar H. Hendrik, 24 October 1936.
Marn. le kl. H. A. Kaufmann van H. Hen
drik naar Wachtschip W'oord, 17 October '36.
Mam. le kl. J. C. Kip van Gelderland naar
H. Hendrik, 23 October 1936. Onder intrek
king der op 23 Oct. 1936 bevolen overplaat
sing naar Hms. „Wachtschip" te Willemsoord.
Stoker olieman J. Mesman van H. Hendrik
naar OZD, 23 October 1936.
Stoker le kl. K. Duif van H. Hendrik naar de
Kooy, 23 October 1936.
KorpL macht. D. van Santen van H. Hendrik.
Bevolen overplaatsing op 16 October 1936
naar Hr. Ms. „van Speyk" ingetrokken.
Onderstaande personen zijn overgeplaatst
van Gelderland naar Wachtschip Woord,
Kernb. Gld., 23 Oct. 1936.
Schipper J. C. Anspach, Bootsm. M. Valkhoff,
Kwartiermeester P. Zwakman, Matrozen le
kl. J. E. W. ten Have, A. Kooreman, J. W.
Leenders, W. J. Romijn, R. W. Smits, H. Was
ser, Matrozen 2e kl. K. H. Rijpstra, B. Stadt-
man, A. A. Struyk, C. A. Valkhof, Opper-
konstabel G. S. Popp, Maj. konst. P. de Blieck,
Sergeant konst. A. Maagdenberg, Korp. konst.
H. C. Dasbach, Maj. monteur J. W. v. d. Waay,
Korpl. monteur G. J. Berndsen, Sergt. schrijver
A. van Houten, Mam. le kl. A. J. v. Haaren.
Onderstaande personen zijn 23 Oct. 1936
overgeplaatst van Gelderland naar van Speyk,
Kernbem. Gld.
Maj. macht. A. v. Klaveren, Sergt. macht.
W. Bakker, J. van 't Hoff, J. C. Jansen, Korpl.
macht. A. H. J. Hoekstra, A. Izeboud, J. Schil
der, J. H. Verkerk, A. de Vroome, J. A. v.
Walsum, Korpl. stoker A. Hoekstra, Stokers
olieman J. P. T. ter Bruggen van Beek, J. J.
Dalmeyer, K. van Hulst, W. van Putten, F.
H. Sarton, F. H. Schmidt, L. v. d. Wal, Sto
kers le kl. J. Groen, A. H. Henschen, A. C.
Leeuw, C. Looy, C. Maase, C. Otten, A. de
Vries, W. Zv/everink, Stokers 3e kl. C. Kroon,
J. C. Minderhoud, G. Poldervaart, A. 9. Reijg-
wart, J. C. van Reyn, J. M. van Strien.
Onderstaande personen zijn 23 October '36
overgeplaatst van Gelderland naar Wachtschip
W'oord.
Bootsman W. J. F. S. Karsten, Matroos le
kl. E. Straatsma, Kwartiermeester L. W.
Bravenboer, Matroos le kl. C. Wilms, Ma
trozen 2e kl. H. van Vark, D. Vermaas, A. M.
Thissen, A. de Visser, L. v. Weenen, W. H.
Wiekerhoff, M. C. Westdorp, H. J. Zuethoff,
Matroos 3e kl. G. Schut, Maj. konst. A. G. J.
Pauw, Sergts. konst. D. Bakkum, A. Bar-
wegen, B. W. v. d. Ent, Korpl. konst. W. Boon,
Maj. macht. J. W. van Toledo, Korpls. macht.
R. Eelman, H. J. de Rooy, R. G. Snijders, Sto
ker olieman J. R. A. C. Doelitzsch, Stokers le
kl. E. Baan, A. Heemstra, J. G. v. d. Logt,
Stokers 3e kl. J. C. B. Kok, H. J. Koetsier, P.
v. d. Kreeke, Korpl. monteur T. Doeksen en
2 Nov. 1936 aan boord mijnenv. Rotterdam,,
Sergt. timmerman A. v. d. Pijl, Sergt. bott.
S. la Roorj, korp.-bott. B. Bleying van Gelder
land n. Wachtschip Willemsoord, 23 Oct. '36.
Serg.-ziekenv. J. Haasbrpek, korp.-ziekenv.
E. Idsenga van Gelderland naar Wachtschip
Willemsoord Hospitaal, 23 Oct. '36.
Serg.-schrijver J. C. Blok, korp.-schrijver
J. A. Verboom, serg.-hofmeester A. A. Jonge-
pier, korp.-hofmeester J. H. W. Janszen ser
geanten-kok A. Gemier en W. Wolf, korpo
raals der marns. L. ten Kate, J. M. Scheffer,
pijper 2e kl. G. Jansen, matroos le kl. V. G.
van Haasen, mariniers le kL E. E. Agerkop,
T. J. M. Arens, J. C. Kip, A. A. Klunder van
Gelderland naar Wachtschip Willemsoord. 23
Oct. '36.
Korp.-machinist W. P. Eelman van Gelder
land naar Van Speijk, 23 Oct. '36.
Bootsman S. v. d. Scheer, matrozen le kl,
A. B. v. Waarden, A. J. v. Willigenburg,
korp.-konstabel A. v. d. Berg, matrozen le
kl. H. v. d. Eist, M. Velleman van Gelderland
naar O.Z.D., 23 Oct. '36.
Matrozen 2e kl. D. R. Schrauwen, E. van de
Water, Pvan Zanten, schoenmaker C. F.
CM^'36 Van Gelderland naar H- Hendrik, 23
Korp.-machinist C. H. Prijdekker van Gel
derland naar De Kooij, 23 Oct. '36
t Kwartiermeester P. W. Bruijne,' bootsman
J. ïskerke van Gelderland naar De Mok 2**
Oct. '36.
Stoker-olieman B. van der Vlis van Gelder-
land naar Kaz. Willemsoord, 23 Oct. '36.
Stoker 3e kl. G. J. Jansen, serg.-hofmeester
23 Oct '3" Van Gelderland naar Schorpioen,
naar0ZP-8k02k3Oct '36arSVeld GeWerIand
Serg der marns. H. p. Ambaum van Gel
derland n. Afd. Marns. Rotterdam, 23 Oct 'tfi
Matroos le kl. L. A. Schorsifvan Geide£
land naar Friso, 23 Oct. '36.
Matroos le kM. H. de Wit van Gelderland
naar Hydra, 23 Oct. '36 and
Korp.-torpmkr. H. H. Overweg van
ptom naar Vidar, 31 Oct '36 Schor-
btoker-olieman W. Herman tr
naar Wachtschip Vlissingen, 19 Nov^r^1'^
Mar. ie kl. J. Kreukniet van afd 'm».
Rdam naar Schorpioen. Mar'
Schoenmaker A. F. Meer van w
naar Schorpioen, 23 Oct. '36 Hendrik
Korp.-hofmeester J. Spetter van 7 o
H. Hendrik, 23 Oct. '36. naar
Korp.-hofmeester J. Beek van Schorpioen
naar Z 8, 23 Oct. '36.
Bevordering.
Met 1 October 1936.
Mar. 2e kl. C. E. Gunneman tot mar. le kl.
Matroos 3e kl. H. F. Timmermans tot matr,
2e kl.
Met ontslag uit den zeedienst.
Mar. 2e kl. A. H. Janssen, 21 Oct. 1936.
Mar. 3e kl. H. P. Heruer, 3 Oct. 1936.
Stoker 3e kl. J. Huisman, 14 Oct 1936,
Ondervolgende schepelingen zijn den 7en
October 1936 per m.s. „Chr. Huijgens" uit
Oost-Indië in Nederland teruggekeerd.
Matrozen le kl. W. Boekhout en G. Fluijter,
korporaals schrijver H. Schuijl en C. F. Trap,
korporaals torpmkr. P. de Winter en P. Ver
meulen, stokers olieman H. A. Noordhof, W.
N. Kriele en W. Herman, tamboer le kl. P.
Salm, mariniers le kl. K. van der Woude,
J. Kreukniet en D. W. Noorlander.
Bevorderingen in Oost-Indië.
1 Juni 1936.
Matrozen 2e kl. G. Dijkstra en M. Pronk tot
matroos le klas.
Stokers 3e kl. J. v. Velzen, H. J. Ooster-
veld en J. Visser tot stoker 2e kl.
Marinier le kl. C. v. d. Broek tot korporaal
der mariniers.
1 Juli 1936.
Matrozen 2e kl. P. v. Doorneveld, J. Merceij,
J. R. Koning, A. C. Stokkerman, H. Kaper,
I. Fluijt en C. Gordon tot matroos le klasse.
Stoker le kl. J. C. v. Barneveld tot stoker
olieman.
Stokers 3e kl. S. Overhand en L. Bouma tot
stoker 2e kl.
16 Juli 1936.
Majoor-konstabel A. J. G. v. cL Braak tot
opperkonstabel.
Sergt.-konstabel E. J. v. d. Brink tot majoor
konstabel.
28 Juli 1936.
Sergt.-macht. R. Swanborn tot majoor
machinist.
Vlissingen, 16 October. Gistermorgen
is de „De Ruyter" voor een bezoek van
eenige dagen te Vlissingen aangekomen;
de kruiser kwam tegen elf uur in de
Wielingen in zicht, waarna het schip op
de reede voor anker ging.
Te ongeveer twee uur werd de nieuwe aan
winst van de Koninklijke Marine onder groote
publieke belangstelling in de Buitenhaven ge
meerd. De marine-kapel stond op den wal op
gesteld en bracht tijdens de aankomst ver
schillende liederen ten gehoore. In den loop
van den dag werden diverse bezoeken bij auto
riteiten afgelegd, die op hun beurt aan boord
van de „De Ruyter" hun opwachting bij den
commandant maakten. Te 7 uur werd den
commandant van de „De Ruyter", kapt. ter
zee A. C. van de Sande Lacoste, met vier
officieren van dien bodem en vier officieren
uit Vlissingen, aan boord van Hr. Ms. „Noord-
Brabant" een diner aangeboden door den
onder-commandant van de Koninklijke Marine
in Zeeland, kapt. ter zee H. J. van de Stad.
Hedenmiddag te half vier worden verschil
lende autoriteiten uit de provincie Zeeland,
w.o. de Commissaris der Koningin, de bur
gemeesters van Vlissingen en Middelburg en
vele anderen aan boord van de „De Ruyter'»
ontvangen en rondgeleid.
Vanavond wordt den officieren met hun
dames in Grand Hotel Brittannia een soirée
aangeboden, terwijl tevens in verschillende
etablissementen in de stad feestelijkheden zul
len plaats vinden.
Zondagmiddag te half een biedt de comman
dant van de „De Ruyter" verschillende auto
riteiten aan boord een lunch aan, waarbij
onder meer aanzitten de onder-commandant
van de Koninklijke Marine, de burgemeester
van Vlissingen en de directeur van het Loods
wezen.
Zondapniddag van 3 tot 4.30 uur wordt het
publiek in de gelegenheid gesteld den kruiser
e bezichtigen, terwijl tusschen 4.30 en 6 uar
s namiddags ten huize van den burgemeester
den officieren van de „De Ruyter", benevens
en officieren van de land- en zeemacht te
issmgen met hun dames en de directie van
e Koninklijke Maatschappij „De Schelde" een
tea zal worden aangeboden.
MiH0,ndagaV°nd zal in het Schuttershof te
hrJip6 *TS een diner Pteats vinden, aange-
W3." °°r de directie van „De Schelde",
waaraan de commandant van de „De Ruyter"
zittA„ ne officieren van den kruiser zal aan-
evenals de hierboven reeds eerder ge
noemde autoriteiten.
Maandagochtend wordt dan nog van half
tot half ^aalf het publiek gelegenheid
deze vertrekt.kïUiser te bezichtigen, waarna