T HOEKJE OUDERS Tob nooit hoekje Slechts in een gezond lichaam huist een gezonde zieL 0 innerlijk leven geef t zijn weer glans aan het gelaat. Is suiker een genotmiddel of inderdaad een behoefte? VOOR DE Trage Kinderen, voor een goede gezondheid van belang. Zorg door Mevr. G. C. Meyer-Schwencke. Het is nimmer goed te praten, wanneer een rouw zóózeer in beslag wordt genomen Hoor haar plichten, dat zij hiervan het slacht er wordt. Zij is zelfs tegenover haar gezins- ?eden verplicht om de noodige zorgen aan haar uiterlijk aanzien, doch niet minder aan haar gezondheid te besteden, wil zij tenslotte "iet ondergaan in den sleur van het dagelijk- sche leven. jjiet alleen is het noodig om tijd tot ont manning te vinden, doch om fit te blijven, oet zij zorgen voor voldoende lichaams beweging en een dagelijksche wandeling weten mogelijk te maken. Zelfs de zuivere herfst- en winterlucht werkt zoo heilzaam op het organisme in en sterkt de zenuwen. Men treft soms vrouwen van vijftig jaar en ouder aan, die er veel jeugdiger en opge wekter uitzien, dan andere, die tien en meer iaren jonger zijn. De laatste slepen den last harer jaren moeizaam voort en zijn volkomen apathisch oud vóór haar tijd, zien er niet alleen uiterlijk somber uit, doch ook haar innerlijk leven is gedrukt, alle levensvreugde is haar vreemd. Grootendeels is deze laatste categorie zelf de schuld aan dit voor haar, vaak ondrage lijk leven. Zij leven niet hygiënisch, gaan laat naar bed zwoegen en sloven den ganschen dag en meenen het belang van het gezin voor alles te moeten dienen, inplaats van aan zich zelf te denken. De vrije natuur, wandelingen, ademhalings oefeningen en lichte kamergymnastiek zullen een betere circulatie van het bloed brengen en maken, dat de afgetobde vrouwen krachtiger worden. Vroeg naar bed, vroeg op en een eenvoudige voeding, waarbij veel groenten en bruin brood gebruikt worden, slapen in fris- sche kamers, liefst met open raam, waardoor de longen zich kunnen vullen met zuivere lucht, zie hier, enkele dingen, die er toe mede werken gezond en krachtig te worden, waar door het tevens mogelijk is, zoch open te stellen voor andere dingen, die eveneens on misbaar zijn. Belangstelling blijven toonen in hetgeen rondom ons gebeurd, en bovenal zelfs op don kere dagen, trachten de zon in ons te laten schijnen, ziehier het geheim, dat menige vrouw jeugdig en frisch houdt. Niet steeds morren en klagen over onvermijdelijke dingen, doch de lichtpunten zoeken en weten te vin den, zijn factoren, die het mogelijk maken ook anderen meer geluk te schenken. Een blijmoedige lach geeft aan ieder gelaat iets zonnigs en doet zoo veel weldadiger aan, dat de starre blik en de neergetrokken mond hoeken. Men zegt immers geheel terecht, dat het gelaat de spiegel der ziel is. Alle gemoeds aandoeningen weerspiegelen zich hierop, zij het dan ook, dat de een zich beter weet te beheerschen dan de ander. Naarmate het innerlijk leven op een hooger plan komt, eht- geen niet zonder strijd en zelfoverwinning ge schiedt, zal zulks als het ware van het gelaat af te lezen zijn. Hoe is het anders te ver klaren, dat menige, volstrekt niet knappe vrouw, zoo'n bijzondere aantrekkelijk gelaat heeft en dat er „iets" van haar uitgaat?" Zij behoort tot diegenen, aan wie de levens- stormen niet zonder meer voorbij zijn gegaan, doch die er meer door gerijpt is en tenslotte innerlijke vrede heeft gevonden. Reeds "kinderen moeten vroeg het mooie en goede om hen heen leeren zien en waardeeren, Zlj zullen dan, ouder geworden, 's levens moeilijkheden beter weten te dragen. Liefde voor de natuur moet evenzeer worden aange kweekt als die voor medemensch en dier. edere moeder, die ernstig wil, kan het ge voelsleven van haar kinderen zooveel rijker maken, want het zijn vólstrekt niet de groote ®gen, doch de aaneenschakeling van kleine Sobeurtenissen, die reeds gelukkig maken. zelf moeten ruim leeren denken over jjnderen en alle kleinzielig gedoe den kop in rukken. Niet meedoen aan praatjes over an- eren zeifs niet indien hetgeen gezegd w°rdt, waar is omdat we dan menigmaal wellicht onbewust, de oorzaak zijn van veel 0nheil en verdriet. Zelfcritiek zal ons onze fouten duidelijker oen zien en ons den weg wijzen, die wij oeten gaan om deze te verbeteren. Zelf- overwinning en zelfbeheersching moeten ons m over anderen leeren denken en een on- «f* gezegde kunnen weerhouden, anneer wij ernstig streven om dit alles ereiken, dan zullen wij, ongetwijfeld een nstigen invloed op onze omgeving uit benen en zal ons voorbeeld stimuleerend werken. naa"16"1^6 vrec'e te verkrijgen is iets, waar- j. r ieder menschenkind moet streven, doch jge Voor ons vrouwen van onschatbare waarde riL~m<iat wii anders door de vele beslomme- en .zorgen, zoo gauw uit ons even- nngen wicht zouden zijn te brengen, het rnoe^en het leven blijven zien, zooals 18 en de menschen nemen, zooals zij zijn niet zooals wij ze ons zouden wenschen. Wij allen hebben onze fouten en gebreken, zelfs als wij ernstig trachten om op een hooger plan te komen en wel om de een voudige reden, omdat wij onvolmaakte men schen zijn. Wij zullen echter ons geloof in het mooie en goede moeten bewaren, omdat in ieder mensch een goede kiem aanwezig is. Aanvaarden wat het leven ons brengt en plichtgetrouw op de bres blijven staan, wan neer zulks noodig blijkt, dan zal het leven ondanks zijn stormen levenswaard blijken te zijn. „Dank u, ik gebruik geen suiker". Her haaldelijk hooren wij dit antwoord op thee- bezoek geven en alles in verband met de vurig verlangde slanke lijn en met helden moed ontzeggen zich de slachtoffers het ge not van een kopje thee, dat zij inderdaad smakelijk vinden. Het grootste aantal dezer heldinnen zal u in alle eerlijkheid toever trouwen, dat zij thee zonder suiker eigenlijk net „een drankje' vinden. Is suiker nu inderdaad iets, dat enkel en alleen dienst doet om den smaak van een drank of gerecht te verhoogen ofheeft de medische wetenschap er ook nog een andere beteekenis aangegeven? Inderdaad is dit laatstte het geval en de chemicus Walter Sommer schrijft: „In na tuurlijke gegroeide suiker heeft de natuur de mensch een bron van geconcentreerde kracht en warmte gegeven". Wanneer Sommer den nadruk legt op „natuurlijk gegroeid", dan rekent hij hieronder ook de onverwerkte suiker, die ook in vruchten en vooral in honing en druiven aanwezig is. Het eten van suikerhoudend fruit wordt dan ook door de moderne voedings-specialisten steeds voorge staan. De waarde van suiker voor de voeding be staat hierin, dat hij zeer veel koolhydraten bevat. Om de machine aan den gang te houden heeft het menschelijk organisme kracht en warmte noodig en wel ongeveer 45 gram vet, 30 gram eiwit, 15 gram voedings- zouten en 270300 gram koolhydraten. Het behoeft natuurlijk geen betoog, dat het geenszins de bedoeling is, dat men dagelijks enorme hoeveelheden suiker moet gebruiken om voldoende calorieën te verkrijgen, integen deel, want deze vinden wij in allerlei andere levensmiddelen ook. Trouwens men kan aan de hand van staatjes, die een overzicht geven van de samenstelling der verschillende voe dingsmiddelen, een rationeele voeding ver krijgen. Wij geven enkel en alleen een kleinen blik in de chemie der voeding om aan te toonen, dat een matig gebruik van suiker het orga nisme slechts ten goede kan komen, tenzij de behandelende geneesheer op grond van be paalde physieke storingen zulks ontraadt. Het is een bekend feit, dat soldaten ge durende een stevige marsch of sportlui, die aan inspannende wedstrijden meedoen, zich sterker gevoelen door het gebruiken van klontjes suiker. Voor sommigen mag een regelmatig ge bruik wellicht gewichttoename beteekenen, doch dan kunnen zij eerst beginnen met de hoeveelheid te verminderen en slechts een weinig in thee en koffie te gebruiken en ver der moeten zij zich snoeperijen en meelspijzen ontzeggen en een goed doorgevoerd groenten- en vruchtendieët volgen en lichaamsbeweging nemen. Zeer interessant is in verband met het suikerprobleem een kort geleden gedaan onderzoek door een Berlijnsche professor, wien het opgevallen was bij een gemeenschap pelijk ontbijt, dat een jonge vlieger zooveel suiker gebruikte. Hij deed verschillende onderzoekingen in een vertrek, waarvan de luchtdruk veranderd kon worden, zoodat degenen, die zich hierin bevonden als het ware op verschillende hoogte waren, hetgeen van invloed was op de wer king hunner longen. Door het nemen van deze proeven kwam hij tot de conclusie, dat op groote hoogte het lichaam het noodzake lijke suikergehalte veel sneller verbruikt en het gebrek hieraan zelfs ziekteverschijnselen te voorschijn kan roepen,'hetgeen door meer der verbruik voorkomen wordt. Reeds de zeer hooge lucht geeft het orga nisme meer werk, waarbij dan tevens nog de bediening van het vliegtuig berekend dient te worden, hetgeen eveneens veel energie-verbruik vereischt. Alhoewel de Berlijnsche geleerde zijn onder- zoeskingen nog niet beëindigd heeft, zullen zij willicht reeds een verklaring en tevens vermindering kunnen geven van de „hoogte ziekte" en tevens een belangrijke getuigenis afleggen van de groote waarde van suiker in onze voeding. WENKEN. Donzen dekens worden weer elastisch, in dien men ze over een lijn hangt en ze luchtig opklopt met een mattenklopper. De stof uit de stiksels verdwijnt en het dons verdeelt zich meer; daarna worden ze afgeborsteld. Men voorkomt het uitglijden van ladders op parketvloeren, indien men op de pooten een stukjes rubber plakt. Electrische ijzers behoudt men mooi blank met een doekje, waarop een weinig petroleum is gedruppeld. Vertoont het ondervlak vlek ken, dan wrijft men er eerst met een weinig fijn krijt over, Zondag. Tomatensoep. Gestoofde konijn. Appelmoes. Aardappelen of rijst Beschuitjes met kaas. Maandag. Ham toast. Spinazie met eieren. Aardappelpurée. Fruit. Dinsdag. Varkensribstuk. Groene kool. Aardappelen. Chocolade-bananen-toetje. Woensdag. Deegballetjes met vleesch Andijvie. Aardappelen. Donderdag. Gehakt. Snijboonen. Aardappelen. Caramel-appel-custard. Vrijdag. Gebakken schelvisch. Gemengde sla. Gebakken aardappelen. Appelschoteltje. Zaterdag. Runderlapjes. Postelein. Aardappelen. Sinaasappelrijst. Hamtoast. 225 gram ham (of bacon), 1 desertlepel chutney, 1 eetlepel gehakte peterselie, 30 gr. margarine, sneedjes oud brood, boter. De ham wordt fijn gehakt met de peter selie en met chutney, vermengd, daarna smel ten we eerst de boter in een pannetje en voe gen het hammengsel er bij, eventueele krui den naar smaak en verwarmen alles tezamen door en door, steeds roerende. Een aantal sneedjes oud brood worden van de korstjes ontdaan en gerooster óf aan beide zijden in de boter goudbruin gebakken; die belegd worden met een mengsel. Warm op dienen, gegarneerd met takjes peterselie. Chocolade-bananen-toetje. 4 5 ronde cake-jes, een weinig melk (warm), 2 bananen, 1 eetlepel poederchocolade, 3 volle eet lepels suikers, 30 gram custard- poeder, y2 1. melk (1 dl. room), eenige ge blancheerde amandelen. We maken een custardvla door 4 kopjes melk te laten koken, er de 3 eetlepels suiker in op te lossen en de custardpoeder met de poederchocolade en de melk aan te mengen en bij de kokende melk te voegen, even door laten koken, daarna met de garde flink op kloppen, totdat de massa luchtig wordt. De cake-jes worden door midden gesneden en even in de warme melk geweekt. Ze mo gen echter volstrekt niet stuk gaan. We plaatsen de helften op een langwerpige schaal en bedekken ze met plakjes banaan, daarna komt de andere helft er boven op en ieder cakeje wordt bedekt met de custard. Volko men koud laten worden en bestrooien met de gehakte amandelen. Desverkiezenden garnee- ren met vlokjes geklopte room. Caramel-appel-custard. 500 gram zure appels, 2 eetlepels basterd suiker, schil van 1 citroen, 60 gram suiker, 1 ei, 2 y2 dl melk, 1 dessertlepel suiker, 2 eet lepels water. 60 gram suiker wordt met 2 eetlepels baa terdsuiker in een pannetje gedaan en roerend lichtbruin gebrand, daarna van het vuur ne men en af laten koelen, 2 y2 dl melk toevoe gen en de pan weer op het vuur plaatsen, tot dat de suiker in de melk is opgelost. Een dessertlepel suiker met het ei kloppen en hierbij de warme melk gieten, in den beginne met een dun straaltje om te voorkomen, dat het ei schift, daarna roerende verwarmen, totdat de saus dik wordt, echter niet laten doorkoken. Appels schillen, klokhuizen verwij deren en stukjes snijden, daarna tot moes koken met de citroenschil en 2 eetlepels bas terdsuiker en 1 kopje water, door de zeef wrijven en in een glazen schaal doen. Af laten koelen en bedekken met een laagje caramel- custard. Appelschoteltje. (zonder oven). 750 gram moesappelen, 250 gram oud brood, 4 opgehoopte lepels suiker 1 vol theekopje; kaneel, 750 gram boter, 2 reepen chocolade (5 cent) 2 dl. room, 1 eetlepel suiker. Appels schillen, in stukjes verdeelen, klok huizen verwijderen en met zeer weinig water tot moes koken, daarna met de garde op kloppen. Het oude brood zonder korst wordt zeer fijn gekruimeld en vermengd met de gesmol ten boter en suiker en kaneel. Een laagje van dit mengsel wordt in een glazen schaal gedaan en bedekt met de appelmoes, waarop de rest van het kruim komt, dat we bedekken met de beide reepen chocolade, die geraspt zijn. De room wordt met 'n tikje suiker stijf geklopt, daarna de suiker er door roeren en er de chocolade rasp mede bedekken. BENT U NEURASTENISCH? U kunt zich bevrijden van deze kwelling! Een man, die op een dag een lange straat doorrende om zijn tram naar kantoor te ha len, voelde zich, toen hij eenmaal op het achterbalcon stond, wat duizelig. Dit deed hem schrikken, en den volgenden dag ging hij naar een dokter. Deze onderzocht hem, en keek even ernstig, want de hartslag was on gewoon snel, hoofdzakelijk door den angst van den man. De dokter kon echter geen hart kwaal ontdekken, en zeide dit ook. Niettemin bleef de man vasthouden aan zijn angst. Hij wilde geen kwartier meer loopen, ging naar kantoor en terug met een taxi, en beklom een trap in het tempo van zwaar-rheumati- sche tachtigjarige (hij was 46). Door zijn voortdurenden angst, en doordat hij zijn hart alle training onthield, kreeg hij al gauw hartkloppingen bij de geringste lichamelijke inspanning. En de basis voor een hartneurose (symptomen als van een hart kwaal, maar welke absoluut secundair optre den als gevolg van angstgedachten, en onge vaarlijk zijn daar het hart organisch volko men gezond is) was gelegd. Neurasthenie ver oorzaakt bij den een hartstoornissen, bij den ander spijsverteringsstoornissen, bij weer een ander hoofdpijn of straatvrees. Slechts gevoelige menschen zijn vatbaar voor neurasthenie, maar zij gebruiken deze gevoeligheid verkeerd, n.1. voor het koesteren van angst, die symptomen, welke zonder de zen angst geenerlei beteekenis zouden -hebben en snel voorbijgaan, bestendigt en veel inten siever maakt. De wortel van iedere neurasthenie is een redelooze angst, en juist daardoor lijdt de neurasthenicus geestelijk en lichamelijk nog meer dan iemand, die werkelijk ziek is. Om neurastennie te voorkomen of te be ëindigen is hoofdzaak, geen overmatige aan dacht te schenken aan lichamelijke functies. Onze organen kunnen beter werken, wan neer ze niet steeds angstvallig gecontroleerd worden. Ieder gezond mensch heeft wel eens even een bezwaarde maag, wat hoofdpijn of een hartklopping, zonder dat behoeft te wij zen op iets van ernstigen aard. Doet zich een dergelijke stoornis voor, wacht dan even af, of deze aanhoudt. Gebeurt dit, gaat dan even naar Uw huisdokter, dat is heel wat beter dan u te gaan verdiepen in allerlei angstige gissingen. Maar als hij U zegt, dat er geen reden tot ongerustheid is, gelooft hem dan en zet de zaak verder uit Uw hoofd. De meeste neurasthenici hebben al uit den mond van meer dan één dokter gehoord, dat hen lichamelijk niets mankeert. Als zij toch maar wilden inzien, dat hun geheele stoornis voortkomt uit hun eigen abnormale stand punt, uit hun eigen ontwrichte gedachten. Wanneer een dokter gezegd heeft, dat iemand organisch volkomen in orde is, kan hij dit gerust aannemen. En we zeiden het al gezonde organen worden door overmatige aandacht meer belemmerd dan gebaat. Houdt Uzelf geregeld voor: „ik ben volmaakt ge zond, al mijn organen werken normaal". Zoekt daarbij bezigheid en afleiding. U be hoeft U volstrekt niet te ontzien, want een gezond lichaam, dat overmatig ontzien wordt, geraakt in even slechte conditie als een ge zonde arm, die men dagenlang in een doek zou dragen. Werk, afleiding, belangstelling in anderen en een regelmatig in herinnering houden van het feit, dat U volkomen gezond bent, ziedaar den weg, waarlangs ieder, die ernstig wil, elke neurastie kan overwinnen! DR. JOS DE COCK. „Denk jij, dat ze de radio op andere plane ten kunnen hooren?" „O, beslist niet, ze hebben daar geen aarde." Gesprekken met verschillende onderwijzers leerden mij, hoe overal dit type kinderen voorkomt: traag in het werk, niet bepaald achterlijk, doch wel, in vergelijking met andere kinderen uit hetzelfde leerjaar, ten achter blijvend, verder niet onwillig, maar doorloopend den indruk gevend van luiheid of moeheid. Ik herinner me uit mijn eigen werkzaam heid bij het onderwijs dergelijke leerlingen zeer goed: zij vormden een rem op het onderwijs en... bedierven meer dan eens den opgewekten geest in de klasse. Men kon mooi met ze praten, ze na laten blijven, ze straf geven, het hielp allemaal niets: ze schoten nu eenmaal met hun werk niet op. Het gevolg was natuurlijk dat deze kin deren de klasse moesten doubleeren. Vroegen de ouders naar de resultaten van het betref fende kind, dan kon men niet anders doen, dan zijn teleurstelling uitspreken over de geringheid ervan, terwijl men anderzijds weer de opmerking moesten maken: „hij(zij) kan wel, maar het lijkt wel of de lust er niet is." Nü weet ik zeer goed, hoe onrechtvaardig zoo'n oordeel dikwijls geweest is. De feiten bewezen het meer dan eens. Hoe dikwijls toch bleek zoo'n kind na den schoolleeftijd in het leven wonder goed te slagen. Op zoek naar de oorzaken van dit verschijnsel, komt men weer terecht bij hetgeen, de ervarings- opvoedkunde ons leert. In al deze gevallen had men weer te doen met een schijnbare domheid, welke op de een af andere oorzaak berustte. Bij trage leerlingen blijkt vaak, dat hun traagheid geen luiheid is, doch een a.h.w. aangeboren verschijnsel. Niet ieder mensch beschikt over het zelfde geestelijk tempo. De een reageert vlug op dingen behoorende tot het terrein van den geest, de ander heeft veel mer tijd noodig tot denken en besluiten. Ook volwassenen verschillen in dit opzicht. Het is vreemd, maar het komt niettemin veelvuldig voor, dat kinderen met, een .lang zaam geestelijk tempo snel reageeren op lichamelijke prikkels. Dit verklaart vele dingen in de school. .Wan neer een kind met een geestelijk langzaam tempo in denzelfden tijd ongeveer, een derde van het rekenwerk af heeft t.o.v. hetgeen, door de vluggere gemaakt werd, dan kan zoo'n kind in de gymnastiekzaal bijv., tot oen der vlugsten behooren! Het behoeft dan ook geen verbazing te wekken, dat deze geestelijk langzame kin deren in de handwerkberoepen veel kwieker en vlugger zijn, Hieruit blijkt alweer, dat tenslotte school- domheid allerminst behoeft te beteekenen een mislukking in het leven. Dochen dit is van nog grooter beteekenis voor de ouders het bewijst ons ook, dat we bij de keuze van een beroep voor onze kinderen niet nauw keurig genoeg te werk kunnen gaan. De dwaze eisch van sommige ouders, om koste wat het koste, hun kind een intellec- tueele opvoeding te geven, heeft juist in deze gevallen tot bittere ontgoocheling geleid! Nauw hangt met het verschijnsel der geestelijke traagheid de belangstelling samen. Meestal blijkt het, dat het kind juist in die vakken traag is, welke het minder interes seert. Overigens een gewoon verschijnsel, niet waar? Wij volwassenen zijn uit den aard der zaak niet veel beter. Dingen, welke ons niet interes seeren, laten we aan anderen over. Nu kan het mogelijk zijn, dat belangstelling plotseling ontstaat voor iets, dat men zoo lang verwaarloosde. En in dergelijke gevallen treedt dan terstond verbetering in. Het kan voorkomen, dat een kind voor aardrijkskunde bijv. niets voelt. Het leert zijn lessen maar half en krijgt onvoldoende op onvoldoende, met het gevolg, dat het weldra om het heele vak niets meer geeft. Blijkt het nu, dat het toch verhoogd kan worden, ondanks zijn on voldoende voor dit lesvak, dan is het herhaalde malen gebeurd, dat zoo'n kind in de nieuwe klas plotseling belangstelling begon te toonen voor aardrijkskunde! Hoe is dat nu mogelijk? zegt zijn vorige onderwijzer. Heel eenvoudig meneer! De schuld ligt bij u. U hebt wèllicht niet de kunst verstaan, dit onderwijsvak voor dat kind belangwekkend te maken, terwijl uw collega dit wel verstond. Verandering van onderwijzer heeft meermalen tengevolge een verbetering van het leeren van een bepaald kind. En nu moet men niet denken, dat ik zoo'n vorigen leerkracht geen goed onderwijzer acht. Verre van dat. Hij heeft alleen niet de kunst verstaan om voor een bepaald kind de leerstof zoo aan te bieden, dat het er interesse voor kreeg. Zijn collega lukte dit wel. Ik weet al te zeer, hoe in dergelijke gevallen allerlei oorzaken een belangrijke rol spelen. Ik denk aan mogelijkheden als: onbe wuste antipathie van het kind tegenover zoo'n onderwijzer, van moeilijkheden, welke er mis schien eens rezen tusschen de ouders van dit kind en dezen onderwijzer, enz. enz. Men ziet, dit terrein ligt vol voetangels!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 23