ftlaximum snelheid van vliegtuigen Het nieuwe Douglas- vliegfuig der K.L.M. Naar snelheden van 1000 mijlen per uur? Uitvoer van onze landbouw producten naar België Agent aangereden Kwaliteitscontrole op den uitvoer van groenten en fruit ZATERDAG 17 OCTOBER, VOLGENS AMERIKAANSCHE PROEFNEMINGEN IN DE LUCHTTUNNEL BIJ DEN TE- GENWOORDIGEN BOUW VAN HET VLIEGTUIG 900 K.M. PER UUR. INVLOED VAN DE STRA TOSFEER. BIJKOMSTIGE OM STANDIGHEDEN. Welke maximum snelheid vliegtui gen kunnen bereiken is een vraag, ■welke vooral de deskundigen bezig houdt. Menigeen ziet de oplossing van het opvoeren der snelheid in 't vliegen in de stratosfeer, omdat daar de luchtweerstand geringer is. Fan tastische getallen zijn in dit ver band genoemd Anderen daarentegen zijn van meening, dat de verdunde lucht op groote hoogten oorzaak zal zijn, dat aan de schroef niet zulk een krachtig ronddraaiende bewe ging kan worden meegedeeld, als voor het verkrijgen van enorme snelheden noodig is. Wanneer men zich houdt aan de uit komsten, welke met practische proefnemin gen in de luchttunnel zijn verkregen, dan zou men van de maximum snelheid niet meer zoó ver verwijderd zijn. Uit proeven in zulk een tunnel te Langley Field in Amerika bleek namelijk, dat bij een wind snelheid van 1200 K.M. per uur het vlieg tuig van 900 K.M. al niet meer vliegt. Het wereldrecord voor de vliegtuigsnelheid be draagt, zooals men weet 709 K.M. per uur, Mocht 900 K.M. per uur inderdaad de snel heidslimiet van het tegenwoordige vliegtuig zijn, dan zou men natuurlijk kunnen pro- beeren, aan het vliegtuig een zoodanigen vorm te geven, dat nog hooger snelheden kunnen worden verkregen. Verder willen wij hier wijzen op het feit, dat, aldus de luchtvaartmedewerker van de N.R.Ct., dat bij snelheden, welke ver boven de snelheid van het geluid liggen, typische verschijnselen zullen optreden, welke wel eens onder de aandacht mogen worden ge bracht. Reeds bij het met groote snelheid verschoten geschutprojectiel was opgemerkt dat een korte, scherpe knal ontstaat, de zoogenaamde kopknal, een gevolg van de hotsing van het projectiel tegen de lucht deeltjes bijhet doorloopen van zijn baan. Aan zulke verschijnselen zal ook het zeer snel vliegende vliegtuig zijn blootgesteld. Het is de vraag of het menschelijk lichaam tegen de hevige trillingen en tegen de ge luidsgolven, welke zullen optreden, bij een eenigszins langdurigen tocht bestand zal zijn. Bovendien moet het volgende worden op gemerkt. Reeds bij een snelheid van ruim 500 K.M. per uur van het vliegtuig is ge bleken, dat de lucht, welke met het vlieg tuig in aanraking komt, tengevolge van de wrijving meer warmte oproept dan met de gewone verkoelende middelen kan worden geneutraliseerd, zoodat speciale chemische middelen noodig waren om voldoende af koeling teweeg te brengen. Het is de vraag of men bij nog grootere vliegtuigsnelheden m staat zal zijn tegen dit verschijnsel de aoodige maatregelen te nemen. De voordeelen van stratosfeer- vluchten. Naar aanleiding van de hoogtevlucht van den Engolschen eskaderleider Swain, schrijft de Engelsche corr. van de „Msb." nog het volgende: Van de groote voordeelen welke de stra tosfeer de aviatiek biedt, is het publiek zich hog zeer onvoldoende bewust. Daar zij hoog boven de hoogste wolken ligt, is zij vrij van stormen. De lucht is ijl; op 50.000 voet is de dichtheid van den damp kring nog slechts één achtste van die aan do oppervlakte der aarde. Bijgevolge is naar Weerstand gering, en sommige deskundigen gelooven dat 't mogelijk zal zijn met stra- tosfeer-vliegmachines snelheden van 1000 mijlen (1600 kilometers) per uur te bereiken, t geen wil, zeggen dat men, afgezien van don tijd, noodig voor opstijgen en dalen, van Amsterdam uil de volgende plaatsen zou kunnen bereiken in 55 tot 65 minuten: uPorto, Toledo, Alicante, Algiers, Capri, Bel grado, Minsk, Helsingfors, benevens midden- Bkandinavië en IJsland. Een statosfeervlucht van Nova Zembla naar Tunis zou niet meer dan drie uren m beslag nemen. Minder optimistische deskundigen meenen I9dn dat binnen weinige jaren snelheden van WO mijlen (480 K.M.) per uur bereikt zullen ijVnnen worden op hoogten van 40.000 tot f-0ö0 voet, 't geen wil zeggen dat men onge veer drie uren zou noodig hebben om van Amsterdam naar Madrid te komen. Deze snelheden hebben betrekking op reis-machi- nes met passagiers. ^ulke snelheden zijn van groot belang, zoowel voor de militaire als voor de burger- njke luchtvaart. Op 't oogenblik maken tal van technische belemmeringen de hoogere regionen der stratosfeer nog ontoegankelijk voor het passagiers- en het bommenwerpend vhegtuig. Al de luchtvarende volken span den zich in, deze moeilijkheden uit den weg nuimen; Engeland schijnt hierbij de lei- dlng te hebben. Noch de windsnelheden, noch de windrich tingen in de stratosfeer zijn constant. Of schoon men op de hoogere niveaux de snel heden nog niet nauwkeurig heeft kunnen vaststellen, heeft men toch uit het drijven her hoogste waarneembare wolken (op onge veer 30.000 voet) geconcludeerd dat zich snel heden van 0 tot ver boven 100 mijlen per uur voordoen. Op de hoogere niveaux nemen de snelheden waarschijnlijk geleidelijk af. Door de Britsche proefvluchten zullen voor 't eerst nauwkeurige inlichtingen betreffende windsnelheden en -richtingen op 50.000 voet en hooger beschikbaar worden. Heeft men voldoende kennis op dit punt verworven, dan zal ook op grond hiervan de snelheid van luchtreizen opgevoeid kunnen worden. Een ander voordeel dat de stratosfeer waar schijnlijk biedt, is gelegen in de effenheid van den luchtstroom. Meteorologen gelooven, dat verticale stroomen bijna geheel ontbre ken; bijgevolg zou de vlucht uiterst gelijk matig zijn. De nadeelen, die thans bij t vlie gen in atmosferische storingen ondervonden worden, zouden dan geheel verdwijnen. De. D.C.-3 „Ibis", het nieuwe vlag- geschip der K.L.M. Sedert eenige dagen bevindt zich thans de nieuwste aanwinst der K.L.M. op Schip hol, het nieuwste Douglas-vliegtuig van het type D.C.-3, ingeschreven onder de re- gistratieletters P.H.-A.L.I., genaamd de „Ibis" Hoewel we reeds eerderhet machtige vliegtuig op een afstand hadden bekeken en al tal van bijzonderheden er van hadden gehoord, meende de Directie der K.L.M. gister de pers in de gelegenheid te moe ten stellen met de „Ibis" kennis te maken, al bleef het een kennismaking op den be- ganen grond omdat er nog eenige formali teiten te vervullen zijn alvorens het toestel met passagiers de lucht in mag gaan. Reeds het uiterlijk van de D.C.-3 toont de vooruitgang, die de Douglasfabrieken hebben bereikt, zelfs in vergelijking met de zoo voortreffelijke D.C.-2. Het merk waardige is, dat het eerstgenoemde vlieg tuig 21, het laatste 14 passagiers kan ver voeren en dat niettemin de afmetingen van beide vliegtuigen weinig uitloopen. De meerdere ruimte is voornamelijk gevon den in het bouwen van een breederen romp. die geheel ovaal is gehouden, zoodat aërodynamisch een beter effect nog is ver kregen dan bij de D.C.-2. Reeds uiterlijk kan men dat zien als men recht voor de beide toestellen gaat staan De D. C. 3 is volmaakt gestroomlijnd, toont soepel in elkaar overgaande bolle lijnen, terwijl men, voor de D.C.-2 staande een indruk krijgt van een kop „met ingevallen wangen", zooals de onderdirecteur der K.L.M. de heer Guillonard, die de pers namens de maat schappij ontving, het zoo karakteristiek uit drukte. Ook de overgang bij de roeren ver loopt soepeler door een extra rib, die in den romp is aangebracht, waardoor te vens het toestel een grootere stabiliteit heeft verkregen. De vleugels van de D.C.-3 hebben dezelf de afmetingen als die van de D.C.-2, tot aan de vleugeltippen, die zooveel langer zijn dan die van het vorige Douglasmo- del, dat de totale spanwijdte er drie meter groter door wordt. De D.C.-3 heeft dezelfde motoren als de D.C.-2, met dit verschil dat van laatstge noemd toestel de startcapaciteit 8500 pk. van de D.C.-3 1.000 pk. is, waardoor het laadvermogen dat door de motoren om hoog kan worden gebracht 11.000 kg. be draagt, bij de D.C.-2 slechts 8500. En verder bevat de D. C.-3 de nieuwste technische vindingen, die evenzoovele 'ver beteringen zijn. Daar zijn b.v. de schroeven bij de D.C.-3 zgn. Constant Speed propel lers. Deze maken het mogelijk dat de be stuurder tijdens de vlucht of reeds bij den start de schroeven een bepaald aantal toe ren geeft. Wordt de gastoevoer verminderd of grooter gemaakt, dan stellen de schroe ven zich automatisch anders in en wel zoodanig, dat zij het door den piloot be paalde toerental blijven maken. Ook het landingsgestel is verbeterd Terwijl de wie len bij de D.C.2 met de hand moesten worden uitgepompt, waarmede 18 a 20 sec gemoeid waren, is bij de D.C.-3 een druk op een knop voldoende om den hydrauli- schen oliepomp in werking te stellen. Door het toepassen der Constant Speed schroeven kunnen de béide motoren ook niet meer „uit den pas" raken, wat in an dere machines nog wel eens mogelijk is. waardoor een zwaar onaangenaam brom mend geluid ontstaat. Wat de geluiddicht heid van cabine, en cockpit betreft blijkt de D.C.-3. trouwens ook belangrijk te zijn vooruitgegaan, want terwijl in de D.C.-2, waarin normale conversatie tusschen de passagiers zeer wel mogelijk is, geluids- meetingen een geluidsterkte van 84 deci bel hebben uitgewezen, blijkt de sterkte van het geluid in de D. C.-3 slechts 80 decibel te bedragen. De cabine zelf is uiterst comfortabel ingericht met 21 prettige fauteuils, die door een druk op een knop door den pas sagier zelf naar voren of naar achteren gesteld kunnen worden. Tusschen cabine en cockpit is een groote radioruimte en de cockpit zelf heeft twee naast elkaar gelegen stuurstoelen, waar- tusschen de gashendels zijn aangebracht terwijl het instrumentenbord voor beide piloten even gunstig gelegen is. Alle D. C.-3 toestellen zijn uitgerust met een zgn. automatischen piloot en met de nieuwste navigatie-instrumenten. De „Ibis" is uit Amerika geleverd zon der radio-installatie omdat de K.L.M. den voorkeur geeft aan de Nederl&ndsche in stallatie van de N.S.M., die een week de tijd krijgt voor het inbouwen van de noo- dige toestellen. Is men daarmede gereed dan zal de „Ibis" nog eenige proefvluchten maken en vervolgens dienst doen op de Europeesche lijnen. Na 150 a 200 vlieguren in Europa zal dan hetn ieuwe vliegtuig op de Indiëlijn worden gebracht. Reeds kort na het uitbrengen van de D.C.-3 kregen de Douglasfabrieken tal van opdrachten en op het oogenblik zijn reeds meer dan 80 van deze toestellen besteld. Dat de K.L.M. reeds thans een geleverd kon krijgen bewijst wel, welke prijs men aan dezen afnemer hecht, die door haar voortreffelijke prestaties de mooiste pro paganda voor het nieuwe product dezer fa brieken maakt. Nog 7 D.C.-3's heeft de K. L.M. besteld. De eerste van deze serie zal per 1 Maart uit Santa Monica worden af geleverd en dus omstreeks 1 April hier zijn Met een tempo van een week tusschen- ruimte zullen de overige toestellen hier aankomen, zoodat in den komenden Zomer de K.L.M. 8 van deze nieuwste machines, waarover het internationale luchtverkeer beschikt, in dienst zal kunnen nemen. Dank zij de voortvarendheid der K.L.- M.-directie zal Nederland daarmee de mees te andere landen weer zeer ver vooruit zijn. Het is merkwaardig dat na de D.C.-2, die toch reeds beschouwd moest worden als een zeer groote stap vooruit en een perfection neering van de bestaande verkeersvliegtui gen, reeds zoo spoedig een nieuwe machine kan worden uitgebracht, die op vele gebie den een zoo groote verbetering is. Hieruit blijkt wel, dat men op het gebied van den vliegtuigbouw nog lang niet is uitgepraat en wie weet hoe spoedig reeds weer een nieuwe machine op de markt verschijnt, die wederom een groote verbetering blijkt te zijn. Maar als dit het geval mocht zijn kan het Nederlandsche publiek er zeker van wezen, dat ook dan de K.L.M. op baar post zal staan om den voorsprong die zij in het internationale luchtverkeer heeft, te behouden. PRINSES JULTANA ONVERWACHT TE ROTTERDAM. Prinses Juliana heeft gistermorgen een niet officieel bezoek gebracht aan Rotter dam. zulks in verband met het huwelijk van Mr. A. de .Tong met Mei. Mia de Monchy, een studievriendin van de Prinses. Ruim twaalf uur, tegen het einde van den dienst in de kerk van de doopsgezinde gemeente aan de St. Laurensstraat, kwam de auto van H.K.H., wier komst geheim gehouden was. hii het gebouw aan, alwaar de Prinses het laatste deel van den dienst bijwoonde. Na den dienst begaf H.K.H zich met het bruidspaar en de naaste familieleden naar de consistoriekamer. Na een half uur onge veer verliet de Prinses wederom de kerk. Inmiddels was haar aanwezigheid echter hekend geworden en een groote juichende menigte deed haar uitgeleide. NOODLANDING MILITAIR VLIEGTUIG. Een schaap gedood. Gisterochtend omstreeks tien uur, is een militair vliegtuig bestuurd door den ser geant-vlieger C. Sipkes, die van Schiphol voor een oefenvlucht was ogestegen, door het afslaan van den motor, tot een nood landing gedwongen op een weiland in den Bovenkerkerpolder te Nieuwer Amstel. De manoeuvre verliep vlot en het toestel kwam goed neer. Een schaap werd evenwel doodgereden. Na korten tijd is het vlieg tuig weer opgestegen en naar Schiphol te ruggekeerd. KRASSE OUDE. 's-Gravenhage. De 90-jarige Heinrich Werner, uit Bonn, oud-wagenbestuurder van den Duitschen ex-keizer, heeft zich van Bonn per fiets naar Den Haag begeven om de Prinses te kunnen zien. Onderweg heeft hij een bezoek gebracht aan den ex-keizer te Doorn. Gister was hij in Den Haag en kon om streeks half twaalf bij het paleis aan het Noordeinde getuige zijn van het uitrijden van de prinses. Hiernaast een windtnnnel, waar In modellen van toestellen onder allerlei omstan digheden beproefd kunnen worden. Op den voorgrond achter het draad- net het model van een vliegtuig, opgehangen in de windtunnel en daarboven op den achtergrond de geweldige lucht- schroef, die bij 'n groot aantal om wentelingen lucht snelheden van de kracht van een orkaan te voor schijn kan roe pen. Ten aanzien van druiven en en kele koolsoorten, treedt ze reeds Maandag in werking. Het ligt in het voornemen van de regee ring op Zaterdag 17 October e.k. in het Staatsblad no. 722 af te kondigen een Ko ninklijk besluit, genaamd: „Tuinbouwuit- voerbesluit". Dit besluit, hetwelk berust op de artikelen 8 en 11 van de landbouwuit- voerwet 1929, stelt eischen aan de hoeda nigheid en de verpakking van voor uit voer te bestemmen groenten en fruit. Het treedt ten aanzien van druiven en roode witte, savoye, bloem- en spruitkool in wer king met ingang van Maandag 19 Octo ber. Ten aanzien van andere soorten van groenten en fruit treedt het in werking op nader door de Kroon te bepalen tijdstip pen. Voorbereid wordt de aanwijzing als con trole-instelling van het Uitvoer-controle-bu- reau voor groenten, fruit en aardappelen, gevestigd te 's-Gravenhage. Na de aanwijzing, die met ingang van Maandag 19 October e.k. mag verwacht worden, zullen druiven en bovengenoemde koolsoorten slechts mogen worden uitge voerd op een door voormeld bureau ver strekt certificaat. Dit wordt alleen gege ven, indien de voor uitvoer bestemde pro ducten gezond, gaaf, zuiver, rijp en versch zijn. Worden zij verpakt verzonden, dan moeten zij bovendien naar kwaliteit ge sorteerd zijn en dient op de verpakking het gewicht of het aantal stuks van de zich daarin bevindende producten te zijn vermeld. Nog geen bevestiging ontvangen In verband met een bericht, dat het Bel gische Ministerie van Landbouw een tijde lijke schorsing zou overwegen van den in voer van landbouw- en zuivelproducten, wordt van de meest bevoegde zijde aan het A.N.P. medegedeeld, dat bij de Nederland sche regeering omtrent dit voornemen nog niets bekend is. Het departement van landbouw- en visscherij heeft zich gister ochtend in verbinding gesteld met onzen landbouw consulent in Brussel, doch ook daar was geenerlei bevestiging van een zoodanig plan der Belgische regeering te verkrijgen. GELD GESTOLEN UIT EEN WOON WAGEN. Gisternacht is ingebroken in een woon wagen van een amusementsbedrijf, dat zijn tenten te Ginneken heeft opgeslagen. Een bedrag van ongeveer vijf "honderd gulden werd buitgemaakt. Het geld was geborgen in wit-zeildoeken zaken. De politie heeft 'n onderzoek ingesteld. Officier eischt vier maanden wegens opzettelijke mishande ling. Voor de rechtbank te Amsterdam diende gister de zaak tegen J. M. welke zich aan aanrijding van een politie-agent te Hilver sum had schuldig gemaakt. De verdachte had in een café te Laren een en ander ge dronken en daarna ondanks de waarschu wingen van eenige agenten in beschonken toestand, zijn weg per auto vervolgd. Hier na vond de aanrijding plaats en slaagde men er in den verdachte na een achter volging te arresteeren. De Officier van Justitie heeft zich niet te vreden gesteld met de tenlaste legging van letsel door schuld, maar opzettelijke mis handeling in zijn dagvaarding opgenomen. De Officier beriep zich op de meening van oud-minister Modderman en hij voerde het bekende voorbeeld aan van den woesten ruiter, die klakkeloos op een troep kinde ren inreed. Dit is geen schuld, maar voor waardelijke opzet. Deze verd. heeft naar het oordeel van het O. M. hetzelfde gedaan. Ook in dit geval is voorwaardelijke opzet in het spel en kan niet met schuld worden vol staan. De Officier beroept zich op een ar rest van den Hoogen Raad van 8 Jan. 1934. Dit zal een les zijn voor alle automobi listen, die, onder invloed van drank, zich aan een dergelijk misdrijf schuldig maken. De Officier requireerde vier maanden ge vangenisstraf en intrekking van het rijbe wijs voor den tijd van een jaar. Mr. Fr. Pauwels verdediger van verd. kon zijn verweer niet voeren, daar verd. wegens verduistering van een microscoop te Utrecht is gedetineerd en niet was ver schenen. De uitspraak werd vastgesteld op 29 Oct Voeten vegen, s.v.p. Een werkelijke, zindelijke hond. NOODLOTTIGE ACHTERVOLGING IN AMERIKA. Gisteren zijn de 26-jarige sheriff Hosing- ton en de 47-jarige leerling-piloot Foster, die met een kleinen tweedekker opgestegen waren om twee jonge mannen te achter volgen, waarvan men meende, dat zij met een gestolen auto op de vlucht waren, neer gestort en omgekomen. HILVERSUM II Orkest Concerten Rott. Philharm. Rott. Philharm. VARA-Orkest VARA-Orkest Ochtend j N ieuwsberichten Gramofoonmuziek 8.00 12.00 Lichte Muze Willy Derby met Ramblers Orgelbespelingen Cor Steyn Godsdienstige Uitz. Morgenwij ding 10.00 Dansmuziek De Ramblers Lezingen Letterkundig Overz. Sport Schaken v. beginners Oiversen Uitz. voor arbeiders in continubedrijven Esperanto-uitzending De Wielewaal Van film en Music Hall 10.15 tm aS ■o ■o ■o a o HILVERSUM I "O V 2 ■o ■o- TJ a O Orkest Concerten O O 3.35 KRO-Orkest 12.30 4.50 9.00 10.05 8.03 10.00 KRO-Orkest KRO-Orkest KRO-Orkest N ieuwsberichten 1.10 1.40 4.30 8.00 10.30 2.30 7.30 11.05 8.15 Gramofoonmuziek Godsdienstige Uitz. Godsd. halfuurtje Lezingen 8.15 10.30 11.30 2.30 4.05 10.3f 6.00 Kath. Radio Volks- Univ. Voor de jeugd Voor de rjjpere jeugd Kinderuur 2.00 3.00 7.ir 2.00 KRO-Nachtegaaltjes Diversen 5.45 5.40 Esperanto-nieuws 5.30 Journalistiek week overzicht 6.20 3.15 Onze Zaterdagavond 8 30 4.30 6.30 7.00

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 7