KanHnperechl
Wederom de Kanaaltunnel
Kunnen de dieren het weer voorspellen
De kolonisatie van
Abessinië begint*
te Alkmaar.
1 NOVEMBER OPENT ABESSINI6
ZIJN SLUIZEN VOOR DEN
STROOM DER KOLONISTEN
DE EERSTE PLANMATIGE KOLO
NISATIE DER WERELDGESCHIE
DENIS
Naar United Press van regeeringszijde
medegedeeld wordt, zullen de uitgestrekte
hoog- en laagvlakten van het Italiaansch
geworden Ethiopië op 1 November voor de
kolonisatie worden geopend. In Dessie en
Asmara evenals in Italië zelf wachten tien
duizenden reeds met ongeduld op de offi-
ciëele opening van den weg naar Addis
Abeba, die op dezen datum zal plaatsvinden,
om deel te nemen aan een emigratie-bewe
ging, die wellicht de grootste van de twin
tigste eeuw zal zijn.
Aan de jeugd van Italië wordt nu de ge
legenheid geboden, die het ondernemende be
volkingsoverschot van andere landen zich
reeds in de vorige eeuw ten nutte heeft
kunnen maken. Zij is er in de eerste plaats
toe bestemd, de enorme, voor veeteelt en
akkerbouw zoo ideale gebieden van Abessinië
te koloniseeren en tot hun tweede vaderland
te maken. Zoowel de beboschte streken van
het zuiden en het westen als de landerijen
van de centrale provincies worden den
kolonisten vrijgegeven. De kolonisten, die
zich als planter in Abessinië willen vestigen,
zullen naar de warme gebieden gezonden
worden. Landbouwers krijgen goede lande
rijen te hunner beschikking en onder hen,
die zich aan den veeteelt willen wijden, wor
den de grasvlakten in de bergen, waarop de
runderen van de inboorlingen zich sinds
eeuwen zeer goed thuisvoelden, verdeeld.
De kolonisten mogen zelf hun land niet
uitzoeken; de regeering zorgt ervoor, dat
ieder een hem passend stuk grond krijgt en
vermijdt op deze wijze latere klachten van
ontevreden kolonisten, die dan op staats
kosten weer naar het moederland zouden
moeten worden getransporteerd.
Men heeft reeds groote proefstations ge
opend, waarin de geschiktheid van den grond
voor bepaald veld- en andere vruchten wordt
vastgesteld. Volgens de resultaten van het
onderzoek van deze stations en de door de
kolonisten geuite wenschen wordt hun dan
een geschikt stuk grond toegewezen, zoodat
zij er van te voren zeker van kunnen zijn, dat
hun farm voor het door hen gestelde doel
geëigend is. De weiden zijn op het oogenblik
door de minderwaardige paarden en runde
ren van de inboorlingen bevolkt; maar de
regeering zal ook hier ingrijpen en beter vee
importeeren.
Soldaten genieten de voorkeur.
In de eerste plaats zullen de kroon
domeinen in de vruchtbare provincies voor
de kolonisatie geopend worden. Het beste
land krijgen de soldaten, die te kennen heb
ben gegeven, in het land te wilen blijven en
van dezen genieten weer diegenen de voor
keur, die tot nog toe buiten Italië woonden.
In totaal willen 1600 man kolonist worden.
Nadat de soldaten hun keus gedaan hebben
komen de overige kolonisten aan de beurt,
waarbij het hun vrijstaat, óf regeeringsland
uit te kiezen óf wel onder contröle van de re
geering land van de inboorlingen te koopen.
De vestiging van buitenlanders is tot nog toe
niet verboden of beperkt, maar hun aanvra
gen zullen eerst dan in behandeling genomen
worden, indie alle Italiaansche kolonisten on
der dak gebracht zijn. Italiaansch-Oost-
Afrika moet in de eerste plaats den Italianen
behooren en de regeering zal er nauwlettend
op toe zien, dat niet al te vele rijkdommen
in buitenlandsche handen geraken.
Hoe men land kan verkregen.
De inboorlingen zullen, voorzoover zij zich
tenminste onderworpen hebben, geenszins van
hun grondbezit beroofd worden. Hun wordt
den daarvoor vastgestelden koopprijs betaald.
Degenen echter, die tegenover Italië in op
positie blijven, moeten rekening houden met
de confiscatie van hun landerijen.
Men kan in Abessinië op tweeërlei wijzen
verworven worden. Eenerzijds staat de regee
ring iederen kolonist toe, een stuk grond in
bezit te nemen, waarvan de omvang afhangt
van het bedrag aan geld, dat hij voor de
exploitatie ter beschikking heeft. De regee
ring int dan van den kolonist gedurende een
aantal jaren een kleine, bij de waarde van het
land aangepaste vergoeding. Na bepaalden
tijd krijgt de kolonist het land dan in volledig
eigendom.
Anderzijds kan de kolonist ook, zooals reeds
gezegd, landerijen van de inboorlingen koopen,
maar hiervoor heeft hij echter de goedkeu
ring van de regeering noodig.
Iedere grondspeculatie is ten strengste ver
boden. Een kolonist kan zich zooveel land
verschaffen, als hij exploiteeren kan. In de
steden is echter de aankoop van groote per-
ceelen grond niet geoorloofd. Daarentegen
kan de kolonist van de regeering financiëele
ondersteuning krijgen, indien hij geld voor
den bouw van een huis of tot aankoop van
landbouwgereedschappen noodig heeft. Deze
leening kan dan in kleine termijnen terugbe
taald worden.
Reeds thans gaat men over tot het inrich
ten van zoogenaamde natuurparken, waarin
elke kolonisatie verboden zal zijn. Het doel
y rvan is, de inheemsche fauna en flora niet
v oren te laten gaan,
l at er op het oogenblik in Abessinië ge
beurt, is in ieder geval de eerste planmatige
kolonisatie der wereldgeschiedenis en Italië
is vastbesloten, die tot een goed einde te
brengen.
Zitting van Vrijdag 23 October.
Alkmaar.
ALKMAARSCH VOORAANSTAAND BALIE
LID BIJNA GEKRAAKT.
Het scheelde maar 'n haartje of Zondag
26 April was voor nu-. C. A. de Groot, 'n
bekende strafpleiter bij de Alkm. Balie, 'n
noodlotsdag geweest. Mr. de Groot was in
zijn piekfijne wagen er met zijn ega op uit
getrokken, teneinde een gezelligen bollendag
te vieren en had op Zijn terugtocht voortdu
rend hinder gehad van een vrachtauto, die,
hoewel het verkeer niet vrij was van tegen
liggers, voortdurend wilde passeeren en ten
slotte op een zeer gevaarlijk moment ter
hoogte van de Regulierslaan aan dit voor
nemen gevolg gaf met zooveel roekeloos
heid, dat mr. de Groot door remmen en zoo
veel mogelijk naar rechts uitwijken zijn wa
gen voor een ernstige aanrijding wist te
bewaren. De onbehouwen chauffeur, zekere
heer Corn. v. d. P. uit IJmuiden, inmiddels
ook nog voor een ander feit aangehouden
door de Alkmaarsche verkeerspolitie, werd
bij dezelfde gelegenheid geverbaliseerd en
stond heden terecht. De man had heel wat
praatjes en als men hem hoorde, zou men
zweren, dat niet hij, doch mr. de Groot de
schuld was, doch een collega van den advo
caat, mr. Wynne, had toevallig per fiets pas-
seerende, de scène bijgewoond en tot zijn
vrouw de opmerking gemaakt, dat mr. de
Groot daar gevaar liep gekraakt te worden.
De chauffeur kon niet de sympathie ver
werven van den ambtenaar en deze, opmer
kende dat nu eens twee advocaten geen
pleidooi hielden, maar als bezwarende ge
tuigen voor den verdachte optraden, noemde
de snijderij hoogst ergerlijk en requireerde
f 40 boete of 30 dagen, plus ontzegging voor
den tijd van 4 maanden. Vonnis 30 October.
Beemster.
DOKTER ELEMA TROK NU EENS 'N
CONIJN 'N KIES!
Onze bekende tandarts, dr. Elema, kwam
op 1 September den Oosthuizerweg berijden
de op het kruispunt Oosthuizen en Midden
weg in aanrijding met een vrachtauto, wiens
chauffeur, Piet Conijnen uit Alkmaar, door
De slangenmensch.
„Daar bedenk ik me, dat ik mijn schoe
nen nog moet laten zooien."
onoplettendheid niet voldoende oplette en
rechts geen voorrang verleende, met gevolg
dat de wagen van Dr. Elema 'n carambole
maakte met een boom en leelijk gehavend
werd. Dr. Elema liet het er niet bij zitten
en trok op zijn beurt ook den onoplettenden
chauffeur 'n kies!
De chauffeur, 'n armoedige slokker, die de
schuld gaf aan het slechte uitzicht cn zeide
dat hij nog had getracht de aanrijding te
voorkomen, door 'n dotje gas te geven, bleek
overigens 'n behoorlijk kereltje te zijn, die
nooit geen brokken had gemaakt en dus
ook door een boete van 15 pop of 10 dagen
niet onbillijk behandeld werd.
Bergen.
BURGEMEESTERS LUXE KAROS
GETORPEDEERD.
Burgemeester v. d. Heuvel van Akersloot,
die zich op 1 September de luxe permiteerde
in zijn eigen wagen 'n ambtsreisje te ma
ken, beleefde onder Koedijk bij de antieke
vlotbrug 'n avontuurtje, dat aan de ambte
lijke pret 'n einde maakte. Toen namelijk
burgemeester de vlotbrug wilde overrijden
en vooraf rechts van den rijweg stopte,
kwam een vrachtauto uit Sexbierum achter
op rijden en reed toen de burgemeesterlijke
auto, zoo de term luidt, finaal in de soep.
De chauffeur P. W. had zich heden ter zake
te verantwoorden. Aangezien echter Sexbie
rum niet om den hoek van den Geestersin
gel ligt, was Weststra zoo vrij geweest om
niet te verschijnen en werd hij bij verstek
tot f 20 boete of 10 dagen veroordeeld.
Al k m a a r.
ONDOORDACHTE, MAAR OOK ONHEBBE
LIJKE KWAJONGENSSTREEK.
De Alkmaarsche Langestraat is gewoonlijk
het centraalpunt van een bende opgescho
ten kwajongens die zich daar amuseeren
met het uitspoken van allerlei streken.
Zoo had op 12 September, 'n nogal rumoerige
Zaterdag, de arbeider Henk P., de ongepaste
aardigheid 'n brandende lucifer te gooien
in een reclameballon, die door mej. C. Bolte
'n 16-jarige dienstbode uit Heiloo, aan een
touwtje werd meegedragen, met het nood
lottig gevolg, dat het ding in brand vloog
en het meisje op verschillende plaatsen in
haar gelaat werd gebrand en haar wenk
brauwen geschroeid.
De geestige snaak stond heden terecht en
beweerde spijt te hebben van het gebeurde.
Wat zijn overige smoesjes die hij debiteer
de om zijn schuld te verdoezelen betrof, de
ze uitvluchtjes worden niet geaccepteerd en
Henk veroordeeld tot f 12 boete of 8 dagen.
He i 1 o o.
IK WAS ER BIJ, LACHTE JO!
De 19-jarige dienstbode, mej. Johanna
Laas uit Heiloo, had in den avond van 18
Aug. op het Heilooër fietspad op 'n onge-
illumineerd karretje gepeddeld, wat werd
opgemerkt door den gemeente-veldwachter
Geertsema en ik was de „piel zei Jo
hanna en exposeerde haar ivoren tanden,
toen ze Vrijdag voor den kadi stond en tot
'n rijksdaalder boete of 2 dagen werd ge
vonnist.
W a rm enhuizen.
ERGERLIJKE BALDADIGHEID.
De Warmenhuizensche jeugd, die nogal
eens baldadig kan zijn, had heden een ha-
rer vertegenwoordigers voor 't gerecht voor
't misselijke feit, dat 'n op 17 October gepar
keerde auto was voortgeduwd en beschadigd
was achtergelaten. Gelukkig hadden eenige
dienstdoende gem. veldwachters dit baldadi
ge gedoe opgemerkt en zoo kon dan de 21-
jarige tuinder Nicolaas L. heden de tol be
talen, voor zijn baldadigheid. Eisch f 10 of
10 d. Uitspraak f 6 of 4 d.
EEN KLEINE NATUURKUNDIGE
BESCHOUWIN G.
De druk der atmosfeeren.
Wij staan op het dorpsplein onder de oude
linde, en opeens zegt iemand: „Kijk eens,
hoe laag de zwaluwen vliegen, dan zullen we
gauw regen krijgen!" En de boer knikt be
denkelijk. „Ja," beaamt een ander, „daar kun
je zeker van zijn; met een uurtje zal t we
beginnen." En werkelijk, reeds voor het
avondeten is alles nat.
Toch kunnen de zwaluwen ons evenmin
regen brengen door laag te vliegen, als ze,
in het voorgevoel van een naderende wolk
breuk uit de hoogere luchtlagen neerdalen.
Wij menschen verwisselen maar al te vaak
oorzaak en gevolg en deze beschouwing
heeft dan ook uitsluitend ten doel, ten aan
zien van deze gevleugelde weerprofeten waar
heid en verdichtsel eens terdege van elkaar te
scheiden.
Het onderzoek van de levende en de
doode natuur heeft ons tegenwoordig reeds
omtrent veel van dergelijke problemen ophel
dering gebracht; wij weten reeds lang, dat de
electrische spanningen in de atmosfeer een
pijnlijke inwerking hebben op menschen met
zwakke longen of een zwak hart, zoodat
dergelijke personen een weersverandering
uren van te voren kunnen „voorspellen"; ook
volkomen gezonde menschen voelen zoo'n ver
andering dikwijls al van te voren aankomen.
Evenzoo is het bij verschillende huisdieren; ze
worden plotseling onrustig en de boer, die
weet, dat er een onweer op til is, neemt vlug
zijn voorzorgsmaatregelen tegen bliksem
inslag en wolkbreuk. Zangvogels bespeuren
eveneens de nadering van een atmosferische
depressie, iedere opmerkzame natuurvriend
zal kunnen bevestigen, dat er kort voor een
onweer een drukkend zwijgen in het bosch
heerseht. Ook verhoogd vochtigheidsgehalte
Schagerbrug.
DAT BRACHT HIJ ER BEROERD AF.
Toen de Alkmaarsche garagehouder J. v.
d. Kommer per lüxe wagen voor dienstza
ken onderweg was, kreeg hij te Schagerbrug
gem. Zijpe, 'n leelijk oponthoud, daar bij de
brug aan de Grootesloot 'n bestelwagen par
does op hem inreed en hem tegen de brug
leuning drukte, die gelukkig nog zoo ste
vig was, dat de wagen niet in de sloot te
recht kwam. De auto echter bekwam 'n
schade van f 49. Dit incident veroorzaakte
de 43-jarige Zijper arbeider Jan N., die dan
ook als verd. terecht moest staan. Deze
man, die eerst alle schuld wilde ontkennen,
maar spoedig volledig schaakmat werd ge
zet, werd veroordeeld tot f 25 of 20 d., met
toewijzing der vordering. Uitspraak f 10 of
5 d., plus toewijzing.
Heerhugowaard.
Ik moest nog wel 'n uur loopen, Edelacht
bare en ja, toen waagde ik 't er maar op,
om zonder licht thuis te komen, aldus Dirk
Vos, arbeider te Alkmaar, die in Heerhugo
waard voor 't rijden zonder licht was be
keurd. Dit sportieve genot kostte hem f 2.50
of 2 d.
135 JAREN VAN STRIJD OM EEN
TUNNEL-PROJECT ZAL ENGE
LAND THANS ZIJN „SLENDID ISO-
LATION" PRIJSGEVEN?
Nadat dezer dagen het verkeer
tusschen Frankrijk en Engeland in
een nieuw stadium gekomen is
men kan thans van Parijs naar
Londen komen zonder van spoor
wegwagon te verwisselen be
vatten de Fransche couranten op
het oogenblik het bericht, dat een
nieuwe maatschappij opgericht is,
die het project van een Kanaal
tunnel verwezenlijken wil. De kos
ten van dit werk worden geraamd
op drie en twintig milliard francs.
Eenigen tijd geleden verwekte een
„headline" van het bekende Engelsche
dagblad „The Times" aan beide zijden van
het Kanaal groote vroolrjkheid. Dien dag
was het namelijk stormachtig weder. De
schepen konden slechts met de grootste
moeite koers houden, terwijl de telegraaf-
en telefoonkabels aan ernstige storingen
onderhevig waren. Dit feit vermeldde bo
vengenoemd dagblad in een bericht, dat
als „kop" had: „Continent isolated"
het Continent geïsoleerd! Beter kan de
trots der Britten op hun „splendid isola-
tion" niet geïllustreerd worden.
Deze trots der Engelschen is de reden, dat
een grootsch project, dat honderd vrjf en der
tig jaar geleden reeds gemaakt is en dat door
de moderne techniek verder uitgewerkt is,
nog geen werkelijkheid geworden is; .de tun
nel onder het Kanaal. Zelfs heden ten dage
nog wordt een dergelijk bouwwerk als een
utopie beschouwd, die in de praktijk niet te
verwezenlijken is, hoewel het aan geen twijfel
onderhevig is, dat de moderne ingenieurs een
tunnel, die de beide oevers van het Kanaal
met elkaar verbindt, dank zij de geperfection-
neerde hulpmiddelen, om zoo te zeggen ge
makkelijk uit de mouw te kunnen schudden,
terwijl „de groote broer" van dit project, de
tunnel onder de Atlantische Oceaan, wel
steeds een toekomstdroom zal blijven, daar
luchtschepen, vliegmachines en groote Oceaan-
stoomers beter aan de te stellen eischen vol
doen.
Geheel anders evenwel staat het met de
tunnel onder het Kanaal. Het Nauw van
Calais, dat slechts enkele tientallen kilome
ters breed is, is echter een groote verkeers
obstakel tusschen de beide groote West-Euro-
peesche landen. Tot dusver waren de Britten
niet erg te spreken omtrent een eventueele
verandering in dezen toestand. Zal dit echter
thans veranderen?
Honderd vijf en dertig jaren zijn thans ver-
loopen sinds het eerste project voor den bouw
van een tunnel onder het Kanaal opdook.
Toenmaals was het de Fransche ingenieur
Mathieu, die voor het eerst de idee van een
Kanaal-tunnel aan de publieke opinie onder
wierp. Hij maakte er overigens geen geheim
van, hoe hij eigenlijk op dit idee gekomen
was. De arme man had een groote angst voor
zeeziekte en daar hij dikwijls in Engeland
moest zijn, zon hij op een uitweg.
Helaas, Matthieu's idee werd niet ernstig
opgenomen. Humoristische bladen hadden
maandenlang geen gebrek aan kopij. Overi
gens hadden ze geen ongelijk, want met de
toenmaals ten dienste staande hulpmiddelen
had men onmooglijk een dergelijk gigantisch
project kunnen verwezenlijken.
Thomé de Gamond, eveneens een Fransch
ingenieur, werkte eenige tientallen jaren later
het reeds in vergetelheid geraakte plan tot
in alle details uit. Keizer Napoleon III, wien
het plan voorgelegd werd, gaf zijn toestem
ming, waarna ernstige onderhandelingen aan
geknoopt werden met de Engelsche regee-
ringsinstanties, die niet eens al te afwijzend
tegenover het plan stonden. Doch toen brak
de oorlog van 1870/71 uit. De Engelschen wil
den hun „splendid isolation", waaraan zij het
niet in dezen oorlog betrokken worden toe
schreven, niet prijsgeven. Nochtans werd in
1876 tusschen Engeland en Frankrijk een ver
drag gesloten, volgens hetwelk een gemengde
commissie de kwestie van den tunnelbouw
opnieuw onderzoeken zou. Zes jaren later, in
1882, had de commissie haar voorbereidende
werkzaamheden volbracht en inderdaad, met
den bouw werd een aanvang gemaakt. Aan
het Engelsche beginpunt was men zelfs 1%
kilometer onder zee gevorderd en de con
structie scheen gemakkelijker te zijn, dan men
verwacht had. Plotseling verscheen hoe,
dat weet men nog niet in Engeland een
pamflet betreffende den bouw van de Ka
naaltunnel. Een storm van verontrusting ont
ketende zich over Engeland. In Hyde Park
spraken de bekendste persoonlijkheden van
het openbare leven. Volgens deze lieden, zou
de Kanaaltunnel slechts daartoe dienen om
Engeland aan zijn vijanden over te leveren.
Het land zou ten prooi aan buitenlandsche
spionnen vallen, ongewenschte vreemdelingen
zouden langs deze tunnel gemakkelijk in
Groot Brittannië kunen komen, kortom, de
ondergang van het Britsche wereldrijk zou
in het nabije verschiet liggen.
Zij, die bij den bouw van de tunnel geïnte
resseerd waren en daarin reeds veel geld ge
ïnvesteerd hadden, trachtten, zoo goed als
het ging, als deze bezwaren te ontzenuwen.
Doch de hen ter beschikking staande dagbla
den werden door het publiek geboycot. Ten
slotte werden de arbeiders, die bij den bouw
van de tunnel te werk gesteld waren, tegen
hun werkgevers opgehitst. Thans viel aan
een verdere doorzetting van het project niet
meer te denken. Het reeds gebouwd traject
verzakte en verzonk ten slotte geheel en al.
Pas tegen het begin van deze eeuw kwam
het tunnel-project weer op de proppen. We
derom waren het de Engelschen, die bezwaren
tegen de verwezenlijking van het plan hadden.
In dit verband is het wel interessant vast te
stellen, dat in 1929 het de Engelschen waren
die wederom het eerst de plannen ter hand
namen. Een Engelsch staatsman heeft on
langs zelfs verklaard, dat de grenzen van
Engeland s onafhankelijkheid niet meer aan
de oevers van het Kanaal lagen. Toenmaals
werden opmeuw plannen gemaakt, commissies
werden benoemd, doch tenslotte werd alles
weer in de doofpot gestopt.
Thans zijn het weer de Franschen, die zich
ten doel gesteld hebben het tunnelproject tot
uitvoering te brengen. Men beweert op heÏ
oogenblik, dat de bouw van een tunnel onder
het Kanaal met mmder moeilijkheden gepaard
Za gaan' dan indertijd de bouw van de tun
nel door de Mont-Blanc veroorzaakt heeft"
De eenige moeilijkheid is„ waar zuil™
benoodigde drie en twintig milliard
komen Hierover
gerichte maatschappij een groot «tuf P"
,.tPi„er
van de lucht is van invloed op het gedrag aer
dieren.
De reactie van de Insect®^
Bjj lagen barometerstand komen muggen
vliegen en andere insecten onmiddellijk naar
de lagere luchtlagen, daar meer naar boven
toe door de vermenging van koude en warme
lucht stroomingen en winden ontstaan.
daarmee zijn wij weer bij de zwaluwen, de
gepatenteerde weerprofeten, aangeland. Zij
bekommeren zich bij het laagvliegen in het
geheel niet om atmosferische veranderingen,
doch uitsluitend om hun maag! Want het
zijn de muggen, hun voornaamste bron van
voedsel, die zij in hun vlucht volgen. Deze
kleine insecten, die bij zonnig weer ten
deele al door de warmtestralen omhoog,
gevoerd voor het menschelijk oog op on.
zichtbare hoogte vliegen, zijn de eigenlijke
weerprofeten, en de zwaluw, wien zij tot
voedsel dienen, gaat onverdiend met die eer
strijken.
De spinnen daarentegen behooren tot d6
echte weerprofeten; dit staat in verband met
de hygroscopische eigenschappen van de spin.
newebben, die zich, al naar gelang van het
vochtigheidsgehalte van de lucht, uitrekken
of samentrekken. Ook uit het gedrag van den
regenworm zijn althans indirecte
volgtrekkingen aangaande het weer te ma.
ken; als er regen op komst is, gaat de regen,
worm namelijk bij voorkeur op zoek naar
voedsel.
Slakken en meeuwen als profeten.
Daar alle slakken veel vocht noodig heb»
ben, kunnen ook zij met het volste recht
„dierlijke weerprofeten" genoemd worden^
boomslakken bijvoorbeeld kruipen lang voor.
dat er een bui komt opzetten, langs de stanv
men omhoog en ook aardslakken kruipen dan
(voor hun doen vlug) en levendig rond.
Ook de meeuwen kunnen als weerprofeten
gelden. Zij vluchten als er storm in aantocht
is, verlaten bij hoogen golfslag de zee, en
hun verschijning aan land is dan ook een
zeker teeken voor een naderende weersver.
slechtering. Toen de mensch nog geen
accurate meteorologische apparaten bezat, da
radio nog niet meermalen daags weerberich.
ten verpreidde, was de verschijning van de
zeemeeuw voor zeeman en visscher van de
grootste beteekenis. Ook andere zeevogels zijn
bruikbare weerprofeten.
Daarentegen berust de faam van de profe.
tische boomkikvorsch eigenlijk maar op een
sprookje uit den volksmond. Hij vlucht bjj
regen graag onder een breed blad; maar dan
heeft hij de regen ook niet meer aan te kon.
digen, want dan is het zoo ver, dat de men.
schen hun paraplue ook al hebben opgesto.
ken.
Kippen kondigen aardbevingen aan,
Ook aardbevingen kunnen door vele diearen
van te voren worden aangekondigd. Kippen*
konijnen en honden vertoonen veelal zonde?
eenige voor den mensch waarneembare aan.
leiding, teekenen van groote nervositeit, 24
uur later begint de aarde te beven. Ook som.
mige wilde dieren kunnen een aardbeving
voorvoelen. De lemming slaat in groote troe«
pen op de vlucht en verlaat de streek, die
korten tijd later door een aardbeving wordt
getroffen. Waarschijnlijk kunnen de veel ge
voeliger zenuwen en zintuigen van deze die»
ren de onderaardsche instortingen waar.
nemen, die meestal aan een aardbeving voor.
afgaan.
In den aanhef van dit artikel zei ik, dat het
exacte onderzoek van de levende en doode
natuur veel heeft opgehelderd, echter alles
nog niet. Zoo weten de geleerden voorloopig
nog geen verklaring voor het feit, dat kwar«
telkoning, rietzanger en andere watervogels,
die een vast nest bouwen, in jaren, die rijk
zijn aan water en overstroomingen, hun nest
reeds van te voren op een hooger gelegen
plaats bouwen dan gewoonlijk. Een zelfde ver.
schijnsel heeft men bij beverratten waargeno.
men.
Ook in de twintigste eeuw zijn er nog heel
wat dingen tusschen hemel en aarde, die ons
met onze schoolwijsheid het zwijgen opleggen.
Oneindig groot is de levende natuur, wonder
baarlijk schoon in haar opgeloste, zoowel als
in haar onopgeloste raadselen.
Bij het auto-ongeluk.
Ja voorzichtig met den kouer
myne heeren! Daar zit kristal in!"
De verdwenen twee pond.
„Juffrouw ik heb daarnet door Pietje tien
pond appels laten halen, en nu mankeeren
er twee pond aan. Ik heb ze nagewogen."
„Xeem me niet kwalijk, mevrouw inaar
mijn weegschaal is best. Hebt u ook
zoontje even na-gewogen?"