KanHnperechl Wederom de Kanaaltunnel Kunnen de dieren het weer voorspellen De kolonisatie van Abessinië begint* te Alkmaar. 1 NOVEMBER OPENT ABESSINI6 ZIJN SLUIZEN VOOR DEN STROOM DER KOLONISTEN DE EERSTE PLANMATIGE KOLO NISATIE DER WERELDGESCHIE DENIS Naar United Press van regeeringszijde medegedeeld wordt, zullen de uitgestrekte hoog- en laagvlakten van het Italiaansch geworden Ethiopië op 1 November voor de kolonisatie worden geopend. In Dessie en Asmara evenals in Italië zelf wachten tien duizenden reeds met ongeduld op de offi- ciëele opening van den weg naar Addis Abeba, die op dezen datum zal plaatsvinden, om deel te nemen aan een emigratie-bewe ging, die wellicht de grootste van de twin tigste eeuw zal zijn. Aan de jeugd van Italië wordt nu de ge legenheid geboden, die het ondernemende be volkingsoverschot van andere landen zich reeds in de vorige eeuw ten nutte heeft kunnen maken. Zij is er in de eerste plaats toe bestemd, de enorme, voor veeteelt en akkerbouw zoo ideale gebieden van Abessinië te koloniseeren en tot hun tweede vaderland te maken. Zoowel de beboschte streken van het zuiden en het westen als de landerijen van de centrale provincies worden den kolonisten vrijgegeven. De kolonisten, die zich als planter in Abessinië willen vestigen, zullen naar de warme gebieden gezonden worden. Landbouwers krijgen goede lande rijen te hunner beschikking en onder hen, die zich aan den veeteelt willen wijden, wor den de grasvlakten in de bergen, waarop de runderen van de inboorlingen zich sinds eeuwen zeer goed thuisvoelden, verdeeld. De kolonisten mogen zelf hun land niet uitzoeken; de regeering zorgt ervoor, dat ieder een hem passend stuk grond krijgt en vermijdt op deze wijze latere klachten van ontevreden kolonisten, die dan op staats kosten weer naar het moederland zouden moeten worden getransporteerd. Men heeft reeds groote proefstations ge opend, waarin de geschiktheid van den grond voor bepaald veld- en andere vruchten wordt vastgesteld. Volgens de resultaten van het onderzoek van deze stations en de door de kolonisten geuite wenschen wordt hun dan een geschikt stuk grond toegewezen, zoodat zij er van te voren zeker van kunnen zijn, dat hun farm voor het door hen gestelde doel geëigend is. De weiden zijn op het oogenblik door de minderwaardige paarden en runde ren van de inboorlingen bevolkt; maar de regeering zal ook hier ingrijpen en beter vee importeeren. Soldaten genieten de voorkeur. In de eerste plaats zullen de kroon domeinen in de vruchtbare provincies voor de kolonisatie geopend worden. Het beste land krijgen de soldaten, die te kennen heb ben gegeven, in het land te wilen blijven en van dezen genieten weer diegenen de voor keur, die tot nog toe buiten Italië woonden. In totaal willen 1600 man kolonist worden. Nadat de soldaten hun keus gedaan hebben komen de overige kolonisten aan de beurt, waarbij het hun vrijstaat, óf regeeringsland uit te kiezen óf wel onder contröle van de re geering land van de inboorlingen te koopen. De vestiging van buitenlanders is tot nog toe niet verboden of beperkt, maar hun aanvra gen zullen eerst dan in behandeling genomen worden, indie alle Italiaansche kolonisten on der dak gebracht zijn. Italiaansch-Oost- Afrika moet in de eerste plaats den Italianen behooren en de regeering zal er nauwlettend op toe zien, dat niet al te vele rijkdommen in buitenlandsche handen geraken. Hoe men land kan verkregen. De inboorlingen zullen, voorzoover zij zich tenminste onderworpen hebben, geenszins van hun grondbezit beroofd worden. Hun wordt den daarvoor vastgestelden koopprijs betaald. Degenen echter, die tegenover Italië in op positie blijven, moeten rekening houden met de confiscatie van hun landerijen. Men kan in Abessinië op tweeërlei wijzen verworven worden. Eenerzijds staat de regee ring iederen kolonist toe, een stuk grond in bezit te nemen, waarvan de omvang afhangt van het bedrag aan geld, dat hij voor de exploitatie ter beschikking heeft. De regee ring int dan van den kolonist gedurende een aantal jaren een kleine, bij de waarde van het land aangepaste vergoeding. Na bepaalden tijd krijgt de kolonist het land dan in volledig eigendom. Anderzijds kan de kolonist ook, zooals reeds gezegd, landerijen van de inboorlingen koopen, maar hiervoor heeft hij echter de goedkeu ring van de regeering noodig. Iedere grondspeculatie is ten strengste ver boden. Een kolonist kan zich zooveel land verschaffen, als hij exploiteeren kan. In de steden is echter de aankoop van groote per- ceelen grond niet geoorloofd. Daarentegen kan de kolonist van de regeering financiëele ondersteuning krijgen, indien hij geld voor den bouw van een huis of tot aankoop van landbouwgereedschappen noodig heeft. Deze leening kan dan in kleine termijnen terugbe taald worden. Reeds thans gaat men over tot het inrich ten van zoogenaamde natuurparken, waarin elke kolonisatie verboden zal zijn. Het doel y rvan is, de inheemsche fauna en flora niet v oren te laten gaan, l at er op het oogenblik in Abessinië ge beurt, is in ieder geval de eerste planmatige kolonisatie der wereldgeschiedenis en Italië is vastbesloten, die tot een goed einde te brengen. Zitting van Vrijdag 23 October. Alkmaar. ALKMAARSCH VOORAANSTAAND BALIE LID BIJNA GEKRAAKT. Het scheelde maar 'n haartje of Zondag 26 April was voor nu-. C. A. de Groot, 'n bekende strafpleiter bij de Alkm. Balie, 'n noodlotsdag geweest. Mr. de Groot was in zijn piekfijne wagen er met zijn ega op uit getrokken, teneinde een gezelligen bollendag te vieren en had op Zijn terugtocht voortdu rend hinder gehad van een vrachtauto, die, hoewel het verkeer niet vrij was van tegen liggers, voortdurend wilde passeeren en ten slotte op een zeer gevaarlijk moment ter hoogte van de Regulierslaan aan dit voor nemen gevolg gaf met zooveel roekeloos heid, dat mr. de Groot door remmen en zoo veel mogelijk naar rechts uitwijken zijn wa gen voor een ernstige aanrijding wist te bewaren. De onbehouwen chauffeur, zekere heer Corn. v. d. P. uit IJmuiden, inmiddels ook nog voor een ander feit aangehouden door de Alkmaarsche verkeerspolitie, werd bij dezelfde gelegenheid geverbaliseerd en stond heden terecht. De man had heel wat praatjes en als men hem hoorde, zou men zweren, dat niet hij, doch mr. de Groot de schuld was, doch een collega van den advo caat, mr. Wynne, had toevallig per fiets pas- seerende, de scène bijgewoond en tot zijn vrouw de opmerking gemaakt, dat mr. de Groot daar gevaar liep gekraakt te worden. De chauffeur kon niet de sympathie ver werven van den ambtenaar en deze, opmer kende dat nu eens twee advocaten geen pleidooi hielden, maar als bezwarende ge tuigen voor den verdachte optraden, noemde de snijderij hoogst ergerlijk en requireerde f 40 boete of 30 dagen, plus ontzegging voor den tijd van 4 maanden. Vonnis 30 October. Beemster. DOKTER ELEMA TROK NU EENS 'N CONIJN 'N KIES! Onze bekende tandarts, dr. Elema, kwam op 1 September den Oosthuizerweg berijden de op het kruispunt Oosthuizen en Midden weg in aanrijding met een vrachtauto, wiens chauffeur, Piet Conijnen uit Alkmaar, door De slangenmensch. „Daar bedenk ik me, dat ik mijn schoe nen nog moet laten zooien." onoplettendheid niet voldoende oplette en rechts geen voorrang verleende, met gevolg dat de wagen van Dr. Elema 'n carambole maakte met een boom en leelijk gehavend werd. Dr. Elema liet het er niet bij zitten en trok op zijn beurt ook den onoplettenden chauffeur 'n kies! De chauffeur, 'n armoedige slokker, die de schuld gaf aan het slechte uitzicht cn zeide dat hij nog had getracht de aanrijding te voorkomen, door 'n dotje gas te geven, bleek overigens 'n behoorlijk kereltje te zijn, die nooit geen brokken had gemaakt en dus ook door een boete van 15 pop of 10 dagen niet onbillijk behandeld werd. Bergen. BURGEMEESTERS LUXE KAROS GETORPEDEERD. Burgemeester v. d. Heuvel van Akersloot, die zich op 1 September de luxe permiteerde in zijn eigen wagen 'n ambtsreisje te ma ken, beleefde onder Koedijk bij de antieke vlotbrug 'n avontuurtje, dat aan de ambte lijke pret 'n einde maakte. Toen namelijk burgemeester de vlotbrug wilde overrijden en vooraf rechts van den rijweg stopte, kwam een vrachtauto uit Sexbierum achter op rijden en reed toen de burgemeesterlijke auto, zoo de term luidt, finaal in de soep. De chauffeur P. W. had zich heden ter zake te verantwoorden. Aangezien echter Sexbie rum niet om den hoek van den Geestersin gel ligt, was Weststra zoo vrij geweest om niet te verschijnen en werd hij bij verstek tot f 20 boete of 10 dagen veroordeeld. Al k m a a r. ONDOORDACHTE, MAAR OOK ONHEBBE LIJKE KWAJONGENSSTREEK. De Alkmaarsche Langestraat is gewoonlijk het centraalpunt van een bende opgescho ten kwajongens die zich daar amuseeren met het uitspoken van allerlei streken. Zoo had op 12 September, 'n nogal rumoerige Zaterdag, de arbeider Henk P., de ongepaste aardigheid 'n brandende lucifer te gooien in een reclameballon, die door mej. C. Bolte 'n 16-jarige dienstbode uit Heiloo, aan een touwtje werd meegedragen, met het nood lottig gevolg, dat het ding in brand vloog en het meisje op verschillende plaatsen in haar gelaat werd gebrand en haar wenk brauwen geschroeid. De geestige snaak stond heden terecht en beweerde spijt te hebben van het gebeurde. Wat zijn overige smoesjes die hij debiteer de om zijn schuld te verdoezelen betrof, de ze uitvluchtjes worden niet geaccepteerd en Henk veroordeeld tot f 12 boete of 8 dagen. He i 1 o o. IK WAS ER BIJ, LACHTE JO! De 19-jarige dienstbode, mej. Johanna Laas uit Heiloo, had in den avond van 18 Aug. op het Heilooër fietspad op 'n onge- illumineerd karretje gepeddeld, wat werd opgemerkt door den gemeente-veldwachter Geertsema en ik was de „piel zei Jo hanna en exposeerde haar ivoren tanden, toen ze Vrijdag voor den kadi stond en tot 'n rijksdaalder boete of 2 dagen werd ge vonnist. W a rm enhuizen. ERGERLIJKE BALDADIGHEID. De Warmenhuizensche jeugd, die nogal eens baldadig kan zijn, had heden een ha- rer vertegenwoordigers voor 't gerecht voor 't misselijke feit, dat 'n op 17 October gepar keerde auto was voortgeduwd en beschadigd was achtergelaten. Gelukkig hadden eenige dienstdoende gem. veldwachters dit baldadi ge gedoe opgemerkt en zoo kon dan de 21- jarige tuinder Nicolaas L. heden de tol be talen, voor zijn baldadigheid. Eisch f 10 of 10 d. Uitspraak f 6 of 4 d. EEN KLEINE NATUURKUNDIGE BESCHOUWIN G. De druk der atmosfeeren. Wij staan op het dorpsplein onder de oude linde, en opeens zegt iemand: „Kijk eens, hoe laag de zwaluwen vliegen, dan zullen we gauw regen krijgen!" En de boer knikt be denkelijk. „Ja," beaamt een ander, „daar kun je zeker van zijn; met een uurtje zal t we beginnen." En werkelijk, reeds voor het avondeten is alles nat. Toch kunnen de zwaluwen ons evenmin regen brengen door laag te vliegen, als ze, in het voorgevoel van een naderende wolk breuk uit de hoogere luchtlagen neerdalen. Wij menschen verwisselen maar al te vaak oorzaak en gevolg en deze beschouwing heeft dan ook uitsluitend ten doel, ten aan zien van deze gevleugelde weerprofeten waar heid en verdichtsel eens terdege van elkaar te scheiden. Het onderzoek van de levende en de doode natuur heeft ons tegenwoordig reeds omtrent veel van dergelijke problemen ophel dering gebracht; wij weten reeds lang, dat de electrische spanningen in de atmosfeer een pijnlijke inwerking hebben op menschen met zwakke longen of een zwak hart, zoodat dergelijke personen een weersverandering uren van te voren kunnen „voorspellen"; ook volkomen gezonde menschen voelen zoo'n ver andering dikwijls al van te voren aankomen. Evenzoo is het bij verschillende huisdieren; ze worden plotseling onrustig en de boer, die weet, dat er een onweer op til is, neemt vlug zijn voorzorgsmaatregelen tegen bliksem inslag en wolkbreuk. Zangvogels bespeuren eveneens de nadering van een atmosferische depressie, iedere opmerkzame natuurvriend zal kunnen bevestigen, dat er kort voor een onweer een drukkend zwijgen in het bosch heerseht. Ook verhoogd vochtigheidsgehalte Schagerbrug. DAT BRACHT HIJ ER BEROERD AF. Toen de Alkmaarsche garagehouder J. v. d. Kommer per lüxe wagen voor dienstza ken onderweg was, kreeg hij te Schagerbrug gem. Zijpe, 'n leelijk oponthoud, daar bij de brug aan de Grootesloot 'n bestelwagen par does op hem inreed en hem tegen de brug leuning drukte, die gelukkig nog zoo ste vig was, dat de wagen niet in de sloot te recht kwam. De auto echter bekwam 'n schade van f 49. Dit incident veroorzaakte de 43-jarige Zijper arbeider Jan N., die dan ook als verd. terecht moest staan. Deze man, die eerst alle schuld wilde ontkennen, maar spoedig volledig schaakmat werd ge zet, werd veroordeeld tot f 25 of 20 d., met toewijzing der vordering. Uitspraak f 10 of 5 d., plus toewijzing. Heerhugowaard. Ik moest nog wel 'n uur loopen, Edelacht bare en ja, toen waagde ik 't er maar op, om zonder licht thuis te komen, aldus Dirk Vos, arbeider te Alkmaar, die in Heerhugo waard voor 't rijden zonder licht was be keurd. Dit sportieve genot kostte hem f 2.50 of 2 d. 135 JAREN VAN STRIJD OM EEN TUNNEL-PROJECT ZAL ENGE LAND THANS ZIJN „SLENDID ISO- LATION" PRIJSGEVEN? Nadat dezer dagen het verkeer tusschen Frankrijk en Engeland in een nieuw stadium gekomen is men kan thans van Parijs naar Londen komen zonder van spoor wegwagon te verwisselen be vatten de Fransche couranten op het oogenblik het bericht, dat een nieuwe maatschappij opgericht is, die het project van een Kanaal tunnel verwezenlijken wil. De kos ten van dit werk worden geraamd op drie en twintig milliard francs. Eenigen tijd geleden verwekte een „headline" van het bekende Engelsche dagblad „The Times" aan beide zijden van het Kanaal groote vroolrjkheid. Dien dag was het namelijk stormachtig weder. De schepen konden slechts met de grootste moeite koers houden, terwijl de telegraaf- en telefoonkabels aan ernstige storingen onderhevig waren. Dit feit vermeldde bo vengenoemd dagblad in een bericht, dat als „kop" had: „Continent isolated" het Continent geïsoleerd! Beter kan de trots der Britten op hun „splendid isola- tion" niet geïllustreerd worden. Deze trots der Engelschen is de reden, dat een grootsch project, dat honderd vrjf en der tig jaar geleden reeds gemaakt is en dat door de moderne techniek verder uitgewerkt is, nog geen werkelijkheid geworden is; .de tun nel onder het Kanaal. Zelfs heden ten dage nog wordt een dergelijk bouwwerk als een utopie beschouwd, die in de praktijk niet te verwezenlijken is, hoewel het aan geen twijfel onderhevig is, dat de moderne ingenieurs een tunnel, die de beide oevers van het Kanaal met elkaar verbindt, dank zij de geperfection- neerde hulpmiddelen, om zoo te zeggen ge makkelijk uit de mouw te kunnen schudden, terwijl „de groote broer" van dit project, de tunnel onder de Atlantische Oceaan, wel steeds een toekomstdroom zal blijven, daar luchtschepen, vliegmachines en groote Oceaan- stoomers beter aan de te stellen eischen vol doen. Geheel anders evenwel staat het met de tunnel onder het Kanaal. Het Nauw van Calais, dat slechts enkele tientallen kilome ters breed is, is echter een groote verkeers obstakel tusschen de beide groote West-Euro- peesche landen. Tot dusver waren de Britten niet erg te spreken omtrent een eventueele verandering in dezen toestand. Zal dit echter thans veranderen? Honderd vijf en dertig jaren zijn thans ver- loopen sinds het eerste project voor den bouw van een tunnel onder het Kanaal opdook. Toenmaals was het de Fransche ingenieur Mathieu, die voor het eerst de idee van een Kanaal-tunnel aan de publieke opinie onder wierp. Hij maakte er overigens geen geheim van, hoe hij eigenlijk op dit idee gekomen was. De arme man had een groote angst voor zeeziekte en daar hij dikwijls in Engeland moest zijn, zon hij op een uitweg. Helaas, Matthieu's idee werd niet ernstig opgenomen. Humoristische bladen hadden maandenlang geen gebrek aan kopij. Overi gens hadden ze geen ongelijk, want met de toenmaals ten dienste staande hulpmiddelen had men onmooglijk een dergelijk gigantisch project kunnen verwezenlijken. Thomé de Gamond, eveneens een Fransch ingenieur, werkte eenige tientallen jaren later het reeds in vergetelheid geraakte plan tot in alle details uit. Keizer Napoleon III, wien het plan voorgelegd werd, gaf zijn toestem ming, waarna ernstige onderhandelingen aan geknoopt werden met de Engelsche regee- ringsinstanties, die niet eens al te afwijzend tegenover het plan stonden. Doch toen brak de oorlog van 1870/71 uit. De Engelschen wil den hun „splendid isolation", waaraan zij het niet in dezen oorlog betrokken worden toe schreven, niet prijsgeven. Nochtans werd in 1876 tusschen Engeland en Frankrijk een ver drag gesloten, volgens hetwelk een gemengde commissie de kwestie van den tunnelbouw opnieuw onderzoeken zou. Zes jaren later, in 1882, had de commissie haar voorbereidende werkzaamheden volbracht en inderdaad, met den bouw werd een aanvang gemaakt. Aan het Engelsche beginpunt was men zelfs 1% kilometer onder zee gevorderd en de con structie scheen gemakkelijker te zijn, dan men verwacht had. Plotseling verscheen hoe, dat weet men nog niet in Engeland een pamflet betreffende den bouw van de Ka naaltunnel. Een storm van verontrusting ont ketende zich over Engeland. In Hyde Park spraken de bekendste persoonlijkheden van het openbare leven. Volgens deze lieden, zou de Kanaaltunnel slechts daartoe dienen om Engeland aan zijn vijanden over te leveren. Het land zou ten prooi aan buitenlandsche spionnen vallen, ongewenschte vreemdelingen zouden langs deze tunnel gemakkelijk in Groot Brittannië kunen komen, kortom, de ondergang van het Britsche wereldrijk zou in het nabije verschiet liggen. Zij, die bij den bouw van de tunnel geïnte resseerd waren en daarin reeds veel geld ge ïnvesteerd hadden, trachtten, zoo goed als het ging, als deze bezwaren te ontzenuwen. Doch de hen ter beschikking staande dagbla den werden door het publiek geboycot. Ten slotte werden de arbeiders, die bij den bouw van de tunnel te werk gesteld waren, tegen hun werkgevers opgehitst. Thans viel aan een verdere doorzetting van het project niet meer te denken. Het reeds gebouwd traject verzakte en verzonk ten slotte geheel en al. Pas tegen het begin van deze eeuw kwam het tunnel-project weer op de proppen. We derom waren het de Engelschen, die bezwaren tegen de verwezenlijking van het plan hadden. In dit verband is het wel interessant vast te stellen, dat in 1929 het de Engelschen waren die wederom het eerst de plannen ter hand namen. Een Engelsch staatsman heeft on langs zelfs verklaard, dat de grenzen van Engeland s onafhankelijkheid niet meer aan de oevers van het Kanaal lagen. Toenmaals werden opmeuw plannen gemaakt, commissies werden benoemd, doch tenslotte werd alles weer in de doofpot gestopt. Thans zijn het weer de Franschen, die zich ten doel gesteld hebben het tunnelproject tot uitvoering te brengen. Men beweert op heÏ oogenblik, dat de bouw van een tunnel onder het Kanaal met mmder moeilijkheden gepaard Za gaan' dan indertijd de bouw van de tun nel door de Mont-Blanc veroorzaakt heeft" De eenige moeilijkheid is„ waar zuil™ benoodigde drie en twintig milliard komen Hierover gerichte maatschappij een groot «tuf P" ,.tPi„er van de lucht is van invloed op het gedrag aer dieren. De reactie van de Insect®^ Bjj lagen barometerstand komen muggen vliegen en andere insecten onmiddellijk naar de lagere luchtlagen, daar meer naar boven toe door de vermenging van koude en warme lucht stroomingen en winden ontstaan. daarmee zijn wij weer bij de zwaluwen, de gepatenteerde weerprofeten, aangeland. Zij bekommeren zich bij het laagvliegen in het geheel niet om atmosferische veranderingen, doch uitsluitend om hun maag! Want het zijn de muggen, hun voornaamste bron van voedsel, die zij in hun vlucht volgen. Deze kleine insecten, die bij zonnig weer ten deele al door de warmtestralen omhoog, gevoerd voor het menschelijk oog op on. zichtbare hoogte vliegen, zijn de eigenlijke weerprofeten, en de zwaluw, wien zij tot voedsel dienen, gaat onverdiend met die eer strijken. De spinnen daarentegen behooren tot d6 echte weerprofeten; dit staat in verband met de hygroscopische eigenschappen van de spin. newebben, die zich, al naar gelang van het vochtigheidsgehalte van de lucht, uitrekken of samentrekken. Ook uit het gedrag van den regenworm zijn althans indirecte volgtrekkingen aangaande het weer te ma. ken; als er regen op komst is, gaat de regen, worm namelijk bij voorkeur op zoek naar voedsel. Slakken en meeuwen als profeten. Daar alle slakken veel vocht noodig heb» ben, kunnen ook zij met het volste recht „dierlijke weerprofeten" genoemd worden^ boomslakken bijvoorbeeld kruipen lang voor. dat er een bui komt opzetten, langs de stanv men omhoog en ook aardslakken kruipen dan (voor hun doen vlug) en levendig rond. Ook de meeuwen kunnen als weerprofeten gelden. Zij vluchten als er storm in aantocht is, verlaten bij hoogen golfslag de zee, en hun verschijning aan land is dan ook een zeker teeken voor een naderende weersver. slechtering. Toen de mensch nog geen accurate meteorologische apparaten bezat, da radio nog niet meermalen daags weerberich. ten verpreidde, was de verschijning van de zeemeeuw voor zeeman en visscher van de grootste beteekenis. Ook andere zeevogels zijn bruikbare weerprofeten. Daarentegen berust de faam van de profe. tische boomkikvorsch eigenlijk maar op een sprookje uit den volksmond. Hij vlucht bjj regen graag onder een breed blad; maar dan heeft hij de regen ook niet meer aan te kon. digen, want dan is het zoo ver, dat de men. schen hun paraplue ook al hebben opgesto. ken. Kippen kondigen aardbevingen aan, Ook aardbevingen kunnen door vele diearen van te voren worden aangekondigd. Kippen* konijnen en honden vertoonen veelal zonde? eenige voor den mensch waarneembare aan. leiding, teekenen van groote nervositeit, 24 uur later begint de aarde te beven. Ook som. mige wilde dieren kunnen een aardbeving voorvoelen. De lemming slaat in groote troe« pen op de vlucht en verlaat de streek, die korten tijd later door een aardbeving wordt getroffen. Waarschijnlijk kunnen de veel ge voeliger zenuwen en zintuigen van deze die» ren de onderaardsche instortingen waar. nemen, die meestal aan een aardbeving voor. afgaan. In den aanhef van dit artikel zei ik, dat het exacte onderzoek van de levende en doode natuur veel heeft opgehelderd, echter alles nog niet. Zoo weten de geleerden voorloopig nog geen verklaring voor het feit, dat kwar« telkoning, rietzanger en andere watervogels, die een vast nest bouwen, in jaren, die rijk zijn aan water en overstroomingen, hun nest reeds van te voren op een hooger gelegen plaats bouwen dan gewoonlijk. Een zelfde ver. schijnsel heeft men bij beverratten waargeno. men. Ook in de twintigste eeuw zijn er nog heel wat dingen tusschen hemel en aarde, die ons met onze schoolwijsheid het zwijgen opleggen. Oneindig groot is de levende natuur, wonder baarlijk schoon in haar opgeloste, zoowel als in haar onopgeloste raadselen. Bij het auto-ongeluk. Ja voorzichtig met den kouer myne heeren! Daar zit kristal in!" De verdwenen twee pond. „Juffrouw ik heb daarnet door Pietje tien pond appels laten halen, en nu mankeeren er twee pond aan. Ik heb ze nagewogen." „Xeem me niet kwalijk, mevrouw inaar mijn weegschaal is best. Hebt u ook zoontje even na-gewogen?"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 4