Visscherij AKKERTJES Texel Ingezonden Contributie- 09 kaarten drukkerij De Boer* Marineberichten Nieuwe bombardeer- vliegtuigen* Opleiding adelborsten. Kegelen *at uur, in cué „S« "io??1 Burgerlijke Stand van Den Helder Stoomvaartberichten Haven van Nieuwediep scheepsmateriaal, men diene daarbij in het oog te houden dat dit land een zeer groote vloot heeft. Want het is begrijpelijk dat, hoe grooter de zeevarende vloot van een natie is, des te grooter ook de kans is, dat schepen van die vloot op de een of andere plaats op de wereldzeeën ten onder gaan. Wij zijn dan ook zeker niet overtuigd van het feit, dat er in Griekenland op het oogenblik „op hoop van zegen" gevaren wordt, ook al staat de man in the street oogenblikkelijk met deze argumentatie klaar. Het Dagblad van IJmuiden heeft een uit voerig artikel over den toestand in den visch- handel en waarin ter sprake wordt gebracht de verstrekking van visch aan werkloozen door de Begeering. Bij den hande is men daarover al heel slecht te spreken en vooral omdat, ondanks gedane verzoeken van verschillende kanten, deze tak daarbij niet wordt ingeschakeld. Bovendien acht men zich met den maatregel gedupeerd, omdat, nu er toch al te weinig visch naar hun meening aan den afslag komt, er voor den export al heel weinig zal over blijven. De prijs zal misschien omhoog gaan en daardoor zal men niet kunnen eoncurree- ren, zoodat het buitenland zich nog meer naar andere vischafslagen zal wenden. Dan acht men zich gedupeerd, omdat de werkloozen uit de gemeente Velsen met de verpakking van de werkloozenvisch zullen worden belast, waarvoor dezen een toeslag op hun ondersteuning zullen krijgen toegekend en het dus voor den handel, die op normale wijze zijn personeel moet betalen; een ongewenschte handicap wordt. Men meent, dat men in Den Haag wel iets voor de visscherij heeft gedaan, maar dan uit sluitend voor de reeders, terwijl men niet schijnt te denken aan de handelaren. Eindelijk, zoo wordt beweerd, hebben de handelsonderhandelaars zich ook bezig ge houden met de visch, zoodat wel eenige grootere mogelijkheid tot export is verkregen, maar wat geeft dit, als nu door het uit de markt nemen van visch door de Regeering voor de werkloozen, er voor den handel geen visch zal zijn te koopen Zal de Regeering dan tegen alle mogelijke prijzen de benoodigde visch koopen? Uit een schrijven van de Vischerij-centrale aan de Katwijker logger-eigenaars, dat over deze vischdistributie ging, hebben we meenen op te maken, dat de Regeering slechts zou inkoopen als de visch tot een bepaalden prijs zou zijn gedaald. Of dit den handel niet be kend was? We weten het niet. Wel wordt door den handel sterk aange drongen op het animeeren tot nieuwbouw. Men zegt, dat, wanneer de vloot niet elk jaar met een drie- of vijftal nieuwe schepen wordt aangevuld, de IJmuider visscherij tot onder gang is gedoemd. Bepleit wordt een nauwe samenwerking tusschen reeders, handel en nevenbedrijven, om het visscherijbedrijf weer op gang te bren gen. Men zal zich herinneren, dat we hiertoe steeds hebben aangespoord. Men weet ook, dat op de jaarvergadering van de haringreeders is gezegd, dat het nog niet tot een goede samenwerking is kunnen komen. Wat is het toch, dat men elkander niet weet te vinden? Heeft men zoo weinig vertrouwen in elkanders bedoelingen? Op de vergadering van den Ned. Visschers- bond werd ons meegedeeld, dat de groot- reederij van loggers thans op het standpunt staat, dat men tot samenspreking moet komen met de schipper-eigenaars, die men tot dus verre beschouwde als een quantité négligeable maar ander inzicht schijnt door te breken. En dit is ontstaan door den maatregel van de Regeering, om de maaswijdte van de netten te vergrooten. Nu nog een stapje verder en ook de handel en de nevenbedrijven in deze samenspreking betrokken en er kan wat goeds tot stand komen. Wat betreft den nieuwbouw zou men ook de actie van den Ned. Visschersbond kunnen steunen. Immers, er is een warm pleidooi ge houden door den heer Stevenson, om een credietfonds door de Overheid in het leven te roepen. De wensch van den handel te IJmui den voor verbetering van de vloot kan daar mee parallel loopen, zoodat men mag ver wachten, dat dezen zich in verbinding stellen met den Ned. Visschersbond. De Kamerleden Duymaer van Twist en Van Zadelhoff staan zeer sympathiek tegenover dit denkbeeld. Wanneer in het geheele vischbedrijf deze meening krachtiger tot uiting komt, zal er met gezamenlijk optrekken meer bereik kun nen worden, dan dat men gescheiden die meening tot uiting brengt. De belangen van alle groepen in het bedrijf zijn zoo onafscheidelijk van elkaar en loopen zoo in elkaar, dat men met verwondering zich afvraagt, waarom er nog niet een eensge zinde actie over de geheele linie is tot stand gekomen. De besturen van de beide vischhandelsveree- nigingen (waarom twee?) hebben zich tot Zaterdag tot den minister telegrafisch gewend met verzoek om een bespreking over de kwestie der distributie van visch aan de werk loozen. Zooals we reeds meldden, heeft de Ned. Bond van kleinhandelaren zich reeds schriftelijk tot den minister gewend eveneens over deze aan gelegenheid. En ook nu weer de vraag: waarom niet ge zamenlijk De belangen loopen parallel! We weten, tusschen deze beide groepen is het ook niet koek en ei, ai is er met een bepaalde groep uit de groothandel dan ook voeling met den kleinhandel. Misschien dat deze zaak de groepen in elkan ders armen drijft. Als dit het gevolg mocht zijn van de visch distributie, zou er althans al heel wat zijn be reikt. Maar dan ook de reeders (visschers) en de handel en de nevenbedrijven gesmeed tot één groote keten. In Onze Zoetwatervisschertj komen telkens opgaven voor van het aantreffen van de wol handkrab. Verleden week werd o.a. vermeld, dat te 't Zand (Noord-Holl.) de visscher David Middelee in een zijner fuiken zoo'n monster had aangetroffen in de Egaiementssloot, die uit komt op het N.-H. Kanaal. Het is bekend, dat de wolhandkrab in het Noordzeekanaal tamelijk veelvuldig voorkomt en dan vandaar zijn weg wel weet te vinden naar de andere wateren. 't Kan ook zijn, dat dit exemplaar via de Koopvaardijsluis is binnen gewipt. Maar zeker is het, dat bijna over geheel ons land thans de wolhandkrab wordt waargenomen, tot eenige ontsteltenis van de visschers. Maandag was de tongprijs te IJmuiden op- geloopen tot 1.80 per kilo en de scholprijzen waren buitengewoon hoog. Groote schol deed 36 per 50 kilo; middel schol 35 en zetschol van 6.20 tot 32. Natuurlijk is het stormachtige weer hiervan de oorzaak, want zooals het er Maandag uit zag, zou de kustvloot in de eerste paar dagen wel niet in staat zijn zee te kiezen, zoodat er een overvoerd zijn wel voorloopig niet zal voor komen. De besommingen der trawlers en loggers waren Maandag zeer bevredigend. De aalvisscherij was de vorige week in het IJselmeer wegens het stormachtige weer van weinig beteekenis. Ook bot werd weinig ge vangen, in tegenstelling met de vorige week toen er te Enkhuizen nog 1080 pond bot werd aangevoerd. Uit Wieringen wordt al gewag gemaakt van aanvoer van sprot. Zaterdag werden er 8 kis ten aangevoerd, die 45 tot 75 cent per kist deden. Er is dus een begin met deze visscherij en of schoon de prijzen niet hoog zijn, kan er toch misschien een beetje verdienste mee worden behaald. In de visschershaven te IJmuiden is aan gekomen de nieuwe stalen motorkotter TX 19 „Dirk", gebouwd voor rekening van schipper F. Krijnen te Oudeschild, op Texel, op de scheepswerf De Dageraad te Woubrugge. Het schip wordt te IJmuiden uitgerust door de firma Jac. van Laar te IJmuiden. De Texelsche kottervloot wordt dus weer met een nieuw schip uitgebreid. Dit feit kunnen we niet anders dan met ver heuging vermelden, omdat er wederom uit blijkt, dat er mogelijkheid is om met dit soort vaartuigen devisscherij met succes uit te oefenen. Ook op de vergadering van den Ned. Vis schersbond in Den Haag werd met groote waardeering voor het initiatief van de Texe'- sche visschers gewag gemaakt. Naar we meenen, is het twaalftal van deze vaartuigen op Texel nu bereikt. Het wordt dus een vloot van beteekenis voor Texel, die voor het eiland mede baten afwerpt. Want er mag dan niet op het eiland met de door deze vaartuigen gevangen visch worden gemarkt, het eindelijk révenue der visscherij komt ten slotte op het eiland en draagt bij tot verhooging van den welstand. Maar voor de visscherij zelf zegt het meer, want er blijkt ten duidelijkste uit in welke richting eventueele nieuwbouw dient te gaan, wanneer men wil blijven bij de meer uitge breide kustvisscherij. Wanneer, zooals het streven is van den Ned. Visschersbond (gesteund door de ver schillende kamerleden, die op" de verg. aanwe zig waren) om een credietfonds ingesteld te krijgen door de overheid, wordt verwezenlijkt, dan is er dit soort nieuwbouw een vinger wijzing. Er zal wel een fundament aanwezig moeten zijn om crediet te verkrijgen, maar het zal aan diegenen, die geld in dergelijken nieuw bouw willen steken, dan gemakelijker worden gemaakt. Nogmaals willen we er aan. herinneren wat in dit opzicht is gezegd ter gelegenheid van de Remavi door of namens Wethouder De Boer en hetgeen overeenkomt met het geen de heer Stevenson ook reeds verschil lende malen heeft bepleit. Laat in dezen jongsten nieuwbouw een aansporing liggen om meer dergelijke vaar tuigen op stapel te laten zetten. Het Dagblad voor IJmuiden vermeldt, dat er de laatste dagen te IJmuiden rond 500.000 pond makreel aan den afslag is aangevoerd, waarvan Donderdagmorgen alleen 315,300 pond. Het grootste gedeelte van deze vangsten is bestemd voor het binnenland, dat deze heer lijke visschsoort goed schijnt te blijven op nemen. Bij den grooten aanvoer van visch in den laatsten tijd, zoo schrijft het Dagblad voor IJmuiden, kwam als toevallige omstandig heid, dat veel visch (45.000 kg) kon worden uitgevoerd en het contingent nog lang niet vol was. Bovendien was er Frankrijk (Bou- logne) een staking, zoodat dit land veel visch vroeg. Van Maandag af is dit echter veran derd en wordt minder visch gevraagd. Is er zooveel visch uitgevoerd, dat het con tingent vol zaï zijn, dan zal de prijs instorten. Het meest worden zaken met Frankrijk ge daan. België heeft zijn contingent nooit aan gekund, terwijl de uitvoer naar de andere landen niet zeer veel beteekent. Zou er ver der in de maand nog veel visch aan de markt komen, dan kon er wel eens een teveel voor den export ontstaan. Het laatste is, naar men het blad meedeelde, niet waarschijnlijk. Het verluidt, dat er onderhandelingen gaande zijn tusschen Rusland en Engeland voor het koopen op de Engelsche markt van 30.000 vaten haring. Rusland schijnt een groot tekort aan haring te hebben. De transactie met ons land van 80.000 va ten wijst hier ook op. sooals: Hoofdpijn, Migraine, Kies pijn, Zenuwpijnen, Rheumatische pijnen, Spit, verdwijnen in tien mi nuten door de verrassende werking ▼an de Nederlandsche Pijnstillers: AKKER-CACHETS Koker met 12 stuks 62 ct. Zakdoosje. 3 stuks 20 ct. Maar ook van Duitsche zijde schijnen groote orders met Engeland te zullen worden afgesloten. Toch is er Duitschland dit jaar ook veel meer haring aangebracht door eigen vloot dan verleden jaar. Dit jaar was tot dusverre de aanvoer 553.572 halve kantjes tegen verleden jaar over een gelijk tijdvak 509.198 kantje. Op zichzelf kan dit voor onze vaderland- sche haringvisscherij ook van gunstige betee kenis zijn, omdat daardoor de concurrentie op de wereldmarkt voor onze haring gunstiger wordt. Op de vergadering van den Ned. Visschers bond wees de heer Stevenson er op, dat het noodig was, dat de betrokkenen bij de wad- denzeeharingvisscherij zich opgaven als ge- organiseerden middels de Ned. Visscherij Centrale. Op deze plaats mogen we hieraaan herin neren. Ook voor de sardjjnvisscherij is dat mis schien noodig. De tongprijs was in het laatst der week flink hoog en steeg te LJmurden tot 1.75 per kilo. De andere vischprijzen toonden een zelfde beeld van verhouding. Ook te Rotterdam was een flinke stijging der prijzen merkbaar tengevolge van den ge ringen aanvoer van visch. Schol kwam tot 75 cent per kilo en bot zelfs tot 80 cent per kilo. Een zeer zeker buitengewone prijs. De haring blijft ruim toevloeien in de IJmuider haven, zoodat de schepen goede besommingen voortdurend blijven maken. Loggers, die meer dan 1000.besommen is thans lang geen uitzondering meer. MARKOVERZICHT. De wolaanvoer was aan de markt van gis teren niet groot, er werd slechts een acht tal oude schapen verhandeld, over het alge meen van niet te beste kwaliteit; de hoog ste prijs bedroeg 19.Overhouders brach ten gemiddeld 14.op, de beste 16. Belangrijk was vooral de aanvoer van jong rundvee. De handel verliep stug, het jong vee is te duur; voor 1%-jarige drachtige die ren werden prijzen gevraagd van 110.— tot 130.Graskalveren golden 65.tot 85.—. De handel in andere koeien was niet best, de aanvoer bestond uit 9 stuks (waarbij een paar melkkoeien) de prijs liep van 135. tot 150.per stuk. De lage melkprijzen laten zich hierbij gelden. Nuchtere kalveren deden ook geen beste prijzen: gemiddeld 8 per stuk. De slachtvarkens zijn eveneens in prijs teruggeloopen, op de boerderij wordt 21 cent per pond betaald. Aan de eierenveiling stegen de prijzen bij vorige week, ongeveer 75 cent per 100 stuks. Oude kippen deden op de markt 50 60 cent, jonge kippen pl.m. 1.70 per stuk. TEXEL, 26 October 1936. 9 koeien 135—150; 35 pinken 100—140; 14 graskalveren 65—85; 14 nuchtere kalveren 6—10; 8 schapen 15—20; 20 lammeren 12—16; 14 biggen 9—11; 12 schrammen f 1114; 90 oude kippen 0.400.60; 35 jonge kippen 1.501.80. TEXEL, 26 October 1936. Aangevoerd: 26.636 eieren. 58/62 kg 5.40—5.70; 62/64 kg 5.60—5.80- 66/70 kg 5.90—6.40; 50/56 kg 4.35—5.30; 40/50 kg 3.404.50, alles per 100. AFNAME VARKENS BOVEN HET BACON GEWICHT. De Nederlandsche Veehouderijcentrale maakt bekend, dat van 25 October af tot nadere aankondiging ter levering van varkens boven het bacongewicht, op een naedr te bepalen datum kunnen worden opgegeven: a. Varkens, wegende bjj opgave van 95 120 kg levend, voor zoover deze varkens reeds eerder als baconvarkens aan de zaakvoeders der Nederlandsche Veehouderijcentrale waren opgegeven; voor deze varkens zal worden betaald- gewichtkWaUtelt A' 51 C6nt P6r kg geslacht voor kwaliteit B. 49 cent per kg geslacht gewicht; gewichtkWaUtelt C' 47 C6nt Per kg geslacht b. Varkens, wegende bij opgave van 120 200 kg levend; voor deze varkens gelden de volgende prijzen: 6 van 95 tot 110 kg geslacht 48 cent per kg gesiacnt; van A11 tot 125 kg geslacht 47 cent per kg geslacht; 6 van 126 tot 140 kg geslacht 46 cent per kg geslacht; 6 v1an,1,41 tot 165 kg geslacht 45 cent per kg gesiacnt; geltecht;6 Kg 6n daarboven 44 cent Per kg De opgave in de districten waar geen zaak voerders zijn, kan schriftelijk worden gedaan bij de kringzaakvoerders der Nederlandsche Veehouderij centrale. Geleverde varkens, welke niet aan de be kende voorwaarden voldoen, worden naar waarde uitbetaald. 's-Gravenhage, 26 October 1936 Luitenant ter zee der le kl. J. C. d'Engel bronner, wien vergund is uit Oost-Indië terug te keeren, wordt 27 dezer aan boord van het motorschip Johan van Oldenbarnevelt te Am sterdam verwacht. Luitenant ter zee der 2e kl. A. H. J. van der Schatte Olivier wordt 2 November overge plaatst van Hr. Ms. torpedo-instructieschip Schorpioen, te Nieuwediep, bij het torpedo atelier te Willemsoord. Amerika schaft nieuwe bombar deervliegtuigen aan. Amerika heeft twaalf nieuwe bombardeer vliegtuigen aangeschaft, vliegende vestingen gelijk. De snelheid bedraagt 430 km per uur, terwijl de actieradius 4800 km is. Zij kunnen een grooteren bommenlast vervoeren dan alle vroegere typen. Verdere gegevens zijn nog niet bekend. De Engelsche adelborsten zullen een opleiding krijgen op torpedomotor booten. De opleiding der Engelsche adelborsten zal worden uitgebreid met een opleiding op tor- pedomotorbooten. De adelborsten zullen zelf de bemanning van deze booten uitmaken en daar mede in nauwe wateren in eskaderverband gaan varen, echter volgens de voorschriften, welke betrekking hebben op manoeuvres met groote schepen. Op die wijze hoopt men de adelborsten de noodige ondervinding te laten opdoen om trent de bewegingen van eskaders van grootere schepen. Het najaarsconcours van „Hollands Noord punt" is geëindigd. Gedurende een volle week hebben avond aan avond de vier banen van het café „De Pool" gedaverd van rollende ballen en vallende kegels; ook de minder luidruchtige poedels waren er in grooten ge tale. Gedurende al die avonden heerschte er in ,De Poo'" die echte concours-stemming, die echte wedstrijd-sfeer, welke de concoursen van den Helderschen Kegelbond zoo'n zuiver sportief verloop geven. Met spanning werd eiken avond om 12 uur op het wedstrijdbord de stand der verschil lende wedstrijden nagegaan en aan de noodige commentaren ontbrak het dan niet. De banen waren zeer moeilijk te bespelen, hetgeen in de cijfers volkomen tot uitdruk king komt. De korte sluitingsceremonie vond Zondag avond te 12 uur plaats door den heer W. A. Everards, vice-voorzitter van den Bond, die ons verklapte, dat het concours niet alleen sportief, doch ook financieel goed geslaagd is. De officieele uitslagen luiden als volgt; 179 172 170 67 176 162 150 Korps wedstrjjd: K1 a s s e A. le prijs: Hard gaat ie I 2 Onder Ons I 3e E.V.A. I Hoogste korps werper: S. Wit Klasse B. le prijs: 't Rollend Raadsel II 2e Onder Ons II 3e Ons Genoegen IV Hoogste korpswerpster: Mej. G. Thijssen 71 Verrassingswedstrijd: le prijs: M. Rosa 2e J. w. Biersteker 3e J. Lammers 4e C. Goes Paren wedstrijd: le prijs: Mevr. v. d. Berg en D. Kort 2e prijs: Mej. Thijssen en D. Groot 3e prijs: Echtpaar Hoppe V rijebaan wedstrijden Dames: le prijs: Mej. G. Thijssen 2e Mevr. Van den Berg 3e Mevr. Siegers Seniores: le prijs: M. Rosa 2e F. van der Meij 3e D. J. Heijkoop 4e C. Goes Juniores le prijs: S. Wit 2e G. van der Kooi 3e A. N. Leemans 4e P. Spruit Hamb. Telling: le prijs: J. Boerdijk 2e W. A. Everards 3e J. w. Biersteker M. Rosa 41—; 810 684 656 639 46 45 2 X 44—41 41 39 38 44 42 41 2 X 38 2 X 43 41 40 39 (Buiten verantwoordelijkheid van de Redactie Niet geplaatste stukken worden niet teruggezonden). WAARDEVERMINDERING VAN HET PENSIOEN. Het spook der devaluatie heeft ook in 0n land zijn intreae gedaan. Voorwaar een ramn voor velen, maar niet in 't minst voor d oud-gepenslonneerde militairen en hun 6 weduwen. Hun karig pensioen, toegekend n6 vele dienstjaren er zijn er zelfs met 40 bracht hen niet den beloofden verzorgden rustigen ouden dag, néén dat bracht jaren vol zorgen en ellende. De devaluatie z*i die zorgen nog verzwaren, aangezien karig pensioentje in de toekomst door devaluatie in waarde zal verminderen. rT strenge maatregelen door den Minister-pres6 dent Colijn genomen tegen ongeoorloofde prü' verhooging, kan hen niet gerust stellen, aan gezien zelfs een geoorloofde prijs verhooging deze toch kan niet uitblijven, neen zij i3 reeds hun karig pensioen niet toelaat. Ge ruststelling in de gemoederen van deze ouda landsdienaren en weduwen zal er eerst dan zijn, als hun een pensioen wordt toegekend vol gens het uitgesproken nieuwe beginsel der Re" geering: „den ambtenar moet bij ouderdom en invaliditeit een pensioen voor voldoend levens onderhoud zijn verzekerd". Dat hebben de oud- gepenslonneerde militairen en hunne weduwen nimmer gehad. Zelfs de gelijkstelling in pen sioen met den burger rijksambtenaar, die in positie gelijk stond en op welke gelijkstelling meerdere malen in de Tweede Kamer door het meerendeel der Kamerfracties is aangedrongen bleef achterwege. Nauwelijks heeft het spook der devaluatie zijn intrede gedaan of een tweede spook doet helsche plannen om toegelaten te worden n.1. de korting op de pensioenen en de herbereke ning. Duizenden in den lande hebben thans dan ook het oog gericht op onze Volksvertegenwoordi ging en zien met belangstelling haar houding tegemoet bij de behandeling van dat wetsont werp. Zij verwachten van haar niet anders, dan dat zij zich met hand en tand daartegen zal verzetten en dit wetsontwerp zal verwerpen en bij de eventueele herberekening der pensioenen met klem zal aandringen ook de oud-gepen- sionneerden zoomede de weduwen van oud militairen die vóór 1909 werden gepensionneerd daarin te betrekken. Een jarenlang onrecht zal dan uiteindelijk zijn hersteld. Een oud-gep. militair. 114 110 100 98 plaats namid- van 24 en 26 October 1936. BEVALLEN- J C T <3„v. L. Smit-Kassteen,- d. L^S A' ruijn, d.; M. Stam- -vaA Borgström-den Ouden 2 f\1; J' c- Thijssen, z. Sperling— Stoomvaart Mij. Nederland. Moena 25 Oct. te Amsterdam. Poelau Bras 25 Oct. te IJmuiden en 26 Oct, te Hamburg. Poulau Laut, u., 24 Oct. v. Genua. Tawali 25 Oct. te Hamburg. Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij. Boskoop pass. 25 Oct. Lizard. Colombia 25 Oct. te Amsterdam. Crijnssen 25 Oct. te Amsterdam. Deucalion 24 Oct. v. Rotterdam. Euterpe 24 Oct. v. Amsterdam. Hebe 26 Oct. te Amsterdam. Hercules 24 Oct. v. Rotterdam. Orion 24 Oct. v. Rotterdam. Tiberius 25 Oct. te Amsterdam. Trajanus 24 Oct. v. Rotterdam. Kon. Hotl. Lloyd. Amstelland, t„ 25 Oct. v. Rio de Janeiro. HoilandAmerika Lijn. Binnendijk 25 Oct. te Rotterdam. Lochkatrine 22 Oct. v. San Francisco. Silver JavaPacific Lijn. Saparoea 25 Oct. van Manilla. JavaNew York HJn. Kota Pinang, pass. 26 Oct. Mauritius. Palembang 23 Oct. v. New Orleans. Rotterdamsche Lloyd. Saloeran, u., pass. 24 Oct. Perim. Blitar, u„ 25 Oct. te Marseille. Dempo, t., pass. 25 Oct. Kaap del Armi. Garoet, t., 25 Oct. te Marseille. Kota Gede, u., 25 Oct. te Batavia. Kota Napan, t, 24 Oct. v. Port Said. Modjokerto 25 Oct. te Rotterdam. Tapanoeli, t., 24 Oct. v. Sabang. Stoomvaart-Mij. Oceaan. Aeneas 24 Oct. v. Marseille. Antilochus, 24 Oct. v. Rotterdam. Clytoneus 25 Oct. te Amsterdam. Laertes 23 Oct. te Port Said. Menestheus 24 Oct. te Hamburg. Neleus 23 Oct. van Port Soudan. HollandAfrikr Lijn. Bloemfontein, t., 24 Oct. van Kaapstad. HollandAustralië Lijn. Almkerk, u., 26 Oct. te Sydney. Nijkerk, u., pass. 25 Oct. Perim. 26 Oct. 1936. Aangekomen van Londen en vertrokken naar Harlingen het Eng. ss. „Vauvette". Vertrokken voor toezicht op de visscherij het politievaartuig „Nautilus".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 6