Visscherij
AKKERTJES
Texel
Ingezonden
Contributie- 09
kaarten
drukkerij De Boer*
Marineberichten
Nieuwe bombardeer-
vliegtuigen*
Opleiding adelborsten.
Kegelen
*at uur, in cué „S« "io??1
Burgerlijke Stand van Den Helder
Stoomvaartberichten
Haven van Nieuwediep
scheepsmateriaal, men diene daarbij in het
oog te houden dat dit land een zeer groote
vloot heeft. Want het is begrijpelijk dat, hoe
grooter de zeevarende vloot van een natie is,
des te grooter ook de kans is, dat schepen van
die vloot op de een of andere plaats op de
wereldzeeën ten onder gaan.
Wij zijn dan ook zeker niet overtuigd
van het feit, dat er in Griekenland op het
oogenblik „op hoop van zegen" gevaren
wordt, ook al staat de man in the street
oogenblikkelijk met deze argumentatie
klaar.
Het Dagblad van IJmuiden heeft een uit
voerig artikel over den toestand in den visch-
handel en waarin ter sprake wordt gebracht
de verstrekking van visch aan werkloozen
door de Begeering.
Bij den hande is men daarover al heel slecht
te spreken en vooral omdat, ondanks gedane
verzoeken van verschillende kanten, deze tak
daarbij niet wordt ingeschakeld.
Bovendien acht men zich met den maatregel
gedupeerd, omdat, nu er toch al te weinig
visch naar hun meening aan den afslag komt,
er voor den export al heel weinig zal over
blijven. De prijs zal misschien omhoog gaan
en daardoor zal men niet kunnen eoncurree-
ren, zoodat het buitenland zich nog meer naar
andere vischafslagen zal wenden.
Dan acht men zich gedupeerd, omdat de
werkloozen uit de gemeente Velsen met de
verpakking van de werkloozenvisch zullen
worden belast, waarvoor dezen een toeslag op
hun ondersteuning zullen krijgen toegekend en
het dus voor den handel, die op normale wijze
zijn personeel moet betalen; een ongewenschte
handicap wordt.
Men meent, dat men in Den Haag wel iets
voor de visscherij heeft gedaan, maar dan uit
sluitend voor de reeders, terwijl men niet
schijnt te denken aan de handelaren.
Eindelijk, zoo wordt beweerd, hebben de
handelsonderhandelaars zich ook bezig ge
houden met de visch, zoodat wel eenige
grootere mogelijkheid tot export is verkregen,
maar wat geeft dit, als nu door het uit de
markt nemen van visch door de Regeering
voor de werkloozen, er voor den handel geen
visch zal zijn te koopen
Zal de Regeering dan tegen alle mogelijke
prijzen de benoodigde visch koopen?
Uit een schrijven van de Vischerij-centrale
aan de Katwijker logger-eigenaars, dat over
deze vischdistributie ging, hebben we meenen
op te maken, dat de Regeering slechts zou
inkoopen als de visch tot een bepaalden prijs
zou zijn gedaald. Of dit den handel niet be
kend was? We weten het niet.
Wel wordt door den handel sterk aange
drongen op het animeeren tot nieuwbouw.
Men zegt, dat, wanneer de vloot niet elk jaar
met een drie- of vijftal nieuwe schepen wordt
aangevuld, de IJmuider visscherij tot onder
gang is gedoemd.
Bepleit wordt een nauwe samenwerking
tusschen reeders, handel en nevenbedrijven,
om het visscherijbedrijf weer op gang te bren
gen. Men zal zich herinneren, dat we hiertoe
steeds hebben aangespoord.
Men weet ook, dat op de jaarvergadering
van de haringreeders is gezegd, dat het nog
niet tot een goede samenwerking is kunnen
komen.
Wat is het toch, dat men elkander niet weet
te vinden? Heeft men zoo weinig vertrouwen
in elkanders bedoelingen?
Op de vergadering van den Ned. Visschers-
bond werd ons meegedeeld, dat de groot-
reederij van loggers thans op het standpunt
staat, dat men tot samenspreking moet komen
met de schipper-eigenaars, die men tot dus
verre beschouwde als een quantité négligeable
maar ander inzicht schijnt door te breken.
En dit is ontstaan door den maatregel van
de Regeering, om de maaswijdte van de netten
te vergrooten. Nu nog een stapje verder en
ook de handel en de nevenbedrijven in deze
samenspreking betrokken en er kan wat goeds
tot stand komen.
Wat betreft den nieuwbouw zou men ook
de actie van den Ned. Visschersbond kunnen
steunen. Immers, er is een warm pleidooi ge
houden door den heer Stevenson, om een
credietfonds door de Overheid in het leven te
roepen. De wensch van den handel te IJmui
den voor verbetering van de vloot kan daar
mee parallel loopen, zoodat men mag ver
wachten, dat dezen zich in verbinding stellen
met den Ned. Visschersbond.
De Kamerleden Duymaer van Twist en Van
Zadelhoff staan zeer sympathiek tegenover
dit denkbeeld.
Wanneer in het geheele vischbedrijf deze
meening krachtiger tot uiting komt, zal er
met gezamenlijk optrekken meer bereik kun
nen worden, dan dat men gescheiden die
meening tot uiting brengt.
De belangen van alle groepen in het bedrijf
zijn zoo onafscheidelijk van elkaar en loopen
zoo in elkaar, dat men met verwondering zich
afvraagt, waarom er nog niet een eensge
zinde actie over de geheele linie is tot stand
gekomen.
De besturen van de beide vischhandelsveree-
nigingen (waarom twee?) hebben zich tot
Zaterdag tot den minister telegrafisch gewend
met verzoek om een bespreking over de
kwestie der distributie van visch aan de werk
loozen.
Zooals we reeds meldden, heeft de Ned. Bond
van kleinhandelaren zich reeds schriftelijk tot
den minister gewend eveneens over deze aan
gelegenheid.
En ook nu weer de vraag: waarom niet ge
zamenlijk
De belangen loopen parallel!
We weten, tusschen deze beide groepen is het
ook niet koek en ei, ai is er met een bepaalde
groep uit de groothandel dan ook voeling met
den kleinhandel.
Misschien dat deze zaak de groepen in elkan
ders armen drijft.
Als dit het gevolg mocht zijn van de visch
distributie, zou er althans al heel wat zijn be
reikt.
Maar dan ook de reeders (visschers) en de
handel en de nevenbedrijven gesmeed tot één
groote keten.
In Onze Zoetwatervisschertj komen telkens
opgaven voor van het aantreffen van de wol
handkrab. Verleden week werd o.a. vermeld,
dat te 't Zand (Noord-Holl.) de visscher David
Middelee in een zijner fuiken zoo'n monster had
aangetroffen in de Egaiementssloot, die uit
komt op het N.-H. Kanaal.
Het is bekend, dat de wolhandkrab in het
Noordzeekanaal tamelijk veelvuldig voorkomt
en dan vandaar zijn weg wel weet te vinden
naar de andere wateren.
't Kan ook zijn, dat dit exemplaar via de
Koopvaardijsluis is binnen gewipt. Maar zeker
is het, dat bijna over geheel ons land thans de
wolhandkrab wordt waargenomen, tot eenige
ontsteltenis van de visschers.
Maandag was de tongprijs te IJmuiden op-
geloopen tot 1.80 per kilo en de scholprijzen
waren buitengewoon hoog. Groote schol deed
36 per 50 kilo; middel schol 35 en zetschol
van 6.20 tot 32.
Natuurlijk is het stormachtige weer hiervan
de oorzaak, want zooals het er Maandag uit
zag, zou de kustvloot in de eerste paar dagen
wel niet in staat zijn zee te kiezen, zoodat er
een overvoerd zijn wel voorloopig niet zal voor
komen.
De besommingen der trawlers en loggers
waren Maandag zeer bevredigend.
De aalvisscherij was de vorige week in het
IJselmeer wegens het stormachtige weer van
weinig beteekenis. Ook bot werd weinig ge
vangen, in tegenstelling met de vorige week
toen er te Enkhuizen nog 1080 pond bot werd
aangevoerd.
Uit Wieringen wordt al gewag gemaakt van
aanvoer van sprot. Zaterdag werden er 8 kis
ten aangevoerd, die 45 tot 75 cent per kist
deden.
Er is dus een begin met deze visscherij en of
schoon de prijzen niet hoog zijn, kan er toch
misschien een beetje verdienste mee worden
behaald.
In de visschershaven te IJmuiden is aan
gekomen de nieuwe stalen motorkotter TX 19
„Dirk", gebouwd voor rekening van schipper
F. Krijnen te Oudeschild, op Texel, op de
scheepswerf De Dageraad te Woubrugge. Het
schip wordt te IJmuiden uitgerust door de
firma Jac. van Laar te IJmuiden.
De Texelsche kottervloot wordt dus weer
met een nieuw schip uitgebreid.
Dit feit kunnen we niet anders dan met ver
heuging vermelden, omdat er wederom uit
blijkt, dat er mogelijkheid is om met dit soort
vaartuigen devisscherij met succes uit te
oefenen.
Ook op de vergadering van den Ned. Vis
schersbond in Den Haag werd met groote
waardeering voor het initiatief van de Texe'-
sche visschers gewag gemaakt.
Naar we meenen, is het twaalftal van deze
vaartuigen op Texel nu bereikt.
Het wordt dus een vloot van beteekenis
voor Texel, die voor het eiland mede baten
afwerpt. Want er mag dan niet op het eiland
met de door deze vaartuigen gevangen visch
worden gemarkt, het eindelijk révenue der
visscherij komt ten slotte op het eiland en
draagt bij tot verhooging van den welstand.
Maar voor de visscherij zelf zegt het meer,
want er blijkt ten duidelijkste uit in welke
richting eventueele nieuwbouw dient te gaan,
wanneer men wil blijven bij de meer uitge
breide kustvisscherij.
Wanneer, zooals het streven is van den
Ned. Visschersbond (gesteund door de ver
schillende kamerleden, die op" de verg. aanwe
zig waren) om een credietfonds ingesteld te
krijgen door de overheid, wordt verwezenlijkt,
dan is er dit soort nieuwbouw een vinger
wijzing.
Er zal wel een fundament aanwezig moeten
zijn om crediet te verkrijgen, maar het zal
aan diegenen, die geld in dergelijken nieuw
bouw willen steken, dan gemakelijker worden
gemaakt.
Nogmaals willen we er aan. herinneren wat
in dit opzicht is gezegd ter gelegenheid van
de Remavi door of namens Wethouder
De Boer en hetgeen overeenkomt met het
geen de heer Stevenson ook reeds verschil
lende malen heeft bepleit.
Laat in dezen jongsten nieuwbouw een
aansporing liggen om meer dergelijke vaar
tuigen op stapel te laten zetten.
Het Dagblad voor IJmuiden vermeldt, dat
er de laatste dagen te IJmuiden rond 500.000
pond makreel aan den afslag is aangevoerd,
waarvan Donderdagmorgen alleen 315,300
pond.
Het grootste gedeelte van deze vangsten is
bestemd voor het binnenland, dat deze heer
lijke visschsoort goed schijnt te blijven op
nemen.
Bij den grooten aanvoer van visch in den
laatsten tijd, zoo schrijft het Dagblad voor
IJmuiden, kwam als toevallige omstandig
heid, dat veel visch (45.000 kg) kon worden
uitgevoerd en het contingent nog lang niet
vol was. Bovendien was er Frankrijk (Bou-
logne) een staking, zoodat dit land veel visch
vroeg. Van Maandag af is dit echter veran
derd en wordt minder visch gevraagd.
Is er zooveel visch uitgevoerd, dat het con
tingent vol zaï zijn, dan zal de prijs instorten.
Het meest worden zaken met Frankrijk ge
daan. België heeft zijn contingent nooit aan
gekund, terwijl de uitvoer naar de andere
landen niet zeer veel beteekent. Zou er ver
der in de maand nog veel visch aan de
markt komen, dan kon er wel eens een teveel
voor den export ontstaan. Het laatste is, naar
men het blad meedeelde, niet waarschijnlijk.
Het verluidt, dat er onderhandelingen
gaande zijn tusschen Rusland en Engeland
voor het koopen op de Engelsche markt van
30.000 vaten haring.
Rusland schijnt een groot tekort aan haring
te hebben.
De transactie met ons land van 80.000 va
ten wijst hier ook op.
sooals: Hoofdpijn, Migraine, Kies
pijn, Zenuwpijnen, Rheumatische
pijnen, Spit, verdwijnen in tien mi
nuten door de verrassende werking
▼an de Nederlandsche Pijnstillers:
AKKER-CACHETS
Koker met 12 stuks 62 ct. Zakdoosje. 3 stuks 20 ct.
Maar ook van Duitsche zijde schijnen
groote orders met Engeland te zullen worden
afgesloten.
Toch is er Duitschland dit jaar ook veel
meer haring aangebracht door eigen vloot
dan verleden jaar.
Dit jaar was tot dusverre de aanvoer
553.572 halve kantjes tegen verleden jaar
over een gelijk tijdvak 509.198 kantje.
Op zichzelf kan dit voor onze vaderland-
sche haringvisscherij ook van gunstige betee
kenis zijn, omdat daardoor de concurrentie op
de wereldmarkt voor onze haring gunstiger
wordt.
Op de vergadering van den Ned. Visschers
bond wees de heer Stevenson er op, dat het
noodig was, dat de betrokkenen bij de wad-
denzeeharingvisscherij zich opgaven als ge-
organiseerden middels de Ned. Visscherij
Centrale.
Op deze plaats mogen we hieraaan herin
neren.
Ook voor de sardjjnvisscherij is dat mis
schien noodig.
De tongprijs was in het laatst der week
flink hoog en steeg te LJmurden tot 1.75
per kilo.
De andere vischprijzen toonden een zelfde
beeld van verhouding.
Ook te Rotterdam was een flinke stijging
der prijzen merkbaar tengevolge van den ge
ringen aanvoer van visch. Schol kwam tot
75 cent per kilo en bot zelfs tot 80 cent per
kilo.
Een zeer zeker buitengewone prijs.
De haring blijft ruim toevloeien in de
IJmuider haven, zoodat de schepen goede
besommingen voortdurend blijven maken.
Loggers, die meer dan 1000.besommen is
thans lang geen uitzondering meer.
MARKOVERZICHT.
De wolaanvoer was aan de markt van gis
teren niet groot, er werd slechts een acht
tal oude schapen verhandeld, over het alge
meen van niet te beste kwaliteit; de hoog
ste prijs bedroeg 19.Overhouders brach
ten gemiddeld 14.op, de beste 16.
Belangrijk was vooral de aanvoer van jong
rundvee. De handel verliep stug, het jong
vee is te duur; voor 1%-jarige drachtige die
ren werden prijzen gevraagd van 110.— tot
130.Graskalveren golden 65.tot
85.—.
De handel in andere koeien was niet best,
de aanvoer bestond uit 9 stuks (waarbij een
paar melkkoeien) de prijs liep van 135.
tot 150.per stuk. De lage melkprijzen
laten zich hierbij gelden. Nuchtere kalveren
deden ook geen beste prijzen: gemiddeld 8
per stuk.
De slachtvarkens zijn eveneens in prijs
teruggeloopen, op de boerderij wordt 21 cent
per pond betaald.
Aan de eierenveiling stegen de prijzen bij
vorige week, ongeveer 75 cent per 100 stuks.
Oude kippen deden op de markt 50 60 cent,
jonge kippen pl.m. 1.70 per stuk.
TEXEL, 26 October 1936.
9 koeien 135—150; 35 pinken 100—140;
14 graskalveren 65—85; 14 nuchtere kalveren
6—10; 8 schapen 15—20; 20 lammeren
12—16; 14 biggen 9—11; 12 schrammen
f 1114; 90 oude kippen 0.400.60; 35 jonge
kippen 1.501.80.
TEXEL, 26 October 1936.
Aangevoerd: 26.636 eieren.
58/62 kg 5.40—5.70; 62/64 kg 5.60—5.80-
66/70 kg 5.90—6.40; 50/56 kg 4.35—5.30;
40/50 kg 3.404.50, alles per 100.
AFNAME VARKENS BOVEN HET
BACON GEWICHT.
De Nederlandsche Veehouderijcentrale maakt
bekend, dat van 25 October af tot nadere
aankondiging ter levering van varkens boven
het bacongewicht, op een naedr te bepalen
datum kunnen worden opgegeven:
a. Varkens, wegende bjj opgave van 95
120 kg levend, voor zoover deze varkens reeds
eerder als baconvarkens aan de zaakvoeders
der Nederlandsche Veehouderijcentrale waren
opgegeven;
voor deze varkens zal worden betaald-
gewichtkWaUtelt A' 51 C6nt P6r kg geslacht
voor kwaliteit B. 49 cent per kg geslacht
gewicht;
gewichtkWaUtelt C' 47 C6nt Per kg geslacht
b. Varkens, wegende bij opgave van 120
200 kg levend;
voor deze varkens gelden de volgende
prijzen: 6
van 95 tot 110 kg geslacht 48 cent per kg
gesiacnt;
van A11 tot 125 kg geslacht 47 cent per kg
geslacht; 6
van 126 tot 140 kg geslacht 46 cent per kg
geslacht; 6
v1an,1,41 tot 165 kg geslacht 45 cent per kg
gesiacnt;
geltecht;6 Kg 6n daarboven 44 cent Per kg
De opgave in de districten waar geen zaak
voerders zijn, kan schriftelijk worden gedaan
bij de kringzaakvoerders der Nederlandsche
Veehouderij centrale.
Geleverde varkens, welke niet aan de be
kende voorwaarden voldoen, worden naar
waarde uitbetaald.
's-Gravenhage, 26 October 1936
Luitenant ter zee der le kl. J. C. d'Engel
bronner, wien vergund is uit Oost-Indië terug
te keeren, wordt 27 dezer aan boord van het
motorschip Johan van Oldenbarnevelt te Am
sterdam verwacht.
Luitenant ter zee der 2e kl. A. H. J. van der
Schatte Olivier wordt 2 November overge
plaatst van Hr. Ms. torpedo-instructieschip
Schorpioen, te Nieuwediep, bij het torpedo
atelier te Willemsoord.
Amerika schaft nieuwe bombar
deervliegtuigen aan.
Amerika heeft twaalf nieuwe bombardeer
vliegtuigen aangeschaft, vliegende vestingen
gelijk. De snelheid bedraagt 430 km per uur,
terwijl de actieradius 4800 km is. Zij kunnen
een grooteren bommenlast vervoeren dan alle
vroegere typen. Verdere gegevens zijn nog niet
bekend.
De Engelsche adelborsten zullen een
opleiding krijgen op torpedomotor
booten.
De opleiding der Engelsche adelborsten zal
worden uitgebreid met een opleiding op tor-
pedomotorbooten. De adelborsten zullen zelf de
bemanning van deze booten uitmaken en daar
mede in nauwe wateren in eskaderverband gaan
varen, echter volgens de voorschriften, welke
betrekking hebben op manoeuvres met groote
schepen. Op die wijze hoopt men de adelborsten
de noodige ondervinding te laten opdoen om
trent de bewegingen van eskaders van grootere
schepen.
Het najaarsconcours van „Hollands Noord
punt" is geëindigd. Gedurende een volle week
hebben avond aan avond de vier banen van
het café „De Pool" gedaverd van rollende
ballen en vallende kegels; ook de minder
luidruchtige poedels waren er in grooten ge
tale. Gedurende al die avonden heerschte er
in ,De Poo'" die echte concours-stemming,
die echte wedstrijd-sfeer, welke de concoursen
van den Helderschen Kegelbond zoo'n zuiver
sportief verloop geven.
Met spanning werd eiken avond om 12 uur
op het wedstrijdbord de stand der verschil
lende wedstrijden nagegaan en aan de noodige
commentaren ontbrak het dan niet.
De banen waren zeer moeilijk te bespelen,
hetgeen in de cijfers volkomen tot uitdruk
king komt.
De korte sluitingsceremonie vond Zondag
avond te 12 uur plaats door den heer W. A.
Everards, vice-voorzitter van den Bond, die
ons verklapte, dat het concours niet alleen
sportief, doch ook financieel goed geslaagd is.
De officieele uitslagen luiden als volgt;
179
172
170
67
176
162
150
Korps wedstrjjd:
K1 a s s e A.
le prijs: Hard gaat ie I
2 Onder Ons I
3e E.V.A. I
Hoogste korps werper: S. Wit
Klasse B.
le prijs: 't Rollend Raadsel II
2e Onder Ons II
3e Ons Genoegen IV
Hoogste korpswerpster:
Mej. G. Thijssen 71
Verrassingswedstrijd:
le prijs: M. Rosa
2e J. w. Biersteker
3e J. Lammers
4e C. Goes
Paren wedstrijd:
le prijs:
Mevr. v. d. Berg en D. Kort
2e prijs:
Mej. Thijssen en D. Groot
3e prijs:
Echtpaar Hoppe
V rijebaan wedstrijden
Dames:
le prijs: Mej. G. Thijssen
2e Mevr. Van den Berg
3e Mevr. Siegers
Seniores:
le prijs: M. Rosa
2e F. van der Meij
3e D. J. Heijkoop
4e C. Goes
Juniores
le prijs: S. Wit
2e G. van der Kooi
3e A. N. Leemans
4e P. Spruit
Hamb. Telling:
le prijs: J. Boerdijk
2e W. A. Everards
3e J. w. Biersteker
M. Rosa
41—;
810
684
656
639
46
45 2 X
44—41
41
39
38
44
42
41 2 X
38 2 X
43
41
40
39
(Buiten verantwoordelijkheid van de Redactie
Niet geplaatste stukken worden
niet teruggezonden).
WAARDEVERMINDERING VAN HET
PENSIOEN.
Het spook der devaluatie heeft ook in 0n
land zijn intreae gedaan. Voorwaar een ramn
voor velen, maar niet in 't minst voor d
oud-gepenslonneerde militairen en hun 6
weduwen. Hun karig pensioen, toegekend n6
vele dienstjaren er zijn er zelfs met 40
bracht hen niet den beloofden verzorgden
rustigen ouden dag, néén dat bracht
jaren vol zorgen en ellende. De devaluatie z*i
die zorgen nog verzwaren, aangezien
karig pensioentje in de toekomst door
devaluatie in waarde zal verminderen. rT
strenge maatregelen door den Minister-pres6
dent Colijn genomen tegen ongeoorloofde prü'
verhooging, kan hen niet gerust stellen, aan
gezien zelfs een geoorloofde prijs verhooging
deze toch kan niet uitblijven, neen zij i3
reeds hun karig pensioen niet toelaat. Ge
ruststelling in de gemoederen van deze ouda
landsdienaren en weduwen zal er eerst dan
zijn, als hun een pensioen wordt toegekend vol
gens het uitgesproken nieuwe beginsel der Re"
geering: „den ambtenar moet bij ouderdom en
invaliditeit een pensioen voor voldoend levens
onderhoud zijn verzekerd". Dat hebben de oud-
gepenslonneerde militairen en hunne weduwen
nimmer gehad. Zelfs de gelijkstelling in pen
sioen met den burger rijksambtenaar, die in
positie gelijk stond en op welke gelijkstelling
meerdere malen in de Tweede Kamer door het
meerendeel der Kamerfracties is aangedrongen
bleef achterwege.
Nauwelijks heeft het spook der devaluatie
zijn intrede gedaan of een tweede spook doet
helsche plannen om toegelaten te worden n.1.
de korting op de pensioenen en de herbereke
ning.
Duizenden in den lande hebben thans dan ook
het oog gericht op onze Volksvertegenwoordi
ging en zien met belangstelling haar houding
tegemoet bij de behandeling van dat wetsont
werp. Zij verwachten van haar niet anders, dan
dat zij zich met hand en tand daartegen zal
verzetten en dit wetsontwerp zal verwerpen en
bij de eventueele herberekening der pensioenen
met klem zal aandringen ook de oud-gepen-
sionneerden zoomede de weduwen van oud
militairen die vóór 1909 werden gepensionneerd
daarin te betrekken. Een jarenlang onrecht zal
dan uiteindelijk zijn hersteld.
Een oud-gep. militair.
114
110
100
98
plaats
namid-
van 24 en 26 October 1936.
BEVALLEN- J C T <3„v.
L. Smit-Kassteen,- d. L^S A'
ruijn, d.; M. Stam- -vaA
Borgström-den Ouden 2 f\1; J' c-
Thijssen, z. Sperling—
Stoomvaart Mij. Nederland.
Moena 25 Oct. te Amsterdam.
Poelau Bras 25 Oct. te IJmuiden en 26 Oct,
te Hamburg.
Poulau Laut, u., 24 Oct. v. Genua.
Tawali 25 Oct. te Hamburg.
Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij.
Boskoop pass. 25 Oct. Lizard.
Colombia 25 Oct. te Amsterdam.
Crijnssen 25 Oct. te Amsterdam.
Deucalion 24 Oct. v. Rotterdam.
Euterpe 24 Oct. v. Amsterdam.
Hebe 26 Oct. te Amsterdam.
Hercules 24 Oct. v. Rotterdam.
Orion 24 Oct. v. Rotterdam.
Tiberius 25 Oct. te Amsterdam.
Trajanus 24 Oct. v. Rotterdam.
Kon. Hotl. Lloyd.
Amstelland, t„ 25 Oct. v. Rio de Janeiro.
HoilandAmerika Lijn.
Binnendijk 25 Oct. te Rotterdam.
Lochkatrine 22 Oct. v. San Francisco.
Silver JavaPacific Lijn.
Saparoea 25 Oct. van Manilla.
JavaNew York HJn.
Kota Pinang, pass. 26 Oct. Mauritius.
Palembang 23 Oct. v. New Orleans.
Rotterdamsche Lloyd.
Saloeran, u., pass. 24 Oct. Perim.
Blitar, u„ 25 Oct. te Marseille.
Dempo, t., pass. 25 Oct. Kaap del Armi.
Garoet, t., 25 Oct. te Marseille.
Kota Gede, u., 25 Oct. te Batavia.
Kota Napan, t, 24 Oct. v. Port Said.
Modjokerto 25 Oct. te Rotterdam.
Tapanoeli, t., 24 Oct. v. Sabang.
Stoomvaart-Mij. Oceaan.
Aeneas 24 Oct. v. Marseille.
Antilochus, 24 Oct. v. Rotterdam.
Clytoneus 25 Oct. te Amsterdam.
Laertes 23 Oct. te Port Said.
Menestheus 24 Oct. te Hamburg.
Neleus 23 Oct. van Port Soudan.
HollandAfrikr Lijn.
Bloemfontein, t., 24 Oct. van Kaapstad.
HollandAustralië Lijn.
Almkerk, u., 26 Oct. te Sydney.
Nijkerk, u., pass. 25 Oct. Perim.
26 Oct. 1936.
Aangekomen van Londen en vertrokken
naar Harlingen het Eng. ss. „Vauvette".
Vertrokken voor toezicht op de visscherij
het politievaartuig „Nautilus".