N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJC. DE BOER J8 GEEN REVOLUTIE 5e fitiut „H0PSTR00P" IJ WONEN IN DEN UELDER IJ KOOPEN IN OEN HELDER Marineberichten WISKUNDE Hl TROPENKLEDING PIET SCHNIIDT Bekendmaking. ALLEN NAAR DE TENTOONSTELLING aangeboden 3e koop aangeboden Bij Hoest Hoest, Keelpijn en elke vorm van verkoudheid verdwijnt zeer spoedig. Het helpt altijd f 0.35 p. fl overal verkrijgbaar. I CONFERENTIE VOOR IET-KATHOLIEKE Morgen, Dinsdag 10 November, „Welke is de ware Godsdienst?" ^dwtteem doet mkoopen gtootóte sotteeting %ameO- en Oiindeikoeden tegen de laagste ptifzen ModeAuió aietleï vooï muoïnen, èf. Mmckl, JioningStt. 86-9(J is het nieuwe persoonlijke brief papier, bedrukt met Uw naam Unit-Post Unit-Post Unit-Post Unit-Post Unit-Post Unit-Post Unit-Post UNIT-POST KOST PEK DOOS SLECHTS BESTEL FR. PER POST 2.25 VANDAAG NOG UW DOOS UNIT-POST BIJ: POSTREKENING 16066 DEN HELDER UNIT-POST De keuring der visschers- vaartuigen* V isscherijberichten Stoomvaartberichten De Heer en Mevrouw SCHURINGA—BANZ geven met groote blijdschap kennis van de geboorte van hun Dochter F.VELIXE. Den Helder, 8 Nov. 1936. Hoofdgracht 73. Tijd. Marine Hospitaal. Burgemeester en Wethouders van DEN HELDER, brengen ter kennis van belanghebbenden, dat door hen als oefenplaats voor motorrijders, die in het bezit wenschen te komen van een rübewjjs B of C, is aangewezen het gedeele van den Duinweg, gelegen tusschen Strooweg en Tuintjesweg. De gelegenheid hiertoe is opengesteld van 6 tot 10 uur des voormiddags. Den Helder, November 1936. Onderwijzer heeft nog enige uren beschikbaar voor het bijwerken van leerlingen. Ook van mid delbare scholen. Adres: Walvisstraat 15. wil de Pluimveevereeniging H. en O., doch vriend schappelijk samenwer ken tot het bevorderen van het fokken van pluimvee, konijnen, kanaries en caria's. Denkt aan ons gezellig openingsbal op Maandag 9 Nov. in Casino? Aanvang 8 u. Dans studio „Modern", Ankerpark 15. Vooruitbetaald: 10 ct. p. regel minimum Niet vooruitbet: 15 et. p. regel 40 en 60 c HUIS te huur, Loodsgracht 29. Te bevr.: Mevr. DIJKSHOORN, Koningstr., 42, boven Bloemen winkel. Te huur WONING 3e Emma- dwarsstraat 6, met voor- en achtertuin, gas, electr. Adres: Koningstraat 16. Te huur Dijkweg 75, flinke WONING, 4.—, electr., S slaapkamers, boet. Te bevr.: Hoogstraat 19. Vooruitbetaald: 10 ct. p. regel I minimum Niet vooruitbet: 15 ct. p. regel 40 en 60 c. Te koop aangeboden Zaak In Kruidenierswaren en aanverwan te artikelen. Zeer gesch. voor gepens., eventueel met huis. Brieven onder No. 85, aan het bureau van dit blad. Te koop wegens hoogen leeftijd CAFÉ BILLARD MET VERGUNNING, drukke hoek winkelstraat. Br. fr. WILLEMSE, Kinker straat 110 h, Amsterdam. Wegens ziekte te koop groote RIJWIELZAAK en STALLING te Amsterdam (C.) pl.m. 300 contract iqjwielst., omzet pijn. 400 p. m., boekh. aanw. Huur 90 p. m., incl. centr. verw. Koopsom 3500. Te bevragen: Makelaarskan toor Dintelstraat 59 h te Am sterdam. brengt onmiddellijk verlichting. Voor Opa en Opoe zoowel als v. baby W door Pater A. WINKEL, Dominicaan, in de KATHOLIEKE KERK, Kerkgracht 62 Onderwerp: Aanvang des avonds half negen Toegang vrij RUYGHWEG 74. TELEFOON 740 is naar Amerikaansch voorbeeld ontstaan en is de ideale oplossing voor de vraag: „Op welk briefpapier moet ik mijn correspondentie voeren?" is een fraai, zuiver, sterk, wit briefpapier-, beschaafd en cachetvol wordt in het midden van de bovenzijde bedrukt met Uw naam, straat en plaats De envelop wordt op de klep voorzien van straat en plaats, desgewenscht ook van den naam is goedkoop, omdat het geleverd wordt in één uniforme uitvoering: één soort papier, één lettersoort, één zet- en drukwijze, alléén in blauwen inkt is alléén per 100 vel met enveloppen ver krijgbaar, verpakt in een mooie, handige doos is een standaard-briefpapier en wordt uitsluitend door onze firma geleverd is een keurig geschenk voor St. Nicolaas, feest- en verjaardagen j DIT IS DE FRAAIE, HANDIGE DOOS VAN grootmeester onzer schilders. Het is een ver- amerikaanscht Hollander, Hendrik Willem van Loon, die het omvangrijke werk schreef. Deze H. W. van Loon is een afstammeling van den chirurgijn van Loon, die Rembrandts dokter was, en het boek is een soort journaal, door dezen chirurgijn gehouden en thans door zijn achterneef in den zooveelsten graad uitgegeven. Het is dan ook geheel in den „ik" vorm, nl. in den tegenwoordigen tijd, zoodat we Rembrandt hier ontmoeten, niet als schilder, maar eenvoudig als mensch. In hoe ver het „journaal" een fictie is, weten we niet, maar zeker is de schr. erin geslaagd ons den mensch Rembrandt te teekenen in al Zijn menschelijkheid, zijn smart en tragiek. Ook zijn er vele hoofdstukken gewijd aan een Amerikaansche reis van dien vóórvader- chirurgijn, zoodat het niet allemaal Rem brandt is wat de klok slaat. Maar een aardig beeld van 17e eeuwsch Holland geeft het boek wel. En er staan tal van reproducties in van Rembrandt's teekeningen en etsen. Ons inleidende hoekje bezorgde de Lees zaal eenige nieuwe leden! Bravo! Bedenkt u eens wat een verlies het voor onze stad zou zijn als de Leeszaal er niet meer was! Men weet, dat de keuring der visschersvaar- tuigen een consequentie van de uitvoering der Schepenwet voor het kleinere kustvis- scherijbedrijf van een dreigende beteekenis is in financieel opzicht. Men heeft nwege de Scheepvaartinspectie, die belast is met de keuring der vaartuigen, lang geaarzeld om tot een consequente uitvoe ring der wet over te gaan. Maar, zooals gezegd op de vergadering van den Ned. Visschersbond te Den Haag, zal deze keuring nu doorgaan en is men reeds druk doende de schepen op droge te laten zetten voor het onderzoek. Vaartuigen, die in ijzer r'jn geslagen, moeten daarvan ontdaan wor den, opdat een juist beeld van den toestand van het vaartuig zal zijn te krijgen. Bovendien wordt er ook op toegezien of er voldaan wordt aan den minimumeisch van vei ligheid aan boord, waarbij dan speciaal gelet zal worden op goede navigatielichten en red dingboeien. Vooral nu er de laatste jaren niet die zorg aan het onderhoud is kunnen besteed worden, welke eigenlijk noodig zou zijn om het schip in goede conditie te houden, zal het voor enkele vaartuigen niet zoo gemakkelijk zijn een cer tificaat van deugdelijkheid te krijgen, en zul len voor andere vaartuigen de kosten voor repa ratie zoodanig zijn, dat daaraan bezwaarlijk zal zijn te voldoen. Al deze dingen zijn op bedoelde vergadering breedvoerig besproken en de heer Korstanje, adjunct-inspecteur der Scheepvaart, die, mede in ons rayon, belast is met deze keuring, heeft verschillende toelichtingen gegeven. Verzocht werd tevens de medewerking van visscherszijde zoo goed mogelijk te doen zijn. Vooropgesteld werd, dat van de zijde der scheepvaartinspectie alle mogelijke souplesse zou worden betracht, maar dat niet kon worden afgeweken van de minimumeischen der sche penwet. Er zit hieraan vast de consequentie, dat voor verschillende visschers een drukkende last op het bedrijf zal worden gelegd. Dit is ook ter sprake gekomen op genoemde vergadering. Vooral ook de daar aanwezige Kamerleden hebben daaraan aandacht ge schonken, en bij monde van de heeren Duy- maer van Twist en Van Zadelhof f, is uiting gegeven hoe deze Kamerleden over dit vraag stuk dachten. Gepleit was voor het in het leven roepen van een credletfonds, waaruit, tegen gemak kelijke voorwaarden van aflossing en rente betaling, voor herstel en eventueel voor nieuwbouw, zou kunnen worden geput. Wanneer men zou kunnen komen met cijfers hoe groot globaal de kosten, voort vloeiende uit de keuring, zouden moeten zijn om het bedrijf geen stagnatie te doen onder gaan, zouden deze Kamerleden een basis heb ben, waarop zij bij den Minister met voorstel len zouden kunnen komen. Er werd door den heer Duymaer van Twist hoewel erkennende, dat hij geen flauw denkbeeld kon hebben van de hoegrootheid een som genoemd van een paar millioen. Het zal echter blijken, dat een dergelijk bedrag bij lange na niet noodig zal zijn. Er was aan de aanwezige heeren van de scheepvaart-inspectie verzocht hun medewer king wel te willen verleenen om een overzicht te willen opstellen van hetgeen zij voor her stel en nieuwbouw noodig oordeelden, Toe zegging werd door deze heeren gegeven, zoodra het onderzoek zou zijn afgeloopen. Zijn we goed ingelicht, dan zouden de be dragen, noodig voor dit doel, nog wel mee vallen, zoodat er van een paar millioen geen sprake zal zijn. Dit zou het dan gemakkelijker maken om de regeering er toe te bewgen een crediet- fonds in te stellen. Ofschoon de moeilijkheden natuurlijk nog lang niet zijn opgelost, meent men toch, dat er ook geen reden tot wanhopen moest be staan, want, dat men wel oog zou hebben voor den nood, waarin vele visschers zouden komen te verkeeren, wanneer er de helpende hand niet zou worden geboden. Deze hulp zou des te gemakkelijker kun nen worden gegeven, wanneer er zoo goed als geen risico voor de regeering aan het instellen van een cridietfonds zou zijn. We kunnen ons voorstellen, dat er in vis- scherskringen t.a.v. deze keuring ongerust heid heerscht, maar gezien het standpunt van de scheepvaartinspectie en den invloed ten goede, die de Kamerleden kunnen uitoefe nen, meenen we, dat een oplossing van deze moeilijkheid niet tot onmogelijkheden behoort. Het intact houden van het kustvisschers- bedrijf is van een zoo groot belang voor tal van nevenbedrijven, tevens, dat mag worden verondersteld, dat in den een of anderen vorm zal worden geholpen. Vermeld was in het Zaterdagnummer, dat van het voorjaar in het IJselmeer was toege laten een hoeveelheid zeewater van ongeveer 400.000 m3; dit moet zijn 400 millioen m3. Over hetgeen geschreven was over de bot in de Zeeuwsche stroomen is weggevallen, hetgeen als oorzaak van verminderden bot- stand werd gezegd. Emzet had n.1. verondersteld, dat dit moest worden toegeschreven aan den verloren botstand in het IJselmeer, zoodat er ook geen uittrek van deze visch meer zou zijn naar de Zeeuwsche wateren, waarop een beroepsvis- scher uit die buurt een andere meening gaf en die toelichtte met de voorbeelden in het bericht genoemd. De Noordzeevangsten van de kustvisschers vielen de vorige week nogal mee, de prijzen waren goed te noemen, zoodat er nog, over het algemeen, behoorlijke besommingen kon den worden gemaakt. In het IJselmeer was nog wat vangst van hoekpaling. De prijzen waren iets verhoogd en men vermoedt, dat deze wel op dit peil zullen blijven, omdat de aanvoeren wel niet meer zullen toenemen in dit seizoen. Onderscheidingsteeken wegens langdurigen dienst als officier. Aan de hierna genoemde Officieren is de machtiging verleend, om, te rekenen van 6 December e.k., het cijfer, in hét aan hen uit gereikt onderscheidingsteeken te doen ver wisselen, als volgt: dat van XXV in XXX aan den Majoor A. van der Waag, van het Regi ment Kust-Artillerie te Den Helder; en dat van XX in XXV aan den Kapitein-Magazijn meester J. C. A. Siliacus, van het Regiment Kust-Artillerie te Den Helder. 7 Nov. Aangebracht door korders: Tongen p. kg Slips ii Tarbot Schol le soort p. ki»t Schol 2e soort Schar Wijting Door garnalenvisschers: Levende garnalen p. üt Gekookte garnalen p. kg M Aanvoer 6 Nov. 1936. 182 kg gezouten garnalen 151 kg laffe garnalen 1120 kg Wulken Aanvoer 7 Nov. 1936. 200 kg gezouten garnalen 15 ct p kg (Zie voor den afslag te Den Oever, onder Wieringen). 0.96—0.92 0.88—0.78 0.70 11.009.00 5.30—5.00 3.80—3.00 1.20—1.00 1.90—1.35 0.15 16 et. p kg. 15 ct. p. kg. 16 ct. p kg. Haven van Nieuwediep 7 November. Amdw^w L°nden met stemming Aaldborg het Ned. m.s. „Ida Westers". 7 November. 7 NOV. 1936. Aangekomen van Harlingen en vertrokken naar Londen en het Eng. s.s. „Mavies". Aangekomen van Harlingen en vertrokken naar Gooll het Ned. motorschip „Birming- ham". Stoomvaart Mjj. Nederland. Chr. Huijgens, u„ 7 Nov. v. Suez. Johan de Witt, t„ 7 Nov. v. Port Said. Moena, u„ pass. 5 Nov. Gibraltar. Tarakan, t„ 7 Nov. v. Genua. Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij. Achilles, 7 Nov. v. Amsterdam. Ariadne, 7 Nov. v. Amsterdam. Berenice, pass. 6 Nov. Dungeness. Deucalion, 7 Nov. te Alexandrië. Euterpe, 7 Nov. v. Amsterdam. Fauna, 7 Nov. v. Amsterdam. Ganymedes, 6 Nov. te Constanza. Hermes, 7 Nov. v. Rotterdam. Irene, 6 Nov. van Kopenhagen. Juno, pass. 6 Nov. Ministerre. Orpheus, pass. 7 Nov. Holtenau. Poseidon, pass. 7 Nov. Finisterre. Saturnus, pass. 6 Nov. Finisterre. Telamon, 7 Nov. v. Rotterdam. Trajanus, 6 Nov. n. Genua. Triton, pass. 7 Nov. Malta. Venezuela, t„ 8 Nov. te Plymouth verwachw Kon. Holl. Lloyd. Salland, u„ pass. 6 Nov. Dungeness. Kon. Paketvaart Maatschappij. Bontekoe, 6 Nov. te Manila. Sawahloento, 6 Nov. n. Diego. HollandAmerika Ljjn. Edam, 5 Nov. v. Tampico. Leerdam, 7 Nov. te Rotterdam. Montferland, 5 Nov. te Hamburg. JavaNew York Ljjn. Kota Pinang, 6 Nov. v. Penang. Madoera, 6 Nov. van Penang. Saleier, 3 Nov. v. Dakar (Verb.). Rotterdamsche Lloyd. Blitar, u., 6 Nov. te Makallah. Kedoe, u„ 7 Nov. lVissingen gep. v. Arvtw. Kota Nopan, 7 Nov. te Rotterdam. Sibajak, u., 6 Nov. v. Marseiile. Silver JavaPacific Ltfn, Mapia, 6 Nov. v. Singapore. Silverwillow, 4 Nov. v. Beaumont. HollandAfrika Ljjn, Bosohfontein, 7 Nov. v. Beira. Randfontein, t„ 6 Nov. v. Port Said. HollandAustralië Lijn. Aagtekerk, 7 Nov. te Hamburg. Nykerk, u., 1 Nov, v. Bedi, Bunder.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 10