N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJC. DE BOER J8
GEEN REVOLUTIE
5e fitiut
„H0PSTR00P"
IJ WONEN IN DEN UELDER
IJ KOOPEN IN OEN HELDER
Marineberichten
WISKUNDE
Hl
TROPENKLEDING
PIET SCHNIIDT
Bekendmaking.
ALLEN NAAR DE
TENTOONSTELLING
aangeboden
3e koop
aangeboden
Bij Hoest
Hoest, Keelpijn en elke
vorm van verkoudheid
verdwijnt zeer spoedig.
Het helpt altijd f 0.35 p. fl
overal verkrijgbaar.
I
CONFERENTIE VOOR
IET-KATHOLIEKE
Morgen, Dinsdag 10 November,
„Welke is de ware Godsdienst?"
^dwtteem doet mkoopen
gtootóte sotteeting
%ameO- en Oiindeikoeden
tegen de laagste ptifzen
ModeAuió
aietleï vooï muoïnen,
èf. Mmckl, JioningStt. 86-9(J
is het nieuwe persoonlijke brief
papier, bedrukt met Uw naam
Unit-Post
Unit-Post
Unit-Post
Unit-Post
Unit-Post
Unit-Post
Unit-Post
UNIT-POST KOST PEK DOOS SLECHTS
BESTEL
FR. PER POST 2.25
VANDAAG NOG UW DOOS UNIT-POST BIJ:
POSTREKENING 16066
DEN HELDER
UNIT-POST
De keuring der visschers-
vaartuigen*
V isscherijberichten
Stoomvaartberichten
De Heer en Mevrouw
SCHURINGA—BANZ
geven met groote blijdschap
kennis van de geboorte van hun
Dochter
F.VELIXE.
Den Helder, 8 Nov. 1936.
Hoofdgracht 73.
Tijd. Marine Hospitaal.
Burgemeester en Wethouders
van DEN HELDER, brengen ter
kennis van belanghebbenden, dat
door hen als oefenplaats voor
motorrijders, die in het bezit
wenschen te komen van een
rübewjjs B of C, is aangewezen
het gedeele van den Duinweg,
gelegen tusschen Strooweg en
Tuintjesweg. De gelegenheid
hiertoe is opengesteld van 6 tot
10 uur des voormiddags.
Den Helder, November 1936.
Onderwijzer heeft nog
enige uren beschikbaar
voor het bijwerken van
leerlingen. Ook van mid
delbare scholen.
Adres: Walvisstraat 15.
wil de Pluimveevereeniging
H. en O., doch vriend
schappelijk samenwer
ken tot het bevorderen
van het fokken van
pluimvee, konijnen,
kanaries en caria's.
Denkt aan ons gezellig
openingsbal op Maandag 9 Nov.
in Casino? Aanvang 8 u. Dans
studio „Modern", Ankerpark 15.
Vooruitbetaald: 10 ct. p. regel minimum
Niet vooruitbet: 15 et. p. regel 40 en 60 c
HUIS te huur, Loodsgracht 29.
Te bevr.: Mevr. DIJKSHOORN,
Koningstr., 42, boven Bloemen
winkel.
Te huur WONING 3e Emma-
dwarsstraat 6, met voor- en
achtertuin, gas, electr.
Adres: Koningstraat 16.
Te huur Dijkweg 75, flinke
WONING, 4.—, electr., S
slaapkamers, boet.
Te bevr.: Hoogstraat 19.
Vooruitbetaald: 10 ct. p. regel I minimum
Niet vooruitbet: 15 ct. p. regel 40 en 60 c.
Te koop aangeboden Zaak In
Kruidenierswaren en aanverwan
te artikelen. Zeer gesch. voor
gepens., eventueel met huis.
Brieven onder No. 85, aan het
bureau van dit blad.
Te koop wegens hoogen leeftijd
CAFÉ BILLARD MET
VERGUNNING,
drukke hoek winkelstraat.
Br. fr. WILLEMSE, Kinker
straat 110 h, Amsterdam.
Wegens ziekte te koop groote
RIJWIELZAAK en STALLING
te Amsterdam (C.) pl.m. 300
contract iqjwielst., omzet pijn.
400 p. m., boekh. aanw. Huur
90 p. m., incl. centr. verw.
Koopsom 3500.
Te bevragen: Makelaarskan
toor Dintelstraat 59 h te Am
sterdam.
brengt onmiddellijk verlichting.
Voor Opa en Opoe zoowel als v. baby
W
door Pater A. WINKEL, Dominicaan,
in de KATHOLIEKE KERK, Kerkgracht 62
Onderwerp:
Aanvang des avonds half negen
Toegang vrij
RUYGHWEG 74. TELEFOON 740
is naar Amerikaansch voorbeeld ontstaan
en is de ideale oplossing voor de vraag:
„Op welk briefpapier moet ik mijn
correspondentie voeren?"
is een fraai, zuiver, sterk, wit briefpapier-,
beschaafd en cachetvol
wordt in het midden van de bovenzijde
bedrukt met Uw naam, straat en plaats
De envelop wordt op de klep voorzien
van straat en plaats, desgewenscht ook
van den naam
is goedkoop, omdat het geleverd wordt in
één uniforme uitvoering: één soort papier,
één lettersoort, één zet- en drukwijze, alléén
in blauwen inkt
is alléén per 100 vel met enveloppen ver
krijgbaar, verpakt in een mooie, handige
doos
is een standaard-briefpapier en wordt
uitsluitend door onze firma geleverd
is een keurig geschenk voor St. Nicolaas,
feest- en verjaardagen
j
DIT IS DE FRAAIE,
HANDIGE DOOS VAN
grootmeester onzer schilders. Het is een ver-
amerikaanscht Hollander, Hendrik Willem
van Loon, die het omvangrijke werk schreef.
Deze H. W. van Loon is een afstammeling
van den chirurgijn van Loon, die Rembrandts
dokter was, en het boek is een soort journaal,
door dezen chirurgijn gehouden en thans
door zijn achterneef in den zooveelsten graad
uitgegeven. Het is dan ook geheel in den „ik"
vorm, nl. in den tegenwoordigen tijd, zoodat
we Rembrandt hier ontmoeten, niet als
schilder, maar eenvoudig als mensch. In hoe
ver het „journaal" een fictie is, weten we
niet, maar zeker is de schr. erin geslaagd
ons den mensch Rembrandt te teekenen in al
Zijn menschelijkheid, zijn smart en tragiek.
Ook zijn er vele hoofdstukken gewijd aan een
Amerikaansche reis van dien vóórvader-
chirurgijn, zoodat het niet allemaal Rem
brandt is wat de klok slaat. Maar een aardig
beeld van 17e eeuwsch Holland geeft het boek
wel. En er staan tal van reproducties in van
Rembrandt's teekeningen en etsen.
Ons inleidende hoekje bezorgde de Lees
zaal eenige nieuwe leden! Bravo! Bedenkt u
eens wat een verlies het voor onze stad zou
zijn als de Leeszaal er niet meer was!
Men weet, dat de keuring der visschersvaar-
tuigen een consequentie van de uitvoering
der Schepenwet voor het kleinere kustvis-
scherijbedrijf van een dreigende beteekenis is
in financieel opzicht.
Men heeft nwege de Scheepvaartinspectie,
die belast is met de keuring der vaartuigen,
lang geaarzeld om tot een consequente uitvoe
ring der wet over te gaan.
Maar, zooals gezegd op de vergadering van
den Ned. Visschersbond te Den Haag, zal deze
keuring nu doorgaan en is men reeds druk
doende de schepen op droge te laten zetten
voor het onderzoek. Vaartuigen, die in ijzer
r'jn geslagen, moeten daarvan ontdaan wor
den, opdat een juist beeld van den toestand
van het vaartuig zal zijn te krijgen.
Bovendien wordt er ook op toegezien of er
voldaan wordt aan den minimumeisch van vei
ligheid aan boord, waarbij dan speciaal gelet
zal worden op goede navigatielichten en red
dingboeien.
Vooral nu er de laatste jaren niet die zorg
aan het onderhoud is kunnen besteed worden,
welke eigenlijk noodig zou zijn om het schip
in goede conditie te houden, zal het voor enkele
vaartuigen niet zoo gemakkelijk zijn een cer
tificaat van deugdelijkheid te krijgen, en zul
len voor andere vaartuigen de kosten voor repa
ratie zoodanig zijn, dat daaraan bezwaarlijk zal
zijn te voldoen.
Al deze dingen zijn op bedoelde vergadering
breedvoerig besproken en de heer Korstanje,
adjunct-inspecteur der Scheepvaart, die, mede
in ons rayon, belast is met deze keuring, heeft
verschillende toelichtingen gegeven. Verzocht
werd tevens de medewerking van visscherszijde
zoo goed mogelijk te doen zijn.
Vooropgesteld werd, dat van de zijde der
scheepvaartinspectie alle mogelijke souplesse
zou worden betracht, maar dat niet kon worden
afgeweken van de minimumeischen der sche
penwet.
Er zit hieraan vast de consequentie, dat
voor verschillende visschers een drukkende
last op het bedrijf zal worden gelegd.
Dit is ook ter sprake gekomen op genoemde
vergadering. Vooral ook de daar aanwezige
Kamerleden hebben daaraan aandacht ge
schonken, en bij monde van de heeren Duy-
maer van Twist en Van Zadelhof f, is uiting
gegeven hoe deze Kamerleden over dit vraag
stuk dachten.
Gepleit was voor het in het leven roepen
van een credletfonds, waaruit, tegen gemak
kelijke voorwaarden van aflossing en rente
betaling, voor herstel en eventueel voor
nieuwbouw, zou kunnen worden geput.
Wanneer men zou kunnen komen met
cijfers hoe groot globaal de kosten, voort
vloeiende uit de keuring, zouden moeten zijn
om het bedrijf geen stagnatie te doen onder
gaan, zouden deze Kamerleden een basis heb
ben, waarop zij bij den Minister met voorstel
len zouden kunnen komen.
Er werd door den heer Duymaer van Twist
hoewel erkennende, dat hij geen flauw
denkbeeld kon hebben van de hoegrootheid
een som genoemd van een paar millioen.
Het zal echter blijken, dat een dergelijk
bedrag bij lange na niet noodig zal zijn.
Er was aan de aanwezige heeren van de
scheepvaart-inspectie verzocht hun medewer
king wel te willen verleenen om een overzicht
te willen opstellen van hetgeen zij voor her
stel en nieuwbouw noodig oordeelden, Toe
zegging werd door deze heeren gegeven,
zoodra het onderzoek zou zijn afgeloopen.
Zijn we goed ingelicht, dan zouden de be
dragen, noodig voor dit doel, nog wel mee
vallen, zoodat er van een paar millioen geen
sprake zal zijn.
Dit zou het dan gemakkelijker maken om
de regeering er toe te bewgen een crediet-
fonds in te stellen.
Ofschoon de moeilijkheden natuurlijk nog
lang niet zijn opgelost, meent men toch, dat
er ook geen reden tot wanhopen moest be
staan, want, dat men wel oog zou hebben
voor den nood, waarin vele visschers zouden
komen te verkeeren, wanneer er de helpende
hand niet zou worden geboden.
Deze hulp zou des te gemakkelijker kun
nen worden gegeven, wanneer er zoo goed als
geen risico voor de regeering aan het instellen
van een cridietfonds zou zijn.
We kunnen ons voorstellen, dat er in vis-
scherskringen t.a.v. deze keuring ongerust
heid heerscht, maar gezien het standpunt
van de scheepvaartinspectie en den invloed
ten goede, die de Kamerleden kunnen uitoefe
nen, meenen we, dat een oplossing van deze
moeilijkheid niet tot onmogelijkheden behoort.
Het intact houden van het kustvisschers-
bedrijf is van een zoo groot belang voor tal
van nevenbedrijven, tevens, dat mag worden
verondersteld, dat in den een of anderen vorm
zal worden geholpen.
Vermeld was in het Zaterdagnummer, dat
van het voorjaar in het IJselmeer was toege
laten een hoeveelheid zeewater van ongeveer
400.000 m3; dit moet zijn 400 millioen m3.
Over hetgeen geschreven was over de bot
in de Zeeuwsche stroomen is weggevallen,
hetgeen als oorzaak van verminderden bot-
stand werd gezegd.
Emzet had n.1. verondersteld, dat dit
moest worden toegeschreven aan den verloren
botstand in het IJselmeer, zoodat er ook geen
uittrek van deze visch meer zou zijn naar de
Zeeuwsche wateren, waarop een beroepsvis-
scher uit die buurt een andere meening gaf
en die toelichtte met de voorbeelden in het
bericht genoemd.
De Noordzeevangsten van de kustvisschers
vielen de vorige week nogal mee, de prijzen
waren goed te noemen, zoodat er nog, over
het algemeen, behoorlijke besommingen kon
den worden gemaakt.
In het IJselmeer was nog wat vangst van
hoekpaling. De prijzen waren iets verhoogd
en men vermoedt, dat deze wel op dit peil
zullen blijven, omdat de aanvoeren wel niet
meer zullen toenemen in dit seizoen.
Onderscheidingsteeken wegens langdurigen
dienst als officier.
Aan de hierna genoemde Officieren is de
machtiging verleend, om, te rekenen van 6
December e.k., het cijfer, in hét aan hen uit
gereikt onderscheidingsteeken te doen ver
wisselen, als volgt: dat van XXV in XXX aan
den Majoor A. van der Waag, van het Regi
ment Kust-Artillerie te Den Helder; en dat
van XX in XXV aan den Kapitein-Magazijn
meester J. C. A. Siliacus, van het Regiment
Kust-Artillerie te Den Helder.
7 Nov.
Aangebracht door korders:
Tongen p. kg
Slips
ii
Tarbot
Schol le soort p. ki»t
Schol 2e soort
Schar
Wijting
Door garnalenvisschers:
Levende garnalen p. üt
Gekookte garnalen p. kg M
Aanvoer 6 Nov. 1936.
182 kg gezouten garnalen
151 kg laffe garnalen
1120 kg Wulken
Aanvoer 7 Nov. 1936.
200 kg gezouten garnalen 15 ct p kg
(Zie voor den afslag te Den Oever, onder
Wieringen).
0.96—0.92
0.88—0.78
0.70
11.009.00
5.30—5.00
3.80—3.00
1.20—1.00
1.90—1.35
0.15
16 et. p kg.
15 ct. p. kg.
16 ct. p kg.
Haven van Nieuwediep
7 November.
Amdw^w L°nden met stemming
Aaldborg het Ned. m.s. „Ida Westers".
7 November.
7 NOV. 1936.
Aangekomen van Harlingen en vertrokken
naar Londen en het Eng. s.s. „Mavies".
Aangekomen van Harlingen en vertrokken
naar Gooll het Ned. motorschip „Birming-
ham".
Stoomvaart Mjj. Nederland.
Chr. Huijgens, u„ 7 Nov. v. Suez.
Johan de Witt, t„ 7 Nov. v. Port Said.
Moena, u„ pass. 5 Nov. Gibraltar.
Tarakan, t„ 7 Nov. v. Genua.
Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij.
Achilles, 7 Nov. v. Amsterdam.
Ariadne, 7 Nov. v. Amsterdam.
Berenice, pass. 6 Nov. Dungeness.
Deucalion, 7 Nov. te Alexandrië.
Euterpe, 7 Nov. v. Amsterdam.
Fauna, 7 Nov. v. Amsterdam.
Ganymedes, 6 Nov. te Constanza.
Hermes, 7 Nov. v. Rotterdam.
Irene, 6 Nov. van Kopenhagen.
Juno, pass. 6 Nov. Ministerre.
Orpheus, pass. 7 Nov. Holtenau.
Poseidon, pass. 7 Nov. Finisterre.
Saturnus, pass. 6 Nov. Finisterre.
Telamon, 7 Nov. v. Rotterdam.
Trajanus, 6 Nov. n. Genua.
Triton, pass. 7 Nov. Malta.
Venezuela, t„ 8 Nov. te Plymouth verwachw
Kon. Holl. Lloyd.
Salland, u„ pass. 6 Nov. Dungeness.
Kon. Paketvaart Maatschappij.
Bontekoe, 6 Nov. te Manila.
Sawahloento, 6 Nov. n. Diego.
HollandAmerika Ljjn.
Edam, 5 Nov. v. Tampico.
Leerdam, 7 Nov. te Rotterdam.
Montferland, 5 Nov. te Hamburg.
JavaNew York Ljjn.
Kota Pinang, 6 Nov. v. Penang.
Madoera, 6 Nov. van Penang.
Saleier, 3 Nov. v. Dakar (Verb.).
Rotterdamsche Lloyd.
Blitar, u., 6 Nov. te Makallah.
Kedoe, u„ 7 Nov. lVissingen gep. v. Arvtw.
Kota Nopan, 7 Nov. te Rotterdam.
Sibajak, u., 6 Nov. v. Marseiile.
Silver JavaPacific Ltfn,
Mapia, 6 Nov. v. Singapore.
Silverwillow, 4 Nov. v. Beaumont.
HollandAfrika Ljjn,
Bosohfontein, 7 Nov. v. Beira.
Randfontein, t„ 6 Nov. v. Port Said.
HollandAustralië Lijn.
Aagtekerk, 7 Nov. te Hamburg.
Nykerk, u., 1 Nov, v. Bedi, Bunder.