Texel
Visscherij
Brief voor Indië
Ingezonden
Een advertentie in dit blad
treft doel! BB»9
Burgerlijke Stand van Den Helder
Marineberichten
Utrecht hedenmorgen uitgevaren
ter assistentie Duitsch stoomschip
De „Immingham" terecht
Het huwelijk
van de Kroonprinses*
Haven van Nieuwediep
Stoomvaartberichten
gebruik van visch werden toegeschreven;
met het bevorderen van het gebruik van
nieuw fust voor de verpakking van gerookte
visch, ter voorkoming van spoedig optreden
van schimmel.
Daarna werden eenige opmerkingen ge
maakt omtrent de wijze waarop in de finan
ciën werd voorzien.
Aanvankelijk werden de onkosten bestre
den uit bijdragen van de Vereeniging van
Keeders van Visschersvaartuigen te IJmuiden
en de IJmuider Vischhandelsvereeniging, aan
gevuld door een subsidie tot een gelijk bedrag,
tot een maximum van 800.verkregen
door tusschenkomst en medewerking van den
heer A. B. Brouwer, destijds Chef van de
Afd. Vischerijen aan het Dept. van Landbouw
en Visscherij. Dit bedrag werd later aange
vuld met eenige kleinere bedragen, ontvangen
van de Reedersvereenigingen te Katwijk aan
Zee, Vlaardingen en Schevingen en nog een
paar andere kleine bedragen.
Toen de omvang der werkzaamheden even
wel toenam en het verkrijgen van particu
liere bijdragen van belanghebenden, tenge
volge van den noodtoestand in het bedrijf
practisch uitgesloten was, is een beroep ge
daan op de Ned. Visscherij-centrale en kreeg
de commissie een subsidie van maximaal
400.voor het deelnemen aan vijf tentoon
stellingen in 1936.
In dit jaar werd slechts aan vier tentoon
stellingen deelgenomen en uit de daarvoor
bestemde subsidie ad 3200.was door zui
nig beheer en met goedvinden van de Ned.
Visscherij-centrale mogelijk, de eerste groote
reclameplaat aan te schaffen, die bijna geheel
uit het batig saldo der subsidie voor de vier
tentoonstellingen, na aftrek der kosten, kon
worden bekostigd.
Voor het jaar 1936 werd eveneens een sub
sidie van 4000.verkregen voor deelname
aan een serie van vijf tentoonstellingen, met
dien verstande, dat, wanneer deze tentoon
stellingen aldus kunnen worden gefinancierd,
dat de totaal-subsidie voldoende zou zijn voor
zes of zeven tentoonstellingen, daartoe ook
kon worden overgegaan.
Bij het verleenen van deze laatste subsidie
werd evenwel opnieuw ernsig in overweging
gegeven uit te zien naar particuliere bijdra
gen van belanghebbenden, Kamers van Koop
handel e.d.
De poging daartoe betrof een 20-tal ver-
eenigingen en Kamers van Koophandel. Maar
deze zeer ernstige poging heeft slechts een
zeer bescheiden resultaat opgeleverd.
Van geen enkele Kamer van Koophandel
werd hierbij eenige financieele steun ontvan
gen en van de meeste vereenigingen kwam
geen of een afwijzend antwoord binnen.
Gunstige uitzonderingen werden hierop ge
maakt door de Reedersvereenigingen te
IJmuiden, Scheveningen en Katwijk aan Zee
en de Ver. van Schippers-eigenaars te Kat
wijk, alsmede van de beide vischhandelsver-
eenigingen te IJmuiden.
Daarna werden de plannen voor 1937 ont
vouwd.
Tot het deelnemen aan tentoonstelling zal
worden overgegaan als een belangrijk deel
der kosten zal worden gedragen door den
plaatselijken belanghebbenden handel en/of
het betrokken Tentoonstellingscomité.
De tweede post, die onder het oog moet
worden gezien, betreft de kosten voor kook-
en bakdemonstraties en wat daarbij behoort,
door Huishoudscholen, af deelingen van Ver
eenigingen van Huisvrouwen e.d.
Een circulaire aan deze belanghebbenden,
oni deze op te wekken tot het organiseeren
van dergelijke demonstraties, etc. zou kunnen
worden verzonden. De kosten voor de aan
schaffing van de daarvoor benoodigde visch
en eenig propagandamaterieel op ongeveer
25.stellende per demonstratie, zou voor
een 40-tal demonstraties een bedrag vorderen
van 1000.
Voor het verspreiden van propaganda-ana-
teriaal zal een hoogere post noodig zijn.
Vooral het verstrekken van recepten voor
den handel en de winkeliers zal resultaat
kunnen geven.
Voordrachten met lichtbeelden en het ver-
toonen van films acht men gewenscht.
Op de begrooting van 1937 zal moeten»
worden gerekend met de kosten van aan
schaffing van een projectielantaarn 100.
150.met een filmapparaat voor smal
film (ongeveer 250.en met de samen
stelling van een film van het geheele bedrijf,
waarvan de kosten zijn te ramen op ongeveer
600.—.
Het totaal der uitgaven zou waarschijnlijk
worden 5000.
Uit dit alles is dus te zien, dat men niet
stil zit en al mag het resultaat niet direct
waarneembaar zijn, toch zullen al deze din
gen hun uitwerking niet missen voor het ge
heele vischbedrijf.
De tongprijzen waren weer even hooger
te IJmuiden en liepen tot 1.30 per kilo. De
tarbotprijs blijft ook hoog en ging boven dien
van tong uit.
De scholprijzen waren voor alle soorten
ook nog hoog.
daggeld er mee hebben verdiend, maar dat
zijn dan ook uitzonderingen geweest.
Er zijn weer drie trawlers te IJmuiden in
de vaart gebracht, zoodat het aantal in be
drijf zijnde schepen thans 78 is, n.1. 50 Noord
zee- en 28 kustbooten.
Langzaam breidt de vloot zich dus weer
uit
De besommingen der schepen zfln den laat-
sten tijd van dien aard, dat er eenig perspec
tief is ontstaan voor de visscherij.
Dit wil nog niet zeggen, dat er van een
opleving over de geheele linie mag worden
gesproken, maar het stemt toch eenigszins
hoopvol.
De tongprijzen liepen iets terug te IJmui
den op Maandag en daalden tot den hoogsten
prijs van 1.10 per kilo. Ook de scholprijzen
gingen dalen, maar toonen toch steeds nog
een goed beeld.
Makreel en vooral haring gingen omhoog en
voor haring werd van 4.40 tot 10.per
50 kilo betaald.
Vanavond (Dinsdag) vergadert te Katwijk
aan Zee de Ned. Bond van Chr. Fabr.- en
Transportarbeiders en de Ver. van Schipper-
eigenaars van motorloggers.
Behandeld zal worden de maatregel, die 1
Januari ingaat betreffende de vergrooting der
maaswijdte.
Verschillende vooraanstaande personen in
de Gemeente Katwijk, alsmede direct en in
direct belanghebbenden zijn uitgenoodigd.
Daar we deze zaak (die hier ook besproken
is) ook voor onze kustvisschers van groot
belang achten, hopen we hiervan verslag te
kunnen geven.
De Voorz. van den Ned. Visschersbond, de
heer Stevenson, is eveneens uitgenoodigd.
van 9 Nov. 1936.
BEVALLEN: A. P. Reijers—Sieben, z.; G.
H. SchuringaBanz, d.; M. S. Dijkshoorn
Thieman, z.; H. A. NebbelingMittelmeijer,
d; M. Moll—Vink, z.
ONGEVAL BIJ HET VOETBALLEN.
Zondagmiddag heeft een speler van de Tex.
Boys, Anton Witte, van Den Burg, op het
Helder-terrein te Den Helder, doordat hij uit
gleed bij het wegtrappen van een bal, het
ongeluk gehad een beenspier te scheuren,
waardoor hij zich genoodzaakt zag zijn been
in het St. Lidwina-ziekenhuis te Den Helder
geneeskundig te laten behandelen.
DE WINTERDIENST.
Maandag is op de Texelsche boot de winter-
dienst in werking getreden. Op werkdagen is
de laatste dienst vervallen, zoodat men op die
dagen na 14.35 Texel niet meer kan verlaten.
Op Zon- en Feestdagen blijft die dienst (17.30
van Texel en 18.30 uit Den Helder) gehand
haafd.
MARKTOVERZICHT.
Tengevolge van den Zuid-Westerstorm, die
vergezeld ging van buitengewoon zwaren
regenval, bleef het marktplein Maandagmorgen
ondanks den vrij drukken handel in jong vee,
zoo goed als ledig. Tegen 12 uur werden nog
enkele jonge dieren aangevoerd: 1%-jarige
brachten ongeveer 125 op, kalfvaarzen 135
140, de duurste koe gold' pl.m. 160. Nuch
tere kalveren brachten 10 op, iets zwaardere
15 k 16.
De varkens op de boerderij werden in de
afgeloopen week verhandeld voor 20 en 19%
ct. per pond. Thans stijgt de prijs weer iets.
Biggen brachten op de markt ongeveer 11
per stuk op.
Wolvee werd in het geheel niet aangevoerd.
De wolprijs bedraagt thans 82% ct. per kg,
voor welken pr|js slechts twee handelaren
koopen.
Aan de eierenveiling blijven de kipeieren nog
duur, al zakte de prijs by vorige week 15 k 20
ct. per 100 stuks.
Veemarkt, Maandag 9 Nov. 1936.
7 Koeien 125'.tot 165.8 kalveren
10.— tot 16.—; 7 biggen 9.— tot 12.—.
Eierveiling, Maandag 9 Nov. 1936.
Aangevoerd: 24219 eieren.
58—62 kg per 100 5.60 tot 5.85; 62—64
kg p. 100 5.75 tot 5.95; 66—70 kg p. 100
6.00 tot 6.40; 50—56 kg p. 100 4.00 tot
5.40; 40—50 kg p. 100 3.20 tot 4.10.
rg-
heer Meyer, geantwoord had, besloot hij zijn
voordracht.
De heer Kamman was zeker de tolk van de
aanwezigen toen hg den inleider hartelijk
dank bracht voor zijn leerzame voordracht.
Hedenmorgen half zes kwam in Nieuwediep
het bericht door, dat circa 25 mijl ten Noord-
Westen van het lichtschip „Haaks", zich een
stoomschip bevond met machineschade.
Een later van het lichtschip opgevangen be
richt meldde, dat het hier betrof het Duitsche
s.s. „Jessica", varend voor de HamburgAme-
rika-ltfn, gebouwd in 1908 en metende 998
register ton.
De Engelsche trawler „Magnolia" heeft zich,
na eerst bij de „Jessica" geweest te zq'n naar
het lichtschip „Haaks" begeven om dit op de
hoogte te stellen van het gebeurde. Daarna is
het wederom naar de Duitscher teruggekeerd.
Om 10 min. over 6 reeds vertrok de sleep
boot „Utrecht" van het Bureau Wijsmuller, full
speed uit de haven van Nieuwediep teneinde
een bergingspoging te ondernemen.
Deze vaart zal evenwel minstens enkele uren
in beslag nemen. Op dit moment is nog niet
bekend of ook andere sleepbooten ter assisten
tie uitgevaren zijn.
Buitengaats is het op het oogenbük, ondanks
dat de wind goeddeels is gaan liggen, nog
vrij ruw.
grooten afstand waarschijnlijk niet uitgevaren.
De „Holland" van Doeksen is wegens te
Twee dagen over t|jd. Sliips
that pass in the night.
Er zijn schepen, die met de regelmaat
van een klok Nieuwediep plegen te pas-
seeren, een regelmaat, welke uit commer
cieel oogpunt toe te juichen is, doch die
onder omstandigheden zooals deze zich
de laatste dagen hebben voorgedaan, ook
aanleiding kan zijn tot groote onge
rustheid.
Zoo vertrok de „Immingham" eenige da
gen geleden uit Goole (Engeland) en werd ter
reede van Nieuwediep als gewoonlijk Zondag
verwacht. Ook thans was de bestemming van
dit slechts een 500 ton metende lijnertje Har-
lingen.
Zondagmorgen was daar evenwel een op
komende storm en van de „Immingham" geen
spoor. Het werd Zondagmiddag... Zondag
avond. en steeds geen „Immingham",
En dan gaan er vele gesprekken door
den aether, gesprekken van de uitkijk
posten bij de eilanden en bij Den Helder
en steeds weer is het de laconieke vraag:
Al iets van de „Immingham" gezien?
En dien geheelen Zondag bleef het
scheepje spoorloos verdwenen, evenals
Maandags.
Zij, die over de Nieuwediepsche steigers
plegen te ijsberen en de zee kennen als hun
huiskamer, spreken er meestal niet te veel
over. Tenslotte zijn alle schepen in Gods hand
en voor een stoomschip is 2 dagen nog niet
zoo'n mirakel...
Dè,t zeiden ze, maar in hun hart brandde
de onrust en in hun hart was de twijfel.
En er waren er, die die kleine „Imming
ham", die trouwe bezoeker van de Nieuwe
diepsche ree, geen schijn van kans meer
gaven.
En ziedaar, hedenmorgen, even vóórdat de
tijding binnenkwam van de onfortuinlijke
„Jessica", daar kwam persoonlijk de „Im
mingham" voorbijracen, kleine schuit, met een
vaart van wat ben je me.
Verscheidene oogen tuurden het in de duis
ternis voorbijschietende scheepke na en er
gingen heel wat zuchten van verlichting op.
Een half uur later was de „Immingham" al
weer uit zicht verdwenen, volle kracht naar
Harlingen stuivend!
De loods aan boord.
In Nieuwediep weet nog niemand wat er
daar aan boord gebeurd is.
De „Immingham" heeft geen radio.
Heeft men gevochten tegen wind en water
en heeft het gespannen?
Wij weten het niet.
Ships that pass in the night...
Nogmaals terugkomend op het rapport van
de Commissie tot bevordering van het visch-
gebruik, vermelden we wa<- is gedaan om den
vischafzet te doen toenemen.
Behalve de tentoonstellingen en de bak- en
kookdemonstraties, die werden gehouden en
waar soms 10.000, 20,000 en zelfs 30.000 be
zoekers waren geweest, heeft men een groote
reclameplaat laten vervaardigen in bijna
11.000 exemplaren, waarvan er reeds 6000
zijn verspreid.
De tweede plaat, met afbeeldingen der
voornaamste consumptievischen, is thans ge
reed gekomen in 3000 exemplaren en kan in
het komende seizoen haar weg vinden, gelijk
lijk met een derde fraaie plaat, die thans in
bewerking is.
Dan is er ook nog divers klein drukwerk,
als reclameplaatjes, prentbriefkaarten, enz.
Deze zijn in handen te stellen van de is ri
buanten om deze aan de klanten uit te rei-
Voor een groot deel zijn deze reclameblaad
jes bedrukt met recepten voor vischgerechten.
Vooral deze laatste reclame achten we van
groot belang, omdat velen niet weten van
visch een smakelijk gerecht te maken.
Dan heeft de commissie zich ook bezig g -
houden met het bestrijden van berichten -
treffende vergiftigingsgevallen, die aan ne;
De kommen voor de najaarsvangst van ha
ring zijn aan den afsluitdijk hier en daar ook
geplaatst. Veel vangst van haring was er
nog niet, zoodat de pr|js tamelijk stjjf is.
maar door het geringe kwantum geen ge
wicht in de schaal kan leggen.
Doch er is een kans om ook andere vlscn
te vangen.
De garnalenprrjs per lit liep verleden week
te Amsterdam van 2.50 tot 3.50.
Aan den wensch van den kleinhandel om
tot lagere prijzen te geraken, is dus nog niet
voldaan kunnen worden.
De palingfuiken buiten den afsluitdijk,
waarmee gevischt wordt op de uittrekkende
schier- of blanke paling zjjn binnengehaald
of men is daarmee bezig, zoodat deze najaars-
visscherjj weer als afgeloopen kan worden be
schouwd.
Het resultaat van deze „teelt" is geweest,
dat men over het algemeen de kosten er niet
heeft uitgehaald. Ook dit heeft dus weer te
leurstelling gebracht.
Misschien dat enkele gelukkigen nog een
Bij Kon. besluit van 6 Nov. zijn met ingang
van 6 November bij de Kon. marine-reserve
bevorderd:
Tot kap.-iuit. ter zee de luits. ter zee der
le kl. W. Gauw en C. W. Heringa, tot 'uit.
ter zee der 2e kl. de luits. ter zee tier 3e kl.
S. N. Scheltema, J Brommersma, E. N. van
der Stok, J. J. Plugge, P. J. J. Draaijer, tot
off. van den MS.D. der le kl., de off. van den
M.S.D. der 2e kl. J. J. van der E|jk en H. Wou
denberg, tot off. van den M.S.D. der 2e kl., de
off. van den M.S.D. der 3e kl. L. Hagedoorn,
J. Bil, C. G. L. Pillen en M. E. Krul, tot off.
van adm. der le kl., off. van adm. der 2e kl.
A. A. C. Bol.
Luitenant ter zee der 2e kl. J. J. C. Korthals
Altes, onlangs uit Oost-Indië in Nederland
teruggekeerd, is geplaatst aan boord van Hr.
Ms. mijnenlegger „Douwe Aukes" te Vlissin-
gen.
Beste Piet.
Je laatste brieven hebben we hier met be
langstelling gelezen. Dat is juist wat we hier
hebben moeten, zoo de manier waarop in
Soerabaai of waar dan ook in de Oost een
nationaal feest gevierd wordt. Als wij, die
toch vrijwel zooals we hier reilen en zeilen
een paar termpjes achter den rug hebben,
zooiets lezen, dan is het net of we er weer
bij zijn. We genieten mee, als jullie kinderen
als feestdronk rozenstroop krijgen en we leven
met je mee, als we denken hoe de bretels door
je jasje heen getranspireerd zfln als je daar
met je kroost bij den optocht staat te kijken.
Piet, de laatste weken is er weinig van
schrijven gekomen, maar kerel, de herfst heeft
hier zijn intrede gedaan en dan moet je, als
goeie Jutter, „de dijk op". Ach man, wat was
het prachtig in de natuur. Al die tinten, rood
bruin, goudbruin, kastanje, beukenootjes, zie
daar mijn impressies. Helaas, een paar fiksche
Novemberstormen, zoodat de herfsttinten
gauw de boomen af waren. Maar nu hebben
we weer die kale takken. En dat alles, kerel,
dat had ik 5 jaar lang zoo gemist in de Oost.
Altijd groen, roempoet, en boerenkool. Zeker,
het heeft ook zijn schoonheid, maar ik zie de
klappers maar liever hier in de broeikas van
den Dierentuin groeien, dan op de eerste de
beste poeloe, die je tegenkomt. Zeker, in de
Oost is het iederen dag mooi weer, en menig
Zondagsplannetje viel hier reeds in duigen,
omdat het regende, maar als je me nu 1.1.
week-end bjj windkracht 8 en een loopneus
van de kou, over den dijk bij Scheveningen
had gezien, geloof ik toch wel, dat je me
benijd had. Overigens vroeg de zee, zoowel bij
Een geschenk van den Bijzonderen
Vrjjwiligen Landstorm.
Na het bekend worden van de verlo
ving van H. K. H. Prinses Juliana met
Z. D. H. Prins Bernhard van Lippe-Biester-
feld, kwam allerwegen in de kringen van den
Bijzonderen Vrijwilligen Landstorm de ge
dachte op om een geschenk bij het komende
vorstelijke huwelijk aan te bieden namens de
84.000 vrijwilligers van den B.V.L.
Nadat te bevoegder plaatse goedkeuring van
dit plan verkregen was, heeft zich, onder voor
zitterschap van den heer L. F. Duymaer van
Twist, voorzitter van de Nationale Landstorm
Commissie, een B.V.L.-huldigingscomité ge
vormd, bestaande uit vertegenwoordigers van
alle gewestelijke landstormcommissiën uit het
geheele land.
Een schilderij van Willy Sluiter.
Het huldigingscomité besloot een schilderij
te doen vervaardigen van H. M. de Koningin
op den Landdag van den B.V.L. te Barneveld,
gehouden op 7 Juni 1935, het moment, waarop
H. M. de Koningin, in gezelschap van vele
autoriteiten, het défilé gadeslaat van de Land
storm-vrijwilligers.
Bij dit schilderij zal een album gevoegd
worden, vermeldende de namen der leden van
de gewestelijke landstormcommissiën.
Het huldigingscomité benoemde een kleine
commissie, ter voorbereiding van dit plan,
waarna de opdracht tot het vervaardigen van
het schilderij gegeven werd aan den kunst
schilder Willy Sluiter,
Het sympathieke van dit geschenk is mede,
dat alle 84.000 B.V.L.-vrijwilligers iets bedra
gen voor de totstandkoming ervan.
„SCHIP IN NOOD"... DE REDDINGBOOT
GAAT UIT!
Het is onze taak de kust te voorzien van
uitstekende reddingmiddelen en te zorgen,
dat dit materieel, bemand door geoefend per
soneel, steeds gereed is om diensten te ver
leenen aan in nood verkeerende schepen.
Sedert de oprichting der N.Z.H.R.M. werden
5925 schipbreukelingen met hare middelen
gered.
Doch ook strekt onze zorg zich uit tot het
ondersteunen van behoeftige oud-redders, die
zich t.o.v. het Reddingwezen verdienstelijk
hebben gemaakt. Voor een en ander is veel
geld noodig en wel pl.m. 150.000 per jaar.
De noodzakelijke modernisatie van ons red-
dingmaterieel, zooals het geleidelijk vervan
gen der roeireddingbooten door motorstrand-
reddingbooten stelt echter hooge eischen aan
onze kas, terwijl ook het bedrag, dat wij aan
pensioenen en ondersteuningen van oud-red
ders en hunne weduwen uitbetalen (thans
reeds pl.m. 30.000 per jaar) jaarlijks stijgt.
Daartegenover staat, dat onze inkomsten,
die sedert de oprichting der N.Z.H.R.M. in
1824 uitsluitend uit vrijwillige bijdragen be
staan, geringer worden. Niet alleen is het
bedrag, dat wij aan jaarlijksche contributies
ontvangen gedaald, doch door de verlaging
van den rentevoet zijn ook de inkomsten uit
ons kapitaal belangrijk achteruitgegaan.
Wij doen daarom op onzen jaarlijkschen
herinneringsdag, thans den dag, waarop de
N.Z.H.R.M. 112 jaar bestaat, een ernstig be
roep op uw steun. Als er een schip in nood
is op onze kust gaat de reddingboot uit. Daar
kan op gerekend worden. Vrijwillig wagen
de bemanningen van onze reddingbooten hun
leven. Mogen wü rekenen op uw vrijwillige
bijdrage voor het reddingwerk op onze kust?
De minimum contributie is 2.50 per jaar;
giften ineens zijn eveneens zeer welkom.
Amsterdam, 11 November 1936.
Noord- en Zuid-Hollandsche
Redding-Maatschappij
P. E. Tegelberg, Voorzitter
H. Th. de Booy, Secretaris.
Telefoon 52516. Postgiro N.Z.H.R.M. 26363.
:neentegiro N 289.
Adres: Mauritskade 63, Amsterdam O.
i u
jullie als bij ons, weer een groot aantal slacht
offers. Vreeselijk, die ramp van de Van der
Wijck. Hoeveel malen zagen we deze kapal
niet langs de Conservatie varen en hoe dik
wijls „knipoogden" we 's nachts bij ont
moetingen niet tegen elkaar. Ben je nog mee
geweest met een van de Dorniers er naar
toe? Nou, hier op de kust heeft dè zee ook
huisgehouden en de Haaks is vanuit onze
Jutterij weer behoorlijk betuurd.
Een Griek van dezelfde maatschappij als
destijds de „Eugenia". kwam weer dicht in de
buurt, maar ze boften daar aan boord, de
eerste stuur had in '28 op de „Eugenia" wel
haast een half jaar bij ons op den dijk ge
zeten, dus was hij er nu eerder en bijtijds bij,
om assistentie te vragen.
Nu is het weer een beetje aan het betijen,
maar in Scheveningen loopen er weer verschei
dene visschersvrouwen meer met de weduwen-
kap op.
De Marine was deze week kranig vertegen
woordigd bij het feest van het 75-jarig bestaan
van den Nieuwen Waterweg. De pas in dienst
gestelde „O 16" was ook aanwezig. De „de
Ruyter" was er ook. Binnenkort zullen Hare
Majesteit met Dochter en a.s. Schoonzoon een
tocht met onzen nieuwen kruiser maken.
Vandaag had op de Krijgsschool de overgave
van het bevel van het directeurschap der land-
machtafdeeling plaats. Generaal Alting van
Geusau gaf het bevel over aan de overste van
den generalen staf v. Alphen. Ik schrijf je dit
omdat den scheidenden directeur in Marine
officierskringen lang geen onbekende is en
Z.H.E.G. altijd veel met de Marine op had. Ook
onze directeur, kolonel Stöve, sprak een
allerhartelijkst woord van afscheid tot den
generaal.
Ziezoo Piet, tot ziens in de krant maar weer.
Henk.
Den Helder, 3 Nov. 1936.
Mijnheer de Redacteur, mogen we nog eens
eenige regels in uw blad plaatsen?
Bij voorbaat onzen dank.
Nog eenige weken en het barre wintergetij
staat weer voor de deur. Wat dat zeggen wil,
weten degenen, die weinig of niets kunnen
verdienen het beste!
Daarom willen wij u vragen, geachte stad-
genooten, wilt u hen niet helpen aan wat
mannen- en kinderkleeding, schoeisel en wat
kachels. Ook voor een kachel kwamen ver
schillende aanvragen binnen.
Heel wat goederen hebben wij al afgegeven.
Den vriendelijke geefsters en gevers onzen
hartelijken dank!
A. GOIJER, Californiestraat 71.
C. GRAAF, Spoorstraat.
K. GEUS, Piet Heinstraat 46.
C. LAK. Torenstraat 25.
STEUNVERGOEDING ERWTEN EN
VELDBOONEN.
De Nederlandsche Akkerbouwcentrale
maakt bekend, dat de steunvergoeding voor
groene erwten van de kwaliteitsklasse C, ge
denatureerd in het tijdvak van 26 October
1936 tot en met 31 October 1936 1.50 per
100 kg zal bedragen.
Voor in datzelfde tijdvak gedenatureerde
groene erwten van de laagste klasse en an
dere erwten zal die steunvergoeding 1.
per 100 kg bedragen.
De steunvergoeding voor veldboonen, welke
volgens de dateering van het dorsenbriefje
zijn gedorscht in het tijdvak van 26 October
1936 tot en met 31 October 1936 zal 2.
per 100 kg bedragen. (Adv.)
9 nov. 1936.
Aangekomen van Londen en vertrokken
naar Harlingen het Eng. m.s. „Fauvette".
10 Nov.:
Het Duitsche s.s. „Amelese", als bijlegger,
vertrokken naar Amsterdam.
Stoomvaart Mjj. Nederland.
Bengkalis, t., 7 Nov. v. Batavia.
Simaloer, t., 9 Nov. te Suez.
Rotterdamsche Lioyd.
Indrapoera, t„ pass. 9 Nov. Perim.
Kedoe, u., pass. 7 Nov. Dover..
Kota Baroe, t„ 7 Nov. v. Sabang.
Sibajak, u„ pass. 8 Nov. Kaap del Armi.
Tapanoeli, t., 7 Nov. te Suez.
Kon. Holl. Lloyd.
Amstelland, t„ 7 Nov. v. Las Palmas.
Waterland, t., 7 Nov. v. Rio Janeiro.
RotterdamZuid-Arnerika Hjn.
Alwaki, u„ 8 Nov. te Montevideo.
Kmzetco Ljjn.
Jonge Elisabeth pass. 8 Nov. Oporto.
Jonge Jacobus 8 Nov.. te Nordenham.
Jonge Johanna 8 Nov. te Huil.
Kon. Paketvaart Maatschappij.
Barentsz 7 Nov. te Lourenzo Marqués.
Houtman 6 Nov. v. Hongkong.
Japara 7 Nov. v. P. Louis (Maur.).
Nieuw Holland 6 Nov. te Batavia.
HoilandAmerika Lijn.
Burgerdjjk 8 Nov. te Antwerpen.
Delftdqk 8 Nov. te Glasgow.
Rotterdam 7 Nov. v. New York.
Volendam 7 Nov. v. New York.
JavaChinaJapan L|ji
Tjikarang 6 Nov. te Hongkong.
JavaNew Vork Lijn.
Kota Pinang 8 Nov. te Singapore.
Madoera 7 Nov. te Belawan.
HollandAustralië Ljjn,
Alhena, u., 8 Nov. te Izmir.
HollandBritsch-Indië Ljjn.
Hoogkerk, 8 Nov. van Hamburg.
Silver JavaPacific Ljjn.
Mapia 9 Nov. te Batavia.-
Silverbelle 6 Nov. v. Madras.
Silverwillow 6 Nov. v. Mobile.
Tosario, 7 Nov, v. New-Westminster.