Texel Visscherij Brief voor Indië Ingezonden Een advertentie in dit blad treft doel! BB»9 Burgerlijke Stand van Den Helder Marineberichten Utrecht hedenmorgen uitgevaren ter assistentie Duitsch stoomschip De „Immingham" terecht Het huwelijk van de Kroonprinses* Haven van Nieuwediep Stoomvaartberichten gebruik van visch werden toegeschreven; met het bevorderen van het gebruik van nieuw fust voor de verpakking van gerookte visch, ter voorkoming van spoedig optreden van schimmel. Daarna werden eenige opmerkingen ge maakt omtrent de wijze waarop in de finan ciën werd voorzien. Aanvankelijk werden de onkosten bestre den uit bijdragen van de Vereeniging van Keeders van Visschersvaartuigen te IJmuiden en de IJmuider Vischhandelsvereeniging, aan gevuld door een subsidie tot een gelijk bedrag, tot een maximum van 800.verkregen door tusschenkomst en medewerking van den heer A. B. Brouwer, destijds Chef van de Afd. Vischerijen aan het Dept. van Landbouw en Visscherij. Dit bedrag werd later aange vuld met eenige kleinere bedragen, ontvangen van de Reedersvereenigingen te Katwijk aan Zee, Vlaardingen en Schevingen en nog een paar andere kleine bedragen. Toen de omvang der werkzaamheden even wel toenam en het verkrijgen van particu liere bijdragen van belanghebenden, tenge volge van den noodtoestand in het bedrijf practisch uitgesloten was, is een beroep ge daan op de Ned. Visscherij-centrale en kreeg de commissie een subsidie van maximaal 400.voor het deelnemen aan vijf tentoon stellingen in 1936. In dit jaar werd slechts aan vier tentoon stellingen deelgenomen en uit de daarvoor bestemde subsidie ad 3200.was door zui nig beheer en met goedvinden van de Ned. Visscherij-centrale mogelijk, de eerste groote reclameplaat aan te schaffen, die bijna geheel uit het batig saldo der subsidie voor de vier tentoonstellingen, na aftrek der kosten, kon worden bekostigd. Voor het jaar 1936 werd eveneens een sub sidie van 4000.verkregen voor deelname aan een serie van vijf tentoonstellingen, met dien verstande, dat, wanneer deze tentoon stellingen aldus kunnen worden gefinancierd, dat de totaal-subsidie voldoende zou zijn voor zes of zeven tentoonstellingen, daartoe ook kon worden overgegaan. Bij het verleenen van deze laatste subsidie werd evenwel opnieuw ernsig in overweging gegeven uit te zien naar particuliere bijdra gen van belanghebbenden, Kamers van Koop handel e.d. De poging daartoe betrof een 20-tal ver- eenigingen en Kamers van Koophandel. Maar deze zeer ernstige poging heeft slechts een zeer bescheiden resultaat opgeleverd. Van geen enkele Kamer van Koophandel werd hierbij eenige financieele steun ontvan gen en van de meeste vereenigingen kwam geen of een afwijzend antwoord binnen. Gunstige uitzonderingen werden hierop ge maakt door de Reedersvereenigingen te IJmuiden, Scheveningen en Katwijk aan Zee en de Ver. van Schippers-eigenaars te Kat wijk, alsmede van de beide vischhandelsver- eenigingen te IJmuiden. Daarna werden de plannen voor 1937 ont vouwd. Tot het deelnemen aan tentoonstelling zal worden overgegaan als een belangrijk deel der kosten zal worden gedragen door den plaatselijken belanghebbenden handel en/of het betrokken Tentoonstellingscomité. De tweede post, die onder het oog moet worden gezien, betreft de kosten voor kook- en bakdemonstraties en wat daarbij behoort, door Huishoudscholen, af deelingen van Ver eenigingen van Huisvrouwen e.d. Een circulaire aan deze belanghebbenden, oni deze op te wekken tot het organiseeren van dergelijke demonstraties, etc. zou kunnen worden verzonden. De kosten voor de aan schaffing van de daarvoor benoodigde visch en eenig propagandamaterieel op ongeveer 25.stellende per demonstratie, zou voor een 40-tal demonstraties een bedrag vorderen van 1000. Voor het verspreiden van propaganda-ana- teriaal zal een hoogere post noodig zijn. Vooral het verstrekken van recepten voor den handel en de winkeliers zal resultaat kunnen geven. Voordrachten met lichtbeelden en het ver- toonen van films acht men gewenscht. Op de begrooting van 1937 zal moeten» worden gerekend met de kosten van aan schaffing van een projectielantaarn 100. 150.met een filmapparaat voor smal film (ongeveer 250.en met de samen stelling van een film van het geheele bedrijf, waarvan de kosten zijn te ramen op ongeveer 600.—. Het totaal der uitgaven zou waarschijnlijk worden 5000. Uit dit alles is dus te zien, dat men niet stil zit en al mag het resultaat niet direct waarneembaar zijn, toch zullen al deze din gen hun uitwerking niet missen voor het ge heele vischbedrijf. De tongprijzen waren weer even hooger te IJmuiden en liepen tot 1.30 per kilo. De tarbotprijs blijft ook hoog en ging boven dien van tong uit. De scholprijzen waren voor alle soorten ook nog hoog. daggeld er mee hebben verdiend, maar dat zijn dan ook uitzonderingen geweest. Er zijn weer drie trawlers te IJmuiden in de vaart gebracht, zoodat het aantal in be drijf zijnde schepen thans 78 is, n.1. 50 Noord zee- en 28 kustbooten. Langzaam breidt de vloot zich dus weer uit De besommingen der schepen zfln den laat- sten tijd van dien aard, dat er eenig perspec tief is ontstaan voor de visscherij. Dit wil nog niet zeggen, dat er van een opleving over de geheele linie mag worden gesproken, maar het stemt toch eenigszins hoopvol. De tongprijzen liepen iets terug te IJmui den op Maandag en daalden tot den hoogsten prijs van 1.10 per kilo. Ook de scholprijzen gingen dalen, maar toonen toch steeds nog een goed beeld. Makreel en vooral haring gingen omhoog en voor haring werd van 4.40 tot 10.per 50 kilo betaald. Vanavond (Dinsdag) vergadert te Katwijk aan Zee de Ned. Bond van Chr. Fabr.- en Transportarbeiders en de Ver. van Schipper- eigenaars van motorloggers. Behandeld zal worden de maatregel, die 1 Januari ingaat betreffende de vergrooting der maaswijdte. Verschillende vooraanstaande personen in de Gemeente Katwijk, alsmede direct en in direct belanghebbenden zijn uitgenoodigd. Daar we deze zaak (die hier ook besproken is) ook voor onze kustvisschers van groot belang achten, hopen we hiervan verslag te kunnen geven. De Voorz. van den Ned. Visschersbond, de heer Stevenson, is eveneens uitgenoodigd. van 9 Nov. 1936. BEVALLEN: A. P. Reijers—Sieben, z.; G. H. SchuringaBanz, d.; M. S. Dijkshoorn Thieman, z.; H. A. NebbelingMittelmeijer, d; M. Moll—Vink, z. ONGEVAL BIJ HET VOETBALLEN. Zondagmiddag heeft een speler van de Tex. Boys, Anton Witte, van Den Burg, op het Helder-terrein te Den Helder, doordat hij uit gleed bij het wegtrappen van een bal, het ongeluk gehad een beenspier te scheuren, waardoor hij zich genoodzaakt zag zijn been in het St. Lidwina-ziekenhuis te Den Helder geneeskundig te laten behandelen. DE WINTERDIENST. Maandag is op de Texelsche boot de winter- dienst in werking getreden. Op werkdagen is de laatste dienst vervallen, zoodat men op die dagen na 14.35 Texel niet meer kan verlaten. Op Zon- en Feestdagen blijft die dienst (17.30 van Texel en 18.30 uit Den Helder) gehand haafd. MARKTOVERZICHT. Tengevolge van den Zuid-Westerstorm, die vergezeld ging van buitengewoon zwaren regenval, bleef het marktplein Maandagmorgen ondanks den vrij drukken handel in jong vee, zoo goed als ledig. Tegen 12 uur werden nog enkele jonge dieren aangevoerd: 1%-jarige brachten ongeveer 125 op, kalfvaarzen 135 140, de duurste koe gold' pl.m. 160. Nuch tere kalveren brachten 10 op, iets zwaardere 15 k 16. De varkens op de boerderij werden in de afgeloopen week verhandeld voor 20 en 19% ct. per pond. Thans stijgt de prijs weer iets. Biggen brachten op de markt ongeveer 11 per stuk op. Wolvee werd in het geheel niet aangevoerd. De wolprijs bedraagt thans 82% ct. per kg, voor welken pr|js slechts twee handelaren koopen. Aan de eierenveiling blijven de kipeieren nog duur, al zakte de prijs by vorige week 15 k 20 ct. per 100 stuks. Veemarkt, Maandag 9 Nov. 1936. 7 Koeien 125'.tot 165.8 kalveren 10.— tot 16.—; 7 biggen 9.— tot 12.—. Eierveiling, Maandag 9 Nov. 1936. Aangevoerd: 24219 eieren. 58—62 kg per 100 5.60 tot 5.85; 62—64 kg p. 100 5.75 tot 5.95; 66—70 kg p. 100 6.00 tot 6.40; 50—56 kg p. 100 4.00 tot 5.40; 40—50 kg p. 100 3.20 tot 4.10. rg- heer Meyer, geantwoord had, besloot hij zijn voordracht. De heer Kamman was zeker de tolk van de aanwezigen toen hg den inleider hartelijk dank bracht voor zijn leerzame voordracht. Hedenmorgen half zes kwam in Nieuwediep het bericht door, dat circa 25 mijl ten Noord- Westen van het lichtschip „Haaks", zich een stoomschip bevond met machineschade. Een later van het lichtschip opgevangen be richt meldde, dat het hier betrof het Duitsche s.s. „Jessica", varend voor de HamburgAme- rika-ltfn, gebouwd in 1908 en metende 998 register ton. De Engelsche trawler „Magnolia" heeft zich, na eerst bij de „Jessica" geweest te zq'n naar het lichtschip „Haaks" begeven om dit op de hoogte te stellen van het gebeurde. Daarna is het wederom naar de Duitscher teruggekeerd. Om 10 min. over 6 reeds vertrok de sleep boot „Utrecht" van het Bureau Wijsmuller, full speed uit de haven van Nieuwediep teneinde een bergingspoging te ondernemen. Deze vaart zal evenwel minstens enkele uren in beslag nemen. Op dit moment is nog niet bekend of ook andere sleepbooten ter assisten tie uitgevaren zijn. Buitengaats is het op het oogenbük, ondanks dat de wind goeddeels is gaan liggen, nog vrij ruw. grooten afstand waarschijnlijk niet uitgevaren. De „Holland" van Doeksen is wegens te Twee dagen over t|jd. Sliips that pass in the night. Er zijn schepen, die met de regelmaat van een klok Nieuwediep plegen te pas- seeren, een regelmaat, welke uit commer cieel oogpunt toe te juichen is, doch die onder omstandigheden zooals deze zich de laatste dagen hebben voorgedaan, ook aanleiding kan zijn tot groote onge rustheid. Zoo vertrok de „Immingham" eenige da gen geleden uit Goole (Engeland) en werd ter reede van Nieuwediep als gewoonlijk Zondag verwacht. Ook thans was de bestemming van dit slechts een 500 ton metende lijnertje Har- lingen. Zondagmorgen was daar evenwel een op komende storm en van de „Immingham" geen spoor. Het werd Zondagmiddag... Zondag avond. en steeds geen „Immingham", En dan gaan er vele gesprekken door den aether, gesprekken van de uitkijk posten bij de eilanden en bij Den Helder en steeds weer is het de laconieke vraag: Al iets van de „Immingham" gezien? En dien geheelen Zondag bleef het scheepje spoorloos verdwenen, evenals Maandags. Zij, die over de Nieuwediepsche steigers plegen te ijsberen en de zee kennen als hun huiskamer, spreken er meestal niet te veel over. Tenslotte zijn alle schepen in Gods hand en voor een stoomschip is 2 dagen nog niet zoo'n mirakel... Dè,t zeiden ze, maar in hun hart brandde de onrust en in hun hart was de twijfel. En er waren er, die die kleine „Imming ham", die trouwe bezoeker van de Nieuwe diepsche ree, geen schijn van kans meer gaven. En ziedaar, hedenmorgen, even vóórdat de tijding binnenkwam van de onfortuinlijke „Jessica", daar kwam persoonlijk de „Im mingham" voorbijracen, kleine schuit, met een vaart van wat ben je me. Verscheidene oogen tuurden het in de duis ternis voorbijschietende scheepke na en er gingen heel wat zuchten van verlichting op. Een half uur later was de „Immingham" al weer uit zicht verdwenen, volle kracht naar Harlingen stuivend! De loods aan boord. In Nieuwediep weet nog niemand wat er daar aan boord gebeurd is. De „Immingham" heeft geen radio. Heeft men gevochten tegen wind en water en heeft het gespannen? Wij weten het niet. Ships that pass in the night... Nogmaals terugkomend op het rapport van de Commissie tot bevordering van het visch- gebruik, vermelden we wa<- is gedaan om den vischafzet te doen toenemen. Behalve de tentoonstellingen en de bak- en kookdemonstraties, die werden gehouden en waar soms 10.000, 20,000 en zelfs 30.000 be zoekers waren geweest, heeft men een groote reclameplaat laten vervaardigen in bijna 11.000 exemplaren, waarvan er reeds 6000 zijn verspreid. De tweede plaat, met afbeeldingen der voornaamste consumptievischen, is thans ge reed gekomen in 3000 exemplaren en kan in het komende seizoen haar weg vinden, gelijk lijk met een derde fraaie plaat, die thans in bewerking is. Dan is er ook nog divers klein drukwerk, als reclameplaatjes, prentbriefkaarten, enz. Deze zijn in handen te stellen van de is ri buanten om deze aan de klanten uit te rei- Voor een groot deel zijn deze reclameblaad jes bedrukt met recepten voor vischgerechten. Vooral deze laatste reclame achten we van groot belang, omdat velen niet weten van visch een smakelijk gerecht te maken. Dan heeft de commissie zich ook bezig g - houden met het bestrijden van berichten - treffende vergiftigingsgevallen, die aan ne; De kommen voor de najaarsvangst van ha ring zijn aan den afsluitdijk hier en daar ook geplaatst. Veel vangst van haring was er nog niet, zoodat de pr|js tamelijk stjjf is. maar door het geringe kwantum geen ge wicht in de schaal kan leggen. Doch er is een kans om ook andere vlscn te vangen. De garnalenprrjs per lit liep verleden week te Amsterdam van 2.50 tot 3.50. Aan den wensch van den kleinhandel om tot lagere prijzen te geraken, is dus nog niet voldaan kunnen worden. De palingfuiken buiten den afsluitdijk, waarmee gevischt wordt op de uittrekkende schier- of blanke paling zjjn binnengehaald of men is daarmee bezig, zoodat deze najaars- visscherjj weer als afgeloopen kan worden be schouwd. Het resultaat van deze „teelt" is geweest, dat men over het algemeen de kosten er niet heeft uitgehaald. Ook dit heeft dus weer te leurstelling gebracht. Misschien dat enkele gelukkigen nog een Bij Kon. besluit van 6 Nov. zijn met ingang van 6 November bij de Kon. marine-reserve bevorderd: Tot kap.-iuit. ter zee de luits. ter zee der le kl. W. Gauw en C. W. Heringa, tot 'uit. ter zee der 2e kl. de luits. ter zee tier 3e kl. S. N. Scheltema, J Brommersma, E. N. van der Stok, J. J. Plugge, P. J. J. Draaijer, tot off. van den MS.D. der le kl., de off. van den M.S.D. der 2e kl. J. J. van der E|jk en H. Wou denberg, tot off. van den M.S.D. der 2e kl., de off. van den M.S.D. der 3e kl. L. Hagedoorn, J. Bil, C. G. L. Pillen en M. E. Krul, tot off. van adm. der le kl., off. van adm. der 2e kl. A. A. C. Bol. Luitenant ter zee der 2e kl. J. J. C. Korthals Altes, onlangs uit Oost-Indië in Nederland teruggekeerd, is geplaatst aan boord van Hr. Ms. mijnenlegger „Douwe Aukes" te Vlissin- gen. Beste Piet. Je laatste brieven hebben we hier met be langstelling gelezen. Dat is juist wat we hier hebben moeten, zoo de manier waarop in Soerabaai of waar dan ook in de Oost een nationaal feest gevierd wordt. Als wij, die toch vrijwel zooals we hier reilen en zeilen een paar termpjes achter den rug hebben, zooiets lezen, dan is het net of we er weer bij zijn. We genieten mee, als jullie kinderen als feestdronk rozenstroop krijgen en we leven met je mee, als we denken hoe de bretels door je jasje heen getranspireerd zfln als je daar met je kroost bij den optocht staat te kijken. Piet, de laatste weken is er weinig van schrijven gekomen, maar kerel, de herfst heeft hier zijn intrede gedaan en dan moet je, als goeie Jutter, „de dijk op". Ach man, wat was het prachtig in de natuur. Al die tinten, rood bruin, goudbruin, kastanje, beukenootjes, zie daar mijn impressies. Helaas, een paar fiksche Novemberstormen, zoodat de herfsttinten gauw de boomen af waren. Maar nu hebben we weer die kale takken. En dat alles, kerel, dat had ik 5 jaar lang zoo gemist in de Oost. Altijd groen, roempoet, en boerenkool. Zeker, het heeft ook zijn schoonheid, maar ik zie de klappers maar liever hier in de broeikas van den Dierentuin groeien, dan op de eerste de beste poeloe, die je tegenkomt. Zeker, in de Oost is het iederen dag mooi weer, en menig Zondagsplannetje viel hier reeds in duigen, omdat het regende, maar als je me nu 1.1. week-end bjj windkracht 8 en een loopneus van de kou, over den dijk bij Scheveningen had gezien, geloof ik toch wel, dat je me benijd had. Overigens vroeg de zee, zoowel bij Een geschenk van den Bijzonderen Vrjjwiligen Landstorm. Na het bekend worden van de verlo ving van H. K. H. Prinses Juliana met Z. D. H. Prins Bernhard van Lippe-Biester- feld, kwam allerwegen in de kringen van den Bijzonderen Vrijwilligen Landstorm de ge dachte op om een geschenk bij het komende vorstelijke huwelijk aan te bieden namens de 84.000 vrijwilligers van den B.V.L. Nadat te bevoegder plaatse goedkeuring van dit plan verkregen was, heeft zich, onder voor zitterschap van den heer L. F. Duymaer van Twist, voorzitter van de Nationale Landstorm Commissie, een B.V.L.-huldigingscomité ge vormd, bestaande uit vertegenwoordigers van alle gewestelijke landstormcommissiën uit het geheele land. Een schilderij van Willy Sluiter. Het huldigingscomité besloot een schilderij te doen vervaardigen van H. M. de Koningin op den Landdag van den B.V.L. te Barneveld, gehouden op 7 Juni 1935, het moment, waarop H. M. de Koningin, in gezelschap van vele autoriteiten, het défilé gadeslaat van de Land storm-vrijwilligers. Bij dit schilderij zal een album gevoegd worden, vermeldende de namen der leden van de gewestelijke landstormcommissiën. Het huldigingscomité benoemde een kleine commissie, ter voorbereiding van dit plan, waarna de opdracht tot het vervaardigen van het schilderij gegeven werd aan den kunst schilder Willy Sluiter, Het sympathieke van dit geschenk is mede, dat alle 84.000 B.V.L.-vrijwilligers iets bedra gen voor de totstandkoming ervan. „SCHIP IN NOOD"... DE REDDINGBOOT GAAT UIT! Het is onze taak de kust te voorzien van uitstekende reddingmiddelen en te zorgen, dat dit materieel, bemand door geoefend per soneel, steeds gereed is om diensten te ver leenen aan in nood verkeerende schepen. Sedert de oprichting der N.Z.H.R.M. werden 5925 schipbreukelingen met hare middelen gered. Doch ook strekt onze zorg zich uit tot het ondersteunen van behoeftige oud-redders, die zich t.o.v. het Reddingwezen verdienstelijk hebben gemaakt. Voor een en ander is veel geld noodig en wel pl.m. 150.000 per jaar. De noodzakelijke modernisatie van ons red- dingmaterieel, zooals het geleidelijk vervan gen der roeireddingbooten door motorstrand- reddingbooten stelt echter hooge eischen aan onze kas, terwijl ook het bedrag, dat wij aan pensioenen en ondersteuningen van oud-red ders en hunne weduwen uitbetalen (thans reeds pl.m. 30.000 per jaar) jaarlijks stijgt. Daartegenover staat, dat onze inkomsten, die sedert de oprichting der N.Z.H.R.M. in 1824 uitsluitend uit vrijwillige bijdragen be staan, geringer worden. Niet alleen is het bedrag, dat wij aan jaarlijksche contributies ontvangen gedaald, doch door de verlaging van den rentevoet zijn ook de inkomsten uit ons kapitaal belangrijk achteruitgegaan. Wij doen daarom op onzen jaarlijkschen herinneringsdag, thans den dag, waarop de N.Z.H.R.M. 112 jaar bestaat, een ernstig be roep op uw steun. Als er een schip in nood is op onze kust gaat de reddingboot uit. Daar kan op gerekend worden. Vrijwillig wagen de bemanningen van onze reddingbooten hun leven. Mogen wü rekenen op uw vrijwillige bijdrage voor het reddingwerk op onze kust? De minimum contributie is 2.50 per jaar; giften ineens zijn eveneens zeer welkom. Amsterdam, 11 November 1936. Noord- en Zuid-Hollandsche Redding-Maatschappij P. E. Tegelberg, Voorzitter H. Th. de Booy, Secretaris. Telefoon 52516. Postgiro N.Z.H.R.M. 26363. :neentegiro N 289. Adres: Mauritskade 63, Amsterdam O. i u jullie als bij ons, weer een groot aantal slacht offers. Vreeselijk, die ramp van de Van der Wijck. Hoeveel malen zagen we deze kapal niet langs de Conservatie varen en hoe dik wijls „knipoogden" we 's nachts bij ont moetingen niet tegen elkaar. Ben je nog mee geweest met een van de Dorniers er naar toe? Nou, hier op de kust heeft dè zee ook huisgehouden en de Haaks is vanuit onze Jutterij weer behoorlijk betuurd. Een Griek van dezelfde maatschappij als destijds de „Eugenia". kwam weer dicht in de buurt, maar ze boften daar aan boord, de eerste stuur had in '28 op de „Eugenia" wel haast een half jaar bij ons op den dijk ge zeten, dus was hij er nu eerder en bijtijds bij, om assistentie te vragen. Nu is het weer een beetje aan het betijen, maar in Scheveningen loopen er weer verschei dene visschersvrouwen meer met de weduwen- kap op. De Marine was deze week kranig vertegen woordigd bij het feest van het 75-jarig bestaan van den Nieuwen Waterweg. De pas in dienst gestelde „O 16" was ook aanwezig. De „de Ruyter" was er ook. Binnenkort zullen Hare Majesteit met Dochter en a.s. Schoonzoon een tocht met onzen nieuwen kruiser maken. Vandaag had op de Krijgsschool de overgave van het bevel van het directeurschap der land- machtafdeeling plaats. Generaal Alting van Geusau gaf het bevel over aan de overste van den generalen staf v. Alphen. Ik schrijf je dit omdat den scheidenden directeur in Marine officierskringen lang geen onbekende is en Z.H.E.G. altijd veel met de Marine op had. Ook onze directeur, kolonel Stöve, sprak een allerhartelijkst woord van afscheid tot den generaal. Ziezoo Piet, tot ziens in de krant maar weer. Henk. Den Helder, 3 Nov. 1936. Mijnheer de Redacteur, mogen we nog eens eenige regels in uw blad plaatsen? Bij voorbaat onzen dank. Nog eenige weken en het barre wintergetij staat weer voor de deur. Wat dat zeggen wil, weten degenen, die weinig of niets kunnen verdienen het beste! Daarom willen wij u vragen, geachte stad- genooten, wilt u hen niet helpen aan wat mannen- en kinderkleeding, schoeisel en wat kachels. Ook voor een kachel kwamen ver schillende aanvragen binnen. Heel wat goederen hebben wij al afgegeven. Den vriendelijke geefsters en gevers onzen hartelijken dank! A. GOIJER, Californiestraat 71. C. GRAAF, Spoorstraat. K. GEUS, Piet Heinstraat 46. C. LAK. Torenstraat 25. STEUNVERGOEDING ERWTEN EN VELDBOONEN. De Nederlandsche Akkerbouwcentrale maakt bekend, dat de steunvergoeding voor groene erwten van de kwaliteitsklasse C, ge denatureerd in het tijdvak van 26 October 1936 tot en met 31 October 1936 1.50 per 100 kg zal bedragen. Voor in datzelfde tijdvak gedenatureerde groene erwten van de laagste klasse en an dere erwten zal die steunvergoeding 1. per 100 kg bedragen. De steunvergoeding voor veldboonen, welke volgens de dateering van het dorsenbriefje zijn gedorscht in het tijdvak van 26 October 1936 tot en met 31 October 1936 zal 2. per 100 kg bedragen. (Adv.) 9 nov. 1936. Aangekomen van Londen en vertrokken naar Harlingen het Eng. m.s. „Fauvette". 10 Nov.: Het Duitsche s.s. „Amelese", als bijlegger, vertrokken naar Amsterdam. Stoomvaart Mjj. Nederland. Bengkalis, t., 7 Nov. v. Batavia. Simaloer, t., 9 Nov. te Suez. Rotterdamsche Lioyd. Indrapoera, t„ pass. 9 Nov. Perim. Kedoe, u., pass. 7 Nov. Dover.. Kota Baroe, t„ 7 Nov. v. Sabang. Sibajak, u„ pass. 8 Nov. Kaap del Armi. Tapanoeli, t., 7 Nov. te Suez. Kon. Holl. Lloyd. Amstelland, t„ 7 Nov. v. Las Palmas. Waterland, t., 7 Nov. v. Rio Janeiro. RotterdamZuid-Arnerika Hjn. Alwaki, u„ 8 Nov. te Montevideo. Kmzetco Ljjn. Jonge Elisabeth pass. 8 Nov. Oporto. Jonge Jacobus 8 Nov.. te Nordenham. Jonge Johanna 8 Nov. te Huil. Kon. Paketvaart Maatschappij. Barentsz 7 Nov. te Lourenzo Marqués. Houtman 6 Nov. v. Hongkong. Japara 7 Nov. v. P. Louis (Maur.). Nieuw Holland 6 Nov. te Batavia. HoilandAmerika Lijn. Burgerdjjk 8 Nov. te Antwerpen. Delftdqk 8 Nov. te Glasgow. Rotterdam 7 Nov. v. New York. Volendam 7 Nov. v. New York. JavaChinaJapan L|ji Tjikarang 6 Nov. te Hongkong. JavaNew Vork Lijn. Kota Pinang 8 Nov. te Singapore. Madoera 7 Nov. te Belawan. HollandAustralië Ljjn, Alhena, u., 8 Nov. te Izmir. HollandBritsch-Indië Ljjn. Hoogkerk, 8 Nov. van Hamburg. Silver JavaPacific Ljjn. Mapia 9 Nov. te Batavia.- Silverbelle 6 Nov. v. Madras. Silverwillow 6 Nov. v. Mobile. Tosario, 7 Nov, v. New-Westminster.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 7