Sotija Henie Binnenland De personeele belasting op motorrijtuigen Een blijvende herinnering Statistiek van den omvang der vakbeweging wordt Amerikaansche Route van den Koninklijken stoet op 7 Januari 1937 Van een rijdende tram gesprongen Opnieuw de onbewaakte overweg De winterslaap van de Blauwe Donau-Expres Frauduleus geslacht achterhaald Sigarenwinkel uitgebrand ras,per- MSS SScn hec,t mM 5 Keuring van electriciteits- materiaal DINSDAG 17 NOVEMBER. Voor dc pensioengerechtigden Kon. HolL Loyd Bekend wordt gemaakt, dat op 7 Januari den huwelijksdag van H. K. H. Prinses Ju- liana en Z. D. H. Prins Bernhard van Lippe- Biesterfeld, de koninklijke stoet de onder staande route zal volgen: Van het paleis Noordeinde langs het Noord einde, de Heulstraat, den Kneuterdijk, den Vijverdam, het Buitenhof (rechtsom), de Gravenstraat, de dagelijksche Groenmarkt, naar den hoofdingang van het stadhuis te genover de Nieuwstraat. Vervolgens van dienzelfden hoofdingang rechtstreeks naar den ingang van de Groote of St. Jacobskerk, gelegen tegenover de kan toren van het Dagblad „De Residentiebode" aan de Riviervischmarkt. Tenslotte van dezen ingang der kerk langs de Riviervischmarkt, de Torenstraat, de Bil- derdijkstraat, de Vondelstraat, het Piet Hein- plein (rechtsom), de Anna Paulownastraat, de Laan Copes van Cattenburch, het Nas- sauplein, de Javastraat, de Alexanderstraat, de Parkstraat, de Oranjestraat en de Paleis straat terug naar het Paleis Noordeinde. Met de bepaling van deze route is in het belang van het publiek rekening gehou den met de wenschelijkheid smalle verkeers wegen en waterkanten te vermijden, terwijl de niet-bebouwde ruimten aan de Toren straat en de Vondelstraat en ook het Alexan- derveld de gelegenheid bieden tot het plaat sen van ruime tribunes, die aan het ver keer en de opstelling van het publiek niet in den weg staan. De totale route is ongeveer 5 K.M. lang. Het vermoeden bestaat, dat in de toekomst het verbruik van ondeugdelijk materiaal zal toe nemen. Neem geen waarde loos materiaal In voorraad. Aan alle electriciteitsbedrijven in Neder land heeft de minister van waterstaat het .volgende schrijven gericht: De electriciteitsbedrijven hier te lande nle- gen zooveel mogelijk ervoor te waken, dat voor de op hun netten aangesloten installa ties deugdelijke' electrotechnisehe materialen en toestellen worden gebruikt in het belang eener veilige en doelmatige eleetriciteits- voorziening. Ten einde op afdoende wijze ge bruikmaking van electrotechnisehe toestellen en materialen, welke, wegens lage prijzen, groote aantrekkelijkheid bezitten, maar die als zeer ondeugdelijk moeten worden be schouwd, te voorkomen, overweeg ik de tot standkoming van een wettelijke regeling ter zake te bevorderen. Aangezien elders genomen maatregelen het vermoeden wettigen, dat het aanbod van on deugdelijke materialen in de naaste toe komst zal toenemen, verzoek ik uw medewer king tot bestrijding van het aangeduide kwaad, door een zoo noodig verscherpt toe zicht op en keuring van de hoedanigheid der materialen en toestellen, die in electrische installaties in uw verzorgingsgebied worden gebezigd. Het verdient aanbeveling de betrokken kringen van handel en industrie en zoo mo gelijk ook de verbruikers van electrische energie te waarschuwen, ten einde te voor komen, dat, indien t.z.t. een wettelijke rege ling op dit punt tot stand mocht komen, het inmiddels aangeschafte of in voorraad genomen materiaal waardeloos zou zijn. In gesaneerde gemeenten. In een adres aan den minister van bin- nenlandsche zaken heeft de K.N.A.C. ver zocht verlaging van de tarieven der perso neele belasting naar den vijfden grondslag voor de noodlijdende gemeenten zooveel mogelijk te willen bevorderen. De K.N.A.C. heeft nl. aan alle gemeente besturen verzocht de heffing van de perso neele belasting naar den grondslag motorrij tuigen waar noodig en zoo mogelijk terug te brengen tot de tarieven voor hoofdsom en opcenten van 5 4 6 jaar geleden, omdat het zoowel in het belang van het motorwegver- keer als in het algemeen belang wordt ge acht den druk van deze belasting te ver hinderen. Immers is in de meeste gemeenten gedu rende de laatste jaren, veelal mede in ver band met de waardedaling van de motor rijtuigen als gevolg van den invloed van de in het buitenland getroffen maatregelen op monetair gebied, overgegaan tot min of meer aanzienlijke verhooging van het wet telijke tarief van de hoofdsom en/of een op voering von het aantal opcenten, terwijl thans door de depreciatie van het geld in ons land de prijzen van een deel der hier te lande geimporteerde auto's reeds zijn ge stegen en zonder twijfel geheel aan de nieu we valutaverhoudingen zullen worden aan gepast. Vermindering van den druk der belastin gen op het automobielverkeer, waaronder de personeele belasting een belangrijke plaats inneemt, zal er toe leiden, dat de to tale opbrengst niet zal verminderen, maar toenemen, voor wat betreft de personeele belasting en vanwege de daardoor te ver wachten vermeerdering van het aantal der belaste eenheden en vanwege de te ver wachten grootere waarde der objecten, omdat bij lageien druk spoediger tot vernieuwing van materieel zal worden overgegaan, waar mede bovendien nog een verkeersveilig- heidsbelang wordt gediend. Sommige gemeentebesturen berichtten aan de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club, dat zij de aangevoerde motieven tot verlaging van die belasting konden onder schrijven en daarmede rekening zou worden gehouden. Ook een aantal gemeenten, welke noodlij dend zijn dan wel dit een volgend jaar zul len worden, erkenden ,dat de aangevoerde bezwaren niet ongegrond zijn, doch juist in verband met die noodlijdendheid zouden geen inkomsten prijs mogen worden gege ven. Het gemeentebestuur van Smallingcr- land deelde mede aan de regeering te heb ben gevraagd goed te kunnen vinden, het tarief voor het houden van auto's ingevolge de personeele belasting te verlagen. In verband met het vorenstaande heeft de K.N.A.C. verzocht een goedgunstige beslis sing op dit verzoek te bevorderen en heeft zij verder op het volgen van eenzelfde ge dragslijn voor andere „gesaneerde" gemeen ten aangedrongen. Jonge vrouw ernstig gewond. Amsterdam Zondagavond te kwart voor acht wilde een 21-jarig meisje, dat op het achterbalcon van een bijwagen van lijn 25 stond ter hoogte van de Kromme Mijdrechtsstraat het rijtuig verlaten, terwijl dit nog vrij snelle vaart had. Zij sprong mis, doch greep zich op het zelfde oogen blik aan de leuning vast, met het gevolg dat zij ofschoon de conducteur onmiddel lijk herhaalde malen signalen tot stoppen gaf, een 15-tal meters werd meegesleurd, waarbij zij met haar rechtervoet tusschen de treeplank en het voetpad bekneld raakte. Het lichaamsdeel bleek zoo ernstig ge wond te zijn, dat het meisje, dat het onge val aan eigen onvoorzichtigheid te wijten heeft, in het Onze Lieve Vrouwegasthuis moest worden opgenomen. Wielrijder door den trein ge grepen en gedood. Haaksbergen, Zaterdagavond omstreeks half elf is op den onbewaakten overweg na bij de R.K. school in de buurtschap Veld maat, gemeente Haaksbergen, de circa 68- jarige ongehuwde Johannes ten Thije door een losse locomotief aangereden, en op slag gedood. De machinist van genoemden trein be merkte een verdacht geluid voor aan de locomotief, hetwelk veroorzaakt werd door het totaal verwrongen rijwiel, Hij stopte, en bemerkte de aanrijding. Terugkeerend vond hij tusschen de rails het totaal ver minkte lijk van den ongelukkige. Het lijk van het slachtoffer is naar het St. Anthoni- us-gasthuis te Haaksbergen vervoerd. Lijn 676, de officieele benaming der lucht- verbinding van Amsterdam met Praag, welke gevlogen wordt door de K.L.M. en de Tsjechen, zou den 21sten Nov. gesloten worden, totdat de Blauwe Donau de stalen vogels in het voorjaar weer naar zijn oevers lokt. Want de Praagsche lijn is in feite een onderdeel van de Blauwe Donau Expres: AmsterdamPraagWeenenBoedapest. In October werd de laatste draad van dit net ingetrokken, daarna gingen de K.L.M.- vliegtuigen niet verder dan Praag, waar de Duitseners (Deutsche Lufthansa), de Tsje chen (Ceskoslovenska Letecka Spolecnost) en de Oostenrijkers (Oelag) passagiers en lading overnamen naar den Donau. Voor de verbinding met Praag bleek zoo veel belangstelling te bestaan, dat deze luchtweg nog enkele dagen langer open wordt gehouden en wel tot den 24sten No vember. In het voorjaar van 1935 verschenen voor het eerst op den weg naar Praag de K.L.M.-toestellen en wel de Fokkers F 18, die hun laatste maanden op de Indië-route maakten. AmsterdamPraag werd dien zomer door de K.L.M. en de C.L.S. gevlogen over Essen en Leipzig. De reisduur bedroeg ruim zes uur. Toen de uitbreidingsplannen overwo gen werden en de verbinding met Praag doorgetrokken zou worden naar Weenen en Boedapest, de geboorte van de Blauwe Donau Expres kwam de behoefte aan groo tere snelheid naar voren. De Douglas D.C. 2 bracht uitkomst. Mede door de tusschen- lanaingen te Essen en Leipzig te laten ver vallen. werd de reisduur op het eerste tra ject AmsterdamPraag tot drie uur terug gebracht. Cijfers spreken voor zich, ze mo gen illustreeren, dat meer snelheid langs den luchtweg de vervoersresultaten ten goede komt. In 1935 werden ruim drie mil lioen pass.-k.m. aangeboden, waarvan 700.000 pass.-k.m. werden verkocht, wat een bezettingsgraad van 20 pet. beteekende. In 1936 bood de Blauwe Donau Expres ruim 4% millioen pass.-k.m. aan, waarvan 2.3 millioen pass.k.m. verkocht werden of een bezettingsgraad van 50 pet. Z'n HOED ACHTERNA. Een onvrijwillig bad. Een 22-jarige jongeman te Amsterdam, is gisteravond te ongeveer kwart voor tien een ongeval overkomen, waaraan voor een groot deel de stormachtige wind heeft bijgedra gen. Terwijl hij met zijn verloofde op de Re guliersgracht liep, woei zijn hoed af, waar bij het hoofddeksel in de richting van de gracht rolde. Zoo snel zijn beenen hem dra gen konden, rende het jongmensch naar den walkant om zijn eigendom niet aan het water prijs te geven. Doch op het oogenblik dat hij den kant had bereikt gleed hij uit en ging hij zelf in het natte element kop je onder. Op het hulpgeroep van het hevig geschrok ken meisje, kwamen voorbijgangers toege sneld, die erin slaagden de drenkeling door handreiking op het droge te brengen, waarna een ambulance auto van den G.G. en G. D. voor het vervoer naar huis zorg droeg. HILVERSUM n. Orkest Concerten Omroeporkest AVRO Nieuwsberichten A.N.P. Gramofoonmuziek Lichte Muze De Minstreels AVRO Godsdienstige Uitz. Morgenwijding AVRO Dansmuziek Dansorkest AVRO Dansorkest AVRO Voor de jeugd Kinderuur AVRO Solistenconcerten. Omroeporkest met so list AVRO Pianorecital AVRO Lezingen Het eerbiedigen van Natuurschoon RVU Psychol. causerie RVU Bridgeles AVRO Diversen Knipcursus AVRO Kinderkoorzang AVRO Engelsche les AVRO Bonte Dinsdagavond- trein AVRO ■O O tv bi> d a TJ 0 0 S <1 5.30 8.00 11.00 8.00 10.15 11.30 12.00 10.00 7.05 11.10 5.00 2.00 4.00 11.00 6.30 10.20 3.00 4.30 7.30 8.10 HILVERSUM I. Orkest Concerten KRO-Orkest Nieuwsberichten A.N.P. Gramofoonmuziek Lichte Muze KRO-Melodisten en Solist Godsdienstige Uitz. Godsdienstig halfuur KRO Dansmuziek De „Golden Band" KRO Solisten-concerten Sted. Ork. v. Maas tricht met soliste KRO Sport. oporthalfuur KRO Lezingen Beteckenis der Theo sofische Ver. HIRO Wat is para psycho logie? HIRO Causerie HIRO Muzikale causerie KRO Diversen Vrouwenuur. KRO Modecursus KRO Esperanto cursus. KRO Radio Tooneel. KRO ■d a a> •fl o O 8.00 10.00 11.30 ba ai ■O ■d 12.15 5.10 4.05 4.45 2.00 3.00 ■a a o <1 8.00 10.30 9.15 11.15 10.35 8.30 7.35 7.15 8.10 6.40 9.30 Voor leerlingen en leerkrachten van alle scholen aan vorstelijk huwelijk. 's-Gravenhage, 14 November: Het ligt in het voornemen van de regee ring om bij gelegenheid van het a.s. huwe lijk van H. K. II. Prinses Juliana der Ne derlanden en Z. D. H. Prins Bernhard van Lippe Biesterfeld een blijvende herinnering te doen vervaardigen, die zal worden uitge reikt aan alle leerlingen en leerkrachten an hier te lande gevestigde inrichtingen van lager-, (meer) uitgebreid lager-, middelbaar-, voorbereidend hooger- en nijverheidsonder wijs, de avondcursussen inbegrepen, bene vens aan de leerlingen en leerkrachten van de Nederlandsche scholen te Antwerpen en Brussel en van de Nederlandsche cursussen in Duitschland. Zij zal bestaan in een z.g. rymprent, een combinatie van een toepasse lijk dichterwoord met een zinrijke versie ring in kleuren-druk, waartoe inmiddels op dracht gegeven is aan een dichter en een gra fisch kunstenaar. Personeel zendt memorie aan Staten-Generaal. De „personeelscommissie Koninklijke Hol- landsche Lloyd", geVormd uit door den Kon. Holl. Lloyd in Juni 1935 ontslagenen, tevens vrijwel allen pensioengerechtigden ten op zichte van het aan hen gegeven ontslag, hebben zich reeds meermalen met een memo rie tot de Eerste en Tweede Kamer gericht. Nadat bij de debatten over de begrooting van Handel, Nijverheid en Scheepvaart in het najaar van 1935 de kwestie der ontsla genen ter sprake was gebracht en na een audiëntie met minister Gelissen en daarop volgende besprekingen met den directeur van de Benas, den heer Zaalberg, had bij adressante de meening postgevat, dat aan de belangen der ontslagenen ernstige aan dacht werd gewijd en dat binnen afzienba- ren tijd een beslissing mocht worden ver wacht, welke althans een gedeeltelijke tege moetkoming zou beteekenen. Nu wederom geruimen tijd is verloopen, zonder dat een regeling is tot stand geko men, en de pensioengerechtigden alreeds bij na 1'A jaar in veelal zorgerlijke omstandig heden verkeeftn, dringt de personeels-com- missie er thans bij de Tweede Kamer op aan, te willen medewerken, dat verder uit stel van het nemen van maatregelen ten ba te der pensioengerechtigden worde voorko komen en dat door de Kamer zodanigen in vloed worde uitgeoefend, dat thans eindelijk aan de moreel zoo zeer gerechtvaardigde verlangens van de gedupeerden op redelijken grondslag zal worden tegemoet gekomen. Diemerbrug. Ondanks streng toezicht wordt in de volksbuurten van Amsterdam nog wel eens vleesch in den handel gebracht dat afkomstig is van frauduleus geslacht vee. Dit vleesch is uiteraard ongekeurd, ter wijl ook de accijnzen niet zijn betaald. Bijks- en gemeentepolitie te Diemerbrug zijn er thans in geslaagd benige personen op te sporen, die zich aan deze frauduleuze slachtingen hebben schuldig gemaakt. Een inva. in een boerderij aan den eenzamen dijk langs de Weespervaart zag men met succes bekroond. Hier vond men n.1. een ter plaatse geslachte vette koe en een dood kalf. De bewoners van de boerderij hadden de dieren niet zelf geslacht, doch hiertoe de gelegenheid gegeven. Het vleesch werd in beslag genomen. Bijna te zelfder tijd kon men niet ver van de boerderij een jongeman aanhouden, die op verdachte wijze per bakfiets vleesch ver voerde. Toen de wielrijder aan dén tand werd gevoeld, bekende hij, dat hij de koe zelf geslacht had. Hij had dit gedaan in een schuurtje dat speciaal voor dit doel was in geruimd. De politie legde beslag op een halve koe welke in de bakfiets werd ver voerd. Naderhand is al het in beslag genomen vleesch naar het abattoir in de hoofdstad overgebracht. Eenige processen-verbaal zijn tegen de overtreders van de gestelde bepalingen ge- maakt De eigenaar op het laatste oogen blik gered. In den nacht van Zaterdag op Zondae omstreeks half drie ontdekte een surveillee- rende agent van politie dat er in de sigaren winkel van den heer W. Vervoorn aan den broken Gorinchem, brand was uitge- De eigenaar, die alleen thuis was en od de boyenverdieping sliep, kon het huis niet inm iügf gewonen weg verlaten. Inmiddels was een andere politieman toe geschoten en de beide agenten konden door mttahnifrfnzen Perceel den heer Vervoorn met behulp van een ladder en door ppn brandluik uit zijn benarde positie bevriidpn Onmiddellijk nadat de heer Vervoorn het' brandende perceel verlaten had sloegen de vlammen mt het dak, zoodat de heer V ziin waarschijnlijk worden gezocht' iJ?°n d/-e branden!"" Winkel ee" kachelti« stond te geen schade gekregen!C6el6n hebben vrijwel SCHAATSENRIJDEN. Hollywood. De beroemde Noorsche kunstrijdster Sonja Henie, meervoudige we reld- en Olympische kampioene, die tot het professionalisme is overgegaan, zal binnen- SONJA HENIE. kort haar Noorsche nationaliteit verliezen en Amerikaansche worden. Sonja Henie die momenteel in Hollywood in films op* treedt, heeft zelf verklaard, dat zij zoo gauw mogelijk tot Amerikaansche genaturaliseerd wilde worden. De inhoud der statistiek. Ge gevens van 1910 af. Daling van het aantal georganiseerden verminderd. Bij de meeste vakcentralen echter nog verlies. 's-Gravenhage, De dezer dagen ver schenen jaarlijksche statistiek van den om vang der vakbeweging, samengesteld door het centraal bureau voor de statistiek, be vat gegevens over het verloop van het aan tal georganiseerde werknemers in ons land sedert 1910, met o.m. afzonderlijke cijfers voor de verschillende richtingen, provincies, en grootere gemeenten. Mede vindt men er een overzicht in van de voornaamste voorval len in de vakbeweging in binnen- en bui tenland, bijgehouden tot September 1936. Aan het uitgebreide materiaal, dat de statistiek ons biedt, ontleenen wij de vol gende bijzonderheden: Daling van het aantal georganiseerden ver minderd. Groei in sommige steden. Blijkens de gegevens over de ledentallen bleef het aantal georganiseerden in ons land dat tot dusver begin 1933 zijn hoogste punt bereikte, zich in dalende richting bewegen. De achteruitgang was echter minder groot dan het vorige jaar, zooals onderstaande cij- fers doen zien. Aantal georganiseerden. Begin 1933 828.900 Begin 1934 795.800 Begin 1935 752.000 Begin 1936 728.200 Behalve minder groot was de daling ook minder algemeen dan in 1934. Dit blijkt bijv r,(«i /iT.eit'^at van Rcootere steden een «MUtrecht, Groningen, Arnhem, Leiden n Maastricht) eenige ledenwinst kon boe- 1-0Ü' WI,jl dit bet vorige jaar in geen en kele voorkwam. Bij de meeste vakcentralen nog ledenverlies. «vYa? ?.e jakcentralen kon de kleinste, het syndicahstisch vakverbond, haar ledental P et peil van het vorige jaar handhaven "'jonge vijf leden nog verlies. Bij twee ,n fh"°oter, bij drie kleiner dan in 1934 a s onderstaande cijfers aantoonen. Ledental op 1 Januari: 1934 1935 1936 19.550 12.950 12.000 321.800 298.550 285.650 115.600 112.600 108.500 190.400 180.100 173.500 46.900 46.500 44.600 2.350 2.000 2.000 Nat. Arb. Secr. N.V.V. Chr. Nat. Vakverb. B.K. Werkl. Verb. Ned. Vakcentrale Synd. Vakverb. Het eenheidsfront overzicht van de voornaamste voor vallen in de vakbeweging bevat o.m. gege vens over den stand van het vraagstuk tot nerstel der eenheid tusschen socialisten en communisten, dat de laatste jaren weer meer op den voorgrond is gekomen. Voor bij zonderheden hieromtrent verwijzen wij ech ter naar de publicatie zelve.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 2